Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todella monta Varista, Aurista ja Avensista tosiaan tullu nähtyä ilman valonhiventä. Pyyhkijät huitoo lasia puhtaaksi mutta valot ei vaan pala. Samaa kauraa myös jotkin Fordit ja leijonan osa Kia merkkisistä kopperoista. Jokunen vanhempi Hyundai näyytää myös sortuvan samaan. Ne missä sellanen aallon muotoinen syherrys päivävalona nenällä.
Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.
Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
Tätäkin asiaa helpottaisi aika paljon jos laiska tai osaamaton voisi vaan kääntää ajovalot päälle ja unohtaa koko asian, aivan kuin vanhaan hyvään aikaankin.pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan
Näin minäkin ajattelen.Liikennesäännöt, joihin kuuluu tuo pihasta tuleva väistää aina muuta liikennettä, korvautuu valosäännöllä jos valot on päällä. Sinä väistät.
Jotkut "uunot" lyö takasumuvalot todella herkästi päälle.
Äh, no niin. Aivopieru mun osaltani.Ei kääntyminen olekaan ongelma vaan se, että TYKSistä tuleva ajaa suoraan ja toinen kääntyy vsemmalle kuten nuolilla koitin näyttää.
Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle). Kun automaatti oli käytössä, unohtelin jatkuvasti toiseen autoon vaihtaessani laittaa valoja päälle, kun totuin siihen, että ovat automaattisesti päällä. Nyt on automaatti pois päältä ja valojen päällekytkentä on aina yhtä rutiininomaista, kuin kytkimen pohjaan painaminen startatessa. Ihan kaikkea ei pitäisi automatisoida, koska silloin jää omat rutiinit pois kokonaan.Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
Ennen oli Fordissa mittarivaloille oma katkaisija, mutta nykyajan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
Tämä on taas varmaan aika vaihtelevaa ja henkilökohtaista miten ne valot näkyy. Esim. itselläni on kohtuullisen valoherkät silmät ja tykkään enemmän hämärästä, kuin kirkkaasta päivän paisteesta. Kotonakaan yleensä ei mitään juhlavalaistusta ole, jos ei oikeasti tarvitse jotain erityisesti valaista. Auringossa on turha yrittää olla silmät auki ilman aurinkolaseja ja varjossakin ottaa kunnon porutus silmiin. Sumuvalot vatuttaa lähes aina, jos ei ole aivan jumalaton kaatosade tai tolkuton lumipyry. Samoin eräät kaverit, jotka ovesta sisään tullessaan lyövät kaikki mahdolliset valokatkaisijat kaakkoon niin, että meinaa näkö lähte.Ja jotkut uunot eivät lyö niitä koskaan päälle.
Imo parempi että niitä sumareita käytetään kuin että ei käytetä. Viikko sitten ajeltiin Mli-Tre aika sankassa sumussa ja vesisateessa, koko matkalla en nähnyt ainuttakaan takasumaria ja etusumareitakin vain kourallisella autoja.
Vettä tuli niin paljon että esim Lahden motarilla olisi oikeasti ollu tarpeen jengin käyttää sitä takasumaria mutta minun lisäkseni en nähny ainuttakaan takasumarin käyttäjää.
12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...Valoautomatiikkaa oli myös muilla, esim. Fiatilla ainakin jo 90-luvun alussa. Se oli saksalaiset autot oli niitä missä ei aiemmin ollut minkäänlaista valoautomatiikkaa vaan valot piti itse laittaa päälle ja pois. Näille sitten ilmeisesti koettiin parannuksena, että edes päivävalot olisi päällä. Muille autoille sen sijaan tilanne tämän säännöksen takia huononi kun valot eivät enää toimineetkaan automaattisesti kuten ennen vaan pitää välppäillä päivävalojen ja oikeiden valojen kanssa verrattuna siihen, että ne oikeat valot oli ennen automaattsiesti päällä koko ajan.
Olen ihmetellyt, miten hitossa joistakin upouusista autoista edes saa koko auton täysin pimeäksi. Erityisesti mersuja ajelee jatkuvasti vastaan ilman mitään valoja. Tämä selittää asian.Itse pidän Mersusta automaatiikan pois päältä ihan puhtaasti sen vuoksi, että muistan laittaa valot päälle (saa ajotietokoneen asetuksista kytkettyä täysin manuaaliselle).
25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.12v vanhassa autossa ainakin toimii tekemättä mitään. Takavalot voi jäädä palamatta käytännössä vai sellaisessa lumipyryssä jossa itse painaa nättiä baanaa - anturi kun on tuulilasissa. Tämä siis kytkimen automaattiasennossa, sit erikseen on valot päällä asento jossa kaikki valot palaa aina. Helppoa ja yksinkertaista, 1 anturi ja 10 riviä koodia...
Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...25 vuotta sitten toimi aina, ei poikkeuksia, 0 anturia ja 0 riviä koodia. Auto käynnissä valot päällä, auto ei käynnissä valot pois päältä. Mihinkään ei tarvitse koskea.
Tässä on vaan moderni teknologia ja lainsäädäntö monimutkaistanut asioita ja lisännyt mahdollisuuksia ihmisille mokata. Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.Niinhän se toimii itselläkin ”on” asennossa, ei tartte koskee ja pääsee 90-luvulle. Ajat muuttuu ja kaippa tuosta EU-tasolla jotain hyötyä on, vaikka Suomessa siitä ei käytännössä mitään olekaan. Valmistaja voi joko sopeutua säädäntöön tai olla sopeutumatta, mutta itsellä tosiaan nahkahousukulkine toimii kuten japski ysärillä. Jos japski ei samaan pysty niin voi voi...
Ei järkevää valoautomatiikkaa kielletty ole.Ongelma lienee tässä se, että japanilaiset autovalmistajat keksivät valoautomatiikan jo kymmeniä vuosia sitten, ja kaikki japanilaisten autojen kuskit ovat tottuneet siihen, että ajovalot on aina automaattisesti päällä eikä niiden päällelaittamista tarvi miettiä.
Mutta nyt joitain vuosia sitten EU sääti uuden (typerän) valodirektiivinsä jonka takia uusissa autoissa ei enää ole samanlaista järkevää valoautomatiikkaa kuin ennen. Ja kun ollaan vaihdettu vanhasta japsiautosta uuteen, ei muisteta että nyt niille valoille pitäisi tehdäkin jotain.
siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin, joten en ymmärrä mikä ongelma tässä nyt on??? Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää huomiota siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...Kuten jo sanoin niin saksalaisten autojen takia tuo tuli. Niillä kun oli joku pakkomielle noihin täysin manuaalisiin valoihin. Siitä sitten kärsi kaikki muut, joilla oli jo automaattivalot. Automaattivalot korvattiin ”automaattivaloilla”.
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.siis mun ikivanhassa nahkahousussa on _toimiva_ päiväajovalo _automatiikka_ ja lisäksi löytyy kytkimestä asento josta pääsee japskien 90-luvulle. Kytkin voi olla japski-asennossa 24/7 jos haluaa niin en ymmärrä mikä ongelma. Jos jotain ongelmaa on jossain vehkeissä niin ehkä ostaessa kannattaa vähän kiinnittää siihen että mitä ostaa niinkuin ihan kaikissa tuotteissa...
eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?Yksinkertaisinmillaan ty
eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).
Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...
Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee ... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.
Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.
Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee ... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.
Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.
Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.
Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
moottori sanoi:Päiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.
Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.
Sehän siinä just hämää, kun näissä nykyajan autoissa automaattiasennossa valot eivät ole automaattiset.Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä? Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.
ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi
Päivävaloista päänvaivaa
Muidenkin autoihin?Valot saa myös aina päälle asentoon.
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä?
Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
Ei varmaan kaikissa, mutta lainsäädännöllistä estettä ei ole.Muidenkin autoihin?
Ei niitä kyllä sekoita jos yhtään keskittyy ajamiseen.Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.
Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.
Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.
... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
Millä mentaalis-psyykkisillä voimilla pystyt ton tekemään?Ei varmaan kaikissa, mutta lainsäädännöllistä estettä ei ole.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.
Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.
Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.
Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.
Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
Mikä tuossa nyt on epäselvää? Laki ei kiellä tekemästä hyvin toimivaa valonsäätöä.Millä mentaalis-psyykkisillä voimilla pystyt ton tekemään?
Mikä tuossa nyt on epäselvää? Laki ei kiellä tekemästä hyvin toimivaa valonsäätöä.
Hyvä tietää, mutta itse en ole kyllä saanut muiden valoja laitettua päälle vaikka kuinka yritän lähettää hypnoottisia säteitä.Mikä tuossa nyt on epäselvää? Laki ei kiellä tekemästä hyvin toimivaa valonsäätöä.
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
Mulla Fordissa samoin. Esim. tunneliin ajaessa valot syttyvät melkolailla heti ja sammuvat vasta jonkin aikaa sen jälkeen kun on taas kirkasta.Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.
Turhaa saivartelua vastaukseen että joissakin autoissa valot saa aina päällä asentoon.Hyvä tietää, mutta itse en ole kyllä saanut muiden valoja laitettua päälle vaikka kuinka yritän lähettää hypnoottisia säteitä.