Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt ei ole autoista kysymys mutta työkoneissa ärsyttää se kun niillä takanakin palaa valkoiset lamput. On tosi kiva maantiellä 80kmh vaudissa pimeässä sadekelillä arpoa kumpaan suuntaan se on menossa.
 
Eipä tullut tähänkään selvyyttä, ärsyttää.
Lumikylttikiistaan ajautuneet poliisi ja professori laativat puhelinkeskustelun päätteeksi yhteisen tiedotteen: kokevatkin olevansa samaa mieltä
Eli oikeuskäytäntö kuitenkin välillä tuomitsee ja välillä ei. Onkos aiheesta olemassa KKO:n ennakkoratkaisua?

Tavallaan rajoitus pitäisi myös osata päätellä samoilla perusteilla millä liikennemerkkiohjeessa rajoitukset asetetaan. Eli jos näkemä risteysalueelle/kaarteen tiukkuus/tien kunto on heikkoja ja aiemmalla vauhdilla lumisen liikennemerkin ohi ajaminen aiheuttaa riskitason kasvua, pitäisi osata laskea nopeus asetettuun lukemaan tilannenopeuspykälän perusteella.

Kärjistettynä esimerkkinä vaikka tilanne missä ensin ajetaan maantietä rajoituksella 100, sitten edessä näkyy lumen peittämä pyöreä merkki vain oikealla puolella tietä(Jos se olisi vaikka ohituskielto niin olisi molemmin puolin) 200m ennen risteysaluetta ja näkyvissä olisi myös varoitus vaarallisesta risteyksestä. Lisätään tuohon vielä S-mutka että sivutieltä tulevat näkevät päätietä sivulle vain lyhyen matkaa ja vaikka koulu tien toiselle puolelle ja kaikki asutus toiselle puolelle. Vaikka mahdollinen nopeusrajoitusmerkki olisi senttien paksuisessa jäässä, kuskien pitäisi osata arvioida että siellä oletettavasti lukee joku maks 60 lukema ja sakon perumiselle ei olisi mitään syytä vaikka kuinka selittelee.
 
Viimeksi muokattu:
Kärjistettynä esimerkkinä vaikka tilanne missä ensin ajetaan maantietä rajoituksella 100, sitten edessä näkyy lumen peittämä pyöreä merkki vain oikealla puolella tietä(Jos se olisi vaikka ohituskielto niin olisi molemmin puolin) 200m ennen risteysaluetta ja näkyvissä olisi myös varoitus vaarallisesta risteyksestä. Lisätään tuohon vielä S-mutka että sivutieltä tulevat näkevät päätietä sivulle vain lyhyen matkaa ja vaikka koulu tien toiselle puolelle ja kaikki asutus toiselle puolelle. Vaikka mahdollinen nopeusrajoitusmerkki olisi senttien paksuisessa jäässä, kuskien pitäisi osata arvioida että siellä oletettavasti lukee joku maks 60 lukema ja sakon perumiselle ei olisi mitään syytä vaikka kuinka selittelee.
Nopeusrajoitusta voi laskea vain 20km/h kerrallaan.
 
Nopeusrajoitusta voi laskea vain 20km/h kerrallaan.

Tuota yksityiskohtaa en muistanutkaan, löysitkö itse tiedon liikennemerkkiohjeesta vai tieliikenneasetuksesta vai muistit vaan jostain? Linkki pykälään olisi pop.

Useampaan kertaan kyllä tullut vastaan noita 100->60 tiputuksia ilman 80 merkkiä välissä, eli joko merkit asetetaan väärin tai pykälä ei ole kaikissa tilanteissa voimassa? Mitenhän vastuut menisi jos tulee näkyvä 100 merkki ja siihen näkymätön 60 merkki ja päättelet sen olevan 80 ennen kun tulee se tutka? :)

E18 päässä turussa on tyksin siltatyömaa, jossa ainakin rajoitus tippui 80->50 kerralla hyvin pitkän aikaa, vasta viimeaikoina tiputus muuttui 80->60.
 
Nopeusrajoitusta voi laskea enintään 20km/h kerrallaan.
Korjasin. En kyllä tiedä missä tämä on sanottu, mutta näin se kyllä näyttää olevan, esim. työmaiden kohdalla.

e: Pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi siltä, että ohje on vain "portaittain" sen erikoisemmin porrasta määrittelemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei ole autoista kysymys mutta työkoneissa ärsyttää se kun niillä takanakin palaa valkoiset lamput. On tosi kiva maantiellä 80kmh vaudissa pimeässä sadekelillä arpoa kumpaan suuntaan se on menossa.
Toi on totta. Ja sitten jotkin kuljetusautot, kuten puuautot saattavat ajaa kohtuu pitkiäkin matkoja nuo työvalot päällä, vaikka eivät selvästi ole kuormaamassa mitään, kun ajavat maantien pysäkiltä muutaman kilometrin metsäautotien haaraan. Kivasti pimeällä nuo ledipatterit sokaisevat takana ajavan. Valot ovat toki tarpeelliset operoidessa kuormauspaikassa, mutta ei siirtoajossa.
 
Korjasin. En kyllä tiedä missä tämä on sanottu, mutta näin se kyllä näyttää olevan, esim. työmaiden kohdalla.

e: Pikaisen googletuksen perusteella näyttäisi siltä, että ohje on vain "portaittain" sen erikoisemmin porrasta määrittelemättä.
Ei taida laissa suoraan olla, mutta Liikenneviraston ohjeistuksesta löytyy, tosin 30 km/h voi kerralla laskea, 20 km/h portaissa kuitenkin jos enemmän lasketaan:

"Rajoitusarvon muutos alaspäin on kerrallaan enintään 30 km/h. Nopeusrajoitus porrastetaan tarvittaessa 20 km/h portain siten, että merkkien väli on 150 - 200 m. 80 km/h -rajoituksesta siirrytään yleensä suoraan 50 km/h rajoitukseen. Myös tätä matalammissa paikallisissa rajoituksissa porrastus voidaan jättää pois, jos yleisrajoitustien käytännön nopeustaso on matala."
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2100063-v-09-nopeusrajotukset.pdf

Tosin tässä onkin yksi nykylain idiotiasta, että yhden liikennemerkin huomaamatta jääminen voi viedä päiväsakoille, joiden määrä voi olla tuloista riippuen ihan mitä vaan, kun yli 20 km/h ylinopeus on jo olevinaan näin vakava asia. Toki 20 km/h pudotuksellakaan ei tarvitse olla kuin yksi kilometeri ylinopeutta pohjilla samaan.

Onneksi noita motarien loppuja ei kauheasti tutkailla, mutta saas nähdä kun sakkotulojen kasvu on vaarassa, niin onko tässä seuraava apaja. Ohituskaistojen päissä on jo tutkia nähnyt usein, mikä on kyllä ihan autoilijoille kettuilua.
 
Nämä valuttelijat myös blokkaa kääntyvälle kaistalle pyrkijät joille yleensä palaa vihreät siinä vaiheessa kun se suoraan menijä alkaa himmailla niihin punaisiin valohin kauan ennen risteystä. Näissä tilanteissa voisi mennä vetämään avarilla poskeen ja kysymään missä kohti teidän mielestänne kannattaa auto risteykseen tullessa pysäyttää? Ajetaan sitä merkin näytämää nopeutta ja reipas jarrutus valoihin jolloin ne ruostekukkaset lähtee jarrulevyistä pois ja liikkeellelähtö reippaasti kiihdyttäen tavoitenopeuteen, että pysyy homma käynnissä. Ja samat sanat kaikille siinä jonossa. Kuvitelkaa, että teillä on paska tulossa housuun ja lähimpään vessaan on vielä pari kilsaa matkaa, niin alkaa löytyä se oikea ajorytmi. Lopuksi vielä pidetään se nopeus siellä sallitussa maksimissa eikä ajeta 60 alueella 50 eikä varsinkaan 50 alueella 40.
Onko hyvä mennä huitomaan avarilla ja jättää auto muiden tukkeeksi ja miten se tilanne siitä enää paranee? Itse annan auton rullata valoihin, ei sitä pysäytetä matkan varrelle! Vanhempien CVT Toyotalla voi nostaa kaasun jo 100-200m ennen valoja, kun moottorijarrutusta ei käytännössä ole. Omalla antiikkisella kotterolla moottorijarrutus on taas aika voimakas, kun välitykset on lyhyet, jarrua ei tarvi kuin hieman ennen valoja kevyesti käyttää.

Kohta tulee varmaan kovaa vuodatusta siitä, että miten olen tukkona jo toisella puolella Suomea ennen "sinun" liikennevaloja. Miksi aina pitää liiotella asioita, kun ei sillloin enää kaasua käytetä, muitten kohdalla on tietysti vaikea sanoa. Koita nyt edes ainakin löytää tästä runoilusta se huumori. Ymmärrän kyllä pointin, jos asia on mallia autokoulu. Tuo alinopeus on kyllä ihan hanurista ja etenkin silloin, kun omat välitykset ei sovi perseilijän kanssa yksiin. Veljen kyydissä on myös erittäin mukavaa, kun vaihdetta ei vaihdeta pienemmälle ellei ole täysin pakko noiden hidastelijoiden kanssa, neloselle vielä voi vaihtaa, mutta kolmoselle ei ja sitten on puskurin nuuskimista viimeisen päälle. Kerran jouduin itse yhden hidastelevan taksin kohdalla vaihtamaan kakkoselle ja kolmonen riittää ehkä niukasti 100km/h asti, joten kunnon etanointia oli kyseessä, kun vastaantulijat loppui niin kaasu pohjaan ja vielä se jäi muidenkin tukkeeksi jonon kera, jos voit jopa tarvittaessa juosta ohi niin perseily on maksimoitu!

Kauppojen parkkipaikoilla löytyy myös kävelijöitä hieman vääristä paikoista, itsellä on ykkönen niin lyhyt, että ajoin perässä, ei tarvinut kytkimeen koskea. Sitten on ne auton luota löytyvät venäläiset poseeraajat, ottavat kuvia kuin omistaisivat auton, kyllä heitä sitten hymyilyttää, kun menet autolle ja ajat pois.

Kaikkien on myös pakko ohittaa, jos auto on riittävän vanha, vaikka nopeus on mitä tahansa, jos pitää näyttää niin menisivät radalle, mutta siellä on myös mutkia!
 
Viimeksi muokattu:
Eilen ajoin kehällä suurinta sallittua niin eikö siihen taas joku ämmä tule eteen ajelemaan 70km/h!

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa, bussikaistalta sitten ohi.
 
Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
 
Koita nyt edes ainakin löytää tästä runoilusta se huumori. Ymmärrän kyllä pointin, jos asia on mallia autokoulu.

Itse asiassa meitin autokoulunjohtaja käytti kyllä huomattavasti värikkäämpää kieltä kertoessaan kanssa-autoilijoiden toilailuista. Jännä juttu, mutta siellä oli myös pienimmät alueelliset hylkäysprosentit teoriakokeissa ja inssissä.
 
Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
Ne on näitä samoja, joiden mielestä poikkeuskäännökselle riittävä syy on mutkan kaarresäteen kasvattaminen.
 
Itse asiassa meitin autokoulunjohtaja käytti kyllä huomattavasti värikkäämpää kieltä kertoessaan kanssa-autoilijoiden toilailuista. Jännä juttu, mutta siellä oli myös pienimmät alueelliset hylkäysprosentit teoriakokeissa ja inssissä.
Ei ollut kielenkäytöstä kyse vaan siitä liijoitellusta autokoulujen hidastelusta opetustilanteissa.
 
Ihmisille pitäisi saada päähän, että on ok rullata/ryömittää punaisiin valoihin jos takana ei ole ketään. Vituttelee olla se neljäs tai viides jonossa, kun ei pääse risteyksestä läpi näiden hivutusrunkkareiden takia. Pahimmillaan se sadan metrin pätkä edellisistä valoista himmailee niin että kaksi-kolme pääsee siitä vitun risteyksestä. Oispa Marauder alla niin... (ja syvät taskut)
 
Ihmisille pitäisi saada päähän, että on ok rullata/ryömittää punaisiin valoihin jos takana ei ole ketään. Vituttelee olla se neljäs tai viides jonossa, kun ei pääse risteyksestä läpi näiden hivutusrunkkareiden takia. Pahimmillaan se sadan metrin pätkä edellisistä valoista himmailee niin että kaksi-kolme pääsee siitä vitun risteyksestä. Oispa Marauder alla niin... (ja syvät taskut)
Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.
 
Sillähän on eroa, että tehdäänkö se autokoulun tyylillä vai normaalilla, jolloin kaasua ei tarvita sen nostamisen jälkeen. Olen minäkin nostanut kaasun sata metriä ennen, vauhtia oli ehkä reilu 60km/h, mutta moottorijarrutusta ei tomaatin kanssa ollut yhtään. Se on myös valoista kiinni, joissakin pääsee kolme autoa, vaikka heti lähtisi vihreiden syttyessä, perseilyvalot vaihtaa samaa tahtia vihreälle ja takaisin punaiselle.
Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.
 
Tapahtui eilen satasen alueella normaalilla maantiellä. Vastaan tulevaa liikennettä sen verran, että ohituspaikkoja vähänlaisesti, mutta välillä kuitenkin.

Rekka ajoi rajoitinta vastaan, sen perässä melko lähellä ajoi joku volvon katumaasturi, eikä mennyt ohi niiden ekan n. kolmen ohituspaikan aikana. Tämän jälkeen totesin, että minun pitää mennä molemmista ohi koska se volvo ei joko osaa ohittaa tai ei halua ohittaa.

No, enpä sitten pääsyt kuitenkaan kerralla ohi vastaantulevan liikenteen takia, vaan piti palata omalle kaistalle siihen rekan ja volvon väliin.

Meinasi olla aika ahdas väli, ja sitten siltä volvolta alkoi hirveä valonjenvälkyttely kun siihen väliin änkesin.


Niinkuin oikeasti, tyyppi itse ei osaa pitää turvaväliä eikä osaa mennä ohi vaan ajaa alinopeutta, ja sitten kun minä joudun sen oman tonttuilun takia siihen väliin änkeämään niin sitten alkaa vielä vilkutteleman valojaan minulle..
 
Niinkuin oikeasti, tyyppi itse ei osaa pitää turvaväliä eikä osaa mennä ohi vaan ajaa alinopeutta, ja sitten kun minä joudun sen oman tonttuilun takia siihen väliin änkeämään niin sitten alkaa vielä vilkutteleman valojaan minulle..
Joskus vaan törmää autoilijoihin joiden ajatusmalli ilmeisesti on sellainen että heidän "sijoituksensa" huononee jos joku pääsee ohi.
 
Tampereen ohitustieltä, kun nousee Kaukajärven liittymästä ja ottaa vasemman kaistan kääntyäkseen Kangasalle. Parin kuukauden sisään ajanut tuosta kolmesti ja joka kerta joku oikealta meinaa tulla suoraan keskikaistalle kylkeeni. Edellisellä kerralla sain kuunnella tööttikonserttia, vaikka ajan 100% oikein. Siitä oikealtahan ohjauskin on Kaukajärvelle, eli oikeanpuolimmaiselle kaistalle.


Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.

Google Maps

Google Maps


ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.

Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:

Google Maps

Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
 
Viimeksi muokattu:
Ja eniten vituttaa täälläpäin muutamat valot jotka on vaihtanu nenän edestä punasta vaikka risteys on muuten täysin tyhjä. Varsin "hyödyllinen" ominaisuus valoissa. Ja saahan sen tomaatinki moottorijarruttamaan.
Itse ajan punaisista huolimatta, jos risteys on tyhjä ja poliisia ei ole näkyvillä. Se oli CVT, en ole siihen perehtynyt, en tykännyt sen toiminnasta.
 
Tuulilasivakuutus on ihan ehdoton. Ja murphyn laki varmistaa, että lasi on uudelleen paskana parin viikon sisään.
Aika kalliita nuo ovat kuukausimaksuineen, bonus-alenemineen ja omavastuineen. Riippuu toki vähän vakuutusyhtiöstä tuleeko esim. bonusalenemaa jne, mutta omavastuu taitaa kaikilla olla kuitenkin jos lasi joudutaan vaihtamaan. Minä laskeskelin, että jos muutaman vuoden pärjää ilman vakuutusta, niin sitten voi lasin vaihtaa omalla kustannuksella ja se tulee silti edullisemmaksi, jos ei autossa sitten ole jotain 2000€ erikoislasia lämmityksellä tms. Mielenrauhaa vakuutuksella toki saa, kun kertakustannus lasin vaihtamisesta ei ole kuin korkeintaan omavastuun verran.

Jos lasivakuutus olisi sellainen, että voisi huoletta vaihtaa lasin uuteen aina kun siihen tulee joku vähänkin ahdistava kiveniskemä, niin sitten voisi harkita, mutta kun ei se niin mene, vaan vakuutusyhtiö päättää mitä tehdään ja useimmiten käskevät vain paikkaamaan -->

Lasivakuutus ei takaa uutta tuulilasia – vakuutusyhtiö päättää
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
 
Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?

Samaa mieltä. Ajanut tuosta useasti sekä uuden että vanhan risteyksen aikaan, ja kyllä opasteet on tarpeeksi selkeät imho. En kyllä enää edes muista mitkä opasteet siinä nykyään on, mutta ei niitä muistaakseni väärin voi tulkita, ainoastaan siis jos ajaa ns. vanhasta muistista väärin tuossa.
 
Tuota risteystä on näköjään muutettu viime aikoina, ennen meni tällä tavalla.

Google Maps

Google Maps


ELi silloin kun nuo google stret viewin kuvat on otettu, rampin vasemmalta kaistalta piti kääntyä vasemmanpuoleiselle kaistalle, ei keskikaistalle, ja rampin oikealta käännyttiin keskikaistalle.

Ja sateliittikuvassa näkyy nykytilanne:

Google Maps

Varmaan osalta ihmisistä jäänyt tajuamatta tuo muutos.


Ja tuo uusi liikennejärjestely on kyllä sekavampi kuin vanha.

Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?
Liikennesuunnittelijahan tässä on virheen tehnyt, kun tiellä, jolta käännytään on eri määrä kaistoja kuin tiellä, jolle käännytään. Oma mielipide satelliittikuvan perusteella on, että vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikealta kaistalta keskikaistalle, jos ryhmittymismerkeillä kerrotaan, että molemmilta kaistoilta pääsee Kangasalle. Kaukajärvelle pääsee vaihtamalla kaistaa kääntymisen jälkeen, joskin matkaa kaistan vaihtamiselle on kovin vähän varattu.

Eikös nuo nykyiset ole ohuempia kuin ennen?
Ainakin niissä on vähemmän lyijyä.
 
Onko tulla rampin oikeanpuoleisella kaistalla nyt mitkä opasteet? Pelkkä kaukajärvi, vai kaukajärvi ja kangasala?

Oikean kaistan kylttinä on pelkkä Kaukajärvi. Se nyt vasta sekavaa olisi, että ensimmäiseltä kaistalta käännytään keskimmäiselle ja toiselta viimeiselle, kun on kolme kaistaa risteyksestä.
 
Ajelin Porissa Koivulan mäkkärin luukulle. Edelläni oli kaksi autoa. Molemmat niistä opastettiin ajamaan sivuun odottamaan tilausta, samoin minut. Myös takanani tullutta kehotettiin tekemään samoin mutta hänpä ei enää mahtunut kääntymään kunnolla sivuun kun hänen takanaan tulevat blokkasivat peruutusmahdollisuuden ja minä taas en päässyt eteenpäin.

Eipä tuossa mitään, sattuuhan tuota. Tosin se ihan ensimmäisenä ollut auto olisi kyllä voinut ajaa metrin-pari pidemmälle jolloin lukko olisi auennut mutta eihän sitä nyt kaikkea voi huomata.

Hermo meinasi mennä totaalisesti siinä kohdassa, kun tälle ensimmäisenä olevalle tuotiin tilaus ja SE SAATANAN IDIOOTTI JÄI SIIHEN PAIKOILLEEN SYÖMÄÄN SITÄ VITUN PURILAISTAAN. Takana 5-6 autoa odottaa eteenpäin pääsyä ja tämä vitun riemuidiootti vain mutustelee tyytyväisenä siinä "tilausta odottavien" parkissa.

Voi vittu. Pitää varmaan hommata joku pyssy että voi päästää nämä tyhmyydestä kärsijät samantien pois päiviltä.
 
Torvee pohjaan vaan. Siitäkös suomalaiset pillastuu. Selittää sitten tarpeensa kun se tulee ikkunan taakse kyselemään.
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(
Ja tiellä menee yhteensä kolme uraa eli siis vastaantulevien kanssa pitää jakaa se keskimmäinen ura :facepalm:
 
Tämä:

parking.jpg


Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
 
Tämä:

parking.jpg


Oma auto keskellä. Talonyhtiön parkkiruudut ovat normaaliautoille aivan täysin riittävät, mutta kun olen muutaman päivän pois niin naapurini huomaavat sen ja alkavat pysäköidä autojaan aivan tuohon mun viivaan kiinni. Kun molemmilla puolilla tehdään noin niin alkaa olla aika helvetin nihkeetä. Vasemman puoleisella Ooppelilla on reunapaikka ja toisella puolella tilaa olisi ~1,5m. Meselläkin on tilaa avata vaikka ovi aivan auki.
Tuskin tuo ooppeli sentään tarkoituksella pysäköi lähemmäksi sun autoa, kun itselleenkin aiheuttaa vaivaa sillä.

Mutta samaa monesti kironnut jopa puolityhjällä parkkipaikalla, kun jengi ei pidä huolta muuta kuin siitä oman oven aukeamisesta. Vaikka vieressä olisi monta tyhjää ruutua, niin vetää siihen sun viereen ja ruudun reunaan jättäen sulle sen 0,5m raon, missä pitäisi omaan autoon vääntäytyä sisään. Juuri viime viikolla meinasin vääntää peilin jostain volvosta sisään, kun ympärillä oli tosiaan joka suunnassa monta tyhjää ruutua, ja tämä oli vetänyt niin lähelle mun kylkeä, että piti semmosessa limboasennossa ovesta kiinni pitäen vääntäytyä omaan autoon.
 
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.
 
Olisit peruuttanut mesen puolen ruutuun kiinni, näin sinä ja opelisti sekä mese kuski saisitte kaikki ovenne täysin auki. En vaan ymmärrä miksi niin moni ajaa etuperin ruutuun kun a) peruuttaminen ruutuun on helpompaa kuin peruuttaen sieltä pois lähtö b) joka toinen peruuttaen maksimoisi tilan kuskien oville. Eli ainakin 33% saat syyttää tilanteesta myös itseäsi :). Kuvan perusteella nuo toiset autot on ehkä 5-10cm ruudun keskilinjasta sivussa, menee normaalin paikoitustoleranssiin sisään.

Osittain tietysti näinkin, mutta a) Lämmitystolppa on edessä b) mulla oli takakontissa matkalaukku
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.

IMG_20181219_114145~2.jpg
 
Taas se aika vuodesta kun vähän tiellä valkoista, niin vasemmalle kääntyvissä mutkissa renkaanjäljet menee reippaasti vastustajan kaistan yli. Ohitukset voi suorittaa ulkokautta, kun sinne jää ennen ojaa hyvinkin auton mentävä alue. Tämä myös nähty aamulla, kun vastaantulijoista huolimatta uhmataan keulakolaria tai hallinnan menetystä äkkinäisistä väistöistä johtuen. Tätä vielä pahentaa rekkakuskit yms ammattiautoilijat, kun eivät voi hiljentää ja ajaa kaistaa pitkin. Lampaat seuraa samoja jälkiä. :confused::(

Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.
 
Paljoa ei isoista autoista ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan Scanialla sohjossa kaupungissa ajaneena voin sanoa sanoa että isokin auto vetää äkkiä kylki edelle kun taka-akselin paripyörät hakee ajouraa. Tuoreen lumen keskelle oli ajoura ajettu kahden kaistan keskelle ja yritin ajaa oikeata kaistaa. Mentiin sitten loivaan alamäkeen semmoisessa 20 asteen kulmassa kun peräpyörät putos uriin. Jännää oli.

Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
 
Rekka missä kärryssä 55t kuormaa 70km/h vauhdissa meni iloisesti rampissa "kylki edellä" kun yritti kiihdyttää. 770hv saa ihmeitä aikaan.
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.
 
Varmasti näin. Mulla ei ollut alla tehoa ja painoa kuin varmaan 1/3 tuosta ja nopeuskin mahdollisimman tasainen kun auto muljusi lumessa. Pointtini oli, ettei isollakaan autolla mitään ajouraa tuosta vain kynnetä vaan voi olla jopa pakko ajaa syntyneitä uria.
Ja ne urathan ei edusta muutaman pro-kuskin kaistavalintaa vaan keskiarvoa kuskeista.

Sitä meinasinkin ettei se paino aina auta, toki raskaankaluston ongelma on lähinnä se että samoilla renkailla ajetaan ympäri vuoden.
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.
Jännää minusta on se että toiset ei voi ajaa kuin reilusti alle sallitun jos vähän näkyy lasilla lumihiutaletta tai vesipisara. Toiset taas ajaa reilusti yli vaikka olosuhteet vaatis hiljentämistäkin.
 
Kyllä siellä n. puoli metriä ennen asfaltin loppumista voi ajaa kun sovittaa nopeuden kelin mukaan. Jos 80- tai 60-alueella ei kuormuria tai henkilöautoa uskalla vetää reunaan niin, että oikeanpuolen renkaat menee lumella, niin nopeus on väärä. Kysehän on siitä että oiotaan jo sulan maan aikaan ja sitten kun vähän tulee lunta niin urat muotoutuu vielä vähän keskemmälle. Ei siinä lumisateen alussa ole siellä reunassa yhtään sen enempää lunta kuin keskellä tietä. Ihmiset vaan ei ajattele kun ne ajaa, ne vaan "ajelee" ja tekee sitä mikä on itselle mukavinta. Ja sitten kun pitäskin sinne reunaan mennä vastaantulijan vuoksi, niin ollaan paskat housussa ja auto heittelehtii ja vetelee. Kun ei ennakoida, siinä se syy on.
 
Se on kumma tuolla liikenteessä kun vähän tulee lunta niin kehillä ajellaan 60km/h miten sattuu.

Kumma kun leveät kuljetukset pystyy ajamaan melkein suurinta sallittua ilman huolen häivää?

On olemassa kahdenlaisia kuskeja ja toiset niistä vois jäädä kotiin jos niin saatanan paljon jännittää.

Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
 
Ei, vaan on olemassa kolmenlaisia kuskeja.

Kaikkein pahin ryhmä on ne, jotka ajaa sillä oikesti huonolla säällä sitä "rajoituksen mukaista" nopeutta, ja aiheuttaa ketjukolareita.
Ei se rajoituksen mukainen nopeus mitään meinaa, vaan hyvän kelin mukainen turvaväli.
 
Tuo nyt on jo paskaa. Itse olen merkkiliikkeessä töissä ja meillä päivittäin vaihdetaan tuulilaseja. Näkökulma on sellainen, että jos lasissa on halkeama niin se vaihdetaan. Haljennut lasi nyt ei ole enää yhtä kestävä kuin ehjä lasi.
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Mulla maksaa ~30€ vuodessa lasiturvaa 200e omavastu
Minulla OP-Pohjolassa se maksaa 71€ vuodessa ja omavastuu on 150€. Bonuksiin lasivahinko ei vaikuta. Lisäksi pitää olla muutaman kympin kalliimpi Superkasko, eli jos haluaisi vaikka Kevytkaskon, niin siihen ei sitten saa lasivakuutusta lainkaan.
 
Mikä on paskaa? Tottakai laseja vaihdetaan jatkuvasti, mutta pelkillä kiveniskemillä lasia tuskin saa vaihdatettua vakuutusyhtiön piikkiin. Voi olla että olen väärässä, mutta näin olen lukenut ja kuullut. Olen ihan tyytyväinen, jos tuo ei pidä paikkaansa, koska sitten sille lasivakuutuksen hinnalle voisi oikeasti saada jotain katettakin.
Eihän sitä lasia nyt tarvitsekkaan vaihtaa yhden kiveniskeämän takia. Aika huomaamattomia nuo paikat on. Paikkauksesta ei myöskään tarvitse maksaa omavastuuta, ainakin näin oli omalla kohdalla. Jos olisi pitänyt vaihtaa niin silloin olisi lähtenyt omavastuu.
Eikös tuo ole että kolmen iskeämän paikkauksen jälkeen lasi vaihdetaan? Tai sitten jos tulee iso halkeama. Lasin korjaava/vaihtava liikehän tuon arvio että mikä on turvallista ja mikä ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom