Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos motarilla olis turvavälit kunnossa, liittymisessä ei olei mitään ongelmaa.
Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.Tähän lyödään seis vaikka tie jatkuu tuonne niin pitkälle kuin silmä vain kantaa, sen myönnän että toi bussipysäkki on väärässä paikassa, mutta silti se ei edellytä että jos motarilla on ruuhkaan ja se matelee niin lyödään tuohon seis vilkku päälle ja odotettan että joku antaa tilaa niin että jonoa seisoo 2km kehä 1:llä ja senhän tietää mitä se siellä aiheuttaa.
Kun käytettäisiin se koko kaista hyödyksi tie vetää enemmän autoja, siinä on 2km tuota tietä ja aikaa...
Ajatus kiihdytyskaistalla pidempään ajamisessa ruuhka-aikana(kin) on se, että sieltä käsin on hyvin aikaa katsoa sopiva väli, johon siirtymällä tulee aiheuttaneeksi mahdollisimman vähän haittaa päätiellä kulkevalle liikenteelle. Sopivia välejä löytyy kyllä hyvin, kun vähän malttaa - kaikki kun eivät suinkaan edes ryömintänopeuksilla aja toistensa persuksissa kiinni.Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.
Siis ihan sillä lokiikalla tuohon, että tuskin siellä kiihdytyskaistan päässä on edes sitä tilaa liittyä mitä tuossa, perustuen siihen että automäärä ei vähene ja mahdollista että välistä kuitenkin jotkut koukkii väliin, jolloin motarilla oleva kokee jo siinä antaneen yhdelle tilaa. Sitten kun sinne kiihdytyskaistan päähän on joutunut, niin herkästi ongelmissa on.
Jos tuo vetää tuossa vetoketjuperiaatteella, niin autoja siitä menee yhtäpaljon oli se sitten tuossa kohtaa, tai 2km päässä, se totta että jonkin verran lyhentää ruuhkahuippua jos 1km jono puskurialisää saadaan, olisko siihen apuna esim sulkuviivaa tai jopa kaidetta tuohon laitettaisiin toistakilometriä ? Olisko siitä mitää haittaa ?
No ei kyllä ymmärrä, ajamalla sitä kiihdytyskaistaa liittyminen sinne varsinaiselle kaistalle on huomattavasti helpompaa kuin paikaltaa seisten. Lisäksi enpä ole vielä kertaakaan nähnyt että kaikki ajavat jatkuvasti ihan tappituntumalla vaikka kuinka olisi liikenne pysähtynyt ruuhkan takia. Aina siellä on vähän pidempiä välejä joihin voi liittyä.Ymmärrän hyvin että tuollaiseen paikkaan "jäädään", eikä ajeta kiihdytyskaistan päähän. Sen takia voidaan jäädä vasta tuohon, jos tiedetään että kiihdytyskaistaa pisaa jotta voi sovittaa nopeutta, ei tietenkään koske sitä 20km/h ruuhkatilannetta.
Siis ihan sillä lokiikalla tuohon, että tuskin siellä kiihdytyskaistan päässä on edes sitä tilaa liittyä mitä tuossa, perustuen siihen että automäärä ei vähene ja mahdollista että välistä kuitenkin jotkut koukkii väliin, jolloin motarilla oleva kokee jo siinä antaneen yhdelle tilaa. Sitten kun sinne kiihdytyskaistan päähän on joutunut, niin herkästi ongelmissa on.
Jos tuo vetää tuossa vetoketjuperiaatteella, niin autoja siitä menee yhtäpaljon oli se sitten tuossa kohtaa, tai 2km päässä, se totta että jonkin verran lyhentää ruuhkahuippua jos 1km jono puskurialisää saadaan, olisko siihen apuna esim sulkuviivaa tai jopa kaidetta tuohon laitettaisiin toistakilometriä ? Olisko siitä mitää haittaa ?
Turvaväli ja ongelma tuossa paikassa on se kun ruuhka-aikana kaikki haluaa pois Helsingistä ja tiet täynnä autoja ja kun ihmiset tulee sinne 80tielle 60km/h niin se motari rupeaa puuroutumaan ja lopulta siellä ajetaan 20km/h possujunassa. Tähän sitten lisäksi se että ei tajuta että sitä oikeanpuoleista kaistaa on tosiaan 2km käytettävissä ja lyödään auto seis ja yritetään änkeä sinne possujunan sekaan jos joku sattuisi tilaa antamaan ja kun se tilan antaja hidastaa vielä enemmän antaakseen tilaa enemmän niin jono takana motarilla hidastuu vielä enemmän ja oravanpyörä on valmis ja ruuhkaa on seuraavat 2h kunnes liikennemäärät vähenee tarpeeksi.
Todella harva ihminen oikeasti osaa ajaa edes hiljaiseen aikaan niin ettei aiheuta ongelmia motarilla. Yksinkertaisin asia että se on kiihdytyskaista miltä tullaan motarille on suurimalle osalle ongelma, vaikka kuinka siinä kaistan alussa on merkki moottoritiestä ja 120 kyltti niin silti sinne KIIHDYTYSKAISTAN loppuun on saatu juuri ja juuri se 100km/h vauhtia, no tälläinen kun sitten menee sinne muiden eteen niin jarruvalot palaa ja tulee turhia kaistanvaihtoja. Tähän soppaan kun lisätään se idiootti joka vielä väistää sitä kiihdytyskaistalta tulijaa sinne vasemmalle kaistalle niin alkaa mulla otsasuonta pullottamaan oikein urakalla. Joustaminen liikenteessä on hyvä asia ja oikeasti jopa suotavaa, mutta se että väistät kolmion takaata tulevaa ohituskaistalla ajavan eteen alinopeudella ei ole joustamista vaan liikenteen vaarantamista, Jos kumarrat toiselle niin älä nyt saatana näytä persettä toiselle.
Tämä sama asia on ongelma myös kehillä, erona vain nopeudet.
Kun ihmiset ymmärtäisi sen että kun siinä kiihdytyskaistalla sun nopeus on vähintään sama kuin itse päätiellä ajavilla niin kaistanvaihto on paljon helpompaa eikä se sekoita päätien liikennevirtaa.
Valitettavasti tuollaisen auton omistaja (tai valtaosassa tapauksista autoedun hyödyntäjä) harvemmin ymmärtää kanssa-autoilijat huomioivasta ajamisesta yhtään mitään. Siinä ei teho auta.Viimeksi eilen Volvo XC90 T8 edellä jumitti vilkku päällä pysähdyksissä siinä kiihdytyskaistalla ja odotti sopivaa väliä, joka löytyi vasta kun oli 500 metriä tyhjää tilaa liittyä, ja pitkä jono takana, vaikka luulisi nyt tuollaisessa tehoa olevan, aivan käsittämätöntä ettei sadan tonnin autollakaan osata painaa kaasua.
Täysin saman olen huomannut Clion ratissa. Pieni auto ilmeisesti toimii jonkin sortin magneettina roikkujille.En minä tiedä mikä minua ärsyttää, mutta minun Mii tuntuu ärsyttävän muita. Koko ajan roikutaan perseessä vaikka ajaisin 10 kmh yli rajoituksen
Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
Ei kai tuota ole koskaan muistettukkaan? Aina miltei kaikki väistävät pyöräilijöitä samoin kuin jalankulkijoita. Se on harmi, koska pyöräilijät eivät opi oikeita sääntöjä kun kaikki väistävät heitä.Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
Kuin myös pyöräilijä kävelijäksi. Tiedän kavereita jotka hyppäävät satulasta pirun nopeasti ja niin ettei sitä osaa odottaa. Tuo voi yllättää monen monta autoilijaa jos ei ole tarkkana. Tuosta olisi mielenkiintoista saada ennakkotapaus kenen syy jos pyöräilijä tulee kohtuu vauhtia satulassa kohti suojatietä ja hyppää kohtuu viimetingassa tai ihan viimetingassa satulasta ja onkin kävelijä suojatietä ylittäessään.Sähköpotkulaudat on täälläpäin yleistynyt kovasti ja viimeistään nyt voisi olla hyvä alkaa miettimään miten nopeasti "pyöräilijä" muuttuu kävelijäksi.
On varsin eri asia olla ajamatta päälle, kuin pysähtyä erikseen odotamaan, että pyöräilijä saapuu suojatielle.Pysähdyn mielummin kuin lanaan spandextorpeedon kuoliaaksi.
Vaikka suojatiellä onkin annettava esteetön kulku jalankulkijalle, tieliikennelaki silti velvoittaa suojatielle astuvaa noudattamaan "sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät." Ei sinne voi vain satulan selästä singahtaa ja juosta yli. Oikeassa oleminenkin on toisaalta tietysti vähän tylsää jos on kuolemantuottamussyyte niskassa.Kuin myös pyöräilijä kävelijäksi. Tiedän kavereita jotka hyppäävät satulasta pirun nopeasti ja niin ettei sitä osaa odottaa. Tuo voi yllättää monen monta autoilijaa jos ei ole tarkkana. Tuosta olisi mielenkiintoista saada ennakkotapaus kenen syy jos pyöräilijä tulee kohtuu vauhtia satulassa kohti suojatietä ja hyppää kohtuu viimetingassa tai ihan viimetingassa satulasta ja onkin kävelijä suojatietä ylittäessään.
Joo tää on huomattu, torvea pitäisi kaikille antaa mutta taitaa tulla vaan keskaria ja huutoa jos alkaisi tööttäilemään, kun väistäjä ei tajua töötin syytä.Pyörät on kaivettu talviteloilta ja autoilijat ovat talven aikana unohtaneet, miten pyöriä väistetään. Parin kilometrin matkalla kolme (3) eri autoa jarrutti suojatien eteen päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää yli. Yksi suojatie on jopa merkitty pyörätien suunnasta kolmioin, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Toisen suojatien kohdalla pyöräilijälauma odotti varsin reippaan välimatkan päässä ja autoilija pysähtyi viittomaan pyöräilijöitä ylittämään tien.
Torvi pohjaan ja kumit vinkuen jarrutus siihen suojatien rajalle jossei tajua hankkiutua pois alta.Pysähdyn mielummin kuin lanaan spandextorpeedon kuoliaaksi.
Onko sähköpotkis nyt sitten pyöräilijään rinnastettava jos ajaa potkulaudalla suojatien yli? Toinen on tämä päältäseisottava sähköhärveli, jonka nimeä en edes tiedä? Tämmönen meinasi tulla talvella suojatietä vihreillä takaovesta sisään, kattelin pyöräilijät ja jalankulkijat pois aloin kääntymään ja katselin kun pyörillä kulkeva jalankulkija lähestyi ohjuksen lailla auton kylkeä. Kaasua painamalla kerkesi sentään pois alta. Kuka tommostakin tajuaa pimeässä alkaa katsomaan kun ei voi olettaa jalankulkijalta näyttävän kohteen liikkuvan kymmenkertaista vauhtia normaaliin ihmiseen nähden?Sähköpotkulaudat on täälläpäin yleistynyt kovasti ja viimeistään nyt voisi olla hyvä alkaa miettimään miten nopeasti "pyöräilijä" muuttuu kävelijäksi.
Minulla sama havainto, mutta on mielenkiintoista kun isolla osalla pyöräilijöistä (varsinkin niistä "spandexeista") tuntuu olevan käsitys, ettei autoilijat huomioi heitä ollenkaan.Ei kai tuota ole koskaan muistettukkaan? Aina miltei kaikki väistävät pyöräilijöitä samoin kuin jalankulkijoita.
Ehkä on, ehkä ei. Jalankulkua avustavilla laitteilla kruisailu rinnastetaan jalankulkuun. Tällaisia laitteita ovat alle 15 km:iin/h rajoitetut, enintään 1 kW sähkömoottorilla varustetut liikkumisvälineet. Tosin yli 15 km/h kulkevia kevyitä sähköajoneuvoja saa kuljettaa myös jalkakäytävällä, jos ne ovat itsestään tasapainottuvia, kuten Segwayt ja tasapainoskootterit. Vaikka niitä saa kuljettaa jalkakäytävällä, koskee niitä muutoin polkupyörän säännöt, eli suojatie ei suojaa, paitsi jos sellaisen päältä hyppääkin alas.Onko sähköpotkis nyt sitten pyöräilijään rinnastettava jos ajaa potkulaudalla suojatien yli? Toinen on tämä päältäseisottava sähköhärveli, jonka nimeä en edes tiedä? Tämmönen meinasi tulla talvella suojatietä vihreillä takaovesta sisään, kattelin pyöräilijät ja jalankulkijat pois aloin kääntymään ja katselin kun pyörillä kulkeva jalankulkija lähestyi ohjuksen lailla auton kylkeä. Kaasua painamalla kerkesi sentään pois alta. Kuka tommostakin tajuaa pimeässä alkaa katsomaan kun ei voi olettaa jalankulkijalta näyttävän kohteen liikkuvan kymmenkertaista vauhtia normaaliin ihmiseen nähden?
Saisi rinnastaa joo. Vaatinee ensimmäisen kunnon paukahduksen ja oikeudenkäynnin riitoineen kunnes asiaan saadaan selvyys."helpoin" esimerkki lienee sähköskootteri. Jos se on rajoitettu kulkemaan 15km/h on sillä ajava jalankulkija. Vastaavasti 25km/h kulkevalla 15km/h ajava on pyöräilijä. Eli kun kaverukset ajavat samannäköisillä vehkeillä sen 15km/h suojatielle (joista toinen on rajoitettu) ja autoilija kilkkaa toisen näistä vesseleistä niin se on sitten ihan tuurista kiinni että kumpaan osui jolloin on myös ihan tuurista kiinni että kumpi on syyllinen.
Toisin sanoen jos joku ajaa skootilla 15km/h niin kukaan ei voi mistään etukäteen tietää onko kyseessä jalankulkija vai pyöräilijä - mahtavaa lainsäädäntöä... Mielestäni kaikki nuo sähköhärvelit (sis. tasapainolaudat) olisi suojatielainsäädännön puitteissa pitänyt rinnastaa pyöräilijään!!! Noilta on kuitenkin triviaalia jalkautua jos haluaa jalankulkijan oikeudet...
Eihän tuossa syyllisen etsimisessä mällin jälkeen ole mitään ongelmaa perustapauksissa - se on ihan kristallinkirkasta kun vain katsotaan minkälaisella välineellä se kevyenliikenteen kaveri oli liikenteessä, syyllinen on heti siinä selvillä.Saisi rinnastaa joo. Vaatinee ensimmäisen kunnon paukahduksen ja oikeudenkäynnin riitoineen kunnes asiaan saadaan selvyys.
Eikös noilla nimenomaan aina ajeta perseessä kiinni ja vauhtia on kesät talvet se 130-150kmh kelistä riippumatta. Ainakin jollain uudemmilla octavioilla.Se on taas skodistit saaneet vaihdettua kesärenkaat alle, mutta nopeusrajoitukset moottoritiellä ei näköjään heille mene kaaliin. Moottoritiellä köröttelevät rekkojen perässä ja sitten äkkikäännös vasemmalle kaistalle 100km/h vauhdilla. Miksei voi vaan pysyä pienemmillä teillä, vituttaa taas koko tuulipukukansa
Eikös noilla nimenomaan aina ajeta perseessä kiinni ja vauhtia on kesät talvet se 130-150kmh kelistä riippumatta. Ainakin jollain uudemmilla octavioilla.
Miksi kahvia pitää juoda autossa? En ole ikinä ymmärtänyt porukkaa ketkä syö tai juo autossa.En tiedä, mutta suoraan sanottuna vituttaa ajaa ACC:llä, kun nämä kimpoilevat eteen yllättäen ja sitten onkin kahvit pitkin kauluspaitoja, kun auto tekee äkkinäisen jarrutuksen.
Miksi näille ei ole suotu sitä pelisilmää?
Mitä erikoista siinä on jos juo autossa? Ihan normaalia etenkin kuumana kesänä tai muuten pitkää matkaa ajaessa.Miksi kahvia pitää juoda autossa? En ole ikinä ymmärtänyt porukkaa ketkä syö tai juo autossa.
Miksi kahvia pitää juoda autossa? En ole ikinä ymmärtänyt porukkaa ketkä syö tai juo autossa.
Tätä samaa paskaa teki tänään Cupra kuski ennen Lohjaa. Liittymästä rekan taakse 110 vauhdilla. Lähdin ohittamaan tätä Cupraa ja rekkaa 125 tahdilla.En tiedä onko tämä joku aistiharha, mutta todella usein tuntuu, kuin motarilla rekkaa ohittava hidastaisis vauhtia. Ajelee ennen ohitusta normaalisti oikealla kaistalla 125-130 mittarivauhtia, mutta kun siirrytään vasemmalle kaistalle, niin viimeistään rekan vierellä vauhtia on enää 115 mittarin mukaan. Sitten kun yrittää ampaista tästä ohi hänen siirtyessä oikealle kaistalle takaisin, niin se kaasupoljin taas löytyy ja mennään 130 rinta rinnan.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Ei ajaessa tule jano, jos ei urheilusta ole kyse. Keitätkö kahvin autossa, vai miksi se pitää sinne viedä? Ei voi olla niin kiire. On se nähty, että ajetaan miten sattuu, kun pitää räpeltää muuta, aikamoista matelua aiheuttaa toisissa, erityisen kiva on välillä lähteä kaupan pihasta.Ööööööööööööööööööööö, siis pitääkö sun mielestä pysähtyä jos tulee jano tai haluaa kahvin juoda? Mitä helvettiä?
En tiedä onko tämä joku aistiharha, mutta todella usein tuntuu, kuin motarilla rekkaa ohittava hidastaisis vauhtia. Ajelee ennen ohitusta normaalisti oikealla kaistalla 125-130 mittarivauhtia, mutta kun siirrytään vasemmalle kaistalle, niin viimeistään rekan vierellä vauhtia on enää 115 mittarin mukaan. Sitten kun yrittää ampaista tästä ohi hänen siirtyessä oikealle kaistalle takaisin, niin se kaasupoljin taas löytyy ja mennään 130 rinta rinnan.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Ei ajaessa tule jano, jos ei urheilusta ole kyse. Keitätkö kahvin autossa, vai miksi se pitää sinne viedä? Ei voi olla niin kiire. On se nähty, että ajetaan miten sattuu, kun pitää räpeltää muuta, aikamoista matelua aiheuttaa toisissa, erityisen kiva on välillä lähteä kaupan pihasta.
Saattaisin pärjätä, ajaessa ei tule jano ellei radan puolelle eksy, mutta se on sentään rankkaa puuhaa, kun auto on kuskia kevyempi. Harvemmin on nälkäkään, joskus syön "aamupalan" 21-22. Jos ei työalue ole koko Suomi niin en edelleenkään ymmärrä ja tuskin ilman pysähdyksiä onnistuu. Ilmeisesti kahvi on termospullossa optimoinnin takia, kun kerran aikaa ei ole yhtään ylimääräistä? Eihän persaukisella ole varaa minnekään huoltoasemalle mennä, vaikuttaa myös aika ylimieliseltä, kun ei voi mihin tahansa edes vahingossa eksyä. Sitä voi myös ajaa itse niin auto ei vie paikotellen kuskia niillä "hienoilla" keksinnöillä. Ei tämä mitään vittuilua ole, se on suorapuheista kommentointia.Ei mulla ole aikaa seisoskella nesteellä persaukisten seassa juomassa kahvia ja vissyä, kun sen voi tehdä ajaessa ja käyttää ajan paremmin. Joten ei tule kysymykseen.
Siis sä pärjäät juomatta koko päivän?
Mennee aika pahasti OT:n puolelle, mutta näin iltavuorolaisenakin voisin kuvitella että aika moni vetää kahvia aamulla töihin ajellessa.Saattaisin pärjätä, ajaessa ei tule jano ellei radan puolelle eksy, mutta se on sentään rankkaa puuhaa, kun auto on kuskia kevyempi. Harvemmin on nälkäkään, joskus syön "aamupalan" 21-22. Jos ei työalue ole koko Suomi niin en edelleenkään ymmärrä ja tuskin ilman pysähdyksiä onnistuu. Ilmeisesti kahvi on termospullossa optimoinnin takia, kun kerran aikaa ei ole yhtään ylimääräistä? Eihän persaukisella ole varaa minnekään huoltoasemalle mennä, vaikuttaa myös aika ylimieliseltä, kun ei voi mihin tahansa edes vahingossa eksyä. Sitä voi myös ajaa itse niin auto ei vie paikotellen kuskia niillä "hienoilla" keksinnöillä. Ei tämä mitään vittuilua ole, se on suorapuheista kommentointia.
Mennee aika pahasti OT:n puolelle, mutta näin iltavuorolaisenakin voisin kuvitella että aika moni vetää kahvia aamulla töihin ajellessa.
Se on toki "oma vika" jos kahvit tulee syliin.
Ihan yhtälailla ne ovat arvoitus pyöräilijöille. Mitä enemmän itse viettää pyörän satulassa sen enemmän tuntuu että pyöräilijät ovat kyllä suurin syyllinen onnettomuuksiin autojen ja pyörien välillä vaikka auto lain mukaan olisi syyllinen. Arvaamatonta, epämääräistä ja muita huomioimatonta ajoa näkee aivan liikaa. Ajan itse siis autoa sekä pyöräilen eli näen molemmat näkökulmat varsin hyvin. Näin ainakin Helsingin alueella.Liikenneympyrät näyttävät olevan aika monelle autoilijalle joku suurempikin mysteeri ihan vaan väistämisvelvollisuuksien osalta. Siinä pääsis jalankulkijana tai fillaristina melkein päivittän lasarettiin, jos halua olisi. Onneksi olen aina hereillä liikenteessä.
Ihan yhtälailla ne ovat arvoitus pyöräilijöille. Mitä enemmän itse viettää pyörän satulassa sen enemmän tuntuu että pyöräilijät ovat kyllä suurin syyllinen onnettomuuksiin autojen ja pyörien välillä vaikka auto lain mukaan olisi syyllinen. Arvaamatonta, epämääräistä ja muita huomioimatonta ajoa näkee aivan liikaa. Ajan itse siis autoa sekä pyöräilen eli näen molemmat näkökulmat varsin hyvin. Näin ainakin Helsingin alueella.
Yksi ajaa ajoväylällä pyörätien ollessa vieressä, toinen ajaa törkeillä tilannenopeuksilla paikalle, kolmas hyppää kävelijäksi juuri ennen suojatietä, neljäs jää odottamaan autojen ajavan ohi, viides tulee jalkakäytävää kuin se olisi pyörätie jne jne...Niin ajan itsekin sekä autolla, että pyörällä sekä olen usein myös kävellen liikenteessä.
Kerro nyt että miten pyöräilijät perseilee liikenneympyröissä?
Yksi ajaa ajoväylällä pyörätien ollessa vieressä, toinen ajaa törkeillä tilannenopeuksilla paikalle, kolmas hyppää kävelijäksi juuri ennen suojatietä, neljäs jää odottamaan autojen ajavan ohi, viides tulee jalkakäytävää kuin se olisi pyörätie jne jne...
Niin ajan itsekin sekä autolla, että pyörällä sekä olen usein myös kävellen liikenteessä.
Kerro nyt että miten pyöräilijät perseilee liikenneympyröissä?
Pyöräilijöiden pahin ongelma on tilannenopeus, joka paikkaan tullaan aivan liian kovaa ja suunta vaihtuu ilman mitään ennakkovaroitusta, siellä risteyksessä ja jalkakäytävällä kun kävelijöiden seassa yksi spendex poukkoilee niin sitä on mahdoton autosta nähdä kaiken muun liikkeen seasta.
Puhun siis tilanteista missä tulee auton ja pyöräilijän välillä läheltä piti tilanne tai ihan kolari.
Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.Harvemmin itellä ollut tsygäilijöiden kanssa hätää kun on tarkkaavainen, joskus pääsee joku yllättämään kun tulee kovaa ja väistämisvelvollisena jatkeelle.
Liikenneympyröissä suuri osa autoilijoista vetää ihan laput silmillä ja keskittyy vaan muihin autoihin ja aina ei niihinkään... havannointi pitäisi aloittaa ajoissa ja hidastaa vauhtia reilusti että ehtii hyvin pysähtyä tarvittaessa. Ihan erilainen paikka väistää jo lähtökohdiltaan kun tavalliseen tien poikki menevään pyörätien jatkeeseen vertaa.
Ei sulla mitään oikeutta sitä torvea ole soitella. Ei taida järki kamalasti leikata.Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.
En nyt täysin allekirjoita tuota pyöräilijöiden syyllisyyttä onnettomuuksiin, yhtälailla autoilijoissa on niitä, jotka eivät tajua kenen kuuluu väistää, kuin myös pyöräilijöissä. On se vaan kumma juttu kun suojatien yli ajetaan väkisin menemään eikä aina edes katota tuleeko sieltä auto. Näille voi antaa vielä torvea. Kiusallisempi tilanne syntyy kun edessä ajava pysähtyy antamaan tilaa pyöräilijälle joka ylittää suojatien pyöräilemällä; tässä kun annat torvea niin edellä ajava tuskin tajuaa mistä se johtuu, eikä pyöräilijä ainaskaan. Millaisia kokemuksia porukalla on jos torvella alkaisi ojentelemaan näitä osapuolia jotka väistävät väärin, eli tässä tapauksessa edellä ajavaa kanssa autoilijaa?
Ei sulla mitään oikeutta sitä torvea ole soitella. Ei taida järki kamalasti leikata.
Sulla vissiin on sitten tapana sitä torvea vaan huvikseen huudatella.Ei torven soittamiseen mitään oikeutta tarvita.