Perusongelma on siinä, että suurin osa motarilla ajavista tukoista ei ymmärrä, että sinne peiliinkin pitäisi säännöllisesti katsoa. Vain siten pystyy arvioimaan miten kovaa takaa tullaan ja mihin väliin kehtaa/kannattaa tunkea. Nyt se lähestymiskulma on enemmän sitä, että ralliotteella repäistään vasurille heti, kun havahdutaan jonkun olevan vasurilla lähellä. Ettei vaan jää pussiin
Useamman auton ohittaminen on enää pieni sivuongelma touhussa, toleranssi termille "peräkkäin" kun vaihtelee 20 metristä kilometriin. Oikea lähestymistapa olisi tietysti arvioida kuinka kovaa sieltä takaa tullaan, pienempäänkin väliin voi hypätä hetkeksi, jos ero taakse on huomattava ja ohitus on ohi muutamassa sekunnissa. Fiksua, varsinkin jos vaihtoehtona on ottaa se siihen taakse "hönkimään" peräluukkuun.
Sanotaan näin, että vaikka peilistä seuraa takana tulevia oli sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa. Silti on vaikea sanoa pelkästään peilistä katsomalla tuleeko takana tuleva vasemmalla kaistalla oikeasti kuinka kovaa. Sen voi vain arvata kyllä miten nopeaan kohde lähestyy takaa.
Kehän ruuhkassa muutamia vuosia sitten kesällä kuivalla kelillä. Olin vasemmalla kaistalla ajamassa sulavassa liikennevirrassa töistä kotiin. Edessäni oikea ja vasen kaista pudotti vauhdit jarruttaen kohtuu nopeasti n.10km/h molemmilla kaistoilla edessä sattuneen kolarin takia. Itse näin tuon jo jonkun verran etukäteen, kun edessä olevat autot jarruttivat, että nyt putosi nopeudet 80km/h—>10km/h nopeuteen. Katsoin samalla taustapeilistä miten takaa tuleva reagoi jarruvaloihin ja samalla katsoin, kun hän lyö lukkojarrut liian myöhään paniikissa ja liian kovasta ylinopeudesta. Näin taustapeilistä takaa tulevan jarrutusjäljet asfaltissa ja lukkoon menneistä renkaista savut ilmaan. Heti tuon tilannenopeuden nähtyäni totesin samalta istumalta, että oikealla kaistalla oli vielä tilaa kiihdyttää alta pois mikäli takana tulevan jarrut on aivan paskat. Eli minulla oli omalla kohdalla mahdollisuus kiihdyttää oikealle kaistalle alta pois ja näin tein välttääkseni sillä ketjukolari antamalla tilaa muille takana tuleville reagoimalla. Ilman kiihdytystä ja väistöä oikealle olisi autoni perä lyhentynyt huomattavasti. Kolaria ei tullut, mutta takana tulevan syke olisi ollut kiva tietää. Ajokokemusta on suljetuilta alueilta, auto myös liikahtaa mikäli tarvitsee. Sanon vain, että omalla pelisilmällä ja ajokokemuksella voi välttää usean kolarin synnyn. Siltikään se, että kuljettaja ajaa nopeusrajoitusten mukaa tai ei kiihdytä takana tulevan mielihalun mukaan tee kuskista epävarmaa tientukkijaa.
Mikäli vasenta kaistaa takaa tulevalla on reippaasti ylinopeutta niin kyllä sillä kuskilla on vastuu siitä, että hänen todella kovaa ylinopeutta ei välttämättä havannoi oikein se edellä ajava ja se voi tulla ihan yllätyksenä. Kesällä tämä pätee erityisesti prätkiin mitkä tulee roimalla ylinopeudella vasenta kaistaa ja on hyvin pieni objekti peilissä. Prätkä kuiteskin kiihtyy nopeasti mikäli kuski tekee odottamattoman kiihdytyksen vaikka.
Perässä hiillostaminen on suoraan sanottuna syvältä. Itse en näistä piittaa yhtään. Yleensä nämä ketkä ajaa koko ajan motarilla +20km/h vasenta kaistaa muihin nähden on henkilöitä mitkä ottaa vakkarilla nopeuden ja ajaa se päällä. Eikä ne autot olekaan yleisesti ottaen erityisen nopeita kiihtymään. Mutta kiire on joka paikkaan, kun sen pulkan saa eka vauhtiin.
Voin sanoa suoraan, että vaikka itsellä auto kiihtyy mukavasti ja mikäli olen ohittamassa +10km/h niin en nosta enää omaa nopeutta sen takia, että takana tuleva haluaa niin määrittää nopeuden takaluukkuun liimautumalla. Minä en sen takia ota sakkoja. Voin myös sanoa, että tuollaisia teiden ritareita en myöskään halua takaluukusta sisään idiotismin takia kuten vaikka Kehällä tapahtunut minkä mainitsin aiemmin.
Sitten on myös niitä ketkä vasemmalla kaistalla ei halua antaa tilaa kenellekkään. Heti, kun näkee, että joku haluaisi vaihtaa vilkulla vasemmalle kaistalle ohittaakseen myös oikealla olevan hitaamman ajoneuvon. Yllättäen vasemmalla kaistalla löytyy se kaasupoljin niistä alitehoisista romuista, jotta kukaan ei voisi tulla heidän eteen.
Olisi myös liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä mikäli oikealta kaistalta haluaa vilkulla ilman hidastelua vasemmalle kaistalle niin se kaahari voisi sen tilan antaa ilman lisäkiihdyttelyä, kun se on mahdollista ilman blockaamista lisäämällä kaasua. Eikä sulkea tahallaan ”väliä” mihin olisi hyvin mahtunut. Tätä näkee valitettavan paljon liikenteessä.
Sekä hidastelijoiden, että kaahailijoiden tulee aina muistaa, että liikenteessä on kuskeja, jotka osaavat ajaa, sekä kuskeja, jotka eivät osaa ajaa.
Jälkimmäinen ryhmä valitettavasti määrää tahdin ja turvallisuuden.
Yleensä ne ketkä eniten luulee osaavansa ajaa ”kovaa” pitäisi myös käydä opettelemassa autolla ajoa suljetulla alueella, kun tulee se odottamaton tilanne, että tulisi selkäytimestä ajaminen niin ettei kolise. Sama pätee niihin kenellä on varaa ostaa nopeampi auto, mutta ajokokemus ei riitä hallitsemaan auton kiihtyvyyttä. Nämä menee yleensä kategoriaan kaaharit ilman ajotaitoja.
Epävarmat kuskit määrittelee sitten nimenomaan epävarmalla ajamisella oman alinopeutensa, koska ajavat omien taitojensa mukaan. Ikävä kyllä näitäkin näkee tasaisin väliajoin millä ei korttia pitäisi olla.
Oli kuski minkälainen tahansa. Me emme aja liikenteessä yksin eli joustava liikennekäyttäytyminen antaa hyvät eväät turvallisesti perille pääsyyn ja määränpäähän jokaiselle tielläliikkujalle.