Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se ärsyttää muiden kyydissäkin istuessa kun aletaan arpomaan niitä nopeuksia liittymissä puolin ja toisin. Jos ajatte vaan tasaista vauhtia siellä päätiellä ettekä kiihdytä tai löysäile ja pidätte turvavälejä niin homma menee omalta osalta ok. Ja liittyessä tosiaan se aikainen havainto että mihin väliin pääsee parhaiten ja vauhdin aikainen sovitus sinne, että päätien tyypit voi myös ennakoida ajoissa minne yritätte. Ilman vilkkua yllättäjät voi suosiolla jäädä harjoittelemaan vielä muutamaksi vuodeksi jonnekkin mökkitielle.

Mutta aina riittää niitä joilla on joku oma sääntö minkä mukaan pitäisi kiihdyttää/hidastaa ja muiden sitten pitäisi lukea ajatukset. Noilla saa yksinkertaisesta toimenpiteestä tehtyä mielenkiintoisen.

muoks: oottekonää oulusta? :D
 
Siis voi vittu minkä turhan tilanteen taas joku oman elämänsä sankari onnistui aiheuttamaan:

Kyseessä tuollainen "tuplaliittymä" ajettaessa Kehä 1 itään ja siitä liittyessä Tuusulantielle kohti keskustaa. Ajan kuvan punaista autoa ja ns. ensimmäisestä liittymästä on tulossa myös autoja. Sulkuviivan päättymisen jälkeen alan siirtyä tietysti vilkku päällä pikkuhiljaa vasemmalle kaistalle kun sininen auto takaa päättää kiihdyttää raivokkaasti rinnalle. Omat kuskinpuolen renkaat ovat jo siis toisella kaistalla kun auto syöksähtää viereen. Ei siis pyri edelleni vaan todellakin rinnalleni. Tilanne tulee melkoisena yllätyksenä että joten säpsähdän hieman ja palaan omalle loppuvalle kaistalle. Vain tietysti tajutakseni että kaista loppuu melko pian ja täytyy nopeasti jarruttaa ja siirtyä sinisen auton taakse koska se ajaa nyt niin lähellä mustaa autoa eikä väliin mahdu. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...

blokkaaja.jpg
Tampereella ihan vastaava paikka kun nokian motarilta siirrytään ohitustielle. Joku talvi sitten olin itse musta auto ja liittyvä oli punainen kuten kuvassakin.

Punainen auto tuli siihen rinnalle ja ehkä metrin verran edellekkin, itse pidin tasaisen 90kmh mitä yleensä tuossa vauhtia. Siinä kohtaa alkoi sitten siirtyminen mun keulaan (en muista oliko vilkkua vai ei, eipä sitä enää tuossa vaiheessa näe) ja sai väistää pientareen tuntumaan torvi pohjassa ja samalla kiihdyttäen pois alta.

En tiedä mitä avensiskuskin päässä oikein liikkui, oli kaikki aika ja tila kiihdyttää mun eteen tai jättäytyä taakse, mutta keulaan se yritys meinasi päätyä.
 
Kumma kun ei oo tainnu omalle kohdalle osua kertaakaan sen koommin perseilevää Anjovista kuin Qashqaitakaan, vaikka niitä kyllä näkyy liikenteessä aika paljonkin. Saksan premiumit ja Volvot edelleen yliedustettuina omissa "tilastoissa" ja sitten jotkut RS Skodat mitkä aiheuttaa lähinnä myötähäpeää kiihdyttelyllään jossain kaupungissa vain päästäkseen seisomaan seuraaviin liikennevaloihin. Mutta pakko uskoa, kun noita japskeja jatkuvasti haukutaan. :p
 
Nimenomaan, kun autossa on tarpeeksi tehoa niin suorastaan voi päättää minkä paikan haluaa ottaa, kun sen jo valmiiksi katsoo ja päättää.
Teho tosiaan auttaa kummasti. Meidän toisessa autossa on reilut 400 hv ja toisessa 70. Aika paljon mukavampi tuolla nopeammalla on tyypillisesti liittyä rampeille yms. Valitettavasti aina joskus joku triggeröityy "nopean näköisestä" autosta ja alkaa jotain haastaa tai sekoilla. Niinpä takana tulevaa liikennettä saa tarkkailla vielä tarkemmin kuin normaalisti. Yksi vaarallisimmista tilanteista sattui muutama viikko sitten, kun mun kaista oli työmaan takia loppumassa lyhyellä varoituksella. Viereistä kaistaa tuleva huomasi sen ja kiihdytti todella voimakkaasti umpeen välin, johon olin tulossa. Vaikkei päästy vaimon kanssa mihinkään kusipäisyyttä virallisempaan diagnoosiin, mikä saa ihmisen käyttäytymään noin, siitä oltiin kuitenkin varmoja, että toisella autolla liikkuessa samaa ei olisi tapahtunut.
 
Kiihdytyskaistalta liittyminen on kyllä joskus haastavaa.
Tuntuu että välillä välit blokataan "kiinni" tai yksinkertaisesti kiihdytetään rinnalla niin ettei pääse vahingossakaan eteen...
Tulin kerran vähän pidemmältä rampilta ja ja katsoin kohdan missä tuikkaan niin eikös rinnalla lähtenyt auto kiihdyttämään.
Painoin reilusti kaasun pohjaan mutta kun mittarin mukaan alkoi lasissa olemaan 160km/h niin oli pakko jänistää kun rinnalla kiihdytti auto samaa tahtia.. :hmm:
Ei päästäny eteen. :poop:
 
Oma kokemus on osoittanut, että tuollainen välien kiinni ottaminen vähenee kun "merkkaa vilkulla" paikan ajoissa. Ilmeisesti mahdollinen blokkaajakin alkaa empimään blokkausaikeitaan jos vilkulla näyttää, että täältä tullaan. Esim yllä olevassa kuvassa laittaisin suunnilleen tuossa sinisen auton takana vilkun naksuttamaan merkiksi.
 
. Siis oikeasti, mitä vittua ihmisten päässä oikein liikkuu? Kokikohan vähän kouluttavansa minua? Tuli varmaan ihan yllätyksenä että liittymästä tulija haluaa vaihtaa kaistaa kun oma kaista loppuu ja vilkkukin näin kertoo...
Ehkä näitä kojelautakamera tubettajia.

Ei tuolliasen ainakaan pitäisi eteen tulemisesta mutisevan, jos turvavälin omatoimisesti ajanut lyhyeksi ja vielä kiilaa kiihdyttäne jo kaistalla olijan ulos.


Kiihdytyskaistalta liittyminen on kyllä joskus haastavaa.

Tuntuu että välillä välit blokataan "kiinni" tai yksinkertaisesti kiihdytetään rinnalla niin ettei pääse vahingossakaan eteen...

Tulin kerran vähän pidemmältä rampilta ja ja katsoin kohdan missä tuikkaan niin eikös rinnalla lähtenyt auto kiihdyttämään.

Painoin reilusti kaasun pohjaan mutta kun mittarin mukaan alkoi lasissa olemaan 160km/h niin oli pakko jänistää kun rinnalla kiihdytti auto samaa tahtia.. :hmm:

Ei päästäny eteen. :poop:
Harvoin tuollaisiin törmännyt, mutta joskus, hyväntahtoisena kuvitellut että yrittää auttaa .... Kai tuokin sikailu jonkinverran alueellista. Todella vaarallista.

Mutta helpompia nuo ovat kuin tietyt hidastajat, sillä tuosta kiihdyttäjästä selviää helpommin vähän reippaammin hiljentämällä ja liittymällä sen törttöilijän perään toki edelleen varautua yllättäviin tekoihin.

No myönnän, kun on sen välinkatsonut, niin kyllä se tuntuu jänistämiseltä jos siitä luopuu hidastamalla. :)


Oma kokemus on osoittanut, että tuollainen välien kiinni ottaminen vähenee kun "merkkaa vilkulla" paikan ajoissa. Ilmeisesti mahdollinen blokkaajakin alkaa empimään blokkausaikeitaan jos vilkulla näyttää, että täältä tullaan. Esim yllä olevassa kuvassa laittaisin suunnilleen tuossa sinisen auton takana vilkun naksuttamaan merkiksi.
Kuvittelin että vlkkua oli ajoissa käytetty, useamman sekunnin.

Jos liittyjällä jää vilkku myöhäiseksi, ja näkee vilkun menevän päälle etuoikealla, niin kiihdyttämisen motiivi todennäköisesti liittymisen helpottaminen.

Jos liittyjä on vielä kiihdytysvaiheessa niin hyvinkin ymmärettävää.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa, että se tahalleen blokkaava on sinusta tietoinen ja taatusti pienimunaisempi, joten voit rauhassa valuttaa kaistalle. Se väistää kyllä lopulta.
 
Olen huomannut että tulee vähän vastaavanlaisesti joskus itse tehtyä, omassa tapauksessa vaan kyseessä on se että kun on moottoritien nopeusrajoitukset(100km/h tai 120km/h) ja edessä oleva autoilija on liittymässä moottoritielle nopeudella 70-80km/h, niin painelen kyllä heti sulkuviivan päätyttyä moottoritielle ja nostan sallittuun nopeuteen. Toki mikäli turvallisesti on mahdollista tehdä niin siirryn ohituskaistalle jotta edessä ajavalle ei tulis ihan älytöntä paniikkia, minkä tosin on omalla toiminnallaan aiheuttanut.
 
Kannattaa muistaa, että se tahalleen blokkaava on sinusta tietoinen ja taatusti pienimunaisempi, joten voit rauhassa valuttaa kaistalle. Se väistää kyllä lopulta.
En ainakaan itse pysty luottamaan siihen, että väistää - sen verran erikoista porukkaa tuolla liikkuu. Ja jos tunkee itse väistämisvelvollisena väkisin eteen ja osuu, niin kalliiksi tulee...
 
Pk-seudulla on yleinen ongelma seuraava. Tulet rampista ja haluat liittyä ruuhkassa vaikka Kehä:lle. Näet etukäteen tilan johon liittyä vilkuttamalla, mutta tämä takavasemmalla oleva liikennesankari päättää tahallaan laittaa välin kiinni mentaliteetillä, että minun eteeni et varmasti tule. Näitä on nähnyt tasaisin väliajoin ruuhkissa. Siihen eteen mahtuisi rampilta tulija hyvin, mutta se jo Kehää ajava haluaa tahallaan blokata. Tämä on se ongelma mikäli auto on tehottomampi, koska silloin on myös oletus, että tilaa saisi vilkkua käyttämällä siihen sopivaan väliin.


On joitain vuosia sitten käynyt niin, että oli hyvä väli mihin vaihtaa kaista ruuhkaisella Kehällä 3:lla. Väli mihin olisin vilkulla mennyt niin siinä oli ainakin 3 auton mittaa väliä eli ruuhkassa oikein hyvä väli. No se Kehää ajava päätti kiihdyttää niin kovaa, kun sen auto varmaan liikkui. Tämä siis siinä kohtaa, kun huomasi vilkkuni ja mihin väliin meinasin vaihtaa kaistaa. Olin jo menossa siinä kohtaa missä aloin vaihtamaan kaistaa turvallisesti, kun kuollutkulma kertoikin, että jaahas sieltä ajettii vierelle. No se oli sitten kiihdyttänyt sen välin kiinni mihin meinasin tulla vilkkua näyttämällä ja mihin aluksi olisi mahtunut hyvin. Tässä kohtaa omalta osalta kuvioon tuli eurooppalainen ajokulttuuri. Kiihdytin oman auton hetkessä niin, että olin blokkaajan ”edellä” hieman. Tässä kohtaa laitoin uudelleen vilkun päälle ja lähdin kääntämään siihen väliin omaa autoa, joilloin arjen sankari säikähti sitä miten välin voi myös ottaa väkisin. Ei suomalaiset ole tottunut eurooppalaiseen röyhkeyteen mitä välin ottamiseen tulee. Otin välin siis rauhallisesti, mutta määrätietoisesti haltuun. Tämän jälkeen blokkaajan ilme oli aika priceless ja suu kävi ihan hitosti. Oli siis niin ruuhkainen Kehä, että tuo oli paras väli ennen blokkaus yritystä ja blokkaajan takana liian pienet välit kaikilla autoilla. Minä siis katson jo ramppiin tullessa valmiiksi aina miten siellä on tyhjiä välejä.
 
En ainakaan itse pysty luottamaan siihen, että väistää - sen verran erikoista porukkaa tuolla liikkuu. Ja jos tunkee itse väistämisvelvollisena väkisin eteen ja osuu, niin kalliiksi tulee...
Sitten on tulkinnut tilanteen väärin. On mahdollista ettei päätiellä ajava ole yksinkertaisesti huomannut sinua. Tällöin ihan oma syy ja saa maksaa laskun häpeällä kuorrutettuna.

Pointtihan tässä ei tietenkään ole se, että kannattaako lähteä perseilyyn mukaan vai ei, vaan siinä, että varsin usein liikennekonfliktit johtuvat virhetulkinnoista, joko itse ajamisesta tai ajamisen motiiveista. Jos joku puhtaasti kiusallaan häiritsee liikennettä, tärkeää on nimenomaan olla lähtemättä siihen leikkiin mukaan. Siinä voi vain hävitä. Koskee mitä tahansa ajosuoritteita, joilla etenemisen sijaan haluaa osoittaa muille paikkansa liikenteen hierarkiassa.
 
Pk-seudulla on yleinen ongelma seuraava. Tulet rampista ja haluat liittyä ruuhkassa vaikka Kehä:lle. Näet etukäteen tilan johon liittyä vilkuttamalla, mutta tämä takavasemmalla oleva liikennesankari päättää tahallaan laittaa välin kiinni mentaliteetillä, että minun eteeni et varmasti tule. Näitä on nähnyt tasaisin väliajoin ruuhkissa. Siihen eteen mahtuisi rampilta tulija hyvin, mutta se jo Kehää ajava haluaa tahallaan blokata. Tämä on se ongelma mikäli auto on tehottomampi, koska silloin on myös oletus, että tilaa saisi vilkkua käyttämällä siihen sopivaan väliin.
Kehä I:llä huomattavasti tyypillisempi tilannevariantti on, että liikennevirta hidastuu rampin kohdalla, ja takaa tuleva, rajoituksen mukaan ajava saavuttaa letkaa. Tämä näyttäytyy liittyvälle tahallisena välien kiinni vetämisellä. Tämä on yksi yleisimmistä virhetulkintoja aiheuttavista liikennetilanteista Kehä I:llä. Eikä mikään ihme, sillä lainsäädäntö ei tässä auta liittyjää. Vauhti tulee sovittaa liikennevirran mukaan, mutta kuinka se tehdään turvallisesti kun edessä oleva liikennevirta on hitaampaa kuin takana tuleva? Se, ettei onnettomuuksia tapahdu, on pitkälti takaa tulevien - sinällään oikein ajavien - joustamisen varassa. Ja kuten tiedämme, jotkut joustavat vähemmän kuin enemmän. Keskimääräinen autoilija osaa onneksi käyttäytyä oikein hyvin näissä tilanteissa.
 
Kehä I:llä huomattavasti tyypillisempi tilannevariantti on, että liikennevirta hidastuu rampin kohdalla, ja takaa tuleva, rajoituksen mukaan ajava saavuttaa letkaa. Tämä näyttäytyy liittyvälle tahallisena välien kiinni vetämisellä. Tämä on yksi yleisimmistä virhetulkintoja aiheuttavista liikennetilanteista Kehä I:llä. Eikä mikään ihme, sillä lainsäädäntö ei tässä auta liittyjää. Vauhti tulee sovittaa liikennevirran mukaan, mutta kuinka se tehdään turvallisesti kun edessä oleva liikennevirta on hitaampaa kuin takana tuleva? Se, ettei onnettomuuksia tapahdu, on pitkälti takaa tulevien - sinällään oikein ajavien - joustamisen varassa. Ja kuten tiedämme, jotkut joustavat vähemmän kuin enemmän. Keskimääräinen autoilija osaa onneksi käyttäytyä oikein hyvin näissä tilanteissa.


Omassa tapauksessa kyse oli blokkaajan kusipäisyydestä vain.

Ei ollut tuolla mitä mainitsit, että letkan etuosassa hiljaisempi vauhti ja takana tulevilla vielä kovempi. Nämä kaikki ajoi täysin samaa vauhtia siinä. Paitsi tämä poikkeus millä tuli pakkomielle ottaa väli kiinni.

Edit. Olen myös ajanut Kehä I:stä aamu- ja iltapäiväruuhkassa. Tiedän myös miten tuo Kehä käyttäytyy autoilijoineen.

Isoin ongelma minkä olen huomannut ruuhkissa ,niin siellä turvavälejä ei ole juuri lainkaan. Tämän takia sitten, kun tulee kolari niin se on yleensä ketjukolari.
 
Olen huomannut että tulee vähän vastaavanlaisesti joskus itse tehtyä, omassa tapauksessa vaan kyseessä on se että kun on moottoritien nopeusrajoitukset(100km/h tai 120km/h) ja edessä oleva autoilija on liittymässä moottoritielle nopeudella 70-80km/h, niin painelen kyllä heti sulkuviivan päätyttyä moottoritielle ja nostan sallittuun nopeuteen. Toki mikäli turvallisesti on mahdollista tehdä niin siirryn ohituskaistalle jotta edessä ajavalle ei tulis ihan älytöntä paniikkia, minkä tosin on omalla toiminnallaan aiheuttanut.

Tuota on niin vaikea ymmärtää, että miksei sitä kaasua voi avata jo rampilla, vaan valutaan sinne 120-130km/h ajavien autojen sekaan 70km/h :hmm::rolleyes:
 
Sitten on tulkinnut tilanteen väärin. On mahdollista ettei päätiellä ajava ole yksinkertaisesti huomannut sinua. Tällöin ihan oma syy ja saa maksaa laskun häpeällä kuorrutettuna.

Pointtihan tässä ei tietenkään ole se, että kannattaako lähteä perseilyyn mukaan vai ei, vaan siinä, että varsin usein liikennekonfliktit johtuvat virhetulkinnoista, joko itse ajamisesta tai ajamisen motiiveista. Jos joku puhtaasti kiusallaan häiritsee liikennettä, tärkeää on nimenomaan olla lähtemättä siihen leikkiin mukaan. Siinä voi vain hävitä. Koskee mitä tahansa ajosuoritteita, joilla etenemisen sijaan haluaa osoittaa muille paikkansa liikenteen hierarkiassa.
Nyt meni pointti ohi. Tarkoitin tilannetta, jossa päätiellä ajava varsin hyvin huomaa liittyvän auton, mutta ei anna tilaa luottaen siihen, että on itse etuajo-oikeutettu ja näin vahvoilla vaikka yhteentörmäys sattuisikin. En myöskään ihan täysin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla toisella kappaleella, kun juuri ylempänä sanoit, että kannattaa ajaa eteen kun toinen kyllä väistää. :D
 
Nyt meni pointti ohi. Tarkoitin tilannetta, jossa päätiellä ajava varsin hyvin huomaa liittyvän auton, mutta ei anna tilaa luottaen siihen, että on itse etuajo-oikeutettu ja näin vahvoilla vaikka yhteentörmäys sattuisikin. En myöskään ihan täysin ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla toisella kappaleella, kun juuri ylempänä sanoit, että kannattaa ajaa eteen kun toinen kyllä väistää. :D
Noooo.. Ok, summaan nämä mietteet yhteen vertailukelpoisemmin:

Jos on varma, että kusipää blokkaa -> se väistää kyllä, koska haluaa vain kiusata, muttei naarmuja kylkeensä.
Jos luulet, että kusipää blokkaa, eikä se väistäkään -> oma syy kun ajoit toista kylkeen.
Jos on yhtään epävarma toisen motiiveista -> koita ajaa mahdollisimman normaalisti.

Ainoa joka edellisistä on oikein, on viimeinen.
 
Noooo.. Ok, summaan nämä mietteet yhteen vertailukelpoisemmin:

Jos on varma, että kusipää blokkaa -> se väistää kyllä, koska haluaa vain kiusata, muttei naarmuja kylkeensä.
Jos luulet, että kusipää blokkaa, eikä se väistäkään -> oma syy kun ajoit toista kylkeen.
Jos on yhtään epävarma toisen motiiveista -> koita ajaa mahdollisimman normaalisti.

Ainoa joka edellisistä on oikein, on viimeinen.
Kohta 2 on aina mahdollinen ja nimenomaan sen vuoksi en liittymistilanteissa uskalla tunkea eteen, kuten aiemmin mainitsin. Mutta vaikuttaa nyt yksinkertainen asia sen tason vänkäämiseltä, että parempi lopettaa tähän.
 
Se moottoritiellä vasemmalle väistäminen kun rampilta tulee porukkaa, ei siinä mitään jos ajetaan samaa vauhtia kun se vasen kaista 120km/h, mutta kun mamma vetää eteen 80km/h lasissa ja vielä ihmettelee kun tulee keskisormea.
 
Ruuhka-aikaan Kehällä liittymissä eniten päähän ottaa ne sankarit joiden on pakko hyödyntää koko liittymiskaista plus muutama metri piennarta että pääsevät sen 5 autoa edemmäksi väliin mikä on aikaisemman vetoketjun jälkeen ajettu kiinni. Yleisesti 30 km/h madellessa vetoketju toimii ihan kohtalaisesti mutta itsekkin pyrin pitämään välit kiinni nähdessäni näitä parhaassa tapauksessa kiihdytyskaistalle ohittamaan vaihtavia. Samaa usein havaittavissa Kehän päässä motareilla vasen kaista etenee noin 110 - 120 ja oikea 80 - 90 ja aina löytyy näitä oikean kautta pari autoa ohittavia ja jarruvalo loistaen takaisin vasemmalle.
 
Ruuhka-aikaan Kehällä liittymissä eniten päähän ottaa ne sankarit joiden on pakko hyödyntää koko liittymiskaista plus muutama metri piennarta että pääsevät sen 5 autoa edemmäksi väliin mikä on aikaisemman vetoketjun jälkeen ajettu kiinni.
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.

Juuri tätä kaasupohjassa kaistan loppuun tarkoitin ainakin Kehä 3 Jumbon jälkeen kiihdytyskaistat ovat niin pitkiä, että sulavasti oman välin löytäminen on helppoa. No ehkä se muun liikenteen vauhdin havainnointi ja oman nopeuden siihen sovitus on molemmille ääripäille liian hankalaa.
 
Pelkässä ohittelutarkoituksessa tuo on munkin mielestä ehdottoman tuomittavaa, mutta liikenteen jouduttamiseksi etenkin ruuhkassa varsin suotavaa. En itse ymmärrä niitä, jotka tunkevat ruuhkaisessa liittymässä sulkuviivan jälkeen saman tien päätielle, vaikka kiihdytyskaistaa olisi jäljellä ja voisi rauhassa katsoa itselleen sopivan välin. Tätä näkee paljon esim. Kehä 1:ltä Tuusulantielle pohjoiseen liityttäessä. Vaikka Kehä 1:ltä tulevaa kiihdytyskaistaa jatkettiin Tuomarinkylän liittymän ohitse, siitä ei ole mitään apua, kun 95% autoista hyödyntää kaistaa max 100 metriä (lukuun ottamatta sitten niitä asian överiksi vetäviä maanteiden ritareita, jotka paahtaa 150 km/h lasissa oikealta kaikkien ohi kaistan ihan loppuu asti). Toinen klassinen paikka on Pasilasta Hakamäentielle Mäkelänkadun suuntaan noustessa. Siinäkin on ihan hyvin tilaa liittyä ruuhka-aikaankin vähän pidemmältä sopivaan väliin, mutta silti valtaosa änkee jo sulkuviivan päältä eteen ja liikennevirta töksähtää siihen.

Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.

Sitä kaistaa on 2km, kaksi vitun kilometriä ja mitä tekee suomalainen Irma tai Martti volkkari ratissa, heti sulkuviivan jälkeen seis, kyllä seis ja yritetään päästä motarille.

Sillä seurauksella että jonon pää on kehä 1:llä asti Pakilan Teboilin kohdalla! :facepalm:

Kaksi kilometriä sitä kaistaa käytettävissä, kaksi kilometriä, mitä tekee poliisi, jonottaa siellä peukalo perseessä muiden kanssa. :facepalm:
 
Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.

Sitä kaistaa on 2km, kaksi vitun kilometriä ja mitä tekee suomalainen Irma tai Martti volkkari ratissa, heti sulkuviivan jälkeen seis, kyllä seis ja yritetään päästä motarille.

Sillä seurauksella että jonon pää on kehä 1:llä asti Pakilan Teboilin kohdalla! :facepalm:

Kaksi kilometriä sitä kaistaa käytettävissä, kaksi kilometriä, mitä tekee poliisi, jonottaa siellä peukalo perseessä muiden kanssa. :facepalm:
Ihan hyvä pointti, mutta mietin mahdollista syytä.

Miten se Irja Martti siellä kiihdytyskaistan päässä pääsisi liittyyn, kun siellä motarilla on lisäksi rampilta takana tulevat jotka sulkuviivan loputtua tunkeneet mtoarille.

Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.

Jos olen oikeassa kohdassa, niin tuossa kai olisi jotain kehittämistä, sulkuviivan pidentäminen, no ei kai se muuta auttai kun että jono olisi vain pidemmälle (ja vähemmän kiihdystyaikaa) , tai no kai sen pysähdyspaikan voisi sijoittaa eri paikkaan ja pitkäsulkuviiva takaisi kiihdytysaikaa.
 
Ihan hyvä pointti, mutta mietin mahdollista syytä.

Miten se Irja Martti siellä kiihdytyskaistan päässä pääsisi liittyyn, kun siellä motarilla on lisäksi rampilta takana tulevat jotka sulkuviivan loputtua tunkeneet mtoarille.

Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.

Jos olen oikeassa kohdassa, niin tuossa kai olisi jotain kehittämistä, sulkuviivan pidentäminen, no ei kai se muuta auttai kun että jono olisi vain pidemmälle (ja vähemmän kiihdystyaikaa) , tai no kai sen pysähdyspaikan voisi sijoittaa eri paikkaan ja pitkäsulkuviiva takaisi kiihdytysaikaa.

Tähän lyödään seis vaikka tie jatkuu tuonne niin pitkälle kuin silmä vain kantaa, sen myönnän että toi bussipysäkki on väärässä paikassa, mutta silti se ei edellytä että jos motarilla on ruuhkaan ja se matelee niin lyödään tuohon seis vilkku päälle ja odotettan että joku antaa tilaa niin että jonoa seisoo 2km kehä 1:llä ja senhän tietää mitä se siellä aiheuttaa.

Kun käytettäisiin se koko kaista hyödyksi tie vetää enemmän autoja, siinä on 2km tuota tietä ja aikaa...
 

Liitteet

  • Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    212,6 KB · Luettu: 166
Mene katsomaan kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan motarille pohjoiseen.
Esimerkkejä tosiaan riittää roppakaupalla. Tuohon Hämeenlinnantien liittymän kohdalle sopisi jokin liikennemerkki tyyliin "Hyödynnä kiihdytyskaistaa. Kiihdytyskaistan pituus 2km". Vaikea sanoa, auttaisiko se mitään, mutta ei siitä varmaan haittaakaan olisi.
Siis tuli mieleen että heille on ehkä joskus käynyt niin että takanatuleva on tuikannut viereen, toteuttaen sääntöä eihän siellä tiellä mitään vuoronumeroita ole.
Vuoronumerot kyllä on: Edellä ajava menee ensin, oli kyse sitten ohittamisesta tai toiselle tielle liittymisestä. Ainakin itse annan tähän kaikille edellä kulkeville mahdollisuuden, ennen kuin teen omat päätökseni. Valitettavasti liian monen ajotyyliin kuuluu ainakin täällä Etelä-Suomessa ihan ihmeellinen "minä ensin"-änkeäminen, mikä ainoastaan sekoittaa liikennevirran kulkua ja aiheuttaa helposti vaaraakin.
 
Jos motarilla olis turvavälit kunnossa, liittymisessä ei olei mitään ongelmaa.

Turvaväli ja ongelma tuossa paikassa on se kun ruuhka-aikana kaikki haluaa pois Helsingistä ja tiet täynnä autoja ja kun ihmiset tulee sinne 80tielle 60km/h niin se motari rupeaa puuroutumaan ja lopulta siellä ajetaan 20km/h possujunassa. Tähän sitten lisäksi se että ei tajuta että sitä oikeanpuoleista kaistaa on tosiaan 2km käytettävissä ja lyödään auto seis ja yritetään änkeä sinne possujunan sekaan jos joku sattuisi tilaa antamaan ja kun se tilan antaja hidastaa vielä enemmän antaakseen tilaa enemmän niin jono takana motarilla hidastuu vielä enemmän ja oravanpyörä on valmis ja ruuhkaa on seuraavat 2h kunnes liikennemäärät vähenee tarpeeksi.

Todella harva ihminen oikeasti osaa ajaa edes hiljaiseen aikaan niin ettei aiheuta ongelmia motarilla. Yksinkertaisin asia että se on kiihdytyskaista miltä tullaan motarille on suurimalle osalle ongelma, vaikka kuinka siinä kaistan alussa on merkki moottoritiestä ja 120 kyltti niin silti sinne KIIHDYTYSKAISTAN loppuun on saatu juuri ja juuri se 100km/h vauhtia, no tälläinen kun sitten menee sinne muiden eteen niin jarruvalot palaa ja tulee turhia kaistanvaihtoja. Tähän soppaan kun lisätään se idiootti joka vielä väistää sitä kiihdytyskaistalta tulijaa sinne vasemmalle kaistalle niin alkaa mulla otsasuonta pullottamaan oikein urakalla. Joustaminen liikenteessä on hyvä asia ja oikeasti jopa suotavaa, mutta se että väistät kolmion takaata tulevaa ohituskaistalla ajavan eteen alinopeudella ei ole joustamista vaan liikenteen vaarantamista, Jos kumarrat toiselle niin älä nyt saatana näytä persettä toiselle.

Tämä sama asia on ongelma myös kehillä, erona vain nopeudet.

Kun ihmiset ymmärtäisi sen että kun siinä kiihdytyskaistalla sun nopeus on vähintään sama kuin itse päätiellä ajavilla niin kaistanvaihto on paljon helpompaa eikä se sekoita päätien liikennevirtaa.
 
Tähän lyödään seis vaikka tie jatkuu tuonne niin pitkälle kuin silmä vain kantaa, sen myönnän että toi bussipysäkki on väärässä paikassa, mutta silti se ei edellytä että jos motarilla on ruuhkaan ja se matelee niin lyödään tuohon seis vilkku päälle ja odotettan että joku antaa tilaa niin että jonoa seisoo 2km kehä 1:llä ja senhän tietää mitä se siellä aiheuttaa.

Kun käytettäisiin se koko kaista hyödyksi tie vetää enemmän autoja, siinä on 2km tuota tietä ja aikaa...
Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.

Siis ihan sillä lokiikalla tuohon, että tuskin siellä kiihdytyskaistan päässä on edes sitä tilaa liittyä mitä tuossa, perustuen siihen että automäärä ei vähene ja mahdollista että välistä kuitenkin jotkut koukkii väliin, jolloin motarilla oleva kokee jo siinä antaneen yhdelle tilaa. Sitten kun sinne kiihdytyskaistan päähän on joutunut, niin herkästi ongelmissa on.

Jos tuo vetää tuossa vetoketjuperiaatteella, niin autoja siitä menee yhtäpaljon oli se sitten tuossa kohtaa, tai 2km päässä, se totta että jonkin verran lyhentää ruuhkahuippua jos 1km jono puskurialisää saadaan, olisko siihen apuna esim sulkuviivaa tai jopa kaidetta tuohon laitettaisiin toistakilometriä ? Olisko siitä mitää haittaa ?
 
Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.

Siis ihan sillä lokiikalla tuohon, että tuskin siellä kiihdytyskaistan päässä on edes sitä tilaa liittyä mitä tuossa, perustuen siihen että automäärä ei vähene ja mahdollista että välistä kuitenkin jotkut koukkii väliin, jolloin motarilla oleva kokee jo siinä antaneen yhdelle tilaa. Sitten kun sinne kiihdytyskaistan päähän on joutunut, niin herkästi ongelmissa on.

Jos tuo vetää tuossa vetoketjuperiaatteella, niin autoja siitä menee yhtäpaljon oli se sitten tuossa kohtaa, tai 2km päässä, se totta että jonkin verran lyhentää ruuhkahuippua jos 1km jono puskurialisää saadaan, olisko siihen apuna esim sulkuviivaa tai jopa kaidetta tuohon laitettaisiin toistakilometriä ? Olisko siitä mitää haittaa ?
Ajatus kiihdytyskaistalla pidempään ajamisessa ruuhka-aikana(kin) on se, että sieltä käsin on hyvin aikaa katsoa sopiva väli, johon siirtymällä tulee aiheuttaneeksi mahdollisimman vähän haittaa päätiellä kulkevalle liikenteelle. Sopivia välejä löytyy kyllä hyvin, kun vähän malttaa - kaikki kun eivät suinkaan edes ryömintänopeuksilla aja toistensa persuksissa kiinni.
 
Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.

Siis ihan sillä lokiikalla tuohon, että tuskin siellä kiihdytyskaistan päässä on edes sitä tilaa liittyä mitä tuossa, perustuen siihen että automäärä ei vähene ja mahdollista että välistä kuitenkin jotkut koukkii väliin, jolloin motarilla oleva kokee jo siinä antaneen yhdelle tilaa. Sitten kun sinne kiihdytyskaistan päähän on joutunut, niin herkästi ongelmissa on.

Jos tuo vetää tuossa vetoketjuperiaatteella, niin autoja siitä menee yhtäpaljon oli se sitten tuossa kohtaa, tai 2km päässä, se totta että jonkin verran lyhentää ruuhkahuippua jos 1km jono puskurialisää saadaan, olisko siihen apuna esim sulkuviivaa tai jopa kaidetta tuohon laitettaisiin toistakilometriä ? Olisko siitä mitää haittaa ?
No ei kyllä ymmärrä, ajamalla sitä kiihdytyskaistaa liittyminen sinne varsinaiselle kaistalle on huomattavasti helpompaa kuin paikaltaa seisten. Lisäksi enpä ole vielä kertaakaan nähnyt että kaikki ajavat jatkuvasti ihan tappituntumalla vaikka kuinka olisi liikenne pysähtynyt ruuhkan takia. Aina siellä on vähän pidempiä välejä joihin voi liittyä.
 
Turvaväli ja ongelma tuossa paikassa on se kun ruuhka-aikana kaikki haluaa pois Helsingistä ja tiet täynnä autoja ja kun ihmiset tulee sinne 80tielle 60km/h niin se motari rupeaa puuroutumaan ja lopulta siellä ajetaan 20km/h possujunassa. Tähän sitten lisäksi se että ei tajuta että sitä oikeanpuoleista kaistaa on tosiaan 2km käytettävissä ja lyödään auto seis ja yritetään änkeä sinne possujunan sekaan jos joku sattuisi tilaa antamaan ja kun se tilan antaja hidastaa vielä enemmän antaakseen tilaa enemmän niin jono takana motarilla hidastuu vielä enemmän ja oravanpyörä on valmis ja ruuhkaa on seuraavat 2h kunnes liikennemäärät vähenee tarpeeksi.

Todella harva ihminen oikeasti osaa ajaa edes hiljaiseen aikaan niin ettei aiheuta ongelmia motarilla. Yksinkertaisin asia että se on kiihdytyskaista miltä tullaan motarille on suurimalle osalle ongelma, vaikka kuinka siinä kaistan alussa on merkki moottoritiestä ja 120 kyltti niin silti sinne KIIHDYTYSKAISTAN loppuun on saatu juuri ja juuri se 100km/h vauhtia, no tälläinen kun sitten menee sinne muiden eteen niin jarruvalot palaa ja tulee turhia kaistanvaihtoja. Tähän soppaan kun lisätään se idiootti joka vielä väistää sitä kiihdytyskaistalta tulijaa sinne vasemmalle kaistalle niin alkaa mulla otsasuonta pullottamaan oikein urakalla. Joustaminen liikenteessä on hyvä asia ja oikeasti jopa suotavaa, mutta se että väistät kolmion takaata tulevaa ohituskaistalla ajavan eteen alinopeudella ei ole joustamista vaan liikenteen vaarantamista, Jos kumarrat toiselle niin älä nyt saatana näytä persettä toiselle.

Tämä sama asia on ongelma myös kehillä, erona vain nopeudet.

Kun ihmiset ymmärtäisi sen että kun siinä kiihdytyskaistalla sun nopeus on vähintään sama kuin itse päätiellä ajavilla niin kaistanvaihto on paljon helpompaa eikä se sekoita päätien liikennevirtaa.

Sama homma Tuusulanväylälle liittymisessä Kehä 3 ja siitä pari seuraavaakin liittymää pohjoiseenpäin, ennenkin olen avautunut samasta aiheesta, mutta kyllä on ihme että SADAN alueella liitytään kiihdytyskaistalta keskimäärin 70 km/h. Liityn näistä lähes päivittäin ja 99 kertaa sadasta edessä olija ajaa 60-80 km/h nopeudella kiihdytyskaistaa ja tukkii liikennettä pyrkiessään motarille.

Viimeksi eilen Volvo XC90 T8 edellä jumitti vilkku päällä pysähdyksissä siinä kiihdytyskaistalla ja odotti sopivaa väliä, joka löytyi vasta kun oli 500 metriä tyhjää tilaa liittyä, ja pitkä jono takana, vaikka luulisi nyt tuollaisessa tehoa olevan, aivan käsittämätöntä ettei sadan tonnin autollakaan osata painaa kaasua. Liekö ratissa sitten juuri se Irma 80 vee ja ei havainnointikyky enää riitä tjsp.
 
Viimeksi eilen Volvo XC90 T8 edellä jumitti vilkku päällä pysähdyksissä siinä kiihdytyskaistalla ja odotti sopivaa väliä, joka löytyi vasta kun oli 500 metriä tyhjää tilaa liittyä, ja pitkä jono takana, vaikka luulisi nyt tuollaisessa tehoa olevan, aivan käsittämätöntä ettei sadan tonnin autollakaan osata painaa kaasua.
Valitettavasti tuollaisen auton omistaja (tai valtaosassa tapauksista autoedun hyödyntäjä) harvemmin ymmärtää kanssa-autoilijat huomioivasta ajamisesta yhtään mitään. Siinä ei teho auta.
 
En minä tiedä mikä minua ärsyttää, mutta minun Mii tuntuu ärsyttävän muita. Koko ajan roikutaan perseessä vaikka ajaisin 10 kmh yli rajoituksen :joy:
 
Kyllä samaa on huomattu vaikka ajotyyli ja autojen nopeudet olisivat täysin samat. Pieni auto=voi ajaa päälle, kyllä se väistää. Tosin tätä itsellä vielä pahentaa jos on tehoa ja sitä käyttää. Tai edes normi pieni kippo jonka tehoja käyttää. Sillä saa kummasti väärinarvioita kun liian iso osa pikkukippojen kuskeista ei tiedä mikä kaasupoljin on.
 
Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
 
Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.

Pysähdyn mielummin kuin lanaan spandextorpeedon kuoliaaksi.
 
Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
Ei kai tuota ole koskaan muistettukkaan? Aina miltei kaikki väistävät pyöräilijöitä samoin kuin jalankulkijoita. Se on harmi, koska pyöräilijät eivät opi oikeita sääntöjä kun kaikki väistävät heitä.
 
Sähköpotkulaudat on täälläpäin yleistynyt kovasti ja viimeistään nyt voisi olla hyvä alkaa miettimään miten nopeasti "pyöräilijä" muuttuu kävelijäksi.
 
Sähköpotkulaudat on täälläpäin yleistynyt kovasti ja viimeistään nyt voisi olla hyvä alkaa miettimään miten nopeasti "pyöräilijä" muuttuu kävelijäksi.
Kuin myös pyöräilijä kävelijäksi. Tiedän kavereita jotka hyppäävät satulasta pirun nopeasti ja niin ettei sitä osaa odottaa. Tuo voi yllättää monen monta autoilijaa jos ei ole tarkkana. Tuosta olisi mielenkiintoista saada ennakkotapaus kenen syy jos pyöräilijä tulee kohtuu vauhtia satulassa kohti suojatietä ja hyppää kohtuu viimetingassa tai ihan viimetingassa satulasta ja onkin kävelijä suojatietä ylittäessään.
 
Kuin myös pyöräilijä kävelijäksi. Tiedän kavereita jotka hyppäävät satulasta pirun nopeasti ja niin ettei sitä osaa odottaa. Tuo voi yllättää monen monta autoilijaa jos ei ole tarkkana. Tuosta olisi mielenkiintoista saada ennakkotapaus kenen syy jos pyöräilijä tulee kohtuu vauhtia satulassa kohti suojatietä ja hyppää kohtuu viimetingassa tai ihan viimetingassa satulasta ja onkin kävelijä suojatietä ylittäessään.
Vaikka suojatiellä onkin annettava esteetön kulku jalankulkijalle, tieliikennelaki silti velvoittaa suojatielle astuvaa noudattamaan "sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät." Ei sinne voi vain satulan selästä singahtaa ja juosta yli. Oikeassa oleminenkin on toisaalta tietysti vähän tylsää jos on kuolemantuottamussyyte niskassa.
 
Tuli tänään huomattua Hämeenlinnanväylä Kehä I liittymä Helsinkiin päin bussi ajaa kaikista oikeanpuolisinta kaistaa noin 80 km/h, keskimmäisellä kaistalla samaa vauhtia etenevä henkilöauto kärryn kanssa. 200m ennen liittymää bussi laittaa vilkun ja kylmästi vaihtaa kaistaa vaikka vieressä auto. Onneksi vasenkaista oli tyhjä ja mahtui väistämään luulisi ammatikseen ajavan ymmärtävän kuolleenkulman ja katsoa tämän ennen kaistanvaihtoa.
 
Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
Joo tää on huomattu, torvea pitäisi kaikille antaa mutta taitaa tulla vaan keskaria ja huutoa jos alkaisi tööttäilemään, kun väistäjä ei tajua töötin syytä.
Pysähdyn mielummin kuin lanaan spandextorpeedon kuoliaaksi.
Torvi pohjaan ja kumit vinkuen jarrutus siihen suojatien rajalle jossei tajua hankkiutua pois alta.
Sähköpotkulaudat on täälläpäin yleistynyt kovasti ja viimeistään nyt voisi olla hyvä alkaa miettimään miten nopeasti "pyöräilijä" muuttuu kävelijäksi.
Onko sähköpotkis nyt sitten pyöräilijään rinnastettava jos ajaa potkulaudalla suojatien yli? Toinen on tämä päältäseisottava sähköhärveli, jonka nimeä en edes tiedä? Tämmönen meinasi tulla talvella suojatietä vihreillä takaovesta sisään, kattelin pyöräilijät ja jalankulkijat pois aloin kääntymään ja katselin kun pyörillä kulkeva jalankulkija lähestyi ohjuksen lailla auton kylkeä. Kaasua painamalla kerkesi sentään pois alta. Kuka tommostakin tajuaa pimeässä alkaa katsomaan kun ei voi olettaa jalankulkijalta näyttävän kohteen liikkuvan kymmenkertaista vauhtia normaaliin ihmiseen nähden?
 
Ei kai tuota ole koskaan muistettukkaan? Aina miltei kaikki väistävät pyöräilijöitä samoin kuin jalankulkijoita.
Minulla sama havainto, mutta on mielenkiintoista kun isolla osalla pyöräilijöistä (varsinkin niistä "spandexeista") tuntuu olevan käsitys, ettei autoilijat huomioi heitä ollenkaan.

Mitä nyt itse olen työmatkaa välillä kulkenut autolla ja välillä pyörällä, niin autolla saa väistellä väärin liikkuvia pyöräilijöitä, ja pyörällä liikkuessa taas kaikki väistävät väärissäkin paikoissa tuhlaten vain molemman osapuolen aikaa. Parhaita paikkoja on yksikaistaiset tiet ilman liikenteenjakajaa, kun moni hyvää hyvyyttään tilaa antava ei tosiaan tajua sitä, että pyöräilijän pitää silti väistää toisesta suunnasta tulevia.

Jalankulkijatkin tosiaan saavat yleensä kyllä tilaa, kunhan on selvät aikeet. Jos seisoo kahden metrin päässä suojatiestä taivaanrantaa maalaillen voi syyttää vain itseään kun ei kukaan pysähdy.
 
Onko sähköpotkis nyt sitten pyöräilijään rinnastettava jos ajaa potkulaudalla suojatien yli? Toinen on tämä päältäseisottava sähköhärveli, jonka nimeä en edes tiedä? Tämmönen meinasi tulla talvella suojatietä vihreillä takaovesta sisään, kattelin pyöräilijät ja jalankulkijat pois aloin kääntymään ja katselin kun pyörillä kulkeva jalankulkija lähestyi ohjuksen lailla auton kylkeä. Kaasua painamalla kerkesi sentään pois alta. Kuka tommostakin tajuaa pimeässä alkaa katsomaan kun ei voi olettaa jalankulkijalta näyttävän kohteen liikkuvan kymmenkertaista vauhtia normaaliin ihmiseen nähden?
Ehkä on, ehkä ei. Jalankulkua avustavilla laitteilla kruisailu rinnastetaan jalankulkuun. Tällaisia laitteita ovat alle 15 km:iin/h rajoitetut, enintään 1 kW sähkömoottorilla varustetut liikkumisvälineet. Tosin yli 15 km/h kulkevia kevyitä sähköajoneuvoja saa kuljettaa myös jalkakäytävällä, jos ne ovat itsestään tasapainottuvia, kuten Segwayt ja tasapainoskootterit. Vaikka niitä saa kuljettaa jalkakäytävällä, koskee niitä muutoin polkupyörän säännöt, eli suojatie ei suojaa, paitsi jos sellaisen päältä hyppääkin alas.

Siitä sitten suojatietä lähestyessä voi alkaa googlaamaan, minkälainen laite sieltä kevyen liikenteen väylää tai jalkakäytävää pitkin kruisailee, jotta voi noudattaa lakia. Asiaan ei tule mitään parannusta uudessa tieliikennelaissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 025
Viestejä
4 649 793
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom