Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nämä landet jotka tunkevat moottoritiellä kaatosateessa ohittajien kaistalle vaikka tilaa ei ole siten, että jouduin jarruttamaan vauhtia, että urpo ei kilkannut etupuskuria.

No ei muuta, kuin pitkät päälle ja tappituntunalla ajoa, että mulkku väistyy oikealle kaistalle.

Ihan urpoa toimintaa.
 
Otithan rekkarin ylös. Alkais tapahtumaan kun työnantaja tietäisi tuosta.
Jotenkin siinä ihmetellessä jäi katsomatta. Normaalitilassa olisin varmastikin poiminut. Aion kyllä huomenna kirjoittaa firmalle.

Samalla pätkällä kävi viimeksi toisen taksifirman osalta lähes samoin. Seilasi pitkin molempia kaistoja. Somalialaisen näköisellä tyypillä puhelin korvalla ja toisella kädellä piti vielä viittoa ohjeita.

Kumpikaan ei ollut Husu ja tämä viimeisin 50-60 vuotias suomalaisen näköinen mies.
 
Nämä landet jotka tunkevat moottoritiellä kaatosateessa ohittajien kaistalle vaikka tilaa ei ole siten, että jouduin jarruttamaan vauhtia, että urpo ei kilkannut etupuskuria.

No ei muuta, kuin pitkät päälle ja tappituntunalla ajoa, että mulkku väistyy oikealle kaistalle.

Ihan urpoa toimintaa.
Nämä stadilaiset jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien ja ajelevat ylinopeutta vasempaa kaistaa ja sitten kun normaalia nopeutta ajavat siirtyvät samalle kaistalle osoittavat mieltään ajamalla perseessä kiinni ilman turvaväliä ja pitämällä lainvastaisesti pitkiä päällä.

No ei muuta, kuin annan vauhdin hidastua kohdalla jossa oikeallakin kaistalla on joku niin ei mulkku pääse ohi ja ehkä ymmärtää yskän (tuskin).

Ihan urpoa toimintaa.

Toim. huom. ei aikaakaan kun yksi tuollainen SUV-sankari jostain kandaharin tai Baghdadin seuduilta osoitti yo. tyylisesti mieltään kun ajelin muiden ohi vasenta kaistaa ~87 km/h todellista 80 alueella ja kovasti yritti juuri oikealta koukkaillen jonossa ohi, huonolla onnella tietenkin, silmät naamasta pullistellen ja kädet heiluen. Kun lopulta pääsi ohi niin katosi horisonttiin 40+km/h ylinopeudella - toki varmasti kiroten meitä hitaampia kuljettajia...
 
Nyt kun kelit hämärtyy taas syksyllä, vituttaa nämä ilman ajovaloja ajavat. Havaintojen mukaan Toyotoissa on sen verran paskat systeemit, että ei uudemmissakaan syty ajovalot eteen ja taakse automaattisesti päälle. Valojen väläyttely ei auta mitään, äänimerkki ei auta mitään jatketaan sillä apinakiikulla ajamista kun mitään ei olisi edes tapahtunut.:rage::shifty:
 
Nyt kun kelit hämärtyy taas syksyllä, vituttaa nämä ilman ajovaloja ajavat. Havaintojen mukaan Toyotoissa on sen verran paskat systeemit, että ei uudemmissakaan syty ajovalot eteen ja taakse automaattisesti päälle. Valojen väläyttely ei auta mitään, äänimerkki ei auta mitään jatketaan sillä apinakiikulla ajamista kun mitään ei olisi edes tapahtunut.:rage::shifty:
Tuli muuten just omalle mutsille raivottua kyseisestä asiasta. Vastauksena odotettu "mutta tässähän on automaattiset valot."
Mutta ku ne ei vittu ole päällä, ni laita ne päälle ja kato ennen lähtöä että sulla ne valot palaa!
 
Onneksi nyt on lisävalokanki asennettu keulalle. Loppuu näiden kyrpien hyppiminen silmille jotka ei osaa laittaa lyhyitä. Veikkaan että kun läväyttää kangen päälle niin muistuu mieleen aika nopeasti että ne lyhyetkin on keksitty.

Samaten kaikki kiilaajat ja 2m eteen liittyvät lasinpaskantajatkin saavat oman osansa.

Ainiin ja näkeehän niillä ajaa myös eteenpäinkin.
 
Nyt kun kelit hämärtyy taas syksyllä, vituttaa nämä ilman ajovaloja ajavat. Havaintojen mukaan Toyotoissa on sen verran paskat systeemit, että ei uudemmissakaan syty ajovalot eteen ja taakse automaattisesti päälle. Valojen väläyttely ei auta mitään, äänimerkki ei auta mitään jatketaan sillä apinakiikulla ajamista kun mitään ei olisi edes tapahtunut.:rage::shifty:
Tämä. Näitä saisi poliisi kyllä alkaa hiljalleen sakottamaan kun tulee liikenteessä vastaan. Ihan sama miten niille vilkuttelee (edellispäivänä kun seisoin yhden takana joka oli kovasti vaihtamassa pimeällä sadekelilä ruuhkassa kaistaa ja vilkautin sille niin lähdettyään liikkeelle polkaisi vain jarrua merkiksi - varmaan kuvitteli että hoputin liikkeelle :rolleyes:).

Viimeksi pimeällä, sateella ajeli joku Kia -kuski perse täysin pimeänä. Tuolla kun mummeli menee motarille ajelemaan jotain "turvallista" 70:iä pimeällä ja vesisateella niin peräänajon vaara on enemmän kuin todellinen jonkun tullessa about rajoituksen mukaan takaa...
 
Tuli muuten just omalle mutsille raivottua kyseisestä asiasta. Vastauksena odotettu "mutta tässähän on automaattiset valot."
Mutta ku ne ei vittu ole päällä, ni laita ne päälle ja kato ennen lähtöä että sulla ne valot palaa!
Tässä on varmasti yksi suurimmista syistä perä pimeänä ajavista. Luulen, että moni ajaisi silti päivävaloilla vaikka olisi lähtiessä katsonut että valot palaa. Päivävalotkin heijastuu melko paljon tiestä ja autotallin seinästä.

Kerran ajoin uuden valkoisen pikkumersun takana lumisateessa kaupunkialueella. Tällä toki perä pimeänä ja pidin sitten valoshow'ta takana. Tämä pysähtyi ja tiedusteli mitä koitan kertoa. Sanoin, että tällä kelillä olisi syytä kääntää myös takavalot päälle. Hän vastasi painokkaasti, että hänellä on valot päälle. Pyysin katsomaan ja hän taisi itsekin yllättyä valojen palamattomuudesta. Ohjeistin, että huonolla kelillä valot pitää kääntää itse katkaisijasta päälle.
 
Onneksi nyt on lisävalokanki asennettu keulalle. Loppuu näiden kyrpien hyppiminen silmille jotka ei osaa laittaa lyhyitä. Veikkaan että kun läväyttää kangen päälle niin muistuu mieleen aika nopeasti että ne lyhyetkin on keksitty.

Samaten kaikki kiilaajat ja 2m eteen liittyvät lasinpaskantajatkin saavat oman osansa.

Ainiin ja näkeehän niillä ajaa myös eteenpäinkin.
Ymmärtänet kumminkin, että vastaantulija voi tavalisilla pitkillä ajaa n. 150 metrin päähän ennen kuin sinua todennäköisesti alkaa häikäistä, mutta sinun on vaihdettava amisvalosi pois n. kilometrin päässä vastaantulijasta?
 
Asiaton käytös
Nämä stadilaiset jotka kuvittelevat omistavansa moottoritien ja ajelevat ylinopeutta vasempaa kaistaa ja sitten kun normaalia nopeutta ajavat siirtyvät samalle kaistalle osoittavat mieltään ajamalla perseessä kiinni ilman turvaväliä ja pitämällä lainvastaisesti pitkiä päällä.

No ei muuta, kuin annan vauhdin hidastua kohdalla jossa oikeallakin kaistalla on joku niin ei mulkku pääse ohi ja ehkä ymmärtää yskän (tuskin).

Ihan urpoa toimintaa.

Toim. huom. ei aikaakaan kun yksi tuollainen SUV-sankari jostain kandaharin tai Baghdadin seuduilta osoitti yo. tyylisesti mieltään kun ajelin muiden ohi vasenta kaistaa ~87 km/h todellista 80 alueella ja kovasti yritti juuri oikealta koukkaillen jonossa ohi, huonolla onnella tietenkin, silmät naamasta pullistellen ja kädet heiluen. Kun lopulta pääsi ohi niin katosi horisonttiin 40+km/h ylinopeudella - toki varmasti kiroten meitä hitaampia kuljettajia...

S
 
Viimeksi muokattu:
Sinäkö olet se vitun idiootti joka tunkee väliin vaikka tilaa ei ole ja tilaa olisi, kun antaisi parin auton mennä.

Mutta ei persaukinen tunkee väkisin kaatosateella ja heikolla näkyvyydellä väliin.

Siis sun mielestä ihan hyväksyttävää toimintaa teiltä lantapunteilta?

Vttu mitä porukkaa
pointti.jpg

... vastailen sitten tarkemmin kun nähdään johtaako kielenkäyttö varoitukseen vai ei (mulla johti aiemmin).
 
Voit vastata myös nyt. Millä oikeudella käännät eteen itsekkäästi vaikka tilaa ei ole?

Nyt kunnon perustelut.
 
Kyllä olisi poliisilla syytä ottaa joku ajovalojen tarkastelukampanja tulille ja lätkiä samantien sakkoa kaikille jotka ajelee valoitta tai jollain päivävalojen paskeilla tuolla talvisessa täyspilvisyydessä kovalla sateella, nyt on joku valotoopejen sesonki oikein, en ole aikaisempina vuosina koskaan nähnyt näin paljon täysin pimeitä autoja liikenteessä.

Liekö kaikki taajamauunot ja eläkeläiset vaihtaneet autoa uudempaan ja ei tajuta miten ne valot toimii nykyään vai mikä kumma näissä mättää...
 
Tuo valohomma on kyllä mielenkiintoinen, ottaen huomioon tämä muutoin hyvin tiukka Byroslavia mitä autoihin tulee. :think:
Muistan vuonna -87 kun faijan vania rekisteröitiin, niin siitä piti kytkeä pois keltaiset etusivuhuomiovalot ettei ihmiset luule niitä vilkuiksi. Takana sai samat valot palaa kunhan valon takareunaan lyötiin kumilipare joka esti valon näkymisen taaksepäin. True story. :facepalm:
Että tollasiin asioihin täällä kiinnitetään huomiota mutta pimeä perse ei kiinnosta ketään.
Focuksessa onneksi valot syttyy hyvin herkästi ja pimeä perä on käytännössä mahdottomuus.
 
Kokeilin tuossa parina kirkkaampana päivänä ajella päivävaloilla. Ei pystynyt jatkamaan kovin pitkään kun mittaristo oli liian pimeä. Silleen hyvä juttu, ei ainakaan jää vahingossa auto liian pimeäksi muille. Mittaristossa pitäisi olla sopeutuva taustavalaistus mutta en minä ainakaan sitä ole huomannut. Mittarit ihan mustana ja viisarit hehkuu vähän, eikä viitsi tolppien kanssa arvailla, onko nopeus 60 vai 70 km/h.
 
Liekö kaikki taajamauunot ja eläkeläiset vaihtaneet autoa uudempaan ja ei tajuta miten ne valot toimii nykyään vai mikä kumma näissä mättää...
Kun autoja katsoo niin suuren osan ajasta kyseessä on todellakin sellainen uudehko pikkuauto tyyliin Yaris, joka on mummeleiden ja pappojen suosiossa. Joka tapauksessa kuskeja jotka kesä mökkireissuja lukuunottamatta harvoin poistuvat (onneksi) taajamasta.

Pointti tuli kyllä kaikille selväksi kertomattakin.

Tervemenoa ämpärijonoon.
Hyvä että ymmärsit. Kaikki eivät ymmärrä sarkasmia siinä määrin että olisivat tajunneet lähes identtisesti kirjoitetun viestini olevan sarkasmia (pl. viimeinen kappale); mielestäni on (tragi)koomista että rikkeen osuessa kohdalle poltetaan käämit ja tehdään vähintäänkin yhtä laiton ja turvaton temppu "kostoksi"...
 
Kannattaa noita pimeänä ajavia huomauttaa mielummin pistämällä itseltä valot pois ja heti takaisin päälle pari kertaa. Tehoaa huomattavasti paremmin kun pitkien välkytys. Pitkien välkytys voi meinata niin montaa asiaa että kaikki ei tajua tosta ajovalojaan tsekata.
 
Semonen viritys rakenneltu TYKSin T-sairaalan pihasta tuleville että pakko kysyä kantaa. Risteyksessä valot. Kuvitellaan, etä minä olen A, punainen nuoli, joku X on sininen. Molemmilla vihreät. Kumpi väistää? Huomattava on,

että sininen tulee sairaala-alueelta.
upload_2019-11-14_16-47-7.png
 
Kannattaa noita pimeänä ajavia huomauttaa mielummin pistämällä itseltä valot pois ja heti takaisin päälle pari kertaa. Tehoaa huomattavasti paremmin kun pitkien välkytys. Pitkien välkytys voi meinata niin montaa asiaa että kaikki ei tajua tosta ajovalojaan tsekata.

Aattelin joskus, että voisi olla maantiellä semmonen käytäntö että
yksi vilautus= sulla toinen lamppu pimeä
2 vilausta= sulla on ajovalot pois päältä
monta vilautusta= jotain vaaraa edessä
 
Aattelin joskus, että voisi olla maantiellä semmonen käytäntö että
yksi vilautus= sulla toinen lamppu pimeä
2 vilausta= sulla on ajovalot pois päältä
monta vilautusta= jotain vaaraa edessä
Ja pitkien jättäminen päälle = sulla on pitkät tai sumuvalot päällä?
 
Kumpi väistää? Huomattava on, että sininen tulee sairaala-alueelta.
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.
 
Liikennevalot ovat määräävämmät eli kääntyjä väistää, jos valot poissa käytöstä niin sitten toisin päin...

Sitte on tämmösiä paikkoja, joissa pihasta tullessa ei ole valoa lainkaan, sieltä väistetään kaikkea kun valot toiminnassa (on muuten mukava kun ei tiedä että kuka on menossa milloin ja minne...)
Google Maps
 
Viimeksi muokattu:
Liikennevalot ovat määräävämmät eli kääntyjä väistää
Oletko varma? Mun käsittääkseni tässä tieliikennelain määräyksessä on yksi sana, joka ratkaisee asian:
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.
 
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

"Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta.

Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."
 
Ohjauslaite ylittää "tavallisen"säännön kuten tuossa sanotaan ja liikennevalo on ohjauslaite... Ohjauslaitteita on myös liikennemerkit jotka valo myös ylittää...
 
Kyllä kyllä. Mua nyt vain kiinnostaa (ihan aidosti siis), että onko laissa oleva määräys "aina väistettävä" tosiaankin aina vai ei.
 
Sitä en sitten tiedä että miten tuo pitskun risteys menee ilman valoa kun siinä pihasta tulevalla on stop-merkki. käsittääkseni sekin silloin ylittää liikennesäännön eli sieltä ei väistettäisi kaikkea vaan tuo henrikintie olisi sen kanssa "tasa-arvoinen" eli jos henrikin tieltä kääntyy pihasta tulijan eteen niin pihasta tulevalla olisi etuajo-oikeus... Koska tuo on tuollainen piha, niin se on tieliikenteeseen aikas selkeästi kuuluva alue toisin kuin joku kerrostalon piha (jolloin voi vääntää peistä että onko stop-merkillä lainvoimaa vai eikö ole ja jos ei ole niin silloin piha on piha ilman ohjauslaitetta ja tuo "väistää aina" astuu peliin).
 
Kyllä kyllä. Mua nyt vain kiinnostaa (ihan aidosti siis), että onko laissa oleva määräys "aina väistettävä" tosiaankin aina vai ei.
Täälä just väännettiin peistä siitä että pitääkö jotain urpoa tiellä makaavaa väistää koska laki sanoo että pitää pystyä pysähtyämän ja muuta jaada-jaadaa, KKO päätöksistä voi helposti vetää johtopäätöksen että mikään pykälä yksinään ei merkkaa mitään vaikka niissä lukisi mitä vaan se on koko aihealueen kokonaisuus mikä ratkaisee. Tässäkin nuo 2 pykälää on samassa tieliikennelaissa jolloin asiaa pitää tulkita kokonaisuutena ja tarvittaessa perehtyä vielä hallituksenesitöihin että mitä oikeasti on tarkoitettu säädettäväksi :).
 
Koska tuo on tuollainen piha, niin se on tieliikenteeseen aikas selkeästi kuuluva alue toisin kuin joku kerrostalon piha
No niin no, kyllähän esim. pihakadut, kävelykadut, pysäköintialueet, huoltikset, tilustiet, vähäiset tiet yms. ovat ihan yhtälailla tieliikenteelle kuuluvia alueita.
 
No niin no, kyllähän esim. pihakadut, kävelykadut, pysäköintialueet, huoltikset, tilustiet, vähäiset tiet yms. ovat ihan yhtälailla tieliikenteelle kuuluvia alueita.
Yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa omakotitalon piha, se ei ole tieliikenteeseen kuuluva alue, jolloin vaikka laittaisit (tai kunta pistäisi) postilaatikkosi viereen liikenteenohjauslaitteen niin käsittääkseni 14§ purisi koska ohjauslaitteella ei tieliikenteeseen kuuluvan alueen ulkopuolella ole lain voimaa jolloin 4§ ei päde eli pihasta tullessa joutuisi väistämään kaikkea... Mutta asia kääntyy päälaelleen kun tullaan sellaiselta 14§ mainitsemalta alueelta joka kuuluu tieliikenteeseen ja siellä on ohjauslaite...
 
Tajusin muuten juuri, että tuossahan on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Tai ainakin on ollut, en ole muutamaan viikkoon siitä ajanut. Jos ne ovat edelleen siinä, niin mitään ongelmaa ei ole kun kumpikin kääntyy "omalle" kaistalleen.
 
Tajusin muuten juuri, että tuossahan on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Tai ainakin on ollut, en ole muutamaan viikkoon siitä ajanut. Jos ne ovat edelleen siinä, niin mitään ongelmaa ei ole kun kumpikin kääntyy "omalle" kaistalleen.
jos tullaan 14§ alaiselta alueelta niin en olisi tuostakaan ihan varma, todennäköisesti poikkeuskäännös eli kaistanvaihto menee tuon _väistettävä aina_ edelle eli alueelta pitänee tulla siten että kolaria ei synny ottaen huomioon kaikki mahdolliset edes semi-lailliset liikkeet jota vastapuoli voi tehdä...
 
Ymmärtänet kumminkin, että vastaantulija voi tavalisilla pitkillä ajaa n. 150 metrin päähän ennen kuin sinua todennäköisesti alkaa häikäistä, mutta sinun on vaihdettava amisvalosi pois n. kilometrin päässä vastaantulijasta?
Ymmärrän ihan hyvin. Puhutaan tapauksista joita ei kiinnosta laittaa lyhyille ts ajetaan nokikkain pitkät päällä. Lisävalolla kun läväyttää niin varmaan muistuu mieleen.

Kilsan päässä? 99% Suomen teistä ei hirveästi enempää ole näkyvyyttä kuin se parisataa metriä. Ihan normaalisti tuon lisävalonkin kanssa voi ajaa, varsinkin kun monesti pitkät laitetaan pois jo ennen vastaantulijan ilmaantumista valokeilaan.

Kysymys on siis ihan perus 120w led-lisävalosta joka löytyy aika monen vehkeen keulalta. Harva varmaan pidempää matkaa pimeällä taittaa ilman moista kapinetta.

Joo amisvalot. Taidat viihtyä kaupungissa aika paljon? Oman liikenneturvallisuuteni kannalta nuo hankin, autohan on vielä 9-5 Saab missä pitäisi olla parhaat ikinä valmistetut halogeenit keulalla. Hyvät ne onkin mutta lisävaloa ei ikinä ole liikaa.

Pitäisi olla laitonta ajaa auton vakiovalaistuksella elo ja huhtikuun välillä taajamien ulkopuolella.
 
Ja sakot niille ketkä käyttää näitä H4/H7 yms. ledipolttimoita. Yhtäkään sellaista ei ole tieliikenteeseen hyväksytty ja usein se valo menee vastaantulijan silmille eikä tiehen.
Ja xenonit+normiledit banniin myös kun tuntuu että 90% autoissa suuntaus on perseellään jatkuvasti Samaten uusien autojen automaattiset pitkät/lyhyet jotka veivaa miten sattuu.
 
jos tullaan 14§ alaiselta alueelta niin en olisi tuostakaan ihan varma, todennäköisesti poikkeuskäännös eli kaistanvaihto menee tuon _väistettävä aina_ edelle eli alueelta pitänee tulla siten että kolaria ei synny ottaen huomioon kaikki mahdolliset edes semi-lailliset liikkeet jota vastapuoli voi tehdä...
Tyksissä ei näyttäisi olevan tarvetta poikkeuskäännökselle eli sitä ei saa tehdä. Yleisemmällä tasolla ihan tarpeellista pohdintaa.
 
Nyt kun kelit hämärtyy taas syksyllä, vituttaa nämä ilman ajovaloja ajavat. Havaintojen mukaan Toyotoissa on sen verran paskat systeemit, että ei uudemmissakaan syty ajovalot eteen ja taakse automaattisesti päälle. Valojen väläyttely ei auta mitään, äänimerkki ei auta mitään jatketaan sillä apinakiikulla ajamista kun mitään ei olisi edes tapahtunut.:rage::shifty:

Todella monta Varista, Aurista ja Avensista tosiaan tullu nähtyä ilman valonhiventä. Pyyhkijät huitoo lasia puhtaaksi mutta valot ei vaan pala. Samaa kauraa myös jotkin Fordit ja leijonan osa Kia merkkisistä kopperoista. Jokunen vanhempi Hyundai näyytää myös sortuvan samaan. Ne missä sellanen aallon muotoinen syherrys päivävalona nenällä.
 
Subarut myös. Näissä kaikissa autoissa on ongelmana se, että mittarivalaistus loistaa täysillä kun päiväajovalot ovat päällä ja yleensä niissä ei ole automatiikkaa ollenkaan ja jos on niin se automatiikka on surkeaa. Lisäksi kuljettajat eivät ymmärrä autoista mitään. G20 3-sarjan BMW:ssä tähän mennessä on ylivoimaisesti paras automatiikka valoissa mitä on tullut vastaan.
 
Pahimpia nuo karvalakkitoitsut, niissä ne huomiovalot ovat vanhoja halogeeniratkaisuja eivätkä ledeillä toteutettuja. En tiedä kertooko noiden valojen käyttämättömyys jotain toitsukuskeista?

Aikoinaan Fiestassa oli sama ratkaisu, automaattinen päivävalo, takana mustaa kuin Rinteen aivoissa. Kyllähän ne valot tuli aina hämärällä laitettua sitten itse päälle. Luulisi havaitsevan nyt kuskin muutenkin onko pimeällä valot päällä vaiko ei?

Toinen asia on sitten nämä parkit päällä ajavat ja nimenomaan parkit, eli ne on pitänyt itse varta vasten laittaa päälle. Niitä kun nyt ei tarvitse oikeastaan ikinä mihinkään.
 
Ymmärrän ihan hyvin. Puhutaan tapauksista joita ei kiinnosta laittaa lyhyille ts ajetaan nokikkain pitkät päällä. Lisävalolla kun läväyttää niin varmaan muistuu mieleen.

Kilsan päässä? 99% Suomen teistä ei hirveästi enempää ole näkyvyyttä kuin se parisataa metriä. Ihan normaalisti tuon lisävalonkin kanssa voi ajaa, varsinkin kun monesti pitkät laitetaan pois jo ennen vastaantulijan ilmaantumista valokeilaan.

Kysymys on siis ihan perus 120w led-lisävalosta joka löytyy aika monen vehkeen keulalta. Harva varmaan pidempää matkaa pimeällä taittaa ilman moista kapinetta.

Joo amisvalot. Taidat viihtyä kaupungissa aika paljon? Oman liikenneturvallisuuteni kannalta nuo hankin, autohan on vielä 9-5 Saab missä pitäisi olla parhaat ikinä valmistetut halogeenit keulalla. Hyvät ne onkin mutta lisävaloa ei ikinä ole liikaa.

Pitäisi olla laitonta ajaa auton vakiovalaistuksella elo ja huhtikuun välillä taajamien ulkopuolella.
Kasitieltä, jota tulee eniten ajeltua, löytyy useampikin monen kilometrin suora. Syksyn aikana on ehtinyt tulla jo kaksi taunoa vastaan, jotka kyllä laittoivat ystävällisesti valopallonsa himmeämmäksi kun sitä lyhyille tiputtamalla pyysin, mutta sytyttivät kaikki valot uudelleen kun heitin takaisin pitkille. Ajellaan sitten kumpikin minuutin verran valoilla, jotka valaisevat korkeintaan 50 metriä :dead:

Nuo lisävalot pitäisi asentaa täysin erilleen normipitkistä niin niitä voisi käyttää järkevästi: lisävalot pois heti kun näkyy merkkejä vastaantulijasta ja sitten tavallisilla pitkillä lähemmäs.
 
Katselinpa just parkkiksella, kun aamuhämärissä ruutua etsiskeli 30v vanha toyota 4runner jossa keulassa paloi pelkästään siniset lediparkit ja lisävaloissa samanlaiset pienet siniset ledituikut huomiovaloina :facepalm:
 
Katselinpa just parkkiksella, kun aamuhämärissä ruutua etsiskeli 30v vanha toyota 4runner jossa keulassa paloi pelkästään siniset lediparkit ja lisävaloissa samanlaiset pienet siniset ledituikut huomiovaloina :facepalm:
Viis siitä näkeekö itse eteenpäin, kun ajatusmaailmassa päällimmäisenä on "Appearance is everything". :D
 
^ sitten alla olisi varmaan jotain muuta kuin teini-iän ylittänyt riisikippo Motonetin bulkkiparkeilla? :D
 
Olen aika vakuuttunut siitä, että monen autoilijan mielestä paskan pystyy kiillottamaan. Niin paljon niitä ainakin minun mielestäni susirumia rimavirityksiä näkyy vanhemmissa kipoissa.
 
Tajusin muuten juuri, että tuossahan on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Tai ainakin on ollut, en ole muutamaan viikkoon siitä ajanut. Jos ne ovat edelleen siinä, niin mitään ongelmaa ei ole kun kumpikin kääntyy "omalle" kaistalleen.

Ei kääntyminen olekaan ongelma vaan se, että TYKSistä tuleva ajaa suoraan ja toinen kääntyy vsemmalle kuten nuolilla koitin näyttää.
 
Semonen viritys rakenneltu TYKSin T-sairaalan pihasta tuleville että pakko kysyä kantaa. Risteyksessä valot. Kuvitellaan, etä minä olen A, punainen nuoli, joku X on sininen. Molemmilla vihreät. Kumpi väistää? Huomattava on,

että sininen tulee sairaala-alueelta.
upload_2019-11-14_16-47-7.png

Liikennesäännöt, joihin kuuluu tuo pihasta tuleva väistää aina muuta liikennettä, korvautuu valosäännöllä jos valot on päällä. Sinä väistät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom