- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 334
Ei kai kukaan ajatellut ennakoida haitatakseen muita.Mieti vaikka tilannetta, jossa autoja kulkee yhtenäisenä jonona kaupungin keskustassa ja jokaisessa risteyksessä on valot. Jos autot pysähtyvät valoihin perätysten, niitä mahtuu, tai oikeammin sanottuna ehtii ajamaan punaisten valojen vaihtuessa siihen korttelin matkalle odottamaan aika paljon enemmän, kuin mitä mahtuisi jos kaikki hidastelisivat "ennakoiden" jo edellisistä valoista lähtien. Samasta syystä valojen vaihtuessa autoja ehtii todennäköisesti myös menemään enemmän, kun niitä on siinä jonossa enemmän. Ei tämä tietenkään kaikissa tapauksissa ole näin yksiselitteistä, mutta noin niinkuin pääpiirteittäin kuitenkin.
Jos mietit jotain pätkää joka ei ole "päälinja", ei vihreääaltoa. eikä siihen kääntyvää liikennettä, mutta kovasta poikittaisliikennettä. ja ajattelit että jengi hidastelisi edellisissä valoissa, vaikka reitti ja risteys ns vapaa. tuolle ei tainnut olla kanantusta, elle aktiivisia opasteita ohjaamaan optimia. ja niiden avulla saavutetaan haluttua parannusta. Tiedä sitten onko noista yleistäviksi esimerkeiksi.
Näitä ei haluttuista pari tyypilistä esimerkkiä.
Tieosuus ("pääväylä") jossa osa risteyksistä valo-ohjattuja, tumpelot näkee kaukaa ettei kerkiä vihreisiin, joten ennakoivat hidastamalla, osa kiirehtii, valottomasta väistämisvelvollisesta suunnasta tulossa olevilla vaikea arvioida noiden vauhtia ja voi olla pitkäänkin motissa, lisä väriä tuo "pääväylällä" kaistaa vaihtelevat pujotteliat.
Tahmaaja tumpelo ärsyttää ja haittaa, esim jokin risteys härdelli, missä lyhyt kaistanpätkä johonkin suuntaan, josta lyhyt vihreäjakso, tumpelo seuraa vain omaa reittiään ja takanatuleva myöhästyy oman reittinsä vihreästä . Ei ehkä yleisiä, vähän yleisempi on pätkät missä esim oikealle lyhyt ryhmitys kaista ja nuolivihreä ennen päälinjan vihreää (tai valot ohittava kaista), tumpelo ennakoija hidastaa takanatulevaa pääsemästä kääntyvälle kaistalle ja sen vihreille.
Edelläolevaan sarjaan kuuluu tilanteet missä käännytty lyhyelle kaistanpätkälle punaisiin, ja ensimmäiset ei katso peileja ja hivuttautuu kohti viivaa ja/tai jättävät pitkät välit, jonon häntä jää risteyksen tukkeeksi(ehkä jopa vihreisiin). Jos valojen syklit on mietitty niin että vihreillä koko kaista kerkiää tyhjentyä ja poistua vapauteen, niin esimerkki miten tumpelo voi vähentää läpimenoa/aika.