Zigh
Tittelitön
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 401
No se oli ehkä vähän kärjistetty viesti. Se on totta, että kelveillä vallitsee viidakon lait ja mikään normaali, kuten oikealta tulevaa väistetään, ei päde.Erikoisia havaintoja. Omat kokemukset on täysin päinvastaiset.
Autoillessa kyllä ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt, mutta näistäkin perseilyistä iso osa on sitä, kun pysähdytään antamaan tilaa väistämisvelvolliselle pyöräilijälle. Toinen yleinen ärsytyksen aihe on suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, tätä tapahtuu todella paljon. Muuten pääasiassa muissa autoilijoissa ärsyttää "liian hitaasti" ajaminen ja verkkainen liikkeellelähtö liikennevaloissa, jolloin saa turhaan itse seistä siellä jonottamassa.
Pyöräillessä selvästi suurin "vihollinen" on toinen pyöräilijä. Mitään risteysten väistämissääntöjä ei tunneta ja ajetaan sikin sokin laidasta laitaan tietä, välillä väärään suuntaan. Autoilijat ottavat liiankin hyvin huomioon. Viimeksi eilen ajoin Kulosaaressa pyörätietä vasemmalla puolella ajorataa ja tulin kohtaan, missä pyörätie siirtyi toiselle puolelle ajorataa. Hiljensin, kun takaa tuli auto, ja odottelin sen menevän ohi. Se vaan hidasteli 50 metriä ennen ylityspaikkaa ja lopulta pysähtyi siihen antamaan tilaa, vaikka en ollut näyttänyt mitään merkkejä ylitääkseni tien (olisi päässyt toiseenkin suuntaan jatkamaan) ja olin vielä hitaassa liikkeessä ajoradan suuntaisesti.
Yleensä käy vielä niin, että kun itse pyörällä väistämisvelvollisena väistää autoja, niin eiköhän joku toinen pyöräilijä suhauta takaa suoraan autojen eteen.
Kävellessäkin saa kyllä tietä autoilta, kunhan kulkee määrätietoisesti eikä pyörittele peukaloitaan tien reunassa. Pyöräilijät sen sijaan soittelevat kelloa ja vaativat jalankulkijoilta tilaa suojatielläkin.
Mutta silti olen sitä mieltä, että suurin ongelma on autoilijat, joista iso osa vetää tuolla täysin laput silmillä ja havainnointikyky nollassa. Lisäksi aivan perustavista väistämissäännöistä, kuten että esim. suojatien päälle ei pysähdytä norkoilemaan risteykseen ajovuoroa, ei piitata pätkän vertaa. Mitä suurempi ajoneuvo, sitä vaarallisempi se muille on joten sitä suurempaa varovaisuutta pitää noudattaa.
Viimeksi muokattu:

No, jos siinä paikallaankin seisova ottaa katsekontaktin kun olen autolla ajamassa, niin sitten annan tilaa. Jos katselee muualle, niin ei vissiin ole astumassakaan suojatielle.