Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
Juuri näin.
Motarit on käytännössä niitä ainoita paikkoja, joilla ylinopeusvalvontaa ei juurikaan harrasteta ja joilla poliisit todennäköisimmin katsovat pientä ylinopeutta muutoin asiallisilla ajotavoilla läpi sormien ja joilla on turvallisinta ajaa nopeasti. Ihan siitäkin syystä kyllä kaipaisin tuota sf78 mainitsemaa pelisilmää tuohon, että voisi omassa ohituksessankin tarvittaessa vähän nostaa nopeutta ja antaa joustavuutta liikenteeseen. Itse kyllä tohon pyrin ja toimintaan liittyvät ainoat komplikaatiot on sellasia, että jos ajan vaikka 120 siinä ohituskaistalla ja joku hinaa perseessä ja nostan nopeuden vaikkapa 130 että pääsen nopeammin oikealle ja hidastan siinä takaisin 120 niin välillä sieltä ei siltikään tulla ohi.
Kesärajoituksilla (120) vasemmalla kaistalla itse ajan aina sen 130.
Itse tykkäisin siitä, että porukka osaisi ajaa kuin keski-euroopassa. (yleistys) Vasemmalla kaistalla mennään reippaasti, keskellä normaalisti ja oikealla hitaasti. Toki suomeen sovellettuna voisi mennä reippaasti ja normaalisti.
Ja joku niistä peileistä mainitsikin, jos vedät vasemmanpuoleista "lujaa" sataa yheksääkymppiä niin peileihin on syytä tosiaan vilkuilla. Aina on joku nopeampi.
Hyvänä puolena mainittakoon, että nopeusmittaria ei tarvitse vahtia ollenkaan, jää aikaa keskittyä edessäolijan tekemisiin ja taustapeiliin.
Espanjassa oli vielä joku 10v sitten motarilla sakotuskäytäntö vähän löysempi: ~180 km/h sakko oli 600 (pienemmät nopeudet sitten pienempi sakko) eikä lähde ensimäisestä kortti. En saanut kyllä itse kertaakaan sakkoja, mutta tuli aikoinaan tarkastettua, että mitä käy jos osuisi kohdalle tutka. Itsekin tuli monesti ajettua letkussa 140-160 vasemmalla kaistalla. Nykyisin toki paljon tiukemmat rajat siellä.
Useamman auton ohittaminen on enää pieni sivuongelma touhussa, toleranssi termille "peräkkäin" kun vaihtelee 20 metristä kilometriin. Oikea lähestymistapa olisi tietysti arvioida kuinka kovaa sieltä takaa tullaan, pienempäänkin väliin voi hypätä hetkeksi, jos ero taakse on huomattava ja ohitus on ohi muutamassa sekunnissa. Fiksua, varsinkin jos vaihtoehtona on ottaa se siihen taakse "hönkimään" peräluukkuun.