Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen

Kysymyksiin vastasi Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

16. Milloin alinopeudesta voi saada sakot?

Laissa ei ole määritelty alinopeutta.

Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa luonnollisesti turvalliseen ajovauhtiin.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta.
 
Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen

Sakotusta koskeva laki muuttuu 1.6.2020. Tällöin nykyiset rikesakot muuttuvat liikennevirhemaksuiksi, ja sen jälkeen niitä voidaan lähettää ulkomaille.

Hetkinen, oliko nuo liikennevirhemaksut nyt niitä mitä ei pitänyt tulla koska niissä olisi pitänyt itse todistaa olevansa syytön eikä poliisin todistaa että olet syyllinen?
 
Laissa on olemassa joku pykälä liikenteen häirinnästä muistaakseni. Reilusti alle rajoituksen ajaminen ilman syytä voidaan katsoa liikenteen häirinnäksi. Onko se sitten 80km/h ajamista 100km/h-alueella, vai 40km/h ajamista 60km/h-alueella, sitähän me emme tiedä. Omasta mielestäni jos 40km/h ajeleskelee ja rajoitus on 60km/h, voisi sakottaa liikenteen häirinnästä.
Voitaisiinko tähän listaan lisätä tahallinen hidastelu liikennevaloissa siten että takana tuleva jää jumiin punaisiin? Tällaista kohtelua kun saa osakseen vaikka pitääkin kunnollisen turvavälin edellä ajavaan.
 
Kyllä ne tulee koska saavat korottaa maksuja sen avulla. Mutta joo tuo mainitsemasi asia jää pois.
Liikennevirhemaksussa pointti on se, että se ei ole sakko, vaan hallinnollinen maksu. Maksa suosiolla tai maksa käytännössä vielä enemmän siitä, että saat valitusluvan. Saattaapi sitten mennä läpi tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Minun autooni ei ainakaan gpssää tule. Katotaan sitten kuka ajaa ja kuka ei. Kyllä tässä täytyy anarkian tielle alkaa astumaan jos homma lähtee bernerillä täysin lapasesta eikä kukaan sitä pysäytä.
 
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e
 
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e

Jos ehdit nähdä että se olisi nasta eikä kivi niin olisit ehtinyt myös napata sen lennosta. ;)

Ärsyttäisi kyllä itseäkin kun on noita harvoja tilanteita joihin ei voi itse aina vaikuttaa. Todennäköisyys tuolle kuitenkin pienenee jos ajaa kuin rekkaa, eli ennakoi valojen vaihtumisen ajankohdan ja ajonopeuden kautta minimoi tilanteet joita viettää toisena valojonossa kiihdytysvammaisten perässä. Olempa joskus kuullut jonkun ruopineen tiestä irtokivet tarkoituksellakin kontissa nuohonneen ikkunaan liikkeellelähdössä, kun siellä takana on muutenkin viihdytty tarpeettomasti kiveniskuetäisyydellä kerjäämässä irtokivihuomautusta varoittamaan peräänajon mahdollisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e
1350?? Saako kysyä mikä auto?

Omassa autossa (Kia Ceed) edellinen vaihto 175e, eli muutaman autopesun verran. Otan vaan lasin kun kaikki lisävarusteet oli alkujaankin jo ihan perseestä.
 
1350?? Saako kysyä mikä auto?

Omassa autossa (Kia Ceed) edellinen vaihto 175e, eli muutaman autopesun verran. Otan vaan lasin kun kaikki lisävarusteet oli alkujaankin jo ihan perseestä.
Joku jossa edes jtn varusteita kuin Ceedissä. Ei tarvi olla kuin adaptiivistä vakkaria/kameraa yms niin tulee lasinvaihdon päälle kalibrointia yms halpaa touhua. Ja tietenkin jos käyttää merkkiliikkeessä lasin vaihdossa niin siitä vähän ekstraa.

Periaatteessahan hinnalla ei ole mitään merkitystä kun on vakuutus.
 
Joskus vuosia sitten vaihdatin tuulilasin Renault R19:n, hintaa tuli 350€. Joku oli juossut auton yli kun se oli ollut yöllä kadun reunassa parkissa ja jalka mennyt tuulilasista läpi.
 
Joku jossa edes jtn varusteita kuin Ceedissä. Ei tarvi olla kuin adaptiivistä vakkaria/kameraa yms niin tulee lasinvaihdon päälle kalibrointia yms halpaa touhua. Ja tietenkin jos käyttää merkkiliikkeessä lasin vaihdossa niin siitä vähän ekstraa.

Periaatteessahan hinnalla ei ole mitään merkitystä kun on vakuutus.
Mjoo no tuolla hinnalla ostaisin mieluummin uuden auton kuin tuulilasin. Mutta kaipaankin autolta vähän vähemmän mitä moni muu.
 
Tuulilasivakuutus on ihan ehdoton. Ja murphyn laki varmistaa, että lasi on uudelleen paskana parin viikon sisään.

Tänään poistui hienosti farkkubemmi tokmannin pihasta, ensin meinasi avensis tms tulla kylkeen torvi pohjassa kärryn kera. Sekunti tämän jälkeen nissani tms vanhempi kippo meinasi ajaa torvi pohjassa kontista sisään. Koko operaation ajan bemmisti ajeli kuin muita ei olisikaan. Yleensä sentään kolmion takaa alle ajavat katsovat edes jommankumman suunnan, mutta tämä taneli ei ilmeisesti omannut näkökykyä lainkaan.

Aiemmin päivällä meinasi kääntyvä ajaa katu "maasturilla" alle, oli varmaan yllättävää kun sieltä kääntyneen pakun takaa jatkoinkin suoraan.

Täällä Tampereella saisi autonsa paalikuntoon yhden iltapäivän aikana helposti.
 
Tuulilasivakuutus on ihan ehdoton. Ja murphyn laki varmistaa, että lasi on uudelleen paskana parin viikon sisään.
Mä vein tänään ison Transitin lasin vaihtoon Laakkoselle. Kolmas kerta tänä vuonna. Ensin meni tammikuun 11. päivä, sitten kesäkuun 23. päivä ja nyt marraskuun viimeisenä päivänä. Fennian lasivakuutus kiittää ja kuittaa :rofl:
 
Lasivakuutuksen tarve riippuu aika paljon autosta.

Talouden Skoda Fabiaan taisi maksaa lasi joku 250€ ja kun omavastuu vaihdossa on 150€ niin aika tarpeeton tuo todennäköisesti on.

Ja kun katsastusväli on 2 vuotta nyt niin ei tarvitse pikkuhalkeamien takia katsurin pakottamana olla vaihtamassa jatkuvasti.

Jottei mene OT:ksi niin ketjussa jo aiemmin mainitut rampilta sulkuviivan yli oikojille toivon viikon välein hajoavaa tuulilasia. Mikään ei piristä niin kuin oikojapellen auton nostattamat kivet, rapa, tiesuola, rakennusjätteet yms mitä noissa ramppien tienoolla on, jotka lentää keulaan ja tuulilasiin.
 
Empäs ajatellukkaan noita hajoilevia tuulilaseja kun manailin ohituskaistoilta suoraan nenän eteen puskevia juntteja.
 
Eilen Tampereella Pirkka-hal...messukesk...mikä sen nimi nyt onkaan kohdalla liittymästä tulossa pitkä rekka. Sen perästä sitten pakettiauto, joka singahti suoraan vasemmalle kaistalle, jossa minä jarrulevyt punasena. Just kerkesin sivuun ja jarruttamaan, ettei tullut kylkeen. En ollut siinä kohtaa ihan varma osuko, vilkuttelin pitkiä ja koetin saada tämän liittymästä kääntymään jutuille, mutta jatkoi vaan matkaa. Illasta katselin, että oli osunut. Naarmuja puskurissa ja lokasuojassa.
Kiitokset vaan Ylöjarvelle, soittelen tänään!
 
OT: Omassa autossa on sadetunnistin ja tuulilasinlämmitys, joten käytännössä pakko olla tuulilasivakuutus kohtuullisen arvokkaan lasin takia. Kahdesti on jo vaihdettukin, "säästöä" yli tonni (ainahan siinä kuluja tulee).

Käsitykseni on, että lyijyn käyttö auton laseissa on nykyisin kielletty, joten lasit ovat kovempia. Lisäksi painonsäästön takia tehty ohennus, lasin osallistuminen korinjäykistykseen ja tuulilasien kasvu mm. katonjatkeeksi, niin pienistäkin iskemistä halkeamat lähtevät leviämään helpommin. Liikennemäärien ja autojen tehonkasvun takia nastoja ja kiviäkin lentelee tiheämmin. Roiskeläpistäkin voisi olla apua. /OT

Eilen Oulussa kokisrekka kaupan pihassa sai aikaan järjettömät ruuhkat kilometrien päähän kaupasta (Kaakkurin CM). Ilmaista kokista saatavilla, joten ensin tunti jonotusta ruuhkassa ja toinen mokoma kokisjonossa. Oli varmasti vaivan arvoista. Huomasi kyllä, että ruuhkassa ajamista ei ole Oulussa harjoiteltu. Liikennevaloihin valuteltiin hitaasti kuten perusarkipäivänä, valoissa ja jonossa jätettiin 25 metriä väliä edellä ajavaan, ja ykkösvaihdetta alettiin miettimään siinä vaiheessa kun vihreä palaa jo. Risteyksiin ajettiin, vaikka se oli jo tukossa. Punaisia päin.

Muutama perussääntö: Valoihin ei valuteta, jos takana on auto. Saatika että siellä on melkein kymmenen kilometrin jono. Normaalisti kannattaa jättää vähän väliä edellä menevään autoon, ruuhkassa pitää tiivistää ettei esim. blokata kääntyvien kaistaa. Seuraa risteävän tien valoja, keskimäärin kun siinä vaihtuu punainen niin kohta sinulle palaa vihreä. Silloin vaihteen pitää olla päällä ja auton olla jo liikkeessä. Kiihdytä ripeästi - varsinkin jos olet jonon etupäässä. Älä aja risteykseen jos et pääse suoraan sen yli vaikka vihreä palaisikin. Vihreä ei ole lupaus tukkia risteystä. Älä jumalauta aja siihen tukkoiseen risteykseen punaisia päin!

Olin itse menossa toisaalle, eikä täältä pussinperältä pääse pois kuin kahta kautta - eikä jonosta enää päässyt kääntymään poiskaan ennen kuin olisi voinut valita toisen reitin. Lisäksi aivan surkeasti toimivat liikennevalot moottoritien molemmin puolin ja siltatyömaan takia vajaat ajokaistat, niin sumppu oli valmis.
 
Omassa autossa (Kia Ceed) edellinen vaihto 175e, eli muutaman autopesun verran. Otan vaan lasin kun kaikki lisävarusteet oli alkujaankin jo ihan perseestä.

Siinähän on halpa akkuna :eek:
Joskus (varmaan jo lähes 10 vuotta sitten) kun G Astrasta lasi oli niin naarmuinen että vaihdoin sen maksoi operaatio jotain kolmisen sataa, ja samasta syystä kun kyselin H Astraan lasinvaihtoa niin tarjoukset oli järestään alkaen ~350€ joten jätin tekemättä kun autonvaihto oli mielessä. Molemmissa pelkkä lasi ilman mitään hienouksia.
 
Paitsi että niistä valoista pääsee useampi läpi jos valon vaihtuessa jono liikkuu eikä päädytä arpomaan kuka saa autonsa liikkeelle missäkin ajassa.
En ole vielä tavannut montaakaan valuttelijaa, joka olisi lopulta kovinkaan ripeä siitä valuttelusta huolimatta. Bensan- ja jarrunsäästelyä se on, eikä sujuvan liikenteen edistämistä. Ihan ensimmäisellä saattaa toimia, mutta jos edessä on jo punaisissa seisovia autoja valuttelu on paitsi hyödytöntä, niin peräti haitallista takana ajaville.
 
En ole vielä tavannut montaakaan valuttelijaa, joka olisi lopulta kovinkaan ripeä siitä valuttelusta huolimatta. Bensan- ja jarrunsäästelyä se on, eikä sujuvan liikenteen edistämistä. Ihan ensimmäisellä saattaa toimia, mutta jos edessä on jo punaisissa seisovia autoja valuttelu on paitsi hyödytöntä, niin peräti haitallista takana ajaville.

Ei siinä ole mitään haitallista niille takanatulevillekaan. Ne tulee sitten takana samaa vauhtia, ja voivat heti painaa kaasua kun edessäoleva painaa kaasua.

Kaikkien läpimeno risteyksestä nopeutuu, kun jokainen ei yksitellen ala lähtemään liikkeelle sitten kun edessämenevä on ensin lähtenyt liikkeelle.

Jos jos näyttää siltä, että valo vaihtuukin "liian aikaiseen vihreäksi" sitten voidaan painaa kaasua jo kun valo on vasta vaihtumassa.
 
En ole vielä tavannut montaakaan valuttelijaa, joka olisi lopulta kovinkaan ripeä siitä valuttelusta huolimatta. Bensan- ja jarrunsäästelyä se on, eikä sujuvan liikenteen edistämistä. Ihan ensimmäisellä saattaa toimia, mutta jos edessä on jo punaisissa seisovia autoja valuttelu on paitsi hyödytöntä, niin peräti haitallista takana ajaville.

Itse näen tuon toimivan hyvin jatkuvasti. Myös vaikka siellä jonossa on jo joku punaisissa, loppujono menee silti sujuvammin läpi kun ei tule ylimääräisiä pysäytyksiä/liikkeellelähtöjä jokaisen auton kohdalle.
 
Ei siinä ole mitään haitallista niille takanatulevillekaan. Ne tulee sitten takana samaa vauhtia, ja voivat heti painaa kaasua kun edessäoleva painaa kaasua.

Kaikkien läpimeno risteyksestä nopeutuu, kun jokainen ei yksitellen ala lähtemään liikkeelle sitten kun edessämenevä on ensin lähtenyt liikkeelle.

Jos jos näyttää siltä, että valo vaihtuukin "liian aikaiseen vihreäksi" sitten voidaan painaa kaasua jo kun valo on vasta vaihtumassa.
Toimii jos kyseessä on tien ainoat valot. Mutta jos valoja on monta peräjälkeen niin osa jonosta jää edellisiin valoihin ja sitä edellisiin, Vielä kun valot on tyypillisesti synkattu olemaan eriaikaan vihreänä niin läpimeno hidastuu.
 
Itse näen tuon toimivan hyvin jatkuvasti. Myös vaikka siellä jonossa on jo joku punaisissa, loppujono menee silti sujuvammin läpi kun ei tule ylimääräisiä pysäytyksiä/liikkeellelähtöjä jokaisen auton kohdalle.
Ei se vain toimi. Takanatuleva ei pysty ajamaan täsmälleen samaa vauhtia kuin se ensimmäinen valuttaja, joten useamman auton kanssa tulee väistämättä haitariliikettä. Muutaman auton jälkeen liikenne on yhtä nykimistä ja pysäyttelyä.
 
Se valoihin kiihdyttely ja jarruttelu sekä ilman ennakointia ajaminen vasta haitariliikettä ja nykimistä aiheuttaakin. Mennään jonossa aina kerrallaan muutama kymmenen metriä eteenpäin ja pysähdytään. Odotetaan kun kaikki edellä olevat etsivät ykkösen askista ja nylkyttävät kotteronsa liikkeelle, kunhan ensin ehtivät laskea älypuhelimensa pois kädestä. Paljon sujuvampaa ruuhkassa ajaminen on kun jättää sopivasti väliä edellä ajavaan, niin voi ryömittää vaihde päällä hitaassa vauhdissa kuin nuohota edellä menevän puskuria ja vähän väliä pysähtyä ja lähteä uudelleen liikkeelle. Varsinkin talvella liukkailla paljon mukavampaa, kun ei jatkuvasti tarvitse olla sudittelemassa liikkeelle. Ja selvennyksenä, että "sopivasti" ei tarkoita täysperärekan mittaa vaan sen verran että jarruun ei juurikaan tarvitse koskea.
 
Tampereella "ammattiautoilijat" ovat kunnostautuneet omissa silmissä muutamaan otteeseen ihan viikon sisällä.

Ensimmäisen kerran olin itsekin autoilijana ajamassa Tampere-talon viertä yliopistolle päin ja yllättäen väärään suuntaan yksisuuntaista ajava taksi kääntyy eteeni siten, että joudun polkemaan jarruja. No hän tuli toki oikealta ja väärään suuntaan yksisuuntaista ajaessa ei ole kolmiota, mutta annoin tästä silti mielipiteeni tööttäämällä lyhyesti. En tiedä johtuiko tästä vai mistä, mutta yliopiston valoissa jouduin tööttäämään uudelleen, kun kaveri ei tajunnut valojen vaihtumista edes muutaman sekunnin odottelun jälkeen. :facepalm:

Toisen kerran fillarilla ajaessani taksikuski tulee yliopiston toisella (Atalpan) kulmalla punaisille valoille niin kovaa Järvensivulta, että ei saa autoaan pysähtymään ja liukuu absit hakaten käytännössä kokonaan suojatielle, kun kävelijöille palaa vihreät. En ymmärrä mikä tuossa oli ideana, kun kaverille paloi koko ajan punaiset :confused: (ei siis tullut "vanhoilla vihreillä").

Vanhempi kävelijärouva alkoi jututtamaan kuskia, jonka kommentti oli "kyllähän teidän kävelijöiden pitää ottaa huomioon, että täällä on liukasta ja en välttämättä saa autoa pysähtymään". Tuossa kohtaa itseltäni meni maku ja kysäisin kaverilta, että jos ammattiautoilijan 50 tkm vuoteen ei riitä ajamaan liikennessääntöjen mukaan, niin ei kai sitten voi mitään. Jotain se jäi sinne ikkunasta huutamaan, kun fillaroin pois paikalta.

Uskomattomin matka mitä olen Jyväskylästä Tampereelle taittanut sattui myös viime sunnuntaina, kun joku Opel-kuski päätti ajaa Jkl-jämsä-välin 60-70 km/h mittarinopeutta. Korpilahden jälkeen letkassa oli autoja niin pitkälle kuin suorilla näkemää riitti ja ruuhka-aika piti huolen siitä, että vain ohituskaistoilla ohiteltiin. Lisäbonuksena kaveri kiihdytti ohituskaistoja varten siten, että välittömästi hänen perässään ollut rekka ei ikinä päässyt tukkeesta edelle.

No ensimmäinen kerta kun tuli ajettua nelosvaihteella jämsään. Kruunuksi Jämsän liikenneympyrässä olin jo muutaman auton päässä kaverista ja pääsin näkemään, kun veijari pysähtyi ennen tyhjää liikenneympyrää, vilkutti ensin vasemmalle, sitten oikealle ja ajoi maailman hitaiten ympyrästä ulos. :beye:
 
Ei se vain toimi. Takanatuleva ei pysty ajamaan täsmälleen samaa vauhtia kuin se ensimmäinen valuttaja, joten useamman auton kanssa tulee väistämättä haitariliikettä. Muutaman auton jälkeen liikenne on yhtä nykimistä ja pysäyttelyä.

Kolme valuttavaa autoa riittää tutkitusti siihen että neljäs joutuu pysähtymään kesken ajon. Ja myös kaikki autot neljännen jälkeen. Tämä siis tilanteessa kun lähestytään punaisia valoja ja aletaan "valuttelemaan" liian aikaisin. Parhaillaan kun lähestytään 60 -alueella ensimmäisi punaisia, auto lähes pysäytetään 200 metriä ennen valoja, jotta varmasti on aikaa valutella ennen vihreitä.

Yleensä nuo valuttelijat ovat keski-iän ylittäneitä naisia, jotka pelkäävät sairaalloisesti auton pysäyttämistä. Tai okeammin sen pysäyttämisen jälkeistä liikkeelle lähtemistä. Täti-ihmiset on vain pakko sietää myös liikenteessä.
 
Nämä valuttelijat myös blokkaa kääntyvälle kaistalle pyrkijät joille yleensä palaa vihreät siinä vaiheessa kun se suoraan menijä alkaa himmailla niihin punaisiin valohin kauan ennen risteystä. Näissä tilanteissa voisi mennä vetämään avarilla poskeen ja kysymään missä kohti teidän mielestänne kannattaa auto risteykseen tullessa pysäyttää? Ajetaan sitä merkin näytämää nopeutta ja reipas jarrutus valoihin jolloin ne ruostekukkaset lähtee jarrulevyistä pois ja liikkeellelähtö reippaasti kiihdyttäen tavoitenopeuteen, että pysyy homma käynnissä. Ja samat sanat kaikille siinä jonossa. Kuvitelkaa, että teillä on paska tulossa housuun ja lähimpään vessaan on vielä pari kilsaa matkaa, niin alkaa löytyä se oikea ajorytmi. Lopuksi vielä pidetään se nopeus siellä sallitussa maksimissa eikä ajeta 60 alueella 50 eikä varsinkaan 50 alueella 40.
 
Olin itse menossa toisaalle, eikä täältä pussinperältä pääse pois kuin kahta kautta - eikä jonosta enää päässyt kääntymään poiskaan ennen kuin olisi voinut valita toisen reitin. Lisäksi aivan surkeasti toimivat liikennevalot moottoritien molemmin puolin ja siltatyömaan takia vajaat ajokaistat, niin sumppu oli valmis.

Kyseinen ruuhka oli pahin Oulussa ikinä näkemäni. Jono jatkui lentokentäntien risteyksestä heinäpäähän asti yhtenäisenä... Aivan järjetöntä. Kokisrekka oli parkkeerattu kaikista tyhmimpään paikkaan. Olisivat vaikka Ouluhallille sen ajaneet, mutta ei kun just kaakkuriin kaikista tyhmimpään sijaintiin, jossa muutenkin on ongelmia kun ei tiet vedä.
 
Nämä valuttelijat myös blokkaa kääntyvälle kaistalle pyrkijät joille yleensä palaa vihreät siinä vaiheessa kun se suoraan menijä alkaa himmailla niihin punaisiin valohin kauan ennen risteystä. Näissä tilanteissa voisi mennä vetämään avarilla poskeen ja kysymään missä kohti teidän mielestänne kannattaa auto risteykseen tullessa pysäyttää? Ajetaan sitä merkin näytämää nopeutta ja reipas jarrutus valoihin jolloin ne ruostekukkaset lähtee jarrulevyistä pois ja liikkeellelähtö reippaasti kiihdyttäen tavoitenopeuteen, että pysyy homma käynnissä. Ja samat sanat kaikille siinä jonossa. Kuvitelkaa, että teillä on paska tulossa housuun ja lähimpään vessaan on vielä pari kilsaa matkaa, niin alkaa löytyä se oikea ajorytmi. Lopuksi vielä pidetään se nopeus siellä sallitussa maksimissa eikä ajeta 60 alueella 50 eikä varsinkaan 50 alueella 40.
Tai sitten vaan katsoo tuulilasista ulos ja sopeuttaa vähän ajamistaan tilanteen mukaan? Jos näen, että kääntyville on oma kaista (jossa ei ole punainen tai tukossa) niin ajan reippaamin ohi tästä. Jos taas edessä on punainen valo ja seisova autojono muuten, niin minusta on suorastaan koomista, että jotkut ajavat kuin täysin selvää tulppaa edessä huomaisi, ennen kuin viime hetkellä. Kyllähän noita työmatkalla näkee kavereita, jotka pysähtyvät joka ikisiin valoihin, kun itse pääsen pysähtymättä koko matkan läpi, kun ymmärrän, ettei ole mitään järkeä kiihdyttää kaasu pohjassa kohti edessä kiiluvia jarruvaloja.

Samahan se on tilan jätön kanssa: Jos on ahdas risteysalue joka uhkaa täytty niin sillon ajan edellisen persunksiin kiinni. Jos taas on tilaa vaikka muille jakaa niin jätän sen verran väliä, että voin lähteä liikkeelle kun edessäni toinen auto lähtee liikkeelle (tai jos olen toisena niin valot vaihtuu) sen sijaan että lähdetään yksi kerraallaan (jos on ihan persuksissa kiinni, niin näin ei voi tehdä, koska ei jää enää aikaa pysähtyä, jos toisella olikin suht. mielenkiintoinen juttu facebookissa kesken).

Niin ja kannattaa käydä vessassa ennen kuin lähtee ajamaan, niin pystyt elämään ilman agressioita sen kanssa jos joskus jäät valoihin. Useinmiten se edellä mennyt viime hetkellä valoista puikahtanut tai kaasu pohjassa kiihdyttämään lähtenyt on muutenkin seuraavissa valoissa seisomassa kun sinne pääsee. Jos olen viereisellä kaistalla niin usein tulee ajettua ohikin, kun se reipas kiihdytys onkin aika paljon hitaampaa kuin se, että ei ole tarvinnut missään vaiheessa pysähtyäkään. Päivittäisillä matkoilla nyt aika hyvin osaa arvioida sen valosyklinkin, niin tietää milloin kannattaa hidastaa ja milloin ei.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä valuttelijat myös blokkaa kääntyvälle kaistalle pyrkijät joille yleensä palaa vihreät siinä vaiheessa kun se suoraan menijä alkaa himmailla niihin punaisiin valohin kauan ennen risteystä.

Ja tämä.


Tosiaan nämä mummelit eivät pelkästään ruuhkauta koko takana tulevaa liikennettä, vaan myös blokkaavat muiden pääsyn kääntyvälle kaistalle.

Huvittavin tapaus oli rouva, joka alamäkeen ajettaessa pysäytti auton n. 50 metrin päähän edellisestä autosta (ja kyllä, blokkasi kääntyvät). Hänelle vihreillä hän valutti auton liikkeelle, ennen kuin yritti nostaa kytkintä. Ihan tehokas tapa välttää auton sammuminen liikkeelle lähdettäessä. Voi vain kuvitella millaista valuttelua rouvan ajo ylämäkeen on vihreitä odotellessa.
 
Tampereella "ammattiautoilijat" ovat kunnostautuneet omissa silmissä muutamaan otteeseen ihan viikon sisällä.

Ensimmäisen kerran olin itsekin autoilijana ajamassa Tampere-talon viertä yliopistolle päin ja yllättäen väärään suuntaan yksisuuntaista ajava taksi kääntyy eteeni siten, että joudun polkemaan jarruja. No hän tuli toki oikealta ja väärään suuntaan yksisuuntaista ajaessa ei ole kolmiota, mutta annoin tästä silti mielipiteeni tööttäämällä lyhyesti. En tiedä johtuiko tästä vai mistä, mutta yliopiston valoissa jouduin tööttäämään uudelleen, kun kaveri ei tajunnut valojen vaihtumista edes muutaman sekunnin odottelun jälkeen. :facepalm:

Toisen kerran fillarilla ajaessani taksikuski tulee yliopiston toisella (Atalpan) kulmalla punaisille valoille niin kovaa Järvensivulta, että ei saa autoaan pysähtymään ja liukuu absit hakaten käytännössä kokonaan suojatielle, kun kävelijöille palaa vihreät. En ymmärrä mikä tuossa oli ideana, kun kaverille paloi koko ajan punaiset :confused: (ei siis tullut "vanhoilla vihreillä").

Vanhempi kävelijärouva alkoi jututtamaan kuskia, jonka kommentti oli "kyllähän teidän kävelijöiden pitää ottaa huomioon, että täällä on liukasta ja en välttämättä saa autoa pysähtymään". Tuossa kohtaa itseltäni meni maku ja kysäisin kaverilta, että jos ammattiautoilijan 50 tkm vuoteen ei riitä ajamaan liikennessääntöjen mukaan, niin ei kai sitten voi mitään. Jotain se jäi sinne ikkunasta huutamaan, kun fillaroin pois paikalta.

Uskomattomin matka mitä olen Jyväskylästä Tampereelle taittanut sattui myös viime sunnuntaina, kun joku Opel-kuski päätti ajaa Jkl-jämsä-välin 60-70 km/h mittarinopeutta. Korpilahden jälkeen letkassa oli autoja niin pitkälle kuin suorilla näkemää riitti ja ruuhka-aika piti huolen siitä, että vain ohituskaistoilla ohiteltiin. Lisäbonuksena kaveri kiihdytti ohituskaistoja varten siten, että välittömästi hänen perässään ollut rekka ei ikinä päässyt tukkeesta edelle.

No ensimmäinen kerta kun tuli ajettua nelosvaihteella jämsään. Kruunuksi Jämsän liikenneympyrässä olin jo muutaman auton päässä kaverista ja pääsin näkemään, kun veijari pysähtyi ennen tyhjää liikenneympyrää, vilkutti ensin vasemmalle, sitten oikealle ja ajoi maailman hitaiten ympyrästä ulos. :beye:
Eipä tähän voi muutakuin itsekin yhtyä, pyörin myös siinä yliopiston kulmilla. Se atalpan puolen risteys siinä viinikan liikennehelvetin ja keskustan välissä on oikein koominen paikka neljän aikaan. On kyllä pari kertaa ollut lähellä, että astun autosta ulos ja menen kysymään miksi helvetissä se auto pitää viedä siihen keskelle risteystä, se kun on vielä erikseen siinä kielletty. Ja kaikki menee sinne ambulansseja ja takseja myöten.

Nää ysitien nutaajat onkin ihan oma klassikkonsa, tänään tuli vähän vastaava yliskylän risteyksen ja tampereen välillä. Ajelin kärryn perässä ~90 ja odottelin tyytyväisenä ohituskaistan alkua. Kuitenkin hieman ennen ohituskaistaa tämä kärryn kanssa ajelija saavutti jonkun nutaajan, joka ajelin sen vajaa 80 mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ohituskaistahan oli tulossa. Mitä tapahtuu; ohitin sen kärryn kanssa ajelleen, yllättäen tämä hidastelija viistää jo kauempana sadan metrin päässä, kumma homma kun alkoi auto kulkemaan taas ohituskaistalla. Vähän matkaa ajelin ~120km/h ohituskaistaa eikä ero juuri kaventunut. Ohituskaistan päättymisen jälkeen meni tasan sata metriä ja nopeus alkoi tippua jälleen 90kmh luokkaan ja vanha nutaaminen jatkui. Tässä vaiheessa alkoi kärsivällisyys loppua. Vetäsin samantien sitten ohituskaistan jälkeen tästäkin ohi. Toivottavasti sai mahd. paljon paskaa lasiinsa. Tämä kärrykuski taempana oli varmaan tosi iloinen kun tämä nutaaja jatkoi samaa tahtia kuin ennekin ohituskaistaa, ja eihän kärryn kanssa oikein ohi pääse varsinkaan ysitiellä. Ei voi vain ymmärtää mikä saatana siinä on ettei voi hitaammin ajavana antaa muiden mennä.

Itse tein sen virheen, että en ohittanut tätä siellä ohituskaistalla, mutta ei viitsisi näiden takia ihan törkeitä nopeuksia alkaa ajamaan... joskaan en kyllä koskaan ole ohitellessa nopeusmittaria katsellut.
 
Iltalehdissä aina paapatetaan ylinopeutta ajavista (tottakai järjetön kaahaus on vaarallista ja tuomittavaa), mutta ai että miten hermoja kiristää kun 50/50 km/h alueilla körötellään neljääkymppiä. Vähintään yhtä ihanaa on myös pidemmillä matkoilla kun ajetaan satasen alueella 80 km/h tai jotain vastaavaa. Sinänsä samantyylistä liikenneriskiä aiheuttavat myös nämä jatkuvat alinopeutta ajavat, kun liikenne jonoutuu ja tämän myötä ohitustarve lisääntyy. Voi kun noillekin voitaisiin antaa huomautuksia ja sakkoja.

Ihan ymmärrettävää että joskus joutuu ajamaan hiljempaa; jos on esimerkiksi vielä ensimmäisten lumisateiden/pakkasten aikaan kesärenkaat (tai surkeakuntoiset talvirenkaat) alla tai vetää kärryä jne. Tuo tarpeeton alinopeuden ajaminen vaan laittaa veren kiehumaan. Kaiken kukkuraksi esimerkiksi nuo 60 km/h alueella alinopeutta ajavat sankarit säilyttävät sitten saman nopeuden (esim. 50 km/h) kun tulee 40 km/h tai jopa 30 km/h alue.

Perseessä roikkujia ei varmaan tarvii edes erikseen mainita mutta mainitaan nyt kuitenkin. Ja jotta vähän soppaa hämmennetään, niin tokihan ne(kin) on yleensä Audeja ja Bemareita. @_@
 
Leveäkaistatiellä oikeassa reunassa ajamisen sietämätön vaikeus :facepalm:

Ilmeisesti oman auton vaatiman tilan hahmottaminen on niin vaikeaa, että pitää ajaa keskellä kaistaa :facepalm:
 
Ilmeisesti oman auton vaatiman tilan hahmottaminen on niin vaikeaa, että pitää ajaa keskellä kaistaa

Todella iso osa autoilijoista ei hahmota autonsa ulkomittoja ollenkaan eikä tiedä missä auton renkaat kulkevat, minkä takia esim
- Ei ohiteta vasemmalle kääntyvää autoa pientareen puolelta, koska ei hahmoteta, että se auto mahtuu sieltä välistä
- Pysäköidään auto puolen metrin päähän reunakivestä kadunvarsipaikalla
- Jätetään 3 metrin väli liikennevaloissa edellä olevaan autoon
- Parkkihallissa pysäköidään auto osittain reunaviivan päälle ja viedään viereinenkin paikka vaikka tolpan ja oman auton välillä on jälleen tilaa vaikka kuinka. Toki auton perä on myös osittain ulkona ruudusta, ja auton keula metrin päässä pelottavan lähellä olevasta seinästä
- Vedetään auton kylki parkkitalon rampin tolppaan kun ei uskalleta ajaa tarpeeksi "perälle" ramppiin ennen kuin aletaan kääntää autoa
jne jne ym ym...
 
Todella iso osa autoilijoista ei hahmota autonsa ulkomittoja ollenkaan eikä tiedä missä auton renkaat kulkevat, minkä takia esim
- Ei ohiteta vasemmalle kääntyvää autoa pientareen puolelta, koska ei hahmoteta, että se auto mahtuu sieltä välistä
- Pysäköidään auto puolen metrin päähän reunakivestä kadunvarsipaikalla
- Jätetään 3 metrin väli liikennevaloissa edellä olevaan autoon
- Parkkihallissa pysäköidään auto osittain reunaviivan päälle ja viedään viereinenkin paikka vaikka tolpan ja oman auton välillä on jälleen tilaa vaikka kuinka. Toki auton perä on myös osittain ulkona ruudusta, ja auton keula metrin päässä pelottavan lähellä olevasta seinästä
- Vedetään auton kylki parkkitalon rampin tolppaan kun ei uskalleta ajaa tarpeeksi "perälle" ramppiin ennen kuin aletaan kääntää autoa
jne jne ym ym...
Itseäni ehkä eniten häiritsevä hahmotusongelma on, että risteyksissä auto pysäytetään suojatien päälle vaikka 99% kerroista pysäytyksen voisi tehdä ennen tai jälkeen suojatien.
 
Eipä tähän voi muutakuin itsekin yhtyä, pyörin myös siinä yliopiston kulmilla. Se atalpan puolen risteys siinä viinikan liikennehelvetin ja keskustan välissä on oikein koominen paikka neljän aikaan. On kyllä pari kertaa ollut lähellä, että astun autosta ulos ja menen kysymään miksi helvetissä se auto pitää viedä siihen keskelle risteystä, se kun on vielä erikseen siinä kielletty. Ja kaikki menee sinne ambulansseja ja takseja myöten.

Nää ysitien nutaajat onkin ihan oma klassikkonsa, tänään tuli vähän vastaava yliskylän risteyksen ja tampereen välillä. Ajelin kärryn perässä ~90 ja odottelin tyytyväisenä ohituskaistan alkua. Kuitenkin hieman ennen ohituskaistaa tämä kärryn kanssa ajelija saavutti jonkun nutaajan, joka ajelin sen vajaa 80 mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ohituskaistahan oli tulossa. Mitä tapahtuu; ohitin sen kärryn kanssa ajelleen, yllättäen tämä hidastelija viistää jo kauempana sadan metrin päässä, kumma homma kun alkoi auto kulkemaan taas ohituskaistalla. Vähän matkaa ajelin ~120km/h ohituskaistaa eikä ero juuri kaventunut. Ohituskaistan päättymisen jälkeen meni tasan sata metriä ja nopeus alkoi tippua jälleen 90kmh luokkaan ja vanha nutaaminen jatkui. Tässä vaiheessa alkoi kärsivällisyys loppua. Vetäsin samantien sitten ohituskaistan jälkeen tästäkin ohi. Toivottavasti sai mahd. paljon paskaa lasiinsa. Tämä kärrykuski taempana oli varmaan tosi iloinen kun tämä nutaaja jatkoi samaa tahtia kuin ennekin ohituskaistaa, ja eihän kärryn kanssa oikein ohi pääse varsinkaan ysitiellä. Ei voi vain ymmärtää mikä saatana siinä on ettei voi hitaammin ajavana antaa muiden mennä.

Itse tein sen virheen, että en ohittanut tätä siellä ohituskaistalla, mutta ei viitsisi näiden takia ihan törkeitä nopeuksia alkaa ajamaan... joskaan en kyllä koskaan ole ohitellessa nopeusmittaria katsellut.

Nuo ohituskaistalla kiihdyttäjät ovat kyllä alinta pohjasakkaa ja silti jostain syystä niitä näkee lähes joka reissulla tuolla välillä :beye:. Opiskelijana ei ole varaa ottaa sakkojakaan, joten pidän oman nopeuden kurissa. Kelien salliessa vakkarissa on ~rajoitus +3-5 km/h todellista. Ohituskaistoilla tosin saattaa tulla tuohon ylityksiä, jos edempänä on joku lisäkaistan avulla kaasupolkimen löytänyt luumu.

Tuon välin rassaaminen on sen verran perseestä muiden kanssa, että hyvin usein pyrin ajamaan klo 21 jälkeen. Tuolloin saa ajella yksin rauhassa pitkät päällä, ei ole letkoja tai nönnöttelijöitä ja yksittäisistä hitaammista pääsee oikeasti edelle kaistoilla/suorillakin. Säästyy hermoja ja aikaa! :tup:

Huomaan myös itsessäni ärsyttävän piirteen: laitoin hieman isommat talvirenkaat, joiden kanssa mittarivirhe putosi sinne 1-2 km/h tasolle satasen kieppeillä aikaisemmasta 5-6 km/h:sta. Nyt nuo jumittajat ärsyttävät entistä enemmän. Heidän vauhtinsa ei keskiarvollisesti ole varmastikaan muuttunut, mutta näen vain tarkemmin kuinka paljon alinopeutta mennään.
 


Tässäpä suurinpiirtein ne kaikista ärsyttävimmät.


Tuon videon tekijä voisi miettiä turvavälejä myös. Lavastettuja tilanteita tietty videolla mutta törkeän lähellä ajelee niissä kokoajan ja suurin osa noista mitä listaa "isoimpina virheinä" ei ärsyttäisi yhtään tai aiheuttaisi mitään ellei nuohoaisi kontissa noin intohimoisesti :)
 
Tuon videon tekijä voisi miettiä turvavälejä myös. Lavastettuja tilanteita tietty videolla mutta törkeän lähellä ajelee niissä kokoajan ja suurin osa noista mitä listaa "isoimpina virheinä" ei ärsyttäisi yhtään tai aiheuttaisi mitään ellei nuohoaisi kontissa noin intohimoisesti :)
Tuo persekärpäsenä oleminen sisältyi näihin ärsyttävimpiin tapoihin. :)
 
Huomautus - asiaton käytös ja provosointi
Tuon videon tekijä voisi miettiä turvavälejä myös. Lavastettuja tilanteita tietty videolla mutta törkeän lähellä ajelee niissä kokoajan ja suurin osa noista mitä listaa "isoimpina virheinä" ei ärsyttäisi yhtään tai aiheuttaisi mitään ellei nuohoaisi kontissa noin intohimoisesti :)
Viestisi paljastaa olevasi se kuski, joka jättää autonsa liikennevaloissa 20m päähän pysähtymisviivasta.
 
Lähinnä perässäroikkujat saavat paineet kaakkoon. Pitää sitten siinä pitää vähän reippaampi turvaväli seuraavaan, että saa tämäkin takapuskurissa roikkuva jarrutettua ajoissa jos jotain edessä sattuu.
Pimeällä ajaessa tuo sama ilmiö jatkuu motarilla, alunperin kaukana peruutuspeilissä ollut auto on hetkeä myöhemmin sen verta lähellä että liki alle ruuhkaturvavälin. Jos kerta nopeasti saa kiinni ruuhkattomalla tiellä niin voisi mennä saman tien ohi eikä jäädä sinne taakse valoillaan häikäisemään. Jokunen kerta joutunut sitten itse kaasuttamaan karkuun reilulla ylinopeudella kun alkanut rassaamaan liikaa. Vaihtoehtoisesti voisi kait siirtyä ohituskaistalle ja jarruttaa, kunnes perässäroikkuja on valahtanut ohi...
 
Iltalehdissä aina paapatetaan ylinopeutta ajavista (tottakai järjetön kaahaus on vaarallista ja tuomittavaa), mutta ai että miten hermoja kiristää kun 50/50 km/h alueilla körötellään neljääkymppiä. Vähintään yhtä ihanaa on myös pidemmillä matkoilla kun ajetaan satasen alueella 80 km/h tai jotain vastaavaa. Sinänsä samantyylistä liikenneriskiä aiheuttavat myös nämä jatkuvat alinopeutta ajavat, kun liikenne jonoutuu ja tämän myötä ohitustarve lisääntyy. Voi kun noillekin voitaisiin antaa huomautuksia ja sakkoja.

Ihan ymmärrettävää että joskus joutuu ajamaan hiljempaa; jos on esimerkiksi vielä ensimmäisten lumisateiden/pakkasten aikaan kesärenkaat (tai surkeakuntoiset talvirenkaat) alla tai vetää kärryä jne. Tuo tarpeeton alinopeuden ajaminen vaan laittaa veren kiehumaan. Kaiken kukkuraksi esimerkiksi nuo 60 km/h alueella alinopeutta ajavat sankarit säilyttävät sitten saman nopeuden (esim. 50 km/h) kun tulee 40 km/h tai jopa 30 km/h alue.

Perseessä roikkujia ei varmaan tarvii edes erikseen mainita mutta mainitaan nyt kuitenkin. Ja jotta vähän soppaa hämmennetään, niin tokihan ne(kin) on yleensä Audeja ja Bemareita. @_@
Tämä. Jos kaikki ajaisi rajoituksen vaatiman, poistuisi 90% ohitustarpeesta.

Tuo jatkuva alinopeuden ajaminen ilman syytä on aivan käsittämätöntä. Taajamassakin puolet keskittymisestä menee jalankulkijoiden huomioinnin sen seuraamiseen, ettei aja edellä ajavaa perään kun vauhti venkslaa siinä 30-40kmh 50-alueella.

Tuota tapahtuu kyllä ihan käsittämättömän paljon juurikin ysitiellä, että se kaasu löytyy kun on menossa ohi. Muualla en tuohon ole juurikaan törmännyt.
Viimeksi eilen ja toissapäivänä ohitin 75 ajavan auton, löysi kaasun siinä samalla kun olin rinnalla ja pysyi sitten perässä vaikka itse ajelin 90.
Juu, ysitiellä nimenomaan, en minäkään ole missään muualla tätä huomannut. Ohituskaistalle saisi laittaa 130 tms rajotuksen sinne vasemmalle kaistalle. Oikealla ajavat saisi ajaa rajoituksen mukaan. Tämän jälkeen tosin kaikki varmaan vain ajaisi sitä vasenta. :btooth:

Kaveri oli kuulemma lähtenyt joskus ohittamaan bemaripappaa siinä jollakin ohituskaistalla, eihän se sopinut. 160 vai 180 oli vauhtia ennenkun oli päässyt ohi. Tämän jälkeen pappa ajeli loppumatkan kontissa (kuitenkin ulkopuolella).
Nuo ohituskaistalla kiihdyttäjät ovat kyllä alinta pohjasakkaa ja silti jostain syystä niitä näkee lähes joka reissulla tuolla välillä :beye:. Opiskelijana ei ole varaa ottaa sakkojakaan, joten pidän oman nopeuden kurissa. Kelien salliessa vakkarissa on ~rajoitus +3-5 km/h todellista. Ohituskaistoilla tosin saattaa tulla tuohon ylityksiä, jos edempänä on joku lisäkaistan avulla kaasupolkimen löytänyt luumu.

Tuon välin rassaaminen on sen verran perseestä muiden kanssa, että hyvin usein pyrin ajamaan klo 21 jälkeen. Tuolloin saa ajella yksin rauhassa pitkät päällä, ei ole letkoja tai nönnöttelijöitä ja yksittäisistä hitaammista pääsee oikeasti edelle kaistoilla/suorillakin. Säästyy hermoja ja aikaa! :tup:

Huomaan myös itsessäni ärsyttävän piirteen: laitoin hieman isommat talvirenkaat, joiden kanssa mittarivirhe putosi sinne 1-2 km/h tasolle satasen kieppeillä aikaisemmasta 5-6 km/h:sta. Nyt nuo jumittajat ärsyttävät entistä enemmän. Heidän vauhtinsa ei keskiarvollisesti ole varmastikaan muuttunut, mutta näen vain tarkemmin kuinka paljon alinopeutta mennään.
Iltaisin ja öisin ajelu on erinomainen idea kaikkea siirtymistä ajatellen. Klo16 ajat et näe mitään ja porukkaa on kuin meressä mutaa.

Itse kelaan hml-tmp väliä paljon, pistää päivisin ajelu vituttamaan jo moottoritielläkin, yöllä koko matka menee vakkariin koskematta. Ysitietä tulee kanssa ajeltua, iltaisin se on ihan ok ajella.

Ysitien ohituskaistoilla on joo monesti ollut tutkaa, itsekin pyrin ajamaan edes jotenkin rajoituksen mukaan nuo. Lastutetulla turbovehkeellä kun ajelee niin olen monesti itseäni kiittänyt, monesti ohituskaistan alussa pystyy jo hyökkäämään niin nopeasti sinne reippaaseen sataseen, että nämä kiihdyttelijät ei ole vielä kerenneet saamaan vauhtia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom