Ainahan joku hidastaa, jos vauhtia on tarpeeksi.Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainahan joku hidastaa, jos vauhtia on tarpeeksi.Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
Ainoastaan ruuhka-aikaan. Muuten siellä kyllä katsotaan peileihin jatkuvasti ja siirrytään syrjään hyvissä ajoin ennen kuin nopeampi on kohdalla.Ainahan joku hidastaa, jos vauhtia on tarpeeksi.
Tämäkään ei varmaan tarkoita kuitenkaan sitä, että 200km/h ajavan pitää lyödä jarrut lukkoon ja siirtyä 120km/h ajavaan jonoon, kun joku tulee takaa 250km/h.Ainoastaan ruuhka-aikaan. Muuten siellä kyllä katsotaan peileihin jatkuvasti ja siirrytään syrjään hyvissä ajoin ennen kuin nopeampi on kohdalla.
Kyllä se menee just noin, paitsi lukkojarrutus.Tämäkään ei varmaan tarkoita kuitenkaan sitä, että 200km/h ajavan pitää lyödä jarrut lukkoon ja siirtyä 120km/h ajavaan jonoon, kun joku tulee takaa 250km/h.
Kyllä itse lähden ohi heti jos olen ohittamassa. Siellä näkyy aika usein sellaista kärkkymistä, että muut ei uskalla kääntää rattia tai takaa tullaan päälle. Ja se viestin pointti oli se että kun ohi on päästy jäädään ajelemaan sen jonon kärkeen yhtä hiljaa/kovaa kuin mitä se meni muutenkin ennen ohituskaistaa.Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.
Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.
Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
Lues nyt uudestaan se viesti mitä kommentoit. Siinä sanottiin jos on jonoa. Jos jono etenee 125 km/h ja olet itse siinä jonossa ohittamassa muita, niin sinun ei tarvitse siirtyä sinne hitaampien kaistalle ajelemaan 90 km/h, jotta se takana tuleva valojenvilkuttelija saisi ajaa 125 km/h sinun edessäsi.Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Totta helkutissa siellä valitetaan ja on syytäkin, jos nyt tosiaan autobaanoista puhutaan. Hitaampi väistää oikealle. Ja oikealta ei ohiteta (paitsi hätätilanteessa, kuten videossa, jossa joku sokea nyssäkkä raahaa kotteronsa nopeamman eteen).Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.Monesti suomalaisilla moottoriteillä kohtaa kuljettajia, jotka ”opettavat” ohituskaistaa ajaville liikennemerkkien sallimaa ajonopeutta tukkimalla vasemmanpuoleisen kaistan. Saksalaisille ei kannata lähteä harjoittamaan kyseistä toimintaa, mikäli oma henki on millään tasolla kallis.
En ole nähnyt vielä yhtäkään, antaisitko yhden esimerkin?Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.
Niitä "opettajia" on liikenteessä monenlaisia ... myös sellaisia, jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, vaikka vauhtia olisi jo yli rajoituksen.Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.
Lukaiset vaan aiemmat viestit, niin kyllä sieltä sitä ajatusmaailmaa löytyy.En ole nähnyt vielä yhtäkään, antaisitko yhden esimerkin?
Joo, ei sitä ole kukaan kiistänytkään. Kaikki tällainen roadragea lähestyvä käyttäytyminen on suomalaisissa niin syvälle pinttynyt ominaisuus, että välistä oikein hävettää.Niitä "opettajia" on liikenteessä monenlaisia ... myös sellaisia, jotka roikkuvat takapuskurissa kiinni ohituksen ajan, vaikka vauhtia olisi jo yli rajoituksen.
Tosiaanko vaihtoehdot on joko ajaa nopeiten tai sitten tyytyä keskimmäisen kaistan vauhtiin ja ohitella missä sattuu pystymään?Kyllä se menee just noin, paitsi lukkojarrutus.
Kyllä. Ei sieltä niin usein tule joku 250... Ja keskikaistalla yleensä vauhti on yli 120. Eli vasemmalla kaistalla pystyy kyllä ajamaan helposti, vaikka välillä pitää väistellä. Käy kokeilemassa, avautuu jotain uutta.Tosiaanko vaihtoehdot on joko ajaa nopeiten tai sitten tyytyä keskimmäisen kaistan vauhtiin ja ohitella missä sattuu pystymään?
Eli jos nyt 200m päässä jono menee 120km/h keskikaistaa ja sä ajat vasemmalla 200km/h, niin jos taustapeilissä joku lähestyy 250km/h niin sun pitää hidastaa ja siirtyä hitaampien perään niin, ettei toiset vaan joudu hidastamaan vasemmalla kaistalla?
Joo, ei sitä ole kukaan kiistänytkään. Kaikki tällainen roadragea lähestyvä käyttäytyminen on suomalaisissa niin syvälle pinttynyt ominaisuus, että välistä oikein hävettää.
Suomalainen vässykkä ei osaa näyttää tunteitaan missään muualla kuin ratin takana ja sielläkin lähinnä pelkkää vihaa, kateutta ja pahaa oloa.
Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
En tässä nyt muutamaan vuoteen ole päässyt ajelemaan vapaan nopeuden tietä, mutta kyllä siellä piti tarkkana olla. Tai oikeastaan ihan helvetin tarkkana. Hazardi nopealle kaistalle tökkääjä ei ollut yleensä saksan kilvissä, tai jos oli niin puoliseniili eläkeläinen tai lippisjonnehan siellä niska jäykkänä veti.
Kun ajoi vasemmaisinta kaistaa, oli ihan hemmetin kätevä, kun se nopeampi väläytteli pitkiä jo hyvissä ajoin, eikä tultuaan vasta lähituntumalle. Jotenkin oppi katselemaan peilejä ihan eri tavalla. Samoin arvostamaan hyvin, hyvin pitkiä bensisten liittymiä ja piha-alueita. 120 on aika kova vauhti pumpulle mentäessä, liittynee vauhtisokeuteen.
Ranskan puolella taas jos vasemmalla kaistalla perseeseen tulija vilkutti kokoajan vasemmalle, se tarkoitti että väistä. Aina ei ollut edes ohitusaikeita. Ransuilla on toisaalta hyvä merkkijärjestelmä esim. risteyksessä, vilauttaa pitkiä, että mene vaan. Tosin pitää varoa niitä muita järjenköyhiä siinä risteyksessä, kun nopein pääsee ekana
Isossa maassa juuri pitkien väläyttely otetaan hienosti huomioon ja kaistaa vaihdetaan heti. Suomessa se otetaan vittuiluna ja aletaan polkemaan jarrua ja "opettamaan"
Suomalainen tieraivo on just tälläistä, kunhan ei tarvi nousta autosta selittelemään tekojaan
Nojoo, mutta kaikki eivät osaa ennakoida ja ajaavat silti 150, mistä tulee sitten edellä mainitun kaltaisia "ongelmia".Vaatii toki pelisilmää jos noin vauhdilla ajelee, vaatisi tosin myös siltä rekkaa lähestyvältä peiliin katsomista, kyllä sieltä näkee tullaanko kovempaa kuin oma nopeus ja jos tullaan, ei pitäisi lähteä häiritsemään jo alkanutta ohitusta, eikös vain? Ymmärrän, etten voi varauksetta päästellä 150 kokoajan, mutta aika monesti esim kesäloma-aikoihin päiväsaikaan pääsee tuollaista vauhtia ongelmitta ajelemaan.
Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin?
No alkuperäisessä viestissäsi sähän just aloit lisäämään vauhtia, ettei se bemmikuski pääse oikealta ohi? Sulla on "periaatteita", mut silti mieli muuttuu jo parin viestin jälkeen.Mutta miten mun sitten kuuluisi ajaa jos ajan vaikka vakkarilla sen 110kmh ja pari rekkaa on siinä ohitettavana, ja näen että joku tulee sieltä 150kmh takapuskuriin? En ainakaan ala vauhtia lisäämään, 150 @100 tai 120 alkaa olemaan lukema johon maijakin voi puuttua.
Ne on niitä dynaamisia kuskeja, joiden aika ja kiire on paljon paljon tärkeämpää kuin kenenkään muun. Maantiellä ohituskaistaosuudella jonossa ei saisi kukaan muu kiihdyttää tai yrittää ohittaa jonoa, että nämä supertärkeät dynaamikan mestarit pääsisi Bemareineen sieltä jonon perältä yksinoikeudella ohi.Turhaa välkytellä valoja jos motarin vasemmalla kaistalla on jonoa, ja jono menee yli rajoituksen vauhtia.
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:
Antti z
Hienosti tahallaan estetty transitin kaistanvaihto, oikein hidastit ja varmistit rinnalla että kaistanvaihdosta tulee mahdollisimman vaikeaa. Ei vittu tällästä porukkaa ei löydy edes virosta.
Juu vauhtikin nousi varmaan kokonaista 5kmhNo alkuperäisessä viestissäsi sähän just aloit lisäämään vauhtia, ettei se bemmikuski pääse oikealta ohi? Sulla on "periaatteita", mut silti mieli muuttuu jo parin viestin jälkeen.
Mielestäni tuo välkyttely on turhaa jonossa. Oikealla tuskin on tilaa väistää jos vasemmallakin on jo jonoa, ja riskinä on joutua pussitetuksi.Kuvailin tuota tilannetta jo aiemmin. Jokainen kenellä on ohituskaistalla pyrkimys ajaa edelläajaviaan kovempaa voi vaikka vilauttaa valoja sen merkiksi, että haluaa tietä. Tämän toimenpiteen voi tehdä se jonon toinen, kolmas, neljäs jne. Kun näin ei 5 ensimmäistä tee ja kaikki tyytyvät ajamaan jonossa vain koska jonossa "kuuluu" ajaa niin onko se sen kuudennen vika, että hän haluaa ajaa muita kovempaa?
Siihen tuskin on mitään yhtä tiettyä syytä ja sattuuhan tuota henkilöautollakin joskus.joskus.Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Ehkäpä niitä on joku dynaaminen vasemmankaistan omistava ohjus painostanut ajamaan kovempaa ilman sopivaa rakoa oikeallaMikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Turhaa välkytellä valoja jos motarin vasemmalla kaistalla on jonoa, ja jono menee yli rajoituksen vauhtia.
Itse olen aina ajatellut että näillä pässeillä ei ego kestä kun "huonommalla" mennään ohi tai wnb-miliisihalut iskee päälle. Töikseen kun ajoi aikoinaan pulla-auto mallista pakua niin näitä löytyi, parhaimmat soitti pomolle auton logojen nroon ja valitti, että täällä teidän kuski vaan pommittaa rekalla satasta...Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Näitä tulee ihan tolla ruotsalaisellakin ajellessa vastaan.Mikähän vittu siinä on, että kun esim. motarilla menet jonkun ohi pakulla (vakkari päällä, rajoitus +9km/h) niin hetken päästä tullaan takaa ohi, vaihdetaan eteen ja taas vauhti hyytyy alle sen mitä itse ajat.
Niinpä. Ja sitten kun vakkarissa olisi 110 kmh vauhtia, mutta takana mulkunjatke puristaa perseessä niin ohitetaan kaikki jonossa ajavat 150kmh, tän jälkeen palataan ajamaan omalle kaistalle 110 kmh ja kaikki 120 ajaneet ohitetut ihmettelee mitä vittua tuo ensin ohitti kauhealla tahdilla.Ehkäpä niitä on joku dynaaminen vasemmankaistan omistava ohjus painostanut ajamaan kovempaa ilman sopivaa rakoa oikealla
Mutta oliko tossa enempi pointtina, että esim. maantiellä ohitat 80 rajoitusalueella 78kmh ajavan 100kmh sen sijaan että ohitat 86kmh ja ohitus kestää puolet pidempään.Eikös täällä juuri joku taas ehdottanut että ohituksen aikana pitäisi saada ajaa rajoitus +20? Kai osa niistä jotka tuota haluaa tekee jo niin ja antaa muiden ihmetellä jojoilua.
Parasta olisi että voisi lähteä perheen kanssa kahdella autolla mökille ja sitten voistaisiin ohitella toisiamme uudestaan ja uudestaan +20km/h
Nämä saisivat mennä julkisilla. Eilen joku ajeli pitkää ramppia 40km/h, ilmeisesti koska mutka oli niin jännittäväYlivarovaisuus. Tänä aamuna taas joku nainen ajeli edessä 10-20km/h alle rajoituksen. Kaupunkinopeuksissa siis. Ja bussipysäkillä olevan bussin kohdalla piti toki pysähtyä kokonaan varmuuden vuoksi, jos se nyt sieltä sattuukin lähtemään. Elehdin hetkittäin ratin takana kuin paraskin Italialainen, kun turhautti, että matkaan meni lähes tupla-aika tämän naikkosen takia.
Miksei viitti?Poliisit.
Monta kertaa oon kääntyny niiden perään vaikka 80 alueella. Sit hetken kun niiden perässä ajaa (kunnon turvavälin kanssa ofc) ne alkaa pudottaa vauhtia ja kohta mennään kuuttakymppiä.
Sit ei viitti ohikaan mennä, ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä.
Miksei viitti?
Omat ajotottumukset on ihan samat oli poliiseja ympärillä tai ei. Ohittaa voi ihan normaalisti. Ärsyttää kun monilla menee toiminnot sekasin kun joku vilkkuvalo välähtää jossain.
Tämä on kyllä hyvin yleinen ongelma ihmisillä kun poliisien perässä ajavat. Itse menen kyllä ohi ihan normaalisti.Poliisit.
Monta kertaa oon kääntyny niiden perään vaikka 80 alueella. Sit hetken kun niiden perässä ajaa (kunnon turvavälin kanssa ofc) ne alkaa pudottaa vauhtia ja kohta mennään kuuttakymppiä.
Sit ei viitti ohikaan mennä, ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä.
Tämä on kyllä hyvin yleinen ongelma ihmisillä kun poliisien perässä ajavat. Itse menen kyllä ohi ihan normaalisti.
Joskus miettinyt, että ihan vain omaa hupiaan tekevät ja nauravat kun ihmiset kärvistelevät perässä.Mut miksköhän poliisit tekee niin?
Ymmärrän ja kunnioitan sitä että tunnet rajoitteesi. Se on hyvän kuskin merkki."ettei vahingossakaan riko mitään sääntöjä".
Toki eilen, kun viimeks näin kävi, niin olin muutenkin kääntymässä kohta pois, niin ei viittiny lähtee ohi.
Miksei viitti?
Omat ajotottumukset on ihan samat oli poliiseja ympärillä tai ei. Ohittaa voi ihan normaalisti. Ärsyttää kun monilla menee toiminnot sekasin kun joku vilkkuvalo välähtää jossain.
Totta helkutissa siellä valitetaan ja on syytäkin, jos nyt tosiaan autobaanoista puhutaan. Hitaampi väistää oikealle. Ja oikealta ei ohiteta (paitsi hätätilanteessa, kuten videossa, jossa joku sokea nyssäkkä raahaa kotteronsa nopeamman eteen).
Osaatko ajaa turvallisesti 200 km/h? Vinkit Saksan moottoriteille
Näitä "opettajia" tuntuu riittävän tälläkin foorumilla.