Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Prätkällä olen myös saannut muutaman suullisen huomautuksen turhan nopeasta kiihdytyksestä ja kun kysyin että missä menee raja niin en saannut mitään vastausta.

Jos eturengas pysyy maassa ja kiihdytät suoralla tiellä 0-60km/h 2s tai 8s niin mitä väliä sillä on?

Sieppaa.JPG

Sama täällä (myöskin kaksipyöräisellä), kerran yksi inttämällä intti että keula nousi tiestä. Sanoin että huomaat sen kyllä sitten varmasti jos näin käy, eikä asiasta silloin tarvitse väitellä :P

Lopulta totesi vain että katso sitten ensi kerralla tarkemmin. Helpommin sanottu kuin tehty tosiaan, kun en minäkään saanut mitään ohjeistusta mikä on tarpeettoman kova kiihdytys :confused2: 95hv/200kg (-kevennykset, ei punnittu) +välitykset optimoitu 0-200km/h välille (vanha kisapyörä)... ei sitä helpolla huomaa mikä on liikaa, kun laki ei määrittele asiaa mitenkään.

Kaverilla muuten lukee eräässä sakkolapussa "tarpeettoman kova kiihdytys nokka ylös kytkettynä" :D
 
Eipähän näy.
Tuosta luulisi näkyvän, kun kopsaa osoitteen
Koodi:
https://streamable.com/5uuas

Saab vaihtoi kaistaa, eikä ilmeisesti ollut aikeissa kääntyä, koska ei jättänyt vilkkua päälle valoihin. Pakulla taas oli kiire mennä vanhoilla vihreillä.

"Liian nopea kiihdytys" näkyy ihan videon viimesillä sekunneilla.:D
 
Toyotalla jos ajat niin tuohan on juuri ja juuri rajoituksen mukaan.

Onko kaikki toyota -kuskit yhtä yksinkertaisia, kun kaikki tuntuu ajavan mittarinopeutta?
esim 80 -alueella ajetaan mittarin mukaan kahdeksaakymppiä. Lähes poikkeuksetta jonon kärjillä on tojota hinaamassa, eikä hiacetkaan liiku mihinkään.
Mikään muu automerkki ei ota aivoon yhtä paljon kuin tämä.
 
Onko kaikki toyota -kuskit yhtä yksinkertaisia, kun kaikki tuntuu ajavan mittarinopeutta?
esim 80 -alueella ajetaan mittarin mukaan kahdeksaakymppiä. Lähes poikkeuksetta jonon kärjillä on tojota hinaamassa, eikä hiacetkaan liiku mihinkään.
Mikään muu automerkki ei ota aivoon yhtä paljon kuin tämä.

Minä en aja mittarinopeutta, vaan selvästi reippaammin.

Tänään tein myös liikenteessä ratkaisun, joka varmasti oli anti-ärsytys kanssa-autoilijalle.

Lähestyin risteystä oikeanpuoleista kaistaa. Olin ajamassa suoraan, mutta oikeanpuoleiselta kaistalta sai myös kääntyä oikealle suoraanmenemisen lisäksi. Olin valinnut oikeanpuoleisen kaistan, koska seuraavassa risteyksessä sillä hetkellä keskimmäinen kaista muuttuu vasemmalle menijöiden kääntymiskaistaksi, ja olin siitäkin ajamassa suoraan.
Keskimmäisellä, vain suoraan menevällä kaistalla ei ollut ketään.

Sillä hetkellä, kun näin peilistä, että takanatuleva auto laittoi vilkun oikealle, tein pikaisen kaistanvaihdon keskimmäiselle kaistalle, että takanatulevan ei tarvinnut odottaa takanani, vaan se pääsi kääntymään oikealle heti kun valo vaihtui vihreäksi. Ja itse heti tuon risteyksen jälkeen sitten vaihdoin kaistan takaisin oikealle.
 
Mikä tässä on tätä ns. perseilyä ryhmittymisessä? Ainoa perseilijä näyttäisi olevan tuo pakettiauto.
Sinne kaistalle voi siirtyä hiukan nopeemmin. Vastaavia uunoja näkee jopa motarien rampeissa, körötellään ikään kuin kahta kaistaa ja takana tulevat seisoo jarrulla. Todennäkösesti saavin kuski joku 80v paappa jolla vaikeuksia hahmottaa autonsa ulottuvuuksia.
 
Onko kaikki toyota -kuskit yhtä yksinkertaisia, kun kaikki tuntuu ajavan mittarinopeutta?
esim 80 -alueella ajetaan mittarin mukaan kahdeksaakymppiä. Lähes poikkeuksetta jonon kärjillä on tojota hinaamassa, eikä hiacetkaan liiku mihinkään.
Mikään muu automerkki ei ota aivoon yhtä paljon kuin tämä.
Tuntuu olevan. 60km/h alueella ajelet Yariksen tms perässä niin aivan jatkuvasti mennään 50 puolella oman mittarin mukaan. Muiden autojen kohdalla sentään 60 puolella.

Meidän anjoviksella voi huoleti ajaa +20kmh rajoitukseen nähden ilman sakkopelkoja.

Hkultalalla varmaan sitten juuri oikean kokoiset pyörät jos virhe oikeasti noin vähäinen.
 
Juuri eilen ihmettelin Tuusulantiellä Helsinkiin päin vilkkaimpaan aikaan ajavaa uudenkarheaa Toyotaa, joka siinä 80km/h alueella ajeli 60km/h "aiheuttaen" melkoisen ryntäyksen vasemmalle kaistalle. Joku keski-ikäinen mies ratissa. Vaikea ymmärtää, että vaikka olisi epävarma kuski, niin miten selvästi muita hitaammin ajaminen voi tuntua turvallisemmalta, kuin liikennevirran mukana kulkeminen.
 
Perus pellepoliisien kirjoittama sakkolappu tuollainen. Ilman muuta kannattaa ja pitää kiistää.

Rangaistusvaatimuksen pitää perustua vallitsevaan lainsäädäntöön.

No kyllä tuo törkeästä liikenteen vaarantamisesta kai menee, kun keula oli kaverilla oikeasti sen metrin ilmassa pidemmän aikaa...

Mutta sakkoa en tosiaan usko että pelkällä liian kovalla kiihdytyksellä saa, tai jos saisi niin en tiedä mihin se perustuisi TLLssa.
 
Saab vaihtoi kaistaa, eikä ilmeisesti ollut aikeissa kääntyä, koska ei jättänyt vilkkua päälle valoihin. Pakulla taas oli kiire mennä vanhoilla vihreillä.

"Liian nopea kiihdytys" näkyy ihan videon viimesillä sekunneilla.:D

Joo, näkyi. Saabisti huomasi liian myöhään, että tuosta pitikin mennä oikealle. Noitahan sattuu. Olis vaan vaihtanut kaistaa ensin ja sitten jarruttanut niin pakun ei olisi tarvinnut koukata.
 
Sinne kaistalle voi siirtyä hiukan nopeemmin. Vastaavia uunoja näkee jopa motarien rampeissa, körötellään ikään kuin kahta kaistaa ja takana tulevat seisoo jarrulla. Todennäkösesti saavin kuski joku 80v paappa jolla vaikeuksia hahmottaa autonsa ulottuvuuksia.
Voi siirtyä nopeammin, mutta ei tuossa nyt mitään perseilyä ole taikka ylipääsemätöntä hidastelua. Tai mitään mistä pitäisi hermostua. Jos tuo ottaa koville, kannattaa käyttää julkisia. Tuo nyt ei ole läheskään sama asia kun se että ajetaan 60kmh 120kmh alueen kiihdytyskaistalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Juuri eilen ihmettelin Tuusulantiellä Helsinkiin päin vilkkaimpaan aikaan ajavaa uudenkarheaa Toyotaa, joka siinä 80km/h alueella ajeli 60km/h "aiheuttaen" melkoisen ryntäyksen vasemmalle kaistalle. Joku keski-ikäinen mies ratissa. Vaikea ymmärtää, että vaikka olisi epävarma kuski, niin miten selvästi muita hitaammin ajaminen voi tuntua turvallisemmalta, kuin liikennevirran mukana kulkeminen.

Oisko kyseessä pihin ihmisen bensan säästö? Toyotahan on "järkivalinta" joten en ihmettele jos Toyota-kuskien joukossa pihiys olisi normaalia yleisempää :vihellys:
 
Ps. kun katsot tuon videon tarkasti huomaat, että saab vaihtoi kaistaa juuri ennen valkoista sulkuviivaa jota ei saa enää ylittää. Äkkiä laskettuna oli noin 6 sekuntia aikaa vaihtaa kaistaa se on kohtuullisen paljon.

katso liitettä 167690
Huomasin, ja arvasin että tästä mainitaan. Mutta ei tässkään mitään virhettä sattunut koska ei ajanut sulkuviivan päältä. No, mutta pointti olikin että tuo videopätkä nyt ei ainakaan omasta mielestä täytä kriteerit "liikenteessä perseilystä". Ymmärtäisin jos siinä oikealla olisi muita autoja ja tämä saabi pysähtyisi puolittain molemmille kaistoille, tämä on sitä perseilyä ja tätä näkee aivan liian usein.

Yli ei välttämättä pääse, mutta paku meni hienosti ohi.
Hihi.

Enemmänhän se paku perseilee ajamalla yli toiselle kaistalle käyttämättä vilkkua ja kääntää takaisin omalle kaistalle.
 
Tuossa just kotiin ajellessa joku oman elämänsä sankari ensin roikku ennen ohituskaistaa 80-alueella persuuksissa kiinni pakettiautolla ja vaikka ohituskaistaa oli reilu kilometri niin pakko oli nenän eteen työntää ja nostaa paskat lasille. Sitten muuttuu tie 4-kaistaiseksi ja 100 rajoitus. No sehän tuli sitten perä edellä vastaan kun vakkari päällä rajoituksen mukaan ajelin. Nostin samalla nopeudella ohi siitä. Kuskille tuli hätä ja taas piti ohi päästä :facepalm:
 
Paku taisi hermostua ja kyllä vitutti itsekin katella tuota toimintaa. Sujuvalla ryhmittymisellä saavutetaan se etu, että suoraan jatkavien ei käytännössä tarvitse hidastaa jatkaakseen matkaansa. Muihin ilmansuuntiin kääntyville hidastaminen onnistuu kääntyvillä kaistoilla.

Sama ilmiö moottoritiellä. Hidastaminen aloitetaan hyvissä ajoin ennen erkanemiskaistaa vaikka erkanemiskaistalla olisi mahdollisuus hidastaa. Jonoja, peräänajoja, ohituksia ja turhautumista.

Ps. kun katsot tuon videon tarkasti huomaat, että saab vaihtoi kaistaa juuri ennen valkoista sulkuviivaa jota ei saa enää ylittää. Äkkiä laskettuna oli noin 6 sekuntia aikaa vaihtaa kaistaa se on kohtuullisen paljon.

katso liitettä 167690
Kääntyikö saab vai menikö suoraan?
 
Haistapa vittu sinä taksikuski joka tänään iltapäivällä Kehä I keräsit vasemmalle kaistalle jonoa 60-70 km/h. Osasit sentään sovittaa vauhtiasi niin että kännykän käyttö on helpompaa. Pää alaspäin ja sininen hohde naamalla. Eipä ollut edessä ketään ketä varoa joten mikäs siinä perseillessä.
 
"5. Älä vajoa törpön tasolle
Tekikö joku väärin? Ja sai siitä vielä etua? Entäs sitten? Oli toisen törttöily vahingossa tai tahallaan tehtyä, sinun ei tarvitse olla yhtä tyhmä, päinvastoin. Hanki mielihyvää siitä, että voit osoittaa olevasi fiksumpi kuin huonosti käyttäytyvä kuski."

Tämä kohta on ainakin hanskassa. Täällä pk-seudulla on omahyväisyyden maailmanmestaruuskisat käynnissä. Pasterstain johtaa kisaa hurjalla erolla.

Hanki mielihyvää siitä että voit osoittaa olevasi parempi kuski..ei jumalauta. Jos joku tulee osoittamaa mielihyväänsä liikenteessä niin hyvin nopeasti nousee rattiraivo.

Eikä siinä ole mitään väärää.
 
Mikähän logiikka tässä on. T-risteys mihin mahtuu 2 autoa rinnakkain. Moni kääntyy silti oikeasta reunasta vasemmalle.
 
Haistapa vittu sinä taksikuski joka tänään iltapäivällä Kehä I keräsit vasemmalle kaistalle jonoa 60-70 km/h. Osasit sentään sovittaa vauhtiasi niin että kännykän käyttö on helpompaa. Pää alaspäin ja sininen hohde naamalla. Eipä ollut edessä ketään ketä varoa joten mikäs siinä perseillessä.
Kännykän räplääminen toki väärin, mutta miksei jengi mennyt oikealta ohi kun laki sen sallii? Kehällä laki ei moottoritien tavoin velvoita ajamaan oikealla kaistalla, vaikka "yleensä" oikealla pitäisikin ajaa. Sinänsä ihan sama siis kummalla kaistalla tuolla ajaa 60-70km/h, eikä se ole laitonta.
 
Kännykän räplääminen toki väärin, mutta miksei jengi mennyt oikealta ohi kun laki sen sallii? Kehällä laki ei moottoritien tavoin velvoita ajamaan oikealla kaistalla, vaikka "yleensä" oikealla pitäisikin ajaa. Sinänsä ihan sama siis kummalla kaistalla tuolla ajaa 60-70km/h, eikä se ole laitonta.

Olen ollut monen kuskin kyydissä jotka ovat useakaistaisella ajaneet koko matkan vasemmalla kaistalla hitaassa jonossa, vaikka ollaan oltu myöhemmin kääntymässä oikealle ja oikea kaista on ollut melkein tyhjä. Selityksenä usein että haluaa päästä nopeasti perille. Itse olen päätellyt että kiireiset ovat jotenkin ehdollistuneet tuohon vasemman kaistan käyttöön aivojen käytön sijaan.
 
Kännykän räplääminen toki väärin, mutta miksei jengi mennyt oikealta ohi kun laki sen sallii? Kehällä laki ei moottoritien tavoin velvoita ajamaan oikealla kaistalla, vaikka "yleensä" oikealla pitäisikin ajaa. Sinänsä ihan sama siis kummalla kaistalla tuolla ajaa 60-70km/h, eikä se ole laitonta.
Kyllä menikin aina kun rako syntyi. Niitä ei ruuhka-ajan kehätiellä kaiheasti ole.
 
Prätkällä olen myös saannut muutaman suullisen huomautuksen turhan nopeasta kiihdytyksestä ja kun kysyin että missä menee raja niin en saannut mitään vastausta.
Minulle valitti inssi moottoripyöräkorttia ajellessa liian nopeasta kiihdyttämisestä. Ajelin tosin ruuhkaliikenteessä, normaaliakin pidemmällä turvavälillä, eli valoista lähtiessä kiihdytin hieman hitaammin kuin edellä ajavat autot. Saattaahan se siellä 80-luvun Corollassa tuntua siltä, että edessä kiihdytetään Täysiä, kun itsellä on poljin lattiassa, eikä tapahdu muuta kuin että takana nousee musta savupilvi.
 
Minulle valitti inssi moottoripyöräkorttia ajellessa liian nopeasta kiihdyttämisestä. Ajelin tosin ruuhkaliikenteessä, normaaliakin pidemmällä turvavälillä, eli valoista lähtiessä kiihdytin hieman hitaammin kuin edellä ajavat autot. Saattaahan se siellä 80-luvun Corollassa tuntua siltä, että edessä kiihdytetään Täysiä, kun itsellä on poljin lattiassa, eikä tapahdu muuta kuin että takana nousee musta savupilvi.

Äläs nyt, parhaissa kuitenkin myös metelin määrä nousee vauhdin pysyessä about samana.
 
20km/h alle rajoituksen ajaminen on lähtökohtaisesti huomautuksen arvoinen suoritus, jos tälle ei ole hyvin perusteltua syytä.
Onko tämmöinen muka johonkinlakiin kirjattu? Muistaakseni alinopeus on terminä hyvin heikosti, jos ollenkaan, määritelty laissa. Eikös aina nimenomaan painoteta, että nopeusrajoitukset eivät ole miniminopeuksia, ja moottoritielläkin ajaa sekaisin autot 120km/h ja rekat 80km/h? Eikä millään tapaa ole kiellettyä sielläkään ajaa 80km/h vaikka olisi henkilöautolla liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
20km/h alle rajoituksen ajaminen on lähtökohtaisesti huomautuksen arvoinen suoritus, jos tälle ei ole hyvin perusteltua syytä.

Sehän taas riippuu olosuhteista ja tilanteesta. Lähtökohtaisesti takaan, että yksikään poliisi ei tule pysäyttämään, vaikka ajat 80 satasen alueella keskikesällä.
 
Sehän taas riippuu olosuhteista ja tilanteesta. Lähtökohtaisesti takaan, että yksikään poliisi ei tule pysäyttämään, vaikka ajat 80 satasen alueella keskikesällä.
Ja se poliisikin saattaa ajaa 100 alueella 80km/h rekan perässä. Ainakin kerran olen tuollaisen letkan ohittanut, jossa oli maija jossain keskivaiheilla letkaa.
 
20km/h alle rajoituksen ajaminen on lähtökohtaisesti huomautuksen arvoinen suoritus, jos tälle ei ole hyvin perusteltua syytä.
Onko tämmöinen muka johonkinlakiin kirjattu?

Tuo mitä lainasit oli mielipide eikä mitenkään lakiin liittyvä. Hyvähän noihin olisi lisätä "minun mielestäni" ellei halua väärinkäsityksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Laissa on olemassa joku pykälä liikenteen häirinnästä muistaakseni. Reilusti alle rajoituksen ajaminen ilman syytä voidaan katsoa liikenteen häirinnäksi. Onko se sitten 80km/h ajamista 100km/h-alueella, vai 40km/h ajamista 60km/h-alueella, sitähän me emme tiedä. Omasta mielestäni jos 40km/h ajeleskelee ja rajoitus on 60km/h, voisi sakottaa liikenteen häirinnästä.
 
Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen

Kysymyksiin vastasi Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

16. Milloin alinopeudesta voi saada sakot?

Laissa ei ole määritelty alinopeutta.

Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa luonnollisesti turvalliseen ajovauhtiin.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että poliisi antaa vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta.
 
Miksi poliisi ei katso valvontakameran kuljettajan kuvaa, kun se lähettää rikesakon? Mitä tapahtuu, jos vuodessa saa yli 90 huomautusta? Poliisi vastasi 20 sakkokysymykseen

Sakotusta koskeva laki muuttuu 1.6.2020. Tällöin nykyiset rikesakot muuttuvat liikennevirhemaksuiksi, ja sen jälkeen niitä voidaan lähettää ulkomaille.

Hetkinen, oliko nuo liikennevirhemaksut nyt niitä mitä ei pitänyt tulla koska niissä olisi pitänyt itse todistaa olevansa syytön eikä poliisin todistaa että olet syyllinen?
 
Laissa on olemassa joku pykälä liikenteen häirinnästä muistaakseni. Reilusti alle rajoituksen ajaminen ilman syytä voidaan katsoa liikenteen häirinnäksi. Onko se sitten 80km/h ajamista 100km/h-alueella, vai 40km/h ajamista 60km/h-alueella, sitähän me emme tiedä. Omasta mielestäni jos 40km/h ajeleskelee ja rajoitus on 60km/h, voisi sakottaa liikenteen häirinnästä.
Voitaisiinko tähän listaan lisätä tahallinen hidastelu liikennevaloissa siten että takana tuleva jää jumiin punaisiin? Tällaista kohtelua kun saa osakseen vaikka pitääkin kunnollisen turvavälin edellä ajavaan.
 
Kyllä ne tulee koska saavat korottaa maksuja sen avulla. Mutta joo tuo mainitsemasi asia jää pois.
Liikennevirhemaksussa pointti on se, että se ei ole sakko, vaan hallinnollinen maksu. Maksa suosiolla tai maksa käytännössä vielä enemmän siitä, että saat valitusluvan. Saattaapi sitten mennä läpi tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Minun autooni ei ainakaan gpssää tule. Katotaan sitten kuka ajaa ja kuka ei. Kyllä tässä täytyy anarkian tielle alkaa astumaan jos homma lähtee bernerillä täysin lapasesta eikä kukaan sitä pysäytä.
 
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e
 
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e

Jos ehdit nähdä että se olisi nasta eikä kivi niin olisit ehtinyt myös napata sen lennosta. ;)

Ärsyttäisi kyllä itseäkin kun on noita harvoja tilanteita joihin ei voi itse aina vaikuttaa. Todennäköisyys tuolle kuitenkin pienenee jos ajaa kuin rekkaa, eli ennakoi valojen vaihtumisen ajankohdan ja ajonopeuden kautta minimoi tilanteet joita viettää toisena valojonossa kiihdytysvammaisten perässä. Olempa joskus kuullut jonkun ruopineen tiestä irtokivet tarkoituksellakin kontissa nuohonneen ikkunaan liikkeellelähdössä, kun siellä takana on muutenkin viihdytty tarpeettomasti kiveniskuetäisyydellä kerjäämässä irtokivihuomautusta varoittamaan peräänajon mahdollisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Saatana täytyykö niistä valoista lähteä sillä takavetoisella autolla (bmw) kaasu pohjassa nastat raapien niin että yks nasta lentää tuulilasiini miljoonan jeesuksen voimalla ja vetää kunnon vekin tuulilasiin joka levis valonnopeudella n. 30cm pituiseksi.
Onneks on lasivakuutus, mut vituttaa se nyt maksaa 150e toisen kerran tässä 3vk sisällä.

Ainoa lohduttava tekijä tässä on se, että on lasivakuutus kun vaihto olisi viimeksi maksanut 1350e
1350?? Saako kysyä mikä auto?

Omassa autossa (Kia Ceed) edellinen vaihto 175e, eli muutaman autopesun verran. Otan vaan lasin kun kaikki lisävarusteet oli alkujaankin jo ihan perseestä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 794
Viestejä
4 750 118
Jäsenet
77 389
Uusin jäsen
sakke1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom