Erikoisia havaintoja. Omat kokemukset on täysin päinvastaiset.
Autoillessa kyllä ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt, mutta näistäkin perseilyistä iso osa on sitä, kun pysähdytään antamaan tilaa väistämisvelvolliselle pyöräilijälle. Toinen yleinen ärsytyksen aihe on suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, tätä tapahtuu todella paljon. Muuten pääasiassa muissa autoilijoissa ärsyttää "liian hitaasti" ajaminen ja verkkainen liikkeellelähtö liikennevaloissa, jolloin saa turhaan itse seistä siellä jonottamassa.
Pyöräillessä selvästi suurin "vihollinen" on toinen pyöräilijä. Mitään risteysten väistämissääntöjä ei tunneta ja ajetaan sikin sokin laidasta laitaan tietä, välillä väärään suuntaan. Autoilijat ottavat liiankin hyvin huomioon. Viimeksi eilen ajoin Kulosaaressa pyörätietä vasemmalla puolella ajorataa ja tulin kohtaan, missä pyörätie siirtyi toiselle puolelle ajorataa. Hiljensin, kun takaa tuli auto, ja odottelin sen menevän ohi. Se vaan hidasteli 50 metriä ennen ylityspaikkaa ja lopulta pysähtyi siihen antamaan tilaa, vaikka en ollut näyttänyt mitään merkkejä ylitääkseni tien (olisi päässyt toiseenkin suuntaan jatkamaan) ja olin vielä hitaassa liikkeessä ajoradan suuntaisesti.
Yleensä käy vielä niin, että kun itse pyörällä väistämisvelvollisena väistää autoja, niin eiköhän joku toinen pyöräilijä suhauta takaa suoraan autojen eteen.
Kävellessäkin saa kyllä tietä autoilta, kunhan kulkee määrätietoisesti eikä pyörittele peukaloitaan tien reunassa. Pyöräilijät sen sijaan soittelevat kelloa ja vaativat jalankulkijoilta tilaa suojatielläkin.