Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kehä 3 ja 1-tien liittymä Turun suuntaan on myös tuollainen kahden kaistan pommi. Nykyään jo osaa katsoa, että jos sieltä liittymästä tulee hidas auto, niin sen perässä olevien autojen liikkeitä saa tarkkailla hyvin tarkasti. Pahimpia ovat sellaiset, jotka saavuttavat rekan juuri yhtymiskohdassa ja ovat jo etukäteen kiihdyttäneet. Melko suurella varmuudella heittävät nollat taulussa katsomatta suoraan vasurille. Muiden kehien liittymät (1-tiellä) ovat tätä nykyä paljon parempia Turun suuntaan, koska kaistat ovat pitkiä.
 
Kyllä sulla on selvästi tiedossa että se kipposi nielee ekat metrit poikkeuksellisen nopeasti ns. tavalliseen autoon verrattuna. Piti vähän kopautella humble-bragia alas puusta.
Pitäisikö siis tahallaan jäädä nussimaan jos haluaa edetä? Jos pitäisi, niin vainko siksi että ajaa koppimopolla tai hitaan näköisellä autolla? Kyllähän se tulee ihan luonnostaan terveelle ihmiselle, että ajoneuvo laitetaan liikkeelle liikennevaloista äkkiä, jos se on repimättä mahdollista. Tasaisella vedolla se ei edes matkustusmukavuutta niin paljon heikennä. Tukoksi jääminen on epäkohteliasta, ja toisaalta kaupunkiliikenteessä seuraaviin tahallaan tukkiviin valoihin jääminen usein ripeän ja velton kiihdytyksen erosta kiinni.
 
Jos on oikein lyhyt pätkä valoista kaistan loppumiseen, niin oon kyllä ihan rehellisesti polkaissut sen verran, että se "ohittaja" on jäänyt ihmettelemään mitä vittua just tapahtui. Ei nyt jaksa sitäkään, että keulaa viistäen tullaan eteen kaistan päättyessä.
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.

Mulla on vähän eri näkemys kisaamisesta liikenteessä (video liittyy)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, jotkut saavat tuosta mielihyvää ja kokevat jotain vallan tunnetta. Mahdollisesti ainoa asia elämässään jossa voivat tuntea olevansa edes jollai tasolla "vallassa".
Näitä persereikiä varten on onneksi olemassa lisävalo ja torvi. Torven kun vielä päivittäisi junamalliin niin eiköhän nuo sitten aikanaan luovuta ja aja sivuun.

Jälleen kerran kun autossa on riittävästi löylyä niin ei pääse väki vittuilemaan. Joskin onhan sitäkin monella sitten enempi kuin itsellä. :smoke:
 
Aina löytyy joku jolla on enemmän voimaa tai vaan enemmän munaa "voittaa". Meikäläisenkin kaveripiirissä on muutama näitä jotka ennemmin kuolevat kuin häviävät missään, oli kisa sitten liikenteessä tai ihan muualla.
 
Tämähän oli joskus ihan hauska juttu, mutta klassikkovitsitkin kuluvat. Totuus kuitenkin on, että jotkut ihan vakavissaan oikeuttavat toisten omaisuuden turmelemista tällaisella logiikalla.

Ei minua kamalasti ihan pieni naarmu haittaa. Lommo jo haittaakin, koska se maksaa ihan rahaa riippumatta siitä, korjaanko sen. Koko hommassa harmittaa vauriota enemmän se, että keskuudessamme on niin rikollista porukkaa, että eivät viitsi korvata aiheuttamiaan vahinkoja. Varaisin mielelläni itselleni oikeuden päättää, sopiiko vaikka autoni kylki turmella pakanamaan kartan näköiseksi vai ei. Joskus vanhaa pommia pitäessäni jopa tumppasin kattoon ihan vaan koska voin. Ulko- ja sisäpuolelta.
Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?
 
Mä en ainakaan koe mitenkään kisaavani jos menen vasemmalle kaistalle tällaisessa tilanteessa ja tarkoituksena ohittaa joku "oletettavasti hitaampi". Jos oikealta kaistalta joku lähteekin ripeämmin niin sitten lappu lattiaan ja mennään siihen eteen jos ehditään, jos ei niin sitten himmaillaan ja jäädään taakse. Valitettavasti vaan suurin osa Suomen tieliikenteessä ajaa hitaammin kun meikäläinen, niin säästyisi yhdeltä "turhalta" ohitukselta kun tällaise Mii -kuskit ei väkisin lähtisi hakemaan jotain kilpailuasetelmaa jos joku sattuu haluamaan ohi. Teissä sähkärikuskeissa on vielä sekin huono puoli että ohi on käytännössä pakko jossain kohtaa päästä kun kukaan ei jaksa sitä kulutusmittarin tauotonta seuraamista ja pienelle kulutukselle onanointia joka sitten taas heijastuu muuna hidasteluna ja tunarointina liikenteessä kun pitäisi yrittää edetä ripeästi. Kantateillä ajellaan hädin tuskin nopeusrajoituksen mukaan kun range anxiety iskee, mutta tätähän ei missään nimessä myönnetä julkisesti.

Mulla on vähän eri näkemys kisaamisesta liikenteessä (video liittyy)


Ruostissa on kovaa menoa noilla katuautoilla. Ruotsissa on ajettu myös Birka Cup:ia ja ajettu myös kovaa.



Aina löytyy joku jolla on enemmän voimaa tai vaan enemmän munaa "voittaa". Meikäläisenkin kaveripiirissä on muutama näitä jotka ennemmin kuolevat kuin häviävät missään, oli kisa sitten liikenteessä tai ihan muualla.

Näitä kenen ego ei anna hävitä ja sillä kustannuksella vaarannetaan kaikki muut tielläliikkujat kovilla nopeuksilla ilman, että himmataan missään kohtaa. Valitettavasti vanhoista kaveripiireistä myös yhden tälläisen henkilön tunnen. Näillä henkilöillä on useimmiten sellainen ongelma, että he eivät uskalla mennä ajamaan suljetulle radalle sen pelossa, että joku voi nauraa mikäli auto ei kulje tai tulee joku ajajan virhe. He näkevät sen liikenteessä kaahaamisen kovempana boostina omaan egoon välittämättä muista riippumatta seuraamuksista mikä pahimmillaan voi tulla vastaan. Olen myös tällekkin henkilölle sanonut, että eikö olisi parempi mennä ajamaan valvottuihin olosuhteisiin missä voi ajaa niin paljon kuin auto kulkee ja kuskin taidot riittää. Sieltä voi myös saada oppia mukaan roimasti. En siis arvosta liikenteessä koheltamista edellä mainitulla tavalla, koska omalla kohdalla olen käynyt ajamassa suljetuilla radoilla jo niin monia vuosia.

Haluatko vielä selventää boldattua väittämääsi? Mikä parkkipaikalla kolistelijoista tekee rikollisia?


Vaikka en tuota kirjoittanutkaan. Oma näkemys tuosta on se, että kun kolhitaan niin paetaan paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska maksamisen pelko. Toinen mikä tulee myös mieleen näistä kolhijoista, että vähätellään muiden autoja ja sen takia omalla vanhalla ei niin väliä ja muilla pitäisi olla sama asenne. Myös liisariautoilija voi vetää surutta vaikka parkkipaikalla, kun ei omasta pussita mene pienet kolhut.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä ketkä tiedostaa, että vedin vaikka ovella naapuriautoon osuman, mutta vähätellään sitä kaikessa olomuodossa. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia vuosien varrella omiin autoihin, mistä olen myös huomauttanut kolhivia ihmisiä.
 
Vaikka en tuota kirjoittanutkaan. Oma näkemys tuosta on se, että kun kolhitaan niin paetaan paikalta kuin mitään ei olisi tapahtunut, koska maksamisen pelko. Toinen mikä tulee myös mieleen näistä kolhijoista, että vähätellään muiden autoja ja sen takia omalla vanhalla ei niin väliä ja muilla pitäisi olla sama asenne. Myös liisariautoilija voi vetää surutta vaikka parkkipaikalla, kun ei omasta pussita mene pienet kolhut.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä ketkä tiedostaa, että vedin vaikka ovella naapuriautoon osuman, mutta vähätellään sitä kaikessa olomuodossa. Näitä tapauksia on tullut vastaan useampia vuosien varrella omiin autoihin, mistä olen myös huomauttanut kolhivia ihmisiä.
Kieltämättä se on paskamaista käytöstä ja moraalisesti kyseenalaista toimintaa, mutta rikoksen tunnusmerkistöä sillä ei vielä täytetä.
 
Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.
Julkaise vain. Lupaan kaikkien puolesta että mussutetaan vain jos aihetta on.
 
Mikä helvetti tässä risteyksessä on kun aina tullaan kolmion takaa eteen? Taas tuli joku just kortin saanut teinipoika isänsä Audilla suoraan eteen, ei edes yrittänyt jarruttaa. Onneksi on omassa autossa EBA niin sai pysähtymään, jäi siihen ehkä 10 senttiä keulan ja kyljen väliin. Videollekin jäi, mutta kuitenkin joku rupeaa mussuttamaan jos sen julkaisisi.

Onko toi järjestelmä toiminut luotettavasti? Ite oon disabloinu tuon.

Tarkoitan, että onko joskus tehnyt ylimääräisiä lukkojarrutuksia?
 
Minulle tuli yllätyksenä, että mummo ankan koppimopon omistaminen herättää joissakin kovasti kateudelta näyttävää kiukkua. Täytyykin alkaa varoa kyljenraapijoita parkkipaikoilla. Minulla on vielä Miitäkin halvempi auto, joten kiukun pihinä voi olla sitäkin kovempi.
 
Tarkoitin että mussuttaa siitä että julkaistaan videoita, joillekin kun tuulilasikamera on se pahin asia maailmassa.
Kamoon, onko tämä mielestäsi sellainen palsta jossa noin ajateltaisiin? Ei täällä mussuteta mistään. Ollaan hyvin skarppia sakkia. Video jakoon vain! Jos joku periaatemonsteri hyökkää kimppuun niin otan puolet hampaista.
 
Nyt voi taas todeta, että on tullut melkein kaikki nähtyä. Meinas kolahtaa kun päätti joku neropatti lähteä valoista vasemmalle tältä kuvassa ajettavalta kaistalta :facepalm:

123.png

Tulin keskimmäistä kaistaa ja oikeella seiso auto vaikka paloi vihreä. Luulin että joku taas räplää ratissa puhelinta, mutta se älykääpiö odottikin, että noille vasemmalle kääntyjille vaihtu vihreä ja käänty suoraan eteen. Täytyy kyllä olla helvetin kuutamolla, että tommonenkin onnistuu. No tulipa auton hätäjarrusysteemikin testattua kun veti liinat kiinni. Ja harmi kun en oo kameraa viittiny laittaa kiinni, kun tuulilasi halki ja pitäis vaihtaa..
 
Nyt voi taas todeta, että on tullut melkein kaikki nähtyä. Meinas kolahtaa kun päätti joku neropatti lähteä valoista vasemmalle tältä kuvassa ajettavalta kaistalta :facepalm:

123.png

Tulin keskimmäistä kaistaa ja oikeella seiso auto vaikka paloi vihreä. Luulin että joku taas räplää ratissa puhelinta, mutta se älykääpiö odottikin, että noille vasemmalle kääntyjille vaihtu vihreä ja käänty suoraan eteen. Täytyy kyllä olla helvetin kuutamolla, että tommonenkin onnistuu. No tulipa auton hätäjarrusysteemikin testattua kun veti liinat kiinni. Ja harmi kun en oo kameraa viittiny laittaa kiinni, kun tuulilasi halki ja pitäis vaihtaa..

Ehkä sotkenut uuden lain niin että saa myös valita vapaasti miltä kaistalta kääntyy :p
 
On toiminut, ei ole tullut mitään ylimääräisiä jarrutuksia koska se aktivoituu vasta kun jalan siirtää tarpeeksi nopeasti kaasulta jarrulle ja jarrua oikeasti junttaa kunnolla. Joitain napakoita jarrutuksia on tullut tehtyä, mutta ei ole riittänyt niissä aktivoimaan EBA:a.

Vai sekoitatko johonkin automaattiseen hätäjarrusysteemiin (AEB)?

Kyllä sekoitan, luulin sen tarkoittavan samaa vain eri nimellä. Aeb:tä en ole uskaltanut siis pitää päällä
 
Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
 
Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
Todella yleistä, että pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu näissä tapauksissa. Joskus tekisi mieli hiljaisella tienpätkällä pysähtyä kertomaan asianlaidan, mutta veikkaanpa, että aika nopeasti eskaloituu haistatteluksi ym. vastaanottavalta osapuolelta. Tyydyn siis pitämään huolta vain omista asioistani.
 
Sääntöjen osaamisen puute koskee toki molempia osapuolia, viikonloppuna pysähdyin pyörällä parin metrin päähän suojatien laidasta, hidastaen selvästi ennen pysähtymistä. Jäin pyörän päälle istumaan, ei ollut aikomustakaan jalkautua koska ei ollut kiire, ja autoletkojen päissä näkyi väli mistä ylittää tie rauhassa pyöräillen. Molemmista suunnista kuitenkin auto pysähtyi päästämään tien yli, ja kaikista nopeiten tilanne purkautuu, kun vain ajaa pyörällä ylitse. Nyt minun lisäkseni - ei kuitenkaan syystäni - pysähtyi reilu parikymmentä autoilijaa + jarrutukset + liikkeellelähdöt, kun sääntöjen mukaan minun olisi tullut olla ainoa odottaja.

Ymmärrän tietysti jos on epävarmuutta tuleeko pyöräilijä alle (en ollut edes lähellä) tai kohteliaisuudesta jos on aivan toivoton liikenne (josta selviää jalkautumalla --> jalankulkija suojatiellä), mutta aivan turhaa pysähtyminen autoilijoilta oli. Lasten kanssa liikenteessä olen itsekin varovaisempi auton ratissa, mutta joku tolkku sentään.
 
Sääntöjen osaamisen puute koskee toki molempia osapuolia, viikonloppuna pysähdyin pyörällä parin metrin päähän suojatien laidasta, hidastaen selvästi ennen pysähtymistä. Jäin pyörän päälle istumaan, ei ollut aikomustakaan jalkautua koska ei ollut kiire, ja autoletkojen päissä näkyi väli mistä ylittää tie rauhassa pyöräillen. Molemmista suunnista kuitenkin auto pysähtyi päästämään tien yli, ja kaikista nopeiten tilanne purkautuu, kun vain ajaa pyörällä ylitse. Nyt minun lisäkseni - ei kuitenkaan syystäni - pysähtyi reilu parikymmentä autoilijaa + jarrutukset + liikkeellelähdöt, kun sääntöjen mukaan minun olisi tullut olla ainoa odottaja.

Ymmärrän tietysti jos on epävarmuutta tuleeko pyöräilijä alle (en ollut edes lähellä) tai kohteliaisuudesta jos on aivan toivoton liikenne (josta selviää jalkautumalla --> jalankulkija suojatiellä), mutta aivan turhaa pysähtyminen autoilijoilta oli. Lasten kanssa liikenteessä olen itsekin varovaisempi auton ratissa, mutta joku tolkku sentään.
Täysin totta. Merkittävästi useammin itseäni ärsyttää ylikohteliaat autoilijat jotka pysäyttää muun liikenteen, jotta kiltisti vuoroaan odottava pyöräilijä pääsisi ensin.
 
Pyöräilevän yläasteikäisen pojan käsimerkeistä päätellen taisin aamulla tehdä jotain väärin, kun ajoin tietä suoraan enkä pysähtynyt päästämään häntä tien yli ensin. Kiltisti kyllä odotti eikä polkenut alle, mutta peruutuspeilistä sitten näin sormen pystyssä. Olisi kiva jos kotona opetettaisiin kenellä se etuajo-oikeus onkaan.
Jep :D arvaappa kun perjantaina sama kohtelu tuli noin 50v ukkelilta, tämä tosin tuli jo ensimmäisen kaistan yli välikorokkeelle ja aika hyvää vauhtia. Katsoin vaan että juuri ja juuri kerkeää vaikkei pysäisikään, huudosta (ikkunasta kuului) ja peräänkatselusta päätellen luuli vissiin että tuommoista ohjusta pitäisi väistää. Hengestään pääsee moisella ajovauhdilla tulevaisuudessa. Pitää ensi kerralla varmaan vetää torvi pohjaan kun tuollainen puikkailee suojatielle 50kmh alueella vieläpä.

Onneksi olin menossa töihin niin ei pystynyt jäämään esittelemään tieliikennelakia ja pyöräilijän väistämissääntöjä.
 
Kiinnostaisi sekin tietää tuleeko tässä maassa syytteet kuolemantuottamuksesta autoilijalle sitten kun tuommoinen ajaa oveen, vaikka lain mukaan syy on 100% pyöräilijän. Mites näiden kanssa noudatat jotain varovaisuusperiaatetta, sittenhän pitäisi pysähtyä jokaisen kolmionkin kohdalla kattomaan ettei kukaan vain tule, liikennevaloista puhumattakaan.
 
Todella yleistä, että pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu näissä tapauksissa. Joskus tekisi mieli hiljaisella tienpätkällä pysähtyä kertomaan asianlaidan, mutta veikkaanpa, että aika nopeasti eskaloituu haistatteluksi ym. vastaanottavalta osapuolelta. Tyydyn siis pitämään huolta vain omista asioistani.
Prätkällä kun sattui vastaavaa niin ajoin keskisormea näyttävän spendexin kiinni ja ensin se vähän yritti huutaa, mutta ymmärsi nopeasti että hän oli väärässä enkä tullut vittuilemaan vaan keskustelemaan kuten normaali aikuinen.
 
Prätkällä kun sattui vastaavaa niin ajoin keskisormea näyttävän spendexin kiinni ja ensin se vähän yritti huutaa, mutta ymmärsi nopeasti että hän oli väärässä enkä tullut vittuilemaan vaan keskustelemaan kuten normaali aikuinen.
Prätkällä onkin helpompi päästä keskusteluun pyöräilijän kanssa, kun voi laittaa parkkiin tiensivuun ja vaikka kypärä pois, niin viestin välitys paljon helpompaa.
Auton ikkunasta vaikka yrität kuin ystävällisesti kertoa asianlaidan, niin helposti se mielettään suorana vittuiluna. Itsellänikin sen verran lyhyt sytystylanka, että jos asialliseen palautteeseen tulee ns.paskaa niskaan, niin saattaa olla huono juttu kaikille.
 
Nyt kun ollu puhetta vasemmalla kaistalla nussijoista, niin tänään...

Se perinteinen Skodatulppa vasemmalla kaistalla ja ajettiin todellista luokkaa 110km/h eikä Skodisti tajua siirtyä oikealle kaistalle... No edessä ajavalla Volvokuskilla meni täysin käämi ja lähti oikealta ohi ja nipin napin kerkesi pienestä välistä oikean kautta Skodistin eteen.

Samassa Volvokuskin ikkuna aukeaa, käsi suoraksi ja keskisormi pystyssä eteenpäin. Priceless tilanne ja kummasti sain itse tilaa tämän myötä :D
 

Tätä on odotettu. Uskaltaa vielä jatkossakin liikkua yleisillä teillä, onneksi on EU.
En ole seurannut keskustelua tarkemmin. Mikä noissa kevytautoissa olisi ollut se pahin riski? Kysehän oli normaaleista autoista, jotka rajoittimen myötä liikkuisivat max 60km/h ja joiden kuljettaminen olisi ollut sallittua samoilla edellytyksillä kuin täysin turvattomien mopoautojen ajamisen. Oletettavasti ne olisi pitänyt myös merkitä samanlaisella heijastinkolmiolla.
 
En ole seurannut keskustelua tarkemmin. Mikä noissa kevytautoissa olisi ollut se pahin riski? Kysehän oli normaaleista autoista, jotka rajoittimen myötä liikkuisivat max 60km/h ja joiden kuljettaminen olisi ollut sallittua samoilla edellytyksillä kuin täysin turvattomien mopoautojen ajamisen. Oletettavasti ne olisi pitänyt myös merkitä samanlaisella heijastinkolmiolla.
Juuri se, että osaamattomat (ja kehittymättömät) kuljettajat olisi päästetty aivan liian suurten ja nopeasti liikkuvien ajoneuvojen rattiin.
 
Olisin kyllä sallinut mielelläni nuo kevytautot. Ensinnäkin ne on turvallisempia niiden kuljettajille ja toisekseen niistä myös löytynee kaikenlaista välineistöä, mitä mopoautoista ei löydy, jotta arvaamattomassa tilanteessa esimerkiksi pysäytyskyky tai kyky väistää onnettomuus voisi olla parempi kuin mopoautolla. Ei se 60 nyt oikeasti varmaan niin paljon pahempi ole kuin mopoauton n. 50km/h ja sen lisäksi noilla hankinnoilla olisi varmaan pidemmän päälle positiivisempi vaikutus ollut esimerkiksi uudempaan autokantaan siirtymiseen, koska noissahan oli ehtoina joku tietty vuosimalli, jota tuoreempia niiden piti olla ja säästäisihän tuo monen perheen rahoja.

Esimerkiksi sellasessa keississä, missä perhe tarvitsisi kahta autoa esimerkiksi toista kauppakassiksi jne, voisi se toinen auto olla kevytauto, jolla se mopokortti-ikäinen hoitaisi jo kätevästi omaa likkumistarvetta, mutta silti sillä olisi perheen vanhempien mukavampi käydä lähikaupassa, kuin mopoautolla.
 
Itse olisin voinut hyväksyä nuo sillä ehdolla, että nopeus max. 45km/h ja pakollisena varusteena jalankulkijat havaitseva automaattinen hätäjarrujärjestelmä.

Taajamissa noilla kuitenkin suurimmaksi osaksi olisi ajettu.
 
Itse olisin voinut hyväksyä nuo sillä ehdolla, että nopeus max. 45km/h ja pakollisena varusteena jalankulkijat havaitseva automaattinen hätäjarrujärjestelmä.

Taajamissa noilla kuitenkin suurimmaksi osaksi olisi ajettu.
Miten toi jalankulkijaturvallisuus on sun mielestä erilaisella tasolla kuin mopoautolla vaikka niistä puuttuu tuo hätäjarrutusjärjestelmä? Olettaen siis että ajetaan taajamassa ihan rajoitusten mukaan. Jalankulkijalle tai muulle kevyelle liikenteelle ei taida olla oleellista merkitystä, että mikä koppero sieltä tulee päälle, ero on enemmänkin sitten kolarissa toisen auton kanssa. Autojen keskinäisissäkin kolaritapauksissa taitaa kuitenkin olla niin, että se mopoautoa vankkarakenteisempi kevytauto ei kuitenkaan taajamanopeuksissa paljoa vaarallisempi sille toisen auton kuljettajalle ole, menee vain vähän vähemmän ruttuun kuin muovinen mopoauto.

Oisihan noissa voinut tietty rajoituksen tiputtaa 50 joka käytännössä on aikalailla se mitä monet mopoautot mun huomion mukaan menee vaikkei niilläkään saisi ajaa kuin 45km/h. 2010 luvun autoissa kuitenkin saattaa jopa tollanen hätäjarrutusjärjestelmä olla sentään mahdollinen tai jos ei vielä nyt tuollaisissa pikkuautoissa, niin tota lainsäädäntöähän voisi päivitellä koskemaan aina tuoreempia ajoneuvoja, koska tollasen kevytauton tarve on kuitenkin se mopokortti-ikä, niin siinä voisi olla vaikkapa lainsäädännössä vaatimus, että kevytautoksi rekisteröimisen hetkellä ton ajoneuvon pitäisi olla max 10v vanha ja kevytauto saa olla rekisterissä kevytautona esim 6 vuotta eli parin lähekkäin syntyneen muksun mopokortti-iän.

Jokatapauksessa sanoisin, että keskimäärin toi uudistus olisi todennäköisesti ollut positiivinen ja kerrankin ihan järkevää aloitteentekoa poliitikoilta. Onhan sentään mopoautotkin tulleet markkinoille ja niissäkin on maksiminopeus rajoitettu elektronisesti. Alkujaanhan mopoissa sai olla 50cc kone ja noissa mopoautoissa taitaa olla jo 500cc. Positiivista kehitystä ei pidä rajoittaa millään mutu-mielipiteillä vaan tollasia uudistuksia laatiessa voi ihan oikeasti tehdä tutkimustyötä, esimerkiksi verrata perus henkilöauton ja mopoauton kolaria kahden henkilöauton (joista toinen kevytauton speksit täyttävä) kolariin vastaavissa nopeuksissa ja tehdä vaikkapa testejä hätäjarrutuskäyttäytymisestä, törmäyksistä kevyeen liikenteeseen jne.
 
Itse olisin voinut hyväksyä nuo sillä ehdolla, että nopeus max. 45km/h ja pakollisena varusteena jalankulkijat havaitseva automaattinen hätäjarrujärjestelmä.

Taajamissa noilla kuitenkin suurimmaksi osaksi olisi ajettu.
Mopoauton saa helposti kulkemaan +100km/h joten tämä kevytauton "vauhti tappaa" meuhkaaminen on vähän outoa?

Syöttöä lisää, kierrosrajoitinta ylöspäin ja vähän variattorin säätöä ja 100€ ja pari tuntia myöhemmin voi ajella kehällä huoletta mukana.
 
Mopoauton saa helposti kulkemaan +100km/h joten tämä kevytauton "vauhti tappaa" meuhkaaminen on vähän outoa?

Syöttöä lisää, kierrosrajoitinta ylöspäin ja vähän variattorin säätöä ja 100€ ja pari tuntia myöhemmin voi ajella kehällä huoletta mukana.
Millä vain ajoneuvolla voi perseillä jos tuottamuksellisesti sellaista haluaa tehdä. Mutta tässä ei nyt ollut siitä kyse.
 
Mopoautokuskeista suurin osa ajaa miltei kokoajan kaasu pohjassa ja ilman mitään ajatusta siitä mitä on tekemässä. Ainut mikä rajoittaa vauhtia on usko siitä ettei mopoauto kestä kolareita. Tosiasiassa niillä vauhdeilla mitä nuo kulkee, ovat riittävän turvallisia kuskeille ja muulle ympäristölle. Onneksi peruutus kevytautoihin tuli nyt jo eikä esim. vuoden kokeilun jälkeen.
 
Millä vain ajoneuvolla voi perseillä jos tuottamuksellisesti sellaista haluaa tehdä. Mutta tässä ei nyt ollut siitä kyse.
No mistä tässä oli kyse sitten? Turvallisempi auto sille mopoautokuskille, joka ei kuitenkaan muiden turvallisuuteen vaikuta myöskään negatiivisesti. Vetosit siihen, että olisit sallinut nuo jos rajoitus olisi sama kuin mopoautossa, mutta nyt kuitenkin toteat, että voihan millä tahansa perseillä, joka indikoi, ettei sillä 60km/h rajoitetulla nopeudella sinänsä olisi merkitystä, koska kyse on kuitenkin siitä mitä kuski tekee ja miten siihen ajamiseen suhtautuu. Toisekseen olisit ollut vaatimassa automaattista hätäjarrutusjärjestelmää tms, mutta lopputulema olisi ollut se, että kevytautoiksi olisi hyväksytty 2015 vm eteenpäin autot, joissa turvallisuus on suht hyvällä tasolla oletettavasti kun verrataan ihan vaikka 10v tuota vanhempiin autoihin tai mopoautoihin.

Kertoisitko siis mikä ton kevytauton perimmäinen ongelma sun mielestä olisi, kun A) taajamarajoituksella kevyelle liikenteelle ei ole väliä tuleeko sieltä päälle mopoauto vai henkilöauto, B) Toiselle henkilöautolle ei taajamanopeuksissa ole todennäköisesti isosti väliä tuleeko päälle mopoauto vai henkilöauto* C) kevytauton kuskille voi olla oleellisestikin väliä kumman kyydissä on, jos joutuu onnettomuuteen.

*Henkilöautot on kuitenkin törmäystestattu, mutta tottakai sieltä tulee isompi massa päälle, joten eroa voi olla, mutta todennäköisesti kuitenkin suht vähäisiä näin kaupunkinopeuksissa.
 
Kertoisitko siis mikä ton kevytauton perimmäinen ongelma sun mielestä olisi, kun A) taajamarajoituksella kevyelle liikenteelle ei ole väliä tuleeko sieltä päälle mopoauto vai henkilöauto, B) Toiselle henkilöautolle ei taajamanopeuksissa ole todennäköisesti isosti väliä tuleeko päälle mopoauto vai henkilöauto* C) kevytauton kuskille voi olla oleellisestikin väliä kumman kyydissä on, jos joutuu onnettomuuteen.
Kohta A.
Sillä juuri nimenomaan on helvetisti väliä mitä nopeutta se ajoneuvo kulkee. Jo 45 vs. 50 km/h on huomattava ero törmäysenergiassa etenkin jos reagointiajat ja jarrutusmatkat otetaan huomioon.
 
Kohta A.
Sillä juuri nimenomaan on helvetisti väliä mitä nopeutta se ajoneuvo kulkee. Jo 45 vs. 50 km/h on huomattava ero törmäysenergiassa etenkin jos reagointiajat ja jarrutusmatkat otetaan huomioon.
Joo, mutta kun sä sanoit että millä tahansa ajoneuvolla voi perseillä niin eikös silloin perseilyyn lasketa esimerkiksi ylinopeus taajamassa. Huomautan edelleen, että vaikka mopoautoissa on virallisesti sama rajoitus kuin mopoissa, niin silti käytännössä useimmat mopokategorian ajoneuvot kulkevat sen 50 eli ongelma on ihan sama lopulta, mikäli ajoneuvokohtaista rajoitusta ei noudateta. Täytyy muistaa, että henkilöautoissa on todennäköisesti kertaluokkaa enemmän panostettu kuitenkin kaikkiin turvallisuusominaisuuksiin, eli sieltä löytyy hyvät abs järjestelmät, ajovakautus noin uusista jne. Olisihan noi kevytautot voitu rajoittaa vaikkapa siihen 45km/h mutta kai tossa oli ideana se, että niissä olisi kulkuja se mitä taajama-alueille vaaditaan, että vältytään sellaselta, että vaikkapa 50 rajoitusalueilla porukka haluaa ohi 45 kulkevasta ajoneuvosta ja sitä kautta seuraa sitten muita ongelmia. Vai perustuuko tuo 50km/h taajamassa vaarallisuus 45km/h verrattuna nyt siihen, että luotto 15 vuotiaan kykyyn tehdä jarrutus tai huomata jalankulkija on niin heikkoa 18 vuotiaaseen verrattuna, että tuossa on todella merkittävä riski sen perusteella? Eiköhän kuitenkin noi riskit liity enemmän siihen kortin tuoreuteen riippumatta siitä saako sen 15, 16 tai 18 vuotiaana ekaa kertaa käteen ja se minkä takia nopeutta rajoitetaan liittyy sitten enemmän siihen ikään, kun menohaluja voi 15 kesäisenä olla vähän enemmän kuin 18 vuotiaalla.

Toi eu:n kielteinen kanta ei edelleenkään varmaankaan liittynyt noihin kevytajoneuvoille suunniteltuihin nopeuksiin vaan byrokraattisiin ongelmiin ajokorttiluokissa ja luokitelluissa ajoneuvoissa. Jos kyse olisi ollut nopeudesta niin varmaankin se olisi sitten vain sovitettu hyväksytylle tasolle ja edetty tolla kevytautosysteemillä.
 
Joo, mutta kun sä sanoit että millä tahansa ajoneuvolla voi perseillä niin eikös silloin perseilyyn lasketa esimerkiksi ylinopeus taajamassa.
Tahattomat ylinopeudet tulisi varmasti lisääntymään kun se kokematon nuori joutuu keskittymään niin moneen asiaan samaan aikaan.
Olisihan noi kevytautot voitu rajoittaa vaikkapa siihen 45km/h mutta kai tossa oli ideana se, että niissä olisi kulkuja se mitä taajama-alueille vaaditaan, että vältytään sellaselta, että vaikkapa 50 rajoitusalueilla porukka haluaa ohi 45 kulkevasta ajoneuvosta ja sitä kautta seuraa sitten muita ongelmia.
Tuskin tämä olisi ongelma kun ajaahan moni muutenkin pientä alinopeutta eikä kevytautosta kai päälle päin mitenkään näkisi ettei se kulje kovempaa.
Vai perustuuko tuo 50km/h taajamassa vaarallisuus 45km/h verrattuna nyt siihen, että luotto 15 vuotiaan kykyyn tehdä jarrutus tai huomata jalankulkija on niin heikkoa 18 vuotiaaseen verrattuna, että tuossa on todella merkittävä riski sen perusteella? Eiköhän kuitenkin noi riskit liity enemmän siihen kortin tuoreuteen riippumatta siitä saako sen 15, 16 tai 18 vuotiaana ekaa kertaa käteen ja se minkä takia nopeutta rajoitetaan liittyy sitten enemmän siihen ikään, kun menohaluja voi 15 kesäisenä olla vähän enemmän kuin 18 vuotiaalla.
Kyllä 15-vuotiaan aivot ovat vielä aika kypsymättömät verrattuna 18-vuotiaaseen. Toki moni on vielä 18-vuotiaanakin niin kypsymätön, ettei rattiin olisi asiaa. Mutta suurin kehitys tapahtuu juuri tuossa 15-20 ikävuoden välillä.
 
Tahattomat ylinopeudet tulisi varmasti lisääntymään kun se kokematon nuori joutuu keskittymään niin moneen asiaan samaan aikaan.

Tuskin tämä olisi ongelma kun ajaahan moni muutenkin pientä alinopeutta eikä kevytautosta kai päälle päin mitenkään näkisi ettei se kulje kovempaa.

Kyllä 15-vuotiaan aivot ovat vielä aika kypsymättömät verrattuna 18-vuotiaaseen. Toki moni on vielä 18-vuotiaanakin niin kypsymätön, ettei rattiin olisi asiaa. Mutta suurin kehitys tapahtuu juuri tuossa 15-20 ikävuoden välillä.
Joo siis yleisellä tasolla tietysti 15v on kokemattomampi, mutta annetaanhan niille kuitenkin mopokortteja jne, eli jotain luottoa löytyy siihen, että liikenteessä osataan olla. Käytännössähän jo yksinomaan toi mopoauto oli sellanen "huononnus" liikenneturvallisuuteen, että annetaan 15 vuotiaalle mopoa selkeästi raskaampi ja isompi tuote ajeltavaksi missä voi popit pauhaa jne. Siihen nähden toi kevytauto ei kokonaisuutta olisi kauheasti muuttanut ja loppupeleissä se tarkka nopeusrajahan olisi voitu hienosäätää mihin tahansa.

Käytännössä tuossa oli varmaan aika merkittävänä ajurina pienten paikkakuntien tai haja-asutusalueilla asuvien perheiden talous, kun sama auto passaisi hyvin nuoren itsenäiseen liikkumiseen tai tarpeen vaatiessa perheen kakkosautoksi ja kun poikkeusaika on ohi, niin muutoskatsastuksella suoraan sitten normaaliksi ensiautoksi ja samalla noiden ikärajavaatimus oli vm 2015 tai tuoreemmat, niin liikenteeseen olisi saatu tuoreempaa ajoneuvoa kaiken päälle. Noista lähtökohdista toi kevytautotavote oli kuitenkin ihan järkevä vaikka mielipiteitä just noista tarkoista nopeusrajoista jne oli sitten moneen suuntaan.
 
Kohta A.
Sillä juuri nimenomaan on helvetisti väliä mitä nopeutta se ajoneuvo kulkee. Jo 45 vs. 50 km/h on huomattava ero törmäysenergiassa etenkin jos reagointiajat ja jarrutusmatkat otetaan huomioon.
Henkilöauto pysähtyy satasesta nopeammin kuin mopoauto 45 vauhdista.

Korjataan sen verran että ei nyt lähellekään, mutta jos kuvioon otetaan kevytautot 60km/h niin jarrutusmatka on alle 2m pidempi kuin mopoautolla, jos mopoautolla jarrutus osataan ilman abs:ssää
 
Viimeksi muokattu:
Henkilöauto pysähtyy satasesta nopeammin kuin mopoauto 45 vauhdista.
Olisko tälle sitten jotain taustaa? Uskon kyllä, että henkilöauto varmaan keskimäärin paremmilla renkailla, paremmilla abs jarruilla jne voittaa mopoauton esim 50vs45 tai jopa 60vs45 jarrutuksessa, mutta tuskin sentään yli tuplanopeudella...
 
Olisko tälle sitten jotain taustaa? Uskon kyllä, että henkilöauto varmaan keskimäärin paremmilla renkailla, paremmilla abs jarruilla jne voittaa mopoauton esim 50vs45 tai jopa 60vs45 jarrutuksessa, mutta tuskin sentään yli tuplanopeudella...

Mutua... Joku vois tarkistaa...

Mitä ajanut tuollaisella mopoautolla niin on kyllä sellainen kasa paskaa että ihmettelen sitä että tuollaisella saa julkisen liikenteen seassa ajaa.

Talvella varsinki hengenvaarallisia laitteita, urat saattaa viskoa miten sattuu ja yht'äkkiä mennään kohti vastaantulevaa.

Mun pyörässä on paremmat jarrut kuin mopoautoissa...

Edit:


Ja joku haluaa kieltää kevytautot :facepalm: only in Finland
 
Mutua... Joku vois tarkistaa...

Mitä ajanut tuollaisella mopoautolla niin on kyllä sellainen kasa paskaa että ihmettelen sitä että tuollaisella saa julkisen liikenteen seassa ajaa.

Talvella varsinki hengenvaarallisia laitteita, urat saattaa viskoa miten sattuu ja yht'äkkiä mennään kohti vastaantulevaa.

Mun pyörässä on paremmat jarrut kuin mopoautoissa...

Edit:


Ja joku haluaa kieltää kevytautot :facepalm: only in Finland
Jeps, eli toi satasen vauhdista heitto oli ihan puhdasta mutua. Sinänsä kyllä mielenkiintoinen aihe, koska esimerkiksi abs:n puute jo yksistään kyllä pidentää jarrutusmatkoja ja etenkin tekee ajoneuvon hallinnasta mahdotonta, jos renkaat on hätäjarrutuksessa lukossa. Renkaissakin voi olla eroja, mutta se voi myös olla rahakysymys ja mopoautoihin varmaan voi saada ihan samalla tavalla laadukkaita renkaita, kuin henkilöautoihinkin.

On kuitenkin sanomattakin selvää, että abs jarrullinen auto jossa on vieläpä ajovakautus on täysin erilainen hallittava hätäjarrutustilanteessa ja vaikka hyvällä kuivalla asfaltilla pääsisi lähelle samaa tulosta niin totuus on täysin toinen esimerkiksi talvella. Yleensä ongelma ei ole se, etteikö jarruissa olisi riittävästi potkua, sillä käytännössä kaikkien ajoneuvojen jarrut saa kyllä lukkoon, mutta ongelma on juurikin tuo maksimaalisen jarrutuksen tehokkuus, kun ilman abs:ää on melko vaikea sanoa, kuinka kovaa jarrua voi painaa ennen kuin ne menevät lukkoon, eikä monikaan ole tollasia oikeasti kovia jarrutuksia absittomalla autolla harjoitellutkaan. Itse ajan radalla absittomalla autolla ja handlaan sen aika hyvin, mutta olen silti saanut monta kertaa jarrut käymään lukossa.
 
Jos mopoauton renkaat saa kaikki lukkoon jarruttaessa, niin se pysähtyy käytännössä samassa matkassa kuin henkilöauto. Poislukien tietty tilanteet missä pito on epätasaisesti eri renkaiden alla ja joutuu arpomaan sopivaa määrää jarrua vs. absillinen auto.
 
Jos mopoauton renkaat saa kaikki lukkoon jarruttaessa, niin se pysähtyy käytännössä samassa matkassa kuin henkilöauto. Poislukien tietty tilanteet missä pito on epätasaisesti eri renkaiden alla ja joutuu arpomaan sopivaa määrää jarrua vs. absillinen auto.

Pelottava ero jarrutusmatkoissa
Lopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.

Ja tämä silloin, kun lukkiutuvin jarruin varustetun mopoauton kuljettaja onnistuu pysäyttämään autonsa tehokkaasti.

Testissä on polkaistu jarrut lukkoon mopoautossa. Erona lähes 5,5 metriä jarrutusmatkassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom