Mikä auto minulle?

Noi on niin merkkikohtaisia asioita. Jakohihnat yleensä on 5/10 vuoden ja 60/80/100 tkm jaotuksella, huoltokirjasta ne yleensä selviää. Pikkuisessa kaupunkirassissa jarrupalat ja levyt voi mennä vaihtoon milloin tahansa 40-80 tkm syklillä, ihan riippuen käytöstä tai mahdollisesta ruostumisesta. Varsinkin takajarrut tuppaa ruostumaan. Renkaat kestää 20-40 tkm/setti eli niistäkin on pakko katsoa tapauskohtaisesti mikä on homman nimi. Jos on hinnassa huomioitu, niin melkein parempi jos on paskat alla, niin saa valita itse millaiset haluaa. Monet automyyjät olen suututtanut sillä, kun suoraan olen sanonut, että vittuako pistitte halvimmat uudet epämääräiset kiinapaskat alle. Tonnin pommeissa vielä ymmärtäis, mutta satkun renkaat 20 k€ autoon :facepalm: Jos olet manuaalia ostamassa, niin 200 tkm lähellä pitäis olla jo kytkinremppa lähellä jos ei ole jo tehty.

e: Japseissa tekniikka varmaan kestää parhaiten, mutta kyllä niissäkin on alustan osissa jo koiranluuta ja niveliä vaihtokunnossa 200 tkm kohdalla. Ranskalaisesta voi olla melko varma, että nivelet on vaihdettu jo useasti. Pyörän laakerit voi kestää ihan mitä tahansa, mutta 100-200 tkm välillä monesti porsii. Vanhasta japsista kannattaa tarkistaa, että sisältyykö hintaan myös pohja. Toki myös muistakin. Juuri katsastettu ei välttämättä jossain jobbarilla takaa mitään nivelien ja ruostereikien osalta, jos on käytettty "luotto"katsurilla. Eli katso itse ja tarvittaessa töki.

e2: Minusta nuo molemmat pappatoyotat näyttää ihan samalta :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on yksi jota voisin mennä edes katsomaan. Tästä aikaisempi korimalli on helvetin ruma ettei sillä kukaan nuori kehtaa ajella. Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i Linea Terra 4ov Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuo on sentään Vaihto-autosalpa, siis autosalvan halvemmat vaihdokit menee tuonne, mitä ei lasipalatsissa myydä. Mutta ei kuitenkaan sellaista mikä menisi huutokauppaan tai jobbarille suoriltaan. Kannattaa noita liikkeitäkin vähän katsoa sillä silmällä. Häkistä ei sitä parasta vaihtoehtoa löydy.
 
Kiitos kaikille suositteluista!


Linkkaamani mersua en ollut vakavissani hankkimassa, mutta yleisesti kyllä pitäisin mersua hyvänä vaihtoehtona. Mutta onko mulla varaa siihen? Ei varmaan, jos täytyy miettiä. :D
Jos mersua ostaa pienellä budjetilla eli alle 10k, voiko yleistää että on pommi?

Sain sukulaiselta lainaa jonkun Saabin farmarin, oiskohan 9-5. Kulkee todella pirteästi vaikka 280 tkm ajettu. En ollut tottunut noin ripeästi kiihtyvään turbolliseen autoon kun pian moottoritielle liittymisen jälkeen vauhtia olikin 180 - äkkiä jarrua...
Saabikin siis menisi, ihan tyylikkäitä noi osa mitä katoin. Auto vaan kuluttaa 10/100km joten tätä lainaamani saabia en ainakaan harkitse vakavissani. Oli erittäin vakaa ohjattava moottoritiellä ja hyvä jousitus. Melkoinen laiva tosin, tuntuu että vaatii lentokentän kääntyäkseen.

Skoda Fabia Combi 1,4 TSI RS DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto Oli nyt toistaiseksi mielenkiintoisin, mutta DSG-vaihteisto? :p
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Mini taitaa olla turha niche auto jonka huollot maksaa ja varaosat harvassa?
Onko Saabissa etanolia tankissa? Oma 260hp 9-5 sai menemään alle 7l/100km maantiellä, kaupungissa toki lähes tuplat. Jos Saabia harkitsee, niin 2.3T koneessa (ja Aeroissa) on valmiiksi luotettava Mitsubishin Td04 turbo. Pienempien koneiden kyljessä oleva Garret on "piireissä" tunnettu melkoisena pommina. Omasta Saabista kilkkasi vakio Garret viime syksynä 230tkm ajettuna. Edellisessä Saabissa Mitsubishi kesti 370tkm ja auto lähti ehjällä turbolla vielä vaihtoon. Nykyiseenkin on vaihdettu nyt Td04, niin kestää.
 
Jos onnistuu löytämään varmuudella paljon maantietä nähnyttä yksilöä niin siinä voi kestää vielä pitkäänkin 200tkm jälkeen ilman suuria remontteja. Yksi edellisistä autoistani oli 2007 octavia manuaalilla jolla on nyt 320tkm mittarissa ja siinä on edelleen alkuperäinen kytkin, turbo ja laturi :) Itselläni ei ole ollut yhtä liisaria lukuun ottamatta yhtäkään alle 180tkm ajettua autoa ja kokemukset ovat olleet poikkeuksetta tosi hyviä.
Auton ikä tekee moninkertaisemmin enemmän vahinkoa kuin kilometrit, pois lukien toyota/lexus jotka ovat oikeasti yhä luotettavia vanhempinakin. Ne on vaan niin helkkarin rumia...
 
Alfa Romeo nyt ei suomen olosuhteissa taida saada mainintaa luotettavasta autosta.
Kuusi vuotta Hondilla ja nyt menossa kuudes vuosi Alfoilla ja kerran jäänyt tien päälle koko historian aikana. Honda Civicistä kun petti starttimoottori talvella :smoke: Talvella ei ole ollut ongelmia 30 asteen pakkasten kanssa ja pihastakin päässyt lumisateiden jälkeen liikkeelle helposti, siinä missä naapureilla ja työkavereilla tuntunut olevan usein ongelmia näiden saksalaisten laatuautojen kanssa. Laatu on nykyään (159/MiTo/Giulietta ja niitä uudemmat mallit) samaa tasoa tai hieman parempaa kuin VAG/BMW/MB osastolla, mutta ei kuitenkaan mitään Hondan tai Toyotan tasoa.

Mutta jos nyt oikeasti haluaa halpaa ajoa ilman suurempia ongelmia niin eipä siinä pahemmin vaihtoehtoja ole kuin Hondat tai Toyotat. Tai sitten tarpeeksi uusi Kia jonka älyää vaihtaa hyvissä ajoin pois. Ja se on karu totuus että käytettyjen autojen kohdalla siellä tilillä kannattaa se yhdestä kolmeen touhu tonnia löytyä yllättävien vikojen korjaamiseen, tai sitten ostaa sen käytetyn jostakin vähän paremmassa maineessa olevasta isommasta liikkeestä (esim. Toyotaa myyvät ketjut). Paljon riippuu minkä ikäistä autoa on ostamassa, millä kilometreillä ja millaisia tyyppivikoja juuri siinä mallissa tuppaa olemaan mitä on katsomassa.

Edit:
Ja kannattaa tosiaan selvitellä ne jakopäähuollot sen auton kohdalta mitä olet ostamassa ja siitä ostettavasta kohteesta katsoa milloin kyseinen toimenpide on viimeksi tehty (ja milloin tai millä kilometrimäärillä seuraava huolto on ajankohtainen). Hyvässä tapauksessa kun nuo usein tuppaa olemaan ajankohtaisia noille käytetyille autoille ja pitäisi tuossa hintaluokassa olla jo suht helppoa neuvotella, että myyjä tekee tuon huollon samaan hintaan jos liikkeestä on ostamassa.

Edit:2
Ja sitä huoltokirjaa kannattaa tutkia hieman tarkempaan, niistä merkinnöistä tai merkintöjen puutteesta voi jo päätellä onko edessä enemmän tai vähemmän yllätyksiä korjauksien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on sentään Vaihto-autosalpa, siis autosalvan halvemmat vaihdokit menee tuonne, mitä ei lasipalatsissa myydä. Mutta ei kuitenkaan sellaista mikä menisi huutokauppaan tai jobbarille suoriltaan. Kannattaa noita liikkeitäkin vähän katsoa sillä silmällä. Häkistä ei sitä parasta vaihtoehtoa löydy.
Enpä tiennyt tuota asiaa ko. liikkeistä. Joo liikkeestä aion ostaa auton. Oma ammattitaito ei riitä siihen, että menisin 5000€ kädessä yksityiselle kun ei ole mitään ns takuuta. Jobbareilta en ole mitään ostamassa. Olen kaksi kertaa eksynyt koeajamaan jobbarille ja toinen oli takuuvarma ruostepommi, toisessa vaihdelaatikkovikaa. -03 Type R kun koeajoin mielenkiinnosta niin 2 vaihde ei millään meinannut mennä silmään.

ja mitä nyt @Kvarkki sanoi niin noi jakopääjutut on sentään tuttuja jopa minulle. Sen totta kai tarkistan.
Enpä ole vielä törmännyt mahdollisuuteen liikkeessä että hei nostakaa tää tunkille niin katson pohjaa.
Noissa corolloissa oli takapään osalta eroa. Ilmeisesti -07 siirrytty tuohon minun silmää enemmän miellyttävämpään.

Onko Saabissa etanolia tankissa? Oma 260hp 9-5 sai menemään alle 7l/100km maantiellä, kaupungissa toki lähes tuplat. Jos Saabia harkitsee, niin 2.3T koneessa (ja Aeroissa) on valmiiksi luotettava Mitsubishin Td04 turbo. Pienempien koneiden kyljessä oleva Garret on "piireissä" tunnettu melkoisena pommina. Omasta Saabista kilkkasi vakio Garret viime syksynä 230tkm ajettuna. Edellisessä Saabissa Mitsubishi kesti 370tkm ja auto lähti ehjällä turbolla vielä vaihtoon. Nykyiseenkin on vaihdettu nyt Td04, niin kestää.
Siinä voi käyttää etanolia kuulemma, mutta kun ei ole minun auto niin en jaksa lähteä etsimään etanoliasemaa. Tankkasin 95 tänään. Tietääkseni tämä saab on lastutettu ja koneeltaan 2.3T, tällä vehkeellä on ajettu 250km/h mittariin ihan tässä tänä kesänä näillä kilometreillä, tosin ei minun toimesta.
Jollain kaverillani on Aero -06, mutta jumalauta 16 litraa kaupungissa. Taisi olla kutoskone. Siisti auto ei siinä, mutta rahoista pääsee kyllä todella nopeasti eroon..
Tuli taas todellisuus vastaan kun kaupungissa kiihdyttelin tällä laina-autolla, bensaa kuluu aivan jumalattomasti verraten civiciin. En voi vastustaa ylimääräistä kaasutusta ja kiihdyttelyä kun en ole näin tehokkaalla autolla juuri ajanut. Täytyy varmaan lopettaa ennen kuin alkaa enemmän harmittaa..
Mistä tunnistan tuon Garretin? Saab kyllä autona hivelee silmää näiltä vanhemmiltakin malleilta, mutta bensa tuntuu maistuvan kaikille saabeille.. vakuutuksetkaan ei nyt ole halvimmasta päästä. Yllättävän vähän oli nettiautossa muutenkin saatavilla.

Jos onnistuu löytämään varmuudella paljon maantietä nähnyttä yksilöä niin siinä voi kestää vielä pitkäänkin 200tkm jälkeen ilman suuria remontteja. Yksi edellisistä autoistani oli 2007 octavia manuaalilla jolla on nyt 320tkm mittarissa ja siinä on edelleen alkuperäinen kytkin, turbo ja laturi :) Itselläni ei ole ollut yhtä liisaria lukuun ottamatta yhtäkään alle 180tkm ajettua autoa ja kokemukset ovat olleet poikkeuksetta tosi hyviä.
Auton ikä tekee moninkertaisemmin enemmän vahinkoa kuin kilometrit, pois lukien toyota/lexus jotka ovat oikeasti yhä luotettavia vanhempinakin. Ne on vaan niin helkkarin rumia...
Mulla on eräs luottoautoliike joka sijaitsee noin 2h ajomatkan päässä täältä pk-seudulta. Sinne tulee paljon maantieajettuja autoja, useasti erittäin hyviä löytöjä siellä. Mutta kun en saa lainaan ikuisesti tätä saabia niin kohta on pakko ostaa joku. Ja mitä järkeä on lähteä vaikkapa 3000 euron ajoneuvoa katselemaan niin kauas?
Sieltä oli ensimmäinen autoni, 19v iässä edelleen sama kytkin ja vaihdelaatikko, tosin vain 230tkm ajettu. En tiedä onko se nyt saavutus kuitenkaan, kertonee siitä että maalla ollut käytössä.
Civiccini oli ostettu Herttoniemen Vehosta ja huomasin kyllä ettei alhaiset kilometrit takaneet autuutta. Katsastajan mukaan kaikki oli ok, mutta kovin tykkäsi auton jousitukset tai jokin alustan osa äänehdellä välillä. No, ei siitä tosiaan enää tarvitse murehtia kun odottelen vakuutusyhtiön tuomiota paljonko saan rahaa lunastuksesta.
Sitä virhettä en nyt ainakaan enää tee, että ostan pk-seudulta 200tkm ajetun auton, osaan arvata miten sillä on ajettu eli istuttu kehän ruuhkissa kytkintä luistattaen.

En ole auton mietinnässä nyt yhtään edistynyt. Alfa Romeo on nyt vaan punainen vaate, sitä ei voi vaan harkita koska syyt.
Budjettiakin voisi melkein jopa puolittaa tuohon 5k€.. Civicistä maksoin 6000 euroa kun ostin sen. Hetken mietin jos hankin ihan samanlaisen kuin mulla oli.

Pitäisi saada omaa silmää miellyttävä auto, edulliset huollot ja vakuutukset, luotettava kulkupeli, suhteellisen taloudellinen.. eli aika mahdoton yhtälö tässä budjetissa :D
Loppupeleissä omaa ajoa on kuitenkin 75% kaupunkia ja 25% maantie - tällä hetkellä. Jos ostaa 1.3l nissan micran niin mahtaa harmittaa jos töihin pitäisi mennä moottoritietä joka päivä.
 
Huomasiks mun aiemmin linkkaaman Fokkerin?
Tylsä sedan, joo, mut "helmi." Tuolla ajat aamunkoittoon vielä vuosikymmenen.
 
Huomasiks mun aiemmin linkkaaman Fokkerin?
Tylsä sedan, joo, mut "helmi." Tuolla ajat aamunkoittoon vielä vuosikymmenen.
Meinasiks tätä vai Ford Focus 2.0 145hv Ghia Sedan // AIVAN MIELETTÖMÄSSÄ KUNNOSSA / LOHKO / VAKKARI // - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto ?
Miksi tämä on helmi? "AIVAN USKOMATTOMAN UPEAKUNTOINEN FOCUS! HARVINAISELLA 2 LITRAISELLA KONEELLA!" kääntyy minun korviini negatiivisesti. Miksi ostaa jotain harvinaista? Harvinainen kun ei taida yleensä ottaen meinata edullista?
Mielenkiintoinen ehdotus kyllä.

Tämmöisenkin löysin; Saab 9-3 Sport Combi 1,8t BioPower Vector Business M6 Vaihto / Rahoitus ! Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
@Nickname97 Garretia ja Mitsua on vaikea tunnistaa, kun ovat lämpöpellin alla piilossa ja ovat muutenkin todella saman näköisiä. Mutta se on varmaa, että 2.3T (nimenomaan iso T) ja Aerossa on Mitsu. Harrastajapiireissä on vaihdettu paljon Mitsuja (ja Holseteja) vakio Garretien tilalle. Saab on vähän sellainen auto, että sen ostaa melkeinpä mieluummin asiaan vihkiytyneeltä harrastajalta, kuin jostakin liikkeestä. V6 bensakone on vähän sellainen, että itse välttäisin sen kokonaan. Paljon jakopään ongelmia ja rempan tekijät harvassa. Mahtava mylly ajaa, mutta kallis ylläpitää.

Käytännössä siis joudut tiedustelemaan itse onko turboa vaihdettu ja jos ei ole, niin Garretin kohdalla siivet on kaasuläppäkotelossa viimeistään 250tkm paikkeilla (näin kärjistetysti). Tuosta sitten selviää joko putsauksella ja turbon vaihdolla, tai pahimmillaan konerikolla.
 
ja mitä nyt @Kvarkki sanoi niin noi jakopääjutut on sentään tuttuja jopa minulle. Sen totta kai tarkistan.
Enpä ole vielä törmännyt mahdollisuuteen liikkeessä että hei nostakaa tää tunkille niin katson pohjaa.
Noissa corolloissa oli takapään osalta eroa. Ilmeisesti -07 siirrytty tuohon minun silmää enemmän miellyttävämpään.
Pystyy sitä pohjaa muutenkin katsomaan kuin autoa nostamalla. Jos vatsalihas on tiellä, niin peililläkin saa katsottua. Taskulamppu mukaan myös tietysti. Jos oikein vakavasti oot ostamassa, niin luulis koeajon aikana onnistuvan katsastus tms. paikkaan päräyttäminen ja siellä auton ylösnosto (jos myyjä ei suostu).
 
Meinasiks tätä vai Ford Focus 2.0 145hv Ghia Sedan // AIVAN MIELETTÖMÄSSÄ KUNNOSSA / LOHKO / VAKKARI // - *NYT ON OSTAJAN MARKKINAT!* Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto ?
Miksi tämä on helmi? "AIVAN USKOMATTOMAN UPEAKUNTOINEN FOCUS! HARVINAISELLA 2 LITRAISELLA KONEELLA!" kääntyy minun korviini negatiivisesti. Miksi ostaa jotain harvinaista? Harvinainen kun ei taida yleensä ottaen meinata edullista?
Tuo harvinainen on vähän turhanpäiväistä autokauppiaan hehkutusta. Suurin osa tuon ajan Focuksista on myyty 100-hevosvoimaisella 1.6-litraisella moottorilla. 2.0-litrainen oli malliston yläpään kone, joten se on harvinaisempi. Toki se on kalliimpi hankkia ja tankata, mutta ilmeisesti tylsä tehoton auto ei ollut toiveissa. :)
 
Mitä mieltä siisteimmästä Civicistä, eli Typerästä? Olisi tarjolla paremmin varusteltu GT. Ehkä nelikymppiselle vähän liian teini?


Ei ole liian teini jos on nuorekas nelikymppinen :D Pienestä käytetystä kiposta +30 000e kuulostaa silti isolta rahalta olkoon vaikka kuinka Typerä
 
Ei ole liian teini jos on nuorekas nelikymppinen :D Pienestä käytetystä kiposta +30 000e kuulostaa silti isolta rahalta olkoon vaikka kuinka Typerä

On tuo iso summa kyllä tuollaiseen autoon, kun käytettyä premiumiakin tuolla saa. Uutena tämä maksanut ehkä jtn 58k? Civic ei kuitenkaan ns pikkuauto ole, vaan yllättävän tilava laite. Mulla on tuollainen tussumpi versio.
 
Mistä löydät tuon hintaluokan (alempi keskiluokka) auton, josta on pidetty noin huolta, vedetty lisävarustelistaa täyteen ja vain 75tkm mittarissa, siltikin käytetty merkkihuollossa säntillisesti?

Ensinnäkään kakslitraisia ei ole vaan kaikki on 1,6 nuhavehkeitä, tuos on kaksoisalueilmastoinnit ja automaatti. 1,8 Honda Civic sedanit on lähin mitä tulee mieleen verrokkina.
 
On tuo iso summa kyllä tuollaiseen autoon, kun käytettyä premiumiakin tuolla saa. Uutena tämä maksanut ehkä jtn 58k? Civic ei kuitenkaan ns pikkuauto ole, vaan yllättävän tilava laite. Mulla on tuollainen tussumpi versio.
Tuossa typerässä on fun factor semisti korkeammalla kuin monessa muussa saman hintaluokan "premium"-vaihtoehdossa. Ulkonäkö ei itselle kolahda, mutta ajoltaan tuo on mahtava laite.
 
Ihan mielenkiinnosta, mihin autoon pitää tuossa vaiheessa tehdä kytkinremppa? En ole itse kuullut kenenkään tekevän.
Ei ole mikään yksittäinen auto, tuon verran ne kestävät yleensä. Riippuu toki missä asuu ja ajaa. Jossain perähikiällä 100 km/siivu ajotyylillä ei varmasti tarvitse tehdä. Pk-seudulla kehäteiden ruuhkissa, niin voi tulla jo aiemmin vastaan.
 
Noi on niin merkkikohtaisia asioita. Jakohihnat yleensä on 5/10 vuoden ja 60/80/100 tkm jaotuksella, huoltokirjasta ne yleensä selviää. Pikkuisessa kaupunkirassissa jarrupalat ja levyt voi mennä vaihtoon milloin tahansa 40-80 tkm syklillä, ihan riippuen käytöstä tai mahdollisesta ruostumisesta. Varsinkin takajarrut tuppaa ruostumaan. Renkaat kestää 20-40 tkm/setti eli niistäkin on pakko katsoa tapauskohtaisesti mikä on homman nimi. Jos on hinnassa huomioitu, niin melkein parempi jos on paskat alla, niin saa valita itse millaiset haluaa. Monet automyyjät olen suututtanut sillä, kun suoraan olen sanonut, että vittuako pistitte halvimmat uudet epämääräiset kiinapaskat alle. Tonnin pommeissa vielä ymmärtäis, mutta satkun renkaat 20 k€ autoon :facepalm: Jos olet manuaalia ostamassa, niin 200 tkm lähellä pitäis olla jo kytkinremppa lähellä jos ei ole jo tehty.

e: Japseissa tekniikka varmaan kestää parhaiten, mutta kyllä niissäkin on alustan osissa jo koiranluuta ja niveliä vaihtokunnossa 200 tkm kohdalla. Ranskalaisesta voi olla melko varma, että nivelet on vaihdettu jo useasti. Pyörän laakerit voi kestää ihan mitä tahansa, mutta 100-200 tkm välillä monesti porsii. Vanhasta japsista kannattaa tarkistaa, että sisältyykö hintaan myös pohja. Toki myös muistakin. Juuri katsastettu ei välttämättä jossain jobbarilla takaa mitään nivelien ja ruostereikien osalta, jos on käytettty "luotto"katsurilla. Eli katso itse ja tarvittaessa töki.

e2: Minusta nuo molemmat pappatoyotat näyttää ihan samalta :confused:


Itsellä uutena ostettu Corolla 2008 (260tkm ajettu) 1.6 ja alkuperäset alustan osat ja kytkin edelleen. Ajoista tosiaan suurin osa kehä 3:n sisäpuolella. Taitaa olla vissiin poikkeusyksilö. :)
 
Ihan mielenkiinnosta, mihin autoon pitää tuossa vaiheessa tehdä kytkinremppa? En ole itse kuullut kenenkään tekevän.

Kaverilla oli edellisessä autossa kaksi kytkintä vaihdettuna, seuraavassa yksi jo vaihdettu. Tämän hetken tilanne on että taas pitäisi vaihtaa. Kilsat kummassakin autossa alle 200tkm.

Sen vaimo ei oikein osaa ajaa. Seuraava tulee olemaan automaatti kuulemma.
 
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.
 
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.

Komppaan tätä. Omassa 340 tkm ajetussa on kytkin uudenveroisessa kunnossa, siis käyttöominaisuuksiltaan. Levyissä on varmasti jonkin verran kulumaa, mutta toiminee vielä hienosti pitkään, ellei kaksoismassa sano sopparia irti.
 
Kaverilla oli edellisessä autossa kaksi kytkintä vaihdettuna, seuraavassa yksi jo vaihdettu. Tämän hetken tilanne on että taas pitäisi vaihtaa. Kilsat kummassakin autossa alle 200tkm.

Sen vaimo ei oikein osaa ajaa. Seuraava tulee olemaan automaatti kuulemma.
Automaatti on kyllä kiva, mutta onko tuo nyt mikään ratkaisu? Minulla tulee mieleen niinkin villi idea, että opettelisi ajamaan.
 
Automaatti on kyllä kiva, mutta onko tuo nyt mikään ratkaisu? Minulla tulee mieleen niinkin villi idea, että opettelisi ajamaan.

On sillä kortti ollut vaikka kuinka kauan. Erikoista että aiempia autoja ei ole vinguttanut paskaksi, nyt tuo laiska nelikko - tai siis nuo laiskat nelikot ollut jotenkin semmoisia missä kytkimen käyttö on jotenkin vaikeaa.

Kytkinremppa maksaa noin 2500€ kun pitää purkaa puoli autoa.

Automaatti ei ole kummallekaan mikään kynnyskysymys, vaihtoonhan tuo on menossa jossain vaiheessa kuitenkin, se on vaan vähän että mitä siitä saa tuollaisenaan, mitä ite ajanut kys. autolla niin voi vittu.
 
Manuaaliaskeihin ei voi kyllä sanoa tulevan minkään tietyn kilsamäärän jälkeen remonttia eteen, riippuu niin paljon ajotavasta. Jos on ollut jonkun jonnen peli ja jokaisista valoista lähdetty kytkinpommilla, tai sitten ollut perheen naisväen autona, niin nuo lootat on aivan erikunnossa verrattuna sellaiseen siistiin maantiepäristelyyn.
Sitä varten se kytkin testataan, kun ostetaan. Voihan se kytkin olla kunnossa, mutta 200 tkm ajettuna monissa se ei ole ellei ole jo korjattu. Mitä omista muistan, niin nykyiseen kakkosraatoon on tehty 170 tkm kohdalla, opiskeluajan autoon se oli tehty 210 tkm kohdalla. Sitikka ja rellu. Sitä en tiedä minkälaisia kuskeja edelliset omistajat ovat olleet, mutta autojen ulkoisesta habituksesta päätellen eivät kovin hyviä kuskeja olleet.
 
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
 
Kuulostan jo rikkinäiseltä levyltä kun ehdottelen pelkästään japseja mut mitenkäs Prius? Kaupunkiliikenteessä mahdottoman sulava vaihteisto joka ei nyi eikä polta kytkintä, siis täydellinen naiselle. Sanomattakin selvää että kulutus ja luotettavuus huippuluokkaa, kulutusosat halpoja. Tuossa 8ke hintaluokassa on reilusti valikoimaa eikä tarvitse pelätä vähän enemmänkin ajettua. En osaa sanoa saisiko tuolla myös Plus-mallia joka on vielä tilavampi.
 
Hondan ja Toyotan cvt:t on ihan ok käyttöominaisuuksiltaan, mutta toki kannattaa ensin kokeilla. Vakiokierrokset kiihdytys on hieman outo kokemus äänien puolesta. Hondista Jazz on varma peli, takajarruja lähinnä saa herkistellä kun ovat niin vähällä käytöllä. Ruostesuojaus on mitä on. Milloinkohan eat6 loota tuli 208/2008:iin, siinä on perhanan hyvä Aisinin loota kauppakassiin.

Riittäiskö sähkö-Mii/citigo/e-up? Meillä oli samanlainen kakkosauto hakusessa ja on ihan ylivertainen hinta/laatu, varsinkin kun käyttökulutkin jää alas. Jos vasn onnistut moisen löytämään...
 
Akkupaketin kunnosta olisi hyvä olla raportti olemassa jos Priusta on ostamassa. Akustoon pystyy vaihtamaan itse kennoja, mutta oma hommansa on siinäkin. Luotettavuudeltaan Prius on muuten huippuluokkaa.
 
Akkupaketin kunnosta olisi hyvä olla raportti olemassa jos Priusta on ostamassa. Akustoon pystyy vaihtamaan itse kennoja, mutta oma hommansa on siinäkin. Luotettavuudeltaan Prius on muuten huippuluokkaa.
Testin ja raportin saa ajettua itsekin laadukkaalla obd-palikalla ja dr prius sovelluksella. Testiin menee kuulemma noin 20 minuuttia eli saa tehtyä helposti koeajolla.
 
Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).
1.2tsi polo on ainakin ihan kivan pirteä ja jossain 2014 heinäkuun paikkeilla tuli hihna jakopäähän, nettiautossa näyttäisi olevan ainakin yksi manuaalina, 1.2tsi hihnakoneella alle 10k€ ;) .
1.0 moottoriseen iso ero ja ketjukoneista en kyllä itse uskaltaisi ostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne alkaa olemaan sellainen että kakkosauto lienee nyt ihan pakko ostaa ja vieläpä kohtuu pikaisella aikataululla luokkaa kuluva kuukausi. Käyttötarve: pk-seudun työmatkaliikenne (kehää, motaria tms. väylää "ruuhkassa" 80% ajosta) ja lasten harrastuskuskailut yhteensä noin 8tkm/vuosi. Pihassa makaa jo valmiiksi 13v vanha 530d vajaat 300tkm ajettuna joka on itse täysin huollettu ja korjattu 9v ajan eli työkalut pysyy kyllä tarvittaessa kädessa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kakkosauto saisi mielellään mennä vuosia (arvataan auton käyttötarpeeksi nyt vähintään 3-5vuotta) about öljyjä vaihtamalla eli mikään 10v ikäinen 150tkm rullattu pikkuauto ei kiinnosta. Tässä tapauksessa siis riittää että auto liikkuu A:sta B:hen 6 päivää viikosta ja siinä on ilmastointi.

Yllätys oli suuri kun oikein mitään järkevää ei näyttänyt olevan 4ke-8ke hintaluokassa, joten ilmeisesti ~10ke pintaan autoon on pakko upottaa, joten mainitaan nyt sitten budjetiksi 8-12ke, mielellään alle 10ke ja uudeltamaalta auton olisi suotavaa löytyä eikä ole ongelmaa ostaa yksityiseltä... Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...

Ajatuksena oli 2015+ ja alle 100tkm ajettu joku "pikkuauto" tyyliin focus/fiesta, ibiza, polo, tms. ja manuaalina, sillä kaikki automaatit lienee suht hirveää kuraa tuon tasoisissa autoissa kun myynti-ilmoissa erikseen jopa mainitaan ulkolämpötilan näyttö :).

VAG-konsernin kikkailut on sinänsä tiedossa, ilmeisesti TSI hihnalla ja manuaalina on kuitenkin toimiva yhdistelmä, mutta sitten ei oikein löytynytkään tietoa että koska esim 1.2 ibizaan tuo on vaihtunut tai 1.0/1.2 poloon?

Fordista joskus kuullut että nykyään kohtuu asiallisia?, entäs opelit (ei oikein tule edes hauissa vastaan). BMW:n ja audin voi sulkea pois hinnan takia, toyota on kallis mutta toisaalta pitää hintansa eli tonnin/kaks kalliimpi toyotakaan ei olisi ihan täysin poissuljettu, hondat itselle kohtuu täysi mysteeri, KIAsta tiedän nimen:).

Nähdäkseni tästäkään hommasta ei tule oikein mitään ellei pysty karsimaan potentiaalisia vaihtoehtomalleja vain muutamaan ja niitä sitten perkaa tarkemmin läpi, mutta ei ole tosiaan mitään hajua että mitä pikkuautoja tässä pitäisi alkaa katselemaan ja sitten että mitä potentiaalisia moottori-kombinaatioita noissa on joita pitäisi vältellä...
Oletko tsekannut Rellun Clion? Itse ostin viime vuonna 2015 vuoden Clion 9800 eurolla. Silloin mittarissa oli n. 40tkm ja nyt vuoden ajon jälkeen reipas 51tkm.

Käyttö aika yksyhteen kuvailusi kanssa.

Esimerkiksi

 
Onko civikki tilava näyttää melko pieneltä. Farkkua varmaan alan etsiä.
 
Kuulostan jo rikkinäiseltä levyltä kun ehdottelen pelkästään japseja mut mitenkäs Prius? Kaupunkiliikenteessä mahdottoman sulava vaihteisto joka ei nyi eikä polta kytkintä, siis täydellinen naiselle. Sanomattakin selvää että kulutus ja luotettavuus huippuluokkaa, kulutusosat halpoja. Tuossa 8ke hintaluokassa on reilusti valikoimaa eikä tarvitse pelätä vähän enemmänkin ajettua. En osaa sanoa saisiko tuolla myös Plus-mallia joka on vielä tilavampi.
Nämä menee omaan makuun 10v liian vanhoiksi ja 100tkm liikaa ajetuiksi, tuolla 8ke:llä saisi pihaan jo toisen samanlaisen bemarinkin rassattavaksi tai vastaavasti 2-4ke:llä jonkun yhtä vanhan pikkuauton ropattavaksi...
Hondan ja Toyotan cvt:t on ihan ok käyttöominaisuuksiltaan, mutta toki kannattaa ensin kokeilla. Vakiokierrokset kiihdytys on hieman outo kokemus äänien puolesta. Hondista Jazz on varma peli, takajarruja lähinnä saa herkistellä kun ovat niin vähällä käytöllä. Ruostesuojaus on mitä on. Milloinkohan eat6 loota tuli 208/2008:iin, siinä on perhanan hyvä Aisinin loota kauppakassiin.

Riittäiskö sähkö-Mii/citigo/e-up? Meillä oli samanlainen kakkosauto hakusessa ja on ihan ylivertainen hinta/laatu, varsinkin kun käyttökulutkin jää alas. Jos vasn onnistut moisen löytämään...
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
1.2tsi polo on ainakin ihan kivan pirteä ja jossain 2014 heinäkuun paikkeilla tuli hihna jakopäähän, nettiautossa näyttäisi olevan ainakin yksi manuaalina, 1.2tsi hihnakoneella alle 10k€ ;) .
1.0 moottoriseen iso ero ja ketjukoneista en kyllä itse uskaltaisi ostaa.
1.0 näyttää olevan main-streamia, toisaalta tuhnuja molemmat niin ajamatta paha sanoa onko noissa oikeasti mitään merkittävää eroa - tuskin, kummallakaan ei mihinkään pikkuväliin ruuhkassa teholla puikata vaan röyhkeydellä...

Onko kokemusta polo vs ibiza että onko tuo käytännössä sama/vastaava auto laadultaankin, motit/laatikot/alustan osat samat? Ibizaa tuli tuossa käytyä katsomassa ja tilojen puolesta ok, yhtään isompaa autoa ei tarvita, sisusta kirveellä veistetty mutta niinpä se taitaa olla näissä kaikissa merkistä riippumatta...
Oletko tsekannut Rellun Clion? Itse ostin viime vuonna 2015 vuoden Clion 9800 eurolla. Silloin mittarissa oli n. 40tkm ja nyt vuoden ajon jälkeen reipas 51tkm.
Nyt katsoin, hieman halvempia kuin VAGit (ei toki yllätys) ja ilmeisesti vähän "modernimman" näköistä sisältä, Rellukin vissiin nykyään ihan ok-laatua toisin kuin 90-luvulla eli voisi kyllä olla vaihtoehto...

VAGeissa tosin on jonkunlainen harrastajapiiri eli remonttiohjeita, koodausvehkeitä (jos ei jaksa itse ostaa omaksi) löytyy joka nurkalta, miten esim. rellussa tai fordissa?

VAGin hihnassa vissiin 6v vaihtoväli ja maksaa jonkun 400e jos teettää liikkeessä eli jos ostaa 2014-2016 niin tuon saa laskea suoraan ostohintaan mukaan ellei jo tehty? Miten muissa, esim ford tai rellu?

Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
 
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty... Toisaalta päästöt eivät mitkään pienet kun annetaan wltp:nä ja ainakin länärillä on vain 80g (nedc aikakautta) johon yaris ei mene, mutta eipä mistään löydy tietoa että sovelletaanko noihin jotain konversiota vai ei - tuskin sovelletaan siinä vaiheessa jos sakkoa kirjoitetaan...

Yarikselle pitäisi kyllä löytyä se alempi NEDC-arvokin jostain. Omalle hybridi-Corollalle löytyy ainakin Trafista, muualta vähän hankala löytää.
 
Jazz ja Civic näyttää liian "kalliilta", alle kympin ei ole mitään edes 2014 mallia, joten eiköhän Hondat ole ulkona... Varmasti sinänsä riittäisi tilojen puolesta tuollainen pikkukoppero, mutta kun käytännössä tuolla pitäisi itse ajaa niin ei vaan pysty :).
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Opelin litrasella on tullut joku 25tkm puskettua. Joo, joskus loppuu teho kesken. Esimerkiksi jos vetää venettä trailerilla ylämäkeen, joutuu pykälätämään vaihteita.
Yksin ajaessa - ei ole koskaan loppunut tehot kesken..ajot kaupunkia 35% ja loput motaria. +195 saattaa suljetulla saada... Mittariin.
 
Käy kokeilemassa sähkötriplettiä, väitän et yllätyt hyvin positiivisesti. Heittämällä kivoin/hauskin ajettava pitkästä listasta kauppakasseja mitä on ollut.

Rellussa on muuten sitten ihan vammaiset alapallonivelet, prässättynä joutuu purkamaan reilusti. Ja ranskalaiseen tyyliin eivät kovin pitkään kestä, veljellä porsi jossain 60 tkm kohdalla.

Onko jinxillä latausmahdollisuutta? :hmm: Eihän kaikilla ole.

E: @jinx1980
 
Cliolla kävin muutama viikko sitten tyttären kanssa Lauritsalassa pelaamassa yhden futismatsin. Reissuna siis Vantaa-Lauritsala-Vantaa.

Ja eilen tulin sillä Lahdesta. Toimii siis myös matka-ajossa vaikka totuuden nimissä ajan pitkät siirtymät mielummin Espacella.
 
Toisaalta raha sinänsä ei ole ongelma eli käytännössä 5v&40tkm yhdistelmän arvonalenema on se ratkaisevampi yhtälö eli periaatteessa voisi ostaa hinnan puolesta vaikka uudenkin auton...
Hybridi yaristakin katselin (jos keksitään lisää jotain päästökaistoja lähitulevaisuudessa), mutta tuon hinnoittelu vaikuttaa siltä että halvempaa ostaa uusi kuin käytetty...

Miten sitten olisi uusi Yaris, ehkä edullisemman pään bensakoneella:
Tuolla näkyy olevan esim. talvirenkaat 0€ ym edullista kun on uusi malli tulossa. Vaikka kyse on Toyotasta, 3 vuoden tehdastakuu on sittenkin ihan kiva asia.
 
Isoin ero noissa vag 1.0 ja 1.2tsi koneissa lienee se, että pienempi on kolmipyttynen ja 1.2tsi nelipyttynen ja kyllä sen eron huomaa. Vaikka tuhnuja on molemmat, niin tuolla litrasella menee 0-100 joku 15sek kun taas ”isolohko” kiihtyy jopa alle 11sek.
Ööh, mistä 1.0 TSI:stä oikein puhut? Ainakin 95-voimainen turbo kiihtyy nollasta sataan 10,8 sekunnissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 517
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom