Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No vaikka tässäkin tilanteessa ihan sama juttu. Kaikki ajaa 80 jonossa vaikka kaikki haluaisivat ajas kovempaa 100kmh. No nyt tuli tilaa ja mahdollisuus nostaa vauhti haluttuun 100kmh nopeuteen. Miksi ei? Miksi jäädä tientukoksi ajaa 80 mitä on itse kiroillut ja kaikki muutkin kiroilee?

Tien välityskyky on jokin ja jos tiellä on muutaman kilometrin ohituskaista niin jos siinä jono jakaantuu kahteen, niin ohituskaistan päätyttyä se taasen palaa yhdeen jonoon. Hetken vauhdin hurmaa, mitä seuraa sitten krapula.

Tarinassa ei siis ollut jotain hidasta ajoneuvo vaan ihan kyse niin isosta liikennemäärästä että liikenne jonoutuu.

Ja tuskin sillä 80 alueella kaikki olisi satasta halunneet ajaa, varmaan siellä joku sankari joko olisi halunnut, mutta parempi hänenkin tyytyä tilanteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Onko ? siis ihan oikeasti onko ? jos ei tartuta ylinopeuteen. Jos jonon vauhti nosee korkeimpaan salittuun tai yli, niin parempihan se on ettei seillä lähdetä ohittaan. jos edessä kiihdyttää yli 120km/h niin jatketaan itse sillä satkulla, niin vähennetään pumppaamista, toivotaan ettei perässä tulijat lähde ohittaan.

Mitä ihmettä? Et nyt tainnut ymmärtää ongelmaa. Ongelma on juuri tuo, että he ajavat muuten alle nopeusrajoituksen ja kun tulee ohituskaista, niin estävät ohittamisen ajamalla ylinopeutta.

Tulee satasen rajoitus, jonon kärki nostaa vauhdin satkuun, ja jonossa kuskit levittäytyy ohituskaistalle, hetkeksi tilaa ja kaikki saavat ajaa lujempaa, ohituskaista osuus päättyy ja porukka palaa jonoon, jos siinä seuraa vielä 80 rajoitus, niin vauhdit jonossa romahtaa.

Jos kaikki toimisivat fiksusti, niin ohituskaistan aikana ne, jotka haluavat ajaa nopeampaa pääsisivät ohi niistä hitaammin ajavista, jolloin ohituskaistan jälkeen siinä jonossa ei olisi enää niin montaa autoa ajamassa, koska nopeammat olisivat menneet edelle.

Tarinassa ei siis ollut jotain hidasta ajoneuvo vaan ihan kyse niin isosta liikennemäärästä että liikenne jonoutuu.

Kyllä se jonoutuminen johtuu aina siitä, että joku siellä ajaa jotain tiettyä nopeutta ja muut jäävät sitten ajamaan sen perään jonoon.
 
Mitä ihmettä? Et nyt tainnut ymmärtää ongelmaa. Ongelma on juuri tuo, että he ajavat muuten alle nopeusrajoituksen ja kun tulee ohituskaista, niin estävät ohittamisen ajamalla ylinopeutta.
Kommentoitko aikaisempaa keskustelua vain ihan jotain muuta tapausta ?

Kommentoin (TM) tilannetta missä pitkän jonon nopeus on rajoitusten mukaan, vähän alle tikkarin, ei siellä ole mahdollisuutta ajaa lujempaa. . Rajoitus nousee sataseen, jonon nopeus nousee , ohituskaista alkaa jos jonosta osa lähteen ohittaa , niin jonon nopeus nousee kun tulee tilaa.

Tietenkään ei saa ajaa ylinopeutta, jos se edessä oleva siinä ajaa ylinopeutta, niin ei se ole ohituksen estämistä. eikä se ole tuke, tuntuu olevan menohaluja enemmän kuin sallittua.

Ohituskaista päättyy, niin jonon noeus luonollisesti laskee kun kaikki palaa yhteen jonoon, ei se ole yksittäisen kuskin valinta kysymys.



Mitä ihmettä? Et nyt tainnut ymmärtää ongelmaa. Ongelma on juuri tuo, että he ajavat muuten alle nopeusrajoituksen ja kun tulee ohituskaista, niin estävät ohittamisen ajamalla ylinopeutta.

Jos tarinasi ei liittynyt mitenkään ajempaa. Kahden auton jono jossa mennään satasen alueella kahdeksaa kymppiä ja kun alkaa ohituskaista ja perässä tulia ilmaisee ohitusaikeen näkyvästi ja lähtee ohittaan, niin jonon ensimmäinen polkaisee todellista 130km/ ja katoaa maisemaan ja ohituskaistan päätyttyä jää "odottaan" ja sen jälkeen jatketaan jonossa kahdeksaa kymppiä.


Jo idiootti ja tuollaisiakin on, mutta ei liity aiempaan.
 
Mitäs jos se jono onkin vasemmalla kaistalla ja oikealla kaistalla kulkee autoja harvakseltaan 10km/h alemmalla nopeudella? Vielä suurempia törppöjäkö?
Mun viestin pointti oli kyllä se, että jokaisella on oikeus valita jonottaako vai ei. Jos turhaan jonottaa, niin törppöys ei riipu paikasta. Sun esimerkki kuulostaa kyllä sellaiselta, että siellä on vasurilla edessä yksi kokovartalokyrpä haittaamassa muiden liikkumista. Ei mikään harvinainen tilanne työmatkaruuhkissa pk-seudun pääväylillä. Itse noissa tilanteissa yleensä vaihdan pitkissä väleissä oikealle ja palaan vasurille vain todella selkeästi hitaampien (rekkojen) takia.
 
Mitä ihmettä? Et nyt tainnut ymmärtää ongelmaa. Ongelma on juuri tuo, että he ajavat muuten alle nopeusrajoituksen ja kun tulee ohituskaista, niin estävät ohittamisen ajamalla ylinopeutta.
Nämä ohituskaista-alueen nopeimmat toyotat o kyllä hieno ilmiö. Oon joskus miettinyt johtuuko ilmiö osittain siitäkin, että tien levetessä uskaltavat painaa kaasua muutenkin enemmän. Osa tietysti on puhtaasti täysiä kusipäitä.
 
Jos kaikki toimisivat fiksusti, niin ohituskaistan aikana ne, jotka haluavat ajaa nopeampaa pääsisivät ohi niistä hitaammin ajavista, jolloin ohituskaistan jälkeen siinä jonossa ei olisi enää niin montaa autoa ajamassa, koska nopeammat olisivat menneet edelle.

Siihen valintaa kuka haluaa ajaa nopeiten ei taida olla hyvää turvallista menetelmää. Siitä sitten seuraa nopeus äänestys, jossa kaikki ei nouda sääntöjä.
Jos siellä vedetään rintarinna 130km/h niin se on yksi tapa toteuttaa sitä ja tasapeliltä kuullostaa.


Kyllä se jonoutuminen johtuu aina siitä, että joku siellä ajaa jotain tiettyä nopeutta ja muut jäävät sitten ajamaan sen perään jonoon.

Tai sitten ihan siitä että liikennettä on niin paljon että liikenne jounoutuu. Vilkkailla tie osuuksilla ei mitenkään harvinaista. Siitä taasen seuraa se että nopeudet laskee. Jos ei laske, niin sitten siellä tehdään jotain väärin.

Joo pari kolme autoa voi mennä jonossa niin että noepudet ei putoa, mutta jos nyt puhutaan paljon isommista liikenne määristä.
 
Yleisempi ongelmahan tuossa on, että siinä oikealla kaistalla idiootit ajavat 120-130 km/h ja näin estävät ohitukset. Ja kaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin sinne 90 km/h tuntumaan. Noilta pitäisi saada ajokortit pois.
Yleensä Suomessa ohitettavien nopeuden nostaminen on vielä siedettävää, jos vertaa sanotaan vaikka kaverille joskus sattunutta tapausta.


Oli ollut sunnuntai, eikä paljon liikennettä. Takana ei ollut ketään, mutta satasen alueella hän saavutti edellä menevän viiden auton letkan. Niiden edellä ei ollut autoja ainakaan 1-2 km näkyvyyden matkalla. Letka ajoi lyhyillä 80-pätkillä ihan reipasta vauhtia. Enimmäkseen oli kuitenkin satasen rajoitus, jolloin letka pumppasi hieman häiritsevästi 84-91 km/h, mikä oli selvästi alle rajoituksen, vaikka oli valoisaa ja kesäpäivä. Ohituskaistoja oli tiuhaan. Ne olivat vaihtelevasti 2-4 km pitkiä ja keskikaiteella varustettuja oikein esimerkillisiä ohituskaistoja, joten pumppaajien ohittamisen piti olla helppo nakki.

Ensimmäisen ohituskaistan alkua ennen letka ajoi 90 km/h satasen rajoituksella. Kaistan alussa kaikki painoivat kaasua niin, että kaveri ajaessaan 110 km/h GPS-nopeutta alkoi loivassa ylämäessä jäädä ohitettavista jälkeen, joten hän palasi takaisin oikealle kaistalle ohittamatta yhtäkään autoa. Ohituskaistan loputtua kuitenkin jatkui sama 84-91 -pumppaus satasen alueella.

Seuraavalla ohituskaistalla kaveri päätti polkaista reilummin. Hän ajoi 130 km/h GPS, mutta ehti ohituskaistan aikana vain yhden auton ohi. Tuosta olisi saanut jo kunnon sakot, jos tutka olisi osunut kohdalle.

Kolmannella kerralla kaveri polkaisi kunnolla 165 km/h GPS. Tuollaisesta voisi lähteä jo ajokortti hyllylle. Hän ehti 2 km keskikaiteellisen ohituskaistan aikana neljän auton ohi. Letkan ensimmäinen ajoi arviolta vähintään 140 km/h GPS. Ohituskaistan loputtua kaveri laittoi vakkariin 102 km/h, ja välimatka ohitettuihin alkoi kasvaa nopeasti, eli luultavasti jatkoivat taas ohituskaistan päätyttyä 84-91 -pumppaustaan.

Tuo tapahtui kuulemma Tampereen ja Jyväskylän välillä. Jos tuollainen nopeuden nostaminen on siellä normi eikä harvinainen poikkeus, niin kylläpä tehokkaasti vesittyy upeiden ohituskaistojen idea ja polttoainetta (ja hermoja) palaa turhaan kaikilta osapuolilta. Matti Näsälläkin menisi hermot, jos kuulisi tuollaisesta toiminnasta. Keskikaide sentään alentaa touhun vaarallisuutta ja hirviaidatkin löytyvät.

Tietääkö joku, poikkeaako ohituskaistakäytös tuolla pätkällä vs. muu Suomi, vai oliko yksittäistapaus? Itse en ole törmännyt kuin sellaiseen, että ohitettava nostaa nopeutta kympin tai pari. Osa voi nostaa nopeuttaan vahingossakin, mutta tuon TRE-JKL +50 km/h (90 -> 140:een) oli taatusti tahallista.


Edit. Fiksuintahan tuossa olisi ollut ensimmäisen epäonnistuneen ohituskaistaohituksen jälkeen jättäytyä puolen kilometrin päähän ajamaan yksinään tasaista 87 km/h@satasen rajoitus. Jos löytyy adaptiivinen vakkari, niin voisi asettaa satasen ja kulkea letkassa 84-91. Ohituskaistan alkaessa oma nopeus nousisi automaattisesti sataseen, mutta toiset painuisivat kilpaillessaan hetkeksi horisonttiin, kunnes ne taas olisivat jaloissa. Polttoainetta ja hermoja säästäisi parhaiten tuo 87 km/h puolen kilometrin hajuraolla. Rako toki kasvaisi joka ohituskaistalla, mutta eipä sekään haittaisi, että letkaa ei tarvitsisi edes katsella. Riittävän kaukana letkasta tasainen 95 km/h olisi voinut toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Mun viestin pointti oli kyllä se, että jokaisella on oikeus valita jonottaako vai ei. Jos turhaan jonottaa, niin törppöys ei riipu paikasta. Sun esimerkki kuulostaa kyllä sellaiselta, että siellä on vasurilla edessä yksi kokovartalokyrpä haittaamassa muiden liikkumista. Ei mikään harvinainen tilanne työmatkaruuhkissa pk-seudun pääväylillä. Itse noissa tilanteissa yleensä vaihdan pitkissä väleissä oikealle ja palaan vasurille vain todella selkeästi hitaampien (rekkojen) takia.
Kommentoin yleisellä tasolla pyrkimättä vesittämään viestisi mahdollista pointtia. Noin itsekin toimin sillä tykkään ettei tarvitse ajaa kieli keskellä suuta säilyttääkseni edes jonkinlaisen turvavälin edellä olijaan - vaikka mukautuva vakkari päällä olisikin. Ja nimenomaan kiireisten kanssapk-seutulaisten vassarijonotusta on päässyt havainnoimaan enemmän kuin tarpeeksi mm. Länsiväylällä ja Turtunväylällä pääosin työmatkaliikennöintiajan ulkopuolella. Se kasaa peräänsä keräävä "kokovartalokyrpä" ajaa vasenta kaistaa yleensä "vaan" sitä suomalaista perusmittarinopeutta nopeurajoitus+10 ja perässä olijoille se ei vielä riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kommentoin yleisellä tasolla pyrkimättä vesittämään viestisi mahdollista pointtia. Noin itsekin toimin sillä tykkään ettei tarvitse ajaa kieli keskellä suuta säilyttääkseen jonkinlaisen turvavälin edellä olijaan - vaikka mukautuva vakkari päällä olisikin. Ja nimenomaan kiireisten kanssapk-seutulaisten vassarijonotusta on päässyt havainnoimaan enemmän kuin tarpeeksi, se kokovartalokyrpä ajaa yleensä vaan sitä suomalaista perusmittarinopeutta nopeurajoitus+10 ja perässä olijoille se ei vielä riitä.
Kovin oli spesifinen asettelu, jos kommenttisi piti olla yleisellä tasolla :rofl2: Se on yksi hailee mitä nopeutta se kokovartalokyrpä ajelee, jos kerää taakseen pitkät jonot. Yksiselitteisesti väärässä paikassa. Ja nyt ei varmaan kumpikaan puhuta niistä hitaammista ohittelijoista, jotka kuitenkin oikean kaistan "esteen" poistuttua kiltisti palaavat oikealle vaan tapauksista, jotka ajaa valitsemaansa oikeaa (tm) nopeutta vaikka 2-tieltä kehä-2:n tuntumille, jossa kohtaa ko. mulkku edelleen köröttelee vasuria, mutta pari oikeanpuolesta kaistaa päästää porukan ohittamaan.
 
Tietääkö joku, poikkeaako ohituskaistakäytös tuolla pätkällä vs. muu Suomi, vai oliko yksittäistapaus? Itse en ole törmännyt kuin sellaiseen, että ohitettava nostaa nopeutta kympin tai pari. Osa voi nostaa nopeuttaan vahingossakin, mutta tuon TRE-JKL +50 km/h (90 -> 140:een) oli taatusti tahallista.

Ihan samanlaista käytöstä on muuallakin Suomessa. Joka kerta pohjoiseen ajettaessa siellä toistuu täysin sama ilmiö.
 
Piti olla, tai ainakaan sen ei pitänyt nostaa ketään takajaloilleen luulle että oma ns. pointti olisi mennyt ohi.
Yleiseksi kommentiksi viestisi kuulosti yllättävän paljon sellaiselta, jonka joku vannoutunut ripeästi ajajien paheksuja voisi näpytellä. Jatkoviestikin samaa sarjaa, kun lähdit tekemään nopeusrajoituksesta oikeutusta/tekosyytä liikeenteen täysin tietoiselle ja tahalliselle häirinnälle. Pointti selkeästi oli myös mennyt ohi, kun valitsit esimerkiksi tilanteen, jossa joku toinen on ottanut sen valinnanvaran jo pois. Kommentoimani esimerkki + ohituskaista kumpainenkin olivat tilanteessa, jossa toinen kaista oli täysin käytettävissä. Sinun tapauksessa molemmat vetivät huonosti ja vielä olisi pitänyt olla törpömpi.
 
Sinun tapauksessa molemmat vetivät huonosti ja vielä olisi pitänyt olla törpömpi.
Jos sieltä on jotain sellaista muualta kuin rivien väleistä luettavissa niin en niin tarkoittanut. Molemmat kaistat voivat vetää keli huomioiden ihan hyvin, oikealla autoja harvakseltaan ja vasemmalla tiiviimpi jono, joka tiivistyy aina kun joku sen keulilla ajaa ainoastaan sen 10km/h nopeammin kuin vasen kaista.
 
Nämä ohituskaista-alueen nopeimmat toyotat o kyllä hieno ilmiö. Oon joskus miettinyt johtuuko ilmiö osittain siitäkin, että tien levetessä uskaltavat painaa kaasua muutenkin enemmän. Osa tietysti on puhtaasti täysiä kusipäitä.
Tänä kesänä huomasin yllättävän ilmiön Tesla kuskien keskuudessa, ensin ajellaan maantiellä mittarissa hieman alle nopeusrajoituksen ja kun olen lähtenyt ohittamaan, lyödään kaasu pohjaan.

Autolla tuo voisi oikeasti jo vituttaa, mutta moottoripyörän kanssa lähinnä nauratti kun joku keski-ikäinen perheenisi kuvittelee, että joku Tesla on niin nopea, että voittaa moottoripyörän 80-> ja näitä oli siis useampi kesän aikana, että ei mikään yksittäistapaus ja siksi pistin oikein merkille automerkin.

Välillä näitä kisaan haastavia oikeasti tehokkaita supria ja skylineja on näkynyt motareilla, mutta ei mua kisaaminen nyt oikeasti niin paljoa kiinnosta, että lähtisin sellaiseen mukaan ja vaarantaisin kortin ja noita ei nyt näe edes joka kesä.
 
Tänä kesänä huomasin yllättävän ilmiön Tesla kuskien keskuudessa, ensin ajellaan maantiellä mittarissa hieman alle nopeusrajoituksen ja kun olen lähtenyt ohittamaan, lyödään kaasu pohjaan.

Autolla tuo voisi oikeasti jo vituttaa, mutta moottoripyörän kanssa lähinnä nauratti kun joku keski-ikäinen perheenisi kuvittelee, että joku Tesla on niin nopea, että voittaa moottoripyörän 80-> ja näitä oli siis useampi kesän aikana, että ei mikään yksittäistapaus ja siksi pistin oikein merkille automerkin.

Välillä näitä kisaan haastavia oikeasti tehokkaita supria ja skylineja on näkynyt motareilla, mutta ei mua kisaaminen nyt oikeasti niin paljoa kiinnosta, että lähtisin sellaiseen mukaan ja vaarantaisin kortin ja noita ei nyt näe edes joka kesä.
Törkeää ohituksen haittaamista teslakuskeilta.

Pärräkuskin huuli olisi kuitenkin ollut näkemisen arvoinen, jos sillä kaasun pohjaan lyövällä perheenisillä olisikin ollut allaan joku nopeampi Tesla. Espoolaisilla perheeniseillä on näkynyt useampi Model S Plaid liikenteessä, liikennevaloissa ja yksi jopa mäkkärin autokaistalla Miin edessä. Tuollainen malli kiihtyy moottoripyörää ripeämmin jopa 80 km/h -alkunopeudesta.

En tiedä millä moottoripyörällä ajelet, mutta Kawasaki H2 oli ainakin joskus nopea (ellei nopein) katulaillinen kyykky. Listaan kiihtyvyydet fastestlaps.com mukaan. Käytän alkunopeutena 50 mph, mikä on pyöristettynä juuri sama 80 km/h, minkä kirjoitit.

S Plaid/Kawa H2:
50 mph -> 60 mph; 0,4 s/0,5 s (Tesla kiilaa heti edelle)
50 mph -> 70 mph; 0,8 s/1,0 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 80 mph; 1,3 s/1,6 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 90 mph; 1,9 s/2,1 s (Tesla kasvattaa etumatkaa edelleen, vaikka H2 vetikin 80 -> 90 välin nopeammin)
50 mph -> 100 mph; 2,6 s/2,7 s (Tesla kasvattaa etumatkaa yhä, vaikka H2 voitti myös 90-100 välin)
50 mph -> 110 mph; 3,4 s/3,3 s (Teslan etumatka alkaa hiljalleen kutistua, mutta H2 pääsee rinnalle ja ohi vasta selvästi suuremmassa nopeudessa)

Luvuista interpoloiden molemmilla menee yhtä kauan aikaa kiihdyttää 50 -> 105 mph (80 km/h -> 169 km/h). Teslan kiihtyvyys on suurempi 50-60, 60-70 ja 70-80 mph, joten paremman alun ansiosta Tesla pysyy edellä 2xx km/h nopeuksiin asti.

Ei siis kannata kuvitella, että nopea moottoripyörä pärjäisi S Plaidille 80 km/h alkunopeudesta, jollei alla ole erittäin nopea pyörä ja päättää hölmönä jatkaa kiihdytystä pariin sataan ja ylikin päästäkseen edes perheenisin rinnalle.




Mutta joo, törkeää ohituksen haittaamista - etenkin kun toisella osapuolella on turvattomampi kaksipyöräinen.
 
Yleensä Suomessa ohitettavien nopeuden nostaminen on vielä siedettävää, jos vertaa sanotaan vaikka kaverille joskus sattunutta tapausta.


Oli ollut sunnuntai, eikä paljon liikennettä. Takana ei ollut ketään, mutta satasen alueella hän saavutti edellä menevän viiden auton letkan. Niiden edellä ei ollut autoja ainakaan 1-2 km näkyvyyden matkalla. Letka ajoi lyhyillä 80-pätkillä ihan reipasta vauhtia. Enimmäkseen oli kuitenkin satasen rajoitus, jolloin letka pumppasi hieman häiritsevästi 84-91 km/h, mikä oli selvästi alle rajoituksen, vaikka oli valoisaa ja kesäpäivä. Ohituskaistoja oli tiuhaan. Ne olivat vaihtelevasti 2-4 km pitkiä ja keskikaiteella varustettuja oikein esimerkillisiä ohituskaistoja, joten pumppaajien ohittamisen piti olla helppo nakki.

Ensimmäisen ohituskaistan alkua ennen letka ajoi 90 km/h satasen rajoituksella. Kaistan alussa kaikki painoivat kaasua niin, että kaveri ajaessaan 110 km/h GPS-nopeutta alkoi loivassa ylämäessä jäädä ohitettavista jälkeen, joten hän palasi takaisin oikealle kaistalle ohittamatta yhtäkään autoa. Ohituskaistan loputtua kuitenkin jatkui sama 84-91 -pumppaus satasen alueella.

Seuraavalla ohituskaistalla kaveri päätti polkaista reilummin. Hän ajoi 130 km/h GPS, mutta ehti ohituskaistan aikana vain yhden auton ohi. Tuosta olisi saanut jo kunnon sakot, jos tutka olisi osunut kohdalle.

Kolmannella kerralla kaveri polkaisi kunnolla 165 km/h GPS. Tuollaisesta voisi lähteä jo ajokortti hyllylle. Hän ehti 2 km keskikaiteellisen ohituskaistan aikana neljän auton ohi. Letkan ensimmäinen ajoi arviolta vähintään 140 km/h GPS. Ohituskaistan loputtua kaveri laittoi vakkariin 102 km/h, ja välimatka ohitettuihin alkoi kasvaa nopeasti, eli luultavasti jatkoivat taas ohituskaistan päätyttyä 84-91 -pumppaustaan.

Tuo tapahtui kuulemma Tampereen ja Jyväskylän välillä. Jos tuollainen nopeuden nostaminen on siellä normi eikä harvinainen poikkeus, niin kylläpä tehokkaasti vesittyy upeiden ohituskaistojen idea ja polttoainetta (ja hermoja) palaa turhaan kaikilta osapuolilta. Matti Näsälläkin menisi hermot, jos kuulisi tuollaisesta toiminnasta. Keskikaide sentään alentaa touhun vaarallisuutta ja hirviaidatkin löytyvät.

Tietääkö joku, poikkeaako ohituskaistakäytös tuolla pätkällä vs. muu Suomi, vai oliko yksittäistapaus? Itse en ole törmännyt kuin sellaiseen, että ohitettava nostaa nopeutta kympin tai pari. Osa voi nostaa nopeuttaan vahingossakin, mutta tuon TRE-JKL +50 km/h (90 -> 140:een) oli taatusti tahallista.


Edit. Fiksuintahan tuossa olisi ollut ensimmäisen epäonnistuneen ohituskaistaohituksen jälkeen jättäytyä puolen kilometrin päähän ajamaan yksinään tasaista 87 km/h@satasen rajoitus. Jos löytyy adaptiivinen vakkari, niin voisi asettaa satasen ja kulkea letkassa 84-91. Ohituskaistan alkaessa oma nopeus nousisi automaattisesti sataseen, mutta toiset painuisivat kilpaillessaan hetkeksi horisonttiin, kunnes ne taas olisivat jaloissa. Polttoainetta ja hermoja säästäisi parhaiten tuo 87 km/h puolen kilometrin hajuraolla. Rako toki kasvaisi joka ohituskaistalla, mutta eipä sekään haittaisi, että letkaa ei tarvitsisi edes katsella. Riittävän kaukana letkasta tasainen 95 km/h olisi voinut toimia.
Enemmän 90km/h tasanopeutta tikkarista riippumatta ajavia näkee tuolla pätkällä. Jonkin verran sitten noita alinopeutta paitsi ohituskaistan ajan ylinopeutta ajavia, mutta niitä taitaa olla ihan kaikkialla.
 
Törkeää ohituksen haittaamista teslakuskeilta.

Pärräkuskin huuli olisi kuitenkin ollut näkemisen arvoinen, jos sillä kaasun pohjaan lyövällä perheenisillä olisikin ollut allaan joku nopeampi Tesla. Espoolaisilla perheeniseillä on näkynyt useampi Model S Plaid liikenteessä, liikennevaloissa ja yksi jopa mäkkärin autokaistalla Miin edessä. Tuollainen malli kiihtyy moottoripyörää ripeämmin jopa 80 km/h -alkunopeudesta.

En tiedä millä moottoripyörällä ajelet, mutta Kawasaki H2 oli ainakin joskus nopea (ellei nopein) katulaillinen kyykky. Listaan kiihtyvyydet fastestlaps.com mukaan. Käytän alkunopeutena 50 mph, mikä on pyöristettynä juuri sama 80 km/h, minkä kirjoitit.

S Plaid/Kawa H2:
50 mph -> 60 mph; 0,4 s/0,5 s (Tesla kiilaa heti edelle)
50 mph -> 70 mph; 0,8 s/1,0 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 80 mph; 1,3 s/1,6 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 90 mph; 1,9 s/2,1 s (Tesla kasvattaa etumatkaa edelleen, vaikka H2 vetikin 80 -> 90 välin nopeammin)
50 mph -> 100 mph; 2,6 s/2,7 s (Tesla kasvattaa etumatkaa yhä, vaikka H2 voitti myös 90-100 välin)
50 mph -> 110 mph; 3,4 s/3,3 s (Teslan etumatka alkaa hiljalleen kutistua, mutta H2 pääsee rinnalle ja ohi vasta selvästi suuremmassa nopeudessa)

Luvuista interpoloiden molemmilla menee yhtä kauan aikaa kiihdyttää 50 -> 105 mph (80 km/h -> 169 km/h). Teslan kiihtyvyys on suurempi 50-60, 60-70 ja 70-80 mph, joten paremman alun ansiosta Tesla pysyy edellä 2xx km/h nopeuksiin asti.

Ei siis kannata kuvitella, että nopea moottoripyörä pärjäisi S Plaidille 80 km/h alkunopeudesta, jollei alla ole erittäin nopea pyörä ja päättää hölmönä jatkaa kiihdytystä pariin sataan ja ylikin päästäkseen edes perheenisin rinnalle.




Mutta joo, törkeää ohituksen haittaamista - etenkin kun toisella osapuolella on turvattomampi kaksipyöräinen.
Nuo on kyllä ihan lasten nopeuksia. Miten sitten yli 200km/h vauhdeissa. Ei kai kukaan nyt vedä mitään kisaa 50-100mph :D Tuossa kuitenkin puhuttiin motarilla ajamisesta. Plaidillakin on tullut ajettua, mutta vaikka johonkin Turbo Panameraan tai muuhun "rajuun" laitteeseen verraten, ei ne isommissa vauhdeissa tunnu mitenkään tajunnan räjäyttäviltä.
 
Törkeää ohituksen haittaamista teslakuskeilta.

Pärräkuskin huuli olisi kuitenkin ollut näkemisen arvoinen, jos sillä kaasun pohjaan lyövällä perheenisillä olisikin ollut allaan joku nopeampi Tesla. Espoolaisilla perheeniseillä on näkynyt useampi Model S Plaid liikenteessä, liikennevaloissa ja yksi jopa mäkkärin autokaistalla Miin edessä. Tuollainen malli kiihtyy moottoripyörää ripeämmin jopa 80 km/h -alkunopeudesta.

En tiedä millä moottoripyörällä ajelet, mutta Kawasaki H2 oli ainakin joskus nopea (ellei nopein) katulaillinen kyykky. Listaan kiihtyvyydet fastestlaps.com mukaan. Käytän alkunopeutena 50 mph, mikä on pyöristettynä juuri sama 80 km/h, minkä kirjoitit.

S Plaid/Kawa H2:
50 mph -> 60 mph; 0,4 s/0,5 s (Tesla kiilaa heti edelle)
50 mph -> 70 mph; 0,8 s/1,0 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 80 mph; 1,3 s/1,6 s (Tesla kasvattaa etumatkaa)
50 mph -> 90 mph; 1,9 s/2,1 s (Tesla kasvattaa etumatkaa edelleen, vaikka H2 vetikin 80 -> 90 välin nopeammin)
50 mph -> 100 mph; 2,6 s/2,7 s (Tesla kasvattaa etumatkaa yhä, vaikka H2 voitti myös 90-100 välin)
50 mph -> 110 mph; 3,4 s/3,3 s (Teslan etumatka alkaa hiljalleen kutistua, mutta H2 pääsee rinnalle ja ohi vasta selvästi suuremmassa nopeudessa)

Luvuista interpoloiden molemmilla menee yhtä kauan aikaa kiihdyttää 50 -> 105 mph (80 km/h -> 169 km/h). Teslan kiihtyvyys on suurempi 50-60, 60-70 ja 70-80 mph, joten paremman alun ansiosta Tesla pysyy edellä 2xx km/h nopeuksiin asti.

Ei siis kannata kuvitella, että nopea moottoripyörä pärjäisi S Plaidille 80 km/h alkunopeudesta, jollei alla ole erittäin nopea pyörä ja päättää hölmönä jatkaa kiihdytystä pariin sataan ja ylikin päästäkseen edes perheenisin rinnalle.




Mutta joo, törkeää ohituksen haittaamista - etenkin kun toisella osapuolella on turvattomampi kaksipyöräinen.
Pitää ottaa huomioon että prätkäkuski on jo kääntänyt kaasukahvaa kun ohitettava yleensä huomaa ohittavan ja yrittää tehdä kiusaa, nuo lukemat ovat kuitenkin tilanteesta joissa molemmat alkavat kiihdyttämään samaan aikaan.

Onnistunut ohitus perustuu täydelliseen yllätykseen ettei ne mulkerot estelijät ehdi leikkiin mukaan.
 
Nuo on kyllä ihan lasten nopeuksia. Miten sitten yli 200km/h vauhdeissa. Ei kai kukaan nyt vedä mitään kisaa 50-100mph :D Tuossa kuitenkin puhuttiin motarilla ajamisesta. Plaidillakin on tullut ajettua, mutta vaikka johonkin Turbo Panameraan tai muuhun "rajuun" laitteeseen verraten, ei ne isommissa vauhdeissa tunnu mitenkään tajunnan räjäyttäviltä.
Ei puhuttu motarilla kiihdyttelyistä. Motarilla Dunlop näki nopeita autoja, muttei lähtenyt vaarantamaan korttiaan niiden kanssa.

Maantiestä Dunlop puhui ja 80 km/h alkunopeudesta:
"
Tänä kesänä huomasin yllättävän ilmiön Tesla kuskien keskuudessa, ensin ajellaan maantiellä mittarissa hieman alle nopeusrajoituksen ja kun olen lähtenyt ohittamaan, lyödään kaasu pohjaan.

Autolla tuo voisi oikeasti jo vituttaa, mutta moottoripyörän kanssa lähinnä nauratti kun joku keski-ikäinen perheenisi kuvittelee, että joku Tesla on niin nopea, että voittaa moottoripyörän 80-> ja näitä oli siis useampi kesän aikana, että ei mikään yksittäistapaus ja siksi pistin oikein merkille automerkin.".


Edellisessä viestissäni kerroin, että Plaidin kiihtyvyys on suurempi välillä 50-80 mph (80-129 km/h). Kun alkunopeus on Dunlopin kertoma 80 km/h, niin Plaidin nopeus on suurempi 105 mph asti (80-169 km/h). Näin on, vaikka H2:n kiihtyvyys on parempi 80 mph alkaen. Tuohon 169 km/h asti Tesla kasvattaa etumatkaa. Sen jälkeen H2 pikkuhiljaa kuroo etumatkaa umpeen, kunnes jossain parinsadan jälkeen hujahtaa perheenisin rinnalle ja ohi. Minusta yli parinsadan nopeudet eivät ole "lasten nopeuksia" maantiellä.


Olisiko siinä sinun S Plaidissa ollut joku lapsitila päällä (tai liukkaat kitkarenkaat tai kylmä/tyhjä akku), jos ei isommissa nopeuksissa lähtenyt selvästi rajummin kuin Panamera Turbo.

Panamera Turbo MK2:
200-250 km/h; 8,6 s
250-280 km/h; 14,9 s

Model S Plaid:
200-250 km/h; 3,4 s
250-300 km/h; 6,6 s

Minusta 3,4 s on paljon rajumpi kuin 8,6 s, ja onhan 200-250 km/h jo isompi vauhti.


 
Sillä hetkellä kun tesla huomaa että joku ohittaa voi prätkässä olla jo 100 tai vaikka 110 mittarissa. Eli miten menee kiihdytys jos alkunopeudet on pärrä 100 ja tesla 80?
 
Tuosta "kun huomaa että joku ohittaa" tuli mieleen kun prätkä pujotteli pari viikkoa sitten Espoossa Kehä II:lla autojen lomassa vilkkaan liikenteen aikaan hämärän jo laskeuduttua - ja ainakin siinä vaiheessa kun se suhahti ohi arvelisin nopeutta olleen tuplasti muun liikenteen nopeuteen, eikä etäisyyttä omasta autostani viereisellä kaistaan olevaan ollun montaa metriä. Ei ehtinyt ärsyttää mutta ehti kyllä mielessään toivomaan hyvää tuuria kuskille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 883
Viestejä
4 973 584
Jäsenet
79 913
Uusin jäsen
Gwendis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom