Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En nyt jaksanut kunnolla lukea mutta eihän täällä nyt väitetty abs-jarrujen lyhentävän jarrutusmatkaa? Nehän nimenomaan lisää sitä. Toki mahdollistaa ohjaamisen samalla kun polkee jarrua lattiaan.
Mahdollista vain soralla, lumella tms irtopinnalla. Kuivalla asfaltilla ABS pysähtyy nopeammin. Vertaatko lukkojarrutukseen?
 
Mahdollista vain soralla, lumella tms irtopinnalla. Kuivalla asfaltilla ABS pysähtyy nopeammin. Vertaatko lukkojarrutukseen?

Lukkoon joo. Toki ei mullakaan mitään tilastoa ole käsillä mutta ei kai noita huvikseen aikalailla kaikki ota pois rata-peleistään ketä tiedän.

Onko asvaltilla sitten ajatuksena että lukkoon polkiessa katoais pito ja siksi matka kasvais? Eihän siinä muuten voi abseilla matka lyhentyä.
 
Onko asvaltilla sitten ajatuksena että lukkoon polkiessa katoais pito ja siksi matka kasvais? Eihän siinä muuten voi abseilla matka lyhentyä.
Vinkuvan renkaan kitka on pienempi kun se liukuu, verrattuna siihen kun pito säilytetään.

Sliding friction is friction that acts on objects when they are sliding over a surface. Sliding friction is weaker than static friction. That's why it's easier to slide a piece of furniture over the floor after you start it moving than it is to get it moving in the first place.
 
Vinkuvan renkaan kitka on pienempi kun se liukuu, verrattuna siihen kun pito säilytetään.

Sliding friction is friction that acts on objects when they are sliding over a surface. Sliding friction is weaker than static friction. That's why it's easier to slide a piece of furniture over the floor after you start it moving than it is to get it moving in the first place.

Hmmh eli ilman abseja on silti lyhyempi jos osaa jarruttaa "optimaalisesti". No, harvapa varmasti nopeassa tilanteessa osaa.
 
Lukkoon joo. Toki ei mullakaan mitään tilastoa ole käsillä mutta ei kai noita huvikseen aikalailla kaikki ota pois rata-peleistään ketä tiedän.
En tiedä mitä kaikkia tarkoitat.
Veikkaan että kyse on hauskuudesta, jos radalla huvitellaan, niin ilonpilaajat pois.
Jos taasen ajetaan kilpaa sääntöjen mukaan niin voi olla kielletty säännöissä.
Tai sitten ovat sellaiset absit mitkä eivät sovi kyseiseen touhuun pelkästään nappia vääntämällä.

Miten tämän saisi ketjuun sopimaan, kun ei tuollainen ärsytä.
 
Ai että kun välillä repee perse näiden lahtelaisten kuskien kanssa. Ajelen lähes päivittäin Launeella McDonaldsin nurkilla, niin Hennalan suunnasta tullessa Tapparakadun ja Launeenkadun risteys on niiiiiiin vaikea, kun ollaan kääntymässä oikealle etelän suuntaan Launeenkadulle. Ei tajuta, että siinä on se saatanan pallo- ja nuolivalo osoittamaan, että oikealle voi kääntyä. Useasti joutuu sitä tööttiä huudattamaan, kun se valoissa ensimmäisenä oleva ei tajua, että on vihreällä se nuolivalo. Paras on kyllä ollut joku hevoskuljettaja, joka ei sen nuolivalon ollessa vihreällä mennyt ja sitten pallovalon ollessa vihreä ei ensimmäisen (lyhyen) tööttäyksen jälkeen tajunnut lähteä liikkeelle, ja toka tööttäys (vähän pidempi...), eikä vieläkään siellä kopissa meinata herätä, että saa mennä. Piti sitä räikkää huudattaa varmaan se 5+ sekuntia, ennen kuin kopissa kuski heräsi.

Toinen heti perään on, kun pohjoisen suunnasta Launeenkadulta käännytään vasemmalle Pohjoiselle Liipolankadulle (bussien takia muutettu siten, että Launeenkatua etelästä tulevat väistävät yllä mainitun risteyksen suunnasta sekä Pohjoiselta Liipolankadulta tulevia) niin ihmiset jäävät arpomaan, että saako mennä (äskeinen hevoskuljettaja tässäkin, hyvä ettei pysähtynyt keskelle risteystä...). Kuinkahan monta vuotta tuokin järjestely on ollut tuossa... Ja sit vedetään kahdella kaistalla, kun ollaan kääntymässä vasemmalle sinne Mäkkäriin sen lotjansa kanssa.

Ja sama risteys, kun tullaan Pohjoisen Liipolankadun suunnalta ja ollaan kääntymässä oikealle (Launeenkatua pohjoiseen), niin porukka vetää aika härskisti kahdella kaistalla, kun ei vaan osata käyttää sitä rattia. Taas saa räikkää huudattaa kun viereiseltä kaistalta nokkaa viistäen vedetään auto puolittain (oikeanpuoleiselle) kaistalle...

Tässä ilmakuva alueesta, koska Street View liian vanha...
 
Ai että kun välillä repee perse näiden lahtelaisten kuskien kanssa. Ajelen lähes päivittäin Launeella McDonaldsin nurkilla, niin Hennalan suunnasta tullessa Tapparakadun ja Launeenkadun risteys on niiiiiiin vaikea, kun ollaan kääntymässä oikealle etelän suuntaan Launeenkadulle. Ei tajuta, että siinä on se saatanan pallo- ja nuolivalo osoittamaan, että oikealle voi kääntyä. Useasti joutuu sitä tööttiä huudattamaan, kun se valoissa ensimmäisenä oleva ei tajua, että on vihreällä se nuolivalo. Paras on kyllä ollut joku hevoskuljettaja, joka ei sen nuolivalon ollessa vihreällä mennyt ja sitten pallovalon ollessa vihreä ei ensimmäisen (lyhyen) tööttäyksen jälkeen tajunnut lähteä liikkeelle, ja toka tööttäys (vähän pidempi...), eikä vieläkään siellä kopissa meinata herätä, että saa mennä. Piti sitä räikkää huudattaa varmaan se 5+ sekuntia, ennen kuin kopissa kuski heräsi.

Toinen heti perään on, kun pohjoisen suunnasta Launeenkadulta käännytään vasemmalle Pohjoiselle Liipolankadulle (bussien takia muutettu siten, että Launeenkatua etelästä tulevat väistävät yllä mainitun risteyksen suunnasta sekä Pohjoiselta Liipolankadulta tulevia) niin ihmiset jäävät arpomaan, että saako mennä (äskeinen hevoskuljettaja tässäkin, hyvä ettei pysähtynyt keskelle risteystä...). Kuinkahan monta vuotta tuokin järjestely on ollut tuossa... Ja sit vedetään kahdella kaistalla, kun ollaan kääntymässä vasemmalle sinne Mäkkäriin sen lotjansa kanssa.

Ja sama risteys, kun tullaan Pohjoisen Liipolankadun suunnalta ja ollaan kääntymässä oikealle (Launeenkatua pohjoiseen), niin porukka vetää aika härskisti kahdella kaistalla, kun ei vaan osata käyttää sitä rattia. Taas saa räikkää huudattaa kun viereiseltä kaistalta nokkaa viistäen vedetään auto puolittain (oikeanpuoleiselle) kaistalle...

Tässä ilmakuva alueesta, koska Street View liian vanha...
Jep, hämeenlinnassa täysin sama tiiriössä kun kääntyy pälkäneentieltä prismalle. Joku katumaasturi aikanaan, meinasin saatana vetää kontista sisään kun kiskasi liinat kiinni vaikka vihreä nuolivalo palaa, torvea kerran vai kaksi niin liikkui. Pääsi 200m päähän seuraaviin vastaaviin valoihin, tässä kohtaa menin itse jo toisella kaistalla ja ihmttelin valoissa seisoessa kun torvi soi kääntyvien kaistalla. No sama maasturihan se sielä, täysin sama tilanne. Miten vajukki pitää olla ettei voi muistaa, että 20.7 sekuntia aiemmin on samasta asiasta huomautettu...

Ylipäänsä kun väki keskittyisi siihen ajamiseen niin vältyttäisiin aika saatanan monelta ongelmalta.
 
Hmmh eli ilman abseja on silti lyhyempi jos osaa jarruttaa "optimaalisesti". No, harvapa varmasti nopeassa tilanteessa osaa.
Siis oliko joku siinö uskossa, että lukkojarrutus on tehokas tapa pysähtyä ja ainoa haittapuoli on se ettei liukuva rengas ohjaa :lol:.

Tiedoksi: rata autoista napsitaan absit pois aika monesta syystä, ensinnäkin kuski on suht kokenut sille tietylle autolle, jolloin jarrutus on toistettavasti tehokasta vs hätäjarrutus satunnaiselle kuskille. Toisekseen jarrujen tasapainoa, kokoa jne säädetään, jolloin tehdas abs järjestelmä on varmaan suht hukassa ja sitten vielä kaikki erikoistapaukset kun autoa sidotaan mutkissa jarrulla jne niin saa olla suht älykäs järjestelmä tai sitten ei älyä ollenkaan ja painaahan se myös enemmän. Lisäksi esim boschilta on saatavissa kilpakäyttöön tehty erillinen konffattava abs järjestelmä mitä kyllä ammattitasolla käytetään mutta tais olla n. 10k€ hinnassa se systeemi mitä joskus ihmettelin
 
Ei tajuta, että siinä on se saatanan pallo- ja nuolivalo osoittamaan, että oikealle voi kääntyä.
Jep, hämeenlinnassa täysin sama
Ei käsitystä miten esimerkit toteutettu, mutta joissain paikoissa sijoittelu/näkyvyys/järjestely ei ihan parhaita käytettävyyden kannalta, eli en ihmettele jos niihin välillä jäädään vihreillä seisoskeleen. Vaki risteyksenkin käyttäjälle hama voi tulla jos normi reitti on suoraan.

Mutta joo, vihreissä seivon perässä seisoskelu ärsyttää varsinkin silloin jos viivytyksen seurauksena myöhästytään edellisestä vihreistä aallosta. Saisi autoissa olla se perustöötin lisäksi joku herätys merkki, pitkien vilkuttelua kukaan huomaa, kun tapitetaan sitä punaista palloa.
 
Saisi autoissa olla se perustöötin lisäksi joku herätys merkki, pitkien vilkuttelua kukaan huomaa, kun tapitetaan sitä punaista palloa.
Tai kännykkää. Uuden tieliikennelain myötä pysähdyksissä kännykkää saa toki räpeltää, mutta ei kai kenenkään elämä pilalle menisi, jos ei ihan joka sekunti ole reagoimassa WA, FB, IG tai mitä WTF näitä nyt onkaan.
 
Siis oliko joku siinö uskossa, että lukkojarrutus on tehokas tapa pysähtyä ja ainoa haittapuoli on se ettei liukuva rengas ohjaa :lol:.

Tiedoksi: rata autoista napsitaan absit pois aika monesta syystä, ensinnäkin kuski on suht kokenut sille tietylle autolle, jolloin jarrutus on toistettavasti tehokasta vs hätäjarrutus satunnaiselle kuskille. Toisekseen jarrujen tasapainoa, kokoa jne säädetään, jolloin tehdas abs järjestelmä on varmaan suht hukassa ja sitten vielä kaikki erikoistapaukset kun autoa sidotaan mutkissa jarrulla jne niin saa olla suht älykäs järjestelmä tai sitten ei älyä ollenkaan ja painaahan se myös enemmän. Lisäksi esim boschilta on saatavissa kilpakäyttöön tehty erillinen konffattava abs järjestelmä mitä kyllä ammattitasolla käytetään mutta tais olla n. 10k€ hinnassa se systeemi mitä joskus ihmettelin


Niin, lähinnä logiikka itsellä toimi niin että abs pätkii jarrua --> tehottomampi (kuten onkin mikäli jarrua polkee optimaalisesti). Käytännössä tuotahan ei tarvitse kenenkään ajatella, koska aikalailla kaikissa katuautoissa se abs on. Asvaltilla ei oo itsellä tullut ratailtua kuin kerran, niin sitäkään ei tarvitse niin ajatella. Omat laitteet on jäälle ja soralle rakenneltu ja siellä napsin itse ne absit pois jo senkin takia että tietyissä tilanteissa ohjaan autoa jarrulla.
 
Niin, lähinnä logiikka itsellä toimi niin että abs pätkii jarrua --> tehottomampi (kuten onkin mikäli jarrua polkee optimaalisesti). Käytännössä tuotahan ei tarvitse kenenkään ajatella, koska aikalailla kaikissa katuautoissa se abs on. Asvaltilla ei oo itsellä tullut ratailtua kuin kerran, niin sitäkään ei tarvitse niin ajatella. Omat laitteet on jäälle ja soralle rakenneltu ja siellä napsin itse ne absit pois jo senkin takia että tietyissä tilanteissa ohjaan autoa jarrulla.
Vielä tiivistetysti:

ABS lyhentää jarrutusmatkaa auttamalla pitämään kitkan mahdollisimman suurena renkaiden ja tienpinnan välillä. Lukkojarrutus ei ole tehokas tapa jarruttaa ja koska harva taviskuski osaa optimoida sitä kitkaa, niin ABS tulee tässä avuksi, eli taviskin voi sen kanssa runtata hätätilanteessa jarrun pohjaan ja pysäyttää auton tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, samalla säilyttäen kohtuullisesti auton ohjattavuuden. Rata-autot ja niiden tarpeet ovat sitten ihan eri asia.

 
Vielä tiivistetysti:

ABS lyhentää jarrutusmatkaa auttamalla pitämään kitkan mahdollisimman suurena renkaiden ja tienpinnan välillä. Lukkojarrutus ei ole tehokas tapa jarruttaa ja koska harva taviskuski osaa optimoida sitä kitkaa, niin ABS tulee tässä avuksi, eli taviskin voi sen kanssa runtata hätätilanteessa jarrun pohjaan ja pysäyttää auton tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, samalla säilyttäen kohtuullisesti auton ohjattavuuden. Rata-autot ja niiden tarpeet ovat sitten ihan eri asia.



Kiitos kun sanot saman uudestaan minkä minä jo itse olen pariin kertaan sanonut.
 
Niin, lähinnä logiikka itsellä toimi niin että abs pätkii jarrua --> tehottomampi (kuten onkin mikäli jarrua polkee optimaalisesti).
Ehkä jossain vanhemmissa autoissa. Uudemissa ABS:t on jo niin kehittyneet, että ne jarruttaa siinä pidon rajalla paremmin kuin ihminen voisi koskaan tehdä. Ei nykyautoissa enää ole sellaista pumppausta vaan jarruvoimaa vähennetään vain sen verran että pyörä pyörii ja lukkiutuminen tunnistetaan niin nopeasti että kuski ei välttämättä edes huomaa, että rengas kävi lukossa. Lisäksi ABS optimoi sen jarrutuksen per rengas, jota yhdellä polkimella ei voi ihminen tehdä.
 
Moottoripyörissä taitaa parhaat absit olla. Itse en ole kokeillut mutta on tullut jo järjestelmiä missä voi vetää jarrut pohjaan vaikka on kaarteessa polvi maassa, ilman että pito lähtee.
 
Ehkä jossain vanhemmissa autoissa. Uudemissa ABS:t on jo niin kehittyneet, että ne jarruttaa siinä pidon rajalla paremmin kuin ihminen voisi koskaan tehdä. Ei nykyautoissa enää ole sellaista pumppausta vaan jarruvoimaa vähennetään vain sen verran että pyörä pyörii ja lukkiutuminen tunnistetaan niin nopeasti että kuski ei välttämättä edes huomaa, että rengas kävi lukossa. Lisäksi ABS optimoi sen jarrutuksen per rengas, jota yhdellä polkimella ei voi ihminen tehdä.
Jep. Tässä vielä perusteellisesti selostettuna:
TLDR: Joissain poikkeuksellisissa oloissa lukkojarrutus voi olla lukkiutumatonta tehokkaampi, mutta normaaleissa tieolosuhteissa yleensä aina ABS voittaa.
 
Vielä tiivistetysti:

ABS lyhentää jarrutusmatkaa auttamalla pitämään kitkan mahdollisimman suurena renkaiden ja tienpinnan välillä. Lukkojarrutus ei ole tehokas tapa jarruttaa ja koska harva taviskuski osaa optimoida sitä kitkaa, niin ABS tulee tässä avuksi, eli taviskin voi sen kanssa runtata hätätilanteessa jarrun pohjaan ja pysäyttää auton tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, samalla säilyttäen kohtuullisesti auton ohjattavuuden. Rata-autot ja niiden tarpeet ovat sitten ihan eri asia.



soratiellä abs pidentää jarrutusmatkaa
 
soratiellä abs pidentää jarrutusmatkaa
Ei voi yleistää. Väittäisin, että keskimääräisellä Suomalaisella soratiellä abs lyhentää jarrutusmatkaa.

Kelirikkoaikana voi kovapintainen, mutta muuten pehmeäksi liettynyt, hiekkatie olla sellainen että lukkojarrutuksella saa renkaan uppoamaan liejuun kun abs pyrkii nousemaan kovan päälle. Kevään jääteillä on myös tätä ongelmaa.

Mutta kova soratie on taas sellainen, jossa abs:n etumatka vaikutta olevan asfalttiakin suurempi. Nykyabsit osaa jarruttaa myös irtosoralla yllättävän hyvin.
 
Ei absinkaan tarvi runkata kuin tarvittaessa, jos se on hyvin säädetty.

Kaiken lisäksi tällä "optimaalisella jarrutuksella", mitä kukaan ei käytännössä pysty tekemään, ABS ei edes aktivoidu.

Eli ei ole olemassakaan sellaista skenaariota, jossa asfaltilla "optimaalisesti" jarruttava hyötyisi lukkiutuvista jarruista.
 
Kaiken lisäksi tällä "optimaalisella jarrutuksella", mitä kukaan ei käytännössä pysty tekemään, ABS ei edes aktivoidu.

Eli ei ole olemassakaan sellaista skenaariota, jossa asfaltilla "optimaalisesti" jarruttava hyötyisi lukkiutuvista jarruista.
Ei tietenköään ole sellaista skenaariota, missä optimaalisesti jarruttava hyötyisi abs jarruista, mutta se jutun juju on siinä, että optimaalisesti on tosi vaikea jarruttaa etenkin yllättävässä tilanteessa. Esim ajan omalla absittomalla kesäautoani radalla ja osaan jarruttaa keskimääräistä autoilijaa huomattavasti tehokkaammin radalla ja kadulla, mutta siinäkin on valtava ero jarrutanko tuttuun mutkaan pidon rajalla vai mitä tapahtuu kun tulee yllättävä tilanne ja tuollainenkin kokemus on aika harvalla joten abs on kyllä perusteltu ja hyvä varuste.
 
soratiellä abs pidentää jarrutusmatkaa
Riippuu pinnoitteesta (soraakin on erilaista), renkaasta, massasta ja jarrujen toteutustavasta. Äkkiseltään voisi silti sanoa, että perustavis ajaa 90% ajoistaan asfaltilla ja lopissakin tilanteissa mahdollinen menetys jarrumatkassa kuittaantuu sillä, että on mahdollista edes jollakin tasolla ohjata autoa siinä kohtaamistilanteessa jarrut pohjassa. Oikeat Vataset sitten erikseen.
 
Melkoista vääntöä täälläkin taas saatu aikaiseksi. ABS:n perimmäinen tarkoitus ei ole lyhentää jarrutusmatkaa, vaan säilyttää auton hallittavuus jarrutuksen aikana.
 
Onkohan joku täällä ajanut 90-luvun jenkeillä joissa absit? Jarrutusmatka pitenee varsinkin huonoilla renkailla toistakymmentä metriä kun poljin hakkaa tyhjää ja matka senkun jatkuu.

9-5 saapissakaan mitkään maanmainiot abssät kun jäällä alkaa auto helposti vemppaamaan ja jarrutusmatkatkin pitenee selkeästi.
 
Näen itseni tulemassa alaspäin viettävää ramppia, katson jo ylhäältä: "Tuossa on minun Seattini menevä kolo". Vauhtia on todennäköisesti ainakin sen 110-130 kmh riippuen vuodenajasta/liittymästä. ABSit paukkuen yritän liittyä virtaan, kunnes tajuan, että tämä prkl iotechin kaista ei jousta mihinkään. Lukkojarrutuksella, muutaman pöyräilijän teilanneena ja ympäristön pilanneena itken Keimolan parkkiksessa.
 
Siis oliko joku siinö uskossa, että lukkojarrutus on tehokas tapa pysähtyä ja ainoa haittapuoli on se ettei liukuva rengas ohjaa :lol:.

Tiedoksi: rata autoista napsitaan absit pois aika monesta syystä, ensinnäkin kuski on suht kokenut sille tietylle autolle, jolloin jarrutus on toistettavasti tehokasta vs hätäjarrutus satunnaiselle kuskille. Toisekseen jarrujen tasapainoa, kokoa jne säädetään, jolloin tehdas abs järjestelmä on varmaan suht hukassa ja sitten vielä kaikki erikoistapaukset kun autoa sidotaan mutkissa jarrulla jne niin saa olla suht älykäs järjestelmä tai sitten ei älyä ollenkaan ja painaahan se myös enemmän. Lisäksi esim boschilta on saatavissa kilpakäyttöön tehty erillinen konffattava abs järjestelmä mitä kyllä ammattitasolla käytetään mutta tais olla n. 10k€ hinnassa se systeemi mitä joskus ihmettelin
Formula ykkösissä ei ole ABS-jarruja siitä yksinkertaisesta syystä että ne kiellettiin aktiivijousituksen ohella kaudeksi 1994 - tekivät nimittäin ajamisesta liian helppoa.
 
Ojan kautta ohi – rekkakuski tallensi vaarallisen ohituksen Porvoossa


Ihan sairasta menoa Volvo kuskilta, ei pitäisi olla mitään asiaa muun liikenteen sekaan tuollaisilla. Pari kolme sekuntia kun olisi mennyt pidempään niin olisi jäänyt kaiteen väärällä puolelle.
 
Ojan kautta ohi – rekkakuski tallensi vaarallisen ohituksen Porvoossa


Ihan sairasta menoa Volvo kuskilta, ei pitäisi olla mitään asiaa muun liikenteen sekaan tuollaisilla. Pari kolme sekuntia kun olisi mennyt pidempään niin olisi jäänyt kaiteen väärällä puolelle.
No, oma ongelma sekin olisi ollut. Luonto korjaa.

Jännä miksi piti käyttää ojaa kun vasurillakaan kai ketään ollut.
 
Tuohon aiempaan kisaamiskeskusteluun liittyen, olen ihmetellyt ikään kuin päinvastaista toimintaa.

Liikennevaloista lähtee nelikaistainen keskikaisteellinen tie 100 km/h rajoituksella. Lähes joka kerta, kun olen ollut valoissa oikealla kaistalla ja takaa tulee autoja, on vähintään yksi tullut vasemmalle kaistalle vierelle. Vihreän vaihtuessa vieressä ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaan vasemmalta lähdetään hissukseen köröttelemään, ja muiden jo mentyä vaihdetaan takaisin jonon perään oikealle. Omituinen refleksi vaihtaa hitaampana tyhjälle kaistalle.
 
Tuohon aiempaan kisaamiskeskusteluun liittyen, olen ihmetellyt ikään kuin päinvastaista toimintaa.

Liikennevaloista lähtee nelikaistainen keskikaisteellinen tie 100 km/h rajoituksella. Lähes joka kerta, kun olen ollut valoissa oikealla kaistalla ja takaa tulee autoja, on vähintään yksi tullut vasemmalle kaistalle vierelle. Vihreän vaihtuessa vieressä ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaan vasemmalta lähdetään hissukseen köröttelemään, ja muiden jo mentyä vaihdetaan takaisin jonon perään oikealle. Omituinen refleksi vaihtaa hitaampana tyhjälle kaistalle.
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
 
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
Tuossa nimenomaisessa risteyksessä on useampi sata metriä väliä edelliseen risteykseen, ja valot ovat suurimman osan ajasta tuolle suunnalle vihreänä. En ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa koko jono ei olisi päässyt valoista. Menoa rajoittaa lähinnä edelliset risteykset. Yleensä kun itse olen siinä odottelemassa, autoja on useimmiten kolmesta viiteen kappaletta, joista yksi menee vasemmalle. Kyse ei ole mistään optimoinnista.

Ehkä jotkut ovat niin lampaita, että kun joku on joskus jossain ruuhkaisessa risteyksessä maininnut kummankin kaistan hyödyntämisestä, menee lammas sitten joka kerta nollat taulussa tilanteesta riippumatta vasemmalle kaistalle.

Tästäpä tuli mieleeni, että tuossa lähellä on risteys, jossa kääntyy kaksi kaistaa vasemmalle. Useimmiten oikeanpuolimmainen näistä on täysin tyhjä ja vasemmalla on autoja jonoksi asti. Ja ei, kaikki eivät ole kääntymässä heti seuraavaksi vasemmalle. Tuossa saa ajella melkein kilometrin, ennen kuin vasemmalle saa seuraavan kerran edes kääntyä.
 
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
Tämä ja sitä lampaana oloa saa sitten katua jos erehtyy jonkun taakse jäämään ja kiihdytys sataseen kestää kilsan.

Yarikset yms tietää jo että kannattaa majoittautua vasemmalle jos sielä on vapaa lähtö.
 
Tämä ja sitä lampaana oloa saa sitten katua jos erehtyy jonkun taakse jäämään ja kiihdytys sataseen kestää kilsan.

Yarikset yms tietää jo että kannattaa majoittautua vasemmalle jos sielä on vapaa lähtö.
Vasen kaista voi myös olla pääkaista, jolloin valojen vaihtuessa oikealta ohi, jos jonoa on ja oikea tyhjä.
 
Ojan kautta ohi – rekkakuski tallensi vaarallisen ohituksen Porvoossa


Ihan sairasta menoa Volvo kuskilta, ei pitäisi olla mitään asiaa muun liikenteen sekaan tuollaisilla. Pari kolme sekuntia kun olisi mennyt pidempään niin olisi jäänyt kaiteen väärällä puolelle.

Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
 
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
Sen verran erikoinen, että lähtötilanne kansa kiinnostaa.

Tuskin joku Chrysler moista saa aikaan.

Jotain käsittämätöntä on tapahtunut, nukahdus kai joskus syy ojaan ajoille.

Ilmeisesti jotain nopeaaa ja yllättävää, jos ammattikuski kertoo että ihan puskista tulleen tilanteen. Se voi viitata siihen että Volvo kuski on voinut tehdä ties missä kunnossa jonkin nopean päähänpisto vedon(*, jos "ajokunnossa" niin luulis tiellä pysyvän, no pysty kuitekin jotenkin kuosissa palaamaan kovalle.

Jos ihan arvailua jatkaa, niin häiriötekijäitä autossa, tekinen vika, ilmeisesti ei kutenkaan esim joku diesel ryntäys ja paniikki väistöä, jos kerran normaalisti jatko matkaa.
 
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
Tuo tuli mullakin ekana mieleen, että rekan rinnalla joku. Sitten se PT Cruiser sieltä tupsahtikin esiin. Videolla kyllä näyttää että ihan suht hyvällä nopeuserolla tuo tossa rekkaa ohitti, mutta voi olla myös että rekka hidasti kun Volvo tuli eteen eli nopeusero tuli vasta siinä.
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
Oisko ongelmana ollut , että uudemmissa autoissa 13-napainen pistoke ja kyseisissä kärryissä perinteinen 7-napainen. Eikä sitten tietenkään adapteria takataskussa.
Yhtään oikeutetumpaa se ei valoitta ajamista tee, mutta ei oikein muuten pysty järkeilemään miksi joku jättäisi sen pistokkeesta kytkemättä. Kerran bauhausin lainakärryä edessä vetänellä oli vilkut kytketty väärinpäin. Kärry vilkutti vasemmalle, mutta edessä auto kääntyi oikealle ja mutkassa näkyi että auto vilkutti oikein. Ei sinänsä yllättänyt tilanne kun kyseisessä paikassa ei vasemmalle edes tietä lähtenyt. Ajelin perässä varoittamaan kuskia asiasta ja reaktio oli kyllä hätääntyneen syyttelevä mallia ”ei ole minun kärry”. Totesin vain ikkunasta, että kannattaa asia ainakin tiedostaa ja ilmoittaa liikkeeseen.
Sen verran erikoinen, että lähtötilanne kansa kiinnostaa.

Tuskin joku Chrysler moista saa aikaan.

Jotain käsittämätöntä on tapahtunut, nukahdus kai joskus syy ojaan ajoille.

Ilmeisesti jotain nopeaaa ja yllättävää, jos ammattikuski kertoo että ihan puskista tulleen tilanteen. Se voi viitata siihen että Volvo kuski on voinut tehdä ties missä kunnossa jonkin nopean päähänpisto vedon(*, jos "ajokunnossa" niin luulis tiellä pysyvän, no pysty kuitekin jotenkin kuosissa palaamaan kovalle.

Jos ihan arvailua jatkaa, niin häiriötekijäitä autossa, tekinen vika, ilmeisesti ei kutenkaan esim joku diesel ryntäys ja paniikki väistöä, jos kerran normaalisti jatko matkaa.
Oisko tosiaan nukahtanut rattiin ja havahtunut rytinään. Siinä on silloin kaksi vaihtoehto; jarruttaa (ja todennäköisesti joutua matkustajaksi kaltevalla ruohikolla) tai lisätä kaasua ja ohjata. Rattimiehiä (tai naisia) selkeästi kun vielä painoi kaasua. Toki voihan se sekaisin aineistakin olla, mutta esim. Jenkeissä rattiin nukahtamiset taisi aiheuttaa tuplat onnettomuuksia, kuin mömmöt ja alkoholi yhteensä. Samaa vikaa on täälläkin ja rattiin istutaan monesti ajokyvyttömän väsyneenä.
 
Tuo tuli mullakin ekana mieleen, että rekan rinnalla joku. Sitten se PT Cruiser sieltä tupsahtikin esiin. Videolla kyllä näyttää että ihan suht hyvällä nopeuserolla tuo tossa rekkaa ohitti, mutta voi olla myös että rekka hidasti kun Volvo tuli eteen eli nopeusero tuli vasta siinä.
Videolla näkyy rekan nopeus ja rekka tosiaan hidasti vauhtia: 80km/h -> 67km/h.
Aika päätöntä menoa on myös palata tielle ja siirtyä välittömästi rekan edestä vasemmalle kaistalle kun oikealla edessä on jopa enempi tilaa kuin vasemmalla. Toki saattoi tuntua tie hiukan kapealle tuon tilanteen jäljiltä.
 
Tossa videossa näkyy ihan gps koordinaatitkin niin katoin gmapsista sen paikan:

Oma arvaus oli aluksi, että se tien piennar olisi yhtäkkiä kaventunut ja pientareen kautta ohittamaan lähtenyt auto olisi joutunut "asfaltin loputtua alta" sinne ojan puolelle, siis ennen videon alkua. Mutta hyvin tasasen leveetä se piennar näyttää olevan tuolla tiellä eli ainakaan tien leveys ei ole muuttunut.

Ainoa mitä googlen kuvissa näkyi oli, että vähän aiemmin oli pientareessa sellainen kohta missä oli vähän huonoa pintaa ja reikiä, joten voihan se olla, että se henkilöautokuski on niitä väistänyt vähän sinne vihreän puolelle. Ja sit onkin rengas napannu kiinni ja vetäny koko auton sinne - vähän samalla tavalla kuin sohjolla auto vetelee kun ajaa polanteen yli tai tekee kaistanvaihdon. Mutta voi olla että kuopat on paikattu moneen kertaan googlen kuvien ja nyt tuon insidentin välillä...

Pidän myös sellaista mahdollisuutta mahdollisena mahdollisuutena että siellä on henkilöautokuski lähtenyt rekkaa ohittamaan pientareen kautta ja rekka onkin sitten kiilannut henkilöautoa vähän koulutusmielessä ja homma onkin sitten mennyt "nyt kävi näin". Kertoo kyllä jotain myös se että ohitus tehtiin loppuun asti, joten kyllä siellä on ohi ollut tarkoitus päästä.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.
 
Tuntemattomilla teillä tulee herkästi jarruteltua jos ei ole aivan varma että alue on 100 rajoitus. On meinaan täällä pohjoisemmassa vain 60 ja 80 alueilla noita tolppia, satkun alueella aivan kummajaisia. Varmasti itsekin jarrutellut moisiin turhaa. Saisi olla ulkomaiden tyyliin kameratolpassa vihje rajoituksesta.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
Hyvällä tuurilla olisi päätynyt jokeen. Oli kyllä hyvin ajoitettu kun tuo turvakaiteeton pätkä jossa ohitus tapahtui on noin 370 metriä pitkä.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
Kyllä se kertoo sen että ohi on ollut tarkoitus mennä. Tuolla kun mennään kaltevalla nurmella viistosti ylämäkeen saa kaasua polkea ihan erilailla isolla vaihteella verrattuna asfaltilla tasaiseen 80kmh vauhtiin, että nopeuden saa pysymään siellä korkealla ja vauhti riittää tuohon ohitukseen. Manuaalivaihteinen normiauto ei siihen edes kykene ilman pienelle vaihtamista, loppuu vitosella hevoset kesken. Pointti on että se vauhti tippuu vaikka kuski antais lisää kaasua. Ei siellä vauhtia ole ylläpidetty auton hallinan säilyttämisen takia. Se että sieltä tullaan silti ohi kertoo että kaasua on runtattu tosissaan.

Siellä on kuitekin painettu varmaan ainakin satasta kaltevalla nurmikolla. Se nurmikaan siellä tienpenkalla ei kovin kovaa tai tasaista ole ja kaikenlaista romuakin siellä voi olla. Joten sen puolesta kaasua saisi jo tasasellakin nurmella antaa reilusti enemmän että 100 pysyy lasissa. Puhumattakaan että siellä vedetaan kaltevalla nurmipientareella rekasta ohi... Elektroniikka siellä kuskin pelasti eikä ajotaidot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 085
Viestejä
4 657 653
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom