Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mieti vaikka tilannetta, jossa autoja kulkee yhtenäisenä jonona kaupungin keskustassa ja jokaisessa risteyksessä on valot. Jos autot pysähtyvät valoihin perätysten, niitä mahtuu, tai oikeammin sanottuna ehtii ajamaan punaisten valojen vaihtuessa siihen korttelin matkalle odottamaan aika paljon enemmän, kuin mitä mahtuisi jos kaikki hidastelisivat "ennakoiden" jo edellisistä valoista lähtien. Samasta syystä valojen vaihtuessa autoja ehtii todennäköisesti myös menemään enemmän, kun niitä on siinä jonossa enemmän. Ei tämä tietenkään kaikissa tapauksissa ole näin yksiselitteistä, mutta noin niinkuin pääpiirteittäin kuitenkin.
Ei kai kukaan ajatellut ennakoida haitatakseen muita.

Jos mietit jotain pätkää joka ei ole "päälinja", ei vihreääaltoa. eikä siihen kääntyvää liikennettä, mutta kovasta poikittaisliikennettä. ja ajattelit että jengi hidastelisi edellisissä valoissa, vaikka reitti ja risteys ns vapaa. tuolle ei tainnut olla kanantusta, elle aktiivisia opasteita ohjaamaan optimia. ja niiden avulla saavutetaan haluttua parannusta. Tiedä sitten onko noista yleistäviksi esimerkeiksi.


Näitä ei haluttuista pari tyypilistä esimerkkiä.

Tieosuus ("pääväylä") jossa osa risteyksistä valo-ohjattuja, tumpelot näkee kaukaa ettei kerkiä vihreisiin, joten ennakoivat hidastamalla, osa kiirehtii, valottomasta väistämisvelvollisesta suunnasta tulossa olevilla vaikea arvioida noiden vauhtia ja voi olla pitkäänkin motissa, lisä väriä tuo "pääväylällä" kaistaa vaihtelevat pujotteliat.

Tahmaaja tumpelo ärsyttää ja haittaa, esim jokin risteys härdelli, missä lyhyt kaistanpätkä johonkin suuntaan, josta lyhyt vihreäjakso, tumpelo seuraa vain omaa reittiään ja takanatuleva myöhästyy oman reittinsä vihreästä . Ei ehkä yleisiä, vähän yleisempi on pätkät missä esim oikealle lyhyt ryhmitys kaista ja nuolivihreä ennen päälinjan vihreää (tai valot ohittava kaista), tumpelo ennakoija hidastaa takanatulevaa pääsemästä kääntyvälle kaistalle ja sen vihreille.

Edelläolevaan sarjaan kuuluu tilanteet missä käännytty lyhyelle kaistanpätkälle punaisiin, ja ensimmäiset ei katso peileja ja hivuttautuu kohti viivaa ja/tai jättävät pitkät välit, jonon häntä jää risteyksen tukkeeksi(ehkä jopa vihreisiin). Jos valojen syklit on mietitty niin että vihreillä koko kaista kerkiää tyhjentyä ja poistua vapauteen, niin esimerkki miten tumpelo voi vähentää läpimenoa/aika.
 
Aika monia paikkoja on kaupunkialueilla, missä esim kääntyvien kaista alkaa pääkaistan rinnalle suht lähellä valoja ja kääntyville oma nuolivalonsa, joka esim oikealle kääntyvien tapauksessa voi palaa vihreänä samalla kun suoraan menevillä on vihreä ja samalla kun oikealta tulee autoja eri suuntiin. Jos suoraan menevä siis näkee, että sillä valot alkaa vaihtumaan ja alkaa himmailemaan turhan aikasin voi käydä niin, että takaa tuleva oikealle haluava ei pääse edes siihen oman kaistansa alkuun järkevää nopeutta ja myöhästyy omista "pidennetyistä" vihreistään turhan takia.

Tuon takia mun mielestä kaupunkialueilla ei pitäisi himmailla ja tuo moottorijarruttamalla bensan säästely on opittu autokoulussa vähän väärin. Ideanahan on se, että jos ajelee vaikkapa 4 vaihteella 50 tietä ja näkee valon vaihtuvan, niin voi jalan nostaa kaasulta. Auto rullaa nelosella vielä ihan kivasti ja sitten valoihin tultaessa jarrutetaan normaalisti ja jalka kytkimelle. Ei tuossa ole ideana, että vaihdetaan vaikkapa kolmoselle ja maksimoidaan se saatu säästö muiden toimintaa haittaamalla. Sen verran voisi jokainen järkeä käyttää.

Ylipäätään jos vaivautuisi siinä kuskin paikalla miettimään mitä muualla tapahtuu niin tollasta ongelmaa ei olisi. Normi valoihin yhdellä kaistalla voisi himmailla vähän pidemmän kaavan mukaan ja useampikaistaisissa mestoissa, missä takanatulija saattaa pyrkiä alkavalle toiselle kaistalle sitten mentäisiin kohti valoja ripeämmin ettei tukita noita alkavia kaistoja turhaan. On vaan liikaa pyydetty, että porukka osaisi käyttää aivojaan noin monipuolisesti.

Sillä himmailijallahan ei kuitenkaan kaupunkiliikenteessä mitenkään selkeästi mitattavia määria bensaa säästy, ja jos taustaideana on liikennepäästöjen vähentäminen niin mitäs sitten kun omalla himmailullaan pakottaa takaa tulevan kääntymään pyrkijän pysähtymään valoihin turhanpäiten? Sitten mennäänkin kokonaistilanteessa jo reilusti pakkaselle. Ympäristötietoinen valinta on käyttää päätään.
 
Aika monia paikkoja on kaupunkialueilla, missä esim kääntyvien kaista alkaa pääkaistan rinnalle suht lähellä valoja ja kääntyville oma nuolivalonsa, joka esim oikealle kääntyvien tapauksessa voi palaa vihreänä samalla kun suoraan menevillä on vihreä ja samalla kun oikealta tulee autoja eri suuntiin. Jos suoraan menevä siis näkee, että sillä valot alkaa vaihtumaan ja alkaa himmailemaan turhan aikasin voi käydä niin, että takaa tuleva oikealle haluava ei pääse edes siihen oman kaistansa alkuun järkevää nopeutta ja myöhästyy omista "pidennetyistä" vihreistään turhan takia.

Tuon takia mun mielestä kaupunkialueilla ei pitäisi himmailla ja tuo moottorijarruttamalla bensan säästely on opittu autokoulussa vähän väärin. Ideanahan on se, että jos ajelee vaikkapa 4 vaihteella 50 tietä ja näkee valon vaihtuvan, niin voi jalan nostaa kaasulta. Auto rullaa nelosella vielä ihan kivasti ja sitten valoihin tultaessa jarrutetaan normaalisti ja jalka kytkimelle. Ei tuossa ole ideana, että vaihdetaan vaikkapa kolmoselle ja maksimoidaan se saatu säästö muiden toimintaa haittaamalla. Sen verran voisi jokainen järkeä käyttää.

Ylipäätään jos vaivautuisi siinä kuskin paikalla miettimään mitä muualla tapahtuu niin tollasta ongelmaa ei olisi. Normi valoihin yhdellä kaistalla voisi himmailla vähän pidemmän kaavan mukaan ja useampikaistaisissa mestoissa, missä takanatulija saattaa pyrkiä alkavalle toiselle kaistalle sitten mentäisiin kohti valoja ripeämmin ettei tukita noita alkavia kaistoja turhaan. On vaan liikaa pyydetty, että porukka osaisi käyttää aivojaan noin monipuolisesti.

Sillä himmailijallahan ei kuitenkaan kaupunkiliikenteessä mitenkään selkeästi mitattavia määria bensaa säästy, ja jos taustaideana on liikennepäästöjen vähentäminen niin mitäs sitten kun omalla himmailullaan pakottaa takaa tulevan kääntymään pyrkijän pysähtymään valoihin turhanpäiten? Sitten mennäänkin kokonaistilanteessa jo reilusti pakkaselle. Ympäristötietoinen valinta on käyttää päätään.
Ylipäänsä ympäristötietoisuus ei tunnu olleen ihan ensimmäinen ajatus kun katselee liikennevalojen toimintaa niin päivisin, mutta etenkin öisin/hiljaiseen aikaan.
 
Ympyrään 60km/h?
Onko nämä nyt niitä Toyotan mittarinopeuksia? Vai joku erikoistapaus jossain tietyssä paikkaa jossa jotkut tuikkailee tuollain.

Itse ymmärsin että ympyrään tulee esim kolmesta suunnasta tiet. Kaikki on samaa rajoitusaluetta. Itse ajat siihen sen 40km/h himmaten ja periaatteessa olet ekana ympyrässä, mutta sieltä vasemmalta tullaan 60 lasissa ja ajat 'eteen' kun liikut hitaammin. Eli pitääkö hitaammin ajavan väistää tätä kovaa ajajaa vaikka ehtisi ensin ympyrään?


Nelostie hesasta ulos. Siinä kun alkaa ylikulun jälkeen 80kmh alue niin aina aiheuttaa ohituspaineita oikealta kun ne joilla ei ole kiire ajavat silti sitä vasenta jatkaen ja oikealla on harvempaa liikennettä ja voit kiihdytella kolmesta autosta ohi oikeaa kaistaa. Käykää kokeilemassa.

Sama hinaaminen jatkuu järvenpäähän asti. Aina ennen ramppia etsitään hidastelemalla oikealta tilaa ja sitten pacecarin väistyttyä edessä on kilometri tyhjää tietä.

Jos ei kiire tai halua ajaa vasemman kaistan rytmissä niin ajelkoon oikealla koko matkan. Paremminhan se tie vetää jos käytetään molempia kaistoja, mutta jonon kerääminen perään ei.
 
Nelostie hesasta ulos. Siinä kun alkaa ylikulun jälkeen 80kmh alue niin aina aiheuttaa ohituspaineita oikealta kun ne joilla ei ole kiire ajavat silti sitä vasenta jatkaen ja oikealla on harvempaa liikennettä ja voit kiihdytella kolmesta autosta ohi oikeaa kaistaa. Käykää kokeilemassa.
Sama juttu, kun Mäkelänkatu vaihtuu Tuusulanväyläksi. Käytännössä risteyksen jälkeen alkaa 80km/h, mutta käytännössä joka toisella kuskilla menee ainakin kilometri, ennen kuin saavuttavat nopeusrajoituksen.

Usein tuossa käy vielä niin, että jos vasen kaista on tyhjä ja pääsee sitä pitkin ajelemaan sen oikealla 60-70km/h menevän jonon ohi, niin reilun kilometrin päässä risteyksestä alkavassa alamäessä nuo oikealla hidastelevat kiihtyvätkin yhtäkkiä johonkin +90km/h nopeuksiin.

Kai nämä on näitä, jotka ajavat tasakaasulla jättäen ylä/alamäet huomiotta. Ja ilmeiseti huomiotta jää samalla muu liikenne.
Sen verran järkeä ja ympäristönhavainnointikykyä pitäisi kuitenkin olla, että jos havahtuu omaan alhaiseen nopeuteen muiden ohittaessa sinua, niin sitä nopeutta ei lähdetä tässä vaiheessa nostamaan.

Ärsyttävän usein kuitenkin käy niinkin, että kun sovitan vakkarini edellä menevän 105km/h mittarivauhtiin, niin pian tämän nopeus hiipuukin johonkin alle sataseen. Sitten kun lähdet ohi vakkarissa 110km/h, niin kestää ikusuuden päästä ohi, kun tämä kiihdyttää samalla, kunnes yhtäkkiä taas tällä putoaakin nopeus ja pian on vain valopiste taustapeilissä. Ilmesesti ei keskitytä omaan nopeuteen, vaan mennään jonkun fiiliksen mukaan?
 
Itse ymmärsin että ympyrään tulee esim kolmesta suunnasta tiet. Kaikki on samaa rajoitusaluetta. Itse ajat siihen sen 40km/h himmaten ja periaatteessa olet ekana ympyrässä, mutta sieltä vasemmalta tullaan 60 lasissa ja ajat 'eteen' kun liikut hitaammin. Eli pitääkö hitaammin ajavan väistää tätä kovaa ajajaa vaikka ehtisi ensin ympyrään?
Ok, kiitos selvennyksestä.
Joidenkin mielestä varmaan pitää kouluttaa ja mennä eteen, tosin voi olla ettei kolhuitta selviä.
Mutta jos havaitsee sen "reippaan" kuskin, niin harva kai ehdointahdoin alle tunkee.
 
Ok, kiitos selvennyksestä.
Joidenkin mielestä varmaan pitää kouluttaa ja mennä eteen, tosin voi olla ettei kolhuitta selviä.
Mutta jos havaitsee sen "reippaan" kuskin, niin harva kai ehdointahdoin alle tunkee.

Miten tuossa voisi edes "kouluttaa"? Ympyrässä olevalla on etuajo-oikeus ympyrään tulijaan nähden, joten siihen alle on ihan turha tunkea ellei halua itse maksajaksi. Tämä toki sillä oletuksella ettei siellä ympyrässä ajeta yli rajoituksen. En kyllä vieläkään näe mitään ongelmaa, että ympyrässä ajetaan reippaasti. Paljon enemmän itseäni ärsyttää nämä edessä hidastelijat. Talvella ympyröissä ärsyttää kun sieltä kolmion takaa tungetaan eteen sellaiseen väliin, että ympyrässä olevat joutuvat jarruttamaan kun se liikkelle lähtö on niin hankalaa monille.

Aamulla viimeksi oli joku ihme hidastelija edessä, linja-autokin lähti risteyksestä paljon nopeammin kuin tämä kuski ja missään vaiheessa se ei saavuttanut rajoitusta. Ympyrässä luonnollisesti tunki tyylille uskollisesti erittäin hitaasti niin, että ympyrässä olijat joutuivat pysähtymään. Ei näin.
 
Miten tuossa voisi edes "kouluttaa"? Ympyrässä olevalla on etuajo-oikeus ympyrään tulijaan nähden, joten siihen alle on ihan turha tunkea ellei halua itse maksajaksi. Tämä toki sillä oletuksella ettei siellä ympyrässä ajeta yli rajoituksen. En kyllä vieläkään näe mitään ongelmaa, että ympyrässä ajetaan reippaasti. Paljon enemmän itseäni ärsyttää nämä edessä hidastelijat. Talvella ympyröissä ärsyttää kun sieltä kolmion takaa tungetaan eteen sellaiseen väliin, että ympyrässä olevat joutuvat jarruttamaan kun se liikkelle lähtö on niin hankalaa monille.

Aamulla viimeksi oli joku ihme hidastelija edessä, linja-autokin lähti risteyksestä paljon nopeammin kuin tämä kuski ja missään vaiheessa se ei saavuttanut rajoitusta. Ympyrässä luonnollisesti tunki tyylille uskollisesti erittäin hitaasti niin, että ympyrässä olijat joutuivat pysähtymään. Ei näin.
Jos ympyrässä on myös ajoradan ylittävät klv:t, niin yli 40km/h nopeutta ei sellaiseen voi missään tilanteessa ajaa turvallisesti. Ympyrää lähestyessä on ihan pakko hidastaa kunnolla että pystyy zoomailemaan joka suuntaan näkyykö fillareita tai muuta väistettävää, samoin poistuttaessa. Yleensä joku max. 30km/h on sopiva nopeus tällaisiin vaikka rajoitus periaatteesa voi olla 50-60.
 
Jos ympyrässä on myös ajoradan ylittävät klv:t, niin yli 40km/h nopeutta ei sellaiseen voi missään tilanteessa ajaa turvallisesti. Ympyrää lähestyessä on ihan pakko hidastaa kunnolla että pystyy zoomailemaan joka suuntaan näkyykö fillareita tai muuta väistettävää, samoin poistuttaessa. Yleensä joku max. 30km/h on sopiva nopeus tällaisiin vaikka rajoitus periaatteesa voi olla 50-60.

Kuten sanoin jo tuolla aiemmin, niin tottakai pitää ottaa olosuhteet huomioon. Harvassa taitaa olla ne ympyrät, joissa on rajoitus 60 km/h rajoitus ja kevyt liikenne samassa.
 
Harvassa taitaa olla ne ympyrät, joissa on rajoitus 60 km/h rajoitus ja kevyt liikenne samassa.
No en tiedä 60km/h, mutta ainakin niitä on että vasta juuri ennen ympyrää rajoitus muuttuu 60->50 niin aika moni sitten paahtaa sinne ympyrään +50 nopeutta kun katsoo vain nopeasti ettei vasemmalta ole autoja tulossa, oikealle ei osata edes vilkaista. Mutta nämä nyt on suunnitteluvirheitä, joita ei kyllä saisi rakentaa.
 
Kuten sanoin jo tuolla aiemmin, niin tottakai pitää ottaa olosuhteet huomioon. Harvassa taitaa olla ne ympyrät, joissa on rajoitus 60 km/h rajoitus ja kevyt liikenne samassa.
Käytännössä kaikki taajaman ulkopuoleiset ympyrät on rajoituksella 80, koska mahdolliset pienemmät tiekohtaiset rajoitukset ei ulotu ympyrään ja aluerajoituksia jotka sinne yltäisi on taajaman ulkopuolella harvemmin.

muoks: tässäkin rajoitus on 80
https://goo.gl/maps/EAZ6XC6GoYuFr2hx5
 
Käytännössä kaikki taajaman ulkopuoleiset ympyrät on rajoituksella 80, koska mahdolliset pienemmät tiekohtaiset rajoitukset ei ulotu ympyrään ja aluerajoituksia jotka sinne yltäisi on taajaman ulkopuolella harvemmin.

muoks: tässäkin rajoitus on 80
https://goo.gl/maps/EAZ6XC6GoYuFr2hx5

Rajoitus on 50 km/h kun tulet ympyrään. Suoraan jakaessa ympyrästä on sitten se neliön sisällä oleva merkki, jossa 50km/h eli tässä nyt toki käynyt merkin laittajalla kämmi ja tullut väärä merkki tuohon. Toki tässä nyt voi joku taas alkaa pilkkua viilaamaan, että ympyrässä sitten se 80km/h, mutta ei kait kukaan tuossa nyt yritä kiihdyttää 80km/h ollessaan ympyrässä? Jos tässä nyt aletaan viilaamaan, niin ei ole ympyrä vaan kiertoliittymä (vai jokos ne yksikaistaisetkin on virallisesti ympyröitä? Ainakin ennen olivat kiertoliittymiä).
 
Rajoitus on 50 km/h kun tulet ympyrään. Suoraan jakaessa ympyrästä on sitten se neliön sisällä oleva merkki, jossa 50km/h eli tässä nyt toki käynyt merkin laittajalla kämmi ja tullut väärä merkki tuohon. Toki tässä nyt voi joku taas alkaa pilkkua viilaamaan, että ympyrässä sitten se 80km/h, mutta ei kait kukaan tuossa nyt yritä kiihdyttää 80km/h ollessaan ympyrässä? Jos tässä nyt aletaan viilaamaan, niin ei ole ympyrä vaan kiertoliittymä.
Ja kun tulee tuosta toisesta suunnasta, missä on 50km/h aluerajoitusmerkki, niin sen toisella puolella on sen päättymisestä kertova merkki, eli ympyrään tullessa voimassa yleisrajoitus 80km/h. Samaten tästä suunnasta ympyrästä suoraan jatkaessa voimassa 80km/h rajoitus, vaikka vastaantuleville ollut 50km/h rajoitus jo noin kilometrin verran tuossa. Liekö vielä merkit samalla tavalla, vai onko korjattu?

Vähän samanlainen tilanne oli Pasilassa Triplan kohdalla ainakin vielä pari viikkoa sitten. Pohjoisesta tullessa on 40km/h rajoitusaluekyltti noin 400m ennen kauppakeskusta, ja vasemmanpuoleista kaistaa Triplan ali ajaessa ei koskaan tule rajoitusalueen päättymisestä kertovaa merkkiä. Oikeanpuoleista kaistaa pitkin sen sijaan tulee kaistojen erkaantuessa oma 40km/h rajoitusaluemerkki, ja vähän ennen kaistojen yhdistymistä siellä on päättymisestä kertova merkki. Etelästä tullessa koko alueen läpi on 50km/h rajoitus, paitsi jos tulee Teollisuuskadulta. Silloin saa ajaa 50km/h vasta kauppakeskuksen alituksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun tulee tuosta toisesta suunnasta, missä on 50km/h aluerajoitusmerkki, niin sen toisella puolella on sen päättymisestä kertova merkki, eli ympyrässä yleisrajoitus 80km/h. Samaten tästä suunnasta ympyrästä suoraan jatkaessa voimassa 80km/h rajoitus, vaikka vastaantuleville ollut 50km/h rajoitus jo noin kilometrin verran tuossa. Liekö vielä merkit samalla tavalla, vai onko korjattu?

Vähän samanlainen tilanne oli Pasilassa Triplan kohdalla ainakin vielä pari viikkoa sitten. Pohjoisesta tullessa on 40km/h rajoitusaluekyltti noin 400m ennen kauppakeskusta, ja vasemmanpuoleista kaistaa Triplan ali ajaessa ei koskaan tule rajoitusalueen päättymisestä kertovaa merkkiä. Oikeanpuoleista kaistaa pitkin sen sijaan tulee kaistojen erkaantuessa oma 40km/h rajoitusaluemerkki, ja vähän ennen kaistojen yhdistymistä siellä on päättymisestä kertova merkki. Etelästä tullessa koko alueen läpi on 50km/h rajoitus, paitsi jos tulee Teollisuuskadulta. Silloin saa ajaa 50km/h vasta kauppakeskuksen alituksen jälkeen.

No joo näitä väärin merkittyjä varmasti riittää, itse nyt en tälläistä tarkoittanut vaan sellaista, missä nyt olisi selvästi tarkoituksella laitettu 60km/h tai enemmän ympyrään tai kiertoliittymään, jossa on myös kevyttäliikennettä.
 
Rajoitus on 50 km/h kun tulet ympyrään. Suoraan jakaessa ympyrästä on sitten se neliön sisällä oleva merkki, jossa 50km/h eli tässä nyt toki käynyt merkin laittajalla kämmi ja tullut väärä merkki tuohon. Toki tässä nyt voi joku taas alkaa pilkkua viilaamaan, että ympyrässä sitten se 80km/h, mutta ei kait kukaan tuossa nyt yritä kiihdyttää 80km/h ollessaan ympyrässä? Jos tässä nyt aletaan viilaamaan, niin ei ole ympyrä vaan kiertoliittymä (vai jokos ne yksikaistaisetkin on virallisesti ympyröitä? Ainakin ennen olivat kiertoliittymiä).

Jos ei ennen ympyrää ole aluerajoitusmerkkiä niin sitten ympyrässä on voimassa yleinen aluerajoitus eli taajama/ei taajama. Ellei siis erikseen ole ympyrän sisälle laitettu tiekohtaista rajoitusta. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku oikeasti yrittäisi tuota 80 vauhtia siellä ajaa. Suomi on täynnä paikkoja missä on 80 rajoitus paikoissa joissa ei pysy tiellä jos yrittää ajaa yli 40.
 
Jos ei ennen ympyrää ole aluerajoitusmerkkiä niin sitten ympyrässä on voimassa yleinen aluerajoitus eli taajama/ei taajama. Ellei siis erikseen ole ympyrän sisälle laitettu tiekohtaista rajoitusta. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että joku oikeasti yrittäisi tuota 80 vauhtia siellä ajaa. Suomi on täynnä paikkoja missä on 80 rajoitus paikoissa joissa ei pysy tiellä jos yrittää ajaa yli 40.

No kyllä tuo nyt on pilkun viilaamista, kun ei sinne ympyrään mistään ilmasta tipahdeta, vaan tullaan tieltä. Linkittämäsi google mapsin suunnasta tultaessa on 50km/h rajoitus. Eli ympyrään tultaessa nopeus saa olla vain 50km/h. Vasta kun olet ympyrässä on voimassa se 80. Kuten sanoin, niin selvästi käynyt virhe tuossa merkin valinnassa (samoin kun se taajama päättyy merkin sijoituksessa). Edelleen ne ympyrät, joissa rajoitus on 60km/h tai enemmän ja siellä on kevyttä liikennettä on harvassa, ellei tartuta tälläisiin selviin virheisiin.
 
Miten tuossa voisi edes "kouluttaa"? Ympyrässä olevalla on etuajo-oikeus ympyrään tulijaan nähden, joten siihen alle on ihan turha tunkea ellei halua itse maksajaksi. Tämä toki sillä oletuksella ettei siellä ympyrässä ajeta yli rajoituksen. En kyllä vieläkään näe mitään ongelmaa, että ympyrässä ajetaan reippaasti. Paljon enemmän itseäni ärsyttää nämä edessä hidastelijat. Talvella ympyröissä ärsyttää kun sieltä kolmion takaa tungetaan eteen sellaiseen väliin, että ympyrässä olevat joutuvat jarruttamaan kun se liikkelle lähtö on niin hankalaa monille.

Aamulla viimeksi oli joku ihme hidastelija edessä, linja-autokin lähti risteyksestä paljon nopeammin kuin tämä kuski ja missään vaiheessa se ei saavuttanut rajoitusta. Ympyrässä luonnollisesti tunki tyylille uskollisesti erittäin hitaasti niin, että ympyrässä olijat joutuivat pysähtymään. Ei näin.
Helposti. Ajat ympyrään vaikka 20km/h ja edellisestä liittymästä toinen tulee 50km/h kylkeen.
 
No kyllä tuo nyt on pilkun viilaamista, kun ei sinne ympyrään mistään ilmasta tipahdeta, vaan tullaan tieltä. Linkittämäsi google mapsin suunnasta tultaessa on 50km/h rajoitus. Eli ympyrään tultaessa nopeus saa olla vain 50km/h. Vasta kun olet ympyrässä on voimassa se 80. Kuten sanoin, niin selvästi käynyt virhe tuossa merkin valinnassa (samoin kun se taajama päättyy merkin sijoituksessa). Edelleen ne ympyrät, joissa rajoitus on 60km/h tai enemmän ja siellä on kevyttä liikennettä on harvassa, ellei tartuta tälläisiin selviin virheisiin.
Ei tuo ole virhe vaan ihan liikennemerkkien asetusohjeen mukainen. Jos lähdet tuosta linkistä loitontamaan karttaa ja etsit lähimmät 10 ympyrää niin niistä 80% on samanlaisia 80 ympyröitä ja on suojatiet mukana.
 
Helposti. Ajat ympyrään vaikka 20km/h ja edellisestä liittymästä toinen tulee 50km/h kylkeen.

Eli se jonka kylkeen ajettiin olisi pitänyt väistää vai ymmärsinkö nyt jotenkin väärin? Jos ympyrään tulija saa auton kylkeen, niin eikö se silloin ole jättänyt sen kolmion väistämisvelvollisuuden noudattamatta ? Tai itse ainakin näin ymmärrän.

Ei tuo ole virhe vaan ihan liikennemerkkien asetusohjeen mukainen. Jos lähdet tuosta linkistä loitontamaan karttaa ja etsit lähimmät 10 ympyrää niin niistä 80% on samanlaisia 80 ympyröitä ja on suojatiet mukana.

No sitten on kyllä järjen köyhyyttä sillä kuka noista päättää. Ei tuossa nyt ole mitään järkeä niitä noin tehdä, että rajoitus on ympyrässä 80, tosin eipä tämä nyt suuresti yllätä kun katsoo muutenkin tuota touhua. Oli miten oli edelleen niitä ympyröitä missä liikennemerkillä on osoitettu nopeus 60km/h tai enemmän ja kevytliikenne on siellä mukana on vähän. Joissakin on tuo 80 juuri tuollaisen järjettömyyden takia. Ei ole tuolla turun seudulla paljon tullut pyörittyä ja muualla en ole kyllä yleisesti tuollaista käytäntöä huomannut.
 
Eli se jonka kylkeen ajettiin olisi pitänyt väistää vai ymmärsinkö nyt jotenkin väärin? Jos ympyrään tulija saa auton kylkeen, niin eikö se silloin ole jättänyt sen kolmion väistämisvelvollisuuden noudattamatta ? Tai itse ainakin näin ymmärrän.



No sitten on kyllä järjen köyhyyttä sillä kuka noista päättää. Ei tuossa nyt ole mitään järkeä niitä noin tehdä, että rajoitus on ympyrässä 80, tosin eipä tämä nyt suuresti yllätä kun katsoo muutenkin tuota touhua. Oli miten oli edelleen niitä ympyröitä missä liikennemerkillä on osoitettu nopeus 60km/h tai enemmän ja kevytliikenne on siellä mukana on vähän. Joissakin on tuo 80 juuri tuollaisen järjettömyyden takia. Ei ole tuolla turun seudulla paljon tullut pyörittyä ja muualla en ole kyllä yleisesti tuollaista käytäntöä huomannut.
Kouluttamisesta puhuttiin. Ajat ympyrään 20km/h, edellisestä reiästä ajava ajaa ympyrän "suoraan" 50km/h kylkeen, vaikka ensimmäinen oli ensin ympyrässä.
 
No sitten on kyllä järjen köyhyyttä sillä kuka noista päättää. Ei tuossa nyt ole mitään järkeä niitä noin tehdä, että rajoitus on ympyrässä 80, tosin eipä tämä nyt suuresti yllätä kun katsoo muutenkin tuota touhua. Oli miten oli edelleen niitä ympyröitä missä liikennemerkillä on osoitettu nopeus 60km/h tai enemmän ja kevytliikenne on siellä mukana on vähän. Joissakin on tuo 80 juuri tuollaisen järjettömyyden takia. Ei ole tuolla turun seudulla paljon tullut pyörittyä ja muualla en ole kyllä yleisesti tuollaista käytäntöä huomannut.

Eiköhän tässä ole taustalla että liikenneympyröissä ei lähtökohtaisesti oleteta kenenkään ajelevan tuollaisia vauhteja eikä tarvitse erikseen sinne rajoituksia asettaa sen takia. Tietty jos haluaa että ihan kaikessa on tiukka sääntö niin sitten voi ahdistaa. Siitä tulisi aika huima kustannus että liikennesuunnittelu kävisi kaikki ympyrät läpi ohjeistuksen kautta että mikä rajoitus mihinkin, kun tyypillisesti kaikki ajavat näissä ilmankin sitä sopivaa vauhtia.
 
Kouluttamisesta puhuttiin. Ajat ympyrään 20km/h, edellisestä reiästä ajava ajaa ympyrän "suoraan" 50km/h kylkeen, vaikka ensimmäinen oli ensin ympyrässä.

No jos se hitaammin ajava on oikeasti ehtinyt jo ympyrään ja toinen ajaa keskeltä sen ympyrän läpi kylkeen

Miten se voi olla ensin ympyrässä, jos saa aiemmasta liittymästä tulijan kylkeen? Väittäisin, että tällöin se hitaammin ajava on vasta tulossa ympyrään, joten olisi pitänyt väistää se ympyrässä olija (näissä pienemmissä kiertoliittymissä). Jos kyseessä on isompi ympyrä eikä siellä ole keskellä mitään mikä estäisi läpi ajamisen ja toinen on siellä vastakkaisen puolen liittymän kohdalla (sen kovempaa ajavan näkökulmasta), niin ei siitä ympyrän keskeltä läpi saa ajaa toisen kylkeen.

Eiköhän tässä ole taustalla että liikenneympyröissä ei lähtökohtaisesti oleteta kenenkään ajelevan tuollaisia vauhteja eikä tarvitse erikseen sinne rajoituksia asettaa sen takia. Tietty jos haluaa että ihan kaikessa on tiukka sääntö niin sitten voi ahdistaa. Siitä tulisi aika huima kustannus että liikennesuunnittelu kävisi kaikki ympyrät läpi ohjeistuksen kautta että mikä rajoitus mihinkin, kun tyypillisesti kaikki ajavat näissä ilmankin sitä sopivaa vauhtia.

Eikö tähän olisi helppo ja kustannustehokas tapa laittaa se aluerajoitusmerkki sen tiekohtaisen sijaan? Tällöin ympyrässä olisi se sama esim. 50 rajoitus.
 
No jos se hitaammin ajava on oikeasti ehtinyt jo ympyrään ja toinen ajaa keskeltä sen ympyrän läpi kylkeen

Miten se voi olla ensin ympyrässä, jos saa aiemmasta liittymästä tulijan kylkeen? Väittäisin, että tällöin se hitaammin ajava on vasta tulossa ympyrään, joten olisi pitänyt väistää se ympyrässä olija (näissä pienemmissä kiertoliittymissä). Jos kyseessä on isompi ympyrä eikä siellä ole keskellä mitään mikä estäisi läpi ajamisen ja toinen on siellä vastakkaisen puolen liittymän kohdalla (sen kovempaa ajavan näkökulmasta), niin ei siitä ympyrän keskeltä läpi saa ajaa toisen kylkeen.



Eikö tähän olisi helppo ja kustannustehokas tapa laittaa se aluerajoitusmerkki sen tiekohtaisen sijaan? Tällöin ympyrässä olisi se sama esim. 50 rajoitus.
Ajamalla ensin ympyrään. Ei tuo mikään mahdottomuus ole sopivassa ympyrässä, varsinkaan 50km/h vauhdilla.
 
Bensa-asemalla ruuhkaa jonoksi asti, mitä tekee kotirouva kun kaksi edessä olevaa ovat saaneet tankattua ja poistuvat? No tottakai menee siihen ensimmäiselle tankkauspisteelle mutta kuitenkin valuttaen auton niin pitkälle eteen että ei kukaan pääse käyttämään niitä etummaisia tankkauspisteitäkään. :facepalm:
 
Ajamalla ensin ympyrään. Ei tuo mikään mahdottomuus ole sopivassa ympyrässä, varsinkaan 50km/h vauhdilla.
Jos se aiemmasta tuleva osuu nimenomaan kylkeen, niin silloin jälkimmäisestä tullut on jättänyt väistämisvelvollisuuden täysin yksiselitteisesti huomiotta. Ei ympyrässä ole vuoronumeroa. Tämä on ihan sama tilanne kuin kolmioristeyksessä tulisi kylkikolari, eteen hypänneen etanan vika vaikka olisi ”ensin” risteysalueella ollut. Perään jos lassauttaa, niin silloin yleensä takaa tulevan vika, toki näissäkin kameran tms. avulla voi kääntyä eteen tulleen viaksi. Mutta lähinnä jossain maantiellä, tyyliin pappa tulee pihaliittymästä liian pieneen väliin vaikka ehtiikin ryhmittyä oikein.
 
Miten tuossa voisi edes "kouluttaa"? Ympyrässä olevalla on etuajo-oikeus ympyrään tulijaan nähden, joten siihen alle on ihan turha tunkea ellei halua itse maksajaksi. Tämä toki sillä oletuksella ettei siellä ympyrässä ajeta yli rajoituksen.
Kuvio selitettiin niin että itse asiallisesti himmaat ennen ympyrää ja sinne vapaaseen ympyrään menet"ensimmäisenä", mutta sieltä kiertosuunnasta aiemmasta liittymästä joku tuikkaa vauhdilla.
"Opettajia" lukuunottamatta tuskin kukaan tieten tahdoin eteen menee ja kuten sanottu, siitä voi seurata ryppy. Se varmaan tapauskohtaista miten kustannukset jaetaan ja ketkä kaikki saavat "sakon".

En kyllä vieläkään näe mitään ongelmaa, että ympyrässä ajetaan reippaasti.
Tässä puhuttiin jopa 60km/h vauhdeista. Eli mentiin jo ihan eri tasolla.

(no en sano etteikö joissain voisi olla "ympyrä" joissa hyvällä kelillä moinenkin nopeus ok)

Paljon enemmän itseäni ärsyttää nämä edessä hidastelijat.
Hidasteliat toki meitä kaikkia ärsyttää, nuo ei kuitenkaan niin mahdoton vaara, joka sekin ehkä eniten sen ärsytyksen kautta. Vaikea tuolla on silti kohellusta oikeuttaa.
 
Tämä on ihan sama tilanne kuin kolmioristeyksessä tulisi kylkikolari, eteen hypänneen etanan vika vaikka olisi ”ensin” risteysalueella ollut.
Tavallisessa kolmioristeyksessä ei ole joka suunnasta tuleville kolmiota. Mikä määrää sen, että jälkimmäisestä liittymästä tulevan pitää väistää edellisestä liittymästä tulevaa?

Molemmilla on kolmio, joka velvoittaa väistämään ympyrässä olevia. Jos se etana on sinne ympyrään ensin ehtinyt, niin silloin sitä pitää väistää.

En vain keksi miten voisi olla edes mahdollista, että se edellisestä liittymästä tuleva törmäisi kylkeen, jos "etana" siellä ympyrässä on jo ensiksi.
 
En vain keksi miten voisi olla edes mahdollista, että se edellisestä liittymästä tuleva törmäisi kylkeen, jos "etana" siellä ympyrässä on jo ensiksi.
Jos tässä edelleen pohditaan sitä tilannetta että joku tuikkaa ympyrään kuuttakymppiä, niin jos ei kaikissa, niin osassa ympyröissä en tuota ihan mahdottomana pidä, en edes sitä että osuu vähän edemmäksi. Se on jo sellainen vauhti että sekunissa jo kerkiää pitkälle, vs viivalta lähtiä.

No tässä toki ajattelen että ensinympyrässä olemisena lasketaan se että osa autosta on siellä ympyrämuotoisen kehän sisällä, tietekin jos ajatellaan että pitäisi olla koko auton mitan ja vielä niin että peräkin ylittänyt ns tien (mistä tuli) kuvitellun jatkolinjan (risteäväntien, eli ympyrän yli), no silloinkin kai mahdollista jos myöhemmin tullut ajaa kylkeen jommasta kummasta sivusta, lähinnä kai vasemmalta "oikoen".

Jos ei ollut puhe paikaltaan lähdöstä, vaan ihan eri nopeuksista, niin käytännö tilanne kai enemmänkin se että etana arvio toisen vauhdin ja atenemisen väärin ja käytännössä jäänyt etannalle vain luuloksi että ennen toista "ympyrässä", en mene silti väittään että etana aina olisi riita tapauksissa häviäjä (koheltajaa vastaan).
 
Kärkikolmio velvoittaa väistämään muuta liikennettä riippumatta siitä, koska he ovat kolmionsa ohittaneet, ja riippumatta siitä millä vauhdilla ajavat.
 
Tavallisessa kolmioristeyksessä ei ole joka suunnasta tuleville kolmiota. Mikä määrää sen, että jälkimmäisestä liittymästä tulevan pitää väistää edellisestä liittymästä tulevaa?

Molemmilla on kolmio, joka velvoittaa väistämään ympyrässä olevia. Jos se etana on sinne ympyrään ensin ehtinyt, niin silloin sitä pitää väistää.

En vain keksi miten voisi olla edes mahdollista, että se edellisestä liittymästä tuleva törmäisi kylkeen, jos "etana" siellä ympyrässä on jo ensiksi.
Ei sen ympyrään tulevan kuulu väistää kuin kiertosuunnassa vasemmalta tulevia. Jos estettä ympyrään ajolle ei ole, hän saa ajaa vapaasti. Mahdollinen törmäys tapahtuu vasta sen jälkeen, kun etuajo-oikeutettu on jo ympyrässä seuraavan liittymispisteen kohdalla ja etana on puskenut osittain eteen. Mikä tahansa muu tulkinta kolmioiden vaikutuksesta ympyrässä johtaa Antin vuoronumerorulettiin ja siten täysin järjettömään lopputulokseen.

e: Kylkeenhän se kajahtaa, jos etana ei ole oikeasti ollut riittävän pitkällä ympyrässä vaan vasta liittymässä. Keskikanttarin yli kylkeen toki on toinen vaihtoehto ja tässä syyllinen varmasti olisi oikaisija, mutta sen (oikaisun) todistaminen on sitten toinen juttu. IMHO normaalissa ympyrässä ei kyllä kylkeen pysty vetelemään, jos toinen on asiallisesti ja oikea-aikaisesti siihen tunkenut.
 
Kiertoliittymän nopeusrajoitus onkin mielenkiintoinen, eikä lähellekään niin yksioikoinen kuin ettei pyöreä rajoitusmerkki pätisi. Nopeusrajoitus kun ei pääty välttämättä risteykseen.

"Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

Kiertoliittymässä tie jatkuu samana kuin siihen saapuessa, siinä vaiheessa ei käännytä, vilkuteta tms. Kolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuuden. Tieltä poistutaan vasta ympyrästä poistuttaessa, jolloin ei olla enää "kyseisellä tiellä" vaan uudella tiellä - vaikka se voi olla nimeltään ja numeroltaan sama tie kuin ennen ympyrään saapumista. Ympyrässä oleva tie on siis yhtäaikaa "kyseinen tie" niin monelle tielle kuin siinä on liittymiä.

Edit: Rajoituksen voimassaolo ei siis ole yksiselitteinen, vaikka pitäisi olla. Tuossa lähellä on mm. bussipysäkki, jolta lähtevää bussia päätietä ajavan pitää väistää, mutta mikäli samalle tielle kääntyy hieman ennen sivutieltä, ei tarvitse. Ollaan taajaman ulkopuolella, ja 60 km/h nopeusrajoitusmerkki on vasta pysäkin jälkeen, eli kääntyvällä on hetken 80 km/h voimassa, eikä bussia tarvitse väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvio selitettiin niin että itse asiallisesti himmaat ennen ympyrää ja sinne vapaaseen ympyrään menet"ensimmäisenä", mutta sieltä kiertosuunnasta aiemmasta liittymästä joku tuikkaa vauhdilla.
"Opettajia" lukuunottamatta tuskin kukaan tieten tahdoin eteen menee ja kuten sanottu, siitä voi seurata ryppy. Se varmaan tapauskohtaista miten kustannukset jaetaan ja ketkä kaikki saavat "sakon".

No jos keli ja nopeusrajoitus sallii sen ympyrässä ajamisen 50km/h vauhdilla (eli vain ne oikeat isot liikenneympyrät ei mitkään pienet kiertoliittymät), niin itse kyllä näen tuossa aiemmin esitetyn 20 tulovauhdin kyllä liian hitaana. Tämä siis tietenkin vain liikenteen salliessa. Isoista ympyröistä ei yleensä pysty ajamaan läpi suoraan, koska keskellä on yleensä aina jotakin noissa. Pienissä kiertoliittymissä, joissa voisi ajaa läpi on ainakin täällä kyllä yleensä matalammat rajoitukset. Näissä myös yleensä jalankulkijoita ym. joten ei kukaan järkevä sellaisia vauhteja aja näissä kun ei niitä ehdi kunnolla katsomaan kun rakennukset ym. rajaa näkyvyyttä. Oli miten oli, eiköhän tästä ole vängätty riittävästi.[/QUOTE]

Hidasteliat toki meitä kaikkia ärsyttää, nuo ei kuitenkaan niin mahdoton vaara, joka sekin ehkä eniten sen ärsytyksen kautta. Vaikea tuolla on silti kohellusta oikeuttaa.

Viimeksi eilen se hidastelija oli hyvin lähellä aiheuttaa peräänajoja kun jono pysähtyi ympyrässä tämän sankarin ansiosta aika äkillisesti (ympyrässä ajavat olettivat sen noudattavan väistämissääntöjä). Tunki sen toijotan ehkä kävelyvauhdilla sinne ympyrään, joten kaikki ympyrässä olevat joutuivat pysähtymään.
 
Ei sen ympyrään tulevan kuulu väistää kuin kiertosuunnassa vasemmalta tulevia.
Laitatko vielä laista kohdan, joka kumoaa tieliikenneasetuksen määräyksen, jonka mukaan väistämisvelvollisuus risteyksessä merkki velvoittaa liikenneympyrässä väistämään kaikkia liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja.

Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki muuten muuttaa kolmion merkityksen kaikissa risteyksissä samanlaiseksi kuin se nyt on liikenneympyröissä. Ensin risteykseen ehtinyttä väistetään tulosuunnasta riippumatta.
 
Kohtasin tänään ihan oikean kotipoliisin. :hearteyes:

Minä edellä, kotipoliisi perässä, oli tultu motaria 10 kilometriä samalla vauhdilla ja välimatkalla sulassa sovussa, pääasiassa oikeaa kaistaa välillä hitaampia ohitellen. Mutta sitten olikin aavistuksen pidempi väli ohitettavissa, päätin silti jäädä hetkeksi sinne vasemmalle kun takanani ei näkynyt kerrassaan ketään jolla olisi ohitustarvetta.

Tämä oli virhe, kotipoliisin oli ryhdyttävä toimenpiteisiin minua ojentaakseen. Hän alkoi hivuttautua oikeaa kaistaa pitkin lähemmäksi, mutta ei kuitenkaan ohittanut sitä kautta. Sen sijaan ohitettavan auton saavutettuamme hän ampaisi vasemmalle metrin päähän perääni, osin vasemman reunaviivan yli ja vilkutti raivoisasti kaukovalojaan. Auton ohitettuani siirryin takaisin oikealle jotta hän pääsi ohitseni, rinnalla katsoin mikä menninkäinen siellä oikein raivoaa ja sain keskisormea. Tiukka leikkaus eteeni oikealle, käsi jatkoi heilumista joten kytkin hetkeksi kaukovalot nähdäkseni paremmin. Keskisormihan siellä edelleen vipatti. Sitten alkoi vilkkua jarruvalotkin, jolloin hidastin hiukan vauhtiani turvallisuussyistä.

Lopun yhteisen matkamme jatkoimme edelleen molemmat täysin sitä samaa vauhtia jota olimme ajaneet jo ennen tätä.

Mikä helvetti meitä ihmisiä vaivaa. :lol:
 
Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.
 
Laitatko vielä laista kohdan, joka kumoaa tieliikenneasetuksen määräyksen, jonka mukaan väistämisvelvollisuus risteyksessä merkki velvoittaa liikenneympyrässä väistämään kaikkia liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja.

Kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki muuten muuttaa kolmion merkityksen kaikissa risteyksissä samanlaiseksi kuin se nyt on liikenneympyröissä. Ensin risteykseen ehtinyttä väistetään tulosuunnasta riippumatta.
Eihän se kylkeensä saava ole vielä tuolloin ympyrässä ja kaistalla. Vaan tulee väistämissäännön vastaisesti tielle. Aiemmin liittyvä on täysin ympyrässä ja kaistalla. Mut en mä ala vuoronumeroautomaatin kanssa tästä vääntämään, nauti torvikonserteistas.
 
Jos ympyrässä on siis ennen häntä seuraavasta liittymästä sinne tullut ajoneuvo, niin häntä ei tarvitse väistää?
Lukemalla tahallaan väärin saa ihmeellisiä tulkintoja :vihellys: Meinaatko, että se kaveri on edelleen tulossa ympyrään sen seuraavan liittymän kohdalla? Kuten aiemmin sanoin, kunnolla kaistalla olevan perään ei saa ajaa. Kylkeenkään ei toki saa ajaa, jos se vajakki on kokonaan poikittain kaistalla. Mutta jos sieltä seuraavasta joku tulee suoraan eteen vuoronumero kourassa, niin eiku kylkeen vaan. Sen vika.
 
Eihän se kylkeensä saava ole vielä tuolloin ympyrässä ja kaistalla. Vaan tulee väistämissäännön vastaisesti tielle. Aiemmin liittyvä on täysin ympyrässä ja kaistalla. Mut en mä ala vuoronumeroautomaatin kanssa tästä vääntämään, nauti torvikonserteistas.
En tiedä, miten ajattelit kylkiosuman olevan ympyrässä mahdollista olematta ympyrässä, mutta ihan miten vaan :think:
 
En tiedä, miten ajattelit kylkiosuman olevan ympyrässä mahdollista olematta ympyrässä, mutta ihan miten vaan :think:
Ihan samalla tavalla se tavallisessa risteyksessäkin kolmion takaa tule maksaa viulut vaikka kolari tapahtuu risteyksessä. En tiedä miten sä ryhmityt, mutta yleensä se auto on kaistalla kaistan suuntaisena siinä vaiheessa kun liittyminen on valmis. Kyllä se liittyjä maksaa ne viulut, jos kylkeensä saa. Oli pienempi vuoronumerolappu tai ei. Vaihtoehtoja on oikeastaan vain yksi tuollaisessa tilanteessa. Tunkenut liian pieneen väliin. Koska jos on superhidas etana, niin silloinhan sen valitun välin pitäisi olla tosi iso. Ts. tunkenut liian pieneen väliin.
 
Ihan samalla tavalla se tavallisessa risteyksessäkin kolmion takaa tule maksaa viulut vaikka kolari tapahtuu risteyksessä. En tiedä miten sä ryhmityt, mutta yleensä se auto on kaistalla kaistan suuntaisena siinä vaiheessa kun liittyminen on valmis. Kyllä se liittyjä maksaa ne viulut, jos kylkeensä saa. Oli pienempi vuoronumerolappu tai ei. Vaihtoehtoja on oikeastaan vain yksi tuollaisessa tilanteessa. Tunkenut liian pieneen väliin. Koska jos on superhidas etana, niin silloinhan sen valitun välin pitäisi olla tosi iso. Ts. tunkenut liian pieneen väliin.
Kuinka paha dementia pitää olla unohtaakseen, että liikenneympyrässä kaikilla suunnilla on kolmio?

En myöskään ymmärrä, mistä liian pienestä välistä höpiset. Jos liikenneympyrä on tyhjä, on tarjolla oleva väli äärettömän suuri. Sillä ei ole mitään merkitystä, että joku on jossain matkalla kohti liikenneympyrää.
 
Kuinka paha dementia pitää olla unohtaakseen, että liikenneympyrässä kaikilla suunnilla on kolmio?

En myöskään ymmärrä, mistä liian pienestä välistä höpiset. Jos liikenneympyrä on tyhjä, on tarjolla oleva väli äärettömän suuri. Sillä ei ole mitään merkitystä, että joku on jossain matkalla kohti liikenneympyrää.
Kerropa miksi siitä selän taakse jääneestä kolmiosta pitäis välittää, kun ajelee sitä ympyrän kaistaa pitkin? Ja loppuosa sun viestistäs on kyllä just sitä harhaa, mikä päättyy siihen, että saat auton kuskinoveen. Koita nyt jo jättää se vuoronumeroautomaatti sinne romukoppaan ja kunnioittaa sitä, että sun täytyy väistämisvelvollisena ehtiä alta pois, jos meinaat liittyä (ympyrään). Alta ehtimistä ei oo se, että tarjoat kuskinovea syötille etuajo-oikeutetulle.
 
Kerropa miksi siitä selän taakse jääneestä kolmiosta pitäis välittää, kun ajelee sitä ympyrän kaistaa pitkin? Ja loppuosa sun viestistäs on kyllä just sitä harhaa, mikä päättyy siihen, että saat auton kuskinoveen. Koita nyt jo jättää se vuoronumeroautomaatti sinne romukoppaan ja kunnioittaa sitä, että sun täytyy väistämisvelvollisena ehtiä alta pois, jos meinaat liittyä (ympyrään). Alta ehtimistä ei oo se, että tarjoat kuskinovea syötille etuajo-oikeutetulle.
Emmätiä, kerro itse miksi siitä selän taakse jääneestä kolmiosta tarvii välittää kun ajelee kolmion takaa risteyksen puoleen väliin ja törmää etuajo-oikeutettuun? :rolleyes:

koska sinne risteykseen ei vaan pölähdetä taivaasta, vaan ajettiin kolmion ohi! :jd:
 
Tässä puhutaan nyt varmaan kahdesta eri tilanteesta. Toiset tilanteesta, kun ympyrä on tyhjä ja joku ajamassa sitä kohti, ja toiset tilanteesta, missä joku jo ajaa ympyrässä.

Jos olen ajamassa ympyrään, ja joku toinen lähestyy sitä vasemmalta edellisestä liittymästä huomattavasti minua kovempaa vauhtia, niin silloin hänen tulee tehdä väistöliike, koska minä olin ympyrässä ensin ja hän tulee sinne kolmion takaa.

Jos hän on ympyrässä ennen minua, niin luonnollisesti minä väistän.
 
Emmätiä, kerro itse miksi siitä selän taakse jääneestä kolmiosta tarvii välittää kun ajelee kolmion takaa risteyksen puoleen väliin ja törmää etuajo-oikeutettuun? :rolleyes:

koska sinne risteykseen ei vaan pölähdetä taivaasta, vaan ajettiin kolmion ohi! :jd:
Ymmärrätkö mitä eroa on termeillä "kaistalla" ja "liittymässä kaistalle"? Ei se kolmio mikään iänkaikkinen jeesus ole vaan kun liittyminen on suoritettu, niin kolmiolla ei ole merkitystä. Jälkimmäisen liittyjän klommoinen ovi sanoo, että vasta oltiin menossa, homma ei ollut valmis. Ts. väistämisvelvollinen.
 
Tässä puhutaan nyt varmaan kahdesta eri tilanteesta. Toiset tilanteesta, kun ympyrä on tyhjä ja joku ajamassa sitä kohti, ja toiset tilanteesta, missä joku jo ajaa ympyrässä.

Jos olen ajamassa ympyrään, ja joku toinen lähestyy sitä vasemmalta edellisestä liittymästä huomattavasti minua kovempaa vauhtia, niin silloin hänen tulee tehdä väistöliike, koska minä olin ympyrässä ensin ja hän tulee sinne kolmion takaa.

Jos hän on ympyrässä ennen minua, niin luonnollisesti minä väistän.
No ei puhuta. Mitä hemmettiä sä kuvittelet olevasi ympyrässä, jos itsekin sanot olevasi vasta ajamassa sinne? Eli väistämisvelvollinen. SINÄ väistät sitä vasemmalta tulevaa.

e: Sillä ei ole paskaakaan merkitystä kumman nokka sattuu olemaan ensin liittymän kolmion kohdalla, kun mitään vuoronumeroita ei ole. Vain se merkkaa ehditkö kunnolla liittymään vai et ennen kuin se sinusta etuajo-oikeutetusta suunnasta tuleva on sinun liittymäsi kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrätkö mitä eroa on termeillä "kaistalla" ja "liittymässä kaistalle"? Ei se kolmio mikään iänkaikkinen jeesus ole vaan kun liittyminen on suoritettu, niin kolmiolla ei ole merkitystä. Jälkimmäisen liittyjän klommoinen ovi sanoo, että vasta oltiin menossa, homma ei ollut valmis. Ts. väistämisvelvollinen.
Tässä tapauksessa, kun puhutaan liikenneympyrästä, ei en ymmärrä. "Kaistalle liittymisessä" ei ole edes pientä järjen hiventäkään tässä kontekstissa.

Jos ihan tosissasi kuvittelet, että tulosuunnan perusteella osa liikenneympyrään vasta ajavista saa ajaa jo liikenneympyrään edes puoli rengasta omasta saaneen auton päälle, niin anna mennä vaan. Kyllä se poliisi sitten paikkaa aukot liikennesääntöjen ymmärtämisessä.
 
Jos suoralla tiellä on peräkkäin kaksi risteystä sivulla ja molemmat kolmion takana, niin onko raatin mielestä ekan kolmion takaa liittyvä ollut noudattamatta kolmiosääntöään jos törmää sen jälkeisestä risteyksestä oikealta kolmion takaa tulevan kylkeen? Oletetaan vaikka että se toisen risteyksen tyyppi olisi tullut maagiset 0,1mm kolmionsa ohi jo vartti sitten? ;)

muoks: tehdään vielä tiestä yksisuuntainen esimerkin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom