Mikä auto minulle?

Miten helkkarissa toi kabiini voi olla ton näkönen jos 2 vuotta vanha auto?! Toihan on ihan sairasta touhua!
Seat Toledohan on vanha malli, se esiteltiin jo 2012. Tuo yksittäinen auto taitaa olla ns. hinnat alkaen -varustelulla pölykapseleista päätellen.
 
Kysyjä nyt painotti mukavuutta, jota tuollaisessa hinnat alkaen Toledossa ei nyt vaan ole. Kaupunkipyörityksessä varmasti menee siinä missä oma Clioni mutta en kyllä lähtisi sitäkään suosittelemaan pitkille siirtymille.

 
Tässä verrattiin alunperin 106:n ja Toledo:n kolariturvallisuutta keskenään, niin on kyllä täyttä idioottimaisuutta sanoa etteikö yli 20 vuotta eroa jo pelkästään korinvalmistustekniikassa tee Toledosta huomattavasti kolariturvallisemman, ja tähän päälle kun lisätään airbagit ja Toledon suurempi koko niin päästään vielä parempiin tuloksiin. Se että sisusta saa oksennuksen maun suuhun ei ole mitään tekemistä siihen etteikö Toledo ole noista se turvallisempi auto.
 
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.
 
Viimeksi muokattu:

Perusteluja, vaikka tilastoa maantiellä tapahtuneissa ulosajoissa tai kohtaamisonnettumuuksissa Seat Toledon kyydissä kuolleista ei löydykkään.
Tuo 64 km/h nopeudella ja 40% osumalla tapahtuva törmäystesti, johon viittaat antaa jotain osviittaa auton turvallisuudesta, mutta kun nostetaan nopeus 80-120 km/h välille, muuttuu lopputulos olennaisesti.
Siinä olet kyllä oikeassa, että uusien autojen turvallisuus on parantunut huimasti viimeisten 20 vuoden aikana.
 
turhaa vääntöä, Toledo on hyvä auto ja sillä voi taittaa pitkää matkaa ihan hyvin. Jos ilmastointi ja vakkari löytyy niin niillä pärjää. Sisusta on toimiva, tilat on hyvät. Ajettavuus on hyvä, litranen kone on hyvä. Jos kojelauta on kovaa muovia niin onko sillä loppupeleissä väliä, tuskin sitä koputtelee joka päivä ja harmittelee. Ajelin Skoda Rapidilla samalla koneella pari viikkoa ja totesin hyväksi autoksi. Vertaaminen johonkin 90 luvun pikkuautoon on järjetön vertaus missään mielessä.
 
turhaa vääntöä, Toledo on hyvä auto ja sillä voi taittaa pitkää matkaa ihan hyvin. Jos ilmastointi ja vakkari löytyy niin niillä pärjää. Sisusta on toimiva, tilat on hyvät. Ajettavuus on hyvä, litranen kone on hyvä. Jos kojelauta on kovaa muovia niin onko sillä loppupeleissä väliä, tuskin sitä koputtelee joka päivä ja harmittelee. Ajelin Skoda Rapidilla samalla koneella pari viikkoa ja totesin hyväksi autoksi. Vertaaminen johonkin 90 luvun pikkuautoon on järjetön vertaus missään mielessä.

Toledo on ihan ok auto ja se varmasti täyttää tiettyjen ihmisten tarpeen varsin hyvin, ei sitä muuten valmistettaisi.
Siltikään se ei ole paras auto pidemmän matkan taittamiseen ja se ei täytä niitä vaatimuksia, mitä toisilla ihmisillä on autolleen.
On hyvä että markkinoilla on monenlaisia autoja erilaisiin tarpeisiin ja eri hintaluokissa.

Jotkut ihmiset kuitenkin haluavat autoltaan tiettyä fiilistä ja sitä tuollainen hajuton ja mauton muovi Toledo ei valitettavasti tarjoa, siitä syystä totesin ajavani mielummin vaikka toisella harraste 106:sellani, koska siinä on vielä "vanhan ajan" ajamisen fiilistä ja tunnelmaa aivan eri tavalla ( tästäkin voidaan olla montaa mieltä ).
En suinkaan suoranaisesti verrannut pösöä ja Toledoa keskenään tai kehoittanut ketään ostamaan vanhaa pikku pösöä Toledon sijaan.
Arvon @kumihanska vain päätti jostain syystä tarttua kommenttiini ja aloittaa keskustelun autojen turvallisuudesta.
 
joo fiilis sun muut on eri asia, itse katson autoa talous ja toimivuus asiat edellä. Siksi kai ajankin Skodalla itse. Nykyautot on pääosin hyviä, ihan sama minkä dacian ottaa ajoon, niin niistä löytyy tarvittavat omianisuudet ja niillä pärjää. Mieltymykset, tottuminen ja mahdollinen häpeä jonka takia pitää hankkia joku status merkin perusteella on sitten niitä loputtomia vääntämisen aiheita. Suomessa ollaan niin kateellisia, että jos sulla on hieno auto, niin paljon todennäköisempää on, että et saa tilaa kaistaa vaihtaessa ja autosi naarmutetaan parkkipaikalla. Lisäksi naapureita kivistää jos autosi on parempi kuin heillä.
 
Itse kiertäisin kaukaa tuon 1.0 ecoboostin. Kerran semmoisen omistanut ja moottorin sai uusia vuoden ajon jälkeen kun joka sylinterissä oli kiinnileikkaantumis jäljet. Oli lähtenyt jakohihnasta irti murusia ka tukkinut öljysihdin koska jakohihna ui öljyssä. Auto oli sillon 3.5v vanha eikä mennyt enää takuuseen.

Mulla tuommoinen 2012 nyt 260tkm ajettu ja on niin pirun hyvä auto. Yllättävän mukava auto ajaa. Ohjelmoituna tuo konekkin on yllättävän kiva. Enkä todellakaan ole ollut mikään Foortti-mies koskaan. Mutta on ollut positiivinen yllätys!

Taitaa tämä ecoboosti olla kuitenkin luotettavimmasta päästä näistä moderneista ahdetuista pikkukoneista.
 

Liitteet

  • IMG_5820.jpg
    IMG_5820.jpg
    896,6 KB · Luettu: 176
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.

En osaa sanoa miten paljon pelkääjän paikalle jää tilaa kun takana on turvaistuin mutta mun 2019 Polossa istuu kyllä peräkkäin ihan mukavasti 180cm kuski ja takana saman pituinen matkustaja. Toihan on jo isompi kuin joku mk4 golf muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aiheuttaa ongelmia aika isoissakin autoissa, kuten omassa '07 Octaviass

Sanoisin näin, että Octavia kokoluokan parhaimmat tilat.
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.

Itsellä kokemukset että jopa skoda fabialla mahtuu ja se on rapidia pienempi. Rapid käytännössä samaa kokoluokkaa kuin toledo.
 
Jos joku hakee kolariturvallista autoa itselleen niin voin lämpimästi suositella mk2.5 focusta. Reilu kk sitten 80km/h kävelyvauhtia liikkuneen mondeon etukulmaan, ja ominjaloin autosta pihalle. Vastaantuleva siis kääntyi eteen risteyksessä kun ite ajoin suoraan. Focus lyheni keulasta 15cm, leveni molemminpuolin 20cm, moottori repesi irti kiinnikkeistään yms. mutta matkustamo säilyi entisellään pl. lauenneet turvatyynyt.
 
Jos joku hakee kolariturvallista autoa itselleen niin voin lämpimästi suositella mk2.5 focusta. Reilu kk sitten 80km/h kävelyvauhtia liikkuneen mondeon etukulmaan, ja ominjaloin autosta pihalle. Vastaantuleva siis kääntyi eteen risteyksessä kun ite ajoin suoraan. Focus lyheni keulasta 15cm, leveni molemminpuolin 20cm, moottori repesi irti kiinnikkeistään yms. mutta matkustamo säilyi entisellään pl. lauenneet turvatyynyt.
Mitäs vuotta tämä mk2.5 korimalli edustaa? Ei kerro itselle mitään tuo.
 
Mitäs vuotta tämä mk2.5 korimalli edustaa? Ei kerro itselle mitään tuo.

juu, 08-12 kuten jo aikasemmin mainittiinkin. 08 vuotinen 330k ajettu yksilö 1.6 dv6 koneella (psa 1.6 turbodiisuli). Itellä oli tuo 2vuotta, jossa ajassa kerkes tulla mittariin reilu 70k. Ei ehkä kaikista mukavin matka-auto, mutta tommosta 50km matkaa töihin ajo ihan kivutta (päivässä tuli 100-150km) ja kulutus oli kohtuullista. 4.7-5.2 meni diisseliä sekalaisessa ajossa pääasiassa maantie/moottoritie+jonkinverran taajamassa ajoa jossa ei juurikaan ns. kaupunkiajoa ollut mukana.
 
Sanoisin näin, että Octavia kokoluokan parhaimmat tilat.


Itsellä kokemukset että jopa skoda fabialla mahtuu ja se on rapidia pienempi. Rapid käytännössä samaa kokoluokkaa kuin toledo.

Tarkennan omaa Octavia-kommenttia sen verran, että britaxin kaukalo telakan kanssa söi apukuskin jalkatilan. Pienempiäkin vaihtoehtoja on, mutta ei tullut kaukaloa hankkiessa mieleenkään että pitäisi miettiä tilan riittävyyttä. Kaukalovaiheen jälkeen on ollut isompaa istuinta selkä ja kasvot menosuuntaan ja niiden kanssa ei mitään ongelmaa etupenkin tilojen kanssa.
 
Kiitos vastauksista! Tuo Toledo ei kyllä oikein säväyttänyt. En ole koskaan oikein innostunut Foorteista ja aina tähän asti ollut Mese alla, mutta näiden kommenttien ja pienen selauksen perusteella tuo Mondeo alkoi kyllä tuntumaan erittäin kiinnostavalta vaihtoehdolta
 
Kannattaa se mondeo ainakin kokeilla, minä kun yritin vaihdatella omaa mk3 mondeota mersuun niin jäi kaupat tekemättä. Mondeo oli vain yksinkertaisesti parempi ajettava kuin w204/w211.
 
Kannattaa se mondeo ainakin kokeilla, minä kun yritin vaihdatella omaa mk3 mondeota mersuun niin jäi kaupat tekemättä. Mondeo oli vain yksinkertaisesti parempi ajettava kuin w204/w211.
Mk3 Mondeon kun löytää ruosteettoman eli 2005 jälkeiset mallit niin on hyvä ja vakaa auto ajaa.

Tilaa on farkussa vaikka muille jakaa, mutta hidas ja janoisia ne on mikä nostaa käyttöveroa ikävästi...
 
Mk3 Mondeon kun löytää ruosteettoman eli 2005 jälkeiset mallit niin on hyvä ja vakaa auto ajaa.

Tilaa on farkussa vaikka muille jakaa, mutta hidas ja janoisia ne on mikä nostaa käyttöveroa ikävästi...
Osan Mondeon 140 hevosvoimaisista diesel koneista voi muuttaa aika helposti 163 hevosvoimaisikisi, eli siitä saa lääkettä hitauteen. Autojen ainoa ero on ohjelmointi ja siinäkin vain se, että bitti osoittaa jompaa kumpaa versiota. Eli 140 hp:ssa on sisällä polttoainekartat 163 hp:lle, ne vain pitää ottaa käyttöön. Tarkemmin en enää muista miten homma menisi, mutta tämä linkki oli vielä kirjanmerkeissä: Upgrade DW10C (2010.09->) 140 to 163 HP by Elmconfig & IDS - Diesel Engines (Mk4 Mondeo)
 
Viimeksi muokattu:
4-6ke auto hakusessa, V70 mk2 kokoluokkaa, plus miinus 10cm. Eli 2.5T mk2 V70 tuli myytyä, kun meni sen 10 litraa satasella ja kilometrejä tulee kuitenkin 16-20tkm. Joku alle 8 litraa satasella sekalaista ajoa vievä bensakone toki ois jo huomattavasti edullisempi, mutta 6-7l dieseliä vievä myös vaihtoehtona. Tossa kokoluokassa kun bensakoneet vie aika paljon. Varsinkin kun automaatti ois vielä toiveena.

A6 2.0tdi kävin koeajamassa, samoin 2.7tdi, hieman tekniikassa sanomista molemmissa ja multritronic kyseenalainen vaikkakin noissa vielä toimi. 140hp dieselinäkään ei kauheasti tuon kokoista autoa liikuttanut ja optimoituna alkaa loota olla limiitillä. Passatista ja pumppusuutinkoneesta muutenkin kokemusta paljon ajettuna ja ehkä tyhmää oli käydä edes koeajamassa tuo 2-litranen.

Superb vois kiinnostaa common rail -koneella, tai juurikin tuo A6 common railinä, siinä kohtaa budjetti venyy tonnilla parilla ja automaattisuus kyseenalaista.

Budjetin alapäähän vois löytää jonkun 9-5 saabin tai vectran dieselinä.

Mondeoita näkyy todella isolla hintahaarukalla, vissiin ihan perus-ookoo kestävyydeltään sekä 2.0 bensa, että diesel? Bensaversio tosin saattaa mondeon kokoisessa autossa mennä jo sit yli 8 litran, alkaa lähestymään juuri myydyn v70 kulutusta.

Mazda 6 (GH) epäilyttää ruosteiden osalta, vaikkakin edellinen korimalli tais olla se surullisempi tapaus? Diesel-koneet näyttäis olevan mazdan omia ja varmaan ihan perus-ookoo, jos vain kori ja alusta on vielä tallella?

V70 oli mukavampi ajaa kuin tuo c6 a6, pehmeämpi ja hiljaisempikin ehkä. Tuntuis vaan hassulta vaihtaa 2ke bensaversio johonkin saman koriseen 6ke dieselversioon.

Lopulta miettinyt myös kokoluokan pienentämistä. Tilantarvetta on sen vuoksi, että takapenkille tulee kaksi istuinta, takakonttiin rattaat. Ja kaikki ylimääräinen kuljetettava täytyy myös mahtua takakonttiin, ettei tarvi heitellä lasten syliin.

Olen hukassa. Joka merkin jokaisesta moottorista ja vaihdelaatikosta löytyy "älä vaan osta" -kommentit.
 
V70 oli mukavampi ajaa kuin tuo c6 a6, pehmeämpi ja hiljaisempikin ehkä. Tuntuis vaan hassulta vaihtaa 2ke bensaversio johonkin saman koriseen 6ke dieselversioon.

Oma V70 dsl vei matka-ajossa ilmastointi päällä ja auto täyteen lastattuna 5L/100, eikä nurkkapyörityksessäkään mikään syöppö ollut, varsinkaan edelliseen V70 bensaan verrattuna. Kummatkin automaatteja. Ei se ehkä huono idea ole vaihtaa samanlaiseen. Tiedät kuitenkin auton hyvät puolet, kuten penkki (ainakin itelle oli hyvä) ja se että takana on oikeasti tilaa kuskata vaikka mitä.
 
Budjetin alapäähän vois löytää jonkun 9-
Mazda 6 (GH) epäilyttää ruosteiden osalta, vaikkakin edellinen korimalli tais olla se surullisempi tapaus? Diesel-koneet näyttäis olevan mazdan omia ja varmaan ihan perus-ookoo, jos vain kori ja alusta on vielä tallella?
Mulla on ollut Mazda 6 -09 140hp diesel koneella 140tkm - 245 tkm. Ruosteen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Takajarrut vaatii välillä herkistelyä, mutta ei juuri muita murheita. Olen ollut vaihtamassa monta vuotta, kun kilometrit olleet ekan vuoden jälkeen aika pieniä, mutta joka kerta koeajolla alkanut miettimään saanko sen enempää autoa
 
Oma V70 dsl vei matka-ajossa ilmastointi päällä ja auto täyteen lastattuna 5L/100, eikä nurkkapyörityksessäkään mikään syöppö ollut, varsinkaan edelliseen V70 bensaan verrattuna. Kummatkin automaatteja. Ei se ehkä huono idea ole vaihtaa samanlaiseen. Tiedät kuitenkin auton hyvät puolet, kuten penkki (ainakin itelle oli hyvä) ja se että takana on oikeasti tilaa kuskata vaikka mitä.

Ois se kyllä tuttu ja turvallinen. :) Oliko tuo millä tehotasolla / liikkuko ihan hyvin? Omamassaa kuitenkin löytyy pitkälle yli 1600kg.

Mulla on ollut Mazda 6 -09 140hp diesel koneella 140tkm - 245 tkm. Ruosteen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Takajarrut vaatii välillä herkistelyä, mutta ei juuri muita murheita. Olen ollut vaihtamassa monta vuotta, kun kilometrit olleet ekan vuoden jälkeen aika pieniä, mutta joka kerta koeajolla alkanut miettimään saanko sen enempää autoa

Ajoin itseasiassa Mazda 5:sta tolla 2.0td:llä ja se liikku aika kivasti. Silläpä aloin tuota mazda 6:sta miettimään. Vitonen oli aivan liian pieni ja rimpula (mazda 3 alustalla ilmeisesti EDIT: Ford C1 pohjalevy wikin mukaan). Nuo jarrun ja alustan korjaukset onnistuu omassa pihassakin, lähinnä just tekniikkaa ja ruosteisuutta tarkkailen vaihtoehdoissa.

Vaikuttaa siltä, että hankalaa vuosikymmentä eletään, kun nuo 10-15 vuotta vanhat autot nyt ovat niitä, joissa alettiin kokeilemaan päästöä alentavia laitteistoja. Tähän budjettiin kun osuu sellaisia lähinnä suurilla kilometrimäärillä. Väkisinkin on jotain vikaa. Ilman dpf:ää edes kun löytäisi. EGR:n vielä joissain malleissa varmaan saa purettua suht vaivattomasti ja puhdistettua, ellei ole jo koko imusarja tukossa. Vähintäänkin pitää löytää yksilö johon on vaihdettu turboa / kytkintä / vaihteistoöljyjä automaatissa / dpf putsattu kunnolla / egr rempattu / jakopää laitettu.
 
Ois se kyllä tuttu ja turvallinen. :) Oliko tuo millä tehotasolla / liikkuko ihan hyvin? Omamassaa kuitenkin löytyy pitkälle yli 1600kg.

Lastutettu muttei penkitetty, niin tehoista ei niin tarkkaa tietoa. Kyllä sillä kumit katuun sai ja huiput reilu 220kmh :) Ei sillä jalkoihin jäänyt ikinä ja vääntöä ihan kivasti. Ei se omamassa muualla tuntunut kun siinä 200 vauhdissa kun alusta kuitenkin vakio, eli vähän lulla. Mutta eipä tuota montaa kertaa tullut kokeiltua:speechless:
 
Tähän budjettiin kun osuu sellaisia lähinnä suurilla kilometrimäärillä. Väkisinkin on jotain vikaa. Ilman dpf:ää edes kun löytäisi. EGR:n vielä joissain malleissa varmaan saa purettua suht vaivattomasti ja puhdistettua, ellei ole jo koko imusarja tukossa. Vähintäänkin pitää löytää yksilö johon on vaihdettu turboa / kytkintä / vaihteistoöljyjä automaatissa / dpf putsattu kunnolla / egr rempattu / jakopää laitettu.

Niinpä. Automaattiautot ovat haluttuja niiden kesken jotka ajaa paljon ja niinpä tuossa hintaluokassa isot automaattivaihteiset on järestään aika paljon rullattuja ja ei ole helppo keksiä sieltä jotain mallia missä luotettava tekniikka ja edullinen hinta kohtaisi, varsinkin jos on muitakin kriteereitä, kuten ajettavuutta ja hiljaisuutta arvostaa ja hyviä istuimia, näin esimerkiksi.

4-6ke auto hakusessa, V70 mk2 kokoluokkaa, plus miinus 10cm. Eli 2.5T mk2 V70 tuli myytyä, kun meni sen 10 litraa satasella ja kilometrejä tulee kuitenkin 16-20tkm. Joku alle 8 litraa satasella sekalaista ajoa vievä bensakone toki ois jo huomattavasti edullisempi,

Niin, noh, jos ajat vuodessa noin 20tkm ja kulutus putoo 10 litrasta kahdeksaan, niin säästöä syntyy ~500 euroa vuoteen. Pieni raha autoilun kustannuksissa kuitenkin. Kalliimpien autojen arvonalenema on moninkertainen ja vanhoissa romuissa jokainen korjaamokäynti maksaa ainakin tuon verran.
 
Ois se kyllä tuttu ja turvallinen. :) Oliko tuo millä tehotasolla / liikkuko ihan hyvin? Omamassaa kuitenkin löytyy pitkälle yli 1600kg.



Ajoin itseasiassa Mazda 5:sta tolla 2.0td:llä ja se liikku aika kivasti. Silläpä aloin tuota mazda 6:sta miettimään. Vitonen oli aivan liian pieni ja rimpula (mazda 3 alustalla ilmeisesti EDIT: Ford C1 pohjalevy wikin mukaan). Nuo jarrun ja alustan korjaukset onnistuu omassa pihassakin, lähinnä just tekniikkaa ja ruosteisuutta tarkkailen vaihtoehdoissa.
Mulla on välillä perässä 1200kg traileri + vene ja jaksaa ihan hyvin vetää. Tosin käytin optimoinnissa js dpf poistossa pari vuotta sitten. Ei se mikään tykki ole mutta pärjää. Duunissa ajellut 19 vuoden oculla ja ei tossa ihan hirveää eroa ole motarilla. Sen takia lykkääntynyt vaihtokin
 
Budjetin alapäähän vois löytää jonkun 9-5 saabin tai vectran dieselinä.

Minkä ikinä päätätkään ostaa, niin älä missään tapauksessa ainakaan 9-5 Saabia. Todennäköisyys, että sattuu helvetinmoinen pommi, on aivan erityisen suuri. Todella kova ruostumaan, monimutkaiset sähköt, aivan armottomia ongelmapesiä vähän joka paikasta.
 
Minkä ikinä päätätkään ostaa, niin älä missään tapauksessa ainakaan 9-5 Saabia. Todennäköisyys, että sattuu helvetinmoinen pommi, on aivan erityisen suuri. Todella kova ruostumaan, monimutkaiset sähköt, aivan armottomia ongelmapesiä vähän joka paikasta.

Minulla oli ysiviitosesta kokemuksia (200tkm asti) ja eipä se ollut sen vikaisempi kuin muutkaan autot, itseasiassa päinvastoin.

Kyllä sitä korjata piti, mutta aina ekalla leimalta läpi, mikä ei ole ollut itsestäänselvyys muiden saksalaisten ja volvojen kanssa joissa joka kerta kasa niveliä ja puslia uusittavaksi.

Saabeissa nelipyttyisissä on se surullisenkuuluisa moottorin suunnittelumoka, huohotus ongelmia ja sitten se öljypohjan siihdin tukkeutuminen ja moottori leikkaa kiinni. Jos haluaa että kone kestää, niin pitää öljypohjaa avata tiheään ja puhdistaa. Tähän piti tulla parannuksia jostain vuosimallista alkaen, en muista tarkkaan. Sitä ekaa dieseliä pitää välttää kuin ruttoa, sylinterien putket karkaa ja koneen täystuho!!

Mutta alle 6k EUR hintaluokassa nää on paljon ajettuja ja niin yksilöitä, voi olla helmi tai pommi, vain myyjä tietää kaikki piiloviat muttei kerro, pätee Saabeihin ja kaikkiin autoihin.
 
Minulla oli ysiviitosesta kokemuksia (200tkm asti) ja eipä se ollut sen vikaisempi kuin muutkaan autot, itseasiassa päinvastoin.

Kyllä sitä korjata piti, mutta aina ekalla leimalta läpi, mikä ei ole ollut itsestäänselvyys muiden saksalaisten ja volvojen kanssa joissa joka kerta kasa niveliä ja puslia uusittavaksi.

Saabeissa nelipyttyisissä on se surullisenkuuluisa moottorin suunnittelumoka, huohotus ongelmia ja sitten se öljypohjan siihdin tukkeutuminen ja moottori leikkaa kiinni. Jos haluaa että kone kestää, niin pitää öljypohjaa avata tiheään ja puhdistaa. Tähän piti tulla parannuksia jostain vuosimallista alkaen, en muista tarkkaan. Sitä ekaa dieseliä pitää välttää kuin ruttoa, sylinterien putket karkaa ja koneen täystuho!!

Mutta alle 6k EUR hintaluokassa nää on paljon ajettuja ja niin yksilöitä, voi olla helmi tai pommi, vain myyjä tietää kaikki piiloviat muttei kerro, pätee Saabeihin ja kaikkiin autoihin.
No joo, onhan se noinkin. Sellainen jäi mieleen, kun kaverilla oli vielä joku vuosi sitten hieno 9-5 Aero (ajettu kai jotain 200-300k), joka oli vähän väliä todella mystisesti paskana, ja aina maksoi paljon saada se ajokuntoon. Sitten vaihtui edulliseen perhekotteroon, joka toimii. Mieleenpainuvin keskustelu Saabeista oli autostadium-palstalla ollut (auton jatkuvien ongelmien takia kesken jäänyt) 9-5 kunnostusprojekti, ja siitä käyty keskustelu jossa osallisena oli myös Saabeja enemmänkin harrastanut. Tämä harrastaja taisi todeta jotenkin, että 99,5 % vanhoista Saabeista ihan paskoja ja melkein jokainen läpimätiä. :) Saattoi olla hieman kyyninen näkemys, mutta kyllä korostetusti suuri riski Saabissa on ainakin se, että auto tähän ikään mennessä jo alustastaan läpimätä. Johonkin rajaan asti vielä hajoilevaa tekniikkaa ja sähköjä voi korjata, mutta umpimädän auton kohtalo on joutua paaliin vaikka muu toimisikin. Lisäksi Saab on vähän hankala auto siinä mielessä että hyvää korjaamoa ei sellaiselle välttämättä ihan joka kylästä löydy ja minne tahansa ei Saabia kannata viedä ainakaan jos jotain vähänkin erikoisempaa vikaa on korjattava. Keskiverto Pärnänen ei ole 15 vuoteen tehnyt Saabille todennäköisesti muuta kuin vaihtanut jarrupalat, joten sormi menee suuhun jos pitää vaikka eksoottisia sähköjä alkaa korjailla.

Iäkäs auto on aina riski niin kuin on uudempikin. Mutta niin kuin lukijat ehkä ovat huomanneet niin näistä ruotsalaisista merkeistä valkkaisin kyllä ennemmin sen toisen. Summittaisesti arvio- ja muistelupohjalta laskettuna varsinaisten vikojen korjauskulut ovat näissä itselläni olleet yhteensä keskimäärin n. 0,007 e / km, useampi Volvo ja melkoinen määrä kilsoja. Eniten vikaa oli aikoinaan Mk2 V70:ssä ja siihen piti joku puslakin uusia kun kilometrejä oli mittarissa 200000 km. Sitten jos olis vaikka 300k-400k mittarissa niin enpä kyllä tiedä, millaisista euromääristä puhuttaisiin korjauskuluissa.

---

Paljon ajettu auto on kyllä tosiaan yksilö ja siinä korostuu miten autoa on vuosien/vuosikymmenten aikana pidetty ja huollettu. Riskillä joutuu menemään. Ehkä tässä jutun alkuna olleessa kysymyksessä lähtisin katselemaan itse niitä Mazda kuutosia ja mahdollisesti Mondeoita, koska niitä saa vielä n. 6000 e hintaluokassa suhteellisen vähän ajettuina, ja autot melko perustekniikkaa joten ne on ehkä helppo ja kohtalaisen edullinenkin tarpeen vaatiessa korjata. Sittenkin kyllä haluaisin nähdä ihan viimeisen päälle olevan huoltokirjan ennen kuin paiskataan kättä päälle myyjän kanssa. Tai varmaan joku kyynärpääkättely korona-ajan meiningeissä.
 
Hyvää pohdintaa. Saab 9-5:ia kun katselee niin kalleimmissakin myytävissä, näkyy ihan kuvissa jo ruostetta peruspaikoissa korissa, ovien kulmat, kaarien takapäät jne. Toki ikää on jo 2008-2009 malleissakin, joista noita voi bongata.

Tässä kun päivän lisää pohtinut, on jäljellä enää V70 diesel (kovat verot ja kulutus -> ei ehkä järkevin näillä 20tkm ajoilla), joku perus Mondeo 140hp automaatti, farkku ja webasto kriteereinä, tai sit se bensa-Mazda 6. Ehkä jopa bensana tuo Mondeo vois mennä. En oo ajanu kumpaakaan, ja oman V70 jälkeen voi olla muovinen ja meluisa tunnelma, mutta kaikkea ei voi saada.

Pienemmässä kokoluokassa saa taloudellisuutta, mutta joutuu tinkimään ison auton mukavuudesta ja tilasta. Kaipa nuo rattaat ja ostokset johkin V50/Focusin peräänkin vois saada mahtumaan jos ei pääse ratkasuun noiden isompien osalta.
 
Hyvää pohdintaa. Saab 9-5:ia kun katselee niin kalleimmissakin myytävissä, näkyy ihan kuvissa jo ruostetta peruspaikoissa korissa, ovien kulmat, kaarien takapäät jne. Toki ikää on jo 2008-2009 malleissakin, joista noita voi bongata.

Tässä kun päivän lisää pohtinut, on jäljellä enää V70 diesel (kovat verot ja kulutus -> ei ehkä järkevin näillä 20tkm ajoilla), joku perus Mondeo 140hp automaatti, farkku ja webasto kriteereinä, tai sit se bensa-Mazda 6. Ehkä jopa bensana tuo Mondeo vois mennä. En oo ajanu kumpaakaan, ja oman V70 jälkeen voi olla muovinen ja meluisa tunnelma, mutta kaikkea ei voi saada.

Pienemmässä kokoluokassa saa taloudellisuutta, mutta joutuu tinkimään ison auton mukavuudesta ja tilasta. Kaipa nuo rattaat ja ostokset johkin V50/Focusin peräänkin vois saada mahtumaan jos ei pääse ratkasuun noiden isompien osalta.

Se V70 ei nyt paljoa kuluttele, verot tosin on mitä on, ei nyt hirveää heittoa muihin dieseleihin verrattuna.

Tuosta V50 kannattaa taas pysyä mahdollisimman kaukana, tuttavalla oli sellainen kiisselinä manuaalina. Ihan kiva ajaa, mutta kilsoja tais olla 250tkm kun alkoi olla korjauslistaa sen verran että lähti kiertoon. Webasto nyt mainittuna ei toiminut ja muita pikkujuttuja, sekä konepellin alta löytyi ne muut kalliit jutut. Meni liikkeeseen vaihdossa, josta siirtyi jobbarille suoraan.
 
Sellainen muistikuva jäänyt, että mulla kakkoskoppaisessa V70:ssä keskikulutus tankkauksista laskettuna oli 7,0 l sisältäen kaikki mahdolliset ajot ja webaston käyttöä silloin tällöin. Ajoprofiili hyvin maantiepainotteinen, mutta oli siinä moottoritietäkin reippaasti. Ajotietokoneesta ei kulutuksia kannattanut seuratakaan kun se näytti ihan mitä sattuu.
 
Meillä 2003 v70 ja s60 d5 automaattien kulutukset pyörivät siellä 7,5-9 litran hujakoilla. Ardic ei luonnollisesti toiminut kummassakaan. V70 ei omalle kohdalle sattunut isompia vikoja mutta pari kuukautta s60 kanssa oli pelkkää remonttia...laatikko, suihku, turbo, hammastanko, sähköviat jne...kilometrejä oli vajaa 300tkm, silloin näemmä alkaa kuluvat osat hajoilemaan noista. Toki paljon kiinni aiemmista omistajista.

70/30% maantie/kaupunkiajoa.

Ajotietokone näytti meilläkin aina jotain 2,3l/100km yhdistettyä :rofl2:
 
Iso Volvo on sellainen jokaperheen suosikki auto. Hyvä ajaa, hiljainen, turvallinen, jne, ovathan ne kaikin puolin hienoja kärryjä. Järkevillä kilsoilla taitaa olla jopa kohtuu luotettaviakin.

Siinä se ongelma tuleekin, että jos autolla on suosittu ja haluttu maine, niin käytettyjen hinnat ovat koholla ja halvat ovat poljettu aivan loppuun. Näitä taitaa olla ainakin Volvot ja Toyotat.

Itse olen monesti opastanut halpaa hyvää autoa etsivää katsomaan sellaisen merkin ja mallin joka ei ole niin suosittu (muttei kuitenkaan pommiksi tunnettua): samaan hintaan saa vähän ajetun jossa varmasti enemmän huolettomia kilsoja edessä.

Toisilla on edelleen pahoja päähänpinttymiä esim ranskiksista, vaikka heidänkin maasta on toimivia autoja tullut. Joka valmistajalla on ollut omat murheenkryyninsä, paskoja moottoreita, hajoavia automaattivaihteistoja, jne, mutta se ei tarkoita että kaikki ko. merkin voimalinjat olisi paskoja. Kantsii kyllä tehdä kotiläksynsä ja googletella ennenkuin menee ostamaan sokkona.

Tuota olen aina miettinyt miksi autojen ajotietsikat alkaa näyttää ihan omituisia kulutuksia. Meillä oli joskin 10 vuotta sitten Corolla (E140) jossa joskus 100tkm jälkeen ajotietokone alkoi näyttää kansa jotain 3 litran kulutusta vaikka todellisuus oli seiskaa. Muuten toimi ihan hyvin. Jos se ottaa sen jonkin ilmamassamittarin lukemasta, niin luulisi vaikuttavan moottorin luonteeseen jos anturi alkaa olla noin pielessä.
 
Iso Volvo on sellainen jokaperheen suosikki auto. Hyvä ajaa, hiljainen, turvallinen, jne, ovathan ne kaikin puolin hienoja kärryjä. Järkevillä kilsoilla taitaa olla jopa kohtuu luotettaviakin.

Tää on kyllä aika jännä väite mitä usein tulee vastaan, olen ite mitannu noita S60/V70 Volvojen melutasoja ja järjestään maantiellä ollaan jossain 72-3dB lukemissa ja motarilla helposti 75 ihan kesärenkailla. Ohjaus on myös hiukan epämääräinen noissa vanhemmissa ja alustakin pääpiirteittäin epämukava. Kääntösäde on aivan järkyttävä ja parkkiksella saa aina sahata jotain 3-pisteen käännöksiä, että kosla uppoaa ruutuun. Käännön rajoittimet rahisee ärsyttävästi jo 16" rengastuksella ääriasennoissa. Samoin sisustan muovit rämisee joka kuoppaan ajettaessa, tai muuten vaan nitisevät, tämä toki koskee monia merkkejä. Viat on yleensä aika pieniä ja halpoja korjata, mutta yleisilmeiltään noi on sellasia, että kun ei kehtaa Avensista kuitenkaan ostaa, niin V70 on siitä pykälä ylöspäin kun on kuitenkin jo luovuttanut pelin eikä elämältä oikein ole enää mitään odotettavissa.
 
Niin... Volvo on juurikin yksi pykälä Avensista yläpuolella, pykälää parempaa ajettavuutta, suorituskykyä ja hiljaisuutta, perheauto niille keiden ei tarvitse kiertää Nurburgringiä ympäri ennätysajassa.

Se on ihan mihin vertaa, isot Bemarit ovat nopeampia, hiljaisempia ja parempia ajaa. Minulla oli iso Bemari ja kävin sillä ajaa Nurburgringiä ympäri. Suomessa kun kameroita väistellen valuu hitaasti mökille, niin pehmeällä mukavuuspainotteisella alustalla ja hitaalla ohjauksella varustettu ruotsinlaiva on aivan riittävä tai huonoilla teillä jopa parempi kuin liian kova saksalainen urheilualusta.

Itseäkin häiritsee kyllä autoissa muovien pärinät ja hermot ei vaan sitä kestä. Mutta kyllä sieltä Bemaristakin löytyi oma kitinänsä, taisi olla ikkunannostimet joita säädettiin moneen otteeseen ja aina natisi kuopissa.
 
Mulla on ollut Mazda 6 -09 140hp diesel koneella 140tkm - 245 tkm. Ruosteen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Takajarrut vaatii välillä herkistelyä, mutta ei juuri muita murheita. Olen ollut vaihtamassa monta vuotta, kun kilometrit olleet ekan vuoden jälkeen aika pieniä, mutta joka kerta koeajolla alkanut miettimään saanko sen enempää autoa
OT: olen huomannut saman jumimisongelman kyseisen mazdan takajarruissa. Mikä se juurisyy tähän on? Ainakin liukutapit on ihmeelliset ja ylempi tappi on erilainen alemman kanssa. Minkähän takia?
Jos autoilun taloudellisuutta ajattelee ei diesel mazdaa kannata vaihtaa, koska dieselistä ei saa nyt mitään vaihdossa ja suurella todennäköisyydellä tulee epäluotettavampi auto tilalle...
 
OT: olen huomannut saman jumimisongelman kyseisen mazdan takajarruissa. Mikä se juurisyy tähän on? .....

Edellisessä 3-sarjan bemarissa ja nykyisessä civicissä myös menevät herkästi ja suositellaan joka vuosi määräaikaisuhollossa herkistelemään. Mistä sitten johtuukaan?
 
Jazzissa takajarrut tykkäs myös jumitella ja levyt sitä myöten jopa ruostua (varsinkin kun Vehon "huolto" laskuttaa herkistelyn, mutta jäättää tekemättä. Terkkuja vaan Olariin, kusetettu asiakas EI unohda). Liukutapit ovat erilaiset ainakin sitikassa sen takia, että eivät jarrut eivät kolisisi. Säännöllisellä käsijarru pohjassa ajelulla tuota Jazzissa huolsin. Olisko perimmäinen syy siinä, että jarrutasapaino on niin edessä, että takajarrut ei aktivoidu kuin järeimmissä jarrutuksissa.
 
Liian hellävarainen käyttö. Kannattaa ottaa tavaksi valoihin ym pysähtyessä painaa satunnaisesti jarrupoljin kunnolla pohjaan > männät liikkuu edessä ja takana.

Takajarruja ei välttämättä tule koskaan käytettyä jos ajelee maltillisesti ja hyvin ennakoiden, kevyellä jarrupolkimen käsittelyllä vaan etupää jarruttelee. Enkä tarkoita, että pitäis vetää liinat kiinni valoissa vaan pysähtyessä painaa siinä polkimen pohjaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
On siinä mallikohtaisiakin eroja. Pösössä ja sitikassa takajarrut ovat pysyneet hyvänä ihan samanlaisella ajotyylillä ilman herkistelyjä tms.
 
Liian hellävarainen käyttö. Kannattaa ottaa tavaksi valoihin ym pysähtyessä painaa satunnaisesti jarrupoljin kunnolla pohjaan > männät liikkuu edessä ja takana.

Takajarruja ei välttämättä tule koskaan käytettyä jos ajelee maltillisesti ja hyvin ennakoiden, kevyellä jarrupolkimen käsittelyllä vaan etupää jarruttelee. Enkä tarkoita, että pitäis vetää liinat kiinni valoissa vaan pysähtyessä painaa siinä polkimen pohjaan.

Itsekin huomannut samaa, kerran meni korjaamo käynniksi kun alkoi sellainen meteli kuulua toisesta takapyörästä. Jotain herkisteli tai vaihtoi, en muista.

Etsii hiekkatien ja liinat lukkoon välillä niin saa jarrut jumppaa.
 
Se on ihan mihin vertaa, isot Bemarit ovat nopeampia, hiljaisempia ja parempia ajaa. Minulla oli iso Bemari ja kävin sillä ajaa Nurburgringiä ympäri. Suomessa kun kameroita väistellen valuu hitaasti mökille, niin pehmeällä mukavuuspainotteisella alustalla ja hitaalla ohjauksella varustettu ruotsinlaiva on aivan riittävä tai huonoilla teillä jopa parempi kuin liian kova saksalainen urheilualusta.

Hintaeroa toki on jonkin verran Volvon hyväksi. Se ja kohtuulliset huoltokustannukset on ihan päteviä syitä valintaan. Hyvä koepaikka itsellä on kaverin mökki Joutsan läheistöllä missä joutuu viimeiset 20 km ajamaan mutkittelevaa hiekkatietä montuilla ja ilman. Volvon kanssa oli todella kiikkerää menoa, joka kuopassa löi ikävästi käsille ja ilman DSTC:ää olisi oltu vähän joka mutkasta ulkona missä taas C ja E mersulla ei edes ajonvakautuksen valo vilahtanut ja homma meni kuin raiteilla. Alustan puolesta noita ei voi edes verrata, Volvot ei tollasessa ajossa toimi lainkaan. Motarilla ja pitkässä matkassa parhaimmillaan koska penkit on useimmiten parempia mitä kilpailijoilla, mutta Suomen karkea tienpinta taas aiheuttaa rasittavaa jollotusta renkaissa huonon äänieristyksen vuoksi, että vaikea suositella siihenkään. Ja tosiaan kaupungissa ärsyttäviä kankeutensa johdosta. Vaikea keksiä mitään tilannetta missä Volvo erityisesti loistaisi? Ehkä hirvikolarissa? Tavaratilassakin hävitään Passatille, niin ehkä se Passat olis sopiva Volvomiehen valinta? Dieselithän on molemmilla olleet perinteisesti vähän köpösiä. Volvolla tais tulla jossain 2011/12 alkaen vasta niitä tehokkaampia myllyjä.
 
Viimeksi muokattu:
OT: olen huomannut saman jumimisongelman kyseisen mazdan takajarruissa. Mikä se juurisyy tähän on? Ainakin liukutapit on ihmeelliset ja ylempi tappi on erilainen alemman kanssa. Minkähän takia?
Jos autoilun taloudellisuutta ajattelee ei diesel mazdaa kannata vaihtaa, koska dieselistä ei saa nyt mitään vaihdossa ja suurella todennäköisyydellä tulee epäluotettavampi auto tilalle...
Ei mitään käsitystä miksi jumittaa. Viimeksi taisi myös jarrusatula vuotaa niin vaihdettiin huolloss kokonaan. Suurin arvo tuossa autossa on minulle käyttöarvo. Seuraavaksi varmaan jotain plugaria tilalle.
 
VW Jetta, manuaali, bensa, vm 2013.
Pitääkö noista osata katsoa, varoa tai kysyä jotain kun menee katsomaan?
Vrt. aiemmat nokkaketjuongelmat, ei kai ne näitä enää vaivaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 711
Viestejä
4 513 779
Jäsenet
74 456
Uusin jäsen
armo79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom