Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6

No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.
 
En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).


En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman turvallisesti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).

Olen siis olennaisen laittanut lihavoidulla korjauksena.
 
En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman turvallisesti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).

Olen siis olennaisen laittanut lihavoidulla korjauksena.
Mahdollisimman nopeasti, mutta silti turvallisesti lienee se mitä motareilla on haeskeltu.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin. :D
 
Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin. :D
Jono edessäkin. Sinänsä ihan tyypillinen esimerkki, ajaa toisen kontissa ja menettää sen myötä kiihdytysmahdollisuuden jolla sovittaa oma vauhti päätien vauhtiin, pelastuu sillä että tien oikeanpuoleisimmalla kaistalla ei ole muuta liikennettä.

Tuossa näkymässä selviää kyllä se rajoitus (eli tietämättömyys ei pitäisi olla syys 70km/h ajeluun), tiedä sitten eikö ihmiset sitä huomaa , no usein tuosta ajavan luulisi muutenkin olevan tietoinen kiinteistä rajoituksista.

Tosin kuvassa rampin ja tien välissä metsää, mikä vaikeuttaa sovittamasta ja rajoitusmerkki vasta tuossa missä varmaan jo tiukasti tiiraillaan mihin väliin sopisi (no uskoo ken tahtoo, todelisuudessa ajetaan jonossa silmätkiini sekaan)
 
No jokatapauksessa siinä kehä1 on 80 rajotus ja aika tuttua huttua varmaan monelle se motarinkin rajoitus. Johtuu varmaan siitä, että liittymäkaista vie porvoon motarille tms ettei tossa uskalleta ajaa oikealla liian pitkään :D

Yksi ongelmapaikka on kanssa toi kehä1 tunneli leppävaarassa länteen päin. Siitä vallikallion liittymästä tulee autoja tunneliin, joiden on pakko heti siinä tunnelin suulla vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle niin sitten seisoo se oikeanpuoleisin kaista joka tunnelille kehää pitkin tulee ja se liittymäkaista. Hirveä jono koko tunnelin läpi se toinen oikealta, joka jatkuu eteläleppävaaraan, perkkaalle, säteriin jne. Tossa ajan yleensä tunnelin läpi sitä pohjoisleppävaaran kaistaa ja vaihdan vasta ihan lopussa siihen eteläleppävaaran kaistalle, jos ruuhka-aikaan ajelee.

Ongelmaa ei helpota sekään, että kehä1 helsinkiin haluavat joutuvat ajamaan siitä dösärikaistalta eli ei sitä kehä1 pääväylää, koska sieltä loogisesta mestasta eli turun väylän yläpuolelta ei pääse kehän pääkaistoilta enää helsingin liittymään. Kuitenkin sitä kaistaa pääsee vielä palaamaan kehä1 joten onko sitten koitettu välttää sitä, että lepuskista tulevat kehä1 jatkavat ei joutuisi vaihtamaan ristiin kaistaa kehä1 helsinkiin ajavien kanssa. Toi on vaan sikälis typerää, että nyt ne helsinkiin ajavat ajaa niiden kehä1 lepuskista tulevien kanssa ristiin esimerkiksi siinä säteri-perkkaa liittymässä, jossa ei ole edes järjellistä kiihdytyskaistaa ja sekin nysä mikä on, on ylämäkeen ja siinä on dösäri :facepalm:

Toki osa turkuun ajavistakin ajelee sitä bussisiltaa ja on sielä niiden lepuskin erkanemisliittymien tukkona. Aika vituiks kyllä mennyt tossa liikennejärjestelyt.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6

Toinen paikka Kehä kolme itään ja siitä tuusulanmoottoritie pohjoiseen, 500m seuraavaan ramppiin ja sitä seuraavaan 1,5km ja suurin vauhti mitä tuossa saadaan aikaan on 70km/h ja se kaista pitää vaihtaa heti kun mahdollisuus että mennään mahdollisimman hitaasti kaikkien eteen ja mahdollismman pahasti ristiin!:facepalm: Alueella kumminkin 100km/h nopeusrajoitus.

Sieppaa.JPG
 
No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.

Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:
 
Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:

Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.

Inssiajossa pitäisi myös olla testi, jossa auto käsketään kiihdyttää ripeästi maantienopeuteen, ja jos aletaan vaihtaa vaihdetta liian aikaisin, inssiajo olisi heti hylätty, tai ajokorttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista autoa. Koska on ihan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista, että sitä autoa ei osata kiihdyttää.
 
Eilen joku pakettiauto:

Ajeli ensin aika reipasta vauhtia (itsekin ajan yleensä selvää ylinopeutta, tuo ajoi selvästi kovempaa ja tuli ohi) pujotellen kaistalta toiselle autojen välistä, näyttämättä missään vaiheessa vilkkua.

Sitten edessä kääntyminen vasemmalle risteyksestä. Jälleen ei näyttänyt vilkkua kääntymiskaistalle siirtyessään. Tässä vaiheessa olin siis tuon auton perässä, myös kääntymässä vasemmalle. Vilkku löytyi sitten kun oltiin jo kääntymiskaistalla. Kun suoraan meneville vaihtui valot vihreäksi, mutta meille kääntyville pysyi punaisena, tuo meinasi lähteä liikkeelle, mutta tajusi n. metrin jälkeen jarruttaa ja pysähtyä, ettei törmännyt vastaantulijoihin.

Kun ne valot lopulta meille kääntyville vaihtui vihreiksi, siinä vaiheessa tämä sankari ei tietenkään sitä valojen vaihtumista sitten huomannut, vaan seisoi paikallaan, kunnes painoin tööttiä. No, eipä riittänyt vielä tämä toilailu, vaan risteyksessä tuo vielä kääntyi suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Seuraavat puoli kilsaa oli sitten muita hitaampia autoja edessä, ja mentiin peräkkäin, ei päässyt minua karkuun hyvin raskaasta kaasujalasta huolimatta. Sitten tuli liikennevaloristeys josta tuo jatkoi suoraan, minä käännyin oikealle, jolloin kääntymiskaistalle vierelle ajaessani pääsin kurkkaamaan, että millainen kuski siellä oikein oli ratissa. Arabilta näytti, ja ikää ehkä 20-30v.
 
Arabilta näytti, ja ikää ehkä 20-30v.

Ei tuomita, kulttuurieroja. Olen muuten ollut erään lähi-idästä kotoisin olevan vanhemman herran kyydissä ja kaupungissa vauhti aina sen 60-70 ja tilanteita ei ennakoida mitenkään painetaan vaan menemään.
 
Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:

Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.

Tuosta tuli muuten mieleen, että BMW:ssä ei saa täysiä ecopisteitä jos ei kiihdytä rivakasti, riippuen kuinka kovaan vauhtiin auto pitää saada. Onneksi toisissa autoissa asiat ovat paremmin.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
 
sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu

Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
 
Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
En tiedä ehkä ne pelkää sitä, että joku vetää päälle jos ei väistä niitä vaikka ne kolmion takaa tulevat niitä väistämisvelvollisia ovat. Mutta tuossa yksi syy miksi se ruuhkautuu ja ehkä voisivat myös harkita jotain lisäkaistoja tuonne jos sitten vetäisi paremmin. Kehä1 paljon uudistetaan, mutta ne uudistukset tapahtuu vähän väärissä paikoissa.
 
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Riittää että muutama ajaa tappituntumalla ilman että väliin mahtuu liittymään, ja jonojen vauhti tippuu tuon jälkeen.
 
Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.

Inssiajossa pitäisi myös olla testi, jossa auto käsketään kiihdyttää ripeästi maantienopeuteen, ja jos aletaan vaihtaa vaihdetta liian aikaisin, inssiajo olisi heti hylätty, tai ajokorttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista autoa. Koska on ihan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista, että sitä autoa ei osata kiihdyttää.
Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.

Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.
 
Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
Koska jos siinä ei väistetä niin sieltä idästä ei sinne motarille pääse kukaan. Tollasiin paikkoihin onneksi soveltuu uudessa tieliikennelaissa oleva vetoketjumerkki, joskaan se ei helpota sitä liikenteen etenemistä
 
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.
Joku viisi autoa oltiin tulossa idästä ja yksi auto lännestä..

Mutta kyllä ruuhka-aikanakin tuossa saa 100 mittariin kiihdytyskaistan päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.
Joku viisi autoa oltiin tulossa idästä ja yksi auto lännestä..

Mutta kyllä ruuhka-aikanakin tuossa saa 100 mittariin kiihdytyskaistan päässä.
Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.
 
Rupesin viikolla miettimään, että mikä onkaan oikea tapa toimia tässä risteyksessä kun tullaan tuolta rantaväylältä ja halutaan mennä Seppälään (kuvassa vasemmanpuoleisin kaista, merkattu ML-keskus)? Itse vedän monen muun tavoin suoraan tuonne vasemmalle, koska tuolta keskustan suunnalta tuleville palaa punaiset tuossa edellisissä valoissa.
On nimittäin videota kun joku meni "oikeaoppisesti" oikeanpuolimmaiselle ja sieltä sitten vaihteli vasemmalle eli melkein minun kylkeeni (tuo alue kun on aina ruuhkainen).

Tuossa on niin pitkä matka noiden risteysten välillä, että poikkeuskäännös ei ole mitenkään perusteltua.

Edit: Siis ei ole perustelua mennä suoraan vasemmanpuolimmaiselle. Sitä kyllä ihmettelen miksei tuossa ole ohjausviivoja keskimmäiselle kaistalle.
 
Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.
Jää siinä vähän ramppia ja sitten se kiihdytyskaista, pitää toki painaa sitä tallaa lähemmäs lattiaa. (jos nyt puhutaan jotenkin tyypillisistä henkilöautoista)
 
Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?

Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!:tup:

Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.:facepalm:
 
Oli taas muutoma sankari liikkeellä.. Sellaisella pienellä pakulla sankari vetäisi mersun eteen rampilta ja vauhtia oli ehkä just 50, mersulla varmaan se rajoituksen mukainen 80. Mersu sai juuri ja juuri estettyä peräänajon tiukalla jarrutuksella, väliä ei jäänyt kyllä varmaan kun metri.. Erittäin hienoa toimintaa, ilman vilkkua vetää noin hitaasti nopeamman eteen rampilta. Mersu kuski on selvästi hereillä kun ei rysähtänyt. Toinen sankari oli taksi. Kävelin jalkakäytävällä. Taksi peruuttaa vinoparkkiin, ilmeisesti kuski on sokea eikä muutenkaan tajua mistää mitään kun peruutus jatkuu katukiven (luulisi tajuavan auton pomppaamisesta, että meni liian pitkälle) yli jalkakäytävälle melkein metrin. Ei ollut paljosta kiinni, etten jäänyt alle.. Kyseessä oli ihan perinteinen iso taksifirma.
 
Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?

Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!:tup:

Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.:facepalm:
Juuri näitä tapauksia varten ajattelin hommata vihdoin sen kojelautakameran. Vaikka ei mitään tapahtuisikaan, niin pääsisipä jakamaan näiden idioottien toilailuista videota. Ainakin itse tykkään katsella tämän tapaista sisältöä täällä.
 
Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.

Tuosta tuli muuten mieleen, että BMW:ssä ei saa täysiä ecopisteitä jos ei kiihdytä rivakasti, riippuen kuinka kovaan vauhtiin auto pitää saada. Onneksi toisissa autoissa asiat ovat paremmin.

Se imusarja nyt tukkeentuu joka tapauksessa kun sinne tungetaan palokaasuja päästöjen vähentämiseksi.

Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.

Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.

Millä autolla tuo on hyvä ja ripeä kiihdytys? Omista kulkineista vain 6-vaihteinen paku liikahtaa jotenkin tuolla tavalla, korvaten tosin esimerkkisi vaihteet 3 ja 5 vaihteilla 4 ja 6.

Tai sitten ymmärrämme todella eri tavalla tuon "pienen kiihdytyksen" kakkosella :D
 
Ennen vanhaan oli autoissa lyhyemmät välitykset. Ehkä se selittää asian osittain? Nykyään koitat samaa niin eipä se kolmosella mihinkään liiku, kun kakkonen on niin pitkä jopa dieseleissä.
 
Ennen vanhaan oli autoissa lyhyemmät välitykset. Ehkä se selittää asian osittain? Nykyään koitat samaa niin eipä se kolmosella mihinkään liiku, kun kakkonen on niin pitkä jopa dieseleissä.

Siksi tuota autoa tiedustelinkin, tosin tämähän oli -00 paikkeilla eikä "ennen vanhaan" :D

Esim. meidän -8x luvun Mazda 323 olisi ainakin tukehtunut jo kakkosella jos ei ykköstä vedättänyt jonnekin ~25-30km/h. Taasen tuo -03 paku kulkee ykkösellä ehkä 10km/h talla pohjassa. Mutta tosiaan auto ja sen välityksen ratkaisevat tämänkin.
 
Tuossa on niin pitkä matka noiden risteysten välillä, että poikkeuskäännös ei ole mitenkään perusteltua.

Edit: Siis ei ole perustelua mennä suoraan vasemmanpuolimmaiselle. Sitä kyllä ihmettelen miksei tuossa ole ohjausviivoja keskimmäiselle kaistalle.
Kyllä tuossa on täysin perusteltua mennä vasemmalle kaistalle jo sen vuoksi, että tuosta rampilta tyypillisesti kääntyy n. 10 autoa kerrallaan, jolloin risteys menee välittömästi tukkoon ilman vasemman puoleisen kaistan käyttöä (tuossa palaa silloin punaiset). Ja vaikka olisin ainut auto risteyksessä ja menossa seuraavasta risteyksestä vasempaan, niin teen poikkeuskäännöksen, koska kääntyessä kukaan ei voi ymmärtää aikeitani väärin ja vasemmalle kaistalle kumminkin tulee jono autoja punaisiin seisomaan ja estämään myöhempää kaistanvaihtoani.
 
Kyllä tuossa on täysin perusteltua mennä vasemmalle kaistalle jo sen vuoksi, että tuosta rampilta tyypillisesti kääntyy n. 10 autoa kerrallaan, jolloin risteys menee välittömästi tukkoon ilman vasemman puoleisen kaistan käyttöä (tuossa palaa silloin punaiset). Ja vaikka olisin ainut auto risteyksessä ja menossa seuraavasta risteyksestä vasempaan, niin teen poikkeuskäännöksen, koska kääntyessä kukaan ei voi ymmärtää aikeitani väärin ja vasemmalle kaistalle kumminkin tulee jono autoja punaisiin seisomaan ja estämään myöhempää kaistanvaihtoani.
Ei näin. Kun yksi kaista - siis vain yksi auto kerrallaan - kääntyy oikealle, ei risteys voi mitenkään mennä tukkoon kääntymällä ensin oikealle ja sitten vaihtamalla vasemmalle. Ei voi myöskään käydä niin, ettet pääsisi vaihtamaan vasemmalle. Kaistanvaihdon estyminen voi aiheutua vain ja ainoastaan siten, että joku (tässä tapauksessa sinä) ajaa suoraan vasemmalle ja kiihdyttää oikealle kaistalle kääntyneen viereen.

Vasta kun oikealla tai vasemmalla kaistalla on niin monta autoa jonossa, ettei oikealle pysty ajamaan ennen tarvetta kaistanvaihdolle, on perusteltua ajaa suoraan vasemmalle.
 
Ei näin. Kun yksi kaista - siis vain yksi auto kerrallaan - kääntyy oikealle, ei risteys voi mitenkään mennä tukkoon kääntymällä ensin oikealle ja sitten vaihtamalla vasemmalle. Ei voi myöskään käydä niin, ettet pääsisi vaihtamaan vasemmalle. Kaistanvaihdon estyminen voi aiheutua vain ja ainoastaan siten, että joku (tässä tapauksessa sinä) ajaa suoraan vasemmalle ja kiihdyttää oikealle kaistalle kääntyneen viereen.

Vasta kun oikealla tai vasemmalla kaistalla on niin monta autoa jonossa, ettei oikealle pysty ajamaan ennen tarvetta kaistanvaihdolle, on perusteltua ajaa suoraan vasemmalle.

Vänkääjät vänkää. Tyydyn toteamaan, että käy ajamassa tuota paikkaa esim. kuukauden verran päivittäin, niin minun pointtini varmaan sitten aukeaa paremmin.
 
Vänkääjät vänkää. Tyydyn toteamaan, että käy ajamassa tuota paikkaa esim. kuukauden verran päivittäin, niin minun pointtini varmaan sitten aukeaa paremmin.
Pointtisi on, että kun kaikki ajavat suoraan vasemmalle, sinua pelottaa, ettet pääse vaihtamaan kaistaa. Ongelman ratkaisu ei kuitenkaan ole olla itse osa ongelmaa.
 
Pointtisi on, että kun kaikki ajavat suoraan vasemmalle, sinua pelottaa, ettet pääse vaihtamaan kaistaa. Ongelman ratkaisu ei kuitenkaan ole olla itse osa ongelmaa.
Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?
 
Motarien ramppeihin pitäisi saada nopeuskamerat mittaamaan autojen alinopeutta. Sakot jos ei saa 90% päätien nopeutta. Lisäksi helsingin motareille 50km asti alkupisteestä joka ramppien kohdalle keskikaide. Sen lisäksi moottoriteille raskaan liikenteen vasemman kaistan ajokielto. Jos olisin liikenneministeri, tekisin esityksen.
 
Motarien ramppeihin pitäisi saada nopeuskamerat mittaamaan autojen alinopeutta. Sakot jos ei saa 90% päätien nopeutta. Lisäksi helsingin motareille 50km asti alkupisteestä joka ramppien kohdalle keskikaide. Sen lisäksi moottoriteille raskaan liikenteen vasemman kaistan ajokielto. Jos olisin liikenneministeri, tekisin esityksen.

Ykköstä lukuunottamatta joka on lähinnä huvittava, ihan hyviä ideoita.
 
Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?
En nyt ymmärrä lainkaan. Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle. Jos oikealta kuitenkin mahtuu vaihtamaan kaistaa vasemmalle, mutta takana tuleva kääntyikin suoraan vasemmalle kaistalle, voi tulla eteen tilanne, ettei kaistanvaihto enää onnistukaan, ja se on vain ja ainoastaan suoraan vasemmalle ajaneen syytä.

Tiivistettynä: laittomasti ajamalla on mahdollista aiheuttaa ongelmia; jos kaikki ajaisivat lain mukaan, ei koko ongelmaa syntyisi. Kannattaisiko siis ajaa lain mukaan?
 
Tänään taas sai häikäistyä vähän väliä, kun jengi haluaa pitää sumuvaloja päällä kun vesi vähän roiskuu. Ei tosiaan tee mitään muuta kuin häikäisee muuta liikennettä, kun auton takana pöllyävään vesisumuun loistaa tommonen kirkas punainen valo. Tavalliset takavalot näkyivät aivan yhtä hyvin, eikä sokaisseet.

Samalla reissulla sai myös ihmetellä näitä epätasasesti ajavia. Ensimmäinen tojotakuski tuli ohi varmaan 120km/h, ja jäi noin 300m päässä sitten ajamaan rekan perään alle satasta. Kun itse jatkoin vakkarilla ohi 110km/h mittarissa, niin tämä lähti perään ja uudestaan ohi minusta.

Toinen tojotakuski ajeli 100km/h ja menin tuota samaa 110km/h mittarissa ohi tästä. 30km päästä sama tyyppi tuli ohi heittämällä, ja vaihtoi kaistaa varmaan 30m mun eteen. Adaptiivinen vakkari alkoi himmailemaan, mutta arvelin tuon kohta taas kiihtyvän. No ei, kun tämä tunari hidastikin sitten siihen samaan reiluun sataseen mitä aiemminkin ajoin. Mutta pakko oli tulla ohi ja suoraan mun eteen tuikkimaan takasumuvaloa vesitihkuun. :confused:
 
En nyt ymmärrä lainkaan. Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle. Jos oikealta kuitenkin mahtuu vaihtamaan kaistaa vasemmalle, mutta takana tuleva kääntyikin suoraan vasemmalle kaistalle, voi tulla eteen tilanne, ettei kaistanvaihto enää onnistukaan, ja se on vain ja ainoastaan suoraan vasemmalle ajaneen syytä.

Tiivistettynä: laittomasti ajamalla on mahdollista aiheuttaa ongelmia; jos kaikki ajaisivat lain mukaan, ei koko ongelmaa syntyisi. Kannattaisiko siis ajaa lain mukaan?

Mitä tarkoitat tuolla "Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle"-kommentilla? Tämmöinen kun ei ole tuossa mahdollista. Ilmeisesti emme nyt puhu samasta asiasta.
 
Mitä tarkoitat tuolla "Jos vasemmalla kaistalla on jo 10 autoa, on tietenkin perusteltua kääntyä suoraan vasemmalle kaistalle"-kommentilla? Tämmöinen kun ei ole tuossa mahdollista. Ilmeisesti emme nyt puhu samasta asiasta.
Jos olet kymmenentenä autona tulossa tuohon ja kaikki edelläsi menevät sille vasemmalle kaistalle, niin silloin on perusteltua kääntyä suoraan sinne, kun jonon pää on niin takana ettei oikealle kaistalle liittymisen jälkeen enää pääse vasemmalle jonon perään. Tätä uskoisin Antin ajavan takaa.

Mutta mielestäni tuossa on ihan sama idea, kuin sinun mainitsemassa tilanteessa. Eli kun kaikki siitä edestä jääkin oikealle kaistalle, niin ei siihen silloinkaan pysty kääntymään ennen vasemmalle kaistalle vaihtamista.

Mutta jos olet ensimmäisenä jonossa eikä millään kaistalla ole ketään, niin silloin ei vissiin poikkeuskäännökselle ole perusteita.
 
Ihmiset jotka ohittaa vesisateessa ja palaa kaistalle about heti kun auton ohi pääsee. Näin vesisateessa se on ärsyttävää.
Varsinkaan kun ohittajan takana ei tuu ketään, niin vois ihan hyvin ajaa pidemmän matkaa sillä ohituskaistalla, että pääsis kunnolla ohi.

En tiiä millasia low iq kuljettajia ne on jotka niin tekee, mutta ois kiva päästä haastattelemaan sellasta ihmistä, ni näkis vähän sellasen mielenmaisemaa.

Toinen minkä huomasin tänään oli että pysty melkeen ennakoimaan missä kohtaa joku ajaa liittymään... kun ne eka ajaa perus 80 tai 100 ja kun liittymä lähenee missä se lähtee pois, niin vauhti vaan hidastuu ja hidastuu ja hidastuu paljon ennen liittymää ja sit x ajan päästä pois kehältä. Miks ei voi ajaa sitä 80 tai 100 nopeutta siihen liittymään asti ja sit vasta siinä poismenokaistalla hidastaa?
OK näistä voi mennä ohi hyvin, mutta muutaman kerran oli vasemmalla kaistalla autoja ni ei just sillon viittiny änkeä väliin.

Nämä molemmat ärsytykset siis kehä kolmosella.
 
Tämä ei varsinaisesti ärsytä (paitsi omalle kohdalle pimeällä sattuessa), vaan ihmetyttää. Tänään Helsingistä kotia kohti tullessani moottoritiellä oli useampikin kerta kun pari autoa ajoi "aivan peräkkäin".

Eli välimatkaa oli jotain 20 metriä muuten suhteellisen tyhjällä moottoritiellä. Ihmetyttää, että miksei taaempana oleva jättäytynyt siinä hieman kauemmas kun vauhti oli molemmilla sama, tai ainakin jälkimmäinen ei missään vaiheessa edes yrittänyt ohittaa. Siinä veden pärskeessä vaan körötteli...
 
Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.

Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.
Itsehän sain kakkosvaiheen ajokyvyn arviointikokeessa ensin valitusta kun kiihdytin kakkosella kierroksilla ripeästi kehälle rampista autojonon edelle ettei tarvitse tunkea kehällä takaa tulleeseen tiiviiseen ryppääseen tai lyödä jarruja pohjaan ja löin suoraan suurimman vaihteen kakkosen jälkeen pesään. Perustelin tuon liikenteen sujuvuudella ja auton ns parhaan tehoalueen käytöllä ja arviointia tehnyt tyyppi totesi että olet muuten oikeassa ja hän vain on niin tottunut siihen ettei kukaan uskalla käyttää kierroksia niin iski silmään.

Itseä vituttaa Espoossa Kehä3:lle tuleva en muista mikä liittymä joka on mallia alkaa loivalla käännöksellä joka tiukkenee kiihdytyskaistaa kohti ja siitä pitäisi sitten ehtiä kiihdyttämään vielä lyhyen kiihdytyskaistan aikana 80kmh rajoituksen liikenteeseen pakulla. Jos ajaisin kuten ajaisin omalla autolla eli ajoissa vauhtia jo ja luottaen auton pitoon ja mutkaominaisuuksiin niin paku puskisi suoraan kaistalle ja jos ajat niin että mutka menee nätisti ja kyydissä oleva tavara on ehjää niin sitten tulee mutkan loiventuessa jo kiire mallia lappu lattiaan ja toivot että ehtii kiihtyä/kehällä on sopiva rako. Ei tajua miksi osa liittymistä on pitänyt suunnitella noin vitun paskasti niin että ns. normi autossa ei teho meinaa riittää vaikka olisi lappu lattiassa ja en todellakaan aja "ecomode" päällä itse eikä tuossa työautossakaan ole se tehottomin pikkukone ja on vielä neliveto että pitoakin on kiihdyttäessä. Toinen paska on on nuo liittymät pirun nopeasti ja tiukasti kääntyvällä erkanemisliittymällä. Yksi mikä tulee heti mieleen on Vantaan Martinlaakson liittymä Hämeenlinnanväylällä Helsingin suunnasta tultaessa. Talvioloissa normi autolla vielä menee mutta kun alla on raskaasti lastattu paku niin joudut jarruttelemaan jo itse pääväylällä aiheuttaen turhia kaistanvaihtoja/jarrutuksia yms jos haluat selvitä mutkasta vaikka autossa hyvät talvinakit onkin.
 
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.

Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
Tämä on yksi niistä tavoista joilla suomalainen "näyttää sentteriä" suomalaiselle tuolla tien päällä. Kas kun kuivalla kesäkelillä ei sitten olekaan yllättäen yhtään niin kiire palata oikeanpuoleiselle kaistalle.
 
Itsehän sain kakkosvaiheen ajokyvyn arviointikokeessa ensin valitusta kun kiihdytin kakkosella kierroksilla ripeästi kehälle rampista autojonon edelle ettei tarvitse tunkea kehällä takaa tulleeseen tiiviiseen ryppääseen tai lyödä jarruja pohjaan ja löin suoraan suurimman vaihteen kakkosen jälkeen pesään. Perustelin tuon liikenteen sujuvuudella ja auton ns parhaan tehoalueen käytöllä ja arviointia tehnyt tyyppi totesi että olet muuten oikeassa ja hän vain on niin tottunut siihen ettei kukaan uskalla käyttää kierroksia niin iski silmään.

Itseä vituttaa Espoossa Kehä3:lle tuleva en muista mikä liittymä joka on mallia alkaa loivalla käännöksellä joka tiukkenee kiihdytyskaistaa kohti ja siitä pitäisi sitten ehtiä kiihdyttämään vielä lyhyen kiihdytyskaistan aikana 80kmh rajoituksen liikenteeseen pakulla. Jos ajaisin kuten ajaisin omalla autolla eli ajoissa vauhtia jo ja luottaen auton pitoon ja mutkaominaisuuksiin niin paku puskisi suoraan kaistalle ja jos ajat niin että mutka menee nätisti ja kyydissä oleva tavara on ehjää niin sitten tulee mutkan loiventuessa jo kiire mallia lappu lattiaan ja toivot että ehtii kiihtyä/kehällä on sopiva rako. Ei tajua miksi osa liittymistä on pitänyt suunnitella noin vitun paskasti niin että ns. normi autossa ei teho meinaa riittää vaikka olisi lappu lattiassa ja en todellakaan aja "ecomode" päällä itse eikä tuossa työautossakaan ole se tehottomin pikkukone ja on vielä neliveto että pitoakin on kiihdyttäessä. Toinen paska on on nuo liittymät pirun nopeasti ja tiukasti kääntyvällä erkanemisliittymällä. Yksi mikä tulee heti mieleen on Vantaan Martinlaakson liittymä Hämeenlinnanväylällä Helsingin suunnasta tultaessa. Talvioloissa normi autolla vielä menee mutta kun alla on raskaasti lastattu paku niin joudut jarruttelemaan jo itse pääväylällä aiheuttaen turhia kaistanvaihtoja/jarrutuksia yms jos haluat selvitä mutkasta vaikka autossa hyvät talvinakit onkin.
Avaudunpa paikallisesta moottoritierempasta, kun niitä shikaaneja vain käytännössä tuli lisää.
 
Ei vaan kääntyvältä kaistalta tulee yleensä reilu 10 autoa peräkkäin tuohon. Jos ensimmäiset viisi menevät oikean puoleiselle, niin loput eivät sovi tekemättä poikkeuskäännöstä vasemmalle kaistalle. Ne jotka ottavat oikean kaistan tietävät että eivät ole menossa seuraavasta vasemmalle, koska se tekemiseksi käytännössä joutuu vaihtamaan kaistaa ensin kerran (sille jolle tehtiin poikkeuskäännös) ja sitten toisen kerran sille vasemmalle kääntyvälle. Miten kahden kaista ylittäminen risteyksen jälkeen on se pienempi ongelma?
En tiedä millainen paikka on, kuvissa näytti kyllä sellaiselta että "poikkeusääntö" varmaan ihan tapa.
Jos oikeakaista täysi, eikä sinne edes halua, niin tilanne toki parempi - seuraavaa kaistaan suoraan, jos oikealle kaistalle haluaa, niin sitten jäädä odottaa seuraavaa valokiertoa, takanatulevat ei kiittele, mutta minkäs voit :-(

Mutta juttu taisi lähteä siitä liikkeelle että joku oli tehnyt poikkeusäännön tapaisen ratkaisun ja ilmeisen reippaasti, kun oli saada kylkeensä perinteisten liikennesääntöjen mukaan ajavan, joo joo, kaistanvaihtaja väistää.

Niin yritän sanoa että jos perässä tulee ja koukkaa suoraan enemmän tai vähemmän vasemmalle, niin katsoo sen verran että edellä jonossa olleet pääsee sinne minne sitten ovatkin menossa.
Jos menee "oikeaoppisesti" oikeaan reunaan ja sieltä alkaa vaihteleen vasemmalle, niin käyttää vilkkua, ja varautuu siihen että perässä tullut dynaaminen kuski on siellä jo. No tuon jälkeen varmaan sopeutuu paikalisiin tapoihin (näissä kääntymissä on paikallisia eroja muissakin tilanteissa).

Sitä en tiedä miten Antti suosittelee ajamaan kolmannelle kaistalle, sulkuviiva tulee vastaan jo muutenkin, ilmeisesti silloin pitää heittää kerrralla useampi kaista.
 
Viimeksi muokattu:
Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?

Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!:tup:

Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.:facepalm:
Nämä kun vielä tulee kolistelemaan konepeltiä niin siinä kohtaa vaan d pesään ja tuuppaa nurin, tuskin on munaa mennä poliisille valittamaan jos on itse perseillyt edellä mainitulla tavalla. Ja tuskin tekee sitä jatkossakaan.

Itselle ei ole sattunut tämmöstä kaaliaivoa, mutta nyrkkisääntönä pitäisin näihin jonkin näköstä turvaväliä vaikka vituttaa (jos brake checkailevat ym.) ja jos pysähtyvät niin jättää semmosen välin että pääsee toista kaistaa pitkin menemään pakittamatta.

Toinen vaihtoehto on tietenkin ajaa perään, pysähtyjähän noi maksaa.

Ihmiset jotka ohittaa vesisateessa ja palaa kaistalle about heti kun auton ohi pääsee. Näin vesisateessa se on ärsyttävää.
Varsinkaan kun ohittajan takana ei tuu ketään, niin vois ihan hyvin ajaa pidemmän matkaa sillä ohituskaistalla, että pääsis kunnolla ohi.

En tiiä millasia low iq kuljettajia ne on jotka niin tekee, mutta ois kiva päästä haastattelemaan sellasta ihmistä, ni näkis vähän sellasen mielenmaisemaa.

Toinen minkä huomasin tänään oli että pysty melkeen ennakoimaan missä kohtaa joku ajaa liittymään... kun ne eka ajaa perus 80 tai 100 ja kun liittymä lähenee missä se lähtee pois, niin vauhti vaan hidastuu ja hidastuu ja hidastuu paljon ennen liittymää ja sit x ajan päästä pois kehältä. Miks ei voi ajaa sitä 80 tai 100 nopeutta siihen liittymään asti ja sit vasta siinä poismenokaistalla hidastaa?
OK näistä voi mennä ohi hyvin, mutta muutaman kerran oli vasemmalla kaistalla autoja ni ei just sillon viittiny änkeä väliin.

Nämä molemmat ärsytykset siis kehä kolmosella.
Ja näistäkin vituttaa eniten nuo jotka ajaa talvisinkin 120-130kmh, ja silti pitää jumalauta päästä siihen eteen paskomaan lasia, vaikka siellä takana ei ole ketään ja vauhtia niin paljon, että käytännössä voi ajaa vasemmalla kokoajan.

Tämä on yksi niistä tavoista joilla suomalainen "näyttää sentteriä" suomalaiselle tuolla tien päällä. Kas kun kuivalla kesäkelillä ei sitten olekaan yllättäen yhtään niin kiire palata oikeanpuoleiselle kaistalle.
Näitä voi ojentaa hyvillä lisävaloilla, suurin osa häviää aika nopsaan edestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 180
Viestejä
4 654 764
Jäsenet
76 383
Uusin jäsen
Nuori_loiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom