Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vaikka joku siellä ympyrässä koheltaa, niin tuskin monikaan suositteleen tieten tahtoen eteen menemistä . siinä voi saada kolhuja itsekkin.
Mutta en ymmärrä asennetta että jos itse koheltaa, niin vedetään herne nenään jos joku ei pysytynytkään sellaista käytöstä ennakoimaan ja antanut esteetöntä tilaa.

Seuraavalla kerralla sitten kritisoidaan sitä kun sinne ympyrään ei "uskalleta" mennä.

(tässä siis kommentoi sillä ajatuksella että joku ympyrään ja siellä painaa menemään sitä 60km/h nopeutta, en puolusta millään nopudella liienpieen välii menemistä)

No siis se oma nopeus vaikuttaa paljon minkälaisen välin tarvitsee turvallisesti sinne menemiseen. Jos sulla on sama nopeus kun ympyrässä, niin tarvittava väli on paljon pienempi kuin, silloin kun sinne mennään suunnilleen kävely vauhdilla. Ihan sama rampilla, jos sulla on 100 km/h rajotuksella vaikka 105 todellista nopeutta niin välin ei tarvitse olla hirveän suuri. Sitten kun sinne työnnetään alle 60 nopeudella (muilla 100), niin sitä väliä kyllä saisi olla jo todella paljon, että ei tule peräänajoja. Näitäkin sankareita näkee aina välillä. Muutoman kerran on vähin hirvittänyt katsoa kun 80 alueella rampilta työnnetään rekan eteen vauhdin ollessa ~50. Vielä ei ole rysähtänyt, mutta pari kertaa on kyllä lähellä ollut. Siinä on itselläkin takana tulevana vähän hankala paikka.

Minä olen löytänyt omaan työmatkaani ihan oman pumppaajan. Ilmeisesti kuljemme suunnilleen samaan aikaan aamulla töihin, hänen peränsä odottelee usein minua eräällä tietyllä 50 km/h pätkällä, jossa on paljon keskikorokkeita suojateineen sekä kaarroksia. Ennen jokaista keskikoroketta ja kaarrosta ilmeisesti nostetaan jalka kaasulta ja annetaan vauhdin pudota sinne vähän yli neljäänkymppiin ja kiihdytellään sitten taas päälle viidenkympin kun vaaranpaikka on ohi. Ihanaa yrittää ajella tasaista vähän yli viittäkymppiä siinä perässä kun ei pysty edes jättäytymään kovin kauas, ettei joutuisi tähän omituisesti kimpoilevan kulkupelin vaikutuspiiriin.

Prkle että tuon kanssa menee hermot kun huomaa että siellä se sama kippo taas huojuu edessä.

Mikset ohita sitä, jos ärsyttää? Vai onko niin paljon liikennettä ettei pääse ohi?
 
Lähdettävä aikaisemmin liikkeelle. Itse olen joutunut ajelemaan muutamaan kertaan kasarimallisen Chevy matkailuauton perässä joka puskee niin kitkerää savua perässään, että siitä on pakko mennä ohi ensimmäisen tilaisuuden tullen jos haluaa välttää yhtään mitään keuhkoperäistä sairautta. :darra:
 
Moottoritiellä vauhtia 107-108km/h hitaampaa ohittaessa, ja takana tulijan on pakko tulla konttin kiinni :facepalm:
Yksittäistä hitaampaa ohittaessa ohitus kestää niin kauan, että joku ehtii konttiin kiinni :confused: Kuulostaa vähän siltä, että pistit suoraan takaa tulevan nopeamman eteen tai sitten perussettiä eli olemattomalla nopeuserolla ohittelua "minuuttikaupalla". Ainakin itsellä äärimmäisen harvoin joku on kontissa kiinni, jos itse pääsen vapaasti nopeuteni eteenpäin valitsemaan ohitustilanteessa. Toki ruuhkautuneilla teillä tulee tilanteita, että kaistalla on auto edessä ja takana. Hitaan ja kiireisen välissä pihvinä :D

e: En kiellä, ettetkö olisi voinut tehdä kaikkea aivan oikein ja kohdannut sen kiintiömulkvistin. Tainnut ennenkin tänne kirjoittaa, että yksittäinen kerta ei vielä mitään, mut jos jatkuvasti ärsytykseen asti tulee ongelmaa, niin vika ei välttämättä ole silloin enää muissa autoissa.
 
Mikset ohita sitä, jos ärsyttää? Vai onko niin paljon liikennettä ettei pääse ohi?
Sen verran vastaantulevaa liikennettä ja risteysalueita, ettei oikein pääse ohi. Noin kymmenen kilsan pätkällä on vain muutama kohta, missä on mahdollista yrittää järkevästi jotain koukkausta.
 
Yksittäistä hitaampaa ohittaessa ohitus kestää niin kauan, että joku ehtii konttiin kiinni :confused: Kuulostaa vähän siltä, että pistit suoraan takaa tulevan nopeamman eteen tai sitten perussettiä eli olemattomalla nopeuserolla ohittelua "minuuttikaupalla". Ainakin itsellä äärimmäisen harvoin joku on kontissa kiinni, jos itse pääsen vapaasti nopeuteni eteenpäin valitsemaan ohitustilanteessa. Toki ruuhkautuneilla teillä tulee tilanteita, että kaistalla on auto edessä ja takana. Hitaan ja kiireisen välissä pihvinä :D

e: En kiellä, ettetkö olisi voinut tehdä kaikkea aivan oikein ja kohdannut sen kiintiömulkvistin. Tainnut ennenkin tänne kirjoittaa, että yksittäinen kerta ei vielä mitään, mut jos jatkuvasti ärsytykseen asti tulee ongelmaa, niin vika ei välttämättä ole silloin enää muissa autoissa.
Ehti konttiin kiinni koska ajoi reilua ylinopeutta, vaikka itsekkin menin yli rajoituksen, eikä ohitus kestänyt kauaa. Aivan turhaa osoittaa mieltä kun lujempaa ei ilman sakkoja saa ajaa.
 
Töistä lähtiessä meinasin ajaa rekan alle (ei sieltä koskaan tule autoja). Siinä epähuomiossa polkasin vielä kaasun pohjaan jarrun sijaan ja väistin vastaantulijoiden kaistalle (kytkin pohjassa tietysti ja ihmettelin kun ei mitään tapahdu). Ihan vituttaa oma tohelointi, katsoin kyllä oikealle, mutta mitenkään noteerannut sitä rekkaa.
 
Vituttaisi itseänikin vastaavanlaisessa tilanteessa. Olisiko voinut jäädä pilarin taakse katveeseen tai jotain.
 
Yksittäistä hitaampaa ohittaessa ohitus kestää niin kauan, että joku ehtii konttiin kiinni :confused: Kuulostaa vähän siltä, että pistit suoraan takaa tulevan nopeamman eteen tai sitten perussettiä eli olemattomalla nopeuserolla ohittelua "minuuttikaupalla". Ainakin itsellä äärimmäisen harvoin joku on kontissa kiinni, jos itse pääsen vapaasti nopeuteni eteenpäin valitsemaan ohitustilanteessa. Toki ruuhkautuneilla teillä tulee tilanteita, että kaistalla on auto edessä ja takana. Hitaan ja kiireisen välissä pihvinä :D

e: En kiellä, ettetkö olisi voinut tehdä kaikkea aivan oikein ja kohdannut sen kiintiömulkvistin. Tainnut ennenkin tänne kirjoittaa, että yksittäinen kerta ei vielä mitään, mut jos jatkuvasti ärsytykseen asti tulee ongelmaa, niin vika ei välttämättä ole silloin enää muissa autoissa.
Jos talvella motarilla nopeusero 20km/h, niin eikö henkilöauton ohitus kestä alle minuutin , jos takaa ohituskaistalla valmiiksi tulee vakkarilla joku vielä 20km/h nopeammin, niin tuollainen nopeus ero voi olla niin iso että ensimmäinen ei ehkä sitä arvannut (varsinkin jos itsekkin ajoi ylinopeutta), eli taaempi voisi ajatuksen tasolla keritä konttiin jos ei ajoissa himmaa. (vaikka ensimmäinen olisi katsonut että väliä ennen kaistanvaihtoa suht reilusti)

Oma lukunsa sitten jos kummatkin menee oikeaa kaistaa, jolloin samalla kaistalla kaukaa takanatulevan aikeita ei samalla tavalla huomioida.


Voi miettiä kuinka usein kohdalle sattuu, talvirajoituksilla jotkut ajelee 120 pintaan, eli ei ihan kaukaa haettu, mutta jos noita ilmestyy usein perään "hiljaisilla" teillä, niin siellä paljon ylinopeutta ajavia (ja niitä 80km menijöitä) ja silti nenään voi tulla vähän opettajan hajua.. ei toki oikeuta kaaharia sikaileen.

Vilkkaamilla teillä paljon ajavalle tuskin harvinaisia tilanteita (sakotusrajoissa ajavilla).

*
Esimerkissä ehkä nopeuserot reilumman puoleisia, mutta reiluista oli puhe ärsytyksen aiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä talvena on kyllä aika moni vetänyt 120+ motarilla kun keliolosuhteet eivät varsinaisesti edellytä mitään hitaampaa vauhtia. On kyllä täysin järjetöntä hommaa, että hilataan 100 km/h koko letka pitkää siivua jos siihen ei ole mitään syytä.
 
Jos talvella motarilla nopeusero 20km/h, niin eikö henkilöauton ohitus kestä alle minuutin , jos takaa ohituskaistalla valmiiksi tulee vakkarilla joku vielä 20km/h nopeammin, niin tuollainen nopeus ero voi olla niin iso että ensimmäinen ei ehkä sitä arvannut (varsinkin jos itsekkin ajoi ylinopeutta), eli taaempi voisi ajatuksen tasolla keritä konttiin jos ei ajoissa himmaa. (vaikka ensimmäinen olisi katsonut että väliä ennen kaistanvaihtoa suht reilusti)

Oma lukunsa sitten jos kummatkin menee oikeaa kaistaa, jolloin samalla kaistalla kaukaa takanatulevan aikeita ei samalla tavalla huomioida.


Voi miettiä kuinka usein kohdalle sattuu, talvirajoituksilla jotkut ajelee 120 pintaan, eli ei ihan kaukaa haettu, mutta jos noita ilmestyy usein perään "hiljaisilla" teillä, niin siellä paljon ylinopeutta ajavia (ja niitä 80km menijöitä) ja silti nenään voi tulla vähän opettajan hajua.. ei toki oikeuta kaaharia sikaileen.

Vilkkaamilla teillä paljon ajavalle tuskin harvinaisia tilanteita (sakotusrajoissa ajavilla).

*
Esimerkissä ehkä nopeuserot reilumman puoleisia, mutta reiluista oli puhe ärsytyksen aiheessa.
20 km/h nopeuserolla ohituksen pitäisi olla ohi puoleen minuuttiin vaikka jättäis poskettomat 100 metriä ohitettavaan mennen tullen. 10 km/h erolla menee noin minuutti. Perus pk-seudun etäisyyksillä noi ajat voinee helpolla puolittaa jos ei enemmänkin. Jos edellä menevä ohittaja menee ylinopeutta, niin harvemmin sieltä +20 km/h enää tullaan. Rike- ja päiväsakkojen raja on kuitenkin sen verran suolainen. Jos nyt lähtee tuosta noin 15 km/h nopeuserosta, niin tuo on reilu 4 m/s. Perässä tuleva kaahari saa siis 15 s 60 metriä kiinni, 120 m puolessa minuutissa jne. Hieman tässä alkaa haiskahtaa, että nopeamman eteen on vedetty turhan myöhään, josta sitten herneet nenuun puolin ja toisin. "Koska ajan nopeutta x, niin muutkin saa ajaa sitä" on ihan tyypillinen ajatusvirhe, josta myönnän itsekin nuorempana kärsineeni. Tuska helpotti kummasti, kun totesi, että "aina tulee vähintään 1 nopeampi. Antaa niiden mennä.".
 
Tänä talvena on kyllä aika moni vetänyt 120+ motarilla kun keliolosuhteet eivät varsinaisesti edellytä mitään hitaampaa vauhtia. On kyllä täysin järjetöntä hommaa, että hilataan 100 km/h koko letka pitkää siivua jos siihen ei ole mitään syytä.
On siihen syy, nopeusrajoitus.
 
20 km/h nopeuserolla ohituksen pitäisi olla ohi puoleen minuuttiin vaikka jättäis poskettomat 100 metriä ohitettavaan mennen tullen. 10 km/h erolla menee noin minuutti. Perus pk-seudun etäisyyksillä noi ajat voinee helpolla puolittaa jos ei enemmänkin. Jos edellä menevä ohittaja menee ylinopeutta, niin harvemmin sieltä +20 km/h enää tullaan. Rike- ja päiväsakkojen raja on kuitenkin sen verran suolainen. Jos nyt lähtee tuosta noin 15 km/h nopeuserosta, niin tuo on reilu 4 m/s. Perässä tuleva kaahari saa siis 15 s 60 metriä kiinni, 120 m puolessa minuutissa jne. Hieman tässä alkaa haiskahtaa, että nopeamman eteen on vedetty turhan myöhään, josta sitten herneet nenuun puolin ja toisin. "Koska ajan nopeutta x, niin muutkin saa ajaa sitä" on ihan tyypillinen ajatusvirhe, josta myönnän itsekin nuorempana kärsineeni. Tuska helpotti kummasti, kun totesi, että "aina tulee vähintään 1 nopeampi. Antaa niiden mennä.".
Väliä oli reilusti, mutta saavutti ohituksen aikana ylinopeuden vuoksi.

Osa hiillostaa silloinkin kun ei vaihda kaistaa ja jarruta jonon vauhtiin, vaikka seuraavan auton jälkeen kaistaa saisi vaihdettua nätisti.
 
Viimeksi muokattu:
Perässähiihtämisen tarve tulee siitä että 90% autoilijoista on ratin takana niin pihalla, ettei ne tajua esim motarilla vaihtaa oikealle jos takana tullaan samaa vauhtia turvavälin kanssa kun ne ei ole peilistä seuranneet sitä, kun lähestyt niitä selvästi nopeammin. Jos porukka osais ajaa niinkun autokoulussa on opetettu niin ei tarvis täällä paljoa avautua muuta kuin punasiin valoihin himmailijoista.
 
20 km/h nopeuserolla ohituksen pitäisi olla ohi puoleen minuuttiin vaikka jättäis poskettomat 100 metriä ohitettavaan mennen tullen.

Tuossa lähetyin asiaa siltä kantilta että kertoja suht asiallisesti ajelisi, ja vaikka kertoja olisi tuolloin PK seudulla niin ei se tarkoita että heti siaksi muuttuu, ja hän antanutkin ymmärtää että välit toiseen oli ok.

Muistaakseni ajattelin että sen neljäsekuntti edelläolevaan , eikä ainakaan sitä aiemmin palaisi eteen, motari, "talvikeli", niin ei kai syytä oletella pienempiä, ilman että siitäkin syylistetään kertojaa.
Sitä en selkeästi ymmärtänyt, tuliko se toinen kuski hänen perässään samalla kaistalla, vain oliko se jo siellä ohituskaistalla, ajatukseni oli että oli ohituskaistalla ja kertoja tekee arviointivirheen sen nopeudesta ja tuikkaa sen eteen kuuden sekunnin marginaalilla. (6s valittu hihasta, ajoihan jo kertoja ylinopeutta joten ei ehkä mahdoton ajatus, peilissä voi näyttää kaukana olevalta, ja vaikea arvioida että tulee nopeammin).


Tuo toki ihan kuvitteellinen esimerkki, olet ihan asian ytimessä eri luvuilla erilaisia, jos se ohitettava ajoikin lujempaa, niin sitä seuraa että helposti siinä toista minuuttia menee ja takana tuleva voi olla jo aika lähellä ennenkuin kunnolla edes rinnalle päässyt.
 
Perässähiihtämisen tarve tulee siitä että 90% autoilijoista on ratin takana niin pihalla, ettei ne tajua esim motarilla vaihtaa oikealle jos takana tullaan samaa vauhtia turvavälin kanssa kun ne ei ole peilistä seuranneet sitä, kun lähestyt niitä selvästi nopeammin. Jos porukka osais ajaa niinkun autokoulussa on opetettu niin ei tarvis täällä paljoa avautua muuta kuin punasiin valoihin himmailijoista.

Autokouluissakin on annettu erilaisia oppeja. Jotkut on opetettu ajamaan motarilla oikealla ainakun voi, siis ohittava koukkien autokerrallaan. Ilmaisesti niitä vähän iäkkäämpiä.

Toinen on painottunut enemmän siihen että motarilla ei vaihdella kaistoja turhanpäiten, eli jos ohitetaan peräkkäin useampia ajoneuvoja niin ei koukata sinne väliin joka välissä.

Sitten jos jälkimmäisen saavuttaa vähän hätäsempi koukinta koulutksen saanut, niin voi syntyä pieniä jännitteitä.

Toki toisinkin päin oleva tilanne voi hämmentää, kun edessä menevä ohittaja menee siksakia.


Juu, oma lukunsa on sitten ne jotka unohtuvat ihan oikeasti ja kunnolla vasemmalle, vaikka useamman minuutin välejä olisi, jos ei merkkeihin reagoin, niin ne kai saa erityistä varovaisuutta noudatten ohittaa oikelta, ainakin jotkut neuvoneet. En ota vastuusta vahingoista ja jos jo muutenkin jonossa ajettiin ylinopeutta, niin tuskin auttaa alennuksen tinkaamisessa.
 
Perusongelma on siinä, että suurin osa motarilla ajavista tukoista ei ymmärrä, että sinne peiliinkin pitäisi säännöllisesti katsoa. Vain siten pystyy arvioimaan miten kovaa takaa tullaan ja mihin väliin kehtaa/kannattaa tunkea. Nyt se lähestymiskulma on enemmän sitä, että ralliotteella repäistään vasurille heti, kun havahdutaan jonkun olevan vasurilla lähellä. Ettei vaan jää pussiin :facepalm: Useamman auton ohittaminen on enää pieni sivuongelma touhussa, toleranssi termille "peräkkäin" kun vaihtelee 20 metristä kilometriin. Oikea lähestymistapa olisi tietysti arvioida kuinka kovaa sieltä takaa tullaan, pienempäänkin väliin voi hypätä hetkeksi, jos ero taakse on huomattava ja ohitus on ohi muutamassa sekunnissa. Fiksua, varsinkin jos vaihtoehtona on ottaa se siihen taakse "hönkimään" peräluukkuun.

Eilen kyllä Hki-Tku välillä vitutti urakalla, kun pösön vetosäteessä oli jotain kummia häiriöitä. Nappas kiinni peräti kolmeen eri autoon (kun ohitin ne reippaasti). Yleensä häiriö sattuu ehkä kerran viikkoon. Nyt en meinannut millään saada toimintoa pois päältä. Yhden ooppelin kanssa meni jopa niin pahaksi häiriöksi, että vaihtui vedosta työntösäteeksi. Onneksi paineli Lohjalle heti perään, siellä ne 1-tien pahimmat vajakit tuntuu asuvan. Oli muutenkin hieno ilmestys, edestä ja takaa toisen puolen valot pimeänä. Takavilkussa vielä (toimivalla puolella) vilkkui about kaikki muu paitsi keltainen.
 
Autokouluissakin on annettu erilaisia oppeja. Jotkut on opetettu ajamaan motarilla oikealla ainakun voi, siis ohittava koukkien autokerrallaan. Ilmaisesti niitä vähän iäkkäämpiä.

Toinen on painottunut enemmän siihen että motarilla ei vaihdella kaistoja turhanpäiten, eli jos ohitetaan peräkkäin useampia ajoneuvoja niin ei koukata sinne väliin joka välissä.

Sitten jos jälkimmäisen saavuttaa vähän hätäsempi koukinta koulutksen saanut, niin voi syntyä pieniä jännitteitä.

Toki toisinkin päin oleva tilanne voi hämmentää, kun edessä menevä ohittaja menee siksakia.


Juu, oma lukunsa on sitten ne jotka unohtuvat ihan oikeasti ja kunnolla vasemmalle, vaikka useamman minuutin välejä olisi, jos ei merkkeihin reagoin, niin ne kai saa erityistä varovaisuutta noudatten ohittaa oikelta, ainakin jotkut neuvoneet. En ota vastuusta vahingoista ja jos jo muutenkin jonossa ajettiin ylinopeutta, niin tuskin auttaa alennuksen tinkaamisessa.
Joo, mutta ongelma onkin se, ettei esim peilejä seurata, että havaitsisi takaa tulevan pyrkimyksen päästä ohi ja kun takanatulija tulee turvavälin verran takana, ei mikään enää siinä vaiheessa indikoi tarvetta vaihtaa kaistaa. On siis mahdotonta koittaa motarilla vasemmalla hitaammin ajavan ohi jos ei lähesty sitä persettä. Näin se valitettavasti on.
 
Monet ei tunnu sinne peileihin paljon katsovan motarilla. Usein sieltä rekkojen välistä joku sankari vaihtaa vasemmalle kaistalla ja kaasupoljinta ei autosta löydy. Kesällä varsinkin mukava kun vasen kaista menee usein 130, niin joku sankari sinne työtää peileihin suuremmin katsomatta ~90. Tämä sitten köröttelee muutoman kilometrin siinä edessä, että pääsee muutomasta rekasta ohi, eikä se vauhti missään vaiheessa nouse edes 100.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
 
Monet ei tunnu sinne peileihin paljon katsovan motarilla. Usein sieltä rekkojen välistä joku sankari vaihtaa vasemmalle kaistalla ja kaasupoljinta ei autosta löydy. Kesällä varsinkin mukava kun vasen kaista menee usein 130, niin joku sankari sinne työtää peileihin suuremmin katsomatta ~90. Tämä sitten köröttelee muutoman kilometrin siinä edessä, että pääsee muutomasta rekasta ohi, eikä se vauhti missään vaiheessa nouse edes 100.

Tämä ei taida motareihin rajoittua, tuntuu että (ainakin meilläpäin) ihmiset kuvittelevat autolla ajamisen koostuvan vain kaasun painamisesta ja putkinäköisesti edellä menijän takavalojen kyttäämisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Motarit on käytännössä niitä ainoita paikkoja, joilla ylinopeusvalvontaa ei juurikaan harrasteta ja joilla poliisit todennäköisimmin katsovat pientä ylinopeutta muutoin asiallisilla ajotavoilla läpi sormien ja joilla on turvallisinta ajaa nopeasti. Ihan siitäkin syystä kyllä kaipaisin tuota sf78 mainitsemaa pelisilmää tuohon, että voisi omassa ohituksessankin tarvittaessa vähän nostaa nopeutta ja antaa joustavuutta liikenteeseen. Itse kyllä tohon pyrin ja toimintaan liittyvät ainoat komplikaatiot on sellasia, että jos ajan vaikka 120 siinä ohituskaistalla ja joku hinaa perseessä ja nostan nopeuden vaikkapa 130 että pääsen nopeammin oikealle ja hidastan siinä takaisin 120 niin välillä sieltä ei siltikään tulla ohi.
 
Jos porukka osais ajaa niinkun autokoulussa on opetettu niin ei tarvis täällä paljoa avautua muuta kuin punasiin valoihin himmailijoista.

Itse tykkäisin siitä, että porukka osaisi ajaa kuin keski-euroopassa. (yleistys) Vasemmalla kaistalla mennään reippaasti, keskellä normaalisti ja oikealla hitaasti. Toki suomeen sovellettuna voisi mennä reippaasti ja normaalisti.

Ja joku niistä peileistä mainitsikin, jos vedät vasemmanpuoleista "lujaa" sataa yheksääkymppiä niin peileihin on syytä tosiaan vilkuilla. Aina on joku nopeampi.

Hyvänä puolena mainittakoon, että nopeusmittaria ei tarvitse vahtia ollenkaan, jää aikaa keskittyä edessäolijan tekemisiin ja taustapeiliin.
 
Ei mun mielestä suomenkaan motareilla oikeasti ole tarve kytätä nopeusmittaria jos normi liikennevirran mukana ajaa. Jos nyt päästelee sellasta n. 130 nopeutta esimerkiksi kesämotarilla, niin suurin osa ajelee sitä samaa, eikä sieltä tollasella kevyellä ylinopeudella erotu mitenkään joukossa tai saa sakkoja. Sakkoriski motarilla realisoituu vasta sitten, jos ajelee selvästi muuta liikennettä kovempaa tai ylinopeutta sellaisina aikoina, kun liikennettä ei juuri ole, ja silloinkin saa aika rauhassa ajella eikä mittaria tarvitse kytätä.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.

Juuri näin.

Motarit on käytännössä niitä ainoita paikkoja, joilla ylinopeusvalvontaa ei juurikaan harrasteta ja joilla poliisit todennäköisimmin katsovat pientä ylinopeutta muutoin asiallisilla ajotavoilla läpi sormien ja joilla on turvallisinta ajaa nopeasti. Ihan siitäkin syystä kyllä kaipaisin tuota sf78 mainitsemaa pelisilmää tuohon, että voisi omassa ohituksessankin tarvittaessa vähän nostaa nopeutta ja antaa joustavuutta liikenteeseen. Itse kyllä tohon pyrin ja toimintaan liittyvät ainoat komplikaatiot on sellasia, että jos ajan vaikka 120 siinä ohituskaistalla ja joku hinaa perseessä ja nostan nopeuden vaikkapa 130 että pääsen nopeammin oikealle ja hidastan siinä takaisin 120 niin välillä sieltä ei siltikään tulla ohi.

Kesärajoituksilla (120) vasemmalla kaistalla itse ajan aina sen 130.

Itse tykkäisin siitä, että porukka osaisi ajaa kuin keski-euroopassa. (yleistys) Vasemmalla kaistalla mennään reippaasti, keskellä normaalisti ja oikealla hitaasti. Toki suomeen sovellettuna voisi mennä reippaasti ja normaalisti.

Ja joku niistä peileistä mainitsikin, jos vedät vasemmanpuoleista "lujaa" sataa yheksääkymppiä niin peileihin on syytä tosiaan vilkuilla. Aina on joku nopeampi.

Hyvänä puolena mainittakoon, että nopeusmittaria ei tarvitse vahtia ollenkaan, jää aikaa keskittyä edessäolijan tekemisiin ja taustapeiliin.

Espanjassa oli vielä joku 10v sitten motarilla sakotuskäytäntö vähän löysempi: ~180 km/h sakko oli 600 (pienemmät nopeudet sitten pienempi sakko) eikä lähde ensimäisestä kortti. En saanut kyllä itse kertaakaan sakkoja, mutta tuli aikoinaan tarkastettua, että mitä käy jos osuisi kohdalle tutka. Itsekin tuli monesti ajettua letkussa 140-160 vasemmalla kaistalla. Nykyisin toki paljon tiukemmat rajat siellä.
 
Joo, mutta ongelma onkin se, ettei esim peilejä seurata, että havaitsisi takaa tulevan pyrkimyksen päästä ohi ja kun takanatulija tulee turvavälin verran takana, ei mikään enää siinä vaiheessa indikoi tarvetta vaihtaa kaistaa.
Se on ihan totta että osalla ne peilit tuntuu olevan ihan turhaan, eivät ainakaan niitä käytä.

Jos se edessä ajava ei suoranaisesti hidastela, ajaa ihan ok vauhtia, niin onko se sitten yleisellä tasolla ongelma. Toki jos on itsella se tilanne että on sellainen kiire että "pitää" päästä reippaasti, niin harmittaahan se.

Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla.
Jos siellä ohituskaistalla hidastelee, ja ajoneuvo milla voi vauhtia lisätä, niin ilman muuta ja ennenkuin joku sinne konttiin ilmaantunut.

Mutta jos joku alun alkaenkin ajaa ylinopeutta, niin kai sellaista voi opastaa vauhtia lisäämään, saati vielä koukkiin ohitetun eteen. (tämä liittyen aijempaan tapaukseen missä ihmetteli perään liimaantujia)

Tällä en tarkoita sitä että olisin sitä vastaa jos kohtuudella tilanteesen sopivasti piristää vauhtia omalla riskillä jotta nopeammin pääsee palaamaan vasemmalle kaistalle.

Mutta sitä sopii miettiä että pitäisikö sittenkään palkita perässä sikailevia "tuuppaajia", sillä vain kannustaa moisia vain jatkamaan ko tapaa.

Hälytysajot ja niille tilan antaminen sitten erikseen.
 
Joo, mutta ongelma onkin se, ettei esim peilejä seurata, että havaitsisi takaa tulevan pyrkimyksen päästä ohi ja kun takanatulija tulee turvavälin verran takana, ei mikään enää siinä vaiheessa indikoi tarvetta vaihtaa kaistaa. On siis mahdotonta koittaa motarilla vasemmalla hitaammin ajavan ohi jos ei lähesty sitä persettä. Näin se valitettavasti on.
Ei siellä silti tarvitse 5m päässä ajaa, vähemmästäkin ymmärtää ohitushalut.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
Ongelma poistuu myös sillä ettei hiillosteta ketään ajamaan ylinopeutta.
 
Sekä hidastelijoiden, että kaahailijoiden tulee aina muistaa, että liikenteessä on kuskeja, jotka osaavat ajaa, sekä kuskeja, jotka eivät osaa ajaa.

Jälkimmäinen ryhmä valitettavasti määrää tahdin ja turvallisuuden.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
Itse ainakin painan aina kaasua, jos huomaan jonkun tulevan Täysiä takaa ja edessäni ei ole ketään. Harvassa ovat ne kerrat, kun törkeään ylinopeuteen kiihdytyksen jälkeenkään on takaa tulevalla ollut kohteliaisuutta jäädä turvavälin päähän odottelemaan tien aukenemista. Todennäköisesti takana tuleva ei edes tiedä, mikä olisi sopiva turvaväli, eikä ymmärrä, miksi sellainen pitäisi jättää. Jos ei turvaväli nopeuden mukaan, niin sitten nopeus turvavälin mukaan. Siinähän körötellään.
 
Perusongelma on siinä, että suurin osa motarilla ajavista tukoista ei ymmärrä, että sinne peiliinkin pitäisi säännöllisesti katsoa. Vain siten pystyy arvioimaan miten kovaa takaa tullaan ja mihin väliin kehtaa/kannattaa tunkea. Nyt se lähestymiskulma on enemmän sitä, että ralliotteella repäistään vasurille heti, kun havahdutaan jonkun olevan vasurilla lähellä. Ettei vaan jää pussiin :facepalm: Useamman auton ohittaminen on enää pieni sivuongelma touhussa, toleranssi termille "peräkkäin" kun vaihtelee 20 metristä kilometriin. Oikea lähestymistapa olisi tietysti arvioida kuinka kovaa sieltä takaa tullaan, pienempäänkin väliin voi hypätä hetkeksi, jos ero taakse on huomattava ja ohitus on ohi muutamassa sekunnissa. Fiksua, varsinkin jos vaihtoehtona on ottaa se siihen taakse "hönkimään" peräluukkuun.

Sanotaan näin, että vaikka peilistä seuraa takana tulevia oli sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa. Silti on vaikea sanoa pelkästään peilistä katsomalla tuleeko takana tuleva vasemmalla kaistalla oikeasti kuinka kovaa. Sen voi vain arvata kyllä miten nopeaan kohde lähestyy takaa.

Kehän ruuhkassa muutamia vuosia sitten kesällä kuivalla kelillä. Olin vasemmalla kaistalla ajamassa sulavassa liikennevirrassa töistä kotiin. Edessäni oikea ja vasen kaista pudotti vauhdit jarruttaen kohtuu nopeasti n.10km/h molemmilla kaistoilla edessä sattuneen kolarin takia. Itse näin tuon jo jonkun verran etukäteen, kun edessä olevat autot jarruttivat, että nyt putosi nopeudet 80km/h—>10km/h nopeuteen. Katsoin samalla taustapeilistä miten takaa tuleva reagoi jarruvaloihin ja samalla katsoin, kun hän lyö lukkojarrut liian myöhään paniikissa ja liian kovasta ylinopeudesta. Näin taustapeilistä takaa tulevan jarrutusjäljet asfaltissa ja lukkoon menneistä renkaista savut ilmaan. Heti tuon tilannenopeuden nähtyäni totesin samalta istumalta, että oikealla kaistalla oli vielä tilaa kiihdyttää alta pois mikäli takana tulevan jarrut on aivan paskat. Eli minulla oli omalla kohdalla mahdollisuus kiihdyttää oikealle kaistalle alta pois ja näin tein välttääkseni sillä ketjukolari antamalla tilaa muille takana tuleville reagoimalla. Ilman kiihdytystä ja väistöä oikealle olisi autoni perä lyhentynyt huomattavasti. Kolaria ei tullut, mutta takana tulevan syke olisi ollut kiva tietää. Ajokokemusta on suljetuilta alueilta, auto myös liikahtaa mikäli tarvitsee. Sanon vain, että omalla pelisilmällä ja ajokokemuksella voi välttää usean kolarin synnyn. Siltikään se, että kuljettaja ajaa nopeusrajoitusten mukaa tai ei kiihdytä takana tulevan mielihalun mukaan tee kuskista epävarmaa tientukkijaa.

Mikäli vasenta kaistaa takaa tulevalla on reippaasti ylinopeutta niin kyllä sillä kuskilla on vastuu siitä, että hänen todella kovaa ylinopeutta ei välttämättä havannoi oikein se edellä ajava ja se voi tulla ihan yllätyksenä. Kesällä tämä pätee erityisesti prätkiin mitkä tulee roimalla ylinopeudella vasenta kaistaa ja on hyvin pieni objekti peilissä. Prätkä kuiteskin kiihtyy nopeasti mikäli kuski tekee odottamattoman kiihdytyksen vaikka.

Perässä hiillostaminen on suoraan sanottuna syvältä. Itse en näistä piittaa yhtään. Yleensä nämä ketkä ajaa koko ajan motarilla +20km/h vasenta kaistaa muihin nähden on henkilöitä mitkä ottaa vakkarilla nopeuden ja ajaa se päällä. Eikä ne autot olekaan yleisesti ottaen erityisen nopeita kiihtymään. Mutta kiire on joka paikkaan, kun sen pulkan saa eka vauhtiin.

Voin sanoa suoraan, että vaikka itsellä auto kiihtyy mukavasti ja mikäli olen ohittamassa +10km/h niin en nosta enää omaa nopeutta sen takia, että takana tuleva haluaa niin määrittää nopeuden takaluukkuun liimautumalla. Minä en sen takia ota sakkoja. Voin myös sanoa, että tuollaisia teiden ritareita en myöskään halua takaluukusta sisään idiotismin takia kuten vaikka Kehällä tapahtunut minkä mainitsin aiemmin.

Sitten on myös niitä ketkä vasemmalla kaistalla ei halua antaa tilaa kenellekkään. Heti, kun näkee, että joku haluaisi vaihtaa vilkulla vasemmalle kaistalle ohittaakseen myös oikealla olevan hitaamman ajoneuvon. Yllättäen vasemmalla kaistalla löytyy se kaasupoljin niistä alitehoisista romuista, jotta kukaan ei voisi tulla heidän eteen.

Olisi myös liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä mikäli oikealta kaistalta haluaa vilkulla ilman hidastelua vasemmalle kaistalle niin se kaahari voisi sen tilan antaa ilman lisäkiihdyttelyä, kun se on mahdollista ilman blockaamista lisäämällä kaasua. Eikä sulkea tahallaan ”väliä” mihin olisi hyvin mahtunut. Tätä näkee valitettavan paljon liikenteessä.



Sekä hidastelijoiden, että kaahailijoiden tulee aina muistaa, että liikenteessä on kuskeja, jotka osaavat ajaa, sekä kuskeja, jotka eivät osaa ajaa.

Jälkimmäinen ryhmä valitettavasti määrää tahdin ja turvallisuuden.

Yleensä ne ketkä eniten luulee osaavansa ajaa ”kovaa” pitäisi myös käydä opettelemassa autolla ajoa suljetulla alueella, kun tulee se odottamaton tilanne, että tulisi selkäytimestä ajaminen niin ettei kolise. Sama pätee niihin kenellä on varaa ostaa nopeampi auto, mutta ajokokemus ei riitä hallitsemaan auton kiihtyvyyttä. Nämä menee yleensä kategoriaan kaaharit ilman ajotaitoja.

Epävarmat kuskit määrittelee sitten nimenomaan epävarmalla ajamisella oman alinopeutensa, koska ajavat omien taitojensa mukaan. Ikävä kyllä näitäkin näkee tasaisin väliajoin millä ei korttia pitäisi olla.

Oli kuski minkälainen tahansa. Me emme aja liikenteessä yksin eli joustava liikennekäyttäytyminen antaa hyvät eväät turvallisesti perille pääsyyn ja määränpäähän jokaiselle tielläliikkujalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä silti tarvitse 5m päässä ajaa, vähemmästäkin ymmärtää ohitushalut.

Tuleppa ajamaan tuohon Tuusulan motarille, siellä mennään vasenta kaistaa 90km/h ja kun vilkutat valoja siinä takana niin saat jarruvalot ja keskisormea, sitten kun menee oikealta ohi niin kaasupoljin löytyykin:facepalm:

99% ihmisistä siellä ei ymmärrä että se on moottoritie.
 
Oon todistanut vastaavanlaisessa paikassa takana tulevan audikuskin kyllästyvän valoihin, joten ratkaisu oli oikeanpuoleiselle jalkakäytävälle ja jalankulkijoiden punaisista suojatievaloista suojatieltä takaisin ajoradalle kääntyen oikealle.
 
Olen sanonut tästä täällä ennenkin, mutta miten se on niin vitun vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa?? Jos et mahdu siihen, niin odota. Jos _vastaantulijan_ pitää väistää sinua reunaviivan yli, OLET YKSISELITTEISESTI MOKANNUT!

Joo, meni taas tunteisiin tuossa tunti sitten ao. kuvan mutkassa.
mutka.jpg

Ajoin siis kuvan osoittamaan suuntaan loivasti oikealle kaartuvaa mutkaa (40:n nopeusalue), niin vastaan tulee linja-auto. Kaveri kuljettaa bussiaan äkillisesti mutkaa oikoen siten, että joudun vetämään heti suojatien jälkeen niin paljon oikealle, että että renkaat on jo tuolla nurmialueella ja ei valotolppakaan kauaksi jäänyt. Vaihtoehtona oli antaa sivupeilien lähteä ja ottaa pientä pusua kylkeen.

Heitin seuraavasta vasemmalle ja bussin perään, kun arvasin sen pysähtyvän paikallisen matkahuollon pihaan. Yllätin itseni, kuinka rauhallisesti sain puhuteltua tätä ammattiautoilijaa. Hän oli joku parikymppinen likka joka ulosantinsa perusteella oli jäätävän väsynyt tai nauttinut jotain .. ainetta.

Osa ongelmaa on tietysti se suurin osa tuota/vastaavaa mutkaa ajavista kuskeista, jotka alkavat ajaa sitä oikovien ajouraa näin talvella, jolloin tie "kapenee". ÄLKÄÄ VITUSSA TEHKÖ SITÄ! Noilla nopeuksilla voi noin loivaa mutkaa ajaa aivan täysin samaa ajolinjaa kuin kesäisinkin, ei se auto siitä minnekään karkaa, vaikka vähän lumisempaa puolta vedätkin. Jos karkaa, osta uudet renkaat tai kulje vittu julkisilla.

Johan helpotti. :D
 
Olen sanonut tästä täällä ennenkin, mutta miten se on niin vitun vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa?? Jos et mahdu siihen, niin odota. Jos _vastaantulijan_ pitää väistää sinua reunaviivan yli, OLET YKSISELITTEISESTI MOKANNUT!

Joo, meni taas tunteisiin tuossa tunti sitten ao. kuvan mutkassa.
mutka.jpg

Ajoin siis kuvan osoittamaan suuntaan loivasti oikealle kaartuvaa mutkaa (40:n nopeusalue), niin vastaan tulee linja-auto. Kaveri kuljettaa bussiaan äkillisesti mutkaa oikoen siten, että joudun vetämään heti suojatien jälkeen niin paljon oikealle, että että renkaat on jo tuolla nurmialueella ja ei valotolppakaan kauaksi jäänyt. Vaihtoehtona oli antaa sivupeilien lähteä ja ottaa pientä pusua kylkeen.

Heitin seuraavasta vasemmalle ja bussin perään, kun arvasin sen pysähtyvän paikallisen matkahuollon pihaan. Yllätin itseni, kuinka rauhallisesti sain puhuteltua tätä ammattiautoilijaa. Hän oli joku parikymppinen likka joka ulosantinsa perusteella oli jäätävän väsynyt tai nauttinut jotain .. ainetta.

Osa ongelmaa on tietysti se suurin osa tuota/vastaavaa mutkaa ajavista kuskeista, jotka alkavat ajaa sitä oikovien ajouraa näin talvella, jolloin tie "kapenee". ÄLKÄÄ VITUSSA TEHKÖ SITÄ! Noilla nopeuksilla voi noin loivaa mutkaa ajaa aivan täysin samaa ajolinjaa kuin kesäisinkin, ei se auto siitä minnekään karkaa, vaikka vähän lumisempaa puolta vedätkin. Jos karkaa, osta uudet renkaat tai kulje vittu julkisilla.

Johan helpotti. :D

Nämä on niitä ammattimulkkuja, näitä löytyy raskaasta kalustosta jonkun verran. Ajavat tiellä kun omistaisivat sen välittämässä muista, asenteella kyllä ne väistää kun mulla on isompi auto. Talvella yleensä sieltä lumelta saa paremmin pitoja, joten itse usein ajan urien ulkopuolella.
 
Onneksi paineli Lohjalle heti perään, siellä ne 1-tien pahimmat vajakit tuntuu asuvan.
Jep! Lohjan jälkeen helpottaa aina :lol:


@sf78 "-- ohitettavasta ohi ja heti oikealle."

Eeeiii vitussa näin. Vasta kun taustapeilistä näkyy ohitettavasta molemmat etuvalot, sitten oikealle. Turha heittää kiviä, suolaa ja nastoja toisen tuulilasiin, tietä riittää eteenpäin niin ettei se kesken lopu.
 
Sanotaan näin, että vaikka peilistä seuraa takana tulevia oli sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa. Silti on vaikea sanoa pelkästään peilistä katsomalla tuleeko takana tuleva vasemmalla kaistalla oikeasti kuinka kovaa. Sen voi vain arvata kyllä miten nopeaan kohde lähestyy takaa.

Kehän ruuhkassa muutamia vuosia sitten kesällä kuivalla kelillä. Olin vasemmalla kaistalla ajamassa sulavassa liikennevirrassa töistä kotiin. Edessäni oikea ja vasen kaista pudotti vauhdit jarruttaen kohtuu nopeasti n.10km/h molemmilla kaistoilla edessä sattuneen kolarin takia. Itse näin tuon jo jonkun verran etukäteen, kun edessä olevat autot jarruttivat, että nyt putosi nopeudet 80km/h—>10km/h nopeuteen. Katsoin samalla taustapeilistä miten takaa tuleva reagoi jarruvaloihin ja samalla katsoin, kun hän lyö lukkojarrut liian myöhään paniikissa ja liian kovasta ylinopeudesta. Näin taustapeilistä takaa tulevan jarrutusjäljet asfaltissa ja lukkoon menneistä renkaista savut ilmaan. Heti tuon tilannenopeuden nähtyäni totesin samalta istumalta, että oikealla kaistalla oli vielä tilaa kiihdyttää alta pois mikäli takana tulevan jarrut on aivan paskat. Eli minulla oli omalla kohdalla mahdollisuus kiihdyttää oikealle kaistalle alta pois ja näin tein välttääkseni sillä ketjukolari antamalla tilaa muille takana tuleville reagoimalla. Ilman kiihdytystä ja väistöä oikealle olisi autoni perä lyhentynyt huomattavasti. Kolaria ei tullut, mutta takana tulevan syke olisi ollut kiva tietää. Ajokokemusta on suljetuilta alueilta, auto myös liikahtaa mikäli tarvitsee. Sanon vain, että omalla pelisilmällä ja ajokokemuksella voi välttää usean kolarin synnyn. Siltikään se, että kuljettaja ajaa nopeusrajoitusten mukaa tai ei kiihdytä takana tulevan mielihalun mukaan tee kuskista epävarmaa tientukkijaa.

Mikäli vasenta kaistaa takaa tulevalla on reippaasti ylinopeutta niin kyllä sillä kuskilla on vastuu siitä, että hänen todella kovaa ylinopeutta ei välttämättä havannoi oikein se edellä ajava ja se voi tulla ihan yllätyksenä. Kesällä tämä pätee erityisesti prätkiin mitkä tulee roimalla ylinopeudella vasenta kaistaa ja on hyvin pieni objekti peilissä. Prätkä kuiteskin kiihtyy nopeasti mikäli kuski tekee odottamattoman kiihdytyksen vaikka.

Perässä hiillostaminen on suoraan sanottuna syvältä. Itse en näistä piittaa yhtään. Yleensä nämä ketkä ajaa koko ajan motarilla +20km/h vasenta kaistaa muihin nähden on henkilöitä mitkä ottaa vakkarilla nopeuden ja ajaa se päällä. Eikä ne autot olekaan yleisesti ottaen erityisen nopeita kiihtymään. Mutta kiire on joka paikkaan, kun sen pulkan saa eka vauhtiin.

Voin sanoa suoraan, että vaikka itsellä auto kiihtyy mukavasti ja mikäli olen ohittamassa +10km/h niin en nosta enää omaa nopeutta sen takia, että takana tuleva haluaa niin määrittää nopeuden takaluukkuun liimautumalla. Minä en sen takia ota sakkoja. Voin myös sanoa, että tuollaisia teiden ritareita en myöskään halua takaluukusta sisään idiotismin takia kuten vaikka Kehällä tapahtunut minkä mainitsin aiemmin.

Sitten on myös niitä ketkä vasemmalla kaistalla ei halua antaa tilaa kenellekkään. Heti, kun näkee, että joku haluaisi vaihtaa vilkulla vasemmalle kaistalle ohittaakseen myös oikealla olevan hitaamman ajoneuvon. Yllättäen vasemmalla kaistalla löytyy se kaasupoljin niistä alitehoisista romuista, jotta kukaan ei voisi tulla heidän eteen.

Olisi myös liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä mikäli oikealta kaistalta haluaa vilkulla ilman hidastelua vasemmalle kaistalle niin se kaahari voisi sen tilan antaa ilman lisäkiihdyttelyä, kun se on mahdollista ilman blockaamista lisäämällä kaasua. Eikä sulkea tahallaan ”väliä” mihin olisi hyvin mahtunut. Tätä näkee valitettavan paljon liikenteessä.
Pistitpä pakettiin nyt aikalailla tuon suomalaisen itsekeskeisyydestä liikkeelle lähtevän liikennekulttuurin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.

Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
 
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.
Itse vaihdan näissä tilanteissa hetkeksi vasemmalle kaistalle jos sieltä ei ketään ole tulossa.
 
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.

Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
Olet ihan oikeassa, mutta kun metreistä puhe, niin mussutan, jos joku kiilaa 20metrin päähän, niin onhan sekin jo sikailua hyvällä kelilläkin (minimi kai olisi terve turvaväli ohje), saati sitten kurakelillä. Periaatteessa siinä ohitettavan pitäisi tuolloin hiljentää, tai kuten Zigh opettaa, niin vaihtaa ohituskaistalle "ohittaan".

Luulen että syynä sikailuun on että monella on vaikea arvoida peileistä etäisyyksiä ja ihan sen takia kiilailevat, auttaisiko jos vilauttaisi kiilaajalle kevyesti valoja. (90% ehkä, yksittäiset sitten hermostuu ja alkavat kikkaileen siinä edessä)

Kakskaistella tiellä (yksi suuntaansa), usein paluun joutuu tekemään aiemmin, vastaantulijoiden tai näkyvyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkähän on unohtunut se pään kääntäminen aina kun vaihdetaan kaistaa, kun tuntuu että nykyään luotetaan vaan siihen mitä peileistä näkyy :mad:
 
Itse ainakin kurakeleillä jätän varmaan semmoisen ~150m ennen paluuta oikealle. Jos takaa tulee joku todella kiireinen niin kyllähän se pyyhkii jo siinä vaiheessa oikealta ohi. Enkä tarkoita että matelen vasenta kaistaa perässäni 5+ autoa...
 
Olet ihan oikeassa, mutta kun metreistä puhe, niin mussutan, jos joku kiilaa 20metrin päähän, niin onhan sekin jo sikailua hyvällä kelilläkin (minimi kai olisi terve turvaväli ohje), saati sitten kurakelillä. Periaatteessa siinä ohitettavan pitäisi tuolloin hiljentää, tai kuten Zigh opettaa, niin vaihtaa ohituskaistalle "ohittaan".

Luulen että syynä sikailuun on että monella on vaikea arvoida peileistä etäisyyksiä ja ihan sen takia kiilailevat, auttaisiko jos vilauttaisi kiilaajalle kevyesti valoja. (90% ehkä, yksittäiset sitten hermostuu ja alkavat kikkaileen siinä edessä)

Kakskaistella tiellä (yksi suuntaansa), usein paluun joutuu tekemään aiemmin, vastaantulijoiden tai näkyvyyden takia.
20 metriä eli neljä autonmittaa lienee suurinpiirtein se, mitä autokoulussa opettiin jättämään väliä. Kun peruutuspeilistä näkyy, niin takaisin kaistalle. Hyvällä kelillä ihan normisettiä. Toki jos olette ainoat autot ladulla, niin enemmänkin voi jättää. Oleellisempaa kuitenkin on se nopeusero. 0,1 km/h erolla 20 metrin väli on vittuilua, koska se auto hengailee siinä edessä sitten perkeleen pitkään - Voisi jopa kysyä, että mitäs mulkku ohittelet tuollaisilla eroilla. Perus etanan ohittamiseen 20 metriä riittää hyvin, koska nopeuseron takia etäisyys kasvaa nopeasti riittäväksi.

Sadekelillä näin viime viikolla yhden sankarin, joka 1-tiellä vetäisi heti vasurille tultuaan ohitetuksi. Käytännössä sillä seurauksella, että sain sitten paskat laseilleni vaikka olinkin "kaukana". Idiootti seilas vasurilla ties kuinka pitkään. Fakta kuitenkin sadekelillä on, että paskaa lentää ja sitä varten on pyyhkimet ja pissapoika. Valojen vilkuttelu, kaistanvaihdot yms. synttärisetit ovat ihan turhaa pelleilyä. Jarrutus nyt minulle ensimmäiseksi tulisi mieleen tilanteessa, jossa näkökenttä katoaa :confused:
 
20 metriä eli neljä autonmittaa lienee suurinpiirtein se, mitä autokoulussa opettiin jättämään väliä. Kun peruutuspeilistä näkyy, niin takaisin kaistalle. Hyvällä kelillä ihan normisettiä.
Peilisääntöä on käytetty, ja jollain autolla voi olla laskennallisesti tuotaluokkaa missä näkyy, mutta et kai oikeasti ole sitä mieltä että tuo on oikeasti se mitä pitäisi tavoitella, nyt ollaan moottoritiellä missä tietä piisaa, eikä tilanteessa kaksikaistaisella missä vastaantulia ja muu näköeste tulossa. Jossa omaa mokaan joutuu paikkaileen moisella käytöksellä.

Jos nyt jotain tapoja on niin se kelin mukaisen turvavälin mitta ainakin.

Oleellisempaa kuitenkin on se nopeusero. 0,1 km/h erolla 20 metrin väli on vittuilua, koska se auto hengailee siinä edessä sitten perkeleen pitkään - Voisi jopa kysyä, että mitäs mulkku ohittelet tuollaisilla eroilla. Perus etanan ohittamiseen 20 metriä riittää hyvin, koska nopeuseron takia etäisyys kasvaa nopeasti riittäväksi.
Jos puhe henkilöautoista niin nopeus ero ei yleensä järinsuuri, jokin 10km/h ero ei mikään tavaton 20km/h erokaan ei sitä pelasta, kuran pyyhkimisen lisäksi, kuten sanoit se ohitettava joutuu himmaan.

Edit:
20m olikin jokin erityistilanne, joo, jos yllättävä tilanne missä pitää etsiä vapataa tilaa, niin toki kaikki tehdään että pahempi vältetään.

En kyllä tajua miten tuon kommenttin olisi voinut ymmärtää erityistilanteeksi , "normisettiä", "riittää hyvin" jne. , toki jos kommentoidaan jotain 30km/h taajama ohittelua..
 
Viimeksi muokattu:
Peilisääntöä on käytetty, ja jollain autolla voi olla laskennallisesti tuotaluokkaa missä näkyy, mutta et kai oikeasti ole sitä mieltä että tuo on oikeasti se mitä pitäisi tavoitella, nyt ollaan moottoritiellä missä tietä piisaa, eikä tilanteessa kaksikaistaisella missä vastaantulia ja muu näköeste tulossa. Jossa omaa mokaan joutuu paikkaileen moisella käytöksellä.

Jos nyt jotain tapoja on niin se kelin mukaisen turvavälin mitta ainakin.


Jos puhe henkilöautoista niin nopeus ero ei yleensä järinsuuri, jokin 10km/h ero ei mikään tavaton 20km/h erokaan ei sitä pelasta, kuran pyyhkimisen lisäksi, kuten sanoit se ohitettava joutuu himmaan.
Joko oot lakannut hakkaamasta autoasi? En minä sanonut mitään, että tuo on tavoite. Lopetit vaan lukemisen kesken. Normaali ohitus maantiellä ei muutu töykeäksi kiilaamiseksi sillä, että siihen lisätään yksi kaista lisää :D Edelleenkään se turvaväli ei ole mikään aina ja iänkaikkisesti säilytettävä juttu, erityistilanteissa etäisyydet voivat hetkellisesti poiketa turvavälistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom