VAG autojen monet ongelmat

Vähän ehkä väärä ketju, mutta tänäänhän on uuden Audi A3 (8Y):n esittelypäivä audicenttereissä ja missä ovat lataushybridit? VAG-ongelma spotted!

Audi.fi sivuillahan pyöri A3 (8V) e-tron "päästöjä/hintaa määritetään" tilassa vuosien päivät, mutta nyt tämä "kokonaan uusi" ajoneuvo tulee snadisti överimmällä ja muovisemmalla keulavisiirillä ja that's it. Valittavana 3.5 mallimerkinnällä joko 1.5 l bensa- tai 2.0 l TDI moottori niinkuin mikään ei olisi muuttunut. Onneksi sentään taloudellisuutta arvostavalle on tulossa 1.0 l kolmesylinterinen @110 hp.

Odotan sitä, että saan Audiini V2-moottorin ja diipit pakosoundit!
 
Vähän ehkä väärä ketju, mutta tänäänhän on uuden Audi A3 (8Y):n esittelypäivä audicenttereissä ja missä ovat lataushybridit? VAG-ongelma spotted!

Audi.fi sivuillahan pyöri A3 (8V) e-tron "päästöjä/hintaa määritetään" tilassa vuosien päivät, mutta nyt tämä "kokonaan uusi" ajoneuvo tulee snadisti överimmällä ja muovisemmalla keulavisiirillä ja that's it. Valittavana 3.5 mallimerkinnällä joko 1.5 l bensa- tai 2.0 l TDI moottori niinkuin mikään ei olisi muuttunut. Onneksi sentään taloudellisuutta arvostavalle on tulossa 1.0 l kolmesylinterinen @110 hp.

Odotan sitä, että saan Audiini V2-moottorin ja diipit pakosoundit!

En puolustele Audia pätkän vertaa kun ei kyseinen merkki kiinnosta yhtään. Mutta miksi pitäis tulla lataushypridi?
Nuo eivät ole kuin verojen kierto kapistustuksia ainakin vielä (ennen kuin valtio tajuaa asian).
Kyllä kaupunki ajossa vievät vain 0l polttoainetta, mutta taas maantiellä vievät enemmän kuin perus bensa/diesel koska hypridi tekniikka painaa aikasta paljon. Sitten yksikään noista ei taida tukea edes pikalatausta, joten kun akusto on tyhjä niin sitten mennään isommalla polttoaineen kulutuksella. Ei hyvä juttu.

Että jos oikeasti haluaa maailman pelastaa tai no saada polttoainekuluja pienemmäksi. Niin alle juuri sitä 1.0l bensa konetta, dieseliä tai jos ajaa enimmäkseen kaupungissa ja pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla niin täyssähköautoa.
 
En puolustele Audia pätkän vertaa kun ei kyseinen merkki kiinnosta yhtään. Mutta miksi pitäis tulla lataushypridi?
Nuo eivät ole kuin verojen kierto kapistustuksia ainakin vielä (ennen kuin valtio tajuaa asian).
Kyllä kaupunki ajossa vievät vain 0l polttoainetta, mutta taas maantiellä vievät enemmän kuin perus bensa/diesel koska hypridi tekniikka painaa aikasta paljon. Sitten yksikään noista ei taida tukea edes pikalatausta, joten kun akusto on tyhjä niin sitten mennään isommalla polttoaineen kulutuksella. Ei hyvä juttu.

Että jos oikeasti haluaa maailman pelastaa tai no saada polttoainekuluja pienemmäksi. Niin alle juuri sitä 1.0l bensa konetta, dieseliä tai jos ajaa enimmäkseen kaupungissa ja pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla niin täyssähköautoa.

No, joo, totta... Kuitenkin työmatkat voisi ajaa pelkällä sähköllä (no ei kyllä koske edelllisen mallisarjan A3 e-tronia näennäisellä 50 km kantamallaan) ja saisi ajaa Länsiväylän oikeanpuoleista porvarikaistaa.

Mutta aika tunkkainen tuoksahdus tuoda markkinoille pelkkiä polttomoottoreita. Oma 2012 vuoden A3 TDI tuoksuu edelleen tuoreelle muoville auringossa ja ainut mikä puuttuu on sisäänrakennettu tabletti. Metalliosiakin löytyy enemmän keulasta :D

*) keula taitaa olla kokonaan muovia, mutta on sentään metallivärillä maalattu
 
En puolustele Audia pätkän vertaa kun ei kyseinen merkki kiinnosta yhtään. Mutta miksi pitäis tulla lataushypridi?
Nuo eivät ole kuin verojen kierto kapistustuksia ainakin vielä (ennen kuin valtio tajuaa asian).
Kyllä kaupunki ajossa vievät vain 0l polttoainetta, mutta taas maantiellä vievät enemmän kuin perus bensa/diesel koska hypridi tekniikka painaa aikasta paljon. Sitten yksikään noista ei taida tukea edes pikalatausta, joten kun akusto on tyhjä niin sitten mennään isommalla polttoaineen kulutuksella. Ei hyvä juttu.

Että jos oikeasti haluaa maailman pelastaa tai no saada polttoainekuluja pienemmäksi. Niin alle juuri sitä 1.0l bensa konetta, dieseliä tai jos ajaa enimmäkseen kaupungissa ja pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla niin täyssähköautoa.
Aika kaukana todellisuudesta ovat nämä skenaariosi. Karkeasti vain yöllä kotona ladatessa lataushybrideillä ajelee n. 10.000 km/vuosi sähköllä ja loput bensalla. Akku tyhjänäkin ne optimoi energian käyttöä niin, että sähköä voi käyttää kun siitä on eniten apua. Kulutus ei myöskään karkaa edes tasaisella nopeudella maantiella vaan pyörii samoissa kuin perus bensavehkeillä. Näin siis toimii VAG:in lataushybridit.
 
En puolustele Audia pätkän vertaa kun ei kyseinen merkki kiinnosta yhtään. Mutta miksi pitäis tulla lataushypridi?
Nuo eivät ole kuin verojen kierto kapistustuksia ainakin vielä (ennen kuin valtio tajuaa asian).
Kyllä kaupunki ajossa vievät vain 0l polttoainetta, mutta taas maantiellä vievät enemmän kuin perus bensa/diesel koska hypridi tekniikka painaa aikasta paljon. Sitten yksikään noista ei taida tukea edes pikalatausta, joten kun akusto on tyhjä niin sitten mennään isommalla polttoaineen kulutuksella. Ei hyvä juttu.

Että jos oikeasti haluaa maailman pelastaa tai no saada polttoainekuluja pienemmäksi. Niin alle juuri sitä 1.0l bensa konetta, dieseliä tai jos ajaa enimmäkseen kaupungissa ja pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla niin täyssähköautoa.

800km maantielenkki ja keskikulutus 5,2l/100km. Näin kulki GTE Passat.
 
Mitähän eroa A6:issa on Biturbo TDi:llä ja Competitionilla muutaman hevosvoiman lisäksi?
 
En puolustele Audia pätkän vertaa kun ei kyseinen merkki kiinnosta yhtään. Mutta miksi pitäis tulla lataushypridi?
Nuo eivät ole kuin verojen kierto kapistustuksia ainakin vielä (ennen kuin valtio tajuaa asian).
Kyllä kaupunki ajossa vievät vain 0l polttoainetta, mutta taas maantiellä vievät enemmän kuin perus bensa/diesel koska hypridi tekniikka painaa aikasta paljon. Sitten yksikään noista ei taida tukea edes pikalatausta, joten kun akusto on tyhjä niin sitten mennään isommalla polttoaineen kulutuksella. Ei hyvä juttu.

Että jos oikeasti haluaa maailman pelastaa tai no saada polttoainekuluja pienemmäksi. Niin alle juuri sitä 1.0l bensa konetta, dieseliä tai jos ajaa enimmäkseen kaupungissa ja pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla niin täyssähköautoa.

Hieman offtopicia, mutta tätä Essonbaarijuttua ei tarvitsisi kyllä levittää kun hybridiautoja on ollut vuosia jo liikenteessä ja totuus on eri. Esim. Hyundai Ioniq vei Helsinki-Oulu välillä tankkauksesta laskettuna 3,99 l/100km. Vastaavasti Opel Corsa 1,0L turbolla vei ~6 l/100km motari/maantieajossa, vaikka on huomattavasti pienempi auto.
 
Vähän ehkä väärä ketju, mutta tänäänhän on uuden Audi A3 (8Y):n esittelypäivä audicenttereissä ja missä ovat lataushybridit? VAG-ongelma spotted!

Audi.fi sivuillahan pyöri A3 (8V) e-tron "päästöjä/hintaa määritetään" tilassa vuosien päivät, mutta nyt tämä "kokonaan uusi" ajoneuvo tulee snadisti överimmällä ja muovisemmalla keulavisiirillä ja that's it. Valittavana 3.5 mallimerkinnällä joko 1.5 l bensa- tai 2.0 l TDI moottori niinkuin mikään ei olisi muuttunut. Onneksi sentään taloudellisuutta arvostavalle on tulossa 1.0 l kolmesylinterinen @110 hp.
PHEV tulee tämän vuoden aikana.
 
Mistähän johtuu, kun 1.6 TDI Passat aloittaa hiukkassuodattimen polton, niin sisälle tulee karmea pakokaasun käry? Polton jatkuessa hajua ei enää pahemmin tule, mutta eka tuulahdus pakottaa avaamaan ikkunat. Ongelma alkoi EGR-vaihdon jälkeen ja nyt on vaihdeltu vaikka mitä tiivisteitä. Missään ei näy savua tai nokea kuitenkaan.
 
Tuo on varmaan ainoa moottori mitä VAG mallistosta voi jopa suositella. Kohtuu huoleton kunhan jakohihnan vaihtaa ajallaan (protip: ei kestä tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä, hieman olosuhteista riippuen).
Perus EGR ja DPF ongelmaa voi olla, ihan kuten kaikissa muissakin nykydieseleissä...

Laatikon puolelta kannattaa varmistua että se DSG oikeasti vaihtaa sulavasti yms. eikä esim tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräisiä kolinoita. Mahd. kytkinremontti vauhtipyörineen on ihanan hintainen...

A5:sia on jostain syystä tullut useampia vastaan johon jouduttu uusimaan täysin pimennyt sähköinen ohjausvaihde ja korjailemaan moottorin johtosarjaa.

Miten mahtaa olla tilanne tuon 3 litraisen dieselin kanssa?
 
Miten mahtaa olla tilanne tuon 3 litraisen dieselin kanssa?
Niitä näkee korjaamolla sen verran harvoin ettei nostata niskakarvoja samalla lailla kuin pienemmät ja bensat. En silti kehuisi (kenenkään muunkaan valmistajan) V6 koneita erityisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on varmaan ainoa moottori mitä VAG mallistosta voi jopa suositella. Kohtuu huoleton kunhan jakohihnan vaihtaa ajallaan (protip: ei kestä tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä, hieman olosuhteista riippuen).
Perus EGR ja DPF ongelmaa voi olla, ihan kuten kaikissa muissakin nykydieseleissä...

Laatikon puolelta kannattaa varmistua että se DSG oikeasti vaihtaa sulavasti yms. eikä esim tyhjäkäynnillä kuuluu ylimääräisiä kolinoita. Mahd. kytkinremontti vauhtipyörineen on ihanan hintainen...

A5:sia on jostain syystä tullut useampia vastaan johon jouduttu uusimaan täysin pimennyt sähköinen ohjausvaihde ja korjailemaan moottorin johtosarjaa.
Sellanen muistikuva noista 2.0 tdi koneista että monissa ollut pahoja öljynsyöntiongelmia, kun taas 3.0tdi koneita kehutaan ainakin audi foorumilla yhdeksi luotettavimmaksi koneeksi, koneita ei siis juuri availla tartte. Bensakutoset sitte asia erikseen.
 
-16/17 vuosimallisissa 2.0 tdi kone, esim. 150/190 hp mallit, ovat EA288 mallia. Ei kai niissä ole ollut ainakaan mitään laajempaa ongelmaa öljynsyönnin kanssa? EGR on niissä tehty erilailla kuin edellisessä moottorisukupolvessa ja ei ainakaan foorumeilla ole vielä mainintoja ollut.
 
-16/17 vuosimallisissa 2.0 tdi kone, esim. 150/190 hp mallit, ovat EA288 mallia. Ei kai niissä ole ollut ainakaan mitään laajempaa ongelmaa öljynsyönnin kanssa? EGR on niissä tehty erilailla kuin edellisessä moottorisukupolvessa ja ei ainakaan foorumeilla ole vielä mainintoja ollut.
Taisi olla sitten se edeltävä moottori missä tuota öljynsyöntiä on ollut.
 
Itsellä skodillacissa ea288 kone 184hp versiona. Ihan hiukan syö öljyä, mutta määrä on luokkaa vajaa litra per 30tkm. Kylmällä (pakkasta - 15 tai enemmän) huono starttaamaan jollei webasto ole kerennyt lämmittämään konetta. Oma kokemus koneesta 1,5 vuotta ja reilu 20tkm. Luonteeltaan oikein miellyttävä ajaa, alle 1500rpm hengetön, mutta sen jälkeen tasainen veto lähes punarajalle asti.
 
Niitä näkee korjaamolla sen verran harvoin ettei nostata niskakarvoja samalla lailla kuin pienemmät ja bensat. En silti kehuisi (kenenkään muunkaan valmistajan) V6 koneita erityisemmin.

Itselläni ja muutamalla kaverilla on Audi/volkkari 3.0 TDi V6 ja itse olen nimenomaan kuullut tuota konetta kehuttavan kestäväksi. Firmallakin on reilu viisi näitä todella kovassa vetokäytössä eikä ole mitään ongelmia ollut.
 
Mistähän johtuu, kun 1.6 TDI Passat aloittaa hiukkassuodattimen polton, niin sisälle tulee karmea pakokaasun käry? Polton jatkuessa hajua ei enää pahemmin tule, mutta eka tuulahdus pakottaa avaamaan ikkunat. Ongelma alkoi EGR-vaihdon jälkeen ja nyt on vaihdeltu vaikka mitä tiivisteitä. Missään ei näy savua tai nokea kuitenkaan.

Meillä oli joskus bemarissa sama. Oli jäänyt uusi EGR löysälle ja valskasi jostain välistä. Uusi EGR taas ja kunnolla tiukalle niin loppui.
 
Mulla on vm2017 Skoda Superb ja OnePlus 7T Pro. Spotifyn musiikit tuntuvat kulkevan bluetoothin kautta välillä aika satunnaisesti. Edellinen autoni vm 2013 Kia Ceed osasi aina yhdistää automaattisesti ja pistää musiikit soimaan ilman että piti kaivaa puhelinta taskusta, mutta Superbin kanssa pitää joka startin jälkeen erikseen avata spotify ja painaa playta.
Skodalla homma pelittää ihan hienosti Galaxy S8:lla jolla myös testailin, eli vika on ilmeisesti Oneplussassa. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja onko ratkaisuehdotuksia?
 
Mulla on vm2017 Skoda Superb ja OnePlus 7T Pro. Spotifyn musiikit tuntuvat kulkevan bluetoothin kautta välillä aika satunnaisesti. Edellinen autoni vm 2013 Kia Ceed osasi aina yhdistää automaattisesti ja pistää musiikit soimaan ilman että piti kaivaa puhelinta taskusta, mutta Superbin kanssa pitää joka startin jälkeen erikseen avata spotify ja painaa playta.
Skodalla homma pelittää ihan hienosti Galaxy S8:lla jolla myös testailin, eli vika on ilmeisesti Oneplussassa. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja onko ratkaisuehdotuksia?
Huomasin vastaavaa käytöstä -18 Hyundailla ja Oneplus 6:lla. Tuntuu että jonkin järjestelmäpäivityksen jälkeen puhelimen bluetooth alkoi toimimaan epäluotettavammin. Yleensä autoon mennessä spotify oli tapettu taustalta eikä auton soitin saanut laitettua soimaan enää, piti manuaalisesti avata spotify ja jatkaa toistoa. Toisinaan musat lähti soimaan kun auton soittimesta painoi play, mutta äänenlaatu oli heikompi ja musiikki pyöri jollain 70% nopeudella, mikä oli todella mielenkiintonen bugi. Vaati bluetoothin uudelleenkäynnistämisen puhelimesta jotta korjaantui, mikä oli todella kätevää.

En jaksanut testailla custom romeilla, joten korjaantui puhelimen vaihdolla kun sopiva korvaaja löytyi. Poco F2 Pro:lla toimii kuten pitääkin, eli auton käynnistäessä musat lähtevät soimaan automaattisesti ja puhelimen spotifyn ohjaaminen pc:llä ei vaadi erityistä maanittelua.
 
Onko IV -mallin golffissa hiukkasloukkua, kyseessä vuosimalli : 2006 ja 74kw mylly.
 
En ole seurannut aihetta niin tarkasti, joten osaisiko joku tiivistää mitä VAG-konsernin moottoreita/vaihdelaatikoita kannattaa välttää? Jotain tiettyjä yhdistelmiä ja vuosimalleja jne?
 
Dieseleistä kannattaa katsella common rail tekniikkaisia (2008-> vw, audi, 2010-> skoda)

Bensoista vanhempi 1.8t (ei tfsi) ok moottori varauksin, 2014-> kaiketi ihan ok moottoreita?

Periaatteessa kaikki automaatit välteltäviä jos varman päälle haluaa, tosin tuoreemmat kuusivaihteiset dsg:t eivät käytöstä riippuen ole ihan niin heikkoja kuin joskus, samoin tiquanin ja audien nelivedoissa käyttämä dsg on vahvempaa tekoa. Tiptronic on se luotettavampi vaihtoehto mutta omat ongelmansa siinäkin. Ennenkuin joku älähtää tästä niin tälläkin hetkellä minulla on itsellä käytössä automaatti volkkari+octavia.
 
En ole seurannut aihetta niin tarkasti, joten osaisiko joku tiivistää mitä VAG-konsernin moottoreita/vaihdelaatikoita kannattaa välttää? Jotain tiettyjä yhdistelmiä ja vuosimalleja jne?

Oma "täysin" hatusta heitetty arvio, ilman googletteluita näin lauantai-iltana:

Vältä:
2008-2013, 1.8/2.0 TFSI koneita joihin ei ole tehty mäntäremonttia. Näiden koodi oli joku EA888 tms. tai sitten tuo oli jo parempi, uudemmissa erilainen moottorinsuoja/öljytikun sijainti.
2010-2016 1.2/1.4 TSI joissa on jakoketju(riippuen merkistä ja mallista vaihtuneet eri vuonna jakohihnaan joka kestävämpi), näissä myös heikommat dsg-vaihteistot(isommissa koneissa yleensä märkä-dsg joka kestävämpi).
 
1.2-1.4tsi moottori vuodet jotain 08/09-12/13
Dieseleistä kannattaa katsella common rail tekniikkaisia (2008-> vw, audi, 2010-> skoda)

Bensoista vanhempi 1.8t (ei tfsi) ok moottori varauksin, 2014-> kaiketi ihan ok moottoreita?

Periaatteessa kaikki automaatit välteltäviä jos varman päälle haluaa, tosin tuoreemmat kuusivaihteiset dsg:t eivät käytöstä riippuen ole ihan niin heikkoja kuin joskus, samoin tiquanin ja audien nelivedoissa käyttämä dsg on vahvempaa tekoa. Tiptronic on se luotettavampi vaihtoehto mutta omat ongelmansa siinäkin. Ennenkuin joku älähtää tästä niin tälläkin hetkellä minulla on itsellä käytössä automaatti volkkari+octavia.
Audin dsg (S-tronic) on aikalailla samaa kuraa ku vw dsg, tuolta voi lukea lisää:

 
Oma "täysin" hatusta heitetty arvio, ilman googletteluita näin lauantai-iltana:

Vältä:
2008-2013, 1.8/2.0 TFSI koneita joihin ei ole tehty mäntäremonttia. Näiden koodi oli joku EA888 tms. tai sitten tuo oli jo parempi, uudemmissa erilainen moottorinsuoja/öljytikun sijainti.
2010-2016 1.2/1.4 TSI joissa on jakoketju(riippuen merkistä ja mallista vaihtuneet eri vuonna jakohihnaan joka kestävämpi), näissä myös heikommat dsg-vaihteistot(isommissa koneissa yleensä märkä-dsg joka kestävämpi).
EA888 moottorista on tullut 3 eri päivitystä, gen1, gen2 ja gen3, gen1 ja 2 on ne öljysyöpöt ongelma moottorit, joissa myös jakoketjut paukkuu ennne aikojaan, gen3 on korjattu versio ainakin öljysyönnin osalta, jakopäästä en osaa sanoa onko sekin korjattu, luulis? Gen3 tuli 2013 tai 2014 vuosimalleihin, tunnistaa tosiaan öljykorkin ja tikun sijainnista, siirtynyt vasemmalle reunaan, tuolta lisää eroista:

 
Oma "täysin" hatusta heitetty arvio, ilman googletteluita näin lauantai-iltana:

Vältä:
2008-2013, 1.8/2.0 TFSI koneita joihin ei ole tehty mäntäremonttia. Näiden koodi oli joku EA888 tms. tai sitten tuo oli jo parempi, uudemmissa erilainen moottorinsuoja/öljytikun sijainti.
2010-2016 1.2/1.4 TSI joissa on jakoketju(riippuen merkistä ja mallista vaihtuneet eri vuonna jakohihnaan joka kestävämpi), näissä myös heikommat dsg-vaihteistot(isommissa koneissa yleensä märkä-dsg joka kestävämpi).
+ 2.0 TDi pumppusuutinversio, ellei kaikki pumppusuuttimet ole vaihdettu. No tätä konetta ei ole enää pitkään aikaan edes tehty.

Noista TSI-koneiden jakoketjuvioista on saanut alkunsa ehkä Suomen kaikkien aikojen legendaarisin ja kenties pisin autoaiheinen keskusteluketju VAGareenalla

Ennen ostopäätöstä huolellinen koeajo myös maantiellä ja erityisesti kylmällä kelillä, jos mahdollista, suositeltavaa ns. mutteriohjauksella olevan auton hankkimiselta välttymiseksi
 
Jos VAG tuotoksiin sekaantuu (tervetuloa kerhoon) niin Volkkarissa muistaakseni 1.6TDI ja 1.4 TSI koneiden kanssa on se surullinen kuiva seiska, mutta 2.0 TDI kanssa on märkää kutosta. Audin puolella kenties sama?

Golffiin 2017 1.5 EVO-koneiden kylkeen tuli ”uusittu” loota, mutten tiedä mitä siitä on foorumeilla puhuttu.

Massapyörähän näistä menee ajoittain, nyt 445 000 km aikana yksi vaihdettu ja kohtapuoliin toinen kerta edessä.

Tippilootaa suosittelen itsekin, joskin niitä saa uudempiin vähän nihkeästi. Ainakin A6 kanssa lootaa taitaa saada vain 3.0 biturbon kanssa 2019 asti, ja A4 3.0 kanssa vasta 2017 alkaen. Selvinnee nettiautosta jos vahingossa puhuin palturia.
 
1.2-1.4tsi moottori vuodet jotain 08/09-12/13

Audin dsg (S-tronic) on aikalailla samaa kuraa ku vw dsg, tuolta voi lukea lisää:

Periaatteessa kyllä, ainakin ohjainlaitteeltaan, vaihteisto itsessään on ainakin tiquanissa ja kaiketi s-tronicissa dq500 vs henkilöautojen dq250.
 
vaihteisto itsessään on ainakin tiquanissa ja kaiketi s-tronicissa dq500 vs henkilöautojen dq250.
Ei ole olemassa yhtäkään DQ500 S-tronicia, koska kyseistä lootaa ei ole ikinä käytetty Audissa.

Yleisesti kaksoiskytkinlaatikoista kannattaa vähän varauksella suhtautua pienempitehoisten etuvetoisen kaverina olevaan DQ200 kuivakytkinlaatikkoon. Ei niissä kuivissa kytkimissä sinänsä mitään vikaa, mutta muuten tuohon lootaan tuntuu kasaantuneen joitakin tyyppivikoja.

Bensakoneista vältettäviä 1.2/1.4 TSI joissa ketju jakopäässä (uudemmat hihnakoneet ok) sekä gen1 ja gen2 EA888 (gen3 on ok).
 
Ei ole olemassa yhtäkään DQ500 S-tronicia, koska kyseistä lootaa ei ole ikinä käytetty Audissa.

Yleisesti kaksoiskytkinlaatikoista kannattaa vähän varauksella suhtautua pienempitehoisten etuvetoisen kaverina olevaan DQ200 kuivakytkinlaatikkoon. Ei niissä kuivissa kytkimissä sinänsä mitään vikaa, mutta muuten tuohon lootaan tuntuu kasaantuneen joitakin tyyppivikoja.

Bensakoneista vältettäviä 1.2/1.4 TSI joissa ketju jakopäässä (uudemmat hihnakoneet ok) sekä gen1 ja gen2 EA888 (gen3 on ok).
Ei tosin mitään noissa gen 1ja 2 EA koneissa ole kunhan mäntä/koneremontti tehty.
 
Eikö tämä ole aika tavanomainen massapyörän elinikä?
On... merkistä riippumatta. Täällä tuntuu myös unohtuvan, että kaksoiskytkin laatikoita on nykyään vähän joka valmistajalla. Ei se DSG sen huonompi ole, kuin muidenkaan. Uudemmat kestäneen käsitykseni mukaan ihan hyvin 200k ennen isompaa huoltoa/kuluvan osan vaihtoa. Toki saahan sen manuaalistakin painelaakerin ja kytkineman vaihtokuntoon vaikka 100tkm aikana, nyt sitä ohjaa vain tietokone.
 
On... merkistä riippumatta. Täällä tuntuu myös unohtuvan, että kaksoiskytkin laatikoita on nykyään vähän joka valmistajalla. Ei se DSG sen huonompi ole, kuin muidenkaan. Uudemmat kestäneen käsitykseni mukaan ihan hyvin 200k ennen isompaa huoltoa/kuluvan osan vaihtoa. Toki saahan sen manuaalistakin painelaakerin ja kytkineman vaihtokuntoon vaikka 100tkm aikana, nyt sitä ohjaa vain tietokone.

Postiautoissa DSG vaihteistot joutuu kyllä koville, niistä saa vähän testitulos materiaalia. päivän aikana kiihdytyksiä saattaa olla 500:an luokkaa. 7-portaiset loodat kuivilla levyillä ei kestä kauaa (30-50tkm), kun taas 6-portaisilla loodilla saattaa päästä hyvinkin 300tkm+, riippuu kyllä kuljettajan kaasujalasta.. Massapyörät sitten 100-200tkm ennenkuin menee vaihtoon.

Paljon paremmin kestänyt VW:n DSG loodat mitä ranskalaiset robottivaihteistot. No, eipä niissä ranskalaisissa kestäny perinteisetkään automaattiloodat..

EDit. sen verran että ei ne vanhat 6-portaiset kuivilla levyillä myöskään kovin lujia olleet muttei kuitenkaan yhtä heikkoja mitä 7-portaiset. -13 vuosimallista eteenpäin tais tulla ne 6-portaiset märillä levyillä jotka kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole olemassa yhtäkään DQ500 S-tronicia, koska kyseistä lootaa ei ole ikinä käytetty Audissa.

Totta, en jaksanut yöllä ruveta faktojen tarkasteluun. Muistelin joskus lukeneeni tiquanin märästä seiskasta ja siellä mainittiin yhtymäkohdista audin käyttämään laatikkoon.
 
Seison korjattuna, unohtui että Audillakin on jotain voimamalleja joissa on kone poikittain. :D
 
Aiemminkin tainnut saman kirjottaa, mutta ei sen väliä. Omat kokemukset. Octavia - 07 2.0tdi+dsg 100-180tkm. Ei ongelmia moottorin eikä vaihteiston kanssa (eikä muutenkaan). Nykyinen octavia - 16 2.0 tdi (132kw)+dsg+haldex, ei ongelmia 70tkm - >, nyt reilu 90tkm. Uudempi ihan hiukan kuluttaa öljyä, mutta puhutaan alle 1l/15tkm määrästä. Molemmat siis märällä 6v dsg:llä. Ei vanhempikaan huonosti vaihtanut, mutta uudemmassa on selvästi kehitys mennyt eteenpäin. Vaihtaa pehmeämmin ja luistattaa liikkeelkelähdössä hiukan pidempään kytkintä - > sulavampi liikkeelle lähtö.
 
S-tronic (eli dsg) alkaa ilmoittaa tulevasta kaksoismassavauhtipyöräviasta kurnuttavalla resonoivalla äänellä lootan ollessa P tai N asennossa tyhjäkäynnillä. Ääni kuuluu parhaiten pelkääjän puolen eturenkaan takaa. Vauhtipyörän tappaa suuret vääntövärähtelyt, jotka aiheutuvat laatikon vaihtaessa suuremmalle pienissäkin nopeuksissa (kaupunkiajossa 40km/h on kierroksia n.1000rpm). Omassa vauhtipyörän vaihto tuli ajankohtaiseksi n.150tkm kohdalla (A4 3.0 tdi quattro ccwa moottorilla ja 0B5 s-tronicilla). Näissä 3.0 tdi koneissa oli joillakin ollut ongelmia imusarjan läppien kanssa, mutta melko vähäongelmaisia taitavat olla.
Vuodesta 2012 tuli EA888.3 sukupolven 1.8 tfsi moottorit (B8.5 tai B8 facelift), jotka tosiaan tunnistaa siitä, että öljyntäyttökorkki on moottorisuojan vasemmassa laidassa. Samalla tuli sähköinen ohjaustehostin, joka aiheutti joihinkin autoihin ns. mutteriohjauksen, eli ohjauksessa tuntuu selviä pykäliä. Lisäksi auto on epävakaa ajettava, joutuu koko ajan ohjaamaan suorallakin tiellä. Tähän löytyy korjaus marmorilta, joka on ohjaustehostimen ohjainlaitteen päivitys.
 
Näissä 3.0 tdi koneissa oli joillakin ollut ongelmia imusarjan läppien kanssa, mutta melko vähäongelmaisia taitavat olla.
Läppiä ohjaavat tapit joiden päässä on muoviset kiinnikkeet palloissa kiinni. Nuo kiinnitysreiät kuluvat liian suuriksi jossain vaiheessa (200+tkm) kaikista moottoreista ja sitten tulee min/max kalibraatio-ongemaa. Homman voi korjata monella tapaa: merkkihuollon "helahoito" ~1500 euroa, uudet tapit muutamalla kympillä tai rajoitinraudat ~15 eur.

Läpät voi poistaa ja ohjelmoida pois, mutta nuo kepit käytännössä joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa tai rajoittamaan niiden liike...
 
Läppiä ohjaavat tapit joiden päässä on muoviset kiinnikkeet palloissa kiinni. Nuo kiinnitysreiät kuluvat liian suuriksi jossain vaiheessa (200+tkm) kaikista moottoreista ja sitten tulee min/max kalibraatio-ongemaa. Homman voi korjata monella tapaa: merkkihuollon "helahoito" ~1500 euroa, uudet tapit muutamalla kympillä tai rajoitinraudat ~15 eur.

Läpät voi poistaa ja ohjelmoida pois, mutta nuo kepit käytännössä joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa tai rajoittamaan niiden liike...

Eikös noista kutosista mene myös jakoketjuja/kiristimiä isommilla kilometreillä (+200 tkm)?

Vaihtotyö on käsittääkseni "mielenkiintoinen" kun ketju on koneen perällä.
 
Eikös noista kutosista mene myös jakoketjuja/kiristimiä isommilla kilometreillä (+200 tkm)?

Vaihtotyö on käsittääkseni "mielenkiintoinen" kun ketju on koneen perällä.
Muistaakseni tais olla bensa kutosten ongelma, ei koske dieseleitä.
 
Läppiä ohjaavat tapit joiden päässä on muoviset kiinnikkeet palloissa kiinni. Nuo kiinnitysreiät kuluvat liian suuriksi jossain vaiheessa (200+tkm) kaikista moottoreista ja sitten tulee min/max kalibraatio-ongemaa. Homman voi korjata monella tapaa: merkkihuollon "helahoito" ~1500 euroa, uudet tapit muutamalla kympillä tai rajoitinraudat ~15 eur.

Läpät voi poistaa ja ohjelmoida pois, mutta nuo kepit käytännössä joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa tai rajoittamaan niiden liike...

Itsellä ja muutamalla kaverilla kaikilla A6 -06 3.0 TDi:stä mennyt ko. tikuista 1 tai 2 vaihtoon sadantonnin jälkeen. 2 kpl maksoi ehkä 40e Saksasta ja aika helppo vaihtaa itse.
 
Muistaakseni tais olla bensa kutosten ongelma, ei koske dieseleitä.

Lyhyen googlettelun perusteella koskee myös diisseleitä. Esimerkiksi:

Eli koeajolla kannattaa pyrkiä kylmästarttaamaan kone ja kuuntelemaan pahempia rapinoita. Ketjun vaihtotyö kuitenkin maksaa useamman tonnin. :beye:
 
Mulla on vm2017 Skoda Superb ja OnePlus 7T Pro. Spotifyn musiikit tuntuvat kulkevan bluetoothin kautta välillä aika satunnaisesti. Edellinen autoni vm 2013 Kia Ceed osasi aina yhdistää automaattisesti ja pistää musiikit soimaan ilman että piti kaivaa puhelinta taskusta, mutta Superbin kanssa pitää joka startin jälkeen erikseen avata spotify ja painaa playta.
Skodalla homma pelittää ihan hienosti Galaxy S8:lla jolla myös testailin, eli vika on ilmeisesti Oneplussassa. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja onko ratkaisuehdotuksia?
Näköjään muillakin ollut tätä ongelmaa, ratkaisua en ole vielä löytänyt. Playing music via bluetooth automatically
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 648
Viestejä
4 511 821
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom