Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.Ongelmana vaan on se, että monet vasenta kaistaa ajavat eivät katso peileihin eikä mielessäkään käy, että antaisivat tietä takaa nopeammin tulevalle.
Joo olet oikeassa eli vaatii pelisilmää siltä ohittajaltakin. Jos edestä väistetään hitaammalle oikealle kaistalle niin ohittaja voi hetkeksi painaa kaasun pohjaan. Tämän takia tuo pientenkin ylinopeuksien tolkuton moralisointi on typerää, sillä tietyissä tilanteissa vaaditaan nopeuden nostamista yli rajoituksen pieneksi hetkeksi jotta esim ohitus sujuu turvallisesti. Siitähän voisi seuraavaksi teettää tutkimuksen, mikä on ylinopeuden vaikutus onnettomuuksiin, jos ylinopeutta ajetaan vaikkapa alle 1% ajasta ainoastaan ohitustilanteissa ja voisiko ylinopeuden rangaistavuuden poistaa ohitustilanteissa esim alle +21km/h ylityksissä.Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.
Viimeksi eilen tuli tämmönen vastaan Tuusulantiellä. Ohitti pari autoa mun edestäkin, kunnes siirtyi oikealle kaistalle, tiputti vauhtia vähän ja minä vakkarilla tulin hetken päästä ohi.
Yleensä jos tuollainen hermanni sattuu kohdalle, niin hetken odottelen ja sen jälkeen vedän tarvittaessa pikkukiihdyksellä takaisin eteen. Ei välttämättä opi, mutta ehkä joku... Reippaasti tilaa, reippaasti ohi - kaikki tyytyväisiä. Nykyään on ihan turha hermoheikkoilla tien päällä, jos ei ole kamerapätkä kyseessä. Sen verran harvassa ovat tutkamiehet. Ohittaessa toki kannattaa vilkaista ohitettavan kojelauta tutkan varalle. Sit ehkä ei kannata jatkaa ohistusta![]()
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?Tarkoitatko dashcamia (miksi?) vai et vaan tunnista (siviili)poliisiautoa?
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?
e: Miten tutkasta puhuminen yleensäkään vääntyis dashcamiksi![]()
Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoistaKotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen
Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan![]()
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen
Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan![]()
Tunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoista![]()
tollaset on kyl ärsyttäviä
Tuokin paku olisi melko varmasti päässyt sujuvasti liittymään jos kuski olisi vain pitänyt tallan pohjassa sen sijaan että olisi alkanut himmailemaan ja tekemään oletuksen, että varsinaisella ajokaistalla oleva "kohteliaasti" väistää aina. Ja katohan kun ei yllätä yhtään, että suoraan vasurille ja sitten löytyypi turbodieselistä kaasupoljin.
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.Johan oli taas joku Teppo liikenteessä äsken.
Sivariskodissa on yleensä katolla sellanen lyhyt n. 10cm pitkä musta ylimääränen antenni josta tunnistaa hyvin ja aika paljon niissä näkee peltivanteita vieläkin. Sellaset apukuskin lisäsivupeilihommat kanssa yleensä löytyyTunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.
Virtalukon pohjan porsiminen kesken ajon on kanssa aika mielenkiitoinen kokemus. Yhtäkkiä autosta häviää syttyvirtaa lukuunottamatta kaikki sähköt ja sitten ne kohta tuleepi takaisin. Ja just sillon ne sähköt katoaa kun pitäs näyttää vilkkua vasemmalle kääntyessä.Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.
Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?
Itse jos dashcamin omistaisin niin sisältöä tulisi youtubeen varmaan viikoittain. Sehän vaan suurentaisi nautintoa jos vielä kyrpä sattuisi itsensä videolta tunnistamaan ja nostaisi metakan.
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.
Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
Aikamoinen saavutus jo. Olisi melkein ollut poliisille soiton arvoinen suoritus, että käyvät tarkastamassa kuskin nupin.
Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa![]()
Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa![]()
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa.Vilkku vielä VÄÄRÄÄN suuntaan silloin kun on tuossa pientareella.
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa.
Edelleen olen vähän siinä uskossa, että autossa oli jotain häikkää. Se valuu niin mahdottoman hitaasti sieltä risteyksestä.
No ei voi ei, mutta jos on sydän kurkussa kun ylipäätään juuri onnistui väistämään kohti tulleen auton, niin ei varmaan ole päällimmäisenä mielessä, että osoittaako joku helkutin vilkku oikeaan suuntaan.Joo mutta jos jää reunaan päästämään autoja vasemmalta ohi, ei vilkkua voi jättää vasemmalle vilkuttamaan... Sehän on merkki siitä että pitäisi ohittaa oikealta puolelta, tai olla ohittamatta.
En halua syyllistää videon kuvaajaa, mutta minustakin siinä olisi ollut syytä hidastaa enemmänkin, kun audin meno näytti sen verran arvaamattomalta. Mietin, että "yrittääköhän se vielä koukata takaisin", ennen kuin kuvaaja oli pysähtyneen auton kohdalla.Itse kiinnitin huomiota siihen että kuvaajan nopeus ei hidastu (videon gps) vaan päinvastoin hieman nousee vaikka edessä on ilmiselvästi este tai muuten poikkeava tilanne.
Jarrutus tapahtuu vasta kun ollaan risteysalueella ja törmäys näyttää melkein väistämättömältä.
Itse herkästi kyllä pudotan nopeutta välittömästi jos huomaan että jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu edessäpäin.
Mitä on tapahtunut tuonne ristysalueelle (väärin) pysähtyneelle autolle niin jokuhan spekuloikin että mahdollinen tekninen vika yms. voisi olla kyseessä.
Kuumottava tilanne kyllä, jos tie olisi ollut jäässä, vastaantulevaa liikennettä enemmän ja pysähtynyt kuljettaja ei olisi saanut siirrettyä autoaan sivuun niin lopputulema olisi voinut olla eri.
Monesti on tehnyt mieli esim. motarilla moista ohittaessa painaa tööttiä, ihan vain nähdäkseni tapahtuuko mitään. En ole tätä tehnyt koska pelkään, että kolauttavat kylkeen säikähdyksissään.Juu, sometti edelleen. Kortti pois tommosilta.
Kokeiltu on monesti, eivät raukat tajua mitään kun pää ei käänny taikka vilkaisevat vaan vihaisesti päälle, että mitä tuo siinä mesoaa. Muutamalle pahalle kännykänräpläystapaukselle olen töötännyt ja valotellut näitä jotka ajaa tuiskussa tai yöllä perä pimeänä -> ei minkäänlaista reaktiota.Monesti on tehnyt mieli esim. motarilla moista ohittaessa painaa tööttiä, ihan vain nähdäkseni tapahtuuko mitään. En ole tätä tehnyt koska pelkään, että kolauttavat kylkeen säikähdyksissään.
Kitkarenkailla suditteleva idiootti....?Olisikohan auton tekniikka temppuillut? Tuntuu uskomattomalta, että joku kädettäisi risteyksessä tuolla tavalla ilman mitään ulkoista syytä. Hätävilkkuja ei kukaan ehdi laittamaan päälle samalla sekunnilla kun ongelma ilmenee.
Tai sitten se oli joku taivaan portteja muutenkin kolkutteleva papparainen.
Se on se saakelin some. On vaan pakko tietää millaiset alkkarit naapurin Pena on laittanut tänään jalkaan ja se tieto on saatava heti. Ja jos menee 5 min katsomatta luuriin, niin johan siinä ahdistuu, kun ei tiedä onko Pena sittenkin pyörtänyt päätöksensä ja laittanut eri väriset byysat. Ja foorumeitakin pitää muistaa päivittää välissä, että tietää mistä asiasta kuuluu väitellä. Niin, ja duckface-kuvat, ei ole maailma mallillaan, jos ei sellaisia spammaa jatkuvalla syötöllä ja tykkäile toisten luonnottomista poseerauksista.Etenkin kimppakyydillä töihin kulkiessa on aikaa kyydissä istuessa tarkkailla muita kuskeja. Tuntuisi kyllä räjähtäneen käsiin tuo kännykän räpeltäminen ratin takana, ihan älyttömän monella kuskilla se on kädessä. Yleensä nuo erottaa jo kaukaa, kun auto seilaa jatkuvasti kaistalla tai vähän sen ulkopuolellakin.
Mikä siellä kännykässä niin helvetin tärkeää on, kertokaa nyt kun ihan varmasti tämänkin lukee joku jolla on luuri käsissä ajaessaan?
Sitä en erottanut kaukaa kun ajoin teslan ohi jossa oli limupullo tungettu ratin kehän ja puolan väliin, jotta sai ohitettua kuskin kosketusvaatimuksen auromaattiohjaukseen ja kuski makoili makuuasennossa räpläten luuria...Etenkin kimppakyydillä töihin kulkiessa on aikaa kyydissä istuessa tarkkailla muita kuskeja. Tuntuisi kyllä räjähtäneen käsiin tuo kännykän räpeltäminen ratin takana, ihan älyttömän monella kuskilla se on kädessä. Yleensä nuo erottaa jo kaukaa, kun auto seilaa jatkuvasti kaistalla tai vähän sen ulkopuolellakin.
Mikä siellä kännykässä niin helvetin tärkeää on, kertokaa nyt kun ihan varmasti tämänkin lukee joku jolla on luuri käsissä ajaessaan?