Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olisin enemmän kuin kiinnostunut lukemaan erityisesti tuon taksikuskin kootut selitykset tilanteesta.

o/ sama täällä. Tyhjä kaista horisonttiin asti ja jarrupoljinta piti polkea näemmä ihan vain, koska se on perään ajajan "vika" kun kolisee takaluukkuun.
Vissiin molemmilta piparit jääny saamatta pidemmän aikaa.
 
Kertoo paljon siitä miten jälkeenjäänyt idea koko talvirajoitus on. Hyvin voisi pitää sen 120 talvella ja kesällä 140.

Varsinkin moottoritiellä on tuskaista, kun oikealla kaistalla menee raskasta liikennettä työmatkaliikenteessä jotka ajaa sen vajaa 90. Ohittaminen kestää kauan kun hinataan 100km/h ohi. Ne, jotka ohittaessa nostaa nopeuden sinne 120 tuntumaan, alkaa ohitus olla sujuvaa eikä kerää letkaa perään.
 
Tässä videossa https://v.ylilauta.org/82/9797750b.mp4 sellaista kohtaa ei ollut.

Siinä vaiheessa kun välimatka meinaa alkaa kasvamaan (taksi ilmeisesti koittaa sitä taktiikkaa että ajaisi lujempaa) niin videolla näkyy että kuvajaa kiihdyttää (jopa sen videon nopeuslukeman perusteella).
Katottiinko me samaa videota?

Autojen välinen etäisyys on lyhimmillään kohdassa 14s. Kuvaajan nopeus tällöin 78km/h, kuten myös taksin, koska ajavat samaa vauhtia. Kohdassa 17s etäisyys on kasvanut auton mitalla ja nopeus kuvaajalla 74km/h. Kohdassa 19s kuvaaja ilmeisesti alkaa kiihdyttämään, luultavasti ennakoi etäisyyden taksiin jatkavan kasvua, nopeus hänellä 75km/h.

Tässä vaiheessa taksi alkaa kouluttaamaan jarruttelemalla. Siis siinä vaiheessa, kun kuvaajan auto on jäämässä kauemmaksi. Taksikuski siis tuli hitaampana toisen eteen, ja alkoi vielä hidastelemaan entisestään, vaikka takaa tuleva oli jättämässä tilaa.

Ihan samalla tavalla toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa. Jarrutan moottorilla ja jalka valmiina jarrulla, mutta ei tuossa tilanteessa, missä eteen tulevalla on edessään satoja metrejä tyhjää baanaa, ole mitään tarvetta vedellä hätäjarrutuksia vain sen takia, ettei turvaväli olisi hetkellisesti liian pieni ja edessä menevä kokisi tästä ahdistusta.

Toki tuon tahallisen törmäämisen jättäisin pois.
 
Katottiinko me samaa videota?

Autojen välinen etäisyys on lyhimmillään kohdassa 14s. Kuvaajan nopeus tällöin 78km/h, kuten myös taksin, koska ajavat samaa vauhtia. Kohdassa 17s etäisyys on kasvanut auton mitalla ja nopeus kuvaajalla 74km/h. Kohdassa 19s kuvaaja ilmeisesti alkaa kiihdyttämään, luultavasti ennakoi etäisyyden taksiin jatkavan kasvua, nopeus hänellä 75km/h.
Taksi alkaa kiihdyttää, kuvaajaa alkaa kiihdyttämään.

Tässä vaiheessa taksi alkaa kouluttaamaan jarruttelemalla. Siis siinä vaiheessa, kun kuvaajan auto on jäämässä kauemmaksi.
Kummatkin huomattiin että kuvaaja kiihdytti, sen sijaan että hän olisi yrittänyt jättää sitä turvaväliä, niin sai päähänsä lähteä taksin perään.

Ihan samalla tavalla toimisin itsekin vastaavassa tilanteessa.
:-(
Minkä mukaa? Meinaat että 20€ kiinan kamera on se luotettavin lähde ylinopeudelle?
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.

Videon perusteella rekalla saatto olla sitä vauhtia, kameran valmistusmaasta riippumatta.

mutta ei tuossa tilanteessa, missä eteen tulevalla on edessään satoja metrejä tyhjää baanaa, ole mitään tarvetta vedellä hätäjarrutuksia vain sen takia, ettei turvaväli olisi hetkellisesti liian pieni ja edessä menevä kokisi tästä ahdistusta.

Sinun tapauksessa tuskin olisi mitään jakamisen arvoista tapahtunut, et ehkä olisi ajanut muita lujempaa, ainakaan rajoituksia lujempaa, taksin olisi havainnut ja se olisi vaihtanut kaistaa, ehkä vähän turhan lähelle, mutta et olisi lähtenyt häntä tuuppimaan, vaan lisännyt turvavälin riittäväksi ilman hätäjarru tarpeita.
 
Mistä tieto että 20€ kiinan kamera ? Tatska tuulilasissa, niin täytyy olla myös kameran kiina kuraa ja kuski sitten ihan toistamaata.

Videon perusteella rekalla saatto olla sitä vauhtia, kameran valmistusmaasta riippumatta.

Kyllä se vauhti sitten katsotaan aivan muualta kuin kamerasta...:facepalm:
 
En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?

En tarkoita, että jään ajamaan hänen puskuriin kiinni, mutta en ala jarruttamaan 20km/h alle nopeusrajoituksenkaan siksi, että hän on tehnyt virheen (jos siis ei näytä olevan riskiä kolahtamiselle). Varsinkin jos takana tulee muita, niin tuo on varma tapa moninkertaistaa hänen toilailustaan aiheutunut haitta taaksepäin. Jos hidastan rauhallisesti ja odotan hänen kiihdyttävän, häiriintyy muu liikenne paljon vähemmän. Ja ehkä eteen tullutkin saattaisi ajatella omaa käytöstään, kun heti kaistanvaihdon jälkeen on joku puskurissa kiinni. Niitäkin nimittäin on tuolla paljon, jotka ajattelevat vilkuttamisella saavan jonkun etuoikeuden vaihtaa kaistaa nopeamman eteen. Tilan antaminen vain lisää tätä tunnetta.

Ja kuten moni muukin sanoi, kuorma-autokuski todennäköisesti ennakoi omaa kiihdytystään kun oletti taksin kiihdyttävän (koska etäisyys kasvoi). Edessä oli ylämäki ja oletettavasti henkilöauto kiihtyy muutenkin vähän vikkelämmin, joten jos taksikuski olisi vain keskittynyt omaan ajamiseensa, niin kaikki olisi mennyt ihan hyvin.

Rekkakuski olisi ihan varmasti kyllä voinut tämän kolahduksen välttää, mutta kyllä videon perusteella koko homma lähti liikkelle taksikuskin kuivasta ruudista.
 
Ihan jo mielensäpahoittajien vuoksi toivoisin että rahtari saa tästä korkeintaan rikesakon, mutta koska eletään oikeusmurhasuomessa niin eiköhän raskaskuskikin saa sanktionsa kymmenkertaisena kuten tapana on...
Amattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.
Jos mennään sinun tarinan mukaan, niin perään ajo johtu pitkälti välinpitämättömyydestä, ammattilainen ei jalkaansa liikauta, kuin korkeintaa lisätäkseen vauhtia.

Kiihdyttää perään, törmää autoon ja vielä uudestaan , siis koulutettu amamttilainen, yllättäviä tilanteita tulee peräkanaan, mutta ei reakoi ?
 
Amattilaiseta voidaan ja on syytäkin odottaa vähän enemmän kuin tavalliselta uunolta.
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolella :D
 
Kyllä se vauhti sitten katsotaan aivan muualta kuin kamerasta...:facepalm:
Juu, mutta meille hän jakanut katsottavaksi tuon videon, jonka perusteella näyttää että vauhtia on. siis muutenkin kuin se tekstin perusteella.

En ymmärrä edes mikä tuossa olisi väärin. Jos joku tulee mun eteen ja minä moottorijarruttamalla valun lähelle häntä, on mielestäsi ymmärrettävää, että eteen tullut tästä alkaa osoittamaan mieltään?
Yleisellä tasolla samaa mieltä. Se moottorijarrutus juttu on ihan eri silloin jos tuossa rekka olisi ajanut alunperin hiljempää, havainnut auton kaistanvaihtoaikeet jne, niin eihän tuossa varmaan olisi mitään jaettavaa.


Ja kuten moni muukin sanoi, kuorma-autokuski todennäköisesti ennakoi omaa kiihdytystään kun oletti taksin kiihdyttävän (koska etäisyys kasvoi).
Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.
Pelkältä Tuuppaamiselta se toki näyttää jos lähtee tuolla tavalla "ennakoimaan"
 
Tuosta voin kyllä olla samaa mieltä. Rekkakuskit usein on ammattilaisia, kun taas taksin rattiin tuntuu todellakin pääsen ihan kaikenlaisia uunoja, jotka kuitenkin kokevat olevansa muiden autoilijoiden yläpuolella :D

Tämä ja varsinkin tämän taksiuudistuksen jälkeen siellä näkee sellaista hiihtäjää ratin takana että ihme ettei onnettomuuksia ole tämän enemäpää...
 
Kuullostaa toki paremmalta kuin se että lähti tuuppaamaan.
Pelkältä Tuuppaamiselta se toki näyttää jos lähtee tuolla tavalla "ennakoimaan"
Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.

Aika selvästihän tuo viimeisen jarrutuksen jälkeen tapahtunut töniminen on tahallista, tai ei ainakaan tehty kaikkea tilanteen välttämiseksi.
 
Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että kun taksi kolmannen kerran painoi jarrut pohjaan, niin ei mielestäni ole mitään epäselvää mikä kuorma-autokuskin ajatus oli siinä vaiheessa. Puhuin aiemmassa viestissä tilanteesta ennen, kuin taksikuski jarrutti kertaakaan. Siis hetkellä, kun etäisyys taksikuskiin vielä kasvoi.
Ok, samasta puhuttiin, se että rekkakuski alkaa lisämään vauhtia tilanteessa missä taksikuski lisää vauhti, niin se näyttää tuuppaamiselta. Se turvaväli puuttu siinä vaiheessa, joten "ennakointi" kuullostaa teon kaunistelua.

Joku mainitisi että laittoi vakkarin päälle, eli oliko tarkoitus tuupata edelläajavaa reilusti vauhtia.

Miksi tästä jauhan, niin se vaan saa näyttämään sen tilanteen siltä että rekkakuskikin halusi opettaa oikein kunnolla, ja se taasen vaikeuttaa sen peräänajon selittelyä.

Oliko tarkoitus tuupata vakarilla takaluukku ryttyy ja pahemmilta onnettomuudelta pelasti taksin vauhdin tiputtaminen. (juu, en usko, mutta jatkoa näille "ennakointi" skenaarioille)
 
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. Mutta samalla tavalla pitää tulla sanktiota sille rekkapenalle, kun ei se ollut tuossa perseilyssä yhtään sen syyttömämpi osapuoli.
Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.

Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden-> voivat todeta kameran näyttämän nopeuden "sinne päin" jolloin 87km/h raja ei ylity eikä näin poliisin toimivaltuudet poliisihallituksen ohjeistuksen mukaan riitä ylinopeussakkoon (oikeus antaa sakon 1km/h ylityksestä, mutta jutun pitäisi jotenkin penan osalta ensin päätyä sinne).

Poliisi voisi myös epäillä turvavälin puutteesta, mutta sen tekeminen olisi käytännössä vaatinut "aktiivista" jarruttamista alusta asti -> taksi koko sopan aloitti ja jatkoi ja sai nenilleen -> joten poliisin on aika helppo katsoa tätäkin läpi sormien kun käytännössä tilanteessa oli vain 1 täysi mulkku jota ilmeisesti siis epäillään törkeästä, pena vain vetoaa ennalta-arvaamattomaan toimintaan ja case on aika lailla taputeltu niin kauan kunhan ei myönnä _tahallaan_ ajaneen päin...
 
Näitä ihmeellisiä kilahtajia ja jarrutestaajia tulee aina välillä vastaan. Kaivokselassa Vanhan Kaarelantien risteys etelästä oikealle käännyttäessä on tarkka paikka, oikealta kaistalta yrittää syliin moni kun keskimmäistä kaistaa jatkaakin Hämeenlinnantien ali.

Mutta vain yksi mersumies on raivostunut totaalisesti. Äkkijarrutus kaasu pohjaan-ohituksen jälkeen oli jo tasoa, että aloin harkitsemaan kojelautakameraa minäkin. Tai ehkä tavoitteena oli saada itselle liian kallis premiumi lunastukseen tms.
 
Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden

Eiköhän tuo kuitenkin piirturilta helpommin selviäisi, kuin viivoja laskemalla..

Varsin ihmeellinen skenaario koko tilanne. Näitä ikävä kyllä näkee tuolla tienpäällä turhankin usein. Ottamatta liiemmin kantaa siihen kuka teki mitä niin voinee kuitenkin todeta, että molemmat herrat taitaa olla firman autolla liikenteessä. Varmaan aika moni liikennöitsijä olisi kumpana tahansa osapuolena tuon välttänyt tavalla tai toisella.
 
Rekkapena saanee _korkeintaan_ rikesakon, jos toista epäillään törkeästä liikenneturvallsuuden vaarantamisesta niin kyllä "rekkapenan" syyttömyysaste on pari decadia alempi olit sä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa.

Poliisilla kuitenkin kohtuullinen valta käyttää harkintaa niin ei yhtään yllättäisi että kukaan ei jaksa lähteä paikan päälle laskemaan kaistaviivoista todellisia etäisyyksiä josta saisi laskettua todellisen nopeuden-> voivat todeta kameran näyttämän nopeuden "sinne päin" jolloin 87km/h raja ei ylity eikä näin poliisin toimivaltuudet poliisihallituksen ohjeistuksen mukaan riitä ylinopeussakkoon (oikeus antaa sakon 1km/h ylityksestä, mutta jutun pitäisi jotenkin penan osalta ensin päätyä sinne).

Poliisi voisi myös epäillä turvavälin puutteesta, mutta sen tekeminen olisi käytännössä vaatinut "aktiivista" jarruttamista alusta asti -> taksi koko sopan aloitti ja jatkoi ja sai nenilleen -> joten poliisin on aika helppo katsoa tätäkin läpi sormien kun käytännössä tilanteessa oli vain 1 täysi mulkku jota ilmeisesti siis epäillään törkeästä, pena vain vetoaa ennalta-arvaamattomaan toimintaan ja case on aika lailla taputeltu niin kauan kunhan ei myönnä _tahallaan_ ajaneen päin...
Rekkapena hidasti vauhtia siinä vaiheessa kun taksi tuli eteen, mutta sen jälkeen tämä alkoi hiillostamisen, eikä tehnyt käytännössä mitään estääkseen törmäystä (varsinkaan sitä jälkimmäistä), joten aika erikoista olisi, jos ei tälle tule mitään sanktioita. Se on selvää, että taksisuhari tuon sekoilun aloitti, mutta rekkapena jatkoi. En näe näissä hirveästi eroa mulkkuus-asteikolla. Klassista "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti" -vänkäystä, mutta auton ratista käsin. Tällainen on ikävän yleistä, mutta se ei tarkoita, että sitä pitäisi suvaita.

Se rekan nopeus nyt on tuossa yksi ja hailea. Täällä on jotain ihme skenaarioita mahdollisen kiinakameran nopeuslukeman paikkaansapitävyydestä, mutta eipä ole vielä omalle kohdalle osunut kiinalaistakaan gps-laitetta, jossa ilmoitettu nopeus heittäisi merkittävästi. Olennaisempaa lienee kuitenkin se, että siitä näkee ihan hyvin sen miten nopeus vaihtelee milläkin hetkellä, vaikka lukema kuvaan toki pienellä viiveellä päivittyykin. Piirturista voi sitten tarkistaa lukemat tarkemmin (tai vaikka tuosta videosta itsestään, jos nörtteily kiinnostaa).

Varmaan moni rekkakuski lukeutuu ammattilaiseksi, jolla on pelisilmää ja taitoa, mutta on siellä joukossa ihan reilusti näitä portsarihenkisiä säheltäjiäkin, joiden virtuaalipippeli kasvaa autoon istuttaessa ja vain taivas on rajana perseilylle.

Taksikuskeja nyt ei ole voinut ammattilaisiksi laskea enää vuosikausiin, varsinkaan pääkaupunkiseudulla.
 
Varmaan moni rekkakuski lukeutuu ammattilaiseksi, jolla on pelisilmää ja taitoa, mutta on siellä joukossa ihan reilusti näitä portsarihenkisiä säheltäjiäkin, joiden virtuaalipippeli kasvaa autoon istuttaessa ja vain taivas on rajana perseilylle.
Varmasti siihen ammattikuntaan sisältyy sellaisiakin, joiden ei pitäisi olla sillä alalla lainkaan. Sehän nyt on selvää. "Vain taivas on rajana perseilylle" lienee kuitenkin jo liioittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti alamäki kun rekalla(?) noin kova vauhti.
Onko rekka sitten ruvennut torvea soittamaan, kun taksi tuli "eteen", josta sitten taksikuski provosoitui liikaa?

Molemmilta ajoluvat pois.
Terveisin sora-auton kuljettaja.
 
Eipä tuossa videossa paljoa muuta käsiteltävää ole kun että taksi liittyi hieman liian lähelle ylinopeutta ajavan raskaan ajoneuvon eteen, joka ajoi tarkoituksella päin taksia sen jälkeen kun taksi pari kertaa koitti saada väliä syntymään jarruvalojen vilkuttelulla ja lievällä hidastuksella. Jos tuo on mennyt viranomaisille niin lopputulos on aika selvä. Tuolla videon kuvaajalla ei pitäisi olla mitään asiaa enää raskaan kaluston rattiin.

Taksin olisi pitänyt: hoitaa liittyminen paremmin, vaikkapa sinne raskaan ajoneuvon taakse jos siellä oli tilaa. Tai jos ei jo menty rajoituksen mukaista vauhtia niin sitten hieman vauhdikkaammin eteen tai myöhemmässä vaiheessa vasta.

Raskaan kuskin olisi pitänyt: ajaa polkupyörällä, jos edes siihen taidot riittäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa oli ihmeellistä tai yllättävää, kun kyse on Venäjästä? Siellä kuvatuissa kojelautakameravideoissa kyllä näkee niin uskomatonta tieraivoa, kädettömiä kuskeja ja kaikenlaisia tilanteita, että eipä hirveästi enää mikään yllätä.
Missasin varmaan jotain, sillä minulle ei näy mitään sellaista viestiä, missä olisi sanottu tuossa olevan jotain "ihmeellistä tai yllättävää"? Postasin sen, kun sattui osumaan niin hyvin tähän "rekkapenat sekoilevat" -aiheeseen.
 
Missasin varmaan jotain, sillä minulle ei näy mitään sellaista viestiä, missä olisi sanottu tuossa olevan jotain "ihmeellistä tai yllättävää"? Postasin sen, kun sattui osumaan niin hyvin tähän "rekkapenat sekoilevat" -aiheeseen.
Jos tuossa ei ollut mitään ihmeellistä eli postaamisen arvoista, niin mikä on tuon videon pointti tässä keskustelussa muuta kuin se että se vaan sattuu liittymään aiheeseen?

Netti on täynnä satoja videoita, joissa henkilöautoilijat sekoilevat. Aletaanko analysoimaan ne tässä yksitellen?
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuossa ei ollut mitään ihmeellistä tai postaamisen arvoista, niin mikä on tuon videon pointti muuta kuin se että se vaan sattuu liittymään aiheeseen?

Netti on täynnä satoja videoita, joissa henkilöautoilijat sekoilevat. Aletaanko analysoimaan ne tässä yksitellen?
Voisin katsoa videoita, joissa taksikuskit sekoilee, kumminkin kyse ollut nyt raskaasta-ajoneuvosta ja taksista, eli molemmat "ammattikuljettajia"
 
Jos tuossa ei ollut mitään ihmeellistä eli postaamisen arvoista, niin mikä on tuon videon pointti tässä keskustelussa muuta kuin se että se vaan sattuu liittymään aiheeseen?

Netti on täynnä satoja videoita, joissa henkilöautoilijat sekoilevat. Aletaanko analysoimaan ne tässä yksitellen?
Niin no, ketjun aihe on "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa", joten jos sieltä löytyy sellaisia videoita, jotka mielestäsi ärsyttävät sinua ja ansaitsevat keskustelua täällä, niin sitten sinun varmaan kannattaa sellaisia tänne postata. Mikä siis oli pointtisi?

Viimeisten parin sivun verran aiheena ovat olleet mm. juuri nämä brake check -tilanteet ja niissä sekoilevat rekkapenat ja tuo edellinen video liittyi suoraan siihen. Ja kyllä, ennen kuin päädyt kysymään, niin ammattitaidottomat yhdistelmäkuskit ärsyttävät ihan helvetisti, olivat nämä nyt sitten minkä maan kansalaisia tahansa. Samalla tavalla ärsyttävät myös perseilevät taksikuskit, eli eivät nämä sulje toisiaan pois yhtälöstä.
 
Niin no, ketjun aihe on "mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa", joten jos sieltä löytyy sellaisia videoita, jotka mielestäsi ärsyttävät sinua ja ansaitsevat keskustelua täällä, niin sitten sinun varmaan kannattaa sellaisia tänne postata. Mikä siis oli pointtisi?
No videolla rekkakuskit perseilivät ja that's about it...erittäin vilkasta keskustelua odotellessa. Eiköhän lähes jokainen ole nähnyt noita Venäjällä kuvattuja dashcam videoita.



 
Viimeksi muokattu:
Ihme pelle tuo videon taksikuski. Miksi siihen eteen pitää tulla hidastelemaan? Joku teiden ritari taas, joka opettaa muille nopeusrajoitukset? Jos tykkäät körötellä, niin vaihtaa kaistan sen rekan jälkeen. Ihan samaa täytyy ihmetellä yleisestikkin liikenteessä. Kaikilla aina hirveä kiire eteen, mutta sitten alkaa se matelu kun päästään eteen. Ihan sama tullaanko kolmion takaa eteen, rapilta tai jostain parkkipaikalta. Motarilla ajat esim. GPS mukaan 105, niin kyllähän se siihen eteen pitää päästä rampilta kiilaamaan vaikka takana ei ole ketään. Heti kun ollaan päästy eteen aloitetaan hidastamaan. Motarilla näistä nyt onneksi pääsee ohi, mutta vituttaa se nyt kun sitä paskaa ja kiviä pitää siihen eteen tulla heittämään ja hidastelemaan.
 
Tossa kehällä kun noita on itsellekin sattunut (rekka hiillostanut perässä) niin olen vaan vaihtanut kaistaa pois alta. En ymmärrä miksi pitäisi alkaa vetämään tollaisia itkupotkuraivareita jarrun kanssa etenkin kun tilaa on reilusti.
Mä en kyllä edes ymmärrä mikä ”hiillostus” tossa muka edes on ollut. Jos tuolla muutaman sekunnin lähietäisyydellä kokee painostusta, niin varmaan aika ahdistavaa on kehillä ajella. Rekkapena ajoi kuten kuka tahansa muu, kun liittymästä tullaan eteen. Kaasulta pois ja liittyjä kerää sitten kalunsa ja tekee välin. Kaikki näytti menevän ihan normaalisti kunnes taksi päätti alkaa sekoilemaan. Brake checkiä kun alkaa rekalle tekemään, niin ihan turha alkaa itkemään ”turvavälin” perään.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä edes ymmärrä mikä ”painostus” tossa muka edes on ollut. Jos tuolla muutaman sekunnin lähietäisyydellä kokee painostusta, niin varmaan aika ahdistavaa on kehillä ajella. Rekkapena ajoi kuten kuka tahansa muu, kun liittymästä tullaan eteen. Kaasulta pois ja liittyjä kerää sitten kalunsa ja tekee välin. Kaikki näytti menevän ihan normaalisti kunnes taksi päätti alkaa sekoilemaan. Brake checkiä kun alkaa rekalle tekemään, niin ihan turha alkaa itkemään ”turvavälin” perään.
Ihan samalla tavalla sielä kehäteillä tulisi pitää turvavälit järkevällä tasolla, jotta koko pääkaupunkiseutu ei kippaisi katolleen jos jotain yllättävää sattuu tulemaan eteen, mutta eihän se ole mahdollista, kun sitten ei ehtisi ajallaan töihin ja kun joku kuitenkin vaihtaisi kaistaa eteen ja mitä näitä koottuja selityksiä nyt olikaan.
 
Ihan samalla tavalla sielä kehäteillä tulisi pitää turvavälit järkevällä tasolla, jotta koko pääkaupunkiseutu ei kippaisi katolleen jos jotain yllättävää sattuu tulemaan eteen, mutta eihän se ole mahdollista, kun sitten ei ehtisi ajallaan töihin ja kun joku kuitenkin vaihtaisi kaistaa eteen ja mitä näitä koottuja selityksiä nyt olikaan.

Ei ne ole koottuja selityksiä. Näistä turvaväleistä ulisee vain ne, jotka eivät kehillä aja pätkääkään. Helsingin liikennemäärillä ja kaistojen määrällä se on sula mahdottomuus.

Sama koskee ihan mitä tahansa muutakin isoa kaupunkia jossa olen ajellut. Miami, pariisi, Bangkok jne.
 
Ei ne ole koottuja selityksiä. Näistä turvaväleistä ulisee vain ne, jotka eivät kehillä aja pätkääkään. Helsingin liikennemäärillä ja kaistojen määrällä se on sula mahdottomuus.

Sama koskee ihan mitä tahansa muutakin isoa kaupunkia jossa olen ajellut. Miami, pariisi, Bangkok jne.
Kyllä minä siellä ajan paljonkin ja siksi en ihmettelekään uutisointia useamman auton kolareista. Itse asiassa niitä tapahtuu jopa yllättävän vähän.

Eniten huolestuttaa, kun ei porukka ymmärrä pidentää välejä huonolla kelillä, vaan vetävät silloinkin samalla tavalla pelkällä tuurilla ja katsoen suunnilleen kalenterista, ettei tässä viimeksikään sattunut mitään.
 
Ihan samalla tavalla sielä kehäteillä tulisi pitää turvavälit järkevällä tasolla, jotta koko pääkaupunkiseutu ei kippaisi katolleen jos jotain yllättävää sattuu tulemaan eteen, mutta eihän se ole mahdollista, kun sitten ei ehtisi ajallaan töihin ja kun joku kuitenkin vaihtaisi kaistaa eteen ja mitä näitä koottuja selityksiä nyt olikaan.
Ei sitä turvaväliä tarvitse ja kuulu pitää kaikissa tilanteissa aina ja iänkaikkisesti. Maantiellä ohituksissa, 4-kaistaisilla liittymissä jne. se väli hetkellisesti pienenee ja tämä on täysin ok. Tässäkin rekka käyttäytyi täysin oikein vallitsevan ajokulttuurin mukaisesti. 99,9% tapauksista se taksi olisi kadonnut maisemaan ja turvaväli ok. Nyt tuli se 0,01% tilastotappio-avohoitopotilas eteen. Ei tuollaiseen pysty tai pidä varautua, yksikin vapaalla kaistalla väylällä liittymän kohdalla hidastelija/jarruttelija saa koko ko. liittymän täysin sekaisin.
 
Ei sitä turvaväliä tarvitse ja kuulu pitää kaikissa tilanteissa aina ja iänkaikkisesti. Maantiellä ohituksissa, 4-kaistaisilla liittymissä jne. se väli hetkellisesti pienenee ja tämä on täysin ok. Tässäkin rekka käyttäytyi täysin oikein vallitsevan ajokulttuurin mukaisesti. 99,9% tapauksista se taksi olisi kadonnut maisemaan ja turvaväli ok. Nyt tuli se 0,01% tilastotappio-avohoitopotilas eteen. Ei tuollaiseen pysty tai pidä varautua, yksikin vapaalla kaistalla väylällä hidastelija saa koko ko. liittymän täysin sekaisin.
Muuten ainakin osittain totta, mutta rekan olisi pitänyt osata jättää enemmän väliä viimeistään sen ensimmäisen brake checkin jälkeen, mutta kun ei vaan luonto antanut periksi. Varmaan juuri joku "turvavälit ovat maalaisille ja muille pelkureille" -asenne kuskilla.

Kyllä siinä oli ihan selvästi kaksi tilastotappiota vastakkain.
 
Ei sitä turvaväliä tarvitse ja kuulu pitää kaikissa tilanteissa aina ja iänkaikkisesti. Maantiellä ohituksissa, 4-kaistaisilla liittymissä jne. se väli hetkellisesti pienenee ja tämä on täysin ok. Tässäkin rekka käyttäytyi täysin oikein vallitsevan ajokulttuurin mukaisesti. 99,9% tapauksista se taksi olisi kadonnut maisemaan ja turvaväli ok. Nyt tuli se 0,01% tilastotappio-avohoitopotilas eteen. Ei tuollaiseen pysty tai pidä varautua, yksikin vapaalla kaistalla väylällä liittymän kohdalla hidastelija/jarruttelija saa koko ko. liittymän täysin sekaisin.


Väitän, että ainakin 99.9999999% tapauksissa liittyjä lähtee mielenosoituksensa jälkeen kasvattamaan vauhtia eikä tahalleen jättäydy rekan alle.

Rekka kuitenkin jo hyvin hiljensi 95 - - - > 54 nopeuteen, vaikka ajettiin 80 alueella. Ei tulisi kaikille mieleenkään, että joku sekopää tuollaisen hidastamisen päätteeksi vielä lyö jarrunsa lukkoon haluten tahallaan kolariin.
 
Muuten ainakin osittain totta, mutta rekan olisi pitänyt osata jättää enemmän väliä viimeistään sen ensimmäisen brake checkin jälkeen, mutta kun ei vaan luonto antanut periksi. Varmaan juuri joku "turvavälit ovat maalaisille ja muille pelkureille" -asenne kuskilla.

Kyllä siinä oli ihan selvästi kaksi tilastotappiota vastakkain.
Helppo se on toki huudella hyvällä harkinta-ajalla, mutta en mä ainakaan ensimmäisen jälkeen vielä mitään olisi ymmärtänyt. Varsinkaan, kun mitään varsinaista hiillostusta ei edes ollut. Vaikea myös arvioda paljonko muu liikenne vaikutti rekkaan ja kuskiin, kyse ei kuitenkaan mistään hätätilanteesta vielä siinä vaiheessa ollut eli pitää katsoa ympärilleenkin. Sen jälkeen tulikin reippaat jarrut taksilta ja vielä jatkoi jarrua. Rekkakuski vilkas taakse ja se oli sit siinä? En mä kyllä millään vääntäis tuota tasapeliksi.
 
Joku muistutti turvaväleistä kehäteillä. Ruuhka-ajan vinkki: älä seuraa edessä ajavan auton perää, vaan aseta turvaväli sitä seuraavan auton suhteen sopivaksi. Reagoi myös sen (tai vielä mieluiten lähimpänä horisonttia olevan) auton reaktioihin. Näin vältät ketjukolari, pystyt ajamaan ennakoivasti ja silti tielle mahtuu useampi Antti ilman että kaikki joutuu pysähtymään.

Jos et näe edellä ajavan läpi, sitten turvaväli kuntoon. Tieliikennelain vaatimus pystyä pysäyttämään auto tien näkyvällä osalla on tässäkin mielessä aika hyvä sääntö.
 
Jos joku ajaa oikeasti satasen alueella seitsemää kymppiä, niin luulisi että yleensä on joku ihan hyvä syy.
Jos se syy on se että luulee tai epäilee ajavan 80 alueella, niin se on ihan hyvä syy, saati jos syy on vielä painavampi.

130 vauhti muualla kuin moottoritiellä on aika vaikea edes hepposesti perustella, saati alkaa parjaamaa allerajoitusten ajavia.

Sinänsä ihan jännä että meidän mielestä on ihan ok jokin 10, jopa 20kmh mittarinoepusmarginaali suurimpaan sallittuun, kunhan se ehdottomasti on plusmerkkinen, ja ihan ok, jos jokin "tyhmä" alempirajoitus skipataan kokonaan, mutta voi sitä onnetonta jolla vaihtuväli on myös miinus merkkinen, tai jäänyt jokin korkeampi rajoitus huomaamatta.

Se ettei osaa lukea liikennemerkkejä on aika helvetin huono syy ajaa 30 kilsaa tunnissa alinopeutta. Jopa "kiire" on sentään jonkinlainen syy vetää 30 yli. Joskaan ei hyvä syy mutta silti parempi
 
Helppo se on toki huudella hyvällä harkinta-ajalla, mutta en mä ainakaan ensimmäisen jälkeen vielä mitään olisi ymmärtänyt. Varsinkaan, kun mitään varsinaista hiillostusta ei edes ollut. Vaikea myös arvioda paljonko muu liikenne vaikutti rekkaan ja kuskiin, kyse ei kuitenkaan mistään hätätilanteesta vielä siinä vaiheessa ollut eli pitää katsoa ympärilleenkin. Sen jälkeen tulikin reippaat jarrut taksilta ja vielä jatkoi jarrua. Rekkakuski vilkas taakse ja se oli sit siinä? En mä kyllä millään vääntäis tuota tasapeliksi.

Kyllä se idiootti tässä oli se taksikuski. Näki, että takaa tullaan kovempaa, niin miksi siihen eteen piti tunkea matelemaan? Joko painaa sitä kaasua tai sitten himmaa ja menee taakse. Sitten piti vielä alkaa leikkimään jarrun kanssa. Vasemmalla näkyi kaksi kaistaa, jonne olisi voinut siirtyä. Olisi mennyt vaikka sen volvon taakse, mutta ei piti alkaa "opettamaan" raskastakalustoa. Tälläiset pellet voisi kyllä suosiolla viedä ajokorttinsa takaisin poliisille. Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia
 
kuopion motarilla töistäpois liikenne menee 80km/h laitimmaista kaistaa vaikka 100km/h rajoitus,ja jokainen tuntuu pitävän sopivaa väliä edelle menijään, jotta rampilta tulija pääsee suoraan letkaan. Mut sittenku sinne se joku urpo työntää 50km/h väliin niin kaaos on valmis syntymään. Sitä enne koko homma pelittäny systemaattisesti
 
En kyllä yhtään ihmettele miksi taksilla paloi hihat rekkaan.
Kun tuolla Kehä 3 rekat painaa 89 rajoitinta vasten ja aina kun auto on edessä niin roikutaan kyllä vaarallisen lähellä. Ei se toki oikeuta brake checkaamaan..
 
En kyllä yhtään ihmettele miksi taksilla paloi hihat rekkaan.
Kun tuolla Kehä 3 rekat painaa 89 rajoitinta vasten ja aina kun auto on edessä niin roikutaan kyllä vaarallisen lähellä. Ei se toki oikeuta brake checkaamaan..

Jos sulla palaa noin nopeasti hermot niin suosittelen käyttämään julkisia. Taxikuski itse aiheutti itselleen ongelmat tulemalla siihen eteen hitaampaa kuin muu tien liikenne, hermo meni alta 10s ja sitten aletaan vielä jarruttelemaan. :facepalm:
 
Jännä juttu, että nopeudet nähdään täysin vastakkaisina, sillä lain mukaan rekka ajaa törkeää ylinopeutta, kun taas taksi menee sitä suurinta sallittua.

Jos tilanne olisi toisin päin, eli rekka olisi liittymässä, olisi nopeus todennäköisesti huomattavasti vielä matalampi, mutta se tuntuu sen sijaan olevan yleisesti huomattavasti hyväksytympää, että raskas liikenne tunkee väleihin joihin nopeus tai aika ei yksinkertaisesti riitä.

Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, en yhtään ihmettelisi jos rekan kuskille tulee pidempikin ajokielto.
 
Jännä juttu, että nopeudet nähdään täysin vastakkaisina, sillä lain mukaan rekka ajaa törkeää ylinopeutta, kun taas taksi menee sitä suurinta sallittua.

Jos tilanne olisi toisin päin, eli rekka olisi liittymässä, olisi nopeus todennäköisesti huomattavasti vielä matalampi, mutta se tuntuu sen sijaan olevan yleisesti huomattavasti hyväksytympää, että raskas liikenne tunkee väleihin joihin nopeus tai aika ei yksinkertaisesti riitä.

Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, en yhtään ihmettelisi jos rekan kuskille tulee pidempikin ajokielto.

Mistä näit tutkalukemat?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom