Mikä auto minulle?

Itselle -12 Passatissa vanhempi 105hp versio. Voimaa ei ole yhtään liikaa ja kuorman huomaa. Yksin ajaessa ihan ok, mutta täyteen pakattuna kaipaisi lisää tehoa. Muuten samat viat/ominaisuudet kuin 2.0 tdi koneissa. Omassa hajosi vesipumppu 193tkm kohdalla juuri ennen jakopääremonttia, oli onneksi seuraavalle viikolle varattu ja en tarvinnut autoa sillä viikolla. Vaihtoväli omassa on 210 tkm.
Joidenkin vuosimallien 1.6TDI Octavioissa oli tyyppivika tehtaalla laitetuissa vesipumpuissa. Selvisi siinä vaiheessa, kun omasta (vm. 2013 muistaakseni) meni jossain 90tkm paikkeilla. Onneksi oli ostettu ALD:ltä ja oli vuoden sisään ostosta, niin ei tarvinnut kuin soittaa sinne ja ajaa korjaukseen. ALD:n huoltokaveri tiesi heti mistä oli kyse, kun sanoin että lämmöt välillä nousivat punaiselle ja sitten laskivat itsestään taas. Tekivät samaan ilmaiseen hintaan myös jakopäärempankin eli vaikka alkuun harmittikin, niin ei voinut lopputuloksesta hirveästi valittaa.
 
Herää heti kysymys, että miksi kriteereihin lisätään tällaisia epäoleellisia numeroita, joilla ei ole mitään suoraa toiminnallista merkitystä?

Toisen automallin 10 vuotta ja 200000 voi olla on selvästi luotettavampi ja ongelmattomampi kuin toisen mallin 5 vuotta ja 100000 joten luotettavuus ei kelpaa syyksi

Laadukkaat dieselmoottorit kestää satojatuhansia kilomerejä ja vähän ajettuja dieseleitä vaan ei ole juuri yhtään markkinoilla, tuolla kilometrikriteerillä vaan rajoitta valikoimaa todella pahasti ja maksaa aivan turhasta.



Liftback on tavaratilaltaan parempi kuin sedan, koska pituus on sama mutta peräkontti on efektiivisesti korkeampi ja perä aukeaa paremmin.

Ja erityisesti isomman keskiluokan autoissa liftbackiä kutsutaan usein "hatchbackiksi" joten niissä "hatchback" onkin usein tavaratiloiltaan parempi kuin "sedan" (esim. omassa Mazda6ssa "sedan" ja "hatchback" on tasan yhtä pitkiä, erona käytännössä vaan takalasin kaltevuuskulma ja peräkontin saranoiden paikka; "hatchbackissä" (joka siis itsellä) kääntyy takalasi mukana mikä mahdollistaa selvästi paremman kuljetuskapasiteetin.


Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:


Tuossa pari tonnia halvempi ja vähän pienempi. EI täytä epärelevanttia kilometrirajoitetta, mutta kestää varmasti pidempään kuin moni muu vähemmän ajettu:

Kyllä ne kilometrit siinä autossa näkyy, oli merkki tai laatu mikä tahansa. Esim. kuskin penkki ja ratti voi olla puhkinussittu. Omassa autossa tuulilasi on ns. valmis 70 tkm jälkeen, seuraavasta kiveniskemästä täytyy pistää vaihtoon. Vanhemmissa malleissa saattaa puuttua perusvarusteita. Usb-paikat tulee ensimmäisenä mieleen, jos vanhempaan päin mennään. Sinällään tuskin nuo kirkossa kuulutettuja rajoja kysyjälle on, olisi meinaan typerää ostaa juuri jakopään rempan tarvitseva yksilö kuin sellainen johon se juuri on tehty. Toki jos hinta on ok, niin kumpikin on ok ostos. Muistelisin, että jossain Toyotan dieselissä oli joku ”pommi”, oli aika iso kone, että ei liene kumpikaan näistä.

e: Tuo Auris pikkukoneella on kyllä aika lähellä maanpäällistä helvettiä, 13 s 0-100 :D
 
En ehtinyt katsomaan kokonaan...sanottiinko kulutuksesta jotain? Harvemmin tuollainen maasturi bensaturbolla on kovin pihi.
Niin pihisti kuin tuolla kopalla ja nelivedolla voi hybridimoodissa päästä. Suhteellista tietenkin. Näyttää menevän reiluun viiteen sekä kaupungissa, kuin myös Korealaisella maanteillä. Ja varmasti vielä laskee, kun pääsee sinuiksi voimalinjan kanssa.

City,
Screenshot_20200813-173314_YouTube.jpg

HighwayHuom oikeasti 5.4, laskut väärin.
Screenshot_20200813-173325_YouTube.jpg


Tuossa on jatkojalostettu versio Ioniqistakin löytyvästä 1.6l vaparista + 6 lovisesta automaatista sähköavustuksella. Lisätty CVVD venttiilinohjaus + turbo minkä pitäisi mahdollistaa korkea polttomoottorin hyötysuhde tasaisella kuormalla, mutta hetkittäin myös sporttinen meno toki hyötysuhteen kustannuksella.

Sähkömoottori kuormantasaajana toimii hyvin jo Ioniqin vaparin kanssa. Penemmällä massalla ja ilmanvastuksella pääsee helposti ~4 kesäkeleillä kantatiellä ja taajamassa. Olisikin hauska nähdä tuo kone Ioniqin/Sonatan/Optiman kopassa samalla neliveto-optiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota diesel/E85/kaasu -dilemmaa tässä pohtinut ja tuli vastaan hyvillä varusteilla 2015 Volvo V70 Plug-in hybrid (diesel/sähkö). Ikää jo viisi vuotta, kannattaako tuon ikäisiä hybridejä enää ostaa, onko tiedossa akuston vaihto 3-4 vuoden päästä vai mitä mieltä olette?

Jäänyt itelle jotenkin sellainen kuva että plugarihybridejä ei kannattaisi vaihdokkeina ostaa lainkaan, mutta kieltämättä ajamisen edullisuus houkuttaisi.
 
Tämä.
Minullakin oli aikaisemmin bemari suoralla besakuutosella ja myin 300tkm ajettuna ja kone aivan korkkaamaton. Kaikki muu korjattiin n kertaa ja lopulta auto tuli maksamaan paljon
Miksi Puimurin kohdalla pitää aina mainita suora kuutonen? En minäkään yleensä mainosta, että minulla on Ford suoralla nelosella.
 
Miksi Puimurin kohdalla pitää aina mainita suora kuutonen? En minäkään yleensä mainosta, että minulla on Ford suoralla nelosella.

Koska satun tietämään että Puimurilla on (ja on ollut) mallistossa myös todella paskoja vikapommi koneita. Muuten tulee viestiä, että ei bemun koneet kestä mitään, jakopäät pomppii jne, mikä aivan totta tiettyjen tyyppien kohdalla. Nuo legendaariset vapari kuutoset ovat luotettavassa ja melkein ikiliikkujan maineessa.

Mutta pointti oli, että motille ei tarvinnut mitään tehdä, mutta kaikki muut osat ko. autossa sitten hajosivatkin aivan liian tiheään. Konerikko tai automaattiloota on toki yksi mahdollisesti kalliimmista yksittäisistä rempoista autoon, mutta kyllä noista pikkuvioista tuli vuosien aikana todella paljon maksettavaa jopa useamman vaihtomoottorin arvosta.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.

Ehkä tuo moottorin LSPI-nakutus kannattaa näistä tunnustella. Omassa Astrassa en ole tuota havainnut 95-bensalla.
.
TM-käyttötesti 60 000 km: Opel Astra Sports Tourer Innovation 1,4 Turbo
...Astran bravuurinumero on sen hyvät ajo-ominaisuudet...
 
Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:

Joo järkivalinta, jos tykkää koneremonteista. Nuo Toyotan 2.2 dieselit on ihan paskaa.
 
Jäänyt itelle jotenkin sellainen kuva että plugarihybridejä ei kannattaisi vaihdokkeina ostaa lainkaan, mutta kieltämättä ajamisen edullisuus houkuttaisi.
Jos plugarilla on ajettu sähköllä, kuten voisi olettaa koska sellainen on hankittu, niin bensakone on pyörinyt vaan 1/3 - 1/2 ajetuista kilometreistä. Eli ne ovat koneeltaan vähän ajettuja. Akun mahdollisesti laskeva kapasiteetti tarkoittaa vähemmän kilometrejä sähköllä ja enemmän bensalla, mutta silti sen verot lasketaan pienten päästöjen mukaan. Riski tulee siitä, jos ajoakku menee niin tilttiin, ettei auto suostu toimimaan ollenkaan, jolloin marmorilla vaihtoakku on kallis. Mutta valmistajien rinnalle on jo tullut muitakin vaihtoehtoja plugareiden ja sähköautojen akkujen vaihtoon sekä korjaukseen.
 
Jos plugarilla on ajettu sähköllä, kuten voisi olettaa koska sellainen on hankittu, niin bensakone on pyörinyt vaan 1/3 - 1/2 ajetuista kilometreistä. Eli ne ovat koneeltaan vähän ajettuja. Akun mahdollisesti laskeva kapasiteetti tarkoittaa vähemmän kilometrejä sähköllä ja enemmän bensalla, mutta silti sen verot lasketaan pienten päästöjen mukaan. Riski tulee siitä, jos ajoakku menee niin tilttiin, ettei auto suostu toimimaan ollenkaan, jolloin marmorilla vaihtoakku on kallis. Mutta valmistajien rinnalle on jo tullut muitakin vaihtoehtoja plugareiden ja sähköautojen akkujen vaihtoon sekä korjaukseen.
En olisi ollenkaan varma tulkinnastasi, että koneet ovat parempia/vähemmän ajettuja. Ei noita koneita tasainen käynti tapa vaan kylmäkäynnistykset ja kylmänä käyttö. Varsinkin lyhyttä kylmänä käyttöä tulee hyvällä todennäköisyydellä hybridin koneelle enemmän. Lisäksi vielä jos sattuu niin, että sähköllä ajetaan todella paljon ilman koneen käynnistyksiä, niin ei se käynnistys seisoneiden öljyjen/bensojen takia ainakaan mikään kovin kevyt ole. Sinällään aika yhdentekevä juttu, kun koneet keskimäärin kestävät nykyään pitkään. Pätkivästä käytöstä vaan seuraa helposti ylimääräistä huoltotarvetta.
 
En olisi ollenkaan varma tulkinnastasi, että koneet ovat parempia/vähemmän ajettuja. Ei noita koneita tasainen käynti tapa vaan kylmäkäynnistykset ja kylmänä käyttö. Varsinkin lyhyttä kylmänä käyttöä tulee hyvällä todennäköisyydellä hybridin koneelle enemmän. Lisäksi vielä jos sattuu niin, että sähköllä ajetaan todella paljon ilman koneen käynnistyksiä, niin ei se käynnistys seisoneiden öljyjen/bensojen takia ainakaan mikään kovin kevyt ole. Sinällään aika yhdentekevä juttu, kun koneet keskimäärin kestävät nykyään pitkään. Pätkivästä käytöstä vaan seuraa helposti ylimääräistä huoltotarvetta.

Tuokin riippuu aika paljon plugarista. Esim. Amperalla pätkivää käyttöä kylmänä ei tule juuri lainkaan mikäli akku ladataan päivittäin.
 
Joo järkivalinta, jos tykkää koneremonteista. Nuo Toyotan 2.2 dieselit on ihan paskaa.

Ei enää tuolloin.

Ennen 2009 loppuvuotta valmistetuissa toyoytan 2.2l D4D-dieseleissä on vakava tyyppivika, mutta tuo auto on tehty nelisen vuotta myöhemmin, tuossa tuota vikaa ei ole
 
Nyt ei ihan aukea, miksi Ampera olisi erilainen?

Sarjahybridi eli täysi suorituskyky saadaan pelkällä sähköllä. Jos pakkasta on yli 10 astetta niin sillloin polttomoottria käytetään ajoittain lämmitykseen, mikä on vähän hölmöä lyhyillä matkoilla, mutta missään tilanteessa kylmälle polttomoottorille ei tule suurta kuormitusta.
 
Sarjahybridi eli täysi suorituskyky saadaan pelkällä sähköllä. Jos pakkasta on yli 10 astetta niin sillloin polttomoottria käytetään ajoittain lämmitykseen, mikä on vähän hölmöä lyhyillä matkoilla, mutta missään tilanteessa kylmälle polttomoottorille ei tule suurta kuormitusta.
Eihän tämä nyt mitenkään poista sitä, että akun loputtua kone käynnistyy (ja yleensä sitten onkin jo kohta aika pysähtyä). Eli ihan samanlailla kylmästartteja tulee koneelle reippaasti ja tuolla -10 rajalla vielä enemmän kuin normaalisti. Moottorin käynnistyshetkihän se moottorin kulumisen suurin ongelma on, kun öljyt ovat pinnoilta karanneet, ei sen jälkeinen aika. Kylmänä käyttö toki tuottaa lisäksi palamisen epäpuhtauden takia enemmän pinnoille tarttuvaa paskaa, oli kone tyhjäkäynnillä tai kuormituksessa.

e: Tarkoitus ei ole mitenkään hakemalla hakea hybridille tästä ongelmaa. Kuten jo kirjoitin, moottoreiden keston kannalta mitätön merkitys (pakokaasujen puhdistusjärjestelmän kannalta ehkä ei niinkään?). Oleellisin asia oli, että mielestäni oli väärin olettaa, että hybridin kone olisi jotenkin vähemmän kulunut kilometreihin nähden, kun käyttötapa poikkeaa selvästi peruskoneesta.
 
En olisi ollenkaan varma tulkinnastasi, että koneet ovat parempia/vähemmän ajettuja. Ei noita koneita tasainen käynti tapa vaan kylmäkäynnistykset ja kylmänä käyttö. Varsinkin lyhyttä kylmänä käyttöä tulee hyvällä todennäköisyydellä hybridin koneelle enemmän. Lisäksi vielä jos sattuu niin, että sähköllä ajetaan todella paljon ilman koneen käynnistyksiä, niin ei se käynnistys seisoneiden öljyjen/bensojen takia ainakaan mikään kovin kevyt ole. Sinällään aika yhdentekevä juttu, kun koneet keskimäärin kestävät nykyään pitkään. Pätkivästä käytöstä vaan seuraa helposti ylimääräistä huoltotarvetta.
Passat GTE:llä ainakaan sähköajo ei ole se rasittava osuus, vaan tavallinen hybriditila. Hybriditilassa bensakone lepäilee vähän väliä matka-ajossakin ja sitten se tempaisee itsensä käyntiin. Nämä toistuvat käynnistykset eivät kuitenkaan tapahdu enää kylmänä, vaan se kylmäkäynnistys tulee käytännössä kerran ajossa jos vaihdetaan sähköstä hybridille. Mutta VW taitaa olla samaa mieltä kanssasi kylmäkäynnistysten haasteista, sillä huolto-ohjelma öljyjen ja tulpien vaihdon kanssa on aika rankka, kun huoltovälin aikana ei bensakone usein kovin paljon pyöri. Silti, jos auto ajetaan romuttamolle 300tkm mittarissa, niin bensakone tuskin on käynyt edes 150tkm edestä, joten itse ainakin luotan koneen keston olevan plugareissa enemmän kuin riittävä.
 
Passat GTE:llä ainakin sähkö ajo ei ole se rasittava osuus, vaan tavallinen hybriditila. Siinä bensakone lepäilee vähän väliä matka-ajossakin ja sitten se tempaisee itsensä käyntiin. Nämä toistuvat käynnistykset eivät kuitenkaan tapahdu enää kylmänä, vaan se kylmäkäynnistys tulee käytännössä kerran ajossa jos vaihdetaan sähköstä hybridille. Mutta VW taitaa olla samaa mieltä kanssasi kylmäkäynnistysten haasteista, sillä huolto-ohjelma öljyjen ja tulpien vahdon kanssa on aika rankka, kun huoltovälin aikana ei bensakone usein kovin paljon pyöri.
Noinkohan se kone talvella mahtaa pysyä lämpimänä pätkissä käyttäen? Ja edelleen joka käynnistyksellä, oli kylmä tai kuuma, tapahtuu metalli-metalli kontaktia, kun öljyä ei ole vielä takaisin väliin virrannut. Noh, tilastotiede on ystävä. Vuosien saatossa se tulee nähtäviin porsiiko hybridien koneet nopeammin kuin perusmyllyt. Ostajien kannalta tieto toki tulee liian myöhään. Tuo tiheä huoltoväli auttaa varmasti (mutta myös maksaa).
 
Tuota diesel/E85/kaasu -dilemmaa tässä pohtinut ja tuli vastaan hyvillä varusteilla 2015 Volvo V70 Plug-in hybrid (diesel/sähkö).
Palataanpa vielä tähän:
- Oliko V70:stäkin hybridi? Luulin että vain V60:stä.
- Suomessa ei käytännössä ole diesel-plugareita. Niillä on niin kova käyttövoimavero, ettei ne ole järkeviä.
 
Palataanpa vielä tähän:
- Oliko V70:stäkin hybridi? Luulin että vain V60:stä.
- Suomessa ei käytännössä ole diesel-plugareita. Niillä on niin kova käyttövoimavero, ettei ne ole järkeviä.
V60 oli kyseessä, näköjään typotin. Mutta joo kyseessä oli diesel-plugari. Eikä ainakaan näiden tietojen perusteella käyttövoimavero kovin järjetön ollu vrt. oma S60 jossa vero vähän vajaa 400€.

Mutta joo, päädyin lopulta skippaamaan tuon, ei uskalla gamblata noiden akkujen laadun kanssa vielä kun tuossa V60:ssä on ollu muitakin tyyppivikoja.
 
V60 oli kyseessä, näköjään typotin. Mutta joo kyseessä oli diesel-plugari. Eikä ainakaan näiden tietojen perusteella käyttövoimavero kovin järjetön ollu vrt. oma S60 jossa vero vähän vajaa 400€.

Mutta joo, päädyin lopulta skippaamaan tuon, ei uskalla gamblata noiden akkujen laadun kanssa vielä kun tuossa V60:ssä on ollu muitakin tyyppivikoja.

D6 on varmaan riskialtteimpia plugareita eli ehkä hyvä skipata...saattaa tosin olla vielä koeponnistamatta miten valmistaja oikeasti vastaa vioista takuuajan jälkeen. Se kuuluisa tapaushan oli liikkeen omistuksessa ja kaikkia huoltoja ei kai oltu tehty ihan oikein.
 
D6 on varmaan riskialtteimpia plugareita eli ehkä hyvä skipata...saattaa tosin olla vielä koeponnistamatta miten valmistaja oikeasti vastaa vioista takuuajan jälkeen. Se kuuluisa tapaushan oli liikkeen omistuksessa ja kaikkia huoltoja ei kai oltu tehty ihan oikein.

Hyvä tietää. Meinasi jo sokaista hyvät varusteet ja ostohousut oli jo nilkoissa menossa ylös asti ennen kuin malttoi mielensä ja alkoi googlettelemaan tuota autoa. Taidanpa ihan suosiolla kuitenkin etsiä dieselperheestä jotain sopivaa (ko. Octavia esim kävi mielessä) tai teen viinamuutoksen S60:iin ja ajelen sen kiltisti loppuun. Jotenkin muutenkin hieman allergisoi nuo nykyajan kiina-Volvot, tähän asti kun on ajanut alunperin ruotsalaisilla volleilla.
 
Tämäkin on uusi tuttavuus, joka ei taida olla saatavilla ihan lähikuukausina. Nykyinen kulkupeli pitäisi viedä paalaimeen jo ensi kuussa jos minulta kysytään. Vähän epäilyttää 1,6-litrainen bensamoottori tuon kokoluokan autossa.
Kyllä tuota jo ainakin Saksan ja Puolan sivuilla myydään. Olisikohan liikeessä tarjolla tarkempaa tietoa, jos kiinnostaa.

Videolla oli muuten ominaisuus, että cruise control hidasti automaattisesti nopeuskameran kohdalla perustuen karttadataan. Onkohan se enabloitu myös Euroopassa. "Navigationsbasierte Geschwindigkeitsregelanlage (Navigation based Smart Cruise Control, NSCC)"

 
Täällä kun on tietoa autoistakin paljon, niin kysytään nyt.

Tarkoitus olisi vaihtaa ’09 diesel astra bensaan ja uudempaan ja silmä on jäänyt niin kahteen malliin. Kolmosmallin Focus ja kolmosmallin Megane. Google ei mitään pahaa näistä löytänyt, varsinkin Meganen 1.4 on ollut kiikarissa.
Löytyykö omaa kokemusta näistä foorumisteilta?

Ja farkkuna molemmat
 
Täällä kun on tietoa autoistakin paljon, niin kysytään nyt.

Tarkoitus olisi vaihtaa ’09 diesel astra bensaan ja uudempaan ja silmä on jäänyt niin kahteen malliin. Kolmosmallin Focus ja kolmosmallin Megane. Google ei mitään pahaa näistä löytänyt, varsinkin Meganen 1.4 on ollut kiikarissa.
Löytyykö omaa kokemusta näistä foorumisteilta?

Ja farkkuna molemmat
Itseltä löytyy kolmoskorin focus farkkuna.

Eipä siitä ole ihmeempää moitittavaa, perusvarmasti toiminut tähän asti (1.6 ecoboost 150hv ja manuaali), ajettu alle 130tkm. Menee matka ajossa omalla ei niin säästeliäällä ajotavalla 5,9-6,5 l/100km, kaupunkipyörityksessä saa lisätä litran tuohon ja talvipakkasilla toisenkin.

Kyseinen auto on mulle toinen mk3 focus, niin muutama pointti:
- mielestäni 1.6 ecoboost on paras kone (vs. 1.0 ecoboost tai 1.6 vapari) pre-facelift malleissa, facelifteissäkin ottaisin sen 1.5 ecoboostin ennen 1.0:aa. Siinä on kuitenkin sen verran ratkaisevasti enemmän tehoa ja vääntöä, että etenkin maantieajossa isompi kone on kivempi. Toki pelkässä kaupunki ajossa tuolla ei niin väliä ole, 1.0 voi olla aktiivisella kepin hämmentämisellä myös taloudellisempi.

- älä ota powersiftiä eli automaattia, ei ole mikään maailman varmatoimisin tai mukavin aski, ainakaan internetin perusteella. Itsellä on hyvin vähän kyseisestä askista kokemusta, ainoastaan yhden koeajon verran. Siinä kuitenkin oli sellaista vikaa, että vaihteet eivät vaihtuneet mitenkään nätisti ja liikkeelle lähtö oli tosi töksähtävää (vrt. Volkkarin kunnossa oleva dsg-automaatti).

- katso yksilö, jossa on titanium-varusteet (autom. ilmastointi, avaimeton käynnistys, vakkari, lämmitettävä tuulilasi)

- pre-facelifteissä yrittäisin jahdata autoa, jossa on sonyn soitin. Näissä on jo tehtaalta handsfree sekä audion toisto blen yli, siis jos noilla ominaisuuksilla on väliä. Ökyversiossa on lisäksi navi, eli soittimesta on kaksi eri varianttia. Faceliftien soittimista en osaa sanoa mitään. Tämä tosin ei ole mikään maailmaa kaatava juttu, sillä näihin soittimen vaihto on suht simppeliä, ja sen voi tehdä itse tai teetättää ammattilaisilla. Itse juuri vaihdoin 2-din soittimeen, koska peruutuskamera ja android auto :)

- jos vaan mahdollista, niin ota auto jossa on bi-xenonit. On muuten 'hieman' paremmat karvalakkihalogeeneihin verrattuna syyspimeillä

- ja viimeisenä: silmäile kori läpi tarkkaan läpi, sillä fordit ovat luonnollisia talentteja ruostumisen suhteen. Ongelma kohtia omien kokemusten perusteella lokarin kaaret etenkin takana (puskuri tiukasti lokaria vasten ja hankaa maalipinnan rikki lokarin ja puskurin välistä) sekä takakontin pokkaukset / terävät kulmat, joista maali lähtee todella helposti lohkeilemaan (takavalojen läheltä). A-pilarit ja tuulilasin ympärys on myös hyvä katsella läpi.

Sellaiset kokemukset itsellä. Etenkin titaniumina varustetaso hyvä hankintahintaan nähden, ja kohtuu hyvä laadultaan myös sisältä. Ei pärjää esim saman ikäluokan a3:lle tai golffille varusteissa, materiaaleissa tai hiljaisuudessa, mutta toisaalta hinnassakin on ollut aikoinaan jokunen tonni eroa.
 
Olisi tarkoitus vaihtaa neliveto-dieseliin kun asutaan vähän huonommin hoidetun tien päässä kauempana keskustasta. Osaako osaavammat sanoa tästä MB C350 CDI 4maticista positiivista/negatiivista? Ilmeisesti ihan kestäviä pannuja nuo mersun moottorit, mutta suurin kysymysmerkki itelle tuli huoltohistorian kanssa - tässäkin kun on jo sähköinen huoltokirja, niin kuinka näen tälle tehdyt huollot ja huoltohistorian? Pyysin myyvältä liikkeeltä kuvat huoltohistoriasta mutta vastasivat vaan että "autossa on sähköinen huoltokirja jossa näkyy vain kilometrit ja päivämäärät. Remontteja ei muutenkaan merkitä huoltokirjaan, vain rastit ruutuun huolloista." Mutta kyllä kai ostajan pitäisi pystyä huollot näkemään ennen auton ostamista?
 
Moottorithan noissa on ihan kestäviä, mutta noilla kilometreillä herää kysymykseksi sitten itse voimansiirto + alustan osat. Juuri tuo 200 000km ajettu auto alkaa nimittäin olemaan niillä kilometreillä, että voimansiirto + alustan osat alkavat olemaan huoltojen/vaihtojen tarpeessa, autosta riippumatta.
 
Ei kai tuon 200 000 km pitäisi vielä kovin suuri haaste olla nykyajan autoille, toki säännöllisesti huollettuna kestää kaikki pitempään.
 
Moottorithan noissa on ihan kestäviä, mutta noilla kilometreillä herää kysymykseksi sitten itse voimansiirto + alustan osat. Juuri tuo 200 000km ajettu auto alkaa nimittäin olemaan niillä kilometreillä, että voimansiirto + alustan osat alkavat olemaan huoltojen/vaihtojen tarpeessa, autosta riippumatta.

No Merssussa on aina merssun huoltohinnat, mutta sen varmasti tiedätkin. Ja nelikolla ei mene ikinä vikaan vaikka ois haldex. Mut tuossa ilmeisesti jatkuvasti vetävä 45/55 vetosuhteella oleva neliveto. Talvella sitten vaan muistaa pihasta lähtiessä ottaa luistoneston vähintään pois päältä että ei puske liukkaalla. Tai en tiedä miten merssun 4matic käyttäytyy, mutta audin torsen ainakin puskee ku etuvetonen jos on luistonesto päällä liukkaalla.... :cigarbeye:
 
No Merssussa on aina merssun huoltohinnat, mutta sen varmasti tiedätkin. Ja nelikolla ei mene ikinä vikaan vaikka ois haldex. Mut tuossa ilmeisesti jatkuvasti vetävä 45/55 vetosuhteella oleva neliveto. Talvella sitten vaan muistaa pihasta lähtiessä ottaa luistoneston vähintään pois päältä että ei puske liukkaalla. Tai en tiedä miten merssun 4matic käyttäytyy, mutta audin torsen ainakin puskee ku etuvetonen jos on luistonesto päällä liukkaalla.... :cigarbeye:

Vertailin tuossa Volvon ja Mersun huoltohintoja niin ei pitäisi kovin isoa eroa itseasiassa olla pitemmällä aikavälillä mitattuna. Ja Volvon hintoihin on nyt tullut totuttua tässä viimeisen kolmen vuoden aikana... :D En tiedä, en ole itsekään mersun 4maticilla koskaan ajellut, pitäisi käydä ainakin testaamassa, tietysti liukkaan kelin testejä on nyt näillä keleillä vähän haastava tehdä...
 
Vertailin tuossa Volvon ja Mersun huoltohintoja niin ei pitäisi kovin isoa eroa itseasiassa olla pitemmällä aikavälillä mitattuna. Ja Volvon hintoihin on nyt tullut totuttua tässä viimeisen kolmen vuoden aikana... :D En tiedä, en ole itsekään mersun 4maticilla koskaan ajellut, pitäisi käydä ainakin testaamassa, tietysti liukkaan kelin testejä on nyt näillä keleillä vähän haastava tehdä...

Joo vähän vaikee kyl. Ja satavarmasti lyödään tonni tai pari lisää hintaa ensilumien jälkeen :lol:
 
Lähinnä periaatteellisesti hankkisin päivitetyn eli "faceliftatun" mallin, niissä on aina paranneltu edellisen 3-4v aikana huomattuja vikapaikkoja.

Varmistut vain, että vaihteistoon (ja mieluusti muuhunkin) voimansiirtoon on tehty öljynvaihto (ja) ettei pyöri valmistajan alkuperäisellä rasvalla.

E: huoltohintoihin voi vaikuttaa ostamalla osat ja nesteet muualta ja käyttämällä muuta paikkaa työhön kuin merkkihuoltoa.
 
Mut itellä nyt toinen nelikko menossa. Eka oli IV Golf 2.8 V6 4Motion haldexilla, niin oli aika kiva peli ja meni syvässäkin hangessa. Nyt tosiaan tää A6 auri alla ja menee kyl paremmin hangessa/loskassa ku golf. Tietty paino auttaa ja sitten tuo jatkuva neliveto..
 
Mut ikinä en enää vajaavetoista hommaa, se on varma :sevil:
 
Lähinnä periaatteellisesti hankkisin päivitetyn eli "faceliftatun" mallin, niissä on aina paranneltu edellisen 3-4v aikana huomattuja vikapaikkoja.

Varmistut vain, että vaihteistoon (ja mieluusti muuhunkin) voimansiirtoon on tehty öljynvaihto (ja) ettei pyöri valmistajan alkuperäisellä rasvalla.
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)
 
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)

Sama meno VAGinoissa. Ei kuulu automaattilootan öljynvaihdot huolto-ohjelmaan.. Ainakaan vanhemmissa.
 
Ei ellet pidä autoa yli viis vuotta. :btooth: Volvolla kuuluu öljynvaihto huolto-ohjelmaan jos auto on rekisteröity ammattiliikenteeseen, ei yksityiselle. 60.000km/4v, siltikään Haldex ei lukeudu ellei itse tiedä/osaa vaatia, VW samassa tekniikassa on huoltoväli.
 
Oma tietämys oli 6v Aisinista, nythän niissä on 8v tilalla. Mutta ellei tuo 90.000tkm tule parissa, kolmessa vuodessa niin vaihtaisin silti viimeistään 4v kuluttua, poikittaismoottorien vaihteistoissa ei ole kovin isotilavuuksinen öljyreservi.
 
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, pitääkin vielä katsella josko faceliftattuja sattuisi tuohon omaan hintahaarukkaan. Quattroa en laskisi myöskään pois laskuista.

Tosiaan tuo vaihteiston ja mielellään muunkin voimansiirron öljynvaihto on kriteerinä jota olisin tuolta huoltohistoriasta ensimmäisenä katsellut. Vaihtelin just omaan Volleen pari vuotta sitten nuo vaikka Volvolla taitaa olla sellainen kanta ettei ikinä Volvon omia öljyjä tarvitsisi vaihdella... :)
220 ja 250 kone noissa on käytännössä sama ja hyviä laitteita, kunhan ei ole ensimmäisiä eli jotain alle 2010? Automaattiaski myös ihan kestävä laitos. Ostaisin faceliftatun jos vaan mahdollista. 4maticista en osaa sanoa. Lisäkulu, mutta ei ymmärtääkseni mikään pommi.
Lyö kone kylmänä käyntiin ja kuuntele käynnistyksessä pitääkö ketju kovaa kolinaa. Suuttimien vuodon voi tarkastaa helposti ottamalla koneen päältä suojan pois ja muutenkin kaikki vuodot konehuoneesta. Kuunnellakkin suuttimia voi ajaessa, jos osaa. Raksuttaa kovempaa jos on huonossa iskussa, poppamiesjuttuja kai.
Kokeile että laatikko vaihtaa nätisti kylmänä ja lämpimänä. Ei pitäisi nykiä juurikaan tai lyödä "liian nopeasti" vaihdetta silmään.
Automaatin öljyjen vaihto olisi pitänyt tapahtua noin 100tkm paikkeilla, kannattaa tarkistaa se. Ja kannattaa vaihtaa heti (jos kun tuommosen 200tkm ajetun ostaisi). Kattavampi huoltohistoria muistaakseni pitäisi saada marmoritiskiltä pyytämällä, en tosin ole ihan varma tästä ja pitää varmaan omistaa auto siinä vaiheessa. Itsellä ainakin on paperisena kaikki vanhat huollot sisältöineen.

YeT9zgX.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
 
Olisi tarkoitus vaihtaa neliveto-dieseliin kun asutaan vähän huonommin hoidetun tien päässä kauempana keskustasta. Osaako osaavammat sanoa tästä MB C350 CDI 4maticista positiivista/negatiivista? Ilmeisesti ihan kestäviä pannuja nuo mersun moottorit, mutta suurin kysymysmerkki itelle tuli huoltohistorian kanssa - tässäkin kun on jo sähköinen huoltokirja, niin kuinka näen tälle tehdyt huollot ja huoltohistorian? Pyysin myyvältä liikkeeltä kuvat huoltohistoriasta mutta vastasivat vaan että "autossa on sähköinen huoltokirja jossa näkyy vain kilometrit ja päivämäärät. Remontteja ei muutenkaan merkitä huoltokirjaan, vain rastit ruutuun huolloista." Mutta kyllä kai ostajan pitäisi pystyä huollot näkemään ennen auton ostamista?
Tuossa uggeli jo tärkeimmät mainitsi mutta yksi mikä pitää Mersun 4maticin kanssa muistaa että renkaat ovat kaikki 4 samankokoisia. Jos ei ole tietoa milloin laatikkoon vaidettu öljyt niin heti huuhteluvaihtoon. Laatikon toimintaa voi koeajolla, silltä tuon 7-vaihteisen ei hirveästi pitäisi kuitenkaan miettiä vaihdoissa. Huolloista sen verran että ainakin yhtä sukupolvea vanhempi OM646-moottorinen E-malli on helpoin itse huollettava mikä minulla ollu. Öljyt voi imeä imurilla mittatikun reijästä, kaikki suodattimet on hyvin esillä eikä tarvi paljon purkaa. Eikä suodattimet maksa paljoa, juuri tilasin öljyn, ilman, raitisilma aktiivihiilenä ja diesel -suodattimet mann-filttereinä ja makso yhteensä 55e. Ja en usko että ainakaan hirveästi olisivat huollettavuutta vaikeuttaneet tuohon OM651-moottoriin.

Sitten tuossa on tarkemmat varustetietot vin-dekooderin kautta (nettiauton myyjät harvoin saa kaikki oikein ilmoitukseen):
 
Tuossa uggeli jo tärkeimmät mainitsi mutta yksi mikä pitää Mersun 4maticin kanssa muistaa että renkaat ovat kaikki 4 samankokoisia. Jos ei ole tietoa milloin laatikkoon vaidettu öljyt niin heti huuhteluvaihtoon. Laatikon toimintaa voi koeajolla, silltä tuon 7-vaihteisen ei hirveästi pitäisi kuitenkaan miettiä vaihdoissa. Huolloista sen verran että ainakin yhtä sukupolvea vanhempi OM646-moottorinen E-malli on helpoin itse huollettava mikä minulla ollu. Öljyt voi imeä imurilla mittatikun reijästä, kaikki suodattimet on hyvin esillä eikä tarvi paljon purkaa. Eikä suodattimet maksa paljoa, juuri tilasin öljyn, ilman, raitisilma aktiivihiilenä ja diesel -suodattimet mann-filttereinä ja makso yhteensä 55e. Ja en usko että ainakaan hirveästi olisivat huollettavuutta vaikeuttaneet tuohon OM651-moottoriin.

Sitten tuossa on tarkemmat varustetietot vin-dekooderin kautta (nettiauton myyjät harvoin saa kaikki oikein ilmoitukseen):

Hyvä tietää! Auto tosin ehti menemään jo nenän edestä, myyjä varmaan ajatteli että on helpompi myydä jollekin joka ei kysele esim. huoltokirjaa ennen ostamista kun oli niin nihkeää tuo toiminta autoliikkeen puolelta. :rolleyes: Mutta samaa mallia varmasti tulee kyllä tiirailtua.
 
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
Eikös noissa ole lähinnä ruostuminen suurin ongelma.
 
Nopeasti ainakin menee nuo 250 CDI:t, Faceliftistä ehdin jo koeajon varaukseen asti kunnes myyjä huomasi auton olevan jo myyty. Taidan pistää loputkin autot paaliin ja lopettaa koko autokaupustelun, vituttaa nyt sen verran jo kaikki auton etsimiseen käytetty turha aika :lol:
 
Sellainen huomio että 220CDI on käytännössä sama kuin 250CDI, ohjelmistolla on vain tehoa muutettu. Eli 220:stä saa softaamalla saman verran tehoa/vääntöä, kuin 250:sta softaamalla. Että ei sen takia tarvi väheksyä 220CDI:tä, toki jos ei halua käyttää softattavana.
 
Sellainen huomio että 220CDI on käytännössä sama kuin 250CDI, ohjelmistolla on vain tehoa muutettu. Eli 220:stä saa softaamalla saman verran tehoa/vääntöä, kuin 250:sta softaamalla. Että ei sen takia tarvi väheksyä 220CDI:tä, toki jos ei halua käyttää softattavana.
Tai lisäyksenä on että suuttimet on isommat 250CDI:ssä. Mutta kuitenkin 220CDI:stä saa softattua 240-250 hv ja 500 Nm, kun taas 250CDI:stä 260-270hv ja 560-580nm. Jotka on minusta melko mukavia lukemia.
 
Emännälle jotain fiksua työmatka-autoa etinnissä. Työmatks noin 20km motaria suunta ja kaupunkiajoa jonkun verran. 1 iso koira löytyy niin mitään ihan pikkukippoa ei voi otttaa.


Mites tuo, onko tuon ikänen voortti missä maineessa? Koirahan takapenkille joutuisi mikä ei kovin ideaali nyt tietenkään ole, mutta muuten fiksun olonen?

Varmaan joku 3ke budjetti
En ostaisi. Omistan edelleen 06 mallin farkun, ruostetta on. Vikoja enemmän kuin bemareissa, jättänyt tielle 8 kertaa. Koko alusta vaihdettu, kuten myös melkein kaikki muukin. Tyyppivikoja pitkä lista. Suosittelen Toyota tai Honda tuohon budjettiin. Saat muuten focusta korjatta kymppitonnilla.
 
Saman ikäluokan japseissakin kyllä saa jo katsoa sisältyykö pohja hintaan. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta karkeasti 2002 C5 ja 2013 Honda Jazz näyttivät 2017 alussa pohjiltaan ruosteen osalta suurinpiirtein samalta. Ei varsinaisesti mairitteleva tulos Hondalle. Ruostesuojatun yksilön jos löytää, niin voi olla hyvä diili. 3 k€ on kyllä sellainen raja, että melkein rajaa varsinkin ruostesuojatut japsit pois, jos edes jotenkin järkevän ikäisen haluaa. Sitikan C5 farkkumallia voi suositella tilojen ja hinnan puolesta, varaosatkin ovat halpoja ja auto on suht mukava työskennellä, jos on paikka ja työkalut pysyy käsissä. Toki 3 k€ hintaluokassa mikä tahansa muukin peli tulee kalliiksi, jos itse ei pysty tekemään remppoja.
 
Kaiken kaikkiaan, hyi hitto mikä homma tuo vaihtoauton katseleminen. Nettiautosta katselu ja haaveilu on mukavaa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa sopimaan vaihdoista ja katselemaan omaa likviditeettiään niin puskee vaan hikeä ja mieleen hiipii vain ajatus että "oletko tekemässä suurinta virhettä ikinä" vaikka asiaa on tiiraillut joka kantilta niin kauan että vaimo ei jaksa enää puhua autoista mitään. Sanoi vaan että osta jos tekee mieli. :D Nykyinen Volle olisi tällä hetkellä velaton, uuteen pitäisi varmaan pari vuotta maksaa maltillista lainanlyhennystäkin.

Saman ikäluokan japseissakin kyllä saa jo katsoa sisältyykö pohja hintaan. Olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta karkeasti 2002 C5 ja 2013 Honda Jazz näyttivät 2017 alussa pohjiltaan ruosteen osalta suurinpiirtein samalta. Ei varsinaisesti mairitteleva tulos Hondalle. Ruostesuojatun yksilön jos löytää, niin voi olla hyvä diili. 3 k€ on kyllä sellainen raja, että melkein rajaa varsinkin ruostesuojatut japsit pois, jos edes jotenkin järkevän ikäisen haluaa. Sitikan C5 farkkumallia voi suositella tilojen ja hinnan puolesta, varaosatkin ovat halpoja ja auto on suht mukava työskennellä, jos on paikka ja työkalut pysyy käsissä. Toki 3 k€ hintaluokassa mikä tahansa muukin peli tulee kalliiksi, jos itse ei pysty tekemään remppoja.

Pitäisi joskus kyllä käydä testaamassa tuo C5 kun niin moni on kehunut tuota mukavaksi ajaa. Toki C5 ja C3 painii ihan eri luokissa varsinkin noin isolla ikäerolla, mutta ainakin oma kakkosautona toimiva -02 C3 on yksi hirveimpiä autoja mitä olen ajanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 801
Viestejä
4 517 163
Jäsenet
74 476
Uusin jäsen
Modizz
Back
Ylös Bottom