Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos tapausta ei nähty, niin sehän on vain silkka oletus Pihassa on voinut liikkua myös joku muu kulkuneuvo, joka osui siihen autoon.

Niin no, joku etukuormaaja pystyisi saamaan tuon jäljen aikaan osumatta alempana ja ulompana oleviin rakenteisiin. Henkilöauto eikä pakettiauto saa tuota aikaan ilman että puskuriin/valon alaosaan tulisi jälkeä.

Kysytty on että saako kuvia/mittoja ajossa olleesta autosta ja hiljaista on ollut. Nyt sopivasti joulun aikakin tässä samassa, niin kaikki jumissa tai lomilla.

Selvittely jatkuu, mutta paskalta näyttää.
 
En nyt vetäis johtopäätöksiä muun liikenteen nopeudesta. Mulla huijaa mittari 4-5 km/h ja jos mulla on 80 tasan mittarissa niin porukka ajaa silti hiljempaa tossa oikealla. Jos jonoon joskus menee, niin 70 km/h tai alle todellinen nopeus on ihan normaalia. Kameran pelkoa.

Ajan tosta joka päivä monta kertaa.
Länsinaapurien tuotteissa ilmeisesti mittarivirhe on pahasta. 3km/h liikaa viisarissa on jo iso heitto. Kannattaa käyttää kuiten GPSää setvimään mikä se oikea nopeus on..
 
Ylipäätään missä tahansa missä 80 rajoitus niin yritäpä pitää yllä 80km/h todellista nopeutta. Ihan mahdoton yhtälö kun rekat painaa sen n. 90 rajotinta vasten. Sit tullaan perseeseen hiillostamaan kun ajan muka liian hiljaa.

Sä kyllä ajat ihme teitä pitkin kun en mä täällä kehillä saa koskaan rekkaa perääni hiillostamaan. Harvoin niitä edes näkee tuolla vasemmalla kaistalla, mutta henkilöautoilijat, ne vasta osaakin tuon pelleilyn ja taxit. Ajan todellista sen 85km/h niin aina siellä on joko lähitaxi tai bmw-jonne takakontissa kiinni, ikinä siellä ei ole rekkaa ollut.
 
Sä kyllä ajat ihme teitä pitkin kun en mä täällä kehillä saa koskaan rekkaa perääni hiillostamaan. Harvoin niitä edes näkee tuolla vasemmalla kaistalla, mutta henkilöautoilijat, ne vasta osaakin tuon pelleilyn ja taxit. Ajan todellista sen 85km/h niin aina siellä on joko lähitaxi tai bmw-jonne takakontissa kiinni, ikinä siellä ei ole rekkaa ollut.
Itäsuomessa jos ajat vaikka gepsin mukaan sen 83-85 kun rajoitus on 80 niin kohta sulla näkyy taustapeilissä vain se SCANIA.
 
Sä kyllä ajat ihme teitä pitkin kun en mä täällä kehillä saa koskaan rekkaa perääni hiillostamaan. Harvoin niitä edes näkee tuolla vasemmalla kaistalla, mutta henkilöautoilijat, ne vasta osaakin tuon pelleilyn ja taxit. Ajan todellista sen 85km/h niin aina siellä on joko lähitaxi tai bmw-jonne takakontissa kiinni, ikinä siellä ei ole rekkaa ollut.

Kehä 3 itään tiksistä haksiin. Tuolla välillä noita kolonnia on jotka vetää vasenta kaistaa ennen ikean mäkeä.
 
Sä kyllä ajat ihme teitä pitkin kun en mä täällä kehillä saa koskaan rekkaa perääni hiillostamaan. Harvoin niitä edes näkee tuolla vasemmalla kaistalla, mutta henkilöautoilijat, ne vasta osaakin tuon pelleilyn ja taxit. Ajan todellista sen 85km/h niin aina siellä on joko lähitaxi tai bmw-jonne takakontissa kiinni, ikinä siellä ei ole rekkaa ollut.

Ainakin näillä kaksnumeroisilla teillä ihan normaalia. Siis kehä3:n ulkopuolella.
 
Kehä 3 itään tiksistä haksiin. Tuolla välillä noita kolonnia on jotka vetää vasenta kaistaa ennen ikean mäkeä.

Jos ei kolme kaistaa yhteen suuntaan auta niin voi voi, mene julkisilla jos et kestä olla jonkun takana hetken vertaa:facepalm:

Kehä 3 itään.png

Kannattaa ottaa huomioon ettei tämä maa toimi ilman niitä rekkoja, ne ei siellä hupii vedä pillurallia kuten jotkut tiksin Shelliä ympäri.
 
Itäsuomessa jos ajat vaikka gepsin mukaan sen 83-85 kun rajoitus on 80 niin kohta sulla näkyy taustapeilissä vain se SCANIA.
Perseessä roikkuvia rekkoja löytyy ympäri suomen, hattuvakiolla arvattuna n.30% harrastaa tätä.
Ei noista pääse eroon kuin ajamalla ylinopeutta. Etenkin talvella vaikeaa pienemmillä maanteillä kun satasen alueet on harvassa, kesällä nuo on helppo karistaa kun satasen alueita on enemmän.
 
Jos ei kolme kaistaa yhteen suuntaan auta niin voi voi, mene julkisilla jos et kestä olla jonkun takana hetken vertaa:facepalm:

Kehä 3 itään.png

Kannattaa ottaa huomioon ettei tämä maa toimi ilman niitä rekkoja, ne ei siellä hupii vedä pillurallia kuten jotkut tiksin Shelliä ympäri.

Mitäs ne julkiset siihen auttaa, jonkun takana joudut sielläkin istumaan :cigar2:
 
Perseessä roikkuvia rekkoja löytyy ympäri suomen, hattuvakiolla arvattuna n.30% harrastaa tätä.
Ei noista pääse eroon kuin ajamalla ylinopeutta. Etenkin talvella vaikeaa pienemmillä maanteillä kun satasen alueet on harvassa, kesällä nuo on helppo karistaa kun satasen alueita on enemmän.
En tiedä kummasta pitäis huolestua enemmän. 60 tonnisen kuskista joka ei ymmärrä ajoneuvonsa paljon pidempää matkaa pysähtyä vaiko siitä joka ei välitä...
 
Eilen pysähdyin odottamaan oikealta tulevaa autoa joka tuli pikku kadulta jossa aiemmin oli kolmio. Kyllähän siellä oli vielä kaksikin kolmiota, mutta ne olivat kärki ylöspäin.

Nainen ei uskaltanut ajaa heti tai ei uskonut omaavansa etu-ajo-oikeutta.
Bemarikuski takanani puolestaan poltti päreensä välittömästi ja ohitti minut töötti raikuen kiihdyttäen.

Kävin tänään poikkeamassa siinä pikkukadulla. Kolmioissa oli vain huomiomerkki ja "etu-ajo oikeus muuttunut.


Eli näyttää siltä että olin oikeassa.
Mutta aion vastedes mennä siitä ensin jos sieltä kadulta ei joku väkisin puske.

Parempi että kaikki ajaa tyhmyyden symbioosissa, kuin alkaa harata vastaan sitä miltä muilla perstuntumalla tuntuu.
 
Eilen pysähdyin odottamaan oikealta tulevaa autoa joka tuli pikku kadulta jossa aiemmin oli kolmio. Kyllähän siellä oli vielä kaksikin kolmiota, mutta ne olivat kärki ylöspäin.

Nainen ei uskaltanut ajaa heti tai ei uskonut omaavansa etu-ajo-oikeutta.
Bemarikuski takanani puolestaan poltti päreensä välittömästi ja ohitti minut töötti raikuen kiihdyttäen.

Kävin tänään poikkeamassa siinä pikkukadulla. Kolmioissa oli vain huomiomerkki ja "etu-ajo oikeus muuttunut.

Eli näyttää siltä että olin oikeassa.
Mutta aion vastedes mennä siitä ensin jos sieltä kadulta ei joku väkisin puske.

Parempi että kaikki ajaa tyhmyyden symbioosissa, kuin alkaa harata vastaan sitä miltä muilla perstuntumalla tuntuu.
Tämä ärsyttää ei niinkään autoilijoissa vaan tieliikennelaissa. Mielestäni tälläiset risteykset pitäisi hoitaa tavalla A tai B ilman mitään muita vaihtoehtoja.

A: Tasaarvoiset risteykset kiellettäisiin kokonaan. Eli JOS minulla ei ole kolmiota niin tietäisin että toisella on. Toisinsanoen siis JOS minulla on kolmio niin tietäisin että toisella ei ole.

B: Tasaarvoinen risteys merkattaisiin AINA liikennemerkillä MOLEMMILLE risteyksen osapuolille.

Ei pitäisi enää jäädä epäselvyyksiä kenelläkään missään tilanteessa.
 
Tämä ärsyttää ei niinkään autoilijoissa vaan tieliikennelaissa. Mielestäni tälläiset risteykset pitäisi hoitaa tavalla A tai B ilman mitään muita vaihtoehtoja.

A: Tasaarvoiset risteykset kiellettäisiin kokonaan. Eli JOS minulla ei ole kolmiota niin tietäisin että toisella on. Toisinsanoen siis JOS minulla on kolmio niin tietäisin että toisella ei ole.

B: Tasaarvoinen risteys merkattaisiin AINA liikennemerkillä MOLEMMILLE risteyksen osapuolille.

Ei pitäisi enää jäädä epäselvyyksiä kenelläkään missään tilanteessa.

Tuo olisikin liian selkeä tapa merkitä risteykset.
Nyt saa etenkin vieraalla paikkakunnalla ajaessa tähystää jatkuvasti sitä kolmiota risteävälle liikenteelle ja yleensä merkki ei näy, toki tähän sitä ei ole suunniteltukkaan.
 
Tämä ärsyttää ei niinkään autoilijoissa vaan tieliikennelaissa. Mielestäni tälläiset risteykset pitäisi hoitaa tavalla A tai B ilman mitään muita vaihtoehtoja.

A: Tasaarvoiset risteykset kiellettäisiin kokonaan. Eli JOS minulla ei ole kolmiota niin tietäisin että toisella on. Toisinsanoen siis JOS minulla on kolmio niin tietäisin että toisella ei ole.

B: Tasaarvoinen risteys merkattaisiin AINA liikennemerkillä MOLEMMILLE risteyksen osapuolille.

Ei pitäisi enää jäädä epäselvyyksiä kenelläkään missään tilanteessa.

Ja sitten laskemaan kulunkeja... Montako tasa-arvoista risteystä suomessa on ja paljonko maksaa yhden risteyksen liikennemerkikkien asettaminen kokonaisuudessaan sivukuluineen? Eli olisihan se ihan kiva mutta käytännössä mahdoton homma. Huomattavasti halvempaa olisi pistää jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle pakolliset 24 tuntia teoriaa ja 24 ajotuntia autokoulussa aiheena pelkästään risteysajovuorot.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten laskemaan kulunkeja... Montako tasa-arvoista risteystä suomessa on ja paljonko maksaa yhden risteyksen liikennemerkikkien asettaminen kokonaisuudessaan sivukuluineen? Eli olisihan se ihan kiva mutta käytännössä mahdoton homma. Huomattavasti halvempaa olisi pistää jokaiselle täysi-ikäiselle suomalaiselle pakolliset 24 tuntia teoriaa ja 24 ajotuntia autokoulussa aiheena pelkästään riteysajosäännöt.
Ongelmana ei omasta mielestäni ole risteysajosäännöt, ongelmana on se kuinka ne on merkitty.
Tottakai näiden muuttaminen jälkeenpäin on lähes mahdotonta, mutta olisihan se hienoa jos olisi merkki etuajo-oikeutetun suuntaan osoittamassa kuinka risteys toimii.
 
Kieltämättä tasa-arvoiset ottaa aivoon. Rakentaisi ainakin niin että on näkyvyttä. Tai sitten tosiaan miinottaa kolmioilla kaikki. Liikenteen sujuvuus paranisi todella paljon, toisaalta ajonopeudet pääväylällä myöskin kohoaisivat (liikaa?)...

Ja kun bensaveroja ym. autoiluun liittyviä kustannuksia on varaa korottaa niin voisi kai niillä rahoilla asentaa muutaman kolmion?
 
Kieltämättä tasa-arvoiset ottaa aivoon. Rakentaisi ainakin niin että on näkyvyttä. Tai sitten tosiaan miinottaa kolmioilla kaikki. Liikenteen sujuvuus paranisi todella paljon, toisaalta ajonopeudet pääväylällä myöskin kohoaisivat (liikaa?)...

Ja kun bensaveroja ym. autoiluun liittyviä kustannuksia on varaa korottaa niin voisi kai niillä rahoilla asentaa muutaman kolmion?
Ajonopeuden kohoaminen ja lisääntynyt turvallisuus kuulostaa minusta aika hyvältä yhtälöltä.
 
Entä jos sillä oikealta tulevalla on kärkikolmio mikä ei näy sinun suuntaan?
Silloin väistät turhaan, mutta eipähän kolise. Joissain paikoissa olen törmännykki siihen että ne näkyy huonosti. Useammin saisivat olla käyriä juurikin tästä syystä.
 
Tämä ärsyttää ei niinkään autoilijoissa vaan tieliikennelaissa. Mielestäni tälläiset risteykset pitäisi hoitaa tavalla A tai B ilman mitään muita vaihtoehtoja.

A: Tasaarvoiset risteykset kiellettäisiin kokonaan. Eli JOS minulla ei ole kolmiota niin tietäisin että toisella on. Toisinsanoen siis JOS minulla on kolmio niin tietäisin että toisella ei ole.

B: Tasaarvoinen risteys merkattaisiin AINA liikennemerkillä MOLEMMILLE risteyksen osapuolille.

Ei pitäisi enää jäädä epäselvyyksiä kenelläkään missään tilanteessa.
Ei nykysysteemissä ole kyllä mitään ongelmaa, ellei sellaisena pidä sitä, että risteyksissä joutuu paikoittain hidastamaan ja tarkkailemaan sivutiellä olevia liikennemerkkejä ja muita tielläliikkujia. Kunhan kaasujalassa on muitakin asentoja kuin ylhäällä ja alhaalla, ja niska kääntyy vähintään 45 astetta, ei sen pitäisi tuottaa vaikeuksia.

Päivittäin ajellessa tosin tuntuu siltä, että paras ratkaisu olisi ameriikkalaistyylinen neljä stop-merkkiä. Suurimalla osalla ei tunnu riittävän ajotaidot risteyksen ylittämiseen turvallisesti pysähtymättä ensin.
 
Entiedä onko tässä sarkasmia vai ei mutta en puhunut liikenneturvallisuudesta yhtään mitään.
Ei ollut sarkasmia vaan tosissaan jos ratkaisu (esim. joka puolelle näkyvät kärkikolmio) kohentaa sekä sujuvuutta, että turvallisuutta, niin mielestäni ei ole juuri perusteita jättää sitä tekemättä. Mieluummin jättää vaikka opasteet Ouluun asentamatta jos se kylttibudjetista on kiinni.
 
Perseessäroikkujat jälleen, tällä kertaa tosin ei mikään hirveän törkeä tapaus vaan lähinnä vaikutti vaan epävarmalta kuskilta, jolla vaikeuksia säädellä autonsa nopeutta järkevästi ja jonkinlainen ohittamispelko.

Edessä rekka, sen takana yksi auto ja itse ajoin turvavälin päässä sen rekan takana tulevan auton takana. Takaa tuli auto, joka sai minut kiinni.

Tiellä sen verran vastaantulevaa liikennettä että jouduttiin ajamaan useamman kilometrin tässä jonossa.

Takanatuleva ajoi keskimäärin hiukan liian pienellä turvavälillä (ei ihan perseessä kiinni kuitenkaan), mutta sitten kun ylämäessä edessäoleva rekka hyytyi ja joutui itsekin löysäämään kaasua pitääkseen järkevän turvavälin, takanatuleva tuli aina ihan perseeseen kiinni.

Ekan ohituskaistan tullen päästiin sitten rekasta ohi. Ohituskaistalla ja sen jälkeen itsellä 100km/h alueella 110 mittarissa, takanatulevalla ei mitään intoa mennä minusta ohi, mutta jäi jälleen sellaisen hiukan liian lyhyen turvavälin päähän, ei ihan perseeseen kiinni.

10km myöhemmin olin kääntymässä pois tieltä, ja pari kilsaa ennen risteystä, josta olin kääntymässä, oli jälleen ohituskaistat. Ajattelin, että päästän takanatulevan nyt ohituskaistoilla ohi niin sen ei tarvi sitten jarruttaa kunnolla kun minä alan hidastamaan kääntymistä varten.

Vilkautin vilkkua oikealle. Ei reaktiota takaatulevalta. Hidastin vauhtia 5km/h ja vilkautin vilkkua oikealle. Takanatuleva hidastaa mukana, ei lähde ohittamaan.
Hidastin vauhtia mittariin 100km/h asti ja vilkautin vilkkua jälleen. Hidasti mukana, ei lähtenyt ohittamaan.

Lopulta piti hidastaa mittariin 80km/h asti että takanatuleva tajusi mennä ohi.

Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?
 
Ei ollut sarkasmia vaan tosissaan jos ratkaisu (esim. joka puolelle näkyvät kärkikolmio) kohentaa sekä sujuvuutta, että turvallisuutta, niin mielestäni ei ole juuri perusteita jättää sitä tekemättä. Mieluummin jättää vaikka opasteet Ouluun asentamatta jos se kylttibudjetista on kiinni.
Miksi ei Ouluun kun siellä mulla just toissapäiväinen juttu tapahtui?:)

Vieläkin naurattaa se bemarikuski.

1. Liian suuri tilannenopeus, kiihdyttäessä
2. Äänimerkin tarpeeton käyttö
3. Ohittaminen ilman vilkun käyttöä
4. Suojatien edessä olevan auton ohitus pysähtymättä
5. Väistämisvelvollisuudesta piittaamattomuus

Ja hän varmaan luulee vieläkin että ajoi tilanteessa oikein ja minä väärin.:eek:
 
Eikö ihmiset tajua, että vilkautus oikealle on vinkki "mene ohi" ? Ja onko se ohittaminen niin pelottavaa että sitä ei meinaa uskaltaa tehdä edes ohituskaistalla kun edessä oleva auto selvästi hidastaa?
Ei sitä vilkkua näe, jos katsoo samaan aikaan jalkapalloa tai Netflixiä. Tämän lajin harrastajiahan on näkynyt tässäkin ketjussa muutamia. Ja jos autossa on adaptiivinen vakkari, niin sitä vähemmän kiinnostaa että mikä on vallitseva rajoitus. :D
 
Noita saatanan torveloita riittää, jotka eivät vain pääse ohi, vaikka pitää ajaa pimeällä perseessä kiinni (85-90kmh 80:n alueella, eikä muita liikkeellä joten ei todellakaan syytä roikkua perässä 40 km+), siten jotta valot häikäisee todella vittumaisesti jokaisesta peilistä. Sen päätin, että tulevaisuudessa teen vastavittuilun, kun ei ole kiire (Silloin, kun ei ole mahdollista ohittaa, hidastelen johonkin 50-60 kmh nopeuteen ja sitten kun on mahdollista ohittaa, niin kiihdytän. Jo jos pääsee ohi, niin maksimi sallittua nopeutta pitkät päällä perässä, ihan alusta asti. Pitäisi asentaa katolle sellainen oikein vittumaisen kirkas ledivalo taaksepäin, jolla voisi hieman "vihjaista" ongelmasta.
-------------------
Mitä kolmioihin tulee, niin niistä voitaisiin luopua ja korvata ne esim keltapunaisella tolpan kirtävällä merkillä, jossa on siis vain esim punainen ylä ja alareuna ja keltainen keskiosa. Näkyisi hyvin jokasuuntaan.

Nyt tosiaankin ei tutussa risteyksessä on toisinaan ihan tarpeettoman hankalaa hahmottaa, jotta jossain on kolmio.

TAI kolmioon teippaukset molemmalle puolelle merkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Noita saatanan torveloita riittää, jotka eivät vain pääse ohi, vaikka pitää ajaa pimeällä perseessä kiinni (85-90kmh 80:n alueella, eikä muita liikkeellä joten ei todellakaan syytä roikkua perässä 40 km+), siten jotta valot häikäisee todella vittumaisesti jokaisesta peilistä. Sen päätin, että tulevaisuudessa teen vastavittuilun, kun ei ole kiire (Silloin, kun ei ole mahdollista ohittaa, hidastelen johonkin 50-60 kmh nopeuteen ja sitten kun on mahdollista ohittaa, niin kiihdytän. Jo jos pääsee ohi, niin maksimi sallittua nopeutta pitkät päällä perässä, ihan alusta asti. Pitäisi asentaa katolle sellainen oikein vittumaisen kirkas ledivalo taaksepäin, jolla voisi hieman "vihjaista" ongelmasta.
Noista muista keinoista olen vähän eri mieltä, mutta joku sellainen vaihtuvalla tekstillä varustettu leditaulu takalasissa olisi kyllä kätevä. Voisi sitten siihen aina heitellä kaikenlaisia heippatekstejä tarvittaessa. :D
 
Pakko sanoa että tällä kertaa oli rauhallinen paluuliikenne joulunvietosta. Autoja liikenteessä mutta ei nyt niin paljoa eronnut vähän vilkkaammassa viikonlopun liikenteestä. Mutta jotain kuitenkin. Turussa liityn 9 tielle lentokentänrampista, tarkotuksena lähtee kehä/ohikulkutietä helsinkiinpäin eli jään oikealle kaistalle ja kelaan vauhdin noin 100, vasemmalla puolella (eli tässä keskikaista) joku papparainen kelailee aika reippaasti alta rajotuksen, arvio sellanen ehkä 70 mittarin mukaan 100 alueella. No eiköhän ku oon ite sen takaluukunkohdalla ni alkaa näyttämään siltä että kyseinen herrasmies alkaa liukua siihen mun päälle, ei vilkkua ei mitään ja ei muuta ku seisomaan jarrunpäälle ja täs vaiheessa ku oon jo jarruttamassa ni sellanen varoinen vilahdus siitä vilkusta ku auto on jo kokonaan siinä mun edessä. Jos mulla ei olis ollu katse siinä et mitä se siinä touhuu noin pientä nopeutta ni olis rytissy kyllä ja pahasti. Ois nyt reilusti näyttänyt sitä vilkkua jo aikasemmin ni en olis kiskonu nopeutta vaan päästäny sen ihan kiltisti siihen eteen ja menny ite ohi sieltä vasemmalta. Mutta kun ei.
 
Melko rauhallinen oli paluuliikenne, mutta heti Kuusamosta lähtiessä kun näkyi vain tyhjää tietä edessä, niin eikös samantien takaa paina kartanovolvo ison kuomukärryn kanssa kovaa ohi 80:n alueella, kun itellä oli mittarissa 90. Ei sitten kuitenkaan erityisemmän kovaa jäänyt ajamaan eteen ja välimatka kasvoi vain hitaasti. Kuten arvata saattaa, sitten viiden kilometrin päässä kun rajoitus vaihtuu sataseen, niin siinähän se kohta edessä hinaa 92-100 koko ajan vaihdellen menemään mittarin mukaan. No, eipä siinä mitään, tien auetessa ohi ja sitten saikin ajella kaikessa rauhassa lähemmäs Taivalkoskea. 15 km ennen taajamaa vastaan tuli kilometrin mittainen jono, jonka keulalla meni aura lumi pöllyten nopeuden vaihdellessa 60-80. Eikös siihen sitten ehdi volvosankarikin ja heti on yrittämässä jo puolen auton verran ohikin, kunnes ehkä lopulta toteaa, että ehkä tällä jonolla on joku syy ja keskyttää ohituksen ja tyytyy lopulta jäämään taaemmas.

Aura kääntyi kohti Posiota ja sitten olikin taas rauhallista hyvän aikaa, kunnes Pintamon jälkeen rajoituksen laskettua kaheksaankymppiin alkoi jonoa olemaan. Toki koko jonon sitten piti Syötteen risteyksessä hidastaa kuuteenkymppiin, kun siinä on kamera. Rajoitus ei kyseisessä melkolailla keskellä-ei-mitään olevassa risteyksessä mihinkään laske (kesälläkään), mutta eihän turistit osaa liikennemerkkejä katsoa.

Pudasjärvellä ja lähempänä Kiiminkiä oli kaksi sankaria onnistunut ajamaan autonsa suoralla tiellä noin 40 asteen kulmaan puolen auton verran ojan puolelle, miten lie oli suorituksessa onnistuttu. Molemmille oli juuri hinausautot saapuneet paikalle auttamaan takaisin tielle.

Oulun moottoritiellä oli kaikki muuttuvat rajoitukset 80, eikä siellä edes juuri sen kovempaa ajettukaan. Mitä nyt sitten toki alkuperäinen volvosankari sieltä taas ehti ylinopeutta ohi painaa juuri ennenkuin itse käännyin moottoritieltä pois.
 
Toki koko jonon sitten piti Syötteen risteyksessä hidastaa kuuteenkymppiin, kun siinä on kamera. Rajoitus ei kyseisessä melkolailla keskellä-ei-mitään olevassa risteyksessä mihinkään laske (kesälläkään), mutta eihän turistit osaa liikennemerkkejä katsoa.

Eikös se kesällä 100-->80 laske jos en ihan vituiksi muistele. Pari muuta kameraa siellä keskellä ei mitään kyllä on, joissa ei laske.
 
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.
 
No ei ole. Kertoo siitä että et aja tuota väliä päivittäin.


Lantapunteille ohje miten ajaa kehätiellä on moottoriteillä:

1.Moottoritielle liitytään vallitsevalla nopeudella. Ei 60km/h ja ängetään muiden eteen. Jos et uskalla ajaa esim. 100km/h, niin käytä vanhaa tietä tai julkisia.

2. Sovita se nopeus rampilta siten, että moottoritietä ajavat eivät joudu väistelemäön...
...
6. Tämä menee pohjois-suomen kuljettajille. Meillä on rampeissa herrasmiessopimus. Jos sieltä on liittymässä porukkaa samalle kaistalle ruuhka-aikaan, niin jokainen kuljettaja päästää vuorollaan yhden eteensä. Muun suomen runkkarit tunnistaa siitä, että väli kiilataa umpeen eikä päästetä eteen.
...

Keksit sitten liudan kohtia siihen mitä liianlyhyiden turvavälien ongelmaa paikataan, osa ihan itsestään selvyyksiä urpoille ja junteille. Mutta kaikille ei sitä vahvaa kokemusta ja itsevarmuutta, tiedä sitten ovatko siltikään sen vaarallisempia kuin vuoskimmentä ajokokemuksen tuoma itsevarmuus ja sillä perusteella sikailevat.

Mutta jos niitä turvavälejä pidettäisiin, niin olisihan se paljon helpompaa liittysä sinne liikennevirtaan, ja vaivattomampaa sille 20v kokemuksella ajavallekkin.

Toi että jos itse ajelee ylinopeutta, niin muiden pitäisi tehdä samoin ....

Huoh. Oikea ajotapa on lähtökohtaisesti se, jossa kenenkään muun ei tarvitse reagoida sun ajamiseesi millään tavalla.
Tämä toki hyvä tavoite,ja voi sivummalla onnistuakkin, mutta viimesivuilla keskusteltu etelän haasteista, niin kaikille ei ole vaihtoehto se että jää kotiin, tai no jalan voi liikkua.
 
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.

Rajoitus taitaa olla kaikilla pätkillä joissa uudet tolpat ovat 80km/h, joten vaikea ymmärtää ongelmaa kun liikenne kerrankin liikkuu suurimman sallitun rajoissa, varsinkin kun kelissä ei ole hurraamista?

Urpoja näissä tilanteissa näkee yleensä niissä autoissa, jotka vetävät järjettömiä ohituksia ilman minkäänlaista aikasäästöä.
 
Rajoitus taitaa olla kaikilla pätkillä joissa uudet tolpat ovat 80km/h, joten vaikea ymmärtää ongelmaa kun liikenne kerrankin liikkuu suurimman sallitun rajoissa, varsinkin kun kelissä ei ole hurraamista?

Urpoja näissä tilanteissa näkee yleensä niissä autoissa, jotka vetävät järjettömiä ohituksia ilman minkäänlaista aikasäästöä.

No mitä helvettiä. Keli on mitä mainioin - 10c ja kirkas taivas. Suurin sallittu? Ai jos jengi painelee 12kmh alle rajoituksen? Huh huh mitä juttua sulta.
 
No mitä helvettiä. Keli on mitä mainioin - 10c ja kirkas taivas. Suurin sallittu? Ai jos jengi painelee 12kmh alle rajoituksen? Huh huh mitä juttua sulta.

Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

Kuinka paska koala täytyy olla, että noissa nopeuksissa mittari heittää yli 10kmh?

Siis sun mielestä on ihan okei ajaa törkeää alinopeutta? Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
 
Audikuskia ärsytti suunnattomasti kun ajoin kehä 3 vasenta kaistaa mittarissa 90km/h. Tuli niin lähelle takakonttia etten nähnyt edes konepeltiä sen autosta enää.

Cruisella kiva ajella rauhassa suurinta sallittua ja mennä kovempaa kuin se oikean kaistan mummojuna, kameran kohdalla audikuski pelästyi ja jäi jälkeen ja minä menin normaalisti koskematta mihinkään, kunnes audikuski sai kostonsa ja pääsi oikealta puolelta ohi ja 50m jälkeen meni rampista pois, mutta kostonsa sai ja pääsi ohi ranskatterasta:tup:
 
Kuinka paska koala täytyy olla, että noissa nopeuksissa mittari heittää yli 10kmh?

Siis sun mielestä on ihan okei ajaa törkeää alinopeutta? Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
Jos liikenteessä törmää jatkuvasti kaikenmailman idiootteihin , niin että hihat palaa, niin voi olla kyse sattumasta, tai sitten jotain muuta.

Jos ihannoin teoisen kontissa ajamista ja GPSllä nopeutta mittaa nii siitä tulee mittavirhettä, ja jos on sitä mieltä että rajoitusten puitteissa ajaminen on törkeää alinopeutta, niin voi tietenkin miettiä mikä mättää.

Ja mistä nykästi 10km/h mittarivirheen(*, jos 80 alueella ajaa todellista 70km/h, niin onko se muka 10km/h mittarivirhe ? Se mittarinlukutarkkuuskin vaihtelee autoittain, ja pientä vaihtelua syntyy. Jos kuvitellaan että autossa ei olisi mittarivirhettä, niin se todellinen keskinopeus luonollisesti alle 80km/h 80 alueella, esim 75, jos siihen lisätään pientä vaihtelua, niin en panikoisi jos vaihteluväli 70-80 välillä.

Kameratolppa jarrutteliat tuskin takanaolevaa hämmentää, jos hämmentää niin ehkä kannattaa palata miettimään sitä turvaväliä.

Jos taasen tykkää siellä edessäolevan kontissa roikkua ja edessä oleva alkaa hiljentää ja valoja vilauttelee, niin saattaa olla vihje siitä että mene nyt ohi tai rauhoitu.


Minkähän takia tälle foorumille kerääntyy kaikki nysvääjänössöt, jotka eivät osaa ajaa sujuvasti?
Paikan rajoituksia ja muita ominaisuuksia tuntemattomat ja omaa matkavauhti hitaamminajavat ärsyttää, Jos tykkää ajella sakotusrajalla tai jopa rikesakkoylärajalla, niin ärsytyksiä toki pisaa.
Kokemuksen ja iänmyötä kuskit rahoittuu, tosin jotkut sanoaa että vanhuutta voi alkaa uudestaan pinnakiristyyn. Ja ei pidä väheksyä elämän muiden tilanteiden vaikutusta.

(*
Mittarivirhe olikin mainittu aiemmin, jos sellainen mittarivirhe tuolla alueella, niin silloin voi ihan tyytyväisenä 80 mukaan ajeleva ajelle alle 70 todellista. Isompi mittarivirhe voi synty rengatuksesta, jos se todellinen rengaskoko pienempi kuin se normaali, jolla mittarivirhe mitoitettu. Vanhemmissa autoissa voi myös se näyttämä virhe olla kasvanut, joskus voi olla tilapäinen sekoilu.

Toistona että monessa autossa se lukutarkkuus ei ole kummoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Uudet gatson kameratolpat.

Terveiset täältä E75:lta. Nämä tolpat on ihan vitusta ja samoin kanssa-autoilijat ovat perseestä. Nopeus gps:n mukaan 68-73km/h. Huoh näitä urpoja.

jos joku osaa sanoa muuta kuin datan keräämisen, miksi seuraavat 150m jos kuvan ottavat 30m päästä?
 
Jos nopeus on 68-73 gps:n mukaan, niin kyllä siinä aika monessa autossa mennään jo mittarissa yli 80km/h.

Ongelma oli siis ilmeisesti se, ettet päässyt ajamaan tavanomaista lievää ylinopeutta, koska liikenteessä oli muitakin?

Näillä tiedoilla suosittelisin edelleen sen kortin palauttamista ennen kuin tulee pahempaa jälkeä.

68-73 80:n alueella ajelijat aiheuttavat pahaa liikenteen jonoutumista, joka on loppupelissä sekä paljon vaarallisempaa, että rasittavampaa, kuin jos ajaa sitä 80:ä sillä 80:n alueella (kun keli ei vaadi pienempää nopeutta).

Ja nykyisin voi tarkistaa sen nopeuden puhelimen GPS:llä, joka tuntuu pitävän pakkansa.

Tietysti mittarivirheestä saa myös hyvän vihjauksen, jos perään tulee aina jonoja ja paljon ohituksia.
 
Audikuskia ärsytti suunnattomasti kun ajoin kehä 3 vasenta kaistaa mittarissa 90km/h. Tuli niin lähelle takakonttia etten nähnyt edes konepeltiä sen autosta enää.

Cruisella kiva ajella rauhassa suurinta sallittua ja mennä kovempaa kuin se oikean kaistan mummojuna, kameran kohdalla audikuski pelästyi ja jäi jälkeen ja minä menin normaalisti koskematta mihinkään, kunnes audikuski sai kostonsa ja pääsi oikealta puolelta ohi ja 50m jälkeen meni rampista pois, mutta kostonsa sai ja pääsi ohi ranskatterasta:tup:

Tuo on varmaan samaa heimoa kuin ne, jotka ennen liikennevaloja uuden kaistan alkaessa ohittavan ja syöksyvät sinne punaisiin valoihin ensimmäisenä. Minä mootorijarrutuksella rullaan siihen viereen ja yhtä aikaa lähdetään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 122
Viestejä
4 652 717
Jäsenet
76 374
Uusin jäsen
copy manager

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom