Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No ihan syystä ottivat takapenkille jos näin koet asian.
Voit vaikka pitää turvavälin ja olla vilkuttamatta valoja. Et sinä jonota paikallaan seisten vaan olet liikkuvassa autossa, joka lähestyy määränpäätä vain hieman hitaammin kuin jos baana olisi vapaa. Rennompaa olisi jopa odotella siellä oikealla kaistalla kunnes jossain kohtaa vasen vapautuu.Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?
Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.
Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.
Itse pitäisin tööttiä pohjassa niin kauan kunnes törttö poistuu tieltä. Noista menen kyllä tilaisuuden tullen vaikka oikealta ohi kun paikka tulee ja niin olisi voinut se possujunakin mennä.Voit vaikka pitää turvavälin ja olla vilkuttamatta valoja. Et sinä jonota paikallaan seisten vaan olet liikkuvassa autossa, joka lähestyy määränpäätä vain hieman hitaammin kuin jos baana olisi vapaa. Rennompaa olisi jopa odotella siellä oikealla kaistalla kunnes jossain kohtaa vasen vapautuu.
Mutta oliko tilanteesta tosiaan video? Tekstinä ei ihan täysin tilannekuva välity.
Kummasti löytyy näille viranomaisrikollisille vertaistukea. En olisi osannut odottaa.Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.
Kuka on antanut vertaistukea viranomaisrikollisille? Jos tapahtumat menivät kuten kerrottiin, niin sitten poliisit ovat toimineet väärin ja sillä siisti.Kummasti löytyy näille viranomaisrikollisille vertaistukea. En olisi osannut odottaa.
Kiusaamisen lisäksi laiminlöivät tehtävänsä, kun kerran olivat joutilaita. Siihen vierellä ajelleeseen törppöön eivät ilmeisesti ottaneet mitään kontaktia.
Toki kunnon turvaväli täytyy pitää, mutta tarinassahan huomionarvoista oli, että edes kyrvät eivät sitä viitsi tehdä.
Tosiaan poliisin sakotusmanuaalissa huomautuksen saa alle 2sek turvavälistä ja alle 1sek poliisin kuuluisi kirjoittaa sakko. Olettaisin että huomioivat oman puutteellisen välinsä kun eivät toimineet niinkuin viranomaisen pitäisi toimia.Jos tapahtumat menivät kuten kerrottiin, niin sitten poliisit ovat toimineet väärin ja sillä siisti.
Poliisin toimintaa ehkä kiinittää enemmän huomiota.Niinpä taas tietenkin. Hohhoijaa näitä yleistyksiä...
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua ja saavutan edessä ajavaa joka ajaa samaa vauhtia oikealla olevan kanssa eikä mene ohi niin mitä voin tehdä kun siellä ei seurata peilejä?
Vilkutin valoja jo hyvissä ajoin, odotin varmaan sen 3km välillä valoja vilkuttaen kunnes kyllästyin ja menin hieman lähemmäksi (väliä se pari auton mittaa) ja vielä enemmän vasemmalle ja vilkutin valoja lisää ja silti ei tapahdu mitään.
Tässä vaiheessa siis poliisi hidasti, tuli mun taakse ja pysäytti.
Jos auton mitalla tarkoitat sitä ajoneuvon mittaa (4-5metriä , eli turvaväli luokkaa 10m), niin toki tuossa kai ensimmäistä lukuunottamatta saisi ohjata kaikki tiensivuun.autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa,
Sä et nyt vissiin tajua, jos moottoritiellä on satasen rajoitus ja ajan vasenta kaistaa suurinta sallittua j
Ensin pitäisi kai määritellä se alinopeus. Periaatteessa olen samaa mieltä.Suomessakin pitäisi sakottaa ankarammin alinopeutta ajavia liikenteen vaarantamisesta kuten saksassakin tehdään.
Ensin pitäisi kai määritellä se alinopeus. Periaatteessa olen samaa mieltä.
Meinaat että motarilla ei saisi ohittaa jos ohitettavan nopeus on lähellä korkeinta sallittua ?Ohituksen kanssa viivästely olisi varmaan helpompi sakotuskohde, varsinkin moottoritiellä. Jos menee useampi minuutti päästä jostain ohi niin...
Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.
(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Juuri viikonloppuna oli ihme veijari liikenteessä. Vakkari päällä ohittelin hitaammin kulkevia ja erään auton vierellä kyseinen auto alkoi yhtäkkiä kiihdyttämään, mutta ei saanut tilaa tulla eteen vasemmalle kaistalle. Kun olin jonon ohittanut ja mennyt takaisin oikealle kaistalle, niin tyyppi kiihdytteli railakasta vauhtia ohi ja siirtyi eteen ja välittömästi alkoi hidastelu reilusti alle nopeusrajoituksen. Joillain vain käy erikoisia suonenvetoja...Yllättävän monella kokovartalokyrvällä se nopeus nousee, kun siihen vasemmalle vierelle ilmestyy joku motarilla (jos nopeusero on pieni) Nämä aaltoilijat ovat muutenkin varmaan sellaisia, että ajavat ilman vakkaria. Vittumaisimpia ovat ne, joilla nopeus alamäessä menee +10-15 km/h. Tällaisen kanssa saa "nauttia" 1-tiellä pitkään, kun tyhmimmät kelaavat aina vaan uudestaan ohi, kun itsellä on vakkari päällä. Välillä on satojakin metrejä kaulaa, mutta sopivassa alamäessä aaltoilija rullaa ohi hyytyäkseen seuraavaan ylämäkeen. Parhaimmillaan huomaa, että vielä tasamaalla tuntuu olevan "kiimaa" päästä seuraavan auton ohi. Siitä sitten nenän eteen ja -20 km/h ylämäkeen. Prkl. Vuosien varrella pari idioottia on luullut, että kilpailen (vakkari päällä). Vaikka -40 km/h jäykkäniskat suoraan eteen on reipasta ylinopeutta ajaessa helvetin rasittavia, niin siltikin mieluummin näin, kuin tuo motarin 110-130 km/h villi länsi, jossa on kaikki ajotaidottomat mukana. Jos tuolla "juuri törkeän halvemmalla puolella" vauhdilla joku tulee törkeää takaa ohi, niin se yleensä ei jää runkkaamaan rinnalle, jos antaa tilaa pienessä välissä.
(Vakkaritkin muuten aiheuttaa pientä aaltoilua, liekä manuaali+vakkari yhdistelmä, jossa jyrkemmässä mäessä ei enää voima riitä? Alamäessä vastaavasti ei jarruta tarpeeksi.)
Mahtaiskohan 1-tiellä riiittää pelkkä paska vakkari tuottamaan jonkun 20 km/h nopeuseron ylä- ja alamäkien välillä? Vauhtia kuitenkin on yleensä se 120+ km/h, että harvempi auto siinä enää paljoa rullaamalla kiihtyy. Toki onhan tuossa paljon jyrkkiä mäkiä, että jossain tilanteessa ehkä mahdollista. Toisaalta aaltoilu olisi varmaan paljon pahempi ongelma, jos tuo olisi vakkarikohtainen. Vakkarin vaikutuksen lähinnä huomaa, jos nopeudet ovat muutaman km/h sisällä toisistaan.Kaikkien autojen vakionopparit eivät osaa käyttää jarruja jos moottorijarru ei riitä alamäessä pitämään vauhtia haluttuna. Ei taida vieläkään olla läheskään kaikissa uusissakaan sitä ominaisuutta.
Laita nyt video saataville kun sellainen on olemassa. Niin mekin nähdään tätä toimintaa.Sattuipa taas eilen lahden moottoritiellä, satasen rajoitus koska tiemerkinnät puuttuu
Se ei vielä haittaa, ajelin mittarissa 110km/h vasenta kaistaa possujunan ohi mikä liikkui sellainen 90km/h, autot siis yhden tai kahden auton mitan päässä toisistaan ja näitä autoja oli varmaan 20kpl tässä junassa, no syykin selvisi kun siellähän oli poliisi viidentenä ja kukaan ei saatana uskalla mennä ohi ja poliisin vierellä ajaa auto OHITUSKAISTALLA 90km/h! Ajoin kilometrin sen perässä ajoin kaksi, kolme siinä vaiheessa menin lähemmäksi vilkutin valoja että mene vittuun siitä ohituskaistalta niin mitä tekee poliisi, hiljentää ja pysäyttää mut!
Alkaa änkyttäminen että minä vaarannan liikennettä kun ajan liian lähellä edellä olevaa ja aivan turhaan vilkuttelen valoja, no kysyn että miten itse kun ajoitte kahden auton mitan päässä edellä olevasta (kuten minäkin kun valoja vilkuttelin) useamman kilometrin, kaikki muut jonossa myös ja osa vieläkin lähempänä ja kaiken kruuna urpo joka ajaa moottoritiellä vähintään 5km vasenta kaistaa tukkien ohittavat jotka ajaa suurinta sallittua alinopeutta ajavien ohi ja tämä keskustelu käytiin ihan passatin takapenkillä.
Ilmoitin vain että oliko muuta, jos aiot kirjoittaa sakon niin kiistän sen ja tuon oikeuteen videokuvaa miten tapahtumat meni, ilmoitti että saat suullisen huomautuksen, lähdin ulos ja jatkoin matkaa sanomatta sanaakaan.
Urpoja löytyy myös poliisista, mutta oli aika wtf fiilis kun mut pysäytti ja pyysi autoonsa.
Parasta oli että sain tämän possujunan uudestaan kiinni ja siellä ne ajeli sulassa jonossa ja itse vasenta kaistaa kaikista ohi![]()
Poliisin toimintaa ehkä kiinittää enemmän huomiota.
Mutta voidaan yleistää että poliisista ei kannata ottaa maalia liikenteeseen.
Vilkun nuuka käyttö, voi toki johtua siitä ettei haluta paljastaa mihin ovat menossa.
Niukat turvavälit, ehkä tarkkailevat lähempää muita autoilijoita, tai piilotuvat edellä olevan taaksen jne.
Nopeus valinnat hmm. no. syys varmasti siihenkin
Sivullisen on vaikea arvata millaisessa tehtävässä ko henkilöt ovat, jo se mikä voi näyttää sivulliselle huono osaamisena liikenteessä, voikin olla vaativan tehtävän taidokasta suorittamista.
Jos siellä jossa motarilla on ollut joku varjostustehtävä ja ihan sattumaa että kohdalla on sitten vuorovaihtunut ja ovat vapautuneet liikennevalvontaa, tai vaihtoehtoisesti on puututtu senverran vaaralliseen tilanteeseen että toinen tehtävä jätetty kesken.
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä?Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.
Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä?![]()
Siinäpä tuli suoritettua laiton paikanetsintä. Ja ei, sillä ei ole merkitystä, että tavaratilaa näytettiin "vapaaehtoisesti".halusivat nähdä tavaratilan sisään, minkä esittelin kyllä kun ei siellä mitään ollut.
Siinäpä tuli suoritettua laiton paikanetsintä. Ja ei, sillä ei ole merkitystä, että tavaratilaa näytettiin "vapaaehtoisesti".
Mitä tai mikä on "laiton paikanetsintä"?Siinäpä tuli suoritettua laiton paikanetsintä. Ja ei, sillä ei ole merkitystä, että tavaratilaa näytettiin "vapaaehtoisesti".
Ja ajoivat sen vuoksi ohi vilkut päällä? Ok.Poliisit todennäköisesti epäilivät rattijuopoksi kun 30 rajoitusta noudatti. :-D
No se on luonnollisesti paikanetsintä mille ei ole laillisia perusteita.Mitä tai mikä on "laiton paikanetsintä"?
Tyhjät kaistat ja ajelit silti vasenta?Liittyen motarikeskusteluun. Itse ajelin vasenta kaistaa eräänä päivänä ja joku mersu kyhnytti edessä 100kmh, 120kmh alueella vasenta kaistaa. Tyhjät kaistat tässä tilanteessa
Kuten kirjoitin, edessä ja takana oli autoja. Olin valmiiksi vasemmalla koska ohitin aiemmin rampilta juuri tulleita autoja jotka ajoivat hitaammin oikeaa kaistaa. Tämän jälkeen tyhjät kaistat hyvän matkaa meidän kahden välittömässä, sen hetkisessä alueessa, eli olisi ollut Mersulla rutkasti aikaa siirtyä oikealle, vaan kyllä se oli liimattuna vasemmalle eikä saavuttanut edessä olevia. Takana kyllä saavutettiin jo meitä, joten oikealta ohi. Poliisi taisi rampilta tulla ja huomasi tilanteen.Tyhjät kaistat ja ajelit silti vasenta?
Rupisia vanhoja autoja pysäytellään jostain syystä muutenkin enemmän, vaikka ajotavassa tai kuljettajan habituksessa ei olisi mitään poikkeavaa. Eikä siinä renkaiden kulutuspintaa mittailla. Ilmeisesti vanha auto profiloidaan epäilyttäväksi, jos alueella on äskettäin sattunut tai vaikka muuten välillä sattuu jotain. Mistä niistä tietää. Ehkä on vaan profilointiasia, että niillä todennäköisemmin ajetaan kännissä tms, ja kun aikaa on niin voihan sitä randomisti ratsata autoja toivoen löytävänsä vaikka pyörävarkaan. Oikeastihan sekin on jo aika epäilyttävää jos joku ajaa pimeän aikaan autolla, ja vissiin sitten "syytä epäillä".Hieman kyllä kyseenalaistan sen, että menivätköhän ne tapahtumat nyt ihan niin kuin ne tuossa kerrottiin, mutta pakkohan sen on pitää paikkaansa, kun se on internettiin kirjoitettu. Kyseessä tosin oli kertomuksenkin mukaan "kuppainen Transporter", joka ajoi ilmeisen varovaisesti, mahdollisesti alle rajoituksen. Jos alueella on tehty vaikka murtoja ja vastaava ajoneuvo sopii riittävällä tasolla tuntomerkkeihin tuon varovaisuuden lisäksi, niin eiköhän siinä jo täyty kriteerit tarkistaa kuljettajan kunto ja pyytää nähdä tavaratilaan.
Mitenkäs tämä nyt suomessa menikään.![]()
Paikanetsintä tarkoittaa pakkokeinolain mukaista etsintää muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa, johon on pääsy estetty, tai kulkuneuvossa. Sen suorittamista varten tulee täyttyä paikanetsinnän edellytykset, jotka ovat muuten samat kuin kotietsinnän suorittamiselle, mutta epäiltävästä rikoksesta ei tarvitse olla säädetty vähintään 6 kk:n rangaistusta. Paikanetsinnässä on noudatettava samoja määräyksiä kuin kotietsinnässä: mm. etsinnän tarkoitus on kerrottava ja annettava kopio kirjallisesta etsintäpäätöksestä tai kerrottava miten tiedot päätöksestä saa jälkikäteen jos etsintä on suoritettu niin kiireellisesti, ettei päätöstä vielä ole.Mitä tai mikä on "laiton paikanetsintä"?
Ja sinä kuvittelit, että tekivät tuon sinun vuoksesi, tai muuten vain ilman syytä?![]()
Hieman kyllä kyseenalaistan sen, että menivätköhän ne tapahtumat nyt ihan niin kuin ne tuossa kerrottiin, mutta pakkohan sen on pitää paikkaansa, kun se on internettiin kirjoitettu. Kyseessä tosin oli kertomuksenkin mukaan "kuppainen Transporter", joka ajoi ilmeisen varovaisesti, mahdollisesti alle rajoituksen. Jos alueella on tehty vaikka murtoja ja vastaava ajoneuvo sopii riittävällä tasolla tuntomerkkeihin tuon varovaisuuden lisäksi, niin eiköhän siinä jo täyty kriteerit tarkistaa kuljettajan kunto ja pyytää nähdä tavaratilaan.
Poliisimiehillä ja -naisilla on välillä vähän erikoisia manööverejä liikenteessä.
Kerran ajelin tässä keväällä tuolla profiilikuvan avolla katto auki Mechelininkatua keskustaa kohti ja takapuskuriini liimaantui harmaa Transportteri, taustapeilistä tunnistin tämän siviiliautoksi ja ihan periaatteesta ajoin juuri tasan rajoitusten mukaan, sekä hiljensin todella hyvissä ajoin valoihin.
Portteri jaksoi roikkua perässäni parit valot, kunnes kolmansien valojen kohdalla löi vilkut päälle ja tempaisi reilua vauhtia ohi punaisia päin.
Parit valot menivät pillit päällä läpi punaisia päin ja sitten heittivät pillit pois ja jatkoivat taas rauhallista köröttelyä.
Toinen erikoinen tapaus sattui puolen yön jälkeen Tikkurilan lähettyvillä, kun ajelin melko kuppaisen näköisellä T4:sella Transportterilla kotia kohti, näin peilistä maijan kääntyvän 300 metrin päässä risteyksestä perääni ja päätin taas ajella rauhallisesti, kyseisellä pätkällä on tietöitä käynnissä ja nopeusrajoitus vaihtelee 50 ja 30 km/h välillä.
Siinä sitten ajoin mittarin mukaan 30 km/h kaivantojen kohdalla, kun maija liimautui perääni ja ajettiin sitten noin kilometri peräkkäin juuri nopeusrajoituksen mukaisesti, ennen kuin päättivät pysäyttää minut.
Pysähdyin bussipysäkille, jolloin molemmat konsta-aapelit tulivat siihen auton vierelle sohimaan sisään hyttiin sekä tavaratilaan taskulamppujen kanssa ja kun ei siellä ollutkaan ketään muita sanoivat tekevänsä ajokunnon valvontaa.
Puhalluttivat ja halusivat nähdä tavaratilan sisään, minkä esittelin kyllä kun ei siellä mitään ollut.
Kun puhalsin nollat ja muutenkaan eivät mitään löytäneet, niin menivät vähän pettyneen oloisina takaisin autoonsa, pyöräyttivät maijan ympäri ja lähtivät kaahaamaan reilua vauhtia takaisin Tikkurilaa kohti.
Näitä tulee kyllä yllättävän paljon. Omalla kohdalla helpotti, kun aikoinaan aloin ajattelemaan autoa pikemminkin työkaluna keräilyesineen sijaan.Se että jälleen auton pesun yhteydessä löyty pari uutta naarmua. Selvästi parkkipaikalla tulleet. No onneksi pieniä ja muutaman kerran vahalla korjautunee siihen pisteeseen ettei häiritse.
Näyttelyesineen ("pyhän lehmän") paikka on näyttelyssä tai vitriinissä, eikä missään julkisella parkkipaikalla.Ei varmaan sulle. Käykö jos tulen huomenna vähän raapimaan sitten? Ai ei?
Valitettavasti autoni ei ole huomenna julkisella paikalla.Mikä aika sulle kävis? Voisin vaikka peräkoukulla muotoilla. Etu- vai takapuskuri?![]()
Auto on käyttöesine, eikä mikään pyhä lehmä. Käytössä tulee pientä kulumaa ja klommoa. Mitä väliä?
Puhutaan kuitenkin yleisesti ottaen yli 10k maksavasta käyttöesineestä, eli pikkasen enemmän, kun sun kalsarit.Auto on käyttöesine, eikä mikään pyhä lehmä. Käytössä tulee pientä kulumaa ja klommoa. Mitä väliä?
Ostan 30k€ auton, joka näyttää kohtuullisen siistiltä ja käytän sitä jokusen vuoden, jonka jälkeen sen arvo on 15-20k€. Sitten sen voi vaihtaa taas uudempaan ja toistaa sykliä tarpeen mukaan. Auto on maailman paskin sijoitus, eikä niillä pikkunaarmuilla ole juurikaan vaikutusta hintaan, jos ei kyse sitten ole oikeasti täysin uudesta autosta, jolloin sen voisi olettaa olevan ainakin hetken aikaa ilman naarmuja. Joskus nuorempana sitä kuvitteli auton olevan jotain muutakin kuin liikkumisväline ja silloin sitä myös oli enemmän huolissaan niistä pienemmistäkin naarmuista.No jos ajelee jollain muutaman satasen ropposella niin lommot vaan tuo luonnetta siihen. Mutta jos ajelee vähänkään kalliimmalla minkä haluaa pysyvän kunnossa ja pitävän hintansa mahdollisimman hyvin niin kyllä ne haittaa. Vai ostaisitko 30k€ auton mikä on naarmuja ja lommoja täynnä?