Mikä auto minulle?

Onko millaiset kierrokset/kulutus 100km/h nopeudessa? Itse katsellut tuota fiestaa mutta 2015 mallia ja siinä on 5 vaihdetta, kun uudemmissa 6. Tiedä sitten vaikuttaako motarilla miten kulutukseen. Katellut että alle 50000 ajetun saisi 11k€ pintaan kun ei ihan uutta viitsisi ostaa.

Luultavasti vaikuttaa aika negatiivisesti. Viisivaihteisissa yleensä se viides pykälä on liian lyhyt motarinopeuksiin kesällä ja kierrokset nousevat tarpeettoman suuriksi mikä taas nostaa bensankulutusta kohtuullisen nopeassa tahdissa. Jos tosiaan ajosta 90% on motaria, niin ehdottomasti 6-pykäläisellä laatikolla se auto, ellet meinaa ajella kesät talvet motaria 100 km/h nopeudella. Satasen vauhdeissa yleensä 5-pykäläiset toimii vielä ihan jees, mutta se 20 km/h lisää nopeutta niin kulutus voi nousta pahimmillaan jopa pari litraa.

Mulla ei ole nimenomaista kokemusta Fiestasta, mutta näin niinkuin yleisellä tasolla se menee jotakuinkin noin.
 
Luultavasti vaikuttaa aika negatiivisesti. Viisivaihteisissa yleensä se viides pykälä on liian lyhyt motarinopeuksiin kesällä ja kierrokset nousevat tarpeettoman suuriksi mikä taas nostaa bensankulutusta kohtuullisen nopeassa tahdissa. Jos tosiaan ajosta 90% on motaria, niin ehdottomasti 6-pykäläisellä laatikolla se auto, ellet meinaa ajella kesät talvet motaria 100 km/h nopeudella. Satasen vauhdeissa yleensä 5-pykäläiset toimii vielä ihan jees, mutta se 20 km/h lisää nopeutta niin kulutus voi nousta pahimmillaan jopa pari litraa.

Mulla ei ole nimenomaista kokemusta Fiestasta, mutta näin niinkuin yleisellä tasolla se menee jotakuinkin noin.
Tullut nykyisellä 2 litrasella vaparivehkeellä ajeltua sitä 100km/h kesät talvet juurikin tuon paljon kasvavan kulutuksen vuoksi. Nuo uudemmat ovat vaan sen verran paljon kalliimpia että sillä erotuksella saa aika monta litraa bensaa.
 
Onko millaiset kierrokset/kulutus 100km/h nopeudessa? Itse katsellut tuota fiestaa mutta 2015 mallia ja siinä on 5 vaihdetta, kun uudemmissa 6. Tiedä sitten vaikuttaako motarilla miten kulutukseen. Katellut että alle 50000 ajetun saisi 11k€ pintaan kun ei ihan uutta viitsisi ostaa.

Jos jollain olisi jotain muuta ehdottaa samaan hintaluokkaan niin otetaan vastaan. Ajosta 90% motaria ja maanteitä ja loput sitten kaupunkia. Mahdollisimman halpoja kilometrejä siis tarkoitus saada. Alle 20000 vuodessa niin bensakoneella vielä.
Muistan että 80km/h olisi ollut vain noin 1500rpm. Tuossa uudessa Fiestassahan on perinteinen 6 vaihteinen automaatti ja vanhemmassa 6 vaihteinen kaksoiskytkin automaatti. Manuaali 6 vaihteisessa on ilmeisesti aika pitkät välitykset ja kulutus suht pieni. Vanhemmasta 5 vaihteisesta en tiedä, kun en ole sitä ajanut. Nostaahan 120km/h joka tapauksessa ilmanvastuksen takia kulutusta.

Tuo uusi A6 kuluttaa kaupungissa aika paljon ja maantielläkin pikkasen enemmän. Tasanopeudella 80km/h (83) oli ehkä 5.5l/100km ja pienempi osa matkasta oli kaupunkia. Joka tapauksessa tuossa uudessa Fiestassa manuaali vie vähemmän. Esim Seat Ibiza tai VW Polo dsg vaiheilla on tosi pihejä ja kaksoiskytkin on tosi nopea. Mutta en silti vag autoa tohtinut ostaa.

Toivotaan että Ford olisi suht luotettava. Toyota Yaris olisi myös, mutta jos ajaa vaikka noin 20tkm vuodessa niin ehkä kaipaisi vähän parempaa ajettavuutta. Fiesta dieselinä voisi myös harkita.
 
Nostaahan 120km/h joka tapauksessa ilmanvastuksen takia kulutusta.

Toki joo, mutta joissain 5-vaihteisissa pikkumyllyissä vitosvaihde on motarin kesäopeuksissa melkein 4000 rpm minkä ansiosta ne syö ihan tolkuttomia määriä bensaa kokoonsa ja tehoonsa nähden. Pikkumotit on yleensä viritetty kaupunki/maantiepainotteista ajoa varten, joten eivät ole optimialueellaan motarinopeuksissa etenkään vajaavaihteisella lootalla.
 
Toki joo, mutta joissain 5-vaihteisissa pikkumyllyissä vitosvaihde on motarin kesäopeuksissa melkein 4000 rpm minkä ansiosta ne syö ihan tolkuttomia määriä bensaa kokoonsa ja tehoonsa nähden. Pikkumotit on yleensä viritetty kaupunki/maantiepainotteista ajoa varten, joten eivät ole optimialueellaan motarinopeuksissa etenkään vajaavaihteisella lootalla.
Niin on. Tulikin mieleen että siksipä se diesel saattaisi olla melko hyvä 120km/h nopeuteen. Koska kierrokset pysyy dieselissä varmasti aika sopivina pitkien välityksien takia. Toki bensan ja ainakin tuon uuden Fiestan pitkä 6 vaihde auttaa myös. Vaikka auto onkin pieni, niin välityksiä on siinä varmasti riittävästi.
 
Samankaltainen homma kävi itsellä VEHOlla.

No onhan tämän kaltainen touhu todella vastoin sitä henkeä mitä romutuskampanjalla haetaan. Ei tähän tosiaan kaikki kuitenkaan tunnu sortuvan, mitä meikäläinen arvostaa melko lailla. Selvitän vielä tämän yhden kanssa asian, etten nyt tee vahingossa väärää tulkintaa toiminnasta. En vielä ole saanut vastausta, enkä uutta "ei suoran kaupan" tarjousta mitä eilen pyysin.
 
Toisaalta on hyvä muistaa noissa kaupoissa, että Veholla on yhtä monta tarjousprotokollaa kuin liikettä, samoin Laakkosella. Ei pidä tuomita koko ketjua yhden liikkeen päällikön toiminnan takia.
 
Ford Fiesta automaatista sai 2045€ alennusta, mutta siinä ei romuautoa mennyt, koska auton päästöt oli vähän liian suuret. Lisäksi alkuperäisistä talvirenkaista anturein sai 300€ alennusta, kun osti ne suoraan Ford huollon kautta.

Unohtui kysyä moottorilämmittimen ja sisätilalämmittimen hintaa suoraan Ford huollon kautta ja ehkä pieni alennus olisi siitäkin voinut tulla.

Ei sitten tullut kysyttyä muualta tarjouksia. Romuautosta olisi saanut sen 1500€ ja vähän tinkimistä kai päälle. Toisaalta nyt jäi tuo aika hyvin huollettu 200tkm ajettu Renault Clio, jolla nyt ehkä ajelee vielä aika kauan. Relluhan ei ruostu vaikka vanha onkin :)
 
Niin on. Tulikin mieleen että siksipä se diesel saattaisi olla melko hyvä 120km/h nopeuteen. Koska kierrokset pysyy dieselissä varmasti aika sopivina pitkien välityksien takia. Toki bensan ja ainakin tuon uuden Fiestan pitkä 6 vaihde auttaa myös. Vaikka auto onkin pieni, niin välityksiä on siinä varmasti riittävästi.
Kyllä tuollaista Ford Fiesta Vania tullut kateltua myös. Pitää käydä joskus kattomassa minkälainen viritys kyseessä. Ainakin tuo etupenkkien takana oleva levy pitäisi saada pois koska en halua mitään pakettiautomaista pönötysasentoa.
Ford Fiesta Van 1,5 TDCi 95 SportVan (MY15) 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Kyllä tuollaista Ford Fiesta Vania tullut kateltua myös. Pitää käydä joskus kattomassa minkälainen viritys kyseessä. Ainakin tuo etupenkkien takana oleva levy pitäisi saada pois koska en halua mitään pakettiautomaista pönötysasentoa.
Ford Fiesta Van 1,5 TDCi 95 SportVan (MY15) 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tuollainen Fiestan paku malli on varmasti ihan hyvä, jos ei haittaa takapenkin puuttuminen. Uudesta Fiestasta ei enää edes ole paku mallia. Ainakin tuo uusi Fiesta on kiva ajella ja ei tuo vanhempi malli siitä ilmeisesti paljoa poikkea ajettavuudessa. Itse en ole vanhempaa tai dieseliä ajanut. Pieni ja kevyt auto, niin ilmeisesti on ihan pirteä.

Ford Fiesta Van diesel vaihtoautot
 
Pitäisi harkita uuden auton ostoa. Joko aivan uutta tai vähän käytettyä.
Hinta: Maks. 18 000 €

Nykyinen Corolla v.2000 1.6 vvt-i ketjukone on tulossa tiensä päähän. Syö öljyä aika reippaasti ja ruostuu käsiin. On kyllä ollut luotettava. Ollut käytössä 12v ja nyt mittarissa 355 000 km. Jotenkin ei vaan tuo yaris houkuttele ja Auris on suhteessa tosi kallis . Jos ensikesää varten alkaisi selvittelee asiaa näin ajoissa.


Minkä näistä ottaisit ja miksi ? Ajo enimmäkseen 60-80 km/h alueella ja taajamissa.
Mazda 3 5HB 2,0 (120) SKYACTIV-G Premium Plus 6MT 5ov DG2 Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuollaista kannattaa käydä kokeilemassa. Kiva ajaa ja ei kannata antaa ison iskutilavuuden hämätä. Skyactiv menee just tuollaisissa nopeuksissa vähällä. Ketjukone jne. luotettavuus kohdallaan.

Voisin vaikka kyllä omanikin myydä vaikka heti. Isompi Kuutonen kun ois kiikarissa.
 
Eikös nuo Mazdat oo aika kovia ruostumaan ?

Vanhemman sukupolven kutoset oli, käsittääkseni uudemmissa suojaus on parantunut. Itsekin autoa katsoessa muutamaa kutosta kävin koeajamassa ja katselemassa, eikä niistä yksikään kärsinyt ruosteongelmista.
Tollanen kolmonen on muuten ihan näppärä laite, yhdellä tutulla oli tuollainen, mukavasti sinne meni porukkaa sisään ja hyvää kyytiä tarjosi. 2.0 kone on tosiaan yllättävän pieniruokainen etenkin maantie/motariajossa. Yhden tutun 2.0 Skyactiv Mazda 6 on mennyt viimeiset kolmisen vuotta noin kuuden litran keskikulutuksella kun ajo on suurimmalti osin 80/100 km/h maantietä.
 
Isukilla myös tuollainen bränd new 2.0 Skyactiv kolmonen ja joutui yllättymään kyllä. Yleensä japanilaiset ovat aika kaukana laatuvaikutelmassa vs. eurooppalaiset mutta tuo matukka on yllättävän mukava paikka tehdä matkaa. By-Far positiivisin kokemus näistä tuoreista japseista. Ulkonäkökään ei ole ihan niin ultramoderniuforaketti kuin nyt tuntuu trendinä olevan.

Sanotaan nyt näin että mieluummin tolla ajelen kun vaikka suomalaisten suosikkimerkillä Skodalla.

Laatikko on hyvä, kone tuntuu vievän koppaa ihan riittävästi ja kulutus on tosiaan hämmentävän pieni iskutilavuuteen verrattuna. Lisäksi vielä kunnolla huudattamalla tuossa koneessa on jotain sellaista oldskool japsihenkeä että sotkemalla saa kulkemaankin =D Ihan hauska auto, ei pahaa sanottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sä kutoseen kumminkin sit päädyit?
No kun ehdot on kohtuu kulutuksinen bensa, farkku ja oikea eli ei-kaksoiskytkin automaatti niin vähissäpä nuo vaihtoehdot on tossa n. 30-35k hintaluokassa ja tykkään muutenkin Mazdan ajettavuudesta. Toi Kutonen, vaikka kohtuu iso onkin niin ei hirveästi tunnu siltä vrt. kolmonen. Sitten vastaavasti joku Mondeo tuntuu varsin raskaalta lossilta noihin verrattuna.
 
Isukilla myös tuollainen bränd new 2.0 Skyactiv kolmonen ja joutui yllättymään kyllä.
Uusimman korimallin versio? Se edellinen meinaan oli ihan järjettömän äänekäs kapistus. Vaimo jaksoi vuoden verran kuunnella sitä. Kovinhan Mazda markkinoi, että uudessa on äänieristykseen panostettu.
 
Kovinhan Mazda markkinoi, että uudessa on äänieristykseen panostettu.
Jos Mazda joskus oikeasti pääse perisynneistään eli ruosteesta sekä (hirvittävästä) melusta eroon niin se voi olla aika kova luu. (Isäukolla oli kaikki 626/6 mallit vuoteen 2007 saakka ja siihen mennessä noissa ei ollut yhdessäkään kiinnitetty huomiota meluun... :D ).

Uutta näyttää saavan jopa diesel automaatti nelivetonakin (vaikkei tosin kummoisella motilla, vrt esim. vanha MPS)...
 
Kyllä nuo uudet Skyactiv mallit on hiljaisempia kuin vanhat kutoset. Vanhat mallit oli äänien puolesta aika heikkoa perustasoa, mutta uudemmat alkavat olemaan jo enemmän siellä, missä D-segmentin autojen kuuluu ollakin.
 
Siis eikö tuosta 2-litrasesta myllystä oo 120 heppaa enempää saatu irti, no huh huh.
 
Ja silti tykkään enemmän ajaa esim laiskalla 2,0 vaparimotilla kuin 1,0 turbolla joka hyytyy pillerin puutumiseen 5000rpm kohdalla ihan totaalisesti. Olen sitä koulukuntaa jonka mielestä tehokäyrän kuuluu nousta rajoittimelle asti :)
 
Siis eikö tuosta 2-litrasesta myllystä oo 120 heppaa enempää saatu irti, no huh huh.
Kaikista markkinoilla olevista muista perheauton moottoreista on aina puristettu maksimit irti. Ei ole niin, että softalla on samasta perusmoottorista tehty eri tehoisia versioita eri hintaluokkiin. Eikö hetkinen...

Audi A4 Sedan Pro Business 1,8 TFSI 88 kW multitronic autom. #Facelift #Suomi-auto #Merkkiliikkeen kirja #Sporttipenkit #Xenon-a Porrasperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto huh huh turboahdetussa Audissa samat 120hv. huh huh

Ja silti tykkään enemmän ajaa esim laiskalla 2,0 vaparimotilla kuin 1,0 turbolla joka hyytyy pillerin puutumiseen 5000rpm kohdalla ihan totaalisesti. Olen sitä koulukuntaa jonka mielestä tehokäyrän kuuluu nousta rajoittimelle asti :)
Toi on ton 120hv Skyactiv-version kannalta silleen tympeä juttu, että se softalla rajoittaminen tuntuu just siinä, että pannu ei tykkää ottaa samalla tavalla kierroksia kuin ne tehokkaammat versiot. Just tossa 3000-3500rpm jälkeen tulee sellainen kuolleempi kohta. 120hv ja 165hv versiot on mekaanisesti aivan samoja ja kehittyneimmillä automarkkinoilla tuon tehokkaamman saa kolmoseenkin kuten myös 2.5:n. Vähän tekis tuo mieli tuo oma softauttaa nyt kun takuukin on loppu, mutta katsellaan nyt jos löytyisi mieleinen vaihdokki.
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö tuosta 2-litrasesta myllystä oo 120 heppaa enempää saatu irti, no huh huh.

Ja mitäköhän sillä litrateholla on nykypäivänä väliä, jos kulutuslukemat ovat vastaavat kuin vaikkapa 1.2 atsih-koneella? Olkoot vaikka isolohko-kasi, jos taloudellisuus on kunnossa ja suorituskyky kilpailijoiden tasolla.

Ps. Tuollaisen mazdan uskaltaa ostaa muutenkin kuin takuualaisena :joy:
 
Jos Mazda joskus oikeasti pääse perisynneistään eli ruosteesta sekä (hirvittävästä) melusta eroon niin se voi olla aika kova luu. (Isäukolla oli kaikki 626/6 mallit vuoteen 2007 saakka ja siihen mennessä noissa ei ollut yhdessäkään kiinnitetty huomiota meluun... :D ).

Uutta näyttää saavan jopa diesel automaatti nelivetonakin (vaikkei tosin kummoisella motilla, vrt esim. vanha MPS)...
Joo tottakai asiat on aina niin kuin ne on ollut ennen. Mikään ei ole muuttunut sitten 1900-luvun yhtään missään ei niin Mazdoissa kun muutenkaan yhteiskunnassa.

Mitä noiden uudempien Skyactiv-aikakauden Mazdojen meluun tulee niin Kuutonen on jo aivan hyvä sarjassaan. Uutta CX-5:ttä on kehuttu hiljaiseksi, mutta vaikea sanoa kun en ole ajanut. Oma Kolmonen ei mielestäni ole sen kummempi mekkalaltaan kuin lähimmät kilpailijat. Omastani on toki takakontti vaimennettu, mutta mitä tässä tullut noita kilpailijoitakin viime aikoina ajettua niin esim. uusi Opel Astra ja Hyundai i30 tuntuivat selkeästi meluisammilta ja faceliftattuun Kolmoseen (tosin se oli sedan ja mulla on HB) en oikein eroa saanut. Mutsin Auris on hiljaisempi, mutta niinhän se on testeissä ollutkin luokkansa parhaita tuossa suhteessa ja siinä on vielä alla melun suhteen paremmat kumit kuin omassani.

Eihän ne mitään 5-srj Bemareita tai A6 Audeja ole, joilla nuo haukkujat yleensä ajaa, mutta ei voi ollakaan kun uuden 500-sarjalaisen hinnalla saa melkein kolme Mazda 3:sta tai Toyota Aurista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Mazda joskus oikeasti pääse perisynneistään eli ruosteesta sekä (hirvittävästä) melusta eroon niin se voi olla aika kova luu. (Isäukolla oli kaikki 626/6 mallit vuoteen 2007 saakka ja siihen mennessä noissa ei ollut yhdessäkään kiinnitetty huomiota meluun... :D ).

Uutta näyttää saavan jopa diesel automaatti nelivetonakin (vaikkei tosin kummoisella motilla, vrt esim. vanha MPS)...
Ei tämä -14 kutonen mikään hiljainen ole, mutta sietokyvyn sisällä kuitenkin. Korvakuulolta aika lähellä taannoin sijaisautona palvelleen 1-2 vuoden ikäistä karvalakki BMW 318:a. Painii siis samassa sarjassa, kuin pykälää tai kahta pienempi premium.
Ruosteen osalta paha sanoa mitään. Parempi kai aiempiin kutosiin verrattuna, kun on vielä kasassa jopa näin neljän vuoden jälkeen ;)
Siis eikö tuosta 2-litrasesta myllystä oo 120 heppaa enempää saatu irti, no huh huh.
Litratehot ovat tosiaan aika pienet, joskaan sillä ei ole minulle merkitystä. Omissa ajoissa tämän 2,5 litraisen vaparibensan kulutus pyörii jotakuinkin samalla tasolla, kuin kahdeksan vuotta vanhemmassa Focuksessa oli 1,6 litraisen koneen kanssa.
 
Itsellä vm 2015 Mazda 6. Varsin tyytyväinen olen ollut. Näissä uusissa skyactiv -malleissa ei enää ruosteongelmaa ole. Itsellä kuukausi sitten eka katsastus ja täysin puhdas oli vielä. Käsittääkseni edelliset polvet mennyt nopeastikin, etenkin helmoista. Melun arvelisin olevan tyypillistä tämän luokan autolle. Varmasti tosiaan BMW 520/A6/V90 jne hiljaisempia, mutta hintakin sen 2-3x Mazdan verran. Oma on manuaalilla ja nyt hieronut vaihtokauppoja 2017 mallin automaattiin. Skoda Suberb voisi olla tälle vaihtoehto, en vaan ole vielä saanut aikaiseksi koeajoa sillä.
 
Tyytyväinen 2016 kuutoseen myös. Valintakriteereinä oli vaivattomuus, huolettomuus, miellyttää muotoilu sekä perinteinen automaatti, saa olla ahtamaton konekin. Vaikuttaa aika kivalta arkikipolta. Ulkonäöstä tykkään myös. Koko tuntuu jo aika suurelta, ei tahdo parkkiruudut riittää aina. Ainoa satunnainen ongelma on ollut rengaspainevahdin tietynlainen yliherkkyys, saattaa piipata vaikkei ongelmia olisikaan, korostuu talvirenkain. 50 euron ebaysta hankittu navikortti toimii hienosti. Etupenkin säätövara saattaa loppua pitkälle ajajalle.
 
Joo tottakai asiat on aina niin kuin ne on ollut ennen. Mikään ei ole muuttunut sitten 1900-luvun yhtään missään ei niin Mazdoissa kun muutenkaan yhteiskunnassa.
No sanotaanko että jos yli 30v otannalla ei ole muutosta tapahtunut, pieni skeptisyys sallittakoon. Kokemuksia on siis vm. 1985 626:sta alkaen 7kpl. Nämä siis vain omasta perheestä - lähisuvussa on sitten ollut 323,626,929 ja 6 malleja about 20kpl. Ja jos tuttuihin ulotetaan niin löytyy sitten jo Xedos 6 ja 9:äkin, sekä RX-7/8:ia.

Mites sinulla?

Ensimmäisinä näistä on jäänyt mieleen tosiaan aika jäätävä melu, sitten pintakova jousitus 1998- eteenpäin varsinkin, sitä ennen oli tuo pehmeä mutta jäätävästi yliohjaava ”sukkula”-1993:nen. 90-luvulta lähtien kaikki ostettu kuitenkin uutena, jotta siitäkään ei ole kiinni että olisivat loppuunajettuja.

Kolmantena mielessä ehkä kalliit varaosahinnat (moottoriltaan kestäviä, mutta esim. ne ainaiset takajarrusatulat jotka maksaa useita satasia...).

Itse tosiaan ajelen A6:lla, mutta ero oli ihan yhtä huomattava niin Passatin (varsinkin) kuin V70:n ratin takana.

Nykyään entinen Mazda-fanaatikko ajelee eläkepäivillään E-sarjalaisella, eikä ainakaan vielä ole kaivannut takaisin nipponin rattiin. :D
 
No se nyt on ihan paskan hailee millaisia ne on silloin ennen olleet, jos ei näistä keskustelun aiheena olevista viimeisimmistä ole kokemusta. Mulla oli eka korin Kuutonen ja se kyllä oli turhan meluisa kokoisekseen ja ero faijan silloiseen 3BG Pasuunaan oli kyllä huomattava. Nykyisin tuota eroa ei enää ole. Uusi Passatti ei ole sen kummempi kuin uusi Kuutonen.

Viimeksi olen 1994 E-Mersua ajanut ja se oli aivan jäätävän laiska. Samoin sitä edeltänyt W123 240D jolla tuli myös ajettua. En silti oleta että uusi 200CDI olisi ihan yhtä patalaiska.
 
Aika hyviä on tosiaan Octavia ja Superb. DSG laatikko on tosi hyvä ja myös nopea vaihtamaan. Ainakin nuo 2018 mallit toimii jo erittäin pehmeästi, eli jotain säätöä on sen vaihteiston ja kytkimen toimintaan tehty. Tuosta Mazda 6 tai 3 mallista en sitten juuri mitään tiedä, kun ei ole tullut koeajettua niitä.

Pääosin nuo 2017/2018 mallit on olleet aika hyviä, eli kehitys on mennyt eteenpäin. Ihan nuo pikkuautotkin on jo melko hyviä eli vaikka Ibiza, Polo, Fiesta tai Rio. Minusta myös aika hiljaisia, vaikka onkin pikkuautoja.
 
Mistähän löytyy tämän hetken paras tarjous jos autona on jm82 mainitsemat Ibiza, Polo, Fiesta tai Rio? Tuollaiselle pienelle käyttöautolle olisi tarvetta ja autoista tietämys on sitä luokkaa, että mieluummin ostaa uuden.
 
Mistähän löytyy tämän hetken paras tarjous jos autona on jm82 mainitsemat Ibiza, Polo, Fiesta tai Rio? Tuollaiselle pienelle käyttöautolle olisi tarvetta ja autoista tietämys on sitä luokkaa, että mieluummin ostaa uuden.
Laakkonen taitaa olla suomessa ainakin VAG:n ja Fordin virallinen myyjä ja Delta-auto Kian eli niistä kannattaa tarjouksia kysellä. Tosiaan liikkeilläkin on eroa, koska eri päälliköt niin useampaan paikkaan vaan viestiä niin saat parhaan tarjouksen. Kannattaa myös katsella hyviä tarjouksia jo varastossa olevista autoista, liikkeissä näitä yleensä kaupataan suoraan näyteikkunasta edullisemmin paikanpäällä.
 
Mistähän löytyy tämän hetken paras tarjous jos autona on jm82 mainitsemat Ibiza, Polo, Fiesta tai Rio? Tuollaiselle pienelle käyttöautolle olisi tarvetta ja autoista tietämys on sitä luokkaa, että mieluummin ostaa uuden.
Ehkä helpoimmalla pääsee, kun kysyy sähköpostissa tarjousta noista kaikista autoista. Vaikka suoralla kaupalla, niin pystyy vertailla vähän helpommin. Ehkä joistain alennus kampanjoista voisi kysyä. Ja jos saa jostain kohtuullisen tarjouksen, niin voi liikkeeseen siitä kertoa ja että pystyvätkö vastaamaan kilpailijan hintaan.

Ibizassa taisi olla pidempi takuu kuin Polossa.

Yhden tv mainoksen muistankin. Uusi Nissan Micra 1500€ alennus ja 1500€ hyvitys romutettavasta autosta. Micraa en ole itse ajanut, mutta tuo uusi Micra on selvästi sitä vanhaa parempi.

Täällä on Ford ja Kia myynti samassa liikkeessä. Samoin Seat, VW, Audi, Nissan, Honda, Renault, BMW ja Volvo samassa liikkeessä. Ja Hyandai sekä Peugeot samassa. Skoda ja Citroen samassa. Jossain kauppasivat varastossa olevaa autoa halvemmalla. Sähköpostilla tosiaan voi olla halvempi eka kysyä hintaa. Eka eivät välttämättä laske hintaa, mutta tinkiminen tuottaa tulosta. Tesla on varmaan ainut joka ei laske uuden auton hintaa.

Nuo Ibiza, Polo, Fiesta ja Rio on kaikki melko tuoreita malleja. Vanhempia malleja saattaa saada vähän isommalla alennuksella. Myös se Micra on uusi ja on myös Yaris ihan kohtalainen. Jotain pieniä eroja saattaa koeajolla huomata.
 
No se nyt on ihan paskan hailee millaisia ne on silloin ennen olleet, jos ei näistä keskustelun aiheena olevista viimeisimmistä ole kokemusta. Mulla oli eka korin Kuutonen ja se kyllä oli turhan meluisa kokoisekseen ja ero faijan silloiseen 3BG Pasuunaan oli kyllä huomattava. Nykyisin tuota eroa ei enää ole. Uusi Passatti ei ole sen kummempi kuin uusi Kuutonen.

Viimeksi olen 1994 E-Mersua ajanut ja se oli aivan jäätävän laiska. Samoin sitä edeltänyt W123 240D jolla tuli myös ajettua. En silti oleta että uusi 200CDI olisi ihan yhtä patalaiska.
Eli sen kummempia kokemuksia ei ole, mutta itse vedät jotain paskanhaileeta 1900 luvun vertausta. :facepalm:

On se tietty hankalaa jos joku kritisoi jotain mihin viimeiset roponsa on laittanut tässä autoverotuksen ihmemaassa. Saatika jos velaksi on ostanut...

Myyntiluvut ne lienee jotka parhaiten asiasta kertovat; se ainoa kerta kun Mazda on täällä todella lyönyt itsensä läpi oli ensimmäisen kutosen kanssa ja sekin kusi täysin reisille ruosteen takia kun tehdastakuullisia autoja joudutaan korjaamaan läpimätinä. Sen kyllä näkee edelleenkin myynneissä kun löytyy iso osa potentiaalista asiakaskuntaa jotka eivät enää koske pitkällä tikullakaan merkin tuotteisiin.
 
Mistähän löytyy tämän hetken paras tarjous jos autona on jm82 mainitsemat Ibiza, Polo, Fiesta tai Rio? Tuollaiselle pienelle käyttöautolle olisi tarvetta ja autoista tietämys on sitä luokkaa, että mieluummin ostaa uuden.

Kannattaa nyt myös ottaa huomioon toimitusajat. Tällä hetkellä ainakin Polon ja Ibizan toimitusajat ovat todella pitkät, ainakin 6kk. Suosittuja autoja, tehtaiden kesälomat ja tähän päälle syksyllä voimaan tuleva uusi kulutusta mittaava standardi. Tämä siis tehdaustilauksille, mutta eipä noita uusia autoja enää ihan kamalan montaa ole kaupoilla varastoissa.
 
Eli sen kummempia kokemuksia ei ole, mutta itse vedät jotain paskanhaileeta 1900 luvun vertausta. :facepalm:

On se tietty hankalaa jos joku kritisoi jotain mihin viimeiset roponsa on laittanut tässä autoverotuksen ihmemaassa. Saatika jos velaksi on ostanut...

Myyntiluvut ne lienee jotka parhaiten asiasta kertovat; se ainoa kerta kun Mazda on täällä todella lyönyt itsensä läpi oli ensimmäisen kutosen kanssa ja sekin kusi täysin reisille ruosteen takia kun tehdastakuullisia autoja joudutaan korjaamaan läpimätinä. Sen kyllä näkee edelleenkin myynneissä kun löytyy iso osa potentiaalista asiakaskuntaa jotka eivät enää koske pitkällä tikullakaan merkin tuotteisiin.
Oot sä kyllä reppana, kun pitää alkaa tommosista kuin millä auto on hankittu huutelemaan. Kaippa tollakin voi sitten egoaan pönkittää. Sinähän se ekana kaikenmaailman 626:siin ja Xedoksiin pohjaten nyky-Mazdoja arvioit. Muistaakseni ne on 1900-luvun tuotteita :D Mä oon näillä 2000- ja 2010-luvun Mazdoilla kuitenkin kohta satatonnia ajanut niin jotain kokemusta kuitenkin on.

Tuokaanhan ei pidä paikkaansa. 80-luvulla Mazda oli varsin suosittu Suomessa, mutta 90-luvun lamassa kävi paha kyykkäys ja sitten mallisto jäi sitten vanhaksi. Mazdoissa on puutteensa enkä sitä kiistä, mutta IMO turha arvioida menneiden mallien perusteella nykymalleja. Nuokin puutteet kuten melutaso (joka on parantunut paljon) on lähinnä näiden karkeiden suomiasfalttien ongelma ja ei varmaankaan pienen valmistajan priolistan kärjessä. W210 Mersutkin lahosi käsiin, mutta eipä taida W212:ta tai W213:a enää sen takia kukaan hyljeksiä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole automaailmassa kovin syvällä, mutta käsittääkseni 2010 -luvun meininki on kyllä sen verran erilaista, ettei kannata paljon vanhempiin vertailla juuri minkään merkin kohdalla? Nämä autot, kun valmistetaan nykyään ristiin rastiin samoilla tehtailla ja usein samoille alustoille. Tuskin siinä enää merkillä itsellään on niin paljon painoarvoa, mitä joskus lähihistoriassa ollut. Näin ainakin itse koen tilanteen, en sitten tiedä pitääkö kuinka paikkansa. Lisäksi tuntuu ihmisillä olevan hirveän paljon tunnetta mukana autoasioissa. Siitä kielii juuri tämä "en enää koske pitkällä tikullakaan tähän merkkiin" -asenne, jos on sattunut esim. itselle muutama huono -onninen kokemus. Itse huolisin nykyään minkä merkkisen auton tahansa, jos on ominaisuuksiltaan omaan profiiliin sopiva. En oikein ymmärrä, miksi näihin kulutusesineisiin liittyy niin paljon tunnetta, että on melkein rinnastettavissa keskusteluun vaikkapa uskonasioista.

Rahoituksella taidetaan ostaa nykyään pitkälti yli puolet autoista ja se usein on näillä koroilla ihan järkevää.
Sori offtopicista.
 
Oot sä kyllä reppana, kun pitää alkaa tommosista kuin millä auto on hankittu huutelemaan. Kaippa tollakin voi sitten egoaan pönkittää. Sinähän se ekana kaikenmaailman 626:siin ja Xedoksiin pohjaten nyky-Mazdoja arvioit. Muistaakseni ne on 1900-luvun tuotteita :D Mä oon näillä 2000- ja 2010-luvun Mazdoilla kuitenkin kohta satatonnia ajanut niin jotain kokemusta kuitenkin on.
Kunhan arvailin persekipeyden syytä kun niin vahvasti älähdit. Varsinkaan kun en sen kummoisemmin ekassa viestissä merkkiä haukkunut vaan pohdin joko "ihme" olisi tapahtunut (kannattaa vaikka lukea uudelleen jos on ymmärtämisessä vikaa...).

Tuokaanhan ei pidä paikkaansa. 80-luvulla Mazda oli varsin suosittu Suomessa, mutta 90-luvun lamassa kävi paha kyykkäys ja sitten mallisto jäi sitten vanhaksi. Mazdoissa on puutteensa enkä sitä kiistä, mutta IMO turha arvioida menneiden mallien perusteella nykymalleja. Nuokin puutteet kuten melutaso (joka on parantunut paljon) on lähinnä näiden karkeiden suomiasfalttien ongelma ja ei varmaankaan pienen valmistajan priolistan kärjessä. W210 Mersutkin lahosi käsiin, mutta eipä taida W212:ta tai W213:a enää sen takia kukaan hyljeksiä.
80-luvulla nimenomaan olikin suosittu, mutta sen jälkeen ei niinkään. Siinä missä Toyota ja Nissan porskuttaa ykkösijoilla niin top 30:ssä ei taida olla yhtään mallia Mazdalta. Liekö syynä juuri se että esim. Toyota pääsi ruostepurkin maineestaan eroon jo 90-luvulla ja Nissanin mallit vetoavat tuulipukukansaan. Hieman Hondan kaltainen väliinputoaja, ilman samanlaista sporttista mainetta kun kunnon GT mallitkin loistivat poissaolollaan kunnes pahimpina ruostevuosina tulivat MPS:t ja RX-8 (joissa tosin ehkä Mazdan historian vähiten luotettavat motit, tuo wankel varsinkin)...

Tuollainen neliveto diesel voisi olla mielenkiintoinen koeajaa joskus, jos niitä vastaan tulisi (nettiauton saldo taitaa olla 1kpl). Tosin hieman tehoton noin isoksi automaatiksi.
 
Olihan ne Skodatkin vähän erilaisia vaikka 10 vuotta sitten.
Niin oli, esim Fabiaa sai sporttijakkaroilla myös "isolla" turbodieselillä, nyt ei näytä olevan kumpaakaan tarjolla. litrAtsii häviää parikytä heppaa 14v vanhalle RS:lle :)
 
En oikein ymmärrä, miksi näihin kulutusesineisiin liittyy niin paljon tunnetta, että on melkein rinnastettavissa keskusteluun vaikkapa uskonasioista.

Koska nämä kulutusesineet ovat valtaosalle asumista vastaava kuluerä?

Topicciin. Auto pitäisi hankkia. Ajoa tullee melko vähän (reilu 10, max. 15 tkm) ja valtaosa maantietä. Tarvetta yli 2 ihmisen kuljettamiseen aniharvoin. Budjetti max. 14k€, halvempi parempi.

Tunteen puolesta kiinnostaisivat:
- Scirocco. Surullisen kuuluisa 1.4 TSI vaan epäilyttää kovasti, nämä eivät kai ketjuvaihdoista huolimatta mitään huolettomia ole.
- DS3. Vähän vähemmän kuuluisa THP 156, mutta mahdollisesti yhtä surullinen tapaus, jossa käsittääkseni myös ketjuongelmaa ja lisäksi jotain karstoittumista.

Järjen (?) puolella sitten pienet ranskalaiset (2012->)
- 208.
- Clio.
Molempia saa alle 8-10k€ ja (reilusti) alle 100 tkm ajettuja, mutta kun edellisistä autoista on löytynyt se 150-180 hp, niin kaakkien määrän puolittaminen vähän risoo.

Mahtaisiko löytyä joku, jossa saisi hieman yhdisteltyä paremmin järkeä ja tunnetta?
 
Vaihtoehtoja perhevankkuriksi? N. 10-15k€, tilaa 8-9 hengelle ja koko sen mukaan, että rouvashenkilö tohtii ajella sillä. Webasto/eberi + ilmastointi ja pysäköintitutkasta iso+. Itse vilkuillut volkkarin transporter/caravelle/multivan ja mersun viano/vito, mutta onko yhtään muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa(painotus kestävyydellä)? Rellut/nissanit on poissuljettu. Opel Vivaro? Ford? Joku muu mikä? Kokemuksia?
 
Mites muuten volkkareiden moottorit: 2,5tdi vs 2,0tdi? Ei hirveästi ole kokemusta noista, mutta omaan mieleen jäänyt tuon 2,5 litran olevan suhteellisen pomminvarma motti... Mites muuten onko noissa isompia tyyppivikoja?

Viton/vianon vioista nyt kartaanin nivelet, ruosteet jokseenkin -06 asti. Jotain muuta?
 
Lähipiiristä löytyy vm 2008 Peugeot Expert Tepee. Tilaa on aivan helvetisti ja suhteellisen tyytyväisiä omistajat olleet. Vähän on meluisa ja alustan osat kuluvat ja puhallin hyytyy mystisesti pakkasella, mutta muuten yllättävän luotettava kulkine suuriin kuljetustarpeisiin. Ajettavuus aika henkilöautomainen, 140hv HDi riittävä kuljetustarpeisiin. Tutustumisen arvoinen, jos löytyy hintaluokassa.
 
Lähipiiristä löytyy vm 2008 Peugeot Expert Tepee. Tilaa on aivan helvetisti ja suhteellisen tyytyväisiä omistajat olleet. Vähän on meluisa ja alustan osat kuluvat ja puhallin hyytyy mystisesti pakkasella, mutta muuten yllättävän luotettava kulkine suuriin kuljetustarpeisiin. Ajettavuus aika henkilöautomainen, 140hv HDi riittävä kuljetustarpeisiin. Tutustumisen arvoinen, jos löytyy hintaluokassa.
Edellinen auto oli 807 Peugeot ja rouvan osalta ehdoton ei(tais olla aika maanantaikappale mm. Liukuovi, webasto, jarrusatulat, käsijarru ja vauhtipyörä porsi).
Aika vähän nuita on edes myynnissä, joten kelvollisen käytetyn löytäminen voi olla tekemätön paikka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom