Mikä auto minulle?

Tuo uusi Civic on yksi vakaimpia autoja, mitä km77 on testannut väistökokeessa. Auto selvitti väistökokeen 79km/h ja oli kyllä niin vakuuttavan näköinen suoritus, että ei voi kuin antaa Hondan insinööreille pisteet.

Tuossa videota.
 
Tämä nyt liippaa aika läheltä niin kysäisenpä:

Kuinka nopeasti olette saaneet santanderilta varmenteen lainan poismaksun jälkeen?

Olen nyt reilu puolitoista viikkoa sitä postitse odottanut, tänä viikonloppuna olisin lähtenyt autoa kauppaamaan/vaihtamaan mutta eipä sitten:shifty:
 
Tuo uusi Civic on yksi vakaimpia autoja, mitä km77 on testannut väistökokeessa. Auto selvitti väistökokeen 79km/h ja oli kyllä niin vakuuttavan näköinen suoritus, että ei voi kuin antaa Hondan insinööreille pisteet.

Tuossa videota.


Taisi kuitenkin saada vain 4 tähteä EURONCAP-törmäystestissä, kun edeltäjä sai viisi tähteä. Mulla V60 vaihtui tuohon edellisen korimallin Civiciin, ja matkustamo pysyi yhtä turvallisen tuon testin tulosten mukaan.
 
Noi tähdet on kyllä yks kusetus nykyään, kun vaaditaan ties mitä hilavitkutinta, että saa täydet tähdet. Muistaakseni joku palikka puuttuu Civicistä ja sen takia vähemmän tähtiä.
 
Noi tähdet on kyllä yks kusetus nykyään, kun vaaditaan ties mitä hilavitkutinta, että saa täydet tähdet. Muistaakseni joku palikka puuttuu Civicistä ja sen takia vähemmän tähtiä.

Samaa mieltä. Onneksi aika helposti näkee eri osa-alueiden tulokset eli voi katsoa itselle relevantit asiat. Civic oli muuten arvioitu uudelleen ja saanut 5 tähteä.
 
Tämä nyt liippaa aika läheltä niin kysäisenpä:

Kuinka nopeasti olette saaneet santanderilta varmenteen lainan poismaksun jälkeen?

Olen nyt reilu puolitoista viikkoa sitä postitse odottanut, tänä viikonloppuna olisin lähtenyt autoa kauppaamaan/vaihtamaan mutta eipä sitten:shifty:
Itellä meni muistaakseni viikko
 
Tuo uusi Civic on yksi vakaimpia autoja, mitä km77 on testannut väistökokeessa. Auto selvitti väistökokeen 79km/h ja oli kyllä niin vakuuttavan näköinen suoritus, että ei voi kuin antaa Hondan insinööreille pisteet.

Tuossa videota.

Helppo kyllä allekirjoittaa tuo vakaus, auto menee kuin kiskoilla dynaamisemmallakin ajotyylillä. Kerran on hätäpysäyttimelle ollut myös käyttöä, tuli joku kelan asiakas aika yllättäen kulman takaa suoraan fillarilla katua ylittämään, omakin jalka oli jo jarrulla, mutta hätäjarrutus toimi tehokkaammin. Tästä hätäjarrutuksesta muistan nähneeni jonkun videonkin youtubessa ihan suomalaiset autotoimituksen tekemänä, mutta en nyt tähän hätään löytänyt. Kaista-avustin on aika asiallinen myös pidemmillä matkoilla adaptiivisen vakkarin kanssa, auto ajaa käytännössä itse itseään eikä tarvitse ohjata edes mutkissa, vaan auto pitää itsensä kaistojen välissä kiltisti, toki jossain vaiheessa jos havaitsee, että rattiin ei kosketa, niin muistuttaa grafiikalla ja ratin täristämisellä.

Taisi kuitenkin saada vain 4 tähteä EURONCAP-törmäystestissä, kun edeltäjä sai viisi tähteä. Mulla V60 vaihtui tuohon edellisen korimallin Civiciin, ja matkustamo pysyi yhtä turvallisen tuon testin tulosten mukaan.

Merkityksetön asia sinänsä, mutta uusintatestissä viisi tähteä.


Hauska luokitus sinänsä: pienet perheautot, auto on kolme senttiä Avensista pienempi. :p
 
Koeajoin tuon uuden mallin muutama vuosi sitten, mutta en muista siitä hirveästi. Vanhan mallin ohjauksesta tykkään todella paljon sen nopeuden takia. Auto on ketterä kääntymään ja kiva ajettava esim liikenneympyröissä, kun rattia ei tarvitse kääntää kovin paljoa.
 
Tämä nyt liippaa aika läheltä niin kysäisenpä:

Kuinka nopeasti olette saaneet santanderilta varmenteen lainan poismaksun jälkeen?

Olen nyt reilu puolitoista viikkoa sitä postitse odottanut, tänä viikonloppuna olisin lähtenyt autoa kauppaamaan/vaihtamaan mutta eipä sitten:shifty:
Tiistaina maksoin ja perjantaina Traficomissa näkyi luovutusilmoitettuna.
 
Kuinka paha kirosana diesel on kaupunkipainotteisessa ajossa? Yhtenä kriteerinä autolle olisi perinteinen automaatti ja nämä tuppaavat lähinnä olemaan dieselin jatkeena, tai sitten valmistajan bensakone on mallia älä osta (PSA, Mersu, melkein kaikki budjettiin sopivat bemarit?) Minkään valmistajan DCT lootat ei vakuuta, että niillä pääsisi 300tkm ostamatta kahta autoa. CVT:n kestävyydestä ei kokemusta.

Seuraavaa autoa olisi tarkoitus pitää 5-10v, tai mahdollisesti paaliin asti. Ainoat kriteerit olisivat perinteinen automaatti ja luotettavassa maineessa oleva kone, mukavat penkit sekä hyvät ajovalot. Kilometrejä tulee vuodessa max 15tkm. Tuntuu että nämä kriteerit karsii kaikki nykyaikaiset bensa-automaatit

Budjetti max ~17k
 
Hakusessa työmatka-ajoon ilmastoitu bensa-automaatti alle 10tkm/v ajoon noin 2000-6000€ hintaan. Ajo pääasiassa 50-80km/h nopeusrajoituksellista tietä. Hinta voi olla budjetin yläpäässä, jos on kalliimmat rempat tehty ja mukana hyvät rengassarjat ja vice versa. Kilometrimäärää en pelkää, mutta toiveena saada 2000-luvun auto. Pientä remonttia pystyn tekemään itsekin.

Arvostaisin kommentteja näistä suosikkilistalle kertyneistä autoista ja mielipiteitä kannattaisiko jotain malleja vielä välttää tai lisätä listalle:

Toyota
- Corolla vm. 2002-2007, näitä on lähipiirissä jo pari ja on hyviä olleet, mutta ei 1.8 koneella öljynsyönnin vuoksi
- RAV4
- Avensis jäi pois tässä keskustelussa nousseiden ongelmien ja 95 bensan kelpaamattomuuden takia

Hyundai
- Sonata
- ehkä i30

Volvo
- S40 uudempi korisena
- V50
- S60, V70: mieluiten 170hv koneella

Volkswagenit tiptronicilla
- Passat 1.8t koneella
- Golfit

Honda
- Jazz kiinnostaisi näistä ehkä kaikista eniten matalien käyttökustannuksien vuoksi ja on lukemani perusteella varmatoiminen peli
- Civic 1.8, mutta syökö nämäkin öljyä?
- CR-V

Citroen
- Uudempi korinen C5 2.0 litrasella koneella, mutta on budjetin yläpäässä

Saab
- 9-3 1.8t, mutta näissä mietityttää jo melko korkeat kilometrimäärät ja monessa autossa huonosti hoidetut öljynvaihdot + sihtien putsaaminen

Ainakin Renaultit, Fordit ja Fiatit ovat rajattu pois. Myös Mersut on ulkona pelistä ruosteiden vuoksi sekä tietty kaikki DSG-laatikolla olevat. Mazda, Audi, Opel ja BMW myös hieman kysymysmerkkejä.

Kaikki kommentit tervetulleita :)
 
@KypsaIT-tuki Katselisin Hyundai/Kia akselia, niiden DSG:t eivät kärsi samoista vioista.

@Mabbis Honda Civic sedan, pappamalleja, mutta parhaiten varusteltuja.

Tekisi mieleni väitellä tovinkin tuosta ranskalaisten autojen fobiasta samaan aikaan kun ihmiset edelleen ostavat VW/Skoda/SEAT/Audi konsernimalleja ja nauttivat niiden lukuisista "säästetty tuotannossa" ominaisuuksista. Mutta olkoot...
 
@KypsaIT-tuki Katselisin Hyundai/Kia akselia, niiden DSG:t eivät kärsi samoista vioista.

@Mabbis Honda Civic sedan, pappamalleja, mutta parhaiten varusteltuja.

Tekisi mieleni väitellä tovinkin tuosta ranskalaisten autojen fobiasta samaan aikaan kun ihmiset edelleen ostavat VW/Skoda/SEAT/Audi konsernimalleja ja nauttivat niiden lukuisista "säästetty tuotannossa" ominaisuuksista. Mutta olkoot...

Semmoinen Civic sedan olisi juuri oikein sopiva sillä 1.8 koneella ja automaatilla sekä kaikilla herkuilla, mutta mietin vain että onko noissakin se 1.8 kone öljyä syövä kuten Toyotoissa.
 
Seuraavaa autoa olisi tarkoitus pitää 5-10v, tai mahdollisesti paaliin asti. Ainoat kriteerit olisivat perinteinen automaatti ja luotettavassa maineessa oleva kone, mukavat penkit sekä hyvät ajovalot. Kilometrejä tulee vuodessa max 15tkm. Tuntuu että nämä kriteerit karsii kaikki nykyaikaiset bensa-automaatit

Budjetti max ~17k
Civicci Honda Civic Tourer 1,8i Elegance A (MY15) Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mazdaa Mazda 3 5HB 2,0 (120) SKYACTIV-G Premium 6AT 5ov DH3 *MOOTTORINLÄMMITIN + SISÄLÄMMITIN* *** 6 KK KULUTON JA Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto miksei Kuutonenkin jos löytyy budjettiin.
 
Hakusessa työmatka-ajoon ilmastoitu bensa-automaatti alle 10tkm/v ajoon noin 2000-6000€ hintaan. Ajo pääasiassa 50-80km/h nopeusrajoituksellista tietä. Hinta voi olla budjetin yläpäässä, jos on kalliimmat rempat tehty ja mukana hyvät rengassarjat ja vice versa. Kilometrimäärää en pelkää, mutta toiveena saada 2000-luvun auto. Pientä remonttia pystyn tekemään itsekin.

Arvostaisin kommentteja näistä suosikkilistalle kertyneistä autoista ja mielipiteitä kannattaisiko jotain malleja vielä välttää tai lisätä listalle:

Toyota
- Corolla vm. 2002-2007, näitä on lähipiirissä jo pari ja on hyviä olleet, mutta ei 1.8 koneella öljynsyönnin vuoksi
- RAV4
- Avensis jäi pois tässä keskustelussa nousseiden ongelmien ja 95 bensan kelpaamattomuuden takia

Hyundai
- Sonata
- ehkä i30

Volvo
- S40 uudempi korisena
- V50
- S60, V70: mieluiten 170hv koneella

Volkswagenit tiptronicilla
- Passat 1.8t koneella
- Golfit

Honda
- Jazz kiinnostaisi näistä ehkä kaikista eniten matalien käyttökustannuksien vuoksi ja on lukemani perusteella varmatoiminen peli
- Civic 1.8, mutta syökö nämäkin öljyä?
- CR-V

Citroen
- Uudempi korinen C5 2.0 litrasella koneella, mutta on budjetin yläpäässä

Saab
- 9-3 1.8t, mutta näissä mietityttää jo melko korkeat kilometrimäärät ja monessa autossa huonosti hoidetut öljynvaihdot + sihtien putsaaminen

Ainakin Renaultit, Fordit ja Fiatit ovat rajattu pois. Myös Mersut on ulkona pelistä ruosteiden vuoksi sekä tietty kaikki DSG-laatikolla olevat. Mazda, Audi, Opel ja BMW myös hieman kysymysmerkkejä.

Kaikki kommentit tervetulleita :)


Volvon osalta pystyn suosittelemaan 2004+ S60/V70, kunhan laatikkoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Heikkona kohtana näissä on ABS-kehät, VVT pyörä ja budjettiin sopivissa alusta ja sisustan natinat. Unohda nuo pikkuvolvot S40 & V50.

VVT pyörä oireilee joillakin äänenä, itselläni se oli jo niin paha, että jakopään puolelta vuosi öljyä. Osan hinta on 350€, mutta samalla menee jakopääkin uusiksi kilkkeineen, jos hihna ui öljyssä. Kannattaa samalla vaihdattaa apulaiteremmin kiristin, niin sen osalta saa huolettoman pelin. Kustannus kaikkineen 1000-1300€ riippuen mitä kaikkea vaihdetaan, jos liikkeessä teettää. Yleensä VVT:t porsii siinä 200-250tkm tienoilla. 2.5T:ssä näitä on kaksi, 2.4 vaparissa yksi.


Alustan kolinoita varten kannattaa varata toinen tonni. Iskarin yläpäät kolisee edessä ja takana. Samoten pakoputken kannakkeet ruostuu puhki, mutta tämä on edullinen korjata, maksaa ehkä satasen.

Jos C5:sta katselee, niin tässä tulee ranskalaisten oma perinteinen tomaatti AL4, joka ei ole ihan niin kestävässä maineessa, mutta kyllä ne (vm 2004-2010?) laatikot kestää jos öljyjä on vaihdeltu. Näistä kahdesta päätyisin kuitenkin Volvoon.
 
Hakusessa työmatka-ajoon ilmastoitu bensa-automaatti alle 10tkm/v ajoon noin 2000-6000€ hintaan. Ajo pääasiassa 50-80km/h nopeusrajoituksellista tietä. Hinta voi olla budjetin yläpäässä, jos on kalliimmat rempat tehty ja mukana hyvät rengassarjat ja vice versa. Kilometrimäärää en pelkää, mutta toiveena saada 2000-luvun auto. Pientä remonttia pystyn tekemään itsekin.

Arvostaisin kommentteja näistä suosikkilistalle kertyneistä autoista ja mielipiteitä kannattaisiko jotain malleja vielä välttää tai lisätä listalle:

Toyota
- Corolla vm. 2002-2007, näitä on lähipiirissä jo pari ja on hyviä olleet, mutta ei 1.8 koneella öljynsyönnin vuoksi
- RAV4
- Avensis jäi pois tässä keskustelussa nousseiden ongelmien ja 95 bensan kelpaamattomuuden takia

Hyundai
- Sonata
- ehkä i30

Volvo
- S40 uudempi korisena
- V50
- S60, V70: mieluiten 170hv koneella

Volkswagenit tiptronicilla
- Passat 1.8t koneella
- Golfit

Honda
- Jazz kiinnostaisi näistä ehkä kaikista eniten matalien käyttökustannuksien vuoksi ja on lukemani perusteella varmatoiminen peli
- Civic 1.8, mutta syökö nämäkin öljyä?
- CR-V

Citroen
- Uudempi korinen C5 2.0 litrasella koneella, mutta on budjetin yläpäässä

Saab
- 9-3 1.8t, mutta näissä mietityttää jo melko korkeat kilometrimäärät ja monessa autossa huonosti hoidetut öljynvaihdot + sihtien putsaaminen

Ainakin Renaultit, Fordit ja Fiatit ovat rajattu pois. Myös Mersut on ulkona pelistä ruosteiden vuoksi sekä tietty kaikki DSG-laatikolla olevat. Mazda, Audi, Opel ja BMW myös hieman kysymysmerkkejä.

Kaikki kommentit tervetulleita :)

Kierrä kaukaa tuon ikäiset/hintaiset VAG yhtymän autot.
Tulevat hemmetin kalliiksi pitää + paljon maali/ruostunumis ongelmia.
Itse keväällä hävitin 2009 Passatin joka oli 1.8TSI:llä sekä 6-lovisella tiptronicilla.
Loota on kyllä mahtava verrattuna näihin DSG romuihin joilla en tykkää ajaa yhtään.
Moottorikin oli toimiessaan mukavan tehokas kunhan tankkas 98 eikä 95:sta.

Kulutus kaupungissa oli siellä 13l tuntumassa, motarilla 7-8l ja 80km/h maantieajossa pääsi sinne 6.4l kulutulselle.
Oli todella hieno ajettava kun omani oli vieläpä Sportline eli urheilipenkit sekä alusta oli mutkateillä oikein mukava tai suorastaan hauska ajettava.
Mutta...
Normaalissa ajossa alustan jäykkyys ihan 16" kummeilla oli turhan kova. Kun kaikki tien epätasasuudet tuli lävitse.
Sekä maavaraa oli aivan liian vähän. Lukuiset kerran roiskeläpät raapi tietä kun tuli isompi heitto tai ajoi parkkihalliin jossa oli jyrkempi luiska.
Myöskin sivuteillä pohjaan raapi lukuisia kertoja kivet.

Mutta ongelmaksi tuon kanssa tuli korkeat ylläpitokulut. Kun pidin sitä 2012 - 2020 niin tuolla ajalla vain yhden vuoden pääsin ilman tekniikka murheita.
2013 koritakuuseen siihen maalattiin uudestaan etuovet sekä vasentakalokasuoja. Ja nyt 2020 keväällä samoista paikoista maalit kuprus jälleen + takaluukku kaupanpäälle.
 


Eikös siistissä civicissä ole CVT?

Mazdoissa on se Skyactiv Drive automaatti, mikä lupasi yhdistää perinteisen automaatin ja DCT:n huon... hyvät puolet. Onko omakohtaista kokemusta millainen loota? Löytyy aika niukasti Googlella tietoa kestävyydestä, mutta kerta se on pääosin perinteinen loota, niin luulisi kestävän. Täytyy melkein jotain tuollaista käydä kokeilemassa



@KypsaIT-tuki Katselisin Hyundai/Kia akselia, niiden DSG:t eivät kärsi samoista vioista.

Olen ollut siinä uskossa että näiden DCT:t olisi ns. "kuivia", jolloin katastrofin ainekset on samat kuin DSG/Powershift?
 
Miten vanha se saa olla? Toi hintaluokka aiheuttaa vähän ongelmia, kun sillä saa vaan pienempiä koneita uudempiin autoihin ja niissä on sitten DCT, DSG tai CVT laatikkona.

Esim. Volvon S80/V70/S60 2.5T tai T5 koneella on tarjontaa, mutta menee helposti yli 10v vanhaksi. Bemaria löytyy mutta ei saa kauhean uutta korimallia sieltäkään. Mersut menee aika kalliiksi.

Yksi vois olla Opel Insignia, mutta ei ole tietoa itsellä niistä koneista miten ne kestää. Ymmärtääkseni niissä on perinteinen aski? Sen varmaan saa jostain tarkistettuakin jos tuntuu vaihtoehdolta.

Millä perusteella budjetti on valittu, kertaostos vai osamaksusopimuksen kuukausihinta tietylle ajalle? Kannattaa ehkä miettiä pientä budjetin nostoa ja sopivaa rahoitussopimusta, kun kyse kuitenkin 5-10v ajalle investoinnista jolloin olis kiva a) saada sellanen auto johon on tyytyväinen b) olla tekemättä kompromissia käyttövoiman tai vaihteiston suhteen. Muutamalla lisätonnilla tuntuis noita tuoreempia autoja saavan aikalailla eri tavalla, esim. 3-sarjan bemaria.


Iällä ei sinänsä ole merkitystä, mutta yleensä ne 12v-15v autot alkaa oleen jo aika rapeita vähintään alustaltaan. Kokemusta on 2.5T Volvoista, joten siinä mielessä tuttu ja turvallinen valinta, mutta ne alkaa oleen reilusti ajettuja ja laatikkoöljyjä käytännössä koskaan vaihdettu, niin tuo pitkäikäisyys on kysymysmerkki. Varsinkin aisinin 6-loviset on siitä öljynvaihdosta aika tarkkoja. Tietty tohon ~17 kiloon tilais jo laatikonkin varastoon odottelemaan :)

Insigniassa on sama 6-lovinen Aisin kun mk3 Volvoissa, että laatikon puolesta ok, mutta täytyy tutkia tarkemmin millainen peli muuten.

Tuo budjetti on laskettu karkeasti siten että nykyinen auto vaihdossa + loput käteisellä. Täytynee varmaan nostaa sitten budjettia ja miettiä rahoitusta.


Onko diesel noilla vuosikilometreillä sitten no-no?
 
Yksi vois olla Opel Insignia, mutta ei ole tietoa itsellä niistä koneista miten ne kestää. Ymmärtääkseni niissä on perinteinen aski? Sen varmaan saa jostain tarkistettuakin jos tuntuu
Ainaki noissa vanhemmissa (10v) insignoiden 2.0T bensamoottoreissa on jakoketju ongelmia, luulis että uudemmissa tuo on korjattu.
 
Kuinka paha kirosana diesel on kaupunkipainotteisessa ajossa? Yhtenä kriteerinä autolle olisi perinteinen automaatti ja nämä tuppaavat lähinnä olemaan dieselin jatkeena, tai sitten valmistajan bensakone on mallia älä osta (PSA, Mersu, melkein kaikki budjettiin sopivat bemarit?) Minkään valmistajan DCT lootat ei vakuuta, että niillä pääsisi 300tkm ostamatta kahta autoa. CVT:n kestävyydestä ei kokemusta.

Seuraavaa autoa olisi tarkoitus pitää 5-10v, tai mahdollisesti paaliin asti. Ainoat kriteerit olisivat perinteinen automaatti ja luotettavassa maineessa oleva kone, mukavat penkit sekä hyvät ajovalot. Kilometrejä tulee vuodessa max 15tkm. Tuntuu että nämä kriteerit karsii kaikki nykyaikaiset bensa-automaatit

Budjetti max ~17k
V40 T2/T3 voi löytyä tuolta budjetin yläpäästä joka täyttäisi IMO kriteerit.

Diesel puolella väittäisin, että oleellisempaa kuin se painottuuko ajo maantielle vai kaupunkiin on se tuleeko säännöllisesti (~kerran viikossa) vähän pidempiä maantie/motari/ohitustiepätkiä, että hiukkassuodattimen saa polteltua puhtaaksi. Eli siis ei se ongelma nähdäkseni ole kaupunkiajo tai vähäiset kokonaiskilometrit, vaan maantie/motariajon puute, jotta suodatin saadaan puhtaaksi. Jos ajovaloilla on väliä niin kuulostaisi että pelkkää citypyöritystään ole. Ja tarkista se hiukkassuodatinrempan hinta, osaan autoista tuo voi olla tyyriskin, mutta osaan ei ole hirveän monen satasen juttu, niin mitä sitten vaikka joutuisikin vaihtamaan kun vaan asennoituu siihen jo valmiiksi ja ei tosiaan ole kovin kallis osa.

CVT-sopii tietääksen ihan hyvin kaupunkiin, eli joku CVT-Toyota ei varmaan muuten olisi huono, mutta ne penkit on sitten vähän kysymysmerkki, itse en tykkää, mutta parhaitenhan tuo selviää koeistumalla.
 
Viimeksi muokattu:
V40 T2/T3 voi löytyä tuolta budjetin yläpäästä joka täyttäisi IMO kriteerit.

Diesel puolella väittäisin, että oleellisempaa kuin se painottuuko ajo maantielle vai kaupunkiin on se tuleeko säännöllisesti (~kerran viikossa) vähän pidempiä maantie/motari/ohitustiepätkiä, että hiukkassuodattimen saa polteltua puhtaaksi. Eli siis ei se ongelma nähdäkseni ole kaupunkiajo tai vähäiset kokonaiskilometrit, vaan maantie/motariajon puute, jotta suodatin saadaan puhtaaksi. Jos ajovaloilla on väliä niin kuulostaisi että pelkkää citypyöritystään ole. Ja tarkista se hiukkassuodatinrempan hinta, osaan autoista tuo voi olla tyyriskin, mutta osaan ei ole hirveän monen satasen juttu, niin mitä sitten vaikka joutuisikin vaihtamaan kun vaan asennoituu siihen jo valmiiksi ja ei tosiaan ole kovin kallis osa.

CVT-sopii tietääksen ihan hyvin kaupunkiin, eli joku CVT-Toyota ei varmaan muuten olisi huono, mutta ne penkit on sitten vähän kysymysmerkki, itse en tykkää, mutta parhaitenhan tuo selviää koeistumalla.

Motaria/maantietä tulee 12km/suunta päivittäin, muuten ajoa 60 alueella ja loput pari kilometriä kaupungissa. En vain jaksa uskoa että poltto tapahtuisi 12km matkalla. Voisin kyllä pidemmän lenkinkin heittää viikonloppuisin, kun vain tietäisi että mikä on se riittävän pitkä matka, ettei kerjää verta nenästään. DPF:n uusiminenkaan ei ole ongelma, vaan lähinnä sitten, jos omalla ajolla se onkin vuosittain tukossa.

Olen kuullut käytännössä aina dieseleistä vain kauhutarinoita, malliin että ei kannata, ellet aja usein kaupungista kaupunkiin.
 
Volvon osalta pystyn suosittelemaan 2004+ S60/V70, kunhan laatikkoöljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Heikkona kohtana näissä on ABS-kehät, VVT pyörä ja budjettiin sopivissa alusta ja sisustan natinat. Unohda nuo pikkuvolvot S40 & V50.

VVT pyörä oireilee joillakin äänenä, itselläni se oli jo niin paha, että jakopään puolelta vuosi öljyä. Osan hinta on 350€, mutta samalla menee jakopääkin uusiksi kilkkeineen, jos hihna ui öljyssä. Kannattaa samalla vaihdattaa apulaiteremmin kiristin, niin sen osalta saa huolettoman pelin. Kustannus kaikkineen 1000-1300€ riippuen mitä kaikkea vaihdetaan, jos liikkeessä teettää. Yleensä VVT:t porsii siinä 200-250tkm tienoilla. 2.5T:ssä näitä on kaksi, 2.4 vaparissa yksi.


Alustan kolinoita varten kannattaa varata toinen tonni. Iskarin yläpäät kolisee edessä ja takana. Samoten pakoputken kannakkeet ruostuu puhki, mutta tämä on edullinen korjata, maksaa ehkä satasen.

Jos C5:sta katselee, niin tässä tulee ranskalaisten oma perinteinen tomaatti AL4, joka ei ole ihan niin kestävässä maineessa, mutta kyllä ne (vm 2004-2010?) laatikot kestää jos öljyjä on vaihdeltu. Näistä kahdesta päätyisin kuitenkin Volvoon.

Kiitos kommentista! :) Mulla on nyt 2006 V70 2.4D koneella ajossa, 407tkm menty automaattilaatikolla. Vähän tuo automaatti vaihtaa jo kulmikkaasti, etenkin kylmillä keleillä vaikka on säännöllisen epäsäännöllisesti öljyt vaihdeltu. Tarkoituksena varmaan ajaa tuo Volvo omassa käytössäni loppuun asti. Tämän V70:n perusteella voitaisiin toinenkin talouteen hommata vaimon työmatkailuun, mutta bensana. Ja toki itekin ymmärrän etteivät noi pikkuvolvot ole yhtä hyviä vehkeitä.

Eikös noissa 2008+ vuotisissa C5:ssa ole Aisinin kuuslovinen? Vanhempaa C5:sta saa kyllä edullisesti ja niissä taitaa olla toi mainitsemasi laatikko, jonka maineesta en kyllä ollut tietoinen, mutta tuo korimalli on sen verran ruma ettei viitsi siihen rahoja laittaa.
 
Kierrä kaukaa tuon ikäiset/hintaiset VAG yhtymän autot.
Mä oon ymmärtänyt että ne 2001-2005 vuotiset on ehkä viimeisiä järkeviä volkkareita, etenkin se Golf. Niitä on aina silloin tällöin suhteellisen siistejä ollut myynnissä ja hintakaan ei ole paha. 2009 on jo mielestäni liian uus volkkari, joten ei ihme jos sullakin on tuollaiset kokemukset siitä. Onneksi volkkarit ei ole mulla todellakaan ensimmäisenä listalla, mutta sopivan osuessa hakuvahtiin sellainenkin kelpaisi.
 
Kiitos kommentista! :) Mulla on nyt 2006 V70 2.4D koneella ajossa, 407tkm menty automaattilaatikolla. Vähän tuo automaatti vaihtaa jo kulmikkaasti, etenkin kylmillä keleillä vaikka on säännöllisen epäsäännöllisesti öljyt vaihdeltu. Tarkoituksena varmaan ajaa tuo Volvo omassa käytössäni loppuun asti. Tämän V70:n perusteella voitaisiin toinenkin talouteen hommata vaimon työmatkailuun, mutta bensana. Ja toki itekin ymmärrän etteivät noi pikkuvolvot ole yhtä hyviä vehkeitä.

Eikös noissa 2008+ vuotisissa C5:ssa ole Aisinin kuuslovinen? Vanhempaa C5:sta saa kyllä edullisesti ja niissä taitaa olla toi mainitsemasi laatikko, jonka maineesta en kyllä ollut tietoinen, mutta tuo korimalli on sen verran ruma ettei viitsi siihen rahoja laittaa.

Mun kokemusten mukaan kaikki Aisinit vaihtaa vähän kulmikkaasti, varsinkin enemmän ajetut. Eriasia sitten jos vaihtotapahtuma on sellanen, että hattu lentää päästä.

Joskus kun C5 kiinnosti itseänikin, niin löysin jostain netin syövereistä tiedon missä mainittiin että uudempikoppasissa 2l bensavehkeissä on aina AL4. Dieseleissä sitten Aisin. Kävin yhtä uudempikoppasta bensa C5:sta koeajamassakin (2.0 & 2009) ja 4 vaihdetta siinä oli. Mittaristokin muistaakseni kertoi millä vaihteella nyt mennään.

E: C5 III - Automaatin vaihteiden määrä alk.2008 Ei suinkaan näemmä aina AL4, vaan ainoastaan 2l vapareissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös siistissä civicissä ole CVT?

Mazdoissa on se Skyactiv Drive automaatti, mikä lupasi yhdistää perinteisen automaatin ja DCT:n huon... hyvät puolet. Onko omakohtaista kokemusta millainen loota? Löytyy aika niukasti Googlella tietoa kestävyydestä, mutta kerta se on pääosin perinteinen loota, niin luulisi kestävän. Täytyy melkein jotain tuollaista käydä kokeilemassa
Tuon ikäisessä Civicissä on 5v momentinmuunnin automaatti. Mazdassa se aski on kyllä ihan momentinmuunnin automaatti kans vaikka lupaukset on mitä on. Käytökseltään aika laiskanpulskea. Ei todellakaan vaihda DSG:n nopeudella.

Opel Astra 1.4T siellä on GM:n hydramatic luistomaatti jatkeena.
 
Kuullut että opelin tomaattilaatikot olisi kuulemma hyviä, jollain kokemusta kestävyydestä? Yks sanoi foorumilla että varma valinta ottaa automaattilootalla ku manuaalilla, manuaalilaatikot kun on tykänny monella porsia ennemmin tai myöhemmin.
 
Mun kokemusten mukaan kaikki Aisinit vaihtaa vähän kulmikkaasti, varsinkin enemmän ajetut. Eriasia sitten jos vaihtotapahtuma on sellanen, että hattu lentää päästä.

Joskus kun C5 kiinnosti itseänikin, niin löysin jostain netin syövereistä tiedon missä mainittiin että uudempikoppasissa 2l bensavehkeissä on aina AL4. Dieseleissä sitten Aisin. Kävin yhtä uudempikoppasta bensa C5:sta koeajamassakin (2.0 & 2009) ja 4 vaihdetta siinä oli. Mittaristokin muistaakseni kertoi millä vaihteella nyt mennään.

E: C5 III - Automaatin vaihteiden määrä alk.2008 Ei suinkaan näemmä aina AL4, vaan ainoastaan 2l vapareissa.

No hitto, toihan on hyvä tietää. Tässä meidän käytössä vaihteiden lukumäärällä ei sinänsä ole niin väliä, mutta Aisin olisi ollut tietysti parempi. Saattaa olla, että tuo C5 putoaa tuon vuoksi pois listoilta. 2008 Diesel C5:stä oon käynyt koeajamassa, minkä vuoksi olin siinä uskossa että tietenkin vastaavassa bensamallissakin on Aisin :)
 
Parit pointit;

Kaksoiskytkin itsessään, on sitten kuiva tai märkä, ei ole herkästi hajoavaa tekniikkaa. Volkswagenia ja Fordia on syyttäminen siitä, kuten monesta muustakin asiasta; venytä liikaa penniä, tuo uutta tekniikkaa kuluttajille, pese kädet kun kakka tuulettimessa takuuajan jälkeen. Ainoa asia mikä kannattaa huomioida, ei ryömittämistä jarrua vastaan. Ei varsinkaan peräkärryn kanssa.

1.8 ei ole mitenkään mystinen öljyä kuluttavien moottorien salainen tilavuus, Hondan moottori // Toyotan moottori. Sattuupa nyt vain olemaan saman kokoiset.

Ei dieseliä kaupunkiajoon.
... ellei sitä tule kymmeniä kilometrejä päivittäin tai pidempiä siivuja viikoittain. Saastelaitteet ei tykkää pätkäajosta, osta mieluummin bensiiniä kuin säästä pa-kuluissa hetkellisesti dieselillä... Ja maksa remppa.
 
Parit pointit;

Kaksoiskytkin itsessään, on sitten kuiva tai märkä, ei ole herkästi hajoavaa tekniikkaa. Volkswagenia ja Fordia on syyttäminen siitä, kuten monesta muustakin asiasta; venytä liikaa penniä, tuo uutta tekniikkaa kuluttajille, pese kädet kun kakka tuulettimessa takuuajan jälkeen. Ainoa asia mikä kannattaa huomioida, ei ryömittämistä jarrua vastaan. Ei varsinkaan peräkärryn kanssa.

1.8 ei ole mitenkään mystinen öljyä kuluttavien moottorien salainen tilavuus, Hondan moottori // Toyotan moottori. Sattuupa nyt vain olemaan saman kokoiset.

Ei dieseliä kaupunkiajoon.
... ellei sitä tule kymmeniä kilometrejä päivittäin tai pidempiä siivuja viikoittain. Saastelaitteet ei tykkää pätkäajosta, osta mieluummin bensiiniä kuin säästä pa-kuluissa hetkellisesti dieselillä... Ja maksa remppa.
Saastelaitteet ei tykkää edes pidemmästä ajosta, jos ne mummoilee. Vaimo kulki 35km/suunta työmatkaa ja parissa kuukaudessa oli dpf pakkopolton tarpeessa, kun ne viimeisetkin desit piti tiristää pois kulutuksesta. Onhan se mukava, kun keskikulutus on hyvästi alle 5l/100km, mutta nekin säästetyt rahat meni korkoineen pakkopolton aktivoinnin maksamiseen. :cry:
 
Kuinka paha kirosana diesel on kaupunkipainotteisessa ajossa? Yhtenä kriteerinä autolle olisi perinteinen automaatti ja nämä tuppaavat lähinnä olemaan dieselin jatkeena, tai sitten valmistajan bensakone on mallia älä osta (PSA, Mersu, melkein kaikki budjettiin sopivat bemarit?) Minkään valmistajan DCT lootat ei vakuuta, että niillä pääsisi 300tkm ostamatta kahta autoa. CVT:n kestävyydestä ei kokemusta.

Seuraavaa autoa olisi tarkoitus pitää 5-10v, tai mahdollisesti paaliin asti. Ainoat kriteerit olisivat perinteinen automaatti ja luotettavassa maineessa oleva kone, mukavat penkit sekä hyvät ajovalot. Kilometrejä tulee vuodessa max 15tkm. Tuntuu että nämä kriteerit karsii kaikki nykyaikaiset bensa-automaatit

Budjetti max ~17k


Venyisikö budjetti tuollaiseen? DSG löytyy, mutta kytkintä ei koskaan luistateta, kun lähdetään aina sähköllä liikkeelle. Style varustelulla suosittelen koeajamaan, kuskin penkissä ristiseläntuki ja sähkösäädöt. Perinteinen automaatti alkaa tuntua nopeasti kovin vanhanaikaiselta.

Tai sitten joku Auris hybridi tai Prius jos varmatoimiseksi todettua voimalinjaa halajaa ja tarkoitus on paaliin asti ajaa.
 
@KypsaIT-tuki
Harkitsisin muuten myös uutta Yaris hybridiä Active paketilla, jos pienempi auto kelpaa vaikka meneekin sitten budjetista yli jo 4k. Näkyy olevan tuokin peruspaketti varusteltu mm. Adaptiivisella vakkarilla ja adaptiivisilla kaukovaloilla (ahs). Hintaa 21k, uuden takuut ja mahdollisuus rahoitukseen. Helposti ajat tuon speksatun 10v pienillä bensakuluilla.

Edit. Nuo ei ole matriisivalot vaan automaattisesti maantiellä lyhyet vaihtavat valot.

Uskon myös pitävänsä arvonsa aika hyvin, kun on Toyotan hybridi. Sähköautot tulevat toki, mutta murrosvaiheen pienikulutuksinen moderni bensahybridi käy kyllä kaupaksi. Ei se bensa pumpulta hetkeen lopu.

Screenshot_20200824-091146_Chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Venyisikö budjetti tuollaiseen? DSG löytyy, mutta kytkintä ei koskaan luistateta, kun lähdetään aina sähköllä liikkeelle. Style varustelulla suosittelen koeajamaan, kuskin penkissä ristiseläntuki ja sähkösäädöt. Perinteinen automaatti alkaa tuntua nopeasti kovin vanhanaikaiselta.

Ihan samalla tavalla noihin Ioniqn DCT-lotiin on vaihdettu kytkimiä, kuin muihinkin DCT-lootallisiin saman merkkisiin.
 
Täällähän on tullut paljon hyvää infoa, kiitos siitä! Tänään tuli koeajettua muutamaa parin vuoden ikäistä Ceediä/i30 ja ei vaan pysty. Muuten ihan ok pelejä, mutta se kaksoiskytkin ärsytti mm. hitaissa nopeuksissa. Sitten kun päästiin vauhtiin, niin toimi ripeästi. Näistä hyppäsin sitten Mazda 6:n rattiin ja loota oli kuin toista maata. Ihan vahva ehdokas.

Kai sitä voisi kuvitella Toyotankin ostamista, täytyy käydä testaamassa millaisia pelejä. Tai sitten palaa tutun ja turvallisen Volvon rattiin, olisi tutut ongelmatkin. Käy pian kun Kummelin sketsissä :hmm:
 
Motaria/maantietä tulee 12km/suunta päivittäin, muuten ajoa 60 alueella ja loput pari kilometriä kaupungissa. En vain jaksa uskoa että poltto tapahtuisi 12km matkalla. Voisin kyllä pidemmän lenkinkin heittää viikonloppuisin, kun vain tietäisi että mikä on se riittävän pitkä matka, ettei kerjää verta nenästään. DPF:n uusiminenkaan ei ole ongelma, vaan lähinnä sitten, jos omalla ajolla se onkin vuosittain tukossa.

Olen kuullut käytännössä aina dieseleistä vain kauhutarinoita, malliin että ei kannata, ellet aja usein kaupungista kaupunkiin.
About vuosi samanlaisesta käytöstä (~10km suuntaansa 100km aluetta ja toinen mokoma 60km ja alle, ehkä kerran kuussa pidempiä reissuja) kokemuksia ja ei mitään ongelmia, vaikka lämppäritön auto. Tuon jälkeen työmatka piteni, mutta sama auto oli vielä 3v taloudessa, eikä edelleenkään mitään ongelmia saatelaitteiden kanssa. Toki aina YMMV.

Väitän että suurin osa kauhutarinoista jatkuvasti hajalla olevista DPF:istä on joko sitä, että vikaa ei missään vaiheessa ole korjattu (yritetään tekohengittää tiensä päässä olevaa suodatinta) tai sitten hoidetaan oiretta eikä tautia, eli DPF:n tukkeutuminen on oire siitä koneessa on jotain vikaa eikä pala puhtaasti.

Suomi on täynnä jengiä joka ajelee muutaman kilometrin työ ja kauppareissuja mummoillen pikkudieseleillä, ja vuosia ne DPF:t niilläkin kestää.

En siis nyt erityisesti suosittele dieseliä tuollaiseen käyttöön, mutta jos sopiva yksilö on merkittävästi halvempi dieselinä ja ko. malliin ei DPF erityisen kallis ole niin en pitäisi ehdottomana esteenäkään. Siihen muutaman kilometrin puhtaaseen kaupunkipyöritykseen en sitten ostaisi.
Saastelaitteet ei tykkää edes pidemmästä ajosta, jos ne mummoilee. Vaimo kulki 35km/suunta työmatkaa ja parissa kuukaudessa oli dpf pakkopolton tarpeessa, kun ne viimeisetkin desit piti tiristää pois kulutuksesta. Onhan se mukava, kun keskikulutus on hyvästi alle 5l/100km, mutta nekin säästetyt rahat meni korkoineen pakkopolton aktivoinnin maksamiseen. :cry:
Voihan mikä tahansa osa hajota koska tahansa käytetyssä autossa, mutta parin kuukauden välein (ei kerran kahden kuukauden omistuksen jälkeen) jos DPF on tukossa niin auto on rikki: Seos persiillään (joku anturi rikki, vuotoja, väärät öljyt...).

Siitä kyllä samaa mieltä, että diesel vs. bensa pohdintoja ei kannata tehdä vain kulutuksen (tai käyttövoimaveron) näkökulmasta, ainakin jos kilometrejä on yli 5000 mutta alle 20 000. Mutta käytettyä ostettaessa se hankintahinta voi elää käyttövoiman mukaan paljonkin. Jos hyvä yksilö löytyy toisesta monta tonnia toista halvemmalla, niin siinä ei sen enempää muutaman satasen käyttövoimaverolla (josta osan säästää polttoainessa) kuin muutaman satasen säästössä polttoainekuluissa (joista osan menettää käyttövoimaveroon) ole juurikaan merkitystä.

Ja kyllä niiden huoltokulujen suhteenkin suurimmassa osassa caseja yksilöllä on huomattavasti enemmän merkitystä kuin käyttövoimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Täällähän on tullut paljon hyvää infoa, kiitos siitä! Tänään tuli koeajettua muutamaa parin vuoden ikäistä Ceediä/i30 ja ei vaan pysty. Muuten ihan ok pelejä, mutta se kaksoiskytkin ärsytti mm. hitaissa nopeuksissa. Sitten kun päästiin vauhtiin, niin toimi ripeästi. Näistä hyppäsin sitten Mazda 6:n rattiin ja loota oli kuin toista maata. Ihan vahva ehdokas.

Kai sitä voisi kuvitella Toyotankin ostamista, täytyy käydä testaamassa millaisia pelejä. Tai sitten palaa tutun ja turvallisen Volvon rattiin, olisi tutut ongelmatkin. Käy pian kun Kummelin sketsissä :hmm:

Jos se "perinteinen" DCT/DSG tuntui huonolta niin älä kuitenkaan tyrmää P2 tyyppistä hybridi DCT automaattia samoilla perusteilla. Niissä kuten Ioniqissa (tai Konassa, Nirossa, uudessa Sonatassa sekä mm. VW:n plug-in hybrideissä) on itseasiassa kolme kytkintä. DCT:n kytkimet + kytkin joka erottaa moottorin muusta voimalinjasta.
555963a7-e64b-4066-a6ba-2101136f40f0-jpeg.28272
Liikkeelle lähdetään aina sähköisesti DCT ykkösellä "clutch" auki ja vauhdissa HSG starttaa moottorin ja "cluch suljetaan käytännössä ilman luistatusta. Tällä päästään eroon DSG:n perisynnistä eli siitä DCT:n 1-vaihteen kytkimen luistatuksesta liikkeellelähdössä ja ryömityksessä. Tottakai myös eri kytkimien osat kuluvat ja tulevat vaihtokuntoon kuten manuaalissakin, mutta olen silti @Tehoreca :n kanssa eri mieltä p2 hybridin kytkimen vikaherkkyydestä verrattuna DCT vaihteistoihin ilman sähkömoottoria.

Toki Toyotalla on varmatoimisista hybrideistä pidempi historia ja siksi sitä myös suosittelin. Erityisesti tuo uusi Yaris Hybrid on hintaluokassaan mielenkiintoinen kun vertaa vähän käytettyihin isompiin hybrideihin. Onhan siinä ensimmäistä kertaa ns. uusi moottori/voimalinja eikä vanhan kierrätystä ja hinta kohtuullinen.

Itse kun vertailin 2016/2017 käytettyjä Toyotan sekä Hyundai/Kia hybrideitä niin Ioniq vei voiton voimalinjan normaalissa ja jopa tarvittaessa sporttisessa tuntumassa sekä sisätiloissa ja varustelussa (Style paketilla). Jopa 2019/2020 Toyota Infotainment ja navigaattori ovat vähän kökköjä verrattuna 2016/2017 Hyundaihin Tomtomin integroidulla navilla/android autolla. Enemmän analyysiä Ioniqista voit hakea nimimerkilläni tältä foorumilta erinäisistä ketjuista.
Screenshot_20200824-221257_Fuelio.jpg

Screenshot_20200824-221305_Fuelio.jpg

Kuten huoltomanuaalistakin näkee niin onhan tuossa monta komponenttia, jotka voivat vanhemmiten alkaa reistailemaan ja korjaaminen nyrkkipajalla voi olla hankalaa. Silti yleisvaikutelma Ioniqin luotettavuudesta perustuen globaaliin foorumiin ja omiin kokemuksiin 90k-108k ajetusta mallista on positiivinen. Hyundai IONIQ Forum

Lisäksi kun vertaa mitä vuosi sitten maksoin omasta yksilöstä joulukuussa 2019 ja mitä nyt pyydetään jopa 150k ajetuista niin arvon pudotus on taittunut 3 vuoden iässä aika mukavasti. Ensimmäisenä 2 vuotena hävisi 1/3 ja nyt puhutaan enää tonnista parista. Kertooko tuo sitten siitä, että myös käytetyt Korealaiset hybridit on viimein jopa haluttuja?
 
Viimeksi muokattu:
Hakusessa perheauto Volvo V70 MK3 tilalle. Luotettava peli ollut, mutta joutaa jo kiertoon 300tkm kilometreillä.

Tavoitteena olisi mahduttaa kolme lastenistuinta takapenkille. Vanhin lapsista 7-vuotias, joten periaatteessa voi istua jo pelkällä korokkeella, mutta nykyinen tuoli kyllä mahdollistaisi istumisen aina 12v asti (ainakin spekseissä).

Budjetti pyörii siinä 20-30ke paikkeilla. Vuosittaiset ajokilometrit aika vähäiset, noin 12-15tkm.

Nyt hankala itse edes tietää mitä hakee. Kovin vahvoja automielipiteitä ei itselläni ole. Toisaalta kiinnostaisi reipas 100tkm ajettu V90 dieselkoneella, mutta toisaalta samaanhintaan saisi erittäin vähän ajettua Peugeot 5008 SUV bensakoneella. Ehdotuksia isoista perheautoista otetaan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta kiinnostaisi reipas 100tkm ajettu V90 dieselkoneella, mutta toisaalta samaanhintaan saisi erittäin vähän ajettua Peugeot 5008 SUV bensakoneella. Ehdotuksia isoista perheautoista otetaan vastaan.
Ihan mukavaan hintaan alkaa saamaan 5008, selasin nopeasti niin harmikseen myytävissä ei näkynyt Focalin äänen toistolla varustettua jossa enemmän äänieristettä ja laminoinut etulasit vai liekkö puutteen takia mennyt vaihtoon. Hyvin mahtuu isommatkin penkit ja kunhan kömpii takakontin paikoille niin itsekkin siellä viihtyy. Sähköinen lapsilukko murtohälyttimellä oli myös lisävaruste.
 
Hakusessa perheauto Volvo V70 MK3 tilalle. Luotettava peli ollut mutta, joutaa jo kiertoon 300tkm kilometreillä.

Tavoitteena olisi mahduttaa kolme lastenistuinta takapenkille. Vanhin lapsista 7-vuotias, joten periaatteessa voi istua jo pelkällä korokkeella, mutta nykyinen tuoli kyllä mahdollistaisi istumisen aina 12v asti (ainakin spekseissä).

Budjetti pyörii siinä 20-30ke paikkeilla. Vuosittaiset ajokilometrit aika vähäiset, noin 12-15tkm.

Nyt hankala itse edes tietää mitä hakee. Kovin vahvoja automielipiteitä ei itselläni ole. Toisaalta kiinnostaisi reipas 100tkm ajettu V90 dieselkoneella, mutta toisaalta samaanhintaan saisi erittäin vähän ajettua Peugeot 5008 SUV bensakoneella. Ehdotuksia isoista perheautoista otetaan vastaan.

Saatko latailtua kotosalla? Passat GTE, tai Mitsun Outlander PHEV?
 
Saatko latailtua kotosalla? Passat GTE, tai Mitsun Outlander PHEV?

Onnistuuhan se. Tallista löytyy valovirta- ja kolmivaihevirtapistokkeet.

Mutta onko tämmöinen hybridi oikeasta taloudellisesti kannattava vai enemmänkin ekoteko? Taitaa hankintahinta syödä tuon sähköstä saatavan hyödyn näillä kilometreillä? Lisäksi tulee vain lisää rikkimeneviä osia.
 
Onnistuuhan se. Tallista löytyy valovirta- ja kolmivaihevirtapistokkeet.

Mutta onko tämmöinen hybridi oikeasta taloudellisesti kannattava vai enemmänkin ekoteko? Taitaa hankintahinta syödä tuon sähköstä saatavan hyödyn näillä kilometreillä? Lisäksi tulee vain lisää rikkimeneviä osia.

No just noiden sun kilsojen takia tuumasin plugari-hybridiä. Mulla kaupunkiajoa about samoilla kilsoilla ja ajelen sähköllä käytännössä ma-pe arkiajot. Viikonloppureissuilla hörähtää vasta polttomoottori käyntiin. Tankilla tarttee käydä kolmisen kertaa vuodessa. Mutta juu jos sun päivittäiset autoilut on lyhyitä kaupunkiajo pätkiä, niin sitte sanoisin plugarihybridin olevan omiaan.
 
No just noiden sun kilsojen takia tuumasin plugari-hybridiä. Mulla kaupunkiajoa about samoilla kilsoilla ja ajelen sähköllä käytännössä ma-pe arkiajot. Viikonloppureissuilla hörähtää vasta polttomoottori käyntiin. Tankilla tarttee käydä kolmisen kertaa vuodessa. Mutta juu jos sun päivittäiset autoilut on lyhyitä kaupunkiajo pätkiä, niin sitte sanoisin plugarihybridin olevan omiaan.

Mjoo, lyhyttä ajoahan se pääasiassa on. Vaan jos hankintahinta on esim. 5000e enemmän kuin vastaava bensa niin tuolla erotuksella ostaa jo monen vuoden polttoaineet :hmm: Tietty plugari tuo sitä tehoa myös lisää ja parhaimmassa tapauksessa jopa nelivedon.
Kuinka loppuun ajettuja akut on tuommoisessa esim. 100tkm ajetussa Passat GTE:ssä?
 
Mutta onko tämmöinen hybridi oikeasta taloudellisesti kannattava vai enemmänkin ekoteko? Taitaa hankintahinta syödä tuon sähköstä saatavan hyödyn näillä kilometreillä? Lisäksi tulee vain lisää rikkimeneviä osia.

Riippuu aika paljon toteutuksesta nuo rikki menevät osat. Esim. Outlanderin tapauksessa toisaalta jää vastaavaan polttikseen verrattuna vaihteisto ja turbo pois. VW:n tapauksessa taas aika puhtaasti kuten sanot.

Noilla kilometreillä aika paljon ehkä kiinni siitä että miten näkee jälleenmyyntihinnan kehittyvän polttiksiin verrattuna. Jos asut pk-seudulla ja käyt paljon Helsingin keskustassa niin plugarin pysäköintiedullakin voi säästää aika paljon, mutta siihenkin on tulossa rajaus eli ensi vuonna vanhemmat Euro-5 Outlanderit ja Amperat putoavat edun ulkopuolelle.

Tietty plugari tuo sitä tehoa myös lisää ja parhaimmassa tapauksessa jopa nelivedon. Kuinka loppuun ajettuja akut on tuommoisessa esim. 100tkm ajetussa Passat GTE:ssä?

Jos meinaat volvomaista sähköistä nelivetoa niin se on sitten suuren osan ajasta huono takaveto, mutta onhan sillä hybridimoodissa aika hyvä etenemiskyky ja suurin osa kuskeista taitaa olla ihan tyytyväisiä.
Muutama sivu taaksepäin jollain taisi olla 1. sukupolven GTE:n akku siinä takuurajoilla (70%), mutta en muista ajettuja kilsoja. Kannattaa pyytää auto koeajolle täydellä akulla ja katsoa että pääsee suunnilleen luvatut kilsat sähköllä kun ajaa n. 60km/h keskinopeudella.
 
Hakusessa käyttöautoksi menopeli jolla n. 1800-2000kg vetomassa. Tämä rajaa jo aika monta vaihtoehtoa pois, tarvii aika paljon kuskailla tavaraa kärrissä ja se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Ford Kugaa olen tässä tuumaillut, mutta mitähän muita vaihtoehtoja löytyisi?

Muita kriteereitä, budjetti 10k€-20k€. Kovin paljon yli ei huvittaisi maksaa joten 20k€ alkaa olla jo kipukynnys. Muuten aika vaihtoehdoille avoin. Neliveto olisi hyvä, mutta ei ehdoton. Manuaali ja ehkäpä viimeisenä mieluummin bensakoneella. Ei tarvitse olla mitenkään erikoisen hieno, minulle premiumia on jos ostaisi kerrankin auton tältä vuosituhannelta. :) Halvempikin laite menee jos tekniikka varma ja ei ole koriltaan heti hapan.
 
Pakko kakkosauto laittaa. Tuossa silmiin osu -06 accord, automaatti,farkku. Toisena jotenki pervosti silmää viihdytti hondan frv 06 mallia sekin. Mimmosia kamppeita noi on? Tai olisiko jotain muuta tarjota hinnassa alle 3k? Farkku/5ovinen oltava. Ja varmaan bensa, tuskin diesel kannattaa
 
Hakusessa käyttöautoksi menopeli jolla n. 1800-2000kg vetomassa. Tämä rajaa jo aika monta vaihtoehtoa pois, tarvii aika paljon kuskailla tavaraa kärrissä ja se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Ford Kugaa olen tässä tuumaillut, mutta mitähän muita vaihtoehtoja löytyisi?

Muita kriteereitä, budjetti 10k€-20k€. Kovin paljon yli ei huvittaisi maksaa joten 20k€ alkaa olla jo kipukynnys. Muuten aika vaihtoehdoille avoin. Neliveto olisi hyvä, mutta ei ehdoton. Manuaali ja ehkäpä viimeisenä mieluummin bensakoneella. Ei tarvitse olla mitenkään erikoisen hieno, minulle premiumia on jos ostaisi kerrankin auton tältä vuosituhannelta. :) Halvempikin laite menee jos tekniikka varma ja ei ole koriltaan heti hapan.
Miten ois Volvo XC70 (tai V70) AWD tai RAV4?

Volvoissa toki bensa-manuaaleja ei määrättömästi ole, mutta D4 tai D5 on minusta muuten oikein hyviä patoja noissa.

RAV4:stä ei ole omaa kokemusta, mutta luotettavassa maineessahan tuo on.
 
Hakusessa käyttöautoksi menopeli jolla n. 1800-2000kg vetomassa. Tämä rajaa jo aika monta vaihtoehtoa pois, tarvii aika paljon kuskailla tavaraa kärrissä ja se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Ford Kugaa olen tässä tuumaillut, mutta mitähän muita vaihtoehtoja löytyisi?

Muita kriteereitä, budjetti 10k€-20k€. Kovin paljon yli ei huvittaisi maksaa joten 20k€ alkaa olla jo kipukynnys. Muuten aika vaihtoehdoille avoin. Neliveto olisi hyvä, mutta ei ehdoton. Manuaali ja ehkäpä viimeisenä mieluummin bensakoneella. Ei tarvitse olla mitenkään erikoisen hieno, minulle premiumia on jos ostaisi kerrankin auton tältä vuosituhannelta. :) Halvempikin laite menee jos tekniikka varma ja ei ole koriltaan heti hapan.

Subaru Forester näyttää tarjoavan 2000kg vetokyvyn.
 
Pakko kakkosauto laittaa. Tuossa silmiin osu -06 accord, automaatti,farkku. Toisena jotenki pervosti silmää viihdytti hondan frv 06 mallia sekin. Mimmosia kamppeita noi on? Tai olisiko jotain muuta tarjota hinnassa alle 3k? Farkku/5ovinen oltava. Ja varmaan bensa, tuskin diesel kannattaa
Entinen naapuri pisti frv:n vaihtoon, kun helmat alkoi muistuttaa kukkapuskaa. Pohjassakin kuulemma oli jotain "pientä". Muuten oli ollut kovin tyytyväinen.
 
Etsinnässä olisi ensiauto lähinnä työmatkoja varten (15km/suunta, kehätietä pitkin). Ajoa tulisi max. 15tkm vuoteen. Auton luotettavuus olisi tärkein seikka, eli ongelmia ei saisi olla ihan heti näköpiirissä, koska seuraava päivitys olisi vasta n. 5-7 vuoden kuluttua. Budjetti n. 12-20t€.

Tässä tapauksessa bensamoottori olisi varmaan se järkevin ratkaisu, mutta en tiedä miten kaikista pienimmät koneet kestävät ikää. Vuosimalliltaan auton sopisi olla 2010 eteenpäin, mieluiten reilusti, jotta sisältäisi nykypäivän härpäkkeitäkin (bluetooth, pysäköintitutka). Koon puolesta kaikista pienimmät mallit ovat poissuljettuja.

Opel Insignia, Mazda 6, Ford Mondeo on ollut mietinnässä. Lisäksi itsellä on hyviä kokemuksia 2015 vuoden Golfista (1.0tsi), joka kelpaisi itselle paremmin kuin hyvin, mutta moottorin kestävyys näin pienessä koneessa arveluttaa tulevia vuosia ajatellen. Mitä raati lähtisi suosittelemaan?
 
Katselin - 09 vuotista 525d e61 korista nelikkoa. Onkos siinä sit m57?
No vaimon kehon siirtimeksi tulossa. Ei tarvii softata.


Kyseinen e61 tuli kaupasta haettua. Vaihdossa 04 vuoden fiesta todella tukkoisella 1,4 koneella. Katsotaan kuinka bemmi pelaa. Tuo edellinen fiesta oli halpa ylläpitää 100tkm ajossa vaihtui lähinnä öljyt pariin otteeseen(söi sen verran että vaihtuvuus kovaa) ja jarrut eteen ja taakse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 771
Viestejä
4 516 212
Jäsenet
74 469
Uusin jäsen
Peuzhi
Back
Ylös Bottom