Verrattaessa mihin? Ainakin toi uusi CH-R sekä Auris on ihan helvetin kamalia, jos on ajanut vaikka edes Citroeniakin. Toki jos tykkää löllöstä ohjauksesta, jossa ei ole mitään tunnetta ja ratti vaan kääntyy ilman että on mitään konkreettista vastetta mistään. Osaltaan tämäkin on varmasti tottumiskysymys, mutta Toyota ja ajettavuus ei kyllä samaan lauseeseen positiivisessa mielessä sovi.
Tästä olen aikalailla samaa mieltä vaikken nyt ihan "helvetin kamaliksi" haukkuisi. Itsellä nyt T25 Avensis ja lähipiirissä on ja ollut useita rojotia. Häviää ajettavuudessaan aika monelle autolle muttei omasta mielestäni mitenkään radikaalisti, jossei nyt ala premiumeihin vertailemaan. Perusbiilejä kaiken kaikkiaan. Itse tämän hyvin tiedostan kun "downgreidasin" ajettavuuden w203 mesestä tohon avensikseen. Tosin empä ole sen jälkeen käsiäni myöskään liannut korjaushommissa.
Pikkuautoista olen ennenkin tänne laittanut kun avensiksen vaihtoehtoina oli uudet pikkuautot. Tässä omista koeajoista kokemuksia:
Toyta Yaris 1,3 bensa manuaali -15 (äiteen auto)(ajoin myös automaatilla viikon reissun Islannissa)
+näppärä peli kaupungissa ja menee kokoiseksiin ihan kivan vakaasti vielä 100km/h, motari on aika nou nou juttuja pidemmän päälle
+ei juuri mihinkään kulje muttei ainakaan kokoaikaa vituttanut, välitykset sopii normiajoon ihan hyvin
+yllättävä maavara ainakin tuossa millä Islannissa ajoin, monta kertaa olin varma että kopisee pohjaan mutta ei vaan osumia tullut (ajan aika paljon huonoja metsäteitä joten osaan kohtuu hyvin arvioida milloin osuu)
+hyvä automaatti vaikkakin huudattaakin mikäli täytyy päästä nopeammin vauhtiiin (variaattorivehjes)
-itse 177cm/86kg en tahdo millään löytää hyvää ajoasentoa, kädet suorana joutuu ajamaan jos polkimet on oikealla kohdallaan -> tulee hartiat kipeeksi
-tunnoton ohjaus
Skoda Fabia 1,2 tsi 110(?) manuaali -15 (lähipiirissä)
+perushyvä ajettavuus kaupungissa ja alle 100km/h, motarilla en ole ajanut
+samoin kuin rojotassa vaihteisto toimii nätisti
+hyvin puhtia pikkukierroksilla
+itse sain kohtalaisen ajoasennon
-korkeammilla kierroksilla ei nouse muuta kuin ääni
-takapäästä "omnaisuutena" kolahdus mikäli vain toinen takarengas osuu epätasaisuuteen esim. kaivonkansi
Opel Corsa 1,4 bensa manuaali -17 (koeajo)
+paljon varusteita (oli joku kampanjamalli edullisesti)
+modernein sisältä
+muistaakseni oli kivan tukevat penkit (tästä melkein tosin vuosi aikaa jo)
-on sitten aivan täysi luumu, turbokone varmasti parempi
-ohjaus palautti keskelle niin perkeleellisellä voimalla että pikatiellä ajo oli yhtä tuskaa ja mutkittelua
Ford Fiesta 1,0 80 bensa manuaali -16 (koeajo)
+oikeasti todella hyvä ajaa, pesee monta isompaa autoa helposti
+ajoasento osui itsellä pienellä säädöllä todella hyvin kohdalleen, kaikki oli vain juuri siellä missä piti
-aivan luumu myöskin tuolla koneella
-keskikonsoli/radio vaikutti aika hankalalta käyttää ja vanhanaikaiselta
Jos itse nyt ostaisin pikkuautoa niin järjestes näistä olisi 1. Fiesta 2. Fabia 3. Yaris 4. Sorsa. Käytettynä Yaris ja Fabia vaihtaisi paikkoja. Miltei kaikissa sama itseäni todella ärsyttävä ominaisuus (Fabia taisi olla ainoa "normaali"). Eli vaihdetta alas vaihdettaessa tykkään "kikkailla" ja näpäyttää kaasua eli suorittaa ns. rev matching (samanlailla myös heel-toe), lähinnä siksi että voin. Näissä perkeleissä se näpäytys ei kuitenkaan riitä nostamaan kierroksia mihinkään vaan on varmaan ohjelmoitu niin ettei tälläisiä välikaasuja tapahtuisi minkä takia minua vituttaa. Tosin varmasti sen myös joku taho saa ohjelmoitua poieskin joten nou pröblem sinänsä.
/romaani