Mikä auto minulle?

Niin minkäköhän mallin ajoit? Jotenkaan en usko, että kyse oli Aisinin versiosta. Hidas hinnat alkaen robo on paska kuten sanoin.
 
Niin minkäköhän mallin ajoit? Jotenkaan en usko, että kyse oli Aisinin versiosta. Hidas hinnat alkaen robo on paska kuten sanoin.
Oli kyseessä C4 ja nyt kun mailista katsoin niin myyjä mainosti olevan "uudistunut" EAT6. Itse pidin sitä hitaana kilpailijoihin verrattuna, mutta kukin voi mennä koeajolle ja muodostaa oman mielipiteensä.

E: En nyt osaa sanoa kummasta puhut mutta otin nyt citikan esimerkiksi.
 
Kukin tyylillään, mut en kyllä tuota hitaaksi haukkuis. Mulla on 508:ssa sama loota ja kuski/loota oppinut toimimaan saumattomasti yhteen. Ja ei tarvii jännittää kauanko kestää. Koeajoautoissa se lootan sopeutus lienee aika sekaisin.
 
Kannattaako vanhaa ladaa ostaa työmatkoja varten? Ns. Perheauto viä tolppa paikan joten talvella pitäs lähtee kylmänä liikkeelle. Mites varaosien saatavuus/hinta?
 
Eipä se vagin lyhyt takuu paljon auta, jos porsii heti perään. Maahantuoja kun on vagilla ollut sitä luokkaa "vastaantuloissa", että ainakin itsellä luotto tasan 0, että saa asiallista palvelua.
Seatissa on 5v takuu. Maahantuoja Vagilla? Kesko vai Helkama?
 
Toisaalta kyllä jos olet uutta hankkimassa niin onhan VAG konsernin autoissakin takuu. Itse ainakin tykännyt kun tuo DSG vaihteisto vaihtaa todella pehmeästi kilpailijoihin verrattuna, mitä koeajoin samalla kertaa. Fabiaa taitaa olla enemmänkin tarjouksissa mutta Polosta en ole nähnyt.
Ford Fiesta 100hv Titanium automaatti olisi ainakin yksi tosi kiinnostava. Tuon auton koeajoinkin nastarenkailla ja manuaalina. Fiestan hinnastossa lukee että joku 6 vaihteinen automaatti? Varmaan ainakin kestävämpi kuin VAG:in tekeleet?

Fiestan päästöt on vähän liian isot, eli romutusrahaa ei saa. Mutta ei tuo nyt isommin silti haittaa.
 
Seatissa on 5v takuu. Maahantuoja Vagilla? Kesko vai Helkama?
Lol, yhdellä merkillä pidempi takuu ja toinen maahantuoja ehkä aavistuksen vähemmän paskasti hoitanut asiat. Tämähän se eliminoi kaikki vaginoihin liittyvät ongelmat. Toki hc-fani nämä painaa yksittäistapauksina villaisella. Sopulilauma on ollut toistaiseksi hämmentävän uskollista, mutta niin oli vahvaa Opelinkin kannatus...
 
Tämähän se eliminoi kaikki vaginoihin liittyvät ongelmat.
No mitä vittua. Kuka tuossa noin väitti? Kunhan mainitsin, että Seatilla on pidempi takuu kuin muilla jos konsernituotteet kiinnosta. Sulla on kyllä pahoja vaikeuksia keskustella asiallisesti.

Minä en aja VAG-tuotteella, jos siihen halusit taas viitata.

Eikö volkkarit maahantuo se-mäkinen?
Ei vaan VV-Auto, jonka omistaa Kesko.

Autokauppa
 
No mitä vittua. Kuka tuossa noin väitti? Kunhan mainitsin, että Seatilla on pidempi takuu kuin muilla jos konsernituotteet kiinnosta. Sulla on kyllä pahoja vaikeuksia keskustella asiallisesti.
Kutsutko sä noita sun paria lausetta keskusteluksi? Miksiköhän tuli väärinymmärryksiä? Ja miten tuo sun täysin irrallinen kysely maahantuojasta olisi pitänyt tulkita, kun yleisellä tasolla vagista puhuttiin.
 
Kutsutko sä noita sun paria lausetta keskusteluksi? Miksiköhän tuli väärinymmärryksiä? Ja miten tuo sun täysin irrallinen kysely maahantuojasta olisi pitänyt tulkita, kun yleisellä tasolla vagista puhuttiin.
Miksi sä kutsut tuota sun ripulia, jolla aloit heti hyökkäämään toista keskustelijaa kohtaan esittäen, että toinen on väittänyt jotain mikä ei pidä paikkaansa.

Maahantuoja asialla yritin vaan kysyä kummasta maahantuojasta nuo sinun kokemuksesi on, jotka ovat luoton nollaan vieneet.
 
Miksi sä kutsut tuota sun ripulia, jolla aloit heti hyökkäämään toista keskustelijaa kohtaan esittäen, että toinen on väittänyt jotain mikä ei pidä paikkaansa.

Maahantuoja asialla yritin vaan kysyä kummasta maahantuojasta nuo sinun kokemuksesi on, jotka ovat luoton nollaan vieneet.
Onko sillä yleisen keskustelun kannalta jotain suurempaa merkitystä, jos Keskon touhut ovat vähän enemmän paskoja kuin muut? Ja kuitenkin kyse on konsernitason ongelmasta, kun tuppaavat kyseenalaista paskaa markkinoille. Ts. ihan sama kuka tuo maahan, kun perusongelma on olemassa muualla.

Ja miksen vastais kärkkäästi, jos toisen toisen teksti vaikuttaa siltä, että tässä taas joku fani on mielensä pahoittanut ja aikeissa alkaa inttämään turhasta. Askelmerkit tuohon olivat olemassa ”mutku seatilla on 5 v. ja toinen maahantuoja on hyvä...”.

e:Selkeästi tulkitsin kyllä siis viestisi tarkoituksen väärin.
 
Auto kuulemma tulisi ns loppuiäksi, eli vaikkapa 20+ vuodelle. Nykyinen auto on jotain 15 vuotta. Siksi tuo uusi Ford Fiesta automaatti voisi olla vähän luotettavampi kuin VAG dsg-automaatti. En kyllä itse tiedä millainen tuo Fiestan automaatti mahtaa olla?

Uusi Polo, uusi Seat Ibiza ja Yaris 1.5 bensa sekä uusi Fiesta tuli sattumalta jo koeajettua. Kaikki manuaaleja.

Polo ja Ibiza oli tosiaan aika tyylikkäitä sisältä, mutta ei tuo uusi Fiestakaan omasta mielestä ollut huono. Yaris ehkä vähän rimpula, mutta onhan se kokonaisuutena hyvä silti.

Yaris siis olisi kohtalainen. Mutta hybrinä siinä on aika pieni autovero ja luultavasti autoveron saa palautuksena. Fiestassa siis saisi vähän enemmän rahaa takaisin.

Ja hybridi Toyota on koeajamatta. Perus automaatti on taas tutumpi. Vieteri ei kuulosta kivalta :)
 
Uus Polo on aika näppärän oloinen ja varusteitakin saa kivasti jos tahtoo. Uus Fiesta oli hyvä ajaa mutta sisusta on edelleen jotenkin typerä. Yaris Hybrid varmaan tarttuisi kauppakassiksi itselle pelkästään lähipiirin käyttökokemusten perusteella.
Yariksen minäkin nurkka-ajoon ottaisin, mutta kaikki ei pidä siitä vieteristä.
Tutulle olisi auto tulossa ja ei isommin ole mitään nurkka-ajoa. Mökille ajoa ja lähiseudulle. Siinä varmaan Fordin ajettavuus menisi Toyotan edelle?
 
Siinä varmaan Fordin ajettavuus menisi Toyotan edelle?
Varmaankin. En ole kyllä Fiestaa ajanut parin viimeisen sukupolven osalta ollenkaan. Ibiza oli kyllä hyvä ja kokoistaan isomman oloinen auto ajaa. Tuskinpa samalle plattikselle tehty Polo on yhtään huonompi.
 
Varmaankin. En ole kyllä Fiestaa ajanut parin viimeisen sukupolven osalta ollenkaan. Ibiza oli kyllä hyvä ja kokoistaan isomman oloinen auto ajaa. Tuskinpa samalle plattikselle tehty Polo on yhtään huonompi.
Aika samoissa menee minusta ajettavuus Fiestassa, Polossa ja Ibizassa. En koeajanut Rioa, mutta Stonicin koeajoin ja sekin oli minusta oikein hyvä. Kaikki manuaaleja. Riossa vaan taisi olla 4 vaihteinen automaatti ja taitaa olla pois laskuista.
 
Fiestasta löysin jonkunlaisen alennuksen ja nuo varusteet varmaan jo riittää. Sen jo katsoinkin että Ibiza oli vähän halvempi kuin Polo ja Ibizassa oli vähän tehokkaampi moottori.

Screenshot_2018-05-01-17-02-29-298_com.hsv.freeadblockerbrowser.png
 
Fiestasta löysin jonkunlaisen alennuksen ja nuo varusteet varmaan jo riittää. Sen jo katsoinkin että Ibiza oli vähän halvempi kuin Polo ja Ibizassa oli vähän tehokkaampi moottori.

Screenshot_2018-05-01-17-02-29-298_com.hsv.freeadblockerbrowser.png
Kannattaa muuten katsoa paremmat valot kuin halogeenit nykyään, niitäkin kun usein projektoreihin laitetaan. Ei maksa hirveästi yleensä ja itse kiittää talven räntäsateessa kun näkee eteensä.
 
Toisaalta kyllä jos olet uutta hankkimassa niin onhan VAG konsernin autoissakin takuu. Itse ainakin tykännyt kun tuo DSG vaihteisto vaihtaa todella pehmeästi kilpailijoihin verrattuna, mitä koeajoin samalla kertaa. Fabiaa taitaa olla enemmänkin tarjouksissa mutta Polosta en ole nähnyt.

DSG pehmeä? Mihin verrattuna? Muihin kaksoiskytkinlootiin ehkä. Mihinkään muuhun verrattuna se ei ole todellakaan pehmeä. Toki nuo DCT:tkin vaihtaa "pehmeästi" kun ajaa kevyellä kaasulla koko ajan kiihdyttäen, mutta auta armias kun teet jotain "yllättävää" ja onkin väärä pykälä esivalittuna...

Itse ottaisin noista Yariksen, mutta kannattaa koeajaa sopiiko penkin ja ratin säädöt omalle kropalle. Pehmeämpää vaihteistoahan ei ole kuin tuo Toyotan hybridien portaaton. Joillekin se pehmeys on liikaa, kun kiihtyvyys tuntuu hitaammalta mitä todellisuudessa on. Soppaa tuo vie kaupunkipyörittelyssä helposti 2 litraa vähemmän kuin nuo muut vaihtoehdot ja tekniikka on pomminvarmaa. Arvokin pysyy paremmin kuin missään muussa B-segmentin autossa.

Jos siis järkiperustein valkkaat niin valinta on Toyota, mutta harvemminhan näitä autoja järjellä ostellaan :)
 
Yaris hybridissä olisi tosiaan vähän pienempi ajoneuvovero. Ja pienempi kulutus, mutta autolla ei varmaan kovin paljon ajettaisi edes. Lisäksi kaupunki on niin pieni, että siinä ei ehdi bensaa paljon kulumaan. Toki Yariksen kulutus on muutenkin vähän pienempi.

Lähinnä sitten että haluaako istuutua Fordiin vai Toyotaan (auton ulkonäkö) :) Niin ja tosiaan penkit saisi olla mahdollisimman hyvät ja Fordissa saattaa olla vähän paremmat.


Uudessa Fiestassa on ilmeisesti perinteinen automaatti. Ja vanhemmassa Fiestassa on taas joku huonompi ja ehkä epäluotettavampi vaihteisto.
Jep, 6-vaihteinen aut.vaihteisto malliltaan 6F15, perinteinen. Ja lähteenä Ford Etis.
Kävin myös viime vklp tutustumassa kun oli ensiesittely, en koeajanut kun oli siinä jonoakin kertyny, tosi ostajat ajelkoon ensin. Ainakin titanium-varustellun kuskin penkki sopi tälläselle "sopusuhtaselle" 100kg alle mukavasti, yllättävän mukavan tuntuinen. Viime ajokokemus Fiestoista rajottuu tonne mk6 korimalliin vm2004 kun vanhemmilla oli sellainen aikoinaan, on nuo pikkuautot kyllä kehittyny todella paljon niistä ajoista vaikken uutta ajanutkaan vielä
icon_lol.gif


Ford luopuu pikkuhiljaa PowerShifteista (bensoissa ainakin) ja vähin äänin, veikkaisin että juuri luotettavuus ongelmien takia.
Uusi Fiesta 2017/2018 - Ford-Club Finland

Tuossa vielä takuu ja huoltoväli:
Takuun saa laajennettua Ford Protectin kautta 7v/140/150tkm asti.
2v/30tkm huoltoväli.
 
Viimeksi muokattu:
Meni nyt sitten Ford Fiesta tilaukseen. 1.0 100hv A6 Titanium. Alennus 2045€ (tämän kuun joku kamppanja).

Normaaliväri +150
Vakionopeudensäädin +140
Aktiivinen pysäköintiavustin, parkkitutka - anturit edessä ja takana, peruutuskamera, sähköisesti taittuvat peilit lähestymisvaloilla +350
Lämmitettävä ratti, lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät pesusuuttimet +150
Aluvanteet(sis. anturit)+Hakkapeliitta 9 +1390
Eturoiskeläpät+kumimatot +160
Lämmitin+sisälämmitin +550
22 090€. Sis autoveroa 3490€.

Ihan kiva tuo oli ajaa automaatilla ja vakkaria oli helppo käyttää. Nyt pääsin ajamaan myös kesärenkailla. En tiedä käynkö vielä koeajamassa jonkun muunkin ihan vertailun takia, vaikka kaupat on tehty. Fiesta ST-Line olisi ollut vielä vähän tyylikkäämpi, mutta vähän kalliimpi myös. Vähän korkeampi Fiesta Active oli myös tullut myyntiin. Kialta ei ollut automaattia koeajettavana.

Tuollainen oli se koeajettu Fiesta Titanium
IMG_20180502_115758.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vakionopeudensäädinkin pitää ostaa erikseen Titanium-varustelulla, vai oliko tuo mukautuva :eek:
 
En tiedä onkohan vakkari vakiona vai ei. Tuollainen rivi ja hinta on varusteissa:
Driver Assiance Pack 7: Vakionopeudensäädin +140

Kai sen sitten ilman vakkariakin saa :) 7 pakettiin ei muuta kuulu. Samassa on myös nopeudenrajoitin, jota en osannut käyttää tai sitä ei edes ollut koeajoautossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hinnaston mukaan Driver Assiance Pack 7 kuuluu ainoastaan vakkari säädettävällä nopeudenrajoittimella. Vakiona vain säädettävä nopeudenrajoitin :facepalm: Miten noinkin yksinkertaisesta, liikennettä sujuvoittavasta ominaisuudesta pitää rahastaa? Yksi nappi lisää ja ajotietokoneen koodaus maksaakin 140 euroa.
 
Hinnaston mukaan Driver Assiance Pack 7 kuuluu ainoastaan vakkari säädettävällä nopeudenrajoittimella. Vakiona vain säädettävä nopeudenrajoitin :facepalm: Miten noinkin yksinkertaisesta, liikennettä sujuvoittavasta ominaisuudesta pitää rahastaa? Yksi nappi lisää ja ajotietokoneen koodaus maksaakin 140 euroa.

Ei ne autonvalmistajat mitään hyväntekijöitä ole. Tottakai kaikesta mahdollisesta pyydetään lisähintaa.
 
Fiestaa ostetaan varmaan lähinnä kaupunkipöristelyyn, jossa vakkari on yleensä aika turha.
 
Fiestaa ostetaan varmaan lähinnä kaupunkipöristelyyn, jossa vakkari on yleensä aika turha.
Joo. Ei tullut käytettyä Fiestan vakkaria kun ajoin kaupungissa. Ehkä se nopeudenrajoitin olisi kaupunkiin käytännöllisempi, niin ei pääsisi ajamaan ylinopeutta.

Fiestahan menee kyllä maantielläkin oikein hyvin. Täällä on vain 80 tai 100 km/h rajoituksia. Jos ajaa vähänkin maantietä, niin ehdottomasti vakkari. Vaikka olisikin 85hv malli joka maksaa 16 050€.

Nyt hakusessa oli tosiaan tollanen pieni auto.
 
Argh, pientä autokuumetta pukkaa taas kesän alla tässä. Pitäisi joku käytännöllinen keskikokoinen hatchback hankkia, jossa olisi hyvä ajo-ergonomia tämän lisäksi.

Tulipahan koeajettua tuo Astra ja sattui olemaan samalla kohtuuhintainen vähän ajettu 2015-vuosimallin Seat Leon myynnissä. Sehän osoittautui todella mukavaksi kärryksi ja FR-varustelutasokin oli varsin kattava, joten ostin pois. Saas nähdä räjähtääkö käsiin TSI + DSG kombo. :)
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyseessä C4 ja nyt kun mailista katsoin niin myyjä mainosti olevan "uudistunut" EAT6. Itse pidin sitä hitaana kilpailijoihin verrattuna, mutta kukin voi mennä koeajolle ja muodostaa oman mielipiteensä.

E: En nyt osaa sanoa kummasta puhut mutta otin nyt citikan esimerkiksi.

C4:seen mitään uutta EAT6:sta edes saa, kun koko mallin tuotanto on loppumassa. Ja sitä paitsi uusi PSA:n käyttämä vakioautomaattiloota on EAT8, joka on Aisinin loota aivan kuten nykyinen EAT6:nenkin joka on huomattavasti parempi laitos, kuin mitä C4:sissa on koskaan ollutkaan.
 
DSG pehmeä? Mihin verrattuna? Muihin kaksoiskytkinlootiin ehkä. Mihinkään muuhun verrattuna se ei ole todellakaan pehmeä. Toki nuo DCT:tkin vaihtaa "pehmeästi" kun ajaa kevyellä kaasulla koko ajan kiihdyttäen, mutta auta armias kun teet jotain "yllättävää" ja onkin väärä pykälä esivalittuna...

Itse ottaisin noista Yariksen, mutta kannattaa koeajaa sopiiko penkin ja ratin säädöt omalle kropalle. Pehmeämpää vaihteistoahan ei ole kuin tuo Toyotan hybridien portaaton. Joillekin se pehmeys on liikaa, kun kiihtyvyys tuntuu hitaammalta mitä todellisuudessa on. Soppaa tuo vie kaupunkipyörittelyssä helposti 2 litraa vähemmän kuin nuo muut vaihtoehdot ja tekniikka on pomminvarmaa. Arvokin pysyy paremmin kuin missään muussa B-segmentin autossa.

Jos siis järkiperustein valkkaat niin valinta on Toyota, mutta harvemminhan näitä autoja järjellä ostellaan :)
Yariksen minäkin nurkka-ajoon ottaisin, mutta kaikki ei pidä siitä vieteristä.
Uus Polo on aika näppärän oloinen ja varusteitakin saa kivasti jos tahtoo. Uus Fiesta oli hyvä ajaa mutta sisusta on edelleen jotenkin typerä. Yaris Hybrid varmaan tarttuisi kauppakassiksi itselle pelkästään lähipiirin käyttökokemusten perusteella.
Olihan tuo uusi Toyota Yaris hybrid jotain aivan huippua. Lyhyen matkan voi ajaa hiljaa äänettömästi sähköllä, joka on latautunut akkuun jarrutuksista. Lisäksi ohjaus on kevyt, eli autolla on todella helppo ajaa. Myös se kulutusmittari oli ihan hyvä. B modea en muistanut kokeilla, eli tehokkaampaa sähköistä moottorijarrua. Autonahan Yaris voi olla vähän Fiestaa huonompi, mutta tuo toimiva hybridi on tosi iso plussa. Niin ja pieni kulutus ja maksut myös. Toivottavasti autoveron saisi palautuksena, niin Fiesta tulisi silti melko paljon halvemmaksi, koska automaatti Fiestan autovero on paljon isompi.

VW Polo automaattia ei ollut koeajettavissa ja Seat Ibizan sekä Honda Jazz:in myyjiä ei näkynyt. Volvon hybridi oli juuri myyty, mutta uusi tulee piakkoin. Hyundai ioniq ladattavan hybridin koeajoin. Autohan on ihan tyylikäs, mutta jotenkin ei iskenyt. Jotenkin Toyota Yaris Hybrid tuntui (melkein) paremmalta omasta mielestä :)
 
Itse etsiskelen kauppakassia/kakkosautoa. Kilometrejä tulee aika vähän, ehkä maks 10000/vuosi, lähinnä uutena, koska todennäköisesti otan autoetuna oman firman kautta. Lisäksi jotenkin tuntuu, että näin halpaa autoa ei ole järkeä käytettynä ostaa - hinta näyttää euroissa putoavan muutamassa vuodessa niin vähän, että ne muutamat tonnit maksaa uuden auton takuusta, pikkuisen paremmasta luotettavuudesta ja uuden auton ajamisen tunteesta.
Poloa ja Ibizaa olen katsellut, ruokahalu on hiukan kasvanut ja nyt myös Aronia on alkanut kiinnostaa. Hämmästyttävästi Polo/Ibiza autoihin mahtui tämmöinen 184cm/105 kg sisään, vaikka hiukan pikkuisia ne ovat. Skoda Fabia oli juuri vuokralla. Hyvä ajaa, mutta jotenkin kojetaulu oli todella vanhahtavan halpamuovisen näköinen Poloon ja Ibizaan verrattuna. Japseihin ja muihin itäautoihin on hiukan ennakkoluuloja, niitäkin on ollut joskus vuokralla ja joku Avensis oli ihan kaamea ajettava kun omat autot ovat olleet eurooppalaisia viimeiset 25 vuotta. Pikkuinen Renaultkin oli paljon vakaampi. Citikan C3 aikalailla tyrmättiin TM:n testissä. Onko ehdotuksia, budjetti on n 18-25000 tuhatta, ei vaihtoautoa, joten todennäköisesti alennuksissa pääsee aika hyvin keskustelemaan, varustetaso saa olla aika hyvä, mielellään uudehko mallityyppi.
 
Itse etsiskelen kauppakassia/kakkosautoa. Kilometrejä tulee aika vähän, ehkä maks 10000/vuosi, lähinnä uutena, koska todennäköisesti otan autoetuna oman firman kautta. Lisäksi jotenkin tuntuu, että näin halpaa autoa ei ole järkeä käytettynä ostaa - hinta näyttää euroissa putoavan muutamassa vuodessa niin vähän, että ne muutamat tonnit maksaa uuden auton takuusta, pikkuisen paremmasta luotettavuudesta ja uuden auton ajamisen tunteesta.
Poloa ja Ibizaa olen katsellut, ruokahalu on hiukan kasvanut ja nyt myös Aronia on alkanut kiinnostaa. Hämmästyttävästi Polo/Ibiza autoihin mahtui tämmöinen 184cm/105 kg sisään, vaikka hiukan pikkuisia ne ovat. Skoda Fabia oli juuri vuokralla. Hyvä ajaa, mutta jotenkin kojetaulu oli todella vanhahtavan halpamuovisen näköinen Poloon ja Ibizaan verrattuna. Japseihin ja muihin itäautoihin on hiukan ennakkoluuloja, niitäkin on ollut joskus vuokralla ja joku Avensis oli ihan kaamea ajettava kun omat autot ovat olleet eurooppalaisia viimeiset 25 vuotta. Pikkuinen Renaultkin oli paljon vakaampi. Citikan C3 aikalailla tyrmättiin TM:n testissä. Onko ehdotuksia, budjetti on n 18-25000 tuhatta, ei vaihtoautoa, joten todennäköisesti alennuksissa pääsee aika hyvin keskustelemaan, varustetaso saa olla aika hyvä, mielellään uudehko mallityyppi.
Ibiza ja Polo on tosiaan hyviä. Ehkä myös Kia Rio?

Ootko käynyt Ford Fiestaa koeajamassa? Aika tuore malli ja siitä Active on kai juuri tullut myyntiin. Jostain syystä Fiesta tuli valittua. Tuskin olisi isoa eroa ollut, jos Ibizan tai Polon olisi ottanut.
Screenshot_2018-05-01-17-02-29-298_com.hsv.freeadblockerbrowser.png

Automyyjä puhui että kaikki suomessa varastossa olevat autot pitää katsastaa viimeistään kesällä tai syksyllä (en muista aikaa). Johtuu siitä että autojen päästömittaus muuttuu. Samalla autohen ostohinta vähän nousee, koska päästöt tavallaan suurentuu.

Mittaus muuttuu syyskuussa 2018.
Uusi mittausmenetelmä sekoittaa autojen CO2-päästöarvot syksyllä - verottaja rauhoittelee tilannetta - Tekniikanmaailma.fi
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy ehkä tuohon Fiestaan vielä perehtyä. Hylkäsin sen ensin ihan alustavan katselun jälkeen, kun hinnastossa lukee "Ei uusia tehdastilauksia", ajattelin, että oman maun mukaista ei helposti kumminkaan löydy ja kai siihen joku syy on miksi eivät tehtaalta toimita. Ehkä se kulutus/verotussäätö vaikutaa asiaan.
 
Täytyy ehkä tuohon Fiestaan vielä perehtyä. Hylkäsin sen ensin ihan alustavan katselun jälkeen, kun hinnastossa lukee "Ei uusia tehdastilauksia", ajattelin, että oman maun mukaista ei helposti kumminkaan löydy ja kai siihen joku syy on miksi eivät tehtaalta toimita. Ehkä se kulutus/verotussäätö vaikutaa asiaan.
Johtuu varmaan noista päästöistä?

VW Poloakaan ei kai saa tehdastilauksena nyt. Koska kaikki varastossa olevat myymättömät autot täytyy laittaa kilpiin. Eli myyvät ensin nuo varastot pois, jos saavat. Myyjäkin melkein kirosi, että hankaloittaa heidän myymistä nyt tuo päästö pelleily :)
 
Johtuu varmaan noista päästöistä?

VW Poloakaan ei kai saa tehdastilauksena nyt. Koska kaikki varastossa olevat myymättömät autot täytyy laittaa kilpiin. Eli myyvät ensin nuo varastot pois, jos saavat. Myyjäkin melkein kirosi, että hankaloittaa heidän myymistä nyt tuo päästö pelleily :)

Ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa. Johtuu siitä, että uuteen Fiestaan ja Poloon ei oteta vielä tehdastilauksia vastaan Suomesta.

Edit: Poloa saa jo tehdastilattuna Suomesta hinnaston mukaan.
 
Ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa. Johtuu siitä, että uuteen Fiestaan ja Poloon ei oteta vielä tehdastilauksia vastaan Suomesta.

Edit: Poloa saa jo tehdastilattuna Suomesta hinnaston mukaan.
Mielestäni nuo päästöt vaikuttaa niin että vanhat autot täytyy rekisteröidä.

Sama VW:n myyjä puhui josatain valmistuskatkoksesta. Eli tilaukset venyy tuon katkoksen takia.

Kyllä Fiestaakin on saanut tehdastilauksena. En tiedä sitten että miksi enää ei saa? Vai onkohan vain väärään tietoa?
 
Mielestäni nuo päästöt vaikuttaa niin että vanhat autot täytyy rekisteröidä.

Sama VW:n myyjä puhui josatain valmistuskatkoksesta. Eli tilaukset venyy tuon katkoksen takia.

Kyllä Fiestaakin on saanut tehdastilauksena. En tiedä sitten että miksi enää ei saa? Vai onkohan vain väärään tietoa?

Ei ne päästöt vaikuta, koska häntälupia myönnetään tarpeenvaatiessa jos myyntivarastoihin jää näitä Euro 6b-autoja.
 
Täytyy ehkä tuohon Fiestaan vielä perehtyä. Hylkäsin sen ensin ihan alustavan katselun jälkeen, kun hinnastossa lukee "Ei uusia tehdastilauksia", ajattelin, että oman maun mukaista ei helposti kumminkaan löydy ja kai siihen joku syy on miksi eivät tehtaalta toimita. Ehkä se kulutus/verotussäätö vaikutaa asiaan.
Sulla täytyi olla sitten Ford Fiestan 2017 hinnasto?

Tuossa uusi hinnasto ja autoja voi toki tilata tehtaalta :) Active mallille on oma hinnasto.

Suositushinnasto 27.4.2018, MV2018.75, Tuotanto alkaen 7.5.2018
Screenshot_2018-05-03-19-53-59-842_com.google.android.apps.docs.png
 
Päästömittauksen mittausjärjestelmä muuttuu: 1.9.2018 eteenpäin oltava WLTP-mittauksin tyypihyväksytty / valmistettu auto. Eli törmää nyt monen merkin kohdalla moottori / malli yhdistelmiin joille ei oteta enää ( tai kohta ) vanhalla NEDC-syklillä hinnastossa oleviin malleihin tehdastilauksia ja uudemmalla WLTP:llä ei vielä tehdas+maahantuoja saanut hinnastoon ja tilattavaksi.

Muutosten aikataulu - Autoalan Tiedotuskeskus
 
En oikeastaan jaksa ymmärtää miten joku tänä päivänä ostaa Volkswagen-konsernista (Audi, Seat, Skoda, VW) ylipäätään yhtään mitään.

Yhtiöhän halveksuu ympäristöä ja asiakkaitaan siihen malliin, että vastaavaa toimintaa on vaikea muualta löytää.

Opelin arvostus aikanaan romahti paskan laadun takia, Volkswagenilla näyttäisi olevan niin vankka kannatus ettei haittaa vaikka asiakkaille möisi uutena viallisen ajoneuvon ja veloittaisi korjauksen perään.
Itse valitsin varman päälle Fordin pikkuauton Fiestan. Tuossa on ainakin perinteinen 6 vaihteinen automaatti, mutta en tiedä kenen valmistama vaihteisto mahtaa olla. Fordissa 5v tai 100 tkm takuu. Tai sitten Fiestan laajennettu takuu 7v/140tkm ja hinta on 750€.

Ei siis tarvinnut valita sitä kuuluisaa VAG komboa tsi+dsg. Myös Toyota Yaris hybrid on tosi hyvä. Kannattaa sekin koeajaa vaikka ihan muuten vaan. Ihan lyhyitä matkoja voi siirtää pelkällä sähköllä, jos akussa sattuu olemaan virtaa.

Voihan tuo 7 vaihteinen dsg olla ihan hyvä. Varmaan kestävyyttä on jollain lailla parannettu. Diesel taas on menneen ajan juttu, paitsi esim Volvossa tai muissa kalliimmissa merkeissä.
 
Ei ne päästöt vaikuta, koska häntälupia myönnetään tarpeenvaatiessa jos myyntivarastoihin jää näitä Euro 6b-autoja.
Jos siis on valmistussarjan viimeinen. Jos ei ole viimeinen, niin häntälupaa ei myönnetä. Tai sitten piensarjat ja kaksivaiheinen valmistus, niin voi saada lisäaikaa.

Valmistussarjojen viimeiset ajoneuvot voivat saada poikkeuslupia (ns. häntälupia) ensirekisteröinneissä syyskuuhun 2019 asti.
WLTP-autojen on arvioitu yleistyvän ensirekisteröinneissä maalis-huhtikuun 2018 aikana, jolloin useilta autonvalmistajilta tulee markkinoille uusia malleja, jotka ovat WLTP:n mukaisesti tyyppihyväksyttyjä.

WLTP_aikajana.png


Siksi siis varastossa olevat autot joutuu laittaa kilpiin syksyllä, jos ovat vanhaa tuotantoa?
 
Jos siis on valmistussarjan viimeinen. Jos ei ole viimeinen, niin häntälupaa ei myönnetä. Tai sitten piensarjat ja kaksivaiheinen valmistus, niin voi saada lisäaikaa.

Trafin tulkinta valmistussarjan viimeisestä on vähän erilainen miksi sitä voisi olettaa:"Valmistussarjan viimeisillä ajoneuvoilla (End of Series) tarkoitetaan varastossa olevia ajoneuvoja, joita ei voida rekisteröidä, myydä tai ottaa käyttöön, koska voimaan on tullut uusia teknisiä vaatimuksia, joita ajoneuvot eivät täytä. Ajoneuvon valmistaja tai valmistajan edustaja voi hakea Trafilta määräaikaista poikkeuslupaa (ns. häntälupa) tällaisten ajoneuvojen myyntiajan jatkamiseksi ja rekisteröimiseksi Suomeen."

Trafi.fi - Valmistussarjan viimeiset ajoneuvot (ns. häntälupa),

Ts. Mikä tahansa maahantuojan varastossa oleva ennen elokuuta valmistettu auto täyttää tuon ylläolevan vaatimuksen.

Siksi siis varastossa olevat autot joutuu laittaa kilpiin syksyllä, jos ovat vanhaa tuotantoa?

Ei tarvitse.
 
Joo. Mutta kannattaako ottaa riskiä, kun autonhan voi aina rekisteröidä ja silloin häntälupaa ei tarvita?

Ei tule edes kuluja, kun ottaa auton pois liikennekäytöstä.

Ainakin VW myyjä sanoi että kaikki varastossa olevat autot rekisteröidään syksyllä. Ehkä joku toinen maahantuoja toimii toisin?

Lisäksi onhan tuossa poikkeusluvan hakemisessakin oma vaivansa.
 
No ainakin mitä itse tiedän muutamankin eri maahantuojan toimintatavoista, niin nämä kaikki toimivat eritavoin miten VW:n maahantuonti toimii sinun kertomasi mukaan. Pienempi vaiva se on maahantuontiorganisaatiolle hakea sitä häntälupaa, kuin kilvettää turhantakia autoja ensin omiin nimiinsä sekä sitten vielä poistaa ne liikennekäytöstä. Lisäksi vielä ne täytyy uudelleen rekisteröidä, kun ne on myyty. Lisäksi tällöihän auto ei ole 1. omistajallaan, kun auto on ensin ollut maahantuojan nimissä.
 
No ainakin mitä itse tiedän muutamankin eri maahantuojan toimintatavoista, niin nämä kaikki toimivat eritavoin miten VW:n maahantuonti toimii sinun kertomasi mukaan. Pienempi vaiva se on maahantuontiorganisaatiolle hakea sitä häntälupaa, kuin kilvettää turhantakia autoja ensin omiin nimiinsä sekä sitten vielä poistaa ne liikennekäytöstä. Lisäksi vielä ne täytyy uudelleen rekisteröidä, kun ne on myyty. Lisäksi tällöihän auto ei ole 1. omistajallaan, kun auto on ensin ollut maahantuojan nimissä.
Voihan se tosiaan olla että VW:n käytäntö ehtii muuttua vielä ennen syksyä.
Riippuu varmaankin myös siitä että kuinka paljon nyt on VW autoja varastossa suomessa. Ja paljonko autoja ehditään myydä pois ennen syksyä.

Häntäluvan hakija on velvollinen huolehtimaan, että edustamansa valmistajan häntälupa-ajoneuvoja ei rekisteröidä Suomeen enempää kuin säädökset sallivat. Häntälupaa voi hakea poikkeuksellisesti myös hakijan kiintiötä suuremmalle ajoneuvomäärälle, jos ajoneuvot ovat usean maan yhteisvarastossa, eikä ole vielä tiedossa, mitkä ajoneuvot rekisteröidään Suomeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom