Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.
Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohtuskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot..
Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h)..
Ja kun lainkin mukaan sitä vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen. Ei ajamiseen muuten.
Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.
Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.
Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.
Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.
Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.
On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen.Kerropa @Jetula meillekin missä on se tie, jonka suurin sallittu nopeus on 109 km/h? Tästä tulee nimittäin varmasti mielenkiintoista.
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen. [...] Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.

Ei puhuttu.
Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta.
Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.
Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.
Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.
Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi
Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:
1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.
Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.
Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen.![]()
Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa.

Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle.![]()
Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.

109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.

Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla![]()
Sinä tässä olet se, jolla on se heikko (liikenne)tilannetaju.
Ei ennen sitä ohitusta ole mitään "possujunaa", eivätkä ne vaihda sille ohituskaistalle "yhtä aikaa". Huomattava osa koko letkasta muodostuu siitä kun ne eivät pääse ohitse ja se muodostuu pikku hiljaa sitä mukaa kun taaempana olevat autot saavat letkan kiinni
Pitääkö vielä vääntää rautalankaa, kun tilanne tuntuu olevan niin ylivoimainen ymmärtää:
Ennen tätä tilannetta on joukko autoja, ajavat omaa nopeuttansa siten että nopeammat ohittelevat hitaampia, eivätkä ne muodosta mitään selvää tiheää jonoa, ja osa on selvästi kauempana. Näistä ensimmäisenä menee bussi(1) 100km/h nopeutta, sen takana vakionopeussäätimellä varustettu auto(2) 104 km/h nopeutta.
Kolmantena ajaa auto(3), jonka ajonopeus on ennen tilannetta kaikkein suurin(haluaa ajaa vaikka 115km/) , se on juuri ohittanut neljäntenä(4) tulevan auton(joka haluaa ajaa vaikka 110km/h) ja palannut ohituksen jälkeen oikealle kaistalle
Vakionopeussäätimellä(104km/h) varustetun auton(2) takana tulevat seuraavat autot(3,4) saavuttavat vakionopeusautoilijaa melko pian sen jälkeen kun vakionopeusautoilija saavuttaa bussin(1). Vakionopeusautoilija(2) vaihtaa ohituskaistalle ja aloittaa hitaan ohituksensa. Tämän jälkeen hänen perässätulevalla autollaan(3) on seuraavat vaihtoehdot:
A) Jäädä oikealle kaistalle ajamaan vakionopeusohittajaa kovempaa (115km/h) tietäen, että oikealta ei kuitenkaan pääse (koska bussin perä lähestyy) ohi ja pitämällä saman vauhdin joutuu vaan myöhemmin jarruttamaan paljon päästäksen vaihtamaan vakionoopeusohittajan taakse, koska bussin perä näkyy lähestyvän
B) Jäädä oikealle kaistalle hidastaen vakionopeusohittajan kanssa samaan vauhtiin(104 km/h) jotta voi myöhemmin vaihtaa tämän taakse
C) Vaihtaa vasemmalle kaistalle vakionopeusohittajan taakse odottamaan että vakionopeusohittaja pääsee bussin ohi että tämän jälkeen itse pääsee bussin ohi.
Vaihtoehto Assä ei ole mitään järkeä, siinä vaan joutuu myöhemmin jarruttamaan enemmän kun silloin olisi sen "ohituksen oikea aika" ei vasemmalle kaistalle voi vaihtaa koska siinä menee vakionopeusohittaja(1). Järkeviä vaihtoehtoja on vaihtoehdot B tai C.
Jotain sekunteja myöhemmin neljäs auto(4) saa kiinni nämä autot:
Katsotaanpa tilannetta sen neljännen auton(4) silmin, mikäli edellinen auto valitsi vaihtoehdon B
Neljännen auton edessä on kolme autoa. Ensimmäisenä menee bussi. Rekkaa on hitaasti ohittamassa auto. Rekan takana, suoraan neljännen auton edessä on auto, joka nyt on akuutisti tiellä edestämme, ja ohituskaista on auki ohittamaan tämä auto. Näiden välissä ohituskaistalla menee vakionopeusohittaja(2), joka on neljännestä autosta selvästi kauempana.
Jolloin neljäs auto(4) lähtee ohittamaan sitä kolmatta autoa, koska hänen edessään on häntä hitaammin ajava auto (vaikka se olisi juuri ohittanut hänet) ja ohituskaistalla on tilaa (koska se vakiobnopeusohittaja on selvästi edempänä eikä estä hänen siirtymistän ohituskaistalle)
Ja tästä seuraa, että se kolmas, oikeasti kaikkein suurinta nopeutta ajava auto(3) joutuu pussitetuksi, koska ei odottanut sitä "ohituksen aikaa" kunnes siirtyi sille vasemmalle kaistalle. Ja neljäs auto, josta nelonen oli juuri mennyt ohi, menee hänestä ohi.
Tässä vielä kuva selventämässä tilannetta.
Jokaisen auton kohdalla luvuista ylempi tarkoittaa nopeutta, mitä auto ajaa, luvuista alempi tarkoittaa nopeutta mitä auto haluaisi ajaa, jos ei muun liikenteen takia joutuisi hidastamaan.
![]()
Tämän jälkeen sitten muita autoja saavuttaa nämä neljä autoa jolloin muodostuu pidempi jono. Bussin ohittaminen 4km/h nopeuserolla voi kestää luokkaa minuutin.
Sinun "ohituksen ajallasi" joutuu joko pussitetuksi tai pitää alkaa kiilaamaan vasemmalle sinne väliin.
Välkympi tajuaisi tämän, sinä et.
Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan jos on itse ohituksen kohteena.
Ongelma on siinä, että kun se ohittava on "nopeampi" tasan sen takia että se sen edessä menevä on hidastanut sen edessä menevien autojen takia . Tämä on ongelma, ja tätä sinä et tunnu käsittävän
Toisin kuin sinä, minä en ole väittänut mitään laittomia nopeuksia sallituiksi, vaan antanut vaan esimerkin millaisilla nopeuksilla tämä ongelma ilmenee.
Se, että ruvetaan omaa kiinnijäämistä omista virheellistä väitteistään käyttämään argumenttina muita vastaan on melkoisen typerää.
Se possujuna muodostuu siitä kun tuollaisessa jonossa esim. 10. lähtee ohittamaan 9:ttä, 7. 6:tta, 4. 3:tta jne. jne. Ja koska nämä ohitettavat eivät tietenkään halua jäädä rekan perään pussiin määrittelemättömäksi ajaksi odottamaan että vasemmalle tulee satojen metrien tyhjä aukko, siirtyvät he sopivaksi katsomaansa väliin vasemmalle, jolloin tuo ideaali kunnollisista turvaväleistä romuttuu jo tässä vaiheessa. Sitten jos sinne jo valmiiksi pienillä marginaaleilla etenevään jonoon tunkee oikealta ohittaen lisää autoja, on haitariliike valmis ja kaikkien eteneminen hidastuu entisestään.Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa. Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika.
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.
En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.

Nojoo mutta eikö lainvalvoja tässä tilanteessa ole tulkinnut, että suurin rankaisematon nopeus on 109km/h?Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla![]()
Eikös tosta 1 km/h (teknisen varmuusvähennyksen jälkeen) ylityksestä tule oikeudessa kuitenkin rapsut jos erehdyt moisen myöntämään?
Niin, poliisiviranomainen ei kirjoita. Mutta sanoinkin, että oikeudessa.
Olet oikeassa että harvemminhan sinne tarvii mennä tapauksessa jossa on ajettu alle 7 km/h ylinopeutta, mutta on sinne menty ja sitten on tullut myös rapsut
Iltalehden artikkeli sanoi:autoilija oli liikkeellä itselleen vieraalla vuokra-autolla eikä saanut autoa heti uudelleen käyntiin. Takana ajanut, noin 30-vuotias mies hermostui tästä, tuli hakkaamaan edessä ajavan auton ikkunaa ja räyhäämään kuljettajalle.
Liikenneraivon kohteeksi joutunut kuljettaja nousi autosta ulos selvittämään asiaa, jolloin takana ajanut meni takaisin autoonsa ja törmäsi autollaan kyseiseen kuljettajaan. Kantolan mukaan kuljettaja loukkasi tilanteessa oikean kätensä ja jalkansa
Hä? Ei siinä mitään linjaa ole otettu vaan laissa lukee mitä ylinopeus on. Edelleen:
"Vastaajan menettely täyttää näin ollen liikennerikkomuksen tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko vastaajan nopeus ollut 88 km/h vaiko 86 km/h."
Ei ketään viedä 6 km/h ylityksen takia oikeussaliin mutta jos sinne joudut ja syystä tai toisesta tällainen 6 km/h tai vaikka 1 km/h ylitys todetaan niin kyllä siitä sitten sakko myös tulee.
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (tai saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.
En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.
Suomen oloissa kaksi rinnakkaista ajokaistaa on harvoin niin täynnä autoja, että vetoketjulla olisi kaksi yhtä pitkää osaa. Usein toinen puoli puuttuu kokonaan. Jos tässä tilanteessa kuvitellaan, että vetoketjuperiaatteella lisätään liikenteen joustavuutta, ollaan väärässä.
Joustavuus lisääntyy vain etuilijoiden näkökulmasta. Kaikkien muiden matkateko hidastuu ja sitä merkittävämmin mitä enemmän jonon ohittajia riittää. Ohittajien käyttämä päättyvä kaista vetää yleensä paremmin kuin kapeikosta läpi menevä kaista.
TULEVASSA TIELIIKENNELAISSA on liikennemerkki ”Ajokaistojen yhdistyminen”. Merkin selityksessä kerrotaan, että ”ajoneuvot toistensa huomioiden vuorotellen siirtyvät jatkuvalle kaistalle”. On todennäköistä, että merkki lisää ruuhkaantuneen jonon ohittamista ja sen etupäähän tunkeutumista.
Voi tietysti tapahtua niinkin, että merkki saa aikaan jokseenkin yhtä pitkät jonot molemmille kaistoille. Paikalle saapuvat oppivat ehkä tilanteen mukaan valitsemaan aina lyhyemmän jonon. Silloin vetoketjuperiaate jonojen etupäässä saattaa toimiakin. Aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan.
Erityisen kiinnostavaksi tilanne muuttuu, jos jonojen yhtymäkohdassa tapahtuu kolari. Osapuolet pyrkivät tietysti selittämään toisen tulleen törmäyskohtaan väärällä vuorolla.
Siinä on poliisilla tai vakuutusyhtiöillä melkoinen työ selvittää, kumpi kertomus on oikea.
@Ryderio Tilaaja-artikkeli, mitähän tuossa lukee?Vetoketjuvääntämiseen lisää bensaa TM:ltä:
Tekniikan Maailma
Kun ottaa automallin huomioon, niin mikä tuossa oli yllättävää?Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.
Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.
Google Maps
Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.
Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
Oma ABS-laatikko kulkee mittariin 52, kyllähän noita uutisista aina joskus lukee kun kortti lähtenyt kun 80 rullaa. Pahin läheltä-piti case oli kun Pirkkalassa olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli, takana ajanut pakettiauto lähti ohittamaan vasemmalta vastaantulijoiden kaistan kautta, risteyksessä meidän puolen kaistalla on ohituslevennys oikealla puolella. Jos en olisi huomannut tätä maagista ohitusliikettä niin olisi voinut henki mennä.Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta siltiTutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.

Kerran samalla tiellä vedin myös kilometrien etanajonon ohi. Sattumoisin suljettu kaista avattiin (eli liikennemerkit raahattiin sivuun) juuri kun olin niitä lähestymässä. Ai että oli ihana tunne: vieressä pahasti ruuhkautunut kaista ja itellä täysin oma ja vauhtia tuplat. Sais käydä useemminkin.Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta siltiHassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii
![]()
Näin joulun lähestyessä vakavasti kaasujalkavammaisia on tiet täynnä.
Eilen aamuna tyypillinen vaaleansininen "ostan auton joka todistaa että olen munaton ja köyhä" Corolla köröttelemässä 80 alueella 40 vauhtia kaupungin sisääntulotiellä. Hyvä keli. Kuiva tie. Liikennettä reilusti.
Kyllä näistä pitäisi sakottaa, ja oikein kunnolla.
Traktorikin peräkärryn kanssa hinkusi jonossa ohi tästä URPOSTA muijansa kanssa kohti Prismaa adventin valmistelutuotteita hakemaan...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.