Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eikös se kesällä 100-->80 laske jos en ihan vituiksi muistele. Pari muuta kameraa siellä keskellä ei mitään kyllä on, joissa ei laske.
Rekkari ylös ja ilmoitus eteenpäin.Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Ei laske, vain Puolangan risteyksessä on kiinteä 80 ja kamerat.
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.
Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.
Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.
Kovin ovat olleet nuoria ja isomunaisia ne mummot joita olen nähnyt törttöilevän![]()
Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.Tässä taas hyvä esimerkki miksi pitäisi vaan ajaa sitä samaa nopeutta, kyllä se rampilta tuleva johonkin rakoon pääsee (ellei sitten joku järkyttävä rekka ole)
Toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta taas toimimalla noin olet osa ongelmaa etkä ratkaisua.Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Itse taasen alkanut toimimaan päinvastoin. Aiemmin annoin aina tilaa liittyjälle, nykyään posotan omaa kaistaani enkä väistä mihinkään.
Itsesuojeluvaisto on sen verran vahva tässä iässä, että 120 vauhdissa en ala tinkaamaan vaan väistän jos on pakko. ;-)
Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?
Asenne on täälläkin nykyään ikävän usein sellainen "paskaako sitä muista välittämään", joten en liiemmin ihmettele vilkun käyttämättömyyttä. Olen huomannut, että se on vähentynyt vuosien varrelta koko ajan enemmän myös raskaan liikenteen osalta. Kiva silti kuitenkin aina satunnaisesti törmätä siihen itse joko antavana tai ottavana osapuolena.Tähän on itsekin törmännyt, ettei enää tunnisteta ohituspaikan merkkiä ja toisaalta ei tajuta sitä antaa erityisesti (vuokra)karavaanarien osalta. Muutama raskaan yhdistelmän kuski on viime aikoina hoksannut vilkkua vilauttaa ohituspaikan tullen ja ohituksen jälkeen olen kiittänyt vilkun väläytyksellä vasemmalle, jonka jälkeen on tullut kuitti pitkien väläytyksellä. Näistä tulee aina hyvä fiilis.
Pariin kertaan olen kysynyt nuoremmilta kortillisilta, että tietävätkö he mitä vilkun väläytys oikealle tarkoittaa ja koskaan ei ole aiheesta mitään tietoa ollut. Liekö tätä enää edes autokoulussa opetetaan, sinällänsä hyvä käytäntö jo liikenteen sosiaalisuuden puolelta.
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.
Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?
Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.
Onhan niillä muttei se paljoa paina.Vissiin oli vaihtamassa siksi että antaa tietä noille rampista tuleville? Eikös niillä ole kolmio tuossa?![]()
Oman hengenkin uhalla?Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.
Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.
No eiköhän se ole itsestäänselvyys että tietä antaessa ei kiilata ketään muuta tai tutustuta kenenkään kylkeen maverickin videon tapaan.Tuollainen on aivan helvetin tyhmää.
Vaarannat liikennettä, estät sujuvan liikenteen ruuhkassa ja ruokit huonoa liikennekulttuuria josta on vuosia yritetty päästä eroon lainsäätäjiä ja poliisia myöten.
Muutenkin jos ikä alkaa haitata autolla ajamista, ratkaisu ei saisi olla se että laitat muut hyväksymään rajoitteesi. Myös ikämies voi kehittyä autoilijana.
e: js ylläoleva on näille tien antajille. Totta kai ohitetaan hitaammat jo ennakoiden ja mahdollinen kolari estetään aina.
Ymmräsinkö oikein, näit / erotit laserosoittimen ja sen että sillä osoitteli vastaantulijoita ?Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
En hänen tavoista tiedä.Taidat itsekin olla näitä, jotka ihan varmuuden vuoksi köröttelee aina sen vähintää -10 nopeusrajoitukseen?
Riippuu autosta, hyvällä , tarkalla vakkarilla varustetulla autolla voi ajaa aika lähellä suurintasallittua.Jos hyvällä kelillä ei pysty ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta, niin kannatta varmaan palauttaa se kortti, niin et ole tien tukkona.
Omat pitkät käyttöön näissä tilanteissa. Vastustajankin valot häikäisee vähemmän, kun omat valot tuo valoa tielle.Tulipahan todella ärsyttävä lisävalopelle vastaan. Valot eivät valaisseet tietä lainkaan - olivatko kenties jossain standby-tilassa - mutta häikäisivät sitäkin enemmän. Arviolta 100 helvetin kirkasta sinistä valopistettä sojotti suoraan silmiä kohti. Silmiä särki vielä minuutin verran kohtaamisen jälkeen.
Eihän kukaan niin sanonut. Toki on syytä väistää välttääkseen kolarin, mutta ei kannata alkaa antamaan tietä rampilta tulijoille yhtään ennen kuin on pakko, kun sellainen käytös vain lisää ongelmaa jatkossa. Haluan kyllä olla kohtelias ja avata oven naapurille jne, mutta tuossa mielessä kohteliaisuudella tekee vain karhunpalveluksen itselle ja muille.Oman hengenkin uhalla?
Sori vaan mutta niinpaljoa ei liikenneturvallisuus kiinnosta ettenkö vaihtaisi kaistaa jos näkee että toiselta ei oikein se liittyminen onnaa.
En hänen tavoista tiedä.
Mutta jos on tarkoitus ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin -10 -0km/h kuullostaa ihan terveeltä.
Riippuu autosta, hyvällä , tarkalla vakkarilla varustetulla autolla voi ajaa aika lähellä suurintasallittua.
Moinen varuste ei ole pakollinen, eikä edes kaikissa uusissa ole sellaista. Ja edelleen se auton mittari ei ole tarkka, ja sen lukutarkkuus ei ole erityisen tarkka. Jos kuljettaja ajaa keskimäärin kuviteltua ajaa rajoitusten mukaan, ehkä kuviteltua todellista 75km/h, niin en nyt ihmettelisi jos vaihteluväli on 70-80km/h.
En olisi huolissani siitä että jotkut kuljettaja osaavat ajaa rajoitustenmukaan ja myös ajavat.
En nyt ole huolissani niistäkään joille tilanne nopeus on joskus hilitysti yli rajoitusten ja ottavat siitä vastuun.
Suomalaisen on ilmeisen vaikea hyväksyä sitä, että joku haluaa ohittaa hänet – siis ajaa kenties yli sallitun nopeuden.
Tämähän näkyy ohituskaistallisilla teillä: jonoa kerännyt kiihdyttää lähes takuuvarmasti nopeutta, kun ohituskaista alkaa.
Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:
Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.
Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.
Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:
Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.
Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.
Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Sitä en vain voi vieläkään ymmärtää, että miksi ihmiset liittyvät moottoritielle/Kehä-tielle niin hiljaisilla vauhdeilla. Liittyminen on kuitenkin paljon helpompaa ja turvallisempaa jos oma vauhti vastaa muun liikennevirran vauhtia.
EI, mutta vain murto-osa autoilijoista on tietotekniikka foorumilla, enkä usko että kaikilla foorumilla olijoilla on se mittarin tarkkuus tarkistettu tarvirenkaiden vaihdon jälkeen, tai että se on tarkasti muistissa.Ollaan kuitenkin tietotekniikka foorumilla, niin en uskoisi mittarivirheen selvittämisen olevan mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Linkin jutussa ei sitä tutkimusta ollut ihan kauhean hyvin avattu, mutta ensinnäkin siinä puhuttiin liianhitaasta-ajamisesta, se nyt taitaa tarkoittaa jotain muuta kuin tässä keskusteltu rajoitusten mukaan ajamista.Kuten tuossa linkitin, niin tarkoituksella reilusti alle nopeusrajoituksen ajavat aiheuttavat tutkitusti onnettomuuksia, myös niitä kuolemaan johtavia.
EI, mutta vain murto-osa autoilijoista on tietotekniikka foorumilla, enkä usko että kaikilla foorumilla olijoilla on se mittarin tarkkuus tarkistettu tarvirenkaiden vaihdon jälkeen, tai että se on tarkasti muistissa.
Ja jos sen tarkkuuden tietää, ja jos rajoituksissa meinaa säntillisesti pysyä, niin jokin 75km/h keskinopeus 80km/h alueella on jo varsin hyvä suoritus.
Hyvällä vakkarilla ja GPSllä ja tarkkuudella voi päästä hitusen parempaan, meneekö jo vähän stressaavan puolelle.
Linkin jutussa ei sitä tutkimusta ollut ihan kauhean hyvin avattu, mutta ensinnäkin siinä puhuttiin liianhitaasta-ajamisesta, se nyt taitaa tarkoittaa jotain muuta kuin tässä keskusteltu rajoitusten mukaan ajamista.
Toisekseen linkin mukaan jäi kyllä sellainen käsitys että onnettomuuden aiheuttaneet ajoivat liian lähellä (turvaväli), hermoilivat , vaarallisia ohituksia (ehkä jopa ylinopeus ?).
Jutun mukaan kaksi liikennekuolemaa liitetty liianhitaastiajamiseen juttua edeltävänä vuonna . Se ei selvinnyt oliko se todellinen syy hidas vauhti vai vauhtiin nähden liianpieni turvaväli, vaarallinen ohitus, vai yleinen liikenne raivo.
Ilman tilastofaktaa, niin mutuilen että Britaniassa tapahtuu vuositasolla selkeästi alle 2000 kuolemaan johtavaa liikenne onnettomuutta, ja jos se tavoite on nolla, niin yksikin on liikaa.
Ne tolpat pelottavat, saa vielä sakot ja joutuu palsternakan twitteriin .Miksei sitä nopeutta voi pyrkiä pitämään siinä 80km/h? Siitä jos se heittää pari kilometriä suuntaansa, niin ei tule sakkoja ja liikenne sujuu paremmin. Vältetään myös jonojen syntymistä ja vähenee ohittamisen tarve. Tuolla kun näkee näitä, jotka ajaa aina sen -10 rajoitukseen. Keskinopeus näillä on alle 70km/h (80 alueella), kun jokaisen tolpan kohdalle jarrutellaan vaikka nopeus ennen tolppaa olisikin 70 tai alle.
Näin se tuntuu olevan.Ne tolpat pelottavat, saa vielä sakot ja joutuu palsternakan twitteriin .
Tolppien pelko on ihan normaalia, kun kaikki tietävät että autojen mittarit heittävät ja tolppien rangaistukset vaihtelevat. Lisäksi kun ei vallitsevaa rajoitusta ole useinkaan mainittu siinä tolpan lähistöllä, niin on järkevämpää ajaa reilusti alle oletetun rajoituksen, kuin vetää riskirajalla.Näin se tuntuu olevan.
Kummastelen todella tätä tolppien pelkoa. Voit ajaa tolppaan 5 km/h yli sallitun, eikä sakkoja tule. Hyvin harvoin edes välähtää tuolla ylityksellä.
Kuluvan vuoden aikana sain liikkuvan kamera-auton välähtämään noin 7 km/h ylityksellä (rajoitus 70 km/h). Tielle liittymisen jälkeen nopeutta oli noin 80 km/h. Laskettelin kevyellä moottorijarrulla eteenpäin.
Huomasin kyllä kamera-auton ennen välähdystä, mutta en alkanut jarruttelemaan, vaan luotin moottorijarrun riittävyyteen. Ihan vain yleisen liikenteen sujuvuuden vuoksi.
Takanani tuleva auto jarrutti kunnolla minun välähdyksen jälkeen, ja sinnehän jäi reilulla alinopeudella johtamaan synnyttämäänsä possujunaa.
Niin ja tästä väläytyksestä ei ole tullut edes huomautusta..
Jos päättäjät ymmärtäisivät edes tuon että laitattavat rajoituksen siihen tolpan yhteyteen, niin suurin osa nopeuksien pumppaamisesta loppuisi, mutta kun sillä olisi suora negatiivinen vaikutus myös kerättäviin sakkotuloihin, niin ei näin voi tehdä.
Minä en halua lähteä opettamaan muita kuskeja yksitellen läheltä piti tilanteiden ja lievien sivuosumien muodossa + toki tapaukset missä tielle liittyjä suuttuu ja rupeaa pöllöilemään. Jonkun aikaa pyrin yksinkertaisesti ajamaan tasaista vauhtia ja tielle liittyjät joutuivat reagoimaan, mutta loppupeleissä tuossa toiminnassa ei ollut mitään järkeä. Teen kaistanvaihdon kun se on turvallista ja oma vauhtini on sen verran suurta ettei kukaan joudu jarruttamaan vuokseni.Jos tässä oletetaan että pääväylällä ajetaan riittävin turvavälein, niin ole noiden muiden kanssa samaa mieltä, ei lähdetä muutenvain vaihtamaan kaistaa. Jos se turvaväli on jostain syystä jäänyt niukaksi, niin pakkohan siinä on omaa mokaa paikata ja vaihtaa kaistaa.
Ainut tällainen ramppi minkä tiedän löytyy Kehä-I:ltä III-tielle etelään päin, koska Kehä-I:lle liittyvät käyttävät samaa ramppia. Noin muuten ei ole mitään näkyvää syytä äärimmäisen hitaalle ramppi-ajolle. No mikäs siinä jos haluavat tehdä omasta ajostaan mahdollisimman vaikeaa.Joillain rampeilla on tiukkoja mutkia jotka häiritisee vauhdin ottamista, ja näkyvyys huono, ja jotta saa edelläajavaan riittävästi väliä, pitää jopa hidastella.
Osalle ei vieläkään ilmeisesti ole selvä mitä siellä kiihdytyskaistalla pitäisi tehdä. Tuossa kun kotiin olin tulossa sattui eteen auto, jossa kuljettaja oli päättänyt liittyä sitten 50 km/h nopeudella kun rajoitus on 80km/h. Onneksi oli hiljaista, niin vetäsin vaan suoraan vasemmalle kaistalle. Ramppi oli suora, alamäkeen ja vielä sula. Ei voi ymmärtää mikä siinä on niin vaikeata painaa sitä oikealla olevaa poljinta. Kai osa luulee, että se on turvallista kun ajaa vaan hiljaa? Jos olisi enemmän liikennettä, niin saa kyllä hyviä tilanteita aikaa tuollaisilla nopeuksilla liittyessä.
Eipä todellakaan.Osalle ei vieläkään ilmeisesti ole selvä mitä siellä kiihdytyskaistalla pitäisi tehdä.
Eipä todellakaan.
Moottoripyörällä ajellessa huomaa että miltei aina siinä kiihdytyskaistalla auton kuljettaja näprää kännykkäänsä.
Meinaatko näitä missä on ansaksi laitettu rajoitus vaihtumaan 100km/h -> 80km/h 20 metriä ennen kameraa? Joo, noita kyllä näkee. Yleensä vielä alamäessä ja ohituskaistan jälkeen, että varmasti on vauhtia liikaa ja ei moottorijarrulla kerkeä hidastamaan.Kaikilla tutuilla pätkillä noin on tehtykin viimeisen parin vuoden aikana. Kohdat missä ennen oli pelkkä kameratolppa niin nyt löytyy 2-3kpl uusia nopeusrajoitusmerkkejä ennen tolppaa. Muistaakseni tästä oli ihan päätös tehty että tolppien lähelle laitetaan ne merkit.

Meinaatko näitä missä on ansaksi laitettu rajoitus vaihtumaan 100km/h -> 80km/h 20 metriä ennen kameraa? Joo, noita kyllä näkee. Yleensä vielä alamäessä ja ohituskaistan jälkeen, että varmasti on vauhtia liikaa ja ei moottorijarrulla kerkeä hidastamaan.
Parempi olisi kuitenkin, että se nopeusrajoitus vaihtuisi jo hyvissä ajoin ennen kameraa ja sitten vielä lisäksi itse siinä kamerassa se rajoitus toistettuna. Noin olisi kaikkein selkeintä.
Kyllähän poliisi ja poliitikot aina väittää, että turvallisuuden takia näitä laitetaan, mutta jostain syystä ne kamerat aina "vahingossa" päätyy paikkoihin missä ne vaikuttaa ansoilta ja "vahingossa" myös uusien kameroiden muotoilu ja väri on paremmin maastoutuva![]()
Jos haluat että nopesurajoituksia (korkein sallittu) pitäisi nostaa niin se on sitten eri juttu.Miksei sitä nopeutta voi pyrkiä pitämään siinä 80km/h? Siitä jos se heittää pari kilometriä suuntaansa, niin ei tule sakkoja ja liikenne sujuu paremmin.
Kyllä tuollaisia on, ei kai kovin yleisiä, ja jos ovat vielä heitä jotka hiljentävät tolpan kohdalla, niin viittaa vähän siihen että ajavat mielestään sakotusrajalla, tuo mieleen mittari/lukuepätarkkuuteen. Yksittäisissa tapauksissa voi toki olla epätietoisuus rajoituksesta. ja lieuta muita.Tuolla kun näkee näitä, jotka ajaa aina sen -10 rajoitukseen. Keskinopeus näillä on alle 70km/h (80 alueella), kun jokaisen tolpan kohdalle jarrutellaan vaikka nopeus ennen tolppaa olisikin 70 tai alle.
En ole pitänyt kirjaa sijainneista, mutta kyllä noita ramppeja on missä vaikea sitä vauhtia on ajoissa ottaa. Esim tiukkoja kaarteita.Ainut tällainen ramppi minkä tiedän löytyy Kehä-I:ltä III-tielle etelään päin, koska Kehä-I:lle liittyvät käyttävät samaa ramppia. Noin muuten ei ole mitään näkyvää syytä äärimmäisen hitaalle ramppi-ajolle. No mikäs siinä jos haluavat tehdä omasta ajostaan mahdollisimman vaikeaa.
Tarkoitus kai ihan päinvastainen.No mikäs siinä jos haluavat tehdä omasta ajostaan mahdollisimman vaikeaa.
En mitenkään henkilökohtaisesti, samaan miinaan varmaan menisin.Itellä kävi niin joskus että rajoitus vaihtui luotisuoralla ja kuivalla tiellä liittymän jälkeen 60 -> 100 ja kiihdytin sitten 40m ennen kylttiä ja siinä olikin sitten laitettu tutka tähän johon kiva 34km/h ylitys. No sakkoa hakiessa oman kaupungin poliisikin totesi ettei näe mitään järkeä tutkalle siinä paikassa kun selitin kohdan hänelle. Että kyllä veikkaan että jos kenttä saisi noita päättää olisivat viisaammissa paikoissa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.