Mikä auto minulle?

Tähän varmasti joku muu osaa vastata minua paremmin mutta ilmeisesti uudemmat koneet ovat jakohihnalla ja vanhemmat ongelmalliset ketjulla.

Yritin pikaisesti kaivella mutta caxa koodilla löytyy juttua vain jakoketjuista.

Tästä ketjusta löytynee paremmin vastaus:

 
Jaha, Ruotsista tulossa BMW x3 vm 2013. Maltilliset, mutta itselle mieluiset varusteet. Vetokoukku oli must, panoraamakatto, bluetooth, tutkat, nahat jne. Nahat on itselle aina ehdottomat, jotenkin ei vaan kangaspenkit sytytä. 140tkm ajettu, mitkäs ovat uhkat ja mahdollisuudet, mihin varautua? Kokemuksia myös kyseisestä autosta otetaan vastaan.
 
Tekniikasta riippuen vaihteisto/jakolaatikko/jakopääongelmia edessä :p

Toivottavasti ei kuitenkaan, kaverin isällä vain kävi huono tuuri vastaavan kolmelitraisen dieselin kanssa. Maahantuotaessa kilometrejä oli vähän päälle 110 tuhatta, vaihteisto meni melkein heti pajalle ja muutamaan otteeseen joutui moottoriongelmien takia viemään pitkäksikin aikaa pajalle, olisikohan ollut öljynpaineissa ja kannessa jotain...en muista/tiedä tarkemmin.
 
Tekniikasta riippuen vaihteisto/jakolaatikko/jakopääongelmia edessä :p

Toivottavasti ei kuitenkaan, kaverin isällä vain kävi huono tuuri vastaavan kolmelitraisen dieselin kanssa. Maahantuotaessa kilometrejä oli vähän päälle 110 tuhatta, vaihteisto meni melkein heti pajalle ja muutamaan otteeseen joutui moottoriongelmien takia viemään pitkäksikin aikaa pajalle, olisikohan ollut öljynpaineissa ja kannessa jotain...en muista/tiedä tarkemmin.

Jep, itselle tulossa 2litranen. Vähän näistä olen lueskellut ja olen siinä uskossa että 2011-2012 jälkeisissä autoissa olisi juurikin ketju ja muut ongelmat selätetty?
 
Jep, itselle tulossa 2litranen. Vähän näistä olen lueskellut ja olen siinä uskossa että 2011-2012 jälkeisissä autoissa olisi juurikin ketju ja muut ongelmat selätetty?

On se uudemmassa n47t variantissa ja b47 nparemmalla ketjulla. Toki edellee ongelmana on se arkkitehtuurimoka että jakopään sijainti on paskin mahdollinen jos alkaakin oirehtimaan. Enää ei toki vaadi koneen irroittamista vaan riittää koneen tilttaaminen etukenoon.
 
Mitä malleja kannattaisi katsella n. 10k hintaluokassa? Automaatti ja mieluiten bensakoneella. Jonkin verran tehoakin olisi kiva olla. Koolla ei ole hirveästi väliä kunhan ei ole aivan pienin prutku. Olisiko esim. -10 luvun alun Astroista mihinkään?
 
Yksi vaihtoehto Focus 2011- isommalla ecoboostilla, löytyy sekä 150 ja 182 hv tehoilla. Aika vähän on kiukkuilua kuulunut että olisivat jotenkin huonoja olleet kestämään. Mutta aika tarkka olisin että on käytetty merkkihuollossa elinikänsä aikana, kun Ranen Pajalla ei olla ehkä kiinnostuttu mahdollisista takaisinkutsuista ja ilman takaisinkutsuja tehtävistä muista fiksauksista jotka merkkihuollossa tehdään automaattisesti. Ainakin 1.0 Ecoboosteissa kai oli joku aika tärkeäkin vesiletkun vaihto josta ei ollut takaisinkutsua mutta automaattinen huoltokampanja ja tuossa isommassakin koneessa taisi olla joku vastaava ellei peräti takaisinkutsulla.
 
Autokuumetta pukkaa, ja tuo 2007 Honda Civic Type R saisi väistyä.
Type R:ssä tällä hetkellä vajaa 174 tkm mittarissa, korissa vähän sanomista, muuten siisti jne. Yksityispuolenkaupassa semmonen 8k peli, liikkeeseen varmaan n. 5-6k.

Mitä haen korvaajalta:
- Taloudellisuutta vrt. Type R (yleisellä tasolla)
- Hybridit (bensalla) kiinnostaisi (työpaikalla olisi latausoptio, taloyhtiöön selvityksessä)
- Lisää tilaa + lisäovia taakse.
- Ei haittaa jos on perusmallia pirteämpi / ulkoisesti erottuisi massasta.
- Automaatti mielellään
- Budjetti n. 25k

Mitä vähän miettinyt, niin omaa silmää miellyttää tällä hetkellä:
MB CLA (farkkuna), pienellä varauksella C, ja kummastakin sedankin ihan jees.
Uusi Corolla (farkku)
BMW 3-sarjan Gran Turismo
Lexus IS300h
Audi A5/A7
Uudet Focukset kans jees näköisiä.


Yksityisliisaria mietin myös optiona, kilsoja tulee sellainen 10-15 tkm vuoteen.
Ikävää aikaa kaiken kaikkiaan autokuumeiselle, kun mitä se tuo hallitus keksii rankaisuksi meille yksityisautoilijoille.
 
Autokuumetta pukkaa, ja tuo 2007 Honda Civic Type R saisi väistyä.
Type R:ssä tällä hetkellä vajaa 174 tkm mittarissa, korissa vähän sanomista, muuten siisti jne. Yksityispuolenkaupassa semmonen 8k peli, liikkeeseen varmaan n. 5-6k.

Mitä haen korvaajalta:
- Taloudellisuutta vrt. Type R (yleisellä tasolla)
- Hybridit (bensalla) kiinnostaisi (työpaikalla olisi latausoptio, taloyhtiöön selvityksessä)
- Lisää tilaa + lisäovia taakse.
- Ei haittaa jos on perusmallia pirteämpi / ulkoisesti erottuisi massasta.
- Automaatti mielellään
- Budjetti n. 25k

Mitä vähän miettinyt, niin omaa silmää miellyttää tällä hetkellä:
MB CLA (farkkuna), pienellä varauksella C, ja kummastakin sedankin ihan jees.
Uusi Corolla (farkku)
BMW 3-sarjan Gran Turismo
Lexus IS300h
Audi A5/A7
Uudet Focukset kans jees näköisiä.


Yksityisliisaria mietin myös optiona, kilsoja tulee sellainen 10-15 tkm vuoteen.
Ikävää aikaa kaiken kaikkiaan autokuumeiselle, kun mitä se tuo hallitus keksii rankaisuksi meille yksityisautoilijoille.
Noin vähiin ajoihin saattaisin itse kyllä hyvinkin vahvasti harkita yksityisliisaria. Esim. autoverkkokauppa.fi:n valikoimissa on uusi auto vuodeksi -autoja, eli vuoden liisarisopimus tarjolla olevan valikoiman autoista max. 15000 km. Mielestäni kuukausihinnat aika asiallisen näköisiä, käytännössä vuositasolla hinta sama kuin mitä uuden auton arvonalennus olisi. Ja kun ei tuon pitempään tarvii olla sopparissa kiinni niin eipä tarvitse kauan kärvistellä, jos auto ei olekaan mieleinen tai jos tarpeet autolle myöhemmin muuttuu.

Jos kovin pitkää reissua ei tarvitse kovin monesti ajella ja edes työpaikalla latausmahdollisuus niin täyssähköinen Hyundai Kona voisi olla aika kätevä vaihtoehto.
 
Leon ST e-hybrid, mut menee hieman raamien ulkopuolelle.
Tosin rahoitukset on edullisia nyt.
 
Volvo V60 T8 twin enginellä nostatti hybridi kiinnostusta sen verran, että laitoin tilaukseen. Mersulla oli hölmösti jätetty C sarjan farmarimallista hybridineliveto pois ja BMW 330e hinta karkasi aika roisiksi kun ruksi varusteita. Saa nähdä miten tämä Volvon neliveto ko. autossa toimii kun aiemmin ollut torsen quattro ja Skodan haldex.
 
VW Jetta, manuaali, bensa, vm 2013.
Pitääkö noista osata katsoa, varoa tai kysyä jotain kun menee katsomaan?
Vrt. aiemmat nokkaketjuongelmat, ei kai ne näitä enää vaivaa?

1.4tsi? Eikös tuo ole nimenomaan ketjukone?
2014 heinäkuu 1.2tsi on muistaakseni ensimmäisiä hihnakoneita.. Tunnistaa etupuskurista, hihnakoneellisissa on pieni facelift ihan puskurin alaosassa.
 
Volvo V60 T8 twin enginellä nostatti hybridi kiinnostusta sen verran, että laitoin tilaukseen. Mersulla oli hölmösti jätetty C sarjan farmarimallista hybridineliveto pois ja BMW 330e hinta karkasi aika roisiksi kun ruksi varusteita. Saa nähdä miten tämä Volvon neliveto ko. autossa toimii kun aiemmin ollut torsen quattro ja Skodan haldex.
Tohtiiko kysyä, mitä tuommoinen maksaa? Olis meilläkin puolen vuoden päästä auton vaihto ja tuommoinen kiinostaisi muakin.
 
Tohtiiko kysyä, mitä tuommoinen maksaa? Olis meilläkin puolen vuoden päästä auton vaihto ja tuommoinen kiinostaisi muakin.

Nythän on Volvolla kampanja, navigation pro ja light paketit yhteensä 490€ (toimii rakennusohjelmassa) sekä talvirenkaat kaupan päälle.
Varsinkin talvirenkaat on kova tarjous kun vakiona 19" renkaat.
Riippuen meneekö oma auto vaihdossa, mutta yleensä näistä vielä jokunen tonni lähtee hinnasta suoralla kaupalla.
 
Joo hyvät kamppikset on nyt, lounge paketti parilla tonnilla, valopaketti 70€ ja talvirenkaat kaupanpäälle. Vajaa 64k€ meni pakettien kanssa kun otti business Inscriptionin, T6 TwE olisi ollut tonnin halvempi lähdöltään. Puntaroin tuota R-Designia, mutta mökkitielle tuo -15mm ei houkuttanut.
 
Joo hyvät kamppikset on nyt, lounge paketti parilla tonnilla, valopaketti 70€ ja talvirenkaat kaupanpäälle. Vajaa 64k€ meni pakettien kanssa kun otti business Inscriptionin, T6 TwE olisi ollut tonnin halvempi lähdöltään. Puntaroin tuota R-Designia, mutta mökkitielle tuo -15mm ei houkuttanut.
Olen melko varma että T8 ei päde tuo madallus. Saatavilla ei ole kuin yksi alusta ja tietty tuo Polestar erikseen. Volvolla ei nuo varustelistaukset aina tajua moottori/mallivalintaa. Esim. S60 tarjoaa handsfree takaluukun avaus JA sulku, joka ei pidä paikkaansa.
 
Olen melko varma että T8 ei päde tuo madallus. Saatavilla ei ole kuin yksi alusta ja tietty tuo Polestar erikseen. Volvolla ei nuo varustelistaukset aina tajua moottori/mallivalintaa. Esim. S60 tarjoaa handsfree takaluukun avaus JA sulku, joka ei pidä paikkaansa.
Ihan hyvä huomio, pdf versiota kun vilkaisi niin luki madalluksen perässä (ei T6 tai T8) :)
 
Miksi ostaa volkkari kun tiedossa vain ongelmia?

Kaikissa merkeissä on ongelmia. Jos haluaa välttää niitä niin A) ostaa uuden auton takuulla B) käyttää yksityisliisinkiä C) ostaa tonnin pommin jonka voi hylätä tielle jättäneen vian jälkeen romuttamolle
 
Kaikissa merkeissä on ongelmia. Jos haluaa välttää niitä niin A) ostaa uuden auton takuulla B) käyttää yksityisliisinkiä C) ostaa tonnin pommin jonka voi hylätä tielle jättäneen vian jälkeen romuttamolle
Mielummin itse vaihdan niitä 20€ niveliä kuin volkkarin ketjuja...
 
Miksi ostaa volkkari kun tiedossa vain ongelmia?
Niin, mulla on niitä useampi ollut, eikä toistaiseksi mitään pahaa sanottavaa ole merkistä löytynyt (näiden naljailujen lisäksi). Japsia ja ranskalaista en huoli (tunneasioitahan nää on) ja rahat ei riitä Audiin tai Mersuun, niin jäljelle ei tuossa kokoluokassa jää oikeastaan kuin Focus, mistä on siitäkin kokemusta ja Golf on ihan eri planeetalta.
Kuten sanoin, tunneasioita ja mielelläni otan vastaan tuossa kymppitonnin hintaluokassa ideoita halvoista kilometreistä. Peräkärryä pitää jaksaa vetää, muuten ei tehoista jne. väliä.
 
Tuota ei taida saada kuin DSG:nä, sen kierrän kyllä kaukaa :D.

Minkä takia?

Jos ostat uuden Leonin, niin siinä on 5 vuoden ja 100 000 km takuu, jonka jälkeen voit vaihtaa auton uuteen.
Tosin uudemmat DSG:t kestävät ihan hyvin, eikä vanhojakaan ole hajonnut aivan kohtuutonta määrää siihen nähden, paljonko niitä on valmistettu.

DSG:n toiminnan takia en sitä jättäisi kauppaan, tosin en olekkaan täysin vannoutunut manuaali- tai mehumaijamies.
 
Kaikissa merkeissä on ongelmia. Jos haluaa välttää niitä niin A) ostaa uuden auton takuulla B) käyttää yksityisliisinkiä C) ostaa tonnin pommin jonka voi hylätä tielle jättäneen vian jälkeen romuttamolle

Ymmärrätkö, mitä todennäköisyydet tarkoittaa?

Toisten merkkien autoissa ongelmia on vähemmän. Valitsemalla laadukkaamman auton todennäköisyydet ongelmiin on selvästi pienemmät.

Ajattelutapa että on vain kaksi vaihtoehtoa
1) Ei mitään väliä
2) Kaikelta pitää pystyä suojautumaan 100%sti
on todella typerä. Järkevää on sellainen riskinhallinta jossa ei pyritä suojautumaan 100%sti kaikelta vaan minimoida ongelmat siten että kustannukset ongelmien minimoinnista ei silti kasva merkittävästi

Ja lisäksi uusi huonolaatuinen auto on tyypillisesti siitä huono hankinta, että sen jälleenmyyntiarvo on paljon alhaisempi kuin laadukkaan auton jälleenmyyntiarvo. Volkkarilla toki on jostain kummallisesta syystä laatuaan parempi jälleenmyyntiarvo
 
Viimeksi muokattu:
Ja lisäksi uusi huonolaatuinen auto on tyypillisesti siitä huono hankinta, että sen jälleenmyyntiarvo on paljon alhaisempi kuin laadukkaan auton jälleenmyyntiarvo. Volkkarilla toki on jostain kummallisesta syystä laatuaan parempi jälleenmyyntiarvo
Itse en ole ainakaan kuullut merkittävistä ongelmista Volkkarin kanssa ainakaan suunnilleen vuoden 2014 ja sitä uudempien mallien kanssa. Yksittäistapauksia toki voi olla. Itse näkisin, että Volkkari nimenomaan tekee laadukkaita autoja, mutta välillä on ollut kikkailua liian hienolla tekniikalla, joka ei ole sitten kunnolla kestänyt.
 
Itse en ole ainakaan kuullut merkittävistä ongelmista Volkkarin kanssa ainakaan suunnilleen vuoden 2014 ja sitä uudempien mallien kanssa. Yksittäistapauksia toki voi olla. Itse näkisin, että Volkkari nimenomaan tekee laadukkaita autoja, mutta välillä on ollut kikkailua liian hienolla tekniikalla, joka ei ole sitten kunnolla kestänyt.

En sanoisi erityisen laadukkaiksi, vaan keskitasoisiksi: Riirikuppien ja patonkien välistä nuo "perusmallit" joissa ei ole mitään eksoottista.

Mutta sitten nuo VAGin "hienot uudet tekniikat" on on pahasti ongelmallisia. DSG, sekä TSI, "vuoden moottori, ehkä jopa kahden".

Oli aika ylläri kuulla kuinka kaverilta oli (aina uutena pitämäni, todellisuudessa n. 10v vanha?) Audi A4 mennyt paaliin teknisten ongelmien takia, kun korjaukset olisi tullut liian kalliiksi. Itse taas ajoin yhden Corollan 23-vuotiaaksi ja toisen 19-vuotiaaksi.
 
En sanoisi erityisen laadukkaiksi, vaan keskitasoisiksi: Riirikuppien ja patonkien välistä nuo "perusmallit" joissa ei ole mitään eksoottista.

Mutta sitten nuo VAGin "hienot uudet tekniikat" on on pahasti ongelmallisia. DSG, sekä TSI, "vuoden moottori, ehkä jopa kahden".

Oli aika ylläri kuulla kuinka kaverilta oli (aina uutena pitämäni, todellisuudessa n. 10v vanha?) Audi A4 mennyt paaliin teknisten ongelmien takia, kun korjaukset olisi tullut liian kalliiksi. Itse taas ajoin yhden Corollan 23-vuotiaaksi ja toisen 19-vuotiaaksi.
No se on ollut juuri niiden pahamaineisten vuosien malli, joissa oli suunnitteluvirheitä. En itsekään ostaisi 10 vuotta vanhaa VAG-konsernin kärryä, vaikka osa niistä onkin kalliisti korjattu valmistajan virhevastuun nojalla. Jos jätetään pois riskialttiit vuodet, niin en näe kummempaa riskiä. Esimerkiksi jos luetaan premium-mallit pois, niin muut kuin hybridi-Toyotat eivät pääse samaan polttoaineenkulutukseen automaattivaihteistolla kuin Volkkarin DSG:t. Uudehkojen TSI-moottorien kanssa ei ole ollut mitään suuria ongelmia.

Ajelu 20 vuotta vanhalla Toyotalla on toki varmaan ihan kustannustehokasta, jos sellaisesta tykkää.
 
Volkkarilla jokainen malli on tilaisuus päästä Suomen paskimman asiakaspalvelun hanuriin kairaamaksi. Paukkulankasähköt nyt viimeistään upottaa veneen vaikka moottori ja vaihteisto olisivat sattuneet tulemaan vahingossa kuntoon. Ei se ihan sattumaa ole, että tällä alueella on oma monikymmensivuinen volkkariongelmien ketjunsa.
 
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
 
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
Perusvolkkarin kyyti on kyllä aika kaukana siitä mitä voisi sanoa ensiluokkaiseksi. Audin hinnalla taas saa mersun, joten... Toki jos lukee pelkästään Iltalehden Pentti Rönkön vag-arvosteluja, niin voi saada jonkun muun kuvan. Ehkä volkkari joskus oli jotenkin paremmassa "laadussa", mutta siinä missä muut merkit ovat menneet eteenpäin, niin volkkari varsinkin uusimpien mallien myötä menee taaksepäin. ID.3 erottaa lähinnä penkeistä, että ei istu 2010-luvun alun hinnat alkaen korealaisessa, sen verran on ämpäreitä ja ihmeellistä muotoilua. Takakajarit lisähintaan :D Siinäpä sitä ensiluokkaista mukavuutta. En ole koskaan Toyotoista perustanut, mutta ovat menneet kyllä ohjaamoidenkin osalta eteenpäin.
 
Pitää myös muistaa, että ladukkuus ei ole synonyymi kestävyydelle. Toyota on varmasti yksi kestävimmistä automerkeistä mallista riippumatta, mutta kaukana laadukkaasta. Sen sijaan moni "laadukas" merkki kärsii kalliistakin tyyppivioista ja arvokkaammista huolloista, mutta kyyti on ensiluokkaista. Se on pitkälti valintakysymys kumpaan leiriin kuuluu.
Sekoitat nyt kaksi asiaa: Laadun ja laadukkaan tuntuisen. Toytota on laadukas, muttei ehkä monen mielestä laadukkaan tuntuinen eli ns. premium. Monet laadukkaan tuntuiset, eli premium merkit ovat valitettavasti vain laadukkaan tuntuisia, eli laatu puuttuu.
Laatu on sitä, että ei tarvitse jatkuvasti jännittää tuotteen ominaisuuksien muuttumista ostohetken jälkeen odottamatta huonompaan suuntaan.
 
Toyotaa pidetään laadukkaana, mitä se varmaan onkin. Toyota on... noh toyota, joten mitä muita merkkejä ja malleja noin 5-10 vuotiaista autoista pidetään selkeästi laadukkaampina? Auton vaihto on aina mielessä, joten olisi mielenkiintoista kuulla onko Toyota se ainoa "varma" valinta.
 
No se on ollut juuri niiden pahamaineisten vuosien malli, joissa oli suunnitteluvirheitä. En itsekään ostaisi 10 vuotta vanhaa VAG-konsernin kärryä, vaikka osa niistä onkin kalliisti korjattu valmistajan virhevastuun nojalla. Jos jätetään pois riskialttiit vuodet, niin en näe kummempaa riskiä. Esimerkiksi jos luetaan premium-mallit pois, niin muut kuin hybridi-Toyotat eivät pääse samaan polttoaineenkulutukseen automaattivaihteistolla kuin Volkkarin DSG:t. Uudehkojen TSI-moottorien kanssa ei ole ollut mitään suuria ongelmia.

Ajelu 20 vuotta vanhalla Toyotalla on toki varmaan ihan kustannustehokasta, jos sellaisesta tykkää.
Vaikka toyota häviää puoli litraa satasella bensankukutuksessa niin silti sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin VAG
 
Volkkarilla toki on jostain kummallisesta syystä laatuaan parempi jälleenmyyntiarvo

Enpä tiiä... ehkä jos käyt vaihdattamassa uuteen merkkiliikkeessä, mutta muualla katsotaan kyllä niin kieroon eikä tahdota ottaa oikein millään järkevällä hyvityksellä vaivaksi. Oli nimittäin yksi volkkari, eka ja viiminen. Korjattavaa riitti heti uudesta alkaen ja takuun jälkeen oli pakko päästä eroon. Ei se mihinkään kelvannut.

Vaikka toyota häviää puoli litraa satasella bensankukutuksessa niin silti sillä ajaminen tulee halvemmaksi kuin VAG

Puoli litraa ei ole yhtään mitään. Ellei aja aivan tolkuttoman paljon, niin ero bensakuluissa vaikkapa 7 tai 10 litraa satkulle kuluttavien autojen kesken on aivan pikkuraha vuodessa muihin mahdollisiin korjauskuluihin verrattuna.
 
Näissä väittelyissä jää aika paljon arvailujen varaan. Omassa historiassa ollut Nissania, Mitsua, Volvoa, Audia, Skodaa, kaikki käytettyjä ja kilsalukemat 60tkm-350tkm välillä, noista jos jotain sanomista muistelee niin Mitsu söi öljyä, olis vaatinut koneremppaa oli ns. tonnin pommi (markka-ajalta) jolla ajoin pari vuotta ja paaliin. Nissaniin vaihdettiin vain uusi akku vanhan tilalle ja kovaa ajoa. Volvoon normaalit huollot merkkarilla ja kovaa ajoa. Skoda uusin ja vähiten ajettu, siinä vaihdettu takaoven lukko ylimääräisenä työnä, muuten kovaa ajoa ja merkkihuollot. Audissa ei ollut mitään ylimääräistä huollettavaa, vaikka sillä rullasin eniten (150tkm-280tkm välin). Hyvin on linjassa ollut vaihtotarjouksetkin nettiautoon nähden, ei toki sitä mitä nettiautossa pyydetään mutta niin pienellä erolla ettei kannata itse alkaa myymään. Vaikuttaneeko se kun ei ota sitä hinnat alkaen koneella olevaa niin kestää ajella ja pelaakin? Yksikään auto ei ollut ns. markkinakattilalla varustettuja vaan isoimmalla motilla jonka kyseiseen malliin on saanut. Säännölliset huollot merkkarilla voinee vaikuttaa kans vaikka osa sanookin niitä valohoidoksi ja turhasta maksamiseksi?
 
Ei se nyt merkkarilla tarvitse olla huollettu, jos on asiallinen huoltoliike ja huollot tehdään ohjelman mukaan. Vanhakin auto pysyy kunnossa ilman TSI/DSG tyylisiä tyyppipommeja, kunhan huolletaan. Toki äärimmäisyyksiin tulkiten onhan se ketjunkin vaihto "huoltoa". Vehon Olari teki ainakin Hondalle ihan puhtaan valohoidon jarrujen osalta (kuten aina jaksan mainostaa "kiitollisena" asiakkaana) eli merkkihuolto ei ole mikään tae, jos väärin sattuu valitsemaan.
 
Ei se nyt merkkarilla tarvitse olla huollettu, jos on asiallinen huoltoliike ja huollot tehdään ohjelman mukaan. Vanhakin auto pysyy kunnossa ilman TSI/DSG tyylisiä tyyppipommeja, kunhan huolletaan. Toki äärimmäisyyksiin tulkiten onhan se ketjunkin vaihto "huoltoa". Vehon Olari teki ainakin Hondalle ihan puhtaan valohoidon jarrujen osalta (kuten aina jaksan mainostaa "kiitollisena" asiakkaana) eli merkkihuolto ei ole mikään tae, jos väärin sattuu valitsemaan.
Ei se ketjun vaihto normaalia huoltoa ole, jollei sitä ole määritelty ennalta, että se vaihdetaan tietyllä aika/kilometrivälillä. Itse tarkoitan määräaikaishuollolla juurikin sitä mitä se on. Eli suodattimia, öljyjä, jarrupaloja, jarrunesteitä x-vuoden välein jne jotka kuuluvat huolto-ohjelmaan.
 
Perusvolkkarin kyyti on kyllä aika kaukana siitä mitä voisi sanoa ensiluokkaiseksi. Audin hinnalla taas saa mersun, joten...

Nimenomaan, laadukkuus = ensiluokkainen. Siihen liittyy ajettavuus, hiljaisuus, alustan toimivuus eri tilanteissa sekä käytetyt materiaalit ja työn jälki. Tämä ei päde käytännössä kuin parhaiden Lexus mallien kohdalla kun puhutaan japanilaisista autoista. Eurooppalaisista käytetyistä perusautoista lähinnä E/S sekä 5 ja 7-sarja yltävät tähän, tietyt Porschen mallit myös. Eksoottisemmista voidaan laskea mukaan esim. Jaguar ja Maserati kunnes siirrytään Bentleyn hintaluokkaan.
 
Nimenomaan, laadukkuus = ensiluokkainen. Siihen liittyy ajettavuus, hiljaisuus, alustan toimivuus eri tilanteissa sekä käytetyt materiaalit ja työn jälki. Tämä ei päde käytännössä kuin parhaiden Lexus mallien kohdalla kun puhutaan japanilaisista autoista. Eurooppalaisista käytetyistä perusautoista lähinnä E/S sekä 5 ja 7-sarja yltävät tähän, tietyt Porschen mallit myös. Eksoottisemmista voidaan laskea mukaan esim. Jaguar ja Maserati kunnes siirrytään Bentleyn hintaluokkaan.
Juu, halusin vain varmistaa, että et nyt VAG-lasit silmillä lähde sentään volkkaria ensiluokkaiseksi kehumaan. Perusautoja. Noissa sun kriteereissä on vähän ristiriitaisuuksiakin, lähinnä siis haetaanko tässä mukavuuspainoitteista kulkinetta vai sporttivehjettä. Jälkimmäinen kun välttämättä ei ole hiljainen ja pidemmän päälle mukava ajettava normaaleissa tarpeista. 5-sarjan bemarit taisi olla aika meluisia verrokkeihin nähden(?)
 
Juu, halusin vain varmistaa, että et nyt VAG-lasit silmillä lähde sentään volkkaria ensiluokkaiseksi kehumaan. Perusautoja. Noissa sun kriteereissä on vähän ristiriitaisuuksiakin, lähinnä siis haetaanko tässä mukavuuspainoitteista kulkinetta vai sporttivehjettä. Jälkimmäinen kun välttämättä ei ole hiljainen ja pidemmän päälle mukava ajettava normaaleissa tarpeista. 5-sarjan bemarit taisi olla aika meluisia verrokkeihin nähden(?)

Tietenkään kaikkia ominaisuuksia ei voi yleensä saada samaan pakettiin. Jokainen auto on omalla tavallaan kompromissi eri ominaisuuksien välillä ja noita jousitusratkaisujakin on erilaisia saman mallin sisällä. Puhuin nyt yleisesti siitä minkälaisella kulkineella voidaan ajatella matkaa taitettavan laadukkaasti niin, että suurin osa mukavuustekijöistä ja laatuvaikutelmasta on mukana. Rengastuksella voidaan myös jonkun verran vaikuttaa tuohon hiljaisuuteen ja monasti näkee ns. kivireki-mallia missä on lyöty 19" kiekot ja run flat renkaat jotka jyristävät hulluna. Kuitenkin voidaan yleistäen sanoa, että hiljainen auto on hiljainen myös vähän huonommillakin renkailla ja meluisaa autoa ei hiljaiseksi saa edes renkaita vaihtamalla.
 
BMW 3-sarjan Gran Turismo
Tuollaisen 2015 328i xDriven hain Ruotsista 1,5 vuotta sitten. Mittarissa on nyt 182 tkm, vaalea nahkasisusta sporttipenkeillä on ollut hämmästyttävän kestävä (näyttää aivan uudelta) ja ainoana teknisenä vikana voisi mainita ilmastoinnin suhinan (vain kun AC käytössä, joten ei tule suoraan puhaltimesta).

Sun 2007 Type-R:ään verrattuna 328 on hitusen nopeampi 0-100 (6.1s vs. 6.8s), mutta radalla varmaan hitaampi, koska massaa on reilut 1700 kg. Suorituskyky on ollut ihan riittävä päivittäisessä ajossa. Kulutuksessa tuskin säästäisit, mulla ollut keskimäärin 8.4.

Jos päädyt tuollaiseen, niin uudempi B48-kone on ilmeisesti vähempivikainen kuin N20, mutta eipä mulla jälkimmäisessäkään ongelmia ole ollut. Uudemmalla koneella mallimerkintä on 330i.

Myin auton kaverille viikko sitten. Siellä olisi nyt ylimääräisenä 2017 Ibiza ST 1.0 TSI 110, jos jotakuta kiinnostaa... :p Takuutakin vielä vuosi jäljellä.
 
Niin moni uusi auto on pilattu liian matalilla renkailla ja rengasmelu käsittämätön. Jotain järkeä tulisi käyttää kun valmistajat suunnittevat noita rengaspaketteja. Juu... Suomen tiet ovat Keski-Eurooppaan verrattuna todella karkeita ja täällä meluisa auto on siellä ihan kohtuu hiljainen, mutta kyllä niitä karkeita kuoppaisia asfaltteja löytyy muualtakin maailmasta, kuten esim. pohjois Amerikasta.

Mutta ei sitä rengaskokoa voi lähteä kaventamaan ja korottamaan ihan sokkona, vaan alustan pitää antaa myötä. Olen omistanut autoja joissa ihanan tarkka ja tunnokas ohjaus joillain normi 16" 205 rengastuksella tai jopa 195 R15, mutta sitten on niitä autoja joissa pitää laittaa matalampaa ja leveämpää jotta ohjaukseen tulee mitään vastetta ja auto kulkisi suoraan. Minukka oli yksi Bemari mikä aivan uskomattoman sivutuuliherkkä ja vaelteli jos oli 205 leveät kumit.

Näissä autoissa taitaa olla pehmeämpää puslaa alustan rakenteissa ja siksi renkaan ei tulisi "elää" niin paljoa jotta ajettavuus säilyisi, yleensä tällaisissa isoissa autoissa myös melutasokin pysyy kohtuullisena vaikka rengas madaltuu huomattavasti.
 
Tuollaisen 2015 328i xDriven hain Ruotsista 1,5 vuotta sitten. Mittarissa on nyt 182 tkm, vaalea nahkasisusta sporttipenkeillä on ollut hämmästyttävän kestävä (näyttää aivan uudelta) ja ainoana teknisenä vikana voisi mainita ilmastoinnin suhinan (vain kun AC käytössä, joten ei tule suoraan puhaltimesta).
Onko ilmastointihuoltoa tehty kertaakaan? Suhina vois johtua ihan vain kylmäaineen vähentyneestä määrästä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Isä on katsellut 2015-2016 Ford Mondeoita sekä Dieselinä että bensaturbolla. Onko noissa mitään tyyppivikoja, mitä pitäisi ottaa huomioon? 60-70tkm ajettu noilla yksilöillä, eli tuskin vielä mitään suurempaa ongelmaa noilla kilsoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 692
Viestejä
4 513 106
Jäsenet
74 455
Uusin jäsen
kobbemies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom