Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei ollut sarkasmia vaan tosissaan jos ratkaisu (esim. joka puolelle näkyvät kärkikolmio) kohentaa sekä sujuvuutta, että turvallisuutta, niin mielestäni ei ole juuri perusteita jättää sitä tekemättä. Mieluummin jättää vaikka opasteet Ouluun asentamatta jos se kylttibudjetista on kiinni.
Miksi ei Ouluun kun siellä mulla just toissapäiväinen juttu tapahtui?:)

Vieläkin naurattaa se bemarikuski.

1. Liian suuri tilannenopeus, kiihdyttäessä
2. Äänimerkin tarpeeton käyttö
3. Ohittaminen ilman vilkun käyttöä
4. Suojatien edessä olevan auton ohitus pysähtymättä
5. Väistämisvelvollisuudesta piittaamattomuus

Ja hän varmaan luulee vieläkin että ajoi tilanteessa oikein ja minä väärin.:eek:
 
Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?
Ei sitä vilkkua näe, jos katsoo samaan aikaan jalkapalloa tai Netflixiä. Tämän lajin harrastajiahan on näkynyt tässäkin ketjussa muutamia. Ja jos autossa on adaptiivinen vakkari, niin sitä vähemmän kiinnostaa että mikä on vallitseva rajoitus. :D
 
Noita saatanan torveloita riittää, jotka eivät vain pääse ohi, vaikka pitää ajaa pimeällä perseessä kiinni (85-90kmh 80:n alueella, eikä muita liikkeellä joten ei todellakaan syytä roikkua perässä 40 km+), siten jotta valot häikäisee todella vittumaisesti jokaisesta peilistä. Sen päätin, että tulevaisuudessa teen vastavittuilun, kun ei ole kiire (Silloin, kun ei ole mahdollista ohittaa, hidastelen johonkin 50-60 kmh nopeuteen ja sitten kun on mahdollista ohittaa, niin kiihdytän. Jo jos pääsee ohi, niin maksimi sallittua nopeutta pitkät päällä perässä, ihan alusta asti. Pitäisi asentaa katolle sellainen oikein vittumaisen kirkas ledivalo taaksepäin, jolla voisi hieman "vihjaista" ongelmasta.
-------------------
Mitä kolmioihin tulee, niin niistä voitaisiin luopua ja korvata ne esim keltapunaisella tolpan kirtävällä merkillä, jossa on siis vain esim punainen ylä ja alareuna ja keltainen keskiosa. Näkyisi hyvin jokasuuntaan.

Nyt tosiaankin ei tutussa risteyksessä on toisinaan ihan tarpeettoman hankalaa hahmottaa, jotta jossain on kolmio.

TAI kolmioon teippaukset molemmalle puolelle merkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Noita saatanan torveloita riittää, jotka eivät vain pääse ohi, vaikka pitää ajaa pimeällä perseessä kiinni (85-90kmh 80:n alueella, eikä muita liikkeellä joten ei todellakaan syytä roikkua perässä 40 km+), siten jotta valot häikäisee todella vittumaisesti jokaisesta peilistä. Sen päätin, että tulevaisuudessa teen vastavittuilun, kun ei ole kiire (Silloin, kun ei ole mahdollista ohittaa, hidastelen johonkin 50-60 kmh nopeuteen ja sitten kun on mahdollista ohittaa, niin kiihdytän. Jo jos pääsee ohi, niin maksimi sallittua nopeutta pitkät päällä perässä, ihan alusta asti. Pitäisi asentaa katolle sellainen oikein vittumaisen kirkas ledivalo taaksepäin, jolla voisi hieman "vihjaista" ongelmasta.
Noista muista keinoista olen vähän eri mieltä, mutta joku sellainen vaihtuvalla tekstillä varustettu leditaulu takalasissa olisi kyllä kätevä. Voisi sitten siihen aina heitellä kaikenlaisia heippatekstejä tarvittaessa. :D
 
Pakko sanoa että tällä kertaa oli rauhallinen paluuliikenne joulunvietosta. Autoja liikenteessä mutta ei nyt niin paljoa eronnut vähän vilkkaammassa viikonlopun liikenteestä. Mutta jotain kuitenkin. Turussa liityn 9 tielle lentokentänrampista, tarkotuksena lähtee kehä/ohikulkutietä helsinkiinpäin eli jään oikealle kaistalle ja kelaan vauhdin noin 100, vasemmalla puolella (eli tässä keskikaista) joku papparainen kelailee aika reippaasti alta rajotuksen, arvio sellanen ehkä 70 mittarin mukaan 100 alueella. No eiköhän ku oon ite sen takaluukunkohdalla ni alkaa näyttämään siltä että kyseinen herrasmies alkaa liukua siihen mun päälle, ei vilkkua ei mitään ja ei muuta ku seisomaan jarrunpäälle ja täs vaiheessa ku oon jo jarruttamassa ni sellanen varoinen vilahdus siitä vilkusta ku auto on jo kokonaan siinä mun edessä. Jos mulla ei olis ollu katse siinä et mitä se siinä touhuu noin pientä nopeutta ni olis rytissy kyllä ja pahasti. Ois nyt reilusti näyttänyt sitä vilkkua jo aikasemmin ni en olis kiskonu nopeutta vaan päästäny sen ihan kiltisti siihen eteen ja menny ite ohi sieltä vasemmalta. Mutta kun ei.
 
Melko rauhallinen oli paluuliikenne, mutta heti Kuusamosta lähtiessä kun näkyi vain tyhjää tietä edessä, niin eikös samantien takaa paina kartanovolvo ison kuomukärryn kanssa kovaa ohi 80:n alueella, kun itellä oli mittarissa 90. Ei sitten kuitenkaan erityisemmän kovaa jäänyt ajamaan eteen ja välimatka kasvoi vain hitaasti. Kuten arvata saattaa, sitten viiden kilometrin päässä kun rajoitus vaihtuu sataseen, niin siinähän se kohta edessä hinaa 92-100 koko ajan vaihdellen menemään mittarin mukaan. No, eipä siinä mitään, tien auetessa ohi ja sitten saikin ajella kaikessa rauhassa lähemmäs Taivalkoskea. 15 km ennen taajamaa vastaan tuli kilometrin mittainen jono, jonka keulalla meni aura lumi pöllyten nopeuden vaihdellessa 60-80. Eikös siihen sitten ehdi volvosankarikin ja heti on yrittämässä jo puolen auton verran ohikin, kunnes ehkä lopulta toteaa, että ehkä tällä jonolla on joku syy ja keskyttää ohituksen ja tyytyy lopulta jäämään taaemmas.

Aura kääntyi kohti Posiota ja sitten olikin taas rauhallista hyvän aikaa, kunnes Pintamon jälkeen rajoituksen laskettua kaheksaankymppiin alkoi jonoa olemaan. Toki koko jonon sitten piti Syötteen risteyksessä hidastaa kuuteenkymppiin, kun siinä on kamera. Rajoitus ei kyseisessä melkolailla keskellä-ei-mitään olevassa risteyksessä mihinkään laske (kesälläkään), mutta eihän turistit osaa liikennemerkkejä katsoa.

Pudasjärvellä ja lähempänä Kiiminkiä oli kaksi sankaria onnistunut ajamaan autonsa suoralla tiellä noin 40 asteen kulmaan puolen auton verran ojan puolelle, miten lie oli suorituksessa onnistuttu. Molemmille oli juuri hinausautot saapuneet paikalle auttamaan takaisin tielle.

Oulun moottoritiellä oli kaikki muuttuvat rajoitukset 80, eikä siellä edes juuri sen kovempaa ajettukaan. Mitä nyt sitten toki alkuperäinen volvosankari sieltä taas ehti ylinopeutta ohi painaa juuri ennenkuin itse käännyin moottoritieltä pois.
 
Toki koko jonon sitten piti Syötteen risteyksessä hidastaa kuuteenkymppiin, kun siinä on kamera. Rajoitus ei kyseisessä melkolailla keskellä-ei-mitään olevassa risteyksessä mihinkään laske (kesälläkään), mutta eihän turistit osaa liikennemerkkejä katsoa.

Eikös se kesällä 100-->80 laske jos en ihan vituiksi muistele. Pari muuta kameraa siellä keskellä ei mitään kyllä on, joissa ei laske.
 
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.
 
No ei ole. Kertoo siitä että et aja tuota väliä päivittäin.


Lantapunteille ohje miten ajaa kehätiellä on moottoriteillä:

1.Moottoritielle liitytään vallitsevalla nopeudella. Ei 60km/h ja ängetään muiden eteen. Jos et uskalla ajaa esim. 100km/h, niin käytä vanhaa tietä tai julkisia.

2. Sovita se nopeus rampilta siten, että moottoritietä ajavat eivät joudu väistelemäön...
...
6. Tämä menee pohjois-suomen kuljettajille. Meillä on rampeissa herrasmiessopimus. Jos sieltä on liittymässä porukkaa samalle kaistalle ruuhka-aikaan, niin jokainen kuljettaja päästää vuorollaan yhden eteensä. Muun suomen runkkarit tunnistaa siitä, että väli kiilataa umpeen eikä päästetä eteen.
...

Keksit sitten liudan kohtia siihen mitä liianlyhyiden turvavälien ongelmaa paikataan, osa ihan itsestään selvyyksiä urpoille ja junteille. Mutta kaikille ei sitä vahvaa kokemusta ja itsevarmuutta, tiedä sitten ovatko siltikään sen vaarallisempia kuin vuoskimmentä ajokokemuksen tuoma itsevarmuus ja sillä perusteella sikailevat.

Mutta jos niitä turvavälejä pidettäisiin, niin olisihan se paljon helpompaa liittysä sinne liikennevirtaan, ja vaivattomampaa sille 20v kokemuksella ajavallekkin.

Toi että jos itse ajelee ylinopeutta, niin muiden pitäisi tehdä samoin ....

Huoh. Oikea ajotapa on lähtökohtaisesti se, jossa kenenkään muun ei tarvitse reagoida sun ajamiseesi millään tavalla.
Tämä toki hyvä tavoite,ja voi sivummalla onnistuakkin, mutta viimesivuilla keskusteltu etelän haasteista, niin kaikille ei ole vaihtoehto se että jää kotiin, tai no jalan voi liikkua.
 
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.

Rajoitus taitaa olla kaikilla pätkillä joissa uudet tolpat ovat 80km/h, joten vaikea ymmärtää ongelmaa kun liikenne kerrankin liikkuu suurimman sallitun rajoissa, varsinkin kun kelissä ei ole hurraamista?

Urpoja näissä tilanteissa näkee yleensä niissä autoissa, jotka vetävät järjettömiä ohituksia ilman minkäänlaista aikasäästöä.
 
Rajoitus taitaa olla kaikilla pätkillä joissa uudet tolpat ovat 80km/h, joten vaikea ymmärtää ongelmaa kun liikenne kerrankin liikkuu suurimman sallitun rajoissa, varsinkin kun kelissä ei ole hurraamista?

Urpoja näissä tilanteissa näkee yleensä niissä autoissa, jotka vetävät järjettömiä ohituksia ilman minkäänlaista aikasäästöä.

No mitä helvettiä. Keli on mitä mainioin - 10c ja kirkas taivas. Suurin sallittu? Ai jos jengi painelee 12kmh alle rajoituksen? Huh huh mitä juttua sulta.
 
No mitä helvettiä. Keli on mitä mainioin - 10c ja kirkas taivas. Suurin sallittu? Ai jos jengi painelee 12kmh alle rajoituksen? Huh huh mitä juttua sulta.

Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

Kuinka paska koala täytyy olla, että noissa nopeuksissa mittari heittää yli 10kmh?

Siis sun mielestä on ihan okei ajaa törkeää alinopeutta? Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
 
Audikuskia ärsytti suunnattomasti kun ajoin kehä 3 vasenta kaistaa mittarissa 90km/h. Tuli niin lähelle takakonttia etten nähnyt edes konepeltiä sen autosta enää.

Cruisella kiva ajella rauhassa suurinta sallittua ja mennä kovempaa kuin se oikean kaistan mummojuna, kameran kohdalla audikuski pelästyi ja jäi jälkeen ja minä menin normaalisti koskematta mihinkään, kunnes audikuski sai kostonsa ja pääsi oikealta puolelta ohi ja 50m jälkeen meni rampista pois, mutta kostonsa sai ja pääsi ohi ranskatterasta:tup:
 
Kuinka paska koala täytyy olla, että noissa nopeuksissa mittari heittää yli 10kmh?

Siis sun mielestä on ihan okei ajaa törkeää alinopeutta? Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
Jos liikenteessä törmää jatkuvasti kaikenmailman idiootteihin , niin että hihat palaa, niin voi olla kyse sattumasta, tai sitten jotain muuta.

Jos ihannoin teoisen kontissa ajamista ja GPSllä nopeutta mittaa nii siitä tulee mittavirhettä, ja jos on sitä mieltä että rajoitusten puitteissa ajaminen on törkeää alinopeutta, niin voi tietenkin miettiä mikä mättää.

Ja mistä nykästi 10km/h mittarivirheen(*, jos 80 alueella ajaa todellista 70km/h, niin onko se muka 10km/h mittarivirhe ? Se mittarinlukutarkkuuskin vaihtelee autoittain, ja pientä vaihtelua syntyy. Jos kuvitellaan että autossa ei olisi mittarivirhettä, niin se todellinen keskinopeus luonollisesti alle 80km/h 80 alueella, esim 75, jos siihen lisätään pientä vaihtelua, niin en panikoisi jos vaihteluväli 70-80 välillä.

Kameratolppa jarrutteliat tuskin takanaolevaa hämmentää, jos hämmentää niin ehkä kannattaa palata miettimään sitä turvaväliä.

Jos taasen tykkää siellä edessäolevan kontissa roikkua ja edessä oleva alkaa hiljentää ja valoja vilauttelee, niin saattaa olla vihje siitä että mene nyt ohi tai rauhoitu.


Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
Paikan rajoituksia ja muita ominaisuuksia tuntemattomat ja omaa matkavauhti hitaamminajavat ärsyttää, Jos tykkää ajella sakotusrajalla tai jopa rikesakkoylärajalla, niin ärsytyksiä toki pisaa.
Kokemuksen ja iänmyötä kuskit rahoittuu, tosin jotkut sanoaa että vanhuutta voi alkaa uudestaan pinnakiristyyn. Ja ei pidä väheksyä elämän muiden tilanteiden vaikutusta.

(*
Mittarivirhe olikin mainittu aiemmin, jos sellainen mittarivirhe tuolla alueella, niin silloin voi ihan tyytyväisenä 80 mukaan ajeleva ajelle alle 70 todellista. Isompi mittarivirhe voi synty rengatuksesta, jos se todellinen rengaskoko pienempi kuin se normaali, jolla mittarivirhe mitoitettu. Vanhemmissa autoissa voi myös se näyttämä virhe olla kasvanut, joskus voi olla tilapäinen sekoilu.

Toistona että monessa autossa se lukutarkkuus ei ole kummoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.

jos joku osaa sanoa muuta kuin datan keräämisen, miksi seuraavat 150m jos kuvan ottavat 30m päästä?
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

68-73 80:n alueella ajelijat aiheuttavat pahaa liikenteen jonoutumista, joka on loppupelissä sekä paljon vaarallisempaa, että rasittavampaa, kuin jos ajaa sitä 80:ä sillä 80:n alueella (kun keli ei vaadi pienempää nopeutta).

Ja nykyisin voi tarkistaa sen nopeuden puhelimen GPS:llä, joka tuntuu pitävän pakkansa.

Tietysti mittarivirheestä saa myös hyvän vihjauksen, jos perään tulee aina jonoja ja paljon ohituksia.
 
Audikuskia ärsytti suunnattomasti kun ajoin kehä 3 vasenta kaistaa mittarissa 90km/h. Tuli niin lähelle takakonttia etten nähnyt edes konepeltiä sen autosta enää.

Cruisella kiva ajella rauhassa suurinta sallittua ja mennä kovempaa kuin se oikean kaistan mummojuna, kameran kohdalla audikuski pelästyi ja jäi jälkeen ja minä menin normaalisti koskematta mihinkään, kunnes audikuski sai kostonsa ja pääsi oikealta puolelta ohi ja 50m jälkeen meni rampista pois, mutta kostonsa sai ja pääsi ohi ranskatterasta:tup:

Tuo on varmaan samaa heimoa kuin ne, jotka ennen liikennevaloja uuden kaistan alkaessa ohittavan ja syöksyvät sinne punaisiin valoihin ensimmäisenä. Minä mootorijarrutuksella rullaan siihen viereen ja yhtä aikaa lähdetään.
 
No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
 
Ei laske, vain Puolangan risteyksessä on kiinteä 80 ja kamerat.

Jaa muistelen varmaan sitten vituiksi, ei tuu kuin kerran kaks vuodessa tuolla ajeltua. Ja taisin ajatella yövuoron jäljiltä vielä väärää risteystäkin eli sitä missä on tulitauko. Eli juurikin tuota Puolangan risteystä..
 
No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.

Kovin ovat olleet nuoria ja isomunaisia ne mummot joita olen nähnyt törttöilevän :wtf:
 
No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

Sillon jäät kotiin ja menet taksilla.
 
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.

Kovin ovat olleet nuoria ja isomunaisia ne mummot joita olen nähnyt törttöilevän :wtf:

LOL :p
No karvakouraiset mummot erikseen ...
 
Ajellessa kotiin päin taka konttiin liimaantui vaihteeksi joku auto, itse siis ajoin 85 todellista. No sen verran rauhallinen liikenne että pysähdyin päästäkseni sen ohi, no mitä tämä uuvatti tekee, pysähtyy taakseni o_O eikä mene ohi
 
Joku vanha gubbe meinasi tulla päivällä kylkeen motarilla kun ei yhtään seurannut peilejään. Harmi kun videossa näkyy vain vähän vilkkua ja kaistanvaihdon alkua, oli meinaan ohjaamo täynnä käsiä hetken aikaa kun huomasi. Hän, siis.

 
Tässä taas hyvä esimerkki miksi pitäisi vaan ajaa sitä samaa nopeutta, kyllä se rampilta tuleva johonkin rakoon pääsee (ellei sitten joku järkyttävä rekka ole)
 
Tässä taas hyvä esimerkki miksi pitäisi vaan ajaa sitä samaa nopeutta, kyllä se rampilta tuleva johonkin rakoon pääsee (ellei sitten joku järkyttävä rekka ole)
Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.

Sitä en vain voi vieläkään ymmärtää, että miksi ihmiset liittyvät moottoritielle/Kehä-tielle niin hiljaisilla vauhdeilla. Liittyminen on kuitenkin paljon helpompaa ja turvallisempaa jos oma vauhti vastaa muun liikennevirran vauhtia. Lahden moottoritieltä Kehä-I:lle länteen liittyminen tuntuu olevan erityisen vaikeaa ihmisille. Vauhtia on korkeintaan 60km/h (80-alue) ja tielle liitytään vasta kun se on pakko tehdä. Tuossa kohtaa on nähty niin monta läheltä piti-tilannetta, että on ihme etten ole vielä todistanut kolaria. Itse taas liityn mahdollisuuksien mukaan Kehä-I:lle heti kun viivat sen mahdollistavat ja jos mahdollista, niin siirryn heti vasemmalle kaistalle, koska oikean kaistan liikenne puuroutuu tuon liityntätien päädyssä kun nuo avuttomat kuskit puskevat mukaan (+ Malmin suuntaan menevät aloittavat jarruttamisen jo parisen sataa metriä ennen pitkää ylämäkeen olevaa ramppia).
______

Yksi mitä myös ihmettelen ovat nämä jotka isommalle tielle liittyessään kulkevat risteyksen yhteydessä olevan bussipysäkin kautta. Ilmeisesti pitävät tuota kiihdytyskaistana? Tulipa tänään hölmöiltyä kun edessä ollut epävarma kuski suuntasi bussipysäkille. Minä suuntasin suoraan tielle ja kiihdytin kuten yleensä kiihdytän. Kuskilla oli vilkku oikealle päin kun bussipysäkiltä lähdettäessä pitäisi olla vilkku vasemmalle. Normaalisti sitä arvaa näiden kuskien aikeet, mutta jostain syystä tuossa tilanteessa tuli aivopieru.
 
Tulipahan todella ärsyttävä lisävalopelle vastaan. Valot eivät valaisseet tietä lainkaan - olivatko kenties jossain standby-tilassa - mutta häikäisivät sitäkin enemmän. Arviolta 100 helvetin kirkasta sinistä valopistettä sojotti suoraan silmiä kohti. Silmiä särki vielä minuutin verran kohtaamisen jälkeen.
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.

Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.
 
Itsesuojeluvaisto on sen verran vahva tässä iässä, että 120 vauhdissa en ala tinkaamaan vaan väistän jos on pakko. ;-)

Tuollainen on aivan helvetin tyhmää.

Vaarannat liikennettä, estät sujuvan liikenteen ruuhkassa ja ruokit huonoa liikennekulttuuria josta on vuosia yritetty päästä eroon lainsäätäjiä ja poliisia myöten.

Muutenkin jos ikä alkaa haitata autolla ajamista, ratkaisu ei saisi olla se että laitat muut hyväksymään rajoitteesi. Myös ikämies voi kehittyä autoilijana.

e: js ylläoleva on näille tien antajille. Totta kai ohitetaan hitaammat jo ennakoiden ja mahdollinen kolari estetään aina.
 
Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?

Tähän on itsekin törmännyt, ettei enää tunnisteta ohituspaikan merkkiä ja toisaalta ei tajuta sitä antaa erityisesti (vuokra)karavaanarien osalta. Muutama raskaan yhdistelmän kuski on viime aikoina hoksannut vilkkua vilauttaa ohituspaikan tullen ja ohituksen jälkeen olen kiittänyt vilkun väläytyksellä vasemmalle, jonka jälkeen on tullut kuitti pitkien väläytyksellä. Näistä tulee aina hyvä fiilis.

Pariin kertaan olen kysynyt nuoremmilta kortillisilta, että tietävätkö he mitä vilkun väläytys oikealle tarkoittaa ja koskaan ei ole aiheesta mitään tietoa ollut. Liekö tätä enää edes autokoulussa opetetaan, sinällänsä hyvä käytäntö jo liikenteen sosiaalisuuden puolelta.
 
Tähän on itsekin törmännyt, ettei enää tunnisteta ohituspaikan merkkiä ja toisaalta ei tajuta sitä antaa erityisesti (vuokra)karavaanarien osalta. Muutama raskaan yhdistelmän kuski on viime aikoina hoksannut vilkkua vilauttaa ohituspaikan tullen ja ohituksen jälkeen olen kiittänyt vilkun väläytyksellä vasemmalle, jonka jälkeen on tullut kuitti pitkien väläytyksellä. Näistä tulee aina hyvä fiilis.

Pariin kertaan olen kysynyt nuoremmilta kortillisilta, että tietävätkö he mitä vilkun väläytys oikealle tarkoittaa ja koskaan ei ole aiheesta mitään tietoa ollut. Liekö tätä enää edes autokoulussa opetetaan, sinällänsä hyvä käytäntö jo liikenteen sosiaalisuuden puolelta.
Asenne on täälläkin nykyään ikävän usein sellainen "paskaako sitä muista välittämään", joten en liiemmin ihmettele vilkun käyttämättömyyttä. Olen huomannut, että se on vähentynyt vuosien varrelta koko ajan enemmän myös raskaan liikenteen osalta. Kiva silti kuitenkin aina satunnaisesti törmätä siihen itse joko antavana tai ottavana osapuolena.
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

Taidat itsekin olla näitä, jotka ihan varmuuden vuoksi köröttelee aina sen vähintää -10 nopeusrajoitukseen? Jos hyvällä kelillä ei pysty ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta, niin kannatta varmaan palauttaa se kortti, niin et ole tien tukkona. Aiheutatte ihan tutkitusti onnettomuuksia: Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia.
 
Vissiin oli vaihtamassa siksi että antaa tietä noille rampista tuleville? Eikös niillä ole kolmio tuossa?:facepalm:
Onhan niillä muttei se paljoa paina.

Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.


Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.
Oman hengenkin uhalla?

Sori vaan mutta niinpaljoa ei liikenneturvallisuus kiinnosta ettenkö vaihtaisi kaistaa jos näkee että toiselta ei oikein se liittyminen onnaa.

Tuollainen on aivan helvetin tyhmää.

Vaarannat liikennettä, estät sujuvan liikenteen ruuhkassa ja ruokit huonoa liikennekulttuuria josta on vuosia yritetty päästä eroon lainsäätäjiä ja poliisia myöten.

Muutenkin jos ikä alkaa haitata autolla ajamista, ratkaisu ei saisi olla se että laitat muut hyväksymään rajoitteesi. Myös ikämies voi kehittyä autoilijana.

e: js ylläoleva on näille tien antajille. Totta kai ohitetaan hitaammat jo ennakoiden ja mahdollinen kolari estetään aina.
No eiköhän se ole itsestäänselvyys että tietä antaessa ei kiilata ketään muuta tai tutustuta kenenkään kylkeen maverickin videon tapaan.

Senverran kannattanee kuitenkin omaa napaa ajatella että tekee tilaa suosiolla jos ja kun näyttää siltä että kylkeen tullaan tai joutuisi johonkin pussitukseen...
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Ymmräsinkö oikein, näit / erotit laserosoittimen ja sen että sillä osoitteli vastaantulijoita ?

Meinaan sitä, etten sekoita tilanteeseen missä vastaantulijat näkin jonkin vihreänlaser lähteen/valon. (tarkoitus ja ehkä laitekkin epävarma)
 
Taidat itsekin olla näitä, jotka ihan varmuuden vuoksi köröttelee aina sen vähintää -10 nopeusrajoitukseen?
En hänen tavoista tiedä.
Mutta jos on tarkoitus ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin -10 -0km/h kuullostaa ihan terveeltä.

Jos hyvällä kelillä ei pysty ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta, niin kannatta varmaan palauttaa se kortti, niin et ole tien tukkona.
Riippuu autosta, hyvällä , tarkalla vakkarilla varustetulla autolla voi ajaa aika lähellä suurintasallittua.
Moinen varuste ei ole pakollinen, eikä edes kaikissa uusissa ole sellaista. Ja edelleen se auton mittari ei ole tarkka, ja sen lukutarkkuus ei ole erityisen tarkka. Jos kuljettaja ajaa keskimäärin kuviteltua ajaa rajoitusten mukaan, ehkä kuviteltua todellista 75km/h, niin en nyt ihmettelisi jos vaihteluväli on 70-80km/h.

En olisi huolissani siitä että jotkut kuljettaja osaavat ajaa rajoitustenmukaan ja myös ajavat.

En nyt ole huolissani niistäkään joille tilanne nopeus on joskus hilitysti yli rajoitusten ja ottavat siitä vastuun.
 
Tulipahan todella ärsyttävä lisävalopelle vastaan. Valot eivät valaisseet tietä lainkaan - olivatko kenties jossain standby-tilassa - mutta häikäisivät sitäkin enemmän. Arviolta 100 helvetin kirkasta sinistä valopistettä sojotti suoraan silmiä kohti. Silmiä särki vielä minuutin verran kohtaamisen jälkeen.
Omat pitkät käyttöön näissä tilanteissa. Vastustajankin valot häikäisee vähemmän, kun omat valot tuo valoa tielle.
 
Oman hengenkin uhalla?

Sori vaan mutta niinpaljoa ei liikenneturvallisuus kiinnosta ettenkö vaihtaisi kaistaa jos näkee että toiselta ei oikein se liittyminen onnaa.
Eihän kukaan niin sanonut. Toki on syytä väistää välttääkseen kolarin, mutta ei kannata alkaa antamaan tietä rampilta tulijoille yhtään ennen kuin on pakko, kun sellainen käytös vain lisää ongelmaa jatkossa. Haluan kyllä olla kohtelias ja avata oven naapurille jne, mutta tuossa mielessä kohteliaisuudella tekee vain karhunpalveluksen itselle ja muille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom