Mikä auto minulle?

Tässä olisi Ruotsissa yksi vuoden 2014 V70 D4 missä on aika lailla kaikki toivottavat varusteet, poislukien moottorinlämmitin/lohkolämmitin. Sisustan väri voisi olla tummempi, mutta se nyt on sivuseikka.
Tossa saattaa olla Webasto vaikka sitä ei erikseen mainita. Varmaksi sitä ei tiedä, mutta luulen että "svensksåld" autossa on se ollut vakiovarusteena ainakin vielä tuohon aikaan. Vaihtoautojobbareilla saattaa varustelistasta jäädä jotain pois.

Automaattivaihteisia Volvoja minulla on ollut kaksi (2002 2.0 S40 ja 2004 2.0 Classic V40), mutta siitä on jo aikaa. En tiedä muistanko sitten väärin, mutta kyllä noissa minun mielestäni oli molemmissa huoltokirjan yhteydessä mainittu missä vaiheessa vaihteiston öljyt pitää vaihtaa ja näihn myös tehtiin huollossa.

Volvolla ei ole kuulunut huolto-ohjelmaan ainakaan enää v70/s80/s60 jälkeen eli 1999-.
 
Kiitos vastauksesta. Vilkaisin tuota sinun vanhempaa viestiä, niin nuo korean mallit ei oikein innosta hirveästi. Sukulaisella oli uusi i30 aikanaan ja sen takuuta käytettiin kyllä ahkerasti. Tuntui että kone oli siinä juuri lahoamassa kun se vietiin vaihtoon.
Tuossa Avensiksessa pitäisi olla 30k huolto tehtynä. Ei tuo 10k€ ole niin hirveä raha kun olen kuunnellut kavereitten ostokisa 20-30k€ 2014-2016 Toyota malleista. Käteisellä kumminkin tuo osto menee, niin ei tarvitse mitään lainoja. Mikäli tuo auto pelittää niin ei sitä ole kiire hukata noilla kilometreillä ainakaan 6-8 vuoteen.
Mazda 6 olisi vähän saman tapainen vaihtoehto kuin Avensis
En tiedä sen kummemmin miten hyviä ovat, mutta luotettavan auton maineessa ovat kuitenkin olleet ja tämä uudempikoppainen kutonen ei taida olla enää mikään ruosteongelma, toisin kuin edeltävä malli.

Tässä esim. ärhäkämmällä koneella ja hyvillä varusteilla
 
Mazda 6 olisi vähän saman tapainen vaihtoehto kuin Avensis
En tiedä sen kummemmin miten hyviä ovat, mutta luotettavan auton maineessa ovat kuitenkin olleet ja tämä uudempikoppainen kutonen ei taida olla enää mikään ruosteongelma, toisin kuin edeltävä malli.

Tässä esim. ärhäkämmällä koneella ja hyvillä varusteilla

Täytyy tutkia tuota Mazda 6 08-> versiota enemmä. Vaikuttaa mielenkiintoiselta:thumbsup:
 
Tässä esim. ärhäkämmällä koneella ja hyvillä varusteilla

Tämä on sitten mällipeli.
Vaurioituneena poisto 13.2.2016 - 10.1.2017 , Vaihdettujen osien kokonaisprosentti 7%, 4xjouset,4xheilahduksenvaimennin,oikea etu-jatakalokasuoja,kattopelti,oikea takaovi,tuulilasi ja mit 7%
 
Neliveto Impreza

Ford Focus

Ford Mondeo
 
Mikäs tässä on vikana vai eikö vaan osunut hakuun? Sais vielä n. tonnin edestä polttoainetta kamppiksessa.

Tämä V70 olisi ollut varmaan muuten aika passeli, mutta se on kuulemma varattu jo jollekin.

Tuli tässä ihan puskista mieleen, että mahdollisesti myös V60 voisi olla ok, vaikka vähän pienempi tiloiltaan onkin kuin V70. Kai tuolla neljän hengen perhe kuitenkin liikkuu ihan kivasti parin laukunkin kanssa, vai kuinka? Ja vastaavasti se lienee myös aika lailla ketterämpi kuin V70. Onko vm. 2014-2016 V60:n kohdalla jotain selvästi vältettäviä moottorivaihtoehtoja? Ja siis edelleen toki automaattivaihteistolla.

Tässä olisi mm. tällainen 2015 V60 D4 (R-design -tuunauksilla):


Mitähän vikaa tuossa on, kun vaikuttaa minun silmissä jopa edulliselta? Ei puutu oikeastaan kuin peräkoukku ja kuljettajan sähköistuin. Koukun voi asentaa jälkikäteen muutamalla satasella, mutta istuimen kanssa pitäisi tehdä kompromissi. Myös adaptiivinen vakkari olisi kiva, mutta pärjää sitä tavallisellakin.

Btw. Saako näissä kytkettyä tuota ärsyttävää start-stoppia halutessaan pois päältä?
 
Startstoppi taitaa noissa malleissa olla erillisellä napilla pois kytkettävissä, mutta se pitää tehdä joka kerta ajoon lähtiessä. Itellä nyt autossa enimmäisen kerran S/S eikä tuo ole kyllä loppujen lopuksi häirinnyt.

V60:ssä on kyllä isohko riski jo siihen, että tulee nelihenkiselle perheelle ahdasta matkustajille että varsinkin matkatavaroille. V70:nkään kabiinissa ei takajalkatilat ole kovin kummoiset auton mittoihin nähden, mutta kuitenkin isommat kuin 60:ssä ja etenkin tavaratilan koossa huomattavat erot. Mutta tietysti kannattaa käydä tutkimassa jotain mitä tahansa kohdalle osuvaa kuuskymppistä, että pärjäisikö sellaisella.
 
Ei saa yhtä kätevästi kun vaikka volkkarissa. Joku voi korjata jos on muuttunut. Mutta napista sen saa pois ja itellä siitä tuli 2v omistusaikana ihan automaatio jota en edes huomannut myöhemmin, painoin vaan napista pois.

V60:ssä mielestäni oli vähän erilainen ajoasento kun 70:ssä, kannattaa kokeilla. Takakontti aika hankalan mallinen, sekin kannattaa testata.

Mukava ajaa jos saa sopivan ajosennon, mutta rengasmelua hieman enempi kun V70:ssä. R-design on pakollinen varustus että saa noi loistavat penkit ja näyttää ulkoota paljon paremmalle.

Faceliftin moottoreista dieselit 2.0-2.4 on ok, AWD malleissa on aina 2.4 kone. Aski on sitten joissain 6-lovinen ja joissain 8-lovinen, en muista miten ne vaihteli. Bensoista melkeen otettava T5 (askin takia) mutta ihan tuoreimmat bensat taitaa myös olla momentinmuuntimella sen fordin powershiftin sijaan.
Facelifteissä on AWD:ssa 6-lovinen Aisin ja etuvetoisessa uudempi 8.
 
Tämä V70 olisi ollut varmaan muuten aika passeli, mutta se on kuulemma varattu jo jollekin.

Tuli tässä ihan puskista mieleen, että mahdollisesti myös V60 voisi olla ok, vaikka vähän pienempi tiloiltaan onkin kuin V70. Kai tuolla neljän hengen perhe kuitenkin liikkuu ihan kivasti parin laukunkin kanssa, vai kuinka? Ja vastaavasti se lienee myös aika lailla ketterämpi kuin V70. Onko vm. 2014-2016 V60:n kohdalla jotain selvästi vältettäviä moottorivaihtoehtoja? Ja siis edelleen toki automaattivaihteistolla.

Tässä olisi mm. tällainen 2015 V60 D4 (R-design -tuunauksilla):


Mitähän vikaa tuossa on, kun vaikuttaa minun silmissä jopa edulliselta? Ei puutu oikeastaan kuin peräkoukku ja kuljettajan sähköistuin. Koukun voi asentaa jälkikäteen muutamalla satasella, mutta istuimen kanssa pitäisi tehdä kompromissi. Myös adaptiivinen vakkari olisi kiva, mutta pärjää sitä tavallisellakin.

Btw. Saako näissä kytkettyä tuota ärsyttävää start-stoppia halutessaan pois päältä?

Rekkari peitetty, muissa liikkeen rojuissa näkyy. Jotain hämärää taustalla kuten mällätty? Peruutustutkat niin kannattaa tarkistaa onko se muutaman satananen vai muutaman tonni, voi olla vähän hankala asentaa kuten kaverin bemariin, muistaakseni noin 2500€ kun joutuu purkamaan vähän sitä sun tätä.

Chatti näkyy olevan auki firman sivuilla, niin kysäise rekkari ja vin, niin sen kautta eteenpäin.

Start-stop häviää itsestään kun akku alkaa hiipumaan. Muuten en sitten tuosta tiedä.
 
Ei tuo jobbarin R-Design mikään superhalpa kyllä ole kun merkkiliikkeestä saa perus Momentumin 17900 vähemmillä kilsoilla.
 
Rekkari peitetty, muissa liikkeen rojuissa näkyy. Jotain hämärää taustalla kuten mällätty?
Ei niitä peitetty ole, vaan siinä ei ole kilpiä paikallaan. Veikkaan että se on ruotsista uitettu, eli ei varmaan ole ollut kuvaushetkellä vielä suomalaisia kilpiä. Mm. juuri Ruotsista tuodaan Volvoja ihan hillittömästi koko ajan ja tällä firmalla näyttää olevan sellainen palvelu itselläänkin.

Tuontiauto ei sinäänsä ole huono asia, kunhan paperit ja taustat ovat kunnossa.

Ei tuo jobbarin R-Design mikään superhalpa kyllä ole kun merkkiliikkeestä saa perus Momentumin 17900 vähemmillä kilsoilla.
Mjooh, mielestäni kuitenkin varusteisiin nähden kohtuuhintainen. Vähän vähemmän ajettuja saa huonommilla varusteilla samaan hintaan. Tuo sinun linkkaamasi on vuotta vanhempi ja huonommin varusteltu, mutta vastaavasti 20tkm vähemmän mittarissa. Aika linjassaan siis.

Ei ole V60:sta kokemuksia kuin pari kertaa kyydissä istuneena. Pitänee käydä testaamassa jotain sellaista, vaikka sitten tuota punaista.

Ei tuo Vaihtokaara ilmeisesti mikään ihan pieni "jobbari" ole, kun liikkeitä on useampia eri paikkakunnilla, autoja yli 300 ja tarjoavat erilaisia lisätakuitakin myymilleen autoille.
 
Mjooh, mielestäni kuitenkin varusteisiin nähden kohtuuhintainen. Vähän vähemmän ajettuja saa huonommilla varusteilla samaan hintaan. Tuo sinun linkkaamasi on vuotta vanhempi ja huonommin varusteltu, mutta vastaavasti 20tkm vähemmän mittarissa. Aika linjassaan siis.

Ei ole V60:sta kokemuksia kuin pari kertaa kyydissä istuneena. Pitänee käydä testaamassa jotain sellaista, vaikka sitten tuota punaista.

Ei tuo Vaihtokaara ilmeisesti mikään ihan pieni "jobbari" ole, kun liikkeitä on useampia eri paikkakunnilla, autoja yli 300 ja tarjoavat erilaisia lisätakuitakin myymilleen autoille.
Vaihtokaara on mulle ihan tuntematon firma, mutta näköjään on toiminnassa ihan yritystä. Toivottavasti kaupankäyntitapa on jotain muuta kuin joillain isojen vaihtoautoketjujen myyjillä, joiden kanssa tulee jo ekassa puhelinkeskustelussa sellainen olo, että nyt yritetään kusettaa (ja yleensä yritetäänkin). Toivoa antaa se että firma ei toimi pääkaupunkiseudulla.

Tuontivolvot ja aika monet kotimaisetkin = järjestään vaihteistoöljyt vaihtamatta. Tosin jos laatikko toimii ja kunnon huuhteluöljyvaihdon tekee heti niin tuskin mitään sietämätöntä riskiä siinä ottaa.
 
Kävin koeistumassa V60:n ja onhan se tosiaan loppujen lopuksi aika pieni ja jotenkin ahtaan tuntuinen auto. Ulkomitoiltaan melkein saman kokoinen kuin V70, mutta jonnekin niihin pyöreisiin muotoihin se tila on hukattu. Ehkä silmiinpistävimpänä ongelmana kuljettajan penkin selkänojan säätö, joka on sijoitettu typerästi ahtaimpaan mahdolliseen kohtaan istuimen ja B-pilarin välissä. Meillä kaksi kuljettajaa haluaa pitää selkänojaa hieman eri asennossa, niin sen istuimen on tuossa autossa pakko olla sähkötoiminen + muistilla, tai muuten ei tule kirjaimellisesti mitään. Ei tuo nyt ihan vakuuttanut.

Volvon R-design -varustelusta kuulin sanottavan, että se on jo vähän liankin kova normaalissa käytössä. Omia kokemuksia siitä ei ole kuin vuosien takaa hetkellisesti jostakin V70:sta, jossa se oli mielestäni ihan ok.

Lisäksi tuli aiemmasta diesel-pohdinnasta mieleen, että miten nämä nykypäivän (tai siis muutaman vuoden ikäiset) dieselmoottorit toimivat lyhyessä ajossa? Ei muuten, mutta kun meillä aika merkittävä osa ajosta on juuri sellaista lyhyttä 5-10km spurttia paikasta toiseen. Perinteisesti sellainen ei ole ollut dieseleiden mieleen, mutta onko tämä muuttunut miksikään? Dieseleissä löytyisi valinnanvaraa paljon enemmän, mutta järki huutaa silti että valitse bensakone, niin pääset vähemmillä ongelmilla. Dieseleissä on kuitenkin kaiken maailman EGR:t ja hiukkassuodattimet huolehdittavana hitaan lämpenemisen ja mahdollisten kylmäkäyntiongelmien lisäksi.

Vaihteistoista lisäksi sellainen kysymys, että jos lukee Volvomiesten keskusteluita, niin siellä kehotetaan järjestään karttamaan Fordin Powershift-automaattilaatikoita joita Volvoissakin on välistä käytetty ja sitten taas Fordin puolella niitä hehkutetaan hyvinkin päteviksi. Ovatko laatustandardit eri tasolla, vai vetävätkö molemmat osapuolet kotiinpäin? Tämä tuli vastaan, kun ohimennen lueskelin, että voisiko Ford Kuga olla ajatuksen arvoinen laitos.
 
^^Dieselilläkin voi ajaa pätkäajoa, ei se siitä miksikään mene. Onhan noita iät ja ajat ollut taksissakin. Oma kokemukseni on, kokemuksesta uskallan sanoa, että ainakin 5-sylinteriset Volvon dieselit kestää runsasta kaupunkiajoakin sisältävän ajon, hiukkassuodatin ei oikuttele eikä egr-vaivoja tule. Mutta tietenkin dieselillä olisi hyvä välillä päästä polkemaan vähän reilummallalom kaasujalalla sekä pitempää pätkää silloin tällöin.
 
On eri asia ajaa sitä pätkää /vrk 50km - 150km kun kone on käyntilämpöinen saati se 5km aamulla ja toinen illalla, toistaen 5x viikossa.
 
On eri asia ajaa sitä pätkää /vrk 50km - 150km kun kone on käyntilämpöinen saati se 5km aamulla ja toinen illalla, toistaen 5x viikossa.
Tuntui tuommoisen 2 x 5 km tahdin kestävän myös. Oli tossa edellisen auton kanssa varsin pitkä aika nimittäin, ettei tullut juuri ollenkaan muuta kuin pätkäajoa. Ihan tosi satunnaisesti joku pitempi reissu.
 
Honda*henkilöoletetuilla* on karvaita kokemuksia pätkäajoista lähinnä CR-V dieseleistä, eikä rakenne (yhtenäinen) kovinkaan paljoa asiaa auttanut. Sanotaanko, että hintava huolto jos ajettiin tukkoon... :whistling:
Iso osa valmistajista on saanut viime vuosikymmeninä diisselit toimimaan & polttamaan suodattimen taajama-ajossakin, mutta nyrkkisääntö on aina, että täysi käyntilämpö on saavutettava ja nopeus pidettävä yhtenäisenä useita minuutteja (ei pysäyksiä) polton käynnistämiseksi.

Liikaa "liikkuvia osia" ns. tavallisen autonkäyttäjän arkeen ellei matkan pituus ja tätä kautta käytetty aika (+nopeus reitillä) riitä varmaan DPF ylläpitosykliin.
 
...riippuen onko automallissa erikseen vaihdettavaa suodatinta. :whistling: Euroissa on, japseissa... Vaihtelee. :whistling: Jokatapauksessa suodatin maksaa Fennosteeliltäkin vajaan tuhannen euroa plus vaihtotyöt, OEM osa yleensä kalliimpi.

Ja keskusteluissa esiintyvän sukupolven Vollet edustaa vielä sitä hienoa sarjaa, joissa ei ole moottorin lämpötilan mittaria... Joka on kriittinen elementti havainnointiin jos termostaatti vuotaa. Liian viileänä käyvä moottori//ei hiukkassuodattimen polttoa//ongelma. Lämpömittari pelastaisi kun huomaisi liian kylmänä käyvän koneen talvella.

Pitäydyn jääräpäisesti kannassani; tavisautoilijalle uusi/uudehko diesel taajama-ajoon hankittuna on liian suuri riski saada useamman tuhannen euron sivallus sormilleen. Sillä ostaa paljon bensaa ja säästää veroissa.
e: lisänä Adblue järjestelmän viat ~2016< eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
No, powershift on kaksoiskytkinvaihteisto. Itse en ole koskaan nähnyt risaa powershiftiä, lähinnä kuullut huonoa. Aisinin askeista olen tykännyt ja mitään ei ole hajonnut tai tuntunut että oirehtisi. 5v askilla vm. 2002 150-180 tkm, 6v askilla vm. 2016 0-90 tkm ja nyt 8v askilla vm. 2019 0-80 tkm.

Kun kerran on varaa valita mehulinko niin sen valkkaisin. Volkkaria ostaessa taas vähän eri juttu kun vaihtoehtoja ei ole. Niin ka Ford tais kans nyt siirtyä takaisin mehulinkoihin, syitä voi pohtia :smoke:

Olisko joku ruotsintuonti 2.5T tai 2.5 FT sitten sopiva? Tuoreemmista V70 oltava sit tosiaan T5 että saa Aisinin askin.
Tyhmä kysymys, mutta mikä ihmeen mehulinko? Miksi automaailmassa on tapana puhua eri ominaisuuksista kaiken maailman lempinimillä?
 
...riippuen onko automallissa erikseen vaihdettavaa suodatinta. :whistling: Euroissa on, japseissa... Vaihtelee. :whistling: Jokatapauksessa suodatin maksaa Fennosteeliltäkin vajaan tuhannen euroa plus vaihtotyöt, OEM osa yleensä kalliimpi.

Ja keskusteluissa esiintyvän sukupolven Vollet edustaa vielä sitä hienoa sarjaa, joissa ei ole moottorin lämpötilan mittaria... Joka on kriittinen elementti havainnointiin jos termostaatti vuotaa. Liian viileänä käyvä moottori//ei hiukkassuodattimen polttoa//ongelma. Lämpömittari pelastaisi kun huomaisi liian kylmänä käyvän koneen talvella.

Pitäydyn jääräpäisesti kannassani; tavisautoilijalle uusi/uudehko diesel taajama-ajoon hankittuna on liian suuri riski saada useamman tuhannen euron sivallus sormilleen. Sillä ostaa paljon bensaa ja säästää veroissa.
e: lisänä Adblue järjestelmän viat ~2016< eteenpäin.
Eihän noissa myöhemmissäkään Volvoissa ole moottorin lämpömittaria paitsi siinä poikkeustapauksessa, että SPA-mallisesta on valkannut halvemman 8" digimittariston.
En ole kuullut että termostaatti olisi yhdestäkään autosta vuotanut sitten 80-luvun, mutta voihan niinkin käydä. :)
 
Olisko joku ruotsintuonti 2.5T tai 2.5 FT sitten sopiva? Tuoreemmista V70 oltava sit tosiaan T5 että saa Aisinin askin.
Ruotsista löytyi tällainen bi-fuel V70 T5, joka on taas mielestäni omituisen edullinen paikallisellakin hintatasolla. Mikähän tässä mättää?


Sähköpenkki puuttuu tästäkin, mutta muuten on aika hyvin kaikkea sälää adaptiivisesta vakkarista lähtien. Huoltokirja näistä kuvista puuttuu järjestään. Ja liike on vissiin joku paikallinen jobbari, ehkä se hinta selittyy näillä.
 
Noissa pitäis muistaakseni olla n. 15 kg kaasutankki ja täysikokoinen bensatankki. Eli siinä mielessä ihan fiksu valinta, vaikka kaasun jakeluverkosto supistuisikin (ei oikeen ole ottanut vissiin tuulta alleen viime vuosina) kun pystyy sitten ajelemaan ihan surutta bensalla. Jossain uusissa kaasuvolkkareissahan se bensatankki on aivan säälittävä.
Tämän mukaan ainakin vanhemmassa mallissa tankin koko oli vain 29 litraa.

Auton bensiinitankki on normaalia pienempi, 29 litraa, koska alkuperäisen tankin paikalle takaistuimen alle on sijoitettu kaksi painesäiliötä. Kolmas suurin säiliö sijaitsee tavaratilan alla, varapyörän paikalla, joka on korvattu korjaussarjalla.

Joku tuollainen bensa-kaasuhybridi olisi mielenkiintoinen, mutta tosiaan vähän arveluttaa kaasuautojen tarvitseman jakeluverkon tulevaisuus.
 
Tämän mukaan ainakin vanhemmassa mallissa tankin koko oli vain 29 litraa.



Joku tuollainen bensa-kaasuhybridi olisi mielenkiintoinen, mutta tosiaan vähän arveluttaa kaasuautojen tarvitseman jakeluverkon tulevaisuus.

Eikös volkkari ole ainoa joka noita vielä valmistaa, ja sekin on kait loppumassa. Kaasuasemien määrä muutenkin vähäinen ja lopulta loppuu. Saa korjata jos muistan väärin.

Näitä petrooli Saab virityksiä mitkä sitten loppui aikanaan vol 2.
 
Kyselläämpä vielä täällä kun sopii tämä ketju ehkä paremmin mitä hybrid-ketju eli kuitenkin haussa lähinnä hybridi. Tällä hetkellä valikoimassa pyörii Toyota (N)Auris, KIA Niro ja hyundai ioniq. Taloudessa 2 pientä natiaista joten turvaistuimille täytyy olla tilaa ilman että kuskin penkki ratissa kiinni. Ja mielellään kaupan päälle vähintään OK ajo-ominaisuudet, mitähän mallia kannattaisi tutkia tarkimmin? Muitakin voi tietenkin ehdottaa mitä listasin. Hintana max 18ke. (no, ainahan sitä saattaa venyä). Kiihtyvyys mielellään vähintään luokkaa raketti ja kestävyys peruskallion luokkaa.

Hybridi ei nyt ihan pakollinen ole mutta en nyt välttämättä ottaisi mitään 0,6l konetta vaikka miten ecoturboboosti olisikin. Bensa kuitenkin kilometrien vähyyden vuoksi. Mielellään pienet verot ja vakuutukset. (työmatka n.10km)
 
Lisäksi tuli aiemmasta diesel-pohdinnasta mieleen, että miten nämä nykypäivän (tai siis muutaman vuoden ikäiset) dieselmoottorit toimivat lyhyessä ajossa? Ei muuten, mutta kun meillä aika merkittävä osa ajosta on juuri sellaista lyhyttä 5-10km spurttia paikasta toiseen. Perinteisesti sellainen ei ole ollut dieseleiden mieleen, mutta onko tämä muuttunut miksikään? Dieseleissä löytyisi valinnanvaraa paljon enemmän, mutta järki huutaa silti että valitse bensakone, niin pääset vähemmillä ongelmilla. Dieseleissä on kuitenkin kaiken maailman EGR:t ja hiukkassuodattimet huolehdittavana hitaan lämpenemisen ja mahdollisten kylmäkäyntiongelmien lisäksi.
Ei noissa käsittääkseni kovin paljon ongelmia ole ollut, varsinkin jos edes välillä tulee pitkää ajoa. Ei se lyhyt ajo DPF:ää haittaa, vaan pitkäm ajon puute.

Alkupään uusissa VEA koneissa (2014-2016 2 litraiset nelisylinteriset) on kai ollut jonkin verran EGR murheita, mutta ei tuo nyt onneksi mikään megakallis osa ole. Ja tosiaan en nyt tiedä miksi näistä pitäisi stressata sen enempää kuin jostain perus jakohihnan vaihdosta, kun samaa hintaluokkaa ovat. Ja aika monessa noista taitaa olla jo vaihdettukin EGR paranneltuun.

Vanhemmissa viisisylinterisissä Volvon omissa en ole kuullut että EGR:nkään kanssa olisi juuri ongelmia ollut.

Hiukkassuodattimen vaihdoista Volvon omissa koneissa taaslöytyy sen verran vähän juttua netistä, etttä väitän että ei ole erityinen ongelma näille. Jos niitä jatkuvasti paukahtelisi niin kyllä niistä juttuja ja hintaesimerkkejä löytyisi.

Fordin 1.6l pikkudieselissä jota on D2:na myyty 2016 asti taitaa olla sitten hiukkassuodattimella 120 tkm vaihtoväli automaattisesti, eli on jakohihnaan verrattava kuluva osa. Ainakin näin se oli vanhemmissa 1.6:ssa.

Vähän näissä saastelaitepeloissa on minusta sitäkin, että ihmisille on jäänyt traumoja jostain ensimmäisitä tuhansia maksavista pöntöistä, vaikka suurimpaan osaa autoista tuo ei tosiaan ole paljoa isoa määräaikaishuoltoa kummempi remppa vaikka hajoaisikin ja useinmiten ei hajoa. Toki voi tarkistaa juuri siihen kyseiseen autoyksilöön mitä katsoo rempan hinnan jos haluaa varma olla.
Toki jos samaan hintaan on tarjolla yhtä hyvä bensa ja kilometrejä ei kauheasti kerry, niin mikäs siinä, mutta jos hintaeroa on tuhansia dieselin hyväksi niin mitä sitten vaikka joku 500€ remppa enemmän tulisikin? Ja ei sen puoleen, ei joku suorasuihkubensakaan erityisesti tykkää siitä, jos aika ajetaan kylmällä koneella.
Vaihteistoista lisäksi sellainen kysymys, että jos lukee Volvomiesten keskusteluita, niin siellä kehotetaan järjestään karttamaan Fordin Powershift-automaattilaatikoita joita Volvoissakin on välistä käytetty ja sitten taas Fordin puolella niitä hehkutetaan hyvinkin päteviksi. Ovatko laatustandardit eri tasolla, vai vetävätkö molemmat osapuolet kotiinpäin? Tämä tuli vastaan, kun ohimennen lueskelin, että voisiko Ford Kuga olla ajatuksen arvoinen laitos.
Ei kaksoiskytkin yhtä luotettava ole kuin perinteinen automaatti, mutta kyllä nuokin pääosin kestää ellei mitään jatkuvaa ryömitystä kaupunkiruuhkassa ole. Eri kysymys sitten pitääkö kaksoiskytkimestä muuten, omaan mieleen se "oikea" automaatti on mukavampi.
 
Viimeksi muokattu:
...Vaihteistoista lisäksi sellainen kysymys, että jos lukee Volvomiesten keskusteluita, niin siellä kehotetaan järjestään karttamaan Fordin Powershift-automaattilaatikoita joita Volvoissakin on välistä käytetty ja sitten taas Fordin puolella niitä hehkutetaan hyvinkin päteviksi. Ovatko laatustandardit eri tasolla, vai vetävätkö molemmat osapuolet kotiinpäin? Tämä tuli vastaan, kun ohimennen lueskelin, että voisiko Ford Kuga olla ajatuksen arvoinen laitos.
.
.

Lainaus linkin tekstistä koskien Powershift-vaihteistoa.
Ford toi Powershift-kaksoiskytkinvaihteistot markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Lukuisten korjausten ja oikeusjuttujen seurauksena ne vedettiin pois markkinoilta ja korvattiin perinteisillä momentinmuuntimellisilla automaattivaihteistoilla. Päästömääräyksien kiristyessä ja hiilidioksidigrammoja minimoitaessa kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin etevämpi, kevyempi ja halvempi. Niinpä nyt on uuden yrityksen aika.
 
Tässä kun on muutaman vuoden ajellut citymaasturilla (Honda CR-V), niin ei hirveästi tekisi mieli vaihtaa takaisin ahtaaseen ja matalaan perusmalliin. Siksipä yksi vaihtoehto voisi olla Volvo XC60, mutta niitä ei ole bensamoottoreilla juurikaan tarjolla. Dieseleissä löytyy paremmin valinnanvaraa, mutta niin kuin oli jo puhetta, se ei taida olla pätkä-ajossa teknisesti kaikkein paras valinta. Lisäksi tuntuu olevan vähän epäselvää, että mikä moottori ja millainen automaattiloota on missäkin vuosi/moottorimallissa (eli mitä kannattaisi vältellä). Noita näyttää olevan tarjolla sekä nelivetoisina, että pelkästään etuvetoisina. Tuolla ei ole sinäänsä väliä, eli neliveto on vain korkeintaan sellainen nice to have -juttu ja yksi huoltokohde lisää.

Tässä olisi yksi mielenkiintoinen Polestar-tuunattu XC60, mutta kilometrejä on jo 170tkm, ei lohkolämmitintä/webastoa ja onkos tässä nyt sitten juuri se Powershift-vaihteistokin? -->

 
Eiköhän noihin saa letkulämppärin asennettua jos sellaisen tarvitsee.

Tässä sitten yksi
Aika iäkäs vuosimalli kyllä hintaansa nähden. Kulutus T6:ssa on varmasti järkyttävä kaikessa ajossa. Kova on isojen Volvojen kaupunkikulutus dieselilläkin toki.

Isoissa tämän aikakauden Volvoissa en lähtisi bensakoneista yksilöä etsimään jos aivan kaikki ajot eivät ihan pikkupätkää ole. Tosiaan omaa kokemustakin löytyy myös hyvin vahvasti lyhyeen työmatka- ja kauppareissuajoon painottuneista volvoiluvuosista, autoilutarve yhdessä välissä kun muuttui niin ettei kovin paljon reissua tarvinnut ajaa ja kilsat jäi n. 15000 / vuosi tasolle muutamaksi vuodeksi. Egr kesti, hiukkaspönttö sai itsensä putsattua omine aikoineen ilman ongelmia jne. Tämä tietysti nyt vain yksi kokemus, mutta en kyllä ole koskaan muutenkaan törmännyt mihinkään nettikeskusteluihin tai muihin käyttäjäkokemuksiin joiden mukaan Volvon 5-pyttyinen diesel olisi jotenkin ongelmallinen tai vikaherkkä egr- ja hiukkaspönttöasioissa, tai oikeastaan missään muussakaan sen puoleen.
 
Kyselläämpä vielä täällä kun sopii tämä ketju ehkä paremmin mitä hybrid-ketju eli kuitenkin haussa lähinnä hybridi. Tällä hetkellä valikoimassa pyörii Toyota (N)Auris, KIA Niro ja hyundai ioniq. Taloudessa 2 pientä natiaista joten turvaistuimille täytyy olla tilaa ilman että kuskin penkki ratissa kiinni. Ja mielellään kaupan päälle vähintään OK ajo-ominaisuudet, mitähän mallia kannattaisi tutkia tarkimmin? Muitakin voi tietenkin ehdottaa mitä listasin. Hintana max 18ke. (no, ainahan sitä saattaa venyä). Kiihtyvyys mielellään vähintään luokkaa raketti ja kestävyys peruskallion luokkaa.

Hybridi ei nyt ihan pakollinen ole mutta en nyt välttämättä ottaisi mitään 0,6l konetta vaikka miten ecoturboboosti olisikin. Bensa kuitenkin kilometrien vähyyden vuoksi. Mielellään pienet verot ja vakuutukset. (työmatka n.10km)

Auris on ainakin ahdas. Uudessa farkkucorollassa akseliväliä kasvatettiin reilusti, mikä teki siitä selvästi isomman auton kaikilta osin. Kia ja Hyundaihan on hybriditekniikan osalta likimain identtisiä, joten se on sitten makuasioita.
 
Pätkää ne kaikki futismutsitkin näillä ajaa ja hyvin tuntuu toimivan. Isot autot nyt vaan on dieseleitä, minkäs teet... Kunhan nyt välillä ajelee reissua niin kyllä se riittää.

XC60 ja AWD niin kyllä riittää jälleenmyyntiarvoakin tulevaisuudessa.
XC60 mk 1 on vieläpä ollut sellainen automalli, että omistajat tuntuu olleen todella tyytyväisiä. Onnistui kai olemaan harvinaisen valmiina markkinoille tullut auto ja ehkä paras Volvon malli tämän vuosituhannen autoista ainakin ennen SPA-malleja. Itelläni ei ole koskaan ollut omana, mutta kiva auto oli ajella kun kaverin autolla ajeltiin Pohjois-Suomeen joku vuosi sitten ja ajoin itsekin sillä pitkät siivut.
Jos tyytyy etuvetoon saa halvemmalla, mutta mielestäni ei kannata tyytyä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kyselläämpä vielä täällä kun sopii tämä ketju ehkä paremmin mitä hybrid-ketju eli kuitenkin haussa lähinnä hybridi. Tällä hetkellä valikoimassa pyörii Toyota (N)Auris, KIA Niro ja hyundai ioniq. Taloudessa 2 pientä natiaista joten turvaistuimille täytyy olla tilaa ilman että kuskin penkki ratissa kiinni. Ja mielellään kaupan päälle vähintään OK ajo-ominaisuudet, mitähän mallia kannattaisi tutkia tarkimmin? Muitakin voi tietenkin ehdottaa mitä listasin. Hintana max 18ke. (no, ainahan sitä saattaa venyä). Kiihtyvyys mielellään vähintään luokkaa raketti ja kestävyys peruskallion luokkaa.

Hybridi ei nyt ihan pakollinen ole mutta en nyt välttämättä ottaisi mitään 0,6l konetta vaikka miten ecoturboboosti olisikin. Bensa kuitenkin kilometrien vähyyden vuoksi. Mielellään pienet verot ja vakuutukset. (työmatka n.10km)
Näistä uskaltaisi suositella Niroa. Tavaratila on kyllä naftimpi kuin Auriksessa, mutta sisätilat ovat huomattavasti väljemmät. Meillä nyt emännällä ollut ajossa Niro vuoden päivät, on tykännyt ja mitään ongelmia ei ollut. Ei mikään raketti ole toki. Keskikulutus pyörii vitosen nurkilla.
 
Itselläni olisi kanssa potentiaalisesti plug-in hybridifarkku tai SUV haussa, suunnilleen 20 000e budjetilla mutta pientä joustoa löytyy jos menee muuten mahdottomaksi.

Suurimpana tarpeena olisi tarpeeksi iso tavaratila hieman keskikokoista suuremmalle koiralle. Nelivedosta plussaa mutta ei ole pakollinen ominaisuus.

MB:n C-sarjalaisia ja WV:n Passatteja näyttäisi saavan reilulla 20k€, mutta muuten nettiauto on täynnä Volvo V60:iä. V60:ssä lienee vähän siinä ja siinä mahtuuko koira enää kyytiin?
 
Ei noihin automaatteihin kuulu mitään huoltoja. Automerkeillä se on lifetime ja ZF suosittaa alle 100tkm. Automerkit eivät tajua, että Suomessa autot on sisäänajettuja 700tkm kohdilla. Auton elinikä muualle kuin Suomessa on 200tkm joten siksi se on lifetime.

Esim. Zf: askiin maksaa öljyjen vaihto alkaen 350eur ja sitten siihen päälle suositellaan öljypohjanvaihtoa samalla joka tekee noin 250-300e lisää ellei tilaa ebaystä huolto pakettia alkuperäisillä öljyillä. Öljynvaihdoissa laitetaan aina oletuksena tarvikeöljyä joka on speksattu useille eri laatikoille. Laittaisin originaalit.

Egr ei ole ongelma. Jos haluaa mielenrauhan, niin käy heti ohjelmoimassa pois kuten jokainen tunnollinen autoilija tekee.

Adblue ongelmien alkaessa se kannattaa myös koodata pois.
 
MB:n C-sarjalaisia ja WV:n Passatteja näyttäisi saavan reilulla 20k€, mutta muuten nettiauto on täynnä Volvo V60:iä. V60:ssä lienee vähän siinä ja siinä mahtuuko koira enää kyytiin?

C ei ole farkkuna mikään tilaihme. Omalla keskikokoisella koiralla jäi parikin kertaa luukun väliin häntä vaikka se peruutteli takaselkänojaan kinni. Piti vaihtaa pykälää isompaan, että elukka mahtu kokonaan sinne loosteriin. Onhan noissa uudemmissa toki tullut yhteensä 20 litraa lisää tilavuutta, mutta kannattaa vähän kurkkia sitä kattolinjaa ja luukun avautumista sieltä sisäpuoleltakin.
 
Itselläni olisi kanssa potentiaalisesti plug-in hybridifarkku tai SUV haussa, suunnilleen 20 000e budjetilla mutta pientä joustoa löytyy jos menee muuten mahdottomaksi.

Suurimpana tarpeena olisi tarpeeksi iso tavaratila hieman keskikokoista suuremmalle koiralle. Nelivedosta plussaa mutta ei ole pakollinen ominaisuus.

MB:n C-sarjalaisia ja WV:n Passatteja näyttäisi saavan reilulla 20k€, mutta muuten nettiauto on täynnä Volvo V60:iä. V60:ssä lienee vähän siinä ja siinä mahtuuko koira enää kyytiin?

V60 hybridissä melkoinen tyyppivika, ilmastoinnin kompressorit paukkuu noista aika tiheään, joillakin jopa useamman kerran vuodessa, ainakin ennen tätä syksyä kun vaihtoivat vain kompuran uuteen. Tänä syksynä Volvolta tullut uudet ohjeistukset korjaamoille että vaihtavat kompressorin ja lauhduttimen ja typpihuuhtelevat ja vaihtavat mitä lie muutakin. Volvo ilmeisesti kustantanut tähän asti aika hyvin nuo kompressorin vaihdot lukuunottamatta lauhduttimen vaihtoa (n.200€), muuten se taitaisi olla 1700€ remppa. Ilmastointi kytketty hybridi järjestelmään viilentämään akkuja, tiedä sitten vaikuttaako miten kompuran rikkoutuminen käytännössä järjestelmään.

Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tuon vuoksi päätin jättää v60:set liikkeisiin.
 
Ei parane sotkea edellisen sukupolven "yksisarvisen" eli dieselhybridin oikkuja nykyään myynnissä oleviin V60 bensahybrideihin. Noita D6 malleja muutenkaan ole juuri missään.
 
Ei parane sotkea edellisen sukupolven "yksisarvisen" eli dieselhybridin oikkuja nykyään myynnissä oleviin V60 bensahybrideihin. Noita D6 malleja muutenkaan ole juuri missään.

Bensahybridi V60 hinta "hieman" korkeampi (40k+)mitä D6 tai twin engine dieselhybridi. Wemps (ja myös minä) törmää nimenomaan noihin ongelma autoihin 20k€ budjetilla
 
En nyt tiedä onko ihan oikea ketju, mutta kysynpä kuitenkin täällä kun näyttää olevan aktiivista keskustelua enkä viitsi omaa ketjua perustaa.
--
Onko kellään kokemuksia nouto.fi / autoraha.fi -palveluista? Parin prosentin korko tuontiauton rahoitukselle kuulostaa ihan asialliselta, vaikka kokonaispaketti tietenkin aina ratkaisee.
 
Onko kellään kokemuksia nouto.fi / autoraha.fi -palveluista? Parin prosentin korko tuontiauton rahoitukselle kuulostaa ihan asialliselta, vaikka kokonaispaketti tietenkin aina ratkaisee.
Myin yhden auton siten että ostaja otti rahoituksen autoraha.fi:stä. Mun eli myyjän näkökulmasta homma hoitui todella kätevästi eikä siitä tullut mulle mitään lisäkuluja. Ostajalle varmaan tuli.
 
Pitäisi alkuvuodesta ottaa uutta käyttöetuautoa ovh hinnaltaan max 38000 yhteensä. Merkkejä, joista valita ovat:

Ford
Kia
Mazda
Opel
Seat
Skoda
Toyota
Volkswagen

Pitäisi olla automaatti ja tilaa tuplarattaille eli farkkua varmastikin. Octavia paras vaihtoehto isolla kontilla vai olisiko jotain muuta ehdottaa? Muuten kaasu-Octavia olisi varmasti paras, mutta kaasusäiliö haukkaa todella ison osan kontista ja tilaksi jää alle 500 litraa.

EDIT: mahdollisuus lataamiseen suoraan ulko-ovelta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi alkuvuodesta ottaa uutta käyttöetuautoa ovh hinnaltaan max 38000 yhteensä. Merkkejä, joista valita ovat:

Ford
Kia
Mazda
Opel
Seat
Skoda
Toyota
Volkswagen

Pitäisi olla automaatti ja tilaa tuplarattaille eli farkkua varmastikin. Octavia paras vaihtoehto isolla kontilla vai olisiko jotain muuta ehdottaa? Muuten kaasu-Octavia olisi varmasti paras, mutta kaasusäiliö haukkaa todella ison osan kontista ja tilaksi jää alle 500 litraa.

Passat tai Mondeo tai jos mahdollisuus ladata ja plugari kiinostaa niin octavia tai leon. Rattaat matkaan ja tutkimaan missä malleissa tilat riittävät.
 
Pitäisi alkuvuodesta ottaa uutta käyttöetuautoa ovh hinnaltaan max 38000 yhteensä. Merkkejä, joista valita ovat:

Ford
Kia
Mazda
Opel
Seat
Skoda
Toyota
Volkswagen

Pitäisi olla automaatti ja tilaa tuplarattaille eli farkkua varmastikin. Octavia paras vaihtoehto isolla kontilla vai olisiko jotain muuta ehdottaa? Muuten kaasu-Octavia olisi varmasti paras, mutta kaasusäiliö haukkaa todella ison osan kontista ja tilaksi jää alle 500 litraa.

EDIT: mahdollisuus lataamiseen suoraan ulko-ovelta.

Mondeo farkku, dieselinä tai hybridinä menee helposti budjettiin talvirenkaiden ja perus kilkkeiden kanssa, pienellä tinkaamisella saisi varmaan myös ST-linen menemään alle hintarajan.
On kuitenkin pykälää Octaviaa isompi auto.
 
Mondeo farkku, dieselinä tai hybridinä menee helposti budjettiin talvirenkaiden ja perus kilkkeiden kanssa, pienellä tinkaamisella saisi varmaan myös ST-linen menemään alle hintarajan.
On kuitenkin pykälää Octaviaa isompi auto.
Hybridin tavaratila pienempi kuin dieselin.
 
Ja Mondeon elinkaari (jäljellä oleva) on lyhempi kuin Insignia, joka on suht tuoreen faceliftin käynyt.
 
Kia Proceed tai SportWagon mallitkin voisivat olla ihan katsastamisen arvoisia. Budjettiin saa myös Proceed Gt mallia, jos lapsettaa.

@kumihanska

Onko tarkoitus maksimoida käytetty budjetti ja mitkä on muut odotukset kulutuksen ym. suhteen. Paljonko tulee vuodessa kilsoja ja millaista ajoa? Käyttövoimaveronhan joudut käsittääkseni itse kantamaan, joka nostaa dieselin kk kuluja.

Esim. Niro hybrid jää sitten jo selkeästi budjetin alle ja bensakulut niin maantiellä kuin kaupungissa kohtuulliset. Toyota Priusksessa saa sähköisen nelivedon, jos sen kokee eduksi ja siinäkin on käsittääkseni iso joskin matalahko kontti.

Mutta komppaan, että rattaiden kanssa vaan autoja mallaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Proceed tai SportWagon mallitkin voisivat olla ihan katsastamisen arvoisia. Budjettiin saa myös Proceed Gt mallia, jos lapsettaa.

@kumihanska

Onko tarkoitus maksimoida käytetty budjetti ja mitkä on muut odotukset kulutuksen ym. suhteen. Paljonko tulee vuodessa kilsoja ja millaista ajoa? Käyttövoimaveronhan joudut käsittääkseni itse kantamaan, joka nostaa dieselin kk kuluja.

Esim. Niro hybrid jää sitten jo selkeästi budjetin alle ja bensakulut niin maantiellä kuin kaupungissa kohtuulliset. Toyota Priusksessa saa sähköisen nelivedon, jos sen kokee eduksi ja siinäkin on käsittääkseni iso joskin matalahko kontti.

Mutta komppaan, että rattaiden kanssa vaan autoja mallaamaan.

Kiitoksia ehdotuksista kaikille. Mondeo jotenkin tuntuu hieman vanhalta mallilta tässä vaiheessa. Passatin tavaratilaa kun katsoi niin se näyttäisi olevan maksimissaan samaa luokkaa Leon farmarissa, eli riittävä. Täällä ei varmaan tuosta uudesta Leonista ole pahemmin kokemuksia? Niro plugin liian pieni tavaratilaltaan myös.

Ja ei ole tarkoitus maksimoida tuota budjettia, mutta varmaan aika sinne yläpäähän se menee joka tapauksessa. Kulutus mieluiten mahdollisimman pieni, josta plug in hybrid varmaan toisi parhaan tuloksen. Kilsoja vuodessa noin 19000, joista 80% kehä 3:n sisällä. Päivittäin kilsoja tulee normipäivänä max 70. Käyttövoimaveroa ei tarvitsisi maksaa, joten myös diesel olisi varteenotettava vaihtoehto näilläkin kilsoilla.
 
@kumihanska

Plug-ineista katsoisin myöskin VAG tuotteita vaikka käytettynä henkilökohtaisesti niitä välttäisinkin. Eli juurikin Octavia ja Leon, kumpi nyt enemmän miellyttää.

Kian Seed SW plug-in on vaihtoehto ja varmaan matkassa 1.6 vapari on jonkinverran 1.4t taloudellisempi, mutta sitten taas suomen talvessa Kia on herkkä käynnistämään moottoria kun vähänkin tarvitsee hyttiin lämpöä. Olen käsittänyt, että VAG plug-ineilla pääsee lyhyttä matkaa täyssähköllä myös talvella, mutta omakohtaista kokemusta ei asiasta ole.

Toisaalta jos matkasi on esimerkiksi 2x 30km ilman välilatausmahdollisuutta niin Kian toteutus voi olla kokonaistaloudellisempi kun lämmität alkuun/maantiesiirtymillä koneen ja hytin "hybriditilassa" ja loppumatkan mitoitat täysähköajolle. Itsellä ei ole kyllä kokemusta kun Huyndain/Kian itselataavista hybrideistä, mutta voimalinjaltaan ne on hyvin samankaltaiset.
 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?
Vähän vanhaan menin, mutta mulla ainakin lukee kuitissa männät ja kiertokanget omilla riveillänsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 656
Viestejä
4 512 159
Jäsenet
74 447
Uusin jäsen
Atnu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom