Ihan mielenkiinnosta, minkä verran kertyi ylimääräistä kustannusta muusta kuin veroista? Oletan että kaiken maailman toimistomaksua joutuu veivaamaan tien minne virastolle. Jos sinne nyt vaikka lopulta kuitenkin lähtisi suhaamaan, niin mikä mahtaa olla järkevin ja edullisin edullisin lauttareitti, jolla saa tuotua auton mukana?
Kaverille haettiin kolme viikkoa sitten 319 Sprintteri Örebron läheltä, kaveri osti sen suoraan auton uutena ostaneelta urakoitsijalta.
Lähdettiin torstai iltapäivällä finskillä Tukholmaan, Arlandasta vuokra Volvolla Örebron lähelle mökkimajoitukseen yöksi ja seuraavana aamuna kaupoille.
Sitten kun saatiin kaupat tehtyä, niin ajettiin yhden nuuskakaupan kautta satamaan ja viikkarilla Turkuun, josta aamulla kotiin PK-seudulle.
Kuluja tuli kahdelta hengeltä seuraavasti:
Lennot 220 €
Majoitus 60 €
Vuokra-auto 160 € ( palautettiin Örebrohon tankkaamattomana, mistä johtuen korkeammat kustannukset )
Laivaliput 260 € ( yli 2,4 metriä korkea auto ja vähän parempi hytti )
Sapuskat ruotsissa, laivalla ja matkalla noin 200 €
Eli auton nouto maksoi pyöreästi tonnin, kun laskee käytetylle dieselille jonkinlaisen hinnan.
Rekisteröinnistä tuli sitten kuluja seuraavasti:
Vaatimustenmukaisuustodistus ( Veho ) 200 €
Painonkorotustodistus 3550 kg ( Veho ) 280 €
Rajoittimen asennus ja rajoitintodistus ( Veho ) 480 €
Rekisteröintikatsastus ( A-Katsastus ) 280 €
Auto rekisteröitiin tosiaan N2-luokkaan, jolloin autoveroa ei tarvinnut maksaa.
Auton kokonaishinnaksi arvonlisäveroineen suomen kilvissä tuli pyöreästi 18 000 €, kun vastaavasta vastaavilla kilometreillä olevasta pyydetään noin 30 k€.
Eikä noita 3 litraisella kutoskoneella olevia autoja ole liikaa tarjolla, lisäksi tuossa autossa on 3500 kg:n vetokoukku joka ei ole aivan yleisin varuste noissa Sprinttereissä ( eikä sitä saa jälkiasennettua, koska vaatii vahvistetun takalattian ).
Eli ihan kohtuullisen säästön saa aikaiseksi, kun viitsii lähteä matkaan.
Finnlines Kapellskäristä-Naantaliin on kaikkein edullisin lautta, jos se vaan sopii aikatauluihin, itse en tosin ole sitä viitsinyt käyttää, kun ei Tallink tai Viikkari ole niin kalliita olleet.
Alle 300 € ollut aina, vaikka on ollut vene perässä tai isompi auto mukana.