Mikä auto minulle?

Nettiautosta katselu ja haaveilu on mukavaa, mutta siinä vaiheessa kun alkaa sopimaan vaihdoista ja katselemaan omaa likviditeettiään niin puskee vaan hikeä ja mieleen hiipii vain ajatus että "oletko tekemässä suurinta virhettä ikinä"

Olet, mutta se on sama homma aina autoa vaihtaessa edessä.


Pitäisi joskus kyllä käydä testaamassa tuo C5 kun niin moni on kehunut tuota mukavaksi ajaa.

Kannattaa tosiaan katella sit hyvin huollettu ja PALJON korjattu yksilö. Kaverin kanssa oli 3v aikana yhteensä 4 sitikkaa vm. 2008-13 väliltä (C3, C3 Picasso, C4 ja C5) ja näistä femmaan meni se pari tonttua vuodessa kaikkiin korjauksiin vaikka oli 150tkm ajettu ensimmäiseltä omistajalta täydellä huoltohistorialla. Itekin laskin, että alle tonnin vuosikuluilla ei päässy omallakaan millään laskutavalla, aina oli jotain pientä vikaa jossain mikä "piti" saada kuntoon.
 
Tuo C5:n hydraulinen jousitus jakaa varmasti mielipiteet aikalailla. Tekee ajosta vähän keinuvaa ja ohjaustuntuma kuluneilla alustan osilla voi olla mielenkiintoinen. Toisaalta sitten taas kaikki hidastetöyssyt ja markettien "pykälät" ei tunnu missään vaikka vetäis reilummalla vauhdilla. Merkkifoorumilta löytyy hyvin apua remontteihin. Yleensä jos löydät tyyppivian korjaustekstin, niin voit olettaa ko. featuren jossain vaiheessa osuvan, jos ei ole korjattu. Sain tuon omani katsastamattomana "kaupan päälle" 2016 ja siihen on karkealla haitarilla mennyt noin 3 k€. Tässä kyllä mukana siis ihan perus kulutusosat, kuten 2x renkaat, tuulilasi, jarrulevyt+palat, akku, puola, pakoputkisto. Moottorin puhaltimen etuvastukset ja käsijarrukaapelit+putket ovat ns. kulutuskamaa, jotkä materiaalin ja sijainnin puolesta saa uusia nopeasti. Nokka-akselin asentoanturi ja abs-sensorin ohjausyksikkö ovat vaatineet uusinnan, selviä vikoja. Jakohihnaremppakin tuli vastaan, kun nokka-akselin vauhtipyörän kumiointi irtosi. Toisen etualapallonivelen uusin tänä vuonna. Ebaysta saa naurettavan halvalla varaosakamat. En mä nyt tuota remppalistaa kauhean pahana pidä, jos matkaa on tullut mittariin jo melkein 300 tkm ja 10+ tkm vuodessa omistusaikana. Peruskamaa käytännössä ja jämähtäneitä pultteja lukuun ottamatta helppoja tehdä. Kannattaa vaan laittaa pultit kuntoon, niin aukeaa seuraavalla kerralla helpommin :D Mieluummin mä tuota olen rassannut kuin vanhaa rellua, jossa sai ruosteita aina paikata.

e: Koiranluut ja raidetangonpäät unohtui remppalistalta. 6/5 sijoituksia mitä ajotuntuman palauttamiseen tuli (feat. renkaiden suuntaus).
 
Viimeksi muokattu:
Tuo C5:n hydraulinen jousitus jakaa varmasti mielipiteet aikalailla. Tekee ajosta vähän keinuvaa ja ohjaustuntuma kuluneilla alustan osilla voi olla mielenkiintoinen.
Eikös noita ollut ihan rautajousillakin "hinnat alkaen malleissa", vai oliko se jotain 2000-luvun alun väliaikaista hairahdusta (joskus kävin uutta C5:sta koeajamassa niin siinä oli perinteiset rautajouset)?

Citikka nyt ilmeisesti muutenkin aika... "mielenkiintoinen" korjata; kävin Audia huollosta hakemassa ja tuli turistua tutun korjaamon omistajan kanssa ja aihe siirtyi pihalla seisovaan C6:n - oli kuulemma ollut siinä "tovin" ja on vielä toisenkin koska jotain vuotavaa letkua ei kuulemma saa mistään. Oli maahantuojalta tilauksessa, mutta kestää viikkotolkulla että saavat sellaisen ranskasta. Ei kuulemma viitsisi laittaa mitään väliaikaista patenttia kun joutuu purkamaan melkein pari tuntia että pääsee letkuun kunnolla käsiksi... :D
 
C6 onkin ihan oma juttunsa ja sisältää varmastikin yhtä aikakautensa monimutkaisinta tekniikkaa.

Uudemmista, kolmoskoppaisista femmoista taitaa löytyä rautajousia ainakin 1.6hdi malleista...jos en väärin muista.

Sinänsä sitikkaa on turha pelätä, hydrauliikka on idioottimaisen yksinkertaista korjata ja huoltaa kun vain vähän tutustuu etukäteen toimintaan.

Muutenhan viat ovat samoja kuin pösössä jne...
 
En ostaisi. Omistan edelleen 06 mallin farkun, ruostetta on. Vikoja enemmän kuin bemareissa, jättänyt tielle 8 kertaa. Koko alusta vaihdettu, kuten myös melkein kaikki muukin. Tyyppivikoja pitkä lista. Suosittelen Toyota tai Honda tuohon budjettiin. Saat muuten focusta korjatta kymppitonnilla.
Itsellä on tuollainen 05 (mk2) farkku 1.6 ti-vct (115hp) bensakoneella ja 220tkm mittarissa. Ollut itsellä vuoden, jonka aikana vain käsijarru jumiutunut toiselta puolelta (ei ota ollenkaan).
Kyseisen yksilön historia on kuitenkin hyvin itsellä tiedossa kun vanhemmat ostivat aikanaan uutena. Yhden ainoan kerran on kyseinen focus jättänyt tielle kun laturi sippasi.
Ruostettakaan ei paljoa ole ja katsastusukkokin kehui alustan kuntoa.
+Hyvä auto ajaa, ei paha kulutus (itsellä n. 6.5-7.5l/100km maantiellä ajotavasta riippuen)
- Sisätilamelu (etenkin farmarimallissa), varusteita voisi olla enemmän (esim. lämmitettävä tuulilasi, automaattinen ilmastointi ja vakkari kuten vähän uudemmissa)
 
Mersuista siirtyi kuitenkin tähtäin nyt sitten Skodaan ja Volvoon kun alkuperäinen ajatus oli kuitenkin säästää polttoaineessa rahaa eikä hommata 250-heppaista mersua. Molemmat on alunperin ollu taksikäytössä, Volvo V70, 230000km vm 2014, D4 181hp automaatti ja Skoda Octavia, 225000km 1,5 TDI DSG vm 2017, 116hp. Skodassa halvemmat verot, pienempi kulutus ja auto on uudempi, mutta tuo 116hp vähän epäilyttää että onko ihan täysin nuhapumppu. Molemmat melkein täysin varusteltuja ja hinta paria hunttia vaille sama. Skodassakin taitaa jälleenmyyntiarvo nykyään säilyä ihan hyvin?
 
Mersuista siirtyi kuitenkin tähtäin nyt sitten Skodaan ja Volvoon kun alkuperäinen ajatus oli kuitenkin säästää polttoaineessa rahaa eikä hommata 250-heppaista mersua. Molemmat on alunperin ollu taksikäytössä, Volvo V70, 230000km vm 2014, D4 181hp automaatti ja Skoda Octavia, 225000km 1,5 TDI DSG vm 2017, 116hp. Skodassa halvemmat verot, pienempi kulutus ja auto on uudempi, mutta tuo 116hp vähän epäilyttää että onko ihan täysin nuhapumppu. Molemmat melkein täysin varusteltuja ja hinta paria hunttia vaille sama. Skodassakin taitaa jälleenmyyntiarvo nykyään säilyä ihan hyvin?
Kannattaa tarkistella se kulutus, sitten.

2011 250CDI eemelillä on tullut ajettua pitkää matkaa paljon ja se menee aika helposti viiden pintaan. Edes pahasti polkemalla (+10-20 rajoituksen yli, paljon ohituksia) ei saa menemään kuutta litraa vaikka on isoa äijää ja metsästyskamppeet (pelkkiä aseita ja panoksia kymmeniä kiloja) mukana.

C-versio (isäukolla oli tuota ennen 2010 250CDI) menee hieman pienemmällä vielä...
 
Eikös noita ollut ihan rautajousillakin "hinnat alkaen malleissa", vai oliko se jotain 2000-luvun alun väliaikaista hairahdusta (joskus kävin uutta C5:sta koeajamassa niin siinä oli perinteiset rautajouset)?

Citikka nyt ilmeisesti muutenkin aika... "mielenkiintoinen" korjata; kävin Audia huollosta hakemassa ja tuli turistua tutun korjaamon omistajan kanssa ja aihe siirtyi pihalla seisovaan C6:n - oli kuulemma ollut siinä "tovin" ja on vielä toisenkin koska jotain vuotavaa letkua ei kuulemma saa mistään. Oli maahantuojalta tilauksessa, mutta kestää viikkotolkulla että saavat sellaisen ranskasta. Ei kuulemma viitsisi laittaa mitään väliaikaista patenttia kun joutuu purkamaan melkein pari tuntia että pääsee letkuun kunnolla käsiksi... :D
Rautajousilla löytyy joo, en tiedä suhdelukua. Enemmistö vanhemmista on varmaan hydraulisilla. Vaihdekepin tuntumassa olevasta boxista sen näkee, jos on ylös-alas kytkimet, niin... Sitikan ostaminen rautajousilla on kyllä vähän kuin söis karkin papereineen. Ainakin 2002-2004 versio C5:sta on hyvin yksinkertaista perustekniikkaa ja helppo korjata. Varaosat löytyy marmorilta nopeasti ja ebaysta puolet halvemmalla (esim. katti ja puolet putkista 180 e posteineen, mätänet 400 e pelkkä katti). Tuskin tuo 2005-2008 facelift sen kummoisempi. Viimeinen 2009-201? mallikin ymmärtääkseni on aikalailla samaa jatkumoa vanhempien kanssa, jotain uutta toki pakko olla.
 
Kannattaa tarkistella se kulutus, sitten.

2011 250CDI eemelillä on tullut ajettua pitkää matkaa paljon ja se menee aika helposti viiden pintaan. Edes pahasti polkemalla (+10-20 rajoituksen yli, paljon ohituksia) ei saa menemään kuutta litraa vaikka on isoa äijää ja metsästyskamppeet (pelkkiä aseita ja panoksia kymmeniä kiloja) mukana.

C-versio (isäukolla oli tuota ennen 2010 250CDI) menee hieman pienemmällä vielä...

Olisi kiinnostanut itseänikin testata mutta perhana kaksi tiiraamaani 250CDI:tä myytiin nenän edestä ennen kuin ehdin koeajolle :D
 
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
 
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.

On tuon ikäiset ja paljon ajetut niin yksilöitä että voi olla ihan mitä vain. Eihän tuo mikään taloudellinen ole, ja jos suorasuihkulla niin niissä omat ongelmansa. 1.8 olisi sen suhteen parempi, mutta niissä taas öljyn kulutus ongelma. Ehkä just tuossa 05-06 mallissa voi olla aika varma että saa sen suhteen toimivan auton. Ketjulla noi koneet on ja eivät nekään ole ikuisia. Ruostettakin voi olla tai olla olematta.
 
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.

Juuri tuohon Toyotan 2l koneeseen pitäisi tankata 98-e5. Tiedä sitten kuinka moni tuon tietää ja onko oikeaa vaikutusta koneen kestoon.


Isällä on vastaava automaatilla ja ei se kone vastaavilla kilsoilla aivan ongelmaton ole vaikka 98-e5 siihen tankkaakin. Välillä menee limp modeen ja obd scanneri ilmoittelee misfireista ja kylmäkäynnistyksessä tuntui olevan tehot hukassa. Jotain antureita siihen vaihdettukkin, mutta edelleen reistailee.

Aika hirveä auto ajaa ja ainakaan tällä kokemuksella en tätä mallia suosittelisi "Toyota laatuna". Tuo linkin auto kyllä ollut huoltokirjan mukaan paremmalla huollolla.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi etiä omaan käyttöön automaatti, ei mitään valtamerilaivaa.. Farkku tai viistoperä.
Hinta alle 2000 eur koska tulee ihan rymyautoksi, koiria ym kampetta pitää kuljetella.

Löytyy näköjään scenic 2004, vw golf 2001 ym.. Mut vähemmänhän näitä pieniä autom on myynnissä. Rellun maine pelottaa vaikka toi olis vain140tkm ajettu..

Nykyinen pikkupaku on tosi mieleinen mutta oikea olkapää oireilee pirusti niin siks autom ja miel hyvin tehostetulla ohjauksella.
 
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.
 
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.

Moottorina varmaankin n47, joissa on ollut jakoketju murheita. Jakoketjuhan on vielä moottorin takapuolella.
Eikai noissa muutoin mitään probleemia ole ollut.
 
Täällä katsellaan bmw x1 autoa, siitä 2010-2012 välistä. Kellään kokemuksia niistä? Bemarin liikkeessä huoltomiehenä oleva tuttu, sanoi että huoltojen/vikojen osalta ei voi ainakaan moittia. xDrive20d(165tkm) mallia kävin ajamassa, ja mukavalta tuntui.
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.
Minkä takia jouduit maksamaan toisesta moottorista, kun vika ei ollut mitenkään sinun?
 
Itellä oli tuossa 2014-2016 taitteessa N46-moottorilla (1.8 bensa) ollu BMW, kerkesin 10000km ajella kun ketju venähti ja jakopää paskaksi, alla n. 140000km autolla. Olin käyttänyt merkkihuollossa liikkeessä josta sen ostin joten meni niiden piikkiin, tilattiin uus motti Saksasta, 110000km ajettu, sain yhdeksi päiväksi sijaisauton, 3kk odottelun päästä motti paikalleen autoon, testiajot ja hirvee rallatus jakopäästä. Huolto avasi koneen ja havaitsi että jakopää paskana, ketju murtunut ja pohjalla hirveetä metalliputua, kaikki suotimet tukossa yms. Tilattiin taas uusi käytetty moottori, auto seisomassa toiset 3kk, tästä uudesta korvaavasta motista jouduin maksaa puolet (n. 3000€ töineen) ja kun moottori oli paikallaan ajoin suoraan autoliikkeen pihaan ja ostin Volvon ja luovutin Bemarin vaihdossa.

Vaimon siskon mies tuntee pari työkaveria joilla sama ongelma ollu muistaakseni joko N46 tai N47:n kanssa, jakoketju venyny ja kallis remppa.

Välttäisin omalla kokemuksella kuin ruttoa, mutta en tiedä miten suoraan verrannollinen tuo N46 on N47:ään vikaherkkyyksineen.


Tuttu oli sitä mieltä että yli 150tkm ajetut yksilöt on jo korjattuja, kun ei noin pitkää ehjänä kestä. Ja näkyy noita olevan myynnissä vajaa 300k ajettuja yksilöitäkin.

Ja on kyllä melko outoa ettei vaihtaneet jakopäätä 110tkm ajettuun mottiin, kun tasan tiesivät mikä on vikana noissa. Saati että toinen moottori meni osaltaan sun piikkiin.
 
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.

Ajoin tollasella vastaavanlaisella automaatilla taksia noin vuoden ja täytyy sanoa, että kaikinpuolin hirveä laitos. Moottorissa ei yhtään vääntöä ja talvella joka hemmetin mutkassa auto piipittää kun esc joutuu toimimaan vähänkään. Täysin onneton tuntuma ohjaukseen ja perstuntumasta ei tietoa. Istuimet myös aivan hirveät ihan näin lyhyellekkin miehelle (171cm), selkä aina vuoron jälkeen valitti. Oikeastaan mitään hyvää en autosta löytänyt, paitsi ehkä sen, että ottihan se motti kierroksia noin 7000, kun sillä kaasu pohjassa vingutti moottoritielle, kun ei se romu muuten kulkenut.

Ennemmin vastaavan vuosimallin Honda Accord, vaikka siinäkään ei penkit mitkään älyttömän hyvä ole, niin ainakin autona paljon parempi ajaa.
 
Minkä takia jouduit maksamaan toisesta moottorista, kun vika ei ollut mitenkään sinun?

Olen pyrkinyt kaikin puolin unohtamaan ko. episodin niin ihan tarkkoja muistikuvia tuosta ei enää ole, mutta taisi ollakin niin että maksoin töistä, en motista, koska auto oli huollossa jo eri kaupungissa, ehdittiin nimittäin sopivasti muuttaa tuossa välissä joten alkuperäiseen ostopaikkaan en sitä enää motinvaihtoon saanut. Joka tapauksessa tuohon keissiin piti saada kuluttaja-asiamieheltäkin lausuntoa tueksi ja takuut ei hoituneet Laakkosen kanssa mitenkään järkevästi, lopulta tuntui että meni henkilökohtaisesti nahan alle Laakkosenkin puolella se homma, ei esim vastailtu enää puhelimeen kun koitin tiedustella homman etenemistä, piti soittaa vaimon numerosta kun myyjä oli laittanu mun numeron blokkiin jne. Siinä kun oli 6kk ilman autoa niin vitutti itteekin aivan suunnattomasti koska välillä esim. koko moottori katosi rahdissa eikä kukaan löytänyt sitä Saksan ja Suomen väliltä, aivan helvetinmoista säätöä. Lopulta alkoi olla itekin siinä pisteessä että laitan rahaa tiskiin että korjaavat sen rakkineen että pääsen siitä vaan eroon.

Muistelisin kirjoittaneeni asiasta pitkän stoorin Laakkosen korkeempaan portaaseen homman ratkettua, mutta vähätpä heitä kiinnosti, eivät edes vastannu. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tosiaan kommenteista Avensikseen liittyen. Tuli kyllä semmoinen olo, että ehkä katselen jotain muuta sitten. Accordeja hieman katsoin Oulun seudulta, ei mitään hyviä ja kohtuuhintaisia oikein näyttänyt olevan, farmareita pääosin ja mielellään ei farmaria. Mutta jatkan katselua ja ehkä laitan uuden ehdokkaan lähiaikoina tänne arvioitavaksi.
 
Tuo 2.0 t25 bensa ave on ihan ok autona. Ajoin omalla kolmisen vuotta ja 75tkm. Kone syö vähän, alle kuuden meni parhaillaan matkassa, mutta vain 98 käy. Minä en moiti konetta laiskaksi, oikein miellyttävä kone oli omassa ajossa, nähtävästi en ole tottunut dieseleiden vääntöön vaan konetta kuuluu kierrättää, että auto liikkuu. Omassa meni uusiksi 200-300tkm välillä ilmastoinnin kompura, ohjaustehostimen kaikki letkut ja putket (ruostuivat puhki) ja syyläri pariin kertaan (ekassa valmistusvika). Kone ei syönyt öljyä ja auto ei ollut käytännössä ruosteessa. Tosin tästä on nyt aikaa 5v, joten ruostetilanne voi olla tällä hetkellä eri. Minä pystyin ajamaan aven penkeillä 6h putkeen ilman selkäkipuja, mutta tämä on yksilökohtaista. Kulmat säädettyinä ja 2.0:n hydraulisella ohjaustehostimella auto on ihan kiva ajaa.
 
Olen pyrkinyt kaikin puolin unohtamaan ko. episodin niin ihan tarkkoja muistikuvia tuosta ei enää ole, mutta taisi ollakin niin että maksoin töistä, en motista, koska auto oli huollossa jo eri kaupungissa, ehdittiin nimittäin sopivasti muuttaa tuossa välissä joten alkuperäiseen ostopaikkaan en sitä enää motinvaihtoon saanut. Joka tapauksessa tuohon keissiin piti saada kuluttaja-asiamieheltäkin lausuntoa tueksi ja takuut ei hoituneet Laakkosen kanssa mitenkään järkevästi, lopulta tuntui että meni henkilökohtaisesti nahan alle Laakkosenkin puolella se homma, ei esim vastailtu enää puhelimeen kun koitin tiedustella homman etenemistä, piti soittaa vaimon numerosta kun myyjä oli laittanu mun numeron blokkiin jne. Siinä kun oli 6kk ilman autoa niin vitutti itteekin aivan suunnattomasti koska välillä esim. koko moottori katosi rahdissa eikä kukaan löytänyt sitä Saksan ja Suomen väliltä, aivan helvetinmoista säätöä. Lopulta alkoi olla itekin siinä pisteessä että laitan rahaa tiskiin että korjaavat sen rakkineen että pääsen siitä vaan eroon.

Muistelisin kirjoittaneeni asiasta pitkän stoorin Laakkosen korkeempaan portaaseen homman ratkettua, mutta vähätpä heitä kiinnosti, eivät edes vastannu. :D
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.
 
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.

Jos edelleen kyseessä n-sarjan moottori, niin ikävä tuottaa pettymys, mutta ei nuokaan ole ongelmattomia.
Sama ketju tuolla pyörii kuin nelipyttyisissä ja noista on korkannut alakertoja.

Minä skippaisin n-sarjan koneet kokonaan, mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee.
 
Jotenkin sellainen muistikuva että joku muukin valitellut laakkosen toimintaa tälläsissä tapauksissa.
Tässä nyt itse pohdin että vaihtaisko sittenkin katseen 3 litrasiin dieseleihin, niissä ei ole tuota ongelmaa. Esim 530d farkkuihin.

530d on itelläkin listalla tuossa kun katsellut vaihtoautoja. Käsittääkseni ihan kelpo pelejä.
 
Jos oikeasti haluaa päästä kohtuullisilla korjauskustannuksilla, niin BMW on viimeisiä autoja, mitä voin kenellekkään suositella. Ainoastaan ehkä viimeisimpiä F30 320d:tä voin suositella käytettynä. Ja niidenkin pitää sitten olla B47-moottorilla (2015 tai uudempia), tosin niistä menee turbo jos tulee paljon pätkäajoa, vesi kondensoituu ja vääntää siivekkeet. (Meillä ei ole mennyt ihme ja kumma kyllä, kolmas B47-moottorinen auto menossa, tosin kaikissa on sulkeutuvat aerodynamiikkaläpät keulassa, ilmeisesti auttavat).

Jos on valmis laittamaan rahaa auton korjaamiseen, niin silloin BMW kyllä tarjoaa mahtavia autoja, kunhan ovat vain kunnossa. Toki jos se pommi sattuu kohdalleen, niin saa olla paksu lompakko.
M539 Restorations <- tältä kanavalta saa hyvin osviittaa kuinka paljon vanhaa huonohkosti huollettua bemaria saa korjata, jos haluaa viimeisen päälle. Moni asia on käsittääkseni hyvin samankaltaista uudemmissa korimalleissa.

Sanon tämän siksi, kun nuita bemareita on takseina ollut työkaluina ja alla jo kolmastoista. Jokaisessa on ollut korjattavaa, mutta vain neljä kertaa 18-vuoden aikana on pitänyt työvuoro keskeyttää auton hajoamisen takia. Kaksi kertaa on pitänyt hinata, toisella kertaa itse pienestä vauhdista ajoin ojaan talvella, ei vaurioita. Toisella kertaa hajosi dieselin siirtopumppu E39 530d:stä.
 
Jos oikeasti haluaa päästä kohtuullisilla korjauskustannuksilla, niin BMW on viimeisiä autoja, mitä voin kenellekkään suositella. Ainoastaan ehkä viimeisimpiä F30 320d:tä voin suositella käytettynä. Ja niidenkin pitää sitten olla B47-moottorilla (2015 tai uudempia), tosin niistä menee turbo jos tulee paljon pätkäajoa, vesi kondensoituu ja vääntää siivekkeet. (Meillä ei ole mennyt ihme ja kumma kyllä, kolmas B47-moottorinen auto menossa, tosin kaikissa on sulkeutuvat aerodynamiikkaläpät keulassa, ilmeisesti auttavat).

Jos on valmis laittamaan rahaa auton korjaamiseen, niin silloin BMW kyllä tarjoaa mahtavia autoja, kunhan ovat vain kunnossa. Toki jos se pommi sattuu kohdalleen, niin saa olla paksu lompakko.
M539 Restorations <- tältä kanavalta saa hyvin osviittaa kuinka paljon vanhaa huonohkosti huollettua bemaria saa korjata, jos haluaa viimeisen päälle. Moni asia on käsittääkseni hyvin samankaltaista uudemmissa korimalleissa.

Sanon tämän siksi, kun nuita bemareita on takseina ollut työkaluina ja alla jo kolmastoista. Jokaisessa on ollut korjattavaa, mutta vain neljä kertaa 18-vuoden aikana on pitänyt työvuoro keskeyttää auton hajoamisen takia. Kaksi kertaa on pitänyt hinata, toisella kertaa itse pienestä vauhdista ajoin ojaan talvella, ei vaurioita. Toisella kertaa hajosi dieselin siirtopumppu E39 530d:stä.

Se on ihan totta kyllä, että ei bemaria kannata ostaa jos haluaa auton kanssa pelkästään säästää. Itellä tekisi mieli vaihtaa tuo bensa S60 dieseliin, koska kilsoja tulee sen verran että polttoainekustannuksissa säästäisi verojenkin kanssa, mutta samalla toisaalta kiinnostaisi myös vähän "mielenkiintoisempi" auto - S60:n kanssa tietää mitä saa ja varmatoiminenhan tuo on ollut, ja plussaa parhaista nahkapenkeistä mitä tähän mennessä olen kokeillut, mutta S60 ei taas tarjoa ajajalle oikeastaan mitään "sen enempää". Se on sitten tietynlainen tasapainottelu kahden eri vaakakupin välillä, ostaako tunnetusti todella luotettava auto joka ei tarjoa oikein mitään elämystä tunteen tasolla vai mennäkö enemmän tunne edellä ja riskeerata se että huoltokustannuksissa saattaa välillä tulla huomattavasti enemmän takkiin kuin tunnetusti luotettavaksi tunnettujen merkkien kanssa. Eipä silti, ei tuo Volvokaan halvimmasta päästä ole huoltaa. Nyt on kestänyt kolme vuotta niin pienin remontein että alkaa jo vähän tuntua että tuuri sen suhteen on kulutettu loppuun :D
 
Itse päädyin Opel Astraan. Bensana. Koska motarilla dieseli imi likimain saman verran mehua, kuin pikkubensaturbo. Innovation+ varusteiksi sitten vähintään. Tarkistappa takajalkatilat/pääntila niin tiedät miksi tuo tuli valittua. Jos löydät 40/20/40 takapenkillisen, suosittelen. Miksi Bensa; koska dieselin hiukkasloukuista ja verotuskäytännöstä sain tarpeekseni.
Itsellä 120km/h keskinopeudella alle 6l/100km bensan kulutus motarilla.
Samaa kun yritti 308 diiselillä, pääsi noin 5,7 litraan. 2 desiä erotus keskimäärin.

Vähän jo vanha juttu. Mutta itselläni tämä alla:



Eli 2017 1.6l diesel Astra Sport Tourer automaatti, niin tuo menee 120km/h vauhdissa about 4.2 - 4.3l/100km ja jos mennään sinne 80-90km/h vauhtiin niin päästään jo 3.0 - 3.1l/100km kulutuksille.
Tuossa koeajon videoni testilenkin keskikulutus oli 4.5l/100km josta siis motari 30km, 15km kaupunkia ja 25km 80km/h maantieajoa (todella mäkinen tie muuten).

Eli selvä ero vielä dieselin eduksi. Mutta olen tommosella 1.4l turbo bensalla kyllä ajanut ja se on kyllä mukava kone, mutta tuo dieseli on vielä hitusen parempi.
Diesel Astran verot ovat muuten 538€/vuos eli ei kauhean paha ole. Varsinkin kun itse siirryin tuohon 1.8TSI Passatista jolla oli verot 315€/v.

Passatista vielä että sillä kun ajoi 80-90km/h vauhtia tasaisesti niin nipin napin pääsi 6.4l kulutus lukemille eli 70l tankilla pääs juuri ja juuri 1000km.
Astra dieselillä peräkärry perässä pääs samalla reitillä 5.8l kulutukselle. Ja Astran 50l tankilla pääsee tuohon samaan 1000km toimintasäteeseen.

EDIT: Mainittakoon tässä vielä että rouvalle olen etsimässä dieseliä 1.2l bensa i20:n tilalle, kun rouvan ajot ovat nykyään pitkät ja se on valitellut i20:n motari ajettavuudesta.
Astra sille ei kelpaa ja olen sille tuossa tarjonnut jo vähän kaikkea mahdollista. Ainoa mille se nyt lämpes oli vuoden 2011 1.6l diesel Ford Focus manuaali.
Kävin tosin koeajamassa 2014 Kia Ceedin myös 1.6l dieselillä ja manuaalilla.
Enkä kyllä ymmärrä miksi tuo Ceed on kehuttu, koska onhan se komea sisältä ja ulkoa. Sekä 1.6l diesel vaikutti hyvältä.
Mutta penkit olivat ihan sysipaskat että itse heitin n.10km lenkin ja selkä jo ilmoitteli itsestään. Myöskin ohjaus oli aika tunnoton ja kaasupoljin yhtä ärsyttävä kuin rouvan i20:ssä eli liikkeellä lähöissä sitä pitää nipin napin painaa, tai muuten kierrokset taivaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tilavaa farkkua etsimässä ja katse on tällä hetkellä noin vuoden 2016-2017 Skoda Octaviassa ja Superbissa dieselinä. Löytyykö tekkiläisiltä omia kokemuksia tuollaisista?
 
530d on itelläkin listalla tuossa kun katsellut vaihtoautoja. Käsittääkseni ihan kelpo pelejä.

E60/61-korissa nuo kolmen litran M57-rivikutoset ovat varman koneen maineessa. Korimallin päivittyessä F10/11 koneet vaihtuivat N-sarjalaisiin, joissa runkolaakerit ovat halkaisijaltaan 5 mm pienemmät ja 2 mm kapeammat, oletettavasti taloudellisuussyistä. Kun tähän lisätään uudemman konetyypin +50 Nm huippuväännöt, niin kukin voi miettiä, miksi noissa N57-koneissa totaalinen runkolaakerivaurio ei ole ennenkuulumaton juttu, varsinkaan lastutettuna. :whistling: Ja kuten @null mainitsikin, ketju on täysin sama "fillarimalli" ja hankalasti takapäässä kuten surullisen kuuluisissa rivinelosissakin.

M550d:n N57S käyttää kokonaan eri lohkoa kuin muut ja siinä ei esson baarin mukaan ole ollut yhtä paljon ongelmia. Johtuuko vähäinen kohina aiheesta lujemmasta lohkosta vai auton harvinaisuudesta, sitä en tiedä.
 
Katselin - 09 vuotista 525d e61 korista nelikkoa. Onkos siinä sit m57?

Pitäisi olla. Tietääkseni E6X-koriin ei N-koneita laitettu laisinkaan.

LCI (vm. 07->) 525d käyttää ZF:n kevyempää 6HP19-laatikkoa, jonka maksimi vääntöspeksi on sama kuin koneen vakiona tuottama 400 Nm. Lastutettuihin kannattaa siis suhtautua kevyellä varauksella sen vuoksi, että kone on laatikon speksin vuoksi kuohittu 400 Nm tasaväännölle 1,300–3,250 rpm välillä (= softalla lähtee helposti reilusti enemmän). :tup:

Pre-LCI 525d ja kaikki 30/35d:t käyttävät taas ZF:n järeämpää 600 Nm kestävää 6HP26:tta.
 
Olet, mutta se on sama homma aina autoa vaihtaessa edessä.

Kannattaa tosiaan katella sit hyvin huollettu ja PALJON korjattu yksilö. Kaverin kanssa oli 3v aikana yhteensä 4 sitikkaa vm. 2008-13 väliltä (C3, C3 Picasso, C4 ja C5) ja näistä femmaan meni se pari tonttua vuodessa kaikkiin korjauksiin vaikka oli 150tkm ajettu ensimmäiseltä omistajalta täydellä huoltohistorialla. Itekin laskin, että alle tonnin vuosikuluilla ei päässy omallakaan millään laskutavalla, aina oli jotain pientä vikaa jossain mikä "piti" saada kuntoon.
Hyvin malliriippuvaisia nuo sitikan viat. Ykköskoppanen C5 + facelift taitavat olla tuota tuoretta X7:aa vähävikaisempia, X7:ssa on joissakin tuo BMW:n yhteystyökukkanen myllynä ja hammastanko on kulutustavaraa. Kaiketi myös päästörajojen tavoittamiseksi uudistettu dieselkone on susi ja ampuu suuttimia irti tämän tästä. Mutta koska vanhemmat C5:t ja muutkin sitikat ovat jo kauan olleet halpoja, niiden huolloista on usein luistettu - alkavat myös pikkuhiljaa ruostumaan sinkistä huolimatta. Kuitenkin huollettu kaasunestejousitus on mielestäni ylivoimainen alusta maantie- ja kaupunkiajoon, ei Suomen nopeuksissa tee pätkääkään urheilullisella alustalla. Mutta se kestää kauan heikossakin huollossa, kovettuu vaan, kun palloista katoaa paineet ym. Tuokin tapahtuu hyvin progressiivisesti niin ei sitä omistaja välttämättä edes tajua, että kyydin laatu on kärsinyt. Ja sitten sellasen ostajalla on uusittavana vähintään kuusi jousipalloa LHM:n vaihtelun lisäksi, kun on vaivalla saatettu leimalle. :D
 
Pitäisi olla. Tietääkseni E6X-koriin ei N-koneita laitettu laisinkaan.

LCI (vm. 07->) 525d käyttää ZF:n kevyempää 6HP19-laatikkoa, jonka maksimi vääntöspeksi on sama kuin koneen vakiona tuottama 400 Nm. Lastutettuihin kannattaa siis suhtautua kevyellä varauksella sen vuoksi, että kone on laatikon speksin vuoksi kuohittu 400 Nm tasaväännölle 1,300–3,250 rpm välillä (= softalla lähtee helposti reilusti enemmän). :tup:

Pre-LCI 525d ja kaikki 30/35d:t käyttävät taas ZF:n järeämpää 600 Nm kestävää 6HP26:tta.
No vaimon kehon siirtimeksi tulossa. Ei tarvii softata.
 
Hyvin malliriippuvaisia nuo sitikan viat. Ykköskoppanen C5 + facelift taitavat olla tuota tuoretta X7:aa vähävikaisempia, X7:ssa on joissakin tuo BMW:n yhteystyökukkanen myllynä ja hammastanko on kulutustavaraa. Kaiketi myös päästörajojen tavoittamiseksi uudistettu dieselkone on susi ja ampuu suuttimia irti tämän tästä. Mutta koska vanhemmat C5:t ja muutkin sitikat ovat jo kauan olleet halpoja, niiden huolloista on usein luistettu - alkavat myös pikkuhiljaa ruostumaan sinkistä huolimatta. Kuitenkin huollettu kaasunestejousitus on mielestäni ylivoimainen alusta maantie- ja kaupunkiajoon, ei Suomen nopeuksissa tee pätkääkään urheilullisella alustalla. Mutta se kestää kauan heikossakin huollossa, kovettuu vaan, kun palloista katoaa paineet ym. Tuokin tapahtuu hyvin progressiivisesti niin ei sitä omistaja välttämättä edes tajua, että kyydin laatu on kärsinyt. Ja sitten sellasen ostajalla on uusittavana vähintään kuusi jousipalloa LHM:n vaihtelun lisäksi, kun on vaivalla saatettu leimalle. :D
Kuusi jousipalloa, missä mun 2 on? Takana 2, edessä ylhäällä 2. 2 muuta???
 
Itse voin myös kehua K-Astraa 1.6-litraisella dieselillä. Kuluttaa todella vähän polttoainetta ja kyseinen kone ainakin 100kw/136hp versiona passaa autoon erittäin hyvin alle. Manuaalivaihteiston kanssa pitää tosin olla tarkkana, ettei vedättele alhaisilla kierroksilla, automaatista en ole kuullut pahaa sanottavaa, tosin automaatti nostaa kulutusta.

Tuo Astran 1.4 bensaturbo 150 heppaisena on vastaaviin volkkarin koneisiin verrattuna aika kehno suoritus ihan rehellisesti sanottuna. Polttoaineenkulutus on noin 0.5-1 litraa korkeampi keskimäärin ja moottorin ominaisuudet eivät mitenkään hyvät ole, jos ei sitten tykkää vinguttaa, koska tehoa tuosta tulee vasta lähinnä 5000-6200rpm kierrosalueella ja manuaalilaatikon välitykset on vedetty niin pitkiksi, että sinänsä mainio ~230nm menee pitkiin välityksiin. Lisäksi kyseinen moottori ei välttämättä edes toimi kovin hyvin 95E-bensalla, kylmänä nykii ja pykii ja tuntuu ns. "tukehtuvan". 98-oktaanisella bensalla ei ole vastaavia oireita. Kaveri kehui 1-litraista ecotecciä, eihän se kulje mihinkään, mutta kuulemma kuluttaa vähän.

Ihan autona kuitenkin K-Astra on onnistunut paketti mukavuutta, ajettavuutta, varusteita ja tiloja, ainoa varsinainen moite tulee parkkitutkan toiminnasta. Se kun ei lopeta piipittämistä ennen kuin painat napista sen pois päältä. Aina kun starttaa auton esim. autokatoksesta, parkkitutka aloittaa välittömästi piipaamisen.

Muuten esimerkiksi AGR-penkit ovat loistavat, auto ei ole kauhean meluisa luokassaan, ohjaustuntuma on ok, alustan toiminta on miellyttävää ja auto on vakaa ajaa kaikissa keliolosuhteissa. Lisäksi autoon voi luottaa vaikka ajaisi vähän lujempaakin mutkaan, auto ei kallistele mutkissa liikoja ja kuljettaja pysyy tilanteen herrana. Kokemusta itsellä sekä 1.6-litraisesta diesel hatchbackista, että 1.4T bensa farkusta, kummatkin manuaaleja, sekä hyvillä varusteilla.

Ledimatriisivalot ovat erinomaiset, kun ne toimivat. Ensimmäiseen autoon ei tarvinnut noita vaihtaa, mutta toiseen on pitänyt vaihtaa kummallekkin puolelle uusi umpio, menivät tosin takuuseen takuuajan loppumisenkin jälkeen.
 
Kuusi jousipalloa, missä mun 2 on? Takana 2, edessä ylhäällä 2. 2 muuta???
Oho, en tiennytkään, että C5:ssä on eliminoitu muutama pallo.

Useimmissa Xantioissa on edessä ja takana keskellä pallot, jotka estävät auton nuukahtamisen lyhyillä tauoilla. Hydractivessa on vielä yksi tasaajapallo.

 
Mitäs mieltä porukka tästä avensiksesta:


Tarkoitus siis ostaa ihan perus, toimiva bensa-auto. Ajoa tulee kohtuullisen vähän itselle ja tuskin arvon alenema mikään mahdoton tommosessa avensiksessa. Katsastuksesta jo kyselin, ja sen aikovat tehdä. Lisäksi jakopäänhihnan vaihdosta, että milloin tehty yms.
Eikö tuolla hinnalla saa vähemmänkin kuin 300tkm ajettuja autoja?
 
Kuusi jousipalloa, missä mun 2 on? Takana 2, edessä ylhäällä 2. 2 muuta???

Riippuu citikasta. Ykköskorin vitosessa ja sen faceliftissä on neljä tai kuusi, riippuen onko hydractive 3 vai 3+ (sport-napiton vai napillinen). Normi-hydractivessa ei ole ollenkaan akselikohtaista jäykkyydensäätöä, eli se ei varsinaisesti ole aktiivinen systeemi muuten kuin ajokorkeuden suhteen.

Uudessa X7:ssa on muistaakseni 7, sillä takana on "kulkuset" eli kaksi keskipalloa rinnakkain.

1598033135471.png
 
Riippuu citikasta. Ykköskorin vitosessa ja sen faceliftissä on neljä tai kuusi, riippuen onko hydractive 3 vai 3+ (sport-napiton vai napillinen). Normi-hydractivessa ei ole ollenkaan akselikohtaista jäykkyydensäätöä, eli se ei varsinaisesti ole aktiivinen systeemi muuten kuin ajokorkeuden suhteen.

Uudessa X7:ssa on muistaakseni 7, sillä takana on "kulkuset" eli kaksi keskipalloa rinnakkain.

1598033135471.png
Joo, tää mun ykköskorin femma on hinnat alkaen ja sport puuttuu konetta myöten. Jaksaa se just raahata peräkärryn remppakamojen kanssa kotio. On kyllä hyvä rautakauppa-auto, kun taakse voi kasata "hieman" enemmänkin tavaraa ja ajokorkeus pysyy normaalina.
 
Tilavaa farkkua etsimässä ja katse on tällä hetkellä noin vuoden 2016-2017 Skoda Octaviassa ja Superbissa dieselinä. Löytyykö tekkiläisiltä omia kokemuksia tuollaisista?

Naapurilla oli Super 2.0 TDI DSG uutena ja ajoi sillä 120 tkm parissa vuodessa. Tykkäsi ajaa sillä ja kehui sitä kohtuu hiljaiseksi. Ei ollut mitään ihmeellistä tuolla ajalla. Kulut tulivat tuulilasista, renkaista ja huolloista.
 
Tilavaa farkkua etsimässä ja katse on tällä hetkellä noin vuoden 2016-2017 Skoda Octaviassa ja Superbissa dieselinä. Löytyykö tekkiläisiltä omia kokemuksia tuollaisista?
Naapurilla oli Super 2.0 TDI DSG uutena ja ajoi sillä 120 tkm parissa vuodessa. Tykkäsi ajaa sillä ja kehui sitä kohtuu hiljaiseksi. Ei ollut mitään ihmeellistä tuolla ajalla. Kulut tulivat tuulilasista, renkaista ja huolloista.

Itse en ole myöskään ajanut, mutta vaimon siskon perheellä on ollut sekä Octavia farkkua (olisikohan ollut jotain 2014-2015 vm) sekä Suberbia (ehkä 2016) ja todella mukavaa kyytiä noissa oli mitä kyydissä itse istui. Pehmeä, sulava liikkeinen auto. Sellainen mielikuva jäänyt mitä testiajoja noista autoista katellut että todella helppo ajettava ja kohtuullisen edullinen pitääkin, eikä noissa DSG:issä taida enää nykyään olla samalla tavalla vikojakaan kuin ennen(?).
 
Koeajoin kaverin 2016 2.0TDI DSG Superbia ja onhan se sellainen laiva, jolla ajo on mukavaa ja sulavaa. Ei mikään maantietykki, mutta riittävän tehokas ohituksiin. Kaikin puolin mukavan oloinen peli sisältä ja ulkoa. En ole kuullut mitään valituksiakaan.
 
Itse voin myös kehua K-Astraa 1.6-litraisella dieselillä. Kuluttaa todella vähän polttoainetta ja kyseinen kone ainakin 100kw/136hp versiona passaa autoon erittäin hyvin alle. Manuaalivaihteiston kanssa pitää tosin olla tarkkana, ettei vedättele alhaisilla kierroksilla, automaatista en ole kuullut pahaa sanottavaa, tosin automaatti nostaa kulutusta.

Tuo Astran 1.4 bensaturbo 150 heppaisena on vastaaviin volkkarin koneisiin verrattuna aika kehno suoritus ihan rehellisesti sanottuna. Polttoaineenkulutus on noin 0.5-1 litraa korkeampi keskimäärin ja moottorin ominaisuudet eivät mitenkään hyvät ole, jos ei sitten tykkää vinguttaa, koska tehoa tuosta tulee vasta lähinnä 5000-6200rpm kierrosalueella ja manuaalilaatikon välitykset on vedetty niin pitkiksi, että sinänsä mainio ~230nm menee pitkiin välityksiin. Lisäksi kyseinen moottori ei välttämättä edes toimi kovin hyvin 95E-bensalla, kylmänä nykii ja pykii ja tuntuu ns. "tukehtuvan". 98-oktaanisella bensalla ei ole vastaavia oireita. Kaveri kehui 1-litraista ecotecciä, eihän se kulje mihinkään, mutta kuulemma kuluttaa vähän.

Ihan autona kuitenkin K-Astra on onnistunut paketti mukavuutta, ajettavuutta, varusteita ja tiloja, ainoa varsinainen moite tulee parkkitutkan toiminnasta. Se kun ei lopeta piipittämistä ennen kuin painat napista sen pois päältä. Aina kun starttaa auton esim. autokatoksesta, parkkitutka aloittaa välittömästi piipaamisen.

Muuten esimerkiksi AGR-penkit ovat loistavat, auto ei ole kauhean meluisa luokassaan, ohjaustuntuma on ok, alustan toiminta on miellyttävää ja auto on vakaa ajaa kaikissa keliolosuhteissa. Lisäksi autoon voi luottaa vaikka ajaisi vähän lujempaakin mutkaan, auto ei kallistele mutkissa liikoja ja kuljettaja pysyy tilanteen herrana. Kokemusta itsellä sekä 1.6-litraisesta diesel hatchbackista, että 1.4T bensa farkusta, kummatkin manuaaleja, sekä hyvillä varusteilla.

Ledimatriisivalot ovat erinomaiset, kun ne toimivat. Ensimmäiseen autoon ei tarvinnut noita vaihtaa, mutta toiseen on pitänyt vaihtaa kummallekkin puolelle uusi umpio, menivät tosin takuuseen takuuajan loppumisenkin jälkeen.

Itselläni on tuosta 1.4l bensa Turbosta vaan kokemusta neliveto Opel Mokan keulilla ja myöhemmin huomasin että alkuperäinen viestit koskikin 1.0l bensa turboa ja siitä ei itselläni ole kyllä mitään kokemusta.
Mutta sen tiedän että sen yhdessä automaatti on joku roboottivaihteiston paska eikä kunnon loota. Eli 1l bensa yhteyteen ilman muuta manuaali.

Meillä rouva ei halua Astralla juuri ajaa sen takia kun "kaikki" piippaa jatkuvasti. Itseäni se ei kyllä häiritse ja kuten sanoit saahan ne pois päältä jos haluaa.
Eikä se ole suostunut koko autoa vielä kertaakaan ajamaan vaikka puol vuotta pihassa nököttänyt. Mutta kuulemma huomenna vois ehkä jo kokeilla :)

Tällä hetkellä olisi sille i20:n tilalle kaikki nämä kolme vaihtoehtoa mitkä se kelpuuttais. Kun ulkonäkö ja varsinkin se väri on se tärkein jutut :)
- Opel Corsa keltaisena (saman kokoinen kuin i20:ntä eli vaihdossa ei mitään järkeä)
- Opel Astra K HB punasena Enjoy varusteilla että saa vanhan kunnon käsijarrun ja peruspenkit.
- 2011 tullut Ford Focus keltaisena (kupari vissiin sen värin oikea nimi)
- 2016 tullut Hyundai i30 punaisena
 
Itselläni on tuosta 1.4l bensa Turbosta vaan kokemusta neliveto Opel Mokan keulilla ja myöhemmin huomasin että alkuperäinen viestit koskikin 1.0l bensa turboa ja siitä ei itselläni ole kyllä mitään kokemusta.
Mutta sen tiedän että sen yhdessä automaatti on joku roboottivaihteiston paska eikä kunnon loota. Eli 1l bensa yhteyteen ilman muuta manuaali.

Meillä rouva ei halua Astralla juuri ajaa sen takia kun "kaikki" piippaa jatkuvasti. Itseäni se ei kyllä häiritse ja kuten sanoit saahan ne pois päältä jos haluaa.
Eikä se ole suostunut koko autoa vielä kertaakaan ajamaan vaikka puol vuotta pihassa nököttänyt. Mutta kuulemma huomenna vois ehkä jo kokeilla :)

Tällä hetkellä olisi sille i20:n tilalle kaikki nämä kolme vaihtoehtoa mitkä se kelpuuttais. Kun ulkonäkö ja varsinkin se väri on se tärkein jutut :)
- Opel Corsa keltaisena (saman kokoinen kuin i20:ntä eli vaihdossa ei mitään järkeä)
- Opel Astra K HB punasena Enjoy varusteilla että saa vanhan kunnon käsijarrun ja peruspenkit.
- 2011 tullut Ford Focus keltaisena (kupari vissiin sen värin oikea nimi)
- 2016 tullut Hyundai i30 punaisena

Kyselin vaimolta että mites ois tommonen Astra-farkku, niin vastaus oli "tarkoitus oli ostaa auto, niin ei nyt ainakaan mitään ooppelia" :D Mielikuvat on tiukassa, vaikka nuo nyky-Astrat ilmeisen hyviä pelejä onkin.
 
Kyselin vaimolta että mites ois tommonen Astra-farkku, niin vastaus oli "tarkoitus oli ostaa auto, niin ei nyt ainakaan mitään ooppelia" :D Mielikuvat on tiukassa, vaikka nuo nyky-Astrat ilmeisen hyviä pelejä onkin.

Minä kun autoa keväällä katselin niin rouva olisi halunnut meille Golf VII:n ja minä en. Koska en halunnut kolmatta VAG autoa peräkkäin kun niiden tekniikka ja ruosteongelmat riitti.

Kun tota Astraa sille näytin, niin ensimmäinen kommentti oli että: Meille ei Opelia tule!
No tuli kuitenkin ja rouvan on jo vähän... hyvin vähän lämmennyt tuolle.
 
Reilu vuosi takana Honda Civillä, ihan kelpo peli ollut, noin 24t km tullut ajettua. Ei nitise ja natise kovemmillakaan nopeuksilla, litran turbo heittää nopeuden aika kivuttomasti motarillakin kortinmenetyslukemiin sieltä 120->200.

Pääosin taajama-ajoa, ka-kulutus on 6,5l/100km luokkaa, varovaisella kaasuvarpaalla 80-120km/h maantieajo sujuu noin 4-5l/100km tasolla. Janoisin Civic on kaupungissa yllättäen, pieni moottori, isohko auto ja CVT-vaihteisto vetää kulutuksen 7l/100km.

Ylläpitokulut aika kohtuulliset, määräaikaishuolto ottaa sen perus, reilu 300e pikkuhuollon osalta ja iso huolto jossain reilun 500e nurkilla kun siinä vaihdetaan myös laatikkoöljyt.

Sisusta ihan siisti, penkit antaa ihan hyvin tukea, uusimmassa versiossa on pitkille jaloille hyvä reisituen siirto, omassa ei ole, mutta ei lyhytkoipista haittaa sen puutekaan.

Positiivinen yllätys ollut vaikka olen aina pitänyt Hondista, mutta ensimmäinen mikä itsellä käytössä pysyvästi.

8B6661E9-579A-4AD2-AF31-BBBCA1C5BC26.jpeg
 
Reilu vuosi takana Honda Civillä, ihan kelpo peli ollut, noin 24t km tullut ajettua. Ei nitise ja natise kovemmillakaan nopeuksilla, litran turbo heittää nopeuden aika kivuttomasti motarillakin kortinmenetyslukemiin sieltä 120->200.

Pääosin taajama-ajoa, ka-kulutus on 6,5l/100km luokkaa, varovaisella kaasuvarpaalla 80-120km/h maantieajo sujuu noin 4-5l/100km tasolla. Janoisin Civic on kaupungissa yllättäen, pieni moottori, isohko auto ja CVT-vaihteisto vetää kulutuksen 7l/100km.

Ylläpitokulut aika kohtuulliset, määräaikaishuolto ottaa sen perus, reilu 300e pikkuhuollon osalta ja iso huolto jossain reilun 500e nurkilla kun siinä vaihdetaan myös laatikkoöljyt.

Sisusta ihan siisti, penkit antaa ihan hyvin tukea, uusimmassa versiossa on pitkille jaloille hyvä reisituen siirto, omassa ei ole, mutta ei lyhytkoipista haittaa sen puutekaan.

Positiivinen yllätys ollut vaikka olen aina pitänyt Hondista, mutta ensimmäinen mikä itsellä käytössä pysyvästi.

8B6661E9-579A-4AD2-AF31-BBBCA1C5BC26.jpeg

Nuo uudemmat Hondat on kyllä hyvännäköisiä autoja, hyvä kuulla että tuntuvat olevan ihan luotettaviakin (tosin eikös Honda yleensä ole). Pitäisi käydä tuo koeajamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 801
Viestejä
4 517 163
Jäsenet
74 476
Uusin jäsen
Modizz
Back
Ylös Bottom