Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse asiassa meitin autokoulunjohtaja käytti kyllä huomattavasti värikkäämpää kieltä kertoessaan kanssa-autoilijoiden toilailuista. Jännä juttu, mutta siellä oli myös pienimmät alueelliset hylkäysprosentit teoriakokeissa ja inssissä.
Ei ollut kielenkäytöstä kyse vaan siitä liijoitellusta autokoulujen hidastelusta opetustilanteissa.
 
Ihmisille pitäisi saada päähän, että on ok rullata/ryömittää punaisiin valoihin jos takana ei ole ketään. Vituttelee olla se neljäs tai viides jonossa, kun ei pääse risteyksestä läpi näiden hivutusrunkkareiden takia. Pahimmillaan se sadan metrin pätkä edellisistä valoista himmailee niin että kaksi-kolme pääsee siitä vitun risteyksestä. Oispa Marauder alla niin... (ja syvät taskut)
 
Ihmisille pitäisi saada päähän, että on ok rullata/ryömittää punaisiin valoihin jos takana ei ole ketään. Vituttelee olla se neljäs tai viides jonossa, kun ei pääse risteyksestä läpi näiden hivutusrunkkareiden takia. Pahimmillaan se sadan metrin pätkä edellisistä valoista himmailee niin että kaksi-kolme pääsee siitä vitun risteyksestä. Oispa Marauder alla niin... (ja syvät taskut)
Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.
 
Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.
Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.
 
Tapahtui eilen satasen alueella normaalilla maantiellä. Vastaan tulevaa liikennettä sen verran, että ohituspaikkoja vähänlaisesti, mutta välillä kuitenkin.

Rekka ajoi rajoitinta vastaan, sen perässä melko lähellä ajoi joku volvon katumaasturi, eikä mennyt ohi niiden ekan n. kolmen ohituspaikan aikana. Tämän jälkeen totesin, että minun pitää mennä molemmista ohi koska se volvo ei joko osaa ohittaa tai ei halua ohittaa.

No, enpä sitten pääsyt kuitenkaan kerralla ohi vastaantulevan liikenteen takia, vaan piti palata omalle kaistalle siihen rekan ja volvon väliin.

Meinasi olla aika ahdas väli, ja sitten siltä volvolta alkoi hirveä valonjenvälkyttely kun siihen väliin änkesin.


Niinkuin oikeasti, tyyppi itse ei osaa pitää turvaväliä eikä osaa mennä ohi vaan ajaa alinopeutta, ja sitten kun minä joudun sen oman tonttuilun takia siihen väliin änkeämään niin sitten alkaa vielä vilkutteleman valojaan minulle..
 
Niinkuin oikeasti, tyyppi itse ei osaa pitää turvaväliä eikä osaa mennä ohi vaan ajaa alinopeutta, ja sitten kun minä joudun sen oman tonttuilun takia siihen väliin änkeämään niin sitten alkaa vielä vilkutteleman valojaan minulle..
Joskus vaan törmää autoilijoihin joiden ajatusmalli ilmeisesti on sellainen että heidän "sijoituksensa" huononee jos joku pääsee ohi.
 
Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.


Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.

Google Maps

Google Maps


ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.

Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:

Google Maps

Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
 
Viimeksi muokattu:
Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.
Itse ajan punaisista huolimatta, jos risteys on tyhjä ja poliisia ei ole näkyvillä. Se oli CVT, en ole siihen perehtynyt, en tykännyt sen toiminnasta.
 
Tuulilasivakuutus on ihan ehdoton. Ja murphyn laki varmistaa, että lasi on uudelleen paskana parin viikon sisään.
Aika kalliita nuo ovat kuukausimaksuineen, bonus-alenemineen ja omavastuineen. Riippuu toki vähän vakuutusyhtiöstä tuleeko esim. bonusalenemaa jne, mutta omavastuu taitaa kaikilla olla kuitenkin jos lasi joudutaan vaihtamaan. Minä laskeskelin, että jos muutaman vuoden pärjää ilman vakuutusta, niin sitten voi lasin vaihtaa omalla kustannuksella ja se tulee silti edullisemmaksi, jos ei autossa sitten ole jotain 2000€ erikoislasia lämmityksellä tms. Mielenrauhaa vakuutuksella toki saa, kun kertakustannus lasin vaihtamisesta ei ole kuin korkeintaan omavastuun verran.

Jos lasivakuutus olisi sellainen, että voisi huoletta vaihtaa lasin uuteen aina kun siihen tulee joku vähänkin ahdistava kiveniskemä, niin sitten voisi harkita, mutta kun ei se niin mene, vaan vakuutusyhtiö päättää mitä tehdään ja useimmiten käskevät vain paikkaamaan -->

Lasivakuutus ei takaa uutta tuulilasia – vakuutusyhtiö päättää
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
 
Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?

Samaa mieltä. Ajanut tuosta useasti sekä uuden että vanhan risteyksen aikaan, ja kyllä opasteet on tarpeeksi selkeät imho. En kyllä enää edes muista mitkä opasteet siinä nykyään on, mutta ei niitä muistaakseni väärin voi tulkita, ainoastaan siis jos ajaa ns. vanhasta muistista väärin tuossa.
 
Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.

Google Maps

Google Maps


ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.

Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:

Google Maps

Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Liikennesuunnittelijahan tässä on virheen tehnyt, kun tiellä, jolta käännytään on eri määrä kaistoja kuin tiellä, jolle käännytään. Oma mielipide satelliittikuvan perusteella on, että vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikealta kaistalta keskikaistalle, jos ryhmittymismerkeillä kerrotaan, että molemmilta kaistoilta pääsee Kangasalle. Kaukajärvelle pääsee vaihtamalla kaistaa kääntymisen jälkeen, joskin matkaa kaistan vaihtamiselle on kovin vähän varattu.

Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
Ainakin niissä on vähemmän lyijyä.
 
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?

Oikean kaistan kylttinä on pelkkä Kaukajärvi. Se nyt vasta sekavaa olisi, että ensimmäiseltä kaistalta käännytään keskimmäiselle ja toiselta viimeiselle, kun on kolme kaistaa risteyksestä.
 
Ajelin Porissa Koivulan mäkkärin luukulle. Edelläni oli kaksi autoa. Molemmat niistä opastettiin ajamaan sivuun odottamaan tilausta, samoin minut. Myös takanani tullutta kehotettiin tekemään samoin mutta hänpä ei enää mahtunut kääntymään kunnolla sivuun kun hänen takanaan tulevat blokkasivat peruutusmahdollisuuden ja minä taas en päässyt eteenpäin.

Eipä tuossa mitään, sattuuhan tuota. Tosin se ihan ensimmäisenä ollut auto olisi kyllä voinut ajaa metrin-pari pidemmälle jolloin lukko olisi auennut mutta eihän sitä nyt kaikkea voi huomata.

Hermo meinasi mennä totaalisesti siinä kohdassa, kun tälle ensimmäisenä olevalle tuotiin tilaus ja SE SAATANAN IDIOOTTI JÄI SIIHEN PAIKOILLEEN SYÖMÄÄN SITÄ VITUN PURILAISTAAN. Takana 5-6 autoa odottaa eteenpäin pääsyä ja tämä vitun riemuidiootti vain mutustelee tyytyväisenä siinä "tilausta odottavien" parkissa.

Voi vittu. Pitää varmaan hommata joku pyssy että voi päästää nämä tyhmyydestä kärsijät samantien pois päiviltä.
 
Torvee pohjaan vaan. Siitäkös suomalaiset pillastuu. Selittää sitten tarpeensa kun se tulee ikkunan taakse kyselemään.
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
Ja tiellä menee yhteensä kolme uraa eli siis vastaantulevien kanssa pitää jakaa se keskimmäinen ura :facepalm:
 
Tämä:

parking.jpg


Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
 
Tämä:

parking.jpg


Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
Tuskin tuo ooppeli sentään tarkoituksella pysäköi lähemmäksi sun autoa, kun itselleenkin aiheuttaa vaivaa sillä.

Mutta samaa monesti kironnut jopa puolityhjällä parkkipaikalla, kun jengi ei pidä huolta muuta kuin siitä oman oven aukeamisesta. Vaikka vieressä olisi monta tyhjää ruutua, niin vetää siihen sun viereen ja ruudun reunaan jättäen sulle sen 0,5m raon, missä pitäisi omaan autoon vääntäytyä sisään. Juuri viime viikolla meinasin vääntää peilin jostain volvosta sisään, kun ympärillä oli tosiaan joka suunnassa monta tyhjää ruutua, ja tämä oli vetänyt niin lähelle mun kylkeä, että piti semmosessa limboasennossa ovesta kiinni pitäen vääntäytyä omaan autoon.
 
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.
 
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.

Osittain tietysti näinkin, mutta a) Lämmitystolppa on edessä b) mulla oli takakontissa matkalaukku
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.

IMG_20181219_114145~2.jpg
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(

Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.
 
Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.

Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
 
Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.
 
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.

Sitä meinasinkin ettei se paino aina auta, toki raskaankaluston ongelma on lähinnä se että samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden.
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.
Jännää minusta on se että toiset ei voi ajaa kuin reilusti alle sallitun jos vähän näkyy lasilla lumihiutaletta tai vesipisara. Toiset taas ajaa reilusti yli vaikka olosuhteet vaatis hiljentämistäkin.
 
Kyllä siellä n. puoli metriä ennen asfaltin loppumista voi ajaa kun sovittaa nopeuden kelin mukaan. Jos 80- tai 60-alueella ei kuormuria tai henkilöautoa uskalla vetää reunaan niin, että oikeanpuolen renkaat menee lumella, niin nopeus on väärä. Kysehän on siitä että oiotaan jo sulan maan aikaan ja sitten kun vähän tulee lunta niin urat muotoutuu vielä vähän keskemmälle. Ei siinä lumisateen alussa ole siellä reunassa yhtään sen enempää lunta kuin keskellä tietä. Ihmiset vaan ei ajattele kun ne ajaa, ne vaan "ajelee" ja tekee sitä mikä on itselle mukavinta. Ja sitten kun pitäskin sinne reunaan mennä vastaantulijan vuoksi, niin ollaan paskat housussa ja auto heittelehtii ja vetelee. Kun ei ennakoida, siinä se syy on.
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.

Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
 
Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Mulla maksaa ~30€ vuodessa lasiturvaa 200e omavastu
Minulla OP-Pohjolassa se maksaa 71€ vuodessa ja omavastuu on 150€. Bonuksiin lasivahinko ei vaikuta. Lisäksi pitää olla muutaman kympin kalliimpi Superkasko, eli jos haluaisi vaikka Kevytkaskon, niin siihen ei sitten saa lasivakuutusta lainkaan.
 
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.
Eikös tuo ole että kolmen iskeämän paikkauksen jälkeen lasi vaihdetaan? Tai sitten jos tulee iso halkeama. Lasin korjaava/vaihtava liikehän tuon arvio että mikä on turvallista ja mikä ei.
 
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.
Eikös tuo ole että kolmen iskeämän paikkauksen jälkeen lasi vaihdetaan? Tai sitten jos tulee iso halkeama. Lasin korjaava/vaihtava liikehän tuon arvio että mikä on turvallista ja mikä ei.
Minun pointti olikin, että mielestäni siitä lasivakuutuksesta ei ole mitään hyötyä, jos ei saa saman tien uutta lasia aina kun on tarvetta paikkailla.
 
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.

Sitä siis tarkotin, että jos lasi on halki tai siinä useampi 3+ kiveniskua niin lasi menee vaihtoon. Sitä ei enää kannata paikkailla tai halkeamia pysäytellä. Näin ainakin vakuutusyhtiöiden kanssa. Ne joilla ei ole vakuutusta voi tietenkin tehdä mitä haluaa.

Lasit on on nykyään ohuempia ja halkeavat ehkä turhankin herkästi. Jos kivi osuu kunnolla lasiin, mutta ei halkaise lasia, mutta haluaisi lasin vaihtoon niin kannattaa sisäpuolelta vähän "koputella" iskemän kohdalle niin lähtee yleensä ihan mukavasti halkeamaan. Tuulilasit nyt on suunniteltu kestämään enemmän ulkoapäin tulevia iskuja.
 
Suhtautuisin hieman varauksella tuohon Ylen uutiseen, jossa täysin puolueeton vakuutusyrityksen edustaja esittää näkemyksen, että vakuutusyhtiö päättää vaihdetaanko lasi vai ei. Toki näin onkin, jos ko. paskaehtoon on mennyt epähuomioissa suostumaan paskassa yhtiössä. Itse ainakin IF:llä ja OP:lla vaihtanut lasit ihan ilman mutinoita. Muutama kiven jälki löytyy myös lasista kuin lasista, kun on ajanut pikkumatkan.

e: Ketjun aiheeseen liittyen ärsyttää, kun porukalla ei ole autoissa roiskeläppiä.
 
Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Yli 20 vuoteen en muista kovin usein tuommoisia kelejä osuneen. Kerran jyllä piti kaatosateella oikein pysähtyä tien sivuun, kun vettä tuli niin paljon ettei pyyhkijät täysillä saaneet sitä siirrettyä sivuun. :eek:
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Toissa kesänä vaihdatin tuulilasin OP-Pohjolan piikkiin (450e maksoi lasi). En asiaa sen kummemmin edes miettinyt kun oli tuo vakuutus, olihan siinä kai pari iskemää jo valmiiksi, ja tuo kolmas tuli edellä ajavan peräkärryn lennättämästä kivestä niin vein vaihdatettavaksi ja lasku OP:lle. Ei sieltä kukaan mitään kysellyt miten lasi oli rikki, ehkä tuo liike sitten jotain "raportoi" tai ei. Luulis, että ellei jatkuvasti vaihtele niin eivät asiakkaita kiusaa turhilla detaileilla, muuten vois vahingossa tippua tiiliskivi lasin päälle ja vakuutuksen irtisanomisilmoitus lähteä heti vaihdon jälkeen. :D
 
Sitä siis tarkotin, että jos lasi on halki tai siinä useampi 3+ kiveniskua niin lasi menee vaihtoon. Sitä ei enää kannata paikkailla tai halkeamia pysäytellä.
Joo, näin se varmaan meneekin. Itse tarkoitin sitä, että yhdestä iskemästä ilman halkeamaan eivät välttämättä suostu vaihtoa maksamaan, vaan pelkästään paikan/porauksen.

Toissa kesänä vaihdatin tuulilasin OP-Pohjolan piikkiin (450e maksoi lasi). En asiaa sen kummemmin edes miettinyt kun oli tuo vakuutus, olihan siinä kai pari iskemää jo valmiiksi, ja tuo kolmas tuli edellä ajavan peräkärryn lennättämästä kivestä niin vein vaihdatettavaksi ja lasku OP:lle. Ei sieltä kukaan mitään kysellyt miten lasi oli rikki, ehkä tuo liike sitten jotain "raportoi" tai ei. Luulis, että ellei jatkuvasti vaihtele niin eivät asiakkaita kiusaa turhilla detaileilla, muuten vois vahingossa tippua tiiliskivi lasin päälle ja vakuutuksen irtisanomisilmoitus lähteä heti vaihdon jälkeen. :D
En tiedä käytäntöä tarkemmin minäkään. Kolaritilanteissahan vakuutusyhtiöillä on niitä tarkastuspisteitä, joissa vauriot pitää käydä arvioittamassa, mutta se ei koske käsittääkseni lasivaurioita.
 
Kirjoitat vahinkoilmon miten kävi, tulee korvauspäätös, vaihdat lasin. Profit. Jotkut lasiliikkeet tekee puolestasi koko rumban ainakin korjauksien osalta. Korjausten maksajan paskapuheita, etteikö lasia saisi vaihdettua jos häiritsee. Ja vaikka näin kävisikin, niin eipä tarvitse odottaa kauan seuraavaa osumaa.
 
Yli 20 vuoteen en muista kovin usein tuommoisia kelejä osuneen. Kerran jyllä piti kaatosateella oikein pysähtyä tien sivuun, kun vettä tuli niin paljon ettei pyyhkijät täysillä saaneet sitä siirrettyä sivuun. :eek:

Ainahan uutiset on täynnä tällaisia juttuja, kun ekat talvisäät tulee:

(tässä neljältä eri vuodelta)

Kuva: Talvi yllätti taas autoilijat Helsingissä – kolareita jopa kymmeniä

Talvi yllätti autoilijat jälleen: Pirkanmaalla lukuisia liikenneonnettomuuksia, henkilövahingoilta on vältytty

Talvi yllätti autoilijat – tästä syystä rasittava ilmiö toistuu vuosittain

Ja näköjään tälle on oma säikeensäkin:

Talvi yllätti autoilijat
 
Kirjoitat vahinkoilmon miten kävi, tulee korvauspäätös, vaihdat lasin. Profit. Jotkut lasiliikkeet tekee puolestasi koko rumban ainakin korjauksien osalta. Korjausten maksajan paskapuheita, etteikö lasia saisi vaihdettua jos häiritsee. Ja vaikka näin kävisikin, niin eipä tarvitse odottaa kauan seuraavaa osumaa.
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
 
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.

Sää voi olla myös niin paha, että sitä edelläolevaa autoa ei NÄE ollenkaan sellaisen matkan päästä, mikä se kelin mukainen turvaväli olisi "rajoituksen mukaista nopeutta" ajaessa.

Tällöin "rajoituksen mukainen nopeus" ei voi olla turvallinen, koska siihen edessäolevaan autoon ei PYSTY pitämään sitä siinä nopeudessa riittävää turvaväliä.

Toki tällaisia säitä on vain n. yhtenä päivänä vuodessa, mutta kyllä sen yhdenkin päivän aikana ehtii hyvin kolarin ajaa ;)
 
Olen liittymässä kolmion takaa tielle ja edessäsi on toinen ajoneuvo. Tietä pitkin lähestyy auto vilkku päällä, vaihtaa hienosti myös oikealle kääntyvien kaistalle mutta tämä edessäni oleva kusipää ei kuitenkaan liiku kuin vasta kun kääntynyt ajoneuvo on liittynyt jo toiselle tielle. Onko se vilkku niin perkeleen vaikea tulkita?
 
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
Jepjep. Mulle vaihdettiin viime viikolla työpakuun uusi lasi (kolmas vuoden sisällä). Tänään tuli eka kiveniskemä lasiin. Eikä ollut turvavälistä kiinni kun kivi lensi vastaantulleen bussin renkaista.
 
Tämä on niin tuurista kiinni (ja varmaan myös turvaväleistä tms). 10v ehdin ajamaan edellisellä autolla ilman ainuttakaan kiveniskemää.
Parin eri kuskin ja työmatkan otannalla 50-70 tkm väli on sellainen, että lasi menee vaihtoon. Oletan nyt, että tarkoitat kiveniskemällä oikein reilua jälkeä, millin tai alle kraateria löytyy aivan täysin varmasti jokaisesta vähänkin normaalia ajamista ja matkaa nähneestä lasista. Jonkun papparaisen 0,5 km kauppareissut 20-30 km/h voi johtaa tilanteeseen, että ei tule osumia tai energia ei riitä näkyvään vaurioon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 794
Viestejä
4 750 118
Jäsenet
77 389
Uusin jäsen
sakke1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom