Ei nyt yleistetä, en ole kertaakaan saanut asvaltilla jarruja lukkoon, vaikka miten hampaat irvessä piti polkea, kun joku kääntyi vasemmalta eteen. Ei ole absia eikä tehostinta.
No ite en ole koskaan ajanut sellasella autolla, millä ei jarruja saisi lukkoon, mutta pakko myöntää, että vanhimmat autot mitä oon ajanut on olleet kasarin lopulta, että varmaan niissä sitten on ollut jo vähintään levyjarrut edessä jne. Kiinnostaisi tietää, että millä autolla sä et oo renkaita saanut lukkoon. Huomaa myös, että sanoin "käytännössä kaikkien autojen" joka sitten toki jättää ulkopuolelleen ne harvat missä näin ei ehkä tapahdu.
Jos mopoauton renkaat saa kaikki lukkoon jarruttaessa, niin se pysähtyy käytännössä samassa matkassa kuin henkilöauto. Poislukien tietty tilanteet missä pito on epätasaisesti eri renkaiden alla ja joutuu arpomaan sopivaa määrää jarrua vs. absillinen auto.
Eihän toi millään pidä paikkaansa, että lukkoon jarrutettava mopoauto pysähtyisi samalla matkalla, kuin absillinen auto. Kuivalla asfaltilla ero voi ehkä olla suht vähäinen, mutta silloinkin menetetään ohjaus renkaat lukossa ja sitten kostea tai jäinen tai luminen tienpinta on täysin eriasia abs jarruilla vs ilman. Johan tossa testissä jarrutettiin mopoautosta renkaat lukkoon ja jarrutusmatka kärsi 5 metriä.
Sitten yleisesti eli ei pelkästään tommylle: En ole oikeastaan mitään kovin hyvää perustelua tuolle kevytauton kieltämiselle tässä viimeisten kommenttien joukossa lukenut. Toki tuo esille nostettu 60km/h nopeus voi olla yksi validi perustelu ja toivotaan tuon maksiminopeuden olevan alhaisempi, mutta se, että aletaan tosissaan selittelemään tollasten mopoautopaskojen jarrutuskykyä vastaavaksi tuoreisiin henkilöautoihin verrattuna on kyllä täysin järjetöntä. On täysin päivänselvää, että henkilöautojen jo lähtökohtaisesti reippaasti kovemman myyntivolyymin takia ja sen takia, että niillä ajetaan paljon kovemmilla nopeuksilla esimerkiksi alustageometriaan, renkaan käyttäytymiseen painon siirtyessä ja jousituksen painuessa kasaan jne turvallisuusseikkojen takia tuohon hätäjarrutusskenaarioon suhtaudutaan täysin erilaisella pieteetillä, kuin mopoautoissa. Lisäksi todennäköisesti vaatimukset on henkilöautoille on reilusti tiukemmat kuin mopoautoille ihan standarditasolla.
Selvää on siis että uuden henkilöauton ominaisuudet hätäjarrutustilanteissa ovat kiistatta paremmat kuin mopoautolla ja mikäli mopoautosta vielä puuttuu ABS jarrut muuttuu tuo ero tajuttoman suureksi. Katsoin btw että Ligierin ja Aixamin mopoautoissa ei ollut mitään mainintaa abs jarruista, mutta sen tarkemmin en selvittänyt eri valmistajien tuotteita, voidaan kuitenkin sanoa että parissa suht yleisesti tiellä näkyvässä merkissä noita ei ole. On myös selvää, ettei se jalankulkija tai pyöräilijä tiedä ajako päälle mopoauto tai henkilöauto, koska sillä mopoauton heppoisemmalla rungolla ei kauhean isoa merkitystä ole, kun se ei painu tollasessa törmäyksessä kasaan. On myös selvää, että kevytauto eli henkilöauto on kuljettajalleen turvallisempi ja ainoaksi epäselväksi seikaksi jää se, kuinka paljon turvallisempaa toisessa henkilöautossa on kolarin sattuessa, kun se kevytauton kori ei vaurioidu yhtä paljoa kuin mopoauto ja painoa on enemmän, jolloin törmäysenergiaa kyllä kiistatta välittyy toiseen autoon enemmän. Tässäkin seikassa tulee muistaa, että henkilöautot on suunniteltu törmäysturvallisiksi, joten tämän seikan vaarallisuusaste on varmaan lähtökohtaisesti vähiten ongelmallinen.