Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuo luurin tuijottelu ja instaviestittely autoa ajaessa on kyllä sellainen ongelma, mihin soisi lainsäädännön ja poliisin ottavan kantaa nykyistä terävämmin.

Ja nousee aina karvat pystyyn kun ajetaan pari kolme vuotta vanhalla autolla ja puhelin korvalla, ollaanko oikeasti niin tietämättömiä vai eikö autoissa ole bluetooth handsfreetä?:facepalm:
 
Tuo luurin tuijottelu ja instaviestittely autoa ajaessa on kyllä sellainen ongelma, mihin soisi lainsäädännön ja poliisin ottavan kantaa nykyistä terävämmin.
Tästä oon ihan samaa mieltä. Eniten tää hirvittää kun ajaa itse moottoripyörällä ja tietää, että sen viestin takia voi itse menettää henkensä. Tää kuitenkin tuntuu olevan monen mielestä ihan hyväksyttävää(?). Ainakin sillä perusteella, että monesti ihmiset on kummastuneita, kun sanoo etten voinut vastata puhelimeen, koska ajoin autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ja nousee aina karvat pystyyn kun ajetaan pari kolme vuotta vanhalla autolla ja puhelin korvalla, ollaanko oikeasti niin tietämättömiä vai eikö autoissa ole bluetooth handsfreetä?:facepalm:
Ei se puhelimeen puhuminen ole mielestäni mikään merkittävä ongelma, vaan kaikki muu mitä sillä luurilla tehdään näyttöä tuijottaen.

Handsfree-systeemit ovat lisäksi hankalia, jos autossa on muitakin samaan aikaan, eikä keskustelua ole tarkoitettu kaikkien kuultavaksi. Siis jos puhutaan kaiuttimien kautta toimivasta järjestelmästä.
 
Koska oikealla oli ohittamiseen liian pieni väli (tai olisi siitä varmasti ohi päässyt änkeämällä, mutta lyön tonnin vetoa että herra olisi blokannut mut sinne), mutta jos tämä Herra olisi hetkeksi siihen mennyt ja antanut nopeamille tilaa niin kenelläkään ei olisi jäännyt paha maku suuhun kerta muutenkin ajoi samaa vauhtia.
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.
 
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.

Oletko tyhmä vai etkö lukenut mun ensimmäistä viestiä aiheesta?

"Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan ~80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista."

Jos ajetaan todellista 74-75km/h se ei ole suurin sallittu.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
Tämä. Ja erityisesti siellä ruokakaupassa ja kadulla.

Ja pahimpia on kännykkää räpeltävät kävelijät jotka kävelee päin kun eivät katso eteen.

Nimenomaan monella tuntuu olevan se oma napa mielessä kokoajan, sitten katotaan pahasti kun haen kaupasta eväät töihin ja marssin suoraviivaisesti hyllyltä toiselle, otan romut kainaloon.

Ja kassalla vituttaa kanssa kaikenmaailman rahannostajat, kuponkien täyttäjät ja nämä joilla menee puoli minuuttia saada se pankkikortti esiin. Ja käteisellä maksavat vanhuksetkin, mutta sen nyt jotenkin ymmärtää.

Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.
On lisääntynyt muniminen. Luulisin, että luuri on syynä siihen ainakin osittain.

Sitä ei voi kun ihmetellä miten joku voi olla niin itsekäs.

Ajeltiin taannoin lapista tänne etelään, Kajaanissa piti tankata. Oli vähän porukkaa asemalla niin ajettiin siihen jonkun perään odottelemaan. Tämä tantta istui varmaan minuutin siellä autossa ja räpelsi luuriaan, samalla kun me jonotettiin auto käynnissä takana. Juuri kun olin astumassa ovesta ulos ja menossa ilmottamaan, että täällä on muitakin tankkaamassa niin keksi sitten alottaa sen tankkauksen... Miten voi olla noin saamaton? Mulla on varmaan 50% ajasta katse taustapeilissä bensiksellä jos istun autossa paikallaan ja esim. nollaan tripin. 90% kerroista siirryn johonkin muualle räpeltämään, vaikkei takana olisikaan ketään. Ihan vaan ettei kenenkään tarvitse sen enempää miettiä mitä siinä puuhaillaan.
 
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.
Edelleen se on aivan herttaisen sama mitä se tulppa miettii tai tai pykälät sanoo, jos 30 takana on eri mieltä nopeudesta. Kyllä se kusipää löytyy silloin ihan sen tulpan meikkipeilistä vilkaisemalla. On myös aivan eri mittakaavan juttu tilan suhteen siirtä se tulppapaska sivusuunnassa tyhjään rakoon kuin kiertää se tulppa.
 
Se on kyllä totta, että jos vähänkään tiheämmässä liikenteessä joku ajaa vaikkapa vain 5kmh alle sen liikennevirran nopeuden, aiheuttaa hän paljon enemmän ongelmia kuin 5kmh nopeammin ajava.

Edellyttäen tietysti, että nopeammin ajava ajaa kuitenkin fiksusti.
 
Se on kyllä totta, että jos vähänkään tiheämmässä liikenteessä joku ajaa vaikkapa vain 5kmh alle sen liikennevirran nopeuden, aiheuttaa hän paljon enemmän ongelmia kuin 5kmh nopeammin ajava.

Edellyttäen tietysti, että nopeammin ajava ajaa kuitenkin fiksusti.

No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.

Jos lähtötilanne olisi optimi, kaikki ajamasa täsmälleen rajoituksen mukaan molemmilla kaistoilla suositelluilla turvaväleillä ja siihen sekaan laitetaan auto jonka pitää päästä tuon 5km/h kovempaa niin koko tie on totaali tukossa sen jälkeen. 5km/h hitaamman kuskin kanssa toinen kaista menee 5km/h hitaampaa.
 
No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.
Tämän takia sanoinkin, että nopeammin ajavan pitäisi ajaa fiksusti.

Jos lähtötilanne olisi optimi, kaikki ajamasa täsmälleen rajoituksen mukaan molemmilla kaistoilla suositelluilla turvaväleillä ja siihen sekaan laitetaan auto jonka pitää päästä tuon 5km/h kovempaa niin koko tie on totaali tukossa sen jälkeen. 5km/h hitaamman kuskin kanssa toinen kaista menee 5km/h hitaampaa.
Et ilmeisesti ole koskaan kokeillut niitä ruuhkasimulaattoreita mitä löytyy vähän joka nurkasta netissä? Se 5kmh hitaammin ajava aiheuttaa ruuhkaa ja ongelmia siksi koska takana tulevat haluavat siitä ohi.
 
No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.
Ei siinä tarvitse kenenkään olettaa mitään. Jos hitaampi jumittaa vasemmalla kaistalla, niin se väistää oikealle, olettaen että siellä on tilaa ja kuskilla on korvien välissä mitään muuta kuin sahanpurua. Jos toista kaistaa ei ole ja jumittaja vetää perässään letkaa, niin sitten maalaisjärjen pitäisi auttaa ohjaamaan välillä levikkeelle.

Tuo mainitsemasi lähtötilanteen optimiskenaario ei ole realistinen niin kauan kuin autoja ohjaavat ihmiset, joilla on elämässään muutakin kuin aikaa. Jumittajan itsekkyys ei ole arvokkaampaa kuin sen (tai niiden), joka haluaa ajaa 5km/h nopeampaa.
 
Lähdin tuossa mielikuvitusskenaariossa(ei tarvitse kertoa että tämä ei tapahdu oikeassa maailmassa) siitä että tarkoitus oli että se yksittäinen auto pääsisi menemään sen +5 kokoajan. Kyllähän siellä tasan rajoitusta ajavassa jonosakin varmaan puolet haluaisi ajaa 1000km/h mutteivät aja, eikä tarkoitus varmaankaan ollut vertailla eroja jos ihmiset haluavat ajaa eri nopeutta kuin ajavat vaan sitä kun tuossa tilanteessa oikeasti liikutaan eri vauhdilla.

Väitän että jos poistetaan muut muuttujat, eli kaikki muut ajaa samaa vauhtia niin jotta sinne saadaan toteutettua sekaan +5 tai -5 auto, niin se hitaampi hidastaa hieman toista kaistaa ja se nopeampi romahduttaa tien välityskyvyn, kun kaikkien "edessä jumittajien" pitää siirtyä pois edestä sinne toiselle täydelle kaistalle ;)

muoks: tilannehan ei muutu mihinkään jos verrataan sitä että kaikki menee samaa vauhtia mutta yksi haluaisi mennä kovempaa muttei mene. Kuten ei silloinkaan jos joku haluaisi mennä vitosen hitaampaa mutta ajaa silti samaa vauhtia kuin muut.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilepa Tommy ajatella nopeuksia suhteellisesti: Jos muut ajavat samaa vauhtia ja yksi eri vauhtia, voit yhtä hyvin ajatella että ne muut ovat paikallaan. Eli tilanteessasi voit ajatella että kaikkia autot ovat paikallaa, ja yksi haluaa ajaa 5 km/h vauhtia. 5 km/h nopeampaa tarkoittaa että se yksi ajaa ohituskaistaa eteenpäin ja 5 km/h hitaampi ajaa oikeaa kaistaa taaksepäin. Ja muut väistävät ohituksen ajaksi viereiselle kaistalle.

Tässä tilanteessa jos molemmilla kaistoilla on sama määrä autoja aiheuttaa molemmat autoiljat täysin saman vaikutuksen. Mutta koska oikea kaista on normaalisti täydempi, aiheuttaa todellisuudessa se hitaammin ajava enemmän ohitustarvetta ja häiritsee liikennettä pahemmin.

Jos löydät netistä jonkun ruuhkasimulaattorin, voit kokeilla silläkin ylläolevan todeksi.
 
Kokeilepa Tommy ajatella nopeuksia suhteellisesti: Jos muut ajavat samaa vauhtia ja yksi eri vauhtia, voit yhtä hyvin ajatella että ne muut ovat paikallaan. Eli tilanteessasi voit ajatella että kaikkia autot ovat paikallaa, ja yksi haluaa ajaa 5 km/h vauhtia. 5 km/h nopeampaa tarkoittaa että se yksi ajaa ohituskaistaa eteenpäin ja 5 km/h hitaampi ajaa oikeaa kaistaa taaksepäin. Ja muut väistävät ohituksen ajaksi viereiselle kaistalle.

Tässä tilanteessa jos molemmilla kaistoilla on sama määrä autoja aiheuttaa molemmat autoiljat täysin saman vaikutuksen. Mutta koska oikea kaista on normaalisti täydempi, aiheuttaa todellisuudessa se hitaammin ajava enemmän ohitustarvetta ja häiritsee liikennettä pahemmin.

Jos löydät netistä jonkun ruuhkasimulaattorin, voit kokeilla silläkin ylläolevan todeksi.

Ei tuo vertaudu, kun vasemmalta pitäisi kaikkien siirtyä oikealle niin tuossa vertauksessa oikean jonon pitäisi alkaa peruuttamaan kaasu pohjassa.
 
Ei kun oikea siirtyy vasemmalle ohituksen ajaksi kun ohittavat 5 km alinopeutta ajavan. Aivan kuten vasemmalla ajavat siirtyvät oikealle kun heidät ohitetaan.
 
Jos kaikki muut ajavat täysillä kaistoilla samaa nopeutta, niin kukaan ei voi ajaa 5 km/h nopeammin, joten koko kysymyksenasettelu on turha.

Sen sijaan joku voi ajaa 5 km/h hitaammin, ja aiheuttaa niitä ohituksia.
 
Aina voi toki aloittaa muiden solvaamiseen, jos ei halua yhtään hahmottaa asiaa.

Se asia kun vaan on niin, että kun kaksi objektia liikkuu 5 km/h nopeuserolla, on niiden nopeusero toisen näkövinkkelistä hitaampaan ja toisen nopeampaan. Kaikki on suhteellista, eikä ero siksi fysikaalisesti eroa.

Sen sijaan uskonus että hitaammin ajava vaikuttaisi vähemm on väärä, koska hitsammin ajava vaikuttaa huomattavasti suurean ihmisjoukon toimenpiteisiin ja aiheuttaa enemmän kaistanvaihtoja jne.
 
Yleisesti ottaen nykypäivän liikennekulttuuri ja huono keskimääräinen ajotaito aiheuttavat näitä ongelmia. Ruuhka-aikoina kehäteillä toki mennään sitä mitä jono menee, mutta sellasessa puolittaisessa normi arkipäivän tai viikonloppupäivän motariliikenteessä joku voi ajaa helposti kovempaa ja hitaammin ajavat voi antaa tietä ilman, että se vaikuttaa muihin tielläliikkujiin. Ongelmana vaan on se, että monet vasenta kaistaa ajavat eivät katso peileihin eikä mielessäkään käy, että antaisivat tietä takaa nopeammin tulevalle.

Ihan samalla lailla kritisoin maanteillä erityisesti kevyttä alinopeutta hinaavia, jotka voisivat ensinnäkin näyttää vilkulla ohituspaikassa, että mene ohi ja tällöin voi myös hidastaa sen verran hetkeksi, että ohitus sujuu nopeammin. Tätäkin autokoulussa opetettiin, mutta ei tunnu olevan perillä kuin n. 1% suomalaisista, isommissa kaupungeissa asuvilla ei niinkään isolla osalla.

Ajo-opetus laadukkaassa autokoulussa ottaa kyllä kantaa kaikkiin tuollaisiin pikkuseikkoihin, jotka monelta sitten unohtuvat ja ihan niillä keinoilla saataisiin reippaasti sujuvampaa liikennettä. Nykyään ei vaan ratissa keskitytä muuhun kuin omaan ajamiseen ja sitten itketään pahimmillaan netissä kun joku roikkuu puskurissa päästäkseen ohitse. Hillitsisi tuota puskuriroikkumistakin, jos suurin osa autoilijoista esim motarilla seuraisi peilejä sen verran, että HAVAITSEE SEN AUTON LÄHESTYVÄN. Ongelmahan on siinä, että siinä vaiheessa kun olen motarilla turvavälin verran jonkun takana ohituskaistalla niin sillä edessä ajavalla ei ole pienintäkään hajua että olen tullut sinne esim +10 nopeuserolla, eikä todennäköisesti edes aktiivisesti huomaa minua peliistä ellen mene sinne puskuriin roikkumaan. Sen sijaan jos niitä peilejä seuraisi jatkuvasti kuten opetettu (toivottavasti) autokoulussa niin tajuaisi että tuo auto ei ollut tuolla 10sek sitten -> haluaa varmaan jatkaa nopeammin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt kun 1-tiellä on päivällä 120 km/h rajoitus, niin tuo niska jäykkänä ajaminen vain korostuu. Vilkku päälle ja eteen, usein myös ilman vilkkua. Ilmeisesti kuitenkin ainakin pari kertaa nopeusero on ollut niin ilmeinen, että ovat puolivälissä vetäisseet takaisin oikealle. Pisteet siitä, mutta toki ennen ensimmäistäkin liikettä olisi voinut katsoa...
 
Ongelmana vaan on se, että monet vasenta kaistaa ajavat eivät katso peileihin eikä mielessäkään käy, että antaisivat tietä takaa nopeammin tulevalle.
Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.

Viimeksi eilen tuli tämmönen vastaan Tuusulantiellä. Ohitti pari autoa mun edestäkin, kunnes siirtyi oikealle kaistalle, tiputti vauhtia vähän ja minä vakkarilla tulin hetken päästä ohi.
 
Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.

Viimeksi eilen tuli tämmönen vastaan Tuusulantiellä. Ohitti pari autoa mun edestäkin, kunnes siirtyi oikealle kaistalle, tiputti vauhtia vähän ja minä vakkarilla tulin hetken päästä ohi.
Joo olet oikeassa eli vaatii pelisilmää siltä ohittajaltakin. Jos edestä väistetään hitaammalle oikealle kaistalle niin ohittaja voi hetkeksi painaa kaasun pohjaan. Tämän takia tuo pientenkin ylinopeuksien tolkuton moralisointi on typerää, sillä tietyissä tilanteissa vaaditaan nopeuden nostamista yli rajoituksen pieneksi hetkeksi jotta esim ohitus sujuu turvallisesti. Siitähän voisi seuraavaksi teettää tutkimuksen, mikä on ylinopeuden vaikutus onnettomuuksiin, jos ylinopeutta ajetaan vaikkapa alle 1% ajasta ainoastaan ohitustilanteissa ja voisiko ylinopeuden rangaistavuuden poistaa ohitustilanteissa esim alle +21km/h ylityksissä.
 
Yleensä jos tuollainen hermanni sattuu kohdalle, niin hetken odottelen ja sen jälkeen vedän tarvittaessa pikkukiihdyksellä takaisin eteen. Ei välttämättä opi, mutta ehkä joku... Reippaasti tilaa, reippaasti ohi - kaikki tyytyväisiä. Nykyään on ihan turha hermoheikkoilla tien päällä, jos ei ole kamerapätkä kyseessä. Sen verran harvassa ovat tutkamiehet. Ohittaessa toki kannattaa vilkaista ohitettavan kojelauta tutkan varalle. Sit ehkä ei kannata jatkaa ohistusta :D
 
Yleensä jos tuollainen hermanni sattuu kohdalle, niin hetken odottelen ja sen jälkeen vedän tarvittaessa pikkukiihdyksellä takaisin eteen. Ei välttämättä opi, mutta ehkä joku... Reippaasti tilaa, reippaasti ohi - kaikki tyytyväisiä. Nykyään on ihan turha hermoheikkoilla tien päällä, jos ei ole kamerapätkä kyseessä. Sen verran harvassa ovat tutkamiehet. Ohittaessa toki kannattaa vilkaista ohitettavan kojelauta tutkan varalle. Sit ehkä ei kannata jatkaa ohistusta :D

Tarkoitatko dashcamia (miksi?) vai et vaan tunnista (siviili)poliisiautoa?
 
Tarkoitatko dashcamia (miksi?) vai et vaan tunnista (siviili)poliisiautoa?
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?

e: Miten tutkasta puhuminen yleensäkään vääntyis dashcamiksi :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Pisin suora työmatkalla on perjaatteessa 40km/h aluetta, tiedä sitten miksei siihen saada laitettua taajamamerkkiä tai vastaavaa. (60km/h->40km/h) päättyy T-risteykseen eikä sen jälkeen ole nopeuslätkiä.

49km/h lasissa ajelin kotia kohti ja sieltä löytyi sankari ohittamaan vaikka edessä näkyi suojatien ylittäjä. ((Koffin suora) sen puoleen, en tiedä vieläkään mikä tuon suoran nopeusrajoutuksen pitäisi olevan.)
 
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?

e: Miten tutkasta puhuminen yleensäkään vääntyis dashcamiksi :confused:

Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
 
Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoista :happy:
 
Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?

Itse jos dashcamin omistaisin niin sisältöä tulisi youtubeen varmaan viikoittain. Sehän vaan suurentaisi nautintoa jos vielä kyrpä sattuisi itsensä videolta tunnistamaan ja nostaisi metakan.
 
Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoista :happy:
Tunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.
 


tollaset on kyl ärsyttäviä

Tuokin paku olisi melko varmasti päässyt sujuvasti liittymään jos kuski olisi vain pitänyt tallan pohjassa sen sijaan että olisi alkanut himmailemaan ja tekemään oletuksen, että varsinaisella ajokaistalla oleva "kohteliaasti" väistää aina. Ja katohan kun ei yllätä yhtään, että suoraan vasurille ja sitten löytyypi turbodieselistä kaasupoljin.
 
Tuokin paku olisi melko varmasti päässyt sujuvasti liittymään jos kuski olisi vain pitänyt tallan pohjassa sen sijaan että olisi alkanut himmailemaan ja tekemään oletuksen, että varsinaisella ajokaistalla oleva "kohteliaasti" väistää aina. Ja katohan kun ei yllätä yhtään, että suoraan vasurille ja sitten löytyypi turbodieselistä kaasupoljin.

Saattoi olla tyyppiesimerkki kännykkä korvalla ajelusta
 
Johan oli taas joku Teppo liikenteessä äsken.
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
 
Tunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.
Sivariskodissa on yleensä katolla sellanen lyhyt n. 10cm pitkä musta ylimääränen antenni josta tunnistaa hyvin ja aika paljon niissä näkee peltivanteita vieläkin. Sellaset apukuskin lisäsivupeilihommat kanssa yleensä löytyy
 
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
Virtalukon pohjan porsiminen kesken ajon on kanssa aika mielenkiitoinen kokemus. Yhtäkkiä autosta häviää syttyvirtaa lukuunottamatta kaikki sähköt ja sitten ne kohta tuleepi takaisin. Ja just sillon ne sähköt katoaa kun pitäs näyttää vilkkua vasemmalle kääntyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?

Itse jos dashcamin omistaisin niin sisältöä tulisi youtubeen varmaan viikoittain. Sehän vaan suurentaisi nautintoa jos vielä kyrpä sattuisi itsensä videolta tunnistamaan ja nostaisi metakan.

Ei tietysti. Itsekin omistin dashcamin, kunnes tuli ähky siihen materiaaliin...

Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.

Sama täällä. Ajelin loppumatkan pitkillä, näpräten vain jatkuvasti korkeudensäädön valorullaa sen mukaan tuliko autoja vastaan, oli hieman työläämpi reissu :D
 

Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa:facepalm:
Aikamoinen saavutus jo. Olisi melkein ollut poliisille soiton arvoinen suoritus, että käyvät tarkastamassa kuskin nupin.
 
Jotain teknistä vikaa veikkaisin? Meni kuitenkin sivuun, joka on jo taputusten arvoista. Ei nimittäin ole itsellä yksikään vastaava mennyt sivuun, vaan siinä jäädään normaalilla sunnuntaikiihdytyksellä matelemaan.
 

Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa:facepalm:

Olisikohan auton tekniikka temppuillut? Tuntuu uskomattomalta, että joku kädettäisi risteyksessä tuolla tavalla ilman mitään ulkoista syytä. Hätävilkkuja ei kukaan ehdi laittamaan päälle samalla sekunnilla kun ongelma ilmenee.

Tai sitten se oli joku taivaan portteja muutenkin kolkutteleva papparainen.
 
Pikseleistä kattelin, että sehän näyttää olevan pitkän aikaa ihan paikallaan tuossa keskellä vastaan tulevien kaistaa. Oisko onnistunut kädettämään auton sammuksiin tai sammunut jonkin vian takia tai jotain vastaavaa?

Edit: Tai no jaa, enemmän näyttää että se jää vaan siihen venailemaan kuvaajan autoa, mutta sitten tajuaa, että vasemmalta tuleekin auto ensin päin ja hätäratkaisuna koukkaa pientareelle :facepalm:
 
Vilkku vielä VÄÄRÄÄN suuntaan silloin kun on tuossa pientareella.
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa. :D

Edelleen olen vähän siinä uskossa, että autossa oli jotain häikkää. Se valuu niin mahdottoman hitaasti sieltä risteyksestä.
 
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa. :D

Edelleen olen vähän siinä uskossa, että autossa oli jotain häikkää. Se valuu niin mahdottoman hitaasti sieltä risteyksestä.

Joo mutta jos jää reunaan päästämään autoja vasemmalta ohi, ei vilkkua voi jättää vasemmalle vilkuttamaan... Sehän on merkki siitä että pitäisi ohittaa oikealta puolelta, tai olla ohittamatta.
 
Joo mutta jos jää reunaan päästämään autoja vasemmalta ohi, ei vilkkua voi jättää vasemmalle vilkuttamaan... Sehän on merkki siitä että pitäisi ohittaa oikealta puolelta, tai olla ohittamatta.
No ei voi ei, mutta jos on sydän kurkussa kun ylipäätään juuri onnistui väistämään kohti tulleen auton, niin ei varmaan ole päällimmäisenä mielessä, että osoittaako joku helkutin vilkku oikeaan suuntaan.
 
Itse kiinnitin huomiota siihen että kuvaajan nopeus ei hidastu (videon gps) vaan päinvastoin hieman nousee vaikka edessä on ilmiselvästi este tai muuten poikkeava tilanne.
Jarrutus tapahtuu vasta kun ollaan risteysalueella ja törmäys näyttää melkein väistämättömältä.
Itse herkästi kyllä pudotan nopeutta jos huomaan että jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu edessäpäin.
Mitä on tapahtunut tuonne ristysalueelle (väärin) pysähtyneelle autolle niin jokuhan spekuloikin että mahdollinen tekninen vika yms. voisi olla kyseessä.
Kuumottava tilanne kyllä, jos tie olisi ollut jäässä, vastaantulevaa liikennettä enemmän ja pysähtynyt kuljettaja ei olisi saanut siirrettyä autoaan sivuun niin lopputulema olisi voinut olla eri.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut valitettavasti harrastaa tuollaista välinpitämättömyyttä ihan tarkoituksella.

Tuollaisseen riittää, että on soinut puhelin ja siihen vastaamisen aikana on hetkeksi pysähdytty "turvalliseen" kohtaan kaistojen väliin. Siitä voikin sitten siirtyä pientareelle puhumaan. Auton merkki sopii tiettyyn liikennerooliin.

Nämä samat kaverit maantielle oikealle kääntyessään eivät monesti edes hiljennä sulan aikana. Jos risteyksessä onkin auto, tai sieltä tullaan kylkeen, tehdään jarrutus ja väistö bussipysäkille vasta silloin. Maalla, jossa tullaan täysin katveesta tielle, ja jossa liittyjälle on se tuttu bussipysäkki hätävarana, tämä on aika todella ärsyttävä tapa. Se satasen vauhdissa eteen tunkeva säikäyttää aina, vaikka olisi kuinka nopea väistäjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom