Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Niin, maantiellä kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa. Ei rinnakkaiskaistoilla.
Hienosti lainattu puolesta välistä viestiä :tup: En tiedä mitä itse keksimääsi sääntöä yrität nyt tuputtaa, mutta kyllä se peilisääntö sen minimin kertoo myös motarilla. Eikä ole mitään vittuilua, kiilausta tms. sitä käyttää, jos liikennetilanne niin vaatii ja keli ei edellytä muuta.
 
Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.

Toisaalta mitä tällä ennakoinnilla nyt sitten saavutettiin. Lopputulos oli sama ja rekan perässä ajelitte kuitenkin...
 
Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.

... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
 
Edit:
20m olikin jokin erityistilanne, joo, jos yllättävä tilanne missä pitää etsiä vapataa tilaa, niin toki kaikki tehdään että pahempi vältetään.

En kyllä tajua miten tuon kommenttin olisi voinut ymmärtää erityistilanteeksi , "normisettiä", "riittää hyvin" jne. , toki jos kommentoidaan jotain 30km/h taajama ohittelua..
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.
 
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.

Missä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?

Noh, ehkä 150m oli vähän liikaa (jos takana tulee joku todella kiireinen puskurissa), kun tuota nyt sekunneissa aloin laskea, mutta kuitenkin...
 
Missä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?

Noh, ehkä 150m oli vähän liikaa (jos takana tulee joku todella kiireinen puskurissa), kun tuota nyt sekunneissa aloin laskea, mutta kuitenkin...
En mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efekti :grumpy:
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
En rupea professoriksi auton ratissa, kun muiden toiminnasta ei kuitenkaan tiedä etukäteen.
 
En mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efekti :grumpy:

Hah, olenpa itsekin todistanut erään tapauksen ajavan vasenta kaistaa Tre Lahdesjärveltä motarin loppuun saakka Jyväskylän suuntaan :D

... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Rankka oletus muuten eri ajoneuvojen moottorijarrutuksesta, oli pakko todeta näin mäen päällä asustaen ja useammalla autolla ajellen ;)
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Jos vaan se takanaoleva pitäisi semmosta etäisyyttä ettei tarvitse seisoa jarrulla alamäessä, automaatissa ei mulla ole moottorijarrua ollenkaan kumma homma kun ei joudu jarruttelemaan alamäissä.
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa. Tietysti aluksi ajaudutaan hieman lähemmäs, mutta se korjataan yksinkertaisesti pitämällä kaasua ylhäällä tarpeen tullen vielä edellä ajavan nopeuden tasoituttua. Alempi nopeus tietysti myös auttaa siinä, että väliaika pysyy sopivana, vaikka välimatka kutistuukin.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että jos vaihtoehtoina on jarruttaminen tai peräkärrysimulaattori, ei tosiasiassa ole kuin yksi vaihtoehto.
 
Ite kyllä joudun. Yleensä vakkari jarruttaa niin että karkaa max. 5 km/h ylinopeuden puolelle.

En tiedä mikä aski sulla on, mulla ihan tavallinen mehulinko ja saa kyllä seistä jarrulla mäessä jos ei sakkoja halua.
Mehulinko juu ja vakkarilla pysyy vauhti käpälässä. Ikinä ole alamäessä joutunut jarrulla seisomaan jos ajoissa hellää kaasua ylhäällä. Hieman toki saattaa kiihtyä, muttei liikaa.

Kaupungissa ym. missä pienemmät välit ja isommat mäet voi joutua joskus jarruttelemaan jonkun perässä.
 
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään.
20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.

Pari "poikkeustilannetta" tulee mieleen.

-Hälytysajolle tilaa
-Oikealla menee ylitiukka jono ja pitäs päästä lähestyvälle erkanemiskaistalle
-Ohitettava alkaa kikkailee minkä johdosta ei meinaa millään päästä kunnolla ohi.
-kaista päättyy

Toki vähän sellaisia huonoista vähemmän huonnon valintoja.

Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään.
Pienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.

Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään.
Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.

Jos takana alkaa keittään, niin viittaa kyllä johonkin muuhun ongelmaan.

Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.

20 metriä, 150 metriä ? Motarivauhdeista puhe.

Joku voi alkaa miettimään 150 metrin kohdalla että unohtuko tuo, mutta mitä haittaa.


Puhuit pelisilmästä, jos takanatuleva vaihtaa ennen aikojaan oikealle, niin yksipeliliike on tehdä itse saman aikaisesti, siinä on kyllä vaaransa, mutta ehkä vältetään jumi tilanne. (jos ei seuraava ohitettava tulossa)
 
Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa.
Tässä kai edelläajava ennakoi tavalla mihin takanatulia ei osannut varautua.

Jos edellä oleva alkaa hiljentää ilman jarruvalojen vilatusta syystä jota takanatulia ei tunnista, niin akkiä se vara käytetään ja joudutaan turvautuun jarruun.


"Moottorijarrutuksessa" on isoja eroja autojen välillä, joissain lähinnä vastaa vapaalla menoa, joissan niin voimakas että automatiikka näyttää jarruvaloja, Tässä kai edellä oleva oli "löysä" jonka takia juurkin oli aloittanut hiljentämisen hyvissä ajoin.
 
20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen :vihellys: Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".
Pienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.
No nyt kyllä menee ihan satuiluksi. Kapeampi tie, vastaantulijoita, huono näkyvyys - hyväksyttävää. 2 kaistaa samaan suuntaan, leveät pientareet, hyvä näkyvyys - ei ok. Ei tuota nyt usko kukaan :D

Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.

Jos takana alkaa keittään, niin viittaa kyllä johonkin muuhun ongelmaan.
No sä kyllä väitit alkujaan hyvällä kelillä 20 metriä kiilaamiseksi ja vittuiluksi, että koita nyt päättää mikä se sun ongelma on. Ja koita nyt ymmärtää sekin, että jos siellä takana keittää, niin se on hyvin pian mitä enemmissä määrin myös sinun ongelmasi. Ja moinen ongelma nyt on vaan ihan helvetin typerää ottaa niskoilleen, oli "syylllinen" sitten kuka tahansa.

Puhuit pelisilmästä, jos takanatuleva vaihtaa ennen aikojaan oikealle, niin yksipeliliike on tehdä itse saman aikaisesti, siinä on kyllä vaaransa, mutta ehkä vältetään jumi tilanne. (jos ei seuraava ohitettava tulossa)
Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaan :facepalm: Vähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Jos suurimmalla pykälällä moottorijarruttelu hävittää turvavälin olemattomiin, se ei alunperinkään ollut riittävä.

Letkapyöräily on oma lajinsa, liikenteessä ei yhteisymmärryksessä minimoida ilmanvastusta ajaen rengas renkaassa.
 
20 metriä on kyllä sikailua...
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen :vihellys: Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".

- ns valtatienopeuksilla hyvänkelin turvaväli minimisuositus 4 sekunttia, satasen nopeudella tekee yli satametriä
- Ohituksessa myös huolehdittava riittävistä turvavälistä
- Kaistanvaihto lisää riskiä, joten se ei ole ainakaan syy tinkiä turvavälistä


Vanhemmille ihmisille on aikanaan opetettu hyvänkelin turvaväli miniminä 2s, sekin on satasen nopeudella yli 50 metriä.

Etäisyyden arviointi on vaikeaa, ja monelle taustapeili ohje on tuttu, en silti tiedä autokoulun opettajaa joka sillä tarkoittaisi hyvällä kelillä 20 metriä, saati motarilla.

Jos siihen 20m päähän koukkaa, joutuu ohitettava hiljentään, joillain sen voi tehdä automatiikka enemmän tai vähemmän voimakkaasti, osa hiljentele , ehkä tuon takia kytkee avustimet pois.

Turvaväli edut on selvät, mutta mitä haittaa niistä on.

Jos tien välityskyky halutaan lisätä turvavälejä lyhentämällä, niin se tapahtuu nopeuksia pudottamalla.

Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaan :facepalm: Vähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.

Liikenteessä voi olla jotain aineissa olevia erityistapauksia, mutta.

Jos ei nyt mitää muuta erityistä, niin.

Ajat edellä, huomaat perässä tulevan aikeet vaihtaa oikealle kaistalle (vilkku), ilmaiset omat samat aikeet, takana tuleva havaitsee ne ja jos hänelle enemmän menohaluja, niin hän jatkaa suoraan (ei vaihda kaistaa), jos ei halua ohittaa niin suorittaa sen kaistan vaihdon.

Tuolla yritetään välttää se tilanne että takanatullut hivuttautuu eteenpäin estäen edelläolevan paluun oikealle, eli vähän sellainen kahdesta huonosta vähemmän huono. Eikä tuossa sikaile takanatulijalle, koska sen turvavälin on valinnut takanatulia.


Se että perässä tuleva olisi takakontissa tuon jälkeen, vaatii perässä tulevalta todellista tahallisuutta, tai sitten esim pähteistä kunnolla sekaisin, toki voi se ohitettavakin olla samaa jengiä, ennemminkin esimerkki että kannattaa pitää turvavälit ja maltti.


Jos viittaa johonkin munuais kuskiin, joka ilmestynyt konttiin ja vilkutta vaihtaa oikealle, niin antaa mennä, ei siinä edelläoleva voi tehdää mitään turvallisia kaistanvaihtoja.
 
Motarilla jos joku tullut vasemmalta suoraan eteen niin olen itse vaihtanut vasemmalle kunnes saa väliä ainakin sen 20-30m.
Napsuu nuo tuulilasit halki noista kivistä niin helposti että jos joku siihen 10 metrin päähän eteen tunkee niin sellainen rapina alkaa lasissa että aina kylmää..
Motarilla ei viitsi tuon takia jarrulla alkamaan seisoa, tarkka saa tosin olla ettei tuuttaa kenenkään kylkeen kun manooveria suorittaa.
On kyllä kyrpä temppu aina tuo eteen leikkaaminen.
 
Lisävalot päälle leikkaajien kanssa niin häviävät aika nopeaan siitä edestä. Harvoinpa noita edes on.

Enemmän vituttaa sankarit jotka ei yöllä ymmärrä että voisi ajaa vaikka puoli kilsaa sielä vasemmalla ohituksen jälkeen kun ei ole ketään takana kuitenkaan.
 
@sf78 "-- ohitettavasta ohi ja heti oikealle."

Eeeiii vitussa näin. Vasta kun taustapeilistä näkyy ohitettavasta molemmat etuvalot, sitten oikealle. Turha heittää kiviä, suolaa ja nastoja toisen tuulilasiin, tietä riittää eteenpäin niin ettei se kesken lopu.

Tietysti oletan, että kun olet siinä ohittamassa, niin se SUN vauhti on jo riittävä rivakka hitaamman ohitukseen ja jos näyttää perästä tulevan vielä joku vauhdilla siihen roikkumaan, niin ohituksen jälkeen vedetään oikealle eikä jäädä sahaamaan vasenta kaistaa tarpeettoman pitkään. Eikä tietenkään sen ohitetun keulan eteen sohlaamaan.

Joku mainitsi liikennevirrassa ajamisesta, mutta kun se valitettavasti on niin, että hyvällä kesäkelilläkin valtaosa meneee siinä 110-115 haarukassa, niin eipä siinäkään oikein mieltä ole kun "normaali" vauhti olisi jossain 125 pinnassa +/- omantunnon pelivara. Silti sieltä joku tulee sen 140 susta ohi ja ei pitäisi tämänkään ketään häiritä jos vain tilaa on niin nopea käynti oikealla ja jatkaa taas sitä omaa suoritusta ohitellen hitaampia niin matka etenee.

En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6

No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.
 
En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).


En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman turvallisesti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).

Olen siis olennaisen laittanut lihavoidulla korjauksena.
 
En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman turvallisesti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).

Olen siis olennaisen laittanut lihavoidulla korjauksena.
Mahdollisimman nopeasti, mutta silti turvallisesti lienee se mitä motareilla on haeskeltu.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin. :D
 
Tuossa kuvassa näköjään itse Google-auto keräämässä jonoa. Käännäppä näkymää taaksepäin. :D
Jono edessäkin. Sinänsä ihan tyypillinen esimerkki, ajaa toisen kontissa ja menettää sen myötä kiihdytysmahdollisuuden jolla sovittaa oma vauhti päätien vauhtiin, pelastuu sillä että tien oikeanpuoleisimmalla kaistalla ei ole muuta liikennettä.

Tuossa näkymässä selviää kyllä se rajoitus (eli tietämättömyys ei pitäisi olla syys 70km/h ajeluun), tiedä sitten eikö ihmiset sitä huomaa , no usein tuosta ajavan luulisi muutenkin olevan tietoinen kiinteistä rajoituksista.

Tosin kuvassa rampin ja tien välissä metsää, mikä vaikeuttaa sovittamasta ja rajoitusmerkki vasta tuossa missä varmaan jo tiukasti tiiraillaan mihin väliin sopisi (no uskoo ken tahtoo, todelisuudessa ajetaan jonossa silmätkiini sekaan)
 
No jokatapauksessa siinä kehä1 on 80 rajotus ja aika tuttua huttua varmaan monelle se motarinkin rajoitus. Johtuu varmaan siitä, että liittymäkaista vie porvoon motarille tms ettei tossa uskalleta ajaa oikealla liian pitkään :D

Yksi ongelmapaikka on kanssa toi kehä1 tunneli leppävaarassa länteen päin. Siitä vallikallion liittymästä tulee autoja tunneliin, joiden on pakko heti siinä tunnelin suulla vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle niin sitten seisoo se oikeanpuoleisin kaista joka tunnelille kehää pitkin tulee ja se liittymäkaista. Hirveä jono koko tunnelin läpi se toinen oikealta, joka jatkuu eteläleppävaaraan, perkkaalle, säteriin jne. Tossa ajan yleensä tunnelin läpi sitä pohjoisleppävaaran kaistaa ja vaihdan vasta ihan lopussa siihen eteläleppävaaran kaistalle, jos ruuhka-aikaan ajelee.

Ongelmaa ei helpota sekään, että kehä1 helsinkiin haluavat joutuvat ajamaan siitä dösärikaistalta eli ei sitä kehä1 pääväylää, koska sieltä loogisesta mestasta eli turun väylän yläpuolelta ei pääse kehän pääkaistoilta enää helsingin liittymään. Kuitenkin sitä kaistaa pääsee vielä palaamaan kehä1 joten onko sitten koitettu välttää sitä, että lepuskista tulevat kehä1 jatkavat ei joutuisi vaihtamaan ristiin kaistaa kehä1 helsinkiin ajavien kanssa. Toi on vaan sikälis typerää, että nyt ne helsinkiin ajavat ajaa niiden kehä1 lepuskista tulevien kanssa ristiin esimerkiksi siinä säteri-perkkaa liittymässä, jossa ei ole edes järjellistä kiihdytyskaistaa ja sekin nysä mikä on, on ylämäkeen ja siinä on dösäri :facepalm:

Toki osa turkuun ajavistakin ajelee sitä bussisiltaa ja on sielä niiden lepuskin erkanemisliittymien tukkona. Aika vituiks kyllä mennyt tossa liikennejärjestelyt.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6

Toinen paikka Kehä kolme itään ja siitä tuusulanmoottoritie pohjoiseen, 500m seuraavaan ramppiin ja sitä seuraavaan 1,5km ja suurin vauhti mitä tuossa saadaan aikaan on 70km/h ja se kaista pitää vaihtaa heti kun mahdollisuus että mennään mahdollisimman hitaasti kaikkien eteen ja mahdollismman pahasti ristiin!:facepalm: Alueella kumminkin 100km/h nopeusrajoitus.

Sieppaa.JPG
 
No katsos kun kulutusmittari alkaa näyttää isoja lukemia, auto pitää kovaa melua yli 2k rpm ja saattaa naapurin kyösti-annikin mukaan vaikka hajota jos sitä kaasua polkee puoleen väliin asti.

Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:
 
Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:

Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.

Inssiajossa pitäisi myös olla testi, jossa auto käsketään kiihdyttää ripeästi maantienopeuteen, ja jos aletaan vaihtaa vaihdetta liian aikaisin, inssiajo olisi heti hylätty, tai ajokorttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista autoa. Koska on ihan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista, että sitä autoa ei osata kiihdyttää.
 
Eilen joku pakettiauto:

Ajeli ensin aika reipasta vauhtia (itsekin ajan yleensä selvää ylinopeutta, tuo ajoi selvästi kovempaa ja tuli ohi) pujotellen kaistalta toiselle autojen välistä, näyttämättä missään vaiheessa vilkkua.

Sitten edessä kääntyminen vasemmalle risteyksestä. Jälleen ei näyttänyt vilkkua kääntymiskaistalle siirtyessään. Tässä vaiheessa olin siis tuon auton perässä, myös kääntymässä vasemmalle. Vilkku löytyi sitten kun oltiin jo kääntymiskaistalla. Kun suoraan meneville vaihtui valot vihreäksi, mutta meille kääntyville pysyi punaisena, tuo meinasi lähteä liikkeelle, mutta tajusi n. metrin jälkeen jarruttaa ja pysähtyä, ettei törmännyt vastaantulijoihin.

Kun ne valot lopulta meille kääntyville vaihtui vihreiksi, siinä vaiheessa tämä sankari ei tietenkään sitä valojen vaihtumista sitten huomannut, vaan seisoi paikallaan, kunnes painoin tööttiä. No, eipä riittänyt vielä tämä toilailu, vaan risteyksessä tuo vielä kääntyi suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Seuraavat puoli kilsaa oli sitten muita hitaampia autoja edessä, ja mentiin peräkkäin, ei päässyt minua karkuun hyvin raskaasta kaasujalasta huolimatta. Sitten tuli liikennevaloristeys josta tuo jatkoi suoraan, minä käännyin oikealle, jolloin kääntymiskaistalle vierelle ajaessani pääsin kurkkaamaan, että millainen kuski siellä oikein oli ratissa. Arabilta näytti, ja ikää ehkä 20-30v.
 
Arabilta näytti, ja ikää ehkä 20-30v.

Ei tuomita, kulttuurieroja. Olen muuten ollut erään lähi-idästä kotoisin olevan vanhemman herran kyydissä ja kaupungissa vauhti aina sen 60-70 ja tilanteita ei ennakoida mitenkään painetaan vaan menemään.
 
Juuri keskustelin asiasta toisella foorumilla kun eräs valitteli auton huonoa tehoa alle 2000rpm, no selvisi sitten lopulta että herra siellä kiihdyttelee motarille katsoen mittariston ecopisteitä mitkä ei saa hänen mielestään mennä alle 90/100, tämä tarkoittaa sitä että kierrokset pitää pitää alle 2000rpm ja kiihdyttää vain pintakaasulla ja 120km/h ei voi motarilla ajaa kun kierrokset menee tuon maagisen 2000rpm yli, eli ajaelee sitten alinopeutta mielummin.:facepalm:

Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.

Tuosta tuli muuten mieleen, että BMW:ssä ei saa täysiä ecopisteitä jos ei kiihdytä rivakasti, riippuen kuinka kovaan vauhtiin auto pitää saada. Onneksi toisissa autoissa asiat ovat paremmin.
 
Mikä tuossa Kehä 1 - Lahdenväylä pohjoiseen rampissa on niin vaikeaa ajaa.
Porukka saa hädin tuskin 70 mittariin ja sit vaihdetaan kaistaa moottoritielle kaikkien eteen..
Miksei voi hyödyntää koko kiihdytyskaistaa ja kelata se 100 mittariin?
Tänäänkin vedin kahden auton ohi kiihdytyskaistaa pitkin eikä mulla ole kuin 100 heppanen auto.

https://maps.app.goo.gl/dwZtfeaKvi7ZYfSp6
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
 
sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu

Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
 
Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
En tiedä ehkä ne pelkää sitä, että joku vetää päälle jos ei väistä niitä vaikka ne kolmion takaa tulevat niitä väistämisvelvollisia ovat. Mutta tuossa yksi syy miksi se ruuhkautuu ja ehkä voisivat myös harkita jotain lisäkaistoja tuonne jos sitten vetäisi paremmin. Kehä1 paljon uudistetaan, mutta ne uudistukset tapahtuu vähän väärissä paikoissa.
 
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Riittää että muutama ajaa tappituntumalla ilman että väliin mahtuu liittymään, ja jonojen vauhti tippuu tuon jälkeen.
 
Tällaisilta tapauksilta pitäisi ottaa kortti pois.

Inssiajossa pitäisi myös olla testi, jossa auto käsketään kiihdyttää ripeästi maantienopeuteen, ja jos aletaan vaihtaa vaihdetta liian aikaisin, inssiajo olisi heti hylätty, tai ajokorttiin tulee merkintä, että saa ajaa vain automaattivaihteista autoa. Koska on ihan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista, että sitä autoa ei osata kiihdyttää.
Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.

Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.
 
Tätä en voi käsittää miksi väistävät. Ilmeisen yksinkertaisia ovat, koska heidän pitäisi lähtökohtaisesti vain ajaa eteenpäin - jotta liittyvä ajoneuvo voisi ennakoiden siirtyä liikenteen joukkoon. Siirtymällä oikealta vasemmalle, sovittamatta nopeutetaan mitenkään vasemman kaistan tahtiin, ajetaan vaan perus liikennesääntöjen vastaisesti vaikka ilmeisesti ajatus on juurikin ajaa niin - mutta vitut se ei vaan onnistu.
Koska jos siinä ei väistetä niin sieltä idästä ei sinne motarille pääse kukaan. Tollasiin paikkoihin onneksi soveltuu uudessa tieliikennelaissa oleva vetoketjumerkki, joskaan se ei helpota sitä liikenteen etenemistä
 
Et ole tainnut paljoa ruuhka-aikana mennä. Se ei vaan vedä eikä sitä asiaa helpota yhtään ne idästä päin tulevat mitkä kolmion takaa tulevat tuonne ja sitten ne muut rupeaa väistelemään noita kolmion takaa tulevia ja sitten kaikkien vauhti tippuu. Pahimmillaan se jono kilometrin luokkaa sinne päin ja tuo on yksi syy miksei kehä 1 vedä ruuhkassa tuonne päin vaan se liikenne seisoo käytännössä tuonnepäin mennessä vaikka et itse sinne olisikaan menossa.
Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.
Joku viisi autoa oltiin tulossa idästä ja yksi auto lännestä..

Mutta kyllä ruuhka-aikanakin tuossa saa 100 mittariin kiihdytyskaistan päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin joskus 17.30 eikä ollut enää ruuhkaa tuossa.
Joku viisi autoa oltiin tulossa idästä ja yksi auto lännestä..

Mutta kyllä ruuhka-aikanakin tuossa saa 100 mittariin kiihdytyskaistan päässä.
Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.
 
Rupesin viikolla miettimään, että mikä onkaan oikea tapa toimia tässä risteyksessä kun tullaan tuolta rantaväylältä ja halutaan mennä Seppälään (kuvassa vasemmanpuoleisin kaista, merkattu ML-keskus)? Itse vedän monen muun tavoin suoraan tuonne vasemmalle, koska tuolta keskustan suunnalta tuleville palaa punaiset tuossa edellisissä valoissa.
On nimittäin videota kun joku meni "oikeaoppisesti" oikeanpuolimmaiselle ja sieltä sitten vaihteli vasemmalle eli melkein minun kylkeeni (tuo alue kun on aina ruuhkainen).

Tuossa on niin pitkä matka noiden risteysten välillä, että poikkeuskäännös ei ole mitenkään perusteltua.

Edit: Siis ei ole perustelua mennä suoraan vasemmanpuolimmaiselle. Sitä kyllä ihmettelen miksei tuossa ole ohjausviivoja keskimmäiselle kaistalle.
 
Ei varmasti saa jos siinä edessä muut ajaa hiljempaa ja se koko kaista matelee muutaman kympin nopeutta sitä se pahimmillaan on ja sen takia yleensä jätän tuon reitin käyttämättä.
Jää siinä vähän ramppia ja sitten se kiihdytyskaista, pitää toki painaa sitä tallaa lähemmäs lattiaa. (jos nyt puhutaan jotenkin tyypillisistä henkilöautoista)
 
Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?

Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!:tup:

Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.:facepalm:
 
Oli taas muutoma sankari liikkeellä.. Sellaisella pienellä pakulla sankari vetäisi mersun eteen rampilta ja vauhtia oli ehkä just 50, mersulla varmaan se rajoituksen mukainen 80. Mersu sai juuri ja juuri estettyä peräänajon tiukalla jarrutuksella, väliä ei jäänyt kyllä varmaan kun metri.. Erittäin hienoa toimintaa, ilman vilkkua vetää noin hitaasti nopeamman eteen rampilta. Mersu kuski on selvästi hereillä kun ei rysähtänyt. Toinen sankari oli taksi. Kävelin jalkakäytävällä. Taksi peruuttaa vinoparkkiin, ilmeisesti kuski on sokea eikä muutenkaan tajua mistää mitään kun peruutus jatkuu katukiven (luulisi tajuavan auton pomppaamisesta, että meni liian pitkälle) yli jalkakäytävälle melkein metrin. Ei ollut paljosta kiinni, etten jäänyt alle.. Kyseessä oli ihan perinteinen iso taksifirma.
 
Aamulla joku noussut väärällä jalalla ylös?

Ajan vasenta kaistaa väljässä jonossa suurinta salittua 90km/h mittarissa, taakse ilmaantuu auto puolen metrin turvavälillä, vaihdan oikealle kaistalle (vaikka ensin ajattelin että jos on kiire, mene oikealta ohi, mutta olin ystävällinen, virhe!) ja ennen kuin olen kokonaan vaihtanut kaistaa änkee se jo ohi ns. "penkan kautta". Menen takaisin vasemmalle kaistalle ja vilautan pitkiä valoja että vähän taas järki käteen niin mikäs se sieltä tulee, jarrutesti!:tup:

Menee siihen asti että pysäyttää siihen vasemmalle kaistalle, pysäytän perään pitkät päällä ja kuski selvästi nousemassa ylös autosta kunnes rekka tulee oikealta ohi torvi pohjassa jolloin tämä arjensankari lähtee jatkamaan matkaa, hetken jo toivoin että se rekka oli pamauttanut meitä päin, siinähän olisi selittänyt poliisille temppunsa.:facepalm:
Juuri näitä tapauksia varten ajattelin hommata vihdoin sen kojelautakameran. Vaikka ei mitään tapahtuisikaan, niin pääsisipä jakamaan näiden idioottien toilailuista videota. Ainakin itse tykkään katsella tämän tapaista sisältöä täällä.
 
Sitten ihmetellään kun vauhtipyörä menee ja vaihteisto menee ja imusarja tukkeentuu jne... Jeesus mikä tollo.

Tuosta tuli muuten mieleen, että BMW:ssä ei saa täysiä ecopisteitä jos ei kiihdytä rivakasti, riippuen kuinka kovaan vauhtiin auto pitää saada. Onneksi toisissa autoissa asiat ovat paremmin.

Se imusarja nyt tukkeentuu joka tapauksessa kun sinne tungetaan palokaasuja päästöjen vähentämiseksi.

Kun vuosituhannen vaihteen tienoilla ajoin kortin pikkukylässä, ei sitä katsottu ajotunnilla tai inssiajossa hyvällä, ellei osannut kiihdyttää maantielle. Vaikka ekoautoilu alkoi jo hyvinkin nostaa päätään, ajo-opettajalta tuli hyväksyvät kehut seuraavasta: ykkösellä liikkeelle, kakkosella pieni kiihdytys ja kolmosella lappu lattiaan, kunnes tavoitenopeudessa viides, siis suurin vaihde, silmään.

Tämä oli toki valmiiksi sisäistetty jo peruskouluaikoina.

Millä autolla tuo on hyvä ja ripeä kiihdytys? Omista kulkineista vain 6-vaihteinen paku liikahtaa jotenkin tuolla tavalla, korvaten tosin esimerkkisi vaihteet 3 ja 5 vaihteilla 4 ja 6.

Tai sitten ymmärrämme todella eri tavalla tuon "pienen kiihdytyksen" kakkosella :D
 
Ennen vanhaan oli autoissa lyhyemmät välitykset. Ehkä se selittää asian osittain? Nykyään koitat samaa niin eipä se kolmosella mihinkään liiku, kun kakkonen on niin pitkä jopa dieseleissä.
 
Ennen vanhaan oli autoissa lyhyemmät välitykset. Ehkä se selittää asian osittain? Nykyään koitat samaa niin eipä se kolmosella mihinkään liiku, kun kakkonen on niin pitkä jopa dieseleissä.

Siksi tuota autoa tiedustelinkin, tosin tämähän oli -00 paikkeilla eikä "ennen vanhaan" :D

Esim. meidän -8x luvun Mazda 323 olisi ainakin tukehtunut jo kakkosella jos ei ykköstä vedättänyt jonnekin ~25-30km/h. Taasen tuo -03 paku kulkee ykkösellä ehkä 10km/h talla pohjassa. Mutta tosiaan auto ja sen välityksen ratkaisevat tämänkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom