Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei se tarkoitus varmaankaan ole kontissa ajaa, voi pitää sen välin ja lähteä 10min ajoissa.

Välillä nimenomaan EI VOI lähteä 10min aikaisemmin. Tai tarvisi aikakonetta että voisi lähteä 10min aiemmin, tai pitäisi jättää jotain oleellista tekemättä.

Selitäpä vaikka töistä lähtiessä pomolle, että lähdet nyt hitaan työmatkan takia töistä 10min aiemmin kuin mitä työsopimus sanoo työtunneista, ja katso reaktio ;)

Ja kannattaa myös laskea (netto)tuntipalkan mukaista hintaa sille matkaan kuluvalle ajalle.
 
10 min aikaisemmin lähteminen ei mitenkään muuta sitä, että matkaan menee 10min pidempään.
Nimeomaan tämä. Vaikka se 10min menisi paskalla istuessa niin se on 10min lisää aikaa muuhun kuin nuhjakkeiden takana ajelemiseen.

10min 5x viikossa tekee jo tunnin + lisääntyneen kulutuksen + vitutuskäyrän noususta johtuvat kustannukset.
 
Kyllä liikenteessä pitää varautua vaihtelevaan sujuvuuteen. Oma on valintanne ajella itse autolla.
 
Nimeomaan tämä. Vaikka se 10min menisi paskalla istuessa niin se on 10min lisää aikaa muuhun kuin nuhjakkeiden takana ajelemiseen.

10min 5x viikossa tekee jo tunnin + lisääntyneen kulutuksen + vitutuskäyrän noususta johtuvat kustannukset.

Riippuu autosta, mutta kaikkein pienin kulutus saavutetaan suurimmassa osassa autoja 80km/h nopeusalueella.
riippuu vääntö/teho käyrästä, mutta tohon itse v käyrään en osaa sanoa. Eri ihmisillä tuo v käyrän rakenne tietty erilainen.
 
Riippuu autosta, mutta kaikkein pienin kulutus saavutetaan suurimmassa osassa autoja 80km/h nopeusalueella.
riippuu vääntö/teho käyrästä, mutta tohon itse v käyrään en osaa sanoa. Eri ihmisillä tuo v käyrän rakenne tietty erilainen.
Autokohtaista joo, siinä kohtaa kun nutaajan kohdalla saa pienentää neloselle jokaisessa ylämäessä niin kulutus on jo suurempi kuin jos ajelisi vaikka sitä satasta vitosella.
 
Tais tänään ottaa jotain bemmistiä sielusta, kun olin liikennevaloissa koppimopolla viereisellä kaistalla. Tein sellaisen 2/3 kaasukiihdytyksen täydessä lastissa, niin kaveri huudattaa bemmiä vierällä, jatkoi sitten kiihdyttämistä vielä pitkän matkaa, kun itse lopetin nopeusrajoitukseen. Ei tuo nyt varsinaisesti ärsyttänyt, mutta hyvät naurut saatiin. :srofl: Ehkä ne luulee, että Miillä ollaan aina kisaamassa tai sitten ei kantti kestänyt koppimopoa rinnalla :joy:
 
Kyllä sulla on selvästi tiedossa että se kipposi nielee ekat metrit poikkeuksellisen nopeasti ns. tavalliseen autoon verrattuna. Piti vähän kopautella humble-bragia alas puusta.

Moneenkohan ketjuun näitä ”katsokaa kun mun sähkis kiihtyy ja kiukuttaa muita tai ainakin luulen niin” postauksia vielä saadaan :kahvi:

Jos kisataan niin silloin mennään lappu lattiassa. Tuo oli vain normaali kiihdytykseni. Nauratti vain bemmistin reaktio ei muuta. Omistatko bemmin?
 
En omista. Eli kunhan ei ihan lappu lattiassa mennä niin ei oo kisailua? Pitääpä muistaa ens kerralla kun lapsettaa T8:lla, lisäksi pitää omalla D3:lla muistaa lopettaa täyskaasukiihdyttelyt ettei tule turhaan kisailtua tai varsinkaan hämmennettyä Mii-kuskeja :)

Miksi vänkäät, että kisasin vaikka niin en tehnyt tai sanonut tehneeni? Ei minulla ole mitään tarvetta tehdä sellaista. Ihmettää ja naurattaa vain bemmisti mikä kiihdyttelee kaupunkialueela 80kmh+ nopeuksiin...
 
Jos et kisannut niin tuskin kisasi bemmikään, miksi se mopoauton kanssa kisaisi? Varmaan lähti lappu lattiassa niinkun leikkiessä lähdetään, se siitä.

Jos et vieläkään tajunnut niin naurattaa tää ainainen Mii-kuskien luulotauti että kaikki kisailee heitä vastaan kun 0-50 km/h menee niin hyvin tolla autolla.

Todennäkösesti se jonne lähti autollaan miten lähti ja lähinnä ihmetteli sitten että oho miksi toi pappa yrittää pysyä mukana.

Niin no jos omistaisit tällaisen koppimopon, niin tietäisi mistä puhun. Samaa ei tapahdu, kun olen liikenteessä joko Voltilla tai Mersullani.

Siinä taitaa olla jokin kumma tarve aina päästä pienemmästä autosta ohi vähät liikenneturvallisuudesta välittämättä.

Onnea ja iloa päivääsi.
 
Tiellä on kaikenlaisia kuskeja. Osa osaa provosoida itsensä jo siitä että näkee sähköauton ja "pitää näyttää"
 
On mulla Corsaa ja Clioa ollut, kyllä sitä kohtaan käyttydytään vähän eri tavalla mutta enpä ole mitään kisailua huomannut. Taitaa olla vaan sun pään sisällä tämä kisailuasia, jonka vahvistaa se että ehkä jopa tarkoituksella vähän haet sitä jos kerran lähdet valoista niin nopeasti että joku perus bemari (150-200 hp varmaankin) ei pysy kunnolla perässä vaikka oikein huudattaa.
No et sä varmaan corsalla ja cliolla kisailua huomaakaan, kun "kisa" on ohi ensimmäisen metrin jälkeen :d Kyllä tuo mopoauton näköinen ja kokoinen vehje vaan tuppaa herättämään ihmetystä. Ei tarvitse olla kuin Turun seudulla hyvin tyypillinen punainen aalto, niin sitä suuremmat valkuaiset näkyy naapuriautossa parin "lähdön" jälkeen mitä jonnempi bemari on alla. Taitaa pojat kattella, että "ei mun nuoruudessa (2 vuottta sitten) tuollaisia mopoautoja ollut". Itsellä varmaan vielä korostuu, kun kauppareitti menee paikallisen junttimagneetti-ABC:n vierestä.
 
Heh, aina nämä on näitä että kun omistetaan (omasta mielestä) erikoisempi laite niin jokainen vähänkään reilummin kaasua painava on "kisaamassa". Itse olen pitkälti toista vuosikymmentä ajanut sellaisilla laitteilla joiden kanssa pitäisi jokaisen jonnen olla noilla spekseillä kisaamassa, mutta tosielämässä halukkaat saa laskea aikalailla yksi per vuosi.

Ja joku 80 tulee sen verran nopeasti mittariin ettei siinä kovin monen sekunnin kisaa ehdi käymään jos joku oikeasti haluaa kisata tieliikenteessä. Yleensä nekin vähät "kisailijat" on olleet jossain maantiellä mallia "hidastellaan edessä ja kun lähdet ohi kiihdytellään 80-mitä se auto nyt kulkee"

Edit: Ja toki siitä juntimmasta kansanosasta n. 3% tunnistaa jonkun miin ulkonäöltä, joten miten ne edes älyäisi semmoisen kanssa alkaa kisailemaan?
 
Viimeksi muokattu:
Välillä nimenomaan EI VOI lähteä 10min aikaisemmin. Tai tarvisi aikakonetta että voisi lähteä 10min aiemmin, tai pitäisi jättää jotain oleellista tekemättä.

Tuossa olet oikeassa, tässä tapauksessa kai vähän pomppi nämä kymmenminuuttiset.



Rekan perässä jos kivet ropisee niskaan, niin ongelma ei kai lähtöaika vaan se että ajaa sen rekan kontissa. sama 10 minuuttia menee turvavälillä tai ilman, tosin ilman turvaväliä se voi tuntua pidemmältä.




Haaran aloituskommentissa tarina siitä että tunnistaa liikujat ja sitä käyttää ohitusten päättöksissä, kuullosti ihan hyvältä.



Sen jälkeen tarina toi kyllä muitakin mielikuvia ja saikin kritiikkiä.

Ilmeisesti kyse jostain 30km työmatkasta, pitkälti 80km/h yleisrajoitus ja siinä ajotavalla oli 10 minuutin säästövaiutus.



Yleisellä elämänkokemuksella jos jollain pätkällä ammattikuskit ajaa "hiljaa", nyky kalustolla, niin tuo mielikuvia että siellä on jokin syy ajaa hiljaa.



En ihan tajunnut kaikkia kuvauksia hyvistä ohituspaikoista, mutta se kertomus sorarekan ohituksesta liikenneympyrässä, hyvä näkyvyys ym. tuo osalle lukijoita mielikuvista että mennään jo sellaiselal rajoilla että hälytysajossakaan ei tuota tehdä, kymmenenminuuttia lisäaikaa posliinipöntöllä tuskin sen arvoista.

Jos on itsetuhoisia aikeita, niin mielummin jotain sellaista missä ei vie muita mukana.

10 minuuttia on paljon, tässä se on vapaa-aikaa ja yksilöllistä miten sen 10min arvottaa, tarviiko 10min enemmän lepoaikaa kotona, vai voi muuttaa tapojaan niin että rauhallisemmalla ajolla voi hyödyntää sen ajoajan paremmin.
 
Heh, aina nämä on näitä että kun omistetaan (omasta mielestä) erikoisempi laite niin jokainen vähänkään reilummin kaasua painava on "kisaamassa". Itse olen pitkälti toista vuosikymmentä ajanut sellaisilla laitteilla joiden kanssa pitäisi jokaisen jonnen olla noilla spekseillä kisaamassa, mutta tosielämässä halukkaat saa laskea aikalailla yksi per vuosi.

Ja joku 80 tulee sen verran nopeasti mittariin ettei siinä kovin monen sekunnin kisaa ehdi käymään jos joku oikeasti haluaa kisata tieliikenteessä. Yleensä nekin vähät "kisailijat" on olleet jossain maantiellä mallia "hidastellaan edessä ja kun lähdet ohi kiihdytellään 80-mitä se auto nyt kulkee"

Edit: Ja toki siitä juntimmasta kansanosasta n. 3% tunnistaa jonkun miin ulkonäöltä, joten miten ne edes älyäisi semmoisen kanssa alkaa kisailemaan?
Eihän ne Miitä mitenkään tunnista, katsoo vaan että koppimopo. Seuraavissa valoissa sitten ihmettelevät mikä tuo on, kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa. Kuulostaa sun kirjoittelu vähän siltä, että tulkitaan kisailu hieman eri tavalla. Täällä paikallinen "eteeni et tule" kulttuuri aiheuttaa valoista kisalähtöjä, etenkin jos sopivasti muutaman sadan metrin päässä on kaistan loppuminen. Ihan mutulla mennään, mutta sellainen fiilis on tullut, että Miin kanssa paljon helpommin vaihdetaan siihen viereiselle kaistalle ajatuksena hitaan mopoauton ohittaminen. Se sitten pitää viedä väkisin loppuun, kun on ajatus saatu päähän. Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.
 
Eihän ne Miitä mitenkään tunnista, katsoo vaan että koppimopo. Seuraavissa valoissa sitten ihmettelevät mikä tuo on, kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa. Kuulostaa sun kirjoittelu vähän siltä, että tulkitaan kisailu hieman eri tavalla. Täällä paikallinen "eteeni et tule" kulttuuri aiheuttaa valoista kisalähtöjä, etenkin jos sopivasti muutaman sadan metrin päässä on kaistan loppuminen. Ihan mutulla mennään, mutta sellainen fiilis on tullut, että Miin kanssa paljon helpommin vaihdetaan siihen viereiselle kaistalle ajatuksena hitaan mopoauton ohittaminen. Se sitten pitää viedä väkisin loppuun, kun on ajatus saatu päähän. Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.

Toki jos sen tulkitsee "kisaamiseksi" kun joku ohittaa / haluaa ohi, niin sitten toki eniten kisaajia on näkyny vanhalla pornstarterilla tai kärryä vetäessä..
 
Toki jos sen tulkitsee "kisaamiseksi" kun joku ohittaa / haluaa ohi, niin sitten toki eniten kisaajia on näkyny vanhalla pornstarterilla tai kärryä vetäessä..
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)

Suurimmat "kisat" tosin olen saanut, kun olen menossa paikalliseen Motonetiin. Kauemmista valoista (Google Maps) yleensä lähdetään ja Motonetiin käännytään vasta kolmansista valoista juuri ennen vasemman kaistan päättymistä. Valojen rytmitys menee siten, että jahka joku valo pysäyttää aallon, niin täytyy ajaa hieman reippaasti, että ehtii vihreällä aallolla Motonetin kääntyviin. Ei ole ihan muutama kerta, kun vierellä on joku roikkunut, jonka vauhti tippuu tasan sillä hetkellä, kun ryhmityn Motonettiin kääntymään.
 
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)

Suurimmat "kisat" tosin olen saanut, kun olen menossa paikalliseen Motonetiin. Kauemmista valoista (Google Maps) yleensä lähdetään ja Motonetiin käännytään vasta kolmansista valoista juuri ennen vasemman kaistan päättymistä. Valojen rytmitys menee siten, että jahka joku valo pysäyttää aallon, niin täytyy ajaa hieman reippaasti, että ehtii vihreällä aallolla Motonetin kääntyviin. Ei ole ihan muutama kerta, kun vierellä on joku roikkunut, jonka vauhti tippuu tasan sillä hetkellä, kun ryhmityn Motonettiin kääntymään.


Ookko kokeillu hidastaa ja mennä sen vieressä "kisaajan" taakse? Suosittelen, säästät verenpaineessa
 
Ookko kokeillu hidastaa ja mennä sen vieressä "kisaajan" taakse? Suosittelen, säästät verenpaineessa
En mä noista stressiä ota. Tuon eron paikkakuntien välillä ja nuo tietyt ongelmapaikat vaan huomaa kun on liikenteessä. Miillä se korostuu, kun on pieni "pakko ohittaa" auto ja kiihtyvyyttä löytyy. Lähinnä noi harmittaa, jos oikeasti on väärällä kaistalla ja liittymistä blokataan. "Anna sen mennä" ei oikein toimi, jos sen perässä on seuraava samanlainen. Pk-seudulla on paljon helpompi omalla vauhdilla etsiä se liittymispaikka viereisestä jonosta. Siellä en tosin myöskään aja jatkuvasti paikoissa, joissa kaista päättyy heti risteyksen jälkeen ja on riski saada auto keulaa viistäen eteen.
 
Kerran olin Celikalla liikennevaloissa kun Suprakuski tuli kaasuttelemaan viereen. Ajattelin "vitun tojotakuskit" enkä päässyt edes kisaamaan kun ei kumpikaan sen kummemmin silti kiihdytellyt :sori:
 
Ei. Kun pitää ite kans kisata. :D Eikun niin, eihän se ollukkaan kisailua.:tdown:
Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki ole :think:

Luulee ajavansa jollain tehokkaallakin autolla ja alla joku tehoton mii.
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:
 
Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki ole :think:

Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:


Jaa oiskohan tämä "hei kattokaa mulla on sähköauto" performanssi jo nähty?
 
Jaa oiskohan tämä "hei kattokaa mulla on sähköauto" performanssi jo nähty?
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaan :D Sen verran on kehitytty (pl. spede), että ei tarvitse enää vängätä kiihtyykö sähkötripletti hyvin.

e: Sinällän tuo keskusteluhan kyllä lähti vain siitä, että moni lähtee pikkukopeista ohi oli tarvetta tai ei. Samat ilmiöt nähty aikanaan parilla Jazzilla. Ainoa ero niissä nykyiseen on tietysti se, että 1,3 litran vaparilla ei paljoa kiihdytellä.
 
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaan :D Sen verran on kehitytty (pl. spede), että ei tarvitse enää vängätä kiihtyykö sähkötripletti hyvin.

e: Sinällän tuo keskusteluhan kyllä lähti vain siitä, että moni lähtee pikkukopeista ohi oli tarvetta tai ei. Samat ilmiöt nähty aikanaan parilla Jazzilla. Ainoa ero niissä nykyiseen on tietysti se, että 1,3 litran vaparilla ei paljoa kiihdytellä.


Ööö ei kai täällä ole tainnut kuin yksi (1) kyseenalaistaa sähköauton lähtökykyjä? Sulla taas tuntuu olevan kova tarve asiaa tuoda esille.
 
Ööö ei kai täällä ole tainnut kuin yksi (1) kyseenalaistaa sähköauton lähtökykyjä? Sulla taas tuntuu olevan kova tarve asiaa tuoda esille.
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.

e: Ja eikös me nyt kuitenkin olla ihan oikeassa ketjussa mussuttamassa, jos sähkötripletti on tuonut mukanaan ei-toivottuja ilmiöitä liikenteeseen? Jotka tosin eivät siis mitenkään uusia ole pikkuautojen osalta.
 
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)
Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.

Eli ymmärsin että valoissa on kaksi kaistaa eteenpäin, jossa toinen päättyy, koska pussujuna on niin lapsellista, niin sijoitutaan rinnakkain, yritetään siitä aiemmin oikean kaistan ottaneesta ohi.

Ei kai siinä mitään kaista loppuu ja siellä sitten odotetaan kun tilaa tulee, sehän kai se tehokkain tapa.



No käytännössä kai hyvä että valoista lähdetään asiallisen reippaasti, eikä jäädä arpomaan, helpompi se on sille kaistoja arpovallekkin.


Jos taasen kyse että muiden käytös johtuu vähän toisen kulkupelistä, niin ketjussa on kehuttu sitä kuinka tunnistaa jo kaukaan ongelma tyypit, niin joskus kai sitten menee arvaus väärin ja sitä myöten ennakointi. Tosin kiihdytyskisassa ilmeisen hyvin arvattu että toinen kärkkyy paikkaa edestä.
 
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.

e: Ja eikös me nyt kuitenkin olla ihan oikeassa ketjussa mussuttamassa, jos sähkötripletti on tuonut mukanaan ei-toivottuja ilmiöitä liikenteeseen? Jotka tosin eivät siis mitenkään uusia ole pikkuautojen osalta.


niin sitä suuremmat valkuaiset näkyy naapuriautossa parin "lähdön" jälkeen mitä jonnempi bemari on alla.
kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa.
Miillä se korostuu, kun on pieni "pakko ohittaa" auto ja kiihtyvyyttä löytyy.
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:

Siinä ihan tältä sivulta..
 
Siinä ihan tältä sivulta..
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.
 
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.

Niin, jos kerran siihen voi vaihtaa minkä vain auton, miksi sulla on tarve se mii ja sen kiihtyvyys tuoda joka viestissä esiin? Eikä täällä kasetit noin pienestä ratkeile, joten jätä turhat happihyppelykehoitukset välistä.
 
Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.

Eli ymmärsin että valoissa on kaksi kaistaa eteenpäin, jossa toinen päättyy, koska pussujuna on niin lapsellista, niin sijoitutaan rinnakkain, yritetään siitä aiemmin oikean kaistan ottaneesta ohi.
Turun seudun feature on se, että mennään peräkanaa ja toinen vaihtaa siihen rinnalle vaikka kaista on loppumassa. Siitä sitten lähdetään rinnakkain. Pienintäkään tarvetta valoista läpi pääsemisen varmistamiseen ei ole (vrt. pk-seutu). Monesti tuo edellisessä viestissäni kuvattu "oho, en pääsekään eteen, kun toinenkin kiihdytti" ketju alkaa jo aiemmista valoista. Ja kun Turuss ollaan, niin se vaihtoehto, että suosiolla himmataan toisen taakse virhearvion jälkeen ei kovin usein toteudu. 8-tien alkupuoliskolla ennen vasemman kaistan erkanemista Naantaliin on tullut nähtyä aikamoista kilvanajoa (kun iso osa haluaa Naantalin suuntaan ja aiemmin samalla tiellä oikea kaista vetää paremmin).
 
Niin, jos kerran siihen voi vaihtaa minkä vain auton, miksi sulla on tarve se mii ja sen kiihtyvyys tuoda joka viestissä esiin? Eikä täällä kasetit noin pienestä ratkeile, joten jätä turhat happihyppelykehoitukset välistä.
a) Mii on se auto jota ajan tällä hetkellä, joten kokemuksetkin siitä kertyy. Puhuisin Volvosta jos sellaisella ajaisin ja olis ongelmia kanssa-autoilijoiden kanssa. b) Miin kiihtyvyys ja ulkonäkö korostaa "pikkuautosta ohi" ilmiötä. Mikä tarve sun on tulkita jokaista viestiä Miin pr-viestinä ja alkaa vinkumaan asiasta, jos kasetti ei ole riekaleina? Monta täysin turhaa viestiä siitäkin seurannut.
 
Ei varmaan kannata noista liikennevalolähdöistä kovin vääntää, ilmeisesti Seat Mii vs joku bemari. Piti ihan vilkaista mitä google antaa tuolle Miille arvoja, niin ihan ok kiihdytys 0-50km/h, 4s. Mutta eihän noissa liikennevaloissa ratkaise mikään muu, kuin ajoitus ja olet lain sallimassa maksimissa. Ihan se ja sama mikä auto alla ja mikä vastassa, jos tunnet valot, niin toinen jää, aina.
 
Ei varmaan kannata noista liikennevalolähdöistä kovin vääntää, ilmeisesti Seat Mii vs joku bemari. Piti ihan vilkaista mitä google antaa tuolle Miille arvoja, niin ihan ok kiihdytys 0-50km/h, 4s. Mutta eihän noissa liikennevaloissa ratkaise mikään muu, kuin ajoitus ja olet lain sallimassa maksimissa. Ihan se ja sama mikä auto alla ja mikä vastassa, jos tunnet valot, niin toinen jää, aina.
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
 
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.
 
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.
Menee pahasti offtopicin puolelle, mutta ei nuo arvot ole oleellisia/havainnollisia, koska kiihtyvyydet ovat erilaisia eivätkä vakioita. Etsi mainitsemiani ketjuja taaksepäin, niin näet miksi matka kertoo paljon paremmin. Jos sähkö- ja polttomoottoriautoja vertaa, niin kärjistäen ja yksinkertaistaen sähköautolla suhteellinen kiihtyvyys on selvästi kovempi alussa ja polttiksilla lopussa. Lopputuloksena sähkis on isoimman osan alkumatkasta edellä kunnes polttis tulee ohi helvetin lujaa. Kaupungissa liikennevalot tulee ensin vastaan, että ohitukseen asti päästäis. Mut ei tästä tämän enempää, etsi ne keskustelut, asia on hakattu jo siellä henkihieveriin.
Lähdössä ne suurimmat erot tehdään joo, varsinkin jos joku sillä manuaalilla arpoo.
 
Menee pahasti offtopicin puolelle, mutta ei nuo arvot ole oleellisia/havainnollisia, koska kiihtyvyydet ovat erilaisia eivätkä vakioita. Etsi mainitsemiani ketjuja taaksepäin, niin näet miksi matka kertoo paljon paremmin. Jos sähkö- ja polttomoottoriautoja vertaa, niin kärjistäen ja yksinkertaistaen sähköautolla suhteellinen kiihtyvyys on selvästi kovempi alussa ja polttiksilla lopussa. Lopputuloksena sähkis on isoimman osan alkumatkasta edellä kunnes polttis tulee ohi helvetin lujaa. Kaupungissa liikennevalot tulee ensin vastaan, että ohitukseen asti päästäis. Mut ei tästä tämän enempää, etsi ne keskustelut, asia on hakattu jo siellä henkihieveriin.
Lähdössä ne suurimmat erot tehdään joo, varsinkin jos joku sillä manuaalilla arpoo.

No ihan esimerkkinä 1/8(~200m) mailin vedossa perusperhe 1.2tsi golfilla näyttää menevän 12,5s ja vauhtia 69mph ja ~satasen nopeuden tavoittaa ~10s kohdalla, oletetaan, että Mii kelaa 0-100km/h nopeuden vastaavalla matkalla 12.3s ajassa. Ei siinä kyllä ~200m matkalla muuta käytännön eroa ole, kuin se, että oletko valoissa hereillä vai et.
 
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.

Eipä tuo Mii kyllä niin nopea koppimopo ole mitä arvoja katsoin teknisistä tiedoista vaikka sähköllä kulkeekin. Moni bensa/diesel perheauto kulkee tuon saman nykyään jo tehtaalta tullessa. Ei kovin paljoa kannattaisi tuon Miin kiihtyvyyksillä henkseleitä alkaa paukuttelemaan.

Siinä olet oikeassa, että kun aletaan vertailemaan 1/8mailin (n.201m) tai 1/4mailin (n.402m) aikoja niin ne kyllä kertoo hyvin miten auto menee. Sitten liikkeelle lähdössä pitäisi tietää 60ft (n.18m) aika niin aletaan tietämään, että irtooko se oikeasti siitä viivalta vai ei.
 
Miksi et vaan laita suoraan tähän niitä tietoja. Mua ei ainakaan kiinnosta alkaa mitään sähköautoketjua kelaamaan läpi mitä ootte siellä mehustellut keskenään.
Luuletko etten pistäis, jos muistaisin missä ne tiedot o?

e: Tästä pääsee alkuun (ja tarvittaessa taaksepäin): Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
e2: Eikä varmasti tarvitse keskustella tämän enempää ainakaan tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
2km pitkä ohituskaista, Mersu lähtee ohittamaan rekkaa ja minä perässä, vauhtia vähän yli satanen ja rajoitus myös sen satasen. Mitä tekee Mersu, no himmaa tietysti vauhtia koko sen suoran ajan, ajaa rekan rinnalla ja estää koko muun liikenteen ohituksen. Luonnollisesti kun kaistat päättyy, niin sitten kiihdyttää. No itse jarrutin ja palasin rekan taakse, mutta ei voi ymmärtää kuinka kusipää pitää ihmisen olla että tekee tuollaista ja saako tuosta oikeasti nyt jotain mielihyvää.

Toinen reissulla tullut tilanne oli kun Focus peräkärry perässä lähti ohittamaan asuntoautoa edessä, taas satasen rajoitus ja vauhtia Fordilla alle sata. Sitten Ford jumittaa siinä rinnalla, kunnes tulee auto vastaan ja kiilaa suoraan asuntoauton eteen, joka varmaankin protestoi (olin kauempana takana). No mitä tekee Ford, no jarruttaa voimakkaasti asuntoauton edessä ja jää sitten junnaamaan siihen. Asuntoauto oli jo vetämässä bussipysäkille, kun näytti että Ford vetää kohta liinat kiinni. Ihan käsittämätöntä toimintaa tämäkin, ei voi kuin ihmetellä että mitä järkeä tuossakin hommassa mahtoi olla.

Ensi kerralla menen kyllä junalla, ei jaksa katella tuollaista pelleilyä yhtään.
 
Jonkin verran ympäri Etelä-Suomea on tullut autolla ajettua, mutta vain Tampereen seudulla olen havainnut käsittämättömän määrän kaistanvaihtoja vilkkua käyttämättä. Yleensä läheltä lähdetään "lipumaan" eteen. Juridisestihan tämä taitaisi aina mennä peräänajajan syyksi. Hienoa menoa.

Ilmeisesti edes vasemman käden sormen ojentaminen rattia kääntäessä on liikaa pyydetty.
 
Jonkin verran ympäri Etelä-Suomea on tullut autolla ajettua, mutta vain Tampereen seudulla olen havainnut käsittämättömän määrän kaistanvaihtoja vilkkua käyttämättä. Yleensä läheltä lähdetään "lipumaan" eteen. Juridisestihan tämä taitaisi aina mennä peräänajajan syyksi. Hienoa menoa.

Ilmeisesti edes vasemman käden sormen ojentaminen rattia kääntäessä on liikaa pyydetty.
Tuossa on varmaan aika lähellä tilanne, että molemmat maksaa omat vahingot ja oikeudenkäyntikulut, jos sattuisi menemään oikeuteen. Kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen riippumatta siitä onko käyttänyt vilkkua vai ei, joten lähtökohtaisesti kaistaa vaihtava on syyllinen. Sitten jos menee sana sanaa vastaan ja kaistaa vaihtanut väittää olleensa jo kaistalla, niin peräänajaja onkin yhtäkkiä syyllinen mikäli ei ole todistajia. Aika iso tekijä on se, että onko peräänajo syntynyt kaistanvaihto-tilanteessa vai ei. (Edit. siis jos kaistaa vaihtava lipuu pikkuhiljaa toiselle kaistalla voitaisiin olettaa, että peräänajon sattuessa todennäköisesti peräänajan olisi pitänyt pystyä ennakoimaan kaistanvaihto sikäli voi mennä siis ihan miten vain).

Harvemmin noissa vahinkoja onneksi syntyy ellei vaihtaja jostain syystä aja erityisen hitaasti tai kaistaa ajava ylinopeutta. Yleensä noi lipujat näkee jo hyvissä ajoin. Sen sijaan vilkkua käyttämättä kylkeen nopeasti puskevat on aiheuttaneet montakin vaaratilannetta. Yksi pakettiauto Tampereella tuli 9-tien rampilta Hervannan valtaväylällä, vaihtoi kahden kaistan yli ilman vilkkua suoraan kylkeen. Sen verta ehdin reagoida, että hätäjarrutuksella ja lähes aitaa hipoen sain väistettyä vahingon. Ilman väistöä olisinkin luultavasti tippunut moottoritielle sillalta. Soitin kyllä samantien hätäkeskukseen, että kävisivät jututtamassa tuota urpoa. Seuraavalla viikolla kävinkin jo ostamassa kameran autoon. Sen jälkeen kamerat joka autossa noita idiootteja varten, niin onpahan todisteita mikäli sattuu vahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 845
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom