Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Ei se ole mitään lässytystä, ihan faktaa!



”Yllättävää”, että viimeisessä keississä tekijän mielestä vika oli kaikissa muissa. Sama kaveri vissiin kirjottelee tähän ketjuunkin parilla tunnuksella.
 
”Yllättävää”, että viimeisessä keississä tekijän mielestä vika oli kaikissa muissa. Sama kaveri vissiin kirjottelee tähän ketjuunkin parilla tunnuksella.
"Oikeuden mukaan miehen vauhti oli liian kova, koska hän ei kyennyt pysäyttämään pyörää turvallisesti."
Oikea tilannenopeus tuntuu olevan vaikea käsite ja usein vedotaan siihen, että ajoi alle nopeusrajoituksen vaikka vedettiin täysillä pimeään risteykseen. Pyörän jarrutusmatka on myös pidempi kuin auton vastaava samasta nopeudesta.
 
"Oikeuden mukaan miehen vauhti oli liian kova, koska hän ei kyennyt pysäyttämään pyörää turvallisesti."
Oikea tilannenopeus tuntuu olevan vaikea käsite ja usein vedotaan siihen, että ajoi alle nopeusrajoituksen vaikka vedettiin täysillä pimeään risteykseen. Pyörän jarrutusmatka on myös pidempi kuin auton vastaava samasta nopeudesta.
Tämäkin on mielestäni monen aktiivipyöräilijän käsitys: jokin ihmeellinen kuvitelma omasta oikeudesta ajaa aina maksimivauhtia. Tällä myös perustellaan ajoradan käyttö, kun on turvallisempaa ajaa siellä täysiä kuin kelvillä jossa on myös jalankulkijoita.
 
Näin on etenkin autoilijoille liikenneympyröissä. Vaikka rajoitus on 50km/h niin ei ole mikään pakko sitä ajaa. Tiputtaa nopeuden 10-20km/h vauhtiin niin havainnointi on paljon helpompaa.
En ikinä aja liikenneympyrästä 50km/h läpi, Haagan liikenneympyrä ehkä ainoa poikkeus.
 
Näin on etenkin autoilijoille liikenneympyröissä. Vaikka rajoitus on 50km/h niin ei ole mikään pakko sitä ajaa. Tiputtaa nopeuden 10-20km/h vauhtiin niin havainnointi on paljon helpompaa.
Tämän ketjun aihe on pyöräilijät ei autoilijat. Onko tuo nyt sitten sitä whataboutismia joka taitaa tällä foorumilla olla kiellettyä...
 
Tämän ketjun aihe on pyöräilijät ei autoilijat. Onko tuo nyt sitten sitä whataboutismia joka taitaa tällä foorumilla olla kiellettyä...
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Kyllä niitä pyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia on enemmän, en ala tähän jokaista listaamaan, ymmärrät varmaan miksi?

Sitten on se toinen puoli, nämä kun pyöräilijä tulee sokeaan risteykseen ilman jarruttamista ja viime hetkellä tuurilla saa vältettyä törmäyksen jalankulkijan kanssa, näitä näkee päivittäin.

Joka kerta toistuu sama asia, luotetaan siihen että muut väistää.
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Ihan varmasti on autoilijoissa todella paljon typeriä välinpitämättömiä kuljettajia, sitä en ala kiistämään. Itsellä ei ole autoa eikä pyörää vaan kävellen liikun ja viimeksi tänään vanhempi naishenkilö meinasi liikenneympyrässä ajaa päälle autolla suojatien kohdalla kun tuijotti puhelinta ajaessaan eikä katsonut eteensä...

Ehkä pitää tehdä toinen ketju "Mikä ärsyttää autoilijoissa" :D
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Niitä tapauksia on hieman enemmän kuin kolme. Lisää voit lukea Täältä
Pari kuvajaa linkin tutkimuksesta.
IMG_9444.jpeg
IMG_9445.jpeg
IMG_9446.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa, kun yks selkeimmistä ja vanhimmista pyöräilijöihin liittyvästä säännöstä on hukassa. Ihmetys pyöräilijällä miltei joka kerta suuri kun jätän väistämättä pyörän selässä olevaa polkijaa suojatiellä paikassa, jossa hän on väistämisvelvollinen. Porukka autoilla väistää noita niin usein jo, että osa luulee sen olevan sääntö eikä poikkeus.
 
Viikonloppuna taas tilanne, joka kyllä nostaa punaista silmiin. Maantie (viisinumeroinen väylä) maaseudulla, nopeusrajoitus 80km/h, ei pientareita. Ylämäki, jonka "huippu" on kohtuu lyhyt ja jyrkkä, eli mäen takana voi olla auto piilossa tulossa vastaan kohtuu lähelläkin, sitä samaa 80km/h nopeutta. Huipulle ei ollut paljoa matkaa, luokkaa 50m. Kaksi pyöräilyä harrastavaa (varustuksesta päätellen) heppua ajaa rinnakkain, vallaten toisen kaistan muutenkin kapealla maantiellä lähes kokonaan. Kun kuulevat auton lähestyvän takaa, hieman kaventavat, mutta ei puhettakaan, että ajettaisiin perätysten hetki. -> Autolla pitää joko hidastaa heidän tahtiinsa 80km/h nopeudesta ja odottaa, että näkee huipun taakse, tai sitten riskillä painaa vastaantulevien puolelle ja ohi. Tööttiä kun sitten ohi mennessä käytti (lyhyt piippaus), reilun nopeuden pudotuksen jälkeen, niin keskisormet viuhuu...
 
Viikonloppuna taas tilanne, joka kyllä nostaa punaista silmiin. Maantie (viisinumeroinen väylä) maaseudulla, nopeusrajoitus 80km/h, ei pientareita. Ylämäki, jonka "huippu" on kohtuu lyhyt ja jyrkkä, eli mäen takana voi olla auto piilossa tulossa vastaan kohtuu lähelläkin, sitä samaa 80km/h nopeutta. Huipulle ei ollut paljoa matkaa, luokkaa 50m. Kaksi pyöräilyä harrastavaa (varustuksesta päätellen) heppua ajaa rinnakkain, vallaten toisen kaistan muutenkin kapealla maantiellä lähes kokonaan. Kun kuulevat auton lähestyvän takaa, hieman kaventavat, mutta ei puhettakaan, että ajettaisiin perätysten hetki. -> Autolla pitää joko hidastaa heidän tahtiinsa 80km/h nopeudesta ja odottaa, että näkee huipun taakse, tai sitten riskillä painaa vastaantulevien puolelle ja ohi. Tööttiä kun sitten ohi mennessä käytti (lyhyt piippaus), reilun nopeuden pudotuksen jälkeen, niin keskisormet viuhuu...
En nyt kyllä ymmärrä miten se ohitus olisi samaa kaistaa onnistunut 1,5m turvavälillä vaikka olisivat peräkkäin ajaneet. Ilmeisen kapea ja pieni tie kuitenkin.
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
Pyöräilijät syyllistyivät rikkeeseen ajaessaan rinnakkan, kyllä, mutta se ei vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Sinä olisit syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jos olisit sokeassa paikassa lähtenyt ohittamaan liian pienellä turvavälillä.

Laita street view paikasta niin asiaa voi objektiivisesti arvioita. Pahasti kyllä kuulostaa nyt siltä, että vika oli ratin ja penkin välissä.
 
Pyöräilijät syyllistyivät rikkeeseen ajaessaan rinnakkan, kyllä, mutta se ei vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Sinä olisit syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jos olisit sokeassa paikassa lähtenyt ohittamaan liian pienellä turvavälillä.

Laita street view paikasta niin asiaa voi objektiivisesti arvioita. Pahasti kyllä kuulostaa nyt siltä, että vika oli ratin ja penkin välissä.
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
 
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
Ei kun ihmettelin mikä oli se syy ärsyyntyä kun pyöräilijöiden ryhmittyminen ei vaikuttanut tilanteessa mihinkään? Ajoit ihan oikein kyllä kun ohitit sitten kun oli hyvä paikka.
 
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
Pitää oppia ymmärtämään, että säännöt on tehty noudatettavaksi silloin kun se pyöräilijöille sopii. Muuten ei ole niin justiinsa.

Edit: kummasti aihe vaihtui ja pyöräilijöiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja loukkaantumisten vähättely loppui kun tilastot ei tukeneetkaan spandex-terroristien hokemia valheita.
 
Pientareettomalla 2-kaistaisella ei voi ohittaa oikeastaan yhtään mitään kulkijaa (ml. jalankulkijat) käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa, niin siksi on ihan se ja sama onko se pyöräiljä puoli metriä vai 1,5 metriä leveä.

Tämä ihan autoiijan laseilla katsottuna.
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
Onhan tuo törkeän piittaamatonta estää vaarallinen sokko-ohitus. Toivottavasti ensi kerralla ajavat peräkkäin keskellä kaistaa niin vältyt mielipahalta.
 
Pientareettomalla 2-kaistaisella ei voi ohittaa oikeastaan yhtään mitään kulkijaa (ml. jalankulkijat) käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa, niin siksi on ihan se ja sama onko se pyöräiljä puoli metriä vai 1,5 metriä leveä.

Tämä ihan autoiijan laseilla katsottuna.
Näin kyllä, mutta jos turvavälin kahteen rinnakkain pyöräilevään haluaa pitää kohtuullisena, niin pitää jo mennä ojan puolelle sen sijaan, että peräkkäinajajien kanssa mahtuu vielä ohittamaan tietä pitkin.
 
Näin kyllä, mutta jos turvavälin kahteen rinnakkain pyöräilevään haluaa pitää kohtuullisena, niin pitää jo mennä ojan puolelle sen sijaan, että peräkkäinajajien kanssa mahtuu vielä ohittamaan tietä pitkin.
Tässä vaan kerrottiin ettei piennarta ole ja että ohittaa olisi peräkkäin ajaneet voineet ilman juurikaan turvaväliä ja silti osin vastaantulijan kaistalla niin että vastaantulija sentään mahtuisi tielle. Ei näin.

Vaikka tuossa olis vaan yksi fillaristi niin senkin pitäis ajaa tollasessa mestassa sen verran keskellä ettei siitä päästä hihaa hipoen "kaistalla" ohi.
 
Tässä vaan kerrottiin ettei piennarta ole ja että ohittaa olisi peräkkäin ajaneet voineet ilman juurikaan turvaväliä ja silti osin vastaantulijan kaistalla niin että vastaantulija sentään mahtuisi tielle. Ei näin.

Vaikka tuossa olis vaan yksi fillaristi niin senkin pitäis ajaa tollasessa mestassa sen verran keskellä ettei siitä päästä hihaa hipoen "kaistalla" ohi.
Vaikka sitä miten pyörittelee, niin peräkkäin reunassa ja riittävä turvaväli myös pyörillä toisiinsa olisi se oikea tapa ajaa. Ei toki niin kiva kuin rinnakkain, mutta varmasti löytyy turvallisiakin paikkoja harrastaa rinnakkaisajoa, jos se on se juttu. Keskellä ajaminen yms. perseily on vaan yksi häiriökäyttäytymisen muoto, joka sattuu siinä kohtaa nokkaan, kun yllättäen tarvitaan se 2 autoa ja pyörä tilaa.
 
Tässä vaan kerrottiin ettei piennarta ole ja että ohittaa olisi peräkkäin ajaneet voineet ilman juurikaan turvaväliä ja silti osin vastaantulijan kaistalla niin että vastaantulija sentään mahtuisi tielle. Ei näin.

Vaikka tuossa olis vaan yksi fillaristi niin senkin pitäis ajaa tollasessa mestassa sen verran keskellä ettei siitä päästä hihaa hipoen "kaistalla" ohi.
Ei kerrottu.
Pientareettomalla 2-kaistaisella ei voi ohittaa oikeastaan yhtään mitään kulkijaa (ml. jalankulkijat) käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa, niin siksi on ihan se ja sama onko se pyöräiljä puoli metriä vai 1,5 metriä leveä.

Tämä ihan autoiijan laseilla katsottuna.
 
Taisikin olla tuosta kyse. Anyways sokkopaikoissa autoilijan on syytä odottaa. Tuossa kuitenkin annettiin ymmärtää, että vastaantulijan kaistaa olisi jouduttu käyttämään ja ohittamaan pyöräilijä ilman turvaväliä jos rinnakkain ei olisi ajettu.
Sokkopaikoissa kaikkien on syytä odottaa tai hiljentää vauhtia tilanteen mukaan, tämä ei koske vain autoilijoita. Valitettavan usein edetään olettamuksella, että "minulla on oikeus".
Turvavälit ovat kaksoisstandardi. Pyöräilijöiden mielestä 1,5 metriä pitäisi jättää, mutta itse eivät sitä noudata vaikka sivuttaisliikehdintä on välillä hyvinkin voimakasta ja ennalta arvaamatonta. Voisi jopa sanoa, että itsesuojeluvaisto on kateissa.
 
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että ei tarvitse spekuloida.

Kaistat on about 4m, eli koko tien leveys luokkaa 8m. En kuitenkaan lähde mittaamaan, vaikka tässä lähellä onkin. Jos kaksi pyöräilijää ajaa "väljästi rinnakkain", tilaa menee seuraavasti (käytän tuota viikonlopun tilannetta esimerkkinä): laitimmainen ajaa noin metrin asvaltin laidasta (laidemmassa on paikoitellen hiekkaa, oksia, neulasia ja jopa lunta vielä täälläpäin, joten ihan ymmärrettävää silloin kun ei ole muuta liikennettä). Toinen pyöräilijä ajaa arviolta reilun metrin päässä tästä laidemmasta. Siihen vielä sitten tangon/kyynärpäiden sivutila renkaan jälkeen nähden, olisko joku 30-40cm? Päästään siihen, että kaksi pyöräilijää käyttää luokkaa 2,5m, joka tapauksessa silmämääräisesti hyvinkin reilusti puolet kaistasta. Tuohon jos lisää "vaaditun" 1,5m turvavälin, ollaan jo kokonaan vastaantulijoiden kaistalla.

Jos pyöräilijät ajaisi *hetken* peräkkäin ja reilusti siellä laidassa (vaikkapa 40cm asvaltin laidasta, sen 5sek ajan jonka ohitus vaatisi), vaatisi pyöräilijät tilaa sen 40cm + 30-40cm eli "vajaa metri. Siihen 1,5m turvaväli, jolloin autoilijan oikea kylki voisi mennä noin 2,3m kohdalla ja riippuen auton leveydestä olisi vasen kylki/peili hieman vastaantulevien puolella. Tällöin täällä maaseudulla voisi tuossakin paikassa ohittaa suoraan, ilman hidastusta 80km/h -> 20km/h ja jos sattuisi tulemaan se vastaantulija, siinä olisi hyvinkin reilusti tilaa tulla vastakkain.
 
Kaistat on about 4m, eli koko tien leveys luokkaa 8m. En kuitenkaan lähde mittaamaan, vaikka tässä lähellä onkin. Jos kaksi pyöräilijää ajaa "väljästi rinnakkain", tilaa menee seuraavasti (käytän tuota viikonlopun tilannetta esimerkkinä): laitimmainen ajaa noin metrin asvaltin laidasta (laidemmassa on paikoitellen hiekkaa, oksia, neulasia ja jopa lunta vielä täälläpäin, joten ihan ymmärrettävää silloin kun ei ole muuta liikennettä). Toinen pyöräilijä ajaa arviolta reilun metrin päässä tästä laidemmasta. Siihen vielä sitten tangon/kyynärpäiden sivutila renkaan jälkeen nähden, olisko joku 30-40cm? Päästään siihen, että kaksi pyöräilijää käyttää luokkaa 2,5m, joka tapauksessa silmämääräisesti hyvinkin reilusti puolet kaistasta. Tuohon jos lisää "vaaditun" 1,5m turvavälin, ollaan jo kokonaan vastaantulijoiden kaistalla.
Kirjoitit ensin että kyseessä on kapea viisinumeroinen tie, mutta nyt sen kaistojen leveys onkin päätien luokkaa? Voitko laittaa sen street view -linkin niin ei tarvitse arpoa?
Jos pyöräilijät ajaisi *hetken* peräkkäin ja reilusti siellä laidassa (vaikkapa 40cm asvaltin laidasta, sen 5sek ajan jonka ohitus vaatisi), vaatisi pyöräilijät tilaa sen 40cm + 30-40cm eli "vajaa metri. Siihen 1,5m turvaväli, jolloin autoilijan oikea kylki voisi mennä noin 2,3m kohdalla ja riippuen auton leveydestä olisi vasen kylki/peili hieman vastaantulevien puolella. Tällöin täällä maaseudulla voisi tuossakin paikassa ohittaa suoraan, ilman hidastusta 80km/h -> 20km/h ja jos sattuisi tulemaan se vastaantulija, siinä olisi hyvinkin reilusti tilaa tulla vastakkain.
Ei herran jumala, et voi todellakaan ohittaa pyöräilijöitä samaa kaistaa käyttäen hidastamatta. Jos haluaa ohittaa 80+ nopeutta hidastamatta, niin silloin pitää kyllä mennä ihan kokonaan vastaantulijoiden kaistalle vaikka kyseessä olisi vain yksi pyöräilijä ja leveä päätie. Saatika että tekisit tuon vielä sokkona mäennyppylässä.

Ei jestas, kaikkea sitä saa lukea :facepalm:
 
Vaikka sitä miten pyörittelee, niin peräkkäin reunassa ja riittävä turvaväli myös pyörillä toisiinsa olisi se oikea tapa ajaa. Ei toki niin kiva kuin rinnakkain, mutta varmasti löytyy turvallisiakin paikkoja harrastaa rinnakkaisajoa, jos se on se juttu. Keskellä ajaminen yms. perseily on vaan yksi häiriökäyttäytymisen muoto, joka sattuu siinä kohtaa nokkaan, kun yllättäen tarvitaan se 2 autoa ja pyörä tilaa.
No lähtökohtaisesti pyörillä rinnakkain ajo on tieliikenne laissa kielletty joten pyöräilijät syyllistyy rikokseen tuossa kohtaa. Ja ei ainakaan itsellä ole vielä tullut tietä vastaan jossa ei reuna viivaa ole merkitty jonka oikealle puolen pyöräilijä kuuluu. Sillon pitää vaihtaa maastopyörään jos kokee ettei asfalttia ole reunaviivan oikealla puolen riittävästi. Vähintään tunti turpaan pyörilijöille tuossa kohtaa jos ei peräkkäin osata ajaa. Ei ainakaan tuollaisilla tyypeillä ole oma henki kallis.
 
Ei herran jumala, et voi todellakaan ohittaa pyöräilijöitä samaa kaistaa käyttäen hidastamatta. Jos haluaa ohittaa 80+ nopeutta hidastamatta, niin silloin pitää kyllä mennä ihan kokonaan vastaantulijoiden kaistalle vaikka kyseessä olisi vain yksi pyöräilijä ja leveä päätie. Saatika että tekisit tuon vielä sokkona mäennyppylässä.

Ei jestas, kaikkea sitä saa lukea :facepalm:

Kyllä tietenkin pitäisi hidastaa jos samaa kaistaa ohittaa ilman kunnon turvaväliä.

Samoiten pyöräilijöiden pitäisi hidastaa jalankulkijoita ohittaessaan, mutta ikävä kyllä monet ei sitä tee. (autoilijat sekä pyöräilijät)
 
No lähtökohtaisesti pyörillä rinnakkain ajo on tieliikenne laissa kielletty joten pyöräilijät syyllistyy rikokseen tuossa kohtaa. Ja ei ainakaan itsellä ole vielä tullut tietä vastaan jossa ei reuna viivaa ole merkitty jonka oikealle puolen pyöräilijä kuuluu. Sillon pitää vaihtaa maastopyörään jos kokee ettei asfalttia ole reunaviivan oikealla puolen riittävästi. Vähintään tunti turpaan pyörilijöille tuossa kohtaa jos ei peräkkäin osata ajaa. Ei ainakaan tuollaisilla tyypeillä ole oma henki kallis.
Tuohan ei pidä paikkaansa vaan pyöräilijä saa ajaa ajoradan reunassa jos ajoon soveltuvaa piennarta ei ole. Jos ajan jollain pienellä maantiellä missä ei edes keskiviivoja ole, niin ajan yleensä sen verran ajoradalla ettei siihen mahdu mun viereen kahta autoa rinnan -> Välttyy noilta hihaa hipoen ohituksilta.
 
Tuohan ei pidä paikkaansa vaan pyöräilijä saa ajaa ajoradan reunassa jos ajoon soveltuvaa piennarta ei ole. Jos ajan jollain pienellä maantiellä missä ei edes keskiviivoja ole, niin ajan yleensä sen verran ajoradalla ettei siihen mahdu mun viereen kahta autoa rinnan -> Välttyy noilta hihaa hipoen ohituksilta.
itsekin meen yleensä potkukelkalla takaperin vähintään metrin ajokaistan puolella, koska muuten muulla liikenteellä olisi ihan liian helppoa.
Kannattaa katsoa siitä tieliikennelaista myös muitakin kohtia, kun ne fillarifoorumilta löytyvät.

IMG_9462.jpeg
 
itsekin meen yleensä potkukelkalla takaperin vähintään metrin ajokaistan puolella, koska muuten muulla liikenteellä olisi ihan liian helppoa.
Kannattaa katsoa siitä tieliikennelaista myös muitakin kohtia, kun ne fillarifoorumilta löytyvät.

IMG_9462.jpeg
No nopeuden hidastaminen ei tuossa juuri enää auta. Kyllähän fillarillakin tietä antaa jos tulee joku levennys, mutta toi lainattu kohta taitaa viitata enemmänkin johonkin traktoriin tms, josta ei välttämättä pääse kovin helposti ohi jos se posottaa 50 lasissa jonkun kärryn kanssa. Fillaristahan nyt pääsee parissa sekunnissa ohi, kun vastaan ei tule autoja. Jos vastaantuleva liikenne on tauotonta niin sit toki voi vaikka pysähtyä antamaan tilaa, mutta mainitsin nämä ei keskiviivoitetut pienet maantiet ihan sen takia että niillä nyt liikennettä ei pahemmin ole ja kiva ajaa lenkkiä. En mä mitään 4 tien vartta edes halua ajaa...

Meinasin tuossa sitä, että ollaan vähän muna kana ongelmassa. Jos reunaviivan oikeella puolella on tyyliin 10-20cm asfalttia niin siinä pystyy ajelemaan teoriassa aika lähellä reunaviivaa jos autot ohittaa järkevällä turvavälillä. Jos ne ohittaa hihaa hipoen ja ajoviima heilauttaa tai muuten säpsäyttää niin silloin aika äkkiä riskinä on että rengas tippuu asfaltilta ja kaatuminenhan siitä seuraa.

Koska mulle on ainakin tullut ihan päivänselväksi se, että osa autoilijoista ei tuota ohitusta osaa tehdä fiksusti eli odottaa rakoa vastaantulevaan liikenteeseen, niin silloin kapeella maantiellä on parempi jättää pelivaraa itellekin oikeeseen reunaan tuollaista varten jolloin se ratkaisee tuon ongelman.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 252
Viestejä
4 728 162
Jäsenet
77 156
Uusin jäsen
Kontt1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom