Tuon pätkän tunnenkin ja olen samaa mieltä siitä, että siinä ei voi lasettaa täyttä soittoa pyörätiellä turvallisesti. Vauhtia saisi kyllä ihan kivasti. Sen sijaan, kun pudottaa nopeuden 15-20 km/h tuntumaan, niin jopa alkaakin näkemät ja reagointiajat riittämään. On täysin perusteltua edellyttää pyöräilijöiltä pyörätien käyttöä ja nopeuden sovittamista vallitseviin oloihin. Ei mopollakaan saa mennä motaria ajamaan siksi, että kaupungin kaduilla on hidasteita.En tiedä miten linkki toimii, mutta lintuvaarasta vaikkapa pohkjoiseen mennessä lintuvaaran koululta pohjoiseen hämeenkyläntiellä on aika kova alamäki ja erityisesti tuo jääskeläntie on aika vilkas ja risteys on jääskeläntieltä niin sokko, etten alamäkeen ikipäivänä tuossa pyörätietä ajele, koska siinä on 30 rajoitus ja tuon alamäen rullaakin jo sitä vauhtia fillarilla. En vaan näe järkeä jarrutella kävelyvauhtia kun voin rullailla alamäen ja siirtyy sit tasamaaosuudella takas pyörätielle.
Ei tuo näytä edellistä kummemmalta paitsi ajorata on edellistäkin ahtaampi. En oikeasti näe mitään ongelmaa näissä rakennettuun ympäristöön toteutetuissa pyöräteissä ja niiden käyttämisessä. Ongelma on ainoastaan siinä, että pitäisi päästä polkemaan täyttä marssivauhtia. Juuri tässä on asenneongelmasi ydin: et halua sopeuttaa nopeuttasi vallitseviin oloihin.Toinen mitä tuli ajeltua oli raidepolku helsingin puistolassa, siinä ei mistään pihasta pääse esteettä tuon pyörätien yli autolla ajamaan, 30 alue ja niin sokko kelvi kun olla ja voi. Jälleen kerran parempi mesta ajaa ajorataa. Esimerkkejä voi kyllä keksiä, mutta pääasiassa noita mestoja yhdistää suht näkemäasteiset risteykset.
Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus parantuisi, kun jäisi turha arpominen - puolin ja toisin - pois.Romaanin pituinen viesti tiivistettynä:
- Pyöräilijöiden pitäisi aina käyttää pyörätietä jos sellainen on
- Pyörätiellä ajamisesta pitäisi tehdä vielä entistäkin hankalampaa ja vittumaisempaa väistämissääntöjä muuttamalla
Mietitkö yhtään miten tämä käytännössä toimisi?
Minulla on kokemusta myös sellaisesta liikenneympäristöstä, jossa pyörätiet oli systemaattisesti merkitty väistämisvelvolliseksi. Se pakotti hidastamaan risteyksiin ja tarkkailemaan liikennettä mutta toimi käytännössä mainiosti.