Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vanhasta muistista ajaminen. Tällä kylällä on tullut muutoksia useimpiin ruutukaavan risteyksiin, lähinnä kärkikolmiota paikkoihin, joissa niitä ei ole ennen ollut. Porukka ajelee ihan laput silmillä, ei mitään käsitystä mitä tapahtuu tai kuka väistää. Vedetään vaan silleen "ei tästä eilenkään kukaa tullu" mielentilassa.
 
Motoristi videon alussa kaartelee ihmeellisesti ja tööttäilykin on vähän pitkäkestoista. Poliisi puhuu puhelimeen, virhe siitä, mutta pieni muistutus moottoripyöräilijällekkin.
Täysin epäolennaista tuon tapauksen osalta ja muutenkin. Sitä paitsi se "ihmeellinen kaartelu" tapahtuu omalla kaistalla ja kuski sanoo väistelevänsä kuoppia/lohkeamia tiessä, joka pitänee ainakin osittain paikkaansa, mutta liikkeet ovat toki hieman liioiteltuja kameran kuvassa, kun kamera on niin korkealla.

Olennaista tuossa on poliisin sairaalloinen suhtautuminen ja kostomentaliteetti siihen, kun hänelle töötätään risteyksessä, jonka liikenteen hän estää (puhuen samalla puhelimeen). Luonnollisesti ulkopuolinen näkee tilanteen niin, että siinä taas joku törppö höpöttää puhelimessa, eikä tajua menä kun tie on vapaa ja muut takana jonottavat. Tuskin kukaan merkitylle poliisiautolle tööttäilisi, mutta kun kyse oli merkitsemättömästä siviiliautosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä oli taas bemarijonnelta päivän suoritus hyvinkään ja riihimäen välillä kun moottoritietä kelailin.

Ajoin normaalilla turvavälillä edellä ajavan golffin perässä, golf oli ohitettavan pakun nokan tienoolla ja itse sitten varmaan 10-20m pakun perästä. Tämä sankari roikkui ensin parin metrin päässä perseestä (ohituskaistalla), tämän jälkeen vaihtoi oikealle ja alkoi työntämään sieltä rinnalle ja ohi, aikeena siis tunkea väkisin siihen minun ja golffin väliin ohituskaistalle. Tässä kohtaan latasin sitten kaasua ja vedin raon kiinni pakun perän kohdalle. Näytin vielä kiitokseksi keskariakin apparin ikkunan läpi.

Tämän episodin aikana golf oli ohituksensa tehnyt ja siirryin itsekin pois tieltä. Kiitin vielä hienosta seurasta näyttämällä keskaria myös kuskin ikkunasta. Ohi päästyään bemmi katosi taivaanrantaan n. 200kmh tuntivauhdilla. Jos olisi video ja kilvet tiedossa niin jannun kortti olisi jo kuivumassa...

Eikö täällä vittu saa enään turvaväliäkään pitää, ilman että oikealta kiilataan siihen väliin? Pitää vissiin ajaa aina perseessä kiinni kuten puoli kansaa tykkää tehdä.

Ja golffin sekä minun vauhti 115km/h ja ohitus edistyi molemmilta ihan ripeästi.
 
Kyllä oli taas bemarijonnelta päivän suoritus hyvinkään ja riihimäen välillä kun moottoritietä kelailin.

Ajoin normaalilla turvavälillä edellä ajavan golffin perässä, golf oli ohitettavan pakun nokan tienoolla ja itse sitten varmaan 10-20m pakun perästä. Tämä sankari roikkui ensin parin metrin päässä perseestä (ohituskaistalla), tämän jälkeen vaihtoi oikealle ja alkoi työntämään sieltä rinnalle ja ohi, aikeena siis tunkea väkisin siihen minun ja golffin väliin ohituskaistalle. Tässä kohtaan latasin sitten kaasua ja vedin raon kiinni pakun perän kohdalle. Näytin vielä kiitokseksi keskariakin apparin ikkunan läpi.

Tämän episodin aikana golf oli ohituksensa tehnyt ja siirryin itsekin pois tieltä. Kiitin vielä hienosta seurasta näyttämällä keskaria myös kuskin ikkunasta. Ohi päästyään bemmi katosi taivaanrantaan n. 200kmh tuntivauhdilla. Jos olisi video ja kilvet tiedossa niin jannun kortti olisi jo kuivumassa...

Eikö täällä vittu saa enään turvaväliäkään pitää, ilman että oikealta kiilataan siihen väliin? Pitää vissiin ajaa aina perseessä kiinni kuten puoli kansaa tykkää tehdä.

Ja golffin sekä minun vauhti 115km/h ja ohitus edistyi molemmilta ihan ripeästi.

Turvavälisi 115km/h nopeudessa 10-20m + pakun pituus, jonka vielä ajoit kiinni? Olisit saanut samat seuraamukset kuin bemarijonne jos olisit tuon kuvitteellisen videon poliisille vienyt.
 
Turvavälisi 115km/h nopeudessa 10-20m + pakun pituus, jonka vielä ajoit kiinni? Olisit saanut samat seuraamukset kuin bemarijonne jos olisit tuon kuvitteellisen videon poliisille vienyt.
Tarkotin siis 100-200m, jäänyt näemmä nollat kun kännyllä räpeltää väsyneenä. 10-20m väli pakun nokan ja mun nokan välillä ei taitaisi olla huolta tuleeko joku oikealta ohi vai ei.:cigar2:

Reilun valotolpan välin verran usein pidän, mitä se sitten metreissä onkaan. Semmonen väli mihin moni ilmeisesti kuvittelee tulevansa.

Ja ei muuten kortti lähtisi tuosta 10-20m välistä yhtään mihinkään, rehellisesti sanoen 90% porukasta ajaa tuolla välillä (ainakin hetkellisesti)enkä ole vielä nähnyt maijankaan näkevän asiassa ongelmaa...

Ainoa tilanne kun mulla tippuu väli on jos tulen vakkarilla taempaa ja toinen vaihtaa siihen eteen hitaammin ajamaan, en ala jarrulla seisomaan kun sen välin saa sopivaksi kaasuakin himmaamalla.
 
Pollareita ei oikeasti kiinnosta turvavälit pätkänkään vertaa, kun sitä ei voi aukottomasti mitata vs. tutka, alkometri, ajopiirturi ja vaaka, vaan hankala "asiakas" pääsee käräjillä vänkäämään vastaan. Sitten jos vähintään pelti kolisee, aletaan vasta miettimään jotain.
 
Tarkotin siis 100-200m, jäänyt näemmä nollat kun kännyllä räpeltää väsyneenä. 10-20m väli pakun nokan ja mun nokan välillä ei taitaisi olla huolta tuleeko joku oikealta ohi vai ei.:cigar2:

Reilun valotolpan välin verran usein pidän, mitä se sitten metreissä onkaan. Semmonen väli mihin moni ilmeisesti kuvittelee tulevansa.

Ja ei muuten kortti lähtisi tuosta 10-20m välistä yhtään mihinkään, rehellisesti sanoen 90% porukasta ajaa tuolla välillä (ainakin hetkellisesti)enkä ole vielä nähnyt maijankaan näkevän asiassa ongelmaa...

Ainoa tilanne kun mulla tippuu väli on jos tulen vakkarilla taempaa ja toinen vaihtaa siihen eteen hitaammin ajamaan, en ala jarrulla seisomaan kun sen välin saa sopivaksi kaasuakin himmaamalla.
Oisit antanut bemmille nopeasti tietä jos tuli kovaa takaa? Olihan sulla pakuun vielä 100-200m matkaa?
 
Oisit antanut bemmille nopeasti tietä jos tuli kovaa takaa? Olihan sulla pakuun vielä 100-200m matkaa?
Eihän se ollut edes näkyvissä edes takana kun siirryin ohituskaistalle. Eli aika reipasta tahtia vissiin painanut ennestäänkin.

Ja mitä just puhuttiin siitä turvavälistä? Itse ainakin vaihdan sen 100m välin päästä ohituskaistalle enkä 3m ennen edellä ajavaa kaveria.

Vähän arvelinkin että tästäkin asiasta saadaan täällä taas vääntö aikaan...
 
Eihän se ollut edes näkyvissä edes takana kun siirryin ohituskaistalle. Eli aika reipasta tahtia vissiin painanut ennestäänkin.

Ja mitä just puhuttiin siitä turvavälistä? Itse ainakin vaihdan sen 100m välin päästä ohituskaistalle enkä 3m ennen edellä ajavaa kaveria.

Vähän arvelinkin että tästäkin asiasta saadaan täällä taas vääntö aikaan...
Älä nyt, kyllä sinun pitäisi nöyrtyä ja kunnioittaa ylinopeutta/perseessä ajavia ja antaa tietä kumartaen ja anteeksi pyytäen.
 
No jos se bemmi ois mahtunut oikeeltakin ohi niin oisit antanut mennä? Se että ajaa oikeeta kaistaa nopeammin kuin vasenta ja ajaa vasemmalla ajavan ohi ei sinänsä ole kiellettyä eli periaatteessa saattoi ihan luvallinenkin liike olla.
 
Vanhasta muistista ajaminen. Tällä kylällä on tullut muutoksia useimpiin ruutukaavan risteyksiin, lähinnä kärkikolmiota paikkoihin, joissa niitä ei ole ennen ollut. Porukka ajelee ihan laput silmillä, ei mitään käsitystä mitä tapahtuu tai kuka väistää. Vedetään vaan silleen "ei tästä eilenkään kukaa tullu" mielentilassa.

Sama sitten kun jossain kolmio vaihtaakin paikkaa. Kuten täällä kouvolassa kun tullaan marjoniementietä ja käännytään savonkadulle, niin siinä viimekesänä kolmio siirtyi marjoniementieltä savonkadulle. Useita kertoja siinä on ollut mahdollisuus ottaa toisen piikkiin uusia peltiosia autoon.
 
Eihän se ollut edes näkyvissä edes takana kun siirryin ohituskaistalle. Eli aika reipasta tahtia vissiin painanut ennestäänkin.

Ja mitä just puhuttiin siitä turvavälistä? Itse ainakin vaihdan sen 100m välin päästä ohituskaistalle enkä 3m ennen edellä ajavaa kaveria.

Vähän arvelinkin että tästäkin asiasta saadaan täällä taas vääntö aikaan...
Kauan sä siellä vasurilla asuit? Taisit vähän torkahtaa, jos takaa tullut ei muka ollut näkyvissä. 100 km/h nopeuserollakin sulla on varmasti 10-15 sekunttia havaita se auto ennen kuin on kontissas. Ja vahvasti epäilen tuota nopeuseroa paljon pienemmäksi. Hyvin kuitenkin pystyit sitten eteenpäin näkemään, että meni 200 lasissa, ei se bemu kuitenkaan salamana kiihdy. Eli näkyvyyttä oli rutkasti kuten motarilla saattaa arvata olevan. Bemu ei olisi saanut lähteä oikealta ohi, mutta muuten haiskahtaa vahvasti sun kuskin meikkipeilistä löytyvältä vialta.
 
Oisit antanut bemmille nopeasti tietä jos tuli kovaa takaa? Olihan sulla pakuun vielä 100-200m matkaa?
Jotta pääsee hiilostaan taas edelläolevaa kun jonossa ohitetaan?

Ei se että kaahaa aivot-off asennossa tosiaan anna mitään etuajo-oikeutta kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Tuossahan siis jono oli ohittamassa hitaampaa, mutta tämä bemarisankari päätti, että hänellä on suurempi oikeus ohittaa kuin muilla. Plus että mistä hitosta sitä edes tietää vaikka se edellä menevä haluaisi ajaa vielä kovempaa kuin sinä? Siitä, että tosimies ei pidä turvaväliä? Tuo Golf:han tuossa tilanteessa vauhdin määräsi. En nyt todellakaan ala pussittamaan itseäni sen takia, että saan antaa tilaa takanatuleville, jotka eivät välttämättä edes halua ajaa yhtä nopeasti kuin minä (sen jälkeen kun olen itse päässyt takaisin matkavauhtiin hitaampien takia).

Itselle tuli viime viikolla ihan samanlainen tilanne ja vielä saman merkkisen auton kanssa: Itsellä motarilla mukautuva vakkari päällä vasemmalla kaistalla, edessä oleva hitaampi sai vakkarin tiputtamaan omaa vauhtiani, mutta kuitenkin jono eteni selkeästi oikealla kaistalla ollutta rekkaa nopeammin ja ohitti sitä. Ilmeiesti turvaväleistä suivaantuneena sitten takanani ollut sankari ohitti minut oikealta, vaihtoi rekan ja minun välistä pienestä raosta taas eteeni, siirtyi hiillostamaan edellä ajavaa kunnes oli bemarin mittainen rako rekan ja edellä ajavan välissä puikahti taas tästä oikealta ohi edellä olevasta.
Tämä pujottelusankari ei toisin kadonnut horisonttiin, vaan katosi seuraavasta rampista ulos ohitettuaan matkalla vielä yhden, taas vuoron perää periaatteella vasemmalta. Koko toilailuilla ja lukuisilla vaarantilanteiden aiheuttamisella (jos edellä menevä ei olisi seurannut peilejään olisi ihan hyvin voinut vaihtaa kaistaa kylkeen) säästi toilailullaan ainakin 5s ajoaikaa.

No jos se bemmi ois mahtunut oikeeltakin ohi niin oisit antanut mennä? Se että ajaa oikeeta kaistaa nopeammin kuin vasenta ja ajaa vasemmalla ajavan ohi ei sinänsä ole kiellettyä eli periaatteessa saattoi ihan luvallinenkin liike olla.
Ei ollut luvallinen liike ei periaatteessa eikä käytännössä, oikealta saa ajaa ohi vain jos oikeanpuolimmainen jono liikkuu vasempaa nopeammin , näin ei selkeästi tässä tapauksessa ollut. Silloinkaan ei ole luvallista pujotella autoja jatkuvasti kaistaa vaihtaen jos toinen kaista hetkellisesti vetää paremmin. Ymmärrän sen oikealta ohi menemisen jos joku on nukahtanut siihen vasemmalle kaistalle tyhjällä motarilla, eikä hetken odottelun/valojen vilkuttelun jälkeen herää, mutta mitään perustetta tuollaiselle puikkelehtimiselle ei ole, pl. idiotismi.
 
Kyllä oli taas bemarijonnelta päivän suoritus hyvinkään ja riihimäen välillä kun moottoritietä kelailin.

Ajoin normaalilla turvavälillä edellä ajavan golffin perässä, golf oli ohitettavan pakun nokan tienoolla ja itse sitten varmaan 10-20m pakun perästä. Tämä sankari roikkui ensin parin metrin päässä perseestä (ohituskaistalla), tämän jälkeen vaihtoi oikealle ja alkoi työntämään sieltä rinnalle ja ohi, aikeena siis tunkea väkisin siihen minun ja golffin väliin ohituskaistalle. Tässä kohtaan latasin sitten kaasua ja vedin raon kiinni pakun perän kohdalle. Näytin vielä kiitokseksi keskariakin apparin ikkunan läpi.

Tämän episodin aikana golf oli ohituksensa tehnyt ja siirryin itsekin pois tieltä. Kiitin vielä hienosta seurasta näyttämällä keskaria myös kuskin ikkunasta. Ohi päästyään bemmi katosi taivaanrantaan n. 200kmh tuntivauhdilla. Jos olisi video ja kilvet tiedossa niin jannun kortti olisi jo kuivumassa...

Eikö täällä vittu saa enään turvaväliäkään pitää, ilman että oikealta kiilataan siihen väliin? Pitää vissiin ajaa aina perseessä kiinni kuten puoli kansaa tykkää tehdä.

Ja golffin sekä minun vauhti 115km/h ja ohitus edistyi molemmilta ihan ripeästi.
Mutta miksi? Miksi tehdä muiden ajamisesta sun ongelma?
 
Vanhasta muistista ajaminen. Tällä kylällä on tullut muutoksia useimpiin ruutukaavan risteyksiin, lähinnä kärkikolmiota paikkoihin, joissa niitä ei ole ennen ollut. Porukka ajelee ihan laput silmillä, ei mitään käsitystä mitä tapahtuu tai kuka väistää. Vedetään vaan silleen "ei tästä eilenkään kukaa tullu" mielentilassa.

Turussa vaihtoivat pari ydinkeskustan katua 2-suuntaisiksi kun ennen olivat 1-suuntaisia. Ainakin 3 kertaa todistanut tilannetta kun ajellaan ihan muina miehinä vastaantulevien kaistalla.
 
Nyt oli spandexilla tuuria matkassa. Moni ois laittanu ton vähintää sairaalaan. Joissakin maissa tohon ois saanut laillisesti käyttää kuolettavaa voimaa.

Mulleki on kerran joku Spede pysäyttäny auton keskelle kehä 1 ja tullu ikkunaan länkyttämään. Rauhan miehenä tyydyin toki pelkkään verbaaliseen alistamiseen :)
 
Jotta pääsee hiilostaan taas edelläolevaa kun jonossa ohitetaan?

Ei se että kaahaa aivot-off asennossa tosiaan anna mitään etuajo-oikeutta kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Tuossahan siis jono oli ohittamassa hitaampaa, mutta tämä bemarisankari päätti, että hänellä on suurempi oikeus ohittaa kuin muilla. Plus että mistä hitosta sitä edes tietää vaikka se edellä menevä haluaisi ajaa vielä kovempaa kuin sinä? Siitä, että tosimies ei pidä turvaväliä? Tuo Golf:han tuossa tilanteessa vauhdin määräsi. En nyt todellakaan ala pussittamaan itseäni sen takia, että saan antaa tilaa takanatuleville, jotka eivät välttämättä edes halua ajaa yhtä nopeasti kuin minä (sen jälkeen kun olen itse päässyt takaisin matkavauhtiin hitaampien takia).

Itselle tuli viime viikolla ihan samanlainen tilanne ja vielä saman merkkisen auton kanssa: Itsellä motarilla mukautuva vakkari päällä vasemmalla kaistalla, edessä oleva hitaampi sai vakkarin tiputtamaan omaa vauhtiani, mutta kuitenkin jono eteni selkeästi oikealla kaistalla ollutta rekkaa nopeammin ja ohitti sitä. Ilmeiesti turvaväleistä suivaantuneena sitten takanani ollut sankari ohitti minut oikealta, vaihtoi rekan ja minun välistä pienestä raosta taas eteeni, siirtyi hiillostamaan edellä ajavaa kunnes oli bemarin mittainen rako rekan ja edellä ajavan välissä puikahti taas tästä oikealta ohi edellä olevasta.
Tämä pujottelusankari ei toisin kadonnut horisonttiin, vaan katosi seuraavasta rampista ulos ohitettuaan matkalla vielä yhden, taas vuoron perää periaatteella vasemmalta. Koko toilailuilla ja lukuisilla vaarantilanteiden aiheuttamisella (jos edellä menevä ei olisi seurannut peilejään olisi ihan hyvin voinut vaihtaa kaistaa kylkeen) säästi toilailullaan ainakin 5s ajoaikaa.


Ei ollut luvallinen liike ei periaatteessa eikä käytännössä, oikealta saa ajaa ohi vain jos oikeanpuolimmainen jono liikkuu vasempaa nopeammin , näin ei selkeästi tässä tapauksessa ollut. Silloinkaan ei ole luvallista pujotella autoja jatkuvasti kaistaa vaihtaen jos toinen kaista hetkellisesti vetää paremmin. Ymmärrän sen oikealta ohi menemisen jos joku on nukahtanut siihen vasemmalle kaistalle tyhjällä motarilla, eikä hetken odottelun/valojen vilkuttelun jälkeen herää, mutta mitään perustetta tuollaiselle puikkelehtimiselle ei ole, pl. idiotismi.
Ei se sun takaa tulija tiedäkään haluatko mennä kovempaa, kuin jonossa menet, mutta näet kyllä haluaako sun takaa tuleva mennä kovempaa kuin sä nykytilanteessa ajat. Eihän siitä tuu mitään että missään tilanteessa ohituskaistallaolevat eivät tee tilaa takaa nopeammin tuleville vain sillä perusteella että itsekin joutuu roikkumaan siinä jonossa. Mä viestitän usein motarilla ohituskaistalla edelläolijalle valoja vilkuttelemalla. Sit se antaa tilaa ja väläyttelen seuraavalle kunnes pääsen suman ohi.

On meinaan aika tavallista, että vähänkään enemmän liikennöitynä päivänä oikeella kaistalla on jatkuvasti rekkoja ja vasemmalla kaistalla ajaa sellanen jonotulppa koska keulalla ajaa joku keijo joka ohittaa rekkoja hitaammin kuin mitä takaatulijat haluavat.
 
Ei se sun takaa tulija tiedäkään haluatko mennä kovempaa, kuin jonossa menet, mutta näet kyllä haluaako sun takaa tuleva mennä kovempaa kuin sä nykytilanteessa ajat. Eihän siitä tuu mitään että missään tilanteessa ohituskaistallaolevat eivät tee tilaa takaa nopeammin tuleville vain sillä perusteella että itsekin joutuu roikkumaan siinä jonossa.
Siis miten niin ei tule mitään, sehän toimii oikein hyvin, että jokainen menee vuorollaan ohi. Päinvastoin se ei toimi, että aina annetaan takaa tulevalle tilaa, siinähän pitäisi vuorotellen aina päästää toinen toisensa eteen, kun kumpikin haluaa ajaa nopeammin kuin jono. Paitsi että näin ei käy, koska tuskin omia sääntöjäsi toisin päin noudatat.

Mä viestitän usein motarilla ohituskaistalla edelläolijalle valoja vilkuttelemalla. Sit se antaa tilaa ja väläyttelen seuraavalle kunnes pääsen suman ohi.
Eli sinulle pitää antaa tilaa, koska et osaa pitää turvaväliä ja omaat huonot hermot? Just joo.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että liikennekäyttäytymisesi on aika typerää. Todella lapsellista väläytellä valoja ja hiillostaa jos edellä menevä ajaa niin nopeasti kuin jono sallii.
On meinaan aika tavallista, että vähänkään enemmän liikennöitynä päivänä oikeella kaistalla on jatkuvasti rekkoja ja vasemmalla kaistalla ajaa sellanen jonotulppa koska keulalla ajaa joku keijo joka ohittaa rekkoja hitaammin kuin mitä takaatulijat haluavat.
Ja kun se keijo on päässyt rekan ohi kiihdyttää jono, ja ne jotka haluavat ajaa hitaammin voivat siirtyä keijon kanssa oikealle kun rekka on ohitettu.

Se että minä olisi päästänyt sinut ohi olisi vain aiheuttanut kaksi turhaa kaistanvaihtoa ja sen, että sinä olisit 3s edempänä ja minä 3s taaenpana. Eli ei mitään nettohyötyä. Eli en todellakaan ole päästämässä ohi takana olijoita, jos itse ajan jonon vauhtia.

Vaihda sinä siitä jonosta rekan taakse räpyttelemiden sijaan jos kerran niin kuulu mielestäsi toimia kun on jono takana.
 
Olet itse kusipää ja ihmettelet kun ihmiset kritisoi? Mikset vaan antanut mennä sen sieltä oikealta ohi ja pitänyt sen turvavälin samana?
En anna kenenkään liittyä metrin päähän eteen varsinkaan kun siinä olisi ihan ollut vaaratilanteen ainekset.

Ja ihan periaate kysymys. Jonossa ei etuilla.

Sinä lienet kys. Bmw kuski kun ei viisaampaakaan sanomista löytynyt kuin haukkua kusipääksi? Opettele liikennesäännöt ensin.

No jos se bemmi ois mahtunut oikeeltakin ohi niin oisit antanut mennä? Se että ajaa oikeeta kaistaa nopeammin kuin vasenta ja ajaa vasemmalla ajavan ohi ei sinänsä ole kiellettyä eli periaatteessa saattoi ihan luvallinenkin liike olla.
Ei olisi mahtunut ja en sadekelillä ota ketään paskantamaan lasia siihen metrin päähän jos oisi mahtunut jollain ilveellä.

Tässä on nyt semmonen pointti, että selkeän ylinopeuden ajaminen ei oikeuta mihinkään muuhun kuin se normaalinkaan nopeuden ajaminen. Tämä on vissiin vaikea asia monille?



Kauan sä siellä vasurilla asuit? Taisit vähän torkahtaa, jos takaa tullut ei muka ollut näkyvissä. 100 km/h nopeuserollakin sulla on varmasti 10-15 sekunttia havaita se auto ennen kuin on kontissas. Ja vahvasti epäilen tuota nopeuseroa paljon pienemmäksi. Hyvin kuitenkin pystyit sitten eteenpäin näkemään, että meni 200 lasissa, ei se bemu kuitenkaan salamana kiihdy. Eli näkyvyyttä oli rutkasti kuten motarilla saattaa arvata olevan. Bemu ei olisi saanut lähteä oikealta ohi, mutta muuten haiskahtaa vahvasti sun kuskin meikkipeilistä löytyvältä vialta.
N. 5 sekuntia kerkisin olla ennen kys. sankarin ilmaantumista. Näkyvyys eteen ja taakse oli sateen vuoksi luokkaa 100m eli mistäs tuommoisen sun kristallipallon saa?

Edit; ei ollutkaan ekassa viestissä, että sadekeli oli siis ja näkyvyys rajoitettu.

Mutta miksi? Miksi tehdä muiden ajamisesta sun ongelma?
Kuten edellä selitetty, koitan välttää itseni tappamista liikenteessä eli en anna kenenkään kiilata eteen, mikä oli selkeästi aikeena.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta pääsee hiilostaan taas edelläolevaa kun jonossa ohitetaan?

Ei se että kaahaa aivot-off asennossa tosiaan anna mitään etuajo-oikeutta kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Tuossahan siis jono oli ohittamassa hitaampaa, mutta tämä bemarisankari päätti, että hänellä on suurempi oikeus ohittaa kuin muilla. Plus että mistä hitosta sitä edes tietää vaikka se edellä menevä haluaisi ajaa vielä kovempaa kuin sinä? Siitä, että tosimies ei pidä turvaväliä? Tuo Golf:han tuossa tilanteessa vauhdin määräsi. En nyt todellakaan ala pussittamaan itseäni sen takia, että saan antaa tilaa takanatuleville, jotka eivät välttämättä edes halua ajaa yhtä nopeasti kuin minä (sen jälkeen kun olen itse päässyt takaisin matkavauhtiin hitaampien takia).

Itselle tuli viime viikolla ihan samanlainen tilanne ja vielä saman merkkisen auton kanssa: Itsellä motarilla mukautuva vakkari päällä vasemmalla kaistalla, edessä oleva hitaampi sai vakkarin tiputtamaan omaa vauhtiani, mutta kuitenkin jono eteni selkeästi oikealla kaistalla ollutta rekkaa nopeammin ja ohitti sitä. Ilmeiesti turvaväleistä suivaantuneena sitten takanani ollut sankari ohitti minut oikealta, vaihtoi rekan ja minun välistä pienestä raosta taas eteeni, siirtyi hiillostamaan edellä ajavaa kunnes oli bemarin mittainen rako rekan ja edellä ajavan välissä puikahti taas tästä oikealta ohi edellä olevasta.
Tämä pujottelusankari ei toisin kadonnut horisonttiin, vaan katosi seuraavasta rampista ulos ohitettuaan matkalla vielä yhden, taas vuoron perää periaatteella vasemmalta. Koko toilailuilla ja lukuisilla vaarantilanteiden aiheuttamisella (jos edellä menevä ei olisi seurannut peilejään olisi ihan hyvin voinut vaihtaa kaistaa kylkeen) säästi toilailullaan ainakin 5s ajoaikaa.


Ei ollut luvallinen liike ei periaatteessa eikä käytännössä, oikealta saa ajaa ohi vain jos oikeanpuolimmainen jono liikkuu vasempaa nopeammin , näin ei selkeästi tässä tapauksessa ollut. Silloinkaan ei ole luvallista pujotella autoja jatkuvasti kaistaa vaihtaen jos toinen kaista hetkellisesti vetää paremmin. Ymmärrän sen oikealta ohi menemisen jos joku on nukahtanut siihen vasemmalle kaistalle tyhjällä motarilla, eikä hetken odottelun/valojen vilkuttelun jälkeen herää, mutta mitään perustetta tuollaiselle puikkelehtimiselle ei ole, pl. idiotismi.
Juurikin näin. Vähän arvasinkin, että kusipääksi haukutaan ja tottakai on ok ohittaa kiilaamalla oikealta ja ajaa 200kmh iltapäivän liikenteessä.
 
En anna kenenkään liittyä metrin päähän eteen varsinkaan kun siinä olisi ihan ollut vaaratilanteen ainekset.

Ja ihan periaate kysymys. Jonossa ei etuilla.

Sinä lienet kys. Bmw kuski kun ei viisaampaakaan sanomista löytynyt kuin haukkua kusipääksi? Opettele liikennesäännöt ensin.

Ei olisi mahtunut ja en sadekelillä ota ketään paskantamaan lasia siihen metrin päähän jos oisi mahtunut jollain ilveellä.

Tässä on nyt semmonen pointti, että selkeän ylinopeuden ajaminen ei oikeuta mihinkään muuhun kuin se normaalinkaan nopeuden ajaminen. Tämä on vissiin vaikea asia monille?



N. 5 sekuntia kerkisin olla ennen kys. sankarin ilmaantumista. Näkyvyys eteen ja taakse oli sateen vuoksi luokkaa 100m eli mistäs tuommoisen sun kristallipallon saa?

Edit; ei ollutkaan ekassa viestissä, että sadekeli oli siis ja näkyvyys rajoitettu.

Kuten edellä selitetty, koitan välttää itseni tappamista liikenteessä eli en anna kenenkään kiilata eteen, mikä oli selkeästi aikeena.
Sun tarinas on muuttunu aika paljon ensimmäisestä viestistäs. Ensin oli turvaväli 10-20m, sitten tuli mukaan vielä sadekeli. "Periaatekysymys".
Reilun valotolpan välin verran usein pidän, mitä se sitten metreissä onkaan.
Neliajorataisilla jotain väliltä 40-83m.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten edellä selitetty, koitan välttää itseni tappamista liikenteessä eli en anna kenenkään kiilata eteen, mikä oli selkeästi aikeena.
Tuntuu kyllä, että tuolla tavalla itsensä tappaminen oli lähempänä kuin jos olisit vaan päästänyt sen siihen. Mitä jos se bemarikuski ei olis huomannut että yhtäkkiä kiihdytit ja suljit välin johon se oli menossa?
 
Siis miten niin ei tule mitään, sehän toimii oikein hyvin, että jokainen menee vuorollaan ohi. Päinvastoin se ei toimi, että aina annetaan takaa tulevalle tilaa, siinähän pitäisi vuorotellen aina päästää toinen toisensa eteen, kun kumpikin haluaa ajaa nopeammin kuin jono. Paitsi että näin ei käy, koska tuskin omia sääntöjäsi toisin päin noudatat.


Eli sinulle pitää antaa tilaa, koska et osaa pitää turvaväliä ja omaat huonot hermot? Just joo.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että liikennekäyttäytymisesi on aika typerää. Todella lapsellista väläytellä valoja ja hiillostaa jos edellä menevä ajaa niin nopeasti kuin jono sallii.

Ja kun se keijo on päässyt rekan ohi kiihdyttää jono, ja ne jotka haluavat ajaa hitaammin voivat siirtyä keijon kanssa oikealle kun rekka on ohitettu.

Se että minä olisi päästänyt sinut ohi olisi vain aiheuttanut kaksi turhaa kaistanvaihtoa ja sen, että sinä olisit 3s edempänä ja minä 3s taaenpana. Eli ei mitään nettohyötyä. Eli en todellakaan ole päästämässä ohi takana olijoita, jos itse ajan jonon vauhtia.

Vaihda sinä siitä jonosta rekan taakse räpyttelemiden sijaan jos kerran niin kuulu mielestäsi toimia kun on jono takana.
Ongelmahan on siinä että yleensä jonossa kukaan ei indikoi haluavansa mennä muuta jonoa nopeammin. Esimerkki: oikealla kaistalla painetaan 90 rajoitus on 120, vasemmalla kaistalla ajetaan jonossa 110. Ohittajista ensimmäinen määrää tahdin eikä väistä oikealle kaistalle, kun ajattelee, että siellä se seuraava ohitettava jo siintää näkökentässä. Tokana ajava ei lähde ohittamaan oikealta eikä väläyttele valoja, ajattelee varmaan, että ottaa vähän vauhtia lisää kun edessäolija siirtyy vapaalle kaistalle oikealle. Mitä pidemmälle ohituskaistan jonossa mennään, sitä vähemmän tuntuu siltä, että mitään olisi tehtävissä ja tyydytään ajamaan jonossa. Tosiasiassa vasen kaista vetäisi 125km/h ilman sitä ekaa tulppaa, mutta silloinkin kun siitä edestä vaihdetaan kaistaa ei koko jono ehdi "alta pois" ja taas on tulppa edessä. Näin on synnytetty keinotekoinen ruuhka motarille täysin tarpeettomasti ja näitä näkyy valitettavan usein.

Jos mä olen sielä jonossa ainoa kuka selkeästi ilmaisee halunsa mennä muita kovempaa ja väläytän edessäajajalle valoja niin mikä on ongelmana? Voisihan siinä mun edessä ajava tehdä saman tai sen edessä ajava.
 
Sun tarinas on muuttunu aika paljon ensimmäisestä viestistäs. Ensin oli turvaväli 10-20m, sitten tuli mukaan vielä sadekeli. "Periaatekysymys".

Neliajorataisilla jotain väliltä 40-83m.
Ja sun luetun ymmärtämisessä on hyvin paljon parantamisen varaa, lähinnä ekaan kohtaan viitaten.

Josset enempää osaa keskusteluun tuoda sisältöä niin kannattaa olla hiljaa sitten.

Tuntuu kyllä, että tuolla tavalla itsensä tappaminen oli lähempänä kuin jos olisit vaan päästänyt sen siihen. Mitä jos se bemarikuski ei olis huomannut että yhtäkkiä kiihdytit ja suljit välin johon se oli menossa?
Mitäs jos olisi kiilannut keulan paskaksi kun ei mahdu? Ei sekään olisi hauskaa ollut.

Yksinkertaisesti, oikealta ei kiilailla ohi jos kyseessä ei ole joku nuokkuja tai vittuillakseen ohituskaistaa tukkiva. Tämän luulisi olevan selvää. Tieliikennelaissa on säännöt joiden mukaan liikutaan, oikealta ohitus on kielletty, kuten myös kiilaaminen. Vasemmalla kaistalla kaasun painaminen sen sijaan on sallittua.

Alatko itsekin painamaan jarrua jos näkee että vasemmalla ajava nousee rinnalle? Tuskin.

Ei tuossa ole aikaa alkaa punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä kun joko kohelo tuollaista koettaa, pistämällä raon kiinni minimoidaan riski mun näkökulmasta, sen sijaan että aletaan arpomaan, tuleeko keulaan, jarruttaako paniikissa pakun taakse, vai toimittaako 100l vettä tuulilasille eteen tullessaan. Mulla ainakin on vielä talvirenkaatkin alla joiden vesijarrutuspito ei ole kesänakin tasolla, joten en mielellään lähtisi jarruttelemaan hirveän voimakkaasti.

Luulen, että täällä olisi vähän erilaiset mielipiteetkin jos sattuisi olemaan tilanne videolla, mutta näin ei nyt ole. Päivä päivältä kyllä alan kyllä kallistumaan enempi tuon kameran hankintaan, eikä vain oman oikeusturvan kannalta.
 
Tämän jälkeen vaihtoi oikealle ja alkoi työntämään sieltä rinnalle ja ohi, aikeena siis tunkea väkisin siihen minun ja golffin väliin ohituskaistalle. Tässä kohtaan latasin sitten kaasua ja vedin raon kiinni pakun perän kohdalle. Näytin vielä kiitokseksi keskariakin apparin ikkunan läpi.

Yksinkertaisesti, oikealta ei kiilailla ohi jos kyseessä ei ole joku nuokkuja tai vittuillakseen ohituskaistaa tukkiva. Tämän luulisi olevan selvää. Tieliikennelaissa on säännöt joiden mukaan liikutaan, oikealta ohitus on kielletty, kuten myös kiilaaminen. Vasemmalla kaistalla kaasun painaminen sen sijaan on sallittua.

Ei tuossa ole aikaa alkaa punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä kun joko kohelo tuollaista koettaa, pistämällä raon kiinni minimoidaan riski mun näkökulmasta, sen sijaan että aletaan arpomaan, tuleeko keulaan, jarruttaako paniikissa pakun taakse, vai toimittaako 100l vettä tuulilasille eteen tullessaan. Mulla ainakin on vielä talvirenkaatkin alla joiden vesijarrutuspito ei ole kesänakin tasolla, joten en mielellään lähtisi jarruttelemaan hirveän voimakkaasti.
Liikennesääntöjen mukaan et saa aktiivisesti estää kaistanvaihtoja. Myöskin se, että joku toinen törttöilee ja aiheuttaa vaaratilanteen..ei oikeuta sinua samaan. Ajamalla mahdollisimman tasaisesti tarjoat mahdollisimman helpon tilanteen tuolle toiselle osapuolelle. Toki voisit myös itse hidastaa huomatessasi, että bemmu tulee oikealta ohi ja varmistaa, että saat tarvittavan turvavälin. Tämä siis jos sinua olisi oikeasti kiinnostanut turvallisuus. Tosiasiassa kyse on siitä, että joku käyttäytyi K-päisesti, joten sinulla oli 'velvollisuus' toimia k-päisesti tätä kohtaan.

Juuri vähän aikaa sitten kirjoitin tapauksesta missä eräs idiootti päätti, että hän yrittää estää kaistanvaihtoa kuromalla eroa edessä olevaan voimakkaasti. Tämä kaistanvaihtaja ei reagoinut tähän ja yksinkertaisesti vaihtoi kaistaa. Tämä kuroja luovutti vasta kun auto oli lähes ojan puolella. Jos tämä kuroja olisi ajanut tasaisesti, niin siinä olisi tapahtunut yksinkertainen kaistanvaihtoja osuma ei olisi ollut lähellä. Kaippa tuo ensimmäinen vaihtoehto kuitenkin oli fiksuin ja turvallisin..
 
Juurikin näin. Vähän arvasinkin, että kusipääksi haukutaan ja tottakai on ok ohittaa kiilaamalla oikealta ja ajaa 200kmh iltapäivän liikenteessä.
Ei se, että joku toinen perseilee tee sinusta yhtään vähemmän kusipäätä. Olihan tuo nyt ihan jäätävää perseilyä sinulta ”ihan periaatteen vuoksi” vaikka toinen aloitti. Ei tässä myöskään ole näkynyt bemaristin puolustuspuheita.
 
Ei se, että joku toinen perseilee tee sinusta yhtään vähemmän kusipäätä. Olihan tuo nyt ihan jäätävää perseilyä sinulta ”ihan periaatteen vuoksi” vaikka toinen aloitti. Ei tässä myöskään ole näkynyt bemaristin puolustuspuheita.
Tässä nyt mennään taas aika railakkaasti ohi aiheesta.

Ja kyllä myönnän ihan suoraan, että vittuillakseni pistin sen välin kiinni. Mua ei ohitella oikealta. Piste.

Toisekseen, olen kerran vastaanottanut semmosen laakin kiviä lasiin vastaavassa tilanteessa (joskin tällä kertaa ohittaja tuli vasemmalta normaaliin tapaan), että toista kertaa näin ei tapahdu. Ja näin olisi tapahtunut jos tuo olisi sieltä tullut.
 
Tässä nyt mennään taas aika railakkaasti ohi aiheesta.

Ja kyllä myönnän ihan suoraan, että vittuillakseni pistin sen välin kiinni. Mua ei ohitella oikealta. Piste.

Toisekseen, olen kerran vastaanottanut semmosen laakin kiviä lasiin vastaavassa tilanteessa (joskin tällä kertaa ohittaja tuli vasemmalta normaaliin tapaan), että toista kertaa näin ei tapahdu. Ja näin olisi tapahtunut jos tuo olisi sieltä tullut.
Tuon todennäköisyys on täysin sama tullaanko ohi oikealta tai vasemmalta. Tuo kuulostaa vain yhdeltä epätoivoisista perusteluista sille miksi rikoit ja ilmeisesti jatkossakin rikot liikennesääntöjä estääksesi toista rikkomasta liikennesääntöjä
 
Tuon todennäköisyys on täysin sama tullaanko ohi oikealta tai vasemmalta. Tuo kuulostaa vain yhdeltä epätoivoisista perusteluista sille miksi rikoit ja ilmeisesti jatkossakin rikot liikennesääntöjä estääksesi toista rikkomasta liikennesääntöjä
Ja kerrohan mitä liikennesääntöä olen rikkonut?

Lain näkökulmasta minä olen edelleen se joka ohitti tuossa...:facepalm: laissa taidetaan myös mainita, ettei ohittajaa saisi kirittää.

Ihan oikeasti, pieni itsekritiikki on kohdillaan jos oikeasti kuvittelee ajavansa liikennesääntöjen mukaan ja alkaa puolustelemaan oikealta ohittelijaa ja lisäksi vielä syyttämään vasemmalla ajajaa kun ei päästä oikealta kiilaamaan.

Silläkään ei yhtälailla ole sitten mitään merkitystä painoinko kaasua sen takia, että bmw ei tunge eteen, vai senkö vuoksi että golf edestä on poistunut ja pääsin kiihdyttämään? Lopputulos on täysin sama.

Mutta en tosiaan ala peittelemään sen enempää tarkoitusperiäni, ajan suhteellisen paljon ja nimenomaan moottoriteitä, olen oppinut haistamaan monet tilanteet etukäteen, esim. nämä mulkut jotka eivät tajua mikä on jono tai tieliikennelaki. Minua vituttaa ihmiset jotka eivät voi toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan, ja en sitä vitutusta ala peittelemään, jos yrittää ohi oikealta noin törkeästi niin onnea vaan, mutta mun kohdalla tuollainen perseily ei onnistu.

Nyt puhutaan edelleenkin keissistä missä tämä bmw olisi todennäköisesti aiheuttanut jonkin näköisen vaaratilanteen jos oisi tuolta alkanut änkeämään. Katsoin viisaammaksi vetää välin kiinni, syistä jotka nyt on jo moneen kertaan mainittu.
 
Ja kerrohan mitä liikennesääntöä olen rikkonut?

Lain näkökulmasta minä olen edelleen se joka ohitti tuossa...:facepalm: laissa taidetaan myös mainita, ettei ohittajaa saisi kirittää.

Ihan oikeasti, pieni itsekritiikki on kohdillaan jos oikeasti kuvittelee ajavansa liikennesääntöjen mukaan ja alkaa puolustelemaan oikealta ohittelijaa ja lisäksi vielä syyttämään vasemmalla ajajaa kun ei päästä oikealta kiilaamaan.

Silläkään ei yhtälailla ole sitten mitään merkitystä painoinko kaasua sen takia, että bmw ei tunge eteen, vai senkö vuoksi että golf edestä on poistunut ja pääsin kiihdyttämään? Lopputulos on täysin sama.

Mutta en tosiaan ala peittelemään sen enempää tarkoitusperiäni, ajan suhteellisen paljon ja nimenomaan moottoriteitä, olen oppinut haistamaan monet tilanteet etukäteen, esim. nämä mulkut jotka eivät tajua mikä on jono tai tieliikennelaki. Minua vituttaa ihmiset jotka eivät voi toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan, ja en sitä vitutusta ala peittelemään, jos yrittää ohi oikealta noin törkeästi niin onnea vaan, mutta mun kohdalla tuollainen perseily ei onnistu.

Nyt puhutaan edelleenkin keissistä missä tämä bmw olisi todennäköisesti aiheuttanut jonkin näköisen vaaratilanteen jos oisi tuolta alkanut änkeämään. Katsoin viisaammaksi vetää välin kiinni, syistä jotka nyt on jo moneen kertaan mainittu.
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.
 
Mitäs jos olisi kiilannut keulan paskaksi kun ei mahdu?
Sitähän mä just kysyin.
Alatko itsekin painamaan jarrua jos näkee että vasemmalla ajava nousee rinnalle? Tuskin.
Jos kerran on selvää, että se on siihen eteen kiilamassa niin itseasiassa kyllä saatan jopa jarruttaa. Mieluummin jarrutan kuin otan osumaa tai riskiä osumasta. Muutama kivi tuulilasissakin on pienempi paha kuin kolarointi. Sun kuvauksen perusteella tosin vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa olisi riittänyt että olisit jättänyt kiihdyttelemättä.
 
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.

Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h
 
Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h
Jep, tollasta perseilyä se on ja ihan ajotaidon puutetta. Monella tuntuu olevan vallalla harhakäsitykset oman ajotaitonsa laadusta esim. jos onnettomuuksia ei ole taustalla, mutta silti kevyen liikenteen huomiominen, vilkun käyttö, liittymärampeissa riittävän nopeuden ylläpitäminen ja motareilla nopeampien ohi päästäminen ovat rappiolla. Noissa vaan ei onnettomuuksia synny siinä määrin kuin ajossa on ongelmia, koska yleensä toinen osapuoli voi toiminnallaan onnettomuuden ehkäistä.
 
Mitä itse tuota lahden motaria ajelen niin joka kerta joutuu valoja vilkuttelemaan että mene oikealle kaistalle hetkeksi että pääsen ohi.

Näistä 9/10 vetää herneet nenään ja lähtee polkemaan sitä paskaa minkä kerkeää ja 2min päästä tulevat taas perä edellä vastaan:facepalm:

Eilenkin onnistuin 30km matkalla ohittamaan yhden auton 3krt ja mulla vakkarissa koko ajan 110km/h

Heinola - Jpää välillä ohitin joskus kuukausi sitten saman nissan paskahain 7 kertaa vakionopparin asetusta muuttamatta :rolleyes:
 
sulla nyt kuitenkin oli siinä kun bemmi meinasi sun kaistalle vaihtaa n. 100-200m pakun takanurkkaan eli bemmi meinasi vaihtaa n. 20-40 kertaa autonsa pituiseen väliin, mielestäni aika normaalia? Itsekin motarilla tms ajelen yleensä sellasella "keskikovalla" liikenteellä sitä kaistaa missä on tyhjää ja vapaata ja vaihdan kaistaa paremmin vetävälle kun siltä näyttää. Jos oikea kaista on tyhjä useamman sadan metrin matkalla ja vasemmalla ajellaan mun matkavauhtiin nähden tahmaillen niin miksen ajaisi sitä oikeaa kaistaa, kun sitä ei mikään sääntö kiellä? Vaihdan sitten vasemmalle taas ohittamaan hitaampia kun tarvitsee.

Aidosti suurin tieraivoa/turhautumista aiheuttava tekijä motareilla on kyllä oikeasti ihmisten kyvyttömyys ajaa ja huomioida sitä nopeampaa liikennettä ja tämä ei ei ole tarkoitettu suoraan sulle. Jos porukka olisi yleisesti kartalla takaa nopeammin tulevasta, annettaisiin tilaa ja se ohittaja vielä kiitokseksi polkasisi ohi nopeasti kaasun kanssa, niin paljon vähemmän olis mitään oikealta ohittelua tai puskurissa hinaamista riippumatta siitä minkälainen lähtötilanne.
No, sanoin että reilu valotolppa, se on se 100m tienoo sitten. Siinä kohtaa kun bemmi oli rinnalla niin väliä oli enää muutaman auton verran, ja tuossa kohtaa nykäisin sen raon kiinni kun aikeet selkeni. Kannattaa huomioida että mulla oli vauhtia 115 ja pakulla se 90, eli rako meni kiinni todella nopeaan jo valmiiksi.

Mutta näille bmw muksuillehan vauhtia ei ole ikinä tarpeeksi.

Mää en jaksa enää vängätä tästä, jos aihe olis videolla niin mielipiteet olisi vähän eri.

Kaikkeista hauskinta tässä on että syytetään ohituskaistalla munimisesta, kun koko tilanne oli ohi alta puolen minuutin.

Tulin alunperin siitä avautumaan, miksei tämä bmw kuski voi odottaa omaa vuoroansa, mutta sen sijaan täällä aletaan pohtimaan miksi minä olen tiellä, kun herran pitää päästä aina ajamaan väh. 150kmh ja ohi mennään vaikka kahden auton välistä jos sikseen sattuu. Mutta kun väistämisvelvollisuus... liikenneturvallisuudella tai yhteisillä pelisäännöillä ei ole mitään väliä ei. Kai määkin sitten alan puikkaamaan kahden 100m päässä toisistaan ajelevan rekan välistä kun joku ajaa ohituskaistaa tasan 100km/h siinä puolivälissä.

Alan ymmärtämään miksi ihmisiä ei kiinnosta enään hevonv*tunkaan vertaa moottoritiellä mitä takana tapahtuu, ne laittaa vakkarin sopivaan vauhtiin ja perille pääsee. Ihan sama mitä teet niin aina joku itkemässä takana, että mennään liian hitaasti, miksi näistä pitäisi välittää? Itse olen aina hoitanut ohitukseni vauhdilla ja välttänyt turhaan vasemmalla munimista, mutta tämä ei kaikille kai riitä.

Näiden kuskin kannattaisi vaihtaa asuinmaata jos haluaa ajaa jatkuvaa törkeää ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.
 
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.
Vaatii toki pelisilmää jos noin vauhdilla ajelee, vaatisi tosin myös siltä rekkaa lähestyvältä peiliin katsomista, kyllä sieltä näkee tullaanko kovempaa kuin oma nopeus ja jos tullaan, ei pitäisi lähteä häiritsemään jo alkanutta ohitusta, eikös vain? Ymmärrän, etten voi varauksetta päästellä 150 kokoajan, mutta aika monesti esim kesäloma-aikoihin päiväsaikaan pääsee tuollaista vauhtia ongelmitta ajelemaan.
 
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Ei sillä, että ymmärtäisin tuota vauhtia edes motarilla, mutta se on hienoa että nopeammille ymmärretään silti antaa tietä. Näin sen pitäisi ollakin, mutta ei voi mitään, kun näitä kaikenlaisia jääriä riittää.
 
Jännää miten voi ihmisillä olla niin eri asenteita ohittamisesta... Aika usein huomaa kun ohituskaista alkaa niin se jonon perimmäinen lähtee ensimmäisenä ohittamaan kaikkia, mikä on hyvin ärsyttävää, mutta en minä nyt itse sen eteen mene kun se on jo lähtenyt ohittamaan. Ja kun ohitus on suoritettu niin tämä ohittaja jää aika usein ajamaan sitä tasan samaa vauhtia kuin se jono alunperinkin, kunhan ohituskaista loppuu.

Motarilla ihan helvetin ärsyttävää on se kun joku tulee ohi ja palaa takaisin oikealle kaistalle niin siihen pitää tulla heti kun hesari mahtuu puskurien väliin, vaikka tie on auki eikä ketään näy edessä tai takana. Enkä myöskään ymmärrä sitä, ettei sitä ohitusta tehdä ripeästi vaan vedetään 1km/h kovempaa vauhtia kuin se ketä olet ohittamassa. Tässä vielä usein käy niin että se ketä ohitetaan huomaa että perhana joku tahtoo ohi enpäs päästäkkään ja painaa kaasua ja sitten on molemmat kaistat tukossa ja kuskit pui nyrkkiä toisilleen kun se litranen kosla ei kiihdy kovempaa.
 
Jännää miten voi ihmisillä olla niin eri asenteita ohittamisesta... Aika usein huomaa kun ohituskaista alkaa niin se jonon perimmäinen lähtee ensimmäisenä ohittamaan kaikkia, mikä on hyvin ärsyttävää, mutta en minä nyt itse sen eteen mene kun se on jo lähtenyt ohittamaan.

Jonon perimmäinen pystyy lähtemään ensimmäisenä ohittamaan vain siinä tapauksessa, että jonossa aiemmin olevat eivät ole heti ohituskaistan alkaessa lähteneet ohittamaan. Koska se ohituskaista sattuu alkamaan niille edellä menijöille aiemmalla ajanhetkellä.

Kuinka kauan siinä mielestäsi pitäisi arpoa ja miettiä, että "aikookohan joku muu ohittaa"?
 
Miksi antaisin tilaa kun jonossa en itsekkään pääse lujempaa? Toki annan tilaa jos liikennettä on vähemmän.
Kuvailin tuota tilannetta jo aiemmin. Jokainen kenellä on ohituskaistalla pyrkimys ajaa edelläajaviaan kovempaa voi vaikka vilauttaa valoja sen merkiksi, että haluaa tietä. Tämän toimenpiteen voi tehdä se jonon toinen, kolmas, neljäs jne. Kun näin ei 5 ensimmäistä tee ja kaikki tyytyvät ajamaan jonossa vain koska jonossa "kuuluu" ajaa niin onko se sen kuudennen vika, että hän haluaa ajaa muita kovempaa?
 
Perinteinen "ajan jo 125, ei muiden tarvitse päästä ohi" - asenne. Tollaset kuskit ärsyttää. Itse ajan motarilla mieluiten 150 ja silti jos joku haluaa takaa ohi teen tilaa niinkun kuuluu.
Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
 
Mites Saksan puolella, jotenkin en usko, että siellä vingutaan paikallisella foorumilla, kun joku ajoi vain 250km/h, olisi pitänyt päästä 350km/h. Seuraava vittuuntuu, kun ei voinut ajaa 400km/h ja hillokeisari sitten lopuksi olisi halunnut vielä ajaa yli 450km/h, mutta koska BMW töhöili... Siltähän tuo alkaa kohta täällä vaikuttaa, kun joku haluaisi vain ajaa kovempaa niin eihän se mikään mulkku voi olla. Menkää radalle kaahaamaan! Itse kasaatte aina sen vitutuksen, hitaampi löytyy eestä, takaa ja sivulta.
Saksassa nopeammat huomioidaan aina ja vasemmalla kaistalla muiden hidastaminen on sakon arvoista. Siihen jopa puututaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom