- Liittynyt
- 10.03.2017
- Viestejä
- 4 670
Luulee ajavansa jollain tehokkaallakin autolla ja alla joku tehoton mii.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>


Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki oleEi. Kun pitää ite kans kisata.Eikun niin, eihän se ollukkaan kisailua.
![]()
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattunaLuulee ajavansa jollain tehokkaallakin autolla ja alla joku tehoton mii.

Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki ole
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna![]()
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaanJaa oiskohan tämä "hei kattokaa mulla on sähköauto" performanssi jo nähty?
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaanSen verran on kehitytty (pl. spede), että ei tarvitse enää vängätä kiihtyykö sähkötripletti hyvin.
e: Sinällän tuo keskusteluhan kyllä lähti vain siitä, että moni lähtee pikkukopeista ohi oli tarvetta tai ei. Samat ilmiöt nähty aikanaan parilla Jazzilla. Ainoa ero niissä nykyiseen on tietysti se, että 1,3 litran vaparilla ei paljoa kiihdytellä.
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.Ööö ei kai täällä ole tainnut kuin yksi (1) kyseenalaistaa sähköauton lähtökykyjä? Sulla taas tuntuu olevan kova tarve asiaa tuoda esille.
Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.
e: Ja eikös me nyt kuitenkin olla ihan oikeassa ketjussa mussuttamassa, jos sähkötripletti on tuonut mukanaan ei-toivottuja ilmiöitä liikenteeseen? Jotka tosin eivät siis mitenkään uusia ole pikkuautojen osalta.
niin sitä suuremmat valkuaiset näkyy naapuriautossa parin "lähdön" jälkeen mitä jonnempi bemari on alla.
kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa.
Miillä se korostuu, kun on pieni "pakko ohittaa" auto ja kiihtyvyyttä löytyy.
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna![]()
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.Siinä ihan tältä sivulta..
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.
Turun seudun feature on se, että mennään peräkanaa ja toinen vaihtaa siihen rinnalle vaikka kaista on loppumassa. Siitä sitten lähdetään rinnakkain. Pienintäkään tarvetta valoista läpi pääsemisen varmistamiseen ei ole (vrt. pk-seutu). Monesti tuo edellisessä viestissäni kuvattu "oho, en pääsekään eteen, kun toinenkin kiihdytti" ketju alkaa jo aiemmista valoista. Ja kun Turuss ollaan, niin se vaihtoehto, että suosiolla himmataan toisen taakse virhearvion jälkeen ei kovin usein toteudu. 8-tien alkupuoliskolla ennen vasemman kaistan erkanemista Naantaliin on tullut nähtyä aikamoista kilvanajoa (kun iso osa haluaa Naantalin suuntaan ja aiemmin samalla tiellä oikea kaista vetää paremmin).Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.
Eli ymmärsin että valoissa on kaksi kaistaa eteenpäin, jossa toinen päättyy, koska pussujuna on niin lapsellista, niin sijoitutaan rinnakkain, yritetään siitä aiemmin oikean kaistan ottaneesta ohi.
a) Mii on se auto jota ajan tällä hetkellä, joten kokemuksetkin siitä kertyy. Puhuisin Volvosta jos sellaisella ajaisin ja olis ongelmia kanssa-autoilijoiden kanssa. b) Miin kiihtyvyys ja ulkonäkö korostaa "pikkuautosta ohi" ilmiötä. Mikä tarve sun on tulkita jokaista viestiä Miin pr-viestinä ja alkaa vinkumaan asiasta, jos kasetti ei ole riekaleina? Monta täysin turhaa viestiä siitäkin seurannut.Niin, jos kerran siihen voi vaihtaa minkä vain auton, miksi sulla on tarve se mii ja sen kiihtyvyys tuoda joka viestissä esiin? Eikä täällä kasetit noin pienestä ratkeile, joten jätä turhat happihyppelykehoitukset välistä.
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.Ei varmaan kannata noista liikennevalolähdöistä kovin vääntää, ilmeisesti Seat Mii vs joku bemari. Piti ihan vilkaista mitä google antaa tuolle Miille arvoja, niin ihan ok kiihdytys 0-50km/h, 4s. Mutta eihän noissa liikennevaloissa ratkaise mikään muu, kuin ajoitus ja olet lain sallimassa maksimissa. Ihan se ja sama mikä auto alla ja mikä vastassa, jos tunnet valot, niin toinen jää, aina.
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.
Lähdössä ne suurimmat erot tehdään joo, varsinkin jos joku sillä manuaalilla arpoo.Menee pahasti offtopicin puolelle, mutta ei nuo arvot ole oleellisia/havainnollisia, koska kiihtyvyydet ovat erilaisia eivätkä vakioita. Etsi mainitsemiani ketjuja taaksepäin, niin näet miksi matka kertoo paljon paremmin. Jos sähkö- ja polttomoottoriautoja vertaa, niin kärjistäen ja yksinkertaistaen sähköautolla suhteellinen kiihtyvyys on selvästi kovempi alussa ja polttiksilla lopussa. Lopputuloksena sähkis on isoimman osan alkumatkasta edellä kunnes polttis tulee ohi helvetin lujaa. Kaupungissa liikennevalot tulee ensin vastaan, että ohitukseen asti päästäis. Mut ei tästä tämän enempää, etsi ne keskustelut, asia on hakattu jo siellä henkihieveriin.
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
Etsikää ne viestit, niin ei tarvitse arpoa väärässä ketjussa. Yllätytte.
Luuletko etten pistäis, jos muistaisin missä ne tiedot o?Miksi et vaan laita suoraan tähän niitä tietoja. Mua ei ainakaan kiinnosta alkaa mitään sähköautoketjua kelaamaan läpi mitä ootte siellä mehustellut keskenään.
Tuossa on varmaan aika lähellä tilanne, että molemmat maksaa omat vahingot ja oikeudenkäyntikulut, jos sattuisi menemään oikeuteen. Kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen riippumatta siitä onko käyttänyt vilkkua vai ei, joten lähtökohtaisesti kaistaa vaihtava on syyllinen. Sitten jos menee sana sanaa vastaan ja kaistaa vaihtanut väittää olleensa jo kaistalla, niin peräänajaja onkin yhtäkkiä syyllinen mikäli ei ole todistajia. Aika iso tekijä on se, että onko peräänajo syntynyt kaistanvaihto-tilanteessa vai ei. (Edit. siis jos kaistaa vaihtava lipuu pikkuhiljaa toiselle kaistalla voitaisiin olettaa, että peräänajon sattuessa todennäköisesti peräänajan olisi pitänyt pystyä ennakoimaan kaistanvaihto sikäli voi mennä siis ihan miten vain).Jonkin verran ympäri Etelä-Suomea on tullut autolla ajettua, mutta vain Tampereen seudulla olen havainnut käsittämättömän määrän kaistanvaihtoja vilkkua käyttämättä. Yleensä läheltä lähdetään "lipumaan" eteen. Juridisestihan tämä taitaisi aina mennä peräänajajan syyksi. Hienoa menoa.
Ilmeisesti edes vasemman käden sormen ojentaminen rattia kääntäessä on liikaa pyydetty.
Pitäisikö siis tahallaan jäädä nussimaan jos haluaa edetä? Jos pitäisi, niin vainko siksi että ajaa koppimopolla tai hitaan näköisellä autolla? Kyllähän se tulee ihan luonnostaan terveelle ihmiselle, että ajoneuvo laitetaan liikkeelle liikennevaloista äkkiä, jos se on repimättä mahdollista. Tasaisella vedolla se ei edes matkustusmukavuutta niin paljon heikennä. Tukoksi jääminen on epäkohteliasta, ja toisaalta kaupunkiliikenteessä seuraaviin tahallaan tukkiviin valoihin jääminen usein ripeän ja velton kiihdytyksen erosta kiinni.Kyllä sulla on selvästi tiedossa että se kipposi nielee ekat metrit poikkeuksellisen nopeasti ns. tavalliseen autoon verrattuna. Piti vähän kopautella humble-bragia alas puusta.
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.
Näitä persereikiä varten on onneksi olemassa lisävalo ja torvi. Torven kun vielä päivittäisi junamalliin niin eiköhän nuo sitten aikanaan luovuta ja aja sivuun.Kyllä, jotkut saavat tuosta mielihyvää ja kokevat jotain vallan tunnetta. Mahdollisesti ainoa asia elämässään jossa voivat tuntea olevansa edes jollai tasolla "vallassa".

Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.
Ei minua kamalasti ihan pieni naarmu haittaa. Lommo jo haittaakin, koska se maksaa ihan rahaa riippumatta siitä, korjaanko sen. Koko hommassa harmittaa vauriota enemmän se, että keskuudessamme on niin rikollista porukkaa, että eivät viitsi korvata aiheuttamiaan vahinkoja. Varaisin mielelläni itselleni oikeuden päättää, sopiiko vaikka autoni kylki turmella pakanamaan kartan näköiseksi vai ei. Joskus vanhaa pommia pitäessäni jopa tumppasin kattoon ihan vaan koska voin. Ulko- ja sisäpuolelta.
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.
Mulla on vähän eri näkemys kisaamisesta liikenteessä (video liittyy)
Aina löytyy joku jolla on enemmän voimaa tai vaan enemmän munaa "voittaa". Meikäläisenkin kaveripiirissä on muutama näitä jotka ennemmin kuolevat kuin häviävät missään, oli kisa sitten liikenteessä tai ihan muualla.
Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?
Kieltämättä se on paskamaista käytöstä ja moraalisesti kyseenalaista toimintaa, mutta rikoksen tunnusmerkistöä sillä ei vielä täytetä.Vaikka en tuota kirjoittanutkaan. Oma näkemys tuosta on se, että kun kolhitaan niin paetaan paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska maksamisen pelko. Toinen mikä tulee myös mieleen näistä kolhijoista, että vähätellään muiden autoja ja sen takia omalla vanhalla ei niin väliä ja muilla pitäisi olla sama asenne. Myös liisariautoilija voi vetää surutta vaikka parkkipaikalla, kun ei omasta pussita mene pienet kolhut.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä ketkä tiedostaa, että vedin vaikka ovella naapuriautoon osuman, mutta vähätellään sitä kaikessa olomuodossa. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia vuosien varrella omiin autoihin, mistä olen myös huomauttanut kolhivia ihmisiä.
Julkaise vain. Lupaan kaikkien puolesta että mussutetaan vain jos aihetta on.Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.
Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.
Kamoon, onko tämä mielestäsi sellainen palsta jossa noin ajateltaisiin? Ei täällä mussuteta mistään. Ollaan hyvin skarppia sakkia. Video jakoon vain! Jos joku periaatemonsteri hyökkää kimppuun niin otan puolet hampaista.Tarkoitin että mussuttaa siitä että julkaistaan videoita, joillekin kun tuulilasikamera on se pahin asia maailmassa.


Nyt voi taas todeta, että on tullut melkein kaikki nähtyä. Meinas kolahtaa kun päätti joku neropatti lähteä valoista vasemmalle tältä kuvassa ajettavalta kaistalta
Tulin keskimmäistä kaistaa ja oikeella seiso auto vaikka paloi vihreä. Luulin että joku taas räplää ratissa puhelinta, mutta se älykääpiö odottikin, että noille vasemmalle kääntyjille vaihtu vihreä ja käänty suoraan eteen. Täytyy kyllä olla helvetin kuutamolla, että tommonenkin onnistuu. No tulipa auton hätäjarrusysteemikin testattua kun veti liinat kiinni. Ja harmi kun en oo kameraa viittiny laittaa kiinni, kun tuulilasi halki ja pitäis vaihtaa..
On toiminut, ei ole tullut mitään ylimääräisiä jarrutuksia koska se aktivoituu vasta kun jalan siirtää tarpeeksi nopeasti kaasulta jarrulle ja jarrua oikeasti junttaa kunnolla. Joitain napakoita jarrutuksia on tullut tehtyä, mutta ei ole riittänyt niissä aktivoimaan EBA:a.
Vai sekoitatko johonkin automaattiseen hätäjarrusysteemiin (AEB)?
Lievä vahingonteko?Kieltämättä se on paskamaista käytöstä ja moraalisesti kyseenalaista toimintaa, mutta rikoksen tunnusmerkistöä sillä ei vielä täytetä.
Todella yleistä, että pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu näissä tapauksissa. Joskus tekisi mieli hiljaisella tienpätkällä pysähtyä kertomaan asianlaidan, mutta veikkaanpa, että aika nopeasti eskaloituu haistatteluksi ym. vastaanottavalta osapuolelta. Tyydyn siis pitämään huolta vain omista asioistani.Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
Täysin totta. Merkittävästi useammin itseäni ärsyttää ylikohteliaat autoilijat jotka pysäyttää muun liikenteen, jotta kiltisti vuoroaan odottava pyöräilijä pääsisi ensin.Sääntöjen osaamisen puute koskee toki molempia osapuolia, viikonloppuna pysähdyin pyörällä parin metrin päähän suojatien laidasta, hidastaen selvästi ennen pysähtymistä. Jäin pyörän päälle istumaan, ei ollut aikomustakaan jalkautua koska ei ollut kiire, ja autoletkojen päissä näkyi väli mistä ylittää tie rauhassa pyöräillen. Molemmista suunnista kuitenkin auto pysähtyi päästämään tien yli, ja kaikista nopeiten tilanne purkautuu, kun vain ajaa pyörällä ylitse. Nyt minun lisäkseni - ei kuitenkaan syystäni - pysähtyi reilu parikymmentä autoilijaa + jarrutukset + liikkeellelähdöt, kun sääntöjen mukaan minun olisi tullut olla ainoa odottaja.
Ymmärrän tietysti jos on epävarmuutta tuleeko pyöräilijä alle (en ollut edes lähellä) tai kohteliaisuudesta jos on aivan toivoton liikenne (josta selviää jalkautumalla --> jalankulkija suojatiellä), mutta aivan turhaa pysähtyminen autoilijoilta oli. Lasten kanssa liikenteessä olen itsekin varovaisempi auton ratissa, mutta joku tolkku sentään.
JepPyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
Prätkällä kun sattui vastaavaa niin ajoin keskisormea näyttävän spendexin kiinni ja ensin se vähän yritti huutaa, mutta ymmärsi nopeasti että hän oli väärässä enkä tullut vittuilemaan vaan keskustelemaan kuten normaali aikuinen.Todella yleistä, että pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu näissä tapauksissa. Joskus tekisi mieli hiljaisella tienpätkällä pysähtyä kertomaan asianlaidan, mutta veikkaanpa, että aika nopeasti eskaloituu haistatteluksi ym. vastaanottavalta osapuolelta. Tyydyn siis pitämään huolta vain omista asioistani.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.