20 metriä on kyllä sikailua...
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen
Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".
- ns valtatienopeuksilla hyvänkelin turvaväli minimisuositus 4 sekunttia, satasen nopeudella tekee yli satametriä
- Ohituksessa myös huolehdittava riittävistä turvavälistä
- Kaistanvaihto lisää riskiä, joten se ei ole ainakaan syy tinkiä turvavälistä
Vanhemmille ihmisille on aikanaan opetettu hyvänkelin turvaväli miniminä 2s, sekin on satasen nopeudella yli 50 metriä.
Etäisyyden arviointi on vaikeaa, ja monelle taustapeili ohje on tuttu, en silti tiedä autokoulun opettajaa joka sillä tarkoittaisi hyvällä kelillä 20 metriä, saati motarilla.
Jos siihen 20m päähän koukkaa, joutuu ohitettava hiljentään, joillain sen voi tehdä automatiikka enemmän tai vähemmän voimakkaasti, osa hiljentele , ehkä tuon takia kytkee avustimet pois.
Turvaväli edut on selvät, mutta mitä haittaa niistä on.
Jos tien välityskyky halutaan lisätä turvavälejä lyhentämällä, niin se tapahtuu nopeuksia pudottamalla.
Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaan
Vähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.
Liikenteessä voi olla jotain aineissa olevia erityistapauksia, mutta.
Jos ei nyt mitää muuta erityistä, niin.
Ajat edellä, huomaat perässä tulevan aikeet vaihtaa oikealle kaistalle (vilkku), ilmaiset omat samat aikeet, takana tuleva havaitsee ne ja jos hänelle enemmän menohaluja, niin hän jatkaa suoraan (ei vaihda kaistaa), jos ei halua ohittaa niin suorittaa sen kaistan vaihdon.
Tuolla yritetään välttää se tilanne että takanatullut hivuttautuu eteenpäin estäen edelläolevan paluun oikealle, eli vähän sellainen kahdesta huonosta vähemmän huono. Eikä tuossa sikaile takanatulijalle, koska sen turvavälin on valinnut takanatulia.
Se että perässä tuleva olisi takakontissa tuon jälkeen, vaatii perässä tulevalta todellista tahallisuutta, tai sitten esim pähteistä kunnolla sekaisin, toki voi se ohitettavakin olla samaa jengiä, ennemminkin esimerkki että kannattaa pitää turvavälit ja maltti.
Jos viittaa johonkin munuais kuskiin, joka ilmestynyt konttiin ja vilkutta vaihtaa oikealle, niin antaa mennä, ei siinä edelläoleva voi tehdää mitään turvallisia kaistanvaihtoja.