Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei kun oikea siirtyy vasemmalle ohituksen ajaksi kun ohittavat 5 km alinopeutta ajavan. Aivan kuten vasemmalla ajavat siirtyvät oikealle kun heidät ohitetaan.
 
Jos kaikki muut ajavat täysillä kaistoilla samaa nopeutta, niin kukaan ei voi ajaa 5 km/h nopeammin, joten koko kysymyksenasettelu on turha.

Sen sijaan joku voi ajaa 5 km/h hitaammin, ja aiheuttaa niitä ohituksia.
 
Aina voi toki aloittaa muiden solvaamiseen, jos ei halua yhtään hahmottaa asiaa.

Se asia kun vaan on niin, että kun kaksi objektia liikkuu 5 km/h nopeuserolla, on niiden nopeusero toisen näkövinkkelistä hitaampaan ja toisen nopeampaan. Kaikki on suhteellista, eikä ero siksi fysikaalisesti eroa.

Sen sijaan uskonus että hitaammin ajava vaikuttaisi vähemm on väärä, koska hitsammin ajava vaikuttaa huomattavasti suurean ihmisjoukon toimenpiteisiin ja aiheuttaa enemmän kaistanvaihtoja jne.
 
Yleisesti ottaen nykypäivän liikennekulttuuri ja huono keskimääräinen ajotaito aiheuttavat näitä ongelmia. Ruuhka-aikoina kehäteillä toki mennään sitä mitä jono menee, mutta sellasessa puolittaisessa normi arkipäivän tai viikonloppupäivän motariliikenteessä joku voi ajaa helposti kovempaa ja hitaammin ajavat voi antaa tietä ilman, että se vaikuttaa muihin tielläliikkujiin. Ongelmana vaan on se, että monet vasenta kaistaa ajavat eivät katso peileihin eikä mielessäkään käy, että antaisivat tietä takaa nopeammin tulevalle.

Ihan samalla lailla kritisoin maanteillä erityisesti kevyttä alinopeutta hinaavia, jotka voisivat ensinnäkin näyttää vilkulla ohituspaikassa, että mene ohi ja tällöin voi myös hidastaa sen verran hetkeksi, että ohitus sujuu nopeammin. Tätäkin autokoulussa opetettiin, mutta ei tunnu olevan perillä kuin n. 1% suomalaisista, isommissa kaupungeissa asuvilla ei niinkään isolla osalla.

Ajo-opetus laadukkaassa autokoulussa ottaa kyllä kantaa kaikkiin tuollaisiin pikkuseikkoihin, jotka monelta sitten unohtuvat ja ihan niillä keinoilla saataisiin reippaasti sujuvampaa liikennettä. Nykyään ei vaan ratissa keskitytä muuhun kuin omaan ajamiseen ja sitten itketään pahimmillaan netissä kun joku roikkuu puskurissa päästäkseen ohitse. Hillitsisi tuota puskuriroikkumistakin, jos suurin osa autoilijoista esim motarilla seuraisi peilejä sen verran, että HAVAITSEE SEN AUTON LÄHESTYVÄN. Ongelmahan on siinä, että siinä vaiheessa kun olen motarilla turvavälin verran jonkun takana ohituskaistalla niin sillä edessä ajavalla ei ole pienintäkään hajua että olen tullut sinne esim +10 nopeuserolla, eikä todennäköisesti edes aktiivisesti huomaa minua peliistä ellen mene sinne puskuriin roikkumaan. Sen sijaan jos niitä peilejä seuraisi jatkuvasti kuten opetettu (toivottavasti) autokoulussa niin tajuaisi että tuo auto ei ollut tuolla 10sek sitten -> haluaa varmaan jatkaa nopeammin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt kun 1-tiellä on päivällä 120 km/h rajoitus, niin tuo niska jäykkänä ajaminen vain korostuu. Vilkku päälle ja eteen, usein myös ilman vilkkua. Ilmeisesti kuitenkin ainakin pari kertaa nopeusero on ollut niin ilmeinen, että ovat puolivälissä vetäisseet takaisin oikealle. Pisteet siitä, mutta toki ennen ensimmäistäkin liikettä olisi voinut katsoa...
 
Ongelmana vaan on se, että monet vasenta kaistaa ajavat eivät katso peileihin eikä mielessäkään käy, että antaisivat tietä takaa nopeammin tulevalle.
Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.

Viimeksi eilen tuli tämmönen vastaan Tuusulantiellä. Ohitti pari autoa mun edestäkin, kunnes siirtyi oikealle kaistalle, tiputti vauhtia vähän ja minä vakkarilla tulin hetken päästä ohi.
 
Toinen ongelma on, kun sille takana puskurissa painostavalle antaa tilaa ja tämä ohittaa sut 1km/h nopeuserolla. Nostaa kynnystä antaa tilaa vähän ahtaammissa paikoissa, kun en noin 85km/h oikeaa nopeutta ajaessani koe olevani velvoitettu pussittamaan itseäni, jotta toinen saisi ajaa 86km/h.

Viimeksi eilen tuli tämmönen vastaan Tuusulantiellä. Ohitti pari autoa mun edestäkin, kunnes siirtyi oikealle kaistalle, tiputti vauhtia vähän ja minä vakkarilla tulin hetken päästä ohi.
Joo olet oikeassa eli vaatii pelisilmää siltä ohittajaltakin. Jos edestä väistetään hitaammalle oikealle kaistalle niin ohittaja voi hetkeksi painaa kaasun pohjaan. Tämän takia tuo pientenkin ylinopeuksien tolkuton moralisointi on typerää, sillä tietyissä tilanteissa vaaditaan nopeuden nostamista yli rajoituksen pieneksi hetkeksi jotta esim ohitus sujuu turvallisesti. Siitähän voisi seuraavaksi teettää tutkimuksen, mikä on ylinopeuden vaikutus onnettomuuksiin, jos ylinopeutta ajetaan vaikkapa alle 1% ajasta ainoastaan ohitustilanteissa ja voisiko ylinopeuden rangaistavuuden poistaa ohitustilanteissa esim alle +21km/h ylityksissä.
 
Yleensä jos tuollainen hermanni sattuu kohdalle, niin hetken odottelen ja sen jälkeen vedän tarvittaessa pikkukiihdyksellä takaisin eteen. Ei välttämättä opi, mutta ehkä joku... Reippaasti tilaa, reippaasti ohi - kaikki tyytyväisiä. Nykyään on ihan turha hermoheikkoilla tien päällä, jos ei ole kamerapätkä kyseessä. Sen verran harvassa ovat tutkamiehet. Ohittaessa toki kannattaa vilkaista ohitettavan kojelauta tutkan varalle. Sit ehkä ei kannata jatkaa ohistusta :D
 
Yleensä jos tuollainen hermanni sattuu kohdalle, niin hetken odottelen ja sen jälkeen vedän tarvittaessa pikkukiihdyksellä takaisin eteen. Ei välttämättä opi, mutta ehkä joku... Reippaasti tilaa, reippaasti ohi - kaikki tyytyväisiä. Nykyään on ihan turha hermoheikkoilla tien päällä, jos ei ole kamerapätkä kyseessä. Sen verran harvassa ovat tutkamiehet. Ohittaessa toki kannattaa vilkaista ohitettavan kojelauta tutkan varalle. Sit ehkä ei kannata jatkaa ohistusta :D

Tarkoitatko dashcamia (miksi?) vai et vaan tunnista (siviili)poliisiautoa?
 
Tarkoitatko dashcamia (miksi?) vai et vaan tunnista (siviili)poliisiautoa?
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?

e: Miten tutkasta puhuminen yleensäkään vääntyis dashcamiksi :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Pisin suora työmatkalla on perjaatteessa 40km/h aluetta, tiedä sitten miksei siihen saada laitettua taajamamerkkiä tai vastaavaa. (60km/h->40km/h) päättyy T-risteykseen eikä sen jälkeen ole nopeuslätkiä.

49km/h lasissa ajelin kotia kohti ja sieltä löytyi sankari ohittamaan vaikka edessä näkyi suojatien ylittäjä. ((Koffin suora) sen puoleen, en tiedä vieläkään mikä tuon suoran nopeusrajoutuksen pitäisi olevan.)
 
Siviiliautoa. Onko niissä takana muka joku hyvä keino tunnistaa pidemmän matkan päästä?

e: Miten tutkasta puhuminen yleensäkään vääntyis dashcamiksi :confused:

Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
 
Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoista :happy:
 
Kotipoliisin kojelautatutka, ettei päädy tubeen :D

Lisäpeili on käsittääkseni kaikissa, josta helpoin huomata. Tosin näitähän on muissakin autoissa, mutta ne monesti erottaa sivareista jostain muusta, eikä lisävarovaisuus tietysti haittaa lompakkoa vaikka epäilisi turhaan :)
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?

Itse jos dashcamin omistaisin niin sisältöä tulisi youtubeen varmaan viikoittain. Sehän vaan suurentaisi nautintoa jos vielä kyrpä sattuisi itsensä videolta tunnistamaan ja nostaisi metakan.
 
Kyllä se oli ennen helppoa kun opeteltiin vaan saabit tunnistamaan valoista :happy:
Tunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.
 


tollaset on kyl ärsyttäviä

Tuokin paku olisi melko varmasti päässyt sujuvasti liittymään jos kuski olisi vain pitänyt tallan pohjassa sen sijaan että olisi alkanut himmailemaan ja tekemään oletuksen, että varsinaisella ajokaistalla oleva "kohteliaasti" väistää aina. Ja katohan kun ei yllätä yhtään, että suoraan vasurille ja sitten löytyypi turbodieselistä kaasupoljin.
 
Tuokin paku olisi melko varmasti päässyt sujuvasti liittymään jos kuski olisi vain pitänyt tallan pohjassa sen sijaan että olisi alkanut himmailemaan ja tekemään oletuksen, että varsinaisella ajokaistalla oleva "kohteliaasti" väistää aina. Ja katohan kun ei yllätä yhtään, että suoraan vasurille ja sitten löytyypi turbodieselistä kaasupoljin.

Saattoi olla tyyppiesimerkki kännykkä korvalla ajelusta
 
Johan oli taas joku Teppo liikenteessä äsken.
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
 
Tunnuksettomissa "maijoissa" on katolla kaikenlaista kameraa ym. pikkuhärpäkettä joista ne yleensä tunnistaa. Nuo farmariskodat sun muut onkin sitten hankalampia, kun niissä ei ole juuri mitään ulospäin tunnistettavia merkkejä. Partion ja Rane Reikäpään yleensä erottaa ajotavasta.
Sivariskodissa on yleensä katolla sellanen lyhyt n. 10cm pitkä musta ylimääränen antenni josta tunnistaa hyvin ja aika paljon niissä näkee peltivanteita vieläkin. Sellaset apukuskin lisäsivupeilihommat kanssa yleensä löytyy
 
Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.
Virtalukon pohjan porsiminen kesken ajon on kanssa aika mielenkiitoinen kokemus. Yhtäkkiä autosta häviää syttyvirtaa lukuunottamatta kaikki sähköt ja sitten ne kohta tuleepi takaisin. Ja just sillon ne sähköt katoaa kun pitäs näyttää vilkkua vasemmalle kääntyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos osaa ohittaa niin eihän tästäkään pitäisi olla huolta?

Itse jos dashcamin omistaisin niin sisältöä tulisi youtubeen varmaan viikoittain. Sehän vaan suurentaisi nautintoa jos vielä kyrpä sattuisi itsensä videolta tunnistamaan ja nostaisi metakan.

Ei tietysti. Itsekin omistin dashcamin, kunnes tuli ähky siihen materiaaliin...

Mulle on joskus käynyt tuolla tavalla. Valorele hajosi siten, että vain parkit ja pitkät toimivat. Kesken ajon, tottakai.

Oli muuten aika karu kokemus kun pimeällä maantiellä joutui ekan kerran pudottamaan lyhyille vastaantulijan takia ja menikin suoraan parkeille.

Sama täällä. Ajelin loppumatkan pitkillä, näpräten vain jatkuvasti korkeudensäädön valorullaa sen mukaan tuliko autoja vastaan, oli hieman työläämpi reissu :D
 

Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa:facepalm:
Aikamoinen saavutus jo. Olisi melkein ollut poliisille soiton arvoinen suoritus, että käyvät tarkastamassa kuskin nupin.
 
Jotain teknistä vikaa veikkaisin? Meni kuitenkin sivuun, joka on jo taputusten arvoista. Ei nimittäin ole itsellä yksikään vastaava mennyt sivuun, vaan siinä jäädään normaalilla sunnuntaikiihdytyksellä matelemaan.
 

Nyt oli kyllä sellainen tilanne, että oli pakko ottaa video talteen. Kaksi läheltä piti-tilannetta alle 10 sekunnissa:facepalm:

Olisikohan auton tekniikka temppuillut? Tuntuu uskomattomalta, että joku kädettäisi risteyksessä tuolla tavalla ilman mitään ulkoista syytä. Hätävilkkuja ei kukaan ehdi laittamaan päälle samalla sekunnilla kun ongelma ilmenee.

Tai sitten se oli joku taivaan portteja muutenkin kolkutteleva papparainen.
 
Pikseleistä kattelin, että sehän näyttää olevan pitkän aikaa ihan paikallaan tuossa keskellä vastaan tulevien kaistaa. Oisko onnistunut kädettämään auton sammuksiin tai sammunut jonkin vian takia tai jotain vastaavaa?

Edit: Tai no jaa, enemmän näyttää että se jää vaan siihen venailemaan kuvaajan autoa, mutta sitten tajuaa, että vasemmalta tuleekin auto ensin päin ja hätäratkaisuna koukkaa pientareelle :facepalm:
 
Vilkku vielä VÄÄRÄÄN suuntaan silloin kun on tuossa pientareella.
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa. :D

Edelleen olen vähän siinä uskossa, että autossa oli jotain häikkää. Se valuu niin mahdottoman hitaasti sieltä risteyksestä.
 
Autohan oli kääntymässä vasemmalle, joten se myös vilkuttaa vasemmalle. Siihen pientareella ajaessa oli hätä päällä, että on päästävä alta pois, niin ei varmaan ollut kuskilla ensimmäisenä mielessä, että pitääpä vaihtaa vilkun suuntaa. :D

Edelleen olen vähän siinä uskossa, että autossa oli jotain häikkää. Se valuu niin mahdottoman hitaasti sieltä risteyksestä.

Joo mutta jos jää reunaan päästämään autoja vasemmalta ohi, ei vilkkua voi jättää vasemmalle vilkuttamaan... Sehän on merkki siitä että pitäisi ohittaa oikealta puolelta, tai olla ohittamatta.
 
Joo mutta jos jää reunaan päästämään autoja vasemmalta ohi, ei vilkkua voi jättää vasemmalle vilkuttamaan... Sehän on merkki siitä että pitäisi ohittaa oikealta puolelta, tai olla ohittamatta.
No ei voi ei, mutta jos on sydän kurkussa kun ylipäätään juuri onnistui väistämään kohti tulleen auton, niin ei varmaan ole päällimmäisenä mielessä, että osoittaako joku helkutin vilkku oikeaan suuntaan.
 
Itse kiinnitin huomiota siihen että kuvaajan nopeus ei hidastu (videon gps) vaan päinvastoin hieman nousee vaikka edessä on ilmiselvästi este tai muuten poikkeava tilanne.
Jarrutus tapahtuu vasta kun ollaan risteysalueella ja törmäys näyttää melkein väistämättömältä.
Itse herkästi kyllä pudotan nopeutta jos huomaan että jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu edessäpäin.
Mitä on tapahtunut tuonne ristysalueelle (väärin) pysähtyneelle autolle niin jokuhan spekuloikin että mahdollinen tekninen vika yms. voisi olla kyseessä.
Kuumottava tilanne kyllä, jos tie olisi ollut jäässä, vastaantulevaa liikennettä enemmän ja pysähtynyt kuljettaja ei olisi saanut siirrettyä autoaan sivuun niin lopputulema olisi voinut olla eri.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut valitettavasti harrastaa tuollaista välinpitämättömyyttä ihan tarkoituksella.

Tuollaisseen riittää, että on soinut puhelin ja siihen vastaamisen aikana on hetkeksi pysähdytty "turvalliseen" kohtaan kaistojen väliin. Siitä voikin sitten siirtyä pientareelle puhumaan. Auton merkki sopii tiettyyn liikennerooliin.

Nämä samat kaverit maantielle oikealle kääntyessään eivät monesti edes hiljennä sulan aikana. Jos risteyksessä onkin auto, tai sieltä tullaan kylkeen, tehdään jarrutus ja väistö bussipysäkille vasta silloin. Maalla, jossa tullaan täysin katveesta tielle, ja jossa liittyjälle on se tuttu bussipysäkki hätävarana, tämä on aika todella ärsyttävä tapa. Se satasen vauhdissa eteen tunkeva säikäyttää aina, vaikka olisi kuinka nopea väistäjä.
 
Itse kiinnitin huomiota siihen että kuvaajan nopeus ei hidastu (videon gps) vaan päinvastoin hieman nousee vaikka edessä on ilmiselvästi este tai muuten poikkeava tilanne.
Jarrutus tapahtuu vasta kun ollaan risteysalueella ja törmäys näyttää melkein väistämättömältä.
Itse herkästi kyllä pudotan nopeutta välittömästi jos huomaan että jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu edessäpäin.
Mitä on tapahtunut tuonne ristysalueelle (väärin) pysähtyneelle autolle niin jokuhan spekuloikin että mahdollinen tekninen vika yms. voisi olla kyseessä.
Kuumottava tilanne kyllä, jos tie olisi ollut jäässä, vastaantulevaa liikennettä enemmän ja pysähtynyt kuljettaja ei olisi saanut siirrettyä autoaan sivuun niin lopputulema olisi voinut olla eri.
En halua syyllistää videon kuvaajaa, mutta minustakin siinä olisi ollut syytä hidastaa enemmänkin, kun audin meno näytti sen verran arvaamattomalta. Mietin, että "yrittääköhän se vielä koukata takaisin", ennen kuin kuvaaja oli pysähtyneen auton kohdalla.
 
Jep kyllä aina on ihan fiksua vähän olla jarrulla ja hidastaa kun edessä on jotain noin epämääräistä. Ei nyt jarruja tarvitse pohjaan polkaista, mutta esim. sen verran näpäyttää jarruja että takana tuleva huomaa myös, että nyt edessä on mahdollisesti jotain ja ei tule kontista läpi jos tuossa tulee osuma.
 
Kyllä taas sai nauttia kanssa-autoilijoista kehä II:lla 1-tieltä Matinkylän suuntaan. Valkoinen Fiesta jurruttaa vasuria ja sen perässä vauvan ripulipaskan värinen 5-sarjan bemari. Vauhti ei ilmeisesti kelpaa bemarille, kun heittää oikealle kaistalle, mutta ajatus jää vähän kesken ja vauhti on tasan sama kuin Fiestalla. Sit nämä kaksi hermannia jurruttaa rintarinnan tukkien koko väylän kunnes bemarikuski saa päänsä pois perseestä 300 m ennen Matinkylä-Länsiväylä erkaantumaa ja törkeällä ylinopeudella kiihdyttää siihen Fiestan eteen. Vilkkua taisi käyttää, ihme kyllä. Eikö nämä ihmiset ymmärrä tekevänsä liikkuvaa tulppaa vai missä se ilmiselvä vajaus havainnointikyvyssä piilee? Olivat vielä menossa ihan samaan suuntaankin eli bemaristi teki täysin turhan väylän blokkauksen. :facepalm:
 
Eniten v*tuttaa kaikki mutta silti verenpaineen saa nousemaan se iänikuinen vilkun käyttämättömyys. Ei se rele tai polttimo hajoa siitä että näytät muille tienkäyttäjille mihin suuntaan olet aikeissa mennä, varsinkin liikenneympyröissä. Vaimokin alkanut kiinnittämään huomiota siihen miten moni ei vaan osaa taikka jaksa käyttää suuntamerkkiä. Prätkiinkin olen aina hommannut minivilkut mutta silti riittävän kirkkaat jotta ne varmasti eivät jää huomaamatta muilta koska se ei paljoa lohduta alle jäädessä että "oli mulla vilkku päällä". Hidatelijoista pääsee useimmiten ohi, jos joku haluaa kaahata kaahatkoon (tähän tulee toisinaan itsekin syyllistyttyä). Se vilkku vain yleensä sujuvoittaa kaikkien ajamista oli kiire tai ei.
 
Tänään joku parikymppinen nainen uudella pikkumersulla meinasi ensin tulla kylkeen kun sometti ajaessaan niin ankarasti, ajettiin rinnakkain viereisillä kaistoilla. Puolen kilsan päässä ajoi punaisia päin risteyksen yli ja ajoi melkein jalankulkijan päälle :facepalm: Juu, sometti edelleen. Kortti pois tommosilta.
 
Tänään olin tulossa parkkikselta kun joku pappa päätti oikaista jonon ohi (siinä oli jonoa parkkiksella oikealle menijöistä) vastaantulijoiden puolelta vasemmalle eli sain seisoa jarrulla ettei tullu alle. Heilutteli mulle kovasti käsiään, jos ei ois ollu itelläkin jonoa perässä niin ois voinu käydä kyselemässä miten meni noin niinkuin omasta mielestä.
 
Monesti on tehnyt mieli esim. motarilla moista ohittaessa painaa tööttiä, ihan vain nähdäkseni tapahtuuko mitään. En ole tätä tehnyt koska pelkään, että kolauttavat kylkeen säikähdyksissään.
Kokeiltu on monesti, eivät raukat tajua mitään kun pää ei käänny taikka vilkaisevat vaan vihaisesti päälle, että mitä tuo siinä mesoaa. Muutamalle pahalle kännykänräpläystapaukselle olen töötännyt ja valotellut näitä jotka ajaa tuiskussa tai yöllä perä pimeänä -> ei minkäänlaista reaktiota.
 
Kännykän räpläys on kyllä perhanan vaarallista ja siihen pitäisi poliisienkin puuttua tehokkaammin. Ennen handsfreen käyttöä vähän jaksettiin kyylätä jne, mutta eihän nyt puhelin korvalla ole edes kovin paha häiriö (koska todnäk silmät pysyy tiessä) verrattuna jonkun whatsapp-viestin kirjoittamiseen kosketusnäytöltä.
 
Olisikohan auton tekniikka temppuillut? Tuntuu uskomattomalta, että joku kädettäisi risteyksessä tuolla tavalla ilman mitään ulkoista syytä. Hätävilkkuja ei kukaan ehdi laittamaan päälle samalla sekunnilla kun ongelma ilmenee.

Tai sitten se oli joku taivaan portteja muutenkin kolkutteleva papparainen.
Kitkarenkailla suditteleva idiootti....? :vihellys:
 
Etenkin kimppakyydillä töihin kulkiessa on aikaa kyydissä istuessa tarkkailla muita kuskeja. Tuntuisi kyllä räjähtäneen käsiin tuo kännykän räpeltäminen ratin takana, ihan älyttömän monella kuskilla se on kädessä. Yleensä nuo erottaa jo kaukaa, kun auto seilaa jatkuvasti kaistalla tai vähän sen ulkopuolellakin.

Mikä siellä kännykässä niin helvetin tärkeää on, kertokaa nyt kun ihan varmasti tämänkin lukee joku jolla on luuri käsissä ajaessaan?
 
Etenkin kimppakyydillä töihin kulkiessa on aikaa kyydissä istuessa tarkkailla muita kuskeja. Tuntuisi kyllä räjähtäneen käsiin tuo kännykän räpeltäminen ratin takana, ihan älyttömän monella kuskilla se on kädessä. Yleensä nuo erottaa jo kaukaa, kun auto seilaa jatkuvasti kaistalla tai vähän sen ulkopuolellakin.

Mikä siellä kännykässä niin helvetin tärkeää on, kertokaa nyt kun ihan varmasti tämänkin lukee joku jolla on luuri käsissä ajaessaan?
Se on se saakelin some. On vaan pakko tietää millaiset alkkarit naapurin Pena on laittanut tänään jalkaan ja se tieto on saatava heti. Ja jos menee 5 min katsomatta luuriin, niin johan siinä ahdistuu, kun ei tiedä onko Pena sittenkin pyörtänyt päätöksensä ja laittanut eri väriset byysat. Ja foorumeitakin pitää muistaa päivittää välissä, että tietää mistä asiasta kuuluu väitellä. Niin, ja duckface-kuvat, ei ole maailma mallillaan, jos ei sellaisia spammaa jatkuvalla syötöllä ja tykkäile toisten luonnottomista poseerauksista.
 
Rouvan kanssa kauppaan ajaessa laskettiin kerran, suunnilleen joka neljännellä puhelin korvalla tai katse sylissä. Somen perkele. Ja naisilla jostain syystä tuntuu olevan enemmän puhelu käynnissä ajaessa ilman handsfreetä.

Itselläni ei ole juuri nyt kuuloketta, mutta puhelimelle on teline konsolissa, ja puhelimen kaiuttimella puhuminen onnistuu siitäkin.
 
Etenkin kimppakyydillä töihin kulkiessa on aikaa kyydissä istuessa tarkkailla muita kuskeja. Tuntuisi kyllä räjähtäneen käsiin tuo kännykän räpeltäminen ratin takana, ihan älyttömän monella kuskilla se on kädessä. Yleensä nuo erottaa jo kaukaa, kun auto seilaa jatkuvasti kaistalla tai vähän sen ulkopuolellakin.

Mikä siellä kännykässä niin helvetin tärkeää on, kertokaa nyt kun ihan varmasti tämänkin lukee joku jolla on luuri käsissä ajaessaan?
Sitä en erottanut kaukaa kun ajoin teslan ohi jossa oli limupullo tungettu ratin kehän ja puolan väliin, jotta sai ohitettua kuskin kosketusvaatimuksen auromaattiohjaukseen ja kuski makoili makuuasennossa räpläten luuria...
 
Erään tutkimuksen mukaan se puhelin korvalla puhuminen ei itseasiassa ole yhtään sen vaarallisempaa, kuin handsfreen avulla puhuminen. Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel Viestien kirjoittaminen tai lukeminen on sitten tietenkin ihan eri asia.

Voisin mutuilla, että vaikka tuolla sanotaankin vierustoverin kanssa juttelun olevan turvallisempaa siksi, että tämä voi rytmittää keskustelua liikennetilanteen perusteella, niin en jotenkin tuota perustelua usko. Tai varmasti jos se oikeasti seuraa liikennettä ja on hiljaa risteysten kohdalla, mutta moni ei varmasti näin tee ja varsinkin kaupunkiympäristössä se aiheuttaa suuremman vaaran, kun välillä kuitenkin pää kääntyy sinne päin keskustelun aikana.

Ja mutulla jatkaakseni voisin myös heittää, että kesähelteellä sulavan jäätelötötterön syöminen ajaessa on vieläkin vaarallisempaa. Saman verran käsiä vapaana, mutta kännykästä ei putoa sulavia osia auton penkille ja sen voi tarvittaessa laskea pois kädestä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 620
Viestejä
4 674 758
Jäsenet
76 651
Uusin jäsen
tepewoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom