Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yksinkertaisinmillaan ty
Tajusin kyllä. Mutta kyse ei ole pelkästään siitä osaatko sinä ja minä käyttää valoja.
eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
 
Yksinkertaisinmillaan ty

eihän tuossa ole mitään osaamista. Ostat auton, auton väännät (tai myyjä) asentoon ”on” niin ollaaan ysärillä ja valot on lailliset suomessa 24/7/365 kelissä kun kelissä...
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
 
Ongelma on edelleen ne muut kuskit. Vai onko sulla kyky mennä toisten autoihin laittamaan ne valot päälle?
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
 
Eikä tuosta edes ole mitään hyötyä, en itse ainakaan näe mitään syytä miksi ne valot ei vois palaa kokoajan (paitsi sillon jos on luukkulamput, mutta ei niitä enää nykyautoissa ole).

Vaikuttaa valojen päällä olo toki luonnollisesti polttoaineen kulutukseen. Ei se energia tyhjästä tule. Koko EU-alueella kyse on massiivisesta määrästä polttonestettä. En tiedä, onko tällä ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen EU-säännöksiä tehdessä — silloin ei tainnut olla vielä nykyisen kaltaista ilmastohysteriaa. Huomiovalojen aiheuttama lisäkulutus on luokkaa 0,5–1,5 % lähteestä riippuen, joten ajovalot vievät tuota enemmän. Näissä siis kyse on perinteisistä polttimoista, ei nykyaikaisista LEDeistä.

Itse ajelen kyllä tähän vuodenaikaan aina ajovalot päällä. Kesällä ajelen pelkät huomiovalot päällä.
 
Juuri tuon säästön takia joissain vuosimalleissa ei takavalot pala huomiovalojen kanssa. Eikä niitä huollossakaan päälle saa (Citroen C5, 2011)
 
Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.

+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
 
Ei mun tartte mennä, laki olettaa jokaisen kortillisen osaavan käyttää valoja. Jos valojen käyttäminen tuntuu hankalalta niin voi valita sellaisen tuotteen markkinoilta jossa se on helppoa...

Tunnetko ydinvoima- tai ympäristölain? Jos et tunne ja jotain ko. lainvastaista teet niin oma moka. Ajovaloasia nyt kuitenkin on decadia selvempi ja yksinkertaisempia että ei tässä nyt ihan edes kauhalla vaadita...
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
 
Ollaan tulossa landelta nastapaskoilla hidastelemaan ja ajamaan kunnon turvaväleillä Hellsingin nurkille lauantai-maanantai. Kokemus on varmasti molemmille osapuolille yhtä lailla ahdistava, ärsyynnytään kun tavataan! :kahvi:
 
Tänään joku tuli 5 kertaa ohi ja eteen hidastelemaan, kun ajelin vakkarilla tre-hki motarilla Se adptiivinen vakkari olis kyl kiva
 
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
 
Viimeksi muokattu:
Osassa autoissa tuo on toki ihan perseestä, mutta tähän ei voi sanoa kuin voi voi - samaan tapaan kuin jos joku ylinopeutta ajava häiritsee :)... se on kuitenkin kuskista kiinni että minkä paska kipon ruoriin ja millä vipstaakelin parametreilla liikkeelle lähtee. Mielestäni tuossa nyt lähinnä toyota-kuskit saavat sitä mistä ovat maksaneet, ts. ostopäätöstä tehdesssä kulkuneuvon ja oman ajamisen ”laillisuus” valotekniset asiat huomioon ottaen eivät ole ajoneuvoa valittaessa olleet millään pistesijalla.

Toisekseen joku puolilla valoilla ajava on kyllä aika marginaalitekijä liikenteessä, eipä itseä ainakaan hirveästi ole haitannut vaikka ajan +6- +20 rajoituksen eli ohitettavia riittää. Toisaalta jos tulet pimeänä vastaan ko. tilanteessa niin ihan sama, kaikki osapuolet sitten vaan väistelee jos ei tuota pimeänä ajavaa huomaa ja kiroilee sitten sen minkä pystyy ja 99,99% elämä jatkuu kiroillen...
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
 
Nuo kehitysmaista raahatut romut joissa ei ole vilkkuja. Nuo punaisena himmeästi vilkkuvat takavalot on nimittäin aivan turhat.

Jos näitä jostain ihmeen syystä pitää tänne raahata, niin vilkut niihin voisi asentaa.
 
Et tunnu vieläkään tajuavan, että kyse ei ole siitä osaanko minä tai sinä käyttää oman auton valoja. Vaan siitä, että muut eivät osaa ja sen takia nykyään liikenteessä näkyy enemmän autoja, joissa ei ole valot päällä kun pitäisi olla. Tätä vaikeuttaa se, että nuo "automaattivalot" ovat monimutkaisempia käyttää kuin entisaikoijen automaattivalot. Sanoisin, että jopa täysin manuaalisilla valoilla varustetuilla autoilla ajavatkin olivat ennen paremmin perillä millon ne valot pitää laittaa päälle kun homma oli selkeämpi kuin näiden automaattien kanssa.

Muiden auton valintaan en itse ainakaan voi vaikuttaa enkä pysty myöskään muiden autoihin mennä laittamaan valoja päälle, joten nuo sun "neuvot" on aika typeriä.

Laillisuus ei mua myöskään henkilökohtaisesti kiinnosta. Lähinnä vaan haluaisin nähdä ne muut autot tuolla liikenteessä.
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
 
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.

Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa

moottori sanoi:
Päiväajovalodirektiivin tarkoitus on parantaa turvallisuutta niissä maissa, joissa ei ole ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Energian säästämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi päädyttiin siihen, että takavalojen ei tarvitse palaa.

Suomessa tehtiin tulkinta, jonka mukaan autojen viralliset päästöarvot on mitattu ilman takavaloja ja siksi niiden automaattinen kytkeminen hyvän näkyvyyden aikana ei olisi sallittua.
 
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.

Erittäin typerää kyllä kun tota automatiikka ei ole kaikissa autoissa ollut vakiona, varmaan säästetty taas pari euroa valoisuusanturista ja kytkimestä jossa ei automaatti-asentoa :confused: Esim tohon korsaan se on ollut lisävaruste, sitten tulee juuri näitä perä pimeänä ja yöllä huomiovaloilla ajavia...
 
Valot kytkimestä asentoon automaatti, tämäkö on vaikeaa? Jos tuo ei riitä valot eivät ole automaattiset.
Sehän siinä just hämää, kun näissä nykyajan autoissa automaattiasennossa valot eivät ole automaattiset.

Ennen noita oli useammallakin merkillä, missä kytkin ei sanonut automaattinen, mutta valot kuitenkin olivat oikeasti automaattiset.

Omassakin autossa (Alfa Romeo) on valotkytkimissä tuollainen Auto-asento, jolla silloin tällöin pitää laittaa kuitenkin valot itse päälle vaikka suurimman osan ajasta toimiikin. Tai sitten voi laittaa On-asentoon, jolloin ei ikinä tarvitse koskea valokytkimeen. Kummassakin asennossa valot sammuu kun auton sammuttaa. Tämä On-asento on toiminut näin Fiat-konsernin autoissa ainakin 90-luvun alusta lähtien.

En suostu ymmärtämään millä tavalla tuo on parempi, että valot pitää itse joskus laittaa päälle kuin se että niihin ei ikinä tarvitse koskea. Plus aiempi vaihtoehto on vielä teknisesti monimutkaisempi.

Tuo aiemmin mainittu polttoaineen kulutus on ainoa syy, millä tätä monimutkaisempi ja kuljetteajan säätämistä vaativa vaihtoehtoa voisi perustella, mutta sekin tuntuu aika olemattomalta parannukselta. Etenkin kun vertaa siihen haittaa kun ne valot eivät olekkaan päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.

ja syy on typerä, johtuu suoraan siitä, kuinka suomessa tulkitaan yhdistelmää ajovalodirektiivi + päästödirektiivi

Päivävaloista päänvaivaa
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä? Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.
 
Eihän niiden päivällä tarvitsekkaan palaa kirkkaassa kelissä?

Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.

Taka ja ajovalot syttyvät esim. sillan alta ajettaessa, sateella jne. ja kojelaudassa on merkki siitä kun valot ovat päällä. Valot saa myös aina päälle asentoon.

... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
 
Takavalot olisi AINA parempi olla päällä auton ollessa liikkeessä.

Oleellinen pointti olisi parkkeeratun auton erottaminen liikenteessä olevasta.

Esim. kun kadun laidassa näkee auton jonka takavalot palaa, tietäisi että siellä autossa tapahtuu jotain, sieltä voi ovi aueta ja joku hypätä ulos, tai auto voi lähteä liikkeelle tms.



... ja sitten kun ne takavalot yllättäen syttyy sen sillan alle ajaessa, luulee että siellä syttyy jarruvalo. Tai toisinpäin, joskus kun jarrovalo syttyy, ei välttämättä tajua, että se on jarruvalo kun luulee vaan että valot syttyivät muuten vaan.
Ei niitä kyllä sekoita jos yhtään keskittyy ajamiseen.
 
Tai sitten käy niinku mulle aikanaan kun meinasin tutustua onnibussin konehuoneeseen moottoritiellä.

Siellä ajeli tyytyväisenä ilman takavaloja ja oli hieman sateinen keli. 5m bussin perästä näin. ko kapineen. Tästä on aikaakin jo vuosia.

Tänään ajeltiin lohjalta hyvinkäälle päin, vastaan ajoi illalla 22 aikaan uudemmanmallinen transit tmv paku, kattelin vaan taustapeilistä kun perä aivan pimeänä. Rekkarivalot olivat ainoa valonlähde.

Kyllä tälle asialle olisi syytä alkaa tekemään jotakin.

Kukahan maksaa jos paukauttaa pimeän auton kontista sisään?
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
 
+ sumuvalopelleille myös sakot. Niitä ei ole tarkoitettu sateisella ilmalla (jolloin heijastuvat vastaantulijan silmiin) käytettäväksi, vaan semmoisessa sumussa jossa ajonopeus on n max 40 km/h.
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
 
Corsassa ainakin on hyvin toimiva automaattiasento, päivällä valoisassa palaa edessä vaan huomiot, hämärtäessä/parkkihalliin ajaessa iskee perän ja ajovalot päälle. Samoin jos sadetunnistin huomaa vesisadetta, silloin pistää myös valot päälle. Ainoa millon pitää pistää käsin päälle on kirkkaalla kelillä kovassa lumituiskussa.
Mulla Fordissa samoin. Esim. tunneliin ajaessa valot syttyvät melkolailla heti ja sammuvat vasta jonkin aikaa sen jälkeen kun on taas kirkasta.

Monesti laitan kyllä itse valot päälle kun siltä tuntuu. On kohdalle sattunut myös kovin sumuistakin keliä mutta kuitenkin niin valoisaa, ettei automatiikka ole osannut kytkeä valoja.
 
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.
Johtuu siitä, että kuskeille on annettu mahdollisuus olla kädettömiä ja tehty asiasta monimutkaisempia käyttää kädettömille. Ennen kuin nämä valoautomatiikat keksittiin niin kädettömätkin osas ajaa valot päällä.
 
Ainoa mikä noissa valoasiossa on selvää, että automatiikka ja valojen käyttöön liittyvät säädökset ovat vain heikentyneet viime vuosina.

Onneksi oma auto on vanhalta hyvältä ajalta, jossa valot ovat aina päällä kun ajetaan, ja aina poissa kun ei ajeta. Mitään välimuotoja en koe tarvitsevani.
 
Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
Sanooko avensiksen etuvalot mitään (lyhyet)? Niillä ei pitkälle katota. Vähän sumua sateen lisäksi, plus bussin ympärilleen luoma sumupilvi.

Ok ehkä 5m vähän liioteltua mutta ei siinä kaukana oltu.
 
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
 
Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.
Näinhän se on yleensä ollut, ja tämän takia olen useimmissa uudemmissa autoissa turhaan kuluttanut ajovaloja kytkemällä ne aina myös päivällä.

Jonkinlainen järki tähän saattaa taas olla tulossa. Ainakin Kia on mainostanut, että Suomeen maahantuotavissa malleissa alkaa jatkossa olla jo valmiiksi koodattu takavalotkin palamaan, ja vanhempiin tätä muutosta tarjotaan. Tosin suojelurahaa vastaan.
 
Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.

Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
Varsinkin kun vähän aikaa sitten ei vielä osannut odottaa valottomia autoja niin paljoa. Ainahan niitä toki on ollut.

Nyt nuo alkaa olemaan itsestäänselvyys ja päivittäinen näky, niin on varautuminenkin erilaista.
 
No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."

Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
Jos ajonopeus on vaikkapa 80 km/h, niin silloinhan selvästi sumuvalojen käyttö on tarpeetonta, koska näkyvyys on paljon parempi kuin laissa tarkoitetuissa olosuhteissa -> tarpeeton käyttö kielletty -> sakko.

Näitä kusipäitä on taas alkanut näkyä tavallista enemmän, juuri kun näkyvyysolot muuttuvat sellaisiksi, että sumuvaloista ei ole ainakaan mitään hyötyä ja haittaa paljon tavallista enemmän. Pitäisi penkalla teloittaa nuo.
 
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.


Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.

Nykypäivän 1800kg painava 150hv TDI Passatini ei ainakaan ole niin raketti ettäkö se oikeasti johonkin liikkuisi. Käytännössä näissä tilanteissa vedetään lappu lattiassa poikkeuksetta. Jos joku jää siihen eteen kykkimään niin todellakin hurautan ohi, menköön sitten myöhemmin vauhtinsa kerättyään otsasuoni piukkana ohi jos matkavauhtina haluaa pitää enemmän. Näissä tapauksissa on sitten joko todella arka kuski tai oikeasti tajuttoman laiska vehje alla. Ei mitään järkeä jäädä tällaisen taakse odottelemaan ja pahimmassa tapauksessa pussittaa itseään hitaamman taakse pitkäksi aikaa. Yleensä se tuntuu menevän pikemminkin näin.


Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.

Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".

Millä vitun VUOROLLA. Nyt on kyllä taas niin insinöörimäinen "lakikirja kädessä" ajotapa että varmaan kaikki liikennettä sujuvoittavat tavat joita ei ole lakikirjaan suoraan määritelty, ärsyttävät. Noin kulmikkaalla ajotavalla ei tee mitään jos vähänkin on liikennettä. Toimii varmaan jossain iisalmen metsäteillä. Tottakai jos kaista on auki, siihen mennään. Oli se kumpi kaista tahansa, nopeammin homma näin toimii kuin possujunassa junnaamalla.
 
Millä vitun VUOROLLA. Nyt on kyllä taas niin insinöörimäinen "lakikirja kädessä" ajotapa että varmaan kaikki liikennettä sujuvoittavat tavat joita ei ole lakikirjaan suoraan määritelty, ärsyttävät.
Ketään tuskin ärsyttää liikennettä sujuvoittavat ajotavat. Yksin sinun liikkumistasi sujuvoittava ajotapa, jonka vuoksi kymmenen muuta autoilijaa saa hypätä jarrulle, ei ole liikennettä sujuvoittavaa.
 
Ohitusvuoronumero on voimassa vain sekuntin ohitusmahdollisuuden alkamisesta. Sen jälkeen se on menetetty.

Jos sössit ohituspaikan niin ei ole oikein että ne kymmenen takana tulevaa menettävät myös sen vuoksi mahdollisuutensa.
 
Ohitusvuoronumero on voimassa vain sekuntin ohitusmahdollisuuden alkamisesta. Sen jälkeen se on menetetty.

Jos sössit ohituspaikan niin ei ole oikein että ne kymmenen takana tulevaa menettävät myös sen vuoksi mahdollisuutensa.

Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
 
Toiset on vähemmän ajaneit ja epävarmoja, toiset luulee et kippo hajoo jos sille antaa hanaa. Välillä on pakko takaa lähtee ja parin väliinpuikkauksen kautta , joka sit saa joskus jonkun veren kiehumaan.
Teinihurjastelut jo ajat sitten ohitettu ja vakkarilla tulee pääsääntöisesti ajettua, mut senverran sujuvan liikenteen kannattaja, etten jää koko päiväks rekkajonoo lisätäyttää .
Onneks alkaa olla nelikaistatiet omalla seudulla pääsääntöisimmät reitit , ni jää aika vähälle noi ohituspaikkojen kyttäilyt:geek:.
 
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.

Jos ne alle suurinta sallittua ajavat 10 autoa pysyisivät siellä oikealla kaistalla, ajaisivat normaalilla turvavälillä, ja siirtyisivät ainoastaan ohituksen ajaksi ohituskaistalle, ei ongelmaa syntyisi kenellekään.

Se suurinta sallittua ajava "idiootti" ohittaisi sekä hitaasti ajavat että rekan vasemmalta, hidastaen rekan rinnalla nopeuden edellä ajavaan, joka yksi näistä kummenestä. Kenenkään muun kuin tämän "idiootin" ei tarvitse jarruttaa, ja kenenkään meno ei yhdestä nopeammasta autosta häiriinny.
 
Jos ne alle suurinta sallittua ajavat 10 autoa pysyisivät siellä oikealla kaistalla, ajaisivat normaalilla turvavälillä, ja siirtyisivät ainoastaan ohituksen ajaksi ohituskaistalle, ei ongelmaa syntyisi kenellekään.

:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.


Se suurinta sallittua ajava "idiootti" ohittaisi sekä hitaasti ajavat että rekan vasemmalta, hidastaen rekan rinnalla nopeuden edellä ajavaan, joka yksi näistä kummenestä. Kenenkään muun kuin tämän "idiootin" ei tarvitse jarruttaa, ja kenenkään meno ei yhdestä nopeammasta autosta häiriinny.

:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
 
Viimeksi muokattu:
On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ja lisäksi kun niistä 9-10 jokainen haluaa ajaa omaa nopeuttaan, joka on eri kuin muilla, niin on täysin absurdi ajatus, että ne jonottaisivat kiltisti oikealla rekan perässä omaa "ohitusvuoroaan".

Onnistuu ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kun kaikki autot ajaa itsenäisesti ja kommunikoi keskenään.
 
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
Ei, kyllä tässä oli kyse siitä, että siellä on 9 idioottia ohittajan perässä fiktiivinen vuorolappu kädessä ja oikea kaista tyhjä. Sit kun järkevä ja isosta turvavälistä nauttiva oikean kaistan käyttäjä saavuttaa esteen ja haluaa siirtyä hetkeksi vasemmalle, niin vuorolappuajajat vetää välit kiinni (ellei jo varmuuden vuoksi ennalta ole) ja aiheuttavat haitariliikkeen vasurille. Jolloin entistä pidempi matka oikeaa kaistaa on tyhjänä ja liikenne senkun tukkeutuu.
 
:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.




:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,


Ei,

Tässä puhuttiin kyllä siitä, kun 10 pööpöilijää junnaa ohituskaistalla ajaen 90-104 vaihtelevaa nopeutta tukkien ohituskaistan, samalla kun oikea kaista loistaa tyhjyyttään.

Tämän vasemman kaistan possujunan ainoa oikea paikka olisi siinä tyhjällä oikealla kaistalla. Sieltä jokainen saa käydä, käyttämässä sen oman kuvitteellisen vuronumeronsa ja ohittaa sen rekan. Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h).


Mitään hyötyä ei synny siitä, että koko kilometrin mittainen possujuna siirtyisi ohituskaistalle jo ennen rekkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 117
Viestejä
4 650 554
Jäsenet
76 393
Uusin jäsen
allustadion

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom