Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
 
Ei laske, vain Puolangan risteyksessä on kiinteä 80 ja kamerat.

Jaa muistelen varmaan sitten vituiksi, ei tuu kuin kerran kaks vuodessa tuolla ajeltua. Ja taisin ajatella yövuoron jäljiltä vielä väärää risteystäkin eli sitä missä on tulitauko. Eli juurikin tuota Puolangan risteystä..
 
No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.

Kovin ovat olleet nuoria ja isomunaisia ne mummot joita olen nähnyt törttöilevän :wtf:
 
No kyllä minä sen tiedän, kunhan arvelin kysyä diplomaattisesti asiaa.

Helpommin minä ymmärrän pahaa alinopeutta kuin kovaa ylinopeutta ajavia. Siellä ratin takana saattaa olla se liikenteeseen ihan meitä haitatakseen lähtenyt täysin kusipäinen mummo joka tietää ajotaitojensa heikenneen iän myötä, ja ajaa hiljempaa korvatakseen sillä hidastuneet reaktionsa. Mutta kun siellä ruokakaupassa on käytävä. Ne lääkkeet on haettava. Tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

Sillon jäät kotiin ja menet taksilla.
 
Harvemmin ne mummot pitkiä matkoja isolla tiellä ajelee... Kortti pois ja taksia kerran viikossa alle, jos kunto ei kestä normaalia ajorytmiä liikenteen sijassa.

Kovin ovat olleet nuoria ja isomunaisia ne mummot joita olen nähnyt törttöilevän :wtf:

LOL :p
No karvakouraiset mummot erikseen ...
 
Ajellessa kotiin päin taka konttiin liimaantui vaihteeksi joku auto, itse siis ajoin 85 todellista. No sen verran rauhallinen liikenne että pysähdyin päästäkseni sen ohi, no mitä tämä uuvatti tekee, pysähtyy taakseni o_O eikä mene ohi
 
Joku vanha gubbe meinasi tulla päivällä kylkeen motarilla kun ei yhtään seurannut peilejään. Harmi kun videossa näkyy vain vähän vilkkua ja kaistanvaihdon alkua, oli meinaan ohjaamo täynnä käsiä hetken aikaa kun huomasi. Hän, siis.

 
Tässä taas hyvä esimerkki miksi pitäisi vaan ajaa sitä samaa nopeutta, kyllä se rampilta tuleva johonkin rakoon pääsee (ellei sitten joku järkyttävä rekka ole)
 
Tässä taas hyvä esimerkki miksi pitäisi vaan ajaa sitä samaa nopeutta, kyllä se rampilta tuleva johonkin rakoon pääsee (ellei sitten joku järkyttävä rekka ole)
Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.

Sitä en vain voi vieläkään ymmärtää, että miksi ihmiset liittyvät moottoritielle/Kehä-tielle niin hiljaisilla vauhdeilla. Liittyminen on kuitenkin paljon helpompaa ja turvallisempaa jos oma vauhti vastaa muun liikennevirran vauhtia. Lahden moottoritieltä Kehä-I:lle länteen liittyminen tuntuu olevan erityisen vaikeaa ihmisille. Vauhtia on korkeintaan 60km/h (80-alue) ja tielle liitytään vasta kun se on pakko tehdä. Tuossa kohtaa on nähty niin monta läheltä piti-tilannetta, että on ihme etten ole vielä todistanut kolaria. Itse taas liityn mahdollisuuksien mukaan Kehä-I:lle heti kun viivat sen mahdollistavat ja jos mahdollista, niin siirryn heti vasemmalle kaistalle, koska oikean kaistan liikenne puuroutuu tuon liityntätien päädyssä kun nuo avuttomat kuskit puskevat mukaan (+ Malmin suuntaan menevät aloittavat jarruttamisen jo parisen sataa metriä ennen pitkää ylämäkeen olevaa ramppia).
______

Yksi mitä myös ihmettelen ovat nämä jotka isommalle tielle liittyessään kulkevat risteyksen yhteydessä olevan bussipysäkin kautta. Ilmeisesti pitävät tuota kiihdytyskaistana? Tulipa tänään hölmöiltyä kun edessä ollut epävarma kuski suuntasi bussipysäkille. Minä suuntasin suoraan tielle ja kiihdytin kuten yleensä kiihdytän. Kuskilla oli vilkku oikealle päin kun bussipysäkiltä lähdettäessä pitäisi olla vilkku vasemmalle. Normaalisti sitä arvaa näiden kuskien aikeet, mutta jostain syystä tuossa tilanteessa tuli aivopieru.
 
Tulipahan todella ärsyttävä lisävalopelle vastaan. Valot eivät valaisseet tietä lainkaan - olivatko kenties jossain standby-tilassa - mutta häikäisivät sitäkin enemmän. Arviolta 100 helvetin kirkasta sinistä valopistettä sojotti suoraan silmiä kohti. Silmiä särki vielä minuutin verran kohtaamisen jälkeen.
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.

Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.
Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.
 
Itsesuojeluvaisto on sen verran vahva tässä iässä, että 120 vauhdissa en ala tinkaamaan vaan väistän jos on pakko. ;-)

Tuollainen on aivan helvetin tyhmää.

Vaarannat liikennettä, estät sujuvan liikenteen ruuhkassa ja ruokit huonoa liikennekulttuuria josta on vuosia yritetty päästä eroon lainsäätäjiä ja poliisia myöten.

Muutenkin jos ikä alkaa haitata autolla ajamista, ratkaisu ei saisi olla se että laitat muut hyväksymään rajoitteesi. Myös ikämies voi kehittyä autoilijana.

e: js ylläoleva on näille tien antajille. Totta kai ohitetaan hitaammat jo ennakoiden ja mahdollinen kolari estetään aina.
 
Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?

Tähän on itsekin törmännyt, ettei enää tunnisteta ohituspaikan merkkiä ja toisaalta ei tajuta sitä antaa erityisesti (vuokra)karavaanarien osalta. Muutama raskaan yhdistelmän kuski on viime aikoina hoksannut vilkkua vilauttaa ohituspaikan tullen ja ohituksen jälkeen olen kiittänyt vilkun väläytyksellä vasemmalle, jonka jälkeen on tullut kuitti pitkien väläytyksellä. Näistä tulee aina hyvä fiilis.

Pariin kertaan olen kysynyt nuoremmilta kortillisilta, että tietävätkö he mitä vilkun väläytys oikealle tarkoittaa ja koskaan ei ole aiheesta mitään tietoa ollut. Liekö tätä enää edes autokoulussa opetetaan, sinällänsä hyvä käytäntö jo liikenteen sosiaalisuuden puolelta.
 
Tähän on itsekin törmännyt, ettei enää tunnisteta ohituspaikan merkkiä ja toisaalta ei tajuta sitä antaa erityisesti (vuokra)karavaanarien osalta. Muutama raskaan yhdistelmän kuski on viime aikoina hoksannut vilkkua vilauttaa ohituspaikan tullen ja ohituksen jälkeen olen kiittänyt vilkun väläytyksellä vasemmalle, jonka jälkeen on tullut kuitti pitkien väläytyksellä. Näistä tulee aina hyvä fiilis.

Pariin kertaan olen kysynyt nuoremmilta kortillisilta, että tietävätkö he mitä vilkun väläytys oikealle tarkoittaa ja koskaan ei ole aiheesta mitään tietoa ollut. Liekö tätä enää edes autokoulussa opetetaan, sinällänsä hyvä käytäntö jo liikenteen sosiaalisuuden puolelta.
Asenne on täälläkin nykyään ikävän usein sellainen "paskaako sitä muista välittämään", joten en liiemmin ihmettele vilkun käyttämättömyyttä. Olen huomannut, että se on vähentynyt vuosien varrelta koko ajan enemmän myös raskaan liikenteen osalta. Kiva silti kuitenkin aina satunnaisesti törmätä siihen itse joko antavana tai ottavana osapuolena.
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

Taidat itsekin olla näitä, jotka ihan varmuuden vuoksi köröttelee aina sen vähintää -10 nopeusrajoitukseen? Jos hyvällä kelillä ei pysty ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta, niin kannatta varmaan palauttaa se kortti, niin et ole tien tukkona. Aiheutatte ihan tutkitusti onnettomuuksia: Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia.
 
Vissiin oli vaihtamassa siksi että antaa tietä noille rampista tuleville? Eikös niillä ole kolmio tuossa?:facepalm:
Onhan niillä muttei se paljoa paina.

Varmaan ilmoitit asiaankuuluvasti poliisille pelkän foorumipostauksen sijaan? Tätä kautta asia ei korjaannu.


Ei, ei näin. Se vaan kannustaa porukkaa ajamaan päälle jatkossakin. Liikennesäännöt on tehty kaikkien noudatettaviksi.
Oman hengenkin uhalla?

Sori vaan mutta niinpaljoa ei liikenneturvallisuus kiinnosta ettenkö vaihtaisi kaistaa jos näkee että toiselta ei oikein se liittyminen onnaa.

Tuollainen on aivan helvetin tyhmää.

Vaarannat liikennettä, estät sujuvan liikenteen ruuhkassa ja ruokit huonoa liikennekulttuuria josta on vuosia yritetty päästä eroon lainsäätäjiä ja poliisia myöten.

Muutenkin jos ikä alkaa haitata autolla ajamista, ratkaisu ei saisi olla se että laitat muut hyväksymään rajoitteesi. Myös ikämies voi kehittyä autoilijana.

e: js ylläoleva on näille tien antajille. Totta kai ohitetaan hitaammat jo ennakoiden ja mahdollinen kolari estetään aina.
No eiköhän se ole itsestäänselvyys että tietä antaessa ei kiilata ketään muuta tai tutustuta kenenkään kylkeen maverickin videon tapaan.

Senverran kannattanee kuitenkin omaa napaa ajatella että tekee tilaa suosiolla jos ja kun näyttää siltä että kylkeen tullaan tai joutuisi johonkin pussitukseen...
 
Tapaninpäivänä tuli vastaan tummansininen volvo jonka matkustajanpaikalta osoitettiin vastaantulevia vihreällä laser osoittimella Saukkola - Vihti välillä.
Ymmräsinkö oikein, näit / erotit laserosoittimen ja sen että sillä osoitteli vastaantulijoita ?

Meinaan sitä, etten sekoita tilanteeseen missä vastaantulijat näkin jonkin vihreänlaser lähteen/valon. (tarkoitus ja ehkä laitekkin epävarma)
 
Taidat itsekin olla näitä, jotka ihan varmuuden vuoksi köröttelee aina sen vähintää -10 nopeusrajoitukseen?
En hänen tavoista tiedä.
Mutta jos on tarkoitus ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin -10 -0km/h kuullostaa ihan terveeltä.

Jos hyvällä kelillä ei pysty ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta, niin kannatta varmaan palauttaa se kortti, niin et ole tien tukkona.
Riippuu autosta, hyvällä , tarkalla vakkarilla varustetulla autolla voi ajaa aika lähellä suurintasallittua.
Moinen varuste ei ole pakollinen, eikä edes kaikissa uusissa ole sellaista. Ja edelleen se auton mittari ei ole tarkka, ja sen lukutarkkuus ei ole erityisen tarkka. Jos kuljettaja ajaa keskimäärin kuviteltua ajaa rajoitusten mukaan, ehkä kuviteltua todellista 75km/h, niin en nyt ihmettelisi jos vaihteluväli on 70-80km/h.

En olisi huolissani siitä että jotkut kuljettaja osaavat ajaa rajoitustenmukaan ja myös ajavat.

En nyt ole huolissani niistäkään joille tilanne nopeus on joskus hilitysti yli rajoitusten ja ottavat siitä vastuun.
 
Tulipahan todella ärsyttävä lisävalopelle vastaan. Valot eivät valaisseet tietä lainkaan - olivatko kenties jossain standby-tilassa - mutta häikäisivät sitäkin enemmän. Arviolta 100 helvetin kirkasta sinistä valopistettä sojotti suoraan silmiä kohti. Silmiä särki vielä minuutin verran kohtaamisen jälkeen.
Omat pitkät käyttöön näissä tilanteissa. Vastustajankin valot häikäisee vähemmän, kun omat valot tuo valoa tielle.
 
Oman hengenkin uhalla?

Sori vaan mutta niinpaljoa ei liikenneturvallisuus kiinnosta ettenkö vaihtaisi kaistaa jos näkee että toiselta ei oikein se liittyminen onnaa.
Eihän kukaan niin sanonut. Toki on syytä väistää välttääkseen kolarin, mutta ei kannata alkaa antamaan tietä rampilta tulijoille yhtään ennen kuin on pakko, kun sellainen käytös vain lisää ongelmaa jatkossa. Haluan kyllä olla kohtelias ja avata oven naapurille jne, mutta tuossa mielessä kohteliaisuudella tekee vain karhunpalveluksen itselle ja muille.
 
En hänen tavoista tiedä.
Mutta jos on tarkoitus ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin -10 -0km/h kuullostaa ihan terveeltä.


Riippuu autosta, hyvällä , tarkalla vakkarilla varustetulla autolla voi ajaa aika lähellä suurintasallittua.
Moinen varuste ei ole pakollinen, eikä edes kaikissa uusissa ole sellaista. Ja edelleen se auton mittari ei ole tarkka, ja sen lukutarkkuus ei ole erityisen tarkka. Jos kuljettaja ajaa keskimäärin kuviteltua ajaa rajoitusten mukaan, ehkä kuviteltua todellista 75km/h, niin en nyt ihmettelisi jos vaihteluväli on 70-80km/h.

En olisi huolissani siitä että jotkut kuljettaja osaavat ajaa rajoitustenmukaan ja myös ajavat.

En nyt ole huolissani niistäkään joille tilanne nopeus on joskus hilitysti yli rajoitusten ja ottavat siitä vastuun.

Ollaan kuitenkin tietotekniikka foorumilla, niin en uskoisi mittarivirheen selvittämisen olevan mitenkään ylivoimainen tehtävä. Kuten tuossa linkitin, niin tarkoituksella reilusti alle nopeusrajoituksen ajavat aiheuttavat tutkitusti onnettomuuksia, myös niitä kuolemaan johtavia. Joten olisi ihan kaikkien etu, että siellä tiellä ei madeltaisi. Jos ei pysty ajamaan muun liikennevirran mukana, vaan aina kerää hirveät jonot olisi parempi palauttaa se kortti, eikä mesuta ylinopeudesta. Kuorma-autot ym. nopeusrajoitetut autot/yhdistelmät sitten tietenkin ajavat sitä kalustolleen sallittua nopeutta. Tottakai se nopeus ilman vakkaria vaihtelee, mutta puhun nyt näistä, jotka ajavat jatkuvasti reilusti alla rajoituksen. Sitten kun tulee mäki, niin vauhti tippuu edelleen.
 
Missä ruuhkassa? Jetula saa haistaa sanonkomämitä ja ottaa vapaasti rampilta tulevan auton kylkeensä 120 vauhdissa. Vähäinen ikä on yhtä iso rajoite kuin korkea ikä varsinkin jos sen näkyy jääräpäisyytenä ja piittaamattomuutena omasta ja muiden terveydestä.

Tuon kukkia jos saan tiedon hautajaisista.
 
Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:

Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.

Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.
 
Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:

Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.

Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.

Tulee pakosta mieleen eka kerta kun itse meni autolla parkkiluolaan.

Mennessä olin saanut työnantajalta kortin jolla mentiin sisään. Pysähdyin automaatille ikkuna valmiiksi auki, laitoin kortin koneeseen, joka sylkäisi sen suoraan auton alle. Tässä kohtaa takana oli jo usean auton jono, edessä puomi alhaalla ja molemmilla sivuilla niin vähän tilaa ettei päässyt ovista ulos. :D Sen verran sain autoa sivuun että pystyi käden saamaan auton alle oven raosta etsimään korttia. Kun löytyi, huomasin ettei sitä ole tarkoitus tunkea koneeseen vaan olin laittanut sen siihen aukkoon josta saa nappia painamalla pysäköintilipun. Takana jonottaneita vaikutti hieman hymyilyttävän vaikka menikin odotteluksi. Jos olisi heti alkuun käyttänyt hieman enemmän aikaa pohtimiseen eikä yrittänyt toimia nopeasti takaatulijoiden vuoksi niin olisi ollut parempi suoritus :)

Toinen kerta kun olin parkkiluolassa niin hoidin jo sisään menon ammattitaidolla, mutta lähtiessä selvisi vasta siinä portilla että maksu olisi pitänyt suorittaa jossain aiemmassa vaiheessa ja taas oltiin portin, takanajonottavien ja sivuseinien välissä jumissa. Onneksi oli rakennettu porttiin visa:lla toimiva maksu, koska takana odotteleva jono oli mutkassa olevassa kapeassa käytävässä ja vain lähimmät voivat nähdä mistä viivytys johtui.

Loput kerrat onkin mennyt ilman ongelmia, mutta ihmettelen miksei tuolla portilla ole vaikka lähimaksua käytössä yleisesti. :)
 
Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:

Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.

Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.

Jos auto on pääsääntöisesti pihalla parkissa, niin helposti jäätyy lasit joten ei saa ikkunaa auki. Kesällä toki sitten hieman ihme jos ei siitä ikkunasta voi sitä lippua ottaa.
 
Itse olen alkanut suosiolla vaihtamaan kaistaa näissä tilanteissa, koska sen verran usein nuo meinaavat tulla päälle kun olettavat, että kaistanvaihto tapahtuu.

Jos tässä oletetaan että pääväylällä ajetaan riittävin turvavälein, niin ole noiden muiden kanssa samaa mieltä, ei lähdetä muutenvain vaihtamaan kaistaa. Jos se turvaväli on jostain syystä jäänyt niukaksi, niin pakkohan siinä on omaa mokaa paikata ja vaihtaa kaistaa.

Sitten tuo sinun esimerkki, samaa mieltä, jos rampilta valuu jono jossa kaikki pielessä, vauhti, turvaväli jne, sillä ei kertakaikkiaan ole mahkuja selvitä, niin tilanteen pelastus jää sinulle, eli pääväylällä ajaville. Se sitten hienosäätöä, kuinka viimetinkaan homman jättää, ainakin vapaan reitin katselu alkaa hyvissä ajoin.

No jos vaihdon jättää viimetinkaan, niin voi olla että itsellä ei enään ole pelastustietä, kun sen ramppi jonon viimeinen on jo sinun vasemmalla puolella.

Sitä en vain voi vieläkään ymmärtää, että miksi ihmiset liittyvät moottoritielle/Kehä-tielle niin hiljaisilla vauhdeilla. Liittyminen on kuitenkin paljon helpompaa ja turvallisempaa jos oma vauhti vastaa muun liikennevirran vauhtia.

Kommentien perusteella syy on se että kiihdytetään liianmyöhään, ja välit liian pienet.

Vaikka on opetettu että kiihdytys ja nopeuden sovitus aloitetaan hyvissä ajoin, niin joidenkin mielestä se rajoitus nousee vasta sillä ns kiihdytyskaistalla moottoritien nopeuteen. jolloin tilanne on monesti käytännössä mahdoton.

Joillain rampeilla on tiukkoja mutkia jotka häiritisee vauhdin ottamista, ja näkyvyys huono, ja jotta saa edelläajavaan riittävästi väliä, pitää jopa hidastella.


On niin monenlaista tapaa tuo homma hoitaa, joten olisi jonkinlaisen tiedotus kamppiksen paikka jotta homma menisi vähän yhtenäisemmäksi.

Liikenenturvakampisten osalta voisi miettiä, pitääkö joka vuosi jauhaa samoista asioista, vai panostettaisiinko erivuosina eriasioihin ja valvovat viranomaiset hommaan mukaan niin että olisivat tien päällä kädestäpitäen opastamassa.
 
Ollaan kuitenkin tietotekniikka foorumilla, niin en uskoisi mittarivirheen selvittämisen olevan mitenkään ylivoimainen tehtävä.
EI, mutta vain murto-osa autoilijoista on tietotekniikka foorumilla, enkä usko että kaikilla foorumilla olijoilla on se mittarin tarkkuus tarkistettu tarvirenkaiden vaihdon jälkeen, tai että se on tarkasti muistissa.

Ja jos sen tarkkuuden tietää, ja jos rajoituksissa meinaa säntillisesti pysyä, niin jokin 75km/h keskinopeus 80km/h alueella on jo varsin hyvä suoritus.

Hyvällä vakkarilla ja GPSllä ja tarkkuudella voi päästä hitusen parempaan, meneekö jo vähän stressaavan puolelle.

Kuten tuossa linkitin, niin tarkoituksella reilusti alle nopeusrajoituksen ajavat aiheuttavat tutkitusti onnettomuuksia, myös niitä kuolemaan johtavia.
Linkin jutussa ei sitä tutkimusta ollut ihan kauhean hyvin avattu, mutta ensinnäkin siinä puhuttiin liianhitaasta-ajamisesta, se nyt taitaa tarkoittaa jotain muuta kuin tässä keskusteltu rajoitusten mukaan ajamista.


Toisekseen linkin mukaan jäi kyllä sellainen käsitys että onnettomuuden aiheuttaneet ajoivat liian lähellä (turvaväli), hermoilivat , vaarallisia ohituksia (ehkä jopa ylinopeus ?).

Jutun mukaan kaksi liikennekuolemaa liitetty liianhitaastiajamiseen juttua edeltävänä vuonna . Se ei selvinnyt oliko se todellinen syy hidas vauhti vai vauhtiin nähden liianpieni turvaväli, vaarallinen ohitus, vai yleinen liikenne raivo.

Ilman tilastofaktaa, niin mutuilen että Britaniassa tapahtuu vuositasolla selkeästi alle 2000 kuolemaan johtavaa liikenne onnettomuutta, ja jos se tavoite on nolla, niin yksikin on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
EI, mutta vain murto-osa autoilijoista on tietotekniikka foorumilla, enkä usko että kaikilla foorumilla olijoilla on se mittarin tarkkuus tarkistettu tarvirenkaiden vaihdon jälkeen, tai että se on tarkasti muistissa.

Ja jos sen tarkkuuden tietää, ja jos rajoituksissa meinaa säntillisesti pysyä, niin jokin 75km/h keskinopeus 80km/h alueella on jo varsin hyvä suoritus.

Hyvällä vakkarilla ja GPSllä ja tarkkuudella voi päästä hitusen parempaan, meneekö jo vähän stressaavan puolelle.


Linkin jutussa ei sitä tutkimusta ollut ihan kauhean hyvin avattu, mutta ensinnäkin siinä puhuttiin liianhitaasta-ajamisesta, se nyt taitaa tarkoittaa jotain muuta kuin tässä keskusteltu rajoitusten mukaan ajamista.


Toisekseen linkin mukaan jäi kyllä sellainen käsitys että onnettomuuden aiheuttaneet ajoivat liian lähellä (turvaväli), hermoilivat , vaarallisia ohituksia (ehkä jopa ylinopeus ?).

Jutun mukaan kaksi liikennekuolemaa liitetty liianhitaastiajamiseen juttua edeltävänä vuonna . Se ei selvinnyt oliko se todellinen syy hidas vauhti vai vauhtiin nähden liianpieni turvaväli, vaarallinen ohitus, vai yleinen liikenne raivo.

Ilman tilastofaktaa, niin mutuilen että Britaniassa tapahtuu vuositasolla selkeästi alle 2000 kuolemaan johtavaa liikenne onnettomuutta, ja jos se tavoite on nolla, niin yksikin on liikaa.

Miksei sitä nopeutta voi pyrkiä pitämään siinä 80km/h? Siitä jos se heittää pari kilometriä suuntaansa, niin ei tule sakkoja ja liikenne sujuu paremmin. Vältetään myös jonojen syntymistä ja vähenee ohittamisen tarve. Tuolla kun näkee näitä, jotka ajaa aina sen -10 rajoitukseen. Keskinopeus näillä on alle 70km/h (80 alueella), kun jokaisen tolpan kohdalle jarrutellaan vaikka nopeus ennen tolppaa olisikin 70 tai alle.
 
Miksei sitä nopeutta voi pyrkiä pitämään siinä 80km/h? Siitä jos se heittää pari kilometriä suuntaansa, niin ei tule sakkoja ja liikenne sujuu paremmin. Vältetään myös jonojen syntymistä ja vähenee ohittamisen tarve. Tuolla kun näkee näitä, jotka ajaa aina sen -10 rajoitukseen. Keskinopeus näillä on alle 70km/h (80 alueella), kun jokaisen tolpan kohdalle jarrutellaan vaikka nopeus ennen tolppaa olisikin 70 tai alle.
Ne tolpat pelottavat, saa vielä sakot ja joutuu palsternakan twitteriin .
 
Osalle ei vieläkään ilmeisesti ole selvä mitä siellä kiihdytyskaistalla pitäisi tehdä. Tuossa kun kotiin olin tulossa sattui eteen auto, jossa kuljettaja oli päättänyt liittyä sitten 50 km/h nopeudella kun rajoitus on 80km/h. Onneksi oli hiljaista, niin vetäsin vaan suoraan vasemmalle kaistalle. Ramppi oli suora, alamäkeen ja vielä sula. Ei voi ymmärtää mikä siinä on niin vaikeata painaa sitä oikealla olevaa poljinta. Kai osa luulee, että se on turvallista kun ajaa vaan hiljaa? Jos olisi enemmän liikennettä, niin saa kyllä hyviä tilanteita aikaa tuollaisilla nopeuksilla liittyessä.
 
Ne tolpat pelottavat, saa vielä sakot ja joutuu palsternakan twitteriin .
Näin se tuntuu olevan.

Kummastelen todella tätä tolppien pelkoa. Voit ajaa tolppaan 5 km/h yli sallitun, eikä sakkoja tule. Hyvin harvoin edes välähtää tuolla ylityksellä.

Kuluvan vuoden aikana sain liikkuvan kamera-auton välähtämään noin 7 km/h ylityksellä (rajoitus 70 km/h). Tielle liittymisen jälkeen nopeutta oli noin 80 km/h. Laskettelin kevyellä moottorijarrulla eteenpäin.
Huomasin kyllä kamera-auton ennen välähdystä, mutta en alkanut jarruttelemaan, vaan luotin moottorijarrun riittävyyteen. Ihan vain yleisen liikenteen sujuvuuden vuoksi.
Takanani tuleva auto jarrutti kunnolla minun välähdyksen jälkeen, ja sinnehän jäi reilulla alinopeudella johtamaan synnyttämäänsä possujunaa.

Niin ja tästä väläytyksestä ei ole tullut edes huomautusta..
 
Näin se tuntuu olevan.

Kummastelen todella tätä tolppien pelkoa. Voit ajaa tolppaan 5 km/h yli sallitun, eikä sakkoja tule. Hyvin harvoin edes välähtää tuolla ylityksellä.

Kuluvan vuoden aikana sain liikkuvan kamera-auton välähtämään noin 7 km/h ylityksellä (rajoitus 70 km/h). Tielle liittymisen jälkeen nopeutta oli noin 80 km/h. Laskettelin kevyellä moottorijarrulla eteenpäin.
Huomasin kyllä kamera-auton ennen välähdystä, mutta en alkanut jarruttelemaan, vaan luotin moottorijarrun riittävyyteen. Ihan vain yleisen liikenteen sujuvuuden vuoksi.
Takanani tuleva auto jarrutti kunnolla minun välähdyksen jälkeen, ja sinnehän jäi reilulla alinopeudella johtamaan synnyttämäänsä possujunaa.

Niin ja tästä väläytyksestä ei ole tullut edes huomautusta..
Tolppien pelko on ihan normaalia, kun kaikki tietävät että autojen mittarit heittävät ja tolppien rangaistukset vaihtelevat. Lisäksi kun ei vallitsevaa rajoitusta ole useinkaan mainittu siinä tolpan lähistöllä, niin on järkevämpää ajaa reilusti alle oletetun rajoituksen, kuin vetää riskirajalla.

Jos päättäjät ymmärtäisivät edes tuon että laitattavat rajoituksen siihen tolpan yhteyteen, niin suurin osa nopeuksien pumppaamisesta loppuisi, mutta kun sillä olisi suora negatiivinen vaikutus myös kerättäviin sakkotuloihin, niin ei näin voi tehdä.
 
Jos päättäjät ymmärtäisivät edes tuon että laitattavat rajoituksen siihen tolpan yhteyteen, niin suurin osa nopeuksien pumppaamisesta loppuisi, mutta kun sillä olisi suora negatiivinen vaikutus myös kerättäviin sakkotuloihin, niin ei näin voi tehdä.

Kaikilla tutuilla pätkillä noin on tehtykin viimeisen parin vuoden aikana. Kohdat missä ennen oli pelkkä kameratolppa niin nyt löytyy 2-3kpl uusia nopeusrajoitusmerkkejä ennen tolppaa. Muistaakseni tästä oli ihan päätös tehty että tolppien lähelle laitetaan ne merkit.

Tiedätkö ketkä on ne "päättäjät" jotka ei voi jotain tehdä sakkotulojen laskun pelossa ja minkälaisilla ohjeistuksilla toimivat?
 
Jos tässä oletetaan että pääväylällä ajetaan riittävin turvavälein, niin ole noiden muiden kanssa samaa mieltä, ei lähdetä muutenvain vaihtamaan kaistaa. Jos se turvaväli on jostain syystä jäänyt niukaksi, niin pakkohan siinä on omaa mokaa paikata ja vaihtaa kaistaa.
Minä en halua lähteä opettamaan muita kuskeja yksitellen läheltä piti tilanteiden ja lievien sivuosumien muodossa + toki tapaukset missä tielle liittyjä suuttuu ja rupeaa pöllöilemään. Jonkun aikaa pyrin yksinkertaisesti ajamaan tasaista vauhtia ja tielle liittyjät joutuivat reagoimaan, mutta loppupeleissä tuossa toiminnassa ei ollut mitään järkeä. Teen kaistanvaihdon kun se on turvallista ja oma vauhtini on sen verran suurta ettei kukaan joudu jarruttamaan vuokseni.



Joillain rampeilla on tiukkoja mutkia jotka häiritisee vauhdin ottamista, ja näkyvyys huono, ja jotta saa edelläajavaan riittävästi väliä, pitää jopa hidastella.
Ainut tällainen ramppi minkä tiedän löytyy Kehä-I:ltä III-tielle etelään päin, koska Kehä-I:lle liittyvät käyttävät samaa ramppia. Noin muuten ei ole mitään näkyvää syytä äärimmäisen hitaalle ramppi-ajolle. No mikäs siinä jos haluavat tehdä omasta ajostaan mahdollisimman vaikeaa.
 
Osalle ei vieläkään ilmeisesti ole selvä mitä siellä kiihdytyskaistalla pitäisi tehdä. Tuossa kun kotiin olin tulossa sattui eteen auto, jossa kuljettaja oli päättänyt liittyä sitten 50 km/h nopeudella kun rajoitus on 80km/h. Onneksi oli hiljaista, niin vetäsin vaan suoraan vasemmalle kaistalle. Ramppi oli suora, alamäkeen ja vielä sula. Ei voi ymmärtää mikä siinä on niin vaikeata painaa sitä oikealla olevaa poljinta. Kai osa luulee, että se on turvallista kun ajaa vaan hiljaa? Jos olisi enemmän liikennettä, niin saa kyllä hyviä tilanteita aikaa tuollaisilla nopeuksilla liittyessä.

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Meillä päin (Hamina-Pyhtää -väli) tämä tapahtuu 9 kertaa kymmenestä, riippumatta säästä, vuorokauden tai vuoden ajasta...
 
Eipä todellakaan.
Moottoripyörällä ajellessa huomaa että miltei aina siinä kiihdytyskaistalla auton kuljettaja näprää kännykkäänsä.

Yks on sitten vielä jos sitä vauhtia saadaankin kelattua, niin ei osata päättää, liitytäänkö sen pääväylällä ajavan eteen vaan taakse.
No osumilta on vielä vältytty. :)

Usein liikennettä on niin paljon, että liittyessä saa unohtaa kaikki turvavälisäännökset, jos löytyy vaan se auton mittainen väli, tuikkaan sitten siihen. Sen jälkeen alan jättämään etäisyyttä edellä ajavaan.
 
Kaikilla tutuilla pätkillä noin on tehtykin viimeisen parin vuoden aikana. Kohdat missä ennen oli pelkkä kameratolppa niin nyt löytyy 2-3kpl uusia nopeusrajoitusmerkkejä ennen tolppaa. Muistaakseni tästä oli ihan päätös tehty että tolppien lähelle laitetaan ne merkit.
Meinaatko näitä missä on ansaksi laitettu rajoitus vaihtumaan 100km/h -> 80km/h 20 metriä ennen kameraa? Joo, noita kyllä näkee. Yleensä vielä alamäessä ja ohituskaistan jälkeen, että varmasti on vauhtia liikaa ja ei moottorijarrulla kerkeä hidastamaan.
Parempi olisi kuitenkin, että se nopeusrajoitus vaihtuisi jo hyvissä ajoin ennen kameraa ja sitten vielä lisäksi itse siinä kamerassa se rajoitus toistettuna. Noin olisi kaikkein selkeintä.

Kyllähän poliisi ja poliitikot aina väittää, että turvallisuuden takia näitä laitetaan, mutta jostain syystä ne kamerat aina "vahingossa" päätyy paikkoihin missä ne vaikuttaa ansoilta ja "vahingossa" myös uusien kameroiden muotoilu ja väri on paremmin maastoutuva :think:
 
Meinaatko näitä missä on ansaksi laitettu rajoitus vaihtumaan 100km/h -> 80km/h 20 metriä ennen kameraa? Joo, noita kyllä näkee. Yleensä vielä alamäessä ja ohituskaistan jälkeen, että varmasti on vauhtia liikaa ja ei moottorijarrulla kerkeä hidastamaan.
Parempi olisi kuitenkin, että se nopeusrajoitus vaihtuisi jo hyvissä ajoin ennen kameraa ja sitten vielä lisäksi itse siinä kamerassa se rajoitus toistettuna. Noin olisi kaikkein selkeintä.

Kyllähän poliisi ja poliitikot aina väittää, että turvallisuuden takia näitä laitetaan, mutta jostain syystä ne kamerat aina "vahingossa" päätyy paikkoihin missä ne vaikuttaa ansoilta ja "vahingossa" myös uusien kameroiden muotoilu ja väri on paremmin maastoutuva :think:

Itellä kävi niin joskus että rajoitus vaihtui luotisuoralla ja kuivalla tiellä liittymän jälkeen 60 -> 100 ja kiihdytin sitten 40m ennen kylttiä ja siinä olikin sitten laitettu tutka tähän johon kiva 34km/h ylitys. No sakkoa hakiessa oman kaupungin poliisikin totesi ettei näe mitään järkeä tutkalle siinä paikassa kun selitin kohdan hänelle. Että kyllä veikkaan että jos kenttä saisi noita päättää olisivat viisaammissa paikoissa.
 
Miksei sitä nopeutta voi pyrkiä pitämään siinä 80km/h? Siitä jos se heittää pari kilometriä suuntaansa, niin ei tule sakkoja ja liikenne sujuu paremmin.
Jos haluat että nopesurajoituksia (korkein sallittu) pitäisi nostaa niin se on sitten eri juttu.

Jos haluat että pitäisi ajaa ylinopeutta noin ihan yleisesti, niin mikäs järki siinä on.

Jos meinaat että joihinkin pätkille pitäisi laittaa suositus ja rinnalle sitten korkeampi korkein sallittu merkki, ja sitten suosittelet tavoitteleen tuota suositusta. Näitä pätkiä on ollut. Siinä se vaikeus että miten saat ne "dynaamiset" kuskit sopeutuun siihen että suosituksen mukaan ajavia ei tarvi ohittaa, saati roikkua kontissa kiinni.

Tuolla kun näkee näitä, jotka ajaa aina sen -10 rajoitukseen. Keskinopeus näillä on alle 70km/h (80 alueella), kun jokaisen tolpan kohdalle jarrutellaan vaikka nopeus ennen tolppaa olisikin 70 tai alle.
Kyllä tuollaisia on, ei kai kovin yleisiä, ja jos ovat vielä heitä jotka hiljentävät tolpan kohdalla, niin viittaa vähän siihen että ajavat mielestään sakotusrajalla, tuo mieleen mittari/lukuepätarkkuuteen. Yksittäisissa tapauksissa voi toki olla epätietoisuus rajoituksesta. ja lieuta muita.

Mutta jos on sitä mieltä että voi ajella ylinopeutta, niin ei kai sitä kannata pahottaa mieltään noista jotka ajavat pari napsua alle, varsinkaan jos eivät sitä edes tee kiusallaan.

ns kemaratolpista ja siitä miten ne pitäisi toteuttaa, sivuaa ehkä vähän tuota kommenttia, ihan kannatettava asia että valvonnan yhteydessä olisi selkeästi merkintä mikä on se rajoitus, jos ja kun paikalla on myös nopeuden mittaus, niin näytettäisiin myös se nopeus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 120
Viestejä
4 652 665
Jäsenet
76 375
Uusin jäsen
copy manager

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom