• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Huh huh oli kyllä lähellä ja vielä tuossa kiirreessäkin oli pakko vilkutella valoja. Eiköhän se kaistanvaihtaja tajunnut ilmankin miten lähellä oli hengestään päästä.
Se on ihan normaali tapa tuolla alueella, kuten vasemmalle vilkuttaminenkin nopealla kaistalla. Ja siis totta helkutissa sen oli pakko yrittää ilmaista paremmin, että pois alta, mutta ei vaan auttanut, kun tämä yksi urpo lanasi silti alle ainakin 100km/h hiljempaa.
 
Tähän on muuten tullut aika hyvä kommentti :rofl:

Tämä on tosin poistettu mutta mailistahan se edelleen löytyi:


Mitä ilmeisimmin kommentoija ei ole tajunnut, että mulla oli koko episodin ajan vakkari päällä vaikka sen kuvaukseen kirjoitin ja että kyseessä on moottoritie. Toisaalta motari ei sinänsä asiaan vaikuttanut, mähän kuvittelin tuossa hepun jatkavan rampista ylös kohti lentoasemaa aina siihen asti, kunnes lähti tulemaan sulkuviivan yli.
Kiitoksia tästä videosta. Hyvä muistutus, että noissa paikoissa tulee olla varovainen.
Saatoit olla osittain kuolleessa kulmassakin. Pakukuski luultavasti tajusi aivan viimehetkillä, että olisi poistunut väärästä liittymästä. Noita valitettavasti sattuu, eikä sairaalassa paljon lohduta vaikka pakukuskin vakuutus olisikin korvannut.

Tässä aiemmin on keskustelua raoan umpeen laittamisesta tahallaan. Siihen kun olisi sattunut etelän poika, joka on tottunut tunkemaan pieneen väliin eikä kumpikaan anna periksi. Etelässä ei väliin rampeilla pääse jos ei uskalla mennä pieneen rakoon. Siinä auttaa, jos auto kiihtyy. Liittyessään aivan (jonon raossa) edelellä ajavan auton perään jättää sille seuraavalle tilaa ja ennen kaikkea aikaa tehdä päätös sulkeeko raon ja ottaa riskin kolarista (sakot saa molemmat). Täällä on pakko oppia joustamaan.

Yleensähän motareilla/maanteillä ne jonon ohi kiillaajat eivät jää siihen eteen roikkumaan, eli painuvat maisemaan, jolloin sen tilaa antavan kokonaisaika ei juurikaan muutu.

En itsekään ohittaessani anna takana valoja vilkuttavan (se on aivan tarpeetonta, näen kyllä peileistä että takanani on kiireinen) vaikuttaa ohittamiseeni, kun ajan vähintään sitä suurinta sallittua tai jonossa. Kun ohitus on tehty voin aivan hyvin siirtyä sinne oikealle ja antaa tilaa kiireisemmälle, se on hänen ongelmansa jos haluaa sakot ottaa tai riskeerata.

Kerran olen nähnyt kun moottoritiellä, joltain (taisi olla Bemari) petti hermot jonossa ja ohitti vasemmalta nurmikon kautta n. 110km/h kulkevan jonon. Onneksi se onnistui.
 
Se on ihan normaali tapa tuolla alueella, kuten vasemmalle vilkuttaminenkin nopealla kaistalla. Ja siis totta helkutissa sen oli pakko yrittää ilmaista paremmin, että pois alta, mutta ei vaan auttanut, kun tämä yksi urpo lanasi silti alle ainakin 100km/h hiljempaa.
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
 
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
Niin, ei ollut tuossa, mutta se on tuolla kuitenkin normaali käytäntö. Jos se olisi toiminut suunnitellusti, ei videota olisi koskaan tarvinnut julkaista. Ei se mikään meikäläisittäin ymmärrettävä "pois alta, saatanan tyhmä köyhä!" -tyyppinen signalointi kuitenkaan ole. :D
 
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
 
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
Eiköhän tuossa kuule pelottanut tasapuolisesti ihan kaikkia ilman mitään tahallista pelottelua. Luulis sun jos kenen tietävän, että tuossa on aika vähän aikaa reagointiin tuolla etäisyyllä, millä jäykkäniska vetäs katsomatta eteen. Vaikea sanoa mikä nopeusero oli, huomattavan paljon kuitenkin. Sun mielestä olisi sitten pitänyt väistöliikkeen lisäksi vielä jarrutella täysiä :facepalm:
 
Lähinnä Audi-pätkässä askarruttaa, että miksi se kamera-auto edes siirtyi nopealle kaistalle Audin eteen jumittamaan, kun ei edessä ilmeisesti kuitenkaan ollut ketään, päätellen siitä että Audi pystyi ohittamaan tuolla vauhdilla keskikaistaa pitkin?
 
Eiköhän tuossa kuule pelottanut tasapuolisesti ihan kaikkia ilman mitään tahallista pelottelua. Luulis sun jos kenen tietävän, että tuossa on aika vähän aikaa reagointiin tuolla etäisyyllä, millä jäykkäniska vetäs katsomatta eteen. Vaikea sanoa mikä nopeusero oli, huomattavan paljon kuitenkin. Sun mielestä olisi sitten pitänyt väistöliikkeen lisäksi vielä jarrutella täysiä :facepalm:
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
 
Kyllä se jarrun painaminen 200kmh nopeudessa pohjaan on melkoinen kokemus ja olisin itsekin kallistunut väistöliikkeeseen enkä sen pohdintaan riittääkö jarruvoima vai ei. Varsinkin jarruttaminen ja kääntö tuossa vauhdissa voi olla aika hasardi kombinaatio.
 
Kyllä se jarrun painaminen 200kmh nopeudessa pohjaan on melkoinen kokemus ja olisin itsekin kallistunut väistöliikkeeseen enkä sen pohdintaan riittääkö jarruvoima vai ei. Varsinkin jarruttaminen ja kääntö tuossa vauhdissa voi olla aika hasardi kombinaatio.
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
 
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
No mutta kun turhaan jarruttelemalla ei ehdi perille ajoissa. :D
 
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
Kyllä sillä jarrut oli "pohjassa" 7s kohdalla (nokka painunut alas). Itselleni on kerran käynyt vastaava. Ajoin jotain 110Km/h tunnissa vastaan tuli mäkeä alas ohittamaan lähtenyt. Näin heti, ettei mitään mahdollisuutta onnistua. Samantien täydellä jalkavoimalla "lukkojarrutin" ja ohjasin aivan tien reunaan. Ei nykyautot tuossakaan vauhdissa ihan heti pysähdy, sen verran hiljentyi, että tuosta Audivideosta näet miten läheltä meni.

Kerkisin sen verran katsoa, että vastaantulijan kuljettajan vieressä oli nainen , saattoi vähän kommentoida kuljettajalle.
Itselläni sen verran tekemistä, ettei valojen vilkuttelu käynyt edes mielessä. Myönnän kyllä pelästyneeni tilanteen jälkeen.
 
Huomaa taas, että jengi on alkanut vaihtaa kesärenkaita alle täällä etelässä. Tuli vuoden ensimmäinen pölykapseli auton nokkaan kehä 1:sellä. :shifty:
 
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
Saattaa yleisesti ollakin turvallisempaa jarruttaa ensin minkä ehtii, ja sitten vasta väistää (abs-jarruilla kannattaa tosin väistää jo jarrutuksen alussa, kunhan hyvänä kuljettajana on tietoinen tilasta ympärillään). Jarrun käytön turvallisuus tulee siitä, että ei voi olla varma pysyykö eteen ajanut uudella kaistallaan, vai palaako takaisin.

Jos ei olisi riskiä kiilaajan toisesta kaistanvaihdosta, niin väistöliike ilman jarrua olisi tehokkaampi tapa välttää peräänajo kuin lyhyt jarrutus ensin, ja sitten vasta väistöliike.

En ehdi laskea tarkemmin, mutta alkutiedot voisivat olla:
-autojen nopeusero 25 m/s
-jarrutus- ja sivuttaiskitkak. 1
-kolarin välttämiseen pelivaroineen riittää 2,5 m sivusiirtymä
-havaintoetäisyys 43 m
-reaktioaika 1 s
-jarrustus tai väistö alkaa kun välimatka on 18 m

Näillä alkutiedoilla väistö taitaa juuri ja juuri onnistua, mutta veikkaisin jarruun koskijalla kopsahtavan riippumatta jarrutusajasta. Valitettavasti en taida ehtiä itse laskea enää tänään.
 
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
Joo, mutta 200kmh jarrupolkimen lattiasta läpi polkeminen (varsinkin vanhemmilla autoilla joissa abs toteutus voi olla hiukan onnahtava) voi olla aika riskaabeli toimenpide. Ne abssät eivät ole mikään jumala jarrutuksen suoraanmenemisen suhteen.

Tuo on ihan totta, että samaan aikaan ei ainakaan kannata jarruttaa ja ohjata, mutta tuossa olisi aika tiukkaa ollut keretä molemmat tekemään, riippuen vähän kuskin reaktiokyvystä..
 
Joo, mutta 200kmh jarrupolkimen lattiasta läpi polkeminen (varsinkin vanhemmilla autoilla joissa abs toteutus voi olla hiukan onnahtava) voi olla aika riskaabeli toimenpide. Ne abssät eivät ole mikään jumala jarrutuksen suoraanmenemisen suhteen.

Tuo on ihan totta, että samaan aikaan ei ainakaan kannata jarruttaa ja ohjata, mutta tuossa olisi aika tiukkaa ollut keretä molemmat tekemään, riippuen vähän kuskin reaktiokyvystä..

Nykyautoilla kyllä kannattaa polkea se poljin niin pohjaan kuin menee niin nopeasti kuin pystyy ja pitää se poljin siellä pohjassa. Väistöt jne. sen jälkeen jos moiseen ehtii.

Edit. Kokoajan se poljin siellä pohjassa niin kauan että vauhti on nolla.
 
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
Kuinka ollakkaan, tuo kuski teki juuri kuten sanoit :rofl: Onko sulla joku ongelma nopeasti ajavia kohtaan, kun heti olet etsimässä tahallista ilkeää syytä tuohonkin ohitukseen? Siinä oli maks. 4 sekunttia ohitukseen siitä, kun etummainen lähti perseilemään. Siinä ei paljoa suunnitella ja kukaan ei random-pellelle ala 200 km/h tunnissa ”kostamaan”.
 
Joo, mutta 200kmh jarrupolkimen lattiasta läpi polkeminen (varsinkin vanhemmilla autoilla joissa abs toteutus voi olla hiukan onnahtava) voi olla aika riskaabeli toimenpide. Ne abssät eivät ole mikään jumala jarrutuksen suoraanmenemisen suhteen.

Tuo on ihan totta, että samaan aikaan ei ainakaan kannata jarruttaa ja ohjata, mutta tuossa olisi aika tiukkaa ollut keretä molemmat tekemään, riippuen vähän kuskin reaktiokyvystä..

Autossa paskat jarrut, jos ei mene suoraan kuivalla asfaltilla (jos nyt ei puhuta mistään museo ikäisistä). Ensin tiukka jarrutus kuten videolla, jarru pois ja väistö. Itse ainakin kyllä herkistelen autosta jarrut, niin että jarruttaa suoraan. Itse ainakin monta tiukkaa jarrutusta joutunut vetämään kun näitä eteen tunkevia urpoa on tuolla tiellä reippaasti. Rekkojen välistä vetäistään ohittavan eteen katsomatta peileihin jne. Samoin kolmion takaa tullaa surutta eteen maantiellä jne. Toki on sitä monta kertaa väistetty vastaan tulevienkin kaistan kautta kun ei ehdi jarruttamaan..
 
Nykyautoilla kyllä kannattaa polkea se poljin niin pohjaan kuin menee niin nopeasti kuin pystyy ja pitää se poljin siellä pohjassa. Väistöt jne. sen jälkeen jos moiseen ehtii.

Edit. Kokoajan se poljin siellä pohjassa niin kauan että vauhti on nolla.
Älkää vaan kukaan menkö näin tekemään moottoritiellä. Ette tule koskaan ikinä törmäämään tilanteeseen, jossa täysjarrutus nolliin on paras ratkaisu.
 
Nykyautoilla tosiaan painetaan jarrupoljinta vaan niin kovalla voimalla kuin jalasta löytyy ja samalla ohjataan. ESC+ABS hoitaa loput. Myös liukkaalla. Tämä opetettiin BMW winter driving experiencessä, jossa näin neuvoivat ralli+drifting+mikälie maailman mestarit. MedHot on aivan oikeassa. Jarru pidetään pohjassa nolliin asti tarvittaessa.

Ei ehkä jollakin vanhalla romulla, jossa ei oo ESC+ABS ja jarrut kunnossa, mutta autoilla, joista nämä löytyy. Vähintään pidetään se jarru pohjassa kaikella voimalla (hätäjarrutustehostin lopettaa toiminnan heti kun löysäät jalkaa vähänkään, eli polkimen pitää kaikilla voimilla olla lattiassa) kunnes väistön jälkeen auto kulkee suoraan. Sitten voi päästää jarrun ja tehdä mitä tilanne vaatii, oli se sitten kiihdyttämistä tms.

On muuten pelastanut muutamassa tilanteessa nuo neuvot vahingolta ja toimii käytännössä, ainakin nykyajan bemareissa ja J/K Opel Astra:ssa.
 
Joo, mutta esim jarrutus 200--->100 on ihan eri asia kun ajaa vaikka 130 ohituskaistaa ja 70 ajava työntää eteen, mikä suomessa on vielä realistinen tilanne.

Mun autoissa ainakin kaikkien autoen abssät talvella kun on oikeasti liukasta tuntuvat saavan auton kiemurtamaan hieman, ei tuo perusvauhdeista haittaa, mutta en menisi kyllä 200kmh vauhdista abseilla testaamaan ainakaan märällä tiellä, aika helposti on kiesi poikittain.

Videon Audi TT:ssä on toki varmaan kaikki uudemmatkin hilut jotka tuon estävät.
 
Joo, mutta esim jarrutus 200--->100 on ihan eri asia kun ajaa vaikka 130 ohituskaistaa ja 70 ajava työntää eteen, mikä suomessa on vielä realistinen tilanne.

Mun autoissa ainakin kaikkien autoen abssät talvella kun on oikeasti liukasta tuntuvat saavan auton kiemurtamaan hieman, ei tuo perusvauhdeista haittaa, mutta en menisi kyllä 200kmh vauhdista abseilla testaamaan ainakaan märällä tiellä, aika helposti on kiesi poikittain.

Videon Audi TT:ssä on toki varmaan kaikki uudemmatkin hilut jotka tuon estävät.

Ei kait nyt kukaan talvella liukkalla ajakkaan 200 mittarissa? Samoin ei siellä millään -87 corollalla ajella 200. Eiköhän silloin ole kuivaa asfalttia alla kun 200 nopeuksia ajetaan (kuten videolla). Silloin pitää kyllä auton mennä suoraan suoralla tiellä (tai melkein suoralla tiellä) kun jarrutat. Kyllä ne paskat jarrut 130 -> 70 hätäjarrutuksessa puoltaa ihan samoin. Itse olen ihan reippaasta vauhdista joutunut motarilla jarruttamaan kun sieltä oikealta on työnnetty eteen @80. Vauhtiakin on ollut vähän enemmän kuin 120. Suoraan kyllä on aina mennyt isommilla vauhdeilla jarruttaessa kuivalla asfaltilla. Kyllä on jarruissa jotain todella pahasti vialla, jos abs varustettu auto kääntyy suoralla poikittain, ellei nyt satu mustaa jäätä toisen puolen renkaiden alle tms. Jotkut museo ikäiset jenkit sitten asia erikseen, ne nyt ei pysähdy saman postikoodin alueella, ellei aja puuhun :D

Armeijassa kyllä osassa kalustosta oli jarrut siinä kunnossa, että ei herran jumala. Jarrutettaessa meinasi useamman kerran kääntyä poikittain ihan kaupunki vauhdeissa liukkammalla kelillä. Osassa puoli jarrut niin paljon, että en ymmärrä miten ne on voitu katsastaa. No joo raskaalla kalustollahan saman akselin pyöräkohtainen ero saa olla 30%, silti väitän osassa olleen eron paljon suurempi näin perse tuntumalla.

Edit: Näköjään henkilöautoissakin vasta 30% ero on korjauskehoitus. Sitten jaksetaan jostain käsijarrusta ulista, kumpikohan on vaarallisempi, käyttöjarruissa 29% teho ero samalla akselilla vai heikosti toimiva käsijarru. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Nykyautoilla tosiaan painetaan jarrupoljinta vaan niin kovalla voimalla kuin jalasta löytyy ja samalla ohjataan. ESC+ABS hoitaa loput. Myös liukkaalla. Tämä opetettiin BMW winter driving experiencessä, jossa näin neuvoivat ralli+drifting+mikälie maailman mestarit. MedHot on aivan oikeassa. Jarru pidetään pohjassa nolliin asti tarvittaessa.

Ei ehkä jollakin vanhalla romulla, jossa ei oo ESC+ABS ja jarrut kunnossa, mutta autoilla, joista nämä löytyy. Vähintään pidetään se jarru pohjassa kaikella voimalla (hätäjarrutustehostin lopettaa toiminnan heti kun löysäät jalkaa vähänkään, eli polkimen pitää kaikilla voimilla olla lattiassa) kunnes väistön jälkeen auto kulkee suoraan. Sitten voi päästää jarrun ja tehdä mitä tilanne vaatii, oli se sitten kiihdyttämistä tms.

On muuten pelastanut muutamassa tilanteessa nuo neuvot vahingolta ja toimii käytännössä, ainakin nykyajan bemareissa ja J/K Opel Astra:ssa.

Kuusamossa pari päivää itsekkin olin aamusta iltaan radoilla noiden tyyppien kanssa, olihan siellä jotain Le Mans kuskeja myös jne. Meillä ei ollut bemareita mutta Golf R (360hv) ja muita leluja. Aika kivasti nykyautojen ajoavut auttavat, mutta selvästi kovempaa niitä ratoja pääsi kiertämään avut kytkettynä pois.

Painopisteensiirron merkitys tuolla itselle tuli opittua kunnolla(ja Kankkusen nuijalta vaikuttava ohjausote :D ). Alkuun opettivat perusjuttuja joissa tosiaan yksinkertaistetaan tuohon tyyliin että "jarru kokoajan pohjassa menee paremmin", mutta kiinnostavampaa oli kun alettiin käymään läpi niitä tekniikoita joilla työntekijät tuolla keskenään kisailevat kierrosennätyksistä.

Oikeasti tilannekohtaista että miten jarrua painellaan väistössä, jarrutukseen käytetty pito on kuitenkin pois sivupidosta ja sivupidon käyttö on pois jarrutehoista ja balanssinsäädöt painopistettä siirtämällä vielä muuttavat käytettävän pidon määrää rengaskohtaisesti.

Sen tyypin joka täällä ketjussa aiemmin väitti lyhentäneensä jarrutusmatkaa ja estäneensä kolarin vetämällä käsijarrun ABS täysjarrutuksen tueksi kannattaisi käydä testaamassa miten tuo oikeasti vaikuttaa, kuka sitten olikaan.
 
Kuusamossa pari päivää itsekkin olin aamusta iltaan radoilla noiden tyyppien kanssa, olihan siellä jotain Le Mans kuskeja myös jne. Meillä ei ollut bemareita mutta Golf R (360hv) ja muita leluja. Aika kivasti nykyautojen ajoavut auttavat, mutta selvästi kovempaa niitä ratoja pääsi kiertämään avut kytkettynä pois.

Painopisteensiirron merkitys tuolla itselle tuli opittua kunnolla(ja Kankkusen nuijalta vaikuttava ohjausote :D ). Alkuun opettivat perusjuttuja joissa tosiaan yksinkertaistetaan tuohon tyyliin että "jarru kokoajan pohjassa menee paremmin", mutta kiinnostavampaa oli kun alettiin käymään läpi niitä tekniikoita joilla työntekijät tuolla keskenään kisailevat kierrosennätyksistä.

Oikeasti tilannekohtaista että miten jarrua painellaan väistössä, jarrutukseen käytetty pito on kuitenkin pois sivupidosta ja sivupidon käyttö on pois jarrutehoista ja balanssinsäädöt painopistettä siirtämällä vielä muuttavat käytettävän pidon määrää rengaskohtaisesti.

Sen tyypin joka täällä ketjussa aiemmin väitti lyhentäneensä jarrutusmatkaa ja estäneensä kolarin vetämällä käsijarrun ABS täysjarrutuksen tueksi kannattaisi käydä testaamassa miten tuo oikeasti vaikuttaa, kuka sitten olikaan.

Jarrutuksella saadaan painopiste eteen, jolloin ohjaaville saadaan pitoa. Ainakin 10v autoissa on huomattava ero ohjautuvuudessa kun ottaa jarrun pois vaikka olisikin DSC/ESP tms. Kuten totesit, niin jarrutukseen käytetty pito on pois sivuttaispidosta, jota taas tarvitaan siihen väistöön. Mikään ajonvakautus ei kumoa fysiikanlakeja.

Käsijarru on nyt viimeinen asia, johon kannattaa vauhdissa koskea, ellei tarkoitus ole leikkiä. Tuurilla saattaa mennä suoraan, jos käsijarrun säätö on kunnossa, huonolla tuurilla auto kääntyy poikittain sen käsijarrun kanssa. Kaikenlaisilla sitä on ajokortti.
 
Kyllä sillä jarrut oli "pohjassa" 7s kohdalla (nokka painunut alas).

Kuinka ollakkaan, tuo kuski teki juuri kuten sanoit :rofl:
En kyllä näe videosta edes 10 toiston jälkeen nokan painumista vaan pelkästään varjon kääntymisen sopivasti mustan auton alle. ":rofl:"

Onko sulla joku ongelma nopeasti ajavia kohtaan, kun heti olet etsimässä tahallista ilkeää syytä tuohonkin ohitukseen? Siinä oli maks. 4 sekunttia ohitukseen siitä, kun etummainen lähti perseilemään. Siinä ei paljoa suunnitella ja kukaan ei random-pellelle ala 200 km/h tunnissa ”kostamaan”.
Kyllä, minulla on jokin ongelma muiden hengestä piittaamattomia kuskeja kohtaan. Siinä lienet oikeassa, että tuossa ei mitään ehtinyt suunnitella. Kuten jo kirjoitin, näytti tulevan käytös ihan selkärangasta ja sitten viime hetkellä kuski havahtuu siihen, että nyt on muuten omakin elämä kyseessä.
 
Oli taas viimeisen päälle hieno motarille liittyminen tänään A3-kuskilla...

Paineli kiihdytyskaistalle sellaista vauhtia, että meinasin saada kiinni kun itse kiihdyttelin suunnilleen 2000 rpm:llä mun huipputehokkaalla urheiluautolla, tai siis 150hp perhefarmarilla. Itse olin jo iloisesti motarin puolella siirtymässä vasemmalle kaistalle, ja seurailin kun tämä peelo ajeli edelleen 95km/h kiihdytyskaistalla suunnilleen samaa vauhtia etenevän pakun vieressä. Vissiin odotti, että paku olis väistänyt ja tehnyt tietä, mitä pakukuski ei ihan oikein tehnyt. Viimein audisti huomasi että kiihdytyskaista alkaa loppumaan, jolloin se kaasupoljin löytyikin sieltä yllättäen ja kauhealla kaasutuksella lähes etukulmaa viistäen pakun eteen motarille :facepalm:
 
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
Nyt ehdin tutkia paremmin TT-videota. En napannut videota Premiereen tutkittavaksi, vaan otin sekuntikellolla väliajoista kolmen mittauksen keskiarvot. Videon toistonopeus oli 0,25x, että ehdin paremmin mittaamaan. Audin keulalla muuten luki TTS, eli tehokkaampi malli kyseessä.

-autobahnin heijastintolpat ovat 50 metrin välein
-videolta voi mitata 11 tolpanväliä (sillan kohdalla tolppia ei varjon takia näy, mutta väliaikojen moninkerrat täsmäävät)


Kokonaisaika kiilaajalla neljäsosaan hidastettuna, 11 väliä, eli 550 m: 47,86 s; 48,20 s; 47,89 s. Tästä tulee eteenkiilaajan nopeudeksi 54,5 m/s, eli 196,2 km/h. Ei mikään hidastelija siis, mutta aina pitäisi silti katsoa peiliin nopeampien varalta, kun vaihtaa kaistaa.

Seuraavaksi kellotin 0,25x väliajat sille, että kiilaaja sillan kohdalla -> TTS sillan kohdalla: 6,24 s; 6,59 s; 6,49 s. Ka. * 0,25 = 1,61 s. Nyt saadaan autojen välimatka silloin, kun TTS on sillan alla: 54,5 m/s * 1,61 s = 87,7 m.

Edellisten mittausten aikana jatkoin kellottamista lennossa niin, että sain myös ajat siitä kun TTS sillan alla siihen kun törmäys tapahtuisi, jos olisivat törmäyskurssilla. Ajat olivat 15,47 s; 15,21 s ja 15,38 s. Ka. * 0,25 = 3,84 s.

Nyt voimme laskea TTS:n nopeuden, koska se ajoi 87,7 m välin kiinni 3,84 sekunnissa.

v(TTS) = 54,5 m/s + (87,7 m / 3,84 s) = 77,35 m/s, eli 278,5 km/h (Audista on näemmä poistettu 250 km/h:n nopeusrajoitus)

Nyt on tiedossa molempien autojen keskinopeudet. Niiden yhdentoista heijastintolppavälin väliaikojen perusteella kiilaaja ei muuttanut nopeuttaan 550 metrin matkalla. Myös Audi näyttää ajaneen vakionopeudella sillan alta kiilaajan kohdalle. Autojen nopeusero on 77,35 m/s - 54,5 m/s = 22,85 m/s.


Kellotetaan seuraavaksi TTS:n reaktioaikoja.

1. aika kun kiilaaja alkaa siirtyä sivusuunnassa -> TTS väläyttää pitkiä: 5,84 s; 5,88 s; 5,81 s. Ka. * 0,25 = 1,461 s. Tässä pitää huomioida, että kiilaaja on siirtynyt omalla kaistallaan sivusuunnassa vasta noin 10-20 cm, joten TTS voi pitää tuota normaalina ajolinjan elämisenä. Reaktioaika oli arviolta noin sekunnin, jos aika alkaa siitä, kun ei voida pitää enää normaalina vaelteluna, eli 0,5-1 m sivusiirtymän kohdalta. (Tässä kohtaa olisi pitänyt hypätä jarrulle, ja alkaa harkita väistöä.)

2. aika valojen ensivilkautuksesta siihen, kun auton varjo alkaa erkaantua reunaviivasta, eli väistön alkuun: 4,39 s; 4,30 s; 4,32 s. Ka. * 0,25 = 1,084 s. (myöhemmin tulemme huomaamaan, että tässä vaiheessa pelkkä jarrutus olisi jo liian myöhäistä)

3. väistöön kuluva aika: 3,82 s; 3,81 s; 3,94 s. Ka. * 0,25 = 0,964 s.


Lasketaan autojen välimatka sillä hetkellä, kun väistö alkaa. 22,85 m/s * 0,964 s = 22,03 m. Pidetään tätä välimatkaa alkupisteenä. Oikeasti toiminnan olisi pitänyt alkaa jo valojenvilkuttelun aikaan. Nyt ollaan kuitenkin ajauduttu tähän tilanteeseen, että välimatkaa edellämenevään on 22,03 m ja nopeusero on housupyykin arvoiset 22,85 m/s (82,3 km/h). Reaktioaika on onneksi 0 s, koska tässä pisteessä Audi alkaa jo väistää. Väistöä hankaloittaa se, että Audi ajaa väistön alussa kaistan vasemmassa reunassa, joten hän joutuu väistämään enemmän kuin edellä ajavan auton leveyden verran. Kaistat ovat 3,75 m leveitä, joten sivusuunnassa pitäisi siirtyä melkein 4 m, ettei kolahda. Kiilaaja on nimittäin hieman keskikaistan puolella. Kiilaaja meinaa säikähdettyään palata keskikaistalle, mutta onneksi se jää vain pieneksi heilahdukseksi.


A pelkkä väistö ykkösen kitkakertoimella, eli 1G:

sivusiirtymä x = 0,5 * 9,81 * (0,964 s)^2 = 4,56 m (tämä on peräti 0,8 m yli kaistan leveyden, eli ei kopsahda, mutta on suuri vaara samaan suuntaan väistöstä, koska nopeutta ei ole pudotettu ollenkaan!)


B pelkkä jarrutus 1G:

Maksimi jarrutusaika ennenkuin välimatka on supistunut 22,03 m -> 0 m: 0,5 * 9,81 * t^2 + 54,5 m/s * t - 77,35 m/s * t + 22,03 m = 0 -> t = 1,363 s. Tässä ajassa nopeus on laskenut arvoon: 77,35 m/s - 1,363 s * 9,81 = 63,98 m/s. Kiilaaja ajaa 54,5 m/s, joten törmäysnopeus on 9,48 m/s. (kopsahtaa sen verran suurella nopeuserolla, että hallinnanmenetys on todennäköinen joko toisella tai molemmilla autoilla)


C ensin lyhyt jarrutus, ja sitten väistö ilman jarrua

Excel antaa sivusiirtymiksi jarrutuksen keston funktiona seuraavasti:
4,56 m, kun jarrutus kestää 0 s (tämä on täsmälleen sama tilanne kuin A-kohta, eli ei kopsahda)
4,02 m, kun jarrutus 0,1 s (hipoo kylkiä, mutta ei kopsahda - oikeasti näin lyhytkestoista jarrutusta ei voi kuitenkaan tehdä)
3,50 m, kun 0,2 s (kopsahtaa oikeaan takavaloon 20,9 m/s nopeuserolla -> spinnaus)
3,02 m, kun 0,3 s (kopsahtaa 19,9 m/s -> spinnaus)
2,56 m, kun 0,4 s (kops 18,9 m/s -> spinnaus)
2,13 m, kun 0,5 s (kops 17,9 m/s -> kunnon pusu, mutta on erittäin pieni mahdollisuus kuitenkin säilyttää hallinta)
1,73 m, kun 0,6 s (kops 17,0 m/s -> kunnon pusu, mutta on pieni mahdollisuus säilyttää hallinta, koska autot ovat samalla linjalla)
1,37 m, kun 0,7 s (kops 16,0 m/s -> erittäin pienin mahdollisuus säilyttää hall.)
1,03 m, kun 0,8 s (kops 15,0 m/s -> spinnaus)
0,74 m, kun 0,9 s (kops 14,0 m/s -> spin)
0,48 m, kun 1,0 s (kops 13,0 m/s -> spin)
0,27 m, kun 1,1 s (kops vasempaan takavaloon 12,1 m/s -> spin)
0,11 m, kun 1,2 s (kops vasempaan takavaloon 11,1 m/s -> spin)
0,02 m, kun 1,3 s (hipoo kiilaajan vasenta kylkeä 10,1 m/s, mutta ei kopsahda)
0,00 m, kun 1,36 s (hei täältähän mahtuu paremmin vasemmalta ohi!)


D ABS-jarrutus 1/(sqrt(2)) * 9,81 sekä jarrutus että ohjaus (1G:n kitkaympyrä)

Lasketaan B-kohdan mukaisesti jarrutusaika takapuskurin kohdalle. Saadaan 1,17 s. Tässä ajassa sivusiirtymää saadaan A-kohdan mukaan, mutta jäljelläolevalla pienemmällä kitkalla aikaiseksi 4,77 m. Hep, tämä on paras vaihtoehto kaikista! Näin on mahdollista saada aikaan suurin mahdollinen sivusiirtymä, ja lisäksi mukana on jarrutuksen ansiosta turvaa siltä varalta, että kiilaaja väistääkin samaan suuntaan. ABS for the win.

Yhteenveto:
A 4,56 m väistö
B peräänajo
C 0 - 3,50 m väistö riippuen jarrutuksen kestosta
D 4,77 m


P.S. Itse olen jarruttanut testimielessä pari kertaa 200 km/h -> 100 km/h Opel Omegalla (1991, ABS). Auto oli silloin 6-7 vuotias noin 120 tkm ajettu. Ei vikuroinut mihinkään ja ohjattavuus säilyi, vaikka lukitustaajuus olikin huomattavasti nykyautoja harvempi.
 
Nyt ehdin tutkia paremmin TT-videota. En napannut videota Premiereen tutkittavaksi, vaan otin sekuntikellolla väliajoista kolmen mittauksen keskiarvot. Videon toistonopeus oli 0,25x, että ehdin paremmin mittaamaan. Audin keulalla muuten luki TTS, eli tehokkaampi malli kyseessä.

-autobahnin heijastintolpat ovat 50 metrin välein
-videolta voi mitata 11 tolpanväliä (sillan kohdalla tolppia ei varjon takia näy, mutta väliaikojen moninkerrat täsmäävät)


Kokonaisaika kiilaajalla neljäsosaan hidastettuna, 11 väliä, eli 550 m: 47,86 s; 48,20 s; 47,89 s. Tästä tulee eteenkiilaajan nopeudeksi 54,5 m/s, eli 196,2 km/h. Ei mikään hidastelija siis, mutta aina pitäisi silti katsoa peiliin nopeampien varalta, kun vaihtaa kaistaa.

Seuraavaksi kellotin 0,25x väliajat sille, että kiilaaja sillan kohdalla -> TTS sillan kohdalla: 6,24 s; 6,59 s; 6,49 s. Ka. * 0,25 = 1,61 s. Nyt saadaan autojen välimatka silloin, kun TTS on sillan alla: 54,5 m/s * 1,61 s = 87,7 m.

Edellisten mittausten aikana jatkoin kellottamista lennossa niin, että sain myös ajat siitä kun TTS sillan alla siihen kun törmäys tapahtuisi, jos olisivat törmäyskurssilla. Ajat olivat 15,47 s; 15,21 s ja 15,38 s. Ka. * 0,25 = 3,84 s.

Nyt voimme laskea TTS:n nopeuden, koska se ajoi 87,7 m välin kiinni 3,84 sekunnissa.

v(TTS) = 54,5 m/s + (87,7 m / 3,84 s) = 77,35 m/s, eli 278,5 km/h (Audista on näemmä poistettu 250 km/h:n nopeusrajoitus)

Nyt on tiedossa molempien autojen keskinopeudet. Niiden yhdentoista heijastintolppavälin väliaikojen perusteella kiilaaja ei muuttanut nopeuttaan 550 metrin matkalla. Myös Audi näyttää ajaneen vakionopeudella sillan alta kiilaajan kohdalle. Autojen nopeusero on 77,35 m/s - 54,5 m/s = 22,85 m/s.


Kellotetaan seuraavaksi TTS:n reaktioaikoja.

1. aika kun kiilaaja alkaa siirtyä sivusuunnassa -> TTS väläyttää pitkiä: 5,84 s; 5,88 s; 5,81 s. Ka. * 0,25 = 1,461 s. Tässä pitää huomioida, että kiilaaja on siirtynyt omalla kaistallaan sivusuunnassa vasta noin 10-20 cm, joten TTS voi pitää tuota normaalina ajolinjan elämisenä. Reaktioaika oli arviolta noin sekunnin, jos aika alkaa siitä, kun ei voida pitää enää normaalina vaelteluna, eli 0,5-1 m sivusiirtymän kohdalta. (Tässä kohtaa olisi pitänyt hypätä jarrulle, ja alkaa harkita väistöä.)

2. aika valojen ensivilkautuksesta siihen, kun auton varjo alkaa erkaantua reunaviivasta, eli väistön alkuun: 4,39 s; 4,30 s; 4,32 s. Ka. * 0,25 = 1,084 s. (myöhemmin tulemme huomaamaan, että tässä vaiheessa pelkkä jarrutus olisi jo liian myöhäistä)

3. väistöön kuluva aika: 3,82 s; 3,81 s; 3,94 s. Ka. * 0,25 = 0,964 s.


Lasketaan autojen välimatka sillä hetkellä, kun väistö alkaa. 22,85 m/s * 0,964 s = 22,03 m. Pidetään tätä välimatkaa alkupisteenä. Oikeasti toiminnan olisi pitänyt alkaa jo valojenvilkuttelun aikaan. Nyt ollaan kuitenkin ajauduttu tähän tilanteeseen, että välimatkaa edellämenevään on 22,03 m ja nopeusero on housupyykin arvoiset 22,85 m/s (82,3 km/h). Reaktioaika on onneksi 0 s, koska tässä pisteessä Audi alkaa jo väistää. Väistöä hankaloittaa se, että Audi ajaa väistön alussa kaistan vasemmassa reunassa, joten hän joutuu väistämään enemmän kuin edellä ajavan auton leveyden verran. Kaistat ovat 3,75 m leveitä, joten sivusuunnassa pitäisi siirtyä melkein 4 m, ettei kolahda. Kiilaaja on nimittäin hieman keskikaistan puolella. Kiilaaja meinaa säikähdettyään palata keskikaistalle, mutta onneksi se jää vain pieneksi heilahdukseksi.


A pelkkä väistö ykkösen kitkakertoimella, eli 1G:

sivusiirtymä x = 0,5 * 9,81 * (0,964 s)^2 = 4,56 m (tämä on peräti 0,8 m yli kaistan leveyden, eli ei kopsahda, mutta on suuri vaara samaan suuntaan väistöstä, koska nopeutta ei ole pudotettu ollenkaan!)


B pelkkä jarrutus 1G:

Maksimi jarrutusaika ennenkuin välimatka on supistunut 22,03 m -> 0 m: 0,5 * 9,81 * t^2 + 54,5 m/s * t - 77,35 m/s * t + 22,03 m = 0 -> t = 1,363 s. Tässä ajassa nopeus on laskenut arvoon: 77,35 m/s - 1,363 s * 9,81 = 63,98 m/s. Kiilaaja ajaa 54,5 m/s, joten törmäysnopeus on 9,48 m/s. (kopsahtaa sen verran suurella nopeuserolla, että hallinnanmenetys on todennäköinen joko toisella tai molemmilla autoilla)


C ensin lyhyt jarrutus, ja sitten väistö ilman jarrua

Excel antaa sivusiirtymiksi jarrutuksen keston funktiona seuraavasti:
4,56 m, kun jarrutus kestää 0 s (tämä on täsmälleen sama tilanne kuin A-kohta, eli ei kopsahda)
4,02 m, kun jarrutus 0,1 s (hipoo kylkiä, mutta ei kopsahda - oikeasti näin lyhytkestoista jarrutusta ei voi kuitenkaan tehdä)
3,50 m, kun 0,2 s (kopsahtaa oikeaan takavaloon 20,9 m/s nopeuserolla -> spinnaus)
3,02 m, kun 0,3 s (kopsahtaa 19,9 m/s -> spinnaus)
2,56 m, kun 0,4 s (kops 18,9 m/s -> spinnaus)
2,13 m, kun 0,5 s (kops 17,9 m/s -> kunnon pusu, mutta on erittäin pieni mahdollisuus kuitenkin säilyttää hallinta)
1,73 m, kun 0,6 s (kops 17,0 m/s -> kunnon pusu, mutta on pieni mahdollisuus säilyttää hallinta, koska autot ovat samalla linjalla)
1,37 m, kun 0,7 s (kops 16,0 m/s -> erittäin pienin mahdollisuus säilyttää hall.)
1,03 m, kun 0,8 s (kops 15,0 m/s -> spinnaus)
0,74 m, kun 0,9 s (kops 14,0 m/s -> spin)
0,48 m, kun 1,0 s (kops 13,0 m/s -> spin)
0,27 m, kun 1,1 s (kops vasempaan takavaloon 12,1 m/s -> spin)
0,11 m, kun 1,2 s (kops vasempaan takavaloon 11,1 m/s -> spin)
0,02 m, kun 1,3 s (hipoo kiilaajan vasenta kylkeä 10,1 m/s, mutta ei kopsahda)
0,00 m, kun 1,36 s (hei täältähän mahtuu paremmin vasemmalta ohi!)


D ABS-jarrutus 1/(sqrt(2)) * 9,81 sekä jarrutus että ohjaus (1G:n kitkaympyrä)

Lasketaan B-kohdan mukaisesti jarrutusaika takapuskurin kohdalle. Saadaan 1,17 s. Tässä ajassa sivusiirtymää saadaan A-kohdan mukaan, mutta jäljelläolevalla pienemmällä kitkalla aikaiseksi 4,77 m. Hep, tämä on paras vaihtoehto kaikista! Näin on mahdollista saada aikaan suurin mahdollinen sivusiirtymä, ja lisäksi mukana on jarrutuksen ansiosta turvaa siltä varalta, että kiilaaja väistääkin samaan suuntaan. ABS for the win.

Yhteenveto:
A 4,56 m väistö
B peräänajo
C 0 - 3,50 m väistö riippuen jarrutuksen kestosta
D 4,77 m


P.S. Itse olen jarruttanut testimielessä pari kertaa 200 km/h -> 100 km/h Opel Omegalla (1991, ABS). Auto oli silloin 6-7 vuotias noin 120 tkm ajettu. Ei vikuroinut mihinkään ja ohjattavuus säilyi, vaikka lukitustaajuus olikin huomattavasti nykyautoja harvempi.

Tulkoot vaikka loppuvuosi bannia, minä vastaan tähän pelkällä hymiöllä.

:sclap:
 
Nyt ehdin tutkia paremmin TT-videota. En napannut videota Premiereen tutkittavaksi, vaan otin sekuntikellolla väliajoista kolmen mittauksen keskiarvot. Videon toistonopeus oli 0,25x, että ehdin paremmin mittaamaan. Audin keulalla muuten luki TTS, eli tehokkaampi malli kyseessä.

-autobahnin heijastintolpat ovat 50 metrin välein
-videolta voi mitata 11 tolpanväliä (sillan kohdalla tolppia ei varjon takia näy, mutta väliaikojen moninkerrat täsmäävät)


Kokonaisaika kiilaajalla neljäsosaan hidastettuna, 11 väliä, eli 550 m: 47,86 s; 48,20 s; 47,89 s. Tästä tulee eteenkiilaajan nopeudeksi 54,5 m/s, eli 196,2 km/h. Ei mikään hidastelija siis, mutta aina pitäisi silti katsoa peiliin nopeampien varalta, kun vaihtaa kaistaa.

Seuraavaksi kellotin 0,25x väliajat sille, että kiilaaja sillan kohdalla -> TTS sillan kohdalla: 6,24 s; 6,59 s; 6,49 s. Ka. * 0,25 = 1,61 s. Nyt saadaan autojen välimatka silloin, kun TTS on sillan alla: 54,5 m/s * 1,61 s = 87,7 m.

Edellisten mittausten aikana jatkoin kellottamista lennossa niin, että sain myös ajat siitä kun TTS sillan alla siihen kun törmäys tapahtuisi, jos olisivat törmäyskurssilla. Ajat olivat 15,47 s; 15,21 s ja 15,38 s. Ka. * 0,25 = 3,84 s.

Nyt voimme laskea TTS:n nopeuden, koska se ajoi 87,7 m välin kiinni 3,84 sekunnissa.

v(TTS) = 54,5 m/s + (87,7 m / 3,84 s) = 77,35 m/s, eli 278,5 km/h (Audista on näemmä poistettu 250 km/h:n nopeusrajoitus)

Nyt on tiedossa molempien autojen keskinopeudet. Niiden yhdentoista heijastintolppavälin väliaikojen perusteella kiilaaja ei muuttanut nopeuttaan 550 metrin matkalla. Myös Audi näyttää ajaneen vakionopeudella sillan alta kiilaajan kohdalle. Autojen nopeusero on 77,35 m/s - 54,5 m/s = 22,85 m/s.


Kellotetaan seuraavaksi TTS:n reaktioaikoja.

1. aika kun kiilaaja alkaa siirtyä sivusuunnassa -> TTS väläyttää pitkiä: 5,84 s; 5,88 s; 5,81 s. Ka. * 0,25 = 1,461 s. Tässä pitää huomioida, että kiilaaja on siirtynyt omalla kaistallaan sivusuunnassa vasta noin 10-20 cm, joten TTS voi pitää tuota normaalina ajolinjan elämisenä. Reaktioaika oli arviolta noin sekunnin, jos aika alkaa siitä, kun ei voida pitää enää normaalina vaelteluna, eli 0,5-1 m sivusiirtymän kohdalta. (Tässä kohtaa olisi pitänyt hypätä jarrulle, ja alkaa harkita väistöä.)

2. aika valojen ensivilkautuksesta siihen, kun auton varjo alkaa erkaantua reunaviivasta, eli väistön alkuun: 4,39 s; 4,30 s; 4,32 s. Ka. * 0,25 = 1,084 s. (myöhemmin tulemme huomaamaan, että tässä vaiheessa pelkkä jarrutus olisi jo liian myöhäistä)

3. väistöön kuluva aika: 3,82 s; 3,81 s; 3,94 s. Ka. * 0,25 = 0,964 s.


Lasketaan autojen välimatka sillä hetkellä, kun väistö alkaa. 22,85 m/s * 0,964 s = 22,03 m. Pidetään tätä välimatkaa alkupisteenä. Oikeasti toiminnan olisi pitänyt alkaa jo valojenvilkuttelun aikaan. Nyt ollaan kuitenkin ajauduttu tähän tilanteeseen, että välimatkaa edellämenevään on 22,03 m ja nopeusero on housupyykin arvoiset 22,85 m/s (82,3 km/h). Reaktioaika on onneksi 0 s, koska tässä pisteessä Audi alkaa jo väistää. Väistöä hankaloittaa se, että Audi ajaa väistön alussa kaistan vasemmassa reunassa, joten hän joutuu väistämään enemmän kuin edellä ajavan auton leveyden verran. Kaistat ovat 3,75 m leveitä, joten sivusuunnassa pitäisi siirtyä melkein 4 m, ettei kolahda. Kiilaaja on nimittäin hieman keskikaistan puolella. Kiilaaja meinaa säikähdettyään palata keskikaistalle, mutta onneksi se jää vain pieneksi heilahdukseksi.


A pelkkä väistö ykkösen kitkakertoimella, eli 1G:

sivusiirtymä x = 0,5 * 9,81 * (0,964 s)^2 = 4,56 m (tämä on peräti 0,8 m yli kaistan leveyden, eli ei kopsahda, mutta on suuri vaara samaan suuntaan väistöstä, koska nopeutta ei ole pudotettu ollenkaan!)


B pelkkä jarrutus 1G:

Maksimi jarrutusaika ennenkuin välimatka on supistunut 22,03 m -> 0 m: 0,5 * 9,81 * t^2 + 54,5 m/s * t - 77,35 m/s * t + 22,03 m = 0 -> t = 1,363 s. Tässä ajassa nopeus on laskenut arvoon: 77,35 m/s - 1,363 s * 9,81 = 63,98 m/s. Kiilaaja ajaa 54,5 m/s, joten törmäysnopeus on 9,48 m/s. (kopsahtaa sen verran suurella nopeuserolla, että hallinnanmenetys on todennäköinen joko toisella tai molemmilla autoilla)


C ensin lyhyt jarrutus, ja sitten väistö ilman jarrua

Excel antaa sivusiirtymiksi jarrutuksen keston funktiona seuraavasti:
4,56 m, kun jarrutus kestää 0 s (tämä on täsmälleen sama tilanne kuin A-kohta, eli ei kopsahda)
4,02 m, kun jarrutus 0,1 s (hipoo kylkiä, mutta ei kopsahda - oikeasti näin lyhytkestoista jarrutusta ei voi kuitenkaan tehdä)
3,50 m, kun 0,2 s (kopsahtaa oikeaan takavaloon 20,9 m/s nopeuserolla -> spinnaus)
3,02 m, kun 0,3 s (kopsahtaa 19,9 m/s -> spinnaus)
2,56 m, kun 0,4 s (kops 18,9 m/s -> spinnaus)
2,13 m, kun 0,5 s (kops 17,9 m/s -> kunnon pusu, mutta on erittäin pieni mahdollisuus kuitenkin säilyttää hallinta)
1,73 m, kun 0,6 s (kops 17,0 m/s -> kunnon pusu, mutta on pieni mahdollisuus säilyttää hallinta, koska autot ovat samalla linjalla)
1,37 m, kun 0,7 s (kops 16,0 m/s -> erittäin pienin mahdollisuus säilyttää hall.)
1,03 m, kun 0,8 s (kops 15,0 m/s -> spinnaus)
0,74 m, kun 0,9 s (kops 14,0 m/s -> spin)
0,48 m, kun 1,0 s (kops 13,0 m/s -> spin)
0,27 m, kun 1,1 s (kops vasempaan takavaloon 12,1 m/s -> spin)
0,11 m, kun 1,2 s (kops vasempaan takavaloon 11,1 m/s -> spin)
0,02 m, kun 1,3 s (hipoo kiilaajan vasenta kylkeä 10,1 m/s, mutta ei kopsahda)
0,00 m, kun 1,36 s (hei täältähän mahtuu paremmin vasemmalta ohi!)


D ABS-jarrutus 1/(sqrt(2)) * 9,81 sekä jarrutus että ohjaus (1G:n kitkaympyrä)

Lasketaan B-kohdan mukaisesti jarrutusaika takapuskurin kohdalle. Saadaan 1,17 s. Tässä ajassa sivusiirtymää saadaan A-kohdan mukaan, mutta jäljelläolevalla pienemmällä kitkalla aikaiseksi 4,77 m. Hep, tämä on paras vaihtoehto kaikista! Näin on mahdollista saada aikaan suurin mahdollinen sivusiirtymä, ja lisäksi mukana on jarrutuksen ansiosta turvaa siltä varalta, että kiilaaja väistääkin samaan suuntaan. ABS for the win.

Yhteenveto:
A 4,56 m väistö
B peräänajo
C 0 - 3,50 m väistö riippuen jarrutuksen kestosta
D 4,77 m


P.S. Itse olen jarruttanut testimielessä pari kertaa 200 km/h -> 100 km/h Opel Omegalla (1991, ABS). Auto oli silloin 6-7 vuotias noin 120 tkm ajettu. Ei vikuroinut mihinkään ja ohjattavuus säilyi, vaikka lukitustaajuus olikin huomattavasti nykyautoja harvempi.

Se on vähän sama kun eräs sankari meinasi täällä potkasta koiraa ninjapotkulla kun se juoksee 40km/h päälle, ihmisillä ei ole mitään käryä kuinka nopeasti asiat tapahtuu tuollaisissa vauhdeissa ja miten se 1500kg rautaa käyttäytyy.

ja kuten videosta näki oli audikuskin pelastus oikea ratkaisu
 
Miten realistinen tuo ykkösen kitkakerroin on tosimaailmaan nähden? Aikamoisen hiljentäjäviestin pukkasit :d Noilla aikaleimoilla aika jäätävä suoritus takaatulevalta, että vajaassa kolmessa sekunnissa ehtii vilkuttaa valoja ja suorittaa oikein. Tosin tuo oikein meneminen oli lähinnä varmaan tuuria, vaistolla ohjas päinvastaiseen suuntaan kuin eteen tuleva ja matka riitti väistöön.
 
En kyllä näe videosta edes 10 toiston jälkeen nokan painumista vaan pelkästään varjon kääntymisen sopivasti mustan auton alle. ":rofl:"
Saatat olla tuossa oikeassa, nopeus ei TommiZ.. ansiokkaan "tutkielman" mukaan eikä juuri silmänkään mukaan tuossa olellisesti vähene, kuten pitäisi jarrutuksessa.

Vauhti tuossa on todella hurja ja asiat tapahtuvat nopeasti. Sitä tekee päätökset selkäytimellä, tuossa minun esim. kokemuksessa kohtaamis vauhti saattoi olla alussajotain 230-250Km/h. Se päätös pitää tulla samantien, mulla oli onneksi uusi auto ja jarrut kunnossa. Minullakin 100% jarrutus ja ohjaus samanaikaisesti, hyvin pysyi ohjattavana. En siis pysähtynyt, eivätkä pyörät lukkiutuneet.
 
Jarrutuksella saadaan painopiste eteen, jolloin ohjaaville saadaan pitoa. Ainakin 10v autoissa on huomattava ero ohjautuvuudessa kun ottaa jarrun pois vaikka olisikin DSC/ESP tms. Kuten totesit, niin jarrutukseen käytetty pito on pois sivuttaispidosta, jota taas tarvitaan siihen väistöön. Mikään ajonvakautus ei kumoa fysiikanlakeja.

Käsijarru on nyt viimeinen asia, johon kannattaa vauhdissa koskea, ellei tarkoitus ole leikkiä. Tuurilla saattaa mennä suoraan, jos käsijarrun säätö on kunnossa, huonolla tuurilla auto kääntyy poikittain sen käsijarrun kanssa. Kaikenlaisilla sitä on ajokortti.
Käsijarrun käyttöä pitää opetella, ennenkuin siihen vauhdissa koskee. Siitä kun lähtee, että perä irtoaa käsijarrulla (jos takapyöriin vaikuttaa) ei ole hakoteillä.
Liukkaalla sillä voi osaava tehostaa auton kääntymistä.
 
Ylivarovaisuus. Tänä aamuna taas joku nainen ajeli edessä 10-20km/h alle rajoituksen. Kaupunkinopeuksissa siis. Ja bussipysäkillä olevan bussin kohdalla piti toki pysähtyä kokonaan varmuuden vuoksi, jos se nyt sieltä sattuukin lähtemään. Elehdin hetkittäin ratin takana kuin paraskin Italialainen, kun turhautti, että matkaan meni lähes tupla-aika tämän naikkosen takia.
Mikset antanut tööttiä? Mikset ajanut ohi? Ei se niinkään mene että jokaisen pitäis käyttäytyä just niiden sun speksies mukaa
 
Käsijarrun käyttöä pitää opetella, ennenkuin siihen vauhdissa koskee. Siitä kun lähtee, että perä irtoaa käsijarrulla (jos takapyöriin vaikuttaa) ei ole hakoteillä.
Liukkaalla sillä voi osaava tehostaa auton kääntymistä.

Itse tarvittaessa oikaisen vaan oikeaa nilkkaa. Todellisuudessa todella harvoin tuota tarvitsee, jos ei vaan halua leikkiä. Silti ihan posketon väite, että käsijarrulla muka voisi lyhentää jarrutusmatkaa.

Ohjaaville saadaan kyllä pitoa mutta se pito on pois takapyöriltä, jolloin auton stabiliteetti väistössä kärsii.
Toki se aina on jostain pois. Autot on tehtaalta lähtiessään aliohjaavia, niin tuolla saa vähän sitä aliohjautuvuutta tapettua tarvittaessa. Ajonvakautus kuitenkin aika hyvin pitää perän aisoissa.
 
Itse tarvittaessa oikaisen vaan oikeaa nilkkaa. Todellisuudessa todella harvoin tuota tarvitsee, jos ei vaan halua leikkiä. Silti ihan posketon väite, että käsijarrulla muka voisi lyhentää jarrutusmatkaa.
Sulla taitaa olla takavetoinen? ja vähän enennän tehoa kuin meidän kauppakasseissa?
En minäkään usko, että käsivoimin normaali terve ihminen jalkajarrua voittaa.
Harvoinhan käsijarrua tarvitsee ajossa, mutta liukkaalla muutama kolari on saattanut mullakin välttyä sen käytöllä.
 
Tämä ramppi on kyllä sellainen mikä oikein vetää idiootteja puoleensa, lähes päivittäin tuossa seisoo joku paikallaan kun odottaa että tulee isompi rako tai sitten se on jäännyt tonne kaistan päähän!?:facepalm:

Mä saan meidän 130hv transitin paskalla tuohon 90km/h helposti vauhtia niin on se nyt kumma ettei siihen toyotaan saada vauhtia?

asf.JPG
Tähän piti kommentoida, tunnen paikan, yksi "autokauppa tyssäsi viimeistään tuossa" kun ei kiintynyt riittävästi, piti jarruttaa :-)
Tuossa ohituskaista n. 130m
alkuvauhti n. 40km/h 11,1m/s
loppuvauhtui n. 85km/h 23,6m/s

"keskihidas" auto kiintyy 40-> 85 n.6s (eli keskim. n.17,4m/s => 6s auto kulkee 104,4m)

Jos tuossa vähänkin epäröi tuollaisella laitteella, joutunee pysähtymään?
Tuossa on muutama auto-kauppa=> kuskille tuntematon laite => epäröintiä ehkä normaalia enempi? Kiihdytyskaista on noin vilkasliikenteiselle tielle (Kehä III) turhan lyhyt
 
Käsijarru on nyt viimeinen asia, johon kannattaa vauhdissa koskea, ellei tarkoitus ole leikkiä. Tuurilla saattaa mennä suoraan, jos käsijarrun säätö on kunnossa, huonolla tuurilla auto kääntyy poikittain sen käsijarrun kanssa. Kaikenlaisilla sitä on ajokortti.
Vähän OT mutta olen itse kertaalleen pelastanut likimain 100-varman kaiteeseen ajon käsijarrulla. Arvioin oikealle jyrkentyvästi kaartuvan rampin liukkauden aivan perseelleen ja auto lähti puskemaan voimalla moottorijarrutuksesta, siinä ei niinkun ollut toivoakaan saada keulaa oikeaan suuntaan tai vauhtia pois, sain sitten käsijarrulla nypättyä perää irti sen verran että tuo muuttui puskemisesta puhtaaksi sivuluisuksi ja etu- ja takarenkaat kohtasi yhtä aikaa kaiteen vieressä olevan rouheisen lumen jossa oli sen verran pitoa että luisu toppasi siihen ja peltihommiltas vältyttiin :)

Mutta tää oliki vähän eri keissi.. mahdollista silti.
 
Nyt ehdin tutkia paremmin TT-videota. En napannut videota Premiereen tutkittavaksi, vaan otin sekuntikellolla väliajoista kolmen mittauksen keskiarvot. Videon toistonopeus oli 0,25x, että ehdin paremmin mittaamaan. Audin keulalla muuten luki TTS, eli tehokkaampi malli kyseessä.

-autobahnin heijastintolpat ovat 50 metrin välein
-videolta voi mitata 11 tolpanväliä (sillan kohdalla tolppia ei varjon takia näy, mutta väliaikojen moninkerrat täsmäävät)


Kokonaisaika kiilaajalla neljäsosaan hidastettuna, 11 väliä, eli 550 m: 47,86 s; 48,20 s; 47,89 s. Tästä tulee eteenkiilaajan nopeudeksi 54,5 m/s, eli 196,2 km/h. Ei mikään hidastelija siis, mutta aina pitäisi silti katsoa peiliin nopeampien varalta, kun vaihtaa kaistaa.

Seuraavaksi kellotin 0,25x väliajat sille, että kiilaaja sillan kohdalla -> TTS sillan kohdalla: 6,24 s; 6,59 s; 6,49 s. Ka. * 0,25 = 1,61 s. Nyt saadaan autojen välimatka silloin, kun TTS on sillan alla: 54,5 m/s * 1,61 s = 87,7 m.

Edellisten mittausten aikana jatkoin kellottamista lennossa niin, että sain myös ajat siitä kun TTS sillan alla siihen kun törmäys tapahtuisi, jos olisivat törmäyskurssilla. Ajat olivat 15,47 s; 15,21 s ja 15,38 s. Ka. * 0,25 = 3,84 s.

Nyt voimme laskea TTS:n nopeuden, koska se ajoi 87,7 m välin kiinni 3,84 sekunnissa.

v(TTS) = 54,5 m/s + (87,7 m / 3,84 s) = 77,35 m/s, eli 278,5 km/h (Audista on näemmä poistettu 250 km/h:n nopeusrajoitus)

Nyt on tiedossa molempien autojen keskinopeudet. Niiden yhdentoista heijastintolppavälin väliaikojen perusteella kiilaaja ei muuttanut nopeuttaan 550 metrin matkalla. Myös Audi näyttää ajaneen vakionopeudella sillan alta kiilaajan kohdalle. Autojen nopeusero on 77,35 m/s - 54,5 m/s = 22,85 m/s.


Kellotetaan seuraavaksi TTS:n reaktioaikoja.

1. aika kun kiilaaja alkaa siirtyä sivusuunnassa -> TTS väläyttää pitkiä: 5,84 s; 5,88 s; 5,81 s. Ka. * 0,25 = 1,461 s. Tässä pitää huomioida, että kiilaaja on siirtynyt omalla kaistallaan sivusuunnassa vasta noin 10-20 cm, joten TTS voi pitää tuota normaalina ajolinjan elämisenä. Reaktioaika oli arviolta noin sekunnin, jos aika alkaa siitä, kun ei voida pitää enää normaalina vaelteluna, eli 0,5-1 m sivusiirtymän kohdalta. (Tässä kohtaa olisi pitänyt hypätä jarrulle, ja alkaa harkita väistöä.)

2. aika valojen ensivilkautuksesta siihen, kun auton varjo alkaa erkaantua reunaviivasta, eli väistön alkuun: 4,39 s; 4,30 s; 4,32 s. Ka. * 0,25 = 1,084 s. (myöhemmin tulemme huomaamaan, että tässä vaiheessa pelkkä jarrutus olisi jo liian myöhäistä)

3. väistöön kuluva aika: 3,82 s; 3,81 s; 3,94 s. Ka. * 0,25 = 0,964 s.


Lasketaan autojen välimatka sillä hetkellä, kun väistö alkaa. 22,85 m/s * 0,964 s = 22,03 m. Pidetään tätä välimatkaa alkupisteenä. Oikeasti toiminnan olisi pitänyt alkaa jo valojenvilkuttelun aikaan. Nyt ollaan kuitenkin ajauduttu tähän tilanteeseen, että välimatkaa edellämenevään on 22,03 m ja nopeusero on housupyykin arvoiset 22,85 m/s (82,3 km/h). Reaktioaika on onneksi 0 s, koska tässä pisteessä Audi alkaa jo väistää. Väistöä hankaloittaa se, että Audi ajaa väistön alussa kaistan vasemmassa reunassa, joten hän joutuu väistämään enemmän kuin edellä ajavan auton leveyden verran. Kaistat ovat 3,75 m leveitä, joten sivusuunnassa pitäisi siirtyä melkein 4 m, ettei kolahda. Kiilaaja on nimittäin hieman keskikaistan puolella. Kiilaaja meinaa säikähdettyään palata keskikaistalle, mutta onneksi se jää vain pieneksi heilahdukseksi.


A pelkkä väistö ykkösen kitkakertoimella, eli 1G:

sivusiirtymä x = 0,5 * 9,81 * (0,964 s)^2 = 4,56 m (tämä on peräti 0,8 m yli kaistan leveyden, eli ei kopsahda, mutta on suuri vaara samaan suuntaan väistöstä, koska nopeutta ei ole pudotettu ollenkaan!)


B pelkkä jarrutus 1G:

Maksimi jarrutusaika ennenkuin välimatka on supistunut 22,03 m -> 0 m: 0,5 * 9,81 * t^2 + 54,5 m/s * t - 77,35 m/s * t + 22,03 m = 0 -> t = 1,363 s. Tässä ajassa nopeus on laskenut arvoon: 77,35 m/s - 1,363 s * 9,81 = 63,98 m/s. Kiilaaja ajaa 54,5 m/s, joten törmäysnopeus on 9,48 m/s. (kopsahtaa sen verran suurella nopeuserolla, että hallinnanmenetys on todennäköinen joko toisella tai molemmilla autoilla)


C ensin lyhyt jarrutus, ja sitten väistö ilman jarrua

Excel antaa sivusiirtymiksi jarrutuksen keston funktiona seuraavasti:
4,56 m, kun jarrutus kestää 0 s (tämä on täsmälleen sama tilanne kuin A-kohta, eli ei kopsahda)
4,02 m, kun jarrutus 0,1 s (hipoo kylkiä, mutta ei kopsahda - oikeasti näin lyhytkestoista jarrutusta ei voi kuitenkaan tehdä)
3,50 m, kun 0,2 s (kopsahtaa oikeaan takavaloon 20,9 m/s nopeuserolla -> spinnaus)
3,02 m, kun 0,3 s (kopsahtaa 19,9 m/s -> spinnaus)
2,56 m, kun 0,4 s (kops 18,9 m/s -> spinnaus)
2,13 m, kun 0,5 s (kops 17,9 m/s -> kunnon pusu, mutta on erittäin pieni mahdollisuus kuitenkin säilyttää hallinta)
1,73 m, kun 0,6 s (kops 17,0 m/s -> kunnon pusu, mutta on pieni mahdollisuus säilyttää hallinta, koska autot ovat samalla linjalla)
1,37 m, kun 0,7 s (kops 16,0 m/s -> erittäin pienin mahdollisuus säilyttää hall.)
1,03 m, kun 0,8 s (kops 15,0 m/s -> spinnaus)
0,74 m, kun 0,9 s (kops 14,0 m/s -> spin)
0,48 m, kun 1,0 s (kops 13,0 m/s -> spin)
0,27 m, kun 1,1 s (kops vasempaan takavaloon 12,1 m/s -> spin)
0,11 m, kun 1,2 s (kops vasempaan takavaloon 11,1 m/s -> spin)
0,02 m, kun 1,3 s (hipoo kiilaajan vasenta kylkeä 10,1 m/s, mutta ei kopsahda)
0,00 m, kun 1,36 s (hei täältähän mahtuu paremmin vasemmalta ohi!)


D ABS-jarrutus 1/(sqrt(2)) * 9,81 sekä jarrutus että ohjaus (1G:n kitkaympyrä)

Lasketaan B-kohdan mukaisesti jarrutusaika takapuskurin kohdalle. Saadaan 1,17 s. Tässä ajassa sivusiirtymää saadaan A-kohdan mukaan, mutta jäljelläolevalla pienemmällä kitkalla aikaiseksi 4,77 m. Hep, tämä on paras vaihtoehto kaikista! Näin on mahdollista saada aikaan suurin mahdollinen sivusiirtymä, ja lisäksi mukana on jarrutuksen ansiosta turvaa siltä varalta, että kiilaaja väistääkin samaan suuntaan. ABS for the win.

Yhteenveto:
A 4,56 m väistö
B peräänajo
C 0 - 3,50 m väistö riippuen jarrutuksen kestosta
D 4,77 m


P.S. Itse olen jarruttanut testimielessä pari kertaa 200 km/h -> 100 km/h Opel Omegalla (1991, ABS). Auto oli silloin 6-7 vuotias noin 120 tkm ajettu. Ei vikuroinut mihinkään ja ohjattavuus säilyi, vaikka lukitustaajuus olikin huomattavasti nykyautoja harvempi.
Hain vaihtoehtoa E, eli jarrutuksen aloittamista viimeistään sillä hetkellä kun valot alkoivat välkkyä ja jalka pysyi tiukasti kaasulla. En nyt jaksa alkaa laskemaan, mutta lienee selvää, että vähänkin pienemmällä nopeuserolla olisi jäänyt enemmän aikaa väistöliikkeelle.
 
Täältä ketjusta varmaan löytyy viimetalvinen kun stopin takaa tullut pakusankari meinasi saada pusun perään.

Jarrutin ensin kaiken mitä lähtee ja lopuksi vedin vielä käsijarrusta, perä lähti ehkä hiukan sivulle ja n. 20cm jäi väliä pakun perään. Perstuntumalla jarrutehoa tuli juuri inasen lisää kun sai takapyörät lukkoon kunnolla.
 
Itse olen turvautunut käkkäriin yhden kerran kun meinasin ajaa nissanin perään. Näin, ettei auto pysähdy (eikä ohjautunut Daewoo Kalos, ei ESC:tä, ainoastaan ABS), joten kiskasin käkkäristä, että sain auton kääntymään oikealle ja sitten viimeinkin sain ohjattua auton nissanin viereen. En kiskaissut käkkäristä siksi, että saisin auton paremmin pysähtymään, vaan siksi, että saisin auton kääntymään nissanin viereen.

Tämä joskus 19v tollona.
 
Viimeksi muokattu:
Täältä ketjusta varmaan löytyy viimetalvinen kun stopin takaa tullut pakusankari meinasi saada pusun perään.

Jarrutin ensin kaiken mitä lähtee ja lopuksi vedin vielä käsijarrusta, perä lähti ehkä hiukan sivulle ja n. 20cm jäi väliä pakun perään. Perstuntumalla jarrutehoa tuli juuri inasen lisää kun sai takapyörät lukkoon kunnolla.

Kehotan kokeilemaan tuota uudestaan käsijarrun avulla ja ilman. Kun takarenkaat lukittuu niin ABS löysää etujarruja(niitä jotka vauhtiasi eniten laskee), vielä runsaasti enemmän jos auto lähtee yhtään sivuttaiseen liikkeeseen. Ajonvakautus saattaa tuossa lisäksi lopettaa jarrutuksen kokonaan toisen reunan renkailla pitääkseen auton suorassa.

Etsit vaikka jonkun paikan jossa on tasainen pito koko jarrutusmatkalla ettei eri ajolinja jne vaikuta ja vakkari päällä samaa vauhtia ja jarrutuksen alku juuri samasta kohtaa. Kymmenen kertaa käsijarruavulla ja kymmenen kertaa ilman. Perstuntuma saattaa muuttua aikalailla. ;)
 
Sulla taitaa olla takavetoinen? ja vähän enennän tehoa kuin meidän kauppakasseissa?
En minäkään usko, että käsivoimin normaali terve ihminen jalkajarrua voittaa.
Harvoinhan käsijarrua tarvitsee ajossa, mutta liukkaalla muutama kolari on saattanut mullakin välttyä sen käytöllä.

Takaveto ja kasi pellin alla, niin kaasulla ohjautuu kyllä helposti. Ongelma siinä kasijarrun käytössä on, että sulla on ne takarenkaat lukossa, jos sillä yrität pysähtymistä nopeuttaa. Sotkee auton omat jarrujärjestelmän toimintaa varmasti kivasti (siis uudemmissa autoissa joissa on ajonvakautus ym.). Jos perän nyt jostain syystä haluaa irti, niin sen saa käsijarrulla, mutta jarrutusmatkaa ei sillä kyllä lyhennä.

Mutta tää oliki vähän eri keissi.. mahdollista silti.[/QUOTE]

No joo jos itse tekee alunperin virheen ja tulee mutkaan liian kovaa, niin sen saattaa käsijarrulla pelastaa. Itse yleensä liukkaalla kelillä lähestyn tiukempia mutkia vähän varovammin, lisää sitten kaasua jos pitoa onkin arvottua enemmän. Varsinkin jos jossain muulla kun omalla autolla liikkeellä, niin sitä suuremmalla syyllä varovaisemmin tiukempiin mutkiin. Tämä on ihan käytännössä opittu. Aikoinaan tuli muutoman yllätys kun jonkun kaverin autossa olikin ihan paskat renkaat ja ei meinannut kääntyä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy viimetalvinen kun stopin takaa tullut pakusankari meinasi saada pusun perään.

Jarrutin ensin kaiken mitä lähtee ja lopuksi vedin vielä käsijarrusta, perä lähti ehkä hiukan sivulle ja n. 20cm jäi väliä pakun perään. Perstuntumalla jarrutehoa tuli juuri inasen lisää kun sai takapyörät lukkoon kunnolla.

Minkälaisessa laitteessa pitää käsijarrulla auttaa pysähtymisessä? Itsen olen kyllä joutunut useamman sankarin takia vetämään hätäjarrutukset ja osan jopa väistämään kun kolmion takaa eteen työntäytyvät.
 
Kehotan kokeilemaan tuota uudestaan käsijarrun avulla ja ilman. Kun takarenkaat lukittuu niin ABS löysää etujarruja(niitä jotka vauhtiasi eniten laskee), vielä runsaasti enemmän jos auto lähtee yhtään sivuttaiseen liikkeeseen. Ajonvakautus saattaa tuossa lisäksi lopettaa jarrutuksen kokonaan toisen reunan renkailla pitääkseen auton suorassa.

Etsit vaikka jonkun paikan jossa on tasainen pito koko jarrutusmatkalla ettei eri ajolinja jne vaikuta ja vakkari päällä samaa vauhtia ja jarrutuksen alku juuri samasta kohtaa. Kymmenen kertaa käsijarruavulla ja kymmenen kertaa ilman. Perstuntuma saattaa muuttua aikalailla. ;)
Ei ole mitään ajonvakautusta tuossa saapissa. vm 99 9-5. Epäilen myöskin sitä, että absit hellittää edessä jos perän laittaa lukkoon, sen verran tullut kuitenkin kikkailtua, tykytyksen tahti ei ainakaan muutu.

Pitäisi käydä tuolla -05 Avensiksella koittamassa, miten ESP sitten reagoi tuohon, en tiedä kun en kys. kulkineella juuri aja.
Puhuinkin jarruvoiman suhteen perstuntumasta, en tiedä oliko käytännön merkitystä, jos oli niin täysin minimaalinen, koska ei takapyörin lukitsemisella itsessään pitäisi jarrutehon parantua pysähtyvyyttä ajatellen.

Luulen, että tuossa pelasti enemmänkin se, että sai autoa pieneen luisuun ja nokkaa sivummalle, jolla vältettiin peräänajo. Ohikaan ei voinut ajaa kun oli korkeaa rotvallia lumikasoineen.
 
Mikähän oli taas tuusulanväylällä kun piti ajaa 60kmh koko ~10km pätkä. Elukat tuskin syynä kun ei osannut myöskään pitkiä valoja käyttää.

Kun päästiin moottoritien ramppiin siinä hyvinkään kupeessa niin mutka mentiin tottakai 100kmh, ei vissiin ollutkaan enään niin pelottavaa kun tuli aidat ympärille ja tie kapeni. Suoritus kruunattiin liittymällä sulkuviivan yli moottoritielle (joskaan tolla nyt mitään väliä tähän aikaan päivästä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom