Mikä auto minulle?

Varasin huomiselle Leonin ja Octavian koeajot niin katsotaan miltä vaikuttaa. Pakkasella käytöstä Skoda.fi sanoo seuraavaa: ”Kun akku on riittävästi ladattu ja ulkolämpötila on yli ‑10 °C, auto liikkuu sähkön voimalla heti ajovalmiuteen kytkemisen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Teknisten syiden vuoksi tätä sähkökäyttötilaa ei voi käyttää lämpötiloissa alle -10 °C.”

 
Pitäisi autoa vaihtaa. Tällä hetkellä 2013vm 1.4tsi Dsg passatti alla. Tyytyväinen ollut tähän, vaikka moni kauhistelee tsi+dsg komboa. Ajoa tulee nykyään 20-25tkm vuodessa (50km / siivu työmatkaa n. 15 päivänä kuussa). Skoda superb olisi mieluisa koon puolesta, kun lapsiperhe.

Uskaltaako tänä päivänä ostaa vielä dieseliä?
Nykyisessä todella hyvät varusteet niin ei ihan karvalakki skodaan haluaisi vaihtaa ja mieluiten olisi uudempi kuin nykyinen.
Hintakatto n. 20k€
 
Tuli tänään uusi Octavia koejaettua ja oli vähän ihmetyttävä asia kun sisätilat pienemmät kuin aikaisemmassa K Astra farkussa ja nykyisessä Toledossa. Ei mahtunut isohko lastenistuin kääntymään takapenkillä kun kuskin penkki oli hyvässä asennossa. Tavaratilakin jäisi liian pieneksi kun oli kaasusäiliöt kontin alla.
 
Varasin huomiselle Leonin ja Octavian koeajot niin katsotaan miltä vaikuttaa. Pakkasella käytöstä Skoda.fi sanoo seuraavaa: ”Kun akku on riittävästi ladattu ja ulkolämpötila on yli ‑10 °C, auto liikkuu sähkön voimalla heti ajovalmiuteen kytkemisen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Teknisten syiden vuoksi tätä sähkökäyttötilaa ei voi käyttää lämpötiloissa alle -10 °C.”

Kaasu vai hybridia?
 
Hei, auto hakusessa, max. 10k€ budjetti, ajoa vähän koska tulee talouden kakkosautoksi, emäntä käyttää omaansa työmatkoihinsa, itse teen työni kotoota käsin. Tarvitsen autoa lähinnä 4krt vuoteen pidemmälle reissulle ja muuten ainoastaan lapseni viemiseen hoitoon joka toinen viikko arkisin. Haluan kuitenkin että autosta löytyy tehoja sen verran, että ohittamis tilanteet ovat mielyttäviä, eli mieluusti olisi edes se 100kw tehoa.
Toinen auto joka meillä on, on hatchback tyyppinen eli mieluusti tämä toinen auto olisi isompi kokoinen(=Farmari/SUV), jotta tarvittaessa isommatkin tavarat kulkisi omassa autossa, mutta ei kuitenkaan mitään pakettiautoa.
Katsellut tähän asti vanhempia malleja seuraavista: Audi A6, Skoda Superb, Toyota Avensis, BMW e61, yms..
Niin ja mieluiten olisi neliveto, mutta muutkin käy.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, auto hakusessa, max. 10k€ budjetti, ajoa vähän koska tulee talouden kakkosautoksi, emäntä käyttää omaansa työmatkoihinsa, itse teen työni kotoota käsin. Tarvitsen autoa lähinnä 4krt vuoteen pidemmälle reissulle ja muuten ainoastaan lapseni viemiseen hoitoon joka toinen viikko arkisin. Haluan kuitenkin että autosta löytyy tehoja sen verran, että ohittamis tilanteet ovat mielyttäviä, eli mieluusti olisi edes se 100kw tehoa.
Toinen auto joka meillä on, on hatchback tyyppinen eli mieluusti tämä toinen auto olisi isompi kokoinen(=Farmari/SUV), jotta tarvittaessa isommatkin tavarat kulkisi omassa autossa, mutta ei kuitenkaan mitään pakettiautoa.
Katsellut tähän asti vanhempia malleja seuraavista: Audi A6, Skoda Superb, Toyota Avensis, BMW e61, yms..
Niin ja mieluiten olisi neliveto, mutta muutkin käy.

Jos neliveto/automaatti/10k budjetti, niin esim Subarua?
Toki jos kaupunkiajoa, niin ehkä Toyota kuitenkin kulutus/verot/käyttökulut ainakin tulee halvemmaksi varmasti.
 
Hei, auto hakusessa, max. 10k€ budjetti, ajoa vähän koska tulee talouden kakkosautoksi, emäntä käyttää omaansa työmatkoihinsa, itse teen työni kotoota käsin. Tarvitsen autoa lähinnä 4krt vuoteen pidemmälle reissulle ja muuten ainoastaan lapseni viemiseen hoitoon joka toinen viikko arkisin. Haluan kuitenkin että autosta löytyy tehoja sen verran, että ohittamis tilanteet ovat mielyttäviä, eli mieluusti olisi edes se 100kw tehoa.
Toinen auto joka meillä on, on hatchback tyyppinen eli mieluusti tämä toinen auto olisi isompi kokoinen(=Farmari/SUV), jotta tarvittaessa isommatkin tavarat kulkisi omassa autossa, mutta ei kuitenkaan mitään pakettiautoa.
Katsellut tähän asti vanhempia malleja seuraavista: Audi A6, Skoda Superb, Toyota Avensis, BMW e61, yms..
Niin ja mieluiten olisi neliveto, mutta muutkin käy.
Etsitkö bensa vai diesel autoa?
CR-V 07-> tilaa ja "neliveto". Volvo V70 08->, neliveto ei taida mahtua budjettiin.
 
Kakkosauto perheeseen hakusessa n. 15 - 20k € budjetilla. Pari aikuista, pari lasta ja koiruus. Pääasiassa kaupunkipyörittelyä. Ajoa tulee n. 8-10t km / v.

Edellinen oli Golf VI Avant ja kieltämättä 1.4TSI + DSG Golf VII tuntuu jotenkin jälleen kerran aika järkeenkäyvältä, mutta vaihtoehtoja?

Vaihdokista ei tarvitse murehtia eli käytännössäkin joku plugari / sähkiksen haku onnistuisi, mutta ei taida hintahaarukkaan oikein mitään järjellistä mahtua.

E: Jaa, Golf GTE?
 
Viimeksi muokattu:
Jos neliveto/automaatti/10k budjetti, niin esim Subarua?
Toki jos kaupunkiajoa, niin ehkä Toyota kuitenkin kulutus/verot/käyttökulut ainakin tulee halvemmaksi varmasti.
Kun on tarve kuljettaa isompaakin tavaraa autossa ja varmaankin lapsiperheen kaikenlaista, niin enpä kyllä Imprezaa tähän käyttöön ostaisi. Muuten olisi kyllä mielenkiintoinen auto.
 
Käy koittamas jäätä @Hesemonni Renault Megane. Hybridit menee ~35, mutta väliraha ratkaisee. Botti hyökkää sivustolla ahnaasti hyvitystä kysyen, joten...
 
Ruotsissa olisi tarjolla upea ja hyvin varusteltu XC60, mutta tuota ei näytä saavan tuotettua Suomeen järkikuluilla mitenkään.


Tullin laskurin mukaan verojen määrä on 4800€, joka olisi myyntihinnan päälle vielä siedettävissä, mutta autoliikkeet jotka ottavat vanhan vaihdossa ja toimittavat tuontiauton tilalle, ottavat niin hillittömän katteen ettei mitään rajaa. Käytännössä tuon hinnaksi Suomeen tuotuna tulisi niiden kautta noin 24 000€, eikä välttämättä riitäkään.

Itse jos hakisi, niin säästäisi pitkän pennin, mutta korona-aikaan ei kiinnosta lähteä Ruotsiin sähläämään, varsinkaan kun ei ole kieli hallussa paikallisista viranomaiskäytönnöistä puhumattakaan. Ja sitten vielä se, että pitäisi se vaihdokki myydä itse, eikä se kiinnosta yhtään. On tämä vaikeaa.
 
Ruotsissa olisi tarjolla upea ja hyvin varusteltu XC60, mutta tuota ei näytä saavan tuotettua Suomeen järkikuluilla mitenkään.


Tullin laskurin mukaan verojen määrä on 4800€, joka olisi myyntihinnan päälle vielä siedettävissä, mutta autoliikkeet jotka ottavat vanhan vaihdossa ja toimittavat tuontiauton tilalle, ottavat niin hillittömän katteen ettei mitään rajaa. Käytännössä tuon hinnaksi Suomeen tuotuna tulisi niiden kautta noin 24 000€, eikä välttämättä riitäkään.

Itse jos hakisi, niin säästäisi pitkän pennin, mutta korona-aikaan ei kiinnosta lähteä Ruotsiin sähläämään, varsinkaan kun ei ole kieli hallussa paikallisista viranomaiskäytönnöistä puhumattakaan. Ja sitten vielä se, että pitäisi se vaihdokki myydä itse, eikä se kiinnosta yhtään. On tämä vaikeaa.

Ruotsista auton tuominen on naurettavan helppoa, ohjeet löytyy googlella ja Ruotsissa kaikki puhuvat englantia.

Eli älä sen takia jätä tekemättä jos muuten houkuttelee.

Epäilen tosin että alle 5000€ veroilla et selviä toteutuneiden päätösten perusteella.
 
Ruotsista auton tuominen on naurettavan helppoa, ohjeet löytyy googlella ja Ruotsissa kaikki puhuvat englantia.

Eli älä sen takia jätä tekemättä jos muuten houkuttelee.

Epäilen tosin että alle 5000€ veroilla et selviä toteutuneiden päätösten perusteella.
Vähintään ~4800 on tosiaan verojen osuus, sen jo tarkistin ja se aiheuttaa samalla sen, että tuon hakemisen järkevyys on vähän siinä ja siinä vaikka ei joutuisi välittäjälle maksamaan mitään. Sitä en tiedä minkä verran itse tuomisesta tulee muita kuluja päälle ja kuinka pitkään prosessissa menisi jne, mutta jos ei olisi korona-aika, niin todennäköisesti hakisin tuon itse, kun ei Suomesta löydy ainuttakaan yhtä hyvin varusteltua yksilöä. Hieman rajatuimmilla varusteilla tosin löytyy samanlaisia 20 000 eurolla (kliks), niin vaikea on perustella adaptiivisen vakkarin, isompien vanteiden ja webaston puhelinohjauksen osalta 3000-4000 euron lisäkustannuksia.

Pikaisen laskutoimituksen mukaan itse hakemalla säästäisi noin 1500 euroa verrattuna välittäjään.
 
Ruotsista auton tuominen on naurettavan helppoa, ohjeet löytyy googlella ja Ruotsissa kaikki puhuvat englantia.
Hain itse vähän aikaa sitten auton Ruotsista, myyjä ei puhunut juurikaan englantia yllätyksekseni mutta auttavan ruotsin ja englannin sekoituksella homma saatiin maaliin helposti :tup: Itse prosessi oli todella helppo, varsinkin kun tälle myyjälle sopi se, että ajan hänen kilvillään Suomeen asti. Eli matkaan vaan, jos ei korona rajoita liikaa!

Välittäjiä kyselin muutamia, niin palkkiot olivat alkaen 1000 eur + ALV, omat hakukulut olivat parisataa euroa eli tonnin verran karkeasti säästin.
 
Hain itse vähän aikaa sitten auton Ruotsista, myyjä ei puhunut juurikaan englantia yllätyksekseni mutta auttavan ruotsin ja englannin sekoituksella homma saatiin maaliin helposti :tup: Itse prosessi oli todella helppo, varsinkin kun tälle myyjälle sopi se, että ajan hänen kilvillään Suomeen asti. Eli matkaan vaan, jos ei korona rajoita liikaa!

Välittäjiä kyselin muutamia, niin palkkiot olivat alkaen 1000 eur + ALV, omat hakukulut olivat parisataa euroa eli tonnin verran karkeasti säästin.
Mjooh, kyllä se houkuttelee, mutta tämä korona kieltämättä jarruttaa. Lisäksi auto on Jönköpingissä, joka on sekin pieni extratahmaus matkalla, kun se on siellä sisämaassa, joten matkakuluista ja polttoaineista kertyy pelkästään ruotsin puolella oma laskunsa.

Jos nykyisen auton myy kovalla rahalla suoraan liikkeeseen, niin se on selvä että hyvitys on ihan kakkaa verrattuna että myisi sen itse tai antaisi edes vaihdossa. Suora myynti jollekin renkaanpotkijalle ei kiinnosta pätkääkään ja se on luonnollisesti huomioitu noissa hyvityksissä.

Ihan mielenkiinnosta, minkä verran kertyi ylimääräistä kustannusta muusta kuin veroista? Oletan että kaiken maailman toimistomaksua joutuu veivaamaan tien minne virastolle. Jos sinne nyt vaikka lopulta kuitenkin lähtisi suhaamaan, niin mikä mahtaa olla järkevin ja edullisin edullisin lauttareitti, jolla saa tuotua auton mukana?
 
Ihan mielenkiinnosta, minkä verran kertyi ylimääräistä kustannusta muusta kuin veroista? Oletan että kaiken maailman toimistomaksua joutuu veivaamaan tien minne virastolle. Jos sinne nyt vaikka lopulta kuitenkin lähtisi suhaamaan, niin mikä mahtaa olla järkevin ja edullisin edullisin lauttareitti, jolla saa tuotua auton mukana?
Rekisteröintikatsastus 100 euroa (kun oli voimassa oleva katsastus Ruotsissa) ja rekisteröinti kilpineen olikohan alle kaksikymppiä. Siirtokilpiä jos olisi tarvinnut, olisi niistä tullut pari-kolmekymppiä lisää.

Tällä hetkellä ei taida päästä muualta kuin Turusta Tukholmaan, mutta tämä taitaa olla muutenkin edullisin reitti. Lisäksi Turusta lähtevät laivat ovat aikaisin aamulla Tukholmassa, jolloin päivän aikana ehtii hyvin hakemaan parin tunnin junamatkankin päästä auton siten, että ehtii iltalaivalla takaisin.
 
Tällä hetkellä Suomessa (ja varmaan Ruotsissakin) on paljon porukkaa lomautettuna tai muuten taloudellisissa vaikeuksissa, joten käteisostaja voi saa yksityiseltä myyjältä tuoreen auton halvalla. Nettiautosta haku yksityisiltä myyjiltä oman tarpeen mukaisesta autosta, ja tinkimisen voi aloittaa yllämainitun autovexin tarjouksesta. Jonkun aikaa tietysti joutuu odottamaan mieleisen auton myyntiintuloa tai laittamaan ostoilmoituksen johonkin. Tämä on samalla palvelus vaikeuksissa olevalle henkilölle, hän saa kuitenkin paremman hinnan kuin autoliikkeeltä.
Esim: Mercedes-Benz CLA (tässä rekkari tosin piilossa), Opel Insignia
 
Koita kepillä jäätä Myy autosi eniten tarjoavalle autoliikkeelle. haun järjestäminenhän nyt sitten mikään temppu ole, niitä hakijoita on niin paljon ympäri Suomea.
Ihan mielenkiinnosta, olisiko vinkata jotain hakijaa? Kysyin Kamuxilta ja Vaihtokaara.fi:stä ja ainakin noilla molemmilla tuontikulut olivat 1500-2000e välillä. Ei se ilmaiseksi onnistu tietenkään, mutta nuo ovat silti mielestäni aika huimia summia. Kauheaa jargonia tuli rahtikuluista sun muusta, vaikka kaikki tietävät, että auto tulee kuskin kanssa reilulla satasella itämeren yli.

Toki noissa molemmissa oli huomioitu myös, että vaihtoauto menee niille, mutta en tiedä kuinka paljon sillä on merkitystä. Kamux lupasi lisäksi yli tonnin vähemmän vaihdokista kuin jälkimmäinen.
 
Ihan mielenkiinnosta, olisiko vinkata jotain hakijaa? Kysyin Kamuxilta ja Vaihtokaara.fi:stä ja ainakin noilla molemmilla tuontikulut olivat 1500-2000e välillä. Ei se ilmaiseksi onnistu tietenkään, mutta nuo ovat silti mielestäni aika huimia summia. Kauheaa jargonia tuli rahtikuluista sun muusta, vaikka kaikki tietävät, että auto tulee kuskin kanssa reilulla satasella itämeren yli.

Toki noissa molemmissa oli huomioitu myös, että vaihtoauto menee niille, mutta en tiedä kuinka paljon sillä on merkitystä. Kamux lupasi lisäksi yli tonnin vähemmän vaihdokista kuin jälkimmäinen.

Halpahan tuo on, kun joskus 10 vuotta sitten samoja hintoja.

Miksi et mene hakemaan jos satasella selviät, turha täällä siitä on vinkua:zoom:
Käsittääkseni tuohon hakuun tarvitaan kuitenkin kaksi ukkoa hakemaan joten heidän palkat, päivärahat ja tietenkin yrityksen tulee saada 20-30% katetta
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kauheaa jargonia tuli rahtikuluista sun muusta, vaikka kaikki tietävät, että auto tulee kuskin kanssa reilulla satasella itämeren yli.

Sille kuskillekin pitää maksaa palkka siitä mistä lähtee liikkeelle, matka, majoitukset ehkä jos. Kaupanteko kulut mitä lie, sitten auto suomeen, roudataan tavalla tai toisella paikasta abc... Auton putsaus, rekkaukset. Liikkeen vastuu (heh) ja vielä pitäisi jäädä jotain taskuunkin. Ei tuo mitään hyväntekeväisyyttä ole jos liikkeen kanssa asioit. Ja näkemättä vielä mitä sieltä on tulossa niin, tosiaan jos sen nyt hakisi vaan itse tai odottaa että vastaava löytyy jossain kohtaa kotomaasta.
 
Halpahan tuo on, kun joskus 10 vuotta sitten samoja hintoja.

Miksi et mene hakemaan jos satasella selviät, turha täällä siitä on vinkua:zoom:
Käsittääkseni tuohon hakuun tarvitaan kuitenkin kaksi ukkoa hakemaan joten heidän palkat, päivärahat ja tietenkin yrityksen tulee saada 20-30% katetta
Vinkua? jepjep.

Oli tuon satasen heiton osalta kyse tosiaan vain auton ja yhden henkilön kuljetuksesta, joista toinen vain takaisin. Työaika tosiaan siihen päälle. En ole perehtynyt miten nämä autoja maiden välillä kuskaavat heput liikkuvat, mutta oletin että heillä on siihen erilaisia järjestelyitä, joissa useamman ei tarvitse seisoa tunteja laivalla tyhjän panttina tai ylipäätään matkustaa kaksistaan.

Sille kuskillekin pitää maksaa palkka siitä mistä lähtee liikkeelle, matka, majoitukset ehkä jos. Kaupanteko kulut mitä lie, sitten auto suomeen, roudataan tavalla tai toisella paikasta abc... Auton putsaus, rekkaukset. Liikkeen vastuu (heh) ja vielä pitäisi jäädä jotain taskuunkin. Ei tuo mitään hyväntekeväisyyttä ole jos liikkeen kanssa asioit. Ja näkemättä vielä mitä sieltä on tulossa niin, tosiaan jos sen nyt hakisi vaan itse tai odottaa että vastaava löytyy jossain kohtaa kotomaasta.
Niin, paitsi että en ole nähnyt koskaan Suomessa ainuttakaan samalla tavalla varusteltua, samoilla kilometreillä ja samaan hintaan, eli 2012 XC60 D5 Aut, 145000km, huollettu fiksusti, 21000€ (+/-500 veroista riippuen) ja käytännössä kaikki muut varusteet löytyy, paitsi peräkoukku ja ilmastoidut penkit. Heikommin varusteltuja löytyy paljonkin halvemmalla. Tuo ja vanhan auton vaihtohärdelli ovat koronan lisäksi ainoat syyt miksi en ole jo menossa hakemaan itse.

En luonnollisesti kyselisi täällä jos tuo ei yhtään kiinnostaisi juuri siksi. Lisäksi tein kyllä mielestäni ihan selväksi aiemmin, että liikkeen pitää saada katteensa, eikä siinä ole mitään väärää. Toiset ottavat katetta enemmän ja toiset vähemmän. Vaihtohinnasta päätellen Kamux ottaa kuljetuksesta noin tonnin enemmän kuin pienempi toimija ja samalla logiikalla ajattelin kysyä että olisiko vielä muita vaihtoehtoja.

Vaan taitaa olla väärä paikka kysellä tällaisia, kun täällä on vaan niin rahamiehiä että tonneja putoilee tuulessa lahkeesta. :D
 

Kahdeksan vuoden aikana ajettu vuoden ajomäärä. Seitsemän eri omistajaa Jos tuo linkin tieto pitää paikkaansa

Ruotsissa taitaa olla toisenlainen autonvaihto- ja ajokulttuuri jos vuoden välein vaihtuu omistaja.
 

Kahdeksan vuoden aikana ajettu vuoden ajomäärä. Seitsemän eri omistajaa Jos tuo linkin tieto pitää paikkaansa

Ruotsissa taitaa olla toisenlainen autonvaihto- ja ajokulttuuri jos vuoden välein vaihtuu omistaja.
Vuoden ajomäärä? Huomasithan että Ruotsissa käytetään eri mittyksikköä noissa ilmoituksissa? Tuossa on mittarissa 144500km (eli noin 18tkm/vuosi)?

Omistajien määrän huomasin ja selvitin että auto on vaihtanut omistajaa yksityisyrittäjän perhefirman sisällä. Omistajien nimiä en tosin mistään löytänyt, eli tämä tieto on peräisin myyjältä. Jos ne tiedot löytää jostakin, niin kertokaa ihmeessä. Samaten selvitin kolari, vakuutus ja katsastushistorian, eikä moitteita missään. Huoltokirjassa on merkkikorjaamon leimat viimeisintä lukuun ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sitäpaitsi tuo volvo on 2011 malli, tai siis rekattu. Joku pikku jobbari millä kaikkea muuta jännittävää myytävää. Sen pahemmin tutustumatta vastaaviin, niin jos se on yllättävän halpa, niin miksi ei olisi kalliimpi, ellei jotain ole taustalla. Nyt huomasin tuon että vaihtanut omistajaa monesti. Nyt vähän jarrua päälle, ei tuo mikään uniikki yksisarvinen voi olla.
 
Sitäpaitsi tuo volvo on 2011 malli, tai siis rekattu.
Malli on 2012, rekisteröity ennen vuodenvaihdetta. Siinä ei ainakaan ole mitään erikoista.

Joku pikku jobbari millä kaikkea muuta jännittävää myytävää. Sen pahemmin tutustumatta vastaaviin, niin jos se on yllättävän halpa, niin miksi ei olisi kalliimpi, ellei jotain ole taustalla. Nyt huomasin tuon että vaihtanut omistajaa monesti. Nyt vähän jarrua päälle, ei tuo mikään uniikki yksisarvinen voi olla.
Se ei ole erityisen halpa. Siinä on vaan poikkeuksellisen hyvät varusteet ja kun nitä eivät kaikki arvosta, niin ihan linjassa se hinta on. Verojen jälkeen jopa hieman yläkanttiin.

Varmasti ei ole mikään yksisarvinen, mutta paras silti viimeisen ainakin vajaan puolen vuoden ajalta. Kaksi kysymääni välittäjää on jo selvittänyt tuon historiaa ja toisen edustaja kävi käsittääkseni myös paikan päällä sitä jo katsomassa. Molemmat näyttivät vihreää ja siis mm. myös huoltokirjan osalta, mutta hinta välityksestä oli niin kova, ettei sitten päästy eteenpäin. Kolarit sun muut on selvitetty, kuten sanoin. Myyjäliike ei ole mikään iso ketju, se on totta.

Mutta ei tätä nyt kannata täällä enempää jankata, kun tuskin tuota saan millään järkihinnalla vaihdettua nykyiseen kuitenkaan.
 
Malli on 2012, rekisteröity ennen vuodenvaihdetta. Siinä ei ainakaan ole mitään erikoista.


Se ei ole erityisen halpa. Siinä on vaan poikkeuksellisen hyvät varusteet ja kun nitä eivät kaikki arvosta, niin ihan linjassa se hinta on. Verojen jälkeen jopa hieman yläkanttiin.

Varmasti ei ole mikään yksisarvinen, mutta paras silti viimeisen ainakin vajaan puolen vuoden ajalta. Kaksi kysymääni välittäjää on jo selvittänyt tuon historiaa ja toisen edustaja kävi käsittääkseni myös paikan päällä sitä jo katsomassa. Molemmat näyttivät vihreää ja siis mm. myös huoltokirjan osalta, mutta hinta välityksestä oli niin kova, ettei sitten päästy eteenpäin. Kolarit sun muut on selvitetty, kuten sanoin. Myyjäliike ei ole mikään iso ketju, se on totta.

Mutta ei tätä nyt kannata täällä enempää jankata, kun tuskin tuota saan millään järkihinnalla vaihdettua nykyiseen kuitenkaan.

Aivan joo sorry, unohdin kokonaan että vaihtoautokin olisi olemassa. Toinen juttu että kannattaa katsoa tämä vuosi loppuun, ja sitten ihmetellä mitä verottaja on keksinyt kaikkien harmiksi. Ei se ruotsin hintoja muuta, mutta kotimaan markkinoilla voi taas tulla notkahduksia ties mihin suuntaan - mistä ei vielä voi tietää mitään :)
 
Uusin saab, volvo tai skoda on minulla ainakin neuvona. Itse ostaisin varmaan vanhan Diesel Mersu taksin, jos auton hankkisin.
 
Viimeksi muokattu:
Malli on 2012, rekisteröity ennen vuodenvaihdetta. Siinä ei ainakaan ole mitään erikoista.


Se ei ole erityisen halpa. Siinä on vaan poikkeuksellisen hyvät varusteet ja kun nitä eivät kaikki arvosta, niin ihan linjassa se hinta on. Verojen jälkeen jopa hieman yläkanttiin.

Varmasti ei ole mikään yksisarvinen, mutta paras silti viimeisen ainakin vajaan puolen vuoden ajalta. Kaksi kysymääni välittäjää on jo selvittänyt tuon historiaa ja toisen edustaja kävi käsittääkseni myös paikan päällä sitä jo katsomassa. Molemmat näyttivät vihreää ja siis mm. myös huoltokirjan osalta, mutta hinta välityksestä oli niin kova, ettei sitten päästy eteenpäin. Kolarit sun muut on selvitetty, kuten sanoin. Myyjäliike ei ole mikään iso ketju, se on totta.

Mutta ei tätä nyt kannata täällä enempää jankata, kun tuskin tuota saan millään järkihinnalla vaihdettua nykyiseen kuitenkaan.
Entäs jos kuitenkin ottaisit muutaman kuvan vanhasta autostasi ja laittaisit Nettiautoon ja Toriin? Vaiva ei oo kovin suuri ja jos onni käy niin saat vanhan pois käsistäsi. Uuden ostaminen olisi sitten paljon helpompaa.
 
No koita nyt pyytää tarjous vaihtoauton myynnistä erikseen muualtakin. Mulla huonoin tarjous tuli Kamuxista ja paras Rintajoupista (en muista kumpi niistä) ja ero oli merkittävä.

Ostohinnat oli kovempia kun merkkiliikkeen hyvitys uuteen vaihtaessa.
Siis suorat ostohinnat parempia kuin vaihtohyvitys? Kuulostaa erikoiselta, kun yleensä se on juuri päinvastoin. Ostohinnan kilpailuttamiselle se aiemmin linkattu sivusto näyttäisi olevan aika hyvä.

Reilulla tonnilla pärjää. Jos halvemmalla haluaa eikä ole ketään "tutun tuttua" joka lähtis niin sitten itte, mutta kyllä omalle ajallekin hintansa jotkut laskevat.
Kiitos vinkistä, tuolla säästyisi jo melkein tonni verrattuna noihin aiemmin mainittuihin. Noilla hinnoilla ei ole käytännössä mitään syytä lähteä itse Ruotsiin säätämään ja opettelemaan paikallisia käytäntöjä.

Entäs jos kuitenkin ottaisit muutaman kuvan vanhasta autostasi ja laittaisit Nettiautoon ja Toriin? Vaiva ei oo kovin suuri ja jos onni käy niin saat vanhan pois käsistäsi. Uuden ostaminen olisi sitten paljon helpompaa.
Se on viimeinen vaihtoehto. Ei kiinnosta jankata kaiken maailman reppanoiden kanssa, jotka vaativat uutta käytetyn hinnalla ja kinuavat jälkikäteen kiroillen hyvitystä jos joku kulutusosa pitää vaihtaa 6kk päästä tms. Mieluummin myyn halvemmalla suoraan jonnekin autokauppaan.
 
Jos nykyisen auton myy kovalla rahalla suoraan liikkeeseen, niin se on selvä että hyvitys on ihan kakkaa verrattuna että myisi sen itse tai antaisi edes vaihdossa. Suora myynti jollekin renkaanpotkijalle ei kiinnosta pätkääkään ja se on luonnollisesti huomioitu noissa hyvityksissä.

Tottakai kannattaa myydä itse. Malta vaurastua..Liike ei koskaan mitään järkevää maksa tai hyvitä vaihdossa.
Jos auton myyntihinta on yil 1ke ja ilmoituksessa selvästi tulee ilmi että pyyntihinta on myyntihinta eikä vaihtoa, saa varsin rauhassa olla. Yhtydenottoja 2kk aikana tulee yksi ja se saattaa johtaa kauppaan. Ylipäätään yhtyedenotot tulee 80% viesteillä joten epäkelpo ostaja aines on helppo karsia.
Ongelmia saattaa tulla alle 1ke autojen myynnissä, silloin on värikkäämpiä persoonia liikenteessä.

Jokatapauksessa helpoimmalla ja halvimmalla aina pääsee kun ajaa vanhalla paaliin asti , mutta se nyt on kokonaan eri aihe.
 
Tässä ettinyt kohtuullisen laajalla haitarilla, 10-20k, perhe+koira-autoa, bensa/hybrid.

Nyt tuolta Avensis/Mondeo -farkkujen seasta näyttää löytyvän ihan houkuttelevia 2014-2016 Mitsun ASX:iä, mikä näissä mättää?
 
Tässä ettinyt kohtuullisen laajalla haitarilla, 10-20k, perhe+koira-autoa, bensa/hybrid.

Nyt tuolta Avensis/Mondeo -farkkujen seasta näyttää löytyvän ihan houkuttelevia 2014-2016 Mitsun ASX:iä, mikä näissä mättää?
Ainakin tavaratila eriluokkaa kun noissa farmareissa. Uutena alkaen 22k niin jos kiinnostaa kävisin katsomassa uutta.
 
Ainakin tavaratila eriluokkaa kun noissa farmareissa. Uutena alkaen 22k niin jos kiinnostaa kävisin katsomassa uutta.

Uudet taitaa jäädä kauppaan. On varmasti pienempi kontti kuin Avensis/Mondeossa, mutta näyttää kuvissa ihan kohtuulliselta, livenähän se on tietenkin varmistettava.

Loppupeleissä aika pieni auto, meluisa, koneessa ei oikein ole vääntöä (vaparibensa). Toisaalta lienee huoletonta ajoa kyllä. Vähän kyllä ”vanhentunut” malli myös.

Kovin meluisaa ei Corolla Verson jälkeen halua kyllä. Ja aika samassa ~65kW/t luokassa noi perusmoottorit tuntuu olevan, ainakin kaikissa niissä malleissa, mitä nyt on katsellut sillä silmällä.

Ainiin, C-max ollut tutkailussa myös.
 
Tässä ettinyt kohtuullisen laajalla haitarilla, 10-20k, perhe+koira-autoa, bensa/hybrid.

Nyt tuolta Avensis/Mondeo -farkkujen seasta näyttää löytyvän ihan houkuttelevia 2014-2016 Mitsun ASX:iä, mikä näissä mättää?
Minulla on sellainen kuva, että Mitsu ASX on aika vaatimaton auto kaikilta ominaisuuksiltaan. Varmaan silläkin ajelee ja melko luotettavasti, mutta kysymyksessä taitaa olla kyllä puhtaasti auto joka on tarkoitettu vain paikasta toiseen kulkemiseen eikä yritystäkään ole olla luokassaan kilpailukykyinen.

Vaparikoneisissakin nykyisin kilowatteja riittää, mutta tulevat kovemmilla kierrosluvuilla ja vääntölukemat ovat heikot. Eli hengetöntä ja runsasta kepittämistä vaativaa ajelua. Vaparillakin ajaa, jopa aivan hyvin jos on ominaisuuksiltaan lähtökohdat huomioiden onnistunut kone, mutta nykyaikainen ahdettu tuppaa olemaan vertailussa vähän joka kohdassa parempi.
 
Tässä ettinyt kohtuullisen laajalla haitarilla, 10-20k, perhe+koira-autoa, bensa/hybrid.

Nyt tuolta Avensis/Mondeo -farkkujen seasta näyttää löytyvän ihan houkuttelevia 2014-2016 Mitsun ASX:iä, mikä näissä mättää?

Prius plus? Itsellä about sama etsintä paitsi 7 paikkainen olisi kiva. Prius plussan tavaratila oli vaan vähän kapeahko rengaskoteloiden kohdalta, 105cm.
 
Prius plus? Itsellä about sama etsintä paitsi 7 paikkainen olisi kiva. Prius plussan tavaratila oli vaan vähän kapeahko rengaskoteloiden kohdalta, 105cm.
Joo tommosen kävisin itte koeajamassa ja tutkimassa kyllä. Vähän tuoreemmissa alkaa olla hyvät varusteet (mm. adaptiivinen vakkari ym.) ja Toyotan hybridivoimalinja taitaa olla melkolailla pomminvarma ja myös taloudellinen ajossa kun ajossa.
 
Tottakai, ajattelin ohi "vaparin". Fordin 1.0 ecoboost olisi varmaan hauska vehje ilman turboa. :rofl:
Riippuu toki auton koosta, ja siitä millaista konetta ecoboost ilman turboa tarkoittaisi. En suorilta tyrmäisi ajatusta litraisesta vaparikoneesta pikkuautossa. Toki aika on tavallaan ajanut ohi siitä ja voisin ehkä mieluummin valita 0,7 litran ahdetun moottorin. :hmm:

Tietenkin tämä tekee ainakin tavanomaisen manuaalivaihteiston hankalaksi, kuten kevyimmissä ja pienimmissä moottoreissa on havaittavissa konservatiivisemmallakin iskutilavuudella ja massoilla. Mutta oletetaan että robottikaksoiskytkinvaihteisto on hyvin toteutettu, ja ei mitään ongelmaa.
 
Olisi hakusessa kaupunkiajoon ja mökkimatkoille auto. Ajoa noin 10-15Tkm vuodessa ja hintalappu 8 - 15k€.
Auto saisi olla vähän pikkupurkkia isompi, laadukkaan oloinen, edes hieman sporttisen näköinen ja taloudellinen. Automaatti plussaa, muttei välttämätön. Ladattavat hybridit poissuljettuja toistaiseksi.

Kysymyksenä siis, minkä tyyppistä autoa kannattaa alkaa katsomaan miljoonavalikoimasta?

Mites mazdat? Mazda Mazda3 5HB 2,0 (120) SKYACTIV-G Luxury / Blind Spot / BOSE / Tutkat / HUD | Kamux
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, minkä verran kertyi ylimääräistä kustannusta muusta kuin veroista? Oletan että kaiken maailman toimistomaksua joutuu veivaamaan tien minne virastolle. Jos sinne nyt vaikka lopulta kuitenkin lähtisi suhaamaan, niin mikä mahtaa olla järkevin ja edullisin edullisin lauttareitti, jolla saa tuotua auton mukana?

Kaverille haettiin kolme viikkoa sitten 319 Sprintteri Örebron läheltä, kaveri osti sen suoraan auton uutena ostaneelta urakoitsijalta.
Lähdettiin torstai iltapäivällä finskillä Tukholmaan, Arlandasta vuokra Volvolla Örebron lähelle mökkimajoitukseen yöksi ja seuraavana aamuna kaupoille.
Sitten kun saatiin kaupat tehtyä, niin ajettiin yhden nuuskakaupan kautta satamaan ja viikkarilla Turkuun, josta aamulla kotiin PK-seudulle.

Kuluja tuli kahdelta hengeltä seuraavasti:

Lennot 220 €
Majoitus 60 €
Vuokra-auto 160 € ( palautettiin Örebrohon tankkaamattomana, mistä johtuen korkeammat kustannukset )
Laivaliput 260 € ( yli 2,4 metriä korkea auto ja vähän parempi hytti )
Sapuskat ruotsissa, laivalla ja matkalla noin 200 €

Eli auton nouto maksoi pyöreästi tonnin, kun laskee käytetylle dieselille jonkinlaisen hinnan.

Rekisteröinnistä tuli sitten kuluja seuraavasti:

Vaatimustenmukaisuustodistus ( Veho ) 200 €
Painonkorotustodistus 3550 kg ( Veho ) 280 €
Rajoittimen asennus ja rajoitintodistus ( Veho ) 480 €
Rekisteröintikatsastus ( A-Katsastus ) 280 €

Auto rekisteröitiin tosiaan N2-luokkaan, jolloin autoveroa ei tarvinnut maksaa.

Auton kokonaishinnaksi arvonlisäveroineen suomen kilvissä tuli pyöreästi 18 000 €, kun vastaavasta vastaavilla kilometreillä olevasta pyydetään noin 30 k€.
Eikä noita 3 litraisella kutoskoneella olevia autoja ole liikaa tarjolla, lisäksi tuossa autossa on 3500 kg:n vetokoukku joka ei ole aivan yleisin varuste noissa Sprinttereissä ( eikä sitä saa jälkiasennettua, koska vaatii vahvistetun takalattian ).

Eli ihan kohtuullisen säästön saa aikaiseksi, kun viitsii lähteä matkaan.

Finnlines Kapellskäristä-Naantaliin on kaikkein edullisin lautta, jos se vaan sopii aikatauluihin, itse en tosin ole sitä viitsinyt käyttää, kun ei Tallink tai Viikkari ole niin kalliita olleet.
Alle 300 € ollut aina, vaikka on ollut vene perässä tai isompi auto mukana.
 
Velipoika harkitsee 2,2d4d d-cat 177 Avensista 2010-2012vm. : Mulla oli mielikuva, että näissä oli hiukkasloukun kanssa ongelmia(jossain vaiheessa loukku ei pelannut ollenkaan, mutta minkä vuotisessa oli nämä ongelmat?). Onko jollain parempaa tietoa ko. moottorin kanssa ollut kalliimman puolen ongelmia?
 
Ainakin alkupään malleissa oli ongelmaa hiukkasloukkujen ja kannentiivisteen/kannen pinnapulttien kanssa, uudemmista en osaa sanoa.
 
Olisi hakusessa kaupunkiajoon ja mökkimatkoille auto. Ajoa noin 10-15Tkm vuodessa ja hintalappu 8 - 15k€.
Auto saisi olla vähän pikkupurkkia isompi, laadukkaan oloinen, edes hieman sporttisen näköinen ja taloudellinen. Automaatti plussaa, muttei välttämätön. Ladattavat hybridit poissuljettuja toistaiseksi.

Kysymyksenä siis, minkä tyyppistä autoa kannattaa alkaa katsomaan miljoonavalikoimasta?

Mites mazdat? Mazda Mazda3 5HB 2,0 (120) SKYACTIV-G Luxury / Blind Spot / BOSE / Tutkat / HUD | Kamux

Itse olen vähän samankaltaisilla kriteereillä ja budjetilla katselemassa autoa ja voin tarjota omia näkökulmia. Muutamia malleja käynyt koeajamassa ja tähän mennessä parhaalta on tuntunut Seat Leon 1,4L 150 hv-moottorilla varustettuna. Se olisi taloudellinen, mutta samalla yllättävän pirteä ja hauska ajettava. FR-varustelu tuo sopivan tuulahduksen sporttisuutta ja Leon on muutenkin vähän mielenkiintoisemman näköinen kuin vastaavalla tekniikalla varustetut Golf/Octavia (jotka olisivat myös hyviä vaihtoehtoja, mutta minulle vähän tylsiä). Tekniikka näissä olisi perusluotettavaa varsinkin manuaalina ja edullista ylläpitää.

Toisessa vaakakupissa painaa BMW:n 1-sarjalaiset, joilla saisi pienellä lisäpanostuksella hieman lisää hauskuuskerrointa takavedon muodossa ja "premiumia" niin hyvässä kuin pahassakin :) Eniten mietityttää kovemmat ylläpitokustannukset huoltojen/korjauksien ja ehkä vakuutuksenkin muodossa. Bemari on mielestäni ulkonäöllisesti muita saman luokan autoja selvästi edellä.

Mazda3:kin tuli ajettua ja en siitä kyllä isompaa valittamisen aihetta löytänyt, ainoastaan tehoja olisi saanut olla vähän enemmän ja rengasmelu oli äänekkäimmästä päästä. Hyvää hinta-laatu suhdetta olisi ilmeisesti Mazdan kanssa odotettavissa. Tuo yksilö vaikuttaa aika hyvin varustetulta ja vähän ajetulta hintaisekseen.

Itsellä mielessä myös plugarivaihtoehto, panostamalla muutaman tonnin lisää n. 18k€ hintaluokassa löytyisi jo kiintoisa vaihtoehto Golf GTE. Se tarjoaisi omaan, 90% kaupunkikäyttöön hyvin halvat käyttökulut (tosin taloyhtiön latauspolitiikka on vielä selvittämättä) ja tarvittaessa isomman ripauksen sporttisuutta 200 heppaisen GTE-moodin kanssa. Toisaalta nämä yksilöt ovat yleensä jo 150 000+ ajettuja ja hybriditekniikan luotettavuus ja korjauskulut tässä vaiheessa auton elinikää ovat iso kysymysmerkki. Ja kyllähän halvemman auton ostosta säästyneillä rahoilla saa ostettua sitä bensaa ihan hyvän määrän, joten säästöpotentiaali kannattaa laskea tarkkaan.
 
Velipoika harkitsee 2,2d4d d-cat 177 Avensista 2010-2012vm. : Mulla oli mielikuva, että näissä oli hiukkasloukun kanssa ongelmia(jossain vaiheessa loukku ei pelannut ollenkaan, mutta minkä vuotisessa oli nämä ongelmat?). Onko jollain parempaa tietoa ko. moottorin kanssa ollut kalliimman puolen ongelmia?

Eikös nää kaikki Toyotan 2.2 d4d koneet kärsi samasta ongelmasta koskien kantta tai kannentiivistettä? Jos noissa uudemmissa on samaa vikaa niin kiertäisin ko. moottorin todella kaukaa.
 
Eikös nää kaikki Toyotan 2.2 d4d koneet kärsi samasta ongelmasta koskien kantta tai kannentiivistettä? Jos noissa uudemmissa on samaa vikaa niin kiertäisin ko. moottorin todella kaukaa.
Joo vastaava mielikuva on itselläkin. Tais olla vielä kansipulttien korkkaaminen( lisäksi kannen vääntymisen), joka alumiinilohkossa tarkoittaa "puolimoottorin" uusintaa. Yhden tapauksen tiedän, missä kävi moinen ja korjauksen jälkeen auto vaihtui bensa-Avensikseen välittömästi.

Ehkä se on parempi katsoa toista merkkiä, kun veljellä
Tulee pitkänmatkan ajoon auto ja n.30tkm kertyy vuodessa ajoja. Itse vaihdoin myös hiljattain autoa PSA-konsernin tuotteeseen, jonne itsellä veri vetää aika paljon johtuen vanhoista hyvistä kokemuksista(hdi-koneet). Tämän takia olen itse hieman jäävi antamaan suosituksia, koska 10k budjetilla helposti tulisi suositeltua hieman kapealta sektorilta autoa. Volvo V70 vois olla kestävä ratkaisu D5:lla n. Vm 2010 tienoilta?

Bmw ja mersu voisi olla varteenotettavia vaihtoehtoja myös, mutta itsellä ei riitä kokemus/tietotaito pongata runsaan tarjonnan joukosta helmiä /raiskattuja tai ongelmallisia versioita.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 656
Viestejä
4 512 159
Jäsenet
74 447
Uusin jäsen
Atnu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom