Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Toki jos sen tulkitsee "kisaamiseksi" kun joku ohittaa / haluaa ohi, niin sitten toki eniten kisaajia on näkyny vanhalla pornstarterilla tai kärryä vetäessä..
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)

Suurimmat "kisat" tosin olen saanut, kun olen menossa paikalliseen Motonetiin. Kauemmista valoista (Google Maps) yleensä lähdetään ja Motonetiin käännytään vasta kolmansista valoista juuri ennen vasemman kaistan päättymistä. Valojen rytmitys menee siten, että jahka joku valo pysäyttää aallon, niin täytyy ajaa hieman reippaasti, että ehtii vihreällä aallolla Motonetin kääntyviin. Ei ole ihan muutama kerta, kun vierellä on joku roikkunut, jonka vauhti tippuu tasan sillä hetkellä, kun ryhmityn Motonettiin kääntymään.
 
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)

Suurimmat "kisat" tosin olen saanut, kun olen menossa paikalliseen Motonetiin. Kauemmista valoista (Google Maps) yleensä lähdetään ja Motonetiin käännytään vasta kolmansista valoista juuri ennen vasemman kaistan päättymistä. Valojen rytmitys menee siten, että jahka joku valo pysäyttää aallon, niin täytyy ajaa hieman reippaasti, että ehtii vihreällä aallolla Motonetin kääntyviin. Ei ole ihan muutama kerta, kun vierellä on joku roikkunut, jonka vauhti tippuu tasan sillä hetkellä, kun ryhmityn Motonettiin kääntymään.


Ookko kokeillu hidastaa ja mennä sen vieressä "kisaajan" taakse? Suosittelen, säästät verenpaineessa
 
Ookko kokeillu hidastaa ja mennä sen vieressä "kisaajan" taakse? Suosittelen, säästät verenpaineessa
En mä noista stressiä ota. Tuon eron paikkakuntien välillä ja nuo tietyt ongelmapaikat vaan huomaa kun on liikenteessä. Miillä se korostuu, kun on pieni "pakko ohittaa" auto ja kiihtyvyyttä löytyy. Lähinnä noi harmittaa, jos oikeasti on väärällä kaistalla ja liittymistä blokataan. "Anna sen mennä" ei oikein toimi, jos sen perässä on seuraava samanlainen. Pk-seudulla on paljon helpompi omalla vauhdilla etsiä se liittymispaikka viereisestä jonosta. Siellä en tosin myöskään aja jatkuvasti paikoissa, joissa kaista päättyy heti risteyksen jälkeen ja on riski saada auto keulaa viistäen eteen.
 
Kerran olin Celikalla liikennevaloissa kun Suprakuski tuli kaasuttelemaan viereen. Ajattelin "vitun tojotakuskit" enkä päässyt edes kisaamaan kun ei kumpikaan sen kummemmin silti kiihdytellyt :sori:
 
Ei. Kun pitää ite kans kisata. :D Eikun niin, eihän se ollukkaan kisailua.:tdown:
Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki ole :think:

Luulee ajavansa jollain tehokkaallakin autolla ja alla joku tehoton mii.
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:
 
Vaihtoehtoa, että joutuu tahtomattaan kisailumaiseen tilanteeseen ei toki ole :think:

Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:


Jaa oiskohan tämä "hei kattokaa mulla on sähköauto" performanssi jo nähty?
 
Jaa oiskohan tämä "hei kattokaa mulla on sähköauto" performanssi jo nähty?
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaan :D Sen verran on kehitytty (pl. spede), että ei tarvitse enää vängätä kiihtyykö sähkötripletti hyvin.

e: Sinällän tuo keskusteluhan kyllä lähti vain siitä, että moni lähtee pikkukopeista ohi oli tarvetta tai ei. Samat ilmiöt nähty aikanaan parilla Jazzilla. Ainoa ero niissä nykyiseen on tietysti se, että 1,3 litran vaparilla ei paljoa kiihdytellä.
 
Katsos ketjua taaksepäin. Kyllä se kasetti rullalla ja performanssi oli taas kerran ihan siinä toisessa osapuolessa. Jos ette halua keskustelua siitä kiihtyykö sähkötripletti vai ei, niin vittuako alatte kinastelemaan :D Sen verran on kehitytty (pl. spede), että ei tarvitse enää vängätä kiihtyykö sähkötripletti hyvin.

e: Sinällän tuo keskusteluhan kyllä lähti vain siitä, että moni lähtee pikkukopeista ohi oli tarvetta tai ei. Samat ilmiöt nähty aikanaan parilla Jazzilla. Ainoa ero niissä nykyiseen on tietysti se, että 1,3 litran vaparilla ei paljoa kiihdytellä.


Ööö ei kai täällä ole tainnut kuin yksi (1) kyseenalaistaa sähköauton lähtökykyjä? Sulla taas tuntuu olevan kova tarve asiaa tuoda esille.
 
Ööö ei kai täällä ole tainnut kuin yksi (1) kyseenalaistaa sähköauton lähtökykyjä? Sulla taas tuntuu olevan kova tarve asiaa tuoda esille.
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.

e: Ja eikös me nyt kuitenkin olla ihan oikeassa ketjussa mussuttamassa, jos sähkötripletti on tuonut mukanaan ei-toivottuja ilmiöitä liikenteeseen? Jotka tosin eivät siis mitenkään uusia ole pikkuautojen osalta.
 
No en mä tiedä miten muuten pitäisi tulkita, että käytännössä tyhjällä tiellä vaihtaa viereen ja valuuttelee autoa lentävää lähtöä varten. Tai jos olet vierellä, niin toinen kiihdyttää tai yrittää kiihdyttää samaa tahtia (yli rajoituksen), että estäis toisen kaistanvaihdon. Jos tuohon perään on sitten toiset valot ja päättyvä kaista, niin aikamoinen kilpailuasetelma tuosta tulee. (Nämä ovat kyllä ihan Turku-spesifisiä liikennekulttuureja, pk-seudulla vastaavaa asettelua ei yleensä ole. Toki aina joskus mulkku vetää välit kiinni.)
Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.

Eli ymmärsin että valoissa on kaksi kaistaa eteenpäin, jossa toinen päättyy, koska pussujuna on niin lapsellista, niin sijoitutaan rinnakkain, yritetään siitä aiemmin oikean kaistan ottaneesta ohi.

Ei kai siinä mitään kaista loppuu ja siellä sitten odotetaan kun tilaa tulee, sehän kai se tehokkain tapa.



No käytännössä kai hyvä että valoista lähdetään asiallisen reippaasti, eikä jäädä arpomaan, helpompi se on sille kaistoja arpovallekkin.


Jos taasen kyse että muiden käytös johtuu vähän toisen kulkupelistä, niin ketjussa on kehuttu sitä kuinka tunnistaa jo kaukaan ongelma tyypit, niin joskus kai sitten menee arvaus väärin ja sitä myöten ennakointi. Tosin kiihdytyskisassa ilmeisen hyvin arvattu että toinen kärkkyy paikkaa edestä.
 
Luepas noi mun viestit nyt ihan rauhassa syvään hengittäen. Jos ihan suurennuslasilla katsot, niin käytännössä puhuin pikkuautoista yleisesti. Toki se pikkuauto nyt saattuu olemaan tällä hetkellä Mii. Kyllä se kova tarve on enemmänkin sinun ja muutaman muun pään sisällä nähdä jokainen viesti, joka Miihin liittyy jonkunmoisena kehuskeluna. Ainakin minun näkökulmasta Miin ostaminen ja ajaminen on kaikkea muuta kuin kehuskelun hakemista. Kiihtyvyydestä varmasti on alkuun kirjoitettu sen takia paljon, että se oli niin suuri positiivinen yllätys täysin hajuttomaan ja mauttomaan mopoautolta näyttävään vehkeeseen. En todellakaan odottanut sitä speksien valossa.

e: Ja eikös me nyt kuitenkin olla ihan oikeassa ketjussa mussuttamassa, jos sähkötripletti on tuonut mukanaan ei-toivottuja ilmiöitä liikenteeseen? Jotka tosin eivät siis mitenkään uusia ole pikkuautojen osalta.


niin sitä suuremmat valkuaiset näkyy naapuriautossa parin "lähdön" jälkeen mitä jonnempi bemari on alla.
kun kiihtyvyys ei ollutkaan mopoauton luokkaa.
Miillä se korostuu, kun on pieni "pakko ohittaa" auto ja kiihtyvyyttä löytyy.
Kasetti solmussa, kun ei ole oma Mii/e-up/Citigo vielä tullut ja toimitusaika siirtyy ja siirtyy? Ei tarvitse kuvitella autoa tehokkaaksi, kun kaupunkioloissa tuo liikahtaa ihan riittävällä vauhdilla pienemmälläkin teholla suurimpaan osaan polttomoottorivehkeistä verrattuna :psmoke:

Siinä ihan tältä sivulta..
 
Siinä ihan tältä sivulta..
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.
 
Kuten sanoin, nyt ihan rauhassa henkeä ja luet ne viestit uudestaan ja vaikka korvaat "Miin" jollain muulla sanalla, jos se ärsyttää. Ihan samat tekstit olisi voinut toisestakin autosta kirjoittaa, jos kohdatut ongelmat olis samoja. Ensimmäiset kolme asiasta irrottamaasi lainausta liittyy tasan siihen, että se toinen auto ei pääsekään ennakko-oletuksensa mukaisesti siihen eteen, kun toinen onkin jo edennyt kaistallaan enemmän kuin "arvasi". Sama käy ihan millä tahansa muulla autolla, mutta Mii ulkonäkönsä takia hämää vielä useampia virhearviointeihin. Viimeinen oli tasan ainut puhdas Mii-kuitti ja sekin speden provoviestiin vastauksena.

Niin, jos kerran siihen voi vaihtaa minkä vain auton, miksi sulla on tarve se mii ja sen kiihtyvyys tuoda joka viestissä esiin? Eikä täällä kasetit noin pienestä ratkeile, joten jätä turhat happihyppelykehoitukset välistä.
 
Tässä vähän haisee tää keskustelu onko vuorunumeroita vai, miten tehokkaasti valoista yli seuraavaan sumppuun.

Eli ymmärsin että valoissa on kaksi kaistaa eteenpäin, jossa toinen päättyy, koska pussujuna on niin lapsellista, niin sijoitutaan rinnakkain, yritetään siitä aiemmin oikean kaistan ottaneesta ohi.
Turun seudun feature on se, että mennään peräkanaa ja toinen vaihtaa siihen rinnalle vaikka kaista on loppumassa. Siitä sitten lähdetään rinnakkain. Pienintäkään tarvetta valoista läpi pääsemisen varmistamiseen ei ole (vrt. pk-seutu). Monesti tuo edellisessä viestissäni kuvattu "oho, en pääsekään eteen, kun toinenkin kiihdytti" ketju alkaa jo aiemmista valoista. Ja kun Turuss ollaan, niin se vaihtoehto, että suosiolla himmataan toisen taakse virhearvion jälkeen ei kovin usein toteudu. 8-tien alkupuoliskolla ennen vasemman kaistan erkanemista Naantaliin on tullut nähtyä aikamoista kilvanajoa (kun iso osa haluaa Naantalin suuntaan ja aiemmin samalla tiellä oikea kaista vetää paremmin).
 
Niin, jos kerran siihen voi vaihtaa minkä vain auton, miksi sulla on tarve se mii ja sen kiihtyvyys tuoda joka viestissä esiin? Eikä täällä kasetit noin pienestä ratkeile, joten jätä turhat happihyppelykehoitukset välistä.
a) Mii on se auto jota ajan tällä hetkellä, joten kokemuksetkin siitä kertyy. Puhuisin Volvosta jos sellaisella ajaisin ja olis ongelmia kanssa-autoilijoiden kanssa. b) Miin kiihtyvyys ja ulkonäkö korostaa "pikkuautosta ohi" ilmiötä. Mikä tarve sun on tulkita jokaista viestiä Miin pr-viestinä ja alkaa vinkumaan asiasta, jos kasetti ei ole riekaleina? Monta täysin turhaa viestiä siitäkin seurannut.
 
Ei varmaan kannata noista liikennevalolähdöistä kovin vääntää, ilmeisesti Seat Mii vs joku bemari. Piti ihan vilkaista mitä google antaa tuolle Miille arvoja, niin ihan ok kiihdytys 0-50km/h, 4s. Mutta eihän noissa liikennevaloissa ratkaise mikään muu, kuin ajoitus ja olet lain sallimassa maksimissa. Ihan se ja sama mikä auto alla ja mikä vastassa, jos tunnet valot, niin toinen jää, aina.
 
Ei varmaan kannata noista liikennevalolähdöistä kovin vääntää, ilmeisesti Seat Mii vs joku bemari. Piti ihan vilkaista mitä google antaa tuolle Miille arvoja, niin ihan ok kiihdytys 0-50km/h, 4s. Mutta eihän noissa liikennevaloissa ratkaise mikään muu, kuin ajoitus ja olet lain sallimassa maksimissa. Ihan se ja sama mikä auto alla ja mikä vastassa, jos tunnet valot, niin toinen jää, aina.
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
 
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.
 
Kyllä toi 0-50km/h tai 0-40km/h aika-arvo on ihan validi moneen kaupunkiin ja autoon, siinä missä 0-100/200m arvotkin, ainut että kummastakaan noista ei löydy dataa paljoakaan. Taitaa nykyään lähes kaikki ns. perusperheautot päästä tuohon 4s:n arvoon 0-50km/h(0-100km/h tai 0-60mph arvot 7-10s), varsinkin automaatilla lähes kaikki pääsee tuohon. Ennakointi on se juju noissa valoissa, se että valuttelet tyhjäkäynnillä suojatien päälle ei todellakaan ole se nopein mahdollinen tapa edetä, polttiksella hieman hankalampi ennakoida kuin sähköllä, mutta lähtö ratkaisee, oli sitten Mii tai se bemari.
Menee pahasti offtopicin puolelle, mutta ei nuo arvot ole oleellisia/havainnollisia, koska kiihtyvyydet ovat erilaisia eivätkä vakioita. Etsi mainitsemiani ketjuja taaksepäin, niin näet miksi matka kertoo paljon paremmin. Jos sähkö- ja polttomoottoriautoja vertaa, niin kärjistäen ja yksinkertaistaen sähköautolla suhteellinen kiihtyvyys on selvästi kovempi alussa ja polttiksilla lopussa. Lopputuloksena sähkis on isoimman osan alkumatkasta edellä kunnes polttis tulee ohi helvetin lujaa. Kaupungissa liikennevalot tulee ensin vastaan, että ohitukseen asti päästäis. Mut ei tästä tämän enempää, etsi ne keskustelut, asia on hakattu jo siellä henkihieveriin.
Lähdössä ne suurimmat erot tehdään joo, varsinkin jos joku sillä manuaalilla arpoo.
 
Menee pahasti offtopicin puolelle, mutta ei nuo arvot ole oleellisia/havainnollisia, koska kiihtyvyydet ovat erilaisia eivätkä vakioita. Etsi mainitsemiani ketjuja taaksepäin, niin näet miksi matka kertoo paljon paremmin. Jos sähkö- ja polttomoottoriautoja vertaa, niin kärjistäen ja yksinkertaistaen sähköautolla suhteellinen kiihtyvyys on selvästi kovempi alussa ja polttiksilla lopussa. Lopputuloksena sähkis on isoimman osan alkumatkasta edellä kunnes polttis tulee ohi helvetin lujaa. Kaupungissa liikennevalot tulee ensin vastaan, että ohitukseen asti päästäis. Mut ei tästä tämän enempää, etsi ne keskustelut, asia on hakattu jo siellä henkihieveriin.
Lähdössä ne suurimmat erot tehdään joo, varsinkin jos joku sillä manuaalilla arpoo.

No ihan esimerkkinä 1/8(~200m) mailin vedossa perusperhe 1.2tsi golfilla näyttää menevän 12,5s ja vauhtia 69mph ja ~satasen nopeuden tavoittaa ~10s kohdalla, oletetaan, että Mii kelaa 0-100km/h nopeuden vastaavalla matkalla 12.3s ajassa. Ei siinä kyllä ~200m matkalla muuta käytännön eroa ole, kuin se, että oletko valoissa hereillä vai et.
 
Noissa mun paikoissa kaikki tuntee valot ja kevyen valo vaihtuu pari-kolme sekunttia ennen autoja. Moni kiireisempi alkaa ryömittää jo tuossa vaiheessa, jos on tavoite päästä eteen. Tässä tai sähköautoketjussa tuota eri autojen ja moottorien kiihtyvyyttä on puitu ihan tarpeeksi, oleellisin asia varmaan tiedostaa, että 0-100/200 metriä aika kertoo monesti enemmän käytännön menemisestä kaupungissa kuin kiihtyvyys tiettyyn loppunopeuteen.

Eipä tuo Mii kyllä niin nopea koppimopo ole mitä arvoja katsoin teknisistä tiedoista vaikka sähköllä kulkeekin. Moni bensa/diesel perheauto kulkee tuon saman nykyään jo tehtaalta tullessa. Ei kovin paljoa kannattaisi tuon Miin kiihtyvyyksillä henkseleitä alkaa paukuttelemaan.

Siinä olet oikeassa, että kun aletaan vertailemaan 1/8mailin (n.201m) tai 1/4mailin (n.402m) aikoja niin ne kyllä kertoo hyvin miten auto menee. Sitten liikkeelle lähdössä pitäisi tietää 60ft (n.18m) aika niin aletaan tietämään, että irtooko se oikeasti siitä viivalta vai ei.
 
Miksi et vaan laita suoraan tähän niitä tietoja. Mua ei ainakaan kiinnosta alkaa mitään sähköautoketjua kelaamaan läpi mitä ootte siellä mehustellut keskenään.
Luuletko etten pistäis, jos muistaisin missä ne tiedot o?

e: Tästä pääsee alkuun (ja tarvittaessa taaksepäin): Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista
e2: Eikä varmasti tarvitse keskustella tämän enempää ainakaan tässä ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
2km pitkä ohituskaista, Mersu lähtee ohittamaan rekkaa ja minä perässä, vauhtia vähän yli satanen ja rajoitus myös sen satasen. Mitä tekee Mersu, no himmaa tietysti vauhtia koko sen suoran ajan, ajaa rekan rinnalla ja estää koko muun liikenteen ohituksen. Luonnollisesti kun kaistat päättyy, niin sitten kiihdyttää. No itse jarrutin ja palasin rekan taakse, mutta ei voi ymmärtää kuinka kusipää pitää ihmisen olla että tekee tuollaista ja saako tuosta oikeasti nyt jotain mielihyvää.

Toinen reissulla tullut tilanne oli kun Focus peräkärry perässä lähti ohittamaan asuntoautoa edessä, taas satasen rajoitus ja vauhtia Fordilla alle sata. Sitten Ford jumittaa siinä rinnalla, kunnes tulee auto vastaan ja kiilaa suoraan asuntoauton eteen, joka varmaankin protestoi (olin kauempana takana). No mitä tekee Ford, no jarruttaa voimakkaasti asuntoauton edessä ja jää sitten junnaamaan siihen. Asuntoauto oli jo vetämässä bussipysäkille, kun näytti että Ford vetää kohta liinat kiinni. Ihan käsittämätöntä toimintaa tämäkin, ei voi kuin ihmetellä että mitä järkeä tuossakin hommassa mahtoi olla.

Ensi kerralla menen kyllä junalla, ei jaksa katella tuollaista pelleilyä yhtään.
 
Jonkin verran ympäri Etelä-Suomea on tullut autolla ajettua, mutta vain Tampereen seudulla olen havainnut käsittämättömän määrän kaistanvaihtoja vilkkua käyttämättä. Yleensä läheltä lähdetään "lipumaan" eteen. Juridisestihan tämä taitaisi aina mennä peräänajajan syyksi. Hienoa menoa.

Ilmeisesti edes vasemman käden sormen ojentaminen rattia kääntäessä on liikaa pyydetty.
 
Jonkin verran ympäri Etelä-Suomea on tullut autolla ajettua, mutta vain Tampereen seudulla olen havainnut käsittämättömän määrän kaistanvaihtoja vilkkua käyttämättä. Yleensä läheltä lähdetään "lipumaan" eteen. Juridisestihan tämä taitaisi aina mennä peräänajajan syyksi. Hienoa menoa.

Ilmeisesti edes vasemman käden sormen ojentaminen rattia kääntäessä on liikaa pyydetty.
Tuossa on varmaan aika lähellä tilanne, että molemmat maksaa omat vahingot ja oikeudenkäyntikulut, jos sattuisi menemään oikeuteen. Kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen riippumatta siitä onko käyttänyt vilkkua vai ei, joten lähtökohtaisesti kaistaa vaihtava on syyllinen. Sitten jos menee sana sanaa vastaan ja kaistaa vaihtanut väittää olleensa jo kaistalla, niin peräänajaja onkin yhtäkkiä syyllinen mikäli ei ole todistajia. Aika iso tekijä on se, että onko peräänajo syntynyt kaistanvaihto-tilanteessa vai ei. (Edit. siis jos kaistaa vaihtava lipuu pikkuhiljaa toiselle kaistalla voitaisiin olettaa, että peräänajon sattuessa todennäköisesti peräänajan olisi pitänyt pystyä ennakoimaan kaistanvaihto sikäli voi mennä siis ihan miten vain).

Harvemmin noissa vahinkoja onneksi syntyy ellei vaihtaja jostain syystä aja erityisen hitaasti tai kaistaa ajava ylinopeutta. Yleensä noi lipujat näkee jo hyvissä ajoin. Sen sijaan vilkkua käyttämättä kylkeen nopeasti puskevat on aiheuttaneet montakin vaaratilannetta. Yksi pakettiauto Tampereella tuli 9-tien rampilta Hervannan valtaväylällä, vaihtoi kahden kaistan yli ilman vilkkua suoraan kylkeen. Sen verta ehdin reagoida, että hätäjarrutuksella ja lähes aitaa hipoen sain väistettyä vahingon. Ilman väistöä olisinkin luultavasti tippunut moottoritielle sillalta. Soitin kyllä samantien hätäkeskukseen, että kävisivät jututtamassa tuota urpoa. Seuraavalla viikolla kävinkin jo ostamassa kameran autoon. Sen jälkeen kamerat joka autossa noita idiootteja varten, niin onpahan todisteita mikäli sattuu vahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kehä 3 ja 1-tien liittymä Turun suuntaan on myös tuollainen kahden kaistan pommi. Nykyään jo osaa katsoa, että jos sieltä liittymästä tulee hidas auto, niin sen perässä olevien autojen liikkeitä saa tarkkailla hyvin tarkasti. Pahimpia ovat sellaiset, jotka saavuttavat rekan juuri yhtymiskohdassa ja ovat jo etukäteen kiihdyttäneet. Melko suurella varmuudella heittävät nollat taulussa katsomatta suoraan vasurille. Muiden kehien liittymät (1-tiellä) ovat tätä nykyä paljon parempia Turun suuntaan, koska kaistat ovat pitkiä.
 
Kyllä sulla on selvästi tiedossa että se kipposi nielee ekat metrit poikkeuksellisen nopeasti ns. tavalliseen autoon verrattuna. Piti vähän kopautella humble-bragia alas puusta.
Pitäisikö siis tahallaan jäädä nussimaan jos haluaa edetä? Jos pitäisi, niin vainko siksi että ajaa koppimopolla tai hitaan näköisellä autolla? Kyllähän se tulee ihan luonnostaan terveelle ihmiselle, että ajoneuvo laitetaan liikkeelle liikennevaloista äkkiä, jos se on repimättä mahdollista. Tasaisella vedolla se ei edes matkustusmukavuutta niin paljon heikennä. Tukoksi jääminen on epäkohteliasta, ja toisaalta kaupunkiliikenteessä seuraaviin tahallaan tukkiviin valoihin jääminen usein ripeän ja velton kiihdytyksen erosta kiinni.
 
Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.

Mulla on vähän eri näkemys kisaamisesta liikenteessä (video liittyy)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, jotkut saavat tuosta mielihyvää ja kokevat jotain vallan tunnetta. Mahdollisesti ainoa asia elämässään jossa voivat tuntea olevansa edes jollai tasolla "vallassa".
Näitä persereikiä varten on onneksi olemassa lisävalo ja torvi. Torven kun vielä päivittäisi junamalliin niin eiköhän nuo sitten aikanaan luovuta ja aja sivuun.

Jälleen kerran kun autossa on riittävästi löylyä niin ei pääse väki vittuilemaan. Joskin onhan sitäkin monella sitten enempi kuin itsellä. :smoke:
 
Aina löytyy joku jolla on enemmän voimaa tai vaan enemmän munaa "voittaa". Meikäläisenkin kaveripiirissä on muutama näitä jotka ennemmin kuolevat kuin häviävät missään, oli kisa sitten liikenteessä tai ihan muualla.
 
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.

Ei minua kamalasti ihan pieni naarmu haittaa. Lommo jo haittaakin, koska se maksaa ihan rahaa riippumatta siitä, korjaanko sen. Koko hommassa harmittaa vauriota enemmän se, että keskuudessamme on niin rikollista porukkaa, että eivät viitsi korvata aiheuttamiaan vahinkoja. Varaisin mielelläni itselleni oikeuden päättää, sopiiko vaikka autoni kylki turmella pakanamaan kartan näköiseksi vai ei. Joskus vanhaa pommia pitäessäni jopa tumppasin kattoon ihan vaan koska voin. Ulko- ja sisäpuolelta.
Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?
 
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.

Mulla on vähän eri näkemys kisaamisesta liikenteessä (video liittyy)


Ruostissa on kovaa menoa noilla katuautoilla. Ruotsissa on ajettu myös Birka Cup:ia ja ajettu myös kovaa.



Aina löytyy joku jolla on enemmän voimaa tai vaan enemmän munaa "voittaa". Meikäläisenkin kaveripiirissä on muutama näitä jotka ennemmin kuolevat kuin häviävät missään, oli kisa sitten liikenteessä tai ihan muualla.

Näitä kenen ego ei anna hävitä ja sillä kustannuksella vaarannetaan kaikki muut tielläliikkujat kovilla nopeuksilla ilman, että himmataan missään kohtaa. Valitettavasti vanhoista kaveripiireistä myös yhden tälläisen henkilön tunnen. Näillä henkilöillä on useimmiten sellainen ongelma, että he eivät uskalla mennä ajamaan suljetulle radalle sen pelossa, että joku voi nauraa mikäli auto ei kulje tai tulee joku ajajan virhe. He näkevät sen liikenteessä kaahaamisen kovempana boostina omaan egoon välittämättä muista riippumatta seuraamuksista mikä pahimmillaan voi tulla vastaan. Olen myös tällekkin henkilölle sanonut, että eikö olisi parempi mennä ajamaan valvottuihin olosuhteisiin missä voi ajaa niin paljon kuin auto kulkee ja kuskin taidot riittää. Sieltä voi myös saada oppia mukaan roimasti. En siis arvosta liikenteessä koheltamista edellä mainitulla tavalla, koska omalla kohdalla olen käynyt ajamassa suljetuilla radoilla jo niin monia vuosia.

Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?


Vaikka en tuota kirjoittanutkaan. Oma näkemys tuosta on se, että kun kolhitaan niin paetaan paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska maksamisen pelko. Toinen mikä tulee myös mieleen näistä kolhijoista, että vähätellään muiden autoja ja sen takia omalla vanhalla ei niin väliä ja muilla pitäisi olla sama asenne. Myös liisariautoilija voi vetää surutta vaikka parkkipaikalla, kun ei omasta pussita mene pienet kolhut.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä ketkä tiedostaa, että vedin vaikka ovella naapuriautoon osuman, mutta vähätellään sitä kaikessa olomuodossa. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia vuosien varrella omiin autoihin, mistä olen myös huomauttanut kolhivia ihmisiä.
 
Vaikka en tuota kirjoittanutkaan. Oma näkemys tuosta on se, että kun kolhitaan niin paetaan paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska maksamisen pelko. Toinen mikä tulee myös mieleen näistä kolhijoista, että vähätellään muiden autoja ja sen takia omalla vanhalla ei niin väliä ja muilla pitäisi olla sama asenne. Myös liisariautoilija voi vetää surutta vaikka parkkipaikalla, kun ei omasta pussita mene pienet kolhut.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä ketkä tiedostaa, että vedin vaikka ovella naapuriautoon osuman, mutta vähätellään sitä kaikessa olomuodossa. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia vuosien varrella omiin autoihin, mistä olen myös huomauttanut kolhivia ihmisiä.
Kieltämättä se on paskamaista käytöstä ja moraalisesti kyseenalaista toimintaa, mutta rikoksen tunnusmerkistöä sillä ei vielä täytetä.
 
Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.
Julkaise vain. Lupaan kaikkien puolesta että mussutetaan vain jos aihetta on.
 
Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.

Onko toi järjestelmä toiminut luotettavasti? Ite oon disabloinu tuon.

Tarkoitan, että onko joskus tehnyt ylimääräisiä lukkojarrutuksia?
 
Minulle tuli yllätyksenä, että mummo ankan koppimopon omistaminen herättää joissakin kovasti kateudelta näyttävää kiukkua. Täytyykin alkaa varoa kyljenraapijoita parkkipaikoilla. Minulla on vielä Miitäkin halvempi auto, joten kiukun pihinä voi olla sitäkin kovempi.
 
Tarkoitin että mussuttaa siitä että julkaistaan videoita, joillekin kun tuulilasikamera on se pahin asia maailmassa.
Kamoon, onko tämä mielestäsi sellainen palsta jossa noin ajateltaisiin? Ei täällä mussuteta mistään. Ollaan hyvin skarppia sakkia. Video jakoon vain! Jos joku periaatemonsteri hyökkää kimppuun niin otan puolet hampaista.
 
Nyt voi taas todeta, että on tullut melkein kaikki nähtyä. Meinas kolahtaa kun päätti joku neropatti lähteä valoista vasemmalle tältä kuvassa ajettavalta kaistalta :facepalm:

123.png

Tulin keskimmäistä kaistaa ja oikeella seiso auto vaikka paloi vihreä. Luulin että joku taas räplää ratissa puhelinta, mutta se älykääpiö odottikin, että noille vasemmalle kääntyjille vaihtu vihreä ja käänty suoraan eteen. Täytyy kyllä olla helvetin kuutamolla, että tommonenkin onnistuu. No tulipa auton hätäjarrusysteemikin testattua kun veti liinat kiinni. Ja harmi kun en oo kameraa viittiny laittaa kiinni, kun tuulilasi halki ja pitäis vaihtaa..
 
Nyt voi taas todeta, että on tullut melkein kaikki nähtyä. Meinas kolahtaa kun päätti joku neropatti lähteä valoista vasemmalle tältä kuvassa ajettavalta kaistalta :facepalm:

123.png

Tulin keskimmäistä kaistaa ja oikeella seiso auto vaikka paloi vihreä. Luulin että joku taas räplää ratissa puhelinta, mutta se älykääpiö odottikin, että noille vasemmalle kääntyjille vaihtu vihreä ja käänty suoraan eteen. Täytyy kyllä olla helvetin kuutamolla, että tommonenkin onnistuu. No tulipa auton hätäjarrusysteemikin testattua kun veti liinat kiinni. Ja harmi kun en oo kameraa viittiny laittaa kiinni, kun tuulilasi halki ja pitäis vaihtaa..

Ehkä sotkenut uuden lain niin että saa myös valita vapaasti miltä kaistalta kääntyy :p
 
On toiminut, ei ole tullut mitään ylimääräisiä jarrutuksia koska se aktivoituu vasta kun jalan siirtää tarpeeksi nopeasti kaasulta jarrulle ja jarrua oikeasti junttaa kunnolla. Joitain napakoita jarrutuksia on tullut tehtyä, mutta ei ole riittänyt niissä aktivoimaan EBA:a.

Vai sekoitatko johonkin automaattiseen hätäjarrusysteemiin (AEB)?

Kyllä sekoitan, luulin sen tarkoittavan samaa vain eri nimellä. Aeb:tä en ole uskaltanut siis pitää päällä
 
Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
 
Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
Todella yleistä, että pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu näissä tapauksissa. Joskus tekisi mieli hiljaisella tienpätkällä pysähtyä kertomaan asianlaidan, mutta veikkaanpa, että aika nopeasti eskaloituu haistatteluksi ym. vastaanottavalta osapuolelta. Tyydyn siis pitämään huolta vain omista asioistani.
 
Sääntöjen osaamisen puute koskee toki molempia osapuolia, viikonloppuna pysähdyin pyörällä parin metrin päähän suojatien laidasta, hidastaen selvästi ennen pysähtymistä. Jäin pyörän päälle istumaan, ei ollut aikomustakaan jalkautua koska ei ollut kiire, ja autoletkojen päissä näkyi väli mistä ylittää tie rauhassa pyöräillen. Molemmista suunnista kuitenkin auto pysähtyi päästämään tien yli, ja kaikista nopeiten tilanne purkautuu, kun vain ajaa pyörällä ylitse. Nyt minun lisäkseni - ei kuitenkaan syystäni - pysähtyi reilu parikymmentä autoilijaa + jarrutukset + liikkeellelähdöt, kun sääntöjen mukaan minun olisi tullut olla ainoa odottaja.

Ymmärrän tietysti jos on epävarmuutta tuleeko pyöräilijä alle (en ollut edes lähellä) tai kohteliaisuudesta jos on aivan toivoton liikenne (josta selviää jalkautumalla --> jalankulkija suojatiellä), mutta aivan turhaa pysähtyminen autoilijoilta oli. Lasten kanssa liikenteessä olen itsekin varovaisempi auton ratissa, mutta joku tolkku sentään.
 
Sääntöjen osaamisen puute koskee toki molempia osapuolia, viikonloppuna pysähdyin pyörällä parin metrin päähän suojatien laidasta, hidastaen selvästi ennen pysähtymistä. Jäin pyörän päälle istumaan, ei ollut aikomustakaan jalkautua koska ei ollut kiire, ja autoletkojen päissä näkyi väli mistä ylittää tie rauhassa pyöräillen. Molemmista suunnista kuitenkin auto pysähtyi päästämään tien yli, ja kaikista nopeiten tilanne purkautuu, kun vain ajaa pyörällä ylitse. Nyt minun lisäkseni - ei kuitenkaan syystäni - pysähtyi reilu parikymmentä autoilijaa + jarrutukset + liikkeellelähdöt, kun sääntöjen mukaan minun olisi tullut olla ainoa odottaja.

Ymmärrän tietysti jos on epävarmuutta tuleeko pyöräilijä alle (en ollut edes lähellä) tai kohteliaisuudesta jos on aivan toivoton liikenne (josta selviää jalkautumalla --> jalankulkija suojatiellä), mutta aivan turhaa pysähtyminen autoilijoilta oli. Lasten kanssa liikenteessä olen itsekin varovaisempi auton ratissa, mutta joku tolkku sentään.
Täysin totta. Merkittävästi useammin itseäni ärsyttää ylikohteliaat autoilijat jotka pysäyttää muun liikenteen, jotta kiltisti vuoroaan odottava pyöräilijä pääsisi ensin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 760
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom