Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.

En tässä nyt muutamaan vuoteen ole päässyt ajelemaan vapaan nopeuden tietä, mutta kyllä siellä piti tarkkana olla. Tai oikeastaan ihan helvetin tarkkana. Hazardi nopealle kaistalle tökkääjä ei ollut yleensä saksan kilvissä, tai jos oli niin puoliseniili eläkeläinen tai lippisjonnehan siellä niska jäykkänä veti.

Kun ajoi vasemmaisinta kaistaa, oli ihan hemmetin kätevä, kun se nopeampi väläytteli pitkiä jo hyvissä ajoin, eikä tultuaan vasta lähituntumalle. Jotenkin oppi katselemaan peilejä ihan eri tavalla. Samoin arvostamaan hyvin, hyvin pitkiä bensisten liittymiä ja piha-alueita. 120 on aika kova vauhti pumpulle mentäessä, liittynee vauhtisokeuteen.

Ranskan puolella taas jos vasemmalla kaistalla perseeseen tulija vilkutti kokoajan vasemmalle, se tarkoitti että väistä. Aina ei ollut edes ohitusaikeita. Ransuilla on toisaalta hyvä merkkijärjestelmä esim. risteyksessä, vilauttaa pitkiä, että mene vaan. Tosin pitää varoa niitä muita järjenköyhiä siinä risteyksessä, kun nopein pääsee ekana
 
En tässä nyt muutamaan vuoteen ole päässyt ajelemaan vapaan nopeuden tietä, mutta kyllä siellä piti tarkkana olla. Tai oikeastaan ihan helvetin tarkkana. Hazardi nopealle kaistalle tökkääjä ei ollut yleensä saksan kilvissä, tai jos oli niin puoliseniili eläkeläinen tai lippisjonnehan siellä niska jäykkänä veti.

Kun ajoi vasemmaisinta kaistaa, oli ihan hemmetin kätevä, kun se nopeampi väläytteli pitkiä jo hyvissä ajoin, eikä tultuaan vasta lähituntumalle. Jotenkin oppi katselemaan peilejä ihan eri tavalla. Samoin arvostamaan hyvin, hyvin pitkiä bensisten liittymiä ja piha-alueita. 120 on aika kova vauhti pumpulle mentäessä, liittynee vauhtisokeuteen.

Ranskan puolella taas jos vasemmalla kaistalla perseeseen tulija vilkutti kokoajan vasemmalle, se tarkoitti että väistä. Aina ei ollut edes ohitusaikeita. Ransuilla on toisaalta hyvä merkkijärjestelmä esim. risteyksessä, vilauttaa pitkiä, että mene vaan. Tosin pitää varoa niitä muita järjenköyhiä siinä risteyksessä, kun nopein pääsee ekana

Isossa maassa juuri pitkien väläyttely otetaan hienosti huomioon ja kaistaa vaihdetaan heti. Suomessa se otetaan vittuiluna ja aletaan polkemaan jarrua ja "opettamaan" :facepalm:
 
Isossa maassa juuri pitkien väläyttely otetaan hienosti huomioon ja kaistaa vaihdetaan heti. Suomessa se otetaan vittuiluna ja aletaan polkemaan jarrua ja "opettamaan" :facepalm:

niin noh, jos ite päästelee sen huimat 150-170 ja tietää että joku uraohjus tulee melkein tuplat takana, niin ei siinä viiti alkaa "kouluttamaan". Lapasta ylös ikkunasta, jos joutui hidastamaan tai tekemään nopean sneikkauksen oikealle. Kaikkien matka jatkui, ja suurinpiirtein turvassa.
 
Suomalainen tieraivo on just tälläistä, kunhan ei tarvi nousta autosta selittelemään tekojaan :D


Mä olen muutaman kerran noussut ja 3/4 kerrasta keskustelu on käyty hyvässä yhteisymmärryksestä, viimeistään sitten kun oli kummallekin selvää mitä toinen tarkoitti.

Yllättävää mutta näin se tuppaa menemään heti kun peltikuori ei peitä ajattelukykyä.

Tuo 1/4 oli joku avohoitotapaus, jolla meni pasmat aivan sekaisin kun menin keltaisen sulkuviivan tietyöalueella ohi. Tämän tarinan konteksti on sellainen, että tuo kys. tapaus tykkäsi keräillä rakennusvaiheessa olevalla kirkkonummen motarilla letkaa 20 km/h, ja tietysti vain sulkuviivojen alueella. Jo tästä asettelusta olisi pitänyt olla selvää, ettei siihen päähän mahdu yhtään enempää järkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatii toki pelisilmää jos noin vauhdilla ajelee, vaatisi tosin myös siltä rekkaa lähestyvältä peiliin katsomista, kyllä sieltä näkee tullaanko kovempaa kuin oma nopeus ja jos tullaan, ei pitäisi lähteä häiritsemään jo alkanutta ohitusta, eikös vain? Ymmärrän, etten voi varauksetta päästellä 150 kokoajan, mutta aika monesti esim kesäloma-aikoihin päiväsaikaan pääsee tuollaista vauhtia ongelmitta ajelemaan.
Nojoo, mutta kaikki eivät osaa ennakoida ja ajaavat silti 150, mistä tulee sitten edellä mainitun kaltaisia "ongelmia".

Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin? En ainakaan ala vauhtia lisäämään, 150 @100 tai 120 alkaa olemaan lukema johon maijakin voi puuttua. Toisekseen, ei hirveästi kiinnosta myöskään mennä ajamaan 90kmh rekan taakse siksi, että joku takana haluaa ajaa ylinopeutta. Mun käsittääkseni sen ylinopeuden ajajan on tehtävä joustaa ja odotella, kunhan siellä edessä on ohitettavaa ja vauhti on väh. rajoituksen mukainen, ja ohitukset sujuvat kohtuu tahdilla.

Ja tilan tekemisestä ahtaaseen rakoon olen luopunut jo, pussituksen mahdollisuus on nykysuomessa 90% luokkaa, kun puolet porukasta joko ohittaa helvetin hitaasti tai jää killumaan takakontin kohdalle.
 
Tuli tänään ajettua Vantaa-Ruka sessio ja pakko myöntää, että kaikki liikenteessä toimi. Kerrankin.

Ei niin minkäänsortin ongelmia koko matkan aikana. Toki itse vedin aika rauhallisesti boksi katolla ja auto täynnä tavaraa + perhe.
 
Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin?

Niin kauan kuin sulla on vähintään suurin sallittu mittarissa, niin menet rekkojen ohi ja palaat sitten takasin oikealle. Ei voi edes dynaamisten kuskien kohteliaisuussäännösten perusteella odottaa taulun mukaista nopeutta (oikeasti) ajavan väistävän jos kyseessä on "ohitustilanne".

Mun mielestä kunhan vasemmalla ei aja yhtään hitaampaa kuin rajoituksen sallima maksimi, niin sieltä ei tarvitse väistää jos olet suorittamassa ohitusta ja palaat sen jälkeen takaisin. Se ylinopeutta ajava jaksaa sen aikaa odottaa. Tämä siis motarilla. Ja kunhan et nyt suoraan puskurin eteen vaihda kaistaa sieltä rekkojen takaa että joutuu tekemään jarruharjoituksia. Sitten jos sinne jää asumaan ja keräämään jonoa taakseen niin vois miettiä miksi sitä jonoa on siellä takana ja siirtyä hetkeks takaisin oikealle ja päästää nopeammat ohi.

Jos kyseessä on ohituskaista maantiellä ja edessä pari rekkaa, niin toivoisin ripeää kiihdytystä pieneen ylinopeuteen jos siellä on muitakin tulossa ohi jotta kaikki kerkeää rekkojen ohi.
 
Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin? En ainakaan ala vauhtia lisäämään, 150 @100 tai 120 alkaa olemaan lukema johon maijakin voi puuttua.
No alkuperäisessä viestissäsi sähän just aloit lisäämään vauhtia, ettei se bemmikuski pääse oikealta ohi? Sulla on "periaatteita", mut silti mieli muuttuu jo parin viestin jälkeen.
 
Turhaa välkytellä valoja jos motarin vasemmalla kaistalla on jonoa, ja jono menee yli rajoituksen vauhtia.
Ne on niitä dynaamisia kuskeja, joiden aika ja kiire on paljon paljon tärkeämpää kuin kenenkään muun. Maantiellä ohituskaistaosuudella jonossa ei saisi kukaan muu kiihdyttää tai yrittää ohittaa jonoa, että nämä supertärkeät dynaamikan mestarit pääsisi Bemareineen sieltä jonon perältä yksinoikeudella ohi.
 
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:

Tähän on muuten tullut aika hyvä kommentti :rofl:

Tämä on tosin poistettu mutta mailistahan se edelleen löytyi:
Antti z

Hienosti tahallaan estetty transitin kaistanvaihto, oikein hidastit ja varmistit rinnalla että kaistanvaihdosta tulee mahdollisimman vaikeaa. Ei vittu tällästä porukkaa ei löydy edes virosta.

Mitä ilmeisimmin kommentoija ei ole tajunnut, että mulla oli koko episodin ajan vakkari päällä vaikka sen kuvaukseen kirjoitin ja että kyseessä on moottoritie. Toisaalta motari ei sinänsä asiaan vaikuttanut, mähän kuvittelin tuossa hepun jatkavan rampista ylös kohti lentoasemaa aina siihen asti, kunnes lähti tulemaan sulkuviivan yli.
 
Kuvailin tuota tilannetta jo aiemmin. Jokainen kenellä on ohituskaistalla pyrkimys ajaa edelläajaviaan kovempaa voi vaikka vilauttaa valoja sen merkiksi, että haluaa tietä. Tämän toimenpiteen voi tehdä se jonon toinen, kolmas, neljäs jne. Kun näin ei 5 ensimmäistä tee ja kaikki tyytyvät ajamaan jonossa vain koska jonossa "kuuluu" ajaa niin onko se sen kuudennen vika, että hän haluaa ajaa muita kovempaa?
Mielestäni tuo välkyttely on turhaa jonossa. Oikealla tuskin on tilaa väistää jos vasemmallakin on jo jonoa, ja riskinä on joutua pussitetuksi.
 
Kun toinen on lähdössä pakittaan parkkiruudusta. Itse etsimässä ruutua. On niin mukavaa kun joskus ruudussa seisova ottaa pakin pois, tietää että näki sinut, eikä peruuta kylkeesi.
 
Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
 
Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Siihen tuskin on mitään yhtä tiettyä syytä ja sattuuhan tuota henkilöautollakin joskus.joskus.

Eivät käytä vakkaria, pelkäävät irtokiviä, eivät välitä vesituiskusta ajaessaan perässä, haluavat paremman näkyvyyden, ovat ajattelemattomia ääliöitä jne. Onhan näitä vaihtoehtoja.
 
Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Ehkäpä niitä on joku dynaaminen vasemmankaistan omistava ohjus painostanut ajamaan kovempaa ilman sopivaa rakoa oikealla :rofl:
 
Turhaa välkytellä valoja jos motarin vasemmalla kaistalla on jonoa, ja jono menee yli rajoituksen vauhtia.


Oman auton perässä suurin idiootti on vilkutellut valoja kun autojono on ollut ohittamassa muutamaa peräkkäin ajavaa rekkaa. En tiedä mikä oli idiksenä, olisiko pitänyt väistää sinne rekan perävaunun alle vaiko edelläajavan peräkonttiin. Mutta kun alla on BMW ja sumarit päällä normaalikelillä (sama kuin heiluttaisi lippuja, jossa lukee ”minä olen täydellinen typerys”) niin ei tietysti kovin suurta ajattelukykyä voi vaatia.
 
Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Itse olen aina ajatellut että näillä pässeillä ei ego kestä kun "huonommalla" mennään ohi tai wnb-miliisihalut iskee päälle. Töikseen kun ajoi aikoinaan pulla-auto mallista pakua niin näitä löytyi, parhaimmat soitti pomolle auton logojen nroon ja valitti, että täällä teidän kuski vaan pommittaa rekalla satasta...:rolleyes:

Samaan liittyen, ei sinänsä ärsytä mutta huvittaa kun motarilla ajelee vakkarilla vasuria hiljaiseen aikaan ja yleensä aina osuu pari ohitettavaa joista ei kummallisesti enää takakulman kohdalla pääsekään ohi, vaikka juuri itse olit hetkessä horisontista ko. auton saavuttanut. Yleensä minuutin päästä se ohitettava sitten vilahtaakin hetkessä taustapeilin puolelle...
 
Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Näitä tulee ihan tolla ruotsalaisellakin ajellessa vastaan.

Parhaat saa ohittaa 3 kertaa... eikai se femmankaan antiikkinen vakkari kuitenkaan niin paska ole, että itsekseen kiihdyttelisi...

Ehkäpä niitä on joku dynaaminen vasemmankaistan omistava ohjus painostanut ajamaan kovempaa ilman sopivaa rakoa oikealla :rofl:
Niinpä. Ja sitten kun vakkarissa olisi 110 kmh vauhtia, mutta takana mulkunjatke puristaa perseessä niin ohitetaan kaikki jonossa ajavat 150kmh, tän jälkeen palataan ajamaan omalle kaistalle 110 kmh ja kaikki 120 ajaneet ohitetut ihmettelee mitä vittua tuo ensin ohitti kauhealla tahdilla. :dead:

Näin se liikenteen sujuvuus paranee...

Mutta muistakaa nyt jumalauta, että aina päästetään ekana se valoja vilkutteleva premium vehje takaa ohi, vaikka oikealla ei olisi tilaa. Kiilataan vaikka joku pusikkoon siitä oikealta, että sinne pääsee, niin maanteiden valtias pääsee taas ajamaan tyytyväisenä seuraavat 100 metriä, kunnes sama toistuu.
 
Eikös täällä juuri joku taas ehdottanut että ohituksen aikana pitäisi saada ajaa rajoitus +20? Kai osa niistä jotka tuota haluaa tekee jo niin ja antaa muiden ihmetellä jojoilua.

Parasta olisi että voisi lähteä perheen kanssa kahdella autolla mökille ja sitten voistaisiin ohitella toisiamme uudestaan ja uudestaan +20km/h :D
 
Eikös täällä juuri joku taas ehdottanut että ohituksen aikana pitäisi saada ajaa rajoitus +20? Kai osa niistä jotka tuota haluaa tekee jo niin ja antaa muiden ihmetellä jojoilua.

Parasta olisi että voisi lähteä perheen kanssa kahdella autolla mökille ja sitten voistaisiin ohitella toisiamme uudestaan ja uudestaan +20km/h :D
Mutta oliko tossa enempi pointtina, että esim. maantiellä ohitat 80 rajoitusalueella 78kmh ajavan 100kmh sen sijaan että ohitat 86kmh ja ohitus kestää puolet pidempään.

Motarillahan tälle ei tietenkään ole mitään perustelua.
 
Ylivarovaisuus. Tänä aamuna taas joku nainen ajeli edessä 10-20km/h alle rajoituksen. Kaupunkinopeuksissa siis. Ja bussipysäkillä olevan bussin kohdalla piti toki pysähtyä kokonaan varmuuden vuoksi, jos se nyt sieltä sattuukin lähtemään. Elehdin hetkittäin ratin takana kuin paraskin Italialainen, kun turhautti, että matkaan meni lähes tupla-aika tämän naikkosen takia.
 
Tämä ramppi on kyllä sellainen mikä oikein vetää idiootteja puoleensa, lähes päivittäin tuossa seisoo joku paikallaan kun odottaa että tulee isompi rako tai sitten se on jäännyt tonne kaistan päähän!?:facepalm:

Mä saan meidän 130hv transitin paskalla tuohon 90km/h helposti vauhtia niin on se nyt kumma ettei siihen toyotaan saada vauhtia?

asf.JPG
 
Ylivarovaisuus. Tänä aamuna taas joku nainen ajeli edessä 10-20km/h alle rajoituksen. Kaupunkinopeuksissa siis. Ja bussipysäkillä olevan bussin kohdalla piti toki pysähtyä kokonaan varmuuden vuoksi, jos se nyt sieltä sattuukin lähtemään. Elehdin hetkittäin ratin takana kuin paraskin Italialainen, kun turhautti, että matkaan meni lähes tupla-aika tämän naikkosen takia.
Nämä saisivat mennä julkisilla. Eilen joku ajeli pitkää ramppia 40km/h, ilmeisesti koska mutka oli niin jännittävä :facepalm:
 
Poliisit.

Monta kertaa oon kääntyny niiden perään vaikka 80 alueella. Sit hetken kun niiden perässä ajaa (kunnon turvavälin kanssa ofc) ne alkaa pudottaa vauhtia ja kohta mennään kuuttakymppiä.

Sit ei viitti ohikaan mennä, ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä. :lol:
 
Poliisit.

Monta kertaa oon kääntyny niiden perään vaikka 80 alueella. Sit hetken kun niiden perässä ajaa (kunnon turvavälin kanssa ofc) ne alkaa pudottaa vauhtia ja kohta mennään kuuttakymppiä.

Sit ei viitti ohikaan mennä, ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä. :lol:
Miksei viitti?

Omat ajotottumukset on ihan samat oli poliiseja ympärillä tai ei. Ohittaa voi ihan normaalisti. Ärsyttää kun monilla menee toiminnot sekasin kun joku vilkkuvalo välähtää jossain.
 
Miksei viitti?

Omat ajotottumukset on ihan samat oli poliiseja ympärillä tai ei. Ohittaa voi ihan normaalisti. Ärsyttää kun monilla menee toiminnot sekasin kun joku vilkkuvalo välähtää jossain.

"ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä".

Toki eilen, kun viimeks näin kävi, niin olin muutenkin kääntymässä kohta pois, niin ei viittiny lähtee ohi.
 
Poliisit.

Monta kertaa oon kääntyny niiden perään vaikka 80 alueella. Sit hetken kun niiden perässä ajaa (kunnon turvavälin kanssa ofc) ne alkaa pudottaa vauhtia ja kohta mennään kuuttakymppiä.

Sit ei viitti ohikaan mennä, ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä. :lol:
Tämä on kyllä hyvin yleinen ongelma ihmisillä kun poliisien perässä ajavat. Itse menen kyllä ohi ihan normaalisti.
 
Miksei viitti?

Omat ajotottumukset on ihan samat oli poliiseja ympärillä tai ei. Ohittaa voi ihan normaalisti. Ärsyttää kun monilla menee toiminnot sekasin kun joku vilkkuvalo välähtää jossain.

Riippuu paikkakunnasta, mutta monesti liikennettä on niin paljon että kun viimein se suora löytyy, niin aina sieltä on joku horisontista lähestymässä vastaan, eli ei ehdi turvallisesti ohi ilman pientä ylinopeutta, tai sitten posliinit voi antaa sakot ihan vaan "riskiohituksesta" kun ohitti vaikka tultiin vastaan.
 
Totta helkutissa siellä valitetaan ja on syytäkin, jos nyt tosiaan autobaanoista puhutaan. Hitaampi väistää oikealle. Ja oikealta ei ohiteta (paitsi hätätilanteessa, kuten videossa, jossa joku sokea nyssäkkä raahaa kotteronsa nopeamman eteen).



Osaatko ajaa turvallisesti 200 km/h? Vinkit Saksan moottoriteille

Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.

Huh huh oli kyllä lähellä ja vielä tuossa kiirreessäkin oli pakko vilkutella valoja. Eiköhän se kaistanvaihtaja tajunnut ilmankin miten lähellä oli hengestään päästä.
 
Huh huh oli kyllä lähellä ja vielä tuossa kiirreessäkin oli pakko vilkutella valoja. Eiköhän se kaistanvaihtaja tajunnut ilmankin miten lähellä oli hengestään päästä.
Se on ihan normaali tapa tuolla alueella, kuten vasemmalle vilkuttaminenkin nopealla kaistalla. Ja siis totta helkutissa sen oli pakko yrittää ilmaista paremmin, että pois alta, mutta ei vaan auttanut, kun tämä yksi urpo lanasi silti alle ainakin 100km/h hiljempaa.
 
Tähän on muuten tullut aika hyvä kommentti :rofl:

Tämä on tosin poistettu mutta mailistahan se edelleen löytyi:


Mitä ilmeisimmin kommentoija ei ole tajunnut, että mulla oli koko episodin ajan vakkari päällä vaikka sen kuvaukseen kirjoitin ja että kyseessä on moottoritie. Toisaalta motari ei sinänsä asiaan vaikuttanut, mähän kuvittelin tuossa hepun jatkavan rampista ylös kohti lentoasemaa aina siihen asti, kunnes lähti tulemaan sulkuviivan yli.
Kiitoksia tästä videosta. Hyvä muistutus, että noissa paikoissa tulee olla varovainen.
Saatoit olla osittain kuolleessa kulmassakin. Pakukuski luultavasti tajusi aivan viimehetkillä, että olisi poistunut väärästä liittymästä. Noita valitettavasti sattuu, eikä sairaalassa paljon lohduta vaikka pakukuskin vakuutus olisikin korvannut.

Tässä aiemmin on keskustelua raoan umpeen laittamisesta tahallaan. Siihen kun olisi sattunut etelän poika, joka on tottunut tunkemaan pieneen väliin eikä kumpikaan anna periksi. Etelässä ei väliin rampeilla pääse jos ei uskalla mennä pieneen rakoon. Siinä auttaa, jos auto kiihtyy. Liittyessään aivan (jonon raossa) edelellä ajavan auton perään jättää sille seuraavalle tilaa ja ennen kaikkea aikaa tehdä päätös sulkeeko raon ja ottaa riskin kolarista (sakot saa molemmat). Täällä on pakko oppia joustamaan.

Yleensähän motareilla/maanteillä ne jonon ohi kiillaajat eivät jää siihen eteen roikkumaan, eli painuvat maisemaan, jolloin sen tilaa antavan kokonaisaika ei juurikaan muutu.

En itsekään ohittaessani anna takana valoja vilkuttavan (se on aivan tarpeetonta, näen kyllä peileistä että takanani on kiireinen) vaikuttaa ohittamiseeni, kun ajan vähintään sitä suurinta sallittua tai jonossa. Kun ohitus on tehty voin aivan hyvin siirtyä sinne oikealle ja antaa tilaa kiireisemmälle, se on hänen ongelmansa jos haluaa sakot ottaa tai riskeerata.

Kerran olen nähnyt kun moottoritiellä, joltain (taisi olla Bemari) petti hermot jonossa ja ohitti vasemmalta nurmikon kautta n. 110km/h kulkevan jonon. Onneksi se onnistui.
 
Se on ihan normaali tapa tuolla alueella, kuten vasemmalle vilkuttaminenkin nopealla kaistalla. Ja siis totta helkutissa sen oli pakko yrittää ilmaista paremmin, että pois alta, mutta ei vaan auttanut, kun tämä yksi urpo lanasi silti alle ainakin 100km/h hiljempaa.
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
 
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
Niin, ei ollut tuossa, mutta se on tuolla kuitenkin normaali käytäntö. Jos se olisi toiminut suunnitellusti, ei videota olisi koskaan tarvinnut julkaista. Ei se mikään meikäläisittäin ymmärrettävä "pois alta, saatanan tyhmä köyhä!" -tyyppinen signalointi kuitenkaan ole. :D
 
Ei siitä vilkuttamisesta mitään hyötyä tuossa 2 sekunnin aikana ollut, vei vain osan kuljettajan keskittymiskapasiteetista pois, nopeat oli reaktiot onneksi hänellä.
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
 
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
Eiköhän tuossa kuule pelottanut tasapuolisesti ihan kaikkia ilman mitään tahallista pelottelua. Luulis sun jos kenen tietävän, että tuossa on aika vähän aikaa reagointiin tuolla etäisyyllä, millä jäykkäniska vetäs katsomatta eteen. Vaikea sanoa mikä nopeusero oli, huomattavan paljon kuitenkin. Sun mielestä olisi sitten pitänyt väistöliikkeen lisäksi vielä jarrutella täysiä :facepalm:
 
Lähinnä Audi-pätkässä askarruttaa, että miksi se kamera-auto edes siirtyi nopealle kaistalle Audin eteen jumittamaan, kun ei edessä ilmeisesti kuitenkaan ollut ketään, päätellen siitä että Audi pystyi ohittamaan tuolla vauhdilla keskikaistaa pitkin?
 
Eiköhän tuossa kuule pelottanut tasapuolisesti ihan kaikkia ilman mitään tahallista pelottelua. Luulis sun jos kenen tietävän, että tuossa on aika vähän aikaa reagointiin tuolla etäisyyllä, millä jäykkäniska vetäs katsomatta eteen. Vaikea sanoa mikä nopeusero oli, huomattavan paljon kuitenkin. Sun mielestä olisi sitten pitänyt väistöliikkeen lisäksi vielä jarrutella täysiä :facepalm:
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
 
Kyllä se jarrun painaminen 200kmh nopeudessa pohjaan on melkoinen kokemus ja olisin itsekin kallistunut väistöliikkeeseen enkä sen pohdintaan riittääkö jarruvoima vai ei. Varsinkin jarruttaminen ja kääntö tuossa vauhdissa voi olla aika hasardi kombinaatio.
 
Kyllä se jarrun painaminen 200kmh nopeudessa pohjaan on melkoinen kokemus ja olisin itsekin kallistunut väistöliikkeeseen enkä sen pohdintaan riittääkö jarruvoima vai ei. Varsinkin jarruttaminen ja kääntö tuossa vauhdissa voi olla aika hasardi kombinaatio.
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
 
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
No mutta kun turhaan jarruttelemalla ei ehdi perille ajoissa. :D
 
Näytti videon perusteella siltä, että audisti päätti painaa jarrun sijaan valokytkintä ja yrittää pelotella jatkamalla täyttä vauhtia ohi. Jos kaistanvaihtaja olisi tuosta palannut valojen vilkuttelun seurauksena omalle kaistalleen, olisi lopputuloksena ollut joko peräänajo, tai audin kääntyminen poikittain ja kiihtyvyyden suuntautuminen ylöspäin.
Kyllä sillä jarrut oli "pohjassa" 7s kohdalla (nokka painunut alas). Itselleni on kerran käynyt vastaava. Ajoin jotain 110Km/h tunnissa vastaan tuli mäkeä alas ohittamaan lähtenyt. Näin heti, ettei mitään mahdollisuutta onnistua. Samantien täydellä jalkavoimalla "lukkojarrutin" ja ohjasin aivan tien reunaan. Ei nykyautot tuossakaan vauhdissa ihan heti pysähdy, sen verran hiljentyi, että tuosta Audivideosta näet miten läheltä meni.

Kerkisin sen verran katsoa, että vastaantulijan kuljettajan vieressä oli nainen , saattoi vähän kommentoida kuljettajalle.
Itselläni sen verran tekemistä, ettei valojen vilkuttelu käynyt edes mielessä. Myönnän kyllä pelästyneeni tilanteen jälkeen.
 
Huomaa taas, että jengi on alkanut vaihtaa kesärenkaita alle täällä etelässä. Tuli vuoden ensimmäinen pölykapseli auton nokkaan kehä 1:sellä. :shifty:
 
Väistöliike muuttuu kertaluokkaa helpommaksi kun ottaa ensin täydellä jarrutuksella niin paljon vauhtia pois kuin suinkin pystyy, ja vasta sitten päästää jarrupolkimen ja kääntää rattia. Tämän pitäisi kuulua jokaisen kuskin perustietämykseen ja tulla selkärangasta. Audistille selkärangasta tuli kaasun polkeminen ja valojen vilkuttelu :facepalm:
Saattaa yleisesti ollakin turvallisempaa jarruttaa ensin minkä ehtii, ja sitten vasta väistää (abs-jarruilla kannattaa tosin väistää jo jarrutuksen alussa, kunhan hyvänä kuljettajana on tietoinen tilasta ympärillään). Jarrun käytön turvallisuus tulee siitä, että ei voi olla varma pysyykö eteen ajanut uudella kaistallaan, vai palaako takaisin.

Jos ei olisi riskiä kiilaajan toisesta kaistanvaihdosta, niin väistöliike ilman jarrua olisi tehokkaampi tapa välttää peräänajo kuin lyhyt jarrutus ensin, ja sitten vasta väistöliike.

En ehdi laskea tarkemmin, mutta alkutiedot voisivat olla:
-autojen nopeusero 25 m/s
-jarrutus- ja sivuttaiskitkak. 1
-kolarin välttämiseen pelivaroineen riittää 2,5 m sivusiirtymä
-havaintoetäisyys 43 m
-reaktioaika 1 s
-jarrustus tai väistö alkaa kun välimatka on 18 m

Näillä alkutiedoilla väistö taitaa juuri ja juuri onnistua, mutta veikkaisin jarruun koskijalla kopsahtavan riippumatta jarrutusajasta. Valitettavasti en taida ehtiä itse laskea enää tänään.
 
Tietenkin on vaarallista painaa jarrua ja kääntää yhtäaikaa, pienemmissäkin nopeuksissa. Siksi pitääkin ensin leikata jarrulla vauhtia pois niin paljon kuin ehtii ja sitten, jalka jarrulta nostettuna, suorittaa se väistöliike ihan samalla tavalla kuin ilman jarrutustakin, paitsi nyt vain huomattavasti pienemmästä nopeudesta.
Joo, mutta 200kmh jarrupolkimen lattiasta läpi polkeminen (varsinkin vanhemmilla autoilla joissa abs toteutus voi olla hiukan onnahtava) voi olla aika riskaabeli toimenpide. Ne abssät eivät ole mikään jumala jarrutuksen suoraanmenemisen suhteen.

Tuo on ihan totta, että samaan aikaan ei ainakaan kannata jarruttaa ja ohjata, mutta tuossa olisi aika tiukkaa ollut keretä molemmat tekemään, riippuen vähän kuskin reaktiokyvystä..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 561
Viestejä
4 673 089
Jäsenet
76 642
Uusin jäsen
Matsee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom