Mikä auto minulle?

Onko civikki tilava näyttää melko pieneltä. Farkkua varmaan alan etsiä.
 
Kuulostan jo rikkinäiseltä levyltä kun ehdottelen pelkästään japseja mut mitenkäs Prius? Kaupunkiliikenteessä mahdottoman sulava vaihteisto joka ei nyi eikä polta kytkintä, siis täydellinen naiselle. Sanomattakin selvää että kulutus ja luotettavuus huippuluokkaa, kulutusosat halpoja. Tuossa 8ke hintaluokassa on reilusti valikoimaa eikä tarvitse pelätä vähän enemmänkin ajettua. En osaa sanoa saisiko tuolla myös Plus-mallia joka on vielä tilavampi.
Nämä menee omaan makuun 10v liian vanhoiksi ja 100tkm liikaa ajetuiksi, tuolla 8ke:llä saisi pihaan jo toisen samanlaisen bemarinkin rassattavaksi tai vastaavasti 2-4ke:llä jonkun yhtä vanhan pikkuauton ropattavaksi...
Hondan ja Toyotan cvt:t on ihan ok käyttöominaisuuksiltaan, mutta toki kannattaa ensin kokeilla. Vakiokierrokset kiihdytys on hieman outo kokemus äänien puolesta. Hondista Jazz on varma peli, takajarruja lähinnä saa herkistellä kun ovat niin vähällä käytöllä. Ruostesuojaus on mitä on. Milloinkohan eat6 loota tuli 208/2008:iin, siinä on perhanan hyvä Aisinin loota kauppakassiin.

Riittäiskö sähkö-Mii/citigo/e-up? Meillä oli samanlainen kakkosauto hakusessa ja on ihan ylivertainen hinta/laatu, varsinkin kun käyttökulutkin jää alas. Jos vasn onnistut moisen löytämään...
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
1.2tsi polo on ainakin ihan kivan pirteä ja jossain 2014 heinäkuun paikkeilla tuli hihna jakopäähän, nettiautossa näyttäisi olevan ainakin yksi manuaalina, 1.2tsi hihnakoneella alle 10k€ ;) .
1.0 moottoriseen iso ero ja ketjukoneista en kyllä itse uskaltaisi ostaa.
1.0 näyttää olevan main-streamia, toisaalta tuhnuja molemmat niin ajamatta paha sanoa onko noissa oikeasti mitään merkittävää eroa - tuskin, kummallakaan ei mihinkään pikkuväliin ruuhkassa teholla puikata vaan röyhkeydellä...

Onko kokemusta polo vs ibiza että onko tuo käytännössä sama/vastaava auto laadultaankin, motit/laatikot/alustan osat samat? Ibizaa tuli tuossa käytyä katsomassa ja tilojen puolesta ok, yhtään isompaa autoa ei tarvita, sisusta kirveellä veistetty mutta niinpä se taitaa olla näissä kaikissa merkistä riippumatta...
Oletko tsekannut Rellun Clion? Itse ostin viime vuonna 2015 vuoden Clion 9800 eurolla. Silloin mittarissa oli n. 40tkm ja nyt vuoden ajon jälkeen reipas 51tkm.
Nyt katsoin, hieman halvempia kuin VAGit (ei toki yllätys) ja ilmeisesti vähän "modernimman" näköistä sisältä, Rellukin vissiin nykyään ihan ok-laatua toisin kuin 90-luvulla eli voisi kyllä olla vaihtoehto...

VAGeissa tosin on jonkunlainen harrastajapiiri eli remonttiohjeita, koodausvehkeitä (jos ei jaksa itse ostaa omaksi) löytyy joka nurkalta, miten esim. rellussa tai fordissa?

VAGin hihnassa vissiin 6v vaihtoväli ja maksaa jonkun 400e jos teettää liikkeessä eli jos ostaa 2014-2016 niin tuon saa laskea suoraan ostohintaan mukaan ellei jo tehty? Miten muissa, esim ford tai rellu?

Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
 
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...

Yarikselle pitäisi kyllä löytyä se alempi NEDC-arvokin jostain. Omalle hybridi-Corollalle löytyy ainakin Trafista, muualta vähän hankala löytää.
 
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Opelin litrasella on tullut joku 25tkm puskettua. Joo, joskus loppuu teho kesken. Esimerkiksi jos vetää venettä trailerilla ylämäkeen, joutuu pykälätämään vaihteita.
Yksin ajaessa - ei ole koskaan loppunut tehot kesken..ajot kaupunkia 35% ja loput motaria. +195 saattaa suljetulla saada... Mittariin.
 
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.

Onko jinxillä latausmahdollisuutta? :hmm: Eihän kaikilla ole.

E: @jinx1980
 
Cliolla kävin muutama viikko sitten tyttären kanssa Lauritsalassa pelaamassa yhden futismatsin. Reissuna siis Vantaa-Lauritsala-Vantaa.

Ja eilen tulin sillä Lahdesta. Toimii siis myös matka-ajossa vaikka totuuden nimissä ajan pitkät siirtymät mielummin Espacella.
 
Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty...

Miten sitten olisi uusi Yaris, ehkä edullisemman pään bensakoneella:
Tuolla näkyy olevan esim. talvirenkaat 0€ ym edullista kun on uusi malli tulossa. Vaikka kyse on Toyotasta, 3 vuoden tehdastakuu on sittenkin ihan kiva asia.
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Ööh, mistä 1.0 TSI:stä oikein puhut? Ainakin 95-voimainen turbo kiihtyy nollasta sataan 10,8 sekunnissa.
 
Milläs koneella ja vaihteistolla sitä uskaltais noita audin nelikkoja hommata? budjetti olis sen 2 tuhatta euroa. Tarve olis neliveto farkulle, jossa on ilmastointi ja koukku.
 
1.8t/1.9tdi kait ne suositelluimmat...tosin kahden tonnin budjetilla luultavasti joutuu ottamaan sen mikä sattuu olemaan ehjin sillä hetkellä.
 
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
Polo tai Yaris. Tylsiä ja harmaita, mutta suhteellisen luotettavia ja kulutusosat on niin halpoja että varaosatiskillä naurattaa.
 
Jotenkin tässä nyt valinta tuntuisi Ibizaan ecotsi koneella kallistuvan, kulkee eteenpäinkin kun on 95hv tai 110hv ja alle 10ke menee jopa 2017 80tkm ajettu, 2015 (2016 malli jo alle 9ke). Poloon vertaillessa niin Polo jollain muulla kuin 1.0 basic moottorilla on vaan "kallis" kun kuitenkin "sama auto" kyseessä eikä Polossa ole edes noita uudempia moottoreita tarjolla.

Netistä ei ainakaan haukkuja tuosta ecotsi:stä löytynyt joten kyseessä tuskin on susipaska moottori vaikka 3-mukinen 1 litrainen pikkukone onkin, tarkempi koodi 110hv:lle lienee CHZC...
 
Luotettava menopeli hintaluokasta 12 - 16 k€ on hakusessa. Sedan tai farkku, ajoa niin vähän että ei diesel. Yksi C-mersu on tuossa kiikarissa 180 BE 1,6 koneella mutta miten on tuon luotettavuuden kanssa?
 
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...

PS. Suomiforumit vagille näyttää aika kuoleelta, saako tähän jostain keskinojaa orkkis retrofittinä? Jonkun citigon pakettinumeron löysin ja näytti ainakin hyvin samalta palikat.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.
 
Itse ajelen samanlaista vuosipätkää 508 farkulla. Huoltoväli 25 tkm pitää kulut hyvin kurissa. Jos löydät sähköpenkillisen version, niin säätöjä piisaa. Etupyörän laakeri ja yks lamppu on mennyt 136 tkm aikana eli ainakin oma yksilö on ollut luotettava (2015 euro6 bluehdi 120, aisinin 6-pykäläinen automaatti. Ei raketti, mutta hinta/mukavuus/melu/kulut akselilla en parempaa löytänyt. Sitikan C5 on sisarauto, mutta euro6 koneita ei juuri löydy, kun sitikka ajoi vanhan mallin tuotannon alas. Ohjaamo on wanhahtava, samaa autoa tehty 2009 alkaen.
 
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...
Ibizahan on pienemmän kokoluokan auto kuin Golf, ei voi liikaa vaatia vaikka onkin 15 vuotta mennyt. Bensaa menee luultavasti vähemmän varsinkin maantieajossa.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.

Itse ostaisin noilla vuosittaisilla kilometreillä jotain tällaista tai tällaista.
 

 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.

Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
 
Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Muut paitsi Volvo taitavat olla myös sähköllä nelivetoisia, mutta Volvo takavetoinen. MB GLE voisi myös olla vaihtoehto ja ehkäpä Range Rover, mutta pikaisen tutustumisen perusteella hybridiä ei ehkä saa noissa kolmella penkkirivillä.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Kyseisessä luokassa mielikuvilla ja omilla preferensseillä vaikutus on suuri ja tuskin mikään on vaihtoehtona huono pois lukien Teslan mahdolliset laatuongelmat. Itsellä mielikuva 4-mukisesta keulalla 100k autossa vähän tökkii XC90 5-vuoden malli-ikä myös hieman jo painaa.

Oma järjestys olisi ehkä Porsche>BMW>Audi>Volvo>Tesla mutta tarjonta ja hintapolitiikka sekoittavat pakkaa. Luultavasti olet kaikkia kokeillut ja hakenut tuntumaa mikä olisi omin?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
Tuo likimain sama on se bensalla 1-2 litraa/100 km enemmän, mikä tekee suurimman eron kuluissa. Kaikki pikkubensat joilla olen ajanut motarilla 10+ tkm kutakin ovat vieneet sen 7-7,5 l/100 km. Reikä otsassa tyyliin tuolla 508:lla dieselillä maksimit ovat olleet 6,2-6,5 l/100 km. Ajomukavuus ”hieman” eri isossa autossa. 95% matkasta mulla motaria. Motariajossa myöskään mistään hiukkasloukusta ei juuri tarvitse murehtia, oma asiansa toki joidenkin valmistajien km-pohjainen ”pakkovaihto”.
 
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.
 
Ja mulla Espacessa samoissa nopeuksissa alle 5 l/100km 5 henkeä autossa + reissukamat. Moottorina Rellun 1.6 litrainen tuplaturbo diesel.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Näköjään Ford Explorer PHEV saanut hinnan Suomessa löytyisi toivottu 3 penkkiriviä. Tiedä sitten miten laatu vertautuu eurooppalaisiin kilpailijoihin ja milloin saavat ensimmäiset autot Suomeen näytille.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Lexus NX? tai RX?
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Jos se kolmas penkkirivi ei ole ihan ehdoton niin kävisin kokeilemassa Audi 55 e-tron. On varsin vakuuttava kaikinpuolin.
 
Ja mulla Espacessa samoissa nopeuksissa alle 5 l/100km 5 henkeä autossa + reissukamat. Moottorina Rellun 1.6 litrainen tuplaturbo diesel.
Jos alle viidellä pääset, niin on kyse alamäestä/myötätuulesta/kulutusmittarivirheestä tai sitten todellinen nopeus ei ole 120 km/h.

TM koeajoi numerossa 12/2016 tuon tuplaturbon. Kuvaajasta näkyy, että vei 7,4 l@120 km/h. Alta viiden pääsee, jos nopeusmittari näyttää korkeintaan 80. Espace V on iso auto. Poikkipinta-ala on arviolta 2,6-2,7 m2 ja Cw on 0,30. Hyvillä 0,008-renkailla ja 400 kg kuormalla vierinvastus on noin 160 N ja ilmanvastus noin 540 N@120 km/h. Jälkimmäisestä jo näkee, että 5 l ei voi onnistua. Vetareille pitäisi saada noin 24 kW, eli kampiakselilta luokkaa 30 kW. Silloin sadalle kilsalle kulutus olisi 25 kWh. Dieselissä on 10 kWh/l, joten 100 %:n hyötysuhteella ainetta kuluisi 2,5 l/100 km. Moottorin hyötysuhteen pitäisi siis viiden litran alitukseen olla vähintään 50 %, mikä ei ole henkilöautodieselissä mahdollinen.

Ainoa mieleen tuleva viiden alittaja (4,8 l@120 km/h?) on Audi A2 1,2 TDI. Se on kapea ja virtaviivainen eikä massaakaan ole liikoja.


Edit. No heti tuli vastaan toinen viiden alittaja. Uusin Octavia 2,0 TDI 150 DSG kulutti uusimmassa TM-koeajossa seuraavasti: 2,4 l@60, 2,8 l@80, 3,6@100 ja 4,6@120 km/h. Motaripaahtajat huomio!
@Kvarkki Corsa vie litraisella turbolla 7,5 l@120. Astra on luultavasti virtaviivaisempi ja välityksetkin saattavat olla pidemmät
 

Liitteet

  • Screenshot_20200812-183357.png
    Screenshot_20200812-183357.png
    1,2 MB · Luettu: 73
Viimeksi muokattu:
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.
Miten tuon Astran kulutus kasvaa, jos nopeus tuosta vielä nousee? Yöllä tyhjillä motareilla on saattanut tulla ajettua vähän lujempaa ja ainakin Focuksen litrainen ecoboost räjäytti ns. pankin kulutuksessa mitä kovemmaksi vauhdit meni. Sama Hondan vaparit (1.4 Jazz, 1.8 Civic). Ehkä voi arvata, että nuo mun dieselin maksimikulutukset eivät ole ehkä ihan 120 km/h ajettuja... Talvella poliisiauton perässä Salosta Helsinkiin pääsin alle viiden :beye:

e: Mikä laatikko tuossa 308:ssa oli? Kone ilmeisesti on euro5, mutta sillä nyt ei suurta merkitystä pitäisi olla. Euro6 on ymmärtääkseni vain tuunattu versio tuosta. Yllättävän paljon vei kuitenkin, koska 508:lla pääsee tuon alle.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.
Ihan on ok auto hintaansa nähden. Hoiti hommansa hyvin ja ei ole maailman hiljaisin auto 18 tuuman rengastuksella ja ainakaan 1.6 bensakoneella tarvinnut tien tukkona olla.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.
Uusi Sorento hybrid/plugin ei ole vielä myynnissä, mutta käsittääkseni tuotanto Euro spekseillä on jo alkanut. Siinä olisi 3 penkkiriviä, pihi bensakone (yhteistehoa 230-250hv) ja mielestäni olemukseltaan/laadukkuudeltaankin kamppailee Volvon kanssa.

 
Uusi Sorento hybrid/plugin ei ole vielä myynnissä, mutta käsittääkseni tuotanto Euro spekseillä on jo alkanut. Siinä olisi 3 penkkiriviä, pihi bensakone (yhteistehoa 230-250hv) ja mielestäni olemukseltaan/laadukkuudeltaankin kamppailee Volvon kanssa.



En ehtinyt katsomaan kokonaan...sanottiinko kulutuksesta jotain? Harvemmin tuollainen maasturi bensaturbolla on kovin pihi.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

...

Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm

Herää heti kysymys, että miksi kriteereihin lisätään tällaisia epäoleellisia numeroita, joilla ei ole mitään suoraa toiminnallista merkitystä?

Toisen automallin 10 vuotta ja 200000 voi olla on selvästi luotettavampi ja ongelmattomampi kuin toisen mallin 5 vuotta ja 100000 joten luotettavuus ei kelpaa syyksi

Laadukkaat dieselmoottorit kestää satojatuhansia kilomerejä ja vähän ajettuja dieseleitä vaan ei ole juuri yhtään markkinoilla, tuolla kilometrikriteerillä vaan rajoitta valikoimaa todella pahasti ja maksaa aivan turhasta.

Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)

Liftback on tavaratilaltaan parempi kuin sedan, koska pituus on sama mutta peräkontti on efektiivisesti korkeampi ja perä aukeaa paremmin.

Ja erityisesti isomman keskiluokan autoissa liftbackiä kutsutaan usein "hatchbackiksi" joten niissä "hatchback" onkin usein tavaratiloiltaan parempi kuin "sedan" (esim. omassa Mazda6ssa "sedan" ja "hatchback" on tasan yhtä pitkiä, erona käytännössä vaan takalasin kaltevuuskulma ja peräkontin saranoiden paikka; "hatchbackissä" (joka siis itsellä) kääntyy takalasi mukana mikä mahdollistaa selvästi paremman kuljetuskapasiteetin.


Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:


Tuossa pari tonnia halvempi ja vähän pienempi. EI täytä epärelevanttia kilometrirajoitetta, mutta kestää varmasti pidempään kuin moni muu vähemmän ajettu:

 
Viimeksi muokattu:
Itse ostaisin noilla vuosittaisilla kilometreillä jotain tällaista

Tässä maksaa takavedosta ja pelkästä merkistä monta tonnia, eikä mahdu budjettiin.
Ja vielä melko huono tavarankuljetuskapsiteetti.

Ei mitään järkeä.


Tässäkin maksaa pari tonnia pelkästä merkistä;

Ei mahdu budjettiin ja muutenkaan hinta ja auton odotettava luotettavuus ei kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaisia vehkeitä nuo nykyiset VAGin 1.6 TDI:t on? Sattui silmään tuossa pari vuotta vanha, 230k ajettu Skoda Octavia Combi joka varusteiltaan olisi ihan lupaava. Tulee sen verran kilometrejä että vielä disukalla säästäisi jonkin verran verrattuna nykyiseen bensa-S60:iin.
 
Minkäslaisia vehkeitä nuo nykyiset VAGin 1.6 TDI:t on? Sattui silmään tuossa pari vuotta vanha, 230k ajettu Skoda Octavia Combi joka varusteiltaan olisi ihan lupaava. Tulee sen verran kilometrejä että vielä disukalla säästäisi jonkin verran verrattuna nykyiseen bensa-S60:iin.

Itselle -12 Passatissa vanhempi 105hp versio. Voimaa ei ole yhtään liikaa ja kuorman huomaa. Yksin ajaessa ihan ok, mutta täyteen pakattuna kaipaisi lisää tehoa. Muuten samat viat/ominaisuudet kuin 2.0 tdi koneissa. Omassa hajosi vesipumppu 193tkm kohdalla juuri ennen jakopääremonttia, oli onneksi seuraavalle viikolle varattu ja en tarvinnut autoa sillä viikolla. Vaihtoväli omassa on 210 tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 811
Viestejä
4 517 542
Jäsenet
74 478
Uusin jäsen
Veeti Karjalainen
Back
Ylös Bottom