Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Auto on käyttöesine, eikä mikään pyhä lehmä. Käytössä tulee pientä kulumaa ja klommoa. Mitä väliä?
Näyttelyesineen ("pyhän lehmän") paikka on näyttelyssä tai vitriinissä, eikä missään julkisella parkkipaikalla.
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.

Ei minua kamalasti ihan pieni naarmu haittaa. Lommo jo haittaakin, koska se maksaa ihan rahaa riippumatta siitä, korjaanko sen. Koko hommassa harmittaa vauriota enemmän se, että keskuudessamme on niin rikollista porukkaa, että eivät viitsi korvata aiheuttamiaan vahinkoja. Varaisin mielelläni itselleni oikeuden päättää, sopiiko vaikka autoni kylki turmella pakanamaan kartan näköiseksi vai ei. Joskus vanhaa pommia pitäessäni jopa tumppasin kattoon ihan vaan koska voin. Ulko- ja sisäpuolelta.
 
Oon kyllä samaa mieltä, että kai siitä saa olla pahoillaan, jos joku tärvelee omaa autoani. Jos nyt pientä naarmua auton pintaan tulee kun joku parkkiruudussa vaatteillaan tms osuu mun autoon niin sellanen kuuluu elämään, mutta jos joku avaa ovensa mun auton kylkeen ja siitä seuraa lommo, niin eikös jokaisen mielestä kuitenkin olisi ihan paikallaan, että tällaisen tilanteen aiheuttanut ilmiantaisi itsensä ja homma laitettaisiin sitten tämän vakuutuksen piikkiin.
 
Kaikki autot ei ole käyttöesineitä ja kaikille auto ei ole käyttöesine, mutta oli miten vain niin henkilöautot menettää arvoaan kolhuista, lommoista ja syvistä naarmuista. Eri asia on joku parin tonnin ritsa, mikä on jo toinen jalka haudassa. Tuskin kovin montaa kiinnostaa maastossa ajetun työauton pienet lommot, mutta tosiaan voi saatana mikä vitutus sitä tulee kun joku idiootti kolaroi parkkipaikalla autoasi ja pakenee paikalta.

Nm. edellisen Mondeon oikeanpuoleista etukulmaan isot naarmut vaikka olin kauppareissulla jättänyt auton kauimmaiseen mahdolliseen parkkiruutuun, minkä ympärillä ei ole muita autoja. En lähtenyt vakuutuksesta hakemaan rahoja omavastuun ja bonusten vuoksi, joten vitutus oli taattu. Vasta myöhemmin tajusin, että myös sumuvalon lasi oli haljennut ja täyttyi vedestä.
 
Välikevennyksenä kerron, että lommoilta ei välty, vaikka auto olisi parkkeerattu omakotitalon pihassa autokatokseen. Katoksessa olleesta pyörästäni tyhjeni rengas, minkä vuoksi pyörä nousi jalkaa vasten liian pystyyn ja kaatui auton takaovea vasten. Peukalon kokoinen ja sentin syvä kuoppa tuli :poop:
 
Oon kyllä samaa mieltä, että kai siitä saa olla pahoillaan, jos joku tärvelee omaa autoani. Jos nyt pientä naarmua auton pintaan tulee kun joku parkkiruudussa vaatteillaan tms osuu mun autoon niin sellanen kuuluu elämään, mutta jos joku avaa ovensa mun auton kylkeen ja siitä seuraa lommo, niin eikös jokaisen mielestä kuitenkin olisi ihan paikallaan, että tällaisen tilanteen aiheuttanut ilmiantaisi itsensä ja homma laitettaisiin sitten tämän vakuutuksen piikkiin.
Enpä ole ainakaan minä huomannut, että täällä olisi kukaan sanonut, että tuollainen kolhiminen olisi ok ja etteikö siitä pitäisi jäädä paikalle selvittämään asia.

Kaikki autot ei ole käyttöesineitä ja kaikille auto ei ole käyttöesine, mutta oli miten vain niin henkilöautot menettää arvoaan kolhuista, lommoista ja syvistä naarmuista. Eri asia on joku parin tonnin ritsa, mikä on jo toinen jalka haudassa. Tuskin kovin montaa kiinnostaa maastossa ajetun työauton pienet lommot, mutta tosiaan voi saatana mikä vitutus sitä tulee kun joku idiootti kolaroi parkkipaikalla autoasi ja pakenee paikalta.
Minä ainakin käsitän "pikkunaarmun" jonain ihan muuna kuin kolarointina. Pikkunaarmu voi tulla vaikka kun parkkipaikalla kulkee autojen välistä ja repun tai takin vetoketju tms osuu autoon. Pikkunaarmu voi tulla siitäkin jos ei edes huomaa kolhaisseensa ovellaan vieressä olevaa autoa. Toisia sellaiset häiritsevät enemmän kuin toisia.

Minä tosiaan lakkasin välittämästä noista niin paljoa ja se helpotti kummasti turhaa stressaamista parkkipaikoilla. Varmaan huolehtisin asiasta enemmän, jos auto olisi joku 100 000 menopeli tai viimeisen päälle puunattu harrastusauto, mutta tuollaisella normaalilla 15-25k€ peruskulkineella en jaksa hengästyä.

Jälleenmyyntihintaan tai vaihtohyvitykseen niillä "pikkunaarmuilla" ei ole käytännössä mitään vaikutusta.
 
Vai meinaako joku, että jos kulkee vaikka bussilla juhliin, niin häpäisee itsensä jollakin tavalla ja jos ei, niin miten se sitten muuttuu jos menee vaikka likaisella autolla sinne samaan tilaisuuteen?
Riippuu tietysti paikkakunnasta, mutta onhan se mahdollisesti ihan tietoinen riski puvun pilaamisesta, jos menee bussilla. Joku spurgu kuitenkin yrjöää, kusee ja kaataa kiljut päälle, penkissä olikin sitä itseään, veetit heittelevät nuuskapusseja niskaan tai joku antifa päättää tehdä värjäysiskun kun näkee "porvarin". ;)

Likaisella autolla(terveen suhteellisuudentaju, kelin ja tilaisuuden luonteen mukaan määriteltynä) juhliin saapuminen ei olekaan sopivaa käytöstä. Vanhalla paskalla saapuminen on yksityisasia sekä normaali osa omaa toimintaa, jos on köyhä tai saita - sikäli kun auto ei haise, melua tai vuoda öljyä juhlapaikan pihaan.
 
Riippuu tietysti paikkakunnasta, mutta onhan se mahdollisesti ihan tietoinen riski puvun pilaamisesta, jos menee bussilla. Joku spurgu kuitenkin yrjöää, kusee ja kaataa kiljut päälle, penkissä olikin sitä itseään, veetit heittelevät nuuskapusseja niskaan tai joku antifa päättää tehdä värjäysiskun kun näkee "porvarin". ;)

Likaisella autolla(terveen suhteellisuudentaju, kelin ja tilaisuuden luonteen mukaan määriteltynä) juhliin saapuminen ei olekaan sopivaa käytöstä. Vanhalla paskalla saapuminen on yksityisasia sekä normaali osa omaa toimintaa, jos on köyhä tai saita - sikäli kun auto ei haise, melua tai vuoda öljyä juhlapaikan pihaan.
Ei tainnut se puvun pilaantuminen olla tuossa nyt se juttu kuitenkaan, vaan se että kuvitellaan kulkuvälineen muodostavan jollakin tavalla henkilön persoonan. Sama juttu auton likaisuuden kanssa. En minä ainakaan käy erikseen pesemässä autoa, jos olen menossa jonnekin tilaisuuteen. Tai no, jos kyseessä olisi joku ihan hirveässä kunnossa oleva maastoauto, jolla on ryvetty suossa edellisenä päivänä ja kyse olisi jostakin hautajaisista, niin ehkä sitten sen voisi kunnioituksen vuoksi huuhtaista, mutta muuten evvk.

Joskus olen ihmetellyt miten joillakin voi auto olla niin helkutin puhdas aina, ihan kuin sillä ei ajettaisi lainkaan, mutta ehkäpä se onkin joku tällainen "jos on pienikin pelko että joku näkee, niin pitää pesettää autoa jatkuvasti" -syndrooma. Vähän pinnallista menoa mielestäni, mutta ei kai siinä jos se on se mistä tulee onnelliseksi.
 
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.
Kysehän oli käyttöesineen normaalista kulumisesta, eikä mistään omaisuuden turmelemisesta.
Välikevennyksenä kerron, että lommoilta ei välty, vaikka auto olisi parkkeerattu omakotitalon pihassa autokatokseen. Katoksessa olleesta pyörästäni tyhjeni rengas, minkä vuoksi pyörä nousi jalkaa vasten liian pystyyn ja kaatui auton takaovea vasten. Peukalon kokoinen ja sentin syvä kuoppa tuli :poop:
Millaiset vauriot pyörään tuli?
 
Ei tainnut se puvun pilaantuminen olla tuossa nyt se juttu kuitenkaan, vaan se että kuvitellaan kulkuvälineen muodostavan jollakin tavalla henkilön persoonan.

Luulenpa, etä tietyn merkkisiä autoja ostetaan nimenomaan sen takia, että luullaan niiden vaikuttavan persoonaan. Tai siis siihen, mitä muut ajattelevat. ;-) Taitaa nykyisin olla enemmänkin nuorten juttu tämä.
 
Kyllähän se vähän jonkinlaisena autoharrastajana pääsee harmittamaan jos joku huolimattomuuttaan paukuttelee ovella kylkeen tai muuten "ihan omaa syytään" sitä harrastetta tärvelee. Joillekkin kiveniskemille ynnä muille nyt ei mitään voi, mutta huolimattomuudelle voi.
 
Miksi sen sitten pitäisi paskainenkaan olla? Entä jos tykkää harrastella ja pestä sitä useammin? Itsellähän on kuukausikortti pesulaan, saan pestä niin paljon kun lystää. Kerran kuussa hyvät pohjat, niin pysyy harjattomalla pesulla tosi puhtaana.

Mielestäni on kivaa ajaa autolla kun se on puhdas, se näyttää silloin hyvältä. Naapuri joskus kyseli miksi ja miten se on aina noin puhdas niin mitäpä siihen voi muuta todeta kun että miksi se pitäisi olla likainen :)
En ole missään sanonut, että sen pitäisi olla paskainen. Sanoin vaaan, etten oikein ymmärrä että miksi sitä pitäisi jatkuvasti puunatakaan, saati sitten että miksi se pitäisi erityisesti pestä jos on menossa jonnekin tilaisuuteen. Jos se olisi joku Bentley, niin sitten sitä voisi vähän esitelläkin, mutta en keksi ainakaan mitään alle 50 000€ autoa, jonka ulkoinen olemus kiinnostaisi minua pätkän vertaa, oli se sitten puhdas tai likainen. Joku muu saa toki olla tästä eri mieltä.

Ja siis on minullakin ollut muutamaan otteeseen kuukausikortti pesulaan, mutta kun ei sitä tullut kovinkaan usein käytettyä, niin ei sitten ole tullut aikoihin uusittua sitä. Käytän muutenkin mieluummin auton harvemmin kunnon käsipesussa ja vahauksessa kuin usein kehnossa koneellisessa pikapesussa.

Mutta kuten sanoin, jokainen saa toki pestä autoaan ihan miten haluaa ja vaikka monesti päivässä. Minä en kuitenkaan jaksa sen puhtaudesta kiinnostua samalla pieteetillä, kun ei sillä ole mitään vaikutusta toimintaan vaikka se olisikin vähän pölyinen. Minulle riittää, että ajoneuvo ei ole ihan hirveän törkyinen ja että se on teknisesti kunnossa. Lisäksi tykkään kyllä pitää auton sisäpuolelta siistinä, mutta se taas on eri asia.

Kyllähän se vähän jonkinlaisena autoharrastajana pääsee harmittamaan jos joku huolimattomuuttaan paukuttelee ovella kylkeen tai muuten "ihan omaa syytään" sitä harrastetta tärvelee. Joillekkin kiveniskemille ynnä muille nyt ei mitään voi, mutta huolimattomuudelle voi.
Jep, tämähän tuossa jo todettiin, että harrasteautot sitten erikseen.
 
No mutta nyt varmaan ymmärrät, kun sulle annettiin pari syytä? :tup: Ja itseä ihan kategorisesti vituttaa lähes jokainen asia joka on paskainen jos sen ei tarvitsisi olla. Auto on puhdas sisältä ja ulkoa, kämppä on puhdas, vaatteet on puhtaita, työpiste on puhdas, lista jatkuu varmaan vaikka mihin asti.

En tiedä minkä värinen kottero sulla on, mutta esim. mustassa näkyy lika todella nopeasti ja vastavuoroisesti se näyttää puhtaana todella hyvältä. Ja niistä parkkipaikkajutuista: ei mua pienet naarmut haittaa jotka on vaan lakassa, pesunaarmujen sekaan ne varmasti menee. Kiveniskemiä ei voi välttää itse eikä oikein niiden aiheuttajakaan ainakaan usein, lisäksi ne on itse korjattavissa.

Se mikä vituttaa on se tahallisuus ja huolimattomuus ja se omavastuu joka korjaukseen aina kuluu, kun pitää joku ovenpainauma oikaista. Tosiaan ei ole enää tullut niitä kun pysyy kaukana sieltä tuulareiden keskipisteestä. Niin ja viimeksi kun vein autoa vaihtoon niin vaihtoautopäällikön kanssa kyllä väännettiin hintaa, kun tämä ja tuo ja se pitää fiksata että saa auton riviin. Toki varmaan jos vie jotain räyskää johkin Kamuxille niin eri juttu, itsellä nyt oli vaihtohyvitys luokkaa 23 kiloa ja pari vuotta vanha.
Joo, ihmiset on erilaisia. Minäkin pidän kyllä siisteydestä ja järjestyksestä, mutta auton ulkoisen puhtaanapidon kanssa en jaksa liiemmin pingottaa. Varmaan liittyy osaltaan siihen, kun sanoin että aikoinaan minuakin ärsyttivät pienetkin naarmut ja parkkipaikoilla piti olla tarkkana, mutta sitten kun muutti asennetta sen suhteen hieman enemmän siihen suuntaan, että se on kuitenkin vain kulkuväline paikkojen välillä, niin ei ole enää haitannut niin paljoa.

Autoja meidän taloudessa on ollut vaikka minkä värisiä vuosien saatossa. Valkoinen ja musta ovat olleet pahimmat ja vastaavasti hajuton ja mauton hopeanharmaa tässä mielessä huolettomin.

Ja kyllä, tahallisuus ja kaikenlainen vastuusta luistaminen vituttaa minuakin, mutta vahinkoja sattuu ja sillä siisti.
 
En ole missään sanonut, että sen pitäisi olla paskainen. Sanoin vaaan, etten oikein ymmärrä että miksi sitä pitäisi jatkuvasti puunatakaan, saati sitten että miksi se pitäisi erityisesti pestä jos on menossa jonnekin tilaisuuteen. Jos se olisi joku Bentley, niin sitten sitä voisi vähän esitelläkin, mutta en keksi ainakaan mitään alle 50 000€ autoa, jonka ulkoinen olemus kiinnostaisi minua pätkän vertaa, oli se sitten puhdas tai likainen. Joku muu saa toki olla tästä eri mieltä.

Ja siis on minullakin ollut muutamaan otteeseen kuukausikortti pesulaan, mutta kun ei sitä tullut kovinkaan usein käytettyä, niin ei sitten ole tullut aikoihin uusittua sitä. Käytän muutenkin mieluummin auton harvemmin kunnon käsipesussa ja vahauksessa kuin usein kehnossa koneellisessa pikapesussa.

Mutta kuten sanoin, jokainen saa toki pestä autoaan ihan miten haluaa ja vaikka monesti päivässä. Minä en kuitenkaan jaksa sen puhtaudesta kiinnostua samalla pieteetillä, kun ei sillä ole mitään vaikutusta toimintaan vaikka se olisikin vähän pölyinen. Minulle riittää, että ajoneuvo ei ole ihan hirveän törkyinen ja että se on teknisesti kunnossa. Lisäksi tykkään kyllä pitää auton sisäpuolelta siistinä, mutta se taas on eri asia.


Jep, tämähän tuossa jo todettiin, että harrasteautot sitten erikseen.


Niin, mistä erottaa minkälaista kulkinetta kukin harrastaa? Oisko vaan helpompi pyrkiä kaikkien kulkineiden kanssa samaan, eli siihen ettei omalla toiminnallaan aiheuta niihin vaurioita.
 
En oikein ymmärrä, miten porukka joutuu tilanteisiin, missä vaatteet/reppu/yms pääsevät naarmuttamaan naapuriautoja. Joskus parkkiksella ei mahdu ovi kokonaan auki, mutta läskinäkin kyllä luikahdan helposti välistä.

Vaatii sen tason huolimuutta kolistella naapuriautoa ovella, että kyseenalaistan silloin jo ajokunnon - ellei ole vaan väliinpitämätön. Aivan sama, oliko vieressä kuinka laiminlyöty kottero, ei ole iso vaiva olla naarmuttamatta / kolhimatta turhaan. Mutta niin, muiden käytökseen on vaikea vaikuttaa, eikä kaikkien ajatusmaailma ole samanlainen - helpompi parkkeerata kauemmas. Eikä noita peukalonpään kokoisia lommoja ole kohtuullista lähteä korjaamaan arvottomassa pirssissä, ne mitä tulee, myös pysyvät.
 
Veikkaan että syvällisemmällä tasolla tuo toisten omaisuuden huonosti kohtelu ja välinpitämättömyys on vain oman välinpitämättömyyden projisointia muihin ihmisiin ja sitä kautta haetaan oikeutusta omallekin välinpitämättömyydelle ja käytökselle. "Teen itse näin kun muutkin tekee" tai sellainen ajattelutapa että omat huonot teot on jotenkin muiden aiheuttamia. Kuitenkin ihminen jolla on oikeasti terve pää harteillaan ymmärtää, että toisen omaisuutta pitää käsitellä kunnioituksella. Eikä voi alkaa itse päättelemään tapauskohtaisesti kenen auto on niin ruma etä siihen voi omalla ovella hakata autoon mennessä, tai milloin jonkun pyörä on niin paska että sitäkin voi väännellä miten haluaa. Tämmöistä skaalaa ei pitäisi terveellä ihmisellä olla, toisen omaisuutta ei ole koskaan syytä kohdella huonosti. Ja omat vahingot on aina oma vika, ei niistäkään muita pidä syyttää.

Tästä näkee aina välillä esimerkkejä. Olin alkukesästä hakemassa moottoripyörää huollosta ja siellä oli joku pieni seurue, joka tuli melkein samalla ovenavauksella sinne. Pieni halli ja siellä oli vain asiakkaiden moottoripyöriä. Yksi idiootti tästä seurueesta päätti sitten koe-istua osan siellä seisovista pyöristä. Siis muiden asiakkaiden korjattavia pyöriä. Työntekijä sitten sanoi että älä koske niihin niin vastaus oli juuri sellaista peruspaskaa. Eipä tässä naarmut enää näy ja en minä tällaista ostais kuitenkaan. Siis aivan aivoton paskiainen. Eli ei kyse aina ole edes siitä että ei välitetä vaan tällainen ihmisanus saattaa päässään itse tehdä päätöksen kenen muiden tavaroita hänellä on oikeus vahingoittaa.
 
Niin, mistä erottaa minkälaista kulkinetta kukin harrastaa? Oisko vaan helpompi pyrkiä kaikkien kulkineiden kanssa samaan, eli siihen ettei omalla toiminnallaan aiheuta niihin vaurioita.
Onko joku ollut tästä eri mieltä? Ei minä ainakaan.

Tuossa vaan ihmeteltiin, että miten ne parkkipaikkanaarmut voivatkin olla toisille niin paljon isompia asioita kuin toisille. Täällä meinaa nyt taas lähteä luetun ymmärtäminen ihan käsistä ja kaiken maailman keittiöpsykologit tekevät analyysejään siltä pohjalta.

Ja siis onhan se nyt kieltämättä vähän hassua, jos joku harrastaa vaikkapas nyt 5-10v vanhoja Hondia. :D
 
Riippuu tietysti paikkakunnasta, mutta onhan se mahdollisesti ihan tietoinen riski puvun pilaamisesta, jos menee bussilla. Joku spurgu kuitenkin yrjöää, kusee ja kaataa kiljut päälle, penkissä olikin sitä itseään, veetit heittelevät nuuskapusseja niskaan tai joku antifa päättää tehdä värjäysiskun kun näkee "porvarin". ;)

Likaisella autolla(terveen suhteellisuudentaju, kelin ja tilaisuuden luonteen mukaan määriteltynä) juhliin saapuminen ei olekaan sopivaa käytöstä. Vanhalla paskalla saapuminen on yksityisasia sekä normaali osa omaa toimintaa, jos on köyhä tai saita - sikäli kun auto ei haise, melua tai vuoda öljyä juhlapaikan pihaan.

Miten nämä määritykset menee? Kuinka puhdas auto täytyy olla eri tilaisuuksissa? Mikä on terve suhteellisuudentaju tässä tilanteessa? Keli? Eli siis sateella ok jos auto on likainen, mutta sitten jos kuiva kesäsää niin paskainen auto aiheuttaa hämmennystä? En minä ainakaan jaksa välittää siitä, kuka tulee likaisella autolla johonkin tilaisuuteen. Oma asiahan tuo on.
 
Olipahan taas hidastelija, juoksemalla olisi päässyt paikotellen ohi. Lähdin lopuksi parkkipaikan kautta oikealta ohi, kun ei vilkkukaan palanut, mutta syttyihän se siinä rinnakkain ajellessa, päästi sentään ensiksi kääntymään. Oiskohan ollu määränpää hieman hakusessa. En käynyt tiedustelemassa molempien ajosuorituksien mielekkyyttä, kun eihän siitä mitään hyötyäkään olisi ollut.
 
ja sama vastaus noihin veikkaajan vaatevertauksiin. En pue autoa päälleni, eikä auto ole muutenkaan minun ilmentymä. Vai meinaako joku, että jos kulkee vaikka bussilla juhliin, niin häpäisee itsensä jollakin tavalla ja jos ei, niin miten se sitten muuttuu jos menee vaikka likaisella autolla sinne samaan tilaisuuteen? Käyttekö ylipäätään tilaisuuksissa, joissa ihmiset käyvät parkkipaikalla tutkimassa, että onko muiden vieraiden autoissa mahdollisesti naarmuja? :D
Voi tulla vaikka käsillään kävellen juhliin, mutta itse kyllä tulen siistillä autolla ja siisteillä vaatteilla. Kassit saattaa olla sheivaamatta, niitä kun kukaan ei näe normaaleissa juhlissa.
Auton pesu kun ei ole kuin n. 30min homma, nopeampi vielä pesukoneessa.
En ole missään sanonut, että sen pitäisi olla paskainen. Sanoin vaaan, etten oikein ymmärrä että miksi sitä pitäisi jatkuvasti puunatakaan, saati sitten että miksi se pitäisi erityisesti pestä jos on menossa jonnekin tilaisuuteen.
Itsellä ei onneksi noita kekkereitä vuoteen kuitenkaan ole sitä vertaa, että pitäis jatkuvasti puunata.


Ja itsellä siis työautojen lisäksi Jeepin maasturi joka pestään tarpeen vaatiessa, ja emännällä 208 peugeotti joka on aina puhdas, kun johonkin "tilausuuksiin"mennään.
Eli ei ole mitään Bentleytä, eikä yli 15ke autoja.
Ehkä olen vaan mieleltäni sairas.
 
Miten nämä määritykset menee? Kuinka puhdas auto täytyy olla eri tilaisuuksissa? Mikä on terve suhteellisuudentaju tässä tilanteessa? Keli? Eli siis sateella ok jos auto on likainen, mutta sitten jos kuiva kesäsää niin paskainen auto aiheuttaa hämmennystä? En minä ainakaan jaksa välittää siitä, kuka tulee likaisella autolla johonkin tilaisuuteen. Oma asiahan tuo on.
Kuvailin sitä, mitä pidän yleisen normin mukaisena käytöksenä ja ulkoasuna, ja sehän on yleensä veteen piirretty viiva. Samahan se puvunkin kanssa on; ei se saisi olla tahriintunut tai revennyt, kun mennään "juhliin" jollaiseksi tässä ilmaan heitetyssä esimerkissä käsitän siis varsinaiset muodolliset tilaisuudet.

Ei tainnut se puvun pilaantuminen olla tuossa nyt se juttu kuitenkaan, vaan se että kuvitellaan kulkuvälineen muodostavan jollakin tavalla henkilön persoonan. Sama juttu auton likaisuuden kanssa.
Ei se asiallinen auto yleensä olekaan mikään itseilmaisun ja persoonan tuuleen huutamisen väline, kuten ei (siisti ja tilanteen mukainen tai mikä tahansa) pukeutuminenkaan. Omaisuudesta tai ulkoasusta voi olla tarkka ihan muista syistä kuin siksi, että ajattelisi auton tai vaatteiden muodostavan persoonansa.

Minähän olen itse hyvin laiska pesemään autoa(taukoa kuukausitolkulla kun laiskottaa), mutta totta munassa pesen auton, jos olen sillä menossa juhliin tai tärkeään tilaisuuteen. Käytännössä tosin esimerkiksi hääjuhlaan menen oletuksena taksilla.

Eikä varsinainen käyttöauto muutenkaan saa olla aivan kurassa, kolhittu tai mikään roskakori - tästähän ei mitään erimielisyyttä tietenkään ollutkaan. Ihan jo siitä käytännön näkökohdasta, etteivät vaatteet likaannu välittömästi aivan kohtuuttomasti, jos vähän sattuu johonkin koskemaan. Toki myönnän senkin, että ulkoasu ja vaikutelma on tärkeää, vaikka se ei ole sama kuin persoona. En mielellään esiinny missään parkkipaikkakolaroidun auton kanssa kuten en vaikka hien ja vanhan viinan hajuisenakaan. Kyllä se antaa ihmisestä tampion tai hampuusin vaikutelman ja yleensä tämä vaikutelma on totuudenmukainen.

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen? No siten, että kaikenlainen välinpitämättömyys tai peräti ilkivalta syö miestä rotan lailla. Vaikka ei pitäisi autoa statusesineenä tai pyhänä lehmänä tai persoonan jatkeena - tai peräti persoonan ytimenä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin oppii kyllä tunnistamaan työmatkalla kaikki nuhjurit kun hieroo samaa reittiä päivästä toiseen. Vähän aikaa kun ajaa perässä niin osaa jo sanoa että kannattaako tuo ohittaa heti paikan tullen ennenkuin tullaan tiettyyn paikkaan. Vaikka ei ole tuttu auto niin tutulla tiellä kyllä oppii tunnistamaan. Esimerkiks kun ajetaan kuudenkympin alueella ja ajotyyli ja nopeus on tietynlainen, niin osaa jo arvata että kohta kun siirrytään 80 alueelle niin tuo edellä ajava ei kyllä taatusti aja kasikymppiä vaan jatkaa 60km taulussa. Ja yleensä niin onkin. Onneks tietää hyvät ohituspaikat enenkuin alkaa mutkainen 80 metsätie missä ei pääse millään ohittamaan.

Meiän pikkukaduilla menee paljon hiekkarekkoja ja sellaisen perään kun jää niin se on game over ja sitten nuhjataankin mettätiellä kuuttakymppiä ja mäissä neljääkymppiä. Onneks ennen mettätietä on pari ohituspaikkaa. Yksi on eräs liikenneympyrä jossa on hyvä, joskin laitonta koukata. Eli edellä kun vetää hiekkarekka peräkärryllä ja rupee kiertämään liittymää niin siitä vaan oikeen kautta rekan edelle. Sinällään mitään vaaraa ei ole kun näkee jo pitkältä ettei tule ketään vastaan ja rekka kääntyy niin hitaasti että hyvin ehtii. Laitontahan toi on mutta parempi tossa on ohittaa kun mutkaisella ja mäkisellä mettätiellä.
 
Hyvin oppii kyllä tunnistamaan työmatkalla kaikki nuhjurit kun hieroo samaa reittiä päivästä toiseen. Vähän aikaa kun ajaa perässä niin osaa jo sanoa että kannattaako tuo ohittaa heti paikan tullen ennenkuin tullaan tiettyyn paikkaan. Vaikka ei ole tuttu auto niin tutulla tiellä kyllä oppii tunnistamaan. Esimerkiks kun ajetaan kuudenkympin alueella ja ajotyyli ja nopeus on tietynlainen, niin osaa jo arvata että kohta kun siirrytään 80 alueelle niin tuo edellä ajava ei kyllä taatusti aja kasikymppiä vaan jatkaa 60km taulussa. Ja yleensä niin onkin. Onneks tietää hyvät ohituspaikat enenkuin alkaa mutkainen 80 metsätie missä ei pääse millään ohittamaan.

Meiän pikkukaduilla menee paljon hiekkarekkoja ja sellaisen perään kun jää niin se on game over ja sitten nuhjataankin mettätiellä kuuttakymppiä ja mäissä neljääkymppiä. Onneks ennen mettätietä on pari ohituspaikkaa. Yksi on eräs liikenneympyrä jossa on hyvä, joskin laitonta koukata. Eli edellä kun vetää hiekkarekka peräkärryllä ja rupee kiertämään liittymää niin siitä vaan oikeen kautta rekan edelle. Sinällään mitään vaaraa ei ole kun näkee jo pitkältä ettei tule ketään vastaan ja rekka kääntyy niin hitaasti että hyvin ehtii. Laitontahan toi on mutta parempi tossa on ohittaa kun mutkaisella ja mäkisellä mettätiellä.

Kyllähän sen noinkin voi ajatella. Tai sitten yksi vaihtoehto on se että jää vaan suosiolla perään nuhjaamaan.....
 
Kyllähän sen noinkin voi ajatella. Tai sitten yksi vaihtoehto on se että jää vaan suosiolla perään nuhjaamaan.....
Eipä sekään kivaa ole. Menee 10min kauemmin työmatkaan, kiviä lentelee tuulilasiin ja saa haistella diisselin käryä koko 40min työmatkan. Ei oikein houkuttele sekään.
 
Ei se tarkoitus varmaankaan ole kontissa ajaa, voi pitää sen välin ja lähteä 10min ajoissa.

Välillä nimenomaan EI VOI lähteä 10min aikaisemmin. Tai tarvisi aikakonetta että voisi lähteä 10min aiemmin, tai pitäisi jättää jotain oleellista tekemättä.

Selitäpä vaikka töistä lähtiessä pomolle, että lähdet nyt hitaan työmatkan takia töistä 10min aiemmin kuin mitä työsopimus sanoo työtunneista, ja katso reaktio ;)

Ja kannattaa myös laskea (netto)tuntipalkan mukaista hintaa sille matkaan kuluvalle ajalle.
 
10 min aikaisemmin lähteminen ei mitenkään muuta sitä, että matkaan menee 10min pidempään.
Nimeomaan tämä. Vaikka se 10min menisi paskalla istuessa niin se on 10min lisää aikaa muuhun kuin nuhjakkeiden takana ajelemiseen.

10min 5x viikossa tekee jo tunnin + lisääntyneen kulutuksen + vitutuskäyrän noususta johtuvat kustannukset.
 
Kyllä liikenteessä pitää varautua vaihtelevaan sujuvuuteen. Oma on valintanne ajella itse autolla.
 
Nimeomaan tämä. Vaikka se 10min menisi paskalla istuessa niin se on 10min lisää aikaa muuhun kuin nuhjakkeiden takana ajelemiseen.

10min 5x viikossa tekee jo tunnin + lisääntyneen kulutuksen + vitutuskäyrän noususta johtuvat kustannukset.

Riippuu autosta, mutta kaikkein pienin kulutus saavutetaan suurimmassa osassa autoja 80km/h nopeusalueella.
riippuu vääntö/teho käyrästä, mutta tohon itse v käyrään en osaa sanoa. Eri ihmisillä tuo v käyrän rakenne tietty erilainen.
 
Riippuu autosta, mutta kaikkein pienin kulutus saavutetaan suurimmassa osassa autoja 80km/h nopeusalueella.
riippuu vääntö/teho käyrästä, mutta tohon itse v käyrään en osaa sanoa. Eri ihmisillä tuo v käyrän rakenne tietty erilainen.
Autokohtaista joo, siinä kohtaa kun nutaajan kohdalla saa pienentää neloselle jokaisessa ylämäessä niin kulutus on jo suurempi kuin jos ajelisi vaikka sitä satasta vitosella.
 
Tais tänään ottaa jotain bemmistiä sielusta, kun olin liikennevaloissa koppimopolla viereisellä kaistalla. Tein sellaisen 2/3 kaasukiihdytyksen täydessä lastissa, niin kaveri huudattaa bemmiä vierällä, jatkoi sitten kiihdyttämistä vielä pitkän matkaa, kun itse lopetin nopeusrajoitukseen. Ei tuo nyt varsinaisesti ärsyttänyt, mutta hyvät naurut saatiin. :srofl: Ehkä ne luulee, että Miillä ollaan aina kisaamassa tai sitten ei kantti kestänyt koppimopoa rinnalla :joy:
 
Kyllä sulla on selvästi tiedossa että se kipposi nielee ekat metrit poikkeuksellisen nopeasti ns. tavalliseen autoon verrattuna. Piti vähän kopautella humble-bragia alas puusta.

Moneenkohan ketjuun näitä ”katsokaa kun mun sähkis kiihtyy ja kiukuttaa muita tai ainakin luulen niin” postauksia vielä saadaan :kahvi:

Jos kisataan niin silloin mennään lappu lattiassa. Tuo oli vain normaali kiihdytykseni. Nauratti vain bemmistin reaktio ei muuta. Omistatko bemmin?
 
En omista. Eli kunhan ei ihan lappu lattiassa mennä niin ei oo kisailua? Pitääpä muistaa ens kerralla kun lapsettaa T8:lla, lisäksi pitää omalla D3:lla muistaa lopettaa täyskaasukiihdyttelyt ettei tule turhaan kisailtua tai varsinkaan hämmennettyä Mii-kuskeja :)

Miksi vänkäät, että kisasin vaikka niin en tehnyt tai sanonut tehneeni? Ei minulla ole mitään tarvetta tehdä sellaista. Ihmettää ja naurattaa vain bemmisti mikä kiihdyttelee kaupunkialueela 80kmh+ nopeuksiin...
 
Jos et kisannut niin tuskin kisasi bemmikään, miksi se mopoauton kanssa kisaisi? Varmaan lähti lappu lattiassa niinkun leikkiessä lähdetään, se siitä.

Jos et vieläkään tajunnut niin naurattaa tää ainainen Mii-kuskien luulotauti että kaikki kisailee heitä vastaan kun 0-50 km/h menee niin hyvin tolla autolla.

Todennäkösesti se jonne lähti autollaan miten lähti ja lähinnä ihmetteli sitten että oho miksi toi pappa yrittää pysyä mukana.

Niin no jos omistaisit tällaisen koppimopon, niin tietäisi mistä puhun. Samaa ei tapahdu, kun olen liikenteessä joko Voltilla tai Mersullani.

Siinä taitaa olla jokin kumma tarve aina päästä pienemmästä autosta ohi vähät liikenneturvallisuudesta välittämättä.

Onnea ja iloa päivääsi.
 
Tiellä on kaikenlaisia kuskeja. Osa osaa provosoida itsensä jo siitä että näkee sähköauton ja "pitää näyttää"
 
On mulla Corsaa ja Clioa ollut, kyllä sitä kohtaan käyttydytään vähän eri tavalla mutta enpä ole mitään kisailua huomannut. Taitaa olla vaan sun pään sisällä tämä kisailuasia, jonka vahvistaa se että ehkä jopa tarkoituksella vähän haet sitä jos kerran lähdet valoista niin nopeasti että joku perus bemari (150-200 hp varmaankin) ei pysy kunnolla perässä vaikka oikein huudattaa.
No et sä varmaan corsalla ja cliolla kisailua huomaakaan, kun "kisa" on ohi ensimmäisen metrin jälkeen :d Kyllä tuo mopoauton näköinen ja kokoinen vehje vaan tuppaa herättämään ihmetystä. Ei tarvitse olla kuin Turun seudulla hyvin tyypillinen punainen aalto, niin sitä suuremmat valkuaiset näkyy naapuriautossa parin "lähdön" jälkeen mitä jonnempi bemari on alla. Taitaa pojat kattella, että "ei mun nuoruudessa (2 vuottta sitten) tuollaisia mopoautoja ollut". Itsellä varmaan vielä korostuu, kun kauppareitti menee paikallisen junttimagneetti-ABC:n vierestä.
 
Heh, aina nämä on näitä että kun omistetaan (omasta mielestä) erikoisempi laite niin jokainen vähänkään reilummin kaasua painava on "kisaamassa". Itse olen pitkälti toista vuosikymmentä ajanut sellaisilla laitteilla joiden kanssa pitäisi jokaisen jonnen olla noilla spekseillä kisaamassa, mutta tosielämässä halukkaat saa laskea aikalailla yksi per vuosi.

Ja joku 80 tulee sen verran nopeasti mittariin ettei siinä kovin monen sekunnin kisaa ehdi käymään jos joku oikeasti haluaa kisata tieliikenteessä. Yleensä nekin vähät "kisailijat" on olleet jossain maantiellä mallia "hidastellaan edessä ja kun lähdet ohi kiihdytellään 80-mitä se auto nyt kulkee"

Edit: Ja toki siitä juntimmasta kansanosasta n. 3% tunnistaa jonkun miin ulkonäöltä, joten miten ne edes älyäisi semmoisen kanssa alkaa kisailemaan?
 
Viimeksi muokattu:
Välillä nimenomaan EI VOI lähteä 10min aikaisemmin. Tai tarvisi aikakonetta että voisi lähteä 10min aiemmin, tai pitäisi jättää jotain oleellista tekemättä.

Tuossa olet oikeassa, tässä tapauksessa kai vähän pomppi nämä kymmenminuuttiset.



Rekan perässä jos kivet ropisee niskaan, niin ongelma ei kai lähtöaika vaan se että ajaa sen rekan kontissa. sama 10 minuuttia menee turvavälillä tai ilman, tosin ilman turvaväliä se voi tuntua pidemmältä.




Haaran aloituskommentissa tarina siitä että tunnistaa liikujat ja sitä käyttää ohitusten päättöksissä, kuullosti ihan hyvältä.



Sen jälkeen tarina toi kyllä muitakin mielikuvia ja saikin kritiikkiä.

Ilmeisesti kyse jostain 30km työmatkasta, pitkälti 80km/h yleisrajoitus ja siinä ajotavalla oli 10 minuutin säästövaiutus.



Yleisellä elämänkokemuksella jos jollain pätkällä ammattikuskit ajaa "hiljaa", nyky kalustolla, niin tuo mielikuvia että siellä on jokin syy ajaa hiljaa.



En ihan tajunnut kaikkia kuvauksia hyvistä ohituspaikoista, mutta se kertomus sorarekan ohituksesta liikenneympyrässä, hyvä näkyvyys ym. tuo osalle lukijoita mielikuvista että mennään jo sellaiselal rajoilla että hälytysajossakaan ei tuota tehdä, kymmenenminuuttia lisäaikaa posliinipöntöllä tuskin sen arvoista.

Jos on itsetuhoisia aikeita, niin mielummin jotain sellaista missä ei vie muita mukana.

10 minuuttia on paljon, tässä se on vapaa-aikaa ja yksilöllistä miten sen 10min arvottaa, tarviiko 10min enemmän lepoaikaa kotona, vai voi muuttaa tapojaan niin että rauhallisemmalla ajolla voi hyödyntää sen ajoajan paremmin.
 
Heh, aina nämä on näitä että kun omistetaan (omasta mielestä) erikoisempi laite niin jokainen vähänkään reilummin kaasua painava on "kisaamassa". Itse olen pitkälti toista vuosikymmentä ajanut sellaisilla laitteilla joiden kanssa pitäisi jokaisen jonnen olla noilla spekseillä kisaamassa, mutta tosielämässä halukkaat saa laskea aikalailla yksi per vuosi.

Ja joku 80 tulee sen verran nopeasti mittariin ettei siinä kovin monen sekunnin kisaa ehdi käymään jos joku oikeasti haluaa kisata tieliikenteessä. Yleensä nekin vähät "kisailijat" on olleet jossain maantiellä mallia "hidastellaan edessä ja kun lähdet ohi kiihdytellään 80-mitä se auto nyt kulkee"

Edit: Ja toki siitä juntimmasta kansanosasta n. 3% tunnistaa jonkun miin ulkonäöltä, joten miten ne edes älyäisi semmoisen kanssa alkaa kisailemaan?
Eihän ne Miitä mitenkään tunnista, katsoo vaan että koppimopo. Seuraavissa valoissa sitten ihmettelevät mikä tuo on, kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa. Kuulostaa sun kirjoittelu vähän siltä, että tulkitaan kisailu hieman eri tavalla. Täällä paikallinen "eteeni et tule" kulttuuri aiheuttaa valoista kisalähtöjä, etenkin jos sopivasti muutaman sadan metrin päässä on kaistan loppuminen. Ihan mutulla mennään, mutta sellainen fiilis on tullut, että Miin kanssa paljon helpommin vaihdetaan siihen viereiselle kaistalle ajatuksena hitaan mopoauton ohittaminen. Se sitten pitää viedä väkisin loppuun, kun on ajatus saatu päähän. Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.
 
Eihän ne Miitä mitenkään tunnista, katsoo vaan että koppimopo. Seuraavissa valoissa sitten ihmettelevät mikä tuo on, kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa. Kuulostaa sun kirjoittelu vähän siltä, että tulkitaan kisailu hieman eri tavalla. Täällä paikallinen "eteeni et tule" kulttuuri aiheuttaa valoista kisalähtöjä, etenkin jos sopivasti muutaman sadan metrin päässä on kaistan loppuminen. Ihan mutulla mennään, mutta sellainen fiilis on tullut, että Miin kanssa paljon helpommin vaihdetaan siihen viereiselle kaistalle ajatuksena hitaan mopoauton ohittaminen. Se sitten pitää viedä väkisin loppuun, kun on ajatus saatu päähän. Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.

Toki jos sen tulkitsee "kisaamiseksi" kun joku ohittaa / haluaa ohi, niin sitten toki eniten kisaajia on näkyny vanhalla pornstarterilla tai kärryä vetäessä..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 753
Jäsenet
76 341
Uusin jäsen
Vaahtis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom