Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu
Nyt ehdin tutkia paremmin TT-videota. En napannut videota Premiereen tutkittavaksi, vaan otin sekuntikellolla väliajoista kolmen mittauksen keskiarvot. Videon toistonopeus oli 0,25x, että ehdin paremmin mittaamaan. Audin keulalla muuten luki TTS, eli tehokkaampi malli kyseessä.
-autobahnin heijastintolpat ovat 50 metrin välein
-videolta voi mitata 11 tolpanväliä (sillan kohdalla tolppia ei varjon takia näy, mutta väliaikojen moninkerrat täsmäävät)
Kokonaisaika kiilaajalla neljäsosaan hidastettuna, 11 väliä, eli 550 m: 47,86 s; 48,20 s; 47,89 s. Tästä tulee eteenkiilaajan nopeudeksi 54,5 m/s, eli 196,2 km/h. Ei mikään hidastelija siis, mutta aina pitäisi silti katsoa peiliin nopeampien varalta, kun vaihtaa kaistaa.
Seuraavaksi kellotin 0,25x väliajat sille, että kiilaaja sillan kohdalla -> TTS sillan kohdalla: 6,24 s; 6,59 s; 6,49 s. Ka. * 0,25 = 1,61 s. Nyt saadaan autojen välimatka silloin, kun TTS on sillan alla: 54,5 m/s * 1,61 s = 87,7 m.
Edellisten mittausten aikana jatkoin kellottamista lennossa niin, että sain myös ajat siitä kun TTS sillan alla siihen kun törmäys tapahtuisi, jos olisivat törmäyskurssilla. Ajat olivat 15,47 s; 15,21 s ja 15,38 s. Ka. * 0,25 = 3,84 s.
Nyt voimme laskea TTS:n nopeuden, koska se ajoi 87,7 m välin kiinni 3,84 sekunnissa.
v(TTS) = 54,5 m/s + (87,7 m / 3,84 s) = 77,35 m/s, eli 278,5 km/h (Audista on näemmä poistettu 250 km/h:n nopeusrajoitus)
Nyt on tiedossa molempien autojen keskinopeudet. Niiden yhdentoista heijastintolppavälin väliaikojen perusteella kiilaaja ei muuttanut nopeuttaan 550 metrin matkalla. Myös Audi näyttää ajaneen vakionopeudella sillan alta kiilaajan kohdalle. Autojen nopeusero on 77,35 m/s - 54,5 m/s = 22,85 m/s.
Kellotetaan seuraavaksi TTS:n reaktioaikoja.
1. aika kun kiilaaja alkaa siirtyä sivusuunnassa -> TTS väläyttää pitkiä: 5,84 s; 5,88 s; 5,81 s. Ka. * 0,25 = 1,461 s. Tässä pitää huomioida, että kiilaaja on siirtynyt omalla kaistallaan sivusuunnassa vasta noin 10-20 cm, joten TTS voi pitää tuota normaalina ajolinjan elämisenä. Reaktioaika oli arviolta noin sekunnin, jos aika alkaa siitä, kun ei voida pitää enää normaalina vaelteluna, eli 0,5-1 m sivusiirtymän kohdalta. (Tässä kohtaa olisi pitänyt hypätä jarrulle, ja alkaa harkita väistöä.)
2. aika valojen ensivilkautuksesta siihen, kun auton varjo alkaa erkaantua reunaviivasta, eli väistön alkuun: 4,39 s; 4,30 s; 4,32 s. Ka. * 0,25 = 1,084 s. (myöhemmin tulemme huomaamaan, että tässä vaiheessa pelkkä jarrutus olisi jo liian myöhäistä)
3. väistöön kuluva aika: 3,82 s; 3,81 s; 3,94 s. Ka. * 0,25 = 0,964 s.
Lasketaan autojen välimatka sillä hetkellä, kun väistö alkaa. 22,85 m/s * 0,964 s = 22,03 m. Pidetään tätä välimatkaa alkupisteenä. Oikeasti toiminnan olisi pitänyt alkaa jo valojenvilkuttelun aikaan. Nyt ollaan kuitenkin ajauduttu tähän tilanteeseen, että välimatkaa edellämenevään on 22,03 m ja nopeusero on housupyykin arvoiset 22,85 m/s (82,3 km/h). Reaktioaika on onneksi 0 s, koska tässä pisteessä Audi alkaa jo väistää. Väistöä hankaloittaa se, että Audi ajaa väistön alussa kaistan vasemmassa reunassa, joten hän joutuu väistämään enemmän kuin edellä ajavan auton leveyden verran. Kaistat ovat 3,75 m leveitä, joten sivusuunnassa pitäisi siirtyä melkein 4 m, ettei kolahda. Kiilaaja on nimittäin hieman keskikaistan puolella. Kiilaaja meinaa säikähdettyään palata keskikaistalle, mutta onneksi se jää vain pieneksi heilahdukseksi.
A pelkkä väistö ykkösen kitkakertoimella, eli 1G:
sivusiirtymä x = 0,5 * 9,81 * (0,964 s)^2 = 4,56 m (tämä on peräti 0,8 m yli kaistan leveyden, eli ei kopsahda, mutta on suuri vaara samaan suuntaan väistöstä, koska nopeutta ei ole pudotettu ollenkaan!)
B pelkkä jarrutus 1G:
Maksimi jarrutusaika ennenkuin välimatka on supistunut 22,03 m -> 0 m: 0,5 * 9,81 * t^2 + 54,5 m/s * t - 77,35 m/s * t + 22,03 m = 0 -> t = 1,363 s. Tässä ajassa nopeus on laskenut arvoon: 77,35 m/s - 1,363 s * 9,81 = 63,98 m/s. Kiilaaja ajaa 54,5 m/s, joten törmäysnopeus on 9,48 m/s. (kopsahtaa sen verran suurella nopeuserolla, että hallinnanmenetys on todennäköinen joko toisella tai molemmilla autoilla)
C ensin lyhyt jarrutus, ja sitten väistö ilman jarrua
Excel antaa sivusiirtymiksi jarrutuksen keston funktiona seuraavasti:
4,56 m, kun jarrutus kestää 0 s (tämä on täsmälleen sama tilanne kuin A-kohta, eli ei kopsahda)
4,02 m, kun jarrutus 0,1 s (hipoo kylkiä, mutta ei kopsahda - oikeasti näin lyhytkestoista jarrutusta ei voi kuitenkaan tehdä)
3,50 m, kun 0,2 s (kopsahtaa oikeaan takavaloon 20,9 m/s nopeuserolla -> spinnaus)
3,02 m, kun 0,3 s (kopsahtaa 19,9 m/s -> spinnaus)
2,56 m, kun 0,4 s (kops 18,9 m/s -> spinnaus)
2,13 m, kun 0,5 s (kops 17,9 m/s -> kunnon pusu, mutta on erittäin pieni mahdollisuus kuitenkin säilyttää hallinta)
1,73 m, kun 0,6 s (kops 17,0 m/s -> kunnon pusu, mutta on pieni mahdollisuus säilyttää hallinta, koska autot ovat samalla linjalla)
1,37 m, kun 0,7 s (kops 16,0 m/s -> erittäin pienin mahdollisuus säilyttää hall.)
1,03 m, kun 0,8 s (kops 15,0 m/s -> spinnaus)
0,74 m, kun 0,9 s (kops 14,0 m/s -> spin)
0,48 m, kun 1,0 s (kops 13,0 m/s -> spin)
0,27 m, kun 1,1 s (kops vasempaan takavaloon 12,1 m/s -> spin)
0,11 m, kun 1,2 s (kops vasempaan takavaloon 11,1 m/s -> spin)
0,02 m, kun 1,3 s (hipoo kiilaajan vasenta kylkeä 10,1 m/s, mutta ei kopsahda)
0,00 m, kun 1,36 s (hei täältähän mahtuu paremmin vasemmalta ohi!)
D ABS-jarrutus 1/(sqrt(2)) * 9,81 sekä jarrutus että ohjaus (1G:n kitkaympyrä)
Lasketaan B-kohdan mukaisesti jarrutusaika takapuskurin kohdalle. Saadaan 1,17 s. Tässä ajassa sivusiirtymää saadaan A-kohdan mukaan, mutta jäljelläolevalla pienemmällä kitkalla aikaiseksi 4,77 m. Hep, tämä on paras vaihtoehto kaikista! Näin on mahdollista saada aikaan suurin mahdollinen sivusiirtymä, ja lisäksi mukana on jarrutuksen ansiosta turvaa siltä varalta, että kiilaaja väistääkin samaan suuntaan. ABS for the win.
Yhteenveto:
A 4,56 m väistö
B peräänajo
C 0 - 3,50 m väistö riippuen jarrutuksen kestosta
D 4,77 m
P.S. Itse olen jarruttanut testimielessä pari kertaa 200 km/h -> 100 km/h Opel Omegalla (1991, ABS). Auto oli silloin 6-7 vuotias noin 120 tkm ajettu. Ei vikuroinut mihinkään ja ohjattavuus säilyi, vaikka lukitustaajuus olikin huomattavasti nykyautoja harvempi.