Pitäisi katella vähitellen uutta autoa ja spekseissä on joku alle 20 000 euron luokassa oleva alle 150tkm ajettu, mahdollisimman hyvin varusteltu, katseenkestävä, kohtuullisen tilava (mielellään farkku), automaattivaihteinen "laatukiesi", tyyliin:
Volvo V70 vm2012 tai uudempi
Volvo S80 vm2012 tai uudempi
BMW 520 vm2012 tai uudempi
Joku muu, mikä?
Volvoa puoltaisi monikin seikka verrattain edullisista ja hyvin saatavilla olevista varaosista ja huolloista lähtien. Laadukkaan maineessakin ovat. Myös Bemareissa viehättää jokin, mutta en kyllä yhtään tiedä että mikä, varmaan joku sisäinen amis.
Mersuista ei ole liiemmin kokemuksia, niissä pitäisi vissiin mennä suoraan E-sarjaan, että mahtuu koko perhe tavaroiden kanssa kyytiin? Japanilaiset eivät oikein vakuuta kestävyydellään, vaikka niistä ei sinäänsä pahaa sanaa olekaan sanottavana ja sellaisella ajelen tälläkin hetkellä (Honda CRV). Eikä kannata pahoittaa mieltä, mutta kaikki ranskikset ovat ehdoton no-no, eikä siitä voi joustaa.
VAG-kulkineista saa lukea koko ajan niin paljon kauhutarinoita, että en tiedä kiinnostavatko nekään edes uudempina versioina. Tosin jotain vuosimallin 2016 Passatteja näyttää saavan järkikilometreillä mielestäni jopa yllättävän huokeasti (noin 15000-17000€), jos tyytyy vähän vaatimattomampaan moottoriin. Pitäisi käydä varmaan itse kokeilemassa kuinka ahdistavalta joku 120hp diesel-Passat tuntuu, vai onko kyse vain ennakkoluulosta. Vai jätänkö kaikki VAGit suosiolla väliin?
Neliveto olisi plussaa, mutta niiden valikoima on olematon ja hyöty normikäytössä samaten. Käytettävyyden nimissä haluaisin farmarin, mutta tuolla listan välissä on myös S80, eli ei se farkku ehkä ihan pakollinen ole. Uudemman korin CRV voisi myös kiinnostaa, mutta niissä hinta pompsahtaa ja kun tarvekin sellaiselle on vähän siinä ja siinä, niin eivät ole listan kärjessä. Katumaasturin korkeus ja tilat ovat hieno juttu, mutta siinäpä se sitten onkin.
Sähköpenkit muistilla olisivat plussaa, kun vaimo tykkää säätää selkänojan eri asentoon.
En ole koskaan dieseliä omistanut, mutta niissä olisi parempi valikoima. En ole dieselin nykypäivän teknistä toteutusta vastaan, mutta vähän silti arveluttaa ostaa sellaista tässä maailmantilanteessa, jossa vähän väliä uhkaillaan että ne kielletään kokonaan. Sen verran
laskurilla tarkistelin, että meidän talouden kilometreillä diesel näyttää tulevan vuositasolla edullisemmaksi, mutta ero on sen verran niin pieni, että kustannussäästöjen vuoksi sitä ei kannata valita. Lisäksi juuri viime viikolla luin artikkelin, jossa todettiin että dieselien arvo putoaa nopeammin kuin vastaavan bensakulkineen. Joku bensa/kaasu-hybridi voisi olla ok, mutta niissä on tosi vähän valikoimaa tässä hintaluokassa.
Olen käsittänyt, että dieseleissä Webasto on talvisin suunnilleen pakollinen lisävaruste, jos ei halua palella ensimmäistä 20 minuuttia liikkeelle lähdön jälkeen, pitääkö tämä paikkaansa?
Varsinkin Volvoissa näyttää olevan aika paljon ruotsituonteja, eikä siinä mitään, kun siellä on niissä parempi valikoima ja yleensä ovat aika hyvin varusteltujakin, mutta olisiko tuon kanavan hyödyntämiseen jotain vinkkejä niin että saisi oman auton menemään vaihdossa? Kamuxilla ainakin on jotain tällaista mahdollisuutta väläytelty sivuilla, mutta en tiedä hyväksyvätkö sellaista tilannetta, jossa itse on etsinyt jonkin sopivan vaihdokin ruotsista?
Siinäpä sitä tajunnanvirtaa, kommentteja/suosituksia?
Edit.
Tässä olisi yksi ihan mielenkiintoinen V70, mutta...
- Ei ole ilmoituksen mukaan kuin yhdet renkaat, eli sieltä tulee tonni lisää hintaa
- Ei ole Webastoa, eikä edes lohkolämppäriä, eli taas menee useampi satanen lisää
- Valkoiset istuimet ovat komeat, mutta likaiset alta aikayksikön
Ja tässä S80, jossa...
- Hinta tökkii, sillä tämä oli vielä aamupäivällä tonnin edullisempi
- Sedan on sedan, ei tuosta luukusta saa sisään kuin yhden ruumiin kerrallaan.
Sitten olisi tällainen vm2016
Passatti ja
tässä toinen hieman paremmin varusteltu versio jossakin Lapissa
- Jotenkin askeettisen oloinen kulkine sisältä
- DSG-vaihteisto ei taida olla kovin hyvässä maineessa
- 120hp
- Tuota Lapissa olevaa versiota eivät lupaa ainakaan sivujen mukaan toimittaa mihinkään, joten se saa ainakin jäädä
Edit2.
Katselin testimielessä Volvoja
bytbil.comista, ja onhan tuolla ruotsissa valikoimaa vaikka millä mitalla. Ihan eri markkinat siellä kuin täällä.
Edit3.
Tässä on hyvä vertaus kuluista, eli sama auto Kamuxin Suomen sivuilla kaikkine kuluineen ja lähtöpisteessä saman liikkeen Ruotsin sivuilla:
Vaihtoautot edullisesti Kamuxilta! Meiltä löytyy yli 6000 vaihtoautoa ja Suomen laajin myymäläverkosto. Tervetuloa tekemään edulliset autokaupat.
www.kamux.fi
Begagnad Volvo V70 D4 | Summum | till salu. Tryggt och enkelt att köpa. Hitta din nästa bil hos Kamux!
www.kamux.se
Äkkiseltään näyttää siltä, että ihan fiksulla hinnoittelulla ainakin Kamux liikuttelee noita maiden välillä. Vielä kun saisi itse valita sen auton vapaasti vähän laajemmasta valikoimasta.