Ei ole kyse vain yhdestä korttelista. Kuten aikaisemmin pistämässäni kuvassa näkyy, pyöräilijä ei pääse ajoradalta pois mitenkään turvallisesti ajaessaan itsenäisyydenkadun suuntaan.
Ei
ehkä pääse turvallisesti yhden korttelin jälkeen. Pääsee turvallisesti pois 2-3 korttelin jälkeen.
Sinulla tuntuu myös olevan todella kova hinku alkaa esittämään omia pyöräilijöiden omien kokemustan kanssa täysin ristiriitaisia väitteitäsi pyöräilijöiden turvallisuudesta.
Kuvassa näkyvä kohta on Itsenäisyydenkadun ja Murtokadun risteyskohta, jossa pyöräilijän pitää erittäin suurella todennäköisyydellä pysähtyä päästäkseen kääntymään Murtokadulle.
Riippuu täysin siitä, paljonko on vastaantulevaa liikennettä. Pyörällä voi tuossa mäessä myös vaihtaa vasemmalla puolella olevalle pyörätielle koska tahansa paikassa, jossa vastaantulevaa liikennettä ei ole, joten tämä kommenttisi tästä pysähtymisestä on vähän typerä.
Lähteä paikaltaan ylämäkeen
Saa olla melkoisen huonossa kunnossa jos tuossa se ylämäkeen liikkeellelähtö on suuri ongelma.
ja ylittää ajotie, jossa on vilkas liikenne,
Riippuu täysin kellonajasta ja viikonpäivästä, onko siinä vilkas liikenne.
liittyä pyörätielle missä murtokadulle jatkavat tai sieltä tulevat pyöräilijät ajavat tukka hulmuten täyttä vauhtia.
Matkalla minne? Tunneliin, jossa niiden ei sinun mielestäsi pitäisi ajaa?
Ja siinä pyörätiellä on erilliset kaistat molempiin suuuntaan menevälle liikenteelle. Saa olla liikennesäännöt melkoisen hukassa, jos kuvittelee että tuossa tulee joku risteävä tilanne. Kun ajoradalta käännytään ylämäkeen oikeanpuoleiselle kaistalle, ei missään vaiheessa tarvi mennä sen alamäkeen menevän kaistan yli.
Ei kuulosta millään tavalla turvalliselta tai järkevältä.
Kuulostaa tilanteelta jossa turvallisuus ja järkevyys riippuu täysin liikennetilanteesta, jossa hiljaisina aikoina ei ole tasan mitään turvallisuusongelmia, ja jossa taas ruuhkaisempina aikoina ongelman voi ratkoa jatkamalla ajoradalla vielä pinninkadun liikennevaloihin asti.
Jos katsot Itsenäisyydenkatua eteenpäin, niin sielläkään pyöräilijällä ei ole mahdollisuutta palata pyörätielle turvallisesti, vaan pitäisi jatkaa matkaa ratikkakiskojen seassa, kun autotie ja ratikkareitti yhdistyvät kuvassa 2.
.. paitsi Pinninkadun kohdalla, jonka hienosti jätit kuvistasi pois.
Auto harvemmin hidastaa muita ajotiellä kulkevia.
Höpöhöpö. Hitaammat autoilijat hidastavat minua hyvin usein kun itse olen autolla liikenteessä, ja usein myös pyörällä liikkuessani autot hidastavat liikkumistani, välillä myös liikennesääntöjä rikkoen.
Kuten yllä olevissa kuvissa näkyy, niin pyöräilijä tukkii tuon liikenteen aivan täysin kulkemalla tunnelista Itsenäisyydenkadun suuntaan.
Eikä tuki, vaan
hidastaa sitä.
Ja se kokonaisajan menetys niille autoille edessä hitaammin menevästä pyöräilijästä on paljon pienempi kuin lisäaika mikä pyöräilijälle tulisi kiertäen sen rongakadun tunnelin kautta. Eli tässä on kyse vain siitä, että sinun mielestäsi sen autoilijan aika on arvokkaampaa kuin sen pyöräilijän aika. Että pyöräilijän pitäisi tuhlata minuutteja aikaa kaukaa kiertämiseen jotta autoilija voisi säästää parikymmentä sekuntia voidessaaan ajaa tuosta tunnelista hiukan kovempaa vauhtia.
Normi autoilijalla varmasti on aikaa odotella, mutta samaa reittiä käyttävät myös hälytysajoneuvot, julkinen liikenne jne.
Jos sieltä tulee hälytysajoneuvo, sitten pyöräilijä siirtyy tien sivuun ja päästää sen hälytysajoneuvon heti ohi. Ei mitään oikeaa ongelmaa. Keksit vaan päästäsi olemattomia ongelmia.
Ja sille hälytysajoneuvolle sen pyörän ohitus on vaan helpompaa kuin auton ohitus. Että hälytysajoneuvo on tässä todella typerä argumentti.
Ja Julkisesta liikenteestä suuri osa menee tuossa ratikkakiskoja pitkin, eikä se pyöräilijä blokkaa niitä ratikkakiskoja.
Jonkin verran julkista liikennettä toki kulkee busseilla.
Ja jos verrataan että siinä ajoradalla menee tunnelissa bussin edessä pyöräilijä vs että siinä ajoradalla menee tunnelissa bussin edessä autoilija, niin se pyöräilijä pääsee sen bussin edestä pois aiemmin, joko murtokadun kohdalla tai pinninkadun kohdalla olevissa liikennevaloissa, kun taas auto on varmasti sen bussin edessä vielä Tammelan Puistokadun risteyksessä. Eli mikäli edessä menee pyörä, bussi pääsee potentiaalisesti nopeammin lähtemän Tammelan puistokadun valoista kuin tilanteessa, jossa edessä menee auto.
1) Tällä logiikalla pyöräilyä ei kannata edistää, vaan siirtyä suoraan pelkästään kävelyä suosivaan liikenteeseen. Kävelijä kun vie huomattavasti vähemmän tilaa kaduilta.
Höpöhöpö. Melkoista olkiukkoilua sinulta.
Pyöräily (kaupunkiolosuhteissa joissa ei voi ajaa kovaa) on n. 3 kertaa nopeampaa kuin kävely. Ja hyväkuntoisella ihmisellä hyvällä pyörällä kauempana keskustasta ero kasvaa vielä paljon suuremmaksi.
Esim. joku 3 km matka kaupunkiolosuhteissa vie autolla ja pyörällä molemmilla n, kymmenisen minuuttia (kun ottaa huomioon parkkeeraukset yms), mutta kävellen n. puoli tuntia.
Kävely on selvästi hitaampaa kuin pyöräily, mikä tekee siitä huonomman liikennemuodon kun pyöräily.
Kaupunkiolosuhteissa taas muutama kilometrin matkoilla pyöräily ei ole käytännössä yhtään hitaampaa kuin autoilu,
Autoilu on absoluuttisen pakollista myös kaupunkien keskustassa, vaikka kuinka rakastaisi polkupyöräilyä.
... ja itse olen tästä aivan samaa mieltä, joten kommenttisi tässä on totaalisen turha.
Mutta pyöräilyn haittaaminen jotta autolla voisi liikkua parikymmentä sekuntia nopeammin kaupungin keskustoissa ei todellakaan ole absoluuttisen pakollista vaan todella typerää. Autolla voi oikein hyvin liikkua kaupunkien
keskustoissa pyöräilijöiden seassa, pyöräilijöiden ehdoilla.
Ja niille autoille pitää rakentaa hyvät sisääntuloväylät, joita pitkin ne autot pääsevät sinne keskustan reunalle mahdollisimman sujuvasti mistä tahansa suunnasta ettei tule tarvetta ajaa sen tukkoisen keskustan läpi. Ja näitä itsenäisyydenkadulle mennessä ei todellakaan (enää) ole kun Sammonkatukin pilattiin ratikan tulon myötä poistamalla kaistoja.
Se tunnelissa edessä ajava pyöräilijä on ylivoimaisesti pienin hidaste itsenäisyydenkatua ajavalle autoilijalle.
Julkinen liikenne, hälytysajoneuvot, jätehuolto, rahtiliikenne,
Niin. Olen tästä aivan samaa mieltä kanssasi.
Miten tämä pakottaa auton käyttöön? Autolla voi ajaa lähimmälle juna-asemalle tai bussipysäkille ja tulla sieltä junalla tai bussilla?
Tai voi ajaa pyörällä lähimmälle juna-asemalle tai busipysäkille ja tulla sieltä junalla tai bussilla?
ihmiset jotka syystä tai toisesta ovat pakotettuja liikkumaan omalla autolla jne.
Kerro lisää tällaisista ihmisistä? Ihmiset jotka ovat niin läskejä, etteivät pääse omin voimin nousemaan bemaristaan ylös vaan asuvat sen sisällä 24/7 ?
Jotkut pyörätuolit toimii oikein hyvin julkisissa, se että on liikuntavammainen ja käyttää sellaista ei pakota liikkumaan omalla autolla kaupungeissa.
Oikeasti se tarve mennä keskustaan ykstyisautolla on lähinnä
1) Mennään tekemään niin suuria ostoksia että niitä ei saada kätevästi kuskattua muulla kuin autolla
2) Kokonaislogistiikka, ollaan menossa vaikka mökille (jonne pääsee vain autolla) mutta matkan varrella pitää käydä ostoksilla kaupassa joka sattuu olemaan keskustassa. Tällöin vaihtelu edestakaisin julkisten ja auton välillä olisi hyvin hankalaa ja hidasta
Polkupyöräilyyn ei ole mitään pakottavaa syytä.
Tämä taas on melkoisen typerä kommentti.
Jos esim. ihminen, jolla ei ole ajokorttia haluaa liikkua kaupungissa paikoissa, joihin julkiset eivät kulje, pyörä on siihen selvästi paras vaihtoehto. Ja matka voi olla niin pitkä, että kävely ei vaan toimi.
Julkista liikennettä tulisi suosia oman auton sijaan.
Julkinen liikenne ei kulje kaikkialle eikä ole järkeä yrittää saada sitä kulkemaan kaikkialle. Tarvitaan aina myös ihmisten omia kulkuneuvoja.
Ja pyöräily on (tarpeeksi lyhyillä matkoilla) tyypillisesti paljon parempi kulkumuoto kuin julkinen liikenne. Parempi terveydelle, parempi aikatauluille, vähemmän päästöjä, vähemmän vaaraa muulle liikenteelle.
Parempi suosia pyöräilyä kuin julkisia.
Siihen kannustaminen taas ei onnistu haittaamalla autojen/ratikan kulkemista ja hidastamalla niiden toimintaa entisestään.
Se ajoradalla autojen seassa ajava pyörä ei millään tavalla haittaa omia raiteitaan kulkevan ratikan kulkemista joten todella typerä kommentti tässä yhteydessä.
Ja se, että kaupungissa jossa autot liikkuvat joka tapauksessa todella hitaasti niiden seassa kulkee pyöriä melkein samaa vauhtia ei ole mitään merkittävää autoilun haittaamista.
Sen sijaan se, että pyörät keinotekoisesti pakotetaan pitkälle kiertoreitille vain jotta joku pyörävihaaja voi bemarillaan säästää parikymmentä sekuntia (vaikka joka tapauksessa menettää 5 minuttia ajomatkastaan liikennevaloissa muiden autojen takana seisoessaan) on pyöräliikenteen huomattavaa haittaamista.
Suurin syy miksi ihmiset ajaa sinne keskustaan mielummin autolla kun julkisilla on ajansäästö(pääset juuri valitsemaasi reittiä ja omien aikataulujesi mukaan).
Pyörällä on (lyhyillä matkoilla) tismalleen samat edut.
Että usein sitä autoa fiksumpaa olisi lähteä sinne keskustaan pyörällä, mikäli matka vaan on tarpeeksi lyhyt eikä ole mitään suuria kantamuksia.
Parantamalla julkisten kulkua se yksityisautoilukin oikeasti vähentyisi. Ei sillä, että promillejengi valloittaa ajoteiden liikenteen polkupyörillä ja ihan kaikkia muita vituttaa.
Ei tässä asiassa vituta ketään muita kuin polkupyöriä vihaavia idiootteja, joille on ihan ok seistä 5 min liikennevaloissa muiden autojen takana mutta sitten parikymmenen sekunnin ajaminen vähän hitaampaa edessä olevan pyörän takia onkin yhtäkkiä punainen vaate joka pilaa koko päivän.
Ja jos tuota itsenäisyydenkatua autolla ajaa, niin yhteensä seisoo kuitenkin sen viitisen minuuttia liikennevaloissa, siellä on molemmissa päissä hyvin hitaat liikennevalot ja käytännössä matkan varrelle osuu muitakin liikennevaloja että tuonne pääsee.
Ja osoittaa todella suurta todellisuudesta vieraantumista jos kuvittelee että pyöräilijät on joku "promillejengi".
Suomessa on n. 1.8 miljoonaa ihmistä joilla ei ole ajokorttia.
Suomessa on enemmän työsuhdepolkupyöriä kuin työsuhdeautoja.
Suomessa myydään vuosittain n. kolme kertaa enemmän polkupyöriä kuin autoja
Polkupyörä on yleinen, kätevä, terveellinen ja kaupunkiolosuhteissa nopea kulkuneuvo jolla on Suomessa hyvin suuri käyttäjäkunta.
Ja esim. omasta (tuotekehitystyötä Nokialla tekevästä) työporukasta n. neljäsosa kulkee töihin pääsääntöisesti pyörällä myös talvisin.