Ei se sun takaa tulija tiedäkään haluatko mennä kovempaa, kuin jonossa menet, mutta näet kyllä haluaako sun takaa tuleva mennä kovempaa kuin sä nykytilanteessa ajat. Eihän siitä tuu mitään että missään tilanteessa ohituskaistallaolevat eivät tee tilaa takaa nopeammin tuleville vain sillä perusteella että itsekin joutuu roikkumaan siinä jonossa. Mä viestitän usein motarilla ohituskaistalla edelläolijalle valoja vilkuttelemalla. Sit se antaa tilaa ja väläyttelen seuraavalle kunnes pääsen suman ohi.Jotta pääsee hiilostaan taas edelläolevaa kun jonossa ohitetaan?
Ei se että kaahaa aivot-off asennossa tosiaan anna mitään etuajo-oikeutta kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Tuossahan siis jono oli ohittamassa hitaampaa, mutta tämä bemarisankari päätti, että hänellä on suurempi oikeus ohittaa kuin muilla. Plus että mistä hitosta sitä edes tietää vaikka se edellä menevä haluaisi ajaa vielä kovempaa kuin sinä? Siitä, että tosimies ei pidä turvaväliä? Tuo Golf:han tuossa tilanteessa vauhdin määräsi. En nyt todellakaan ala pussittamaan itseäni sen takia, että saan antaa tilaa takanatuleville, jotka eivät välttämättä edes halua ajaa yhtä nopeasti kuin minä (sen jälkeen kun olen itse päässyt takaisin matkavauhtiin hitaampien takia).
Itselle tuli viime viikolla ihan samanlainen tilanne ja vielä saman merkkisen auton kanssa: Itsellä motarilla mukautuva vakkari päällä vasemmalla kaistalla, edessä oleva hitaampi sai vakkarin tiputtamaan omaa vauhtiani, mutta kuitenkin jono eteni selkeästi oikealla kaistalla ollutta rekkaa nopeammin ja ohitti sitä. Ilmeiesti turvaväleistä suivaantuneena sitten takanani ollut sankari ohitti minut oikealta, vaihtoi rekan ja minun välistä pienestä raosta taas eteeni, siirtyi hiillostamaan edellä ajavaa kunnes oli bemarin mittainen rako rekan ja edellä ajavan välissä puikahti taas tästä oikealta ohi edellä olevasta.
Tämä pujottelusankari ei toisin kadonnut horisonttiin, vaan katosi seuraavasta rampista ulos ohitettuaan matkalla vielä yhden, taas vuoron perää periaatteella vasemmalta. Koko toilailuilla ja lukuisilla vaarantilanteiden aiheuttamisella (jos edellä menevä ei olisi seurannut peilejään olisi ihan hyvin voinut vaihtaa kaistaa kylkeen) säästi toilailullaan ainakin 5s ajoaikaa.
Ei ollut luvallinen liike ei periaatteessa eikä käytännössä, oikealta saa ajaa ohi vain jos oikeanpuolimmainen jono liikkuu vasempaa nopeammin , näin ei selkeästi tässä tapauksessa ollut. Silloinkaan ei ole luvallista pujotella autoja jatkuvasti kaistaa vaihtaen jos toinen kaista hetkellisesti vetää paremmin. Ymmärrän sen oikealta ohi menemisen jos joku on nukahtanut siihen vasemmalle kaistalle tyhjällä motarilla, eikä hetken odottelun/valojen vilkuttelun jälkeen herää, mutta mitään perustetta tuollaiselle puikkelehtimiselle ei ole, pl. idiotismi.
On meinaan aika tavallista, että vähänkään enemmän liikennöitynä päivänä oikeella kaistalla on jatkuvasti rekkoja ja vasemmalla kaistalla ajaa sellanen jonotulppa koska keulalla ajaa joku keijo joka ohittaa rekkoja hitaammin kuin mitä takaatulijat haluavat.
laissa taidetaan myös mainita, ettei ohittajaa saisi kirittää.