Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Kyllä ne ihan kevyenliikenteen turvaksi on rakennettu.

Ajamani pyörätiet ovat pääosin hyvässä kunnossa ja soveltuvat hyvin pyöräilyyn, kun osaa ottaa muut huomioon. Toki vaaratilanteita voi sattua, jos joku ylittää oikean tilannenopeuden tai ajaa välittämättä muista, mutta se tuskin on pyörätien vika. Pyörätie on turvallisin paikka pyöräillä.
Pyörätie olisi turvallinen, jos autot noudattaisivat sääntöjä. Nykyinen tilanne, missä noin joka kolmannen kolmion takaa auto puskee sokkona päälle johtaa siihen, että turvallisin paikka on monesti ajorata, koska sen ne muista piittaamattot tohelot tarkistavat ihan oman turvallisuutensa takia. Ikävää, että säännöistä piittaamattomat autoilijat pilaavat kaiken.

Jos ajoradan reuna on sellainen, että sillä ajaminen on vaarallista, ei ajoradalle ole mitään asiaa vaan on aina käytettävä pyörätietä.
Ei näitä nyt voi ihan vaan itse keksiä...
 
Pyörätie olisi turvallinen, jos autot noudattaisivat sääntöjä. Nykyinen tilanne, missä noin joka kolmannen kolmion takaa auto puskee sokkona päälle johtaa siihen, että turvallisin paikka on monesti ajorata, koska sen ne muista piittaamattot tohelot tarkistavat ihan oman turvallisuutensa takia. Ikävää, että säännöistä piittaamattomat autoilijat pilaavat kaiken.
En tiedä mistä johtuu, mutta omalla kohtaa joka kolmannen kolmion takaa ei puske auto sokkona päälle. Muistan yhden tapauksen, jossa auto hivuttautui eteen, mutta siihenkin oli syynä korkea orapihlaja-aita joka esti näkyvyyden autoilijalta. Pysähtyi kuitenkin heti kun näki pyöräilijän tulevan.
Liikenteessä on kaikenlaisia kuljettajia, joten tilanteita syntyy, mutta mikäli tilanne on päässyt sellaiseksi, että kokee päivittäin vaaratilanteita, on viisainta vilkaista peiliin ja miettiä mitä voisi tehdä toisin.
 
Hämeenkyläntietä voisi parantaa kevyenliikenteenväylää leventämällä ajoradan ja KLV:n välissä olevan viheralueen poistamisella ja asvaltoimisella.
Yhtä hyvin mahtuisi pyöräkaistat ja rakenteellisesti eroteltu jalkakäytävä. Ei noita kahdensuuntaisia yhdistettyjä kevlejä tuollaiselle pätkälle pitäisi enää rakentaa.
 
En koko ketjua ole lukenut, mutta onko täällä jo avauduttu pyöräilijöistä (ja sähköskootterien käyttäjistä) jotka ei noudata sallittua ajosuuntaa?
Tampereella on 1-suuntaisia pyöräteitä jotka toimisi todella hyvin jos vain joku noita sääntöjä noudattaisi. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa oikealla puolella tietä?
 
En koko ketjua ole lukenut, mutta onko täällä jo avauduttu pyöräilijöistä (ja sähköskootterien käyttäjistä) jotka ei noudata sallittua ajosuuntaa?
Tampereella on 1-suuntaisia pyöräteitä jotka toimisi todella hyvin jos vain joku noita sääntöjä noudattaisi. Miten voi olla niin vaikeaa ajaa oikealla puolella tietä?
Nuo tappavat kevyen liikenteen sujuvuuden aika tehokkaasti ja ainakin itse olen pääsääntöisesti siirtynyt noilta reiteiltä muualle, tai sitten en vain välitä koko typeryydestä.

Ei ihan hirveästi kiinnosta odotella liikennevaloissa, jotta voisi ajaa jonkun 200m pätkän "oikealla puolella" ja sitten joutua taas odottelemaan uudestaan liikennevaloissa, jotta pääsisi seuraavasta risteyksestä jatkamaan haluttuun suuntaan taas sillä "oikealla puolella". Nykyäänhän tuo muuten menee niin, että kaikki pyörätiet ovat yksisuuntaisia, jos ei ole lisäkilvellä toisin merkitty. Ei vaan todellisuus vastaa tuota utopiaa.

1743490298249.png
 
Nuo tappavat kevyen liikenteen sujuvuuden aika tehokkaasti ja ainakin itse olen pääsääntöisesti siirtynyt noilta reiteiltä muualle, tai sitten en vain välitä koko typeryydestä.

Ei ihan hirveästi kiinnosta odotella liikennevaloissa, jotta voisi ajaa jonkun 200m pätkän "oikealla puolella" ja sitten joutua taas odottelemaan uudestaan liikennevaloissa, jotta pääsisi seuraavasta risteyksestä jatkamaan haluttuun suuntaan taas sillä "oikealla puolella". Nykyäänhän tuo muuten menee niin, että kaikki pyörätiet ovat yksisuuntaisia, jos ei ole lisäkilvellä toisin merkitty. Ei vaan todellisuus vastaa tuota utopiaa.

1743490298249.png

Pitäisikö autoillakin alkaa ajamaan vastaantulijoiden kaistalla tai yksisuuntaista väärään suuntaan? :cautious:

Ei esimerkiksi Hervannassa ole mitään syytä ajaa polkupyörällä väärällä puolella tietä.
 
Pitäisikö autoillakin alkaa ajamaan vastaantulijoiden kaistalla tai yksisuuntaista väärään suuntaan? :cautious:

Ei esimerkiksi Hervannassa ole mitään syytä ajaa polkupyörällä väärällä puolella tietä.
En tiedä miten autot liittyvät mitenkään keskusteluun kevyen liikenteen sujuvuudesta?

Hervannassa en fillarilla ajele, niin en tiedä toimivuudesta siellä, mutta yleisesti ottaen nämä yksisuuntaiset pyörätiet ovat omien kokemusten mukaan lähinnä teennäistä byrokratiaa.
 
En tiedä miten autot liittyvät mitenkään keskusteluun kevyen liikenteen sujuvuudesta?

Hervannassa en fillarilla ajele, niin en tiedä toimivuudesta siellä, mutta yleisesti ottaen nämä yksisuuntaiset pyörätiet ovat omien kokemusten mukaan lähinnä teennäistä byrokratiaa.
Eli kaikki saa itse päättää mitä liikennesääntöjä noudattaa ja mitkä on teennäistä byrokratiaa?

Ja sitten ihmetellään mikä ärsyttää pyöräilijöissä...
 
Eli kaikki saa itse päättää mitä liikennesääntöjä noudattaa ja mitkä on teennäistä byrokratiaa?
Olen pahoilani en ymmärrä mitä sanot, onko tien yksisuuntauksella jotain tekemistä liikennesääntöjen kanssa?

Mitä näihin yksisuuntaisiin pyöräteihin tulee niin pidän niitä poliittisena ideologiana, turvallisuuteen ne eivät perustu.
Esim. vasemmalle kääntyessä ryhmityn teidän autoilijoiden riemuksi ajoradalle jo kääntymistä edeltävässä risteyksessä, mielestäni turvallisin tapa kääntyä.
Arvaan että edellisestä tulee myskyä suosittelisin kuitenkin pyörän kokeilemista ehkä ajatus edes hieman avartuu.
 
Eli kaikki saa itse päättää mitä liikennesääntöjä noudattaa ja mitkä on teennäistä byrokratiaa?

Ja sitten ihmetellään mikä ärsyttää pyöräilijöissä...
En minä ole missään yrittänyt väittää tuollaista. Sanoin, että en pidä noita yksisuuntaisia pyöräteitä pääsääntöisesti järkevinä, kun ne tekevät pyörällä liikkumisesta tarpeettoman kankeaa ja että ne ovat aiheuttaneet omalla kohdalla sen, että tulee kierrettyä monesti sellaisia reittejä pitkin, joissa niitä ei ole, tai joissa ei tarvitse etukäteen tiedossa olevan reittivalinnan vuoksi vaihdella kadun puolta liikennevalojen kautta kulkemalla.

Se on totta, että paikoitellen en jaksa välittää koko rajoituksesta, mutta se on eri asia. Vähän sama kuin että en jaksa aina odotella jalkaisin liikkuessa punaisissa valoissakaan, tai että ajan joskus autolla 5-10km/h vallitsevaa nopeusrajoitusta kovempaa. Mikään noista ei ole virallisesti oikein, mutta kiinnostus on luokkaa 1/10, joten aivan sama.
 
Hervannassa en fillarilla ajele, niin en tiedä toimivuudesta siellä, mutta yleisesti ottaen nämä yksisuuntaiset pyörätiet ovat omien kokemusten mukaan lähinnä teennäistä byrokratiaa.
En minäkään, enkä ole pyöräillyt Kööpenhaminassa tai Amsterdamissakaan mutta sieltä, missä pyöräily on pitkään huomioitu muuten kuin poliittisesti byrokraatin suunnittelupöydän takaa voisi varmaan ottaa oppia.
 
En tiedä mistä johtuu, mutta omalla kohtaa joka kolmannen kolmion takaa ei puske auto sokkona päälle. Muistan yhden tapauksen, jossa auto hivuttautui eteen, mutta siihenkin oli syynä korkea orapihlaja-aita joka esti näkyvyyden autoilijalta. Pysähtyi kuitenkin heti kun näki pyöräilijän tulevan.
Liikenteessä on kaikenlaisia kuljettajia, joten tilanteita syntyy, mutta mikäli tilanne on päässyt sellaiseksi, että kokee päivittäin vaaratilanteita, on viisainta vilkaista peiliin ja miettiä mitä voisi tehdä toisin.
Pyöräilijän vikahan se on, jos joku autoilija ajaa kolmion takaa eteen...
 
Pyöräilijän vikahan se on, jos joku autoilija ajaa kolmion takaa eteen...
Auton vika ja pyöräilijän moka, jos tulee tilanteeseen sellaista vauhtia, että ei pysty hallitsemaan kulkuvälineen pysäytystä. Vanha malliesimerkki tällaisesta tilanteesta:


e: Mutta tokihan tämäkin oli turvallisempi ratkaisu ajaa kuin vieressä oleva kevyen väylä ;)
 
Auton vika ja pyöräilijän moka, jos tulee tilanteeseen sellaista vauhtia, että ei pysty hallitsemaan kulkuvälineen pysäytystä. Vanha malliesimerkki tällaisesta tilanteesta:

Ahaa eli siis autoilijakin on syyllinen, jos vaikkapa kuorma-auto tai bussi ajaa stopin takaa yli - tai joku suhauttaa punaisia päin risteykseen 100kmh. Nyt selvisi logiikka auki.
 
Ahaa eli siis autoilijakin on syyllinen, jos vaikkapa kuorma-auto tai bussi ajaa stopin takaa yli. Nyt selvisi logiikka auki.
En minä kyllä mielestäni näin kirjoittanut.

e: Eihän sitä koskaan voi sokeasti luottaa siihen, että toinen noudattaa sääntöjä. Kulkupelistä riippumatta pitää kytätä mitä se toinen tekee. Yleensä sen hyvin näkee mitä toinen meinaa, mutta aina pitää varautua pysäyttämään tai väistämään vaikka miten olisi etuajo-oikeus. Jossain kohtaa tietysti on se point-of-no-return, jonka jälkeen kolisee jos toinen tulee eteen. Jos toinen tulee selvästi eteen ennen point-of-no-returnia ja onnistut siihen silti törmäämään, niin ei se nyt ihan täydellinen suoritus "syyttömältäkään" ole.

e2: Hieno ninja-edit sinulta. Myönnän auliisti, että autoilija on täysin syyllinen, jos pihaliittymästä tielle pukkaa 100 km/h. Nämä sun epärealistiset tahallisen väärinymmärryksen onelinerit ei ole asiallista keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:
Satuin pari vuotta takaperin ajelemaan kaverini takana samaa matkaa täällä Joensuun keskusta-alueella parkkipaikalle (Siltakadulta lukion parkkiin), joka on paikassa jossa joutuu kääntymään liikennevaloilla ohjatusta risteyksestä oikealle ja ylittämään samalla myös pyörätien ja kävelytien jotka kulkevat tässä autotien vieressä saman suuntaisesti. Molemmille palaa risteyksessä samaan aikaan vihreät valot ja ne vaihtuu melko nopeasti. Kaverini katsoi ensin, että tuleeko ketään vasemmalta ja samalla valutti autoa niin, että näkee tuleeko oikealta ketään. Oikealta ei tullut myöskään ketään ja lähti ajamaan eteenpäin hyvin hiljaa minä seuraten perässä. PUM, pyöräilijä vasemmalta törmäsi kaverini ohjastaman auton vasemman renkaan kohdalle ja lensi konepellin yli asfalttiin hienossa kaaressa ja pyörä solmussa laskeutui hänen viereen. Noh, parkkeerattiin siihen nopeasti ja soitettiin ambulanssi samalla ja mentiin katsomaan onko pyöräilijä kunnossa. Kaikki onneksi selvisivät säikähdyksillä ja pyöräilijä mustelmilla ja asfaltti-ihottumalla. Kaverini sai sakot ja korvausvelvollisuuden pyörästä, joka oli ehkä 80-luvun ohutrenkainen mankeli. Pyöräilijä sanoi omin sanoin vielä ambulanssia odotellessamme "olenkin miettinyt että ajan välillä aika kovaa".

Tuota livenä todistaneena kukaan muu kuin se pyörää kuljettanut ei olisi kerennyt tekemään tuossa yhtään mitään eritavalla. Hän paahtoi suoraan auton kylkeen varmasti noin 25km/h vauhdilla ainakin ja tämä tapahtui siinä ajassa kun kaverini oli katsonut tuleeko sieltä vasemmalta ketään ja siinä vaiheessa tätä ei vielä näkynyt ja oli ruvennut katselemaan oikealle päin. Kyllä, autoilija oli lain mukaan "syyllinen", mutta ei pyöräilijäkään syytön tähän kolariin ollut.

Tuolla liikenteessä kun on toistaiseksi ainakin ihmiset kuljettamassa niitä vehkeitä niin kaikki tulee tekemään virheitä. Se vaan on karu fakta, että se pyörää kuljettava ottaa isommin osumaa kolarissa kuin se auto johon se törmää. Kuinka paljon se lohduttaa sitten kun on paikat paketissa tai huonommin, että oli ainakin oikeassa? Miksi ei oma itsesuojeluvaisto sano mitään kun ajelee keskusta-alueella tuhatta ja sataa? Onneksi on niitä fiksujakin pyöräilijöitä myös.
 
Satuin pari vuotta takaperin ajelemaan kaverini takana samaa matkaa täällä Joensuun keskusta-alueella parkkipaikalle (Siltakadulta lukion parkkiin), joka on paikassa jossa joutuu kääntymään liikennevaloilla ohjatusta risteyksestä oikealle ja ylittämään samalla myös pyörätien ja kävelytien jotka kulkevat tässä autotien vieressä saman suuntaisesti. Molemmille palaa risteyksessä samaan aikaan vihreät valot ja ne vaihtuu melko nopeasti. Kaverini katsoi ensin, että tuleeko ketään vasemmalta ja samalla valutti autoa niin, että näkee tuleeko oikealta ketään. Oikealta ei tullut myöskään ketään ja lähti ajamaan eteenpäin hyvin hiljaa minä seuraten perässä. PUM, pyöräilijä vasemmalta törmäsi kaverini ohjastaman auton vasemman renkaan kohdalle ja lensi konepellin yli asfalttiin hienossa kaaressa ja pyörä solmussa laskeutui hänen viereen. Noh, parkkeerattiin siihen nopeasti ja soitettiin ambulanssi samalla ja mentiin katsomaan onko pyöräilijä kunnossa. Kaikki onneksi selvisivät säikähdyksillä ja pyöräilijä mustelmilla ja asfaltti-ihottumalla. Kaverini sai sakot ja korvausvelvollisuuden pyörästä, joka oli ehkä 80-luvun ohutrenkainen mankeli. Pyöräilijä sanoi omin sanoin vielä ambulanssia odotellessamme "olenkin miettinyt että ajan välillä aika kovaa".

Tuota livenä todistaneena kukaan muu kuin se pyörää kuljettanut ei olisi kerennyt tekemään tuossa yhtään mitään eritavalla. Hän paahtoi suoraan auton kylkeen varmasti noin 25km/h vauhdilla ainakin ja tämä tapahtui siinä ajassa kun kaverini oli katsonut tuleeko sieltä vasemmalta ketään ja siinä vaiheessa tätä ei vielä näkynyt ja oli ruvennut katselemaan oikealle päin. Kyllä, autoilija oli lain mukaan "syyllinen", mutta ei pyöräilijäkään syytön tähän kolariin ollut.

Tuolla liikenteessä kun on toistaiseksi ainakin ihmiset kuljettamassa niitä vehkeitä niin kaikki tulee tekemään virheitä. Se vaan on karu fakta, että se pyörää kuljettava ottaa isommin osumaa kolarissa kuin se auto johon se törmää. Kuinka paljon se lohduttaa sitten kun on paikat paketissa tai huonommin, että oli ainakin oikeassa? Miksi ei oma itsesuojeluvaisto sano mitään kun ajelee keskusta-alueella tuhatta ja sataa? Onneksi on niitä fiksujakin pyöräilijöitä myös.


Tästäkö paikasta oli kyse?

Että pyöräilijä tuli kuvassa näkyen suoraan edestä, autot samasta suunnasta kuin mistä kuva otettu?

 
Kyllä, juuri tämä paikka. Vaarallinen omasta mielestäni vähän kaikille.

Tuossahan on ainakin google mapsin kuvan perusteella oikein hyvä näkyvyys tuonne pyörätielle mistä pyöräilijä tuli koko seuraavan korttelin matkalla (n. 75m)

ja sen 75 metrin ajamiseen 25km/h ajavalla pyöräilijällä kuluu reilut 10 sekuntia

Jos autoilijan huomiokyky on sellainen, ettei tuossa kykene tuota pyörätietä pitkin risteystä lähestyvää pyöräilijää havaitsemaan siinä kymmenessä sekunnissa mikä siltä pyöräilijältä menee tuon korttelin ajamiseen, niin ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Eikä tuossa pitäisi olla mitään tarvetta änkeä sinne pyörätien päälle sinne nähdäkseen, se koko pyörätie näkyy oikein hyvin tuosta kadulta mistä tuo street viewin kuva on otettu


Vai onko siellä todellisuudessa ajoradan ja KLVn välissä joku korkea pensasaita joka googlen katukuvasta puuttuu?
 
Jostain syystä ainoa ongelma tuon väylän lainmukaisen käytön kanssa tuntuu nyt olevan vain sillä pyöräilijäporukalla, joka ei osaa tai halua ajaa heille annetun väylän edellyttämää nopeutta :confused: Hankala kuvitella miten ehdotuksesi kävelytiestä olisi jotenkin turvallisempi, kun teinit seikkailisi pyörillään autojen seassa.

Kevyen liikenteen väylällä on aivan sama nopeusrajoitus kuin sen vieressä menevällä ajoradalla.

Että argumenttisi siitä, että "ei osaa ajaa väylän edellyttämää nopeutta" on täyttä paskapuhetta.

Ja nythän tilanne on se, että autoilijat poukkoilevat autoillaan risteyksissä miten sattuu (ja liikennesääntöjä rikkoen) kevyen liikenteen väylän päälle vaarantaen sen liikennettä.
 
Tuossahan on ainakin google mapsin kuvan perusteella oikein hyvä näkyvyys tuonne pyörätielle mistä pyöräilijä tuli koko seuraavan korttelin matkalla (n. 75m)

ja sen 75 metrin ajamiseen 25km/h ajavalla pyöräilijällä kuluu reilut 10 sekuntia

Jos autoilijan huomiokyky on sellainen, ettei tuossa kykene tuota pyörätietä pitkin risteystä lähestyvää pyöräilijää havaitsemaan siinä kymmenessä sekunnissa mikä siltä pyöräilijältä menee tuon korttelin ajamiseen, niin ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.

Eikä tuossa pitäisi olla mitään tarvetta änkeä sinne pyörätien päälle sinne nähdäkseen, se koko pyörätie näkyy oikein hyvin tuosta kadulta mistä tuo street viewin kuva on otettu


Vai onko siellä todellisuudessa ajoradan ja KLVn välissä joku korkea pensasaita joka googlen katukuvasta puuttuu?
Näkyvyys on hyvä, kunnes olet mennyt tuohon kohtaan missä nuo valotolpat ja liikennemerkit jää sinulle näköesteeksi vasemmalle jos joudut päästämään kävelijät/pyöräilijät yli ennekuin menet itse. Eikä kaverini ollut pyörätien päällä ennen kuin oli omasta mielestään varmistanut ettei ketään enää tule. Tuossa usein auto jää kettumaisesti vinoon kun takaa muut autoilijat haluaa jatkaa suoraan ja ajat ikään kuin pois tieltä. Tuo pyöräilijän nopeus oli hatusta arvio, koska en tietystikään tiedä ajoiko hän mitä vauhtia, ainut minkä tiedän on, että todella kovaa hän sieltä ajoi. Lisäksi hän oli pukeutunut täysmustaan. Kun lähestyy risteyksiä missä on muita kulkijoita, niin vauhti kannattaa hiljentää sellaiseksi, että sinut kykenee havaitsemaan tai että kykenee itse tekemään hätäjarrutuksen niin säilytään kaikki ilman vahinkoja.
 
Satuin pari vuotta takaperin ajelemaan kaverini takana samaa matkaa täällä Joensuun keskusta-alueella parkkipaikalle (Siltakadulta lukion parkkiin), joka on paikassa jossa joutuu kääntymään liikennevaloilla ohjatusta risteyksestä oikealle ja ylittämään samalla myös pyörätien ja kävelytien jotka kulkevat tässä autotien vieressä saman suuntaisesti. Molemmille palaa risteyksessä samaan aikaan vihreät valot ja ne vaihtuu melko nopeasti. Kaverini katsoi ensin, että tuleeko ketään vasemmalta ja samalla valutti autoa niin, että näkee tuleeko oikealta ketään. Oikealta ei tullut myöskään ketään ja lähti ajamaan eteenpäin hyvin hiljaa minä seuraten perässä. PUM, pyöräilijä vasemmalta törmäsi kaverini ohjastaman auton vasemman renkaan kohdalle ja lensi konepellin yli asfalttiin hienossa kaaressa ja pyörä solmussa laskeutui hänen viereen. Noh, parkkeerattiin siihen nopeasti ja soitettiin ambulanssi samalla ja mentiin katsomaan onko pyöräilijä kunnossa. Kaikki onneksi selvisivät säikähdyksillä ja pyöräilijä mustelmilla ja asfaltti-ihottumalla. Kaverini sai sakot ja korvausvelvollisuuden pyörästä, joka oli ehkä 80-luvun ohutrenkainen mankeli. Pyöräilijä sanoi omin sanoin vielä ambulanssia odotellessamme "olenkin miettinyt että ajan välillä aika kovaa".

Tuota livenä todistaneena kukaan muu kuin se pyörää kuljettanut ei olisi kerennyt tekemään tuossa yhtään mitään eritavalla. Hän paahtoi suoraan auton kylkeen varmasti noin 25km/h vauhdilla ainakin ja tämä tapahtui siinä ajassa kun kaverini oli katsonut tuleeko sieltä vasemmalta ketään ja siinä vaiheessa tätä ei vielä näkynyt ja oli ruvennut katselemaan oikealle päin. Kyllä, autoilija oli lain mukaan "syyllinen", mutta ei pyöräilijäkään syytön tähän kolariin ollut.

Tuolla liikenteessä kun on toistaiseksi ainakin ihmiset kuljettamassa niitä vehkeitä niin kaikki tulee tekemään virheitä. Se vaan on karu fakta, että se pyörää kuljettava ottaa isommin osumaa kolarissa kuin se auto johon se törmää. Kuinka paljon se lohduttaa sitten kun on paikat paketissa tai huonommin, että oli ainakin oikeassa? Miksi ei oma itsesuojeluvaisto sano mitään kun ajelee keskusta-alueella tuhatta ja sataa? Onneksi on niitä fiksujakin pyöräilijöitä myös.
Tuossapa oli erinomainen esimerkki, miksi jo pikkulapsille (ja myöhemmin autokoulussa ainakin 90-luvulla) opetetaan havainnoinniksi vasen-oikea-vasen vs. kaverisi käyttämä vasen-oikea-PUM. Ei siis pidä paikkaansa: "Tuota livenä todistaneena kukaan muu kuin se pyörää kuljettanut ei olisi kerennyt tekemään tuossa yhtään mitään eritavalla.".

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joten ensimmäisenä joudutaan törmäyskurssille vasemmasta suunnasta tulevien kanssa. Siksi oikea-vasen-oikea ei toimisi. Tuplavasen tarvitaan siksi, että ensimmäinen katse ei aina paljasta kaikkea johtuen katveista, nopeudesta tai muusta näkemistä hankaloittavasta. Toinen vasen varmistaa, ettei mitään (se nopea fillari...) jäänyt huomaamatta ensimmäisellä kerralla tai että se ei ole muuttanut nopeutta tai suuntaa. Vasta jälkimmäisen vasemmalle katsomisen jälkeen voi tunkea tielle.

Tuossa oli ekaluokkalaisen minimitaso. Fiksun aikuisen kannattaa liikkeelle lähdettyään vilkaista vielä toisen kerran oikealle, ennenkuin ehtii oikealta tulevien tulilinjalle. Näin on mahdollisuus vetää hölkkävauhdista liinat kiinni, jos tuli tehtyä havainnointivirhe tai oikealle on ilmestynyt keula kohti taivasta koheltava sähköbomberi.
 
Kevyen liikenteen väylällä on aivan sama nopeusrajoitus kuin sen vieressä menevällä ajoradalla.

Että argumenttisi siitä, että "ei osaa ajaa väylän edellyttämää nopeutta" on täyttä paskapuhetta.

Ja nythän tilanne on se, että autoilijat poukkoilevat autoillaan risteyksissä miten sattuu (ja liikennesääntöjä rikkoen) kevyen liikenteen väylän päälle vaarantaen sen liikennettä.
Väylän edellyttämä nopeus ei ole aina sama kuin nopeusrajoitus. Se vähän niinkuin oli se pointti mun tuossa viestissä.... Jälkimmäinen kommenttisi kyllä edustaa todella hyvin häirikköpyöräilijän ajatusmaailmaa, pois alta kun maailmanomistaja tulee!
 
Olen pahoilani en ymmärrä mitä sanot, onko tien yksisuuntauksella jotain tekemistä liikennesääntöjen kanssa?

Mitä näihin yksisuuntaisiin pyöräteihin tulee niin pidän niitä poliittisena ideologiana, turvallisuuteen ne eivät perustu.

En varmaan ymmärtänyt? Nimenomaan liikennesäännöillä määritetään se sallittu ajosuunta?
Esim. hyvinkin selkeät on nuo ajosuunnat ja pyöräkaistat Hervannassa.

Kyllä sillä myös turvallisuuden kanssa on tekemistä. Kerrankin näin kun polkupyöräilijä ja sähköskuuttailija törmäsivät kovalla vauhdilla toisiinsa ihan Hämeenkadulla, kun toinen ajoi väärään suuntaan ja toinen väisti suojatiellä ollutta jalankulkijaa. Pyöräilijä lensi naama edellä asfalttiin ja pyörä meni kappaleiksi.

Hervannan pyöräkaista ja kielletty ajosuunta merkki:

klv.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuossapa oli erinomainen esimerkki, miksi jo pikkulapsille (ja myöhemmin autokoulussa ainakin 90-luvulla) opetetaan havainnoinniksi vasen-oikea-vasen vs. kaverisi käyttämä vasen-oikea-PUM. Ei siis pidä paikkaansa: "Tuota livenä todistaneena kukaan muu kuin se pyörää kuljettanut ei olisi kerennyt tekemään tuossa yhtään mitään eritavalla.".

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joten ensimmäisenä joudutaan törmäyskurssille vasemmasta suunnasta tulevien kanssa. Siksi oikea-vasen-oikea ei toimisi. Tuplavasen tarvitaan siksi, että ensimmäinen katse ei aina paljasta kaikkea johtuen katveista, nopeudesta tai muusta näkemistä hankaloittavasta. Toinen vasen varmistaa, ettei mitään (se nopea fillari...) jäänyt huomaamatta ensimmäisellä kerralla tai että se ei ole muuttanut nopeutta tai suuntaa. Vasta jälkimmäisen vasemmalle katsomisen jälkeen voi tunkea tielle.

Tuossa oli ekaluokkalaisen minimitaso. Fiksun aikuisen kannattaa liikkeelle lähdettyään vilkaista vielä toisen kerran oikealle, ennenkuin ehtii oikealta tulevien tulilinjalle. Näin on mahdollisuus vetää hölkkävauhdista liinat kiinni, jos tuli tehtyä havainnointivirhe tai oikealle on ilmestynyt keula kohti taivasta koheltava sähköbomberi.
Aivan oikein, näin pitäisi jokaisen tehdä ja mitä itse siinä takana katsoin niin kaverini suoritti tätä katselmusta niin hyvin kuin kuka tahansa siinä kohdassa. Itse ainakin kykenen ymmärtämään ettei ole helppoa havaita kovaa vauhtia lähestyvää mustaan pukeutunutta pyöräilijää versus se, että pyöräilijä ei havaitsisi tiellään isoa sinistä metallista autoa lipumassa eteenpäin. En minäkään sitä pyöräilijää silloin huomannut ennenkuin hän törmäsi autoon ja minä olin sentään siinä kohdassa mistä näin sinne eteenpäin mistä tämä pyörä ilmestyi. Kyllä ne säännöt, että tarvittavaa varovaisuutta pitää noudattaa ja tarvittaessa on kyettävä pysäyttämään ajoneuvo koskee kaikkia tuolla liikenteessä liikkuvia. Vaikka toinen tekisi virheen niin voi itse estää onnettomuudet.

Tästä oppineena ainakin itse pyörää ajaessani jarrutan kaikkiin risteyksiin ja pidän huolen siitä, että voin joko mennä tai että minut on huomattu. Jos tämä sankari olisi jarruttanut vauhtiaan niin mahdollisesti ei olisi koko törmäystä tapahtunut. Ja hän itsekin myönsi ajaneensa liian kovaa silloin paikan päällä.
 
Väylän edellyttämä nopeus ei ole aina sama kuin nopeusrajoitus. Se vähän niinkuin oli se pointti mun tuossa viestissä.... Jälkimmäinen kommenttisi kyllä edustaa todella hyvin häirikköpyöräilijän ajatusmaailmaa, pois alta kun maailmanomistaja tulee!
Sääntöjen mukaan ajava häirikköpyöräilijä? Mitään vaaratilannetta ei synny, jos se auto ei sokkona ajele eteen väistövelvollisena. Ei se ole häiriköintiä, jos vaatii noudattamaan kolmiota.
 
En varmaan ymmärtänyt? Nimenomaan liikennesäännöillä määritetään se sallittu ajosuunta?
Esim. hyvinkin selkeät on nuo ajosuunnat ja pyöräkaistat Hervannassa.
OK liikennemerkit jäi epäselväksi, tietysti ne tarvitaan määrittelemään yksisuuntaisuus ja pyörätiellä riittää merkin puutuminen.
 
Sääntöjen mukaan ajava häirikköpyöräilijä? Mitään vaaratilannetta ei synny, jos se auto ei sokkona ajele eteen väistövelvollisena. Ei se ole häiriköintiä, jos vaatii noudattamaan kolmiota.
Kulkuneuvon nopeus tulee sovittaa aina tilanteen mukaan. Etuajo-oikeus ei tarkoita päälleajo-oikeutta, muut tulee ottaa huomioon. Liiallisen nopeuden käyttö tilanteeseen nähden on häiriköintiä vaikka miten harmittaa, kun strada-enkka jää saamatta. Aiempi kommentti selkeästi osoitti, että tilannenopeus ei ollut mitenkään hanskassa, koska syntyi vaaratilanteita. Ei ne autot mihinkään poukkoile, jos antaa realistisen mahdollisuuden havaita ja reagoida. Taatusti tulee joku jossain kohtaa eteen tai jopa päälle, jos spandexjeesuksena syöksyy läpi muita huomioimatta. Päästiin taas keskustelun alkuun eli häirikköpyöräilijöiden hyvin valikoivaan pykälien tulkintaan.
 
Seuraavassa en ota kantaa lakiin tai liikennesääntöihin. Ainoastaan liikenteen turvallisuuteen, sujuvuuteen ja siihen osaavatko ihmiset ylipäätään toimia järkevästi erillisillä pyörä- ja jalkakaistoilla. Olen liikkunut vuosikymmenet koulu-, työ- ja vapaa-ajan matkat fillarilla. Harrastevehkeinä pari maastofillaria. Fillarilla liikun joutuisasti, mutta AINA muut huomioonottaen. Lapset, vanhukset, lemmikit ja muut oudot tapaukset -> aina vauhti pois ja ohitus rauhassa. Etu- ja takavalot löytyy. Ajoradalle tai suojatielle en säntää ja katson tilanteen rauhassa niin, että auto sekä minä ollaan huomattu toisemme. En perseile, mutta en aja 100% sääntojen mukaan jos siitä ei aiheudu haittaa tai epäselvyttä/varmuutta muille. Itsellä on ollut auto vasta muutaman vuoden, joten tämä ei ole puhe yksityisautoilun puolesta.

Itseä ärsyttää suunnattomasti tämä pikkukaupungin innostus leikata tilaa ajoradoista pyöräkaistoiksi ja vielä enemmän yhdistettyen kevyenliikenteenväylien (kelvi/kevli... mikä nyt onkaan) jakaminen jalankulkioiden ja pyöräilijöiden kesken kapeiksi soiroiksi. Tuntuu kuin kaupungin asioista päättävä olisi päässyt vierailulle Euroopan fillarikaupunkeihin ja koittaa nyt täysin turhaa ja väkisin toteuttaa näkemäänsä Suomen pikkukylässä. Oman kokemukseni mukaan pikkukaupungissa toimii parhaiten yhdistetty kaksisuuntainen leveä kelvi oikeanpuoleisella liikenteellä.
  • Yksi leveä yhdistetty kaista sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden käyttöön takaa sen, että molemmilla on reilusti tilaa kulkea ja ohittaa toisensa. Pyörätkin mahtuvat kohtaamaan ja ohittamaan toisensa ilman että tangot kolisevat
  • Liikenne on sujuvaa, eikä tarvitse jonottaa
  • Jos kadun molemmin puolin on leveä yhdistetty kelvi, liikenne kulkee kadun molemmin puolin sujuvasti molempiin suuntiin. Ei turhia ajoradan ylityksiä tai muuta poikittaisliikettä (ajoradalla tai kelvillä) vain sen vuoksi, että toisella puolen katua saa kulkea vain yhteen suuntaan
  • Molemmat (jalankulkijat ja pyörät) kulkevat oikeaa laitaa pitkin ja ohittaminen tapahtuu näin AINA kulkijan vasemmalta puolelta. Kulkijan oikea puoli on siis aina turvattu ja täytyy varoa vain vasenta puolta. Toki kaikkea pitää havainnoida, mutta ohituksia ei tule oikelta puolen. Kävelysuunnasta riippuen, jaetussa kelvissä jalankulkija tulee ohitetuksi oikelta puolen ja samalla hänen vasemmallapuolenkin on tilaa. Tämä mahdollistaa sen, että joku keksii kiiressä ohittaa vielä vasemmaltapuolenkin, jolloin jalankulkija on pinteessa kun molemmilta puolin ajaa ohittajia.
  • Kaistoitettua ja jaettua kelviä pitää mahdollisesti leventää ajorataa kaventamalla. Sumputetaan turhaa keskustan autoliikennettä ja mahdollisesti uhrataan kadun vierustan parkkipaikat
  • Ihmiset EIVÄT osaa käyttää näitä jaettuja kaistoja järkevästi tai oikein. Aina on joku toikkaroimassa fillarikaistalla ja toisaalta jotkut fillaristit pitävät jalkakaistaa lähes rotkona, eivätkä väistä senttiäkään tyhjälle jalkakaistalle ja taas kolisee fillarin tangot. Aiheuttaa täysin turhia vaaratilanteita.
  • Kustannukset... täysin turhia kustannuksia eri värisistä kaistoista, laatoituksista, maalauksista, merkkauksista ja kylteistä
  • On turhaa sanoa, että jaetun kaistan ja eri suuntien ratkaisu on toimiva, mutta ihmiset eivät vain toimi sääntöjen mukaan. Miksi tehdä turhaa toimivan yhdistetyn kelvin tilalle monimutkainen, tukkoinen ja vaarallisempi ratkaisu?

Paikallisessa kyläpahasessa on tosiaan tällainen uusi idiootimaisuus, missä vihreä on pyöräkaistaa ja punainen jalkakaistaa. Kaupunkisuunnittelijan on täytynyt ihan väen väkisin vetää pari muutaman kymmenen metrin pätkää fillarikaistaa ajoradan puolelle niin, että fillarilla ajetaan kaksisuuntaisen ajoradan ja katuparkin välissä. Vaikuttaa aivan helvetin turvalliselta. Kuvassa näkyy toki liioitellusti, mutta luonossakin ovat todella omituiset. Veikkaan että kukaan ei tule näitä käyttämään herättävät vain hämmennystä. Tai jos käyttää, niin kohta saa paikallislehdestä lukea jonkun jääneen parkista lähteneen auto alle.

1743537238623.png
 
Kulkuneuvon nopeus tulee sovittaa aina tilanteen mukaan. Etuajo-oikeus ei tarkoita päälleajo-oikeutta, muut tulee ottaa huomioon. Liiallisen nopeuden käyttö tilanteeseen nähden on häiriköintiä vaikka miten harmittaa, kun strada-enkka jää saamatta. Aiempi kommentti selkeästi osoitti, että tilannenopeus ei ollut mitenkään hanskassa, koska syntyi vaaratilanteita. Ei ne autot mihinkään poukkoile, jos antaa realistisen mahdollisuuden havaita ja reagoida. Taatusti tulee joku jossain kohtaa eteen tai jopa päälle, jos spandexjeesuksena syöksyy läpi muita huomioimatta. Päästiin taas keskustelun alkuun eli häirikköpyöräilijöiden hyvin valikoivaan pykälien tulkintaan.
Kuinkahan hitaasti pitäisi sinun mielestäsi pyöräillä kolmion kohdalla tai kun autot puskee pihasta kelvin yli katsomatta ? Olisiko kävelyvauhti sopiva ? Ja oletan, että autolla ajaessasi hidastat myös jokaisen risteyksen kohdalla, koska pitäähän sun antaa sieltä kolmion takaa tulevalle aikaa havaita ja reagoida. Jos pyörällä pitää mielestäsi hidastaa yli puolet tai jopa kolmasosa matkanopeudesta pois niin autollakin varmaankin 60 alueella, pudotat vauhdin 30km/h joka risteyksen kohdalla, tai no se 20km/h olisi vielä parempi. Jos et niin miksi samaa pitäisi sitten tehdä pyörällä. Kevyen liikenteen väylällä on sama nopeusrajoitus kuin viereisellä ajoradalla.
 
Kulkuneuvon nopeus tulee sovittaa aina tilanteen mukaan. Etuajo-oikeus ei tarkoita päälleajo-oikeutta, muut tulee ottaa huomioon. Liiallisen nopeuden käyttö tilanteeseen nähden on häiriköintiä vaikka miten harmittaa, kun strada-enkka jää saamatta. Aiempi kommentti selkeästi osoitti, että tilannenopeus ei ollut mitenkään hanskassa, koska syntyi vaaratilanteita. Ei ne autot mihinkään poukkoile, jos antaa realistisen mahdollisuuden havaita ja reagoida. Taatusti tulee joku jossain kohtaa eteen tai jopa päälle, jos spandexjeesuksena syöksyy läpi muita huomioimatta. Päästiin taas keskustelun alkuun eli häirikköpyöräilijöiden hyvin valikoivaan pykälien tulkintaan.
Kuka sanonut päälle ajavansa? Se jatkuva väistely ja jarruttelu kypsyttää, kun toiset eivät viitsi kolmiota noudattaa. Ei ole mitään asiaa rattiin, jos ympärille pitää luoda joku kupla, missä muut pelastavat kaikki väistämissäännöt huomioimatta jättävän kahelin.
 
En varmaan ymmärtänyt? Nimenomaan liikennesäännöillä määritetään se sallittu ajosuunta?
Esim. hyvinkin selkeät on nuo ajosuunnat ja pyöräkaistat Hervannassa.

Kyllä sillä myös turvallisuuden kanssa on tekemistä. Kerrankin näin kun polkupyöräilijä ja sähköskuuttailija törmäsivät kovalla vauhdilla toisiinsa ihan Hämeenkadulla, kun toinen ajoi väärään suuntaan ja toinen väisti suojatiellä ollutta jalankulkijaa. Pyöräilijä lensi naama edellä asfalttiin ja pyörä meni kappaleiksi.

Hervannan pyöräkaista ja kielletty ajosuunta merkki:

klv.jpg
Jos ei ole mahdollista tehdä kaksisuuntaisia pyöräkaistoja molemmille puolille, niin on sillä varmasti vaikutusta kohtaamistilanteiden turvallisuuteen. Sitä tässä siis vaan lähinnä pohdin, että saadaankohan tästä todellisuudessa silti vastineeksi enemmän haittaa kuin hyötyä? Mutta joo, vähän sellaistahan tämä "pyöräilyn edistäminen" tuntuu olevan, että tehdään kaikenlaisia jänniä juttuja kovaäänisten aktiivien ideologian perässä ja kun ei ole rahaa tehdä kunnolla, niin sitten lopputulos tuppaa olemaan kehno kompromissi. Enkä nyt tarkoita juuri tuota tietä, vaan yleisesti. Tuossa sentään pääsee toiselle puolelle ilman liikennevaloja, jos osaa liikennesäännöt, eikä jää auton tai raitiovaunun alle.

Minun mielestäni pyöräilyä tulisi edistää aina ensisijaisesti niin, että niillä liikkuminen on sujuvampaa ja siten myös miellyttävämpää. Tällaiset muutokset eivät välttämättä sitä ajatusmallia edusta ja sen huomaa siitä, kun näiden myötä alkaa lähinnä vaan vituttamaan paikasta toiseen siirtyminen fillarilla (vrt. juuri se liikennevaloissa seisominen, jotta pääsisi ajamaan korttelin verran "oikealla puolella" tietä ja sitten taas sama odottelu uudestaan ja uudestaan jne).
 
Kuinkahan hitaasti pitäisi sinun mielestäsi pyöräillä kolmion kohdalla tai kun autot puskee pihasta kelvin yli ? Olisiko kävelyvauhti sopiva ? Ja oletan, että autolla ajaessasi hidastat myös jokaisen risteyksen kohdalla, koska pitäähän sun antaa sieltä kolmion takaa tulevalle aikaa havaita ja reagoida. Jos pyörällä pitää mielestäsi hidastaa yli puolet tai jopa kolmasosa matkanopeudesta pois niin autollakin varmaankin 60 alueella, pudotat vauhdin 30km/h joka risteyksen kohdalla, tai no se 20km/h olisi vielä parempi.
Voi ehkä tuntua vallankumoukselliselta, mutta ihan varmasti tiputan vauhdin vaikka nollaan, jos joku on tiellä tai en ole varma tuleeko se eteen vai väistääkö. Ruutukaava-alueella järjestäen kävelyvauhti on ihan normaalia risteyksissä.
Kuka sanonut päälle ajavansa? Se jatkuva väistely ja jarruttelu kypsyttää, kun toiset eivät viitsi kolmiota noudattaa. Ei ole mitään asiaa rattiin, jos ympärille pitää luoda joku kupla, missä muut pelastavat kaikki väistämissäännöt huomioimatta jättävän kahelin.
Vai olisko kaheli olla se joka jatkuvasti joutuu väistelemään ja jarruttelemaan? Kyllä se on tasan yksi kusipääryhmä tässä joka on se ongelma. Autoilijoilla ja normaaleilla pyöräilijöillä ei ole kanssaliikkujista suurta ongelmaa. Liikennejärjestelyjenkin suhteen ollaan melkein menty takapakkia isojen poikien perässä Kiilan kuvaamalla tavalla, kun aktivistit ovat vaatineet pyöräkaistoja, mutta ihan ei olla ymmärretty mitä oikeasti pitäis tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Vai olisko kaheli olla se joka jatkuvasti joutuu väistelemään ja jarruttelemaan? Kyllä se on tasan yksi kusipääryhmä tässä joka on se ongelma. Autoilijoilla ja normaaleilla pyöräilijöillä ei ole kanssaliikkujista suurta ongelmaa. Liikennejärjestelyjenkin suhteen ollaan melkein menty takapakkia isojen poikien perässä Kiilan kuvaamalla tavalla, kun aktivistit ovat vaatineet pyöräkaistoja, mutta ihan ei olla ymmärretty mitä oikeasti pitäis tehdä.
Ehkä on kahelia kuvitella, että autoilija kunnioittaisi kolmiota. Kerrotko miten voin estää sen auton eteen tulon sieltä kolmion takaa? Tai osuman jollen väistä tai jarruta?

Koska minä voin. Ajamalla ajoradalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 353
Viestejä
4 714 444
Jäsenet
77 018
Uusin jäsen
Emppuu99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom