Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nopeusrajoitusta voi laskea vain 20km/h kerrallaan.Kärjistettynä esimerkkinä vaikka tilanne missä ensin ajetaan maantietä rajoituksella 100, sitten edessä näkyy lumen peittämä pyöreä merkki vain oikealla puolella tietä(Jos se olisi vaikka ohituskielto niin olisi molemmin puolin) 200m ennen risteysaluetta ja näkyvissä olisi myös varoitus vaarallisesta risteyksestä. Lisätään tuohon vielä S-mutka että sivutieltä tulevat näkevät päätietä sivulle vain lyhyen matkaa ja vaikka koulu tien toiselle puolelle ja kaikki asutus toiselle puolelle. Vaikka mahdollinen nopeusrajoitusmerkki olisi senttien paksuisessa jäässä, kuskien pitäisi osata arvioida että siellä oletettavasti lukee joku maks 60 lukema ja sakon perumiselle ei olisi mitään syytä vaikka kuinka selittelee.
Nopeusrajoitusta voi laskea vain 20km/h kerrallaan.
Korjasin. En kyllä tiedä missä tämä on sanottu, mutta näin se kyllä näyttää olevan, esim. työmaiden kohdalla.Nopeusrajoitusta voi laskea enintään 20km/h kerrallaan.
Toi on totta. Ja sitten jotkin kuljetusautot, kuten puuautot saattavat ajaa kohtuu pitkiäkin matkoja nuo työvalot päällä, vaikka eivät selvästi ole kuormaamassa mitään, kun ajavat maantien pysäkiltä muutaman kilometrin metsäautotien haaraan. Kivasti pimeällä nuo ledipatterit sokaisevat takana ajavan. Valot ovat toki tarpeelliset operoidessa kuormauspaikassa, mutta ei siirtoajossa.Nyt ei ole autoista kysymys mutta työkoneissa ärsyttää se kun niillä takanakin palaa valkoiset lamput. On tosi kiva maantiellä 80kmh vaudissa pimeässä sadekelillä arpoa kumpaan suuntaan se on menossa.
Ei taida laissa suoraan olla, mutta Liikenneviraston ohjeistuksesta löytyy, tosin 30 km/h voi kerralla laskea, 20 km/h portaissa kuitenkin jos enemmän lasketaan:Korjasin. En kyllä tiedä missä tämä on sanottu, mutta näin se kyllä näyttää olevan, esim. työmaiden kohdalla.
e: Pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi siltä, että ohje on vain "portaittain" sen erikoisemmin porrasta määrittelemättä.
Onko hyvä mennä huitomaan avarilla ja jättää auto muiden tukkeeksi ja miten se tilanne siitä enää paranee? Itse annan auton rullata valoihin, ei sitä pysäytetä matkan varrelle! Vanhempien CVT Toyotalla voi nostaa kaasun jo 100-200m ennen valoja, kun moottorijarrutusta ei käytännössä ole. Omalla antiikkisella kotterolla moottorijarrutus on taas aika voimakas, kun välitykset on lyhyet, jarrua ei tarvi kuin hieman ennen valoja kevyesti käyttää.Nämä valuttelijat myös blokkaa kääntyvälle kaistalle pyrkijät joille yleensä palaa vihreät siinä vaiheessa kun se suoraan menijä alkaa himmailla niihin punaisiin valohin kauan ennen risteystä. Näissä tilanteissa voisi mennä vetämään avarilla poskeen ja kysymään missä kohti teidän mielestänne kannattaa auto risteykseen tullessa pysäyttää? Ajetaan sitä merkin näytämää nopeutta ja reipas jarrutus valoihin jolloin ne ruostekukkaset lähtee jarrulevyistä pois ja liikkeellelähtö reippaasti kiihdyttäen tavoitenopeuteen, että pysyy homma käynnissä. Ja samat sanat kaikille siinä jonossa. Kuvitelkaa, että teillä on paska tulossa housuun ja lähimpään vessaan on vielä pari kilsaa matkaa, niin alkaa löytyä se oikea ajorytmi. Lopuksi vielä pidetään se nopeus siellä sallitussa maksimissa eikä ajeta 60 alueella 50 eikä varsinkaan 50 alueella 40.
Koita nyt edes ainakin löytää tästä runoilusta se huumori. Ymmärrän kyllä pointin, jos asia on mallia autokoulu.
Ne on näitä samoja, joiden mielestä poikkeuskäännökselle riittävä syy on mutkan kaarresäteen kasvattaminen.Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
Ei ollut kielenkäytöstä kyse vaan siitä liijoitellusta autokoulujen hidastelusta opetustilanteissa.Itse asiassa meitin autokoulunjohtaja käytti kyllä huomattavasti värikkäämpää kieltä kertoessaan kanssa-autoilijoiden toilailuista. Jännä juttu, mutta siellä oli myös pienimmät alueelliset hylkäysprosentit teoriakokeissa ja inssissä.
Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.Ihmisille pitäisi saada päähän, että on ok rullata/ryömittää punaisiin valoihin jos takana ei ole ketään. Vituttelee olla se neljäs tai viides jonossa, kun ei pääse risteyksestä läpi näiden hivutusrunkkareiden takia. Pahimmillaan se sadan metrin pätkä edellisistä valoista himmailee niin että kaksi-kolme pääsee siitä vitun risteyksestä. Oispa Marauder alla niin... (ja syvät taskut)
Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.
Joskus vaan törmää autoilijoihin joiden ajatusmalli ilmeisesti on sellainen että heidän "sijoituksensa" huononee jos joku pääsee ohi.Niinkuin oikeasti, tyyppi itse ei osaa pitää turvaväliä eikä osaa mennä ohi vaan ajaa alinopeutta, ja sitten kun minä joudun sen oman tonttuilun takia siihen väliin änkeämään niin sitten alkaa vielä vilkutteleman valojaan minulle..
Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
Itse ajan punaisista huolimatta, jos risteys on tyhjä ja poliisia ei ole näkyvillä. Se oli CVT, en ole siihen perehtynyt, en tykännyt sen toiminnasta.Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.
Ah, itsellä kun on sähköisesti ohjattu ns. perinteinen.Itse ajan punaisista huolimatta, jos risteys on tyhjä ja poliisia ei ole näkyvillä. Se oli CVT, en ole siihen perehtynyt, en tykännyt sen toiminnasta.
Aika kalliita nuo ovat kuukausimaksuineen, bonus-alenemineen ja omavastuineen. Riippuu toki vähän vakuutusyhtiöstä tuleeko esim. bonusalenemaa jne, mutta omavastuu taitaa kaikilla olla kuitenkin jos lasi joudutaan vaihtamaan. Minä laskeskelin, että jos muutaman vuoden pärjää ilman vakuutusta, niin sitten voi lasin vaihtaa omalla kustannuksella ja se tulee silti edullisemmaksi, jos ei autossa sitten ole jotain 2000€ erikoislasia lämmityksellä tms. Mielenrauhaa vakuutuksella toki saa, kun kertakustannus lasin vaihtamisesta ei ole kuin korkeintaan omavastuun verran.Tuulilasivakuutus on ihan ehdoton. Ja murphyn laki varmistaa, että lasi on uudelleen paskana parin viikon sisään.
Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Joo siis jos puhutaan 2010-luku vs siitä taaksepäin. Nykyset lasit ovat ohuempia, myös halkeavat helpommin. Mutta kantava rakenne se kuitenkin on. Sen takia halkeamasta saa leimallakin hylsyn.Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.
Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Liikennesuunnittelijahan tässä on virheen tehnyt, kun tiellä, jolta käännytään on eri määrä kaistoja kuin tiellä, jolle käännytään. Oma mielipide satelliittikuvan perusteella on, että vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikealta kaistalta keskikaistalle, jos ryhmittymismerkeillä kerrotaan, että molemmilta kaistoilta pääsee Kangasalle. Kaukajärvelle pääsee vaihtamalla kaistaa kääntymisen jälkeen, joskin matkaa kaistan vaihtamiselle on kovin vähän varattu.Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.
Google Maps
Google Maps
ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.
Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:
Google Maps
Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.
Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Ainakin niissä on vähemmän lyijyä.Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Ja tiellä menee yhteensä kolme uraa eli siis vastaantulevien kanssa pitää jakaa se keskimmäinen uraTaas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä.
Tuskin tuo ooppeli sentään tarkoituksella pysäköi lähemmäksi sun autoa, kun itselleenkin aiheuttaa vaivaa sillä.Tämä:
Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi . Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä.
Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.
Jännää minusta on se että toiset ei voi ajaa kuin reilusti alle sallitun jos vähän näkyy lasilla lumihiutaletta tai vesipisara. Toiset taas ajaa reilusti yli vaikka olosuhteet vaatis hiljentämistäkin.Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.
Nykyäänhän niilläkin on talvirengaspakko.Sitä meinasinkin ettei se paino aina auta, toki raskaankaluston ongelma on lähinnä se että samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden.
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.
Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?
On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.
Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Minulla OP-Pohjolassa se maksaa 71€ vuodessa ja omavastuu on 150€. Bonuksiin lasivahinko ei vaikuta. Lisäksi pitää olla muutaman kympin kalliimpi Superkasko, eli jos haluaisi vaikka Kevytkaskon, niin siihen ei sitten saa lasivakuutusta lainkaan.Mulla maksaa ~30€ vuodessa lasiturvaa 200e omavastu
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.