Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edelleen nuo rekkapenat. Miksi siellä ohituskaistalla pitää jurnuttaa 83kmh, kun toinen rekka ajaa vieressä 82kmh? Vielä kun vievät koko kaistan, niin pöly ja kaikki paska lentää pitkin motaria. Ihan käsittämätön ammattikunta.

Itse pidän torvea niin kauan pohjassa, kun ovat vasemmalla kaistalla.

Tuskinpa se nyt ihan 1km/h erolla ohittelee. Tuolla 83vs82 esimerkillä ohitus kestäisi yli 4 minuuttia ja ~5,5km.

En ole rekkaa koskaan ammatikseni ajanut mutta jos joku roikkuisi torvi pohjassa takana niin varmistaisin että ohitus kestää vielä normaalia kauemmin.
 
Tuskinpa se nyt ihan 1km/h erolla ohittelee. Tuolla 83vs82 esimerkillä ohitus kestäisi yli 4 minuuttia ja ~5,5km.

En ole rekkaa koskaan ammatikseni ajanut mutta jos joku roikkuisi torvi pohjassa takana niin varmistaisin että ohitus kestää vielä normaalia kauemmin.
En ymmärrä, miksei rekkka ohittaa rekkaa keississä se ohitettava sitten osaa olla ammattikuljettaja ja hidasta vauhtiaan ohituksen ajaksi...
 
Eilen marketin parkkipaikalla ei voinut kuin monttu auki tuijottaa yhtä n. 10 vuotta vanhaa 3-sarjan Bemaria, jossa oli tuulilasin alalaidassa koko lasin levyinen n. 15cm korkea tarra, jossa luki "I CAN'T SEE SHIT but this sticker is awesome!"
Siis mitä vittua oikeasti? Ja kyseessä ei edes ollut mikään max level tuning-räpellys vaan muuten aika vakiokuosissa ollut auto. Usko ihmisyyteen tippui taas pari pistettä...

Eli suunnilleen tällainen, mutta mustana ja tarra lasin alareunassa:
Zpbg22j.png
 
En ymmärrä, miksei rekkka ohittaa rekkaa keississä se ohitettava sitten osaa olla ammattikuljettaja ja hidasta vauhtiaan ohituksen ajaksi...

Kysyppä joskus polttoaineenkulutuksia noissa. Sitten ehkä ymmärrät. Lievä hidastaminen + kiihdyttäminen vie aivan järjettömiä määriä dieseliä... Siis puhutaan sellaisista lukemista, että heikompaa hirvittää. Ei siinä ohittamisessa yleensä niin kauaa kestä.
 
Fysiikantunneilla hereillä ollut ymmärtää että ei sitä löpöä nyt vaan voi järjettömästi enempää kulua kunhan hidastamista ei tehdä jarrun kanssa, joten löpön kulutus tekosyynä kaikille takana tuleville vittuilemiseen vaikuttaa täysin absurdilta.
 
Jeps, samaa mieltä. Ja täytyy huomioida, että vauhtia tosin voi pudottaa vaikkapa 5km/h ihan rullaamalla ja ohituksen jälkeen nostaa, niin tollasellakin saa valtavan eron siihen ohituksen kestoon. Jos manakuskilla on jotain konkreettista antaa tuohon, niin antaa tulla. Ilmanvastusta ei tarvitse tarkastella, sillä hidastaessa siitä hyödytään. Täytyy siis miettiä tuota auton kineettisen energian lisäämistä tuon 5km/h osalta nyt esimerkiksi ja sen tuottaminen diisselillä ei luulisi kauheasti tuntuvan kun vielä huomioidaan, että ei ne rekat toisiaan jatkuvasti ohita.
 
En ymmärrä, miksei rekkka ohittaa rekkaa keississä se ohitettava sitten osaa olla ammattikuljettaja ja hidasta vauhtiaan ohituksen ajaksi...
Tasan samasta syystä kuin miksi se toinen rekkailija ylipäätään lähti ohitukseen. Oman auton perille saaminen omalla aikataululla on koko maailma. Muita tielläliikkujia ei ammattikuskeille ole olemassakaan.
 
Tuskinpa se nyt ihan 1km/h erolla ohittelee. Tuolla 83vs82 esimerkillä ohitus kestäisi yli 4 minuuttia ja ~5,5km.

En ole rekkaa koskaan ammatikseni ajanut mutta jos joku roikkuisi torvi pohjassa takana niin varmistaisin että ohitus kestää vielä normaalia kauemmin.

Rekat kuuluu vanhalle tielle. Ei moottoritien vasemmalle kaistalle. Koko ammattikunta ala-arvoista porukkaa
 
Tasan samasta syystä kuin miksi se toinen rekkailija ylipäätään lähti ohitukseen. Oman auton perille saaminen omalla aikataululla on koko maailma. Muita tielläliikkujia ei ammattikuskeille ole olemassakaan.
Itse ainakin menen tolla omalla työkoneella, sekä henkilöautolla moottoritiellä sellaisten ohi, joiden nopeus ei pysy vakiossa.

Eli rautalangasta väännettynä, moottoritiellä on myös mäkiä, joten se täydessä lastissa oleva "rekka" hyytyy, kun taas tyhjänä/pienellä kuormalla oleva ei. Aikansa kun roikkuu perässä, niin rupeaa se edessä olevan nopeuden vaihtelu harmittamaan.
Ja jos taas jätät ison raon edellä olevaan "rekkaan", niin siihen änkee kaikki muulisankarit ja moottoritieltä poistujat.
 
Kyllä mä sen ymmärrän, että nopeemmin kulkevan rekan kannattaa kuitenkin ohittaa, vaikka teoriassa rajoitus olisi 80 niin rajotinta vasten ainakin melkein noi ajelee. Ei se mun mielestä nyt väärin ole ajateltu, jos kaikki päivät ajelee, että ajaa nyt mahdollisimman aikatehokkaasti, mutta sitä ohitettavaa ei ohituksen aikana pieni hidastus rankaise kuin esimerkiksi minuutilla ja tuskin yksi rekka noita ohituksia motareilla montaa kokee päivän aikana
 
Esim. tuolla itänaapurimme rajalla se, että oot yhden tai kaksi autoa edempänä jonossa voi lyhentää odotusta jopa tunneilla. Sikäli ymmärrän että ohittelevat. Lisäksi se minuutti-pari lisää matka-aikaan voi ratkaista vietätkö lepoajan ABC:n rekkaparkissa saunan ja suihkun jälkeen vai parin kilsan päässä olevalla bussipysäkillä.
 
Eli rautalangasta väännettynä, moottoritiellä on myös mäkiä, joten se täydessä lastissa oleva "rekka" hyytyy, kun taas tyhjänä/pienellä kuormalla oleva ei.
No joo, jonkinmoisia, ennenvanhaan tehoja puuttu ja vehkeet hyyty, jollain motarilla voi toki olla useampiakin sellaisia mäkiä mihin kuormassa rekat hyytyy. Mutta tosin se ei oikein ole selitys tuohon "Diplomaatin" tilanteeseen, jossa se ohitettavakin ajoi ylinopeutta.

Aihetta sivuttiin kuukauden (?) sisään, jolloin joku antoi selitykseksi rahan, eli jos ajat ylinopeutta ja hidastat muita, niin olet muutaman euron kilapailukykyisempi ja kun riski on pieni, niin kannattaa. Tuonhenkiset selitykset varmaan henkilöautokuskit muistaa (tarkoitan ettei lisää ammattikuskien kunnioitusta).
 
Tuskinpa se nyt ihan 1km/h erolla ohittelee. Tuolla 83vs82 esimerkillä ohitus kestäisi yli 4 minuuttia ja ~5,5km.

Luulis niiden pitävän edes siedettävä turvavälit toisiinsa, vaikka henkilöautoja tuuppivatkin,
...mutta jos joku roikkuisi torvi pohjassa takana niin varmistaisin että ohitus kestää vielä normaalia kauemmin.
Voin kuvitella, jos on tuollaiseen kiusanteko hommaan lähtenee ja takana joku nukahtanut torvenpäälle, niin luulen että vähintään se 4s turvaväli muistetaan pitää ohitettavaan.
Riittääkö tuokaan, kevyellä kuormalla oleva rekka pysähtyy nopeasti ja ohitettavan raskas, ehkä vähemmän moderni yhdistelmä voi olla vähän huonompi, ehkä parempi pelata turvallisuus ensin. Toivottavasti on jokin noista Suomen pitkistä motareista (alkupää), lyhyemmässä loppuu kaistat ja voi syntyä vaaratilanne :)

Tosin saa olla tarkkana ettei se perässätulia kouki oikealta ohit,.
 
Tuli rekoista mieleen et yks pelkkä rekan nuppi suomikilvissä paino melkein satasta
 
Gps:lla, ja se meni siis edessäni

Tuohon riittää että rajoitin on säädetty väärin tai alamäki niin se +90km/h vauhti ei nyt kummosia vaadi. 750hv pelkässä nupissa saa ihmeitä aikaan ja oikein vaihdettuna siinä on Toyota kansa ihmeissään kun ei meinaa henkilöauto pysyä perässä 0-90km/h matkalla.
 
Pitkästä aikaan 6-tietä ajaessa huomasi kuinka raivostuttavaa on ihmiset jotka eivät osaa ajaa leveäkaistatiellä oikeassa laidassa tai pahimmillaan tekevät jatkuvaa seilausta pientareen ja keskiviivan välillä. Kaistalle mahtuu helposti kaksi rinnakkain jolloin ohittaminen on hyvinkin helppoa ja mukavaa paitsi näiden kahden autoilija tyypin kanssa. Liikenneturvallisuuden osalta kolmas vaarallinen ryhmä on huoletta vastaantulevien kaistalla ohittajat vaikka vastaan tulevaa liikennettä. Onneksi suurinosa ihmisistä osaa leveäkaistalla ajaa järkevästi ja liikenne on todella sujuvaa.

Toinen äärimmäisen ärsyttävä on liittymien kohdalla hidastajat itse katsot vasenta kaistaa tulevan ja ajattelete sen jatkavan samalla vauhdilla noin 80 km/h ja päätät liittyä tämän taakse mutta ei, kanssakulkija päättää antaa tilaa hidastamalla noin 60 km/h jolloin itse saa jarruttaa kiihdytyskaistalla. Onhan se vaikeaa ymmärtää että liittyjä tulee kolmion takaa, hän väistää ja päätiellä kulkija etenee omalla tahdilaan.
 
Liikenneturvallisuuden osalta kolmas vaarallinen ryhmä on huoletta vastaantulevien kaistalla ohittajat vaikka vastaan tulevaa liikennettä.
Jep. Tämähän on myös laitonta. Et saa ohittaa jos on vastaantulevaa liikennettä, paitsi jos voit tehdä sen kokonaan omalla kaistalla pysytellen. Keskiviivaa ei saa ylittää.
 
Edit:
Taisi tarkoittaakkin tilanteita joissa ohitetaan vastaantulijoidenpuolella, vaikka kohdalla on vastaantulijoita, ei sitä että vastaantulia näkyy, kun ohtettaan vastaantulian kaistalla (joka ei ole kielelttyä).
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Tämähän on myös laitonta. Et saa ohittaa jos on vastaantulevaa liikennettä, paitsi jos voit tehdä sen kokonaan omalla kaistalla pysytellen. Keskiviivaa ei saa ylittää.

Kaveri sai sakot kun ohitti leveäkaistatiellä ylittämättä keskiviivaa (joka oli yhtenäinen.)
 
Kaveri sai sakot kun ohitti leveäkaistatiellä ylittämättä keskiviivaa (joka oli yhtenäinen.)
Niin se on ohituskielto. Kai sitä muuten saa ohittaa leveäkaistatiellä vastaantulijoidenkin kohdalla keskiviivan ylittäen? Vai miksi vitussa sitten pitää ajaa oikeassa reunassa.
 
Eli ei saa ohittaa molempia kaistoja ajaen vastaantulijan kohdalla? Miksi sitten pitäisi ajaa oikeassa reunassa? Eikö idea ole että mahtuu 3 rinnakkain?
Tieliikennelaki yksiselitteisesti kieltää ohittamasta vastaantulevaa kaistaa käyttäen jos se ei ole riittävän pitkältä matkalta vapaa. Eli vaikka vastaan tulisi pelkkä polkupyörä joka ei ole pientareella, niin et saa ohittaa toista kaistaa käyttäen. Ei pitäisi olla kenellekään epäselvää tämä.

 
Miksi sitten pitäisi ajaa oikeassa reunassa? Eikö idea ole että mahtuu 3 rinnakkain?

Leveäkaistatiellä kaistat ovat 5m(?) leveitä jolloin kaistalle mahtuu kaksi autoa rinnakkain ja voi ohittaa vaikka vastaan tulisi liikennettä, jos ohituskielto ei ole voimassa ja keskiviivaa ei ylitetä. 4 mahtuu rinnakkain jos ohitettavat osaavat ajaa oikealla ja ohittavat osaavat pysyä omalla kaistalla.
 
Leveäkaistatie on käytännössä 4-kaistainen tie ilman viivoja kaistojen välillä(kts. TLL määrite kaistalle). Monille tuo on niin hankala juttu käsittää että olisi parempi jos niitä teitä sen muutaman sentin kävisi vielä leventämässä että saisi laitettua viivat kaistojen väliin.
 
Leveäkaistatiellä kaistat ovat 5m(?) leveitä jolloin kaistalle mahtuu kaksi autoa rinnakkain ja voi ohittaa vaikka vastaan tulisi liikennettä, jos ohituskielto ei ole voimassa ja keskiviivaa ei ylitetä. 4 mahtuu rinnakkain jos ohitettavat osaavat ajaa oikealla ja ohittavat osaavat pysyä omalla kaistalla.
Totta, tämä pitää paikkansa ainakin henkilöautojen kanssa. Rekan kera ei oikein tahdo enää omalle kaistalle mahtua. Paljoa ei kyllä tarvitse siltikään ryövätä vastaantulijan puolta.
 
Totta, tämä pitää paikkansa ainakin henkilöautojen kanssa. Rekan kera ei oikein tahdo enää omalle kaistalle mahtua. Paljoa ei kyllä tarvitse siltikään ryövätä vastaantulijan puolta.
Tiehallinnon mitoitusten mukaan 5,5 m leveällä tiellä pitäisi mahtua ohittamaan rekka ylittämättä keskiviivaa. Tämä on tosin laskettu siten, että rekka on kiinni reunaviivassa ja auto kiinni keskiviivassa. Tällöin tilaa jäisi 5,5 m - 2,6 m - 1,8 m = 1,1 metriä, joka on jo itsessään aivan liian vähän. Väittäisin jopa, että se ei ole lain vaatima turvallinen väli ohitettavaan.

Sitten kun vielä otetaan huomioon, ettei se rekka kuitenkaan ole tarkasti kiinni reunaviivassa, tie saattaa kaartaa, tuuli heiluttaa perävaunuja välillä varsin voimakkaasti ja pienikin keskiviivan ylitys on vastoin lakia, en lähtisi yrittämään ohitusta samalla kaistalla pysyen.
 
Tiehallinnon mitoitusten mukaan 5,5 m leveällä tiellä pitäisi mahtua ohittamaan rekka ylittämättä keskiviivaa. Tämä on tosin laskettu siten, että rekka on kiinni reunaviivassa ja auto kiinni keskiviivassa. Tällöin tilaa jäisi 5,5 m - 2,6 m - 1,8 m = 1,1 metriä, joka on jo itsessään aivan liian vähän. Väittäisin jopa, että se ei ole lain vaatima turvallinen väli ohitettavaan.

Sitten kun vielä otetaan huomioon, ettei se rekka kuitenkaan ole tarkasti kiinni reunaviivassa, tie saattaa kaartaa, tuuli heiluttaa perävaunuja välillä varsin voimakkaasti ja pienikin keskiviivan ylitys on vastoin lakia, en lähtisi yrittämään ohitusta samalla kaistalla pysyen.
Nimeomaan näin, ja hieman kun soveltaa ja vastaantulija pysyy oikealla niin pystyy ottamaan hiukan ennakkoa sen keskiviivan yli, koska tuo yksi kaista käy tosiaan helposti ahtaaksi.

Eipä noita leveäkaistateitä ole juuri näkynyt niin siksi tuli mieleen tuo ohittelukysymyskin.
 
Leveäkaistateitä ei ole rakennettu enää pitkään aikaan juuri siksi, ettei niillä osata ajaa oikein. Joitakin on jopa kavennettu normaaleiksi.
 
Leveäkaistateitä ei ole rakennettu enää pitkään aikaan juuri siksi, ettei niillä osata ajaa oikein. Joitakin on jopa kavennettu normaaleiksi.

Menee jo hyvin ohi aiheen mutta eikö 2+1 ohituskaistatiet keskikaiteella taida olla yhtä leveitä? Johtuukohan tämä osaamattomuus leveäkaistateiden vähyydestä, kun ei ole opittu ajamaan.
 
Taas kerran kiihdytti auto rampista eteen sataseen (ok siinä kohtaan) mutta sen jälkeen laski kahdeksaankymppiin ja keskikaide tiessä. Ei voi ymmärtää tota toimintaa.....huoh
 
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut? Takakamerasta näkyy, että nuo ohittavat punainen ja valkoinen auto ajelivat pitkän matkaa keskiviivan tuntumassa ohittaen useita autoja.

Pitäisiköhän leveäkaistatiellä vain röyhkeästi ajaa keskellä omaa kaistaa, jotta ohittajat joutuisivat oikeasti ohittamaan ja huomioimaan vastaantulijat, sen sijaan että ajettaisiin kilometrikaupalla rinta rinnan ilman väistömahdollisuutta mihinkään suuntaan jos tien laidassa onkin joku yllätys.

 
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut? Takakamerasta näkyy, että nuo ohittavat punainen ja valkoinen auto ajelivat pitkän matkaa keskiviivan tuntumassa ohittaen useita autoja.



Pitäisiköhän leveäkaistatiellä vain röyhkeästi ajaa keskellä omaa kaistaa, jotta ohittajat joutuisivat oikeasti ohittamaan ja huomioimaan vastaantulijat, sen sijaan että ajettaisiin kilometrikaupalla rinta rinnan ilman väistömahdollisuutta mihinkään suuntaan jos tien laidassa onkin joku yllätys.



Jännä paikka parkkeerat, ehkä ihan juuru pysähtynyt ja ei vielä kerennyt siivumpaan laittaa ja varoituskolmiota virittään :)

Mutta ongelma kai se että kuvaavalla kuskilla turvali rekkaan totaalisesti unohtunut, joten tilanne tuli yllättäen. Noin muuten kaistanvaihto tai jos toisella kaistalla ahdasta niinhidastaminen tai tarvittaessa pysähtyä. Ei tuollaisen takia tarvi alkaa sikaileen ja ajeleen jatkuvasti keskiviivalla, sielläkin voi olla yllättäen vaikka rekan rengas.
 
Ärsyttää autoilijat jotka eivät väistä vasemmalle kaistalle tilanteessa jossa toinen auto tulee kiihdytyskaistalta kaksikaistaiselle tielle.
 
Täällä olikin ollut juuri sopivasti juttua leveäkaistatiestä. Vaimolla meinasi olla eilen vähän ahdasta, kun oikeaa reunaa ajaessa vastaan tuleekin tien reunaan pysäköity auto, jota ei ajoissa huomannut edessä olevan liikenteen takaa, samalla kun takavasemmalta hiipii toinen auto ohi. Kameran kuvassa pysäköity auto näkyy reilusti aiemmin koska kamera on tuulilasin oikeassa reunassa. Jos tuossa olisi kolissut, niin kenen vika se olisi ollut?

Sen vika joka väistää päälle. Sun kaistalla on este, joten sä väistät ja hidastat. Ei ole ohittajien syy millään tavalla.

Lisäksi voi viisastella, että turvaväli ois voinut olla pidempi, niin ei olisi niin yllättäen tullut vastaan tuo tilanne. Mutta kyllähn tuossa nytkin ehti reagoida.
 
Miksi pitäisi vaihtaa?
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa
 
Jännä paikka parkkeerat, ehkä ihan juuru pysähtynyt ja ei vielä kerennyt siivumpaan laittaa ja varoituskolmiota virittään :)

Mutta ongelma kai se että kuvaavalla kuskilla turvali rekkaan totaalisesti unohtunut, joten tilanne tuli yllättäen. Noin muuten kaistanvaihto tai jos toisella kaistalla ahdasta niinhidastaminen tai tarvittaessa pysähtyä. Ei tuollaisen takia tarvi alkaa sikaileen ja ajeleen jatkuvasti keskiviivalla, sielläkin voi olla yllättäen vaikka rekan rengas.
Olihan tuossa turvaväliä ihan riittävästi. Jos tuohon pysähtyy niin siihen saa jäädä aika pitkäksi aikaa kun kaikki muut paahtaa ohi. Enkä keskiviivalla ajamisesta puhunutkaan vaan keskellä omaa kaistaa. Keskiviivalla muut menisi varmaan oikealta ohi jos sieltä juuri ja juuri mahtuu
 
Sen vika joka väistää päälle. Sun kaistalla on este, joten sä väistät ja hidastat. Ei ole ohittajien syy millään tavalla.

Lisäksi voi viisastella, että turvaväli ois voinut olla pidempi, niin ei olisi niin yllättäen tullut vastaan tuo tilanne.
Entäs kun leveäkaistatiellä minun kaista on myös ohittajan kaista? Onneksi noita ei enää tehdä, vaaratilanteita tulee jatkuvasti
 
Vähän eri juttu. Rekalla kun tulee niin nopeus on 80 km/h ja pituutta aika paljon enemmän. Mä menen joka tapauksessa ohi siitä rekasta, joten ihan sama missä kohtaa mä vaihdan kaistaa. Katson vaan että mahdun ohittamaan, niinkuin aina. Joskus olen just siinä kohdalla niin että joku ohittaa mua niin sitten en tee mitään, kyllä se rekkakuski osaa hommansa yleensä aika hyvin. Jos on selvästi vaikeuksia niin ennakoimalla me niistä silti selvitään. Henkilöautojen kohdalla taas on sitten vähän niin että ei niitä perkeleen vatipäitä pysty kunnolla aina ennakoimaan, joten parempi vaan pitää tasanopeus, sillä pärjää tosi hyvin ainakin täällä pk-seudulla.

Henkilöautoja väistävät on sitten tapaus erikseen. Siinä opetetaan liittyvälle henkilöautolle että sitä väistetään, vaikka ei kuulu väistää. Kauhean usein ei ole ollut itselläni ongelmia tällaisten kanssa, mutta kerran oli.

Moottoritiellä 120 km/h rajoitus, ajan oikeaa kaistaa ja rampista näkyy kun kiihdyttää farkkupassatti about rajoitukseen. Tulee rinnalle ja ohi, mutta jääkin sitten puolen auton mitan verran ohi vaan. Nyt alkaa kiihdytyskaista loppumaan. Kääntää suoraan päälle, vedän hätäjarrutuksella vauhdit pois ja vältetään kolari. Piennar vaan pöllyää kun meni niin viime tinkaan. Väläytän pitkiä ja menen rinnalle, niin keskari viuhuu. :confused: Ja tilaa oli edessä kilsa ja takana kilsa. Mitä ihmettä tollaisten taavettien päässä liikkuu? Polkupyörä olis sopiva ajoneuvo, tai no ehkä sekin vähän turhan monimutkainen.

Liittyvää autoa ei tarvitsekkaan väistää. Ongelmaksi näissä tulee se, että on tietenkin vain vastuussa omista tekemisistään, mutta omalla toiminnallaan voi helpottaa tai vaikeuttaa muiden tekemisiä. Tuossa tapauksessasi Passatti olisi voinut hyvin ajoittaa nopeutensa vaikka taaksesi tai sitten, jos oli edessäsi jo niin vilkulla näyttää että hän menee siihen niin olisit varmaan jättänyt turvaväliä. Itse yleensä suosiolla väistän vasemmalle, jos siellä on tilaa niin välttyy tälläisiltä.
 
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa

Oma mielipide on se, että rekat voi painua +100km/h teiltä muualle.
 
Kysymys ei ole miksi pitäisi, vaan että monesti olen rekoille jotka liittyvät antanut tilaa kun tulevat. Itsekkin kuorma-autoa ajaneena arvostan ihmisiä jotka väistävät vaikkei heidän tarvitsisi. Toki sen puitteissa että vasen kaista on vapaa

Tästähän on lähes pari kertaa vuodessa lehdissäkin kysytty ja liittyjän väistämisestä voi antaa sakon. Liittyjässä vika jos ei osaa katsoa omaa nopeutta ja paikkaa onhan se kaiken lisäksi ihan perseestä, kun moottoritiellä joku väistää liittyjää ja hyppää 80 vauhdilla 130 ajavan eteen vasemmalle kaistalle.

Entäs kun leveäkaistatiellä minun kaista on myös ohittajan kaista? Onneksi noita ei enää tehdä, vaaratilanteita tulee jatkuvasti

Omassa ajotavassa ehkä kehitettävää jos vaaratilanteita tulee jatkuvasti...

Moottoritiellä 120 km/h rajoitus, ajan oikeaa kaistaa ja rampista näkyy kun kiihdyttää farkkupassatti about rajoitukseen. Tulee rinnalle ja ohi, mutta jääkin sitten puolen auton mitan verran ohi vaan. Nyt alkaa kiihdytyskaista loppumaan. Kääntää suoraan päälle, vedän hätäjarrutuksella vauhdit pois ja vältetään kolari. Piennar vaan pöllyää kun meni niin viime tinkaan. Väläytän pitkiä ja menen rinnalle, niin keskari viuhuu. :confused: Ja tilaa oli edessä kilsa ja takana kilsa. Mitä ihmettä tollaisten taavettien päässä liikkuu? Polkupyörä olis sopiva ajoneuvo, tai no ehkä sekin vähän turhan monimutkainen.

Kuolleenkulman tarkastus tuntuu olevan vaikeaa, itsellekkin meinasi tuore Volvo työntää kylkeen jos en olisi jarruttanut hänen kaistaa vaihtaessa. Volvon peilistä näkyi kuolleenkulman varoittimen palavan ja luulisi jonkun merkkiäänen soivan, kun meinaa päin ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 978
Viestejä
4 648 883
Jäsenet
76 359
Uusin jäsen
ApeV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom