Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.

Onhan ne tietyt velvollisuudet ollut aikaisemminkin tieliikennelaissa, joten ei tuossa juurikaan muutosta ole tämän osin.
 
Tuosaahan myös ohitettavalle kirjattiin velvollisuus huolehtia, että kaistalle palaavaa ohittajaa ei saa häiritä.

Siksi on puuta heinää nämä syyttelyt, että olisi pelkästään ohittajan vastuulla ennakoida kristallipallosta se, että jonon edessä on joku hullu joka kiilaa välin rekan perässä umpeen.

.
Niin, ohitettava ei saa vaikeuttaa ohitusta. Ei se ole kuitenkaan ohittamisen vaikeuttamista, jos ajaa omalla paikallaan kiihdyttämättä tai jarruttamatta, vaikka sitten ajaisikin hetkellisesti liian lähellä seuraavaa ajoneuvoa. Muut voivat joustaa, mutta edelleen se ensisijainen vastuu on ohittajalla.

Edit.
On tuolla uudessa laissa näköjään tällainen:
3 luku 33 §
Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla, taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta, ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä.
Ei sovi ihan suoraan tuohon tilanteeseen, mutta sinne päin kuitenkin. Tuolla tarkoitetaan varmaankin lähinnä traktoreita jne oikeasti hitaampia kulkineita, eikä jonossa ajavaa ohitettavaa, mutta sopinee osaltaan tähänkin.

Ja siis en yritä väittää kenellekään vastaan siitä, etteikö olisi hyvä antaa tilaa ohittavalle ja pitää muutenkin riittävät turvavälit edellämenevään, mutta jotenkin tuntuu siltä että täällä kuvitellaan että pitää olla heti seisomassa jarrulla ja pokkuroimassa, jos joku päättää ohittaa ja todeta että "minäpäs puskenkin nyt tähän väliin ja mitään ette voi".
 
Viimeksi muokattu:
, jos ajetaan 10 metrin turvavälillä ja sinne väliin tulee joku, mutta toisaalta tuossa tilanteessa pienellä turvavälillä ajava voi syyttää itseään.
Jep,

Tosin jos tilanne on tuo, niin sitten otetaan joku toinen väli.

Tietenkin jos kaikki vetäneet välit kiinni, niin otettava rauhallisesti se sopivin.

Se kuinka turvallista tuo jonoon palaaminen kapeampaan väliin on, riippuu aika paljon ohittajan ajotaidosta ja ajoneuvon hallinnasta esim kuinka nopeasti saa tiputettua nopeutta ja sovitettua menonsa sinne jonoon.
Vähän haiskahtaa silti että "ajotoidot" on vähän yliarvioitu ja joudutaan paniikissa paikkailleen omia ja muiden tekemisiä.
 
..
Törmää ne jotkut autiomaan ainoaan puuhunkin...
Jep. The Story of the Lonely Tree of Tenere

Ja ettei mene ihan offiksi niin motarilla en juuri oikeaa kaistaa ajaessa rampeilta tulijoita ala väistellä enkä myöskään odota itse liittyessäni saavani aikaan väistöliikkeitä. Nykyään siitä ei saa sakkoja mutta ei se vieläkään ykkössuositeltavaa toimintaa ole. Nelikaistaiset tai leveämmät ei-moottoritiet, kuten Hämeenlinnanväylä pohjoiseen Helsingistä kehä 3:n ulkopuolelle asti on eri asia.
 
Sattuipa taas eilen lahden moottoritiellä, satasen rajoitus koska tiemerkinnät puuttuu:facepalm:

Se ei vielä haittaa, ajelin mittarissa 110km/h vasenta kaistaa possujunan ohi mikä liikkui sellainen 90km/h:facepalm::facepalm:, autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa, no syykin selvisi kun siellähän oli poliisi viidentenä ja kukaan ei saatana uskalla mennä ohi ja poliisin vierellä ajaa auto OHITUSKAISTALLA 90km/h! Ajoin kilometrin sen perässä ajoin kaksi, kolme siinä vaiheessa menin lähemmäksi vilkutin valoja että mene vittuun siitä ohituskaistalta niin mitä tekee poliisi, hiljentää ja pysäyttää mut! :facepalm:

Alkaa änkyttäminen että minä vaarannan liikennettä kun ajan liian lähellä edellä olevaa ja aivan turhaan vilkuttelen valoja, no kysyn että miten itse kun ajoitte kahden auton mitan päässä edellä olevasta (kuten minäkin kun valoja vilkuttelin) useamman kilometrin, kaikki muut jonossa myös ja osa vieläkin lähempänä ja kaiken kruuna urpo joka ajaa moottoritiellä vähintään 5km vasenta kaistaa tukkien ohittavat jotka ajaa suurinta sallittua alinopeutta ajavien ohi ja tämä keskustelu käytiin ihan passatin takapenkillä.

Ilmoitin vain että oliko muuta, jos aiot kirjoittaa sakon niin kiistän sen ja tuon oikeuteen videokuvaa miten tapahtumat meni, ilmoitti että saat suullisen huomautuksen, lähdin ulos ja jatkoin matkaa sanomatta sanaakaan.

Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.

Parasta oli että sain tämän possujunan uudestaan kiinni ja siellä ne ajeli sulassa jonossa ja itse vasenta kaistaa kaikista ohi:facepalm:
 
Tuota saisi tapahtua huomattavasti useammin että turvavälistä välittämättömät otettaisiin vähintäänkin puhutteluun. Toki hyvä olisi poliisin itsensäkkin osata pitää ne välit.

Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.

Moottoritiellä ei saa ajaa alinopeutta vasemmalla kaistalla +5km, suosittelen autokoulua sulle. :facepalm:
 
Pelkällä valojen vilkuttelulla olisit varmaan selvinnyt ilman puhuttelua, mitä lie tästä opimme?

PS: moottoritiellä saa ajaa edelleenkin alle 10 km/h rajoituksen jos niin haluaa, tuossa kommentissa facepalmit osuu omaan nilkkaan.
Niinpä. Jännästi kun näitä hitaammin ajavia yms. kritisoidaan kotipoliiseiksi, niin tuppaa unohtumaan ettei niillä nopeammin ajavilla ole yhtään sen enempää mitään "voimankäyttöoikeuksia". Ja näin ollen aivan samalla tavalla syyllistyvät siihen kotipoliisointiin
 
Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
Valojen vilkauttaminen on sallittua, puskurissa kiinni ajaminen ei. Tai siis ylipäätään edellä menevän ahdistelu ajamalla liian lähellä.

Ajoin samalla etäisyydellä kuin poliisit edellä olevasta, joten olettaisin että lakia valvovat itse sitä lakia noudattaisi.
Tässä olet ihan oikeassa, mutta kuten niin monesti muutenkin, toisen virhe ei muuta omaa virhettä sallituksi. Olisi kiva nähdä videomuodossa tuo tilanne, jos sinulla on sellainen olemassa.
 
Ensinnäki puuttua siihen että auto ajaa kilometri tolkulla vasenta kaistaa moottoritiellä eikä sillä ole aikomustakaan ohittaa, takaa tulevalla kun ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajaa lähelle ja vilkuttaa valoja.
Jos kuvitellaan tällainen hypoteettinen tilanne, että ajaisit noin minun perässä, ja tekisin kuten aina noille puskurissa hillujille teen, eli kääntäisin taustapeilin häikäisemättömälle niin että perässäolijakin sen näkee, nostaisin peruutuspeilit kohti taivasta, ja pudottelisin vauhtia vielä 5km/h jättäen viimeisetkin kiireet pois, niin mitä veikkaat millainen olisi oma tunnetilasi siinä perässä?
 
Tuota saisi tapahtua huomattavasti useammin että turvavälistä välittämättömät otettaisiin vähintäänkin puhutteluun. Toki hyvä olisi poliisin itsensäkkin osata pitää ne välit.
Poliisi tuntuu olevan niitä huonoimpia välien noudattajia bemarikuskien yms mulkkujen jälkeen. Muutkaan liikkennesäännöt ei vissiin koske, ei sinällään että se minulta olisi pois mitä poliisi ajellessaan tekee.
No ihan syystä ottivat takapenkille jos näin koet asian.
Ohituskaista. Ymmärsin tuosta viestistä että edellä ajellut auto junkasi kilometrikaupalla ohituskaistaa poliisien rinnalla. Eli ei ole ohittanut yhtään mitään.

Ohituskaista on muistaakseni ohitteluun käytetty kaista, jossei ohita niin mennään oikealle ajamaan.
 
Jos nyt ymmärrän niin @Dr. Who edellä ajanut on kilometrikaupalla jauhanut vasenta kaistaa ohittamatta yhtään ketään. Eli siellä nussutetaan. Valojen välkyttelystä ja väliaikaisesta turvavälin pienenennyksestä on vaikea kehittää juttua, sen sijaan ohituskaistan tukkijaa saisi ojentaa.

Jos asia kerran on videolla niin senhän voisi postata tänne jossei siinä näy mitään yksityisyyttä vaarantavaa sisältöä yms?
 
Poliisi tuntuu olevan niitä huonoimpia välien noudattajia bemarikuskien yms mulkkujen jälkeen. Muutkaan liikkennesäännöt ei vissiin koske, ei sinällään että se minulta olisi pois mitä poliisi ajellessaan tekee.
Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...

Jos asia kerran on videolla niin senhän voisi postata tänne jossei siinä näy mitään yksityisyyttä vaarantavaa sisältöä yms?
Sitä minäkin toivoisin, niin ei tarvitse kenenkään arvailla miten tilanne on mennyt. En sano, että kertomus olisi valheellinen, mutta aika usein niitä vähän väritetään näissä jälkikäteen suutuspäissään tehdyissä nettipostauksissa.
 
Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...


Sitä minäkin toivoisin, niin ei tarvitse kenenkään arvailla miten tilanne on mennyt. En sano, että kertomus olisi valheellinen, mutta aika usein niitä vähän väritetään näissä jälkikäteen suutuspäissään tehdyissä nettipostauksissa.
Sanoihan veli tuossa taannoin että olivat ajaneet 2-3km kaupunkialueella yöllä aivan perseessä kiinni ennen pysäytystä, joka liittyi siihen että auto minun nimissä ja kuskina oli veli. Sanoin vaan että ajaa ensi kerralla 30kmh@50kmh niin tilanne varmaan ratkeaa nopeammin :D
 
Puhunkin tästä osasta viestiä :facepalm:
Luitko mun alkuperäistä viestiä?

Siinä selvästi sanon että vasemmalla kaistalla myös ajettiin kilometri tolkulla alinopeutta, se oli ainoa asia mikä mua haittasi kuten sanoin. :facepalm:

Mulle on ihan sama vaikka ajaisi 50km/h mutta jos se ajaa vasenta kaistaa toisen rinnalla eikä mene ohi niin se on laitonta ja se haittaa myös mua!
 
Ärsyttää porukka, jotka ajaa ohituskaistalla tyyliin +1km/h ohitettavaa autoa lujempaa tukkien koko ohituskaistan. Miksi ei voi vaan ottaa sen +20km/h tjsp vauhtia lisää lasiin niin ohitus onnistuu ilman 2km nysväämistä ohitettavan rinnalla.
 
No ihan syystä ottivat takapenkille jos näin koet asian.

Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?

Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.

Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.
 
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?

Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.

Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.
Voit vaikka pitää turvavälin ja olla vilkuttamatta valoja. Et sinä jonota paikallaan seisten vaan olet liikkuvassa autossa, joka lähestyy määränpäätä vain hieman hitaammin kuin jos baana olisi vapaa. Rennompaa olisi jopa odotella siellä oikealla kaistalla kunnes jossain kohtaa vasen vapautuu.

Mutta oliko tilanteesta tosiaan video? Tekstinä ei ihan täysin tilannekuva välity.
 
Voit vaikka pitää turvavälin ja olla vilkuttamatta valoja. Et sinä jonota paikallaan seisten vaan olet liikkuvassa autossa, joka lähestyy määränpäätä vain hieman hitaammin kuin jos baana olisi vapaa. Rennompaa olisi jopa odotella siellä oikealla kaistalla kunnes jossain kohtaa vasen vapautuu.

Mutta oliko tilanteesta tosiaan video? Tekstinä ei ihan täysin tilannekuva välity.
Itse pitäisin tööttiä pohjassa niin kauan kunnes törttö poistuu tieltä. Noista menen kyllä tilaisuuden tullen vaikka oikealta ohi kun paikka tulee ja niin olisi voinut se possujunakin mennä.
 
@Dr. Who kirjoittaa ihan asiaa ja kuinka rautapalkista se pitäisi vielä vääntää mitä on tapahtunut? Moottoritie ja ohituskaistalla alinopeutta ajavat poliisia pelkäävät Avensiskuskit ovat paskinta, mitä omalle kohdalle voi sattua. Mikä ärsyttää kanssa-autoilijassa, niin tämä.
 
Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.
Kummasti löytyy näille viranomaisrikollisille vertaistukea. En olisi osannut odottaa.

Kiusaamisen lisäksi laiminlöivät tehtävänsä, kun kerran olivat joutilaita. Siihen vierellä ajelleeseen törppöön eivät ilmeisesti ottaneet mitään kontaktia.

Toki kunnon turvaväli täytyy pitää, mutta tarinassahan huomionarvoista oli, että edes kyrvät eivät sitä viitsi tehdä.
 
Kummasti löytyy näille viranomaisrikollisille vertaistukea. En olisi osannut odottaa.

Kiusaamisen lisäksi laiminlöivät tehtävänsä, kun kerran olivat joutilaita. Siihen vierellä ajelleeseen törppöön eivät ilmeisesti ottaneet mitään kontaktia.

Toki kunnon turvaväli täytyy pitää, mutta tarinassahan huomionarvoista oli, että edes kyrvät eivät sitä viitsi tehdä.
Kuka on antanut vertaistukea viranomaisrikollisille? Jos tapahtumat menivät kuten kerrottiin, niin sitten poliisit ovat toimineet väärin ja sillä siisti.

Edelleen haluaisin silti nähdä sen videomateriaalin, jotta tiedetään menikö se oikeasti ihan niin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tapahtumat menivät kuten kerrottiin, niin sitten poliisit ovat toimineet väärin ja sillä siisti.
Tosiaan poliisin sakotusmanuaalissa huomautuksen saa alle 2sek turvavälistä ja alle 1sek poliisin kuuluisi kirjoittaa sakko. Olettaisin että huomioivat oman puutteellisen välinsä kun eivät toimineet niinkuin viranomaisen pitäisi toimia.
 
Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...
Poliisin toimintaa ehkä kiinittää enemmän huomiota.

Mutta voidaan yleistää että poliisista ei kannata ottaa maalia liikenteeseen.

Vilkun nuuka käyttö, voi toki johtua siitä ettei haluta paljastaa mihin ovat menossa.
Niukat turvavälit, ehkä tarkkailevat lähempää muita autoilijoita, tai piilotuvat edellä olevan taaksen jne.
Nopeus valinnat hmm. no. syys varmasti siihenkin

Sivullisen on vaikea arvata millaisessa tehtävässä ko henkilöt ovat, jo se mikä voi näyttää sivulliselle huono osaamisena liikenteessä, voikin olla vaativan tehtävän taidokasta suorittamista :).

Jos siellä jossa motarilla on ollut joku varjostustehtävä ja ihan sattumaa että kohdalla on sitten vuorovaihtunut ja ovat vapautuneet liikennevalvontaa, tai vaihtoehtoisesti on puututtu senverran vaaralliseen tilanteeseen että toinen tehtävä jätetty kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?

Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.

Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.

Ärsyttää jos keinotekoinen ruuhka, eli oikealla lievää jononmuodustusta ja jono etenee selkeästi alla rajoituksen ja toisella kaistalla ajaa joku sen jonon vauhtia.

Osuudella ilmeisesti 120 km/h rajoitus ?

Mutta vaarallisesti tuossa oli toiminut se joka oli mennyt toisen kontiin, ja tekstisn perusteella oli jo sitä ennen ajanut siellä kontissa. käytös muistuttaa jonkinlaista hermotuneisuutta, oli hyvä että poliisi tuollaiset poimii pois.

Ylläoleva siis kommentoitu kuvauksen perusteella, rajoitus arvottu.

Toki jos
autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa,
Jos auton mitalla tarkoitat sitä ajoneuvon mittaa (4-5metriä , eli turvaväli luokkaa 10m), niin toki tuossa kai ensimmäistä lukuunottamatta saisi ohjata kaikki tiensivuun.


Tuota letkaa ohittava on varmaan joutunut hämmentävään tilanteeseen, ja ehkä epäillyt että onkin satasen rajoitus, jos on poliisiauton nähnyt junnaavan jonossa, eikä ole löytänyt väliä mihin mennä, eikä oikein ole ohikaan päässyt kun varonut kuvitteellista ylinopeutta.

Häneltä siis ilmeisesti puuttu oikea tieto rajoituksesta ja puuttu tarkka luotettava nopeusmittari.

Avukseen se olisi tarvinnut jonossa jonkun joku olisi tehnyt hänelle tilaa, tai sitten hänen olisi pitänyt hiljentää reilummin, jotta olisi päässyt jonon hännille.

Kommentoin siis kertomuksen pohjalta kuviteltua tapahtumaa.



****
Kertomus myös tuo mieleen että olisiko pätkällä voinut olla satasen rajoitus ? ja valojen vilkuttelialta kuvitellut olevan 120 rajoitus.


EDIT:

Vissiin satasen rajoituis ja mittarissa ollut 110.
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua j

No nyt vaikuttaa siltä että menohaluja olisi ollut muita enemmän ja otti päähän niin paljon että alko näyttää raivolta.

Marginaalissa kuitenkin muut menneet, ettei sinänsä syytä päästää tunteisiin, saati alkaa oikeasti raivoon ärsyttävästi rajoitusten mukaan ajaneelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ohituksen kanssa viivästely olisi varmaan helpompi sakotuskohde, varsinkin moottoritiellä. Jos menee useampi minuutti päästä jostain ohi niin...
 
Ohituksen kanssa viivästely olisi varmaan helpompi sakotuskohde, varsinkin moottoritiellä. Jos menee useampi minuutti päästä jostain ohi niin...
Meinaat että motarilla ei saisi ohittaa jos ohitettavan nopeus on lähellä korkeinta sallittua ?

Ilmeisesti sallisit ohittamisen jos oikealle kaistalla on pariautoa tai useampia jonossa ?

No toki ymmärrän että turha ohittaa jos joku ajelee 115km/h 120 alueella, mutta joillain voi se vauhti vähän aaltoilla ja ohitus päätöksen tehdessä olla ohitettavan alempi ja vauhti vähän nousta kesken ohituksen. No moni ohittaja kyllä silloin lisää parinapsua vakkariin, jos hommasta ei muuten meinaa tulla mitään, tai sitten palaa takaisin vasemmalle. Yksi versio on sitten se kun kesken ohituksen rajoituslaskee, ja ohitettava ei siinä vähennäkkään vauhtia samassa suhteessa.

Motarilla vähän pidempään kestänyt ohitus ei ole kuitenkaan sellainen vaaranpaikka mikä tulee ensimmäisenä mieleen mihin pitäisi puuttua, monella motarilla ne alimittaiset turvavälit ja innokas kaistojen vaihto on niitä minkä luulisi olevan listalle kiireellisempia jos vaaratekijöitä pitäisi siivota pois ajotavoista.

Nyhvääjät kyllä sopii otsikoon, "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa"
 
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
 
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.
 
Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä :facepalm: ). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.

(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Juuri viikonloppuna oli ihme veijari liikenteessä. Vakkari päällä ohittelin hitaammin kulkevia ja erään auton vierellä kyseinen auto alkoi yhtäkkiä kiihdyttämään, mutta ei saanut tilaa tulla eteen vasemmalle kaistalle. Kun olin jonon ohittanut ja mennyt takaisin oikealle kaistalle, niin tyyppi kiihdytteli railakasta vauhtia ohi ja siirtyi eteen ja välittömästi alkoi hidastelu reilusti alle nopeusrajoituksen. Joillain vain käy erikoisia suonenvetoja...

Vakkareissa on kyllä eroja. Oman manuaali Tiguanin vakkari ei osaa/jaksa vähänkään jyrkempiä mäkiä vetää tasanopeutta. Vanhemmassa Mondeossa (manuaali) oli vähän suurempi diesel-moottori ja sillä ei ollut mitään vaikeuksia säilyttää tasanopeutta ylä- tai alamäissä. Volkkarissa selittää tuo auttamattomasti liian pienitehoinen motti, että joutuu ylämäessä muutenkin pykältämään alemmas kun ei pelkkä kaasun lisäys auta. (Edit. Mäki pitää tosin olla jyrkempi, mitä nyt ei moottoriteillä pahemmin ole jotain poikkeuksia(?) ehkä lukuunottamatta. Oletan, että joku heti kertoo missä on jyrkkä mäki jos sanon ettei ole.)
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.
Mahtaiskohan 1-tiellä riiittää pelkkä paska vakkari tuottamaan jonkun 20 km/h nopeuseron ylä- ja alamäkien välillä? Vauhtia kuitenkin on yleensä se 120+ km/h, että harvempi auto siinä enää paljoa rullaamalla kiihtyy. Toki onhan tuossa paljon jyrkkiä mäkiä, että jossain tilanteessa ehkä mahdollista. Toisaalta aaltoilu olisi varmaan paljon pahempi ongelma, jos tuo olisi vakkarikohtainen. Vakkarin vaikutuksen lähinnä huomaa, jos nopeudet ovat muutaman km/h sisällä toisistaan.
 
Saisi yleistyä itseajavat. Esim. noissa motariohituksissa voisi itse lukea lehteä kun tesla suorittaisi ohitukset alusta loppuun pitäen saman nopeuden ja jos joku ohitettu sen jälkeen tulisi ohi ja eteen ajamaan hiljempaa niin sama vaan toistuisi tarpeellisen määrän kertoja.

Oletettavasti tämä tulee tulevaisuudessa olemaan se normitilanne.
 
Sattuipa taas eilen lahden moottoritiellä, satasen rajoitus koska tiemerkinnät puuttuu:facepalm:

Se ei vielä haittaa, ajelin mittarissa 110km/h vasenta kaistaa possujunan ohi mikä liikkui sellainen 90km/h:facepalm::facepalm:, autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa, no syykin selvisi kun siellähän oli poliisi viidentenä ja kukaan ei saatana uskalla mennä ohi ja poliisin vierellä ajaa auto OHITUSKAISTALLA 90km/h! Ajoin kilometrin sen perässä ajoin kaksi, kolme siinä vaiheessa menin lähemmäksi vilkutin valoja että mene vittuun siitä ohituskaistalta niin mitä tekee poliisi, hiljentää ja pysäyttää mut! :facepalm:

Alkaa änkyttäminen että minä vaarannan liikennettä kun ajan liian lähellä edellä olevaa ja aivan turhaan vilkuttelen valoja, no kysyn että miten itse kun ajoitte kahden auton mitan päässä edellä olevasta (kuten minäkin kun valoja vilkuttelin) useamman kilometrin, kaikki muut jonossa myös ja osa vieläkin lähempänä ja kaiken kruuna urpo joka ajaa moottoritiellä vähintään 5km vasenta kaistaa tukkien ohittavat jotka ajaa suurinta sallittua alinopeutta ajavien ohi ja tämä keskustelu käytiin ihan passatin takapenkillä.

Ilmoitin vain että oliko muuta, jos aiot kirjoittaa sakon niin kiistän sen ja tuon oikeuteen videokuvaa miten tapahtumat meni, ilmoitti että saat suullisen huomautuksen, lähdin ulos ja jatkoin matkaa sanomatta sanaakaan.

Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.

Parasta oli että sain tämän possujunan uudestaan kiinni ja siellä ne ajeli sulassa jonossa ja itse vasenta kaistaa kaikista ohi:facepalm:
Laita nyt video saataville kun sellainen on olemassa. Niin mekin nähdään tätä toimintaa.
 
Ärsyttää ne, jotka tulevat 100km/h alueella perä eellä vastaan, kun itsellä on n. 105km/h todellista nopeutta ja ohituksen jälkeen rajoituksen muuttuessa useamman kilometrin matkalle 80km/h itsellä todellista nopeutta on n. 85km/h ja äskettäin ohitettu tulee perään roikkumaan ja saattaa jopa ohi vetää.

Se ei ärsytä, jos joku ajaa vaikka 75km/h satasen alueella, kunhan pitävät vauhdin samana myös ohituksen jälkeen.
 
Poliisin toimintaa ehkä kiinittää enemmän huomiota.

Mutta voidaan yleistää että poliisista ei kannata ottaa maalia liikenteeseen.

Vilkun nuuka käyttö, voi toki johtua siitä ettei haluta paljastaa mihin ovat menossa.
Niukat turvavälit, ehkä tarkkailevat lähempää muita autoilijoita, tai piilotuvat edellä olevan taaksen jne.
Nopeus valinnat hmm. no. syys varmasti siihenkin

Sivullisen on vaikea arvata millaisessa tehtävässä ko henkilöt ovat, jo se mikä voi näyttää sivulliselle huono osaamisena liikenteessä, voikin olla vaativan tehtävän taidokasta suorittamista :).

Jos siellä jossa motarilla on ollut joku varjostustehtävä ja ihan sattumaa että kohdalla on sitten vuorovaihtunut ja ovat vapautuneet liikennevalvontaa, tai vaihtoehtoisesti on puututtu senverran vaaralliseen tilanteeseen että toinen tehtävä jätetty kesken.

Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.

Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.

Toinen erikoinen tapaus sattui puolen yön jälkeen Tikkurilan lähettyvillä, kun ajelin melko kuppaisen näköisellä T4:sella Transportterilla kotia kohti, näin peilistä maijan kääntyvän 300 metrin päässä risteyksestä perääni ja päätin taas ajella rauhallisesti, kyseisellä pätkällä on tietöitä käynnissä ja nopeusrajoitus vaihtelee 50 ja 30 km/h välillä.
Siinä sitten ajoin mittarin mukaan 30 km/h kaivantojen kohdalla, kun maija liimautui perääni ja ajettiin sitten noin kilometri peräkkäin juuri nopeusrajoituksen mukaisesti, ennen kuin päättivät pysäyttää minut.
Pysähdyin bussipysäkille, jolloin molemmat konsta-aapelit tulivat siihen auton vierelle sohimaan sisään hyttiin sekä tavaratilaan taskulamppujen kanssa ja kun ei siellä ollutkaan ketään muita sanoivat tekevänsä ajokunnon valvontaa.
Puhalluttivat ja halusivat nähdä tavaratilan sisään, minkä esittelin kyllä kun ei siellä mitään ollut.
Kun puhalsin nollat ja muutenkaan eivät mitään löytäneet, niin menivät vähän pettyneen oloisina takaisin autoonsa, pyöräyttivät maijan ympäri ja lähtivät kaahaamaan reilua vauhtia takaisin Tikkurilaa kohti.
 
Ohitukset on kyllä joillekin vaikea paikka. Ajan tuttua pätkää jossa on satasen alueella muutama todella pitkä 2-3 kilometrin suora ja välissä mutkainen osuus samalla rajoituksella.

Saavutan kaukaa kolmen auton letkaa rajoituksen mukaan ajaen vakkarilla. Letkan vauhti noin 85. Vastaantulijoita ei näy koko suoran aikana. Ajattelen, että kerrankin käy tuuri ja pääsen kaikista ohi vakkari päällä. Laitan hyvissä ajoin vilkun ja lähden ohittamaan. Samantien etummaisen takaa lähtee kaksi autoa ohittamaan kiilaten eteeni ja joudun jarruttamaan ja keskeyttämään ohituksen. Seuraavalla suoralla ohitan hidastelijan ja saavutan pikkuhiljaa näitä kahta autoa. Mutkaisella osuudella näiden nopeus tippuu taas 85 ja suoran alkaessa kiihdytän ohi jolloin ohitettavat nostaa nopeutta yli rajoituksen. Hetken roikkuvat perässäni kunnes taas nopeus putoaa reilusti alle rajoituksen ja jäävät taakseni.

Ärsyttää se, että aikomukseni oli ohittaa siististi rajoituksen mukaan kaikki ja sitten nuo kaksi sankaria aiheuttivat ihan turhaan ylimääräistä ohjelmaa.
 
Liikaa vanhuksia liikkeellä arkisin. Edellä ajoi farkku-rolla 40 km/h (rajoitus 50) ja kun se kääntyi, sivukadulta eteen Skodillac joka toisti samat toimenpiteet ja bonuksena sen vaihdettua kaistaa marketin pihasta eteen Mondeo ja em. toistuu. Eläkeläisille pitäisi määrätä 2v välein auton käsittelykoe radalla ja ajokoe liikenteessä ja jos homma ei suju kortti pois. Pää ei käänny, peileihin ei katsella, mittareita ei katsella, perstuntumalla sahataan samoja tuttuja reittejä 40 vuotta vaikka väistämissäännöt olis muuttunu jo aikoja sitten.
 
Enenmmänkin ihmetystä kuin ärsytystä aiheuttamut tilanne Huittinen-Tampere välillä. Saa tiguan kiinni 100kmh alueella 105 todellista itsellä ja sillä noin 90kmh. Kunnes tulee 80kmh alue tiguan ajaa samaa vauhtia kuten myös 50 rajoitusalueella tietyömaalla ja katoaa horisonttiin. Saan taas kiinni 100 alueella kun tiguanilla vauhtia alle 90kmh ja menen ohi. Siellä nainen roikkuu ratissa naama kiinni tuulilasissa eikä varmaan mitään hajua rajoituksista tai vakkarista. Meneekö jotkut tuolla ihan nollataulussa?
 
Heti perään avautuminen. Ajoin äsken 6km paikallisen pitäjän läpi jonossa kun Audi A3 kuski ajoi koko matkan 20km/h 50 alueella. Siihen vielä kuusi liikenneympyrää, niin meinasi jo perse revetä.
 
Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.

Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä? :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 504 564
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom