Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Motarit on käytännössä niitä ainoita paikkoja, joilla ylinopeusvalvontaa ei juurikaan harrasteta ja joilla poliisit todennäköisimmin katsovat pientä ylinopeutta muutoin asiallisilla ajotavoilla läpi sormien ja joilla on turvallisinta ajaa nopeasti. Ihan siitäkin syystä kyllä kaipaisin tuota sf78 mainitsemaa pelisilmää tuohon, että voisi omassa ohituksessankin tarvittaessa vähän nostaa nopeutta ja antaa joustavuutta liikenteeseen. Itse kyllä tohon pyrin ja toimintaan liittyvät ainoat komplikaatiot on sellasia, että jos ajan vaikka 120 siinä ohituskaistalla ja joku hinaa perseessä ja nostan nopeuden vaikkapa 130 että pääsen nopeammin oikealle ja hidastan siinä takaisin 120 niin välillä sieltä ei siltikään tulla ohi.
 
Jos porukka osais ajaa niinkun autokoulussa on opetettu niin ei tarvis täällä paljoa avautua muuta kuin punasiin valoihin himmailijoista.

Itse tykkäisin siitä, että porukka osaisi ajaa kuin keski-euroopassa. (yleistys) Vasemmalla kaistalla mennään reippaasti, keskellä normaalisti ja oikealla hitaasti. Toki suomeen sovellettuna voisi mennä reippaasti ja normaalisti.

Ja joku niistä peileistä mainitsikin, jos vedät vasemmanpuoleista "lujaa" sataa yheksääkymppiä niin peileihin on syytä tosiaan vilkuilla. Aina on joku nopeampi.

Hyvänä puolena mainittakoon, että nopeusmittaria ei tarvitse vahtia ollenkaan, jää aikaa keskittyä edessäolijan tekemisiin ja taustapeiliin.
 
Ei mun mielestä suomenkaan motareilla oikeasti ole tarve kytätä nopeusmittaria jos normi liikennevirran mukana ajaa. Jos nyt päästelee sellasta n. 130 nopeutta esimerkiksi kesämotarilla, niin suurin osa ajelee sitä samaa, eikä sieltä tollasella kevyellä ylinopeudella erotu mitenkään joukossa tai saa sakkoja. Sakkoriski motarilla realisoituu vasta sitten, jos ajelee selvästi muuta liikennettä kovempaa tai ylinopeutta sellaisina aikoina, kun liikennettä ei juuri ole, ja silloinkin saa aika rauhassa ajella eikä mittaria tarvitse kytätä.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.

Juuri näin.

Motarit on käytännössä niitä ainoita paikkoja, joilla ylinopeusvalvontaa ei juurikaan harrasteta ja joilla poliisit todennäköisimmin katsovat pientä ylinopeutta muutoin asiallisilla ajotavoilla läpi sormien ja joilla on turvallisinta ajaa nopeasti. Ihan siitäkin syystä kyllä kaipaisin tuota sf78 mainitsemaa pelisilmää tuohon, että voisi omassa ohituksessankin tarvittaessa vähän nostaa nopeutta ja antaa joustavuutta liikenteeseen. Itse kyllä tohon pyrin ja toimintaan liittyvät ainoat komplikaatiot on sellasia, että jos ajan vaikka 120 siinä ohituskaistalla ja joku hinaa perseessä ja nostan nopeuden vaikkapa 130 että pääsen nopeammin oikealle ja hidastan siinä takaisin 120 niin välillä sieltä ei siltikään tulla ohi.

Kesärajoituksilla (120) vasemmalla kaistalla itse ajan aina sen 130.

Itse tykkäisin siitä, että porukka osaisi ajaa kuin keski-euroopassa. (yleistys) Vasemmalla kaistalla mennään reippaasti, keskellä normaalisti ja oikealla hitaasti. Toki suomeen sovellettuna voisi mennä reippaasti ja normaalisti.

Ja joku niistä peileistä mainitsikin, jos vedät vasemmanpuoleista "lujaa" sataa yheksääkymppiä niin peileihin on syytä tosiaan vilkuilla. Aina on joku nopeampi.

Hyvänä puolena mainittakoon, että nopeusmittaria ei tarvitse vahtia ollenkaan, jää aikaa keskittyä edessäolijan tekemisiin ja taustapeiliin.

Espanjassa oli vielä joku 10v sitten motarilla sakotuskäytäntö vähän löysempi: ~180 km/h sakko oli 600 (pienemmät nopeudet sitten pienempi sakko) eikä lähde ensimäisestä kortti. En saanut kyllä itse kertaakaan sakkoja, mutta tuli aikoinaan tarkastettua, että mitä käy jos osuisi kohdalle tutka. Itsekin tuli monesti ajettua letkussa 140-160 vasemmalla kaistalla. Nykyisin toki paljon tiukemmat rajat siellä.
 
Joo, mutta ongelma onkin se, ettei esim peilejä seurata, että havaitsisi takaa tulevan pyrkimyksen päästä ohi ja kun takanatulija tulee turvavälin verran takana, ei mikään enää siinä vaiheessa indikoi tarvetta vaihtaa kaistaa.
Se on ihan totta että osalla ne peilit tuntuu olevan ihan turhaan, eivät ainakaan niitä käytä.

Jos se edessä ajava ei suoranaisesti hidastela, ajaa ihan ok vauhtia, niin onko se sitten yleisellä tasolla ongelma. Toki jos on itsella se tilanne että on sellainen kiire että "pitää" päästä reippaasti, niin harmittaahan se.

Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla.
Jos siellä ohituskaistalla hidastelee, ja ajoneuvo milla voi vauhtia lisätä, niin ilman muuta ja ennenkuin joku sinne konttiin ilmaantunut.

Mutta jos joku alun alkaenkin ajaa ylinopeutta, niin kai sellaista voi opastaa vauhtia lisäämään, saati vielä koukkiin ohitetun eteen. (tämä liittyen aijempaan tapaukseen missä ihmetteli perään liimaantujia)

Tällä en tarkoita sitä että olisin sitä vastaa jos kohtuudella tilanteesen sopivasti piristää vauhtia omalla riskillä jotta nopeammin pääsee palaamaan vasemmalle kaistalle.

Mutta sitä sopii miettiä että pitäisikö sittenkään palkita perässä sikailevia "tuuppaajia", sillä vain kannustaa moisia vain jatkamaan ko tapaa.

Hälytysajot ja niille tilan antaminen sitten erikseen.
 
Joo, mutta ongelma onkin se, ettei esim peilejä seurata, että havaitsisi takaa tulevan pyrkimyksen päästä ohi ja kun takanatulija tulee turvavälin verran takana, ei mikään enää siinä vaiheessa indikoi tarvetta vaihtaa kaistaa. On siis mahdotonta koittaa motarilla vasemmalla hitaammin ajavan ohi jos ei lähesty sitä persettä. Näin se valitettavasti on.
Ei siellä silti tarvitse 5m päässä ajaa, vähemmästäkin ymmärtää ohitushalut.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
Ongelma poistuu myös sillä ettei hiillosteta ketään ajamaan ylinopeutta.
 
Sekä hidastelijoiden, että kaahailijoiden tulee aina muistaa, että liikenteessä on kuskeja, jotka osaavat ajaa, sekä kuskeja, jotka eivät osaa ajaa.

Jälkimmäinen ryhmä valitettavasti määrää tahdin ja turvallisuuden.
 
Jos edes siinä vaiheessa laittais vähän kaasua kun huomaa jonkun hiostavan perseessä, että ehtii siitä ohitettavasta ohi ja sitten heti oikealla. Useimmat vaan jääräpäisesti pitävät kiinni siitä valitusta alkunopeudesta kaikissa tilanteissa vaikka pienellä pelisilmällä tämäkin ongelma poistuisi lähes täysin. No, kohta tietysti joku moittii ylinopeudesta ja turhasta kiihdyttelystä, mutta sellainen reipas ote ajamisessa olisi hyvä säilyttää tässäkin tilanteessa.
Itse ainakin painan aina kaasua, jos huomaan jonkun tulevan Täysiä takaa ja edessäni ei ole ketään. Harvassa ovat ne kerrat, kun törkeään ylinopeuteen kiihdytyksen jälkeenkään on takaa tulevalla ollut kohteliaisuutta jäädä turvavälin päähän odottelemaan tien aukenemista. Todennäköisesti takana tuleva ei edes tiedä, mikä olisi sopiva turvaväli, eikä ymmärrä, miksi sellainen pitäisi jättää. Jos ei turvaväli nopeuden mukaan, niin sitten nopeus turvavälin mukaan. Siinähän körötellään.
 
Perusongelma on siinä, että suurin osa motarilla ajavista tukoista ei ymmärrä, että sinne peiliinkin pitäisi säännöllisesti katsoa. Vain siten pystyy arvioimaan miten kovaa takaa tullaan ja mihin väliin kehtaa/kannattaa tunkea. Nyt se lähestymiskulma on enemmän sitä, että ralliotteella repäistään vasurille heti, kun havahdutaan jonkun olevan vasurilla lähellä. Ettei vaan jää pussiin :facepalm: Useamman auton ohittaminen on enää pieni sivuongelma touhussa, toleranssi termille "peräkkäin" kun vaihtelee 20 metristä kilometriin. Oikea lähestymistapa olisi tietysti arvioida kuinka kovaa sieltä takaa tullaan, pienempäänkin väliin voi hypätä hetkeksi, jos ero taakse on huomattava ja ohitus on ohi muutamassa sekunnissa. Fiksua, varsinkin jos vaihtoehtona on ottaa se siihen taakse "hönkimään" peräluukkuun.

Sanotaan näin, että vaikka peilistä seuraa takana tulevia oli sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa. Silti on vaikea sanoa pelkästään peilistä katsomalla tuleeko takana tuleva vasemmalla kaistalla oikeasti kuinka kovaa. Sen voi vain arvata kyllä miten nopeaan kohde lähestyy takaa.

Kehän ruuhkassa muutamia vuosia sitten kesällä kuivalla kelillä. Olin vasemmalla kaistalla ajamassa sulavassa liikennevirrassa töistä kotiin. Edessäni oikea ja vasen kaista pudotti vauhdit jarruttaen kohtuu nopeasti n.10km/h molemmilla kaistoilla edessä sattuneen kolarin takia. Itse näin tuon jo jonkun verran etukäteen, kun edessä olevat autot jarruttivat, että nyt putosi nopeudet 80km/h—>10km/h nopeuteen. Katsoin samalla taustapeilistä miten takaa tuleva reagoi jarruvaloihin ja samalla katsoin, kun hän lyö lukkojarrut liian myöhään paniikissa ja liian kovasta ylinopeudesta. Näin taustapeilistä takaa tulevan jarrutusjäljet asfaltissa ja lukkoon menneistä renkaista savut ilmaan. Heti tuon tilannenopeuden nähtyäni totesin samalta istumalta, että oikealla kaistalla oli vielä tilaa kiihdyttää alta pois mikäli takana tulevan jarrut on aivan paskat. Eli minulla oli omalla kohdalla mahdollisuus kiihdyttää oikealle kaistalle alta pois ja näin tein välttääkseni sillä ketjukolari antamalla tilaa muille takana tuleville reagoimalla. Ilman kiihdytystä ja väistöä oikealle olisi autoni perä lyhentynyt huomattavasti. Kolaria ei tullut, mutta takana tulevan syke olisi ollut kiva tietää. Ajokokemusta on suljetuilta alueilta, auto myös liikahtaa mikäli tarvitsee. Sanon vain, että omalla pelisilmällä ja ajokokemuksella voi välttää usean kolarin synnyn. Siltikään se, että kuljettaja ajaa nopeusrajoitusten mukaa tai ei kiihdytä takana tulevan mielihalun mukaan tee kuskista epävarmaa tientukkijaa.

Mikäli vasenta kaistaa takaa tulevalla on reippaasti ylinopeutta niin kyllä sillä kuskilla on vastuu siitä, että hänen todella kovaa ylinopeutta ei välttämättä havannoi oikein se edellä ajava ja se voi tulla ihan yllätyksenä. Kesällä tämä pätee erityisesti prätkiin mitkä tulee roimalla ylinopeudella vasenta kaistaa ja on hyvin pieni objekti peilissä. Prätkä kuiteskin kiihtyy nopeasti mikäli kuski tekee odottamattoman kiihdytyksen vaikka.

Perässä hiillostaminen on suoraan sanottuna syvältä. Itse en näistä piittaa yhtään. Yleensä nämä ketkä ajaa koko ajan motarilla +20km/h vasenta kaistaa muihin nähden on henkilöitä mitkä ottaa vakkarilla nopeuden ja ajaa se päällä. Eikä ne autot olekaan yleisesti ottaen erityisen nopeita kiihtymään. Mutta kiire on joka paikkaan, kun sen pulkan saa eka vauhtiin.

Voin sanoa suoraan, että vaikka itsellä auto kiihtyy mukavasti ja mikäli olen ohittamassa +10km/h niin en nosta enää omaa nopeutta sen takia, että takana tuleva haluaa niin määrittää nopeuden takaluukkuun liimautumalla. Minä en sen takia ota sakkoja. Voin myös sanoa, että tuollaisia teiden ritareita en myöskään halua takaluukusta sisään idiotismin takia kuten vaikka Kehällä tapahtunut minkä mainitsin aiemmin.

Sitten on myös niitä ketkä vasemmalla kaistalla ei halua antaa tilaa kenellekkään. Heti, kun näkee, että joku haluaisi vaihtaa vilkulla vasemmalle kaistalle ohittaakseen myös oikealla olevan hitaamman ajoneuvon. Yllättäen vasemmalla kaistalla löytyy se kaasupoljin niistä alitehoisista romuista, jotta kukaan ei voisi tulla heidän eteen.

Olisi myös liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä mikäli oikealta kaistalta haluaa vilkulla ilman hidastelua vasemmalle kaistalle niin se kaahari voisi sen tilan antaa ilman lisäkiihdyttelyä, kun se on mahdollista ilman blockaamista lisäämällä kaasua. Eikä sulkea tahallaan ”väliä” mihin olisi hyvin mahtunut. Tätä näkee valitettavan paljon liikenteessä.



Sekä hidastelijoiden, että kaahailijoiden tulee aina muistaa, että liikenteessä on kuskeja, jotka osaavat ajaa, sekä kuskeja, jotka eivät osaa ajaa.

Jälkimmäinen ryhmä valitettavasti määrää tahdin ja turvallisuuden.

Yleensä ne ketkä eniten luulee osaavansa ajaa ”kovaa” pitäisi myös käydä opettelemassa autolla ajoa suljetulla alueella, kun tulee se odottamaton tilanne, että tulisi selkäytimestä ajaminen niin ettei kolise. Sama pätee niihin kenellä on varaa ostaa nopeampi auto, mutta ajokokemus ei riitä hallitsemaan auton kiihtyvyyttä. Nämä menee yleensä kategoriaan kaaharit ilman ajotaitoja.

Epävarmat kuskit määrittelee sitten nimenomaan epävarmalla ajamisella oman alinopeutensa, koska ajavat omien taitojensa mukaan. Ikävä kyllä näitäkin näkee tasaisin väliajoin millä ei korttia pitäisi olla.

Oli kuski minkälainen tahansa. Me emme aja liikenteessä yksin eli joustava liikennekäyttäytyminen antaa hyvät eväät turvallisesti perille pääsyyn ja määränpäähän jokaiselle tielläliikkujalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä silti tarvitse 5m päässä ajaa, vähemmästäkin ymmärtää ohitushalut.

Tuleppa ajamaan tuohon Tuusulan motarille, siellä mennään vasenta kaistaa 90km/h ja kun vilkutat valoja siinä takana niin saat jarruvalot ja keskisormea, sitten kun menee oikealta ohi niin kaasupoljin löytyykin:facepalm:

99% ihmisistä siellä ei ymmärrä että se on moottoritie.
 
Oon todistanut vastaavanlaisessa paikassa takana tulevan audikuskin kyllästyvän valoihin, joten ratkaisu oli oikeanpuoleiselle jalkakäytävälle ja jalankulkijoiden punaisista suojatievaloista suojatieltä takaisin ajoradalle kääntyen oikealle.
 
Olen sanonut tästä täällä ennenkin, mutta miten se on niin vitun vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa?? Jos et mahdu siihen, niin odota. Jos _vastaantulijan_ pitää väistää sinua reunaviivan yli, OLET YKSISELITTEISESTI MOKANNUT!

Joo, meni taas tunteisiin tuossa tunti sitten ao. kuvan mutkassa.
mutka.jpg

Ajoin siis kuvan osoittamaan suuntaan loivasti oikealle kaartuvaa mutkaa (40:n nopeusalue), niin vastaan tulee linja-auto. Kaveri kuljettaa bussiaan äkillisesti mutkaa oikoen siten, että joudun vetämään heti suojatien jälkeen niin paljon oikealle, että että renkaat on jo tuolla nurmialueella ja ei valotolppakaan kauaksi jäänyt. Vaihtoehtona oli antaa sivupeilien lähteä ja ottaa pientä pusua kylkeen.

Heitin seuraavasta vasemmalle ja bussin perään, kun arvasin sen pysähtyvän paikallisen matkahuollon pihaan. Yllätin itseni, kuinka rauhallisesti sain puhuteltua tätä ammattiautoilijaa. Hän oli joku parikymppinen likka joka ulosantinsa perusteella oli jäätävän väsynyt tai nauttinut jotain .. ainetta.

Osa ongelmaa on tietysti se suurin osa tuota/vastaavaa mutkaa ajavista kuskeista, jotka alkavat ajaa sitä oikovien ajouraa näin talvella, jolloin tie "kapenee". ÄLKÄÄ VITUSSA TEHKÖ SITÄ! Noilla nopeuksilla voi noin loivaa mutkaa ajaa aivan täysin samaa ajolinjaa kuin kesäisinkin, ei se auto siitä minnekään karkaa, vaikka vähän lumisempaa puolta vedätkin. Jos karkaa, osta uudet renkaat tai kulje vittu julkisilla.

Johan helpotti. :D
 
Olen sanonut tästä täällä ennenkin, mutta miten se on niin vitun vaikeaa ajaa sitä omaa kaistaa?? Jos et mahdu siihen, niin odota. Jos _vastaantulijan_ pitää väistää sinua reunaviivan yli, OLET YKSISELITTEISESTI MOKANNUT!

Joo, meni taas tunteisiin tuossa tunti sitten ao. kuvan mutkassa.
mutka.jpg

Ajoin siis kuvan osoittamaan suuntaan loivasti oikealle kaartuvaa mutkaa (40:n nopeusalue), niin vastaan tulee linja-auto. Kaveri kuljettaa bussiaan äkillisesti mutkaa oikoen siten, että joudun vetämään heti suojatien jälkeen niin paljon oikealle, että että renkaat on jo tuolla nurmialueella ja ei valotolppakaan kauaksi jäänyt. Vaihtoehtona oli antaa sivupeilien lähteä ja ottaa pientä pusua kylkeen.

Heitin seuraavasta vasemmalle ja bussin perään, kun arvasin sen pysähtyvän paikallisen matkahuollon pihaan. Yllätin itseni, kuinka rauhallisesti sain puhuteltua tätä ammattiautoilijaa. Hän oli joku parikymppinen likka joka ulosantinsa perusteella oli jäätävän väsynyt tai nauttinut jotain .. ainetta.

Osa ongelmaa on tietysti se suurin osa tuota/vastaavaa mutkaa ajavista kuskeista, jotka alkavat ajaa sitä oikovien ajouraa näin talvella, jolloin tie "kapenee". ÄLKÄÄ VITUSSA TEHKÖ SITÄ! Noilla nopeuksilla voi noin loivaa mutkaa ajaa aivan täysin samaa ajolinjaa kuin kesäisinkin, ei se auto siitä minnekään karkaa, vaikka vähän lumisempaa puolta vedätkin. Jos karkaa, osta uudet renkaat tai kulje vittu julkisilla.

Johan helpotti. :D

Nämä on niitä ammattimulkkuja, näitä löytyy raskaasta kalustosta jonkun verran. Ajavat tiellä kun omistaisivat sen välittämässä muista, asenteella kyllä ne väistää kun mulla on isompi auto. Talvella yleensä sieltä lumelta saa paremmin pitoja, joten itse usein ajan urien ulkopuolella.
 
Onneksi paineli Lohjalle heti perään, siellä ne 1-tien pahimmat vajakit tuntuu asuvan.
Jep! Lohjan jälkeen helpottaa aina :lol:


@sf78 "-- ohitettavasta ohi ja heti oikealle."

Eeeiii vitussa näin. Vasta kun taustapeilistä näkyy ohitettavasta molemmat etuvalot, sitten oikealle. Turha heittää kiviä, suolaa ja nastoja toisen tuulilasiin, tietä riittää eteenpäin niin ettei se kesken lopu.
 
Sanotaan näin, että vaikka peilistä seuraa takana tulevia oli sitten oikealla tai vasemmalla kaistalla ajamassa. Silti on vaikea sanoa pelkästään peilistä katsomalla tuleeko takana tuleva vasemmalla kaistalla oikeasti kuinka kovaa. Sen voi vain arvata kyllä miten nopeaan kohde lähestyy takaa.

Kehän ruuhkassa muutamia vuosia sitten kesällä kuivalla kelillä. Olin vasemmalla kaistalla ajamassa sulavassa liikennevirrassa töistä kotiin. Edessäni oikea ja vasen kaista pudotti vauhdit jarruttaen kohtuu nopeasti n.10km/h molemmilla kaistoilla edessä sattuneen kolarin takia. Itse näin tuon jo jonkun verran etukäteen, kun edessä olevat autot jarruttivat, että nyt putosi nopeudet 80km/h—>10km/h nopeuteen. Katsoin samalla taustapeilistä miten takaa tuleva reagoi jarruvaloihin ja samalla katsoin, kun hän lyö lukkojarrut liian myöhään paniikissa ja liian kovasta ylinopeudesta. Näin taustapeilistä takaa tulevan jarrutusjäljet asfaltissa ja lukkoon menneistä renkaista savut ilmaan. Heti tuon tilannenopeuden nähtyäni totesin samalta istumalta, että oikealla kaistalla oli vielä tilaa kiihdyttää alta pois mikäli takana tulevan jarrut on aivan paskat. Eli minulla oli omalla kohdalla mahdollisuus kiihdyttää oikealle kaistalle alta pois ja näin tein välttääkseni sillä ketjukolari antamalla tilaa muille takana tuleville reagoimalla. Ilman kiihdytystä ja väistöä oikealle olisi autoni perä lyhentynyt huomattavasti. Kolaria ei tullut, mutta takana tulevan syke olisi ollut kiva tietää. Ajokokemusta on suljetuilta alueilta, auto myös liikahtaa mikäli tarvitsee. Sanon vain, että omalla pelisilmällä ja ajokokemuksella voi välttää usean kolarin synnyn. Siltikään se, että kuljettaja ajaa nopeusrajoitusten mukaa tai ei kiihdytä takana tulevan mielihalun mukaan tee kuskista epävarmaa tientukkijaa.

Mikäli vasenta kaistaa takaa tulevalla on reippaasti ylinopeutta niin kyllä sillä kuskilla on vastuu siitä, että hänen todella kovaa ylinopeutta ei välttämättä havannoi oikein se edellä ajava ja se voi tulla ihan yllätyksenä. Kesällä tämä pätee erityisesti prätkiin mitkä tulee roimalla ylinopeudella vasenta kaistaa ja on hyvin pieni objekti peilissä. Prätkä kuiteskin kiihtyy nopeasti mikäli kuski tekee odottamattoman kiihdytyksen vaikka.

Perässä hiillostaminen on suoraan sanottuna syvältä. Itse en näistä piittaa yhtään. Yleensä nämä ketkä ajaa koko ajan motarilla +20km/h vasenta kaistaa muihin nähden on henkilöitä mitkä ottaa vakkarilla nopeuden ja ajaa se päällä. Eikä ne autot olekaan yleisesti ottaen erityisen nopeita kiihtymään. Mutta kiire on joka paikkaan, kun sen pulkan saa eka vauhtiin.

Voin sanoa suoraan, että vaikka itsellä auto kiihtyy mukavasti ja mikäli olen ohittamassa +10km/h niin en nosta enää omaa nopeutta sen takia, että takana tuleva haluaa niin määrittää nopeuden takaluukkuun liimautumalla. Minä en sen takia ota sakkoja. Voin myös sanoa, että tuollaisia teiden ritareita en myöskään halua takaluukusta sisään idiotismin takia kuten vaikka Kehällä tapahtunut minkä mainitsin aiemmin.

Sitten on myös niitä ketkä vasemmalla kaistalla ei halua antaa tilaa kenellekkään. Heti, kun näkee, että joku haluaisi vaihtaa vilkulla vasemmalle kaistalle ohittaakseen myös oikealla olevan hitaamman ajoneuvon. Yllättäen vasemmalla kaistalla löytyy se kaasupoljin niistä alitehoisista romuista, jotta kukaan ei voisi tulla heidän eteen.

Olisi myös liikenteen sujuvuuden kannalta hyvä mikäli oikealta kaistalta haluaa vilkulla ilman hidastelua vasemmalle kaistalle niin se kaahari voisi sen tilan antaa ilman lisäkiihdyttelyä, kun se on mahdollista ilman blockaamista lisäämällä kaasua. Eikä sulkea tahallaan ”väliä” mihin olisi hyvin mahtunut. Tätä näkee valitettavan paljon liikenteessä.
Pistitpä pakettiin nyt aikalailla tuon suomalaisen itsekeskeisyydestä liikkeelle lähtevän liikennekulttuurin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.

Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
 
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.
Itse vaihdan näissä tilanteissa hetkeksi vasemmalle kaistalle jos sieltä ei ketään ole tulossa.
 
Näin märällä kelillä jaksaa joka kerta ärsyttää kuskit, jotka motarilla ohituksen jälkeen palaa omalle kaistalleen n. 5m ohitetun auton eteen ja kuorruttaa tuulilasin paskalla.

Miten se voi olla niin vaikeaa ottaa se ekstra parikymmentä metriä tilaa ja vasta sitten vaihtaa kaistaa takaisin, niin takana olevan tuulilasi ei muuraudu totaalisesti umpeen.
Olet ihan oikeassa, mutta kun metreistä puhe, niin mussutan, jos joku kiilaa 20metrin päähän, niin onhan sekin jo sikailua hyvällä kelilläkin (minimi kai olisi terve turvaväli ohje), saati sitten kurakelillä. Periaatteessa siinä ohitettavan pitäisi tuolloin hiljentää, tai kuten Zigh opettaa, niin vaihtaa ohituskaistalle "ohittaan".

Luulen että syynä sikailuun on että monella on vaikea arvoida peileistä etäisyyksiä ja ihan sen takia kiilailevat, auttaisiko jos vilauttaisi kiilaajalle kevyesti valoja. (90% ehkä, yksittäiset sitten hermostuu ja alkavat kikkaileen siinä edessä)

Kakskaistella tiellä (yksi suuntaansa), usein paluun joutuu tekemään aiemmin, vastaantulijoiden tai näkyvyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkähän on unohtunut se pään kääntäminen aina kun vaihdetaan kaistaa, kun tuntuu että nykyään luotetaan vaan siihen mitä peileistä näkyy :mad:
 
Itse ainakin kurakeleillä jätän varmaan semmoisen ~150m ennen paluuta oikealle. Jos takaa tulee joku todella kiireinen niin kyllähän se pyyhkii jo siinä vaiheessa oikealta ohi. Enkä tarkoita että matelen vasenta kaistaa perässäni 5+ autoa...
 
Olet ihan oikeassa, mutta kun metreistä puhe, niin mussutan, jos joku kiilaa 20metrin päähän, niin onhan sekin jo sikailua hyvällä kelilläkin (minimi kai olisi terve turvaväli ohje), saati sitten kurakelillä. Periaatteessa siinä ohitettavan pitäisi tuolloin hiljentää, tai kuten Zigh opettaa, niin vaihtaa ohituskaistalle "ohittaan".

Luulen että syynä sikailuun on että monella on vaikea arvoida peileistä etäisyyksiä ja ihan sen takia kiilailevat, auttaisiko jos vilauttaisi kiilaajalle kevyesti valoja. (90% ehkä, yksittäiset sitten hermostuu ja alkavat kikkaileen siinä edessä)

Kakskaistella tiellä (yksi suuntaansa), usein paluun joutuu tekemään aiemmin, vastaantulijoiden tai näkyvyyden takia.
20 metriä eli neljä autonmittaa lienee suurinpiirtein se, mitä autokoulussa opettiin jättämään väliä. Kun peruutuspeilistä näkyy, niin takaisin kaistalle. Hyvällä kelillä ihan normisettiä. Toki jos olette ainoat autot ladulla, niin enemmänkin voi jättää. Oleellisempaa kuitenkin on se nopeusero. 0,1 km/h erolla 20 metrin väli on vittuilua, koska se auto hengailee siinä edessä sitten perkeleen pitkään - Voisi jopa kysyä, että mitäs mulkku ohittelet tuollaisilla eroilla. Perus etanan ohittamiseen 20 metriä riittää hyvin, koska nopeuseron takia etäisyys kasvaa nopeasti riittäväksi.

Sadekelillä näin viime viikolla yhden sankarin, joka 1-tiellä vetäisi heti vasurille tultuaan ohitetuksi. Käytännössä sillä seurauksella, että sain sitten paskat laseilleni vaikka olinkin "kaukana". Idiootti seilas vasurilla ties kuinka pitkään. Fakta kuitenkin sadekelillä on, että paskaa lentää ja sitä varten on pyyhkimet ja pissapoika. Valojen vilkuttelu, kaistanvaihdot yms. synttärisetit ovat ihan turhaa pelleilyä. Jarrutus nyt minulle ensimmäiseksi tulisi mieleen tilanteessa, jossa näkökenttä katoaa :confused:
 
20 metriä eli neljä autonmittaa lienee suurinpiirtein se, mitä autokoulussa opettiin jättämään väliä. Kun peruutuspeilistä näkyy, niin takaisin kaistalle. Hyvällä kelillä ihan normisettiä.
Peilisääntöä on käytetty, ja jollain autolla voi olla laskennallisesti tuotaluokkaa missä näkyy, mutta et kai oikeasti ole sitä mieltä että tuo on oikeasti se mitä pitäisi tavoitella, nyt ollaan moottoritiellä missä tietä piisaa, eikä tilanteessa kaksikaistaisella missä vastaantulia ja muu näköeste tulossa. Jossa omaa mokaan joutuu paikkaileen moisella käytöksellä.

Jos nyt jotain tapoja on niin se kelin mukaisen turvavälin mitta ainakin.

Oleellisempaa kuitenkin on se nopeusero. 0,1 km/h erolla 20 metrin väli on vittuilua, koska se auto hengailee siinä edessä sitten perkeleen pitkään - Voisi jopa kysyä, että mitäs mulkku ohittelet tuollaisilla eroilla. Perus etanan ohittamiseen 20 metriä riittää hyvin, koska nopeuseron takia etäisyys kasvaa nopeasti riittäväksi.
Jos puhe henkilöautoista niin nopeus ero ei yleensä järinsuuri, jokin 10km/h ero ei mikään tavaton 20km/h erokaan ei sitä pelasta, kuran pyyhkimisen lisäksi, kuten sanoit se ohitettava joutuu himmaan.

Edit:
20m olikin jokin erityistilanne, joo, jos yllättävä tilanne missä pitää etsiä vapataa tilaa, niin toki kaikki tehdään että pahempi vältetään.

En kyllä tajua miten tuon kommenttin olisi voinut ymmärtää erityistilanteeksi , "normisettiä", "riittää hyvin" jne. , toki jos kommentoidaan jotain 30km/h taajama ohittelua..
 
Viimeksi muokattu:
Peilisääntöä on käytetty, ja jollain autolla voi olla laskennallisesti tuotaluokkaa missä näkyy, mutta et kai oikeasti ole sitä mieltä että tuo on oikeasti se mitä pitäisi tavoitella, nyt ollaan moottoritiellä missä tietä piisaa, eikä tilanteessa kaksikaistaisella missä vastaantulia ja muu näköeste tulossa. Jossa omaa mokaan joutuu paikkaileen moisella käytöksellä.

Jos nyt jotain tapoja on niin se kelin mukaisen turvavälin mitta ainakin.


Jos puhe henkilöautoista niin nopeus ero ei yleensä järinsuuri, jokin 10km/h ero ei mikään tavaton 20km/h erokaan ei sitä pelasta, kuran pyyhkimisen lisäksi, kuten sanoit se ohitettava joutuu himmaan.
Joko oot lakannut hakkaamasta autoasi? En minä sanonut mitään, että tuo on tavoite. Lopetit vaan lukemisen kesken. Normaali ohitus maantiellä ei muutu töykeäksi kiilaamiseksi sillä, että siihen lisätään yksi kaista lisää :D Edelleenkään se turvaväli ei ole mikään aina ja iänkaikkisesti säilytettävä juttu, erityistilanteissa etäisyydet voivat hetkellisesti poiketa turvavälistä.
 
Niin, maantiellä kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa. Ei rinnakkaiskaistoilla.
Hienosti lainattu puolesta välistä viestiä :tup: En tiedä mitä itse keksimääsi sääntöä yrität nyt tuputtaa, mutta kyllä se peilisääntö sen minimin kertoo myös motarilla. Eikä ole mitään vittuilua, kiilausta tms. sitä käyttää, jos liikennetilanne niin vaatii ja keli ei edellytä muuta.
 
Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.

Toisaalta mitä tällä ennakoinnilla nyt sitten saavutettiin. Lopputulos oli sama ja rekan perässä ajelitte kuitenkin...
 
Jätin moottorijarrulla alamäessä väliä edellä ajaneeseen säiliöautoon, niin takana seurannut auto alkoi roolipelaamaan peräkärryä. Kuitenkin seuraavan ylämäen laella rekka saatiin kiinni ja hyytyneen rekan mateluvauhti vältettiin. Eipä se suuria tunteita herättänyt, mutta ennakoivan ajon soisi yleistyvän. Toki tilanne olisi myös eri, jos ohittaminen olisi ollut mahdollista - mutta kyseessä oli vilkkaasti liikennöity kaksikaistainen tie.

... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
 
Edit:
20m olikin jokin erityistilanne, joo, jos yllättävä tilanne missä pitää etsiä vapataa tilaa, niin toki kaikki tehdään että pahempi vältetään.

En kyllä tajua miten tuon kommenttin olisi voinut ymmärtää erityistilanteeksi , "normisettiä", "riittää hyvin" jne. , toki jos kommentoidaan jotain 30km/h taajama ohittelua..
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.
 
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään. Ihan ilman, että kukaan kiilaa tai vittuilee. Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään. Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään. Gizen kertoma tilanne on malliesimerkki, missä voi oikeasti kolahtaa kunnolla. Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.

Missä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?

Noh, ehkä 150m oli vähän liikaa (jos takana tulee joku todella kiireinen puskurissa), kun tuota nyt sekunneissa aloin laskea, mutta kuitenkin...
 
Missä kohtaa viestiäni oltiin vilkkaalla tiellä, jos kaksi kaistaa suuntaansa ja näköpiirissä tasan sen kolme autoa? Toisekseen, missä siinä kolahtaa, jos sanotaan että olet saanut vaikkapa 70m etäisyyttä kun sinusta lähdetään oikealta ohitse?

Noh, ehkä 150m oli vähän liikaa (jos takana tulee joku todella kiireinen puskurissa), kun tuota nyt sekunneissa aloin laskea, mutta kuitenkin...
En mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efekti :grumpy:
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
En rupea professoriksi auton ratissa, kun muiden toiminnasta ei kuitenkaan tiedä etukäteen.
 
En mä sun tapausta nimenomaisesti ja vain ainoastaan tarkoittanut. Yleisemmin tilanteita, joissa osapuolena on vasurilla syystä x köröttävä kaveri ja perässä "kaahari", jonka mielestä tilanne kestää ja kestää ja kestää. Valveutunut edellä ajava toki katsoo ennen kuin vaihtaa takaisin oikealle, mutta valitettavan monesti "aidolta" vasuritukolta puuttuu muutama heppa muualtakin kuin moottorista. Muutaman renkaanleveyden ne yleensä pääsee oikealle ennen kuin saavat paskahalvauksen, että siellä olikin joku. Vähän vastaava efekti, kun oikean kaistan kokovartalokyrpä kiihdyttää ohittaessa siinä rinnalla. Helposti toki sen havaitsee, kun ohitettua ei näy sivupeilistä eikä peruutuspeilistä. Mutta se hetkellinen "mitä vattua" efekti :grumpy:

Hah, olenpa itsekin todistanut erään tapauksen ajavan vasenta kaistaa Tre Lahdesjärveltä motarin loppuun saakka Jyväskylän suuntaan :D

... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Rankka oletus muuten eri ajoneuvojen moottorijarrutuksesta, oli pakko todeta näin mäen päällä asustaen ja useammalla autolla ajellen ;)
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Jos vaan se takanaoleva pitäisi semmosta etäisyyttä ettei tarvitse seisoa jarrulla alamäessä, automaatissa ei mulla ole moottorijarrua ollenkaan kumma homma kun ei joudu jarruttelemaan alamäissä.
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa. Tietysti aluksi ajaudutaan hieman lähemmäs, mutta se korjataan yksinkertaisesti pitämällä kaasua ylhäällä tarpeen tullen vielä edellä ajavan nopeuden tasoituttua. Alempi nopeus tietysti myös auttaa siinä, että väliaika pysyy sopivana, vaikka välimatka kutistuukin.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että jos vaihtoehtoina on jarruttaminen tai peräkärrysimulaattori, ei tosiasiassa ole kuin yksi vaihtoehto.
 
Ite kyllä joudun. Yleensä vakkari jarruttaa niin että karkaa max. 5 km/h ylinopeuden puolelle.

En tiedä mikä aski sulla on, mulla ihan tavallinen mehulinko ja saa kyllä seistä jarrulla mäessä jos ei sakkoja halua.
Mehulinko juu ja vakkarilla pysyy vauhti käpälässä. Ikinä ole alamäessä joutunut jarrulla seisomaan jos ajoissa hellää kaasua ylhäällä. Hieman toki saattaa kiihtyä, muttei liikaa.

Kaupungissa ym. missä pienemmät välit ja isommat mäet voi joutua joskus jarruttelemaan jonkun perässä.
 
Ei se 20 metriä ole mikään erityistilanne vaan normaalia liikennekäyttäytymistä. Jos on enemmän tilaa ja aikaa, niiin hyvä jättää sitä, mutta jos ei, niin tuolla mennään.
20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.

Pari "poikkeustilannetta" tulee mieleen.

-Hälytysajolle tilaa
-Oikealla menee ylitiukka jono ja pitäs päästä lähestyvälle erkanemiskaistalle
-Ohitettava alkaa kikkailee minkä johdosta ei meinaa millään päästä kunnolla ohi.
-kaista päättyy

Toki vähän sellaisia huonoista vähemmän huonnon valintoja.

Jos ja kun tuollainen ajotapa on ok maantiellä, niin mikä tekee siitä kelpaamattoman turvallisemmalle nelikaistaiselle? Ei taatusti mikään.
Pienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.

Vilkkailla teillä tuollainen ylivarovainen/ylikohtelias ajotapa ei aiheuta kuin turhia vaaratilanteita, kun takana alkaa porukalla keittämään.
Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.

Jos takana alkaa keittään, niin viittaa kyllä johonkin muuhun ongelmaan.

Tuollaisen 150 metrin kelaaminen kun vie kuitenkin sen 30-60 sekunttia normaalitilanteessa, niin saattaapi tosiaan muodostua kuva vasemmalle kaistalle unohtuneesta ja sit takaa mennään eikä meinata. Ei toki saisi, mutta helposti näin käy ja tämä pitää ottaa omissa ratkaisuissa huomioon. Mun silmissä jäykkä pelisilmätön "oikea" ajotapa on ihan yhtä typerää kuin se takana tapahtuva kohellus. Vaarallista molemmat.

20 metriä, 150 metriä ? Motarivauhdeista puhe.

Joku voi alkaa miettimään 150 metrin kohdalla että unohtuko tuo, mutta mitä haittaa.


Puhuit pelisilmästä, jos takanatuleva vaihtaa ennen aikojaan oikealle, niin yksipeliliike on tehdä itse saman aikaisesti, siinä on kyllä vaaransa, mutta ehkä vältetään jumi tilanne. (jos ei seuraava ohitettava tulossa)
 
Kyllä maantiellä ajellessa on takanatulija aivan liian lähellä, jos joutuu koskemaan jarruun edellä ajavan moottorijarrutellessa.
Tässä kai edelläajava ennakoi tavalla mihin takanatulia ei osannut varautua.

Jos edellä oleva alkaa hiljentää ilman jarruvalojen vilatusta syystä jota takanatulia ei tunnista, niin akkiä se vara käytetään ja joudutaan turvautuun jarruun.


"Moottorijarrutuksessa" on isoja eroja autojen välillä, joissain lähinnä vastaa vapaalla menoa, joissan niin voimakas että automatiikka näyttää jarruvaloja, Tässä kai edellä oleva oli "löysä" jonka takia juurkin oli aloittanut hiljentämisen hyvissä ajoin.
 
20 metriä on kyllä sikailua, motarilla yleensä on tilaa ja jos siellä oikealla ei ole isompaa tilaa, niin jatketaan eteenpäin seuraavan ohi.
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen :vihellys: Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".
Pienempi nopeus, ja jos ei taajama nopeudet, niin ei kai se kaksikaistaisella nyt erityisen ok ole, vaan kyse siitä että jos näkyvyys loppuu tai jopa vastaantulia, niin vähemmän huono ratkaisu , noin pitkällä olessa taaksekkaan enään hankala palata.
No nyt kyllä menee ihan satuiluksi. Kapeampi tie, vastaantulijoita, huono näkyvyys - hyväksyttävää. 2 kaistaa samaan suuntaan, leveät pientareet, hyvä näkyvyys - ei ok. Ei tuota nyt usko kukaan :D

Ihan oikeasti, mitä varaa on pitää asialliset turvaväli, vs että koukkii toisen nokaneteen + kurat niskaa.

Jos takana alkaa keittään, niin viittaa kyllä johonkin muuhun ongelmaan.
No sä kyllä väitit alkujaan hyvällä kelillä 20 metriä kiilaamiseksi ja vittuiluksi, että koita nyt päättää mikä se sun ongelma on. Ja koita nyt ymmärtää sekin, että jos siellä takana keittää, niin se on hyvin pian mitä enemmissä määrin myös sinun ongelmasi. Ja moinen ongelma nyt on vaan ihan helvetin typerää ottaa niskoilleen, oli "syylllinen" sitten kuka tahansa.

Puhuit pelisilmästä, jos takanatuleva vaihtaa ennen aikojaan oikealle, niin yksipeliliike on tehdä itse saman aikaisesti, siinä on kyllä vaaransa, mutta ehkä vältetään jumi tilanne. (jos ei seuraava ohitettava tulossa)
Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaan :facepalm: Vähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.
 
... ja kun se takanatuleva auto alkoi moottorijarruttamaan vähän sen jälkeen kuin sinä itse aloit, niin sen matka sinuun olisi pienentynyt silti, vaikkei se ei olisi painanut yhtään kaasua.

Siinä vaiheessa kun molemmat moottorijarruttaa, se väli ei ainakaan pitene.

Jotta takanatuleva saa pidettyä kunnollisen turvavälin välin, sen pitää tässä tilanteessa painaa jarrua (joka on sille energianhukkaa). Eli jos teit jatkuvaa moottorijarrutusta, sinä käytännössä pakotit takana tulevan auton valintaan jossa se joko hukkaa energiaansa jarruun, TAI tulee luuhaamaan sitä peräkonttia tai molempia.

Tämän takia olisi kohteliasta siltä etummaiselta autolta ensinnäkin aloittaa se moottorijarrutus sillä, että vilkauttaa jarruvaloa, että takanatuleva tajuaa heti, että nyt hidastetaan, ja sitten pitää siinä moottorijarrutuksessa pieniä taukoja, ja välillä painella kevyesti sitä kaasua, jotta se takanatulevakin voi moottorijarruttaa eikä joudu painamaan jarrua.

Eli, itsekin todennäköisesti syyllistyit ei-ennakoivaan ajoon sillä että pyrit ennakoimaan "liikaa".


Maantiepyöräilypiireissä letkassa ajaessa on tämän takia selvä sääntö: Etummaisena polkeva polkee AINA vähintään kevyesti vaikka olisi kuinka alamäkeä, jotta takanaolijoiden ei tarvi jarrutella, vaan heille riittää vauhdin säätelyyn se, kuinka kovaa poljetaan.
Jos suurimmalla pykälällä moottorijarruttelu hävittää turvavälin olemattomiin, se ei alunperinkään ollut riittävä.

Letkapyöräily on oma lajinsa, liikenteessä ei yhteisymmärryksessä minimoida ilmanvastusta ajaen rengas renkaassa.
 
20 metriä on kyllä sikailua...
No sit on aika monta sikaa liikenteessä ympäri Suomen :vihellys: Toki saahan silläkin mukavasti raget tiellä päälle, kun määrittelee itselleen normaalia kanssakulkijaa isomman "reviirin".

- ns valtatienopeuksilla hyvänkelin turvaväli minimisuositus 4 sekunttia, satasen nopeudella tekee yli satametriä
- Ohituksessa myös huolehdittava riittävistä turvavälistä
- Kaistanvaihto lisää riskiä, joten se ei ole ainakaan syy tinkiä turvavälistä


Vanhemmille ihmisille on aikanaan opetettu hyvänkelin turvaväli miniminä 2s, sekin on satasen nopeudella yli 50 metriä.

Etäisyyden arviointi on vaikeaa, ja monelle taustapeili ohje on tuttu, en silti tiedä autokoulun opettajaa joka sillä tarkoittaisi hyvällä kelillä 20 metriä, saati motarilla.

Jos siihen 20m päähän koukkaa, joutuu ohitettava hiljentään, joillain sen voi tehdä automatiikka enemmän tai vähemmän voimakkaasti, osa hiljentele , ehkä tuon takia kytkee avustimet pois.

Turvaväli edut on selvät, mutta mitä haittaa niistä on.

Jos tien välityskyky halutaan lisätä turvavälejä lyhentämällä, niin se tapahtuu nopeuksia pudottamalla.

Täytyy kyllä sanoa, että tämä sun peliliike on kyllä sitten niin perssilmästä kuin olla ja taitaa. Alkaa nyt vielä tuollaisessa tilanteessa blokkailemaan :facepalm: Vähän tehokkaampi auto takana, niin se on sun takakontissa 30-50 km/h nopeuserolla ennen kuin huomaatkaan. Korkeintaan vilkku oikealle kannattaa laittaa päälle ja katsoa mitä se takaa lähtenyt tekee. Mieluiten vaan antaa sen mennä ja vaihtaa kaistaa sen jälkeen.

Liikenteessä voi olla jotain aineissa olevia erityistapauksia, mutta.

Jos ei nyt mitää muuta erityistä, niin.

Ajat edellä, huomaat perässä tulevan aikeet vaihtaa oikealle kaistalle (vilkku), ilmaiset omat samat aikeet, takana tuleva havaitsee ne ja jos hänelle enemmän menohaluja, niin hän jatkaa suoraan (ei vaihda kaistaa), jos ei halua ohittaa niin suorittaa sen kaistan vaihdon.

Tuolla yritetään välttää se tilanne että takanatullut hivuttautuu eteenpäin estäen edelläolevan paluun oikealle, eli vähän sellainen kahdesta huonosta vähemmän huono. Eikä tuossa sikaile takanatulijalle, koska sen turvavälin on valinnut takanatulia.


Se että perässä tuleva olisi takakontissa tuon jälkeen, vaatii perässä tulevalta todellista tahallisuutta, tai sitten esim pähteistä kunnolla sekaisin, toki voi se ohitettavakin olla samaa jengiä, ennemminkin esimerkki että kannattaa pitää turvavälit ja maltti.


Jos viittaa johonkin munuais kuskiin, joka ilmestynyt konttiin ja vilkutta vaihtaa oikealle, niin antaa mennä, ei siinä edelläoleva voi tehdää mitään turvallisia kaistanvaihtoja.
 
Motarilla jos joku tullut vasemmalta suoraan eteen niin olen itse vaihtanut vasemmalle kunnes saa väliä ainakin sen 20-30m.
Napsuu nuo tuulilasit halki noista kivistä niin helposti että jos joku siihen 10 metrin päähän eteen tunkee niin sellainen rapina alkaa lasissa että aina kylmää..
Motarilla ei viitsi tuon takia jarrulla alkamaan seisoa, tarkka saa tosin olla ettei tuuttaa kenenkään kylkeen kun manooveria suorittaa.
On kyllä kyrpä temppu aina tuo eteen leikkaaminen.
 
Lisävalot päälle leikkaajien kanssa niin häviävät aika nopeaan siitä edestä. Harvoinpa noita edes on.

Enemmän vituttaa sankarit jotka ei yöllä ymmärrä että voisi ajaa vaikka puoli kilsaa sielä vasemmalla ohituksen jälkeen kun ei ole ketään takana kuitenkaan.
 
@sf78 "-- ohitettavasta ohi ja heti oikealle."

Eeeiii vitussa näin. Vasta kun taustapeilistä näkyy ohitettavasta molemmat etuvalot, sitten oikealle. Turha heittää kiviä, suolaa ja nastoja toisen tuulilasiin, tietä riittää eteenpäin niin ettei se kesken lopu.

Tietysti oletan, että kun olet siinä ohittamassa, niin se SUN vauhti on jo riittävä rivakka hitaamman ohitukseen ja jos näyttää perästä tulevan vielä joku vauhdilla siihen roikkumaan, niin ohituksen jälkeen vedetään oikealle eikä jäädä sahaamaan vasenta kaistaa tarpeettoman pitkään. Eikä tietenkään sen ohitetun keulan eteen sohlaamaan.

Joku mainitsi liikennevirrassa ajamisesta, mutta kun se valitettavasti on niin, että hyvällä kesäkelilläkin valtaosa meneee siinä 110-115 haarukassa, niin eipä siinäkään oikein mieltä ole kun "normaali" vauhti olisi jossain 125 pinnassa +/- omantunnon pelivara. Silti sieltä joku tulee sen 140 susta ohi ja ei pitäisi tämänkään ketään häiritä jos vain tilaa on niin nopea käynti oikealla ja jatkaa taas sitä omaa suoritusta ohitellen hitaampia niin matka etenee.

En kyllä letkassa ajamistakaan ymmärrä, eihän kukaan lähde motarille seuraa etsimään tai maisemia katselemaan, vaan tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B ja motari on meidän olosuhteissa käytännössä ainoa väylä jossa tämä onnistuu edes jotenkin siedettävästi (poislukien lentäminen, mutta ei mennä siihen).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 148
Viestejä
4 653 724
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom