Mikä auto minulle?

Milläs koneella ja vaihteistolla sitä uskaltais noita audin nelikkoja hommata? budjetti olis sen 2 tuhatta euroa. Tarve olis neliveto farkulle, jossa on ilmastointi ja koukku.
 
1.8t/1.9tdi kait ne suositelluimmat...tosin kahden tonnin budjetilla luultavasti joutuu ottamaan sen mikä sattuu olemaan ehjin sillä hetkellä.
 
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
Polo tai Yaris. Tylsiä ja harmaita, mutta suhteellisen luotettavia ja kulutusosat on niin halpoja että varaosatiskillä naurattaa.
 
Jotenkin tässä nyt valinta tuntuisi Ibizaan ecotsi koneella kallistuvan, kulkee eteenpäinkin kun on 95hv tai 110hv ja alle 10ke menee jopa 2017 80tkm ajettu, 2015 (2016 malli jo alle 9ke). Poloon vertaillessa niin Polo jollain muulla kuin 1.0 basic moottorilla on vaan "kallis" kun kuitenkin "sama auto" kyseessä eikä Polossa ole edes noita uudempia moottoreita tarjolla.

Netistä ei ainakaan haukkuja tuosta ecotsi:stä löytynyt joten kyseessä tuskin on susipaska moottori vaikka 3-mukinen 1 litrainen pikkukone onkin, tarkempi koodi 110hv:lle lienee CHZC...
 
Luotettava menopeli hintaluokasta 12 - 16 k€ on hakusessa. Sedan tai farkku, ajoa niin vähän että ei diesel. Yksi C-mersu on tuossa kiikarissa 180 BE 1,6 koneella mutta miten on tuon luotettavuuden kanssa?
 
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...

PS. Suomiforumit vagille näyttää aika kuoleelta, saako tähän jostain keskinojaa orkkis retrofittinä? Jonkun citigon pakettinumeron löysin ja näytti ainakin hyvin samalta palikat.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.
 
Itse ajelen samanlaista vuosipätkää 508 farkulla. Huoltoväli 25 tkm pitää kulut hyvin kurissa. Jos löydät sähköpenkillisen version, niin säätöjä piisaa. Etupyörän laakeri ja yks lamppu on mennyt 136 tkm aikana eli ainakin oma yksilö on ollut luotettava (2015 euro6 bluehdi 120, aisinin 6-pykäläinen automaatti. Ei raketti, mutta hinta/mukavuus/melu/kulut akselilla en parempaa löytänyt. Sitikan C5 on sisarauto, mutta euro6 koneita ei juuri löydy, kun sitikka ajoi vanhan mallin tuotannon alas. Ohjaamo on wanhahtava, samaa autoa tehty 2009 alkaen.
 
Ibizan raato tuli sitten kotiutettua, alle 8,5k jäi lopulta hintaa 1.0tsi 110hv koneella alle 80tkm ajettuna ja 2015/2016 taitteessa käyttöönotettu kehonliikutin. Jos kestää nipussa edes hetken niin ei tuota ainakaan kalliiksi voi sanoa, 8v päästä omilla ajoilla voisi karauttaa suoraan romuttamolle alle 150tkm ajettuna ja arvonalenema olisi hyvin kohtuullinen.

6-lovinen aski muuten paljon mukavampi ajaa kuin 95hv:n 5-lovinen erityisesti liikkeelle lähtiessä. Toisaalta tämä rottelo ei kyllä millään muotoa tunnu paremmalta kuin iv golffi 115hv ajm-motilla joka itsellä ollut 10v sitten, toisin sanoen 15 vuodessa ovat saaneet autoon bluetoothin ja usb-pistokkeen - häikäisevää kehitystä...
Ibizahan on pienemmän kokoluokan auto kuin Golf, ei voi liikaa vaatia vaikka onkin 15 vuotta mennyt. Bensaa menee luultavasti vähemmän varsinkin maantieajossa.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.

Itse ostaisin noilla vuosittaisilla kilometreillä jotain tällaista tai tällaista.
 

 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

Hintaluokka: 8 - 15k€
Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm
Ilmastointi: Pakollinen
Vaihteisto: Ei väliä
Polttoaine: Diesel
Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)
Muuta: Joku lyömään järkeä päähän ettei tee päätöstä tunteella.
Rahoitus: Auto pitää hankkia rahoituksella, koska suurimmat käteis varat menivät juuri asuntoon.

Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
 
Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Muut paitsi Volvo taitavat olla myös sähköllä nelivetoisia, mutta Volvo takavetoinen. MB GLE voisi myös olla vaihtoehto ja ehkäpä Range Rover, mutta pikaisen tutustumisen perusteella hybridiä ei ehkä saa noissa kolmella penkkirivillä.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Kyseisessä luokassa mielikuvilla ja omilla preferensseillä vaikutus on suuri ja tuskin mikään on vaihtoehtona huono pois lukien Teslan mahdolliset laatuongelmat. Itsellä mielikuva 4-mukisesta keulalla 100k autossa vähän tökkii XC90 5-vuoden malli-ikä myös hieman jo painaa.

Oma järjestys olisi ehkä Porsche>BMW>Audi>Volvo>Tesla mutta tarjonta ja hintapolitiikka sekoittavat pakkaa. Luultavasti olet kaikkia kokeillut ja hakenut tuntumaa mikä olisi omin?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
Tuo likimain sama on se bensalla 1-2 litraa/100 km enemmän, mikä tekee suurimman eron kuluissa. Kaikki pikkubensat joilla olen ajanut motarilla 10+ tkm kutakin ovat vieneet sen 7-7,5 l/100 km. Reikä otsassa tyyliin tuolla 508:lla dieselillä maksimit ovat olleet 6,2-6,5 l/100 km. Ajomukavuus ”hieman” eri isossa autossa. 95% matkasta mulla motaria. Motariajossa myöskään mistään hiukkasloukusta ei juuri tarvitse murehtia, oma asiansa toki joidenkin valmistajien km-pohjainen ”pakkovaihto”.
 
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.
 
Ja mulla Espacessa samoissa nopeuksissa alle 5 l/100km 5 henkeä autossa + reissukamat. Moottorina Rellun 1.6 litrainen tuplaturbo diesel.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Näköjään Ford Explorer PHEV saanut hinnan Suomessa löytyisi toivottu 3 penkkiriviä. Tiedä sitten miten laatu vertautuu eurooppalaisiin kilpailijoihin ja milloin saavat ensimmäiset autot Suomeen näytille.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Lexus NX? tai RX?
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.

Jos se kolmas penkkirivi ei ole ihan ehdoton niin kävisin kokeilemassa Audi 55 e-tron. On varsin vakuuttava kaikinpuolin.
 
Ja mulla Espacessa samoissa nopeuksissa alle 5 l/100km 5 henkeä autossa + reissukamat. Moottorina Rellun 1.6 litrainen tuplaturbo diesel.
Jos alle viidellä pääset, niin on kyse alamäestä/myötätuulesta/kulutusmittarivirheestä tai sitten todellinen nopeus ei ole 120 km/h.

TM koeajoi numerossa 12/2016 tuon tuplaturbon. Kuvaajasta näkyy, että vei 7,4 l@120 km/h. Alta viiden pääsee, jos nopeusmittari näyttää korkeintaan 80. Espace V on iso auto. Poikkipinta-ala on arviolta 2,6-2,7 m2 ja Cw on 0,30. Hyvillä 0,008-renkailla ja 400 kg kuormalla vierinvastus on noin 160 N ja ilmanvastus noin 540 N@120 km/h. Jälkimmäisestä jo näkee, että 5 l ei voi onnistua. Vetareille pitäisi saada noin 24 kW, eli kampiakselilta luokkaa 30 kW. Silloin sadalle kilsalle kulutus olisi 25 kWh. Dieselissä on 10 kWh/l, joten 100 %:n hyötysuhteella ainetta kuluisi 2,5 l/100 km. Moottorin hyötysuhteen pitäisi siis viiden litran alitukseen olla vähintään 50 %, mikä ei ole henkilöautodieselissä mahdollinen.

Ainoa mieleen tuleva viiden alittaja (4,8 l@120 km/h?) on Audi A2 1,2 TDI. Se on kapea ja virtaviivainen eikä massaakaan ole liikoja.


Edit. No heti tuli vastaan toinen viiden alittaja. Uusin Octavia 2,0 TDI 150 DSG kulutti uusimmassa TM-koeajossa seuraavasti: 2,4 l@60, 2,8 l@80, 3,6@100 ja 4,6@120 km/h. Motaripaahtajat huomio!
@Kvarkki Corsa vie litraisella turbolla 7,5 l@120. Astra on luultavasti virtaviivaisempi ja välityksetkin saattavat olla pidemmät
 

Liitteet

  • Screenshot_20200812-183357.png
    Screenshot_20200812-183357.png
    1,2 MB · Luettu: 77
Viimeksi muokattu:
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.
Miten tuon Astran kulutus kasvaa, jos nopeus tuosta vielä nousee? Yöllä tyhjillä motareilla on saattanut tulla ajettua vähän lujempaa ja ainakin Focuksen litrainen ecoboost räjäytti ns. pankin kulutuksessa mitä kovemmaksi vauhdit meni. Sama Hondan vaparit (1.4 Jazz, 1.8 Civic). Ehkä voi arvata, että nuo mun dieselin maksimikulutukset eivät ole ehkä ihan 120 km/h ajettuja... Talvella poliisiauton perässä Salosta Helsinkiin pääsin alle viiden :beye:

e: Mikä laatikko tuossa 308:ssa oli? Kone ilmeisesti on euro5, mutta sillä nyt ei suurta merkitystä pitäisi olla. Euro6 on ymmärtääkseni vain tuunattu versio tuosta. Yllättävän paljon vei kuitenkin, koska 508:lla pääsee tuon alle.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.
Ihan on ok auto hintaansa nähden. Hoiti hommansa hyvin ja ei ole maailman hiljaisin auto 18 tuuman rengastuksella ja ainakaan 1.6 bensakoneella tarvinnut tien tukkona olla.
 
Viime kyselystä tarve on muuttunut joten tässä vaatimukset. Tilava perheauto hakusessa, mielellään kolmella penkkirivillä. Neliveto pitää olla, samaten tehoja sen verran että pääsee rekoista ohi. Ilmajousitus plussaa, se taitaakin olla saatavilla kaikissa ehdokkaissani alla. Ajo suurelta osin kaupunkipyöritystä satunnaisella matka-ajolla höystettynä. Näin ollen hybridi tai sähköauto olisi mieluinen. Uusi tai pari vuotta vanha, ajettu max 50 000 km. Olen saanut aikaan tällaisen listan:

Volvo XC90 T8:
+kolmas penkkirivi
+saatavana 6-paikkaisena
-kantama sähköllä

BMW X5 45e:
+kantama sähköllä
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä

Tesla Model X:
+kantama sähköllä
+saatavana 6-paikkaisena
-laatu, en voi hyväksyä näin kalliissa autossa repsottavia koripaneeleja tai puutteellista maalausta

Audi Q7 55 TFSI e:
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kantama sähköllä

Porsche Cayenne E-Hybrid:
+laatuvaikutelma
-ei saatavilla kolmannella penkkirivillä
-kallein
-kantama sähköllä

Olen kallistumassa Volvon puoleen, koska se on ainoa jossa 3 penkkiriviä ja voi ajaa kaupunkiajoa sähköllä. Onko raadilla mielessä muita automalleja joita olisi syytä koeponnistaa ennen ostopäätöstä? Tai kommentteja onko Volvo sittenkin huono vaihtoehto.
Uusi Sorento hybrid/plugin ei ole vielä myynnissä, mutta käsittääkseni tuotanto Euro spekseillä on jo alkanut. Siinä olisi 3 penkkiriviä, pihi bensakone (yhteistehoa 230-250hv) ja mielestäni olemukseltaan/laadukkuudeltaankin kamppailee Volvon kanssa.

 
Uusi Sorento hybrid/plugin ei ole vielä myynnissä, mutta käsittääkseni tuotanto Euro spekseillä on jo alkanut. Siinä olisi 3 penkkiriviä, pihi bensakone (yhteistehoa 230-250hv) ja mielestäni olemukseltaan/laadukkuudeltaankin kamppailee Volvon kanssa.



En ehtinyt katsomaan kokonaan...sanottiinko kulutuksesta jotain? Harvemmin tuollainen maasturi bensaturbolla on kovin pihi.
 
Muuttuneiden työkuvioiden vuoksi ajot kasvaa melkoisesti vuositasolla sellaiseen 35t/km vuosi tasolle. Oikeastaan kaikki automerkit ovat pöydällä vielä tässä vaiheessa kartoitusta. En syrji Ranskalaisia, saksalaisia tai japseja tässä kilpailussa. Kunhan auto on mukava ajaa ja olisi luotettava.

Alla olevien speksien väliin mahtuu melkoisesti tavaraa. Ideoita ja ajatuksia ?

...

Vuosimalli: minimi 2013
Kilometrit: max 130tkm

Herää heti kysymys, että miksi kriteereihin lisätään tällaisia epäoleellisia numeroita, joilla ei ole mitään suoraa toiminnallista merkitystä?

Toisen automallin 10 vuotta ja 200000 voi olla on selvästi luotettavampi ja ongelmattomampi kuin toisen mallin 5 vuotta ja 100000 joten luotettavuus ei kelpaa syyksi

Laadukkaat dieselmoottorit kestää satojatuhansia kilomerejä ja vähän ajettuja dieseleitä vaan ei ole juuri yhtään markkinoilla, tuolla kilometrikriteerillä vaan rajoitta valikoimaa todella pahasti ja maksaa aivan turhasta.

Sisätilat: Mielellään hyvin tavaratilaa (sedan/farkku)

Liftback on tavaratilaltaan parempi kuin sedan, koska pituus on sama mutta peräkontti on efektiivisesti korkeampi ja perä aukeaa paremmin.

Ja erityisesti isomman keskiluokan autoissa liftbackiä kutsutaan usein "hatchbackiksi" joten niissä "hatchback" onkin usein tavaratiloiltaan parempi kuin "sedan" (esim. omassa Mazda6ssa "sedan" ja "hatchback" on tasan yhtä pitkiä, erona käytännössä vaan takalasin kaltevuuskulma ja peräkontin saranoiden paikka; "hatchbackissä" (joka siis itsellä) kääntyy takalasi mukana mikä mahdollistaa selvästi paremman kuljetuskapasiteetin.


Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:


Tuossa pari tonnia halvempi ja vähän pienempi. EI täytä epärelevanttia kilometrirajoitetta, mutta kestää varmasti pidempään kuin moni muu vähemmän ajettu:

 
Viimeksi muokattu:
Itse ostaisin noilla vuosittaisilla kilometreillä jotain tällaista

Tässä maksaa takavedosta ja pelkästä merkistä monta tonnia, eikä mahdu budjettiin.
Ja vielä melko huono tavarankuljetuskapsiteetti.

Ei mitään järkeä.


Tässäkin maksaa pari tonnia pelkästä merkistä;

Ei mahdu budjettiin ja muutenkaan hinta ja auton odotettava luotettavuus ei kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaisia vehkeitä nuo nykyiset VAGin 1.6 TDI:t on? Sattui silmään tuossa pari vuotta vanha, 230k ajettu Skoda Octavia Combi joka varusteiltaan olisi ihan lupaava. Tulee sen verran kilometrejä että vielä disukalla säästäisi jonkin verran verrattuna nykyiseen bensa-S60:iin.
 
Minkäslaisia vehkeitä nuo nykyiset VAGin 1.6 TDI:t on? Sattui silmään tuossa pari vuotta vanha, 230k ajettu Skoda Octavia Combi joka varusteiltaan olisi ihan lupaava. Tulee sen verran kilometrejä että vielä disukalla säästäisi jonkin verran verrattuna nykyiseen bensa-S60:iin.

Itselle -12 Passatissa vanhempi 105hp versio. Voimaa ei ole yhtään liikaa ja kuorman huomaa. Yksin ajaessa ihan ok, mutta täyteen pakattuna kaipaisi lisää tehoa. Muuten samat viat/ominaisuudet kuin 2.0 tdi koneissa. Omassa hajosi vesipumppu 193tkm kohdalla juuri ennen jakopääremonttia, oli onneksi seuraavalle viikolle varattu ja en tarvinnut autoa sillä viikolla. Vaihtoväli omassa on 210 tkm.
 
Itselle -12 Passatissa vanhempi 105hp versio. Voimaa ei ole yhtään liikaa ja kuorman huomaa. Yksin ajaessa ihan ok, mutta täyteen pakattuna kaipaisi lisää tehoa. Muuten samat viat/ominaisuudet kuin 2.0 tdi koneissa. Omassa hajosi vesipumppu 193tkm kohdalla juuri ennen jakopääremonttia, oli onneksi seuraavalle viikolle varattu ja en tarvinnut autoa sillä viikolla. Vaihtoväli omassa on 210 tkm.
Joidenkin vuosimallien 1.6TDI Octavioissa oli tyyppivika tehtaalla laitetuissa vesipumpuissa. Selvisi siinä vaiheessa, kun omasta (vm. 2013 muistaakseni) meni jossain 90tkm paikkeilla. Onneksi oli ostettu ALD:ltä ja oli vuoden sisään ostosta, niin ei tarvinnut kuin soittaa sinne ja ajaa korjaukseen. ALD:n huoltokaveri tiesi heti mistä oli kyse, kun sanoin että lämmöt välillä nousivat punaiselle ja sitten laskivat itsestään taas. Tekivät samaan ilmaiseen hintaan myös jakopäärempankin eli vaikka alkuun harmittikin, niin ei voinut lopputuloksesta hirveästi valittaa.
 
Herää heti kysymys, että miksi kriteereihin lisätään tällaisia epäoleellisia numeroita, joilla ei ole mitään suoraa toiminnallista merkitystä?

Toisen automallin 10 vuotta ja 200000 voi olla on selvästi luotettavampi ja ongelmattomampi kuin toisen mallin 5 vuotta ja 100000 joten luotettavuus ei kelpaa syyksi

Laadukkaat dieselmoottorit kestää satojatuhansia kilomerejä ja vähän ajettuja dieseleitä vaan ei ole juuri yhtään markkinoilla, tuolla kilometrikriteerillä vaan rajoitta valikoimaa todella pahasti ja maksaa aivan turhasta.



Liftback on tavaratilaltaan parempi kuin sedan, koska pituus on sama mutta peräkontti on efektiivisesti korkeampi ja perä aukeaa paremmin.

Ja erityisesti isomman keskiluokan autoissa liftbackiä kutsutaan usein "hatchbackiksi" joten niissä "hatchback" onkin usein tavaratiloiltaan parempi kuin "sedan" (esim. omassa Mazda6ssa "sedan" ja "hatchback" on tasan yhtä pitkiä, erona käytännössä vaan takalasin kaltevuuskulma ja peräkontin saranoiden paikka; "hatchbackissä" (joka siis itsellä) kääntyy takalasi mukana mikä mahdollistaa selvästi paremman kuljetuskapasiteetin.


Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:


Tuossa pari tonnia halvempi ja vähän pienempi. EI täytä epärelevanttia kilometrirajoitetta, mutta kestää varmasti pidempään kuin moni muu vähemmän ajettu:

Kyllä ne kilometrit siinä autossa näkyy, oli merkki tai laatu mikä tahansa. Esim. kuskin penkki ja ratti voi olla puhkinussittu. Omassa autossa tuulilasi on ns. valmis 70 tkm jälkeen, seuraavasta kiveniskemästä täytyy pistää vaihtoon. Vanhemmissa malleissa saattaa puuttua perusvarusteita. Usb-paikat tulee ensimmäisenä mieleen, jos vanhempaan päin mennään. Sinällään tuskin nuo kirkossa kuulutettuja rajoja kysyjälle on, olisi meinaan typerää ostaa juuri jakopään rempan tarvitseva yksilö kuin sellainen johon se juuri on tehty. Toki jos hinta on ok, niin kumpikin on ok ostos. Muistelisin, että jossain Toyotan dieselissä oli joku ”pommi”, oli aika iso kone, että ei liene kumpikaan näistä.

e: Tuo Auris pikkukoneella on kyllä aika lähellä maanpäällistä helvettiä, 13 s 0-100 :D
 
En ehtinyt katsomaan kokonaan...sanottiinko kulutuksesta jotain? Harvemmin tuollainen maasturi bensaturbolla on kovin pihi.
Niin pihisti kuin tuolla kopalla ja nelivedolla voi hybridimoodissa päästä. Suhteellista tietenkin. Näyttää menevän reiluun viiteen sekä kaupungissa, kuin myös Korealaisella maanteillä. Ja varmasti vielä laskee, kun pääsee sinuiksi voimalinjan kanssa.

City,
Screenshot_20200813-173314_YouTube.jpg

HighwayHuom oikeasti 5.4, laskut väärin.
Screenshot_20200813-173325_YouTube.jpg


Tuossa on jatkojalostettu versio Ioniqistakin löytyvästä 1.6l vaparista + 6 lovisesta automaatista sähköavustuksella. Lisätty CVVD venttiilinohjaus + turbo minkä pitäisi mahdollistaa korkea polttomoottorin hyötysuhde tasaisella kuormalla, mutta hetkittäin myös sporttinen meno toki hyötysuhteen kustannuksella.

Sähkömoottori kuormantasaajana toimii hyvin jo Ioniqin vaparin kanssa. Penemmällä massalla ja ilmanvastuksella pääsee helposti ~4 kesäkeleillä kantatiellä ja taajamassa. Olisikin hauska nähdä tuo kone Ioniqin/Sonatan/Optiman kopassa samalla neliveto-optiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota diesel/E85/kaasu -dilemmaa tässä pohtinut ja tuli vastaan hyvillä varusteilla 2015 Volvo V70 Plug-in hybrid (diesel/sähkö). Ikää jo viisi vuotta, kannattaako tuon ikäisiä hybridejä enää ostaa, onko tiedossa akuston vaihto 3-4 vuoden päästä vai mitä mieltä olette?

Jäänyt itelle jotenkin sellainen kuva että plugarihybridejä ei kannattaisi vaihdokkeina ostaa lainkaan, mutta kieltämättä ajamisen edullisuus houkuttaisi.
 
Tämä.
Minullakin oli aikaisemmin bemari suoralla besakuutosella ja myin 300tkm ajettuna ja kone aivan korkkaamaton. Kaikki muu korjattiin n kertaa ja lopulta auto tuli maksamaan paljon
Miksi Puimurin kohdalla pitää aina mainita suora kuutonen? En minäkään yleensä mainosta, että minulla on Ford suoralla nelosella.
 
Miksi Puimurin kohdalla pitää aina mainita suora kuutonen? En minäkään yleensä mainosta, että minulla on Ford suoralla nelosella.

Koska satun tietämään että Puimurilla on (ja on ollut) mallistossa myös todella paskoja vikapommi koneita. Muuten tulee viestiä, että ei bemun koneet kestä mitään, jakopäät pomppii jne, mikä aivan totta tiettyjen tyyppien kohdalla. Nuo legendaariset vapari kuutoset ovat luotettavassa ja melkein ikiliikkujan maineessa.

Mutta pointti oli, että motille ei tarvinnut mitään tehdä, mutta kaikki muut osat ko. autossa sitten hajosivatkin aivan liian tiheään. Konerikko tai automaattiloota on toki yksi mahdollisesti kalliimmista yksittäisistä rempoista autoon, mutta kyllä noista pikkuvioista tuli vuosien aikana todella paljon maksettavaa jopa useamman vaihtomoottorin arvosta.
 
Onko nuo Astrat mukavia ajettavia? Vähän miettinyt nykyisestä -08 S60:stä vaihtoa farkkuun ja mielellään pienisyömäisempään, Astra Sports Tourer 2017 tuli Nettiautossa vastaan hyvillä varusteilla ja rupesi kiinnostaa. Harmi vaan kun ei omassa kotikaupungissa ole tällä hetkellä yhtään tuon ikäistä myynnissä että voisi käydä kokeilemassa.

Ehkä tuo moottorin LSPI-nakutus kannattaa näistä tunnustella. Omassa Astrassa en ole tuota havainnut 95-bensalla.
.
TM-käyttötesti 60 000 km: Opel Astra Sports Tourer Innovation 1,4 Turbo
...Astran bravuurinumero on sen hyvät ajo-ominaisuudet...
 
Tuossa esim järkivalinta. Täyttää juuri ja juuri jopa tuon täysin epärelevantin ja typerän kilometrirajoitteen:

Joo järkivalinta, jos tykkää koneremonteista. Nuo Toyotan 2.2 dieselit on ihan paskaa.
 
Jäänyt itelle jotenkin sellainen kuva että plugarihybridejä ei kannattaisi vaihdokkeina ostaa lainkaan, mutta kieltämättä ajamisen edullisuus houkuttaisi.
Jos plugarilla on ajettu sähköllä, kuten voisi olettaa koska sellainen on hankittu, niin bensakone on pyörinyt vaan 1/3 - 1/2 ajetuista kilometreistä. Eli ne ovat koneeltaan vähän ajettuja. Akun mahdollisesti laskeva kapasiteetti tarkoittaa vähemmän kilometrejä sähköllä ja enemmän bensalla, mutta silti sen verot lasketaan pienten päästöjen mukaan. Riski tulee siitä, jos ajoakku menee niin tilttiin, ettei auto suostu toimimaan ollenkaan, jolloin marmorilla vaihtoakku on kallis. Mutta valmistajien rinnalle on jo tullut muitakin vaihtoehtoja plugareiden ja sähköautojen akkujen vaihtoon sekä korjaukseen.
 
Jos plugarilla on ajettu sähköllä, kuten voisi olettaa koska sellainen on hankittu, niin bensakone on pyörinyt vaan 1/3 - 1/2 ajetuista kilometreistä. Eli ne ovat koneeltaan vähän ajettuja. Akun mahdollisesti laskeva kapasiteetti tarkoittaa vähemmän kilometrejä sähköllä ja enemmän bensalla, mutta silti sen verot lasketaan pienten päästöjen mukaan. Riski tulee siitä, jos ajoakku menee niin tilttiin, ettei auto suostu toimimaan ollenkaan, jolloin marmorilla vaihtoakku on kallis. Mutta valmistajien rinnalle on jo tullut muitakin vaihtoehtoja plugareiden ja sähköautojen akkujen vaihtoon sekä korjaukseen.
En olisi ollenkaan varma tulkinnastasi, että koneet ovat parempia/vähemmän ajettuja. Ei noita koneita tasainen käynti tapa vaan kylmäkäynnistykset ja kylmänä käyttö. Varsinkin lyhyttä kylmänä käyttöä tulee hyvällä todennäköisyydellä hybridin koneelle enemmän. Lisäksi vielä jos sattuu niin, että sähköllä ajetaan todella paljon ilman koneen käynnistyksiä, niin ei se käynnistys seisoneiden öljyjen/bensojen takia ainakaan mikään kovin kevyt ole. Sinällään aika yhdentekevä juttu, kun koneet keskimäärin kestävät nykyään pitkään. Pätkivästä käytöstä vaan seuraa helposti ylimääräistä huoltotarvetta.
 
En olisi ollenkaan varma tulkinnastasi, että koneet ovat parempia/vähemmän ajettuja. Ei noita koneita tasainen käynti tapa vaan kylmäkäynnistykset ja kylmänä käyttö. Varsinkin lyhyttä kylmänä käyttöä tulee hyvällä todennäköisyydellä hybridin koneelle enemmän. Lisäksi vielä jos sattuu niin, että sähköllä ajetaan todella paljon ilman koneen käynnistyksiä, niin ei se käynnistys seisoneiden öljyjen/bensojen takia ainakaan mikään kovin kevyt ole. Sinällään aika yhdentekevä juttu, kun koneet keskimäärin kestävät nykyään pitkään. Pätkivästä käytöstä vaan seuraa helposti ylimääräistä huoltotarvetta.

Tuokin riippuu aika paljon plugarista. Esim. Amperalla pätkivää käyttöä kylmänä ei tule juuri lainkaan mikäli akku ladataan päivittäin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 517
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom