Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Jos tässä oletetaan että pääväylällä ajetaan riittävin turvavälein, niin ole noiden muiden kanssa samaa mieltä, ei lähdetä muutenvain vaihtamaan kaistaa. Jos se turvaväli on jostain syystä jäänyt niukaksi, niin pakkohan siinä on omaa mokaa paikata ja vaihtaa kaistaa.
Sitten tuo sinun esimerkki, samaa mieltä, jos rampilta valuu jono jossa kaikki pielessä, vauhti, turvaväli jne, sillä ei kertakaikkiaan ole mahkuja selvitä, niin tilanteen pelastus jää sinulle, eli pääväylällä ajaville. Se sitten hienosäätöä, kuinka viimetinkaan homman jättää, ainakin vapaan reitin katselu alkaa hyvissä ajoin.
No jos vaihdon jättää viimetinkaan, niin voi olla että itsellä ei enään ole pelastustietä, kun sen ramppi jonon viimeinen on jo sinun vasemmalla puolella.
Sitä en vain voi vieläkään ymmärtää, että miksi ihmiset liittyvät moottoritielle/Kehä-tielle niin hiljaisilla vauhdeilla. Liittyminen on kuitenkin paljon helpompaa ja turvallisempaa jos oma vauhti vastaa muun liikennevirran vauhtia.
Kommentien perusteella syy on se että kiihdytetään liianmyöhään, ja välit liian pienet.
Vaikka on opetettu että kiihdytys ja nopeuden sovitus aloitetaan hyvissä ajoin, niin joidenkin mielestä se rajoitus nousee vasta sillä ns kiihdytyskaistalla moottoritien nopeuteen. jolloin tilanne on monesti käytännössä mahdoton.
Joillain rampeilla on tiukkoja mutkia jotka häiritisee vauhdin ottamista, ja näkyvyys huono, ja jotta saa edelläajavaan riittävästi väliä, pitää jopa hidastella.
On niin monenlaista tapaa tuo homma hoitaa, joten olisi jonkinlaisen tiedotus kamppiksen paikka jotta homma menisi vähän yhtenäisemmäksi.
Liikenenturvakampisten osalta voisi miettiä, pitääkö joka vuosi jauhaa samoista asioista, vai panostettaisiinko erivuosina eriasioihin ja valvovat viranomaiset hommaan mukaan niin että olisivat tien päällä kädestäpitäen opastamassa.